Helsingin kaupunki | Esityslista | 8/2018 |
|
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto |
|
| |
|
|
| |
| 11.12.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto
ESITYSLISTA
8 - 2018
|
|
KOKOUSKUTSU |
|
|
|
Kokousaika | 11.12.2018 klo 16:30 |
Kokouspaikka | Töysänkatu 2 D, 2. krs, kokoushuone Moreeni |
Käsitellään | Tällä esityslistalla mainitut asiat |
|
|
| Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto |
|
|
|
|
Asia |
| Sivu |
1 | Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta | 1 |
2 | Kielirikasteista esiopetusta tarjoavat päiväkodit 1.8.2019 alkaen | 2 |
3 | Muutos esiopetuksen järjestämispaikkoihin kaudella 2019-2020 | 4 |
4 | Suomenkielisten lukioiden aloituspaikat vuonna 2019 | 6 |
5 | Yhteishakuun laitettavat aloituspaikat vuodelle 2019, Stadin ammatti- ja aikuisopisto | 9 |
6 | Stadin ammatti- ja aikuisopiston ammatillisten tutkintojen ja ammatilliseen koulutukseen valmentavan koulutuksen toteutussuunnitelmien periaatteet ja rakenne | 11 |
7 | Jäsenten ja varajäsenten valinta Alppilan lukion johtokuntaan | 14 |
8 | Erityisluokkaverkon muutokset lukuvuodelle 2019-2020 | 16 |
9 | Laajamittaisen kaksikielisen suomi-englanti opetuksen ryhmien vähimmäis- ja enimmäisoppilasmäärät Vesalan peruskoulussa ja Laajasalon peruskoulussa 1.8.2019 alkaen | 20 |
10 | Tahvonlahden ala-asteen koulun kieliohjelman muutos | 22 |
11 | Jäsenen ja varajäsenen valinta Taivallahden peruskoulun johtokuntaan | 23 |
12 | Jäsenen ja varajäsenen valinta Roihuvuoren ala-asteen koulun johtokuntaan | 24 |
13 | Jäsenen valinta Pohjois-Haagan ala-asteen koulun johtokuntaan | 25 |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 51300 | Töysänkatu 2 D | +358 9 310 8600 | 0201256-6 | FI2922661800003009 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
|
| +358 9 86390 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 8/2018 | 1 (25) |
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto |
|
| |
|
| Asia/1 | |
| 11.12.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
1
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätösehdotus
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.
Samalla kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää valita pöytäkirjantarkastajiksi Elina Das Bhowmikin ja Antti Möllerin sekä varatarkastajiksi Heikki Valmun ja Johanna Nuortevan.
Esittelijä
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Liisa Pohjolainen
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 51300 | Töysänkatu 2 D | +358 9 310 8600 | 0201256-6 | FI2922661800003009 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
|
| +358 9 86390 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 8/2018 | 1 (25) |
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto |
|
| |
|
| Asia/2 | |
| 11.12.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
2
Kielirikasteista esiopetusta tarjoavat päiväkodit 1.8.2019 alkaen
HEL 2018-012135 T 05 01 06
Päätösehdotus
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää, että kielirikasteista suomi-englanti esiopetusta järjestetään seuraavien päiväkotien esiopetusryhmissä 1.8.2019 alkaen:
päiväkoti Kanava
päiväkoti Viikinki
päiväkoti Sakara
päiväkoti Suurmetsä
päiväkoti Aapiskukko
päiväkoti Pacius
päiväkoti Herttua
päiväkoti Hertta
päiväkoti Jätkäsaari
päiväkoti Franzenia
päiväkoti Merituuli
päiväkoti Kulosaari
sekä kielirikasteista suomi-ranska esiopetusta päiväkoti Valkean esiopetusryhmässä ja kielirikasteista suomi-ruotsi esiopetusta päiväkoti Sataman esiopetusryhmässä.
Esittelijän perustelut
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto on päättänyt oman kieliryhmänsä osalta esiopetuksen järjestämispaikoista ja toiminta ajoista kaudella 2019-2020 6.11.2018 (§ 7). Lisäksi päätettiin jatkaa kielirikasteista esiopetusta päiväkotien Himmeli, Perttu, Vaskiniitty, Maunula, Myllynratas, Leipuri, Kesäheinä, Alku, Käpylinna, Toivo, Satakieli ja Auringonkukka esiopetusryhmissä sekä laajamittaista kaksikielistä esiopetusta päiväkotien Pelimanni, Merirasti ja Susanna esiopetusryhmissä.
Helsingin kaupunkistrategian (kaupunginvaltuusto 27.9.2017, 321 §) mukaisesti helsinkiläisten kielitaitoa monipuolisestaan ja kielten opiskelu aloitetaan entistä varhemmin. A1-kielen uuden tuntijaon myötä on tärkeää, että lapset tutustuvat kieliin esiopetuksen aikana, sillä perusopetuksen A1-kielen valinta tehdään kouluun ilmoittautumisen yhteydessä.
Jokaisella varhaiskasvatusalueella alkaa 1.8.2019 vähintään yksi uusi kielirikasteinen esiopetusryhmä. Päiväkodit on valittu henkilöstön kielitaidon mukaan sekä siten, että lapsen opinpolku ei katkea kielenopiskelun osalta perusopetukseen siirryttäessä. Henkilöstön kielitaito on kartoitettu elokuussa 2018 tehdyn kyselyn kautta. Kielirikasteista esiopetusta antavien päiväkotien henkilöstö koulutetaan kevään 2019 aikana, jotta heillä on tarvittava osaaminen kielirikasteisen esiopetuksen aloittamiseksi elokuussa 2019. Kielirikasteista esiopetusta antavalle henkilöstölle järjestetään täydennyskoulusta myös toimintakaudella 2019-2020.
Kielirikasteisen esiopetuksen lisääminen tukee helsinkiläisten lasten mahdollisuutta tutustua ja oppia kieliä, mikä on sekä Helsingin kaupunkistrategian tavoite, että varhaiskasvatussuunnitelman mukaista. Uudet kielirikasteiset esiopetusryhmät sijoittuvat maantieteellisesti eri puolille Helsinkiä, jotta mahdollisimman monella lapsella on mahdollisuus saada kielirikasteista esiopetusta.
Esittelijä
varhaiskasvatusjohtaja
Satu Järvenkallas
Lisätiedot
Satu Koistinen, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 31023444
satu.koistinen(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, kasvatus- ja koulutuslautakunta |
Tiedoksi
Varhaiskasvatuksen alueelliset palvelut
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 51300 | Töysänkatu 2 D | +358 9 310 8600 | 0201256-6 | FI2922661800003009 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
|
| +358 9 86390 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 8/2018 | 1 (25) |
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto |
|
| |
|
| Asia/3 | |
| 11.12.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
3
Muutos esiopetuksen järjestämispaikkoihin kaudella 2019-2020
HEL 2018-010923 T 05 01 06
Päätösehdotus
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää lisätä 6.11.2018 tekemäänsä päätökseen esiopetuksen järjestämispaikoista toiminta-ajalla 2019 -2020 yksityisen päiväkoti Kaivopuisto International Kindergartenin ja yksityisen päiväkoti Poijun.
Esittelijän perustelut
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti 6.11.2018 kokouksessaan esiopetuksen järjestämispaikoista toiminta-ajalla 2019-2020.
Yksityiset päiväkodit toimittivat määräaikaan mennessä esiopetuksen järjestämisoikeuden hakemiseen tarvittavat asiakirjat ja tarkistuksen jälkeen ne lisättiin jaostossa päätettävään listaan.
Päiväkoti Poijun hakemus ja tarvittavat liitteet olivat erehdyksessä jääneet hallinnossa toimittamatta edelleen päätöksenteon valmisteluun.
Kaivopuisto International Kinderkartenissa oli henkilövaihdosten takia erehdytty aikataulusta ja heidän hakemuksensa saatiin vasta päätöksenteon jälkeen. Päiväkoti on useamman vuoden ajan tarjonnut esiopetusta eikä heiltä ole inhimillisen erehdyksen takia tarvetta evätä oikeutta tulevalta kaudelta.
Esitämme, että päiväkoti Poijulle ja päiväkoti International Kinderkartenille myönnetään esiopetuksen järjestämisoikeus ja lisätään päiväkotien tiedot esiopetusta toiminta-ajalla 2019-2020 tarjoavien päiväkotien luetteloon.
Esittelijä
varhaiskasvatusjohtaja
Satu Järvenkallas
Lisätiedot
Nina Onufriew, varhaiskasvatuksen asiantuntija, puhelin: 310 42550
nina.onufriew(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, kasvatus- ja koulutuslautakunta |
Tiedoksi
Yksityinen varhaiskasvatus
Päätöshistoria
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto 06.11.2018 § 51
HEL 2018-010923 T 05 01 06
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti, että suomenkielisen esiopetuksen oppilaaksiottoalueet ja järjestämispaikat ovat toimintavuonna 2019–2020 liitteen 1 mukaiset.
Samalla jaosto päätti, että suomenkielisen esiopetuksen toimintavuosi 2019–2020 käynnistyy ja päättyy samanaikaisesti suomenkielisen perusopetuksen lukuvuoden kanssa, kuitenkin siten, että lukuvuoden viimeisen koulupäivän ollessa lauantai, ei esiopetusta kyseisenä päivänä järjestetä.
Käsittely
06.11.2018 Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan
Esittelijä muutti esitystään siten, että liitteessä mainittu Itä-Pakilan ala-aste muutetaan Metsolan ala-asteeksi ja Metsolan ala-asteen Itä-Pakilan toimipisteeksi.
Esittelijä
varhaiskasvatusjohtaja
Satu Järvenkallas
Lisätiedot
Nina Onufriew, varhaiskasvatuksen asiantuntija, puhelin: 310 42550
nina.onufriew(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 51300 | Töysänkatu 2 D | +358 9 310 8600 | 0201256-6 | FI2922661800003009 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
|
| +358 9 86390 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 8/2018 | 1 (25) |
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto |
|
| |
|
| Asia/4 | |
| 11.12.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
4
Suomenkielisten lukioiden aloituspaikat vuonna 2019
HEL 2018-012477 T 12 01 01
Päätösehdotus
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää hyväksyä Helsingin kaupungin suomenkielisten lukioiden aloituspaikat vuodelle 2019 seuraavasti:
**********
**********
Esittelijän perustelut
Hallintosäännön 15 luvun 2 §:n 2 momentin mukaan kasvatus ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää lukiokoulutuksen oppilaitoskohtaisesta järjestämisestä ja mitoituksesta suomenkielisten lukioiden osalta.
Vähintään 60 %:lle helsinkiläisistä nuorista taataan aloituspaikka lukiossa vuonna 2019. Peruskoulun päättävien eli 15-vuotiaiden suomen- ja vieraskielisten ikäluokka on Helsingissä vuonna 2019 kaupungin tietokeskuksen ennusteen mukaan 5000 nuorta. Lukiokoulutuksessa on turvattava, että ainakin 3000 helsinkiläistä nuorta saa aloituspaikan Helsingissä sijaitsevissa suomen- ja vieraskielisissä lukioissa.
Lisäksi on varauduttava tarjoamaan osa lukiopaikoista Helsingin ulkopuolelta tuleville hakijoille, joita on ollut keskimäärin 25 % lukiokoulutuksen aloittaneista. Pääosa vieraskuntalaisista tulee Espoosta ja Vantaalta. Yksityisten ja valtion lukioiden aloituspaikat on arvioitu aikaisempien vuosien aloituspaikkojen perusteella. Muita tekijöitä ovat esimerkiksi opiskelijavaihto, sisäinen maahanmuutto ja paluumuuttajaperheet ulkomailta.
**********
Peruskoulun päättävien ikäluokka on Helsingissä vuonna 2019 ennusteen mukaan 5000 nuorta, mikä on 331 nuorta enemmän kuin edellisenä vuonna. Lukioiden aloituspaikkamäärää ei tarvitse lisätä täysimääräisesti, koska siihen on varauduttu aiempina vuosina johtuen väestöennusteen ja toteutuneen peruskoulun päättäneiden nuorten määrän erosta.
Lukioikäisten määrä lähtee kasvamaan vuonna 2019 siten, että vuonna 2028 peruskoulun päättävien ikäluokan suuruus on ennakoitu olevan 6338. Kasvua vuoteen 2019 verrattuna on 1338 opiskelijaa. Lukioon hakeutuvien opiskelijoiden määrä (60% ikäluokasta) kasvaa tällöin 803 opiskelijalla. Ennusteessa ei ole huomioitu ulkomailta muuttavien nuorten määrää.
Esittelijä esittää neuvoteltuaan kaupungin ylläpitämien suomenkielisten lukioiden kanssa, että lukioiden aloituspaikkojen lukumäärä vuodelle 2019 kasvaa 92 opiskelijalla, jotta pystytään varmistamaan lukiopaikka vähintään 60 % peruskoulun päättävistä helsinkiläisistä nuorista. Uudet aloituspaikat kohdennetaan Alppilan, Etu-Töölön, Helsingin kuvataidelukion, Helsingin luonnontiedelukion, Kallion, Sibelius-lukion sekä Ressun lukion IB-linjalle ja mahdollisesti Helsingin kielilukiossa alkavalle englanninkieliselle opetukselle.
Ressun lukion IB-linjan aloituspaikkojen laajentaminen on perusteltua Helsingin kaupungin strategiaohjelman linjauksella, jonka mukaan englanninkielisen koulutuksen paikkamäärä kaksinkertaistetaan. Helsingin vetovoimaisuuden vahvistaminen edellyttää määrätietoista kansainvälistämistä, jossa keskeisenä elementtinä on korkeatasoinen koulutus kaikilla kouluasteilla.
Helsingin kaupunki on hakenut marraskuussa 2018 opetus- ja kulttuuriministeriöstä englanninkielisen lukiokoulutuksen järjestämislupaa 200 opiskelijalle. Mikäli Helsingin kaupunki saa järjestämisluvan, Helsingin kielilukio aloittaa englanninkielisen opetuksen 30 opiskelijalle lukuvuonna 2019–2020. Suurin osa englanninkielisen opetuksen aloituspaikoista avataan yhteishakuun, mutta osa aloituspaikoista varataan kesken lukuvuoden Suomeen muuttaville nuorille.
Lukioon valmistavaa koulutusta järjestetään edelleen Alppilan ja Vuosaaren lukioissa. Aloituspaikkamäärä on vastaava kuin vuonna 2018.
Lukion aloituspaikoilla on välillisiä terveysvaikutuksia syrjäytymisen ehkäisyn näkökulmasta.
Esittelijä
lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja
Arja Kukkonen
Lisätiedot
Ulla Juhanko, koulutussuunnittelija, puhelin: 310 86469
ulla.juhanko(a)hel.fi
Mervi Willman, lukiokoulutuksen päällikkö, puhelin: 310 86342
mervi.willman(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, kasvatus- ja koulutuslautakunta |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 51300 | Töysänkatu 2 D | +358 9 310 8600 | 0201256-6 | FI2922661800003009 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
|
| +358 9 86390 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 8/2018 | 1 (25) |
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto |
|
| |
|
| Asia/5 | |
| 11.12.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
5
Yhteishakuun laitettavat aloituspaikat vuodelle 2019, Stadin ammatti- ja aikuisopisto
HEL 2018-012447 T 12 01 01
Päätösehdotus
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää hyväksyä ammatillisen koulutuksen yhteishakuun laitettavat Stadin ammatti- ja aikuisopiston aloituspaikat ja ammatilliseen koulutukseen valmentavan koulutuksen (VALMA) aloituspaikat seuraavasti:
**********
Esittelijän perustelut
Hallintosäännön 15 luvun 2 §:n 2 momentin mukaan kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää ammatillisen koulutuksen oppilaitoskohtaisesta järjestämisestä ja mitoituksesta.
Ammatillisen koulutuksen kokonaisuutta koskeva lainsäädäntö on muuttunut vuonna 2018 siten, että lait ammatillisesta peruskoulutuksesta ja ammatillisesta aikuiskoulutuksesta on yhdistetty yhdeksi laiksi (laki ammatillisesta koulutuksesta 531/2017). Vuoteen 2019 mennessä ammatillisen koulutuksen tutkintorakenne muuttuu siten, että tutkintojen määrä putoaa yli puolella. Ammatillisten perustutkintojen uudet perusteet ovat tulleet voimaan 1.8.2018 ja ammatti- ja erikoisammattitutkintojen perusteet uudistuvat asteittain.
Helsingin kaupungin järjestämislupaan (OKM/114/531/2017) sisältyvät ammatilliset perustutkinnot, ammatti- ja erikoisammattitutkinnot sekä muut järjestämisluvan mukaiset koulutukset. Helsingin kaupungin ammatillisen koulutuksen järjestämisluvassa on opiskelijavuosien vähimmäismääräksi määritelty 8947 opiskelijavuotta. Opiskelijavuosi on suorite, joka muodostuu 365 päivästä, joiden aikana opiskelija otetaan huomioon rahoituksen perusteena.
Peruskoulun päättävien ikäluokka on Helsingissä vuonna 2019 ennusteen mukaan 5000 nuorta, mikä on 331 nuorta enemmän kuin edellisenä vuonna. Ammatillisen koulutuksen aloituspaikkoja varataan vähintään 40%:lle Helsingissä peruskoulunsa päättäville nuorille. Lisäksi varaudutaan tarjoamaan ammatillisen koulutuksen aloituspaikkoja Helsingin ulkopuolelta tuleville hakijoille ja ilman toisen asteen tutkintoa oleville. Tilastokeskuksen mukaan ilman toisen asteen tutkintoa olevia 16-29 –vuotiaita helsinkiläisiä nuoria on ikäluokasta noin 7%, joten ilman toisen asteen tutkintoa oleville varataan yhteishakuun 650 paikkaa. Yksityisten oppilaitosten paikkamäärä on arvioitu aikaisempien vuosien aloituspaikkojen perusteella. Stadin ammatti- ja aikuisopisto varaa vuoden 2019 yhteishaussa tutkintoon johtavaan koulutukseen 2787 aloituspaikkaa peruskoulunsa keväällä 2019 päättäville ja ilman toisen asteen tutkintoa oleville helsinkiläisille nuorille.
**********
Esitettyjen aloituspaikkojen kohdentamisessa on otettu huomioon Helsingin seudun työvoima- ja koulutustarpeista saadut ennakointitiedot ja työvoimavarannon poistuman vaikutukset. Vuodelle 2019 esitetyt aloituspaikat sisältävät valtakunnallisessa yhteishaussa ammatillisiin perustutkintoihin kohdennettavat aloituspaikat. Lisäksi esitys sisältää VALMA-koulutuksen aloituspaikat. VALMA-koulutukseen haetaan perusopetuksen jälkeisessä valmistavan koulutuksen haussa.
Vuonna 2018 aloituspaikkoja tutkintoon johtavassa koulutuksessa oli 2898. Vuoden 2019 aloituspaikkamäärä on pienempi, koska ammatilliseen koulutukseen hakeudutaan enenevässä määrin jatkuvien hakujen kautta ja valtakunnallinen yhteishaku toimii perusopetuksen päättäneiden hakeutumisväylänä. Jatkuvien hakujen kautta hakija voi hakea ammatilliseen koulutukseen sekä VALMA-koulutukseen ja aloittaa opintonsa joustavasti ympäri vuoden. Jatkuvilla hauilla Stadin ammatti- ja aikuisopisto pystyy tehokkaasti vastaamaan Helsingin seudun nopeasti muuttuviin koulutus- ja osaamistarpeisiin.
Ammatillisen koulutuksen aloituspaikoilla on välillinen terveysvaikutus syrjäytymisen ehkäisyn näkökulmasta.
Esittelijä
lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja
Arja Kukkonen
Lisätiedot
Tuija Artama, koulutussuunnittelija, puhelin: 310 21418
tuija.artama(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, kasvatus- ja koulutuslautakunta |
Tiedoksi
Asianomaiset
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 51300 | Töysänkatu 2 D | +358 9 310 8600 | 0201256-6 | FI2922661800003009 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
|
| +358 9 86390 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 8/2018 | 1 (25) |
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto |
|
| |
|
| Asia/6 | |
| 11.12.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
6
Stadin ammatti- ja aikuisopiston ammatillisten tutkintojen ja ammatilliseen koulutukseen valmentavan koulutuksen toteutussuunnitelmien periaatteet ja rakenne
HEL 2018-011199 T 12 00 01
Päätösehdotus
Kasvatuksen ja koulutuksen suomenkielinen jaosto päättää hyväksyä Stadin ammatti- ja aikuisopiston ammatillisten tutkintojen ja ammatilliseen koulutukseen valmentavan koulutuksen toteutussuunnitelmien periaatteet ja rakenteen.
Stadin ammatti- ja aikuisopiston toteutussuunnitelmien periaatteet ovat:
1. Jokaisesta tutkinnon osasta on laadittu toteutussuunnitelma.
2. Toteutussuunnitelmat on kuvattu tuotekortteina, joissa kaikissa on sama rakenne.
3. Toteutussuunnitelmassa kuvataan hakijalle ja opiskelijalle, millaista osaamista tutkinnon osassa hankitaan ja millä tavoin osaaminen voidaan hankkia.
4. Ammattitaitovaatimusten ja toteutussuunnitelman pohjalta tehdään opiskelijan henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma eli HOKS.
5. Toteutussuunnitelma ohjaa opetus- ja ohjaushenkilöstöä tutkinnon osan toteuttamisessa.
Stadin ammatti- ja aikuisopiston toteutussuunnitelman rakenne sisältää kyseisen tutkinnon osan ammattitaitovaatimukset, tutkinnon osan osaamisen hankkimisen tavat, oppimisympäristöjen kuvaukset ja osaamisen osoittamistavat.
Esittelijän perustelut
Ammatillisten perustutkintojen perusteet uudistuivat 1.8.2018. Perusteissa opiskelijalta vaadittava osaaminen on kuvattu ammattitaitovaatimuksina tutkinnon osittain. Koulutuksen järjestäjät eivät enää laadi perusteiden pohjalta opetussuunnitelmia vaan jokaisesta tutkinnon osasta tehdään toteutussuunnitelma. Toteutussuunnitelmat perustuvat valtakunnallisiin tutkinnon perusteisiin. Toteutussuunnitelma on kuvaus tutkinnonosakohtaisesti, miten ja missä vaadittava osaaminen hankitaan. Toteutussuunnitelman lisäksi laaditaan arviointisuunnitelma, jossa kuvataan arvioinnin toteuttamisen periaatteet ja toimintatavat. Stadin ammatti- ja aikuisopiston arviointisuunnitelma hyväksyttiin 11.9.2018 Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisessä jaostossa.
Stadin ammatti- ja aikuisopiston tutkintokohtaiset toteutussuunnitelmat ja ammatilliseen koulutukseen valmentavan (VALMA) koulutuksen toteutussuunnitelmat on laadittu ammatillisesta koulutuksesta annettua lakia (531/2017) ja siihen liittyviä asetuksia (Valtioneuvoston asetus ammatillisesta koulutuksesta 673/2017 ja Opetus- ja kulttuuriministeriön asetus ammatillisen koulutuksen tutkintorakenteesta 680/2017) noudattaen.
Toteutussuunnitelmassa ammattitaitovaatimukset ovat valtakunnallisissa tutkinnon perusteissa olevia ammattitaitovaatimuksia ja kuvaavat, mihin osaamiseen tutkinnon osa suorittaminen johtaa. Toteutussuunnitelmassa tutkinnon osan osaamisen hankkimisessa kuvataan toimintaa, jolla osaaminen hankitaan. Osaamisen hankkiminen toteutetaan joko laajana kokonaisuutena tai pienempinä osaamiskokonaisuuksina ammattitaitovaatimusten laajuudesta riippuen. Toteutussuunnitelman Oppimisympäristöt kertoo opiskelijalle, miten ja missä ympäristöissä hän voi hankkia itseltään puuttuvan osaamisen.
Toteutussuunnitelmat kokonaisuutena kuvaavat koulutukseen hakeutuvalle ja koulutuksessa olevalle henkilölle opittavaa sisältöä ja menetelmiä, mikä mahdollistaa opintojen yksilöllisen suunnittelun jokaiselle jo hakeutumisvaiheessa. Opintojen alussa ammattitaitovaatimusten ja toteutussuunnitelman pohjalta tehdään opiskelijan henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma eli HOKS. Suunnitelmassa tunnistetaan ja tunnustetaan opiskelijan aiempi osaaminen ja suunnitellaan uuden osaamisen hankkimisen sisällöt ja tavat sekä osaamisen hankkimista tukevat ohjauksen ja tuen toimet. Suunnitelman tekemisessä ovat mukana opiskelija, opettaja ja työpaikkakouluttaja. Nämä yhdessä asettavat opiskelijalle oppimistavoitteet sekä tavoiteaikataulun tutkinnon suorittamiselle. Suunnitelmaa päivitetään henkilökohtaisten keskustelujen pohjalta opiskelun edetessä aina tarpeen mukaan.
Toteutussuunnitelmatyöskentelyyn on ollut nimettynä jokaisesta tutkinnosta alan opetus- ja ohjaushenkilöstöä. Suunnitelmat on kuvattu tuotekortteina. Perus-, ammatti- ja erikoisammattitutkintojen sekä ammatilliseen koulutukseen valmentavan koulutuksen (VALMA) tuotekortit on kaikki luotu samoilla periaatteilla ja ne noudattavat samaa rakennetta. Toteutussuunnitelmista kerätään jatkossa palautetta opiskelijoilta, työelämältä ja opetus- ja ohjaushenkilöstöltä.
Liitteenä on pedagogisen suunnittelun prosessi, jossa kuvataan oppimisen suunnittelua tutkinnon perusteiden pohjalta opiskelijan henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelmaksi. Liitteenä on myös tuotekortin malli, jossa on kuvattu tutkinnon osan rakenne ja sisältö. Lisäksi on esimerkit yhdestä ammatillisesta tutkinnon osasta ja yhdestä yhteisten tutkintojen tutkinnon osasta.
Esittelijä
lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja
Arja Kukkonen
Lisätiedot
Tuija Artama, koulutussuunnittelija, puhelin: 310 21418
tuija.artama(a)hel.fi
Liitteet
1 | Pedagogisen suunnittelun prosessi |
2 | Tutkinnon osan tuotekortin malli |
3 | Ravintola- ja cateringalan perustutkinto, Annosruokien ja juomien valmistus -tuotekortti |
4 | Matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen, Matematiikka ja matematiikan soveltaminen -tuotekortti |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, kasvatus- ja koulutuslautakunta |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 51300 | Töysänkatu 2 D | +358 9 310 8600 | 0201256-6 | FI2922661800003009 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
|
| +358 9 86390 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 8/2018 | 1 (25) |
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto |
|
| |
|
| Asia/7 | |
| 11.12.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
7
Jäsenten ja varajäsenten valinta Alppilan lukion johtokuntaan
HEL 2018-012575 T 00 00 02
Päätösehdotus
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää myöntää eron Alppilan lukion johtokunnan huoltajia edustavan varsinaisen jäsenen Petra Nikkisen henkilökohtaiselle varajäsenelle Johanna Suurpäälle, varsinaiselle opiskelijajäsenelle Kalle Hazardille, toiselle varsinaiselle opiskelijajäsenelle Kukka Kyyhkyselle ja hänen henkilökohtaiselle varajäsenelleen Reetamaria Pääkköselle heidän luottamustoimistaan ja valita Suurpään tilalle huoltajia edustavan varsinaisen jäsenen Petra Nikkisen henkilökohtaiseksi varajäseneksi Petteri Auvisen, Hazardin tilalle varsinaiseksi opiskelijajäseneksi Juan Chavez Valenzuelan, Kyyhkysen ja Pääkkösen tilalle toiseksi varsinaiseksi opiskelijajäseneksi Rose Ahmedin (Ahmed) ja hänen henkilökohtaiseksi varajäsenekseen Essi Saarikosken kaikki vuoden 2021 syyskuun lopussa päättyväksi toimikaudeksi.
Esittelijän perustelut
Alppilan lukion johtokunnan huoltajia edustavan varsinaisen jäsenen Petra Nikkisen henkilökohtainen varajäsen Johanna Suurpää pyytää eroa luottamustoimestaan, koska hänen lapsensa ei ole enää lukion opiskelijana. Suurpään tilalle ehdotetaan valittavaksi Petteri Auvinen.
Varsinainen opiskelijajäsen Kalle Hazard, toinen varsinainen opiskelijajäsen Kukka Kyyhkynen ja hänen henkilökohtainen varajäsenensä Reetamaria Pääkkönen eivät ole enää lukion opiskelijoina. Opiskelijakunta esittää, että Hazardin tilalle valitaan Juan Chavez Valenzuela, Kyyhkysen tilalle Rose Ahmed ja Pääkkösen tilalle Essi Saarikoski.
Esittelijä
lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja
Arja Kukkonen
Lisätiedot
Merja Aalto-Setälä, lakimies, puhelin: 310 86350
merja.aalto-setala(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, kasvatus- ja koulutuslautakunta |
Tiedoksi
Alppilan lukio
Talpa
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 51300 | Töysänkatu 2 D | +358 9 310 8600 | 0201256-6 | FI2922661800003009 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
|
| +358 9 86390 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 8/2018 | 1 (25) |
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto |
|
| |
|
| Asia/8 | |
| 11.12.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
8
Erityisluokkaverkon muutokset lukuvuodelle 2019-2020
HEL 2018-012661 T 12 00 01
Päätösehdotus
Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan suomenkielinen jaosto päättää perustaa uusia erityisluokkia seuraaviin kouluihin:
POP 1:
Itäkeskuksen peruskoulu, alueellinen erityisluokka (10 oppilasta)
Helsingin yhteislyseo, alueellinen erityisluokka (10 oppilasta)
Merilahden peruskoulu, alueellinen erityisluokka (10 oppilasta)
POP 3:
Kannelmäen peruskoulu, alueellinen erityisluokka (10 oppilasta)
Oulunkylän ala-asteen koulu, alueellinen erityisluokka (10 oppilasta)
POP 5:
Kulosaaren ala-asteen koulu, autismiluokka (8 oppilasta)
Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan suomenkielinen jaosto päättää lakkauttaa seuraavien koulujen erityisluokat:
POP 2:
Pukinmäenkaaren peruskoulun, pidennetyn oppivelvollisuuden yksilöllistetty opetus (POY) 8 oppilasta
POP 3:
Maunulan ala-asteen koulu, alueellinen erityisluokka (10 oppilasta)
Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää antaa perusopetusjohtajalle oikeuden perustaa tarvittaessa uusia erityisluokkia perusopetuspalveluiden taloudellisen kehyksen puitteissa.
Esittelijän perustelut
Helsingin kaupungin hallintosäännön 15 luvun 2§ mukaan kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää perusopetuslain mukaisen opetuksen koulukohtaisesta järjestämisestä ja mitoituksesta. Opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto on päättänyt erityisluokkaverkon tarkastamisen periaatteet 13.12.2011 (§ 149).
Erityistä tukea saavien oppilaiden suhteellinen osuus on kasvanut hieman. Kaupungin kouluissa 4 744 (12,1 %) oppilaalla oli erityisen tuen päätös 20.9.2018. Sopimuskouluissa 305 (3,4 %) oppilaalla on erityisen tuen päätös.
Erityisen tuen päätöksen saaneiden oppilaiden opetus järjestetään erityisluokalla tai muun opetuksen yhteydessä integroituneena yleisopetuksen ryhmään. Integraatiossa olevia oppilaita on 42,5 % ja erityisluokilla 57,5 %. Kaupungin yleisopetuksen kouluissa on 264 erityisluokkaa ja erityiskouluissa 43 erityisluokkaa eli yhteensä 307 erityisluokkaa. Tämän päätöksen jälkeen kaupungin koulujen erityisluokkien määrä on 310. Sopimuskouluissa on tällä hetkellä 14 erityisluokkaa. Tämän päätöksen jälkeen sopimuskouluissa olevien erityisluokkien määrä on 15.Vuoden 2018 ja 2019 talousarvioesityksessä on varauduttu, että enintään 12,5 %:lla kaupungin koulujen peruskouluikäisistä oppilaista on erityisen tuen päätös. Oppilasmäärän kasvun myötä myös erityisen tuen oppilaiden määrä kasvaa.
Erityisluokkaverkkoon kuuluvat alueelliset erityisluokat, joissa erityisen tuen oppilaat opiskelevat erityisluokalla yleisopetuksen koulussa kaikilla viidellä alueella. Erityisluokkaverkon keskitettyä palvelua ovat vaativan erityisen tuen luokat. Näitä luokkia ovat pidennetyn oppivelvollisuuden toiminta-alueittain järjestettävä opetus (TOI), kehitysvammaisten oppilaiden opetus (POY), kielellisten erityisvaikeuksien (SLI) oppilaiden opetus ja tuettujen erityisluokkien opetus. Tuetuilla erityisluokilla opiskelevat psyykkisesti oirehtivat oppilaat, jotka tarvitsevat erityisen paljon tukea opiskeluun. Joustavan perusopetuksen luokilla opiskelevat oppilaat, joilla on alisuoriutumista ja heikko koulumotivaatio sekä oppilaat, joiden arvioidaan olevan vaarassa syrjäytyä jatkokoulutuksesta ja työelämästä. Keskitetyn palvelun luokkia ei ole kaikilla alueilla, koska oppilaiden määrä koko kaupungissa ei ole niin suuri, että jokaiselle alueelle tarvittaisiin ko. luokkia.
Erityisluokkaverkon suunnittelun lähtökohtana on vahvistaa lähikouluperiaatteen ja yhtenäisen perusopetuksen toteutumista. Erityisluokkaverkkoa tarkastellaan kokonaisuutena osana kaupungin palveluverkkoa ja siinä otetaan huomioon sekä alueelliset että keskitetyt erityisen tuen palvelutarpeet. Erityisluokkaverkko suunnitellaan yhteistyössä alueen koulujen kanssa. Alueellinen suunnittelu tehdään viidellä alueella. Erityisluokkaverkon suunnittelussa huomioidaan alueiden, koulujen ja oppilaiden tarpeet. Keskitetyn palvelun eli vaativan erityisen tuen erityisluokat pyritään sijoittamaan niin, että ne palvelevat tasaisesti koko kaupunkia. Tavoitteena mahdollisimman pysyvän erityisen tuen palvelun rakentaminen lähikouluperiaatteen mukaisesti.
Erityinen tuki alueellisella erityisluokalla pyritään järjestämään palveluna niin, että oppilaan on mahdollista saada tarvitsemansa tuki omassa lähikoulussa tai mahdollisimman lähellä. Erityisluokkien sijoittamisessa otetaan huomioon koulun kokonaistilanne: alueella asuvien erityistä tukea erityisluokassa saavien oppilaiden määrä ja tuen tarpeet, koulun rakenne, yleisopetuksen oppilaiden määrät sekä muut pienryhmät. Erityisluokkien sijoittumisessa huomioidaan myös oppilaiden mahdollisuudet osittaiseen integraatioon koulupäivän aikana.
Uusia alueellisia erityisluokkia on sijoitettu niihin kouluihin, joiden alueella erityistä tukea tarvitsevat lapset asuvat. Näin oppilailla on mahdollisuus opiskella omassa lähikoulussa ja tarve erityisluokkaverkkomuutoksiin vähenee. Erityisluokkaverkkoa on tarkasteltu alueilla joko koulu- tai koulurypäskohtaisesti erityisen tuen tarvitsevien oppilaiden määrät ja erityisluokkapaikat huomioiden. Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden määrä on erilainen eri alueilla ja eri kouluissa. Alueiden väliset erot on huomioitava erityisluokkaverkkosuunnittelussa.
Uudet erityisluokat esitetään perustettavaksi kouluihin, joissa tarvitaan lisää erityisluokkia vastaamaan alueen tarvetta. Tarkastelussa on huomioitu sekä koulun oppilaaksiottoalueella asuvat oppilaat että koulussa olevien erityisluokkien määrä kokonaisuudessaan.
Esitetyille erityisluokkien lakkauttamisille on perusteena oppilaiden siirtyminen nivelvaiheessa yläasteelle tai pois perusopetuksesta, jolloin erityisluokalla ei ole enää oppilaita. Maunulan ala-asteen koulun erityisluokat riittävät alueen tarpeeseen. Pukinmäenkaaren peruskoulussa on keskitettyä koko kaupunkia palvelevaa erityisopetusta ja jäljelle jäävät erityisluokat riittävät kattamaan POY -opetuksen tarpeet.
Koko kaupunkia palvelevan vaativan erityisen tuen järjestämiseksi on tarve perustaa yksi autismiluokka lisää, jotta kaikki koulutulokkaat ja mahdolliset väliluokille hakevat oppilaat saavat tarvitsemansa tuen. Ilman uutta perustettavaa autismiluokka, oppilaat joudutaan sijoittamaan toiseen opetusmuotoon, mikä ei palvele lasten tarvitsemaa autismiopetusta.
Lapsivaikutusten sekä terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi
Esityksessä olevat muutokset parantavat oppilaan mahdollisuutta opiskella omassa lähikoulussaan. Opetus järjestetään oppilaan tarpeiden mukaan pedagogisesti tarkoituksenmukaisella tavalla. Muutokset eivät vaikuta erityisluokkien ryhmäkokoon eivätkä opetussuunnitelmaan.
Lapsen sosiaalista kehitystä ja kiinnittymistä omaan kouluyhteisöön tuetaan sillä, että oppilas saa tarvitsemansa erityisluokan tuen omassa lähikoulussa. Lapsella on koulun alkaessa tuttuja kavereita omasta lähiympäristöstään. Koulu niveltyy paremmin perheiden arkeen parantaen myös koulun ja kodin yhteistyötä. Oppilaan koulumatkat lyhenevät, kun oppilas opiskelee lähempänä kotia.
Päätös tukee lähikouluperiaatteen ja yhtenäisen perusopetuksen vahvistumista. Lähikouluperiaatteen mukainen erityisluokkaverkko selkiyttää koulupolkua, luo jatkuvuutta oppilaalle ja tukee oppilaan hyvinvointia. Alueellisen tarpeen ja tarjonnan mukaan toteutettu tarkastelu tuo pysyvyyttä erityisluokkaverkkoon ja siten lapsen koulupolkuun.
Keskitetyn palvelun sijoittumisella eri puolille kaupunkia varmistetaan, että päivittäinen koulumatka ei muodostu kohtuuttomaksi. Keskitetyn palvelun haasteena on oppilaan mahdollisuus tutustua oman asuinalueensa lapsiin. Omassa luokkayhteisössä lapsella on mahdollisuus toimia vertaisryhmässä.
Esittelijä
perusopetusjohtaja
Outi Salo
Lisätiedot
Taina Tervonen, perusopetuksen aluepäällikkö, puhelin: 310 83013
taina.tervonen(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, kasvatus- ja koulutuslautakunta |
Tiedoksi
perusopetuksen aluepäälliköt
henkilöstöpalvelut
talouspalvelut
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 51300 | Töysänkatu 2 D | +358 9 310 8600 | 0201256-6 | FI2922661800003009 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
|
| +358 9 86390 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 8/2018 | 1 (25) |
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto |
|
| |
|
| Asia/9 | |
| 11.12.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
9
Laajamittaisen kaksikielisen suomi-englanti opetuksen ryhmien vähimmäis- ja enimmäisoppilasmäärät Vesalan peruskoulussa ja Laajasalon peruskoulussa 1.8.2019 alkaen
HEL 2018-010739 T 12 01 01
Päätösehdotus
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää, että Vesalan peruskoulun ja Laajasalon peruskoulun kaksikielisen suomi-englanti opetuksen aloittavan ryhmän vähimmäisoppilasmäärä on 14 ja enimmäisoppilasmäärä 25 oppilasta.
Esittelijän perustelut
Kasvatus ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto on päättänyt 24.4.2018 (§4) Helsingin peruskoulujen kaksikielisen suomi-englanti –opetuksen laajentamisesta 1.8.2019 alkaen. Laajasalon peruskoulussa ja Vesalan peruskoulussa tarjotaan ensimmäiseltä luokalta alkavaa laajamittaista kaksikielistä suomi-englanti –opetusta. Opetuksesta 50% annetaan englanniksi ja 50% suomeksi. Oppilaaksiottoalue on koko kaupunki ja oppilaat otetaan kouluun soveltuvuuskokeella.
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää aloittavien ryhmien vähimmäis- ja enimmäisoppilasmääristä. Laajasalon peruskoulujen ja Vesalan peruskoulun johtokunnilta on pyydetty esitystä kaksikielisen suomi-englanti opetuksen aloittavan ryhmän vähimmäis- ja enimmäisoppilasmääristä.
Kaksikielinen suomi-englanti opetus on osa Helsingin kieliohjelmaa, jota kehitetään Helsingin kaupunkistrategian mukaisesti. Kaksikieliseen suomi-englanti opetuksen aloituspaikkamäärä 1. vuosiluokalle pyrittäessä nousee 275 nykyisestä 250, kun aloittavan ryhmän enimmäisoppilasmäärä Laajasalon peruskoulussa ja Vesalan peruskoulussa on 25.
Esittelijä
perusopetusjohtaja
Outi Salo
Lisätiedot
Satu Koistinen, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 31023444
satu.koistinen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Laajasalon peruskoulun johtokunnan kokouksen pöytäkirja 26092018 |
2 | Vesalan peruskoulun johtokunnan kokouksen pöytäkirja 29102018 |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, kasvatus- ja koulutuslautakunta |
Tiedoksi
Perusopetuksen alueelliset palvelut
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 51300 | Töysänkatu 2 D | +358 9 310 8600 | 0201256-6 | FI2922661800003009 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
|
| +358 9 86390 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 8/2018 | 1 (25) |
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto |
|
| |
|
| Asia/10 | |
| 11.12.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
10
Tahvonlahden ala-asteen koulun kieliohjelman muutos
HEL 2018-010740 T 12 01 01
Päätösehdotus
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää laajentaa Tahvonlahden ala-asteen koulun kielivalikoimaa siten, että 1.8.2019 alkaen koulussa voi opiskella A1-kielenä englantia ja espanjaa.
Esittelijän perustelut
Helsingin kaupunkistrategiassa 2017-2021 on päätetty (kaupunginvaltuusto 27.9.2017, 321 §), että helsinkiläisten kielitaitoa monipuolistetaan ja A1-kielen opetus aloitetaan kaupungissa ensimmäiseltä luokalta.
Helsingin kaupunkistrategian mukaisesti on kehitetty ja laajennettu vieraiden ja toisen kotimaisen kielen opetusta Helsingissä. Kaikille yhteisen A1 –kielen opetuksen aloittaminen ensimmäiseltä luokalta ja koulujen A1–kielten tarjonta on hyväksytty kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisessä jaostossa 19.12.2017 (§ 5).
Tahvonlahden ala-asteen koulun johtokunta esittää koulun kielivalikoiman laajentamista siten, että A1-kielinä 1.8.2019 alkaen koulun A1-kielivalikoimassa on englanti ja espanja. Lisäys kieliohjelmaan tukee kaupunkistrategian tavoitteen toteutumista helsinkiläisten kielitaidon monipuolistumisen osalta.
Esittelijä
perusopetusjohtaja
Outi Salo
Lisätiedot
Satu Koistinen, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 31023444
satu.koistinen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Tahvonlahden ala-asteen koulun johtokunnan kokouksen pöytäkirja 20092018 |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, kasvatus- ja koulutuslautakunta |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 51300 | Töysänkatu 2 D | +358 9 310 8600 | 0201256-6 | FI2922661800003009 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
|
| +358 9 86390 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 8/2018 | 1 (25) |
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto |
|
| |
|
| Asia/11 | |
| 11.12.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
11
Jäsenen ja varajäsenen valinta Taivallahden peruskoulun johtokuntaan
HEL 2018-011879 T 00 00 02
Päätösehdotus
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää myöntää eron Taivallahden peruskoulun johtokunnan opettajia edustavalle varsinaiselle jäsenelle Jouni Leskiselle ja muuta henkilökuntaa edustavan varsinaisen jäsenen Auli Kivi-Niemisen henkilökohtaiselle varajäsenelle Peter Nordbergille heidän luottamustoimistaan ja valita Leskisen tilalle opettajia edustavaksi varsinaiseksi jäseneksi Milja-Maija Passin sekä Nordbergin tilalle muuta henkilökuntaa edustavan varsinaisen jäsenen Auli Kivi-Niemisen henkilökohtaiseksi varajäseneksi Tiina Illmanin (Illman) kummatkin vuoden 2021 syyskuun lopussa päättyväksi toimikaudeksi.
Esittelijän perustelut
Taivallahden peruskoulun johtokunnan opettajia edustava varsinainen jäsen Jouni Leskinen pyytää eroa luottamustoimestaan, koska hänet on valittu koulun apulaisrehtoriksi. Opettajat esittävät, että Leskisen tilalle valitaan Milja-Maija Passi.
Muuta henkilökuntaa edustavan varsinaisen jäsenen Auli Kivi-Niemisen henkilökohtainen varajäsen Peter Nordberg ei ole enää koulun palveluksessa. Muu henkilökunta esittää, että Nordbergin tilalle valitaan Tiina Illman.
Esittelijä
perusopetusjohtaja
Outi Salo
Lisätiedot
Merja Aalto-Setälä, lakimies, puhelin: 310 86350
merja.aalto-setala(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, kasvatus- ja koulutuslautakunta |
Tiedoksi
Taivallahden peruskoulu
Talpa
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 51300 | Töysänkatu 2 D | +358 9 310 8600 | 0201256-6 | FI2922661800003009 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
|
| +358 9 86390 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 8/2018 | 1 (25) |
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto |
|
| |
|
| Asia/12 | |
| 11.12.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
12
Jäsenen ja varajäsenen valinta Roihuvuoren ala-asteen koulun johtokuntaan
HEL 2018-012092 T 00 00 02
Päätösehdotus
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää myöntää eron Roihuvuoren ala-asteen koulun johtokunnan opettajia edustavalle varsinaiselle jäsenelle Ari Häliselle sekä toisen opettajia edustavan varsinaisen jäsenen Tiina Linnan henkilökohtaiselle varajäsenelle Matleena Nyyssöselle heidän luottamustoimistaan ja valita Hälisen tilalle opettajia edustavaksi varsinaiseksi jäseneksi Helmi Ryösän ja Nyyssösen tilalle toisen opettajia edustavan varsinaisen jäsenen Tiina Linnan henkilökohtaiseksi varajäseneksi Klaus-Eric Edvardsin (Edvards) kummatkin vuoden 2021 syyskuun lopussa päättyväksi toimikaudeksi.
Esittelijän perustelut
Roihuvuoren ala-asteen koulun johtokunnan opettajia edustava varsinainen jäsen Ari Hälinen pyytää eroa luottamustoimestaan henkilökohtaisista syistä. Lisäksi toisen opettajia edustavan varsinaisen jäsenen Tiina Linnan henkilökohtainen varajäsen Matleena Nyyssönen pyytää eroa luottamustoimestaan virkavapaan johdosta. Opettajat esittävät, että Hälisen tilalle valitaan Helmi Ryösä ja Nyyssösen tilalle Klaus-Eric Edvards.
Esittelijä
perusopetusjohtaja
Outi Salo
Lisätiedot
Merja Aalto-Setälä, lakimies, puhelin: 310 86350
merja.aalto-setala(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, kasvatus- ja koulutuslautakunta |
Tiedoksi
Roihuvuoren ala-asteen koulu
Talpa
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 51300 | Töysänkatu 2 D | +358 9 310 8600 | 0201256-6 | FI2922661800003009 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
|
| +358 9 86390 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 8/2018 | 1 (25) |
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto |
|
| |
|
| Asia/13 | |
| 11.12.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
13
Jäsenen valinta Pohjois-Haagan ala-asteen koulun johtokuntaan
HEL 2018-012321 T 00 00 02
Päätösehdotus
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää myöntää eron Pohjois-Haagan ala-asteen koulun johtokunnan muuta henkilökuntaa edustavalle varsinaiselle jäsenelle Noora Kekille hänen luottamustoimestaan ja valita hänen tilalleen muuta henkilökuntaa edustavaksi varsinaiseksi jäseneksi Päivi Turusen vuoden 2021 syyskuun lopussa päättyväksi toimikaudeksi.
Esittelijän perustelut
Pohjois-Haagan ala-asteen koulun johtokunnan muuta henkilökuntaa edustava varsinainen jäsen Noora Kekki pyytää eroa luottamustoimestaan, koska hän ei ole enää koulun palveluksessa. Muu henkilökunta esittää, että Kekin tilalle valitaan Päivi Turunen.
Esittelijä
perusopetusjohtaja
Outi Salo
Lisätiedot
Merja Aalto-Setälä, lakimies, puhelin: 310 86350
merja.aalto-setala(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, kasvatus- ja koulutuslautakunta |
Tiedoksi
Pohjois-Haagan ala-asteen koulu
Talpa
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 51300 | Töysänkatu 2 D | +358 9 310 8600 | 0201256-6 | FI2922661800003009 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
|
| +358 9 86390 |
| FI02012566 |
|
| |||