Helsingin kaupunki | Esityslista | 6/2021 |
|
Kasvatus- ja koulutuslautakunta |
|
| |
|
|
| |
| 04.05.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
Kasvatus- ja koulutuslautakunta
ESITYSLISTA
6 - 2021
|
|
KOKOUSKUTSU |
|
|
|
Kokousaika | 04.05.2021 klo 16:00 |
Kokouspaikka | Töysänkatu 2 D, 2. krs, kokoushuone Moreeni |
Käsitellään | Tällä esityslistalla mainitut asiat |
|
|
| Kasvatus- ja koulutuslautakunta |
|
|
|
|
Asia |
| Sivu |
1 | Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta | 1 |
2 | Ilmoitusasiat | 2 |
3 | Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen | 3 |
4 | Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan vuosien 2019–2021 osallisuussuunnitelman toteutuminen | 6 |
5 | Yksityisten sopimuskoulujen vuoden 2021 perusopetuksen korvauksen ennakkoilmoituksen tarkistaminen | 12 |
6 | Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Alviina Alametsän valtuustoaloitteesta kiusaamisvilkun kokeilemisesta väkivallan torjumiseksi kouluissa | 14 |
7 | Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Alviina Alametsän toivomusponnesta mielenterveystaitoja vahvistavan koulutuksen pilotoinnista yläasteikäisille nuorille | 17 |
8 | Oikaisuvaatimus tuntiopettajan ottamisesta toistaiseksi | 20 |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 51300 | Töysänkatu 2 D | +358 9 310 8600 | 0201256-6 | FI2922661800003009 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
kasvatusjakoulutus@hel.fi | www.hel.fi/kasvatusjakoulutus |
|
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Esityslista | 6/2021 | 1 (25) |
Kasvatus- ja koulutuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/1 | |
| 04.05.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
1
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätösehdotus
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Samalla kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää valita pöytäkirjantarkastajiksi Matias Pajulan ja Pia Kopran sekä varatarkastajiksi Petra Malinin ja Dani Niskanen.
Esittelijä
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Liisa Pohjolainen
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 51300 | Töysänkatu 2 D | +358 9 310 8600 | 0201256-6 | FI2922661800003009 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
kasvatusjakoulutus@hel.fi | www.hel.fi/kasvatusjakoulutus |
|
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Esityslista | 6/2021 | 1 (25) |
Kasvatus- ja koulutuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/2 | |
| 04.05.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
2
Ilmoitusasiat
Päätösehdotus
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää merkitä tiedoksi seuraavan ilmoitusasian:
Kaupunginvaltuusto 31.3.2021 § 75 Kuninkaantammen peruskoulun ja päiväkodin uudisrakennuksen hankesuunnitelma (HEL 2020-011951): Kaupunginvaltuusto hyväksyi Kuninkaantammen peruskoulun ja päiväkodin uudisrakennuksen 15.11.2020 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen laajuus on noin 4 600 brm² ja rakentamiskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 17 473 000 euroa syyskuun 2020 kustannustasossa.
Esittelijä
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Liisa Pohjolainen
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 51300 | Töysänkatu 2 D | +358 9 310 8600 | 0201256-6 | FI2922661800003009 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
kasvatusjakoulutus@hel.fi | www.hel.fi/kasvatusjakoulutus |
|
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Esityslista | 6/2021 | 1 (25) |
Kasvatus- ja koulutuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/3 | |
| 04.05.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
3
Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen
Päätösehdotus
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää, ettei se ota käsiteltäväkseen seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä:
Kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
16.04.2021 § 54 Mobiili karttapohjainen oppimisympäristö, toisen optiovuoden käyttöönotto
16.04.2021 § 55 Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan tulospalkkiojärjestelmän toteutuminen vuonna 2020
16.04.2021 § 56 Tulospalkkiojärjestelmän käyttöönotto kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla vuonna 2021
21.04.2021 § 57 Hankinta, Helsinki Education Week -tapahtuman tuotanto
21.04.2021 § 58 Mottagande av Svenska kulturfondens bidrag
26.04.2021 § 61 Perusopetukseen valmistavan suomenkielisen opetuksen ryhmien kohdentaminen lukuvuonna 2021-2022
27.04.2021 § 62 Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan toimintasäännön muuttaminen
28.04.2021 § 63 Päätös Maatullin ala-asteen irtokalustehankinnasta
Direktören för svenska servicehelheten
19.04.2021 § 24 Mottagande av donation av Sällskapet Smågossarna r.f. till Gymnasiet Lärkan
23.04.2021 § 25 Mottagande av donation av Föräldraföreningen vid daghemmet Barnabo
30.04.2021 § 26 Mottagande av donation av Svenska litteratursällskapet i Finland
30.04.2021 § 27 Överföring av befogenheter i fostrans- och utbildningssektorn från direktören för den svenska servicehelheten till tjänsteinnehavare
30.04.2021 § 28 Mottagande av understöd av Stiftelsen Tre Smeder
Perusopetusjohtaja
12.04.2021 § 43 Opetushallitus, valtionavustushakemus koulun kerhotoiminnan tukeminen 2021
19.04.2021 § 44 Valtionavustus kaksikielisen kasvatuksen ja opetuksen kehittämiseen 2021-2022
19.04.2021 § 45 Lahjoituksen vastaanotto
19.04.2021 § 46 Valtionavustus innovatiivisten oppimisympäristöjen edistämiseen varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja perusopetuksessa 2021-2023
21.04.2021 § 48 Erityisluokat kouluittain lukuvuonna 2021-2022
21.04.2021 § 49 Ansökan om bidrag från Svenska kulturfonden, Grundskolan Norsen
21.04.2021 § 50 Ansökan om bidrag för bokpaket från Svenska kulturfonden, Grundskolan Norsen
22.04.2021 § 51 Opetussuunnitelman muutos, Meilahden yläasteen koulu
28.04.2021 § 52 Erityisavustus oppimisen tuen ja inkluusion kehittämiseen varhaiskasvatuksessa sekä esi-ja perusopetuksessa 2021-22
28.04.2021 § 53 Opetussuunnitelman muutos, Laajasalon peruskoulu
28.04.2021 § 54 Opetussuunnitelman muutos, Haagan peruskoulu
28.04.2021 § 55 Ansökan om bidrag från Hem och Skola rf., Drumsö lågstadieskola
28.04.2021 § 56 Ansökan om bidrag från Svenska kulturfonden, Hoplaxskolan Sockenbacka-enheten
03.05.2021 § 57 Ansökan om bidrag från Svenska kulturfonden, Dh Viktoria
Lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja
16.04.2021 § 30 Opetushallituksen vapaan sivistystyön opintoseteliavustukset, Arbis
20.04.2021 § 31 Opetushallituksen vapaansivistystyön laatu- ja kehittämisavustus 2021
22.04.2021 § 33 Lahjoituksen vastaanotto
23.04.2021 § 34 Lahjoituksen vastaanotto
23.04.2021 § 35 Valtionavustus yleissivistävän koulutuksen kansainvälistyminen, kansainvälisyyden koordinaatiohankkeet 2021
23.04.2021 § 36 Päätös opetus- ja kulttuuriministeriön erityisavustuksen hakemisesta maahanmuuttajien osaamiskeskustoimintaan
26.04.2021 § 37 Opetus- ja kulttuuriministeriön avustus jatkuvan oppimisen ja osaamisen kehittämiseen 2021-2022
30.04.2021 § 38 Työ- ja elinkeinoministeriön erityisavustuksen hakeminen maahanmuuttajien osaamiskeskustoimintaan
03.05.2021 § 39 Lahjoituksen vastaanotto
Hallintopäällikkö
26.04.2021 § 55 Hankinta, Huomaa hyvä -materiaali varhaiskasvatukseen
Varhaiskasvatusjohtaja
26.04.2021 § 47 Varhaiskasvatusyksikkö Katiska-Vankkuriin sijoitetun päiväkodin johtajan viran täyttäminen, työavain KASKO-02-155-21
26.04.2021 § 48 Käyttösuunnitelman vahvistaminen vuodelle 2021, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala, varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen palvelukokonaisuus
26.04.2021 § 49 Lahjoituksen vastaanotto
26.04.2021 § 50 Lahjoituksen vastaanotto
26.04.2021 § 51 Päiväkodin johtajan viran täyttäminen, varhaiskasvatusyksikkö Ilomäki, työavain KASKO-02-240-21 ja KASKO-02-2174-20
30.04.2021 § 52 Varhaiskasvatusyksikkö Hopealaaksoon sijoitetun päiväkodin johtajan viran täyttämättä jättäminen, työavain KASKO-02-519-21
Hallintojohtaja
23.04.2021 § 8 Taloussihteerin viransijaisuuden täyttäminen
Esittelijä
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Liisa Pohjolainen
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 51300 | Töysänkatu 2 D | +358 9 310 8600 | 0201256-6 | FI2922661800003009 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
kasvatusjakoulutus@hel.fi | www.hel.fi/kasvatusjakoulutus |
|
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Esityslista | 6/2021 | 1 (25) |
Kasvatus- ja koulutuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/4 | |
| 04.05.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
4
Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan vuosien 2019–2021 osallisuussuunnitelman toteutuminen
HEL 2018-012860 T 00 01 00
Päätösehdotus
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää merkitä tiedoksi liitteenä olevan kasvatuksen ja koulutuksen toimialan vuosien 2019–2021 osallisuussuunnitelman ja osallisuuden kehittämisen kohteiden toteutumisen.
Esittelijän perustelut
Osallisuus- ja vuorovaikutusmalli
Helsingin kaupunkistrategian 2017–2021 keskiössä on asukkaiden osallisuuden edistäminen. Strategiallaan Helsinki vahvistaa asemaansa osallisuuden ja avoimuuden edelläkävijänä. Helsingin kaupungin osallisuuden periaatteet on kirjattu Helsingin kaupungin hallintosääntöön, jolloin ne sitovat koko kaupunkiorganisaatiota.
Helsingin kaupunki on määrittänyt osallisuuden periaatteiksi:
yksilöiden ja yhteisöjen osaamisen ja asiantuntijuuden hyödyntämisen
omaehtoisen toiminnan mahdollistamisen
yhdenvertaisten osallistumismahdollisuuksien luomisen.
Kaupunginhallitus päätti 13.11.2017, että Helsingin osallisuus- ja vuorovaikutusmalli arvioidaan valtuustokauden aikana kaupunginhallituksessa. Lisäksi kaupunginhallitus kehotti toimialalautakuntia samassa yhteydessä osaltaan raportoimaan osallisuuden toteutumisesta. Helsingin kaupungin osallisuus- ja vuorovaikutusmallin kokonaisuuden väliarviointiraportti käsiteltiin osana valtuustokauden puoliväliarviointia valtuustoseminaarissa 13.–14.6.2019.
Osallisuussuunnitelman arviointi
Kasvatus- ja koulutuslautakunta hyväksyi 18.12.2018 toimialan osallisuussuunnitelman vuosille 2019–2021. Suunnitelma määrittelee osallisuuden toteuttamisen keskeiset osa-alueet, kehittämisen lähtökohdat ja päätoimenpiteet toimialalla.
Samalla lautakunta linjasi, että osallisuussuunnitelman periaatteita käytetään yhtenä ohjenuorana, kun kehitetään kasvatuksen ja koulutuksen palveluja.
Toimialat raportoivat osallisuussuunnitelman toteutumisesta säännöllisesti apulaispormestarille sekä toimialalautakunnalle.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta merkitsi tiedoksi 14.4.2020 kasvatuksen ja koulutuksen toimialan vuosien 2019–2021 osallisuussuunnitelman ja osallisuuden kehittämisen kohteiden väliarvioinnin.
Helsingin osallisuus- ja vuorovaikutusmalliin perustuvien osallisuuden osa-alueiden edistäminen kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla
Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan osallisuussuunnitelman tavoitteiden edistäminen on jaettu kaupunkiyhteisesti määritettyihin osallisuus- ja vuorovaikutusmallin osa-alueisiin:
Kaupunkilaisten tiedon ja osaamisen hyödyntäminen
Yhdenvertainen kaupunkilaisten osallisuus
Alueellinen vaikuttaminen
Kaupunkilaisten omaehtoinen toiminta
Asioinnin asiakaskeskeisyys
Osallisuutta tukevat rakenteet
Tavoitteita on asetettu oppijoiden ja huoltajien osallisuuden edistämisen lisäksi myös henkilöstölle. Kaikkia osallisuussuunnitelman tavoitteita on edistetty strategiakauden aikana.
Kaupunkilaisten tiedon ja osaamisen hyödyntämistä toiminnan ja palveluiden suunnittelussa on edistetty seuraavasti:
keräämällä asiakaskokemustietoa säännöllisesti oppioilta, huoltajilta ja esihenkilöiltä tiedolla johtamisen tueksi kaikkiin palvelukokonaisuuksiin kehitetyillä asiakaskokemuskyselyillä,
luomalla laadunhallinnalle ja arvioinnille entistä selkeämpiä rakenteita 2020 aloitetulla suomenkielisen ja ruotsinkielisen varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen laatutyöllä,
ottamalla vuonna 2021 aloitetussa hel.fi-verkkouudistuksessa viestinnän asiakaskeskeisessä kehittämisessä asiakkaiden tarpeet ja kehitystoiveet verkkosivujen uudistamisen lähtökohdaksi,
vakiinnuttamalla toimialalle useita verkostomaisen työskentelyn ja vertaisoppimisen rakenteita kuten opettajaverkostot, tiimi- ja yhteisopettajuus, vertaismentorointi ja yhteistoimintafoorumit.
Yhdenvertaista kaupunkilaisten osallisuutta on tuettu:
kehittämällä Mukana-ohjelmassa systeemisiä malleja lasten ja nuorten syrjäytymisen ehkäisyyn sekä kehittämällä monikielistä ohjausta ja viestintää sekä kielitietoisuutta osana maahanmuuttajien kasvatuksen ja koulutuksen kehittämissuunnitelmaa
perustamalla Oppimisen tuen järjestöfoorumi, jonka tavoitteena on luoda pysyvä yhteistyö toimialan ja 14 järjestöjen välille vieraskielisten oppijoiden ja huoltajien kuulemiseksi
tekemällä monikielisellä huoltajaviestinnällä erityisesti koronaan liittyen
työstämällä varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen yksiköissä, kouluissa ja oppilaitoksissa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmia
kutsumalla ohjaajien ja opettajien lisäksi oppijoita kehittämistyöpajoihin ja Teams-keskusteluryhmiin
kehittämällä oppimisen tukea varhaiskasvatuksessa, perusopetuksessa ja toisella asteella usealla eri tavalla mm. huoltajien ja oppijoiden osallisuuden edistämiseksi jokaisessa varhaiskasvatusyksikössä on otettu käyttöön ryhmäportfolio, oppimisen tuen ja kaikille sopivan inklusiivisen varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen kehittäminen laajenee kaikkiin esiopetusyksiköihin ja kouluihin, kiusaamisen vastainen ohjelma KVO13 on otettu käyttöön, Stadin ammatti- ja aikuisopiston oppimisen tuen palvelujen rakenteita ja prosesseja on kehitetty vastaamaan opiskelijoiden tarpeita, jokaisessa lukiossa on ollut vuodesta 2019 lähtien oma erityisopettaja ja lukioiden henkilökunta on syventynyt osana opetussuunnitelmaprosessia ohjauksen ja oppimisen tuen merkitykseen lukiolaisen opiskelukyvyn vahvistamisessa.
Alueellisen vaikuttamista on vahvistettu toimialalla:
osallistamalla kaupunkilaisia palveluverkon suunnitteluun varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen alueiden ja palveluverkon yhtenäistämiseksi
tekemällä tilaverkkotarkastelua yhteistyössä kaupunkiympäristön toimialan ja kuntalaisten kanssa sekä huomioimalla kaikissa uusissa rakennushankkeissa, että asukkaiden ilta- ja viikonloppukäyttö on tiloissa mahdollista
kehittämällä päiväkotien, koulujen ja kotien välistä yhteistyötä mm. järjestämällä huoltajille mahdollisuus osallistua varhaiskasvatussuunnitelman, perusopetuksen ja lukion opetussuunnitelmien päivittämiseen sekä asiakaskokemuskyselyiden suunnitteluun.
Kaupunkilaisten omaehtoista toimintaa on tuettu:
ottamalla kaupunkitasoinen osallistuva budjetointi, OmaStadi käyttöön oppilaitoskohtaisen Ruuti-rahan sekä alueellisen kehittämiseen varatun RuutiBudjetin lisäksi
kehittämällä oppilas- ja opiskelijakuntien toimintaa osallistavammaksi, selkeyttämällä tehtävänkuvia sekä vaikuttamisen mahdollisuuksia hallituksille ja ohjaaville opettajille mm. Osallistu ja vaikuta –oppaalla.
Asioinnin asiakaskeskeisyyttä ja digitaalista asiakaskokemusta on edistetty:
kehittämällä toimialalle digitaalista asiointipalvelua eli Astia. Ruotsinkieliseen varhaiskasvatukseen ja suomenkieliseen perusopetuksen ensimmäiselle luokalle haetaan digitaalisesti Astissa, ja suomenkieliseen varhaiskasvatukseen hakua valmistellaan syksylle 2021 ja varhaiskasvatuksen sähköisestä viestintäkanavasta on tehty alustavat kartoitukset ja suunnitelmat
uudistamalla esiopetuksen hakuprosessia siten, että kaikilla esikouluikäisten lasten huoltajilla oli mahdollisuus vastaanottaa esiopetuspaikka tekstiviestillä toimintakaudelle 2021–2022
kehittämällä opettajille sisäinen tiedotuskanava Opehuone, OmaOps-työkalu arviointityön helpottamiseksi sekä Aula, joka kokoaa yhteen kaikki oppimiseen tarvittavat sähköiset työkalut.
Osallisuutta tukevien rakenteita ja käytäntöjä on kehitetty:
toteuttamalla viittä OmaStadi-hanketta osallistaen käyttäjiä hankkeiden suunnittelussa. Kaksi hankkeista on lasten ja nuorten ehdottamia. Yksi hankkeista on valmistunut ja loput valmistuvat vuoden 2021 aikana
vahvistamalla oppijoiden ymmärrystä osallisuuden mahdollisuuksista Helsingissä edellä mainitulla Osallistu ja vaikuta -oppaalla sekä vakiinnuttamalla kuukausittain järjestettävät oppilas- ja opiskelijakuntien virtuaaliset aamukahvit hyvien käytäntöjen jakamiseksi
toteuttamalla ja vakinaistamalla nuorten läsnäolo ja puheoikeus -kokeilu lautakunnassa
ottamalla toimialalla käyttöön pedagoginen suunnitelma tilasuunnittelua varten kaikissa tilaohjelman mukaisesti alkavissa perusparannus- tai uudisrakennushankkeissa
ottamalla toimialan johtamisen keskiöön vuorovaikutteinen ja valmentava johtaminen, jolla vahvistetaan henkilöstön osallisuutta ja edistetään yhdessä tekemistä.
Esittelijä
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Liisa Pohjolainen
Lisätiedot
Virve Vakiala, vuorovaikutusasiantuntija, puhelin: 310 86722
virve.vakiala(a)hel.fi
Liitteet
1 | Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan osallisuussuunnitelman toteutuminen 2019-2021 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätöshistoria
Kasvatus- ja koulutuslautakunta 14.04.2020 § 77
HEL 2018-012860 T 00 01 00
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti merkitä tiedoksi kasvatuksen ja koulutuksen toimialan vuosien 2019–2021 osallisuussuunnitelman ja osallisuuden kehittämisen kohteiden väliarvioinnin.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta korostaa, että päiväkotien, peruskoulujen, ammattikoulujen ja lukioiden henkilökunta ja opiskelijat tulee ottaa nykyistä kokonaisvaltaisemmin ja aidosti mukaan perusparannusten ja uudisrakennusten suunnitteluun.
Käsittely
14.04.2020 Esittelijän ehdotuksesta poiketen
Vastaehdotus:
Vesa Korkkula: Lisätään päätösehdotukseen:
"Kasvatus- ja koulutuslautakunta korostaa, että päiväkotien, peruskoulujen, ammattikoulujen ja lukioiden henkilökunta ja opiskelijat tulee ottaa nykyistä kokonaisvaltaisemmin ja aidosti mukaan perusparannusten ja uudisrakennusten suunnitteluun."
Kannattaja: Petra Malin
Kasvatus- ja koulutuslautakunta hyväksyi Vesa Korkkulan tekemän vastaehdotuksen yksimielisesti ilman äänestystä.
24.03.2020 Pöydälle
18.12.2018 Ehdotuksen mukaan
Esittelijä
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Liisa Pohjolainen
Lisätiedot
Virve Vakiala, vuorovaikutusasiantuntija, puhelin: 310 86722
virve.vakiala(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 51300 | Töysänkatu 2 D | +358 9 310 8600 | 0201256-6 | FI2922661800003009 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
kasvatusjakoulutus@hel.fi | www.hel.fi/kasvatusjakoulutus |
|
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Esityslista | 6/2021 | 1 (25) |
Kasvatus- ja koulutuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/5 | |
| 04.05.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
5
Yksityisten sopimuskoulujen vuoden 2021 perusopetuksen korvauksen ennakkoilmoituksen tarkistaminen
HEL 2021-004904 T 02 05 01 00
Päätösehdotus
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää tarkistaa 5.10.2020 § 253 tekemäänsä päätöstä ennakkoilmoituksesta yksityisille sopimuskouluille perusopetuksen vuoden 2021 korvauksen arvioidusta suuruudesta valtiovarainministeriön päätöksen kuntien kotikuntakorvauksen perusosasta vuodelle 2021 (VN127142t2020) mukaisesti. Tarkistuslaskennan perusteella Helsingin Kristillisen koulun korvaus vuodelle 2021 on 51 820 euroa, joka on 87 810 euroa vähemmän kuin ennakkoilmoituksessa. Valtiovarainministeriön päättämä kotikuntakorvausperuste on ennakoitua suurempi, mistä johtuen sopimuksen perusteella maksettava korvaus pienenee.
Esittelijän perustelut
Yksityisten sopimuskoulujen ennakoitu perusopetuksen korvauslaskelma laaditaan sopimuksen mukaan seuraavalle talousarviovuodelle 31.10. mennessä. Laskelmaa korjataan tarvittaessa lainsäädännön, valtion maksamien kotikuntakorvausperusteiden tai kaupungin koulujen rahoitusperiaatteiden muuttuessa. Kotikuntakorvaus lasketaan opetuksenjärjestäjittäin ja ikäryhmittäin kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain (676/2014) 38 §:n mukaisesti. Kaupungin koulujen rahoitusperiaatteista päättää kasvatus- ja koulutuslautakunta.
Ennakkolaskelmaa laadittaessa vuodelle 2021 ei ollut käytettävissä valtionvarainministeriön vuodelle 2021 vahvistamia kotikuntakorvausperusteita. Valtiovarainministeriö vahvisti 30.12.2020 vuoden 2021 perusopetuksen kotikuntakorvauksen sekä koulutuksenjärjestäkohtaiset kotikuntakorvaustulot.
Valtiovarainministeriön päätöksen perusteella vain Helsingin Kristillisen koulun korvaus muuttui verrattuna ennakkoilmoitukseen. Muille yksityisille sopimuskouluille ei ennakkolaskelman eikä tarkistetun kotikuntakorvauksen ennakkolaskelman perusteella makseta korvauksia vuonna 2021. Kasvatus- ja koulutuslautakunta vahvistaa sopimuskoulujen vuoden 2021 lopullisen korvauslaskelman lokakuussa.
Esittelijä
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Liisa Pohjolainen
Lisätiedot
Hanna Keränen, laskentasuunnittelija, puhelin: 310 86338
hanna.keranen(a)hel.fi
Seija Ryymin, talouspäällikkö, puhelin: 310 86278
seija.ryymin(a)hel.fi
Elina Hurmekoski, taloussuunnittelija, puhelin: 310 86343
elina.hurmekoski(a)hel.fi
Liitteet
1 | toukokuu 2021 tarkistus ltk_PDFa2b |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, kasvatus- ja koulutuslautakunta |
Tiedoksi
Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 51300 | Töysänkatu 2 D | +358 9 310 8600 | 0201256-6 | FI2922661800003009 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
kasvatusjakoulutus@hel.fi | www.hel.fi/kasvatusjakoulutus |
|
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Esityslista | 6/2021 | 1 (25) |
Kasvatus- ja koulutuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/6 | |
| 04.05.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
6
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Alviina Alametsän valtuustoaloitteesta kiusaamisvilkun kokeilemisesta väkivallan torjumiseksi kouluissa
HEL 2021-002230 T 00 00 03
Lausuntoehdotus
Kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon valtuutettu Alviina Alametsän valtuustoaloitteesta kiusaamisvilkun kokeilemisesta väkivallan torjumiseksi kouluissa:
Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen lautakunta hyväksyi lokakuussa 2019 kunnianhimoisen kiusaamisen vastaisen ohjelman eli KVO13. Ohjelma laadittiin yhdessä lasten, nuorten ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Keskeistä ohjelman laatimisessa on ollut se, että lapset ja nuoret ymmärtävät suunnitelman ja ottavat sen omakseen. Ohjelmassa on kaikkiaan kolmetoista pääkohtaa, joista osa liittyy kiusaamisen ennaltaehkäisyyn, osa päiväkodin/koulun/oppilaitoksen toimenpiteisiin kiusaamistilanteissa ja osa niihin tilanteisiin, joihin tarvitaan oman henkilökunnan ulkopuolisia toimijoita. Ohjelman toimenpiteitä on ryhdytty toteuttamaan sekä toimialan sisällä että yhteistyökumppanien kanssa.
Kiusaamisen vastaisen ohjelman pääkohdat ovat:
Hyvinvoinnin mittarit
Sosiaalisia- ja tunnetaitoja sekä kiusaamistilanteiden käsittelyä kehittävät ohjelmat
Ryhmien, luokkien ja yhteisöjen yhdessä sovitut säännöt
Jatkuva ryhmäyttäminen ja sosiaalisen kiinnittymisen edistäminen
Hyvinvoinnin starttitapaamiset
Sähköiset palautekanavat
Kiusaamisen selvittämisen kirjaaminen
Kiusaamisen vastaisten toimien vastuuhenkilöt
Restoratiiviset lähestymistavat
Nimikkoaikuinen paljon kiusatuksi tulleelle
Kiusaaminen on rikos. K-0 toiminta kaikki koulut kattavaksi
Tukioppilastoiminnan kehittäminen
Vertaistukitoiminta
Ohjelmaa laadittaessa kartoitettiin ensin kiusaamisen estämisen nykytila varhaiskasvatuksessa, perusopetuksessa ja toisella asteella. Tässä yhteydessä arvioitiin myös kiusaamisvilkun tai vastaavan käyttöönottoa yhtenä mahdollisena toimenpiteenä. Todettiin, että kiusaamista tapahtuu muuallakin kuin välitunneilla, esimerkiksi koulumatkoilla, netissä tai luokassa. Usein on nopeampaa ilmoittaa havainnoistaan suoraan välituntia valvovalle opettajalle, kuin mennä pihan toiselle puolelle painamaan kiusaamisvilkkua. Huoltajat eivät voisi ilmoittaa havaintojaan tätä kautta. Lisäksi vilkkua voitaisiin painaa vain huvin vuoksi.
Edellä mainituista syistä päädyttiin kehittämään sähköisiä, laajemmin käytettäviä palautekanavia kiusaamisesta, väkivallasta, häirinnästä tai syrjinnästä ilmoittamiseen. Kiusaamisesta tulee voida ilmoittaa milloin vaan, kaikkien asianosaisten toimesta ja nimellä tai anonyymisti. Tällainen ilmoittamismahdollisuus tulee luoda tulevaan ASTI-tietohallintojärjestelmään. Tällä hetkellä toimivin vaihtoehto on luoda Wilmaan kysymyslomake, jonka avulla lapsi, nuori tai hänen huoltajansa voi ilmoittaa edellä mainituista asioista. Tämä lomake on otettu koekäyttöön kahdessa peruskoulussa, ja ensi lukuvuoden alussa päästäneen lomakkeen käyttöön kaikissa kouluissa ja oppilaitoksissa.
Koulukiusaamisen vastaisia toimia kehitetään sekä valtakunnallisesti että alueellisesti Helsingin kasvatuksen ja koulutuksen toimiala seuraa alan kehitystä ja ottaa tarvittaessa nopeallakin aikataululla käyttöön kaikki toimivat keinot, joitten avulla kiusaaminen saadaan loppumaan.
Esittelijän perustelut
Kaupunginhallitus on pyytänyt 15.6.2021 mennessä lausuntoa Alviina Alametsän ja 15 muun allekirjoittaneen valtuustoaloitteeseen siitä, että Helsingin kaupunki pilotoi kiusaamisvilkkua valituissa kouluissa ala-asteilla, ja selvittää sen vaikutuksia. Pilotointia voidaan harkita myös päiväkoteihin. Lisäksi Helsingin tulee osana kiusaamisen vastaisen toimenpideohjelman toimeenpanoa perehtyä muihin uusiin, käytännön keinoihin kiusaamisen torjumiseksi.
Esittelijä
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Liisa Pohjolainen
Lisätiedot
Vesa Nevalainen, oppilashuollon päällikkö, puhelin: 310 86214
vesa.nevalainen(a)hel.fi
Niclas Rönnholm, ruotsinkielisen perusopetuksen päällikkö, puhelin: 310 86219
niclas.ronnholm(a)hel.fi
Liitteet
1 | Valtuustoaloite 17.02.2021 Alametsä Alviina Valtuustoaloite: kiusaamisvilkun kokeileminen väkivallan torjumiseksi kouluissa |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 51300 | Töysänkatu 2 D | +358 9 310 8600 | 0201256-6 | FI2922661800003009 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
kasvatusjakoulutus@hel.fi | www.hel.fi/kasvatusjakoulutus |
|
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Esityslista | 6/2021 | 1 (25) |
Kasvatus- ja koulutuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/7 | |
| 04.05.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
7
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Alviina Alametsän toivomusponnesta mielenterveystaitoja vahvistavan koulutuksen pilotoinnista yläasteikäisille nuorille
HEL 2020-012237 T 00 00 03
Lausuntoehdotus
Kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon valtuutettu Alviina Alametsän toivomusponnesta mielenterveystaitoja vahvistavan koulutuksen pilotoinnista yläasteikäisille nuorille:
Hyvinvointitaidot nähdään keskeisenä osana oppimista ja koulunkäyntiä, jolloin koulussa ei ole mielekästä erottaa hyvinvointitaitojen edistämistä opetuksesta irralliseksi kokonaisuudeksi. Hyvinvoinnin opettamisen tavoitteet ovat olemassa opetussuunnitelmassa sekä oppilas- ja opiskelijahuoltolaissa. Koulun vuosittaiset toimenpiteet suunnitellaan ja kirjataan koulun toimintasuunnitelmaan sekä oppilashuoltosuunnitelmaan ja niiden toteutumista arvioidaan lukuvuoden päätteeksi.
Hyvinvoinnin ja terveyden kehittämisohjelmassa suunnitellaan koko kaupunkitasoisesti lasten ja nuorten mielenterveyden edistämistä. Mielenterveyden palveluketjumallinnuksella on tarkoitus vahvistaa koulun roolia ennaltaehkäisyssä ja riskitekijöiden tunnistamisessa. Myös kiusaamisen vastainen ohjelma edistää mielenterveyttä ehkäisemällä kiusaamista, häirintää ja yksinäisyyttä.
Hyvinvointia halutaan usein edistää valistuksen näkökulmasta. Tämä ei kuitenkaan ole tehokkain tapa etenkään nuorten kanssa työskenneltäessä. Nuoret itse eivät koe mielekkääksi luento- ja oppikirjamaista käsittelyä mielenterveysasioissa. Nuoret kaipaavat henkilökohtaista kohtaamista, kuuntelemista, toiminnallisuutta ja asioiden käsittelyä osana kouluarkea. Yksi kuormittava tekijä kouluarjessa ovat erilliset ja arjesta irralliset koulutukset. Yhteisöllisessä oppilashuollossa suunnitellaan, miten hyvinvointitaitoja toteutetaan ja kehitetään kouluissa. Luontevinta on sisällyttää mielenterveystaitoja vahvistavia teemoja eri oppiaineisiin toiminnallisia menetelmiä hyödyntäen.
Kouluilla on hyvät mahdollisuudet hyvinvoinnin systemaattiseen ja kokonaisvaltaiseen tukemiseen. Kouluilla on jo pitkään ollut käytössä erilaisia tunne- ja vuorovaikutusohjelmia kuten Askeleittain, Friends ja Hyvän mielen koulu -ohjelmat, joihin kuuluu myös mielenterveystaitoja vahvistavia sisältöjä.
Toimialalla on myös käynnissä Resetti-koulutuskonseptointi. Resetti on kokeilutoimintaa, jossa kehitetään lapsen ja nuoren kasvua ja hyvinvointia tukevaa ryhmätoiminnan ja perheluokan mallia. Toiminnalla tuetaan oppilaita haastavissa kehitysvaiheissa yhteisen jäsentämisen, konkreettisten suunnitelmien, taitojen opettelun ja oppilaiden läheisten aikuisten tiivistetyn yhteistoiminnan avulla. Henkilöstön systemaattiset koulutukset on tarkoitus käynnistää syyslukukaudella 2021.
Perusopetuksen opettajien ja oppilashuoltohenkilöstön hyvinvointiosaamisen kehittäminen on yksi painopistealue. Oppilashuoltohenkilöstöä on jo koulutettu lyhytterapeuttisiin mielenterveyshoitoihin. Opettajien hyvinvointiosaamista on lisätty mm. Resetti-koulutuksella ja Mima - Mielenterveystaitoja maahan muuttaneille oppilaille -koulutuksella.
Osa kouluista on osallistunut tai parhaillaan osallistuu Hyvinvoinnin juurilla kouluyhteisöjen arjessa –-valmennukseen, joka on yhteisövalmennusmalli perusopetuksen yhteisöllisen hyvinvointityön tueksi. Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala, perusopetuksen oppilashuolto ja Curiosa ovat yhdessä kehittäneet kouluyhteisön hyvinvointityötä tukevan valmennusmallin, jota ohjaa pyrkimys luoda kouluista sellaisia yhteisöjä, joissa kaikki lapset ja nuoret voivat kokea turvallisuutta, osallisuutta ja arvostusta.
Toimialan asiantuntijat ovat perehtyneet tarjolla oleviin mielenterveyttä edistäviin koulutuksiin ja keskustelleet aiheen parissa työskentelevien asiantuntijoiden sekä nuorten kanssa. Asiantuntijoiden arvion mukaan mielenterveystaitoja vahvistavan koulutuksen pilotointi ei tuo mitään lisäarvoa opetussuunnitelman toteuttamiseen ja kouluissa jo tehtävään yhteisölliseen oppilashuoltotyöhön. Lisäksi tarjolla olevan koulutuksen koulutuskustannukset jo yhden peruskoulun henkilöstön kouluttamiselle muodostuisivat suuriksi hinta-arvion ollessa noin 3 300 euroa. Nuoret itse korostivat hyvinvoinnin merkitystä osana opintoja ja kouluarkea.
Koronaepidemian aikana lasten ja nuorten hyvinvoinnin haasteet ovat tulleet esille. Toimialalla on seurattu aktiivisesti hyvinvoinnin tilastoja ja tunnistettuun hyvinvointivajeeseen on suunnitteilla toimenpiteitä. Hyvinvointitietoa tullaan keräämään systemaattisesti kaikissa kouluissa samalla tavalla Koulun hyvinvointiprofiilia käyttäen. Näin saadaan kokonaiskäsitys hyvinvoinnin tilasta ryhmän, koulun ja koko kaupungin tasolla. Tulosten pohjalta suunnitellaan myös tarvittavia toimenpiteitä.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta pitää tärkeänä, että mielenterveyden edistämiseen liittyviä teemoja pidetään yllä ja jo käytössä olevia ohjelmia käytetään systemaattisesti kouluissa osana opetusta. Lautakunta ei katso tarpeelliseksi erillistä mielenterveystaitoja vahvistavan koulutuksen pilotointia, koska kouluissa on jo tartuttu mielenterveystaitojen vahvistamiseen kokonaisvaltaisesti ja panostettu henkilöstön hyvinvointiosaamisen kehittämiseen.
Esittelijän perustelut
Kaupunginhallitus on pyytänyt kasvatus- ja koulutuslautakunnalta lausuntoa 31.5.2021 mennessä Alviina Alametsän toivomusponnesta, jossa esitetään, että Helsingin kaupunki selvittää mielenterveystaitoja vahvistavan koulutuksen pilotointia yläasteikäisille nuorille, konsultoiden samalla aiheen parissa työskenteleviä ja asiantuntijatahoja.
Esittelijä
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Liisa Pohjolainen
Lisätiedot
Heidi Roponen, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 310 71927
heidi.roponen(a)hel.fi
Vesa Nevalainen, oppilashuollon päällikkö, puhelin: 310 86214
vesa.nevalainen(a)hel.fi
Heidi Halkilahti, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 22889
heidi.halkilahti(a)hel.fi
Liitteet
1 | Alviina Alametsän toivomusponsi |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 51300 | Töysänkatu 2 D | +358 9 310 8600 | 0201256-6 | FI2922661800003009 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
kasvatusjakoulutus@hel.fi | www.hel.fi/kasvatusjakoulutus |
|
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Esityslista | 6/2021 | 1 (25) |
Kasvatus- ja koulutuslautakunta |
|
| |
|
| Asia/8 | |
| 04.05.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
8
Oikaisuvaatimus tuntiopettajan ottamisesta toistaiseksi
HEL 2021-001647 T 01 01 01 01
Päätösehdotus
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää hylätä ********** oikaisuvaatimuksen, jonka hän on tehnyt lukiokoulutuksen päällikön 16.3.2021 (§ 5) tekemästä päätöksestä, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Kasvatus- ja koulutuslautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.
Esittelijän perustelut
********** on tehnyt 18.3.2021 Helsingin kaupungin kirjaamoon saapuneen oikaisuvaatimuksen lukiokoulutuksen päällikön 16.3.2021 (§ 5) tekemästä päätöksestä, jolla lukiokoulutuksen päällikkö on ottanut matematiikan ja kemian tuntiopettajan tehtävään Helsingin aikuislukioon toistaiseksi 1.8.2021 alkaen filosofian maisteri **********
Lukiokoulutuksen päällikkö on antanut asiassa lausunnon.
Kuntalain 134 §:n 1 momentin nojalla kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Kuntalain 137 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.
Hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 2 mom 5 kohdan mukaan ellei toisin ole määrätty toimialajohtaja ottaa palvelukseen toimialan viranhaltijat ja työntekijät. Toimialajohtajan henkilöstöasioiden delegoineista 20.11.2019 (§ 100) tekemään päätökseen perustuen lukioiden opettajat toistaiseksi ottaa lukiokoulutuksen päällikkö.
Hakuprosessista
Matematiikan ja kemian tuntiopettajan tehtävä toistaiseksi on ollut haettavana ajalla 7.1.2021–25.1.2021.
Tehtävään haki hakuajan kuluessa kolme hakijaa, joista kaksi täytti opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen mukaiset kelpoisuusvaatimukset.
Hakuilmoituksessa haettiin matematiikan ja kemian päätoimista tuntiopettajaa Helsingin aikuislukioon. Hakuilmoituksen mukaan eduksi luettiin kokemus työskentelystä aikuiskoulutuksessa sekä aikuisten perusopetuksen ja aikuisten lukiokoulutuksen tuntemus.
Lukiokoulutuksen päällikön päätöksen mukaan haastatteluun kutsuttiin hakemusten perusteella kaksi kelpoisuusvaatimukset täyttänyttä hakijaa, joista toinen oli oikaisuvaatimuksen tekijä.
Oikaisuvaatimuksesta
Oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii päätöksen kumoamista. Oikaisuvaatimuksen mukaan päätöksen perusteet ovat mm. keksittyjä ja liioiteltuja ja antavat tehtävään valitun ymmärryksestä vieraskielisten opettamisesta valheellisen kuvan ja epäedullisen kuva oikaisuvaatimuksen tekijästä. Oikaisuvaatimuksessa mm. todetaan, että oikaisuvaatimuksen tekijä on ollut opetuksessa vieraskielisten aikuisten ja nuorten kanssa tekemisissä. Oikaisuvaatimuksen mukaan lukiokoulutuksen päällikön päätös on selvästi räikeä esimerkki ikäsyrjinnästä.
Oikaisuvaatimuksen tekijän perustelut ilmenevät lähemmin liitteenä olevasta oikaisuvaatimuksesta.
Lainsäädännöstä
Kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 6 §:n 1 momentin mukaan virkasuhteeseen ottamisen yleisistä perusteista säädetään perustuslaissa. Perustuslain 125 §:n 2 momentin mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Lisäksi virkasuhteeseen otettavalla on oltava erikseen säädetty tai kunnan päättämä erityinen kelpoisuus.
Taidolla tarkoitetaan lähinnä koulutuksen tai työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja. Kyvyllä viitataan yleisesti tuloksellisen työskentelyn edellyttämiin henkilön ominaisuuksiin, kuten luontaiseen lahjakkuuteen, järjestelykykyyn, aloitteellisuuteen ja muihin vastaaviin tehtävän hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin. Koetetulla kansalaiskunnolla tarkoitetaan yleisessä kansalaistoiminnassa saatuja viran hoidon kannalta merkityksellisiä ansioita sekä nuhteetonta käytöstä. Yleisiä nimitysperusteita on tulkittava yhdessä asianomaisen viran yleisiin ja erityisiin kelpoisuusehtoihin.
Opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen 10 §:ssä säädetään aineenopettajan kelpoisuudesta lukiossa.
Aineenopetusta on kelpoinen antamaan henkilö, joka on suorittanut
1) ylemmän korkeakoulututkinnon;
2) yhdessä opetettavassa aineessa aineenopettajan koulutukseen kuuluvat opetettavan aineen opinnot, jotka ovat perus- ja aineopinnot sekä syventävät opinnot tutkinnon pääaineessa tai siihen rinnastettavassa kokonaisuudessa, laajuudeltaan vähintään 120 opintopistettä, ja kussakin muussa opetettavassa aineessa aineenopettajan koulutukseen kuuluvat opetettavan aineen opinnot, jotka ovat perus- ja aineopinnot yliopiston oppiaineessa tai siihen rinnastettavassa kokonaisuudessa, laajuudeltaan vähintään 60 opintopistettä;
3) vähintään 60 opintopisteen tai 35 opintoviikon laajuiset opettajan pedagogiset opinnot.
Kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 12 §:ssä säädetään syrjinnän kiellosta. Työnantajan on kohdeltava viranhaltijoita tasapuolisesti, jollei siitä poikkeaminen ole viranhaltijoiden tehtävät ja asema huomioon ottaen perusteltua.
Yhdenvertaisuuslain 8 §:n 1 momentin mukaan ketään ei saa syrjiä iän, alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, poliittisen toiminnan, ammattiyhdistystoiminnan, perhesuhteiden, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.
Asian arviointi
Tehtävään valittu on valmistunut filosofian maisteriksi pääaineena kemia vuonna 2019. Hän on suorittanut opettajan pedagogiset opinnot vuonna 2015 osana filosofian maisterin tutkintoa. Hän on kelpoinen toimimaan kemian ja matematiikan tuntiopettajana lukiossa. Hakemuksen mukaan hänellä on viimeaikaista opetuskokemusta vuosi ja viisi kuukautta 1.8.2019 alkaen Aurinkorannikon Suomalaisen Koulun matemaattisten aineiden opettajana. Opetustyöhön on kuulunut mm. kemian ja matematiikan opettamista yläkoulussa ja lukiossa. Tätä ennen hän on toiminut lukuvuoden 2018 – 2019 Ounasvaaran lukiossa päätoimisena matematiikan ja kemian tuntiopettajana. Ja tätä ennen Rovala-opistossa lääketieteisiin suuntaavan opintolinjan vastaavana opettajana lukuvuonna 2017–2018.
Oikaisuvaatimuksen tekijä on valmistunut filosofian maisteriksi luonnontieteissä pääaineena matematiikka vuonna 1984. Hän on suorittanut opettajan pedagogiset opinnot vuonna 1996. Hän on kelpoinen toimimaan matematiikan ja kemian tuntiopettajana lukiossa. Viimeaikaiseen opetuskokemukseen liittyen oikaisuvaatimuksen tekijä on hakemuksen mukaan toiminut Salpausselän koulussa matemaattisten aineiden opettajana elokuusta 2020 lähtien. Tätä ennen hänellä on ollut vuoden opetuskokemus Lahden yhteiskoulusta matematiikan opettajana sekä kaksi kahden kuukauden sijaisuutta mm. matematiikan opettajana tammikuusta 2019 alkaen. Edelleen hakemuksen mukaan tätä ennen hänellä on lyhyt kahden kuukauden sijaisuus maaliskuulta 2016 Mäntsälän lukiosta.
Työnantajalla on laaja harkintavalta valita kenet tahansa kelpoisuusvaatimukset täyttävistä hakijoista. Lukiokoulutuksen päällikön päätöksen mukaan tehtävään on valittu hakijoiden työkokemuksen, koulutuksen sekä haastatteluista ilmenevien seikkojen kokonaisarvioinnin perusteella henkilö, jolla on parhaat edellytykset viran menestykselliseen hoitamiseen.
Lukiokoulutuksen päällikön lausunnon mukaan molemmilla hakijoilla on vuosia työkokemusta ja kokemusta lukiosta. Hakemuksista selviää, että tuntiopettajan virkasuhteiseen tehtävään toistaiseksi valitulla on kuitenkin viimeaikaista opetuskokemusta matematiikan ja kemian opettamisesta lukiossa. Lukiokoulutuksen päällikön päätöksen mukaan matematiikan ja kemian tuntiopettajan tehtävä sijoittuu aikuisten perusopetukseen. Tehtävässä korostuu vieraskielisten oppijoiden opetusosaaminen, aikuisten perusopetuksen opiskelijaprofiilin tuntemus ja aikuisten perusopetuksen pedagogiikan kehittäminen. Lukiokoulutuksen päällikön lausunnon mukaan tehtävään valitulla onkin kokemusta aikuiskoulutuksesta sekä aikuisten perusopetuksesta sekä vieraskielisten opiskelijoiden opettamisesta hakemusten perusteella selvästi enemmän.
Lukiokoulutuksen päällikön päätöksen mukaan tehtävään valittu kuvasi haastattelussa hyvin käyttämiään opetusmenetelmiä sekä kykyään saada oppijoille omien tavoitteiden mukaisia onnistumisen kokemuksia. Päätöksen mukaan oikaisuvaatimuksen tekijään verrattuna tehtävään valittu toi haastattelussa ja hakemuksessa selkeästi paremmin esille ymmärryksensä vieraskielisten oppijoiden opettamisesta sekä aikuisten perusopetuksen erityisistä haasteista. Lukiokoulutuksen päällikön lausunnon mukaan tehtävään valittu nousi hakemusten ja haastattelun perusteella oikaisuvaatimuksen tekijää enemmän edelle kiinnostuksessa haettavaan tehtävään ja pedagogiseen kehittämistyöhön. Lukiokoulutuksen päällikön lausunnon mukaan tehtävään valittu kertoi haastattelussa vakuuttavasti opetusmenetelmistään ja työtavoistaan, kun oikaisuvaatimuksen tekijä täydensi hakemismotiiviaan lyhyellä työmatkalla. Lukiokoulutuksen päällikön mukaan hakijoiden iällä ei ollut vaikutusta valintapäätökseen.
Esittelijä toteaa, kuten lukiokoulutuksen päällikön lausunnossa ja päätöksessäkin on todettu, että tuntiopettajan virkasuhteiseen tehtävään liittyvää valinta on perustunut kokonaisharkintaan. Kokonaisharkinnassa arvioidaan, kenellä kelpoisuusvaatimukset täyttävistä hakijoista on taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto huomioon ottaen parhaat edellytykset hoitaa virkaa. Lukiokoulutuksen päällikön lausunnon mukaan ja kuten edellä on todettu, valinta on perustunut erityisesti hakemuksessa ja haastattelussa esiin tulleisiin seikkoihin. Esittelijä katsoo lukiokoulutuksen päällikön valinneen kokonaisarvion perusteella taitavimmaksi ja ansioituneimmaksi arvioimansa hakijan kyseiseen haettavana olleeseen tuntiopettajan virkasuhteiseen tehtävään.
Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Lukiokoulutuksen päällikkö on ottaen huomioon lain mukaiset nimitysperusteet voinut valita koulutuksen, työkokemuksen, haastattelun ja tehdyn kokonaisarvioinnin perusteella soveliaimmaksi arvioimansa hakijan tuntiopettajan virkasuhteiseen tehtävään toistaiseksi. Edellä todetun perusteella lukiokoulutuksen päällikkö ei ole valintaa tehdessään asettanut oikaisuvaatimuksen tekijää eri asemaan iän perusteella. Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole esittänyt sellaisia seikkoja, jotka osoittaisivat, että lukiokoulutuksen päällikkö olisi käyttänyt harkintavaltaansa muuhun kuin, mihin se tässä asiassa on ollut käytettävissä.
Esittelijä esittää edellä lausuttuun, lukiokoulutuksen päällikön lausuntoon ja päätökseen viitaten, että oikaisuvaatimus hylätään.
Esittelijä
lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja
Arja Kukkonen
Lisätiedot
Anu Kangaste, johtava lakimies, puhelin: 310 87180
anu.kangaste(a)hel.fi
Liitteet
1 | Oikaisuvaatimus |
2 | Lukiokoulutuksen päällikön päätös |
3 | Lukiokoulutuksen päällikön lausunto |
4 | Hakuilmoitus |
5 | Virkaan valitun hakemus |
6 | Oikaisuvaatimuksen tekijän hakemus |
Muutoksenhaku
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Oikaisuvaatimuksen tekijä | Esitysteksti |
Tiedoksi
Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 51300 | Töysänkatu 2 D | +358 9 310 8600 | 0201256-6 | FI2922661800003009 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
kasvatusjakoulutus@hel.fi | www.hel.fi/kasvatusjakoulutus |
|
| FI02012566 |
|
|