Helsingin kaupunki

Esityslista

6/2021

 

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

 

 

 

 

 

 

04.05.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

ESITYSLISTA

6 - 2021

 

 

KOKOUSKUTSU

 

 

 

Kokousaika

04.05.2021 klo 16:00

Kokouspaikka

Töysänkatu 2 D, 2. krs, kokoushuone Moreeni

Käsitellään

Tällä esityslistalla mainitut asiat

 

 

 

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

 

 

 

 

 


Asia

 

Sivu

 

1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

1

2

Ilmoitusasiat

2

3

Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen

3

4

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan vuosien 2019–2021 osallisuussuunnitelman toteutuminen

6

5

Yksityisten sopimuskoulujen vuoden 2021 perusopetuksen korvauksen ennakkoilmoituksen tarkistaminen

12

6

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Alviina Alametsän valtuustoaloitteesta kiusaamisvilkun kokeilemisesta väkivallan torjumiseksi kouluissa

14

7

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Alviina Alametsän toivomusponnesta mielenterveystaitoja vahvistavan koulutuksen pilotoinnista yläasteikäisille nuorille

17

8

Oikaisuvaatimus tuntiopettajan ottamisesta toistaiseksi

20

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 51300

Töysänkatu 2 D

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

kasvatusjakoulutus@hel.fi

www.hel.fi/kasvatusjakoulutus

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

6/2021

1 (25)

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

 

 

 

 

Asia/1

 

04.05.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

Päätösehdotus

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Samalla kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää valita pöytäkirjantarkastajiksi Matias Pajulan ja Pia Kopran sekä varatarkastajiksi Petra Malinin ja Dani Niskanen.

Esittelijä

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 51300

Töysänkatu 2 D

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

kasvatusjakoulutus@hel.fi

www.hel.fi/kasvatusjakoulutus

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

6/2021

1 (25)

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

 

 

 

 

Asia/2

 

04.05.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

Ilmoitusasiat

Päätösehdotus

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää merkitä tiedoksi seuraavan ilmoitusasian:

        Kaupunginvaltuusto 31.3.2021 § 75 Kuninkaantammen peruskoulun ja päiväkodin uudisrakennuksen hankesuunnitelma (HEL 2020-011951): Kaupunginvaltuusto hyväksyi Kuninkaantammen peruskoulun ja päiväkodin uudisrakennuksen 15.11.2020 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen laajuus on noin 4 600 brm² ja rakentamiskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 17 473 000 euroa syyskuun 2020 kustannustasossa.
 

Esittelijä

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 51300

Töysänkatu 2 D

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

kasvatusjakoulutus@hel.fi

www.hel.fi/kasvatusjakoulutus

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

6/2021

1 (25)

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

 

 

 

 

Asia/3

 

04.05.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen

Päätösehdotus

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää, ettei se ota käsiteltäväkseen seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä:

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

        16.04.2021 § 54 Mobiili karttapohjainen oppimisympäristö, toisen optiovuoden käyttöönotto

        16.04.2021 § 55 Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan tulospalkkiojärjestelmän toteutuminen vuonna 2020

        16.04.2021 § 56 Tulospalkkiojärjestelmän käyttöönotto kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla vuonna 2021

        21.04.2021 § 57 Hankinta, Helsinki Education Week -tapahtuman tuotanto

        21.04.2021 § 58 Mottagande av Svenska kulturfondens bidrag

        26.04.2021 § 61 Perusopetukseen valmistavan suomenkielisen opetuksen ryhmien kohdentaminen lukuvuonna 2021-2022

        27.04.2021 § 62 Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan toimintasäännön muuttaminen

        28.04.2021 § 63 Päätös Maatullin ala-asteen irtokalustehankinnasta

Direktören för svenska servicehelheten

        19.04.2021 § 24 Mottagande av donation av Sällskapet Smågossarna r.f. till Gymnasiet Lärkan

        23.04.2021 § 25 Mottagande av donation av Föräldraföreningen vid daghemmet Barnabo

        30.04.2021 § 26 Mottagande av donation av Svenska litteratursällskapet i Finland

        30.04.2021 § 27 Överföring av befogenheter i fostrans- och utbildningssektorn från direktören för den svenska servicehelheten till tjänsteinnehavare

        30.04.2021 § 28 Mottagande av understöd av Stiftelsen Tre Smeder

Perusopetusjohtaja

        12.04.2021 § 43 Opetushallitus, valtionavustushakemus koulun kerhotoiminnan tukeminen 2021

        19.04.2021 § 44 Valtionavustus kaksikielisen kasvatuksen ja opetuksen kehittämiseen 2021-2022

        19.04.2021 § 45 Lahjoituksen vastaanotto

        19.04.2021 § 46 Valtionavustus innovatiivisten oppimisympäristöjen edistämiseen varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja perusopetuksessa 2021-2023

        21.04.2021 § 48 Erityisluokat kouluittain lukuvuonna 2021-2022

        21.04.2021 § 49 Ansökan om bidrag från Svenska kulturfonden, Grundskolan Norsen

        21.04.2021 § 50 Ansökan om bidrag för bokpaket från Svenska kulturfonden, Grundskolan Norsen

        22.04.2021 § 51 Opetussuunnitelman muutos, Meilahden yläasteen koulu

        28.04.2021 § 52 Erityisavustus oppimisen tuen ja inkluusion kehittämiseen varhaiskasvatuksessa sekä esi-ja perusopetuksessa 2021-22

        28.04.2021 § 53 Opetussuunnitelman muutos, Laajasalon peruskoulu

        28.04.2021 § 54 Opetussuunnitelman muutos, Haagan peruskoulu

        28.04.2021 § 55 Ansökan om bidrag från Hem och Skola rf., Drumsö lågstadieskola

        28.04.2021 § 56 Ansökan om bidrag från Svenska kulturfonden, Hoplaxskolan Sockenbacka-enheten

        03.05.2021 § 57 Ansökan om bidrag från Svenska kulturfonden, Dh Viktoria

Lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja

        16.04.2021 § 30 Opetushallituksen vapaan sivistystyön opintoseteliavustukset, Arbis

        20.04.2021 § 31 Opetushallituksen vapaansivistystyön laatu- ja kehittämisavustus 2021

        22.04.2021 § 33 Lahjoituksen vastaanotto

        23.04.2021 § 34 Lahjoituksen vastaanotto

        23.04.2021 § 35 Valtionavustus yleissivistävän koulutuksen kansainvälistyminen, kansainvälisyyden koordinaatiohankkeet 2021

        23.04.2021 § 36 Päätös opetus- ja kulttuuriministeriön erityisavustuksen hakemisesta maahanmuuttajien osaamiskeskustoimintaan

        26.04.2021 § 37 Opetus- ja kulttuuriministeriön avustus jatkuvan oppimisen ja osaamisen kehittämiseen 2021-2022

        30.04.2021 § 38 Työ- ja elinkeinoministeriön erityisavustuksen hakeminen maahanmuuttajien osaamiskeskustoimintaan

        03.05.2021 § 39 Lahjoituksen vastaanotto

 

Hallintopäällikkö

        26.04.2021 § 55 Hankinta, Huomaa hyvä -materiaali varhaiskasvatukseen

Varhaiskasvatusjohtaja

        26.04.2021 § 47 Varhaiskasvatusyksikkö Katiska-Vankkuriin sijoitetun päiväkodin johtajan viran täyttäminen, työavain KASKO-02-155-21

        26.04.2021 § 48 Käyttösuunnitelman vahvistaminen vuodelle 2021, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala, varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen palvelukokonaisuus

        26.04.2021 § 49 Lahjoituksen vastaanotto

        26.04.2021 § 50 Lahjoituksen vastaanotto

        26.04.2021 § 51 Päiväkodin johtajan viran täyttäminen, varhaiskasvatusyksikkö Ilomäki, työavain KASKO-02-240-21 ja KASKO-02-2174-20

        30.04.2021 § 52 Varhaiskasvatusyksikkö Hopealaaksoon sijoitetun päiväkodin johtajan viran täyttämättä jättäminen, työavain KASKO-02-519-21

Hallintojohtaja

        23.04.2021 § 8 Taloussihteerin viransijaisuuden täyttäminen

Viranhaltijapäätökset

Esittelijä

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 51300

Töysänkatu 2 D

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

kasvatusjakoulutus@hel.fi

www.hel.fi/kasvatusjakoulutus

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

6/2021

1 (25)

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

 

 

 

 

Asia/4

 

04.05.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan vuosien 2019–2021 osallisuussuunnitelman toteutuminen

HEL 2018-012860 T 00 01 00

Päätösehdotus

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää merkitä tiedoksi liitteenä olevan kasvatuksen ja koulutuksen toimialan vuosien 2019–2021 osallisuussuunnitelman ja osallisuuden kehittämisen kohteiden toteutumisen.

Esittelijän perustelut

Osallisuus- ja vuorovaikutusmalli

Helsingin kaupunkistrategian 2017–2021 keskiössä on asukkaiden osallisuuden edistäminen. Strategiallaan Helsinki vahvistaa asemaansa osallisuuden ja avoimuuden edelläkävijänä. Helsingin kaupungin osallisuuden periaatteet on kirjattu Helsingin kaupungin hallintosääntöön, jolloin ne sitovat koko kaupunkiorganisaatiota.

Helsingin kaupunki on määrittänyt osallisuuden periaatteiksi:

        yksilöiden ja yhteisöjen osaamisen ja asiantuntijuuden hyödyntämisen

        omaehtoisen toiminnan mahdollistamisen

        yhdenvertaisten osallistumismahdollisuuksien luomisen.

Kaupunginhallitus päätti 13.11.2017, että Helsingin osallisuus- ja vuorovaikutusmalli arvioidaan valtuustokauden aikana kaupunginhallituksessa. Lisäksi kaupunginhallitus kehotti toimialalautakuntia samassa yhteydessä osaltaan raportoimaan osallisuuden toteutumisesta. Helsingin kaupungin osallisuus- ja vuorovaikutusmallin kokonaisuuden väliarviointiraportti käsiteltiin osana valtuustokauden puoliväliarviointia valtuustoseminaarissa 13.–14.6.2019.

Osallisuussuunnitelman arviointi

Kasvatus- ja koulutuslautakunta hyväksyi 18.12.2018 toimialan osallisuussuunnitelman vuosille 2019–2021. Suunnitelma määrittelee osallisuuden toteuttamisen keskeiset osa-alueet, kehittämisen lähtökohdat ja päätoimenpiteet toimialalla.

Samalla lautakunta linjasi, että osallisuussuunnitelman periaatteita käytetään yhtenä ohjenuorana, kun kehitetään kasvatuksen ja koulutuksen palveluja.

Toimialat raportoivat osallisuussuunnitelman toteutumisesta säännöllisesti apulaispormestarille sekä toimialalautakunnalle.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta merkitsi tiedoksi 14.4.2020 kasvatuksen ja koulutuksen toimialan vuosien 2019–2021 osallisuussuunnitelman ja osallisuuden kehittämisen kohteiden väliarvioinnin.

Helsingin osallisuus- ja vuorovaikutusmalliin perustuvien osallisuuden osa-alueiden edistäminen kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan osallisuussuunnitelman tavoitteiden edistäminen on jaettu kaupunkiyhteisesti määritettyihin osallisuus- ja vuorovaikutusmallin osa-alueisiin:

        Kaupunkilaisten tiedon ja osaamisen hyödyntäminen

        Yhdenvertainen kaupunkilaisten osallisuus

        Alueellinen vaikuttaminen

        Kaupunkilaisten omaehtoinen toiminta

        Asioinnin asiakaskeskeisyys

        Osallisuutta tukevat rakenteet

Tavoitteita on asetettu oppijoiden ja huoltajien osallisuuden edistämisen lisäksi myös henkilöstölle. Kaikkia osallisuussuunnitelman tavoitteita on edistetty strategiakauden aikana.

Kaupunkilaisten tiedon ja osaamisen hyödyntämistä toiminnan ja palveluiden suunnittelussa on edistetty seuraavasti:

        keräämällä asiakaskokemustietoa säännöllisesti oppioilta, huoltajilta ja esihenkilöiltä tiedolla johtamisen tueksi kaikkiin palvelukokonaisuuksiin kehitetyillä asiakaskokemuskyselyillä,

        luomalla laadunhallinnalle ja arvioinnille entistä selkeämpiä rakenteita 2020 aloitetulla suomenkielisen ja ruotsinkielisen varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen laatutyöllä,

        ottamalla vuonna 2021 aloitetussa hel.fi-verkkouudistuksessa viestinnän asiakaskeskeisessä kehittämisessä asiakkaiden tarpeet ja kehitystoiveet verkkosivujen uudistamisen lähtökohdaksi,

        vakiinnuttamalla toimialalle useita verkostomaisen työskentelyn ja vertaisoppimisen rakenteita kuten opettajaverkostot, tiimi- ja yhteisopettajuus, vertaismentorointi ja yhteistoimintafoorumit.  

Yhdenvertaista kaupunkilaisten osallisuutta on tuettu:

        kehittämällä Mukana-ohjelmassa systeemisiä malleja lasten ja nuorten syrjäytymisen ehkäisyyn sekä kehittämällä monikielistä ohjausta ja viestintää sekä kielitietoisuutta osana maahanmuuttajien kasvatuksen ja koulutuksen kehittämissuunnitelmaa

        perustamalla Oppimisen tuen järjestöfoorumi, jonka tavoitteena on luoda pysyvä yhteistyö toimialan ja 14 järjestöjen välille vieraskielisten oppijoiden ja huoltajien kuulemiseksi

        tekemällä monikielisellä huoltajaviestinnällä erityisesti koronaan liittyen

        työstämällä varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen yksiköissä, kouluissa ja oppilaitoksissa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmia

        kutsumalla ohjaajien ja opettajien lisäksi oppijoita kehittämistyöpajoihin ja Teams-keskusteluryhmiin

        kehittämällä oppimisen tukea varhaiskasvatuksessa, perusopetuksessa ja toisella asteella usealla eri tavalla mm. huoltajien ja oppijoiden osallisuuden edistämiseksi jokaisessa varhaiskasvatusyksikössä on otettu käyttöön ryhmäportfolio, oppimisen tuen ja kaikille sopivan inklusiivisen varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen kehittäminen laajenee kaikkiin esiopetusyksiköihin ja kouluihin, kiusaamisen vastainen ohjelma KVO13 on otettu käyttöön, Stadin ammatti- ja aikuisopiston oppimisen tuen palvelujen rakenteita ja prosesseja on kehitetty vastaamaan opiskelijoiden tarpeita, jokaisessa lukiossa on ollut vuodesta 2019 lähtien oma erityisopettaja ja lukioiden henkilökunta on syventynyt osana opetussuunnitelmaprosessia ohjauksen ja oppimisen tuen merkitykseen lukiolaisen opiskelukyvyn vahvistamisessa. 

Alueellisen vaikuttamista on vahvistettu toimialalla:

        osallistamalla kaupunkilaisia palveluverkon suunnitteluun varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen alueiden ja palveluverkon yhtenäistämiseksi

        tekemällä tilaverkkotarkastelua yhteistyössä kaupunkiympäristön toimialan ja kuntalaisten kanssa sekä huomioimalla kaikissa uusissa rakennushankkeissa, että asukkaiden ilta- ja viikonloppukäyttö on tiloissa mahdollista

        kehittämällä päiväkotien, koulujen ja kotien välistä yhteistyötä mm. järjestämällä huoltajille mahdollisuus osallistua varhaiskasvatussuunnitelman, perusopetuksen ja lukion opetussuunnitelmien päivittämiseen sekä asiakaskokemuskyselyiden suunnitteluun. 

Kaupunkilaisten omaehtoista toimintaa on tuettu:

        ottamalla kaupunkitasoinen osallistuva budjetointi, OmaStadi käyttöön oppilaitoskohtaisen Ruuti-rahan sekä alueellisen kehittämiseen varatun RuutiBudjetin lisäksi

        kehittämällä oppilas- ja opiskelijakuntien toimintaa osallistavammaksi, selkeyttämällä tehtävänkuvia sekä vaikuttamisen mahdollisuuksia hallituksille ja ohjaaville opettajille mm. Osallistu ja vaikuta –oppaalla.

Asioinnin asiakaskeskeisyyttä ja digitaalista asiakaskokemusta on edistetty:

        kehittämällä toimialalle digitaalista asiointipalvelua eli Astia. Ruotsinkieliseen varhaiskasvatukseen ja suomenkieliseen perusopetuksen ensimmäiselle luokalle haetaan digitaalisesti Astissa, ja suomenkieliseen varhaiskasvatukseen hakua valmistellaan syksylle 2021 ja varhaiskasvatuksen sähköisestä viestintäkanavasta on tehty alustavat kartoitukset ja suunnitelmat

        uudistamalla esiopetuksen hakuprosessia siten, että kaikilla esikouluikäisten lasten huoltajilla oli mahdollisuus vastaanottaa esiopetuspaikka tekstiviestillä toimintakaudelle 2021–2022

        kehittämällä opettajille sisäinen tiedotuskanava Opehuone, OmaOps-työkalu arviointityön helpottamiseksi sekä Aula, joka kokoaa yhteen kaikki oppimiseen tarvittavat sähköiset työkalut.

Osallisuutta tukevien rakenteita ja käytäntöjä on kehitetty:

        toteuttamalla viittä OmaStadi-hanketta osallistaen käyttäjiä hankkeiden suunnittelussa. Kaksi hankkeista on lasten ja nuorten ehdottamia. Yksi hankkeista on valmistunut ja loput valmistuvat vuoden 2021 aikana

        vahvistamalla oppijoiden ymmärrystä osallisuuden mahdollisuuksista Helsingissä edellä mainitulla Osallistu ja vaikuta -oppaalla sekä vakiinnuttamalla kuukausittain järjestettävät oppilas- ja opiskelijakuntien virtuaaliset aamukahvit hyvien käytäntöjen jakamiseksi

        toteuttamalla ja vakinaistamalla nuorten läsnäolo ja puheoikeus -kokeilu lautakunnassa

        ottamalla toimialalla käyttöön pedagoginen suunnitelma tilasuunnittelua varten kaikissa tilaohjelman mukaisesti alkavissa perusparannus- tai uudisrakennushankkeissa

        ottamalla toimialan johtamisen keskiöön vuorovaikutteinen ja valmentava johtaminen, jolla vahvistetaan henkilöstön osallisuutta ja edistetään yhdessä tekemistä.

Esittelijä

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen

Lisätiedot

Virve Vakiala, vuorovaikutusasiantuntija, puhelin: 310 86722

virve.vakiala(a)hel.fi

Liitteet

1

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan osallisuussuunnitelman toteutuminen 2019-2021

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätöshistoria

Kasvatus- ja koulutuslautakunta 14.04.2020 § 77

HEL 2018-012860 T 00 01 00

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti merkitä tiedoksi kasvatuksen ja koulutuksen toimialan vuosien 2019–2021 osallisuussuunnitelman ja osallisuuden kehittämisen kohteiden väliarvioinnin.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta korostaa, että päiväkotien, peruskoulujen, ammattikoulujen ja lukioiden henkilökunta ja opiskelijat tulee ottaa nykyistä kokonaisvaltaisemmin ja aidosti mukaan perusparannusten ja uudisrakennusten suunnitteluun.

Käsittely

14.04.2020 Esittelijän ehdotuksesta poiketen

Vastaehdotus:
Vesa Korkkula: Lisätään päätösehdotukseen:

"Kasvatus- ja koulutuslautakunta korostaa, että päiväkotien, peruskoulujen, ammattikoulujen ja lukioiden henkilökunta ja opiskelijat tulee ottaa nykyistä kokonaisvaltaisemmin ja aidosti mukaan perusparannusten ja uudisrakennusten suunnitteluun."

Kannattaja: Petra Malin

Kasvatus- ja koulutuslautakunta hyväksyi Vesa Korkkulan tekemän vastaehdotuksen yksimielisesti ilman äänestystä.

24.03.2020 Pöydälle

18.12.2018 Ehdotuksen mukaan

Esittelijä

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen

Lisätiedot

Virve Vakiala, vuorovaikutusasiantuntija, puhelin: 310 86722

virve.vakiala(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 51300

Töysänkatu 2 D

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

kasvatusjakoulutus@hel.fi

www.hel.fi/kasvatusjakoulutus

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

6/2021

1 (25)

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

 

 

 

 

Asia/5

 

04.05.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

Yksityisten sopimuskoulujen vuoden 2021 perusopetuksen korvauksen ennakkoilmoituksen tarkistaminen

HEL 2021-004904 T 02 05 01 00

Päätösehdotus

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää tarkistaa 5.10.2020 § 253 tekemäänsä päätöstä ennakkoilmoituksesta yksityisille sopimuskouluille perusopetuksen vuoden 2021 korvauksen arvioidusta suuruudesta valtiovarainministeriön päätöksen kuntien kotikuntakorvauksen perusosasta vuodelle 2021 (VN127142t2020) mukaisesti. Tarkistuslaskennan perusteella Helsingin Kristillisen koulun korvaus vuodelle 2021 on 51 820 euroa, joka on 87 810 euroa vähemmän kuin ennakkoilmoituksessa. Valtiovarainministeriön päättämä kotikuntakorvausperuste on ennakoitua suurempi, mistä johtuen sopimuksen perusteella maksettava korvaus pienenee.

Esittelijän perustelut

Yksityisten sopimuskoulujen ennakoitu perusopetuksen korvauslaskelma laaditaan sopimuksen mukaan seuraavalle talousarviovuodelle 31.10. mennessä. Laskelmaa korjataan tarvittaessa lainsäädännön, valtion maksamien kotikuntakorvausperusteiden tai kaupungin koulujen rahoitusperiaatteiden muuttuessa. Kotikuntakorvaus lasketaan opetuksenjärjestäjittäin ja ikäryhmittäin kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain (676/2014) 38 §:n mukaisesti. Kaupungin koulujen rahoitusperiaatteista päättää kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Ennakkolaskelmaa laadittaessa vuodelle 2021 ei ollut käytettävissä valtionvarainministeriön vuodelle 2021 vahvistamia kotikuntakorvausperusteita. Valtiovarainministeriö vahvisti 30.12.2020 vuoden 2021 perusopetuksen kotikuntakorvauksen sekä koulutuksenjärjestäkohtaiset kotikuntakorvaustulot. 

Valtiovarainministeriön päätöksen perusteella vain Helsingin Kristillisen koulun korvaus muuttui verrattuna ennakkoilmoitukseen. Muille yksityisille sopimuskouluille ei ennakkolaskelman eikä tarkistetun kotikuntakorvauksen ennakkolaskelman perusteella makseta korvauksia vuonna 2021. Kasvatus- ja koulutuslautakunta vahvistaa sopimuskoulujen vuoden 2021 lopullisen korvauslaskelman lokakuussa.

Esittelijä

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen

Lisätiedot

Hanna Keränen, laskentasuunnittelija, puhelin: 310 86338

hanna.keranen(a)hel.fi

Seija Ryymin, talouspäällikkö, puhelin: 310 86278

seija.ryymin(a)hel.fi

Elina Hurmekoski, taloussuunnittelija, puhelin: 310 86343

elina.hurmekoski(a)hel.fi

Liitteet

1

toukokuu 2021 tarkistus ltk_PDFa2b

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, kasvatus- ja koulutuslautakunta

Tiedoksi

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 51300

Töysänkatu 2 D

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

kasvatusjakoulutus@hel.fi

www.hel.fi/kasvatusjakoulutus

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

6/2021

1 (25)

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

 

 

 

 

Asia/6

 

04.05.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Alviina Alametsän valtuustoaloitteesta kiusaamisvilkun kokeilemisesta väkivallan torjumiseksi kouluissa

HEL 2021-002230 T 00 00 03

Lausuntoehdotus

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon valtuutettu Alviina Alametsän valtuustoaloitteesta kiusaamisvilkun kokeilemisesta väkivallan torjumiseksi kouluissa:

Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen lautakunta hyväksyi lokakuussa 2019 kunnianhimoisen kiusaamisen vastaisen ohjelman eli KVO13. Ohjelma laadittiin yhdessä lasten, nuorten ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Keskeistä ohjelman laatimisessa on ollut se, että lapset ja nuoret ymmärtävät suunnitelman ja ottavat sen omakseen. Ohjelmassa on kaikkiaan kolmetoista pääkohtaa, joista osa liittyy kiusaamisen ennaltaehkäisyyn, osa päiväkodin/koulun/oppilaitoksen toimenpiteisiin kiusaamistilanteissa ja osa niihin tilanteisiin, joihin tarvitaan oman henkilökunnan ulkopuolisia toimijoita. Ohjelman toimenpiteitä on ryhdytty toteuttamaan sekä toimialan sisällä että yhteistyökumppanien kanssa.

Kiusaamisen vastaisen ohjelman pääkohdat ovat:

Hyvinvoinnin mittarit

Sosiaalisia- ja tunnetaitoja sekä kiusaamistilanteiden käsittelyä kehittävät ohjelmat

Ryhmien, luokkien ja yhteisöjen yhdessä sovitut säännöt

Jatkuva ryhmäyttäminen ja sosiaalisen kiinnittymisen edistäminen

Hyvinvoinnin starttitapaamiset

Sähköiset palautekanavat

Kiusaamisen selvittämisen kirjaaminen

Kiusaamisen vastaisten toimien vastuuhenkilöt

Restoratiiviset lähestymistavat

Nimikkoaikuinen paljon kiusatuksi tulleelle

Kiusaaminen on rikos. K-0 toiminta kaikki koulut kattavaksi

Tukioppilastoiminnan kehittäminen

Vertaistukitoiminta

Ohjelmaa laadittaessa kartoitettiin ensin kiusaamisen estämisen nykytila varhaiskasvatuksessa, perusopetuksessa ja toisella asteella. Tässä yhteydessä arvioitiin myös kiusaamisvilkun tai vastaavan käyttöönottoa yhtenä mahdollisena toimenpiteenä. Todettiin, että kiusaamista tapahtuu muuallakin kuin välitunneilla, esimerkiksi koulumatkoilla, netissä tai luokassa. Usein on nopeampaa ilmoittaa havainnoistaan suoraan välituntia valvovalle opettajalle, kuin mennä pihan toiselle puolelle painamaan kiusaamisvilkkua. Huoltajat eivät voisi ilmoittaa havaintojaan tätä kautta. Lisäksi vilkkua voitaisiin painaa vain huvin vuoksi.

Edellä mainituista syistä päädyttiin kehittämään sähköisiä, laajemmin käytettäviä palautekanavia kiusaamisesta, väkivallasta, häirinnästä tai syrjinnästä ilmoittamiseen. Kiusaamisesta tulee voida ilmoittaa milloin vaan, kaikkien asianosaisten toimesta ja nimellä tai anonyymisti. Tällainen ilmoittamismahdollisuus tulee luoda tulevaan ASTI-tietohallintojärjestelmään. Tällä hetkellä toimivin vaihtoehto on luoda Wilmaan kysymyslomake, jonka avulla lapsi, nuori tai hänen huoltajansa voi ilmoittaa edellä mainituista asioista. Tämä lomake on otettu koekäyttöön kahdessa peruskoulussa, ja ensi lukuvuoden alussa päästäneen lomakkeen käyttöön kaikissa kouluissa ja oppilaitoksissa.

Koulukiusaamisen vastaisia toimia kehitetään sekä valtakunnallisesti että alueellisesti Helsingin kasvatuksen ja koulutuksen toimiala seuraa alan kehitystä ja ottaa tarvittaessa nopeallakin aikataululla käyttöön kaikki toimivat keinot, joitten avulla kiusaaminen saadaan loppumaan.

Esittelijän perustelut

Kaupunginhallitus on pyytänyt 15.6.2021 mennessä lausuntoa Alviina Alametsän ja 15 muun allekirjoittaneen valtuustoaloitteeseen siitä, että Helsingin kaupunki pilotoi kiusaamisvilkkua valituissa kouluissa ala-asteilla, ja selvittää sen vaikutuksia. Pilotointia voidaan harkita myös päiväkoteihin. Lisäksi Helsingin tulee osana kiusaamisen vastaisen toimenpideohjelman toimeenpanoa perehtyä muihin uusiin, käytännön keinoihin kiusaamisen torjumiseksi.

Esittelijä

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen

Lisätiedot

Vesa Nevalainen, oppilashuollon päällikkö, puhelin: 310 86214

vesa.nevalainen(a)hel.fi

Niclas Rönnholm, ruotsinkielisen perusopetuksen päällikkö, puhelin: 310 86219

niclas.ronnholm(a)hel.fi

Liitteet

1

Valtuustoaloite 17.02.2021 Alametsä Alviina Valtuustoaloite: kiusaamisvilkun kokeileminen väkivallan torjumiseksi kouluissa

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 51300

Töysänkatu 2 D

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

kasvatusjakoulutus@hel.fi

www.hel.fi/kasvatusjakoulutus

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

6/2021

1 (25)

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

 

 

 

 

Asia/7

 

04.05.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Alviina Alametsän toivomusponnesta mielenterveystaitoja vahvistavan koulutuksen pilotoinnista yläasteikäisille nuorille

HEL 2020-012237 T 00 00 03

Lausuntoehdotus

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon valtuutettu Alviina Alametsän toivomusponnesta mielenterveystaitoja vahvistavan koulutuksen pilotoinnista yläasteikäisille nuorille:

Hyvinvointitaidot nähdään keskeisenä osana oppimista ja koulunkäyntiä, jolloin koulussa ei ole mielekästä erottaa hyvinvointitaitojen edistämistä opetuksesta irralliseksi kokonaisuudeksi. Hyvinvoinnin opettamisen tavoitteet ovat olemassa opetussuunnitelmassa sekä oppilas- ja opiskelijahuoltolaissa. Koulun vuosittaiset toimenpiteet suunnitellaan ja kirjataan koulun toimintasuunnitelmaan sekä oppilashuoltosuunnitelmaan ja niiden toteutumista arvioidaan lukuvuoden päätteeksi.

Hyvinvoinnin ja terveyden kehittämisohjelmassa suunnitellaan koko kaupunkitasoisesti lasten ja nuorten mielenterveyden edistämistä. Mielenterveyden palveluketjumallinnuksella on tarkoitus vahvistaa koulun roolia ennaltaehkäisyssä ja riskitekijöiden tunnistamisessa. Myös kiusaamisen vastainen ohjelma edistää mielenterveyttä ehkäisemällä kiusaamista, häirintää ja yksinäisyyttä.

Hyvinvointia halutaan usein edistää valistuksen näkökulmasta. Tämä ei kuitenkaan ole tehokkain tapa etenkään nuorten kanssa työskenneltäessä. Nuoret itse eivät koe mielekkääksi luento- ja oppikirjamaista käsittelyä mielenterveysasioissa. Nuoret kaipaavat henkilökohtaista kohtaamista, kuuntelemista, toiminnallisuutta ja asioiden käsittelyä osana kouluarkea. Yksi kuormittava tekijä kouluarjessa ovat erilliset ja arjesta irralliset koulutukset. Yhteisöllisessä oppilashuollossa suunnitellaan, miten hyvinvointitaitoja toteutetaan ja kehitetään kouluissa. Luontevinta on sisällyttää mielenterveystaitoja vahvistavia teemoja eri oppiaineisiin toiminnallisia menetelmiä hyödyntäen.

Kouluilla on hyvät mahdollisuudet hyvinvoinnin systemaattiseen ja kokonaisvaltaiseen tukemiseen. Kouluilla on jo pitkään ollut käytössä erilaisia tunne- ja vuorovaikutusohjelmia kuten Askeleittain, Friends ja Hyvän mielen koulu -ohjelmat, joihin kuuluu myös mielenterveystaitoja vahvistavia sisältöjä.

Toimialalla on myös käynnissä Resetti-koulutuskonseptointi. Resetti on kokeilutoimintaa, jossa kehitetään lapsen ja nuoren kasvua ja hyvinvointia tukevaa ryhmätoiminnan ja perheluokan mallia. Toiminnalla tuetaan oppilaita haastavissa kehitysvaiheissa yhteisen jäsentämisen, konkreettisten suunnitelmien, taitojen opettelun ja oppilaiden läheisten aikuisten tiivistetyn yhteistoiminnan avulla. Henkilöstön systemaattiset koulutukset on tarkoitus käynnistää syyslukukaudella 2021.

Perusopetuksen opettajien ja oppilashuoltohenkilöstön hyvinvointiosaamisen kehittäminen on yksi painopistealue. Oppilashuoltohenkilöstöä on jo koulutettu lyhytterapeuttisiin mielenterveyshoitoihin. Opettajien hyvinvointiosaamista on lisätty mm. Resetti-koulutuksella ja Mima - Mielenterveystaitoja maahan muuttaneille oppilaille -koulutuksella.

Osa kouluista on osallistunut tai parhaillaan osallistuu Hyvinvoinnin juurilla kouluyhteisöjen arjessa –-valmennukseen, joka on yhteisövalmennusmalli perusopetuksen yhteisöllisen hyvinvointityön tueksi. Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala, perusopetuksen oppilashuolto ja Curiosa ovat yhdessä kehittäneet kouluyhteisön hyvinvointityötä tukevan valmennusmallin, jota ohjaa pyrkimys luoda kouluista sellaisia yhteisöjä, joissa kaikki lapset ja nuoret voivat kokea turvallisuutta, osallisuutta ja arvostusta.

Toimialan asiantuntijat ovat perehtyneet tarjolla oleviin mielenterveyttä edistäviin koulutuksiin ja keskustelleet aiheen parissa työskentelevien asiantuntijoiden sekä nuorten kanssa. Asiantuntijoiden arvion mukaan mielenterveystaitoja vahvistavan koulutuksen pilotointi ei tuo mitään lisäarvoa opetussuunnitelman toteuttamiseen ja kouluissa jo tehtävään yhteisölliseen oppilashuoltotyöhön. Lisäksi tarjolla olevan koulutuksen koulutuskustannukset jo yhden peruskoulun henkilöstön kouluttamiselle muodostuisivat suuriksi hinta-arvion ollessa noin 3 300 euroa. Nuoret itse korostivat hyvinvoinnin merkitystä osana opintoja ja kouluarkea.

Koronaepidemian aikana lasten ja nuorten hyvinvoinnin haasteet ovat tulleet esille. Toimialalla on seurattu aktiivisesti hyvinvoinnin tilastoja ja tunnistettuun hyvinvointivajeeseen on suunnitteilla toimenpiteitä. Hyvinvointitietoa tullaan keräämään systemaattisesti kaikissa kouluissa samalla tavalla Koulun hyvinvointiprofiilia käyttäen. Näin saadaan kokonaiskäsitys hyvinvoinnin tilasta ryhmän, koulun ja koko kaupungin tasolla. Tulosten pohjalta suunnitellaan myös tarvittavia toimenpiteitä.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta pitää tärkeänä, että mielenterveyden edistämiseen liittyviä teemoja pidetään yllä ja jo käytössä olevia ohjelmia käytetään systemaattisesti kouluissa osana opetusta. Lautakunta ei katso tarpeelliseksi erillistä mielenterveystaitoja vahvistavan koulutuksen pilotointia, koska kouluissa on jo tartuttu mielenterveystaitojen vahvistamiseen kokonaisvaltaisesti ja panostettu henkilöstön hyvinvointiosaamisen kehittämiseen.

Esittelijän perustelut

Kaupunginhallitus on pyytänyt kasvatus- ja koulutuslautakunnalta lausuntoa 31.5.2021 mennessä Alviina Alametsän toivomusponnesta, jossa esitetään, että Helsingin kaupunki selvittää mielenterveystaitoja vahvistavan koulutuksen pilotointia yläasteikäisille nuorille, konsultoiden samalla aiheen parissa työskenteleviä ja asiantuntijatahoja.

Esittelijä

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Liisa Pohjolainen

Lisätiedot

Heidi Roponen, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 310 71927

heidi.roponen(a)hel.fi

Vesa Nevalainen, oppilashuollon päällikkö, puhelin: 310 86214

vesa.nevalainen(a)hel.fi

Heidi Halkilahti, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 22889

heidi.halkilahti(a)hel.fi

Liitteet

1

Alviina Alametsän toivomusponsi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 51300

Töysänkatu 2 D

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

kasvatusjakoulutus@hel.fi

www.hel.fi/kasvatusjakoulutus

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

6/2021

1 (25)

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

 

 

 

 

Asia/8

 

04.05.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

Oikaisuvaatimus tuntiopettajan ottamisesta toistaiseksi

HEL 2021-001647 T 01 01 01 01

Päätösehdotus

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää hylätä ********** oikaisuvaatimuksen, jonka hän on tehnyt lukiokoulutuksen päällikön 16.3.2021 (§ 5) tekemästä päätöksestä, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Kasvatus- ja koulutuslautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.

Esittelijän perustelut

********** on tehnyt 18.3.2021 Helsingin kaupungin kirjaamoon saapuneen oikaisuvaatimuksen lukiokoulutuksen päällikön 16.3.2021 (§ 5) tekemästä päätöksestä, jolla lukiokoulutuksen päällikkö on ottanut matematiikan ja kemian tuntiopettajan tehtävään Helsingin aikuislukioon toistaiseksi 1.8.2021 alkaen filosofian maisteri **********

Lukiokoulutuksen päällikkö on antanut asiassa lausunnon.

Kuntalain 134 §:n 1 momentin nojalla kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Kuntalain 137 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.

Hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 2 mom 5 kohdan mukaan ellei toisin ole määrätty toimialajohtaja ottaa palvelukseen toimialan viranhaltijat ja työntekijät. Toimialajohtajan henkilöstöasioiden delegoineista 20.11.2019 (§ 100) tekemään päätökseen perustuen lukioiden opettajat toistaiseksi ottaa lukiokoulutuksen päällikkö.

Hakuprosessista

Matematiikan ja kemian tuntiopettajan tehtävä toistaiseksi on ollut haettavana ajalla 7.1.2021–25.1.2021.

Tehtävään haki hakuajan kuluessa kolme hakijaa, joista kaksi täytti opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen mukaiset kelpoisuusvaatimukset.

Hakuilmoituksessa haettiin matematiikan ja kemian päätoimista tuntiopettajaa Helsingin aikuislukioon. Hakuilmoituksen mukaan eduksi luettiin kokemus työskentelystä aikuiskoulutuksessa sekä aikuisten perusopetuksen ja aikuisten lukiokoulutuksen tuntemus.

Lukiokoulutuksen päällikön päätöksen mukaan haastatteluun kutsuttiin hakemusten perusteella kaksi kelpoisuusvaatimukset täyttänyttä hakijaa, joista toinen oli oikaisuvaatimuksen tekijä.

Oikaisuvaatimuksesta

Oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii päätöksen kumoamista. Oikaisuvaatimuksen mukaan päätöksen perusteet ovat mm. keksittyjä ja liioiteltuja ja antavat tehtävään valitun ymmärryksestä vieraskielisten opettamisesta valheellisen kuvan ja epäedullisen kuva oikaisuvaatimuksen tekijästä. Oikaisuvaatimuksessa mm. todetaan, että oikaisuvaatimuksen tekijä on ollut opetuksessa vieraskielisten aikuisten ja nuorten kanssa tekemisissä. Oikaisuvaatimuksen mukaan lukiokoulutuksen päällikön päätös on selvästi räikeä esimerkki ikäsyrjinnästä.

Oikaisuvaatimuksen tekijän perustelut ilmenevät lähemmin liitteenä olevasta oikaisuvaatimuksesta.

Lainsäädännöstä

Kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 6 §:n 1 momentin mukaan virkasuhteeseen ottamisen yleisistä perusteista säädetään perustuslaissa. Perustuslain 125 §:n 2 momentin mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Lisäksi virkasuhteeseen otettavalla on oltava erikseen säädetty tai kunnan päättämä erityinen kelpoisuus.

Taidolla tarkoitetaan lähinnä koulutuksen tai työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja. Kyvyllä viitataan yleisesti tuloksellisen työskentelyn edellyttämiin henkilön ominaisuuksiin, kuten luontaiseen lahjakkuuteen, järjestelykykyyn, aloitteellisuuteen ja muihin vastaaviin tehtävän hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin. Koetetulla kansalaiskunnolla tarkoitetaan yleisessä kansalaistoiminnassa saatuja viran hoidon kannalta merkityksellisiä ansioita sekä nuhteetonta käytöstä. Yleisiä nimitysperusteita on tulkittava yhdessä asianomaisen viran yleisiin ja erityisiin kelpoisuusehtoihin.

Opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen 10 §:ssä säädetään aineenopettajan kelpoisuudesta lukiossa.

Aineenopetusta on kelpoinen antamaan henkilö, joka on suorittanut

1) ylemmän korkeakoulututkinnon;

2) yhdessä opetettavassa aineessa aineenopettajan koulutukseen kuuluvat opetettavan aineen opinnot, jotka ovat perus- ja aineopinnot sekä syventävät opinnot tutkinnon pääaineessa tai siihen rinnastettavassa kokonaisuudessa, laajuudeltaan vähintään 120 opintopistettä, ja kussakin muussa opetettavassa aineessa aineenopettajan koulutukseen kuuluvat opetettavan aineen opinnot, jotka ovat perus- ja aineopinnot yliopiston oppiaineessa tai siihen rinnastettavassa kokonaisuudessa, laajuudeltaan vähintään 60 opintopistettä;

3) vähintään 60 opintopisteen tai 35 opintoviikon laajuiset opettajan pedagogiset opinnot.

Kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 12 §:ssä säädetään syrjinnän kiellosta. Työnantajan on kohdeltava viranhaltijoita tasapuolisesti, jollei siitä poikkeaminen ole viranhaltijoiden tehtävät ja asema huomioon ottaen perusteltua.

Yhdenvertaisuuslain 8 §:n 1 momentin mukaan ketään ei saa syrjiä iän, alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, poliittisen toiminnan, ammattiyhdistystoiminnan, perhesuhteiden, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.

Asian arviointi

Tehtävään valittu on valmistunut filosofian maisteriksi pääaineena kemia vuonna 2019. Hän on suorittanut opettajan pedagogiset opinnot vuonna 2015 osana filosofian maisterin tutkintoa. Hän on kelpoinen toimimaan kemian ja matematiikan tuntiopettajana lukiossa. Hakemuksen mukaan hänellä on viimeaikaista opetuskokemusta vuosi ja viisi kuukautta 1.8.2019 alkaen Aurinkorannikon Suomalaisen Koulun matemaattisten aineiden opettajana. Opetustyöhön on kuulunut mm. kemian ja matematiikan opettamista yläkoulussa ja lukiossa. Tätä ennen hän on toiminut lukuvuoden 2018 – 2019 Ounasvaaran lukiossa päätoimisena matematiikan ja kemian tuntiopettajana. Ja tätä ennen Rovala-opistossa lääketieteisiin suuntaavan opintolinjan vastaavana opettajana lukuvuonna 2017–2018.

Oikaisuvaatimuksen tekijä on valmistunut filosofian maisteriksi luonnontieteissä pääaineena matematiikka vuonna 1984. Hän on suorittanut opettajan pedagogiset opinnot vuonna 1996. Hän on kelpoinen toimimaan matematiikan ja kemian tuntiopettajana lukiossa. Viimeaikaiseen opetuskokemukseen liittyen oikaisuvaatimuksen tekijä on hakemuksen mukaan toiminut Salpausselän koulussa matemaattisten aineiden opettajana elokuusta 2020 lähtien. Tätä ennen hänellä on ollut vuoden opetuskokemus Lahden yhteiskoulusta matematiikan opettajana sekä kaksi kahden kuukauden sijaisuutta mm. matematiikan opettajana tammikuusta 2019 alkaen. Edelleen hakemuksen mukaan tätä ennen hänellä on lyhyt kahden kuukauden sijaisuus maaliskuulta 2016 Mäntsälän lukiosta.

Työnantajalla on laaja harkintavalta valita kenet tahansa kelpoisuusvaatimukset täyttävistä hakijoista. Lukiokoulutuksen päällikön päätöksen mukaan tehtävään on valittu hakijoiden työkokemuksen, koulutuksen sekä haastatteluista ilmenevien seikkojen kokonaisarvioinnin perusteella henkilö, jolla on parhaat edellytykset viran menestykselliseen hoitamiseen.

Lukiokoulutuksen päällikön lausunnon mukaan molemmilla hakijoilla on vuosia työkokemusta ja kokemusta lukiosta. Hakemuksista selviää, että tuntiopettajan virkasuhteiseen tehtävään toistaiseksi valitulla on kuitenkin viimeaikaista opetuskokemusta matematiikan ja kemian opettamisesta lukiossa. Lukiokoulutuksen päällikön päätöksen mukaan matematiikan ja kemian tuntiopettajan tehtävä sijoittuu aikuisten perusopetukseen. Tehtävässä korostuu vieraskielisten oppijoiden opetusosaaminen, aikuisten perusopetuksen opiskelijaprofiilin tuntemus ja aikuisten perusopetuksen pedagogiikan kehittäminen. Lukiokoulutuksen päällikön lausunnon mukaan tehtävään valitulla onkin kokemusta aikuiskoulutuksesta sekä aikuisten perusopetuksesta sekä vieraskielisten opiskelijoiden opettamisesta hakemusten perusteella selvästi enemmän.  

Lukiokoulutuksen päällikön päätöksen mukaan tehtävään valittu kuvasi haastattelussa hyvin käyttämiään opetusmenetelmiä sekä kykyään saada oppijoille omien tavoitteiden mukaisia onnistumisen kokemuksia. Päätöksen mukaan oikaisuvaatimuksen tekijään verrattuna tehtävään valittu toi haastattelussa ja hakemuksessa selkeästi paremmin esille ymmärryksensä vieraskielisten oppijoiden opettamisesta sekä aikuisten perusopetuksen erityisistä haasteista. Lukiokoulutuksen päällikön lausunnon mukaan tehtävään valittu nousi hakemusten ja haastattelun perusteella oikaisuvaatimuksen tekijää enemmän edelle kiinnostuksessa haettavaan tehtävään ja pedagogiseen kehittämistyöhön. Lukiokoulutuksen päällikön lausunnon mukaan tehtävään valittu kertoi haastattelussa vakuuttavasti opetusmenetelmistään ja työtavoistaan, kun oikaisuvaatimuksen tekijä täydensi hakemismotiiviaan lyhyellä työmatkalla. Lukiokoulutuksen päällikön mukaan hakijoiden iällä ei ollut vaikutusta valintapäätökseen.

Esittelijä toteaa, kuten lukiokoulutuksen päällikön lausunnossa ja päätöksessäkin on todettu, että tuntiopettajan virkasuhteiseen tehtävään liittyvää valinta on perustunut kokonaisharkintaan. Kokonaisharkinnassa arvioidaan, kenellä kelpoisuusvaatimukset täyttävistä hakijoista on taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto huomioon ottaen parhaat edellytykset hoitaa virkaa. Lukiokoulutuksen päällikön lausunnon mukaan ja kuten edellä on todettu, valinta on perustunut erityisesti hakemuksessa ja haastattelussa esiin tulleisiin seikkoihin. Esittelijä katsoo lukiokoulutuksen päällikön valinneen kokonaisarvion perusteella taitavimmaksi ja ansioituneimmaksi arvioimansa hakijan kyseiseen haettavana olleeseen tuntiopettajan virkasuhteiseen tehtävään.

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Lukiokoulutuksen päällikkö on ottaen huomioon lain mukaiset nimitysperusteet voinut valita koulutuksen, työkokemuksen, haastattelun ja tehdyn kokonaisarvioinnin perusteella soveliaimmaksi arvioimansa hakijan tuntiopettajan virkasuhteiseen tehtävään toistaiseksi. Edellä todetun perusteella lukiokoulutuksen päällikkö ei ole valintaa tehdessään asettanut oikaisuvaatimuksen tekijää eri asemaan iän perusteella. Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole esittänyt sellaisia seikkoja, jotka osoittaisivat, että lukiokoulutuksen päällikkö olisi käyttänyt harkintavaltaansa muuhun kuin, mihin se tässä asiassa on ollut käytettävissä.

Esittelijä esittää edellä lausuttuun, lukiokoulutuksen päällikön lausuntoon ja päätökseen viitaten, että oikaisuvaatimus hylätään.

Esittelijä

lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja

Arja Kukkonen

Lisätiedot

Anu Kangaste, johtava lakimies, puhelin: 310 87180

anu.kangaste(a)hel.fi

Liitteet

1

Oikaisuvaatimus

2

Lukiokoulutuksen päällikön päätös

3

Lukiokoulutuksen päällikön lausunto

4

Hakuilmoitus

5

Virkaan valitun hakemus

6

Oikaisuvaatimuksen tekijän hakemus

Muutoksenhaku

Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Oikaisuvaatimuksen tekijä

Esitysteksti
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös
Liite 1
Liite 2
Liite 3
Liite 4
Liite 5
Liite 6

Tiedoksi

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 51300

Töysänkatu 2 D

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

kasvatusjakoulutus@hel.fi

www.hel.fi/kasvatusjakoulutus

 

 

FI02012566