Helsingin kaupunki

Esityslista

4/2016

 

Asuntolautakunta

 

 

 

 

 

 

28.04.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

Asuntolautakunta

ESITYSLISTA

4 - 2016

 

 

KOKOUSKUTSU

 

 

 

Kokousaika

28.04.2016 klo 16:00

Kokouspaikka

Fabianinkatu 31 D, 4. kerros

Käsitellään

Tällä esityslistalla mainitut asiat

 

 

 

Asuntolautakunta

 

 

 

 

 


Asia

 

Sivu

Virastopäällikkö

1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

1

Asunto-osaston osastopäällikkö

1

Asuntolautakunnan lausunto koskien hallituksen esitystä laiksi asuinrakennusten ja asuntojen korjausavustuksista

2

2

Asuntolautakunnan lausunto valtuutettu Tuomas Rantasen ikääntyneiden yhteisöllisen asumisen ja asumispalvelujen kehittämistä koskevasta aloitteesta

7

3

Asuntolautakunnan lausunto valtuutettu Tuomas Rantasen  ikääntyvien asumisen kehittämistä koskevasta toivomusponnesta

10

4

Asuntolautakunnan lausunto valtuutettu Maija Anttilan ikääntyvien asumisen kehittämisestä koskevasta toivomusponnesta

13

5

Lausunnon antaminen Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskukselle Helsingin Kaupungin Asunnot Oy:n Heka Myllypuro Myllymatkantie 6 perusparannushankkeen korkotukilainahakemuksesta

16

6

Lausunnon antaminen Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskukselle Helsingin Kaupungin Asunnot Oy:n Heka Länsi-Herttoniemi Siilitie 5 perusparannushankkeen korkotukilainahakemuksesta

18

7

Lausunnon antaminen Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskukselle Asuntosäätiön Asumisoikeus Oy:n Asuntosäätiö Asokodit/Kotinummentie 28 uudisrakennushankkeen korkotukilainahakemuksesta

20

8

Lausunnon antaminen Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskukselle Asuntosäätiön Asumisoikeus Oy:n Asuntosäätiö Asokodit/Taubenkuja 4 uudisrakennushankkeen korkotukilainahakemuksesta

22

9

Lausunnon antaminen Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskukselle A-Kruunu Oy:n Korvatunturintien uudisrakennushankkeen korkotukilainahakemuksesta

24

10

Lausunnon antaminen Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskukselle Helsingin Kaupungin Asunnot Oy:n Heka Jakomäki Kankaretie 11 ef perusparannushankkeen korkotukilainahakemuksesta

26

11

Asukkaiden valinta vapautuviin ARA-asuntoihin

28

Virastopäällikkö

2

Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen

29

3

Viraston tiedotuksia

30

4

Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano

31

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2201

Hämeentie 3

+358 9 310 1671

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

asuntoas@hel.fi

http://www.hel.fi/kv/asunto

+358 9 310 34193

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

4/2016

1 (31)

Asuntolautakunta

 

 

 

 

Vp/1

 

28.04.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

Päätösehdotus

Asuntolautakunta päättää todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Samalla asuntolautakunta päättää valita pöytäkirjantarkastajiksi jäsenet Karrikka ja Villo sekä varatarkastajiksi jäsenet Apukka ja Kettunen.

Esittelijä

virastopäällikkö

Jaakko Stauffer

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2201

Hämeentie 3

+358 9 310 1671

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

asuntoas@hel.fi

http://www.hel.fi/kv/asunto

+358 9 310 34193

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

4/2016

1 (31)

Asuntolautakunta

 

 

 

 

AoOp/1

 

28.04.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

Asuntolautakunnan lausunto koskien hallituksen esitystä laiksi asuinrakennusten ja asuntojen korjausavustuksista

HEL 2016-003607 T 03 00 00

Lausuntoehdotus

Asuntolautakunta antaa kaupunginhallitukselle hallituksen esityksestä laiksi asuinrakennusten ja asuntojen korjausavustuksista seuraavan lausunnon:

Uudistuksen tavoitteet

Valtionapuviranomaisen tehtävät on säädetty osin Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskukselle (ARA) ja osin kunnille. Muutoksella siirretään kuntien toimivalta avustusten myöntämisessä ARA:lle talouspoliittisen ministerivaliokunnan 16.2.2016 tekemän linjauksen mukaisesti. Toimivallan siirto edellyttää säädösmuutosta ja kuntien roolin uudelleen arviointia avustusprosessissa.

Avustusten käsittelyn ja päätöksenteon keskittämisellä ARA:an säästetään valtiovarainministeriön 17.2.2016 julkaiseman tiedotteen mukaan kuntien henkilöstökustannuksissa sekä parannetaan toiminnan ja päätösten laatua. Uudistuksen nettosäästön julkiselle taloudelle on arvioitu olevan noin 3,2 – 3,7 miljoonaa euroa.

Esityksellä pyritään edistämään asuinrakennuskannan esteettömyyttä ja parantamaan iäkkäiden ja vammaisten henkilöiden mahdollisuuksia asua kotona. Tavoitteena on myös lainsäädännön selkiyttäminen ja vanhentuneiden säännösten purkaminen. Osa lain avustusmuodoista ei enää ole tarkoituksenmukaisia ja myöntämisen edellytykset ovat jossain määrin epäselvät.

Ehdotetut muutokset

Lausunnolla olevassa esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki asuinrakennusten ja asuntojen korjausavustuksista. Lailla kumottaisiin laki asuntojen korjaus-, energia- ja terveyshaitta-avustuksista (1184/2005). Laissa säädettäisiin yleisellä tasolla avustusten käyttötarkoituksista ja myöntämisedellytyksistä. Näiden täsmentämiseksi ehdotetaan annettavan tarkempia säännöksiä valtioneuvoston asetuksella. Tämän lisäksi laissa säädettäisiin avustusten enimmäismääristä, valtionapuviranomaisesta sekä jäljelle jäävistä kunnan avustuksiin liittyvistä tehtävistä.

Uuden lain on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2017.

Avustuksen saajan ikärajaa ollaan nostamassa

Nykyisen korjausavustuslain nojalla myönnettävän vanhusten asuntojen korjausavustuksen myöntämisen edellytys on, että asunnossa pysyvästi asuvasta ruokakunnasta vähintään yhden henkilön tulee olla 65-vuotias tai tätä vanhempi. Uudistuksessa ehdotetaan ikärajaa nostettavaksi 70-vuoteen, jotta avustus kohdentuisi heille, joilla tyypillisesti esiintyy vaikeuksia kotona asumisessa ja toisaalta avustus pidentäisi kotona asumisaikaa mahdollisimman paljon. Ikärajan nostoa puoltaa muun muassa yleisen elinajanodotteen piteneminen ja eläkeiän nousu.

Ikärajaa nostettaessa tulee kuitenkin muistaa eri tutkimuksissakin esille tuodut ikäryhmien suuret sisäiset kuin myös sosioekonomiset terveyserot. Avustuksen saannille ehtona oleva ikärajaa voidaan nostaa 70- vuoteen, mutta terveydellisten syiden perusteella avustusta tulisi voida myöntää myös 65- vuotta täyttäneelle.

Toimivallan siirto ja tehtävien jako

Kuntien kannalta uudistuksessa on keskeisintä toimivallan siirto kunnilta ARA:lle korjausavustushakemusten käsittelyssä, päätöksenteossa ja maksatuksessa. Tarkoitus on yksinkertaistaa avustusten haku- ja myöntämismenettelyä sekä alentaa kuntien kustannuksia avustusten käsittelyyn varattujen henkilö-resurssien vapautuessa muihin tehtäviin.

Tehtävänjako korjausavustusasioissa on ollut tähän asti selkeä kuntien ja ARA:n välillä. Kunnat ovat valtionapuviranomaisina hoitaneet kaikki korjausavustuksiin liittyvät asiat. ARA on vastannut kuntien ohjauksesta ja valvonnasta. Helsingissä korjaus- ja energia-avustukset ovat asunto-osaston vastuulla. Osastolla avustuksia ovat muiden tehtäviensä ohella hoitaneet korjausneuvoja ja rakennusneuvoja.

Ehdotuksen mukaan kunnan tulisi liittää aina lausuntonsa iäkkään tai vammaisen henkilön korjausavustushakemukseen päällekkäisen rahoituksen välttämiseksi ja hakijan muun tilanteen tarkemmaksi kartoittamiseksi. Käytännössä tämä edellyttäisi lausunnon antajalta sekä hakemukseen että vanhuksen tilanteeseen perehtymistä. Hakemusten tulisi olla tällöin kunnan käytettävissä. Lausuntomenettelyyn liittyen onkin lain valmistelussa ja tausta-aineistossa esitetty vaihtoehto, jossa kunta vastaanottaa iäkkäiden ja vammaisten asuntojen korjausavustushakemukset ja toimittaa ne lausunnon kanssa edelleen ARA:an. Lakiehdotukseen velvoitetta avustushakemusten vastaanottamisesta ei ole kuitenkaan kirjattu. Lausuntomenettelyä ja mahdollista hakemusten vastaanottamista varten kuntien olisi jatkossakin tarve varata tehtävään resursseja.

Kunnan velvoitteita säilytetään

Ehdotuksen mukaan ARA voi myös tarvittaessa valtuuttaa asuinrakennuksen tai asunnon sijaintikunnan tarkastamaan avustuskohteen sekä järjestämään avustuksen myöntämisen yhteydessä edellytetyn väli- ja lopputarkastuksen sekä avustuksen käytön tarkastamiseksi tarpeellisen muun tarkastuksen. Ilmeisesti tarkastusten on ajateltu kuuluvan jatkossakin kuntien korjausneuvojille, mikä osaltaan vähentää kuntien mahdollisuutta järjestää tähän aiemmin varattuja resursseja uudelleen.

Lausuntomenettely jää epäselväksi

Uudistuksen vaikutuksia arvioitaessa todetaan, että ikääntyneiden ja vammaisten henkilöiden korjausavustusten myöntäminen on läheisessä yhteydessä kunnan vastuulla olevaan sosiaalitoimeen. Toisaalta viitataan kuntien vakiintuneeseen, avustuksen vaikuttavuutta parantavaan korjausneuvojatoimintaan, johon ei ole tarkoitus uudistuksessa puuttua.  Lakiehdotuksessa jää tarkemmin määrittelemättä, edellytetäänkö kunnilta lausuntoa sosiaali- ja terveystoimen vai teknisen toimen näkökulmasta vai molempia. Selkeä linjaus uudessa laissa olisi tarpeen, jotta kunnat tietäisivät, millaista ammattitaitoa ja millaisia resursseja lausunnon antaminen niiltä jatkossa vaatii. Mahdollista on, että lausuntokäytännöllä luodaan kuntiin toimialojen välille lisää sisäistä byrokratiaa.

Asiakaspalvelu keskitettävä ARA:aan

Avustusten myöntämisen ohella, kunnissa annetaan avustusten hakemiseen liittyvää neuvontaa. Asiakaspalvelu ja neuvonta ovat vanhusten ja vammaisten henkilöiden korjausavustuksissa keskeisessä roolissa vanhusten tarvitessa apua paitsi avustuksen hakemisessa myös korjausten suunnittelussa ja toteutuksessa. Koska asiakaspalvelu liittyy olennaisesti avustushakemusten käsittelyyn sen eri vaiheissa, tulisi avustuksiin liittyvä asiakaspalvelu keskittää päällekkäisyyden välttämiseksi ARA:an.

Laki synnyttäisi päällekkäiset järjestelmät

Esittelijän näkemyksen mukaan hajauttamalla korjausavustusasioiden hoito kuntien ja ARAn välillä ei luoda toimivaa mallia. Uudistuksen toteutuessa ehdotuksessa esitetyllä tavalla, saattaa seurauksena olla kahden päällekkäisen järjestelmän syntyminen, jolloin järjestelmät eivät olisi kustannustehokkaita.  Säästöä ei synny tavoitellusti, varsinkaan jos ja kun kuntien korjausneuvojatoiminta on tarkoitus säilyttää ennallaan. Uudistus edellyttää ARA:lta lisäresurssien tarvetta sekä toimivan käsittelyjärjestelmän luomista 1.1.2017 mennessä. Helsingissä on luotu vuosien aikana toimiva korjausavustusten käsittelyjärjestelmä, jonka avulla varsinainen avustuspäätös ja päätöksen toimeenpano ovat melko rutiininomaisia tehtäviä, kun hakijan tilanteen tarkempi kartoittaminen on tehty.

Esittelijän perustelut

Kaupunginkanslia on pyytänyt asuntolautakunnan lausuntoa 30.4.2016 mennessä hallituksen esityksestä laiksi asuinrakennusten ja asuntojen korjausavustuksista. Hallitusohjelmassa yhtenä rakennepoliittisena uudistuksena on kuntien kustannusten karsiminen, jossa tavoitteena on lakisääteisiä tehtäviä vähentämällä karsia kuntien kustannuksia 1 miljardilla eurolla. Toimivallan siirto kunnilta ARA:lle edellyttää säädösmuutosta.
Voimassa olevan lain(1184/2005) asuntojen korjaus-, energia- ja terveyshaitta-avustuksista perusteella myönnetään asuntojen korjaus- ja energia-avustukset niihin käyttötarkoituksiin, joihin kunakin vuonna osoitetaan määrärahaa valtion talousarviossa. Avustusten myöntämistä koskee lisäksi valtioneuvoston asetus asuntojen korjaus-, energia- ja terveyshaitta-avustuksista(128/2006), jolla täsmennetään korjausavustuslain säännöksiä sekä valtionavustuslaki (688/2001). Valtionavustuslailla säädetään niistä perusteista ja menettelyistä, joita noudatetaan valtionavustuksia myönnettäessä. Kunnat myöntävät avustukset vanhusten ja vammaisten asuntojen korjaamiseen, asuinrakennusten kuntotutkimusavustukset ja pientalojen harkinnanvaraiset energia-avustukset. Hissiavustukset ja esteettömyysavustukset myöntää Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus. Lausunnolla olevassa esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki asuinrakennusten ja asuntojen korjausavustuksista. Lailla kumottaisiin nykyinen laki asuntojen korjaus-, energia- ja terveyshaitta-avustuksista. Ehdotus liittyy valtion vuoden 2017 talousarvioon ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä. Lain on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2017.

Esittelijä

osastopäällikkö

Markku Leijo

Lisätiedot

Merja Liski, palvelupäällikkö, puhelin: 310 34184

merja.liski(a)hel.fi

Liitteet

1

Hallituksen esitys laiksi asuinrakennusten ja asuntojen korjausavustuksista.pdf

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

 

Kaupunginhallitus

 

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2201

Hämeentie 3

+358 9 310 1671

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

asuntoas@hel.fi

http://www.hel.fi/kv/asunto

+358 9 310 34193

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

4/2016

1 (31)

Asuntolautakunta

 

 

 

 

AoOp/2

 

28.04.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

Asuntolautakunnan lausunto valtuutettu Tuomas Rantasen ikääntyneiden yhteisöllisen asumisen ja asumispalvelujen kehittämistä koskevasta aloitteesta

HEL 2015-013254 T 00 00 03

Lausuntoehdotus

Asuntolautakunta antaa kaupunginhallitukselle kaupunginvaltuutettu Tuomas Rantasen aloitteesta seuraavan lausunnon:

Kaupungin vuokra-asunnoista noin tuhat on varattu vanhuksille

Kaupungin tavanomaisessa vuokra-asuntokannassa on noin tuhat vanhusväestölle tarkoitettua asuntoa, joiden asukkaiden tulee olla yli 60-vuotiaita. Kohteita on Haagassa, Herttoniemessä (ikäraja poikkeuksellisesti 55 vuotta), Koskelassa, Kulosaaressa, Länsi-Pasilassa, Maunulassa, Mellunmäessä, Munkkiniemessä, Roihuvuoressa, Savelassa ja Suutarilassa. Lisäksi tavallisen asuntokannan yhteydessä on yksittäisiä, vanhuksille tarkoitettuja asuntoja.

Senioriasumiskonsepti on tullut markkinoille

Senioriasumisella tarkoitetaan yksityistä omistus- tai vuokrasuhteeseen perustuvaa asumista tavanomaisessa asunnossa, joka on tarkoitettu tietyn iän saavuttaneelle henkilölle; Suomessa ikärajana on usein ollut 55 vuotta. Senioriasunnoissa ajatuksena on, että ikääntyvä muuttaa jo aktiivi-iässä senioriasuntoon ja ennakoi näin tulevaisuuden asumistarpeitaan. Asunnot ja yhteiset tilat on pyritty rakentamaan esteettömiksi ja talot pyritään sijoittamaan palveluiden ja palvelukeskusten läheisyyteen.

Asuntotuotantotoimisto on rakennuttanut senioreille suunnattuja kohteita Helsingin kaupungin asunnot Oy:lle ja Helsingin Asumisoikeus Oy:lle. Lisäksi kaupunki on luovuttanut tontteja senioriryhmille ryhmärakentamiseen mm. Arabianrannan, Jätkäsaaren ja Kalasataman alueilta.

Abraham Wetterintien seniorikohde valmistui viime vuonna

Elokuussa valmistui Abraham Wetterin tie 18:aan Helsingin kaupungin asunnot Oy:n seniorikohde, joka on tarkoitettu yli 55-vuotiaille asukkaille. Asuntolautakunnan päätöksen mukaan suurin osa asunnoista, kaksi kolmasosaa (37 asuntoa) välitettiin asunnonvaihtajille, joista valtaosa asui Herttoniemen alueella ja tarvitsi esteetöntä asuntoa. Abraham Wetterin tien vuokratalossa on esteettömät kulkumahdollisuudet, mutta ei palveluja. Talossa on kuitenkin tavallista enemmän yhteistiloja, mm. C-portaassa on asukkaiden yhteistiloja, joita he ovat voineet itse sisustaa.

Yhteisöllisen aravavuokratalon rakentamisen edellytykset

Vuokratalon uudisrakentamista varten on mahdollista saada Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen (ARA)  myöntämää korkotukilainaa. Korkotukijärjestelmässä laina otetaan rahalaitoksesta ja valtio maksaa osan korosta korkotukena. Korkotukilainalla on valtion täytetakaus.

Erityisryhmien asuntojen tuotantoa tuetaan myös ARA:n investointiavustuksella, joka voidaan liittää korkotukilainaan. Investointiavustuksen piiriin kuuluvat mm. vammaiset henkilöt, muistisairaat ja huonokuntoiset vanhukset, asunnottomat, pakolaiset, opiskelijat sekä mielenterveys- ja päihdeongelmaiset.  Investointiavustusten piiristä on rajattu pois normaalit opiskelija- nuoriso- ja senioriasunnot. Ilmeisesti suhteelliset hyväkuntoiset, itsenäisesti asuvat ja pelkästään kotipalvelua tarvitsevat vanhukset eivät ryhmänä kuuluisi investointiavustuksen piiriin.

Kotipalvelujen käyttö ja yhteisöllisyys asukasvalintakriteereinä

Laitospaikkoja pyritään vähentämään tarjoamalla sosiaali- ja terveyspalveluja kotiin. Yhteisöllisen aravavuokratalon toteuttaminen tukee tätä pyrkimystä. Tuen ja palvelujen järjestäminen yhteisölliseen senioritaloon on mahdollista toteuttaa helpommin ja kustannustehokkaammin kuin yksittäisiin, hajallaan sijaitseviin asuntoihin.

Arava- ja korkotuki vuokra-asuntojen hakumenettelystä annetun asetuksen (182/2003)  mukaan ARA- vuokra-asuntojen on oltava julkisesti ja yleisesti haettavina. Rajattua hakua vain tietyille ryhmille voidaan käyttää kuitenkin silloin, kun ryhmä on riittävän laaja ja se on perusteltua ottaen huomioon asuntojen omistussuhteet ja käyttötarkoitus.

Kotipalvelun käyttö ja tarve asukasvalintakriteerinä voi olla yksi tarveharkinnan elementeistä, mutta nykyisen lainsäädännön mukaan se tuskin voi olla ainoa tai ensisijainen asukasvalintaperuste. Yhteisöllisyyttä voidaan toteuttaa monella eri tavalla. Taloon voidaan toteuttaa tiloihin ja toiminnallisuuteen liittyviä arkkitehtonisia ratkaisuja, jotka tukevat yhteisöllisyyttä. Usein yhteisöllisyyttä ylläpidetään siten, että asuinyhteisö muodostuu omaehtoisesti ja myös itse päättää uusista jäsenistään ja arjen pelisäännöistä. Aravatalon asukasvalintaa ei voi helposti rajata yhteisön ehtojen mukaisesti.

Yhteisöllisen vuokratalon pilotti

Ikääntyneet eivät muodosta homogeenista, yhtenäistä väestöryhmää, vaan heillä on erilaisia arvoja ja asenteita, erilaiset sosioekonomiset taustat ja asumisen toiveet ja tarpeet. Ikääntyneiden väestönosan kasvu ja mieltymyksien eriytyminen ovat haaste yhteiskunta- ja asuntopolitiikalle, joiden yhdeksi keskeiseksi tehtäväksi on asetettu tukea eri tavoin sitä, että ikääntyneet ihmiset voivat asua kodeissaan mahdollisimman pitkään. Yhteisöllisen asumismuodon tarjonnan lisääminen lisäisi asumisvaihtoehtoja ja sitä kautta myös parantaisi ikääntyneiden asumisen laatua toivotulla tavalla.

Kaupunki on jo tuottanut seniorikohteen, joka on esteetön ja tarkoitettu vanhusväestölle ja erityisesti asunnonvaihtajille, jotka ovat samalla vapauttaneet heille epäsopivan asunnon muille käyttäjille. Aidon yhteisöllisyyden kehittäminen ja palvelutarvitsijoiden keskittäminen samassa talossa edellyttää kuitenkin lainsäädännön kehittämistä ja vähintään myötämielistä tulkintaa Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksesta. Asunto-osasto selvittää asiaa valtion viranomaisten kanssa, ja käynnistää samalla keskustelun Helsingin kaupungin asunnot Oy:n kanssa.

Esittelijän perustelut

Kaupunginvaltuusto päätti 25.11.2015 (316§) hyväksyä kaupunginvaltuutettu Tuomas Rantasen aloitteen, jonka mukaan valtuusto edellyttää, että selvitetään mahdollisuudet rakentaa pilottina sellainen ikääntyneille suunnattu yhteisöllinen aravavuokratalo, jonne voisi siirtyä nykyään kaupungin vuokra-asunnoissa asuvia ja kotipalveluja tarvitsevia vanhuksia. Tarkoituksena olisi sekä tutkia ikääntyneiden asumisen laadun parantamista että tuottaa tuetun asumisen keskittämisen kautta kustannustehokkaampia asumisratkaisuja. Samalla taloon siirtyvien ikääntyneiden vanhat asunnot voidaan ohjata uusille käyttäjille, mikä auttaa osaltaan kaupungin vuokra-asuntojonon purkamisessa.

Esittelijä

osastopäällikkö

Markku Leijo

Lisätiedot

Marjaana Santala, lakimies, puhelin: 310 34108

marjaana.santala(a)hel.fi

Markku Leijo, osastopäällikkö, puhelin: 310 34159

markku.leijo(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

 

Kaupunginhallitus

 

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2201

Hämeentie 3

+358 9 310 1671

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

asuntoas@hel.fi

http://www.hel.fi/kv/asunto

+358 9 310 34193

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

4/2016

1 (31)

Asuntolautakunta

 

 

 

 

AoOp/3

 

28.04.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

Asuntolautakunnan lausunto valtuutettu Tuomas Rantasen  ikääntyvien asumisen kehittämistä koskevasta toivomusponnesta

HEL 2015-005379 T 00 00 03

Lausuntoehdotus

Asuntolautakunta antaa kaupunginhallitukselle kaupunginvaltuutettu Tuomas Rantasen toivomusponnesta seuraavan lausunnon:

Kaupungin vuokra-asunnoista noin tuhat on varattu vanhuksille

Kaupungin tavanomaisessa vuokra-asuntokannassa on noin tuhat vanhusväestölle tarkoitettua asuntoa, joiden asukkaiden tulee olla yli 60-vuotiaita. Kohteita on Haagassa, Herttoniemessä (ikäraja poikkeuksellisesti 55 vuotta), Koskelassa, Kulosaaressa, Länsi-Pasilassa, Maunulassa, Mellunmäessä, Munkkiniemessä, Roihuvuoressa, Savelassa ja Suutarilassa. Lisäksi tavallisen asuntokannan yhteydessä on yksittäisiä, vanhuksille tarkoitettuja asuntoja.

Senioriasumiskonsepti on tullut markkinoille

Senioriasumisella tarkoitetaan yksityistä omistus- tai vuokrasuhteeseen perustuvaa asumista tavanomaisessa asunnossa, joka on tarkoitettu tietyn iän saavuttaneelle henkilölle; Suomessa ikärajana on usein ollut 55 vuotta. Senioriasunnoissa ajatuksena on, että ikääntyvä muuttaa jo aktiivi-iässä senioriasuntoon ja ennakoi näin tulevaisuuden asumistarpeitaan. Asunnot ja yhteiset tilat on pyritty rakentamaan esteettömiksi ja talot pyritään sijoittamaan palveluiden ja palvelukeskusten läheisyyteen.

Asuntotuotantotoimisto on rakennuttanut senioreille suunnattuja kohteita Helsingin kaupungin asunnot Oy:lle ja Helsingin Asumisoikeus Oy:lle. Lisäksi kaupunki on luovuttanut tontteja senioriryhmille ryhmärakentamiseen mm. Arabianrannan, Jätkäsaaren ja Kalasataman alueilta.

Abraham Wetterintien seniorikohde valmistui viime vuonna

Elokuussa valmistui Abraham Wetterin tie 18:aan Helsingin kaupungin asunnot Oy:n seniorikohde, joka on tarkoitettu yli 55-vuotiaille asukkaille. Asuntolautakunnan päätöksen mukaan suurin osa asunnoista, kaksi kolmasosaa (37 asuntoa) välitettiin asunnonvaihtajille, joista valtaosa asui Herttoniemen alueella ja tarvitsi esteetöntä asuntoa. Abraham Wetterin tien vuokratalossa on esteettömät kulkumahdollisuudet, mutta ei palveluja. Talossa on kuitenkin tavallista enemmän yhteistiloja, mm. C-portaassa on asukkaiden yhteistiloja, joita he ovat voineet itse sisustaa.

Yhteisöllisen aravavuokratalon rakentamisen edellytykset

Vuokratalon uudisrakentamista varten on mahdollista saada Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen (ARA)  myöntämää korkotukilainaa. Korkotukijärjestelmässä laina otetaan rahalaitoksesta ja valtio maksaa osan korosta korkotukena. Korkotukilainalla on valtion täytetakaus.

Erityisryhmien asuntojen tuotantoa tuetaan myös ARA:n investointiavustuksella, joka voidaan liittää korkotukilainaan. Investointiavustuksen piiriin kuuluvat mm. vammaiset henkilöt, muistisairaat ja huonokuntoiset vanhukset, asunnottomat, pakolaiset, opiskelijat sekä mielenterveys- ja päihdeongelmaiset.  Investointiavustusten piiristä on rajattu pois normaalit opiskelija- nuoriso- ja senioriasunnot. Ilmeisesti suhteelliset hyväkuntoiset, itsenäisesti asuvat ja pelkästään kotipalvelua tarvitsevat vanhukset eivät ryhmänä kuuluisi investointiavustuksen piiriin.

Kotipalvelujen käyttö ja yhteisöllisyys asukasvalintakriteereinä

Laitospaikkoja pyritään vähentämään tarjoamalla sosiaali- ja terveyspalveluja kotiin. Yhteisöllisen aravavuokratalon toteuttaminen tukee tätä pyrkimystä. Tuen ja palvelujen järjestäminen yhteisölliseen senioritaloon on mahdollista toteuttaa helpommin ja kustannustehokkaammin kuin yksittäisiin, hajallaan sijaitseviin asuntoihin.

Arava- ja korkotuki vuokra-asuntojen hakumenettelystä annetun asetuksen (182/2003)  mukaan ARA- vuokra-asuntojen on oltava julkisesti ja yleisesti haettavina. Rajattua hakua vain tietyille ryhmille voidaan käyttää kuitenkin silloin, kun ryhmä on riittävän laaja ja se on perusteltua ottaen huomioon asuntojen omistussuhteet ja käyttötarkoitus.

Kotipalvelun käyttö ja tarve asukasvalintakriteerinä voi olla yksi tarveharkinnan elementeistä, mutta nykyisen lainsäädännön mukaan se tuskin voi olla ainoa tai ensisijainen asukasvalintaperuste. Yhteisöllisyyttä voidaan toteuttaa monella eri tavalla. Taloon voidaan toteuttaa tiloihin ja toiminnallisuuteen liittyviä arkkitehtonisia ratkaisuja, jotka tukevat yhteisöllisyyttä. Usein yhteisöllisyyttä ylläpidetään siten, että asuinyhteisö muodostuu omaehtoisesti ja myös itse päättää uusista jäsenistään ja arjen pelisäännöistä. Aravatalon asukasvalintaa ei voi helposti rajata yhteisön ehtojen mukaisesti.

Yhteisöllisen vuokratalon pilotti

Ikääntyneet eivät muodosta homogeenista, yhtenäistä väestöryhmää, vaan heillä on erilaisia arvoja ja asenteita, erilaiset sosioekonomiset taustat ja asumisen toiveet ja tarpeet. Ikääntyneiden väestönosan kasvu ja mieltymyksien eriytyminen ovat haaste yhteiskunta- ja asuntopolitiikalle, joiden yhdeksi keskeiseksi tehtäväksi on asetettu tukea eri tavoin sitä, että ikääntyneet ihmiset voivat asua kodeissaan mahdollisimman pitkään. Yhteisöllisen asumismuodon tarjonnan lisääminen lisäisi asumisvaihtoehtoja ja sitä kautta myös parantaisi ikääntyneiden asumisen laatua toivotulla tavalla.

Kaupunki on jo tuottanut seniorikohteen, joka on esteetön ja tarkoitettu vanhusväestölle, ja erityisesti asunnonvaihtajille, jotka ovat samalla vapauttaneet heille epäsopivan asunnon muille käyttäjille. Aidon yhteisöllisyyden kehittäminen ja palvelutarvitsijoiden keskittäminen samassa talossa edellyttää lainsäädännön kehittämistä ja vähintään myötämielistä tulkintaa Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksesta. Asunto-osasto selvittää asiaa valtion viranomaisten kanssa, ja käynnistää samalla keskustelun Helsingin kaupungin asunnot Oy:n kanssa.

Esittelijän perustelut

Merkitessään 22.4.2015  (114§) Kotikaupunkina Helsinki 2012 -ohjelman seurantaraportin tiedoksi kaupunginvaltuusto hyväksyi samalla seuraavan kaupunginvaltuutettu Tuomas Rantasen toivomusponnen:

"Valtuusto edellyttää, että kaupunki selvittää voisiko ikääntyneiden asumista tukea tuottamalla sellaisia yhteisöasumiseen perustuvia aravavuokrataloja, joissa kotihoidon palveluja voidaan hoitaa keskitetymmin ja samalla laadukkaammin. "

Esittelijä

osastopäällikkö

Markku Leijo

Lisätiedot

Marjaana Santala, lakimies, puhelin: 310 34108

marjaana.santala(a)hel.fi

Markku Leijo, osastopäällikkö, puhelin: 310 34159

markku.leijo(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

 

Kaupunginhallitus

 

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2201

Hämeentie 3

+358 9 310 1671

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

asuntoas@hel.fi

http://www.hel.fi/kv/asunto

+358 9 310 34193

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

4/2016

1 (31)

Asuntolautakunta

 

 

 

 

AoOp/4

 

28.04.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

Asuntolautakunnan lausunto valtuutettu Maija Anttilan ikääntyvien asumisen kehittämisestä koskevasta toivomusponnesta

HEL 2015-005285 T 00 00 03

Lausuntoehdotus

Asuntolautakunta antaa kaupunginhallitukselle kaupunginvaltuutettu Maija Anttilan toivomusponnesta seuraavan lausunnon:

Kaupungin vuokra-asunnoista noin tuhat on varattu vanhuksille

Kaupungin tavanomaisessa vuokra-asuntokannassa on noin tuhat vanhusväestölle tarkoitettua asuntoa, joiden asukkaiden tulee olla yli 60-vuotiaita. Kohteita on Haagassa, Herttoniemessä (ikäraja poikkeuksellisesti 55 vuotta), Koskelassa, Kulosaaressa, Länsi-Pasilassa, Maunulassa, Mellunmäessä, Munkkiniemessä, Roihuvuoressa, Savelassa ja Suutarilassa. Lisäksi tavallisen asuntokannan yhteydessä on yksittäisiä, vanhuksille tarkoitettuja asuntoja.

Senioriasumiskonsepti on tullut markkinoille

Senioriasumisella tarkoitetaan yksityistä omistus- tai vuokrasuhteeseen perustuvaa asumista tavanomaisessa asunnossa, joka on tarkoitettu tietyn iän saavuttaneelle henkilölle; Suomessa ikärajana on usein ollut 55 vuotta. Senioriasunnoissa ajatuksena on, että ikääntyvä muuttaa jo aktiivi-iässä senioriasuntoon ja ennakoi näin tulevaisuuden asumistarpeitaan. Asunnot ja yhteiset tilat on pyritty rakentamaan esteettömiksi ja talot pyritään sijoittamaan palveluiden ja palvelukeskusten läheisyyteen.

Asuntotuotantotoimisto on rakennuttanut senioreille suunnattuja kohteita Helsingin kaupungin asunnot Oy:lle ja Helsingin Asumisoikeus Oy:lle. Lisäksi kaupunki on luovuttanut tontteja senioriryhmille ryhmärakentamiseen mm. Arabianrannan, Jätkäsaaren ja Kalasataman alueilta.

Abraham Wetterintien seniorikohde valmistui viime vuonna

Elokuussa valmistui Abraham Wetterin tie 18:aan Helsingin kaupungin asunnot Oy:n seniorikohde, joka on tarkoitettu yli 55-vuotiaille asukkaille. Asuntolautakunnan päätöksen mukaan suurin osa asunnoista, kaksi kolmasosaa (37 asuntoa) välitettiin asunnonvaihtajille, joista valtaosa asui Herttoniemen alueella ja tarvitsi esteetöntä asuntoa. Abraham Wetterin tien vuokratalossa on esteettömät kulkumahdollisuudet, mutta ei palveluja. Talossa on kuitenkin tavallista enemmän yhteistiloja, mm. C-portaassa on asukkaiden yhteistiloja, joita he ovat voineet itse sisustaa.

Yhteisöllisen aravavuokratalon rakentamisen edellytykset

Vuokratalon uudisrakentamista varten on mahdollista saada Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen (ARA)  myöntämää korkotukilainaa. Korkotukijärjestelmässä laina otetaan rahalaitoksesta ja valtio maksaa osan korosta korkotukena. Korkotukilainalla on valtion täytetakaus.

Erityisryhmien asuntojen tuotantoa tuetaan myös ARA:n investointiavustuksella, joka voidaan liittää korkotukilainaan. Investointiavustuksen piiriin kuuluvat mm. vammaiset henkilöt, muistisairaat ja huonokuntoiset vanhukset, asunnottomat, pakolaiset, opiskelijat sekä mielenterveys- ja päihdeongelmaiset.  Investointiavustusten piiristä on rajattu pois normaalit opiskelija- nuoriso- ja senioriasunnot. Ilmeisesti suhteelliset hyväkuntoiset, itsenäisesti asuvat ja pelkästään kotipalvelua tarvitsevat vanhukset eivät ryhmänä kuuluisi investointiavustuksen piiriin.

Kotipalvelujen käyttö ja yhteisöllisyys asukasvalintakriteereinä

Laitospaikkoja pyritään vähentämään tarjoamalla sosiaali- ja terveyspalveluja kotiin. Yhteisöllisen aravavuokratalon toteuttaminen tukee tätä pyrkimystä. Tuen ja palvelujen järjestäminen yhteisölliseen senioritaloon on mahdollista toteuttaa helpommin ja kustannustehokkaammin kuin yksittäisiin, hajallaan sijaitseviin asuntoihin.

Arava- ja korkotuki vuokra-asuntojen hakumenettelystä annetun asetuksen (182/2003)  mukaan ARA- vuokra-asuntojen on oltava julkisesti ja yleisesti haettavina. Rajattua hakua vain tietyille ryhmille voidaan käyttää kuitenkin silloin, kun ryhmä on riittävän laaja ja se on perusteltua ottaen huomioon asuntojen omistussuhteet ja käyttötarkoitus.

Kotipalvelun käyttö ja tarve asukasvalintakriteerinä voi olla yksi tarveharkinnan elementeistä, mutta nykyisen lainsäädännön mukaan se tuskin voi olla ainoa tai ensisijainen asukasvalintaperuste. Yhteisöllisyyttä voidaan toteuttaa monella eri tavalla. Taloon voidaan toteuttaa tiloihin ja toiminnallisuuteen liittyviä arkkitehtonisia ratkaisuja, jotka tukevat yhteisöllisyyttä. Usein yhteisöllisyyttä ylläpidetään siten, että asuinyhteisö muodostuu omaehtoisesti ja myös itse päättää uusista jäsenistään ja arjen pelisäännöistä. Aravatalon asukasvalintaa ei voi helposti rajata yhteisön ehtojen mukaisesti.

Yhteisöllisen vuokratalon pilotti

Ikääntyneet eivät muodosta homogeenista, yhtenäistä väestöryhmää, vaan heillä on erilaisia arvoja ja asenteita, erilaiset sosioekonomiset taustat ja asumisen toiveet ja tarpeet. Ikääntyneiden väestönosan kasvu ja mieltymyksien eriytyminen ovat haaste yhteiskunta- ja asuntopolitiikalle, joiden yhdeksi keskeiseksi tehtäväksi on asetettu tukea eri tavoin sitä, että ikääntyneet ihmiset voivat asua kodeissaan mahdollisimman pitkään. Yhteisöllisen asumismuodon tarjonnan lisääminen lisäisi asumisvaihtoehtoja ja sitä kautta myös parantaisi ikääntyneiden asumisen laatua toivotulla tavalla.

Kaupunki on jo tuottanut seniorikohteen, joka on esteetön ja tarkoitettu vanhusväestölle, ja erityisesti asunnonvaihtajille, jotka ovat samalla vapauttaneet heille epäsopivan asunnon muille käyttäjille. Aidon yhteisöllisyyden kehittäminen ja palvelutarvitsijoiden keskittäminen samassa talossa edellyttää lainsäädännön kehittämistä ja vähintään myötämielistä tulkintaa Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksesta. Asunto-osasto selvittää asiaa valtion viranomaisten kanssa, ja käynnistää samalla keskustelun Helsingin kaupungin asunnot Oy:n kanssa. 

Esittelijän perustelut

Merkitessään 22.4.2015 (114§) Kotikaupunkina Helsinki 2012 -ohjelman seurantaraportin tiedoksi kaupunginvaltuusto hyväksyi samalla seuraavan  kaupunginvaltuutettu Maija Anttilan toivomusponnen:

"Valtuusto edellyttää, että seuraavan AM-ohjelman valmistelussa otetaan huomioon ikääntyvien asumistarpeet ja varataan "erityisryhmien" asumistarpeisiin hoiva- ja erilaisten palvelutalojen rakentamismahdollisuudet."

Esittelijä

osastopäällikkö

Markku Leijo

Lisätiedot

Marjaana Santala, lakimies, puhelin: 310 34108

marjaana.santala(a)hel.fi

Markku Leijo, osastopäällikkö, puhelin: 310 34159

markku.leijo(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

 

Kaupunginhallitus

 

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2201

Hämeentie 3

+358 9 310 1671

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

asuntoas@hel.fi

http://www.hel.fi/kv/asunto

+358 9 310 34193

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

4/2016

1 (31)

Asuntolautakunta

 

 

 

 

AoOp/5

 

28.04.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

Lausunnon antaminen Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskukselle Helsingin Kaupungin Asunnot Oy:n Heka Myllypuro Myllymatkantie 6 perusparannushankkeen korkotukilainahakemuksesta

HEL 2016-004152 T 10 07 03

Päätösehdotus

Asuntolautakunta päättää puoltaa Helsingin Kaupungin Asunnot Oy:n Heka  Myllypuro Myllymatkantie 6 perusparannushankkeen korkotukilainahakemusta.

Esittelijän perustelut

Helsingin Kaupungin Asunnot Oy on jättänyt korkotukilainahakemuksen Heka Myllypuro Myllymatkantie 6 perusparantamiseksi. Kohteessa on kaksi nelikerroksista vuonna 1966 rakennettua kerrostaloa, joihin tehdään täydellinen perusparannus ja laajennuksia. Lisäksi kohteeseen rakennetaan 9 kappaletta uusia hissejä. Hissien osalta yhtiö hakee hissiavustusta myöhemmin.

Perusparannuksen yhteydessä parannetaan mm piha-alueet, pihatiet, leikkialueet ja uusitaan salaojitus sekä rakennetaan 6 kpl pintavesikaivoja. Ilmanvaihtokonehuoneet rakennetaan vesikatolle ja yläpohjaan asennetaan lisäeristystä 300 mm. Vanha betoninen ulkokuori lämmöneristeineen puretaan ja tilalle asennetaan uusi 180 mm paksu lämmöneriste. Korjausehdotukset ja rakennetyypit ovat rakennesuunnittelijan hankesuunnitelmassa. Ikkunat, parveke- ja ulko-ovet uusitaan. Rakennusten ulkopuolelle rakennetaan porrastornit ja porrashuoneisiin rakennetaan hissikuilut. Saunaosastot perusparannetaan samoin huoneistojen kylpyhuoneet ja keittiöt. Vesi- ja viemärijohdot uusitaan.

Hankinta-arvo on yhteensä 2 156 €/asm².

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus varaa käytettävissä olevien myöntämisvaltuuksien mukaan korkotukilainat kunnan puoltamille hankkeille.

Esittelijän näkemyksen mukaan hakemusta tulisi puoltaa.

Esittelijä

osastopäällikkö

Markku Leijo

Lisätiedot

Aino Oja, korjausneuvoja, puhelin: 310 34175

aino.oja(a)hel.fi

Liitteet

1

Heka Myllypuro Myllymatkantie 6 perusparannushanke korkotukilaina.pdf

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimus, aravalain ym. tuettua asumista koskevien lakien mukainen päätös

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus

 

Asuntotuotantotoimisto

Oikaisuvaatimus, aravalain ym. tuettua asumista koskevien lakien mukainen päätös

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2201

Hämeentie 3

+358 9 310 1671

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

asuntoas@hel.fi

http://www.hel.fi/kv/asunto

+358 9 310 34193

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

4/2016

1 (31)

Asuntolautakunta

 

 

 

 

AoOp/6

 

28.04.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

Lausunnon antaminen Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskukselle Helsingin Kaupungin Asunnot Oy:n Heka Länsi-Herttoniemi Siilitie 5 perusparannushankkeen korkotukilainahakemuksesta

HEL 2016-004622 T 10 07 03

Päätösehdotus

Asuntolautakunta päättää puoltaa Helsingin Kaupungin Asunnot Oy:n Heka Länsi-Herttoniemi Siilitie 5 perusparannushankkeen korkotukilainahakemusta.

Esittelijän perustelut

Helsingin Kaupungin Asunnot Oy on jättänyt korkotukilainahakemuksen Heka Länsi-Herttoniemi Siilitie 5 kahden nelikerroksisen kerrostalon perusparantamiseksi. Kolmanteen rakennukseen tullaan jättämään korkotukilainahakemus myöhemmin. Nyt perusparannettavat rakennukset ovat valmistuneet 1957 ja niissä on 110 huoneistoa. Nelikerroksisiin rakennuksiin tullaan asentamaan jälkiasennushissit ja niiden osalta hakija jättää hissiavustushakemuksen myöhemmin.

Perusparannuksen yhteydessä kunnostetaan mm piha-alueet, uusitaan portaat ja tasot sekä porrashuoneiden ulkoseinät. Ikkunat ja parvekeovet sekä parvekkeet uusitaan. Huoneistoissa uusitaan keittiö- ja märkätilojen kalusteet ja varusteet samoin yhteisissä tiloissa. Rakennuksiin 1 ja 2 asennetaan yhteensä 11 kpl jälkiasennushissejä.

Hankinta-arvo on yhteensä 2066 €/asm².

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus varaa käytettävissä olevien myöntämisvaltuuksien mukaan korkotukilainat kunnan puoltamille hankkeille.

Esittelijän näkemyksen mukaan hakemusta tulisi puoltaa.

Esittelijä

osastopäällikkö

Markku Leijo

Lisätiedot

Aino Oja, korjausneuvoja, puhelin: 310 34175

aino.oja(a)hel.fi

Liitteet

1

Heka Länsi-Herttoniemi Siilitie 5 perusparannushankkeen korkotukilaina.pdf

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimus, aravalain ym. tuettua asumista koskevien lakien mukainen päätös

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus

 

Asuntotuotantotoimisto

Oikaisuvaatimus, aravalain ym. tuettua asumista koskevien lakien mukainen päätös

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2201

Hämeentie 3

+358 9 310 1671

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

asuntoas@hel.fi

http://www.hel.fi/kv/asunto

+358 9 310 34193

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

4/2016

1 (31)

Asuntolautakunta

 

 

 

 

AoOp/7

 

28.04.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

Lausunnon antaminen Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskukselle Asuntosäätiön Asumisoikeus Oy:n Asuntosäätiö Asokodit/Kotinummentie 28 uudisrakennushankkeen korkotukilainahakemuksesta

HEL 2016-004816 T 10 07 03

Päätösehdotus

Asuntolautakunta päättää puoltaa Asuntosäätiön Asumisoikeus Oy:n Asuntosäätiö Asokodit/Kotinummentie 28 uudisrakennushankkeen korkotukilainahakemusta.

Esittelijän perustelut

Asuntosäätiön Asumisoikeus Oy on jättänyt korkotukilainahakemuksen Asuntosäätiö Asokodit/Kotinummentie 28 seitsemän kaksikerroksisen rivitalon rakentamiseksi Tapaninkylään. Hankkeeseen tulee 35 asumis-oikeusasuntoa. Tontti on vuokrattu Helsingin kaupungilta.

Hankinta-arvo on yhteensä 3 750 €/asm².

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus varaa käytettävissä olevien myöntämisvaltuuksien mukaan korkotukilainat kunnan puoltamille hankkeille.

Esittelijän näkemyksen mukaan hakemusta tulisi puoltaa.

Esittelijä

osastopäällikkö

Markku Leijo

Lisätiedot

Aino Oja, korjausneuvoja, puhelin: 310 34175

aino.oja(a)hel.fi

Liitteet

1

Asuntosäätiö Asokodit Kotinummentie 28 korkotukilaina.pdf

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimus, aravalain ym. tuettua asumista koskevien lakien mukainen päätös

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus

 

Asuntosäätiön Asumisoikeus Oy

Oikaisuvaatimus, aravalain ym. tuettua asumista koskevien lakien mukainen päätös

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2201

Hämeentie 3

+358 9 310 1671

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

asuntoas@hel.fi

http://www.hel.fi/kv/asunto

+358 9 310 34193

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

4/2016

1 (31)

Asuntolautakunta

 

 

 

 

AoOp/8

 

28.04.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

Lausunnon antaminen Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskukselle Asuntosäätiön Asumisoikeus Oy:n Asuntosäätiö Asokodit/Taubenkuja 4 uudisrakennushankkeen korkotukilainahakemuksesta

HEL 2016-004791 T 10 07 03

Päätösehdotus

Asuntolautakunta päättää puoltaa Asuntosäätiön Asumisoikeus Oy:n Asuntosäätiö Asokodit/Taubenkuja 4 uudisrakennushankkeen korkotukilainahakemusta.

Esittelijän perustelut

Asuntosäätiön Asumisoikeus Oy on jättänyt korkotukilainahakemuksen Asuntosäätiö Asokodit/ Taubenkuja 4 kolmen neljäkerroksisen asumisoikeustalon rakentamiseksi Laajasaloon. Hankkeeseen tulee 58 asumisoikeusasuntoa. Tontti on vuokrattu Helsingin kaupungilta

Hankinta-arvo on yhteensä 3 879 €/asm².

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus varaa käytettävissä olevien myöntämisvaltuuksien mukaan korkotukilainat kunnan puoltamille hankkeille.

Esittelijän näkemyksen mukaan hakemusta tulisi puoltaa.

Esittelijä

osastopäällikkö

Markku Leijo

Lisätiedot

Aino Oja, korjausneuvoja, puhelin: 310 34175

aino.oja(a)hel.fi

Liitteet

1

Asuntosäätiö Asokodit Taubenkuja 4 korkotukilaina.pdf

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimus, aravalain ym. tuettua asumista koskevien lakien mukainen päätös

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus

 

Asuntosäätiön Rakennuttaja Oy

Oikaisuvaatimus, aravalain ym. tuettua asumista koskevien lakien mukainen päätös

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2201

Hämeentie 3

+358 9 310 1671

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

asuntoas@hel.fi

http://www.hel.fi/kv/asunto

+358 9 310 34193

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

4/2016

1 (31)

Asuntolautakunta

 

 

 

 

AoOp/9

 

28.04.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

Lausunnon antaminen Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskukselle A-Kruunu Oy:n Korvatunturintien uudisrakennushankkeen korkotukilainahakemuksesta

HEL 2016-004464 T 10 07 03

Päätösehdotus

Asuntolautakunta päättää puoltaa A-Kruunu Oy:n Korvatunturintien uudisrakennushankkeen korkotukilainahakemusta.

Esittelijän perustelut

A-Kruunu Oy on jättänyt korkotukilainahakemuksen kahden 4-6 kerroksisen kerrostalon rakentamiseksi Mellunmäkeen, tonteille 47203/25 ja 47203/26. Hankkeeseen tulee 101 vuokra-asuntoa tavanomaiseen asumiseen. Tontti ostetaan yksityiseltä myyjältä.

Hankinta-arvo on yhteensä 3912€/asm²

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus varaa käytettävissä olevien myöntämisvaltuuksien mukaan korkotukilainat kunnan puoltamille hankkeille.

Esittelijän näkemyksen mukaan hakemusta tulisi puoltaa.

Esittelijä

osastopäällikkö

Markku Leijo

Lisätiedot

Jouni Grön, rakennusneuvoja, puhelin: 310 34172

jouni.gron(a)hel.fi

Liitteet

1

A-Kruunu Oy korvatunturintie.pdf

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimus, aravalain ym. tuettua asumista koskevien lakien mukainen päätös

Otteet

Ote

Otteen liitteet

A-Kruunu Oy

Oikaisuvaatimus, aravalain ym. tuettua asumista koskevien lakien mukainen päätös

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus

 

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2201

Hämeentie 3

+358 9 310 1671

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

asuntoas@hel.fi

http://www.hel.fi/kv/asunto

+358 9 310 34193

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

4/2016

1 (31)

Asuntolautakunta

 

 

 

 

AoOp/10

 

28.04.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

Lausunnon antaminen Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskukselle Helsingin Kaupungin Asunnot Oy:n Heka Jakomäki Kankaretie 11 ef perusparannushankkeen korkotukilainahakemuksesta

HEL 2016-004505 T 10 07 03

Päätösehdotus

Asuntolautakunta päättää puoltaa Helsingin Kaupungin Asunnot Oy:n Heka Jakomäki Kankaretie 11 ef perusparannushankkeen korkotukilainahakemusta.

Esittelijän perustelut

Helsingin Kaupungin Asunnot Oy on jättänyt korkotukilainahakemuksen Heka Jakomäki Kankaretie 11 ef perusparantamiseksi. Kohteessa on kaksi kolmikerroksista vuonna 1968 rakennettua kerrostaloa, joihin tehdään tekninen perusparannus sekä asuin- ja yhteistilat saatetaan tämänhetkisten määräysten ja vaatimusten mukaisiksi. Lisäksi kohteeseen rakennetaan neljä uutta hissiä. Hissien osalta yhtiö hakee hissiavustusta myöhemmin. Julkisivut on peruskorjattu ja parvekkeet asennettu vuonna 1998.

Peruskorjauksen yhteydessä poistetaan kellaritilojen kosteusongelmat. Asuin-, keittiö- ja märkätilat nykyaikaistetaan sekä märkätilat vesi-eristetään. Talotekniikka ja sähköistys uusitaan. Vesikatolle rakennetaan ilmanvaihtokonehuoneet, joiden rakentamisen yhteydessä vesikatto lämmön- ja vedeneristyksineen uusitaan yläpohjan lämmöneristystehokkuuden parantamiseksi. Molemmille taloille rakennetaan omat talokohtaiset lämmönjakokeskukset ja nykyinen patterilämmitysverkosto kaikkine osineen uusitaan. Vesi- ja viemärijohdot uusitaan sekä asennetaan huoneistokohtaiset kylmän ja lämpimän veden vedenmittausjärjestelmät varustettuina kulutuksenseurantanäytöillä. Kiinteistösähkö- ja LVI-toimintoja varten asennetaan porrashuonekohtaisesti katoille aurinkosähköjärjestelmät. Rakennuksen kaikki sisäpinnat, huoneistojen kiinto- sekä keittiökalusteet uusitaan.

Hankinta-arvo yhteensä 2038 €/asm².

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus varaa käytettävissä olevien myöntämisvaltuuksien mukaan korkotukilainat kunnan puoltamille hankkeille.

Esittelijän näkemyksen mukaan hakemusta tulisi puoltaa.

Esittelijä

osastopäällikkö

Markku Leijo

Lisätiedot

Jouni Grön, rakennusneuvoja, puhelin: 310 34172

jouni.gron(a)hel.fi

Liitteet

1

Heka Jakomäki Kankaretie 11 ef perusparannuksen korkotukilainahakemus.pdf

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimus, aravalain ym. tuettua asumista koskevien lakien mukainen päätös

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus

 

Helsingin kaupungin Asuntotuotantotoimisto

Oikaisuvaatimus, aravalain ym. tuettua asumista koskevien lakien mukainen päätös

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2201

Hämeentie 3

+358 9 310 1671

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

asuntoas@hel.fi

http://www.hel.fi/kv/asunto

+358 9 310 34193

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

4/2016

1 (31)

Asuntolautakunta

 

 

 

 

AoOp/11

 

28.04.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

Asukkaiden valinta vapautuviin ARA-asuntoihin

HEL 2016-004686 T 10 07 01

Päätösehdotus

Asuntolautakunta päättää hyväksyä asukasvalinnat vapautuviin ARA-asuntoihin liitteen mukaisesti.

Esittelijä

osastopäällikkö

Markku Leijo

Lisätiedot

Pia Saari, asuntosihteeri, puhelin: 310 1671

pia.saari(a)hel.fi

Tiina Balogun, asuntosihteeri, puhelin: 310 1671

tiina.balogun(a)hel.fi

Jaana Ravattinen, asuntosihteeri, puhelin: 310 1671

jaana.ravattinen(a)hel.fi

Liitteet

1

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 32 k.)

2

listakoonti 280416.pdf

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimus, aravalain ym. tuettua asumista koskevien lakien mukainen päätös

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2201

Hämeentie 3

+358 9 310 1671

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

asuntoas@hel.fi

http://www.hel.fi/kv/asunto

+358 9 310 34193

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

4/2016

1 (31)

Asuntolautakunta

 

 

 

 

Vp/2

 

28.04.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen

Päätösehdotus

Asuntolautakunta päättää, ettei se ota käsiteltäväkseen seuraavien viranomaisten xxx (=ajalta) tekemiä päätöksiä:

xx (=viranomainen)

pvm

xx (=viranomainen)

pvm

...

...

 

Esittelijä

virastopäällikkö

Jaakko Stauffer

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2201

Hämeentie 3

+358 9 310 1671

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

asuntoas@hel.fi

http://www.hel.fi/kv/asunto

+358 9 310 34193

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

4/2016

1 (31)

Asuntolautakunta

 

 

 

 

Vp/3

 

28.04.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

Viraston tiedotuksia

Päätösehdotus

Asuntolautakunta päättää merkitä tiedoksi

Esittelijä

virastopäällikkö

Jaakko Stauffer

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2201

Hämeentie 3

+358 9 310 1671

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

asuntoas@hel.fi

http://www.hel.fi/kv/asunto

+358 9 310 34193

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

4/2016

1 (31)

Asuntolautakunta

 

 

 

 

Vp/4

 

28.04.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano

Päätösehdotus

Asuntolautakunta päättää, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.

Esittelijä

virastopäällikkö

Jaakko Stauffer

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2201

Hämeentie 3

+358 9 310 1671

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

asuntoas@hel.fi

http://www.hel.fi/kv/asunto

+358 9 310 34193

 

FI02012566