Helsingin kaupunki

Esityslista

9/2020

 

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

 

 

 

 

 

 

11.08.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

ESITYSLISTA

9 - 2020

 

 

KOKOUSKUTSU

 

 

 

Kokousaika

11.08.2020 klo 16:00

Kokouspaikka

Töysänkatu 2 D, kokoushuone Moreeni

Käsitellään

Tällä esityslistalla mainitut asiat

 

 

 

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

 

 

 

 

 


Asia

 

Sivu

 

1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

1

2

Ilmoitusasiat

2

3

Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen

4

4

Muutos kasvatus- ja koulutuslautakunnan kokousaikoihin syksyllä 2020

5

5

Toimivallan siirtäminen kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla toimialajohtajalle poikkeuksellisiin opetusjärjestelyihin siirtymisessä

6

6

Tekoälypohjainen oppimisanalytiikka, personointi ja adaptaatio (TOPA) -hankkeen teknologisten kehittämis- ja ylläpitotöiden hankinta (TOPA DPS 1)

8

7

Kannettavien tietokoneiden latausvaunujen hankinta optiokaudelle 2020-2021

12

8

Hankinnan keskeytys, asioinnin tietojärjestelmähankkeen kehittämis- ja ylläpitotöiden sekä pilvikapasiteetin (ASTI DPS 5) hankinta

14

9

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle opiskeluhuollon osalta hallituksen esitysluonnoksesta sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisen uudistusta ja maakuntien perustamista koskevaksi lainsäädännöksi

17

10

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle sosiaalidemokraattisen valtuustoryhmän ryhmäaloitteesta joukkoliikenteen käytön kasvattamisesta

21

11

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Jenni Pajusen toivomusponnesta koulujen ja päiväkotien ruokahävikin yhdenmukaisesta seurannasta ja tilastoinnista

25

12

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Arja Karhuvaaran toivomusponnesta koulu- ja päiväkotiruokailun tarvikelaskelmien tarkentamisesta ja jätteiden lajittelusta

27

13

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Petra Malinin toivomusponnesta koskien varhaiskasvatuksen erityisen tuen tarpeessa olevien lasten pääsystä tuen piiriin nykyistä nopeammin

30

14

Oikaisuvaatimus iltapäivätoimintaan ottamisesta

33

15

Oikaisuvaatimus iltapäivätoimintaan ottamisesta

36

16

Oikaisuvaatimus iltapäivätoimintaan ottamisesta

39

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 51300

Töysänkatu 2 D

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

 

 

+358 9 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

9/2020

1 (41)

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

 

 

 

 

Asia/1

 

11.08.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

Päätösehdotus

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Samalla kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää valita pöytäkirjantarkastajiksi Dani Niskasen ja Vesa Korkkulan sekä varatarkastajiksi Matias Pajulan ja Martina Harms-Aallon.

Esittelijä

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 51300

Töysänkatu 2 D

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

 

 

+358 9 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

9/2020

1 (41)

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

 

 

 

 

Asia/2

 

11.08.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

Ilmoitusasiat

Päätösehdotus

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää merkitä tiedoksi seuraavat ilmoitusasiat:

        Kaupunginhallitus 22.6.2020 § 397 Päiväkoti Kalevan uudisrakennuksen hankesuunnitelma: Kaupunginhallitus hyväksyi päiväkoti Kalevan uudisrakennuksen 30.4.2020 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäislaajuus on noin 1 548 brm² ja rakentamiskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 6 820 000 euroa maaliskuun 2020 kustannustasossa.

        Kaupunginvaltuusto 17.6.2020 § 175: Suuntimopuiston koulu- ja päiväkotikäyttöön tulevan uudisrakennuksen hankesuunnitelma: Kaupunginvaltuusto hyväksyi Puistolan Suuntimopuistoon sijoittuvan koulu- ja päiväkotikäyttöön suunnitellun tilaelementtiuudisrakennuksen 1.4.2020 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 8 500 brm² ja pääomitettu enimmäishinta on arvonlisäverottomana 31 550 000 euroa helmikuun 2020 kustannustasossa.

        Kansliapäällikkö 17.6.2020 § 157 Varautumisen toimeenpano koronavirus-tilanteessa Helsingin kaupungilla 5.6.-17.6.2020.

        Kaupunginvaltuusto 10.6.2020 § 156 Helsingin kaupungin ympäristöraportti 2019: Kaupunginvaltuusto merkitsi tiedoksi Helsingin kaupungin ympäristöraportin vuodelta 2019.

        Kaupunginvaltuusto 10.6.2020 § 154 Koululaisten aamu- ja iltapäivätoimintaa koskeva hallintosäännön muutos

        Kaupunginhallitus 8.6.2020 § 349 Päiväkoti Perhosen uudisrakennuksen hankesuunnitelma: Kaupunginhallitus hyväksyi päiväkoti Perhosen uudisrakennuksen 29.4.2020 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen laajuus on noin 1 500 brm² ja pääomitettu enimmäishinta on arvonlisäverottomana 6 420 000 euroa helmikuun 2020 kustannustasossa.

        Kaupunginvaltuusto 27.5.2020 § 145 Kulosaaren Kyösti Kallion tie 2 A asemakaavan muuttaminen (nro 12544): Kaupunginvaltuusto hyväksyi 42. kaupunginosan (Kulosaari) korttelin 42054 ja katu- ja puistoalueiden asemakaavan muutoksen 15.1.2019 päivätyn piirustuksen nro 12544 mukaisena ja asemakaavaselostuksesta  ilmenevin perustein.

        Kaupunginvaltuusto 27.5.2020 §141 Tilojen vuokraaminen kasvatuksen ja koulutuksen toimialan käyttöön koulujen väistötilaksi (Arkadiankatu 24): Kaupunginvaltuusto päätti vuokrata liitteenä 1 olevan 16.4.2020 päivätyn hankesuunnitelman mukaiset tilat kasvatuksen ja koulutuksen toimialan käytettäviksi väistötiloiksi siten, että vuokratilojen enimmäislaajuus on 5 867 htm² ja enimmäishinta on arvonlisäverottomana 20 136 000 euroa 15 vuoden vuokra-ajalle laskettuna.

        Kaupunginvaltuusto 27.5.2020 § 140 Puotilan ala-asteen korvaavan uudisrakennuksen hankesuunnitelma: Kaupunginvaltuusto hyväksyi elinkaarihankkeena toteutettavan Puotilan ala-asteen korvaavan uudisrakennuksen 16.4.2020 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen laajuus on noin 5 740 brm² ja rakentamiskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 23 715 000 euroa helmikuun 2020 kustannustasossa.

        Kaupunginvaltuusto 27.5.2020 §139 Oulunkylän ala-asteen laajennuksen ja uuden päiväkodin hankesuunnitelma: Kaupunginvaltuusto hyväksyi Oulunkylän ala-asteen ja uuden päiväkodin laajennuksen ja muutoksen 26.3.2020 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 7 097 brm² ja rakentamiskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 22 640 000 euroa helmikuun 2020 kustannustasossa.

        Kaupunginvaltuusto 27.5.2020 § 138 Taivallahden peruskoulun perusparannuksen hankesuunnitelma: Kaupunginvaltuusto hyväksyi Taivallahden peruskoulun perusparannuksen 15.1.2020 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 10 443 brm² ja että hankkeen enimmäishinta on 33 370 000 euroa arvonlisäverottomana marraskuun 2019 kustannustasossa.

Esittelijä

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 51300

Töysänkatu 2 D

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

 

 

+358 9 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

9/2020

1 (41)

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

 

 

 

 

Asia/3

 

11.08.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen

Päätösehdotus

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää, ettei se ota käsiteltäväkseen seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä:

Hallintojohtaja 11.8.2020

28 § Jakomäen peruskoulun ja varhaiskasvatusyksikön esitystekniikan hankinta

Lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja 03.08.2020

78 § Kiinteäkorisen 6x2 kuorma-auton hankinta Stadin ammattioppilaitokseen opetuskäyttöön

Perusopetusjohtaja 4.8.2020

149 § Innovatiivisten oppimisympäristöjen edistäminen esi- ja perusopetuksessa: Innolab

Viranhaltijapäätökset

Esittelijä

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 51300

Töysänkatu 2 D

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

 

 

+358 9 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

9/2020

1 (41)

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

 

 

 

 

Asia/4

 

11.08.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

Muutos kasvatus- ja koulutuslautakunnan kokousaikoihin syksyllä 2020

HEL 2019-010585 T 00 00 02

Päätösehdotus

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää muuttaa 24.3.2020 (§ 59) tekemäänsä päätöstä siten, että 18.8.2020 pidettäväksi päätetty kokous siirretään pidettäväksi 15.9.2020 klo 16 alkaen.

Esittelijän perustelut

Helsingin kaupungin hallintosäännön 29 luvun 2 §:n 2 momentin mukaan toimielin kokoontuu päättäminään aikoina sekä lisäksi puheenjohtajan kutsusta. Helsingin kaupungin muuttuneen talousarvioprosessin vuoksi ehdotetaan 18.8.2020 pidettäväksi päätetty kokous pidettäväksi 15.9.2020.

Esittelijä

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen

Lisätiedot

Jaana Lax, hallintoasiantuntija, puhelin: 310 55728

jaana.lax(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Tiedoksi

Kasvatus ja koulutus

Päätöshistoria

Kasvatus- ja koulutuslautakunta 24.03.2020 § 59

Kasvatus- ja koulutuslautakunta 03.03.2020 § 40

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 51300

Töysänkatu 2 D

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

 

 

+358 9 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

9/2020

1 (41)

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

 

 

 

 

Asia/5

 

11.08.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

Toimivallan siirtäminen kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla toimialajohtajalle poikkeuksellisiin opetusjärjestelyihin siirtymisessä

HEL 2020-007724 T 00 01 00

Päätösehdotus

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää siirtää toimivaltaansa siten, että toimialajohtaja päättää ajalla 1.8.2020–31.12.2020 perusopetuslain 20 a § mukaisiin poikkeuksellisiin opetusjärjestelyihin siirtymisestä.

Esittelijän perustelut

Asian tausta

Perusopetuslakia on muutettu (521/2020) lisäämällä siihen 20 a §, joka on väliaikaisesti voimassa 1.8.2020–31.12.2020. Säädös on oheismateriaalissa.

Perusopetuslain väliaikaisella muutoksella mahdollistetaan, että opetuksen järjestäjä voi päätöksellään siirtyä poikkeuksellisiin opetusjärjestelyihin. Mikäli opetusta ei voida järjestää turvallisesti lähiopetuksena koulussa tai muussa opetuksen järjestämispaikassa, niin poikkeuksellisten opetusjärjestelyiden aikana opetusta voidaan järjestää osittain tai kokonaan muuna kuin lähiopetuksena, etäyhteyksiä hyödyntäen. Lisäksi poikkeuksellisiin opetusjärjestelyihin siirtymisen tulee olla välttämätöntä. Päätös voidaan tehdä enintään yhdeksi kuukaudeksi kerrallaan.

Opetuksen järjestäjän päätös poikkeuksellisiin opetusjärjestelyihin siirtymisestä voi koskea esimerkiksi yksittäistä koulua tai kaikkia opetuksen järjestäjän kouluja tai toimipisteitä.

Poikkeuksellisiin opetusjärjestelyihin siirtymisestä päättäminen

Kasvatus- ja koulutuslautakunta opetuksen järjestäjänä päättää poikkeuksellisiin opetusjärjestelyihin siirtymisestä, ellei toimivaltaa ole delegoitu viranhaltijalle. Esityksessä esitetään, että päätöksen osalta toimivalta siirretään toimialajohtajalle.

Mikäli syntyy tarve siirtyä poikkeuksellisiin opetusjärjestelyihin, niin on tarkoituksenmukaista, että päätös voidaan tehdä tarvittaessa joustavasti ja viipymättä. Lautakunta kokoontuu noin kolmen viikon välein ja päätös on voimassa enintään kuukauden kerrallaan. Mikäli toimivaltaa ei delegoida, voisi se edellyttää, että lautakunnan tulisi tarvittaessa kokoontua ylimääräisiin kokouksiin tämän asian osalta.

Toimivallan siirtäminen yhdelle viranhaltijalle eli toimialajohtajalle turvaa, että mahdolliset päätökset tehdään toimialalla viipymättä, yhdenmukaisesti ja koordinoidusti.

Toimivalta

Hallintosäännön 15 luvun 1 § 2 momentin 1 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää varhaiskasvatuksen ja koulutuksen järjestäjille säädetyistä tehtävistä sekä kunnalle säädetyistä varhaiskasvatuksen valvontatehtävistä.

Esittelijä

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen

Lisätiedot

Timo Tapani Korhonen, yksikön päällikkö, puhelin: 310 21012

timo.t.korhonen(a)hel.fi

Oheismateriaali

1

Laki perusopetuslain väliaikaisesta muuttamisesta

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, kasvatus- ja koulutuslautakunta

Tiedoksi

Kasvatus ja koulutus

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 51300

Töysänkatu 2 D

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

 

 

+358 9 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

9/2020

1 (41)

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

 

 

 

 

Asia/6

 

11.08.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

Tekoälypohjainen oppimisanalytiikka, personointi ja adaptaatio (TOPA) -hankkeen teknologisten kehittämis- ja ylläpitotöiden hankinta (TOPA DPS 1)

HEL 2020-006642 T 02 08 02 01

Päätösehdotus

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää hankkia kehittämis- ja ylläpitotyötä CGI Suomi Oy:ltä. Hankinta on jatkoa kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtajan aikaisemmin tekemään hankintapäätökseen HEL 2019-007275 (TOPA DPS 1).

Työ kohdistuu yhteisen tietoalustan ja oppimisanalytiikan (data-analytiikan) rakentamiseen sekä eri tietojärjestelmien tietojen yhteen liittämiseen ja eheyttämiseen ensisijaisesti osana TOPA-hanketta.

Tilaaja ja toimittaja ovat tehneet asiantuntijapalvelusta sopimuksen, joka on voimassa toistaiseksi. Tilaajalla on oikeus irtisanoa asiantuntijaresurssipalvelu päättymään neljäntoista päivän irtisanomisajalla.

Hankinnan arvo ilman arvonlisäveroa on enintään 842 350 euroa.

Samalla lautakunta oikeuttaa toimialajohtajan hyväksymään hankintapäätökseen perustuvat tilaukset.

Esittelijän perustelut

Hankinnan kohteena olevat asiantuntijapalvelut kohdistuvat kasvatuksen ja koulutuksen toimialan yhteisen tietoalustan ja oppimisanalytiikan kehittämiseen. Tietohallinnon tarkoituksena on uudistaa ja kehittää toimialan tietojärjestelmiä ja sovelluksia vaiheittain. Hanke on osa digitalisaation kehittämistä. Tiedon hyödyntäminen ja oppimisanalytiikka tarjoavat uusia tapoja tukea oppimista, opetusta, oppijan hyvinvointia, pedagogista johtamista sekä syrjäytymisen ehkäisemistä.

Hankittavalla asiantuntijapalvelulla rakennetaan ja kehitetään edistynyttä tietoalustaa, jolla luodaan rakenteet tietovarannoille eri tietojärjestelmien ja verkko-oppimisympäristöjen tietojen yhteen liittämiseksi ja data-analytiikan mahdollistamiseksi. Lisäksi tietoalustalla luodaan automatisoidut prosessit tiedon käsittelyyn ja visualisointiin sekä ns. tuotantoputki datan siirtämiseksi, tallentamiseksi ja jalostamiseksi pedagogiseen oppimisanalytiikkakäyttöön.

Kehittäminen organisoidaan koulujen tarpeiden ja innovatiivisten kokeilujen pohjalta. Oppimisanalytiikka tarjoaa uusia pedagogisia menetelmiä ja työkaluja opettajille ja oppijoille mm. oppisen personointiin, automaattiseen ohjaukseen ja palautteen antoon sekä oppijan hyvinvoinnin tukemiseen ja pedagogiseen johtamiseen.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala on perustanut IT-palvelut (DPS) -nimisen dynaamisen hankintajärjestelmän sähköiseen HILMA-ilmoituskanavaan 22.12.2018, ilmoituksen numero HILMA:ssa: 2018-026564. Ilmoituksen numero Euroopan unionin virallisessa lehdessä (EUVL) on 2018/S 247-569736.

Hankinta on kilpailutettu hankintalain mukaisesti dynaamisen hankintajärjestelmän sisäisenä kilpailutuksena. Tarjouspyyntö on julkaistu dynaamisessa hankintajärjestelmässä 18.4.2019, määräaika tarjousten jättämiselle oli 3.5.2019 klo 12.00.

Toimialajohtaja on päättänyt 8.7.2019 päätöksellä HEL 2019-007275 (TOPA DPS 1) hankkia asiantuntijaresursseja teknologia-arkkitehdin osalta enintään 243 henkilötyöpäivää TOPA-hankkeessa kehitettävien oppimisanalytiikan tietojärjestelmien ja tietoalustan teknologisiin kehittämis- ja ylläpitotöihin.

Tarjouspyynnössä TOPA DPS 1 hankinnan laajuudeksi 3-4 asiantuntijan osalta on arvioitu noin 700 – 1 000 henkilötyöpäivää (sitoumukseton arvio). Tämän lisäksi tarjouspyyntöön on sisältynyt optio lisähankinnasta, jonka käytöstä ja laajuudesta Tilaaja päättää. Option laajuudeksi on arvioitu 700 – 1 500 henkilötyöpäivää (sitoumukseton arvio).

Resurssivuokralla toteutettavassa ketterässä kehityksessä hankittava asiantuntija suorittaa tilaajan määräämiä tehtäviä. Kehittämishankkeen alussa, ennen teknologista arkkitehtuurisuunnitelman työstämistä on haasteellista yksityiskohtaisesti arvioida, kuinka paljonko henkilötyöpäiviä käytetään eri tehtäväkokonaisuuksien toteuttamisessa. TOPA DPS 1 -kilpailutuksen tarjouspyynnössä on esitetty arvio mahdollisista tarvittavista henkilötyöpäivistä, joita tilaajan on mahdollista hankkia kyseisen kilpailutuksen perusteella kehittämishankkeen tilanteen edetessä.

Tämän johdosta TOPA DPS 1 -kilpailutuksen ja hankintapäätöksen HEL 2019-007275 perusteella hankitun teknologia-arkkitehti asiantuntijarooliin hankitaan CGI Suomi Oy:ltä lisää henkilötyöpäiviä enintään 450:n henkilötyöpäivän verran.

Lisäksi tarjouspyynnössä määritellyn option mukaisesti voidaan tarpeen mukaan hankkia muita asiantuntijarooleja, kuten data-analytiikan tietoturva-asiantuntija, full stack -sovelluskehittäjä tai data-arkkitehtuuriasiantuntija, enintään 400:n henkilötyöpäivän verran.

Koska tarvittavien henkilötyöpäivien hankinnalla ylitetään toimialajohtajan hankintavaltuudelle asetettu euromääräinen raja, on hankintavaltuudet ylittävä hankinnan osa saatettu kasvatus- ja koulutuslautakunnan päätettäväksi.

Hankintalain (1397/2016) 136 §:n 2 momentin 1-kohdan mukaan hankintasopimukseen voidaan tehdä muutos ilman uutta hankintamenettelyä, jos se perustuu hankintamenettelyn aikana tiedossa olleisiin ja hankinta-asiakirjoissa mainittuihin sopimusehtoihin tai niiden muuttamista koskeviin ehtoihin, niiden rahallisesta arvosta riippumatta, ja nämä ehdot ovat selkeät, täsmälliset ja yksiselitteiset, eivätkä ne muuta hankintasopimuksen yleistä luonnetta.

Asiantuntijapalvelu ja lisähankintamahdollisuudet on kuvattu dynaamisen hankintajärjestelmän kautta julkaistussa tarjouspyynnössä selkeästi, eikä niillä muuteta hankintasopimuksen yleistä luonnetta.

Sovelletut säännökset

Hallintolaki (434/2003) 43 §, 44 § ja 45 §

Hankintalaki (1397/2016) 123 §, 126 §, 127 § ja 136 §

Esittelijä

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen

Lisätiedot

Joonas Sormunen, ICT-hankintalakimies, puhelin: 310 26544

joonas.sormunen(a)hel.fi

Pasi Silander, ICT-hankepäällikkö, puhelin: 310 86684

pasi.silander(a)hel.fi

Liitteet

1

TOPA_1_tarjouspyynto

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kasvatus- ja koulutuslautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosaiset

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kasvatus- ja koulutuslautakunta
Liite 1

Tiedoksi

Tietohallintopalvelut

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 51300

Töysänkatu 2 D

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

 

 

+358 9 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

9/2020

1 (41)

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

 

 

 

 

Asia/7

 

11.08.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

Kannettavien tietokoneiden latausvaunujen hankinta optiokaudelle 2020-2021

HEL 2020-008083 T 02 08 01 01

Päätösehdotus

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää, että kannettavien tietokoneiden latausvaunuja hankitaan optiokaudelle 2020-2021 Dustin Finland Oy:n (ryhmät 1 ja 2) ja Tateka Metalli Oy:n (ryhmät 3 ja 4) tarjousten mukaisin hinnoin ja ehdoin. Hankinta optiokaudelle toteutetaan alkuperäistä hankintapäätöstä (HEL 2017-001144) ja sen perusteella tehtyä hankintasopimusta vastaavilla ehdoilla, sen mukaisina kuin ne ovat voimassa varsinaisen sopimuskauden päättyessä.

Käyttöönotettavan yhden (1) vuoden optiokauden hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on noin 375 000 euroa (alv. 0 %).

Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää oikeuttaa hallintojohtajan allekirjoittamaan hankintasopimukset toimittajien kanssa.

Käyttöön otettava optiokausi on 1.10.2020 - 30.9.2021.

Esittelijän perustelut

Kannettavien tietokoneiden latauskaappien hankintaa koskevan optiokauden käyttöönotto perustuu aiempaan kasvatus- ja koulutuslautakunnan päätökseen HEL 2017-001144 (29.8.2017).

Tila- ja hankintapalvelut kilpailutti tarjouspyynnöllä HEL 2017-001144 kannettavien tietokoneiden latausvaunut peruskoulujen, lukioiden ja ammatillisen koulutuksen käyttöön lukuvuosille 2017-2020. Hankinta oli EU-kynnysarvon ylittävä ja siitä julkaistiin hankintailmoitus 12.5.2017 HILMA:ssa ja Cloudian tarjouspalvelussa.

Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä ja valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, paras hinta- ja laatusuhde. Hankinnan sopimuskausi oli kolme (3) vuotta ja hankintaan sisältyi yhden (1) vuoden optiokauden mahdollisuus. Alkuperäisessä hankintapäätöksessä ilmoitettu hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo oli noin 1,5 miljoonaa euroa.

Hankinnassa on käytetty kestävän kehityksen mukaisia periaatteita.

Optiokautta koskeva sopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta erikseen allekirjoitettavalla asiakirjalla.

Esittelijä

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen

Lisätiedot

Janne Tarkoma, hankintalakimies, puhelin: 310 21582

janne.tarkoma(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, hankinnat

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Toimittajat

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, hankinnat

Tiedoksi

Kasvatus ja koulutus

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 51300

Töysänkatu 2 D

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

 

 

+358 9 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

9/2020

1 (41)

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

 

 

 

 

Asia/8

 

11.08.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

Hankinnan keskeytys, asioinnin tietojärjestelmähankkeen kehittämis- ja ylläpitotöiden sekä pilvikapasiteetin (ASTI DPS 5) hankinta

HEL 2020-005935 T 02 08 02 00

Päätösehdotus

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää keskeyttää asioinnin tietojärjestelmähankkeen kehittämis- ja ylläpitotöiden sekä pilvikapasiteetin hankinnan (ASTI DPS 5).

Hankinnasta tullaan järjestämään uusi tarjouskilpailu, jossa asioinnin tietojärjestelmähankkeen kehittämis- ja ylläpitotyöt erotetaan pilvikapasiteetin hankinnasta.

Esittelijän perustelut

Hankinnasta on julkaistu tarjouspyyntö kasvatuksen ja koulutuksen toimialan dynaamisen hankintajärjestelmän IT-palvelut (DPS) kautta 3.4.2020 (tarjouspyyntö 294034), määräaika tarjousten jättämiselle oli 15.4.2020. Kasvatus- ja koulutuslautakunta on hankintapäätöksellä HEL 2020-005935 valinnut palvelujen toimittajaksi Codemen Oy:n.

Hankintapäätöksen jälkeen on käynyt ilmi, että Amazon Web Service (AWS) -pilvikapasiteettia ei ole mahdollista hankkia jälleenmyyjän kautta siten, että AWS-pilvipalvelun root-tili käyttäjätunnuksineen säilyisi vain tilaajan hallinnassa, eikä siirry pilvikapasiteetin jälleenmyyjälle. Hankintayksikkö on erikseen varmistanut asian kirjallisesti pilvipalvelun tuottajan edustajalta Amazon Web Services Finland Oy:ltä. Tietoturvaan liittyvistä syistä johtuen hankintayksikkö ei ole valmis luovuttamaan pilvipalvelun root-tiliä käyttäjätunnuksineen jälleenmyyjän hallintaan. Pilvipalvelun tuottaja AWS on ainoa toimija, joka pystyy tarjoamaan AWS-pilvikapasiteettia siten, että root-tili käyttäjätunnuksineen säilyy vain tilaajan hallinnassa.

Oikeuskäytännön mukaan hankintasopimuksen kiellettynä muutoksena pidetään myös hankintasopimuksen supistamista, jos muutoksen seurauksena tarjouskilpailuun olisi saattanut osallistua enemmän tarjoajia. Tarjouskilpailuun osallistumisen edellytyksenä on ollut, että tarjoaja on AWS:n virallinen kumppani, joka pystyy toimimaan pilvikapasiteetin jälleenmyyjänä. Tämä pakollinen vaatimus on saattanut sulkea tarjouskilpailun ulkopuolelle sellaisia tarjoajia, jotka olisivat pystyneet jättämään tarjouksen tietojärjestelmähankkeen kehittämis- ja ylläpitotöiden osalta. Näin ollen pilvikapasiteetin jättäminen hankintasopimuksen ulkopuolelle muodostaa hankintalain 136 §:n mukaisen kielletyn sopimusmuutoksen.

Hankintalain 125 §:n mukaan hankinta voidaan keskeyttää todellisesta ja perustellusta syystä. Koska hankintaa ei voida toteuttaa ilman hankintalaissa kiellettyä olennaista sopimusmuutosta, hankinnan keskeyttämiselle on todellinen ja perusteltu syy.

Edellä mainittujen perusteiden takia hankintaa ei voida toteuttaa ilman, että hankintasopimukseen tehtäisiin olennaisia muutoksia. Tämän johdosta hankinta keskeytetään ja tullaan kilpailuttamaan uudelleen siten, että tietojärjestelmähankkeen kehittämis- ja ylläpitotyöt erotetaan pilvikapasiteetin hankinnasta.

Sovelletut säännökset:

Hallintolaki (434/2003): 43 §, 44 § ja 45 §

Hankintalaki (1397/2016): 123 §, 125 §, 126 §, 127 § ja 136 §

Esittelijä

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen

Lisätiedot

Joonas Sormunen, ICT-hankintalakimies, puhelin: 310 26544

joonas.sormunen(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kasvatus- ja koulutuslautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosaiset

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kasvatus- ja koulutuslautakunta

Tiedoksi

Tietohallintopalvelut

Päätöshistoria

Kasvatus- ja koulutuslautakunta 26.05.2020 § 123

HEL 2020-005935 T 02 08 02 00

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hankkia kehittämis- ja ylläpitotyötä sekä pilvipalvelukapasiteettia ensisijaisesti asioinnin tietojärjestelmähanketta varten (ASTI DPS 5) Codemen Oy:ltä.

Sopimus on voimassa toistaiseksi. Tilaajalla on oikeus irtisanoa asiantuntijaresurssipalvelu päättymään neljäntoista päivän irtisanomisajalla ja pilvikapasiteettipalvelu yhden kuukauden irtisanomisajalla.

Hankinnan arvo ilman arvonlisäveroa on enintään 2 200 000 euroa.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella.

Samalla lautakunta oikeutti toimialajohtajan allekirjoittamaan sopimuksen ja hyväksymään hankintapäätökseen perustuvat tilaukset.

Käsittely

26.05.2020 Ehdotuksen mukaan

Asian aikana oli kuultava Soili Haapala. Asiantuntija poistui kokouksesta kuulemisensa jälkeen.

Esittelijä

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen

Lisätiedot

Joonas Sormunen, ICT-hankintalakimies, puhelin: 310 26544

joonas.sormunen(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 51300

Töysänkatu 2 D

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

 

 

+358 9 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

9/2020

1 (41)

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

 

 

 

 

Asia/9

 

11.08.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Päätettävä tässä kokouksessa

9

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle opiskeluhuollon osalta hallituksen esitysluonnoksesta sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisen uudistusta ja maakuntien perustamista koskevaksi lainsäädännöksi

HEL 2020-007924 T 03 00 00

Lausuntoehdotus

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa kaupunginhallitukselle opiskeluhuollon osalta hallituksen esitysluonnoksesta sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisen uudistusta ja maakuntien perustamista koskevaksi lainsäädännöksi seuraavan lausunnon:

Hallituksen esitysluonnoksen mukaan opiskeluhuollon koulukuraattori- ja koulupsykologitehtävät siirtyisivät sote-maakunnille. Uudellamaalla sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisvastuu olisi Helsingin kaupungilla. Uudistuksen toteutuessa hallituksen esityksen mukaisesti kuraattorit ja psykologit sijoittuisivat Helsingissä sosiaali- ja terveystoimialalle nykyisen kasvatuksen ja koulutuksen toimialan sijaan.

Helsingissä esi- ja perusopetuksessa sekä toisella asteella opiskelee noin 87 000 lasta ja nuorta. Opiskeluhuollon psykologi- ja kuraattoripalveluja hoitaa lähes 200 opiskeluhuollon ammattihenkilöä. Perusopetuksessa enemmistön työnantajana on Helsingin kaupunki, mutta osassa yksityisiä ja sopimuskouluja työntekijät eivät ole kaupungin palveluksessa. Yhteistyö kaupungin ja yksityisten koulujen omien työntekijöiden välillä on sujuvaa. Toisella asteella kaupunki järjestää osittain myös yksityisten lukioiden ja kokonaan yksityisten ammatillisten oppilaitosten opiskeluhuollon.

Opiskeluhuollon kuraattori- ja psykologipalvelut on eri kunnissa organisoitu eri tavoin joko osana opetustointa tai sosiaali- ja terveystointa. Enemmistössä kuntia nämä palvelut on Helsingin tavoin integroitu kuntien opetustoimeen.

Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki (1287/2013) määrittelee oppilaitoksen hyvinvointityön perustaksi yhteisöllisen, jokaista osallistavan ja ennaltaehkäisevän työn. Opiskeluhuollon keskeisten ammattihenkilöiden eli psykologien ja kuraattoreiden työssä olennaista on yhteisöllinen työ koko oppilaitoksen tasolla yhteistyössä henkilökunnan, lasten ja nuorten sekä sidosryhmien kanssa. Keskeistä psykologien ja kuraattoreiden työssä on koko oppilaitosyhteisöä tukeva, ennalta ehkäisevä hyvinvointityö, jossa lähtökohtina ovat oppimisen ja kasvun tukeminen, turvallisuuden lisääminen ja moniammatillinen yhteistyö osana koko yhteisöä. Työtä johdetaan opetuksen ja koulutuksen järjestäjän sekä oppilaitoksen tasolta ja sitä tehdään suunnitelmallisesti ja moniammatillisesti. Rehtori tai koulutuspäällikkö vastaa oppilaitoksen yhteisöllisestä opiskeluhuollosta.

Koulujen ja oppilaitosten opetussuunnitelmissa on oma osuus opiskeluhuollosta. Tämä on kiinteä osa opetussuunnitelmaa, josta vastaa valtakunnallisella tasolla Opetushallitus. Ehdotuksessa esitetään, että yhteisöllistä opiskeluhuoltoa valvoisi jatkossa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Tämä on ristiriidassa kouluissa ja oppilaitoksissa tapahtuvan muun toiminnan ohjauksen ja valvonnan kanssa.

Psykologin ja kuraattorin kuuluminen samaan työyhteisöön opettajien kanssa vahvistaa oppilaitoksen sisäistä asiantuntijuutta ja parantaa opiskeluhuollon henkilöstön tuntemusta oppilaitosyhteisöstä. Lisäksi opetushenkilöstön opiskeluhuollollinen asiantuntemus lisääntyy konsultaatioiden kautta, mikä vahvistaa opiskeluhuollon vaikuttavuutta. Opiskeluhuoltohenkilökunnan kuuluminen oppilaitosyhteisöön madaltaa oppijoiden kynnystä hakeutua palvelujen piiriin, koska työntekijät ovat oppijoille tutumpia. Vaikeimmassa asemassa olevien lasten ja nuorten saaminen oppilaitoksen ulkopuolisiin palveluihin on välillä hyvin haastavaa, mutta oppilaitoksen omien työntekijöiden luona käyminen koetaan luontevana osana koulutyötä ja opiskelua.

Sosiaali- ja terveydenhuollossa painottuu asiakkaiden kanssa tehtävä yksilötyö, ja psykologien ja kuraattorien sijoittuminen sosiaali- ja terveystoimeen voi hankaloittaa kouluissa ja oppilaitoksissa tehtävää yhteisöllistä ja ennaltaehkäisevää hyvinvointityötä. Ennaltaehkäisevä ja yhteisöllinen työ mahdollistaa varhaisen puuttumisen oppijoiden vaikeuksiin, ennen kuin ne kehittyvät vaikeammiksi.

Hallituksen esityksessä esitetään kuraattorien ja psykologien työnkuvien muuttamista. Työaikaa käytettäisiin enemmän yksilöhoitoihin ja kuraattorien osalta tarvittaessa myös palvelutarpeen arviointiin. Esitetty muutos toisi psykologien ja kuraattorien tehtäviin muita kuin koulussa tapahtuvia tehtäviä. Tämä vähentää psykologien ja kuraattorien tekemää työtä kouluissa ja oppilaitoksissa.

Opiskeluhuollon palveluiden sijoittuminen sivistystoimeen edistää yhteistyötä oppijoiden hyvinvoinnin vahvistamisessa. Keväällä 2020 lähes kaikki Suomen suurimmat kunnat linjasivat, että ne haluavat säilyttää opiskeluhuollon osana sivistystoimen toimintaa. Myös hallituksen esitysluonnoksessa todetaan, että nykyisen kuntien järjestämisvastuulle kuuluvan opiskeluhuollon etuna voidaan pitää sujuvaa yhteistyötä opettajien ja kunnan muiden palvelujen kanssa.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla toteutettiin toukokuussa 2020 peruskoulujen opiskeluhuollon itsearviointi. Sen yhteydessä kysyttiin kaikkien koulujen yhteisöllisten opiskeluhuoltoryhmien edustajien näkemystä psykologi- ja kuraattoripalveluiden sijoittumisesta. Opiskeluhuollon sijoittuminen jatkossakin sivistystoimen osaksi koettiin tärkeäksi.

Helsingin näkökulmasta keskeistä on ottaa huomioon myös ruotsinkielisen opiskeluhuollon järjestäminen. Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla on eriytetty ruotsinkieliset palvelut omaksi toiminnakseen, toisin kuin sosiaali- ja terveystoimialalla. Tämä on mahdollistanut aidosti kaksikielisten opiskeluhuollon palvelujen järjestämisen Helsingin kaupungin alueella. Palvelukokonaisuus vastaa esi-, perus- ja lukio-opetuksen opiskeluhuollon lisäksi yksityisen ammattioppilaitos Prakticumin opiskelijahuollosta. Rakenne mahdollistaa lasten ja nuorten oppimisen ja hyvinvoinnin tuen kehittämisen ja toteuttamisen yhtenäisenä kokonaisuutena, ja perinteiset nivelvaiheet on tehokkaasti poistettu. Palvelut on viime vuosina voitu varmistaa kaikille yksiköille ruotsin kielellä, mikä ei ole aina itsestään selvää muissa lasten ja nuorten hyvinvoinnin palveluissa. Riskinä uudistuksessa on, että nyt hyvin toimivassa ruotsinkielisessä opiskeluhuollossa yhteiskehittäminen vaikeutuisi ja kadotettaisiin vahvan yhtenäisen johtamisen edut.

Hallituksen esityksen mukaan opiskeluhuollon kuraattori- ja psykologipalvelut koottaisiin uudistuksessa nykyistä suurempiin hallinnollisiin yksiköihin. Esityksen perustelujen mukaan tämä vahvistaisi työntekijöiden ammatillista osaamista ja tukea sekä parantaisi työhyvinvointia. Suuremmista yksiköistä saadut hyödyt koskevat lähinnä pieniä kuntia, sillä Helsingissä opiskeluhuollon yksiköt ovat jo tällä hetkellä suurempia kuin monien sote-maakuntien yksiköt tulisivat olemaan. Myös opiskeluhuollon henkilöstön työhyvinvointi ja -viihtyvyys on Helsingissä korkea. Helsingin opiskeluhuollon saamat tulokset Kunta10- ja työterveyskyselyissä ovat kiitettävällä tasolla.

Esityksen perusteluissa todetaan, että kuraattorien ja psykologien siirtyminen hallinnollisesti sosiaali- ja terveyspalveluihin mahdollistaisi aiempaa sujuvammat sosiaali- ja terveydenhuollon palveluketjut erityisesti tukea tarvitseville oppilaille ja opiskelijoille. Helsingissä kasvatuksen ja koulutuksen sekä sosiaali- ja terveystoimialan yhteistyötä on kehitetty aktiivisesti muun muassa palveluohjauksessa. Esimerkiksi lasten ja nuorten mielenterveyden yksilötyön palveluketjujen kuvaukset ovat valmistumassa yhteistyön tuloksena.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta ei kannata hallituksen esityksessä ehdotettua muutosta. Opiskeluhuollon säilyttäminen kunnan sivistystoimen peruspalveluna tukee kouluissa ja oppilaitoksissa tehtävää opiskeluhuoltotyötä, oppilaiden ja opiskelijoiden hyvinvoinnin vahvistamista ja varhaista puuttumista mahdollisiin ongelmiin. Myös yksityiset koulutuksenjärjestäjät Helsingissä kannattavat opiskeluhuollon pitämistä sivistystoimessa.

Esittelijän perustelut

Kaupunginhallitus on pyytänyt kasvatus- ja koulutuslautakunnalta 18.8.2020 mennessä lausuntoa opiskeluhuollon osalta hallituksen esitysluonnoksesta sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisen uudistusta ja maakuntien perustamista koskevaksi lainsäädännöksi.

Esittelijä

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen

Lisätiedot

Vesa Nevalainen, oppilashuollon päällikkö, puhelin: 310 86214

vesa.nevalainen(a)hel.fi

Niclas Rönnholm, ruotsinkielisen perusopetuksen päällikkö, puhelin: 310 86219

niclas.ronnholm(a)hel.fi

Jaana Kariniemi, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 310 82745

jaana.kariniemi(a)hel.fi

Liitteet

1

Lausuntopyyntö 15.6.2020

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 51300

Töysänkatu 2 D

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

 

 

+358 9 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

9/2020

1 (41)

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

 

 

 

 

Asia/10

 

11.08.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle sosiaalidemokraattisen valtuustoryhmän ryhmäaloitteesta joukkoliikenteen käytön kasvattamisesta

HEL 2020-002462 T 00 00 03

Lausuntoehdotus

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Kasvatus- ja koulutuslautakunta pitää aloitteen esityksiä hyvinä ja Helsingin kaupungin strategian 2017-2021 mukaisina. Mahdollisia kuntien rahoitusosuuksien lisäyksiä harkittaessa tulee kuitenkin ottaa huomioon koronaepidemian aiheuttama pääkaupunkiseudun kuntien poikkeuksellisesti tiukentunut rahoitustilanne.

Korona-epidemia heikentää arvioiden mukaan Helsingin taloutta tulonmenetyksinä ja menolisäyksinä pelkästään vuonna 2020 valtion kompensaatioidenkin jälkeenkin merkittävästi. Tämä tullee väistämättä vaikuttamaan kaupungin peruspalveluiden, kuten kasvatus- ja koulutuspalveluiden resursseihin. Saman aikaisesti poikkeustilanteesta palautuminen edellyttäisi lisäpanostuksia esimeriksi lasten ja nuorten erityiseen tukeen.

Lautakunnan näkemyksen mukaan nykyisessä koronaepidemian kiristämässä taloustilanteessa kaupungin tulisi ensi sijaisesti kohdentaa taloudellinen liikkumavara kaupunkistrategian mukaisesti erityisesti peruspalveluihin, joissa väestönkasvu suorimmin lisää kustannuksia.

Esittelijän perustelut

Kaupunginhallitus on pyytänyt kasvatus- ja koulutuslautakunnalta lausuntoa 15.9. mennessä sosiaalidemokraattisen valtuustoryhmän aloitteesta. Aloitteessa esitetään, että Helsinki edistää HSL-kuntayhtymän rahoituksen muuttamista siten, että jatkossa kunnat kattavat kustannuksista nykyistä suuremman osuuden.

Aloitteen mukaan tavoitteeksi tulee asettaa joukkoliikenteen kulkutapaosuuden kasvu hintoja laskemalla ja yhteyksiä parantamalla sekä se, että Helsinki edistää maksuttomien jaksojen kokeiluja.

Esittelijä

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen

Lisätiedot

Tero Vuontisjärvi, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: 310 80295

tero.vuontisjarvi(a)hel.fi

Liitteet

1

Eveliina Heinäluoma, ryhmäaloite SDP, Kvsto 26.2.2020

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätöshistoria

Kaupunkiympäristölautakunta 09.06.2020 § 348

HEL 2020-002462 T 00 00 03

Lausunto

Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

HSL on laskenut, että käynnissä olevista suurista joukkoliikenteen investointihankkeista Raide-Jokeri, Laajasalon raitiotiet ja Kivenlahden metro aiheuttavat lipunhintoihin yhteensä noin 18 %:n korotustarpeen, mikäli lippujen subventioaste on nykyinen 50 % ja HSL:n infrakorvauksista katetaan puolet lipputuloilla. Joukkoliikenteen palvelutason ja kilpailukyvyn parantaminen tulee vaatimaan myös tulevaisuudessa merkittäviä investointeja.

Helsingin kaupunginhallitus totesi 16.9.2019 lausunnossaan HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelmaehdotuksesta 2020-2022 seuraavaa: ”Periaate, jossa joukkoliikennejärjestelmän kehittämisen investointikustannuksia kierrätetään HSL:n infrakorvausten kautta, tarjoaa mahdollisuuden kehittää kokonaisvaltaisesti seudun joukkoliikennejärjestelmää. Lippujen hintojen voimakas nostaminen infrakustannuksista johtuvien investointien kattamiseksi ei ole kestävä ratkaisu, kun seutu kasvaa vauhdilla. Subventioasteen voisi ajoittain määritellä erikseen hankekohtaisesti, jolloin kuntaosuuksien yhteenlaskettu osuus voi olla tilapäisesti yli puolet HSL:n tuloista. Tämä on perusteltua myös siksi, että infrainvestoinnit vaikuttavat myönteisesti kuntien maankäytön kehittämiseen.”

HSL:n nykyinen tariffijärjestelmä perustuu kaikkien jäsenkuntien kesken yhtenäisiin lippujen hintoihin ja kustannusten jaon periaatteisiin. Näin ollen yksittäinen kaupunki ei voi omalla päätöksellään kasvattaa subvention osuutta HSL:n kustannusten kattamisessa ja siten vaikuttaa omien kuntalaisten lippujen hintoihin. Kuntaosuuksien kasvattamisen tulee tapahtua kaikkien kuntien yhteisellä päätöksellä.

Ryhmäaloitteen tekemisen jälkeen alkaneen koronapandemian takia talouden näkymät ovat muutamassa viikossa heikentyneet olennaisesti. HSL:n joukkoliikenteen rahoitustilanne on muuttunut ainakin väliaikaisesti hyvin voimakkaasti, kun matkustajamäärä ja sen myötä lipputulot ovat pienentyneet yli 70 %:lla. HSL:n vuosibudjetti on noin 700 miljoonaa euroa vuodessa, josta puolet koostuu normaalioloissa lipputuloista ja puolet jäsenkuntien maksamista kuntaosuuksista. Pandemian jatkuessa syksylle saakka voivat lipputulot jäädä jopa 250 miljoonaa euroa ennakoitua pienemmiksi.

Tarve talouden tasapainottamiseen tulee vaikuttamaan useita vuosia sekä HSL:n että kaupungin toimintaan ja taloussuunnitteluun. Tulevien vuosien talouteen liittyy nyt paljon epävarmuutta. Joukkoliikenteen käyttäjien luottamus pitäisi pystyä palauttamaan ja siten välttämään kulkutapaosuuden merkittävä lasku. Joukkoliikenteen käyttöön liittyy hinnoittelun lisäksi myös palvelutaso siten, että sen heikentyessä myös käyttö voi vähentyä. Lipputulojen ohjausvaikutuksesta HSL:n talouden ja toiminnan suunnittelussa ei ole tarkoituksenmukaista täysin luopua. Tarvittavat talouden sopeutustoimet tulisi osata kohdistaa siten, että lipunhinnat, palvelutaso ja kuntakohtaisten maksuosuuksien taso saataisiin pidettyä kohtuullisessa tasapainossa. Erityisesti tässä taloudellisessa tilanteessa koronapandemian vuoksi ei ole edellytyksiä edistää joukkoliikenteen matkustajille maksutonta kokeilukautta. Joukkoliikenteen maksuttomuus on myös taloudellisesti ristiriidassa sen kanssa, että samalla halutaan kehittää kasvavan seudun joukkoliikennetarjonnan palvelutasoa.  

Kaupunkiympäristölautakunta ehdottaa, että Helsingin kaupunginhallituksen aiemman linjauksen mukaisesti HSL selvittää yhteistyössä kuntien kanssa, mitkä ovat mahdollisuudet ja millä tavalla voitaisiin tilapäisesti kasvattaa kuntaosuuksien määrää siten, että ne muodostaisivat yli puolet HSL:n tuloista, kun yksittäisten isojen joukkoliikenneinvestointien infrakorvaukset aiheuttavat painetta lipunhintojen korotuksille. Tulevaisuudessa korotetulla kuntaosuudella voitaisiin pitää joukkoliikenteen lippujen hintataso kohtuullisena joukkoliikenteen investointeja poistettaessa. Kuntaosuuksien kasvattaminen on myös yksi kolmesta keinosta talouden tasapainottamiseen koronan aiheuttamassa talouskriisissä.

Käsittely

09.06.2020 Ehdotuksen mukaan

Kaupunkiympäristölautakunta päätti käsitellä toimialajohtajan kuudennen esityksen kokouksen viidentenä asiana.

02.06.2020 Pöydälle

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Mikko Aho

Lisätiedot

Markku Granholm, liikenneinsinööri: 310 37121

markku.granholm(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 51300

Töysänkatu 2 D

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

 

 

+358 9 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

9/2020

1 (41)

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

 

 

 

 

Asia/11

 

11.08.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Jenni Pajusen toivomusponnesta koulujen ja päiväkotien ruokahävikin yhdenmukaisesta seurannasta ja tilastoinnista

HEL 2020-002487 T 00 00 03

Lausuntoehdotus

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa kaupunginhallitukselle Jenni Pajusen toivomusponnesta seuraavan lausunnon:

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla ruokapalvelujen suunnittelu tehdään yhteistyössä palveluntuottajien kanssa. Palvelukuvauksissa määritellään ruokalistojen ja aterioiden suunnittelun periaatteet, laatu ja sisältö. Toimiala vastaa varhaiskasvatuksen ja koulutuksen järjestäjänä näiden määrittelystä. Palveluntuottajat vastaavat ruokapalvelujen tuottamisesta, elintarvikkeiden ja tarvittavien pakkausmateriaalien hankinnasta, ruoan valmistuksesta ja ruoan tarjoilusta. Palveluntuottajat vastaavat myös valmistettavien ruokamäärien suunnittelusta, ruoan riittävyydestä, mahdollisen ylijäämäruoan myynti- tai jakelutoiminnasta ja jätteiden lajittelusta. Palveluntuottajat pyrkivät päivittäisessä toiminnassaan menekin seuraamiseen, tarvittavien ruokamäärien ennustamiseen ja mahdollisimman pieneen hävikkiin myös kustannussyistä.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala selvitti keväällä 2020 ruokapalveluntuottajien tapoja seurata ja tilastoida ruoan hävikkiä. Tavat vaihtelivat palveluntuottajittain ja käytössä on sekä sähköisiä järjestelmiä että taulukkoon tai vihkoon tehtävää seurantaa. Seurantaa tehtiin päivittäin tai kausittain lyhyemmissä jaksoissa ja seurantatavat vaihtelivat myös keittiöstä, linjastosta ja lautasilta jäävästä hävikistä.

Toimialalla on tunnistettu tarve kehittää ruoanhävikin seurantaa ja edesauttaa palvelutuottajia vähentämään syntyvää hävikkiä. Yhtenäisen seurannan ja tilastoinnin toteuttaminen on hyvä suunnitella yhteistyössä palveluntuottajien kanssa. Näin toimialan tarvitsema tieto saadaan kaikilta palveluntuottajilta jatkossa samalla tavalla ja tilastointi sekä vertailtavuus ovat mahdollisia. Toimiala aloittaa suunnittelun Palvelukeskus Helsingin kanssa syksyllä 2020. Tavoitteena on ottaa kehitetty seuranta- ja tilastointimalli käyttöön vuoden 2021 alussa. Kilpailutettujen kohteiden palvelukuvauksiin asia voidaan kirjata seuraavien sopimuskausien alkaessa Palvelukeskus Helsingin kanssa saatujen kokemusten pohjalta.

Esittelijän perustelut

Kaupunginhallitus on pyytänyt kasvatus ja koulutuslautakunnalta 15.9.2020 mennessä lausuntoa Jenni Pajusen toivomusponnesta, jossa esitetään selvitettäväksi mahdollisuudet seurata ja tilastoida ruoan hävikkiä yhdenmukaisesti kaikissa Helsingin kouluissa ja päiväkodeissa.

Esittelijä

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen

Lisätiedot

Katja Peränen, ruokapalveluasiantuntija, puhelin: 310 22596

katja.peranen(a)hel.fi

Oheismateriaali

1

Toivomusponsi_Pajunen

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 51300

Töysänkatu 2 D

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

 

 

+358 9 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

9/2020

1 (41)

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

 

 

 

 

Asia/12

 

11.08.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Arja Karhuvaaran toivomusponnesta koulu- ja päiväkotiruokailun tarvikelaskelmien tarkentamisesta ja jätteiden lajittelusta

HEL 2020-002498 T 00 00 03

Lausuntoehdotus

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa kaupunginhallitukselle Arja Karhuvaaran toivomusponnesta seuraavan lausunnon:

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla ruokapalvelujen suunnittelu tehdään yhteistyössä palveluntuottajien kanssa. Palvelukuvauksissa määritellään ruokalistojen ja aterioiden suunnittelun periaatteet, laatu ja sisältö. Toimiala vastaa varhaiskasvatuksen ja koulutuksen järjestäjänä näiden määrittelystä. Palveluntuottajat vastaavat ruokapalvelujen tuottamisesta, elintarvikkeiden ja tarvittavien pakkausmateriaalien hankinnasta, ruoan valmistuksesta ja ruoan tarjoilusta. Palveluntuottajat vastaavat myös valmistettavien ruokamäärien suunnittelusta, ruoan riittävyydestä, mahdollisen ylijäämäruoan myynti- tai jakelutoiminnasta ja jätteiden lajittelusta. Palveluntuottajat pyrkivät päivittäisessä toiminnassaan menekin seuraamiseen, tarvittavien ruokamäärien ennustamiseen ja mahdollisimman pieneen hävikkiin myös kustannussyistä.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala edellyttää ruokapalvelusopimuksissa palveluntuottajaa tuottamaan ruokapalvelut kestävän kehityksen, Helsingin kaupungin periaatteiden ja voimassa olevien ohjeiden mukaan sekä lainsäädännön (esim. ympäristösuojelulaki ja -asetus, jätelaki ja -asetus) edellyttämällä tavalla. Palveluntuottajan toiminnan tulee tukea toimialan, koulun tai päiväkodin toimintasuunnitelmiin kirjattuja toimintaperiaatteita jätteiden määrän ja haitallisuuden vähentämisessä, niiden lajittelussa, säilyttämisessä sekä kierrättämisessä. Lisäksi toiminnan pitää tukea asetettuja kasvatuksellisia tavoitteita. Palvelukuvausten mukaan tuottajan tehtävänä on myös omilla toimenpiteillään vaikutettava koulujen ja päiväkotien eri jätelajien jätemäärien vähentämiseen.

Palveluntuottajan edellytetään lajittelevan jätteet kohteessa käytössä olevan ohjelman mukaisesti. Palveluntuottaja noudattaa kohteessa käytössä olevia lajittelumahdollisuuksia. Jätteiden lajittelu on toimipistekohtainen. Kaikissa kohteissa kerätään erikseen biojätteet, paperit ja sekajäte. Kohteesta riippuen voi olla mahdollista kerätä keräyskartongit, pahvit, lasit, metallit ja muovit.

Ruokapalveluntuottajan edustajan edellytetään tarvittaessa osallistuvan myös kohteen ympäristötyöryhmien kokouksiin ja kasvatuksen ja koulutuksen toimialan hallinnon järjestämiin jätekartoituksiin. Niihin tulee tarvittaessa myös tuottaa tietoja kohteen edellyttämällä tavalla keittiö-, linjasto- ja lautasbiojätteestä.

Kerran vuodessa, valtakunnallisella hävikkiviikolla, palveluntuottajat tuovat lautashävikin määrät ja muuta tietoa aiheesta esiin ruokasaleihin toimialan toiveen mukaisesti.

Kaupunkiympäristön toimiala tekee parhaillaan jätetilojen kartoitusta Kaskon tiloihin. Kartoituksen tavoitteena on lajittelun lisääminen siten, että jatkossa kaikissa kasvatuksen ja koulutuksen tiloissa on mahdollista lajitella jätteet seitsemään jätelajiin HSY:n jätelajittelukäytännön mukaisesti (biojäte, lasipakkaukset, pienmetalli, kartonki ja pahvi, muovipakkaukset, paperi ja sekajäte). Kun jätelajien kierrätys muuttuu tähän malliin, lajittelua tullaan edellyttämään myös kohteiden ruokapalveluntuottajilta.

Toimialalla on myös tunnistettu tarve kehittää ruokahävikin seurantaa ja edesauttaa palvelutuottajia vähentämään syntyvää hävikkiä. Välineitä yhtenäisen ruokahävikin seurannan ja tilastoinnin toteuttamiseen on hyvä suunnitella yhteistyössä palveluntuottajien kanssa. Näin toimialan tarvitsema tieto saadaan kaikilta palveluntuottajilta jatkossa samalla tavalla ja tilastointi sekä vertailtavuus ovat mahdollisia. Toimiala aloittaa tarkemman ruokahävikin seurannan suunnittelun Palvelukeskus Helsingin kanssa syksyllä 2020. Kilpailutettujen kohteiden palvelukuvauksiin asia voidaan kirjata seuraavien sopimuskausien alkaessa Palvelukeskus Helsingin kanssa saatujen kokemusten pohjalta.

Esittelijän perustelut

Kaupunginhallitus on pyytänyt kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausuntoa 15.9.2020 mennessä Arja Karhuvaaran toivomusponnesta koskien koulu- ja päiväkotiruokailun tarvikelaskelmien tarkentamista ja jätteiden lajittelua.

Esittelijä

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen

Lisätiedot

Katja Peränen, ruokapalveluasiantuntija, puhelin: 310 22596

katja.peranen(a)hel.fi

Liitteet

1

Toivomusponsi_Karhuvaara

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 51300

Töysänkatu 2 D

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

 

 

+358 9 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

9/2020

1 (41)

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

 

 

 

 

Asia/13

 

11.08.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Petra Malinin toivomusponnesta koskien varhaiskasvatuksen erityisen tuen tarpeessa olevien lasten pääsystä tuen piiriin nykyistä nopeammin

HEL 2019-012430 T 00 00 03

Lausuntoehdotus

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon Petra Malinin toivomusponnesta selvittää prosessit, joilla erityisen tuen tarpeessa olevien lasten pääsy tuen piiriin toteutuisi varhaiskasvatuksessa nykyistä nopeammin:

Kehityksen ja oppimisen tuki on osa laadukasta varhaiskasvatuksen toimintaa ja kuuluu kaikille sitä tarvitseville lapsille. Tuen tarpeen havainnointi ja tuen antaminen kuuluvat koko henkilöstölle heidän koulutuksensa, työnkuviensa ja vastuidensa mukaan. Varhaiskasvatuksessa tunnistetaan lapsen tuen tarve ja järjestetään tarkoituksenmukaista tukea tarpeen ilmettyä. Huoltajaan ollaan yhteydessä heti, kun lapsella ilmenee kehityksen tai oppimisen haasteita tai henkilöstöllä herää huoli lapsen hyvinvoinnista. Riittävän aikaisella ja oikein kohdennetulla tuella voidaan edistää lapsen kehitystä, oppimista ja hyvinvointia. Samalla voidaan ehkäistä lapsen ongelmien syntymistä, kasvamista ja monimuotoistumista. Lapsen kehityksen ja oppimisen tuki järjestetään osana varhaiskasvatuksen päivittäistä toimintaa mm. toiminnan eriyttämisellä, ryhmien joustavalla muuntelulla ja muokkaamalla oppimisympäristöä lapsen yksiköllisten tarpeiden mukaan.

Kehityksen, oppimisen ja hyvinvoinnin tukeminen edellyttää henkilökunnalta jatkuvaa havainnointia, dokumentointia ja arviointia lapsen tuen tarpeista ja toimenpiteiden vaikutuksista ja riittävyydestä. Ensimmäiseksi tarkastellaan käytössä olevia toimintatapoja ja oppimisympäristöjä sekä niiden soveltuvuutta lapselle. Tarkastelun pohjalta arvioidaan, voidaanko näitä muuttamalla toteuttaa lapselle paremmin sopivia pedagogisia ratkaisuja.

Silloin kun pelkkä pedagoginen tuki ei riitä, lapsen hoito- ja kasvatushenkilökunta ja huoltajat arvioivat rakenteellisen tuen tarpeellisuutta. Rakenteelliset tuet ovat muun muassa varhaiskasvatuksen erityisopettajan ja erityisavustajan tuki, sekä ryhmän lapsimäärän pienentäminen. Varhaiskasvatuslaissa todetaan, että sosiaali- ja terveydenhuollon asiantuntijat osallistuvat tarpeen mukaan lapsen tuen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin ja että varhaiskasvatuksen järjestäjän pyynnöstä heidän tulee osallistua arvioinnin tekemiseen, jos tuen tarpeen arviointi edellyttää sitä.

Rakenteellisen tuen esityksessä kuvataan lapsen saama pedagoginen tuki ja perustelut rakenteelliselle tuelle. Helsingissä ensimmäistä kertaa rakenteellista tukea esitettäessä edellytetään varhaiskasvatuksen ulkopuolisen asiantuntijan lausuntoa, vaikka varhaiskasvatuslaki ei sitä lakiuudistuksen jälkeen enää edellytäkään. Lausuntoa hyödynnetään tuen kohdentamisessa ja tukemisessa. Lausunto päivitetään edelleen aina tilanteissa, joissa lapsen kehitys ja etu sitä edellyttävät.  

Tuen prosessia tullaan nopeuttamaan sillä, että varhaiskasvatuksen ulkopuolisen tahon lausuntoa ei välttämättä edellytetä ensimmäistä kertaa rakenteellista tukea esitettäessä. Lausunnon voi tarvittaessa korvata konsultoimalla tutkivaa tahoa ja/tai hyödyntämällä kiertävän varhaiskasvatuksen erityisopettajan arviota tuen tarpeesta ja kohdentaa sen tiedon perusteella tarkoituksenmukaisin käytettävissä oleva rakenteellinen tuki varhaiskasvatukseen. Tuen valmistelu- ja päätösprosessi arvioidaan uudelleen mm. lausunnon osalta sekä keskitetyissä koko kaupunkia palvelevissa, että alueen tukiresursseissa. Määritellään erikseen tilanteet milloin tarvitaan ulkopuolinen asiantuntija ja milloin tuen tarve voidaan arvioida kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan vuoden 2020 tulosbudjettiin sisältyy 1,0 miljoonaa euroa, joka kohdennetaan varhaiskasvatuksen erityisopettajien ja -avustajien määrän lisäämiseen (kasvatus- ja koulutuslautakunta 17.12.2019). Tällä rahalla palkataan mm. neljä kiertävää varhaiskasvatuksen erityisopettajaa vahvistamaan valmistelu- ja koordinointityötä.

Rahalla palkataan lisäksi mm. kuusi varhaiskasvatuksen erityisopettajaa pilotoimaan varhaiskasvatuksen erityisopettajan työtapaa niin, että tukiresurssia voi varhaiskasvatusyksikössä käyttää nopeammin ja joustavammin koko toimikauden ajan edelleen tuen tarpeessa oleville, sekä kesken toimikauden tuleville lapsille. Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla on käytössä yhdessä sovitut prosessit perhe- ja sosiaalipalvelujen kanssa.

Esittelijän perustelut

Kaupunginhallitus on pyytänyt kasvatus- ja koulutuslautakunnalta 15.9.2020 mennessä lausuntoa Petra Malinin toivomusponnesta selvittää prosessit, joilla erityisen tuen tarpeessa olevien lasten pääsy tuen piiriin toteutuisi varhaiskasvatuksessa nykyistä nopeammin.

Esittelijä

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen

Lisätiedot

Pasi Brandt, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 310 42527

pasi.brandt(a)hel.fi

Oheismateriaali

1

Malin Petra, toivomusponsi, Kvsto 27.11.2019 asia 3

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 51300

Töysänkatu 2 D

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

 

 

+358 9 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

9/2020

1 (41)

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

 

 

 

 

Asia/14

 

11.08.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14

Oikaisuvaatimus iltapäivätoimintaan ottamisesta

HEL 2020-008675 T 12 01 01

Päätösehdotus

Kasvatus- ja koulutuslautakunta hylkää ********** oikaisuvaatimuksen palveluvastaavan 26.5.2020 (§ 818) tekemästä päätöksestä, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Kasvatus- ja koulutuslautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.

Esittelijän perustelut

Koululaisten iltapäivätoiminnan yksikköä johtava palveluvastaava on 26.5.2020 (§ 818) tehnyt myönteisen päätöksen iltapäivätoimintaan ottamisesta Helsingin Jalkapalloklubi ry:n Töölön ala-asteen toimipaikan iltapäivätoimintaan. Oikaisuvaatimuksen tekijä on kuitenkin hakenut paikkaa Helsingin Jalkapalloklubi ry:n iltapäivätoiminnasta Töölön jalkapallostadionin toimipaikasta. Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan oikaisuvaatimuksen tekijän lapsen tulisi saada paikka haetusta toimipaikasta, koska se sijaitsee perheen kodin lähellä. Lisäksi oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan toimipaikka on oikaisuvaatimuksen tekijän lapselle entuudestaan tuttu ja turvallinen ympäristö.

Päätös oikaisuvaatimusohjeineen on annettu 26.6.2020 postin kuljetettavaksi. Päätöksestä on tehty 26.6.2020 Helsingin kaupungin kirjaamoon saapunut oikaisuvaatimus. Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.

Perusopetuslain 48 b §:n mukaan kunta päättää perusopetuslain mukaisen iltapäivätoiminnan järjestämisestä sekä toiminnan laajuudesta. Jos kunta järjestää iltapäivätoimintaa, tulee sitä tarjota kunnassa toimivien koulujen ensimmäisen ja toisen vuosiluokan oppilaille sekä muiden vuosiluokkien osalta perusopetuslain 17 §:n 1 momentissa tarkoitetuille erityistä tukea saaville oppilaille kunnan päättämässä laajuudessa. Iltapäivätoimintaan pääsy ei ole lapselle ehdoton, subjektiivinen oikeus.

Perusopetuslain 48 b §:n 2 momentin mukaan otettaessa lapsia aamu- ja iltapäivätoimintaan heihin on sovellettava yhdenvertaisia valintaperusteita. Opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto on 8.10.2013 (§ 70) päättänyt perusopetuslain mukaiseen iltapäivätoimintaan ottamisen perusteista. Toimintaan otetaan ensisijaisesti 1. vuosiluokan ja erityistä tukea saavat oppilaat. Jos ryhmässä on tämän jälkeen tilaa, sinne otetaan 2. vuosiluokan oppilaita. Lapsi valitaan toimintaan huoltajan yhteen toimintapaikkaan tekemän hakemuksen perusteella. Jos määräajassa saapuneita hakemuksia toimintapaikkaan on enemmän kuin tarjottavia paikkoja, suoritetaan samanarvoisten hakemusten kesken arvonta. Jos lapsi ei tule valituksi hakemaansa ryhmään, iltapäivätoimintapaikka pyritään osoittamaan alueen muista perusopetuslain mukaisista toimintapaikoista.

Varhaiskasvatusjohtaja päätti 14.5.2019 (§ 39) siirtää toimivaltaansa koululaisten iltapäivätoiminnan palvelun palveluvastaavalle siten, että koululaisten iltapäivätoiminnan palvelun palveluvastaava päättää ottamisesta koululaisten aamu- ja iltapäivätoimintaan.

Oikaisuvaatimuksen tekijän hakemassa Helsingin Jalkapalloklubi ry:n Töölön jalkapallostadionin iltapäivätoiminnan ryhmässä paikkoja oli vähemmän kuin hakijoita. Kyseiseen toimintaan on hakenut yhteensä 66 lasta, joista 29 otettiin. Aluekoordinaattorin mukaan ryhmään on otettu ainoastaan 2. vuosiluokan oppilaat ja erityistä tukea saavat oppilaat. Ko. oppilas on 1. vuosiluokan oppilas, eikä hänellä ole erityisen tuen päätöstä. Kukaan 1. vuosiluokan oppilas ei ole saanut paikkaa ko. ryhmästä. Jos lapsi ei tule valituksi hakemaansa ryhmään, pyritään paikka osoittamaan alueen muista perusopetuksen iltapäivätoimintapaikoista. Tällä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijöiden lapsi on saanut paikan Helsingin Jalkapalloklubi ry:n Töölön ala-asteen iltapäivätoiminnasta.

Iltapäivätoimintaa ottamisessa noudatetaan opetuslautakunnan suomenkielisen jaoston 8.10.2013 (§ 70) päättämiä perusteita. Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät ole sellaisia, joita voidaan ottaa huomioon iltapäivätoiminnan paikoista päätettäessä.

Edellä lausuttuun viitaten esittelijä esittää, että oikaisuvaatimus hylätään.

Esittelijä

varhaiskasvatusjohtaja

Satu Järvenkallas

Lisätiedot

Greta Hämäläinen, lakimies, puhelin: 310 86350

greta.hamalainen(a)hel.fi

Liitteet

1

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 32 k)

Muutoksenhaku

Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Oikaisuvaatimuksen tekijä

Esitysteksti
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 51300

Töysänkatu 2 D

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

 

 

+358 9 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

9/2020

1 (41)

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

 

 

 

 

Asia/15

 

11.08.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15

Oikaisuvaatimus iltapäivätoimintaan ottamisesta

HEL 2020-008801 T 12 01 01

Päätösehdotus

Kasvatus- ja koulutuslautakunta hylkää ********** oikaisuvaatimuksen palveluvastaavan 4.6.2020 (§ 4995) tekemästä päätöksestä, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Kasvatus- ja koulutuslautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.

Esittelijän perustelut

Koululaisten iltapäivätoiminnan yksikköä johtava palveluvastaava on 4.6.2020 (§ 4995) tehnyt myönteisen päätöksen iltapäivätoimintaan ottamisesta Leikkipuisto Vähätuvan toimipaikan iltapäivätoimintaan. Oikaisuvaatimuksen tekijä on kuitenkin hakenut paikkaa Mannerheimin Lastensuojeluliiton Konalan paikallisyhdistys ry:n iltapäivätoiminnasta Konalan ala-asteen koululta. Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan Mannerheimin Lastensuojeluliiton Konalan paikallisyhdistys ry:n iltapäivätoiminta Konalan ala-asteen koululla on lähempänä perheen kotia. Lisäksi oikaisuvaatimuksen tekijän lapsi jatkaisi mielellään iltapäiväkerhoa tutussa paikassa kavereidensa kanssa.

Päätös oikaisuvaatimusohjeineen on annettu 26.6.2020 postin kuljetettavaksi. Päätöksestä on tehty 15.7.2020 Helsingin kaupungin kirjaamoon saapunut oikaisuvaatimus. Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.

Perusopetuslain 48 b §:n mukaan kunta päättää perusopetuslain mukaisen iltapäivätoiminnan järjestämisestä sekä toiminnan laajuudesta. Jos kunta järjestää iltapäivätoimintaa, tulee sitä tarjota kunnassa toimivien koulujen ensimmäisen ja toisen vuosiluokan oppilaille sekä muiden vuosiluokkien osalta perusopetuslain 17 §:n 1 momentissa tarkoitetuille erityistä tukea saaville oppilaille kunnan päättämässä laajuudessa. Iltapäivätoimintaan pääsy ei ole lapselle ehdoton, subjektiivinen oikeus.

Perusopetuslain 48 b §:n 2 momentin mukaan otettaessa lapsia aamu- ja iltapäivätoimintaan heihin on sovellettava yhdenvertaisia valintaperusteita. Opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto on 8.10.2013 (§ 70) päättänyt perusopetuslain mukaiseen iltapäivätoimintaan ottamisen perusteista. Toimintaan otetaan ensisijaisesti 1. vuosiluokan ja erityistä tukea saavat oppilaat. Jos ryhmässä on tämän jälkeen tilaa, sinne otetaan 2. vuosiluokan oppilaita. Lapsi valitaan toimintaan huoltajan yhteen toimintapaikkaan tekemän hakemuksen perusteella. Jos määräajassa saapuneita hakemuksia toimintapaikkaan on enemmän kuin tarjottavia paikkoja, suoritetaan samanarvoisten hakemusten kesken arvonta. Jos lapsi ei tule valituksi hakemaansa ryhmään, iltapäivätoimintapaikka pyritään osoittamaan alueen muista perusopetuslain mukaisista toimintapaikoista.

Varhaiskasvatusjohtaja päätti 14.5.2019 (§ 39) siirtää toimivaltaansa koululaisten iltapäivätoiminnan palvelun palveluvastaavalle siten, että koululaisten iltapäivätoiminnan palvelun palveluvastaava päättää ottamisesta koululaisten aamu- ja iltapäivätoimintaan.

Oikaisuvaatimuksen tekijän hakemassa Mannerheimin Lastensuojeluliiton Konalan paikallisyhdistys ry:n Konalan ala-asteen koulun iltapäivätoiminnan ryhmässä paikkoja oli vähemmän kuin hakijoita. Kyseiseen toimintaan on hakenut yhteensä 48 lasta, joista 38 otettiin. Aluekoordinaattorin mukaan ryhmään on otettu kaikki 1. vuosiluokan oppilaat ja erityistä tukea saavat oppilaat. Ko. oppilas on 2. vuosiluokan oppilas, eikä hänellä ole erityisen tuen päätöstä. Tämän jälkeen loput paikat arvottiin 2. vuosiluokan oppilaiden kesken. Oikaisuvaatimuksen tekijän lapsi ei saanut paikkaa arvonnan perusteella. Jos lapsi ei tule valituksi hakemaansa ryhmään, pyritään paikka osoittamaan alueen muista perusopetuksen iltapäivätoimintapaikoista. Oikaisuvaatimuksen tekijän lapsi on saanut paikan Vähätuvan toimipaikan iltapäivätoiminnasta.

Iltapäivätoimintaa ottamisessa noudatetaan opetuslautakunnan suomenkielisen jaoston 8.10.2013 (§ 70) päättämiä perusteita. Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät ole sellaisia, joita voidaan ottaa huomioon iltapäivätoiminnan paikoista päätettäessä.

Edellä lausuttuun viitaten esittelijä esittää, että oikaisuvaatimus hylätään.

Esittelijä

varhaiskasvatusjohtaja

Satu Järvenkallas

Lisätiedot

Greta Hämäläinen, lakimies, puhelin: 310 86350

greta.hamalainen(a)hel.fi

Liitteet

1

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 32 k.)

Muutoksenhaku

Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Oikaisuvaatimuksen tekijä

Esitysteksti
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 51300

Töysänkatu 2 D

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

 

 

+358 9 86390

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

9/2020

1 (41)

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

 

 

 

 

Asia/16

 

11.08.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

16

Oikaisuvaatimus iltapäivätoimintaan ottamisesta

HEL 2020-008633 T 12 01 01

Päätösehdotus

Kasvatus- ja koulutuslautakunta hylkää ********** oikaisuvaatimuksen palveluvastaavan 4.6.2020 (§ 4992) tekemästä päätöksestä, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Kasvatus- ja koulutuslautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.

Esittelijän perustelut

Koululaisten iltapäivätoiminnan yksikköä johtava palveluvastaava on 4.6.2020 (§ 4992) tehnyt myönteisen päätöksen iltapäivätoimintaan ottamisesta Leikkipuisto Vähätuvan toimipaikan iltapäivätoimintaan. Oikaisuvaatimuksen tekijät ovat kuitenkin hakeneet paikkaa Mannerheimin Lastensuojeluliiton Konalan paikallisyhdistys ry:n iltapäivätoiminnasta Konalan ala-asteen koululta. Oikaisuvaatimuksen tekijöiden mukaan Leikkipuisto Vähätupa on sijaintinsa puolesta hankala. Lisäksi oikaisuvaatimuksen tekijöiden mukaan suuri osa ikätovereista on saanut paikan Mannerheimin Lastensuojeluliiton Konalan paikallisyhdistys ry:n iltapäiväkerhosta, jossa oikaisuvaatimuksen tekijöiden lapsi oli ollut 1. vuosiluokan ajan.

Päätös oikaisuvaatimusohjeineen on annettu 26.6.2020 postin kuljetettavaksi. Päätöksestä on tehty 8.7.2020 Helsingin kaupungin kirjaamoon saapunut oikaisuvaatimus. Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.

Perusopetuslain 48 b §:n mukaan kunta päättää perusopetuslain mukaisen iltapäivätoiminnan järjestämisestä sekä toiminnan laajuudesta. Jos kunta järjestää iltapäivätoimintaa, tulee sitä tarjota kunnassa toimivien koulujen ensimmäisen ja toisen vuosiluokan oppilaille sekä muiden vuosiluokkien osalta perusopetuslain 17 §:n 1 momentissa tarkoitetuille erityistä tukea saaville oppilaille kunnan päättämässä laajuudessa. Iltapäivätoimintaan pääsy ei ole lapselle ehdoton, subjektiivinen oikeus.

Perusopetuslain 48 b §:n 2 momentin mukaan otettaessa lapsia aamu- ja iltapäivätoimintaan heihin on sovellettava yhdenvertaisia valintaperusteita. Opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto on 8.10.2013 (§ 70) päättänyt perusopetuslain mukaiseen iltapäivätoimintaan ottamisen perusteista. Toimintaan otetaan ensisijaisesti 1. vuosiluokan ja erityistä tukea saavat oppilaat. Jos ryhmässä on tämän jälkeen tilaa, sinne otetaan 2. vuosiluokan oppilaita. Lapsi valitaan toimintaan huoltajan yhteen toimintapaikkaan tekemän hakemuksen perusteella. Jos määräajassa saapuneita hakemuksia toimintapaikkaan on enemmän kuin tarjottavia paikkoja, suoritetaan samanarvoisten hakemusten kesken arvonta. Jos lapsi ei tule valituksi hakemaansa ryhmään, iltapäivätoimintapaikka pyritään osoittamaan alueen muista perusopetuslain mukaisista toimintapaikoista.

Varhaiskasvatusjohtaja päätti 14.5.2019 (§ 39) siirtää toimivaltaansa koululaisten iltapäivätoiminnan palvelun palveluvastaavalle siten, että koululaisten iltapäivätoiminnan palvelun palveluvastaava päättää ottamisesta koululaisten aamu- ja iltapäivätoimintaan.

Oikaisuvaatimuksen tekijöiden hakemassa Mannerheimin Lastensuojeluliiton Konalan paikallisyhdistys ry:n Konalan ala-asteen koulun iltapäivätoiminnan ryhmässä paikkoja oli vähemmän kuin hakijoita. Kyseiseen toimintaan on hakenut yhteensä 48 lasta, joista 38 otettiin. Aluekoordinaattorin mukaan ryhmään on otettu kaikki 1. vuosiluokan oppilaat ja erityistä tukea saavat oppilaat. Ko. oppilas on 2. vuosiluokan oppilas, eikä hänellä ole erityisen tuen päätöstä. Tämän jälkeen loput paikat arvottiin 2. vuosiluokan oppilaiden kesken. Oikaisuvaatimuksen tekijöiden lapsi ei saanut paikkaa arvonnan perusteella. Jos lapsi ei tule valituksi hakemaansa ryhmään, pyritään paikka osoittamaan alueen muista perusopetuksen iltapäivätoimintapaikoista. Oikaisuvaatimuksen tekijöiden lapsi on saanut paikan Vähätuvan toimipaikan iltapäivätoiminnasta.

Iltapäivätoimintaa ottamisessa noudatetaan opetuslautakunnan suomenkielisen jaoston 8.10.2013 (§ 70) päättämiä perusteita. Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät ole sellaisia, joita voidaan ottaa huomioon iltapäivätoiminnan paikoista päätettäessä.

Edellä lausuttuun viitaten esittelijä esittää, että oikaisuvaatimus hylätään.

Esittelijä

varhaiskasvatusjohtaja

Satu Järvenkallas

Lisätiedot

Greta Hämäläinen, lakimies, puhelin: 310 86350

greta.hamalainen(a)hel.fi

Liitteet

1

Oikaisuvaatimus

Muutoksenhaku

Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Oikaisuvaatimuksen tekijä

Esitysteksti
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 51300

Töysänkatu 2 D

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

 

 

+358 9 86390

 

FI02012566