Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2013 |
|
Asuntotuotantotoimikunta |
|
| |
|
|
| |
| 06.03.2013 |
| |
|
|
|
Kokousaika | 06.03.2013 16:00 - 17:32 |
|
|
Kokouspaikka | Kaupungintalo aulakabinetti 4 |
Läsnä
Jäsenet
Karhu, Jessica | puheenjohtaja |
Koskinen, Kauko | varapuheenjohtaja |
Koskela, Antti |
|
Louekari, Turkka |
|
Vierunen, Maarit |
|
Muut
Marjamaa, Sisko | toimitusjohtaja |
Nyyssölä, Markku | yksikön johtaja |
Mykkänen, Risto | rakennuttamisjohtaja |
Peltola, Pekka | atk-suunnittelija |
Penttilä, Hannu | apulaiskaupunginjohtaja |
Tuuttila, Juhani | osastopäällikkö |
Åhlgren, Harry | johtava kaupunginasiamies |
Hamström, Klaus |
|
Karling, Petteri |
|
Kiesilä Jari, |
|
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 2000 | Junailijankuja 3 | +358 9 310 1672 | 0201256-6 | 800012-62637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 52 | Faksi |
| Alvnro |
asiakaspalvelu.att@att.hel.fi | www.hel.fi/att | +358 9 310 32337 |
| F102012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2013 |
|
Asuntotuotantotoimikunta |
|
| |
|
|
| |
| 06.03.2013 |
| |
|
|
|
§ | Asia |
|
27 | Tj/1 | Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
28 | Tj/2 | Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
29 | Tj/3 | Asuntotuotantotoimikunnan lausunto Mika Ebelingin valtuustoaloitteesta vanhan rakennuskannan energiatehokkuuden parantamisesta |
30 | Tj/4 | Asuntotuotantotoimikunnan lausunto Päivi Lipposen ym. aloitteesta koskien suunnitelman laatimista kaupungin asuntokannan kunnon selvittämiseksi |
31 | Tj/5 | Asunto Oy Helsingin Sinikuusaman arkkitehtisuunnittelusopimuksen muuttaminen |
32 | Tj/6 | Asuntotuotantotoimiston asuntojen varaus- ja myyntitilanne |
33 | Tj/7 | Heka Arabianranta Lontoonkujan rakennusurakan lisä- ja muutostyöt |
34 | Tj/8 | Heka Myllypuro Yläkiventie 5:n peruskorjauksen rakennusurakan lisä- ja muutostyöt |
35 | Tj/9 | Kokouksessa esille tulevat muut mahdolliset asiat |
36 | Tj/10 | Seuraava kokous |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 2000 | Junailijankuja 3 | +358 9 310 1672 | 0201256-6 | 800012-62637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 52 | Faksi |
| Alvnro |
asiakaspalvelu.att@att.hel.fi | www.hel.fi/att | +358 9 310 32337 |
| F102012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2013 | (24) |
Asuntotuotantotoimikunta |
|
| |
|
| Tj/1 | |
| 06.03.2013 |
| |
|
|
|
§ 27
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätös
Asuntotuotantotoimikunta päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet Kauko Koskisen (varsinainen) ja Antti Koskelan (varalla) tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Sisko Marjamaa
Päätösehdotus
Asuntotuotantotoimikunta päättänee todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet (varalla ) ja (varalla ) tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Sisko Marjamaa
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 2000 | Junailijankuja 3 | +358 9 310 1672 | 0201256-6 | 800012-62637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 52 | Faksi |
| Alvnro |
asiakaspalvelu.att@att.hel.fi | www.hel.fi/att | +358 9 310 32337 |
| F102012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2013 | (24) |
Asuntotuotantotoimikunta |
|
| |
|
| Tj/2 | |
| 06.03.2013 |
| |
|
|
|
§ 28
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano
Päätös
Asuntotuotantotoimikunta päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Sisko Marjamaa
Päätösehdotus
Asuntotuotantotoimikunta päättänee, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Sisko Marjamaa
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 2000 | Junailijankuja 3 | +358 9 310 1672 | 0201256-6 | 800012-62637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 52 | Faksi |
| Alvnro |
asiakaspalvelu.att@att.hel.fi | www.hel.fi/att | +358 9 310 32337 |
| F102012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2013 | (24) |
Asuntotuotantotoimikunta |
|
| |
|
| Tj/3 | |
| 06.03.2013 |
| |
|
|
|
§ 29
Asuntotuotantotoimikunnan lausunto Mika Ebelingin valtuustoaloitteesta vanhan rakennuskannan energiatehokkuuden parantamisesta
HEL 2012-014525 T 00 00 03
Päätös
Asuntotuotantotoimikunta päätti antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Suomessa rakennusten energiatehokkuussääntely perustuu maankäyttö- ja rakennuslain sekä maankäyttö- ja rakennusasetuksen rakentamisen olennaisia vaatimuksia koskevalle sääntelylle sekä ympäristöministeriön asetuksina annetulle Suomen rakentamismääräyskokoelmalle.
Rakennusten energiatehokkuuden kannalta keskeisin rakentamismääräyskokoelman osa on ympäristöministeriön 30 päivänä maaliskuuta 2011 antama asetus rakennusten energiatehokkuudesta. Asetuksella annetut energiatehokkuuden vähimmäisvaatimukset koskevat vain uusia rakennuksia ja niissä olevia teknisiä järjestelmiä, eikä niitä sovelleta korjausrakentamisessa.
Hallitus on antanut eduskunnalle esityksen laiksi maankäyttö- ja rakennuslain muuttamisesta. Lain on tarkoitus tulla voimaan kuluvana vuonna. Lakiehdotuksen mukaan olemassa olevan rakennuksen energiatehokkuuden parantamista edellytetään hankkeissa, joille haetaan lupa. ”Energiatehokkuutta olisi parannettava silloin, kun se on teknisesti, toiminnallisesti ja taloudellisesti toteutettavissa.”
Maankäyttö- ja rakennuslaki korostaa rakennushankkeeseen ryhtyvän velvollisuutta huolehtia rakennuksen turvallisuudesta ja terveellisyydestä sekä kiinteistön huollosta ja kunnossapidosta.
MRL edellyttää, että ”Rakennus ympäristöineen on pidettävä sellaisessa kunnossa, että se jatkuvasti täyttää terveellisyyden, turvallisuuden ja käyttökelpoisuuden vaatimukset eikä aiheuta ympäristö-haittaa tai rumenna ympäristöä. Rakennus ja sen energiahuoltoon kuuluvat järjestelmät on pidettävä sellaisessa kunnossa, että ne rakennuksen rakennustapa huomioon ottaen täyttävät energiatehokkuudelle asetetut vaatimukset.”
Helsingin kaupunki omistaa noin 56 500 vuokra-asuntoa. Kaupunki on järjestänyt pääosan vuokra-asuntojensa omistuksesta ja ylläpidosta omistamisensa kiinteistöyhtiöiden kautta. Suurin asuinkiinteistöjen omistaja on Helsingin kaupungin asunnot Oy, jolla on omistuksessaan yli 43 000 valtion lainoittamaa aravavuokra-asuntoa. Helsingin kaupungin asuntotuotantotoimiston tehtävänä on rakennuttaa Helsingin kaupungin oma uudisasuntotuotanto valtuuston hyväksymän Asumisen- ja maankäytön ohjelman mukaisesti. Asuntotuotantotoimisto rakennuttaa myös siltä tilatut peruskorjaukset.
Helsingin kaupungin kiinteistöyhtiöiden peruskorjauksissa otetaan huomioon peruskorjausajankohtana voimassa olevat peruskorjausten energiatehokkuutta koskevat säädökset. Peruskorjausten yhteydessä rakennusten energiatehokkuutta parannetaan, mikäli se on teknisesti, toiminnallisesti ja taloudellisesti toteutettavissa. Peruskorjaukset ja niiden yhteydessä mahdollisesti tapahtuva energia-tehokkuuden parantaminen rahoitetaan ensisijaisesti korkotukilainalla ja omilla varoilla.
Valtuustoaloitteessa esitetyt kaupungin järjestämä peruskorjausten neuvontapalvelu ja kaupungin oma lainoitusjärjestelmä taloyhtiöille ja yksityisille kiinteistönomistajille eivät sisälly asuntotuotantotoimikunnan eivätkä asuntotuotantotoimiston tehtäviin. Asuntotuotantotoimisto toteaa kuitenkin, että kiinteistöviraston asunto-osastolla on jo tällä hetkellä toimiva korjausrahoitusneuvontapalvelu, mikä on minkä tahansa yksityisen taloyhtiön tai kiinteistönomistajan käytettävissä. Asuntotuotantotoimikunta ilmoittaa kannanottonaan lisäksi, että helsinkiläisten taloyhtiöiden ja yksityisten kiinteistönomistajien tulisi huolehtia kiinteistöjensä kunnosta säädösten ja hyvän kiinteistönhoitotavan mukaisesti sekä varautua peruskorjauksista aiheutuviin kustannuksiin.
Kaupungin lainoituksen osalta voidaan todeta, että taloyhtiöillä ja muilla kiinteistönomistajilla on yleensä mahdollisuus saada korjaustarpeisiin rahalaitoslainoja, koska vakuudet eivät yleensä muodostu ongelmaksi. Rahoituksen hinta on ollut viime vuosina suhteellisen edullinen alhaisen korkotason johdosta. Ei ole perusteltua, että kaupunki ryhtyy kilpailemaan tällaisessa tilanteessa yksityisten rahalaitoksen kanssa.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Sisko Marjamaa
Lisätiedot
Risto Mykkänen, rakennuttamisjohtaja, puhelin: 310 32312
risto.mykkanen(a)att.hel.fi
Päätösehdotus
Asuntotuotantotoimikunta päättänee antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Suomessa rakennusten energiatehokkuussääntely perustuu maankäyttö- ja rakennuslain sekä maankäyttö- ja rakennusasetuksen rakentamisen olennaisia vaatimuksia koskevalle sääntelylle sekä ympäristöministeriön asetuksina annetulle Suomen rakentamismääräyskokoelmalle.
Rakennusten energiatehokkuuden kannalta keskeisin rakentamismääräyskokoelman osa on ympäristöministeriön 30 päivänä maaliskuuta 2011 antama asetus rakennusten energiatehokkuudesta. Asetuksella annetut energiatehokkuuden vähimmäisvaatimukset koskevat vain uusia rakennuksia ja niissä olevia teknisiä järjestelmiä, eikä niitä sovelleta korjausrakentamisessa.
Hallitus on antanut eduskunnalle esityksen laiksi maankäyttö- ja rakennuslain muuttamisesta. Lain on tarkoitus tulla voimaan kuluvana vuonna. Lakiehdotuksen mukaan olemassa olevan rakennuksen energiatehokkuuden parantamista edellytetään hankkeissa, joille haetaan lupa. ”Energiatehokkuutta olisi parannettava silloin, kun se on teknisesti, toiminnallisesti ja taloudellisesti toteutettavissa.”
Maankäyttö- ja rakennuslaki korostaa rakennushankkeeseen ryhtyvän velvollisuutta huolehtia rakennuksen turvallisuudesta ja terveellisyydestä sekä kiinteistön huollosta ja kunnossapidosta.
MRL edellyttää, että ”Rakennus ympäristöineen on pidettävä sellaisessa kunnossa, että se jatkuvasti täyttää terveellisyyden, turvallisuuden ja käyttökelpoisuuden vaatimukset eikä aiheuta ympäristö-haittaa tai rumenna ympäristöä. Rakennus ja sen energiahuoltoon kuuluvat järjestelmät on pidettävä sellaisessa kunnossa, että ne rakennuksen rakennustapa huomioon ottaen täyttävät energiatehokkuudelle asetetut vaatimukset.”
Helsingin kaupunki omistaa noin 56 500 vuokra-asuntoa. Kaupunki on järjestänyt pääosan vuokra-asuntojensa omistuksesta ja ylläpidosta omistamisensa kiinteistöyhtiöiden kautta. Suurin asuinkiinteistöjen omistaja on Helsingin kaupungin asunnot Oy, jolla on omistuksessaan yli 43 000 valtion lainoittamaa aravavuokra-asuntoa. Helsingin kaupungin asuntotuotantotoimiston tehtävänä on rakennuttaa Helsingin kaupungin oma uudisasuntotuotanto valtuuston hyväksymän Asumisen- ja maankäytön ohjelman mukaisesti. Asuntotuotantotoimisto rakennuttaa myös siltä tilatut peruskorjaukset.
Helsingin kaupungin kiinteistöyhtiöiden peruskorjauksissa otetaan huomioon peruskorjausajankohtana voimassa olevat peruskorjausten energiatehokkuutta koskevat säädökset. Peruskorjausten yhteydessä rakennusten energiatehokkuutta parannetaan, mikäli se on teknisesti, toiminnallisesti ja taloudellisesti toteutettavissa. Peruskorjaukset ja niiden yhteydessä mahdollisesti tapahtuva energia-tehokkuuden parantaminen rahoitetaan ensisijaisesti korkotukilainalla ja omilla varoilla.
Valtuustoaloitteessa esitetyt kaupungin järjestämä peruskorjausten neuvontapalvelu ja kaupungin oma lainoitusjärjestelmä taloyhtiöille ja yksityisille kiinteistönomistajille eivät sisälly asuntotuotantotoimikunnan eivätkä asuntotuotantotoimiston tehtäviin. Asuntotuotantotoimisto toteaa kuitenkin, että kiinteistöviraston asunto-osastolla on jo tällä hetkellä toimiva korjausrahoitusneuvontapalvelu, mikä on minkä tahansa yksityisen taloyhtiön tai kiinteistönomistajan käytettävissä. Asuntotuotantotoimikunta ilmoittaa kannanottonaan lisäksi, että helsinkiläisten taloyhtiöiden ja yksityisten kiinteistönomistajien tulisi huolehtia kiinteistöjensä kunnosta säädösten ja hyvän kiinteistönhoitotavan mukaisesti sekä varautua peruskorjauksista aiheutuviin kustannuksiin.
Kaupungin lainoituksen osalta voidaan todeta, että taloyhtiöillä ja muilla kiinteistönomistajilla on yleensä mahdollisuus saada korjaustarpeisiin rahalaitoslainoja, koska vakuudet eivät yleensä muodostu ongelmaksi. Rahoituksen hinta on ollut viime vuosina suhteellisen edullinen alhaisen korkotason johdosta. Ei ole perusteltua, että kaupunki ryhtyy kilpailemaan tällaisessa tilanteessa yksityisten rahalaitoksen kanssa.
Esittelijä
Hallintokeskus pyytää asuntotuotantotoimikunnan lausuntoa seuraavasta valtuutettu Mika Ebelingin valtuustoaloitteesta:
"Vanhan rakennuskannan energiatehokkuudessa on paljon toivomisen varaa. Moni olisi halukas parantamaan talonsa energiatehokkuutta, mutta saattaa kokea, ettei ole varma, miten asia kannattaisi hoitaa. Lisäksi on epävarmuutta siitä, kuinka kauan investoinnin takaisinmaksu aika olisi. Epävarmuuden takia asiat lykkääntyvät ja jäävät toteutumatta. Tässä tilanteessa kaupungilla on nähdäkseni mahdollisuus toimia tavalla, joka olisi kaupungin, kaupunkilaisten ja ympäristön etu.
Ehdotan, että kaupunki aktiivisesti auttaa kaupunkilaisia parantamaan energiatehokkuutta tarjoamalla taloyhtiöille ja yksityisille kiinteistönomistajille neuvontapalvelua, jonka tehtävänä on esittää neuvontaa pyytäville tarkoituksenmukaiset toimet energiatehokkuuden parantamiseksi. Lisäksi ehdotan, että kaupunki lainoittaisi kyseisten toimenpiteiden toteuttamisen siten, että energiatehokkuuden parantamisesta hyötyvät voisivat maksaa takaisin lainansa kaupungille syntyvillä säästöillä. Ajatus olisi siis, että asukkaiden kustannukset eivät missään vaiheessa nousisi, vaan laina maksettaisiin takaisin sitä mukaan, kun suurempi energiatehokkuus tuo säästöä. Kaupunki voi ottaa lainastaan kohtuullisen koron. Kun laina on maksettu takaisin, taloudelliset säästöt jäisivät taloyhtiöille ja yksityisille kiinteistön omistajille. Ympäristö hyötyisi alemmasta energiakulutuksesta ja kaupungin päästöt vähenisivät."
Esittelijä
toimitusjohtaja
Sisko Marjamaa
Lisätiedot
Risto Mykkänen, rakennuttamisjohtaja, puhelin: 310 32312
risto.mykkanen(a)att.hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 2000 | Junailijankuja 3 | +358 9 310 1672 | 0201256-6 | 800012-62637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 52 | Faksi |
| Alvnro |
asiakaspalvelu.att@att.hel.fi | www.hel.fi/att | +358 9 310 32337 |
| F102012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2013 | (24) |
Asuntotuotantotoimikunta |
|
| |
|
| Tj/4 | |
| 06.03.2013 |
| |
|
|
|
§ 30
Asuntotuotantotoimikunnan lausunto Päivi Lipposen ym. aloitteesta koskien suunnitelman laatimista kaupungin asuntokannan kunnon selvittämiseksi
HEL 2012-016361 T 00 00 03
Päätös
Asuntotuotantotoimikunta päätti antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Helsingin kaupunki omistaa noin 56 500 vuokra-asuntoa. Kaupunki on järjestänyt pääosan vuokra-asuntojensa omistuksesta ja ylläpidosta omistamisensa kiinteistöyhtiöiden kautta. Suurin asuinkiinteistöjen omistaja on Helsingin kaupungin asunnot Oy, jolla on omistuksessaan yli 43 000 valtion lainoittamaa aravavuokra-asuntoa.
Helsingin kaupungin asuntotuotantotoimiston tehtävänä on rakennuttaa Helsingin kaupungin oma uudisasuntotuotanto valtuuston hyväksymän Asumisen- ja maankäytön ohjelman mukaisesti. Asuntotuotantotoimisto rakennuttaa myös siltä tilatut peruskorjaukset.
Kiinteistön omistaja vastaa kiinteistöjensä suunnitelmallisesta huollosta ja kunnossapidosta sekä peruskorjaamisesta. Kiinteistön omistajan vastuulla on laatia pitkän tähtäimen suunnitelmat (pts), jossa kunnostustyöt ja peruskorjaukset on aikataulutettu. Kiinteistön omistaja määrittelee tarvekartoituksen perustella peruskorjausten ajankohdat sekä peruskorjausten laajuudet.
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten toimiala ja tehtävät on säädetty laissa elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksista. Toimialaan sisältyy mm. "ympäristönsuojelu, alueiden käyttö, rakentamisen ohjaus, kulttuuriympäristön hoito, luonnon monimuotoisuuden suojelu ja kestävä käyttö sekä vesivarojen käyttö ja hoito." Vaikka ympäristökeskusten toimialaan sisältyy mm. rakentamisen ohjaus, ympäristökeskusten asiantuntijoiden käyttö kokonaisvaltaisesti kiinteistönpidon tehtävissä ei ole tarkoituksenmukaista eikä mahdollista jo pelkästään ympäristökeskusten resurssien pienuuden takia. Tapauskohtaisesti mm. sisäilman laadun mittauksissa ympäristökeskusten asiantuntemusta sen sijaan voidaan hyödyntää.
Maankäyttö- ja rakennusasetuksen mukaan työmaalla tulee olla käytössä rakennustyön tarkastusasiakirja. ”Rakennusluvassa määrätyt tai aloituskokouksessa sovitut rakennusvaiheiden vastuuhenkilöt sekä työvaiheiden tarkastuksia suorittavat henkilöt varmentavat suorittamansa tarkastuksen rakennustyön tarkastusasiakirjaan.”
ATT:n toimesta rakentamisvaiheen laadunvarmistus todennetaan ja dokumentoidaan maankäyttö- ja rakennusasetuksen tarkoittaman tarkastusasiakirjan avulla. Rakennusvaiheessa laaditaan rakennuksen käyttö- ja huolto-ohje, jossa on määritelty menettelyt käyttöaikaisille huolloille ja tarkastuksille. Kahden vuoden kuluttua vastaanotosta pidetään urakkasopimuksen mukainen takuutarkastus, jonka perusteella urakoitsija korjaa vastuulleen kuuluvat takuuviat.
Maankäyttö- ja rakennuslaki korostaa rakennushankkeeseen ryhtyvän velvollisuutta huolehtia rakennuksen turvallisuudesta ja terveellisyydestä: ” Rakennushankkeeseen ryhtyvän on huolehdittava, että rakennus käyttötarkoituksensa ja ympäristöstä aiheutuvien olosuhteittensa edellyttämällä tavalla suunnitellaan ja rakennetaan siten, että se on terveellinen ja turvallinen rakennuksen sisäilma, kosteus-, lämpö- ja valaistusolosuhteet sekä vesihuolto huomioon ottaen. Rakentamisessa on käytettävä tuotteita, joista ei niiden suunnitellun käyttöiän aikana aiheudu sisäilmaan, talousveteen eikä ympäristöön sellaisia päästöjä, joita ei voida pitää hyväksyttävinä. Rakennuksen järjestelmien ja laitteistojen on sovelluttava tarkoitukseensa ja ylläpidettävä terveellisiä olosuhteita.”
Asuntotuotantotoimisto ottaa huomioon uudisrakentamisessa ja peruskorjaamisessa rakennushankkeeseen ryhtyvälle MRL:ssa ja siitä annetussa asetuksessa annetut huolehtimisvelvollisuudet. ATT noudattaa suunnittelijoiden valinnassa ja rakentamisessa MRL:n määräyksiä käyttämällä päteviä suunnittelijoita ja tyyppihyväksyttyjä tuotteita.
Rakennuksen valmistuttua vastuu rakennuksen huollosta ja kunnossapidosta siirtyy rakennuksen omistajalle. Rakennuttajana ATT laatii asetuksen mukaisen rakennuksen käyttö- ja huolto-ohjeen. MRL:n pohjalta annettu asetus määrää Rakennuksen käyttö- ja huolto-ohjeesta seuraavaa: ”Rakennuksen käyttö- ja huolto-ohje on laadittava, jollei erityisestä syystä muuta johdu, rakennusta varten, jota käytetään pysyvään asumiseen tai työskentelyyn. Sama koskee tällaisen rakennuksen sellaista korjaus- ja muutostyötä, joka on verrattavissa rakennuksen rakentamiseen, ja soveltuvin osin korjaus- ja muutostyötä, joka muutoin edellyttää rakennuslupaa.” Käyttö- ja huolto-ohje sisältää rakennuksen käyttötarkoitus ja rakennuksen ominaisuudet sekä rakennuksen ja sen rakennusosien ja laitteiden suunniteltu käyttöikä huomioon ottaen tarvittavat tiedot rakennuksen asianmukaista käyttöä ja kunnossapitovelvollisuudesta huolehtimista varten."
Kiinteistönomistaja vastaa kiinteistön huollosta ja kunnossapidosta asumisaikana. Mikäli rakennuksessa havaitaan virhe ja virheen epäillään sisältyvän urakoitsijan takuuajan jälkeiseen vastuuseen, tulee vastuukysymys selvittää aina tapauskohtaisesti. Rakennuttamissopimuksen mukaisesti rakennuttajana toimivan ATT:n vastuuaika on 10 vuotta vastaanottotarkastuksesta ja urakoitsijan takuuaika Rakennusurakan yleisten sopimusehtojen (YSE 98) mukaan on 2 vuotta vastaanottotarkastuksesta. Rakennusurakan yleiset sopimusehdot sisältävät merkittäviä vastuurajoitusehtoja urakoitsijalle 2 vuoden takuuajan jälkeiseltä osalta. Mikäli rakennuksessa havaitaan suunnittelusta tai rakentamisesta johtuva virhe em.10 vuoden vastuuaikana, kiinteistön omistajan tulee reklamoida asiasta urakoitsijaa. Urakoitsijan tai rakennuttajan tekemän virheen korjaamisesta ei aiheudu kustannuksia kiinteistön omistajalle. Tapauskohtaisesti otetaan kuitenkin huomioon eduntasoitus, joka lasketaan vaurioituneen rakennusosan käyttöiän perusteella.
MRL edellyttää, että ”Rakennus ympäristöineen on pidettävä sellaisessa kunnossa, että se jatkuvasti täyttää terveellisyyden, turvallisuuden ja käyttökelpoisuuden vaatimukset eikä aiheuta ympäristöhaittaa tai rumenna ympäristöä. Rakennus ja sen energiahuoltoon kuuluvat järjestelmät on pidettävä sellaisessa kunnossa, että ne rakennuksen rakennustapa huomioon ottaen täyttävät energiatehokkuudelle asetetut vaatimukset.”
Asukkaiden vaihtuessa asunnossa pidetään tarkastus, jossa katselmoidaan asunnon kunto sekä päätetään mahdollisista korjauksista sekä kustannusten kattamisesta. Katselmuksen järjestämisestä sekä korjaustöiden teettämisestä vastaa kiinteistön omistaja.
Rakennushankkeeseen ryhtyvä varmistaa turvallisen ja terveellisen asumisen tason käyttämällä kelpoisuusvaatimukset täyttäviä suunnittelijoita sekä huolehtimalla hyvin rakentamisenaikaisesta laadunvarmistuksesta sekä laadunvarmistuksen dokumentoinnista. Vastaanotettujen rakennusten huolto- ja kunnossapitovastuu on kiinteistönomistajalla ja kiinteistön omistajan tulee huoltaa kiinteistöä ammattitaidolla huolto-ohjeiden mukaisesti sekä dokumentoida tehdyt huollot ja korjaukset. Asukkaiden mahdolliset huomautukset rakenteiden virheellisyydestä tulee tarkastaa ja käsitellä viipymättä.
Aloitteessa esitettyä suunnitelman laatimista ei pidetä tarpeellisena.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Sisko Marjamaa
Lisätiedot
Risto Mykkänen, rakennuttamisjohtaja, puhelin: 310 32312
risto.mykkanen(a)att.hel.fi
Päätösehdotus
Asuntotuotantotoimikunta päättänee antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Helsingin kaupunki omistaa noin 56 500 vuokra-asuntoa. Kaupunki on järjestänyt pääosan vuokra-asuntojensa omistuksesta ja ylläpidosta omistamisensa kiinteistöyhtiöiden kautta. Suurin asuinkiinteistöjen omistaja on Helsingin kaupungin asunnot Oy, jolla on omistuksessaan yli 43 000 valtion lainoittamaa aravavuokra-asuntoa.
Helsingin kaupungin asuntotuotantotoimiston tehtävänä on rakennuttaa Helsingin kaupungin oma uudisasuntotuotanto valtuuston hyväksymän Asumisen- ja maankäytön ohjelman mukaisesti. Asuntotuotantotoimisto rakennuttaa myös siltä tilatut peruskorjaukset.
Kiinteistön omistaja vastaa kiinteistöjensä suunnitelmallisesta huollosta ja kunnossapidosta sekä peruskorjaamisesta. Kiinteistön omistajan vastuulla on laatia pitkän tähtäimen suunnitelmat (pts), jossa kunnostustyöt ja peruskorjaukset on aikataulutettu. Kiinteistön omistaja määrittelee tarvekartoituksen perustella peruskorjausten ajankohdat sekä peruskorjausten laajuudet.
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten toimiala ja tehtävät on säädetty laissa elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksista. Toimialaan sisältyy mm. "ympäristönsuojelu, alueiden käyttö, rakentamisen ohjaus, kulttuuriympäristön hoito, luonnon monimuotoisuuden suojelu ja kestävä käyttö sekä vesivarojen käyttö ja hoito." Vaikka ympäristökeskusten toimialaan sisältyy mm. rakentamisen ohjaus, ympäristökeskusten asiantuntijoiden käyttö kokonaisvaltaisesti kiinteistönpidon tehtävissä ei ole tarkoituksenmukaista eikä mahdollista jo pelkästään ympäristökeskusten resurssien pienuuden takia. Tapauskohtaisesti mm. sisäilman laadun mittauksissa ympäristökeskusten asiantuntemusta sen sijaan voidaan hyödyntää.
Maankäyttö- ja rakennusasetuksen mukaan työmaalla tulee olla käytössä rakennustyön tarkastusasiakirja. ”Rakennusluvassa määrätyt tai aloituskokouksessa sovitut rakennusvaiheiden vastuuhenkilöt sekä työvaiheiden tarkastuksia suorittavat henkilöt varmentavat suorittamansa tarkastuksen rakennustyön tarkastusasiakirjaan.”
ATT:n toimesta rakentamisvaiheen laadunvarmistus todennetaan ja dokumentoidaan maankäyttö- ja rakennusasetuksen tarkoittaman tarkastusasiakirjan avulla. Rakennusvaiheessa laaditaan rakennuksen käyttö- ja huolto-ohje, jossa on määritelty menettelyt käyttöaikaisille huolloille ja tarkastuksille. Kahden vuoden kuluttua vastaanotosta pidetään urakkasopimuksen mukainen takuutarkastus, jonka perusteella urakoitsija korjaa vastuulleen kuuluvat takuuviat.
Maankäyttö- ja rakennuslaki korostaa rakennushankkeeseen ryhtyvän velvollisuutta huolehtia rakennuksen turvallisuudesta ja terveellisyydestä: ” Rakennushankkeeseen ryhtyvän on huolehdittava, että rakennus käyttötarkoituksensa ja ympäristöstä aiheutuvien olosuhteittensa edellyttämällä tavalla suunnitellaan ja rakennetaan siten, että se on terveellinen ja turvallinen rakennuksen sisäilma, kosteus-, lämpö- ja valaistusolosuhteet sekä vesihuolto huomioon ottaen. Rakentamisessa on käytettävä tuotteita, joista ei niiden suunnitellun käyttöiän aikana aiheudu sisäilmaan, talousveteen eikä ympäristöön sellaisia päästöjä, joita ei voida pitää hyväksyttävinä. Rakennuksen järjestelmien ja laitteistojen on sovelluttava tarkoitukseensa ja ylläpidettävä terveellisiä olosuhteita.”
Asuntotuotantotoimisto ottaa huomioon uudisrakentamisessa ja peruskorjaamisessa rakennushankkeeseen ryhtyvälle MRL:ssa ja siitä annetussa asetuksessa annetut huolehtimisvelvollisuudet. ATT noudattaa suunnittelijoiden valinnassa ja rakentamisessa MRL:n määräyksiä käyttämällä päteviä suunnittelijoita ja tyyppihyväksyttyjä tuotteita.
Rakennuksen valmistuttua vastuu rakennuksen huollosta ja kunnossapidosta siirtyy rakennuksen omistajalle. Rakennuttajana ATT laatii asetuksen mukaisen rakennuksen käyttö- ja huolto-ohjeen. MRL:n pohjalta annettu asetus määrää Rakennuksen käyttö- ja huolto-ohjeesta seuraavaa: ”Rakennuksen käyttö- ja huolto-ohje on laadittava, jollei erityisestä syystä muuta johdu, rakennusta varten, jota käytetään pysyvään asumiseen tai työskentelyyn. Sama koskee tällaisen rakennuksen sellaista korjaus- ja muutostyötä, joka on verrattavissa rakennuksen rakentamiseen, ja soveltuvin osin korjaus- ja muutostyötä, joka muutoin edellyttää rakennuslupaa.” Käyttö- ja huolto-ohje sisältää rakennuksen käyttötarkoitus ja rakennuksen ominaisuudet sekä rakennuksen ja sen rakennusosien ja laitteiden suunniteltu käyttöikä huomioon ottaen tarvittavat tiedot rakennuksen asianmukaista käyttöä ja kunnossapitovelvollisuudesta huolehtimista varten."
Kiinteistönomistaja vastaa kiinteistön huollosta ja kunnossapidosta asumisaikana. Mikäli rakennuksessa havaitaan virhe ja virheen epäillään sisältyvän urakoitsijan takuuajan jälkeiseen vastuuseen, tulee vastuukysymys selvittää aina tapauskohtaisesti. Rakennuttamissopimuksen mukaisesti rakennuttajana toimivan ATT:n vastuuaika on 10 vuotta vastaanottotarkastuksesta ja urakoitsijan takuuaika Rakennusurakan yleisten sopimusehtojen (YSE 98) mukaan on 2 vuotta vastaanottotarkastuksesta. Rakennusurakan yleiset sopimusehdot sisältävät merkittäviä vastuurajoitusehtoja urakoitsijalle 2 vuoden takuuajan jälkeiseltä osalta. Mikäli rakennuksessa havaitaan suunnittelusta tai rakentamisesta johtuva virhe em.10 vuoden vastuuaikana, kiinteistön omistajan tulee reklamoida asiasta urakoitsijaa. Urakoitsijan tai rakennuttajan tekemän virheen korjaamisesta ei aiheudu kustannuksia kiinteistön omistajalle. Tapauskohtaisesti otetaan kuitenkin huomioon eduntasoitus, joka lasketaan vaurioituneen rakennusosan käyttöiän perusteella.
MRL edellyttää, että ”Rakennus ympäristöineen on pidettävä sellaisessa kunnossa, että se jatkuvasti täyttää terveellisyyden, turvallisuuden ja käyttökelpoisuuden vaatimukset eikä aiheuta ympäristöhaittaa tai rumenna ympäristöä. Rakennus ja sen energiahuoltoon kuuluvat järjestelmät on pidettävä sellaisessa kunnossa, että ne rakennuksen rakennustapa huomioon ottaen täyttävät energiatehokkuudelle asetetut vaatimukset.”
Asukkaiden vaihtuessa asunnossa pidetään tarkastus, jossa katselmoidaan asunnon kunto sekä päätetään mahdollisista korjauksista sekä kustannusten kattamisesta. Katselmuksen järjestämisestä sekä korjaustöiden teettämisestä vastaa kiinteistön omistaja.
Rakennushankkeeseen ryhtyvä varmistaa turvallisen ja terveellisen asumisen tason käyttämällä kelpoisuusvaatimukset täyttäviä suunnittelijoita sekä huolehtimalla hyvin rakentamisenaikaisesta laadunvarmistuksesta sekä laadunvarmistuksen dokumentoinnista. Vastaanotettujen rakennusten huolto- ja kunnossapitovastuu on kiinteistönomistajalla ja kiinteistön omistajan tulee huoltaa kiinteistöä ammattitaidolla huolto-ohjeiden mukaisesti sekä dokumentoida tehdyt huollot ja korjaukset. Asukkaiden mahdolliset huomautukset rakenteiden virheellisyydestä tulee tarkastaa ja käsitellä viipymättä.
Aloitteessa esitettyä suunnitelman laatimista ei pidetä tarpeellisena.
Esittelijä
Hallintokeskus on pyytänyt lausuntoa Päivi Lipposen ym. valtuutettujen seuraavasta aloitteesta:
"Me valtuutetut esitämme, että kaupunki laatisi ympäristökeskuksen asiantuntijoiden kanssa suunnitelman kuinka kaupungin asuntokannan kunto käytäisiin läpi. Samalla myös laadittaisiin toimenpideohjelma kuka vastaa epäkohtien korjaamisesta ja millä aikataululla. Olisi myös syytä selventää kuinka uusien rakennuskohteiden tarkastus tehdään, jotta urakoitsijat vastaavat rakennusvirheistä eivätkä korjausmaksut kaadu helsinkiläisten veronmaksajien kannettaviksi. Lisäksi on laadittava suunnitelma kuinka vuokralaisen vaihtuessa asuntojen kunto kartoitetaan."
Lausunnon määräaika on 8.3.2013.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Sisko Marjamaa
Lisätiedot
Risto Mykkänen, rakennuttamisjohtaja, puhelin: 310 32312
risto.mykkanen(a)att.hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 2000 | Junailijankuja 3 | +358 9 310 1672 | 0201256-6 | 800012-62637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 52 | Faksi |
| Alvnro |
asiakaspalvelu.att@att.hel.fi | www.hel.fi/att | +358 9 310 32337 |
| F102012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2013 | (24) |
Asuntotuotantotoimikunta |
|
| |
|
| Tj/5 | |
| 06.03.2013 |
| |
|
|
|
§ 31
Asunto Oy Helsingin Sinikuusaman arkkitehtisuunnittelusopimuksen muuttaminen
HEL 2013-002551 T 10 06 00
Päätös
Asuntotuotantotoimikunta päätti oikeuttaa toimiston tekemään Asunto Oy Helsingin Sinikuusaman (entinen Kuusamakuja 5 ja 10) arkkitehtisuunnittelusopimuksen muutoksen Arkkitehtitoimisto Sigge Oy:n kanssa siten, että sopimus laaditaan arvonlisäverolliseen hintaan 142.676,21 euroa (42,01 e/asm2).
Esittelijä
toimitusjohtaja
Sisko Marjamaa
Lisätiedot
Jari Kiesilä, projektipäällikkö, puhelin: +3589310 32354
jari.kiesila(a)att.hel.fi
Päätösehdotus
Asuntotuotantotoimikunta päättänee oikeuttaa toimiston tekemään Asunto Oy Helsingin Sinikuusaman (entinen Kuusamakuja 5 ja 10) arkkitehtisuunnittelusopimuksen muutoksen Arkkitehtitoimisto Sigge Oy:n kanssa siten, että sopimus laaditaan arvonlisäverolliseen hintaan 142.676,21 euroa (42,01 e/asm2).
Esittelijä
Toimikunta on 30.9.2009 valinnut kohteen arkkitehtisuunnittelijaksi Arkkitehtitoimisto Sigge Oy:n.
Toimiston pyynnöstä kohteelle on rakentamistaloudellisuuden parantamiseksi haettu lisää rakennusoikeutta kaavamuutoksella. Kaavamuutoksella on rakennusoikeuden määrä nostettu 3000 kem2:stä 4035 kem2:iin. Uusi asemakaava on lainvoimainen.
Arkkitehtisuunnittelun kokonaispalkkio 142.676,21 euroa sisältää kohteen rakennusoikeuden lisäämisestä aiheutuneet suunnittelukustannukset ja aikaisemmin maksetut suunnittelupalkkiot.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Sisko Marjamaa
Lisätiedot
Jari Kiesilä, projektipäällikkö, puhelin: +3589310 32354
jari.kiesila(a)att.hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 2000 | Junailijankuja 3 | +358 9 310 1672 | 0201256-6 | 800012-62637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 52 | Faksi |
| Alvnro |
asiakaspalvelu.att@att.hel.fi | www.hel.fi/att | +358 9 310 32337 |
| F102012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2013 | (24) |
Asuntotuotantotoimikunta |
|
| |
|
| Tj/6 | |
| 06.03.2013 |
| |
|
|
|
§ 32
Asuntotuotantotoimiston asuntojen varaus- ja myyntitilanne
HEL 2012-007982 T 07 01 03
Päätös
Asuntotuotantotoimikunta päätti merkitä tiedoksi asuntotuotantotoimiston omistus- ja asumisoikeusasuntojen varaus- ja myyntitilanteen.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Sisko Marjamaa
Lisätiedot
Markku Nyyssölä, yksikön johtaja, puhelin: 310 32297
markku.nyyssola(a)att.hel.fi
Päätösehdotus
Asuntotuotantotoimikunta päättänee merkitä tiedoksi asuntotuotantotoimiston omistus- ja asumisoikeusasuntojen varaus- ja myyntitilanteen.
Esittelijä
Asuntotuotantotoimiston tämän hetkinen omistus- ja asumisoikeusasuntojen varaus- ja myyntitilanne esitellään kokouksessa.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Sisko Marjamaa
Lisätiedot
Markku Nyyssölä, yksikön johtaja, puhelin: 310 32297
markku.nyyssola(a)att.hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 2000 | Junailijankuja 3 | +358 9 310 1672 | 0201256-6 | 800012-62637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 52 | Faksi |
| Alvnro |
asiakaspalvelu.att@att.hel.fi | www.hel.fi/att | +358 9 310 32337 |
| F102012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2013 | (24) |
Asuntotuotantotoimikunta |
|
| |
|
| Tj/7 | |
| 06.03.2013 |
| |
|
|
|
§ 33
Heka Arabianranta Lontoonkujan rakennusurakan lisä- ja muutostyöt
HEL 2012-017378 T 02 08 03 01
Päätös
Asuntotuotantotoimikunta päätti esittelijän muutetun ehdotuksen mukaisesti oikeuttaa toimiston tilaamaan Heka Arabianranta Lontoonkujan lisätöitä Lujatalo Oy:ltä arvonlisäverottomaan hintaan 56.655,66 euroa (verollisena 70.253,02 euroa, alv 24 %) siten, etteivät ne vaikuta toimitusjohtajan tilausvaltuuteen.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Sisko Marjamaa
Lisätiedot
Petteri Karling, projektinjohtaja, puhelin: 310 64858
petteri.karling(a)att.hel.fi
Päätösehdotus
Asuntotuotantotoimikunta päättänee oikeuttaa toimiston tilaamaan Heka Arabianranta Lontoonkujan lisätöitä Lujatalo Oy:ltä hintaan 69.686,47 euroa (sis. alv 23 %) siten, etteivät ne vaikuta toimitusjohtajan tilausvaltuuteen.
Esittelijä
Heka Arabianranta Lontoonkuja on rakennettu tonteille 23100/ 82 (os. Brysselinkatu 6) ja 23100/83 (os. Lontoonkatu 5). Kohteessa on 74 asuntoa (yhteensä 5087,5 asm²). Asukkaat ovat muuttaneet 27.12.2011.
Urakkasopimus on allekirjoitettu 25.5.2010. Rakennusurakoitsija on Lujatalo Oy.
Kohteen rakennusurakan urakkasopimuksen mukainen hinta on 10.341.096 euroa.
Nyt tilattavien lisätöiden (tarjoukset nrot 10B ja 15B) kustannukset ovat 69.686,47 euroa (sis. alv 23 %).
Nyt tilattavat lisä- ja muutostyöt liittyvät muutostöinä tilattuihin perustusmuutoksiin, jotka ovat aiheutuneet pohjaolosuhdeongelmista ja pohjarakentamisen virheellisistä lähtötiedoista sekä lisätyönä tilattavista kylpyhuoneiden kaatolattioiden sähköisen lattianlämmityksen vaatimista raudoituksista.
Toimitusjohtajalla on oikeus tilata lisä- ja muutostöitä 5 % urakkasummasta eli 517.054,80 euroa. Lisätöitä on tähän mennessä tilattu toimitusjohtajan päätöksillä yhteensä 485.046,46 euroa.
Muutostöiden 5 %:n ylärajan ylitys on aiheutunut pääosin pohjarakentamiseen liittyvistä kantavuusongelmista ja virheellisistä pohjarakentaminen olosuhdetiedoista (71 % kustannuksista), rakennusvalvontaviranomaisen esteettömyys- ja turvallisuusvaatimuksista (8 % kustannuksista) sekä urakkakilpailutuksen jälkeisistä laadunparannuksista (9 % kustannuksista).
Esittelijä
toimitusjohtaja
Sisko Marjamaa
Lisätiedot
Petteri Karling, projektinjohtaja, puhelin: 310 64858
petteri.karling(a)att.hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 2000 | Junailijankuja 3 | +358 9 310 1672 | 0201256-6 | 800012-62637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 52 | Faksi |
| Alvnro |
asiakaspalvelu.att@att.hel.fi | www.hel.fi/att | +358 9 310 32337 |
| F102012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2013 | (24) |
Asuntotuotantotoimikunta |
|
| |
|
| Tj/8 | |
| 06.03.2013 |
| |
|
|
|
§ 34
Heka Myllypuro Yläkiventie 5:n peruskorjauksen rakennusurakan lisä- ja muutostyöt
HEL 2012-009840 T 02 08 03 01
Päätös
Asuntotuotantotoimikunta päätti esittelijän muutetun ehdotuksen mukaisesti oikeuttaa toimiston tilaamaan Heka Myllypuro Yläkiventie 5:n peruskorjauksen rakennusurakan lisätöitä Lemminkäinen Oyj:ltä arvonlisäverottomaan hintaan 28.207,55 euroa (verollisena 34.977,36 euroa, alv 24 %) siten, etteivät ne vaikuta toimitusjohtajan tilausvaltuuteen.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Sisko Marjamaa
Lisätiedot
Klaus Hamström, projektipäällikkö, puhelin: 310 32307
klaus.hamstrom(a)att.hel.fi
Päätösehdotus
Asuntotuotantotoimikunta päättänee oikeuttaa toimiston tilaamaan Heka Myllypuro Yläkiventie 5:n peruskorjauksen rakennusurakan lisätöitä Lemminkäinen Oyj:ltä lisähintaan 34.574,48 euroa (sis. alv 23 % ja 24 %) siten, etteivät ne vaikuta toimitusjohtajan tilausvaltuuteen.
Esittelijä
Kohde sijaitsee Myllypurossa (t. 45142/5) osoitteessa Yläkiventie 5.
Rakennusurakan urakkasopimus on laadittu Lemminkäinen Oyj:n kanssa ja rakennusurakan urakkasopimuksen mukainen hinta on 7.935.960 euroa.
Toimitusjohtajalla on oikeus tilata lisä- ja muutostöitä 5 % urakkasummasta eli 396.798,00 euroa. Lisätöitä on tähän mennessä tilattu toimitusjohtajan ja toimikunnan päätöksillä yhteensä 802.290,46 euroa.
Nyt tilattavien lisätöiden kustannukset ovat 34.574,48 euroa. Lisätyöt koostuvat useista peruskorjauksen laajuuden lisäyksistä, joita ei alkuperäisessä ohjelmassa ole ollut. Näistä merkittävimmät ovat olleet ovi- ja ikkunakorjausten määrän lisääntyminen sekä timanttiporaukset.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Sisko Marjamaa
Lisätiedot
Klaus Hamström, projektipäällikkö, puhelin: 310 32307
klaus.hamstrom(a)att.hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 2000 | Junailijankuja 3 | +358 9 310 1672 | 0201256-6 | 800012-62637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 52 | Faksi |
| Alvnro |
asiakaspalvelu.att@att.hel.fi | www.hel.fi/att | +358 9 310 32337 |
| F102012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2013 | (24) |
Asuntotuotantotoimikunta |
|
| |
|
| Tj/9 | |
| 06.03.2013 |
| |
|
|
|
§ 35
Kokouksessa esille tulevat muut mahdolliset asiat
Päätös
Keskusteltiin seuraavista asioista:
- toimitusjohtaja Marjamaan vuorotteluvapaasta ajaksi 1.4. - 15.10.2013;
- valmiselementtien (moduulien) käyttämisestä rakentamisessa;
- autottomiin rakennuskohteisiin liittyvistä käytännön tilanteista; ja
- Asuntotuotantotoimiston urakkakilpailuissa käyttämästä tarjousten vertailun pisteytyksestä ja urakoitsijan tarjouksessaan antamien takuuehtojen vaikutuksesta vertailussa.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Sisko Marjamaa
Päätösehdotus
Käsitellään kokouksessa esille tulevat muut mahdolliset asiat.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Sisko Marjamaa
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 2000 | Junailijankuja 3 | +358 9 310 1672 | 0201256-6 | 800012-62637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 52 | Faksi |
| Alvnro |
asiakaspalvelu.att@att.hel.fi | www.hel.fi/att | +358 9 310 32337 |
| F102012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2013 | (24) |
Asuntotuotantotoimikunta |
|
| |
|
| Tj/10 | |
| 06.03.2013 |
| |
|
|
|
§ 36
Seuraava kokous
Päätös
Asuntotuotantotoimikunta päätti perua kokouksensa 20.3.2013 klo 16.00 ja pitää seuraavan kokouksensa 3.4.2013 klo 16.00 Kaupungintalolla, aulakabinetti 4.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Sisko Marjamaa
Päätösehdotus
Asuntotuotantotoimikunta päättänee perua kokouksensa 20.3.2013 klo 16.00 ja pitää seuraavan kokouksensa 3.4.2013 klo 16.00 Kaupungintalolla, aulakabinetti 4.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Sisko Marjamaa
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 2000 | Junailijankuja 3 | +358 9 310 1672 | 0201256-6 | 800012-62637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 52 | Faksi |
| Alvnro |
asiakaspalvelu.att@att.hel.fi | www.hel.fi/att | +358 9 310 32337 |
| F102012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2013 | (24) |
Asuntotuotantotoimikunta |
|
| |
|
|
| |
| 06.03.2013 |
| |
|
|
|
Asuntotuotantotoimikunta
|
|
Jessica Karhu puheenjohtaja |
|
|
|
Harry Åhlgren pöytäkirjanpitäjä |
|
Pöytäkirja tarkastettu
|
|
Kauko Koskinen | Antti Koskela |
|
|
|
|
Pöytäkirja on pidetty yleisesti nähtävänä Helsingin kaupungin kirjaamossa (Pohjoisesplanadi 11-13) 14.03.2013 ja asianosaista koskeva päätös on lähetetty seuraavana arkityöpäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä.
MUUTOKSENHAKUOHJEET
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 2000 | Junailijankuja 3 | +358 9 310 1672 | 0201256-6 | 800012-62637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 52 | Faksi |
| Alvnro |
asiakaspalvelu.att@att.hel.fi | www.hel.fi/att | +358 9 310 32337 |
| F102012566 |
|
|