Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2018 |
|
Kasvatus- ja koulutuslautakunta |
|
| |
|
|
| |
| 06.03.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
Kokousaika | 06.03.2018 16:00 - 17:40 |
|
|
Kokouspaikka | Töysänkatu 2 D, 2. krs, kokoushuone Moreeni |
Läsnä
Jäsenet
Pakarinen, Pia | apulaispormestari |
Apter, Ted |
|
Diarra, Fatim |
|
Harms-Aalto, Martina | saapui 16:08, poissa: 35 §, 36 §, osa 37 §:ää |
Jalovaara, Ville |
|
Kivekäs, Otso |
|
Kopra, Pia |
|
Korkkula, Vesa |
|
Malin, Petra |
|
Mohamed, Abdirahim | saapui 16:04, poissa: 35 §, 36 § |
Niskanen, Dani | saapui 16:07, poissa: 35 §, 36 §, osa 37 §:ää |
Saxberg, Mirita |
|
Muut
Grönholm, Niclas | ruotsinkielisen palvelukokonaisuuden johtaja |
Järvenkallas, Satu | varhaiskasvatusjohtaja |
Kukkonen, Arja | lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja |
Pohjolainen, Liisa | kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja |
Tervonen, Taina | vs. perusopetusjohtaja |
Harju-Kukkula, Tiina | vs. hallintojohtaja |
Kemppi, Mauno | tilapalvelupäällikkö |
Eranka, Essi | viestintäpäällikkö |
Lax, Jaana | hallintoasiantuntija |
Mäkelä, Mikko | kehittämisen tuen päällikkö |
Puheenjohtaja
Pia Pakarinen | apulaispormestari |
Esittelijät
Liisa Pohjolainen | kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja |
Satu Järvenkallas | varhaiskasvatusjohtaja |
Pöytäkirjanpitäjä
Jaana Lax | hallintoasiantuntija |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 51300 | Töysänkatu 2 D | +358 9 310 8600 | 0201256-6 | FI2922661800003009 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alvnro |
|
| +358 9 86390 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2018 |
|
Kasvatus- ja koulutuslautakunta |
|
| |
|
|
| |
| 06.03.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ | Asia |
|
35 | Asia/1 | Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
36 | Asia/2 | Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen |
37 | Asia/3 | Ilmoitusasiat |
38 | Asia/4 | Kasvatus- ja koulutuslautakunnan kokousajat syyskaudella 2018 sekä pöytäkirjojen nähtävänäpito |
39 | Asia/5 | Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle uudeksi varhaiskasvatuslaiksi |
40 | Asia/6 | Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Maanviljelyslyseon osakeyhtiön lainahakemuksesta |
41 | Asia/7 | Puitesopimuksen täytäntöönpano, Microsoft EES -sopimuksen vuosimaksu 2018 |
42 | Asia/8 | Lasten päiväkoti Ellan ja leikkipuisto Pohjois-Haagan korvaavaa uudisrakennusta koskevan tarveselvityksen hyväksyminen ja lausunnon antaminen hankesuunnitelmasta |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 51300 | Töysänkatu 2 D | +358 9 310 8600 | 0201256-6 | FI2922661800003009 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alvnro |
|
| +358 9 86390 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2018 | 1 (39) |
Kasvatus- ja koulutuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/1 | |
| 06.03.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 35
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.
Samalla kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti valita pöytäkirjantarkastajiksi Fatim Diarran ja Pia Kopran sekä varatarkastajiksi Ted Apterin ja Ville Jalovaaran.
Esittelijä
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Liisa Pohjolainen
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Samalla kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää valita pöytäkirjantarkastajiksi Fatim Diarran ja Pia Kopran sekä varatarkastajiksi Dani Niskasen ja Ville Jalovaaran.
Esittelijä
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Liisa Pohjolainen
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 51300 | Töysänkatu 2 D | +358 9 310 8600 | 0201256-6 | FI2922661800003009 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alvnro |
|
| +358 9 86390 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2018 | 1 (39) |
Kasvatus- ja koulutuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/2 | |
| 06.03.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 36
Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti, ettei se ota käsiteltäväkseen seuraavia 19.1. - 5.3.2018 tehtyjä päätöksiä:
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaosto 30.1.2018
§ 2 Erityisluokkaverkon muutokset lukuvuodelle 2018-2019
§ 3 Jäsenten valinta Ressun lukion johtokuntaan
Kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja 2.3.2018
13 § Perusopetuksen oppimistulosten arvioinnin hankinta, englannin kieli 7. vuosiluokalla
14 § Perusopetuksen oppimistulosten arvioinnin hankinta, alkumittaus 1.vuosiluokalla
15 § Lukuklaanin koulukirjastokilpailun palkintojen vastaanottaminen
Kasvatuksen ja koulutuksen hallintojohtaja 5.3.2018
19 § Opetushallitus, käyttömenojen valtionosuuksien laskenta, kevään2018 tilastointipäivän perustiedot
20 § Tunne Työ - suunnittele ura ESR-hankkeen koulutuskokonaisuuden hankinta
Kasvatuksen ja koulutuksen hallintojohtaja 28.2.2018
18 § Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan hankintapäällikön viran täyttäminen
Kasvatuksen ja koulutuksen hallintojohtaja 20.2.2018
12 § Ammatillisen koulutuksen Nordplus Adult ohjelmasta haettava Developing a Nordic model of guidande to include vulnerable groups in co-creation -hanke
13 § Ammatillisen koulutuksen Nordplus Adult ohjelmasta haettava Get Encouraged to be Encouraged -hanke
14 § Ammatillisen koulutuksen Nordplus Junior-ohjelmasta haettava Training to the Top 2-hanke
15 § Pianojen viritysten hankinta lukuvuosille 2018 - 2020 puitejärjestelynä
16 § Microsoft Lumia puhelimien korvaaminen ja vanhojen puhelimien uusiminen
17 § Erityisavustuksen hakeminen 5 vuotiaiden maksuttoman 20 viikkotunnin varhaiskasvatuksen kokeiluun
Kasvatuksen ja koulutuksen perusopetusjohtaja 20.2.2018
6 § Perusopetusjohtajan toimivallan siirtäminen viranhaltijoille
Kasvatuksen ja koulutuksen varhaiskasvatusjohtaja 28.2.2018
3 § Käynnistämistuen myöntäminen Oy Ankkalampi - Ankdammen Ab:n Vattuniemen Ankkalammen päiväkodille
4 § Käynnistämistuen myöntäminen Arabianrannan Ankkalampeen - Oy Ankkalampi-Ankdammen Ab
5 § Käynnistämistuen myöntäminen Norlandia Päiväkodit Oy:n päiväkoti Aidaan
6 § Käynnistämistuen myöntäminen Semai avoimen yhtiön päiväkoti Kellosilta Kindergartenille
7 § Käynnistämistuen myöntäminen Phoenix Partners Ky:n Laugh & Learn Playschool päiväkodille
8 § Käynnistämistuen myöntäminen Helsingin kristillisen koulun kannatusyhdistys ry:n päiväkoti Purrelle
9 § Käynnistämistuen myöntäminen Lastenakatemia Oy:n päiväkoti Lastenakatemialle
10 § Käynnistämistuen myöntäminen Little Tots International Daycare -päiväkodille
Päätökset löytyvät Helsingin kaupungin internet-sivuilta:
Kasvatus-ja-koulutus-päätösasiakirjat ja Viranhaltijapäätökset
Esittelijä
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Liisa Pohjolainen
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Liisa Pohjolainen
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 51300 | Töysänkatu 2 D | +358 9 310 8600 | 0201256-6 | FI2922661800003009 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alvnro |
|
| +358 9 86390 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2018 | 1 (39) |
Kasvatus- ja koulutuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/3 | |
| 06.03.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 37
Ilmoitusasiat
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti merkitä tiedoksi seuraavan ilmoitusasian (päätös löytyy luottamushenkilöportaalista):
Kaupunginhallitus 29.1.2018 § 50 Luottamushenkilöiden virkamatkojen periaatteet
Esittelijä
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Liisa Pohjolainen
Lisätiedot
Jaana Lax, hallintoasiantuntija, puhelin: 310 55728
jaana.lax(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Liisa Pohjolainen
Lisätiedot
Jaana Lax, hallintoasiantuntija, puhelin: 310 55728
jaana.lax(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 51300 | Töysänkatu 2 D | +358 9 310 8600 | 0201256-6 | FI2922661800003009 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alvnro |
|
| +358 9 86390 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2018 | 1 (39) |
Kasvatus- ja koulutuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/4 | |
| 06.03.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 38
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan kokousajat syyskaudella 2018 sekä pöytäkirjojen nähtävänäpito
HEL 2018-002516 T 00 00 02
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti kokoontua syyskaudella 2018 tiistaisin kello 16.00 alkaen seuraavasti:
14.8.2018
28.8.2018
18.9.2018
9.10.2018
30.10.2018
20.11.2018
18.12.2018
Kokoukset pidetään osoitteessa Töysänkatu 2 D, 00510 Helsinki.
Samalla kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti, että lautakunnan kokouksista kulloinkin laadittu pöytäkirja pidetään tarkastamisen jälkeen nähtävänä yleisessä tietoverkossa osoitteessa www.hel.fi, jollei salassapitoa koskevista säännöksistä muuta johdu.
Esittelijä
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Liisa Pohjolainen
Lisätiedot
Jaana Lax, hallintoasiantuntija, puhelin: 310 55728
jaana.lax(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Helsingin kaupungin hallintosäännön 29 luvun 2 §:n 2 momentin mukaan toimielin kokoontuu päättäminään aikoina sekä lisäksi puheenjohtajan kutsusta.
Toimielimen puheenjohtaja voi asioiden vähäisen määrän tai muun erityisen syyn vuoksi peruuttaa kokouksen tai muuttaa kokouksen alkamisaikaa päätettynä kokouspäivänä (2 §:n 3 mom.). Jos puheenjohtaja muuttaa kokousaikaa edellä tarkoitetulla tavalla, muutoksista on ilmoitettava vähintään viikkoa ennen kokousta (3 §:n 3).
Lautakunnan kokouskutsu on lähettävä vähintään neljä päivää ennen kokousta, jollei toimielin toisin päätä (3 §:n 2 mom.).
Kuntalain 140 §:n mukaan valtuuston, kunnanhallituksen ja lautakunnan sekä kuntayhtymän 58 §:n 1 momentissa tarkoitetun toimielimen pöytäkirja siihen liitettyine oikaisuvaatimusohjeineen tai valitusosoituksineen pidetään nähtävänä yleisessä tietoverkossa, jollei salassapitoa koskevista säännöksistä muuta johdu.
Esittelijä
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Liisa Pohjolainen
Lisätiedot
Jaana Lax, hallintoasiantuntija, puhelin: 310 55728
jaana.lax(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 51300 | Töysänkatu 2 D | +358 9 310 8600 | 0201256-6 | FI2922661800003009 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alvnro |
|
| +358 9 86390 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2018 | 1 (39) |
Kasvatus- ja koulutuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/5 | |
| 06.03.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 39
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle uudeksi varhaiskasvatuslaiksi
HEL 2018-001557 T 03 00 00
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta antoi seuraavan lausunnon hallituksen esityksen luonnoksesta uudeksi varhaiskasvatuslaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi:
Lautakunnan lausunto on jaoteltu lausuntopyynnön mukaisesti lakiehdotuksen luonnoksen lukujen pohjalta.
1 luku. Yleiset säännökset (1-3 §)
Kasvatus- ja koulutuslautakunta pitää lain tarkoitusta ja soveltamisalaa, varhaiskasvatuksen määritelmää ja varhaiskasvatuksen tavoitteita koskevaa ensimmäistä lukua kokonaisuudessaan onnistuneena ja selkeänä. Erityisen hyvä on, että lapsen oikeus varhaiskasvatukseen on nostettu lain keskeiseksi periaatteeksi ja että varhaiskasvatuksen määritelmässä korostuu pedagogiikka.
Pedagogiikan ja pedagogisen osaamisen vahvistaminen on tärkeää, sillä varhaiskasvatuksessa luodaan pohja elinikäiselle oppimiselle. Monien taitojen kannalta aivojen kehittymisen paras herkkyyskausi osuu ikävuosiin 1-6 ja esimerkiksi kielelliselle kehitykselle varhaiskasvatus on otollista aikaa.
Varhaiskasvatuksen tavoitteita sovelletaan kaikissa toimintamuodoissa. Avointa varhaiskasvatusta voidaan toteuttaa monella tavalla ja on hyvä, että tavoitteita voidaan soveltaa toimintaan soveltuvalla tavalla.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta kuitenkin toteaa, että avoin varhaiskasvatus eroaa oleellisesti päiväkotien varhaiskasvatuksesta esimerkiksi henkilöstön koulutusvaatimusten ja ryhmäkokojen sääntelyn suhteen.
Lain soveltamisala on määritelty järjestäjän näkökulmasta selkeästi ja kattavasti. Myös viittaus perusopetuslaissa määriteltyyn esiopetukseen on perusteltu. Varhaiskasvatuksen toimintamuodot on kuvattu aiempaa selkeämmin, ja aiemmin käytetty käsite "muu varhaiskasvatus" on korvattu käsitteellä "avoin varhaiskasvatus".
2 luku. Varhaiskasvatuksen järjestäminen (4-11 §)
Luonnoksen 4 §:ssä säädetään lapsen edun ensisijaisuudesta. Sanamuoto on vahvempi kuin nyt voimassa olevassa lainsäädännössä, jossa vaaditaan lapsen edun huomioimista. Pykälän taustalla on YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen 3. artikla, ja lapsen edun ensisijaisuutta on pidettävä läpileikkaavana periaatteena kaikkea toimintaa järjestettäessä. Kasvatus- ja koulutuslautakunta pitää lapsen edun ensisijaisuutta tärkeänä ja on hyvä, että se on lainsäädännössä huomioitu näin vahvasti.
5 §:ssä säädetään kunnan velvollisuudesta järjestää varhaiskasvatusta sekä siitä, miten palveluja tulee tuottaa tai hankkia. Kunnan hankkimalta palvelulta edellytetään samaa tasoa kuin mitä edellytetään kunnalliselta toimijalta.
5 § kolmannessa momentissa olisi säädös siitä, että palvelun käyttäjälle voidaan antaa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä annetun lain mukainen palveluseteli. Lakiehdotuksen perusteluiden mukaan myöhemmin on tarkoitus valmistella laki varhaiskasvatuksen palvelusetelistä. Kasvatus- ja koulutuslautakunta pitää tärkeänä sitä, että mainittu laki valmistellaan mahdollisimman nopeasti ja myös järjestämistapojen osalta pystytään luopumaan sosiaali- ja terveydenhuoltoa koskevan lainsäädännön soveltamisesta
Uutena asiana lakiehdotuksen 5 § neljännessä momentissa säädettäisiin niin kutsutusta lähipalveluperiaatteesta. Vaikka Helsingissä suurimmalle osalle palvelun käyttäjistä on pystytty tarjoamaan palvelua lähipalveluna tähänkin asti, pitää kasvatus- ja koulutuslautakunta hyvänä sitä, että asiasta säädetään myös uudessa varhaiskasvatuslaissa. Lähipalveluperiaate palvelee yhtenäisten ja eheiden opinpolkujen rakentumista varhaiskasvatuksesta esiopetukseen ja edelleen perusopetukseen.
Lakiehdotuksen 6 §:ssä säädetään kunnan velvollisuudesta järjestää varhaiskasvatusta asumisen ja oleskelun perusteella. Pykälä on pystytty hieman selkiyttämään suhteessa aiempaan lainsäädäntöön.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta pitää hyvänä linjauksena sitä, että varhaiskasvatuksen järjestäjän on toimittava yhteistyössä kunnan muiden tahojen kanssa. Hyvää on myös maininta siitä, että lapsen tuen järjestämiseksi on tarpeen mukaan toimittava yhteistyössä sosiaali- ja terveydenhuollosta vastaavien tahojen kanssa.
Järjestäjän näkökulmasta laissa tulee selkeyttää tuen järjestämisen periaatteita. Tuen muodot ja käsitteet tulee saattaa yhdenmukaisiksi varhaiskasvatuksessa, esiopetuksessa ja perusopetuksessa.
Lakiehdotuksen 10 §:ssä säädetään varhaiskasvatusympäristöstä. Pykälä on monilta osin saman sisältöinen kuin nyt voimassa oleva lainsäädäntö, mutta uutena asiana ehdotukseen on otettu kohta "lasta tulee suojata väkivallalta, kiusaamiselta ja muulta häirinnältä." Tämä on kasvatus- ja koulutuslautakunnan mielestä tärkeä lisäys ja edistää toteutuessaan lasten hyvinvointia.
3 luku. Oikeus varhaiskasvatukseen (12-15 §)
Lakiehdotuksen 12 §:ssä säädetään lapsen oikeudesta varhaiskasvatukseen 20 tuntia viikossa tai tätä laajempaan varhaiskasvatukseen, mikäli se on tarpeen vanhemman tai muun huoltajan työssäkäynnin tai muun syyn takia. Lisäksi pykälässä säädetään lapsen oikeudesta 20 tuntia laajempaan varhaiskasvatukseen, mikäli se on tarpeen lapsen kehityksen, tuen tarpeen tai perheen olosuhteiden takia taikka se on muutoin lapsen edun mukaista. Kasvatus- ja koulutuslautakunta toteaa, että Helsingissä on kaupunginvaltuustoon päätöksellä päätetty, että kaikilla lapsilla on ilman erillistä selvitystä oikeus kokopäiväiseen varhaiskasvatukseen.
13 §:ssä säädetään vuorohoidon järjestämisestä. Helsingissä järjestetään jo nykyisin varhaiskasvatusta iltaisin ja suomenkielisessä varhaiskasvatuksessa myös ympärivuorokautisena hoitona perheiden tarvetta vastaavasti.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta toteaa, että lakiin tulisi palauttaa kaikkien lasten subjektiivinen oikeus kokopäiväiseen varhaiskasvatukseen.
4 luku. Menettelysäännökset (16-20 §)
Lakiehdotuksen 4. lukuun on koottu ohjaukseen ja neuvontaan, hakemiseen, päätökseen, varhaiskasvatusoikeuteen liittyviin menettelyihin sekä osallisuuteen ja vaikuttamiseen liittyvät säädökset. Kasvatus- ja koulutuslautakunta pitää kokonaisuutta selkeänä ja on hyvä, että aiemmin vain asetuksessa määritellyt hakemiseen ja paikan saamiseen liittyvät säädökset on nyt otettu lain piiriin.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta pitää tärkeänä sitä, että ohjauksessa ja neuvonnassa painotetaan perheiden oikeutta valita tilanteeseensa sopiva ratkaisu varhaiskasvatuksen järjestämiseen.
Lapsen ja huoltajien osallisuuteen liittyvä 20 § on samassa muodossa kuin voimassa olevan lain 7 §. Kasvatus- ja koulutuslautakunta pitää tärkeänä, että osallisuus on huomioitu myös uudessa lakiehdotuksessa riittävän painokkaasti.
5 luku. Varhaiskasvatuksen suunnittelu ja arviointi (21-24 §)
Varhaiskasvatuksen suunnittelua ja arviointia käsittelevä lakiehdotuksen 5. luku on suurelta osin yhdenmukainen voimassa olevan lainsäädännön kanssa. Uutena asiana lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaa käsittelevään 23 §:ään on tullut maininta siitä, että lapsen varhaiskasvatussuunnitelman lisäksi lapsen tuen tarvetta, riittävyyttä ja tarkoituksenmukaisuutta on arvioitava vähintään kerran vuodessa.
Lapsen varhaiskasvatussuunnitelman laatimisesta vastaisi nykyiseen tapaan varhaiskasvatuksen opettajaksi (aiempi lastentarhanopettaja) kelpoinen henkilö. Avoimeksi jää edelleen kysymys siitä, kuka vastaa perhepäivähoidossa olevan lapsen suunnitelman laatimisesta. Kasvatus- ja koulutuslautakunta toivoo jatkovalmistelussa tämän asian selkeyttämistä.
6 luku. Henkilöstö, kelpoisuusvaatimukset ja niiden siirtymäsäännökset (25-33 § + 75 §:n 2 momentti ja 76 § + asetusluonnos 3 §)
Lakiehdotuksen henkilöstöä ja kelpoisuusvaatimuksia käsittävä 6. luku sisältää paljon muutoksia, joilla on merkittäviä vaikutuksia varhaiskasvatuksen järjestämiseen. Lakiehdotuksessa esitetään, että nykyiset ammattinimikkeet korvattaisiin uusilla ammattinimikkeillä varhaiskasvatuksen opettaja, varhaiskasvatuksen sosionomi, varhaiskasvatuksen lastenhoitaja, perhepäivähoitaja ja varhaiskasvatuksen erityisopettaja.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta pitää ehdotettuja uusia nimikkeitä pääosin hyvinä ja selkeinä. Henkilöstöön liittyvä uudistus kokonaisuudessaan edistää lapsen kokonaisvaltaista kasvua, kehitystä ja hyvinvointia, kun varhaiskasvatuksen lapsiryhmässä on aiempaa selkeämmin edustettuna sekä pedagoginen, sosiaalityön että terveydenhuollon osaaminen ja näkökulma. Varhaiskasvatuksessa työtä tehdään paitsi lapsen, myös koko perheen kanssa, ja on hyvä, että sosiaalialan koulutuksen saaneiden työntekijöiden työpanos pystytään aiempaa paremmin suuntaamaan heidän osaamistaan vastaavalla tavalla. Varhaiskasvatuksen lastenhoitaja on nimikkeenä hyvä ja vastaa aiempaa nimikettä. Varhaiskasvatuksen ammattihenkilöstön koulutuksessa tulee jatkossa kiinnittää huomiota eri ammattiryhmien keskeisen osaamisen hyödyntämiseen osana moniammatillista työtä.
Varhaiskasvatuksen opettaja on nimikkeenä hyvä ja kuvaava, ja siitä käy selvästi ilmi työn sisältö sekä se, mihin työ kohdistuu. Varhaiskasvatuksen sosionomi nimikkeenä viittaa enemmänkin tutkintonimikkeeseen.
Lakiehdotuksen luonnoksessa esitetään, että päiväkodin johtajalta vaadittaisiin jatkossa kasvatustieteen maisterin tutkinto. Kasvatus- ja koulutuslautakunta pitää tätä hyvänä uudistuksena, koska päiväkodin johtajan työ on muuttunut vuosien saatossa aiempaa vaativammaksi ja työn vaatimukset ovat moninaistuneet. Johtajan työssä on suuri yhteiskunnallinen vastuu ja hän esimerkiksi vastaa varhaiskasvatuksen tavoitteiden toteutumisesta yksikössään. Kasvatus- ja koulutuslautakunta katsoo, että maisteriopintoihin pitää kuitenkin jatkossa sisällyttää nykyistä enemmän johtamisopintoja.
Lakiehdotuksessa esitetään myös, että perhepäivähoitajilta edellytetään jatkossa soveltuvaa ammattitutkintoa tai muuta soveltuvaa koulutusta. Kasvatus- ja koulutuslautakunta pitää tätä hyvänä uudistuksena, mutta toteaa, että Helsingissä mainittu ammattitutkinto on vaadittu tähänkin asti, joten lakimuutos ei tältä osin vaikuta perhepäivähoidon järjestämiseen Helsingissä.
Steinerpedagogiikkaan perustuvassa varhaiskasvatuksessa jatkossa varhaiskasvatuksen opettajan tehtävään olisi kelpoinen myös steinerpedagogiset varhaiskasvattajan opinnot suorittanut henkilö, mikä on tarkoituksenmukainen lisäys.
7 luku. Henkilöstön mitoitus, rakenne ja täydennyskoulutus ja niiden siirtymäsäännökset (34-39 § + 75 §:n 3 momentti + asetusluonnos 1-2 §)
Luonnoksen 7. luvussa säädetään henkilöstön mitoituksesta, rakenteesta ja täydennyskoulutuksesta. Lakiehdotuksen mukaan mitoituksesta säädetään tarkemmin asetuksella.
Henkilöstön rakenteeksi esitetään, että vähintään kahdella kolmasosalla tulee olla varhaiskasvatuksen opettajan tai sosionomin kelpoisuus, josta vähintään puolella varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuus. Muilla tulee olla vähintään varhaiskasvatuksen lastenhoitajan kelpoisuus.
Lakiehdotuksen perusteluissa esitetään, että henkilöstörakenteen muutosten aiheuttama nousu palkkakustannuksista olisi noin 39 miljoonaa euroa vuodessa. Helsinki vastaa noin 10 % koko maan varhaiskasvatuksesta, joten Helsingin osalta tämän laskelman mukaan kustannusvaikutus olisi 3,9 miljoonaa. Helsingissä on tällä hetkellä lastentarhanopettajia noin 40 % hoito- ja kasvatushenkilöstöstä. Henkilöstörakenteen muutokseen tulee varautua jo ennen muutoksen voimaantuloa, joten lisäkustannuksia syntyy jo ennen vuotta 2030.
Tällä hetkellä Helsingissä ei saada riittävästi koulutettuja lastentarhanopettajia avoimiin tehtäviin. Kasvatus- ja koulutuslautakunta pitää erittäin tärkeänä, että osaavaa ja koulutettua henkilöstöä on saatavilla riittävästi. Tämä edellyttää, että koulutusmäärät ovat riittävällä tasolla. Myös varhaiskasvatuksen erityisopettajien koulutusmääriin tulee kiinnittää huomiota.
Lakiin liittyvissä siirtymäsäännöksissä esitetään, että muutokset kelpoisuusvaatimuksissa ja henkilöstörakenteessa tulevat voimaan vuonna 2030 ja ne koskevat vain siirtymäajan jälkeen rekrytoitavaa uutta henkilöstöä. Siirtymäaika takaa varhaiskasvatuksen järjestäjälle riittävän pitkän varautumisajan.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta toteaa, että asetusta tulisi muuttaa niin, että päiväkodissa olisi hoito- ja kasvatustehtävissä vähintään yksi henkilö, jolla on henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun lain mukainen ammatillinen kelpoisuus, enintään seitsemää kokopäivähoidossa olevaa kolme vuotta täyttänyttä lasta kohden.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta korostaa, että laista on käytävä selvästi ilmi, että lasten turvallisuus tai suunnitelmallinen pedagoginen toiminta eivät saa kärsiä tilapäisten poikkeamien vuoksi.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta korostaa lisäksi riittävän palkkatason merkitystä työvoiman pysyvyydelle.
8 luku. Salassapito ja tietojen vaihto (40-42 §)
Lakiehdotuksen luonnoksessa salassapitoa koskevat säännökset ovat aiempaan varhaiskasvatuslakiin nähden kokonaan uusia. Aiemmin varhaiskasvatukseen on sovellettu sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annettua lakia. Kasvatus- ja koulutuslautakunta pitää perusteltuna uudistuksena sitä, että jatkossa asiakkuus ei kuulu salassapidon piiriin. Muuten lakiehdotuksessa on varmistettu sekä riittävä salassapidon taso että oikeus poiketa salassapitovelvoitteista silloin, kun se on lapsen varhaiskasvatuksen järjestämisen kannalta perusteltua.
9 luku. Yksityisen palvelujen tuottajan järjestämä varhaiskasvatus (43-49 §)
Kasvatus- ja koulutuslautakunta pitää hyvänä, että yksityiseen varhaiskasvatukseen liittyvät kysymykset ovat ensimmäistä kertaa kattavasti määritelty lakiehdotuksessa. Varhaiskasvatuksessa käytetään myös palveluseteliä, joka jää edelleen on osaksi sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntöä.
10.luku. Hallinto ja valvonta (50-59 §)
Kasvatus- ja koulutuslautakunta pitää tärkeänä, että kunnilla ja aluehallintoviranomaisilla on riittävät resurssit yksityisen varhaiskasvatuksen valvontaan.
11 luku. Rahoitus ja asiakasmaksut (60-61 §)
11. lukuun sisältyvät säädökset vastaavat voimassa olevassa lainsäädännössä olevia säädöksi, eikä kasvatus- ja koulutuslautakunta näe tässä aihetta muutoksiin.
13 luku. Varhaiskasvatuksen tietovaranto ja sen käyttöönoton aikataulusta (65-74 § + 77 §)
Lakiesityksen luonnoksessa ehdotetaan, että perustettaisiin varhaiskasvatuksen tietovaranto. Sen teknisenä ylläpitäjänä toimisi opetushallitus, joka vastaisi yleisen toiminnan ja teknisen käyttöyhteyden lisäksi tietovarannon käytettävyydestä, eheydestä ja muuttumattomuudesta sekä suojaamisesta ja säilyttämisestä. Opetushallitus myös vastaisi tietovarannon kautta tapahtuvan luovutuksen lainmukaisuudesta.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta katsoo, että tietovaranto mahdollistaisi EU:n yleisessä tietosuoja-asetuksessa edellytetyn rekisteröidyn oikeuden saada pääsy tietoihinsa aivan uudella tavalla, jota ei muuten voida vielä toteuttaa. Lisäksi näyttää siltä, että tietojen luovutukset viranomaisille olisi mahdollista hoitaa helpommin kuin tällä hetkellä muuten on mahdollista. Nämä ovat hyviä uudistuksia.
Huomioitavaa on, että tietovarasto aiotaan perustaa kopiotietovarantona ja masterdata säilyy edelleen varhaiskasvatuksen järjestäjällä. Lisäksi varhaiskasvatuksen järjestäjän tulee rikastaa omaa dataansa OPH:sta saadulla oppijanumerolla ja mahdollistaa tietojen siirto kopiotietovarantoon. Rajapintojen osalta tulisi hyödyntää suomi.fi KAPA-palvelua. Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle aiheutuu teknisestä toteutuksesta kustannuksia.
Lisäksi koska lakiesityksen mukaan varhaiskasvatuksen asiakkuus ei olisi enää lähtökohtaisesti salassa pidettävä tieto, aiheuttaa tämä luultavammin uusien ja uudenlaisten palveluiden kehitystä. Tulee myös huomioida, että osa korvattavien OPM-kyselyiden kustannuksista tulee siirtymään tietohallinnon ylläpitokustannuksiin, liittyen tiedonsiirtoon ja tiedonsiirron mahdollistamiseen kopiotietovarantoon.
14 luku. Voimaantulo (75 §)
Lain voimaantulo kannalta keskeistä on pitkä siirtymäaika henkilöstörakenteen osalta. Henkilöstörakenteeseen liittyvä 37 § ja päiväkodinjohtajan kelpoisuuteen liittyvä 31 § tulevat voimaan 1.1.2030. Pitkä siirtymäaika on henkilöstön koulutuksen ja saatavuuden näkökulmasta perusteltu.
Vaikutukset
Ehdotuksella on useita myönteisiä vaikutuksia lapsen saamaan palveluun sekä sen laatuun. Lakiehdotukseen on selkeästi kirjattu lapsen edun ensisijaisuus, mitä on pidettävänä hyvänä asiana. Lapsen suojaamiseen kiusaamiselta, väkivallalta ja häirinnältä velvoittava pykälä parantaa lasten terveyttä ja hyvinvointia.
Ehdotuksen käsittämät muutokset varhaiskasvatuksen henkilöstörakenteessa parantavat pedagogiikan toteutumista ja eri ammattiryhmien edustus lapsiryhmässä lisää moniammatillista osaamista. Salassapitoon liittyvät muutokset parantavat tiedon kulkua varhaiskasvatuksen ja perheiden välillä.
Ehdotus vahvistaisi varhaiskasvatuksen erityisopettajan osallistumista lapsen tuen tarpeen arviointiin sekä yhteistyötä sosiaali- ja terveydenhuollon viranomaisten kanssa. Tämä edistää lapsen hyvinvointia ja oppimista sekä on tärkeää oppimisen jatkumon näkökulmasta.
Ehdotuksen taloudelliset vaikutukset liittyvät erityisesti henkilöstörakenteessa tapahtuviin muutoksiin. Arvion mukaan vaikutukset olisivat noin 39 miljoonaa euroa vuodessa, mikä tarkoittaa Helsingin osalta noin 3,9 miljoonaa euroa.
Henkilöstöön liittyvät muutokset vaikuttavat myös pätevän ammattihenkilöstön tarpeeseen ja riittävät koulutusmäärät tulee varmistaa. Lastentarhanopettajien ja lastenhoitajien koulutuksen paikkamääriä arvioitaessa tulee huomioida myös se, että ruotsinkielistä henkilöstöä koulutetaan Helsingissä riittävästi.
Varhaiskasvatuksen tietovarannolla on taloudellisia vaikutuksia, joita on kuitenkin vaikea täysin arvioida. Ehdotuksessa on laskettu, että tietovarannon kehittämis- ja ylläpitokustannukset olisivat 890 000 euroa vuonna 2018 ja sen jälkeen 650 000 euroa vuodessa. Varhaiskasvatuksen järjestäjille ei arvioida aiheutuvan merkittäviä kustannuksia, mutta tietojen käytön ja luovuttamisen sujuvoittaminen toisi jonkin verran säästöjä pidemmällä aikavälillä.
Lausunnon keskeinen sisältö
Lapsen edun ensisijaisuus on lakiehdotuksen keskeinen periaate, mikä on perusteltu ja hyvä ratkaisu. Samoin pedagogiikan korostaminen on lapsen edun kannalta tärkeää.
Avoimen varhaiskasvatuksen aiempaa tarkempi määrittely on varhaiskasvatuksen järjestäjän kannalta selkeä ja hyvä ratkaisu.
Varhaiskasvatus toteutuu jo nykyisin pääosin lähipalveluna, mutta lähipalveluperiaatteen kirjaaminen lakiin on hyvä ja perusteltu asia.
Kasvun ja oppimisen tuen järjestämisen periaatteita ei ole käsitelty lakiehdotuksessa, mikä on järjestäjän kannalta ongelmallista.
Henkilöstön mitoitukseen ja henkilöstörakenteeseen liittyvät muutokset ovat hyviä ja perusteltuja. Henkilöstön koulutuksesta ja koulutetun henkilöstön saatavuudesta on kuitenkin huolehdittava.
Salassapitoon ja tietojen vaihtoon liittyvät uudistukset ovat hyviä ja helpottavat merkittävästi yhteistyötä ja tiedonsiirtoa perheiden kanssa.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli Mikko Mäkelä. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Vastaehdotus:
Petra Malin: Lisäys kappaleen 15 loppuun kohtaan 3 luku. Oikeus varhaiskasvatukseen (12-15 §)
Kasvatus- ja koulutuslautakunta toteaa, että lakiin tulisi palauttaa kaikkien lasten subjektiivinen oikeus kokopäiväiseen varhaiskasvatukseen.
Kannattaja: Otso Kivekäs
Vastaehdotus:
Petra Malin: Lisäys kappaleen 27 loppuun kohtaan 7 luku. Henkilöstön mitoitus, rakenne ja täydennyskoulutus ja niiden siirtymäsäännökset (34-39 § + 75 §:n 3 momentti + asetusluonnos 1-2 §)
Kasvatus- ja koulutuslautakunta toteaa, että asetusta tulisi muuttaa niin, että päiväkodissa olisi hoito- ja kasvatustehtävissä vähintään yksi henkilö, jolla on henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun lain mukainen ammatillinen kelpoisuus, enintään seitsemää kokopäivähoidossa olevaa kolme vuotta täyttänyttä lasta kohden.
Kannattaja: Otso Kivekäs
Vastaehdotus:
Petra Malin: Lisäys kappaleeseen (5) 1 luku. Yleiset säännökset (1-3 §)
Kasvatus- ja koulutuslautakunta kuitenkin toteaa, että avoin varhaiskasvatus eroaa oleellisesti päiväkotien varhaiskasvatuksesta esimerkiksi henkilöstön koulutusvaatimusten ja ryhmäkokojen sääntelyn suhteen.
Kannattaja: Vesa Korkkula
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Petra Malinin tekemän ja Vesa Korkkulan kannattaman vastaehdotuksen.
Vastaehdotus:
Petra Malin: Lisäys kappaleen (30) loppuun kohtaan 7. luku. Henkilöstön mitoitus, rakenne ja täydennyskoulutus ja niiden siirtymäsäännökset (34-39 § + 75 §:n 3 momentti + asetusluonnos 1-2 §):
Kasvatus- ja koulutuslautakunta korostaa lisäksi riittävän palkkatason merkitystä työvoiman pysyvyydelle.
Kannattaja: Vesa Korkkula
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Petra Malinin tekemän ja Vesa Korkkulan kannattaman vastaehdotuksen.
Vastaehdotus:
Petra Malin: Kappale (9) 2 luku. Varhaiskasvatuksen järjestäminen (4-11 §)
Poistetaan viimeinen lause: "Kasvatus- ja koulutuslautakunta pitää tärkeänä sitä, että mainittu laki valmistellaan mahdollisimman nopeasti ja myös järjestämistapojen osalta pystytään luopumaan sosiaali- ja terveydenhuoltoa koskevan lainsäädännön soveltamisesta."
Kannattaja: Vesa Korkkula
Vastaehdotus:
Petra Malin: Kappale (9) 2 luku. Varhaiskasvatuksen järjestäminen (4-11 §)
Lisätään loppuun: Kasvatus- ja koulutuslautakunta toteaa, että varhaiskasvatuksen merkityksen korostuessa osana lapsen koulutuspolkua, palvelusetelin käyttö ja voitontavoittelu sopivat huonosti varhaiskasvatukseen. Palvelusetelin laajamittainen käyttö vaikeuttaa myös kunnan mahdollisuuksia tehdä linjauksia koskien kuntansa alueella järjestettävää varhaiskasvatusta.
Kannattaja: Vesa Korkkula
Vastaehdotus:
Petra Malin: Lisäys kappaleen (17) loppuun kohtaan 4 luku. Menettelysäännökset (16-20 §):
Kasvatus- ja koulutuslautakunta pitää tärkeänä sitä, että ohjauksessa ja neuvonnassa painotetaan perheiden oikeutta valita tilanteeseensa sopiva ratkaisu varhaiskasvatuksen järjestämiseen.
Kannattaja: Vesa Korkkula
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Petra Malinin tekemän ja Vesa Korkkulan kannattaman vastaehdotuksen.
Vastaehdotus:
Petra Malin: Lisäys kappaleen (27) loppuun kohtaan 7 luku. Henkilöstön mitoitus, rakenne ja täydennyskoulutus ja niiden siirtymäsäännökset (34-39 § + 75 §:n 3 momentti + asetusluonnos 1-2 §)
Kasvatus- ja koulutuslautakunta korostaa, että laista on käytävä selvästi ilmi, että lasten turvallisuus tai suunnitelmallinen pedagoginen toiminta eivät saa kärsiä tilapäisten poikkeamien vuoksi.
Kannattaja: Vesa Korkkula
Vastaehdotus:
Petra Malin: Lisäys, uusi kappale, 10. luku. Hallinto ja valvonta (50-59 §)
Kasvatus- ja koulutuslautakunta pitää tärkeänä, että kunnilla ja aluehallintoviranomaisilla on riittävät resurssit yksityisen varhaiskasvatuksen valvontaan.
Kannattaja: Vesa Korkkula
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Petra Malinin tekemän ja Vesa Korkkulan kannattaman vastaehdotuksen.
1 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Lisäys kappaleen 15 loppuun kohtaan 3 luku. Oikeus varhaiskasvatukseen (12-15 §) Kasvatus- ja koulutuslautakunta toteaa, että lakiin tulisi palauttaa kaikkien lasten subjektiivinen oikeus kokopäiväiseen varhaiskasvatukseen.
Jaa-äänet: 3
Pia Kopra, Dani Niskanen, Mirita Saxberg
Ei-äänet: 9
Ted Apter, Fatim Diarra, Martina Harms-Aalto, Ville Jalovaara, Otso Kivekäs, Vesa Korkkula, Petra Malin, Abdirahim Mohamed, Pia Pakarinen
Tyhjä: 0
Poissa: 1
Emma Kari
Suoritetussa äänestyksessä Petra Malinin vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 9–3. Poissa 1.
2 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Lisäys kappaleen 27 loppuun kohtaan 7 luku. Henkilöstön mitoitus, rakenne ja täydennyskoulutus ja niiden siirtymäsäännökset (34-39 § + 75 §:n 3 momentti + asetusluonnos 1-2 §) Kasvatus- ja koulutuslautakunta toteaa, että asetusta tulisi muuttaa niin, että päiväkodissa olisi hoito- ja kasvatustehtävissä vähintään yksi henkilö, jolla on henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun lain mukainen ammatillinen kelpoisuus, enintään seitsemää kokopäivähoidossa olevaa kolme vuotta täyttänyttä lasta kohden.
Jaa-äänet: 1
Dani Niskanen
Ei-äänet: 11
Ted Apter, Fatim Diarra, Martina Harms-Aalto, Ville Jalovaara, Otso Kivekäs, Pia Kopra, Vesa Korkkula, Petra Malin, Abdirahim Mohamed, Pia Pakarinen, Mirita Saxberg
Tyhjä: 0
Poissa: 1
Emma Kari
Suoritetussa äänestyksessä Petra Malinin vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 11–1. Poissa 1.
3 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Kappale (9) 2 luku. Varhaiskasvatuksen järjestäminen (4-11 §) Poistetaan viimeinen lause: "Kasvatus- ja koulutuslautakunta pitää tärkeänä sitä, että mainittu laki valmistellaan mahdollisimman nopeasti ja myös järjestämistapojen osalta pystytään luopumaan sosiaali- ja terveydenhuoltoa koskevan lainsäädännön soveltamisesta."
Jaa-äänet: 8
Ted Apter, Fatim Diarra, Martina Harms-Aalto, Otso Kivekäs, Pia Kopra, Dani Niskanen, Pia Pakarinen, Mirita Saxberg
Ei-äänet: 2
Vesa Korkkula, Petra Malin
Tyhjä: 2
Ville Jalovaara, Abdirahim Mohamed
Poissa: 1
Emma Kari
Suoritetussa äänestyksessä esittelijän ehdotus voitti Petra Malinin vastaehdotuksen äänin 8–2. Tyhjää äänesti 2. Poissa 1.
4 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Kappale (9) 2 luku. Varhaiskasvatuksen järjestäminen (4-11 §) Lisätään loppuun: Kasvatus- ja koulutuslautakunta toteaa, että varhaiskasvatuksen merkityksen korostuessa osana lapsen koulutuspolkua, palvelusetelin käyttö ja voitontavoittelu sopivat huonosti varhaiskasvatukseen. Palvelusetelin laajamittainen käyttö vaikeuttaa myös kunnan mahdollisuuksia tehdä linjauksia koskien kuntansa alueella järjestettävää varhaiskasvatusta.
Jaa-äänet: 8
Ted Apter, Fatim Diarra, Martina Harms-Aalto, Otso Kivekäs, Pia Kopra, Dani Niskanen, Pia Pakarinen, Mirita Saxberg
Ei-äänet: 2
Vesa Korkkula, Petra Malin
Tyhjä: 2
Ville Jalovaara, Abdirahim Mohamed
Poissa: 1
Emma Kari
Suoritetussa äänestyksessä esittelijän ehdotus voitti Petra Malinin vastaehdotuksen äänin 8–2. Tyhjää äänesti 2. Poissa 1.
5 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Lisäys kappaleen (27) loppuun kohtaan 7 luku. Henkilöstön mitoitus, rakenne ja täydennyskoulutus ja niiden siirtymäsäännökset (34-39 § + 75 §:n 3 momentti + asetusluonnos 1-2 §) Kasvatus- ja koulutuslautakunta korostaa, että laista on käytävä selvästi ilmi, että lasten turvallisuus tai suunnitelmallinen pedagoginen toiminta eivät saa kärsiä tilapäisten poikkeamien vuoksi.
Jaa-äänet: 4
Martina Harms-Aalto, Dani Niskanen, Pia Pakarinen, Mirita Saxberg
Ei-äänet: 8
Ted Apter, Fatim Diarra, Ville Jalovaara, Otso Kivekäs, Pia Kopra, Vesa Korkkula, Petra Malin, Abdirahim Mohamed
Tyhjä: 0
Poissa: 1
Emma Kari
Suoritetussa äänestyksessä Petra Malinin vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 8–4. Poissa 1.
Esittelijä
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Liisa Pohjolainen
Lisätiedot
Mikko Mäkelä, kehittämisen tuen päällikkö, puhelin: 310 24378
mikko.makela(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa seuraavan lausunnon hallituksen esityksen luonnoksesta uudeksi varhaiskasvatuslaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi:
Lautakunnan lausunto on jaoteltu lausuntopyynnön mukaisesti lakiehdotuksen luonnoksen lukujen pohjalta.
1 luku. Yleiset säännökset (1-3 §)
Kasvatus- ja koulutuslautakunta pitää lain tarkoitusta ja soveltamisalaa, varhaiskasvatuksen määritelmää ja varhaiskasvatuksen tavoitteita koskevaa ensimmäistä lukua kokonaisuudessaan onnistuneena ja selkeänä. Erityisen hyvä on, että lapsen oikeus varhaiskasvatukseen on nostettu lain keskeiseksi periaatteeksi ja että varhaiskasvatuksen määritelmässä korostuu pedagogiikka.
Pedagogiikan ja pedagogisen osaamisen vahvistaminen on tärkeää, sillä varhaiskasvatuksessa luodaan pohja elinikäiselle oppimiselle. Monien taitojen kannalta aivojen kehittymisen paras herkkyyskausi osuu ikävuosiin 1-6 ja esimerkiksi kielelliselle kehitykselle varhaiskasvatus on otollista aikaa.
Varhaiskasvatuksen tavoitteita sovelletaan kaikissa toimintamuodoissa. Avointa varhaiskasvatusta voidaan toteuttaa monella tavalla ja on hyvä, että tavoitteita voidaan soveltaa toimintaan soveltuvalla tavalla.
Lain soveltamisala on määritelty järjestäjän näkökulmasta selkeästi ja kattavasti. Myös viittaus perusopetuslaissa määriteltyyn esiopetukseen on perusteltu. Varhaiskasvatuksen toimintamuodot on kuvattu aiempaa selkeämmin, ja aiemmin käytetty käsite "muu varhaiskasvatus" on korvattu käsitteellä "avoin varhaiskasvatus".
2 luku. Varhaiskasvatuksen järjestäminen (4-11 §)
Luonnoksen 4 §:ssä säädetään lapsen edun ensisijaisuudesta. Sanamuoto on vahvempi kuin nyt voimassa olevassa lainsäädännössä, jossa vaaditaan lapsen edun huomioimista. Pykälän taustalla on YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen 3. artikla, ja lapsen edun ensisijaisuutta on pidettävä läpileikkaavana periaatteena kaikkea toimintaa järjestettäessä. Kasvatus- ja koulutuslautakunta pitää lapsen edun ensisijaisuutta tärkeänä ja on hyvä, että se on lainsäädännössä huomioitu näin vahvasti.
5 §:ssä säädetään kunnan velvollisuudesta järjestää varhaiskasvatusta sekä siitä, miten palveluja tulee tuottaa tai hankkia. Kunnan hankkimalta palvelulta edellytetään samaa tasoa kuin mitä edellytetään kunnalliselta toimijalta.
5 § kolmannessa momentissa olisi säädös siitä, että palvelun käyttäjälle voidaan antaa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä annetun lain mukainen palveluseteli. Lakiehdotuksen perusteluiden mukaan myöhemmin on tarkoitus valmistella laki varhaiskasvatuksen palvelusetelistä. Kasvatus- ja koulutuslautakunta pitää tärkeänä sitä, että mainittu laki valmistellaan mahdollisimman nopeasti ja myös järjestämistapojen osalta pystytään luopumaan sosiaali- ja terveydenhuoltoa koskevan lainsäädännön soveltamisesta
Uutena asiana lakiehdotuksen 5 § neljännessä momentissa säädettäisiin niin kutsutusta lähipalveluperiaatteesta. Vaikka Helsingissä suurimmalle osalle palvelun käyttäjistä on pystytty tarjoamaan palvelua lähipalveluna tähänkin asti, pitää kasvatus- ja koulutuslautakunta hyvänä sitä, että asiasta säädetään myös uudessa varhaiskasvatuslaissa. Lähipalveluperiaate palvelee yhtenäisten ja eheiden opinpolkujen rakentumista varhaiskasvatuksesta esiopetukseen ja edelleen perusopetukseen.
Lakiehdotuksen 6 §:ssä säädetään kunnan velvollisuudesta järjestää varhaiskasvatusta asumisen ja oleskelun perusteella. Pykälä on pystytty hieman selkiyttämään suhteessa aiempaan lainsäädäntöön.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta pitää hyvänä linjauksena sitä, että varhaiskasvatuksen järjestäjän on toimittava yhteistyössä kunnan muiden tahojen kanssa. Hyvää on myös maininta siitä, että lapsen tuen järjestämiseksi on tarpeen mukaan toimittava yhteistyössä sosiaali- ja terveydenhuollosta vastaavien tahojen kanssa.
Järjestäjän näkökulmasta laissa tulee selkeyttää tuen järjestämisen periaatteita. Tuen muodot ja käsitteet tulee saattaa yhdenmukaisiksi varhaiskasvatuksessa, esiopetuksessa ja perusopetuksessa.
Lakiehdotuksen 10 §:ssä säädetään varhaiskasvatusympäristöstä. Pykälä on monilta osin saman sisältöinen kuin nyt voimassa oleva lainsäädäntö, mutta uutena asiana ehdotukseen on otettu kohta "lasta tulee suojata väkivallalta, kiusaamiselta ja muulta häirinnältä." Tämä on kasvatus- ja koulutuslautakunnan mielestä tärkeä lisäys ja edistää toteutuessaan lasten hyvinvointia.
3 luku. Oikeus varhaiskasvatukseen (12-15 §)
Lakiehdotuksen 12 §:ssä säädetään lapsen oikeudesta varhaiskasvatukseen 20 tuntia viikossa tai tätä laajempaan varhaiskasvatukseen, mikäli se on tarpeen vanhemman tai muun huoltajan työssäkäynnin tai muun syyn takia. Lisäksi pykälässä säädetään lapsen oikeudesta 20 tuntia laajempaan varhaiskasvatukseen, mikäli se on tarpeen lapsen kehityksen, tuen tarpeen tai perheen olosuhteiden takia taikka se on muutoin lapsen edun mukaista. Kasvatus- ja koulutuslautakunta toteaa, että Helsingissä on kaupunginvaltuustoon päätöksellä päätetty, että kaikilla lapsilla on ilman erillistä selvitystä oikeus kokopäiväiseen varhaiskasvatukseen.
13 §:ssä säädetään vuorohoidon järjestämisestä. Helsingissä järjestetään jo nykyisin varhaiskasvatusta iltaisin ja suomenkielisessä varhaiskasvatuksessa myös ympärivuorokautisena hoitona perheiden tarvetta vastaavasti.
4 luku. Menettelysäännökset (16-20 §)
Lakiehdotuksen 4. lukuun on koottu ohjaukseen ja neuvontaan, hakemiseen, päätökseen, varhaiskasvatusoikeuteen liittyviin menettelyihin sekä osallisuuteen ja vaikuttamiseen liittyvät säädökset. Kasvatus- ja koulutuslautakunta pitää kokonaisuutta selkeänä ja on hyvä, että aiemmin vain asetuksessa määritellyt hakemiseen ja paikan saamiseen liittyvät säädökset on nyt otettu lain piiriin.
Lapsen ja huoltajien osallisuuteen liittyvä 20 § on samassa muodossa kuin voimassa olevan lain 7 §. Kasvatus- ja koulutuslautakunta pitää tärkeänä, että osallisuus on huomioitu myös uudessa lakiehdotuksessa riittävän painokkaasti.
5 luku. Varhaiskasvatuksen suunnittelu ja arviointi (21-24 §)
Varhaiskasvatuksen suunnittelua ja arviointia käsittelevä lakiehdotuksen 5. luku on suurelta osin yhdenmukainen voimassa olevan lainsäädännön kanssa. Uutena asiana lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaa käsittelevään 23 §:ään on tullut maininta siitä, että lapsen varhaiskasvatussuunnitelman lisäksi lapsen tuen tarvetta, riittävyyttä ja tarkoituksenmukaisuutta on arvioitava vähintään kerran vuodessa.
Lapsen varhaiskasvatussuunnitelman laatimisesta vastaisi nykyiseen tapaan varhaiskasvatuksen opettajaksi (aiempi lastentarhanopettaja) kelpoinen henkilö. Avoimeksi jää edelleen kysymys siitä, kuka vastaa perhepäivähoidossa olevan lapsen suunnitelman laatimisesta. Kasvatus- ja koulutuslautakunta toivoo jatkovalmistelussa tämän asian selkeyttämistä.
6 luku. Henkilöstö, kelpoisuusvaatimukset ja niiden siirtymäsäännökset (25-33 § + 75 §:n 2 momentti ja 76 § + asetusluonnos 3 §)
Lakiehdotuksen henkilöstöä ja kelpoisuusvaatimuksia käsittävä 6. luku sisältää paljon muutoksia, joilla on merkittäviä vaikutuksia varhaiskasvatuksen järjestämiseen. Lakiehdotuksessa esitetään, että nykyiset ammattinimikkeet korvattaisiin uusilla ammattinimikkeillä varhaiskasvatuksen opettaja, varhaiskasvatuksen sosionomi, varhaiskasvatuksen lastenhoitaja, perhepäivähoitaja ja varhaiskasvatuksen erityisopettaja.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta pitää ehdotettuja uusia nimikkeitä pääosin hyvinä ja selkeinä. Henkilöstöön liittyvä uudistus kokonaisuudessaan edistää lapsen kokonaisvaltaista kasvua, kehitystä ja hyvinvointia, kun varhaiskasvatuksen lapsiryhmässä on aiempaa selkeämmin edustettuna sekä pedagoginen, sosiaalityön että terveydenhuollon osaaminen ja näkökulma. Varhaiskasvatuksessa työtä tehdään paitsi lapsen, myös koko perheen kanssa, ja on hyvä, että sosiaalialan koulutuksen saaneiden työntekijöiden työpanos pystytään aiempaa paremmin suuntaamaan heidän osaamistaan vastaavalla tavalla. Varhaiskasvatuksen lastenhoitaja on nimikkeenä hyvä ja vastaa aiempaa nimikettä. Varhaiskasvatuksen ammattihenkilöstön koulutuksessa tulee jatkossa kiinnittää huomiota eri ammattiryhmien keskeisen osaamisen hyödyntämiseen osana moniammatillista työtä.
Varhaiskasvatuksen opettaja on nimikkeenä hyvä ja kuvaava, ja siitä käy selvästi ilmi työn sisältö sekä se, mihin työ kohdistuu. Varhaiskasvatuksen sosionomi nimikkeenä viittaa enemmänkin tutkintonimikkeeseen.
Lakiehdotuksen luonnoksessa esitetään, että päiväkodin johtajalta vaadittaisiin jatkossa kasvatustieteen maisterin tutkinto. Kasvatus- ja koulutuslautakunta pitää tätä hyvänä uudistuksena, koska päiväkodin johtajan työ on muuttunut vuosien saatossa aiempaa vaativammaksi ja työn vaatimukset ovat moninaistuneet. Johtajan työssä on suuri yhteiskunnallinen vastuu ja hän esimerkiksi vastaa varhaiskasvatuksen tavoitteiden toteutumisesta yksikössään. Kasvatus- ja koulutuslautakunta katsoo, että maisteriopintoihin pitää kuitenkin jatkossa sisällyttää nykyistä enemmän johtamisopintoja.
Lakiehdotuksessa esitetään myös, että perhepäivähoitajilta edellytetään jatkossa soveltuvaa ammattitutkintoa tai muuta soveltuvaa koulutusta. Kasvatus- ja koulutuslautakunta pitää tätä hyvänä uudistuksena, mutta toteaa, että Helsingissä mainittu ammattitutkinto on vaadittu tähänkin asti, joten lakimuutos ei tältä osin vaikuta perhepäivähoidon järjestämiseen Helsingissä.
Steinerpedagogiikkaan perustuvassa varhaiskasvatuksessa jatkossa varhaiskasvatuksen opettajan tehtävään olisi kelpoinen myös steinerpedagogiset varhaiskasvattajan opinnot suorittanut henkilö, mikä on tarkoituksenmukainen lisäys.
7 luku. Henkilöstön mitoitus, rakenne ja täydennyskoulutus ja niiden siirtymäsäännökset (34-39 § + 75 §:n 3 momentti + asetusluonnos 1-2 §)
Luonnoksen 7. luvussa säädetään henkilöstön mitoituksesta, rakenteesta ja täydennyskoulutuksesta. Lakiehdotuksen mukaan mitoituksesta säädetään tarkemmin asetuksella.
Henkilöstön rakenteeksi esitetään, että vähintään kahdella kolmasosalla tulee olla varhaiskasvatuksen opettajan tai sosionomin kelpoisuus, josta vähintään puolella varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuus. Muilla tulee olla vähintään varhaiskasvatuksen lastenhoitajan kelpoisuus.
Lakiehdotuksen perusteluissa esitetään, että henkilöstörakenteen muutosten aiheuttama nousu palkkakustannuksista olisi noin 39 miljoonaa euroa vuodessa. Helsinki vastaa noin 10 % koko maan varhaiskasvatuksesta, joten Helsingin osalta tämän laskelman mukaan kustannusvaikutus olisi 3,9 miljoonaa. Helsingissä on tällä hetkellä lastentarhanopettajia noin 40 % hoito- ja kasvatushenkilöstöstä. Henkilöstörakenteen muutokseen tulee varautua jo ennen muutoksen voimaantuloa, joten lisäkustannuksia syntyy jo ennen vuotta 2030.
Tällä hetkellä Helsingissä ei saada riittävästi koulutettuja lastentarhanopettajia avoimiin tehtäviin. Kasvatus- ja koulutuslautakunta pitää erittäin tärkeänä, että osaavaa ja koulutettua henkilöstöä on saatavilla riittävästi. Tämä edellyttää, että koulutusmäärät ovat riittävällä tasolla. Myös varhaiskasvatuksen erityisopettajien koulutusmääriin tulee kiinnittää huomiota.
Lakiin liittyvissä siirtymäsäännöksissä esitetään, että muutokset kelpoisuusvaatimuksissa ja henkilöstörakenteessa tulevat voimaan vuonna 2030 ja ne koskevat vain siirtymäajan jälkeen rekrytoitavaa uutta henkilöstöä. Siirtymäaika takaa varhaiskasvatuksen järjestäjälle riittävän pitkän varautumisajan.
8 luku. Salassapito ja tietojen vaihto (40-42 §)
Lakiehdotuksen luonnoksessa salassapitoa koskevat säännökset ovat aiempaan varhaiskasvatuslakiin nähden kokonaan uusia. Aiemmin varhaiskasvatukseen on sovellettu sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annettua lakia. Kasvatus- ja koulutuslautakunta pitää perusteltuna uudistuksena sitä, että jatkossa asiakkuus ei kuulu salassapidon piiriin. Muuten lakiehdotuksessa on varmistettu sekä riittävä salassapidon taso että oikeus poiketa salassapitovelvoitteista silloin, kun se on lapsen varhaiskasvatuksen järjestämisen kannalta perusteltua.
9 luku. Yksityisen palvelujen tuottajan järjestämä varhaiskasvatus (43-49 §)
Kasvatus- ja koulutuslautakunta pitää hyvänä, että yksityiseen varhaiskasvatukseen liittyvät kysymykset ovat ensimmäistä kertaa kattavasti määritelty lakiehdotuksessa. Varhaiskasvatuksessa käytetään myös palveluseteliä, joka jää edelleen on osaksi sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntöä.
11 luku. Rahoitus ja asiakasmaksut (60-61 §)
11. lukuun sisältyvät säädökset vastaavat voimassa olevassa lainsäädännössä olevia säädöksi, eikä kasvatus- ja koulutuslautakunta näe tässä aihetta muutoksiin.
13 luku. Varhaiskasvatuksen tietovaranto ja sen käyttöönoton aikataulusta (65-74 § + 77 §)
Lakiesityksen luonnoksessa ehdotetaan, että perustettaisiin varhaiskasvatuksen tietovaranto. Sen teknisenä ylläpitäjänä toimisi opetushallitus, joka vastaisi yleisen toiminnan ja teknisen käyttöyhteyden lisäksi tietovarannon käytettävyydestä, eheydestä ja muuttumattomuudesta sekä suojaamisesta ja säilyttämisestä. Opetushallitus myös vastaisi tietovarannon kautta tapahtuvan luovutuksen lainmukaisuudesta.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta katsoo, että tietovaranto mahdollistaisi EU:n yleisessä tietosuoja-asetuksessa edellytetyn rekisteröidyn oikeuden saada pääsy tietoihinsa aivan uudella tavalla, jota ei muuten voida vielä toteuttaa. Lisäksi näyttää siltä, että tietojen luovutukset viranomaisille olisi mahdollista hoitaa helpommin kuin tällä hetkellä muuten on mahdollista. Nämä ovat hyviä uudistuksia.
Huomioitavaa on, että tietovarasto aiotaan perustaa kopiotietovarantona ja masterdata säilyy edelleen varhaiskasvatuksen järjestäjällä. Lisäksi varhaiskasvatuksen järjestäjän tulee rikastaa omaa dataansa OPH:sta saadulla oppijanumerolla ja mahdollistaa tietojen siirto kopiotietovarantoon. Rajapintojen osalta tulisi hyödyntää suomi.fi KAPA-palvelua. Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle aiheutuu teknisestä toteutuksesta kustannuksia.
Lisäksi koska lakiesityksen mukaan varhaiskasvatuksen asiakkuus ei olisi enää lähtökohtaisesti salassa pidettävä tieto, aiheuttaa tämä luultavammin uusien ja uudenlaisten palveluiden kehitystä. Tulee myös huomioida, että osa korvattavien OPM-kyselyiden kustannuksista tulee siirtymään tietohallinnon ylläpitokustannuksiin, liittyen tiedonsiirtoon ja tiedonsiirron mahdollistamiseen kopiotietovarantoon.
14 luku. Voimaantulo (75 §)
Lain voimaantulo kannalta keskeistä on pitkä siirtymäaika henkilöstörakenteen osalta. Henkilöstörakenteeseen liittyvä 37 § ja päiväkodinjohtajan kelpoisuuteen liittyvä 31 § tulevat voimaan 1.1.2030. Pitkä siirtymäaika on henkilöstön koulutuksen ja saatavuuden näkökulmasta perusteltu.
Vaikutukset
Ehdotuksella on useita myönteisiä vaikutuksia lapsen saamaan palveluun sekä sen laatuun. Lakiehdotukseen on selkeästi kirjattu lapsen edun ensisijaisuus, mitä on pidettävänä hyvänä asiana. Lapsen suojaamiseen kiusaamiselta, väkivallalta ja häirinnältä velvoittava pykälä parantaa lasten terveyttä ja hyvinvointia.
Ehdotuksen käsittämät muutokset varhaiskasvatuksen henkilöstörakenteessa parantavat pedagogiikan toteutumista ja eri ammattiryhmien edustus lapsiryhmässä lisää moniammatillista osaamista. Salassapitoon liittyvät muutokset parantavat tiedon kulkua varhaiskasvatuksen ja perheiden välillä.
Ehdotus vahvistaisi varhaiskasvatuksen erityisopettajan osallistumista lapsen tuen tarpeen arviointiin sekä yhteistyötä sosiaali- ja terveydenhuollon viranomaisten kanssa. Tämä edistää lapsen hyvinvointia ja oppimista sekä on tärkeää oppimisen jatkumon näkökulmasta.
Ehdotuksen taloudelliset vaikutukset liittyvät erityisesti henkilöstörakenteessa tapahtuviin muutoksiin. Arvion mukaan vaikutukset olisivat noin 39 miljoonaa euroa vuodessa, mikä tarkoittaa Helsingin osalta noin 3,9 miljoonaa euroa.
Henkilöstöön liittyvät muutokset vaikuttavat myös pätevän ammattihenkilöstön tarpeeseen ja riittävät koulutusmäärät tulee varmistaa. Lastentarhanopettajien ja lastenhoitajien koulutuksen paikkamääriä arvioitaessa tulee huomioida myös se, että ruotsinkielistä henkilöstöä koulutetaan Helsingissä riittävästi.
Varhaiskasvatuksen tietovarannolla on taloudellisia vaikutuksia, joita on kuitenkin vaikea täysin arvioida. Ehdotuksessa on laskettu, että tietovarannon kehittämis- ja ylläpitokustannukset olisivat 890 000 euroa vuonna 2018 ja sen jälkeen 650 000 euroa vuodessa. Varhaiskasvatuksen järjestäjille ei arvioida aiheutuvan merkittäviä kustannuksia, mutta tietojen käytön ja luovuttamisen sujuvoittaminen toisi jonkin verran säästöjä pidemmällä aikavälillä.
Lausunnon keskeinen sisältö
Lapsen edun ensisijaisuus on lakiehdotuksen keskeinen periaate, mikä on perusteltu ja hyvä ratkaisu. Samoin pedagogiikan korostaminen on lapsen edun kannalta tärkeää.
Avoimen varhaiskasvatuksen aiempaa tarkempi määrittely on varhaiskasvatuksen järjestäjän kannalta selkeä ja hyvä ratkaisu.
Varhaiskasvatus toteutuu jo nykyisin pääosin lähipalveluna, mutta lähipalveluperiaatteen kirjaaminen lakiin on hyvä ja perusteltu asia.
Kasvun ja oppimisen tuen järjestämisen periaatteita ei ole käsitelty lakiehdotuksessa, mikä on järjestäjän kannalta ongelmallista.
Henkilöstön mitoitukseen ja henkilöstörakenteeseen liittyvät muutokset ovat hyviä ja perusteltuja. Henkilöstön koulutuksesta ja koulutetun henkilöstön saatavuudesta on kuitenkin huolehdittava.
Salassapitoon ja tietojen vaihtoon liittyvät uudistukset ovat hyviä ja helpottavat merkittävästi yhteistyötä ja tiedonsiirtoa perheiden kanssa.
Esittelijän perustelut
Kaupunginhallitus on pyytänyt kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle varhaiskasvatuslaiksi 6.3. mennessä.
Luonnos varhaiskasvatuslaiksi on valmisteltu opetus- ja kulttuuriministeriössä virkatyönä. Valmistelussa on hyödynnetty mm. varhaiskasvatusta koskevan lainsäädännön uudistamistyöryhmän esityksiä ("Kohti varhaiskasvatuslakia", opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2014:11) ja niistä saatuja lausuntoja sekä selvityshenkilöiden raporttia "Varhaiskasvatuksen kehittämisen tiekartta vuosille 2017-2030" (opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2017:30).
Luonnoksessa ehdotetaan säädettäväksi uusi varhaiskasvatuslaki. Voimassa oleva varhaiskasvatuslaki (36/1973) kumottaisiin. Lisäksi hallituksen esitykseen sisältyy mm. ehdotus perusopetuslain ja eräiden sosiaalitoimen lakien muuttamisesta, joissa tehdään varhaiskasvatuslain edellyttämät lakitekniset muutokset. Luonnos hallituksen esitykseksi sisältää myös luonnoksen varhaiskasvatusasetukseksi. Lakien on tarkoitus tulla voimaan 1.8.2018.
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto on tehty yhteistyössä suomen- ja ruotsinkielisen varhaiskasvatuksen kanssa.
Esittelijä
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Liisa Pohjolainen
Lisätiedot
Mikko Mäkelä, kehittämisen tuen päällikkö, puhelin: 310 24378
mikko.makela(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 51300 | Töysänkatu 2 D | +358 9 310 8600 | 0201256-6 | FI2922661800003009 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alvnro |
|
| +358 9 86390 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2018 | 1 (39) |
Kasvatus- ja koulutuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/6 | |
| 06.03.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 40
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Maanviljelyslyseon osakeyhtiön lainahakemuksesta
HEL 2017-013419 T 02 05 03 00
Lausunto
Kasvatus- ja koulutuslautakunta antoi lausunnon kaupunginhallitukselle:
Kasvatus- ja koulutuslautakunnalla ei ole asiassa lausuttavaa opetuksen näkökulmasta.
Esittelijä
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Liisa Pohjolainen
Lisätiedot
Hanna Keränen, taloussihteeri, puhelin: 310 86338
hanna.keranen(a)hel.fi
Jarkko Heikkilä, taloussuunnittelija, puhelin: 310 86696
jarkko.heikkila(a)hel.fi
Seija Ryymin, talouspäällikkö, puhelin: 310 86278
seija.ryymin(a)hel.fi
Liitteet
1 | Koululainahakemus, Maanviljelyslyseon osakeyhtiö/ Helsingin yhteislyseo |
2 | Lainahakemuksen liitteet |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Lausuntoehdotus
Lausunto on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Maanviljelyslyseon osakeyhtiö ylläpitää Helsingin yhteislyseota. Osakeyhtiö hakee Helsingin kaupungilta lainaa kiinteistön ilmanvaihto- ja lämmitysjärjestelmän sekä sähkötekniikan perusparannushankkeen loppuunsaattamiseksi. Helsingin kaupungin ja ylläpitäjän välillä tehdyn sopimuksen mukaan perusparannuslainaa haetaan ensisijaisesti Helsingin kaupungilta. Mikäli rakennushankkeisiin liittyy opetustiloihin tehtäviä korjauksia, antaa kasvatus- ja koulutuslautakunta tältä osin opetuksen näkökulmasta lausunnon. Tämä lausuntopyyntö ei sisällä opetustilojen sisärakenteita.
Esittelijä
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Liisa Pohjolainen
Lisätiedot
Hanna Keränen, taloussihteeri, puhelin: 310 86338
hanna.keranen(a)hel.fi
Jarkko Heikkilä, taloussuunnittelija, puhelin: 310 86696
jarkko.heikkila(a)hel.fi
Seija Ryymin, talouspäällikkö, puhelin: 310 86278
seija.ryymin(a)hel.fi
Liitteet
1 | Koululainahakemus, Maanviljelyslyseon osakeyhtiö/ Helsingin yhteislyseo |
2 | Lainahakemuksen liitteet |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 51300 | Töysänkatu 2 D | +358 9 310 8600 | 0201256-6 | FI2922661800003009 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alvnro |
|
| +358 9 86390 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2018 | 1 (39) |
Kasvatus- ja koulutuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/7 | |
| 06.03.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 41
Puitesopimuksen täytäntöönpano, Microsoft EES -sopimuksen vuosimaksu 2018
HEL 2018-002586 T 02 08 01 01
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hankkia suomen- ja ruotsinkielisille peruskouluille ja lukioille, Stadin ammattiopistolle, Helsingin suomen- ja ruotsinkielisille työväenopistoille Microsoft-perusohjelmistojen käyttöoikeudet (liite: L1 Opetusvirasto Microsoft EES-sopimus 2017, vuositilaus) KL-kuntahankintojen/Helsingin kaupungin hankintakeskuksen EES-puite-/liittymäsopimuksen avulla.
Lisäksi lautakunta päätti valtuuttaa toimialajohtajan tekemään tilauksen.
Käyttöoikeudet hankitaan Atea Finland Oy:ltä, 22.1.2018 saaduin tuote- ja hintatiedoin.
Tilauksen kokonaisarvo on 515 266,86 € (alv. 0%). Kustannukset maksetaan tililtä 486100, IT-lisenssit ja käyttöoikeusmaksut, sisäinen tilaus 1483000010, Tietohallintopalvelut/Yleishallinto.
Esittelijä
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Liisa Pohjolainen
Lisätiedot
Soili Haapala, tietohallintopäällikkö, puhelin: 310 86547
soili.haapala(a)hel.fi
Liitteet
1 | L1 Opetusvirasto Microsoft EES-sopimus 2017, vuositilaus |
2 | Enrollment for Education Solutions Allekirjoitettu |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, hankinnat |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Atea Finland Oy | Muutoksenhakukielto, hankinnat |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Tietohallintopalvelut on valmistellut Microsoft-perusohjelmistojen sopimushankinnan.
Tilaus käsittää Microsoftin-ohjelmistojen vuotuiset käyttöoikeudet (liite: L1 Opetusvirasto Microsoft EES-sopimus 2017, vuositilaus) kasvatuksen ja koulutuksen toimialle (suomen- ja ruotsinkielisille peruskouluille ja lukioille, Stadin ammattiopistolle, Helsingin suomen- ja ruotsinkielisille työväenopistoille).
KL-Kuntahankinnat on vuonna 2017 kilpailuttanut Microsoft-ohjelmistojen EES (Enrollment for Education Solutions) hankintamallin sopimushankinnat.
1.3.2017 alkaneen, neljän vuoden puitesopimuskauden toimittaja on Atea Finland Oy. Sopimuskausi päättyy 28.2.2020.
Liittymän KL-kuntahankintojen puitesopimukseen on kaupungin virastojen puolesta vuonna 2017 tehnyt Helsingin kaupungin hankintakeskus.
Esittelijä
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Liisa Pohjolainen
Lisätiedot
Soili Haapala, tietohallintopäällikkö, puhelin: 310 86547
soili.haapala(a)hel.fi
Liitteet
1 | L1 Opetusvirasto Microsoft EES-sopimus 2017, vuositilaus |
2 | Enrollment for Education Solutions Allekirjoitettu |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, hankinnat |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Atea Finland Oy | Muutoksenhakukielto, hankinnat |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 51300 | Töysänkatu 2 D | +358 9 310 8600 | 0201256-6 | FI2922661800003009 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alvnro |
|
| +358 9 86390 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2018 | 1 (39) |
Kasvatus- ja koulutuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/8 | |
| 06.03.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 42
Lasten päiväkoti Ellan ja leikkipuisto Pohjois-Haagan korvaavaa uudisrakennusta koskevan tarveselvityksen hyväksyminen ja lausunnon antaminen hankesuunnitelmasta
HEL 2018-001462 T 10 06 00
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hyväksyä päiväkoti Ellan ja leikkipuisto Pohjois-Haagan korvaavaa uudisrakennusta koskevan tarveselvityksen ja antoi kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolle 16.2.2018 päivätystä hankesuunnitelmasta omalta osaltaan puoltavan lausunnon.
Esittelijä
varhaiskasvatusjohtaja
Satu Järvenkallas
Lisätiedot
Leena Kalalahti, suunnittelija, puhelin: 040 760 2515
leena.kalalahti(a)hel.fi
Liitteet
1 | Tarveselvitys ja hankesuunnitelma lpk Aada ja lp Ida 180216.pdf |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 4 kohdan mukaan kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää tilahanketta koskevan tarveselvityksen hyväksymisestä.
Päiväkoti Ella ja leikkipuisto Pohjois-Haaga palvelevat Pohjois-Haagan ja lähialueiden lapsia ja heidän perheitään. Tavoitteena on turvata alueen lapsiperheille riittävät ja oikea-aikaiset varhaiskasvatuspalvelut lähipalveluna. Väestöennusteen mukaan suomen- ja muunkielisten 1−6-vuotiaiden lasten määrä kasvaa Haagan peruspiirin alueella noin 50 lapsella seuraavan kuuden vuoden aikana ja laskee tämän jälkeen vuoteen 2027 mennessä lähelle nykyistä määrää. 0−12-vuotiaiden ikäryhmässä lasten määrä kasvaa peruspiirin alueella noin 300 lapsella, kun huomioidaan kaikki kieliryhmät. Tällä hetkellä Haagan alueella varhaiskasvatuspalveluiden tarve on suurempaa kuin käytettävissä olevat paikat.
Päiväkoti Ellan ja leikkipuisto Pohjois-Haagan korvaava uudisrakennus rakennetaan Haagan kaupunginosaan osoitteeseen Ida Aalbergin tie 8, 00400 Helsinki, kortteli 29142, tontti 1. Hanke sisältyy talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmaan vuosille 2018–2027 vuosina 2018–2019 toteutettavana hankkeena. Uudisrakennuksen hankesuunnitelmavaiheen tilaohjelman kokonaislaajuus on 1748 brm² ja huoneistoala 1403 htm², josta päiväkodin huoneistoala on 1260 htm² ja leikkipuiston 143 htm². Hankkeen vuokranmaksupinta-ala on 1403 htm². Päiväkodissa on hankesuunnitelmavaiheen laskelman mukaan tilapaikkoja 157 ja huoneistoalaa 8m²/lapsi.
Uudisrakennus korvaa nykyisen leikkipuisto Pohjois-Haagan sekä päiväkoti Ellan peruskorjauksen tarpeessa olevat tilat. Korvaavan uudisrakennuksen myötä päiväkoti ja leikkipuisto nimetään uudelleen. Uudisrakennuksessa tulee toimimaan päiväkoti Aada ja leikkipuisto Ida.
Palvelutarpeesta johtuen hanke on suunniteltu nykyisiä tiloja laajempana. Uudisrakennus tarjoaa leikkipuistolle ja päiväkodille toimivat ja ajanmukaiset tilat sekä mahdollistaa päiväkodin tilapaikkojen määrän lisäämisen noin 70 tilapaikalla. Tilat on suunniteltu esteettömiksi ja ne täyttävät rakentamismääräysten uudisrakentamiselle asetetut terveellisyyden ja turvallisuuden vaatimukset. Päiväkodin ja leikkipuiston toimiessa samassa rakennuksessa muodostuu yhteistilojen kautta synergiaetuja kahteen erillisrakennukseen verrattuna.
Toimintaa tukee tilojen muunneltavuus ja tilojen joustava käyttö erilaisten oppimisympäristöjen rakentamiseen. Suunnittelussa on haettu myös ratkaisuja siihen, miten tilat palvelevat pikkulasten, lapsiperheiden ja koululaisten tarpeita ja mahdollistavat tiloissa erilaisen toiminnan. Asukkaat ja muut toimijat voivat vuokrata uudisrakennuksesta leikkipuiston tiloja toiminta-aikojen ulkopuolella iltaisin ja viikonloppuisin.
Päiväkodin pihan leikkialue on kooltaan noin 1950 m² rajautuen Ida Aalbergin puistoon. Piha on lapsille turvallinen ja virikkeellinen paikka, jossa on omat alueensa ja leikkivälineet eri-ikäisille lapsille ja jossa huomioidaan esteettömyys. Sekä päiväkodin että leikkipuiston pihalla on ulkovarasto. Leikkipuiston varastorakennuksen yhteydessä on kylmää rospuuttotilaa 17 htm², jota voidaan hyödyntää monella tapaa leikkipuiston toiminnassa. Leikkipuiston ulkoalueen perusparannuksen suunnittelu on käynnistynyt erillisenä hankkeena, ja tavoitteena on sen toteuttaminen muun rakentamisen yhteydessä. Leikkipuiston ulkoalueen kokonaislaajuus on arviolta noin 3000 m². Päiväkoti hyödyntää leikkipuiston ulkoaluetta toiminnassaan.
Koko hankkeen arvioidut rakentamiskustannukset ovat 7 250 000 euroa (alv 0 %), eli 4 148 euroa/brm² ja 5 167 euroa/htm² (alv 0 %).
Kaupunkiympäristön toimialan hankesuunnitelmavaiheen laskelman mukaan korvaavan uudisrakennuksen pääomavuokran arvioidaan olevan 23,40euroa/htm², ylläpitovuokran 4,50 euroa/htm² eli yhteensä 27,90 euroa/htm² kuukaudessa. Vuokra on laskettu 30 vuoden poistoajalla ja 3%:n korolla. Vuokrakustannukset kuukaudessa ovat noin 39 144 €/kk ja vuodessa 469 724 euroa.
Arvioidut muut käyttökustannukset ilman vuokramenoja ovat päiväkoti Aadan osalta noin 1 503 000 euroa vuodessa, josta henkilöstömenojen osuus on 1 130 000 euroa. Leikkipuisto Idan osalta käyttökustannukset ovat noin 220 000 euroa vuodessa, josta henkilöstömenojen osuus on 117 000 euroa.
Hankesuunnitelmavaiheessa arvioidut käynnistämiskustannukset ovat päiväkoti Aadan osalta noin 95 000 euroa ja leikkipuisto Idan osalta noin 18 000 euroa. Kustannukset eivät sisällä tietohallinnon hankintoja. Hankkeen aiheuttamiin henkilöstö-, vuokra- ja muihin kustannuksiin tullaan varautumaan viimeistään vuoden 2020 talousarviossa.
Uudisrakennuksen rakennuspaikalla sijaitsevan leikkipuisto Pohjois-Haagan rakennuksen purkaminen on tarkoitus toteuttaa syksyllä 2018, jolloin leikkipuiston toiminta siirtyy rakentamisen ajaksi leikkipuisto Laurinniittyyn Lassilaan ja alueen muihin leikkipuistoihin. Päiväkoti Ellan toiminta jatkuu uudisrakennuksen valmistumiseen asti nykyisissä tiloissa, jonka jälkeen päiväkoti Ellan rakennus puretaan. Korvaavan uudisrakennuksen on suunniteltu valmistuvan joulukuussa 2019.
Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi
Varhaiskasvatuspalvelujen tarvetta ja paikkojen riittävyyttä seurataan
säännöllisesti alue- ja kaupunkitasolla. Näin toimien voidaan huomioida
alueiden palveluntarpeet ja taloudellisten resurssien riittävyys. Muutosten yhteydessä koko varhaiskasvatusalueen palveluverkkoa tarkastellaan kokonaisuutena. Palveluverkon kehittämisellä tuetaan lasten ja henkilökunnan hyvinvointia turvaamalla varhaiskasvatukselle turvalliset ja terveelliset tilat sekä ajanmukaiset ja viihtyisät oppimisympäristöt. Palveluverkkoa suunnitellaan niin, että perheiden tarpeisiin voidaan vastata mahdollisimman hyvin.
Esittelijä
varhaiskasvatusjohtaja
Satu Järvenkallas
Lisätiedot
Leena Kalalahti, suunnittelija, puhelin: 040 760 2515
leena.kalalahti(a)hel.fi
Liitteet
1 | Tarveselvitys ja hankesuunnitelma lpk Aada ja lp Ida 180216.pdf |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Tiedoksi
Kaupunkiympäristön toimiala
Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 51300 | Töysänkatu 2 D | +358 9 310 8600 | 0201256-6 | FI2922661800003009 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alvnro |
|
| +358 9 86390 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2018 | 1 (39) |
Kasvatus- ja koulutuslautakunta |
|
| |
|
|
| |
| 06.03.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 35, 36, 37, 38, 39, 40 ja 42 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
2
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 41 §.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.
Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 123 § ja 146 §
Kasvatus- ja koulutuslautakunta
|
|
Pia Pakarinen puheenjohtaja |
|
|
|
Jaana Lax pöytäkirjanpitäjä |
|
Pöytäkirja tarkastettu
|
|
Fatim Diarra | Pia Kopra |
Asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu.
Pöytäkirja on pidetty nähtävänä yleisessä tietoverkossa osoitteessa www.hel.fi 08.03.2018.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 51300 | Töysänkatu 2 D | +358 9 310 8600 | 0201256-6 | FI2922661800003009 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alvnro |
|
| +358 9 86390 |
| FI02012566 |
|
| |||