Helsingin kaupunki | Esityslista | 1/2018 |
|
Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto |
|
| |
|
|
| |
| 29.01.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto
ESITYSLISTA
1 - 2018
|
|
KOKOUSKUTSU |
|
|
|
Kokousaika | 29.01.2018 klo 17:00 |
Kokouspaikka | Kaupunginhallituksen istuntosali |
Käsitellään | Tällä esityslistalla mainitut asiat |
|
|
| Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto |
|
|
|
|
Asia |
| Sivu |
1 | Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta | 1 |
2 | Toimitilatontin varauksen jatkaminen Art Hotel Helsinki Oy:lle (Länsisatama, Jätkäsaari, tontti 20816/2) | 2 |
3 | Alueen varaaminen Hakaniemestä maanalaisen pysäköintilaitoksen suunnittelua varten (Kallio, Hakaniementori) | 7 |
4 | Katsaus maahanmuuttoasioihin ja Helsingin kotouttamisohjelman 2017–2021 valmistelun tilanteeseen | 19 |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunginkanslia@hel.fi | http://www.hel.fi/kaupunginkanslia | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 1/2018 | 1 (23) |
Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto |
|
| |
|
| Asia/1 | |
| 29.01.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
1
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätösehdotus
Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto päättää todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.
Samalla kaupunginhallituksen elinkeinojaosto päättää valita pöytäkirjantarkastajiksi jäsenet Jenni Pajusen ja Ozan Yanarin sekä varatarkastajiksi jäsenet Suldaan Said Ahmedin ja Silja Borgarsdóttir Sandelinin.
Esittelijä
pormestari
Jan Vapaavuori
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunginkanslia@hel.fi | http://www.hel.fi/kaupunginkanslia | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 1/2018 | 1 (23) |
Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto |
|
| |
|
| Asia/2 | |
| 29.01.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
2
Toimitilatontin varauksen jatkaminen Art Hotel Helsinki Oy:lle (Länsisatama, Jätkäsaari, tontti 20816/2)
HEL 2013-014869 T 10 01 01 00
Esitysehdotus
Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto jatkaa Helsingin kaupungin 20. kaupunginosan (Länsisatama) korttelin nro 20816 tontin nro 2 varausta Art Hotel Helsinki Oy:lle hotelli-, liike- ja palvelutilojen suunnittelua varten 31.12.2019 saakka entisin ehdoin.
Esittelijän perustelut
Hakemus
Art Hotel Helsinki Oy pyytää 12.10.2017 päivätyssä hakemuksessa Jätkäsaaren tontin 20816/2 suunnitteluvarauksen jatkamista taidehotellin suunnittelua varten. Hankkeen suunnittelu on edennyt hyvin aikaisemman varauspäätöksen ehtojen mukaisesti. Viivästys aiheutuu hankkeen laajentumisen edellyttämästä asemakaavamuutoksesta. Hakemus on oheismateriaalissa.
Asemakaava- ja tonttitiedot
Alueella on voimassa asemakaavan muutos nro 11770, joka on tullut voimaan 7.8.2009. Tontti on tarkoitettu toimitilarakennuksille (KTY) ja sen pinta-ala on 893 m2 ja rakennusoikeus 4 200 k-m2. Hankkeen edellyttämä poikkeuslupa on saanut lainvoiman 20.10.2014.
Tontin maanalaiseen osaan kohdistuu pitkäaikainen maanvuokrasopimus, joka on otettava suunnittelussa huomioon ja joka tullaan ottamaan huomioon myös tontin pitkäaikaisessa maanvuokrasopimuksessa tai muussa luovutuksessa.
Sijaintikartta on liitteenä 1 ja viitesuunnitelma liitteenä 2.
Hakijan ja hankkeen kuvaus
Art Hotel Oy on perustettu taidehotellihanketta varten ja merkitty kaupparekisteriin 27.2.2012. Yhtiön omistajiin kuuluu sekä taiteen että hotelliliiketoiminnan ammattilaisia.
Hotellioperaattorin ja -sijoittajan kanssa on allekirjoitettu 13.6.2017 esisopimus. Suunnitelmassa on 151 hotellihuonetta 9 kerroksessa ja rakennuksen laajuus olisi noin 5500 k-m². Suunnitelma edellyttää uutta asemakaavamuutosta, joka on vireillä. Rakentaminen on tarkoitus aloittaa vuonna 2018, jolloin hotelli valmistuisi vuonna 2020.
Lopuksi
Art Hotel Helsinki Oy:n tontin 20816/2 varaushakemuksessa esitetty hanke tukee matkailualaa ja toteuttaa siten osaltaan kaupunkistrategian elinkeinopoliittisia tavoitteita. Tontti on ollut varattuna hakijalle vuoden 2014 alusta alkaen. Varauksen jatkaminen 31.12.2019 saakka mahdollistaa hankkeen jatkosuunnittelun
asemakaavamuutoksen ajan.
Ehdotus on kaupunkiympäristölautakunnan esityksen mukainen.
Esittelijä
elinkeinojohtaja
Marja-Leena Rinkineva
Lisätiedot
Timo Härmälä, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36028
timo.harmala(a)hel.fi
Liitteet
1 | Sijaintikartta |
2 | Viitesuunnitelma |
Oheismateriaali
1 | Hakemus Art Hotel 2017 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Varauksensaaja | Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Tiedoksi
Kaupunkiympäristölautakunta
Päätöshistoria
Kaupunkiympäristölautakunta 12.12.2017 § 277
HEL 2013-014869 T 10 01 01 00
Välimerenkatu 18
Esitys
Kaupunkiympäristölautakunta esitti kaupunginhallituksen elinkeinojaostolle Helsingin kaupungin 20. kaupunginosan (Länsisatama) korttelin nro 20816 tontin nro 2 varauksen jatkamista Art Hotel Helsinki Oy:lle (Y-tunnus 2462444-0) hotelli-, liike- ja palvelutilojen suunnittelua varten 31.12.2019 saakka entisin ehdoin.
Käsittely
12.12.2017 Ehdotuksen mukaan
Vastaehdotus:
Mai Kivelä: Esitän seuraavan vastaehdotuksen:
Päätösehdotukseen lisätään uusi seuraavan sisältöinen viimeinen virke: Samalla varauksensaajaa muistutetaan siitä, että mahdollisesta osto-optiosta päätetään erikseen.
Kannattaja: Silvia Modig
1 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Mai Kivelän vastaehdotuksen mukaisesti muutettuna
Jaa-äänet: 7
Sirpa Asko-Seljavaara, Nuutti Hyttinen, Atte Kaleva, Risto Rautava, Laura Rissanen, Anni Sinnemäki, Osmo Soininvaara
Ei-äänet: 6
Eveliina Heinäluoma, Kaisa Hernberg, Mai Kivelä, Jape Lovén, Silvia Modig, Tuomas Rantanen
Tyhjä: 0
Poissa: 0
Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen äänin 7 - 6.
Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho
Lisätiedot
Ilkka Aaltonen, johtava tonttiasiamies, puhelin: 09 310 36441
ilkka.aaltonen(a)hel.fi
Kiinteistölautakunta 04.05.2017 § 216
HEL 2013-014869 T 10 01 01 00
Kiinteistökartta 49/671 495, Välimerenkatu 18
Päätös
Kiinteistölautakunta päätti jatkaa Helsingin kaupungin 20. kaupunginosan (Länsisatama) korttelin nro 20816 tontin nro 2 varausta Art Hotel Helsinki Oy:lle (Y-tunnus 2462444-0) hotelli-, liike- ja palvelutilojen suunnittelua varten 31.1.2018 saakka seuraavin ehdoin:
1
Varauksensaajan on käynnistettävä rakennuslupakuvien suunnittelu 31.10.2017 mennessä ja ilmoitettava siitä kiinteistöviraston tonttiosastolle.
2
Varauksensaajan on suunnittelussa huomioitava liitteenä nro 6 olevan rasitesopimuksen ehdot.
3
Muilta osin noudatetaan entisiä ehtoja.
(L1120-89R)
30.06.2016 Ehdotuksen mukaan
11.06.2015 Ehdotuksen mukaan
12.12.2013 Ehdotuksen mukaan
Esittelijä
osastopäällikkö
Sami Haapanen
Lisätiedot
Ilkka Aaltonen, johtava tonttiasiamies, puhelin: 09 310 36441
ilkka.aaltonen(a)hel.fi
Kaupunginhallitus 20.01.2014 § 73
HEL 2013-014869 T 10 01 01 00
Päätös
Kaupunginhallitus päätti varata Art Hotel Helsinki Oy:lle 20. kaupunginosan (Länsisatama) korttelin nro 20816 tontin nro 2 hotelli-, liike- ja palvelutilojen suunnittelua varten 30.06.2015 saakka ja muutoin seuraavin ehdoin:
1
Tontille tuleva rakennus on suunniteltava yhteistyössä kaupunkisuunnitteluviraston, rakennusvalvontaviraston, alueen toteutusprojektin ja kiinteistöviraston kanssa.
2
Varauksensaajan on toimitettava tonttiosastolle 31.12.2014 mennessä selvitys hankkeen toteutuskelpoisuudesta.
3
Varauksensaaja on tietoinen siitä, että varattavaan tonttiin kohdistuu kiinteistölautakunnan päätöksen 16.5.2013 (262 §) mukainen maanalainen maanvuokraoikeus Jätkäsaaren Pysäköinti Oy:lle yhteispysäköintilaitosta ja yhteisväestönsuojatiloja varten. Maanalainen vuokraus on otettava huomioon suunnittelussa ja mahdollisessa tontin pitkäaikaisessa maanvuokrasopimuksessa tai muussa luovutuksessa.
4
Mikäli kiinteistölautakunta ei perustellusta syystä toisin päätä, varattavan tontin luovutusehtoihin tullaan liittämään soveltuvin osin liitteenä 1 olevan "Jätkäsaaren lisäehdot" -asiakirjan mukaiset ehdot mm. Jätkäsaaren alueen jätteen putkikeräysjärjestelmästä, rakentamisen logistiikkayhteistyöstä, yhteismarkkinoinnista ja rakennuksiin mahdollisesti toteuttavista tele- ja sähkökaapeista.
5
Kaupunki ei vastaa vahingosta, mikä varauksensaajalle saattaa aiheutua siitä, ettei tonttia koskevaa vuokrasopimusta tai kauppakirjaa saada aikaan.
Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Hannu Penttilä
Lisätiedot
Timo Härmälä, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36028
timo.harmala(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunginkanslia@hel.fi | http://www.hel.fi/kaupunginkanslia | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 1/2018 | 1 (23) |
Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto |
|
| |
|
| Asia/3 | |
| 29.01.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
3
Alueen varaaminen Hakaniemestä maanalaisen pysäköintilaitoksen suunnittelua varten (Kallio, Hakaniementori)
HEL 2017-013093 T 10 01 01 00
Päätösehdotus
Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto varaa Hakaniemestä alueen maanalaisen pysäköintilaitoksen suunnittelua varten seuraavin ehdoin:
1
Varauksensaaja on Antilooppi Ky (Y-tunnus 2701987-9) sekä sen perustamat yhtiöt.
2
Varaus on voimassa 31.12.2020 saakka.
3
Varausalue on liitekartan 1 mukainen ja se koostuu pääosin Helsingin kaupungin 11. kaupunginosan (Kallio) voimassa olevan asemakaavan nro 11313 mukaisesta Hakaniemen torin alaisesta tilasta ajo- ja jalankulkuyhteyksineen. Alueen pinta-ala on yhteensä noin 18 590 m². Varausalueen kiinteistötunnukset ovat 91-11-9902-101, 91-11-9901-100 ja 91-11-9901-0.
4
Varauksensaaja on velvollinen suunnittelemaan ja toteuttamaan hankkeen yhteistyössä kaupunkiympäristön toimialan, kaupunginkanslian, liikennelaitoksen (HKL) ja Helsingin seudun liikenteen (HSL) sekä tarvittaessa muiden kaupungin yhteistyökumppaneiden kanssa.
Lisäksi Pisara-radan suunnitelmien osalta on tehtävä yhteistyötä tarvittavien valtion viranomaisten kanssa.
5
Hankkeen maanalaiset tilat tulee suunnitella ja toteuttaa seuraavin ehdoin:
a) Rakentaminen tai käyttö ei saa alentaa pohja- tai orsiveden pintaa eikä vähentää sen virtausta.
b) Suurien yleisötapahtumien järjestäminen torilla on oltava hallin kantavuuden ja rakenteiden kannalta mahdollista hankkeen valmistuttua.
c) Torin pintamateriaalin ja pysäköintilaitoksen yläpohjan yläpinnan väliin on varattava riittävästi tilaa kunnallisteknisille järjestelmille kaupunkiympäristön toimialan ohjeiden mukaisesti.
d) Työnaikaiset haitat Hakaniemen halli- ja torikaupalle tulee jäädä mahdollisimman vähäisiksi. Hanketta toteutettaessa tulee toimia yhteistyössä kaupunkiympäristön toimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden tilapalveluiden tukkutori-yksikön kanssa sekä pyrkiä rakentamisen ja kaupankäynnin yhteensovittamisessa siihen, että haitat kauppahallin toiminnalle ja torikaupalle ovat mahdollisimman lyhytaikaisia ja vähäisiä sekä tarvittavat väistötilaratkaisut toimivia.
e) Suunnittelussa on huomioitava kauppahallin peruskorjauksen suunnitelmat. Pysäköintilaitoksen yhteyteen on suunniteltava tilat kauppahallin ja torikaupan huoltoa ja muita aputiloja varten. Toteutus- tai vuokrakustannuksista sovitaan erikseen.
f) Pysäköintilaitoksen toteutuksessa tulee huomioida asemakaavan mukainen varaus Hakaniemen kauppahallin sekä metron lippuhallin huoltoyhteydelle tarvittavine lastausalueineen. Huoltoyhteyden ja lastausalueen vapaa ajokorkeus tulee olla vähintään 3,5 m.
g) Suunnittelussa on huomioitava tilavaraus tulevalle tulvavesipumppaamolle, jonka sijainti on esitetty ohjeellisesti oheismateriaalissa.
h) Pysäköintipaikkamäärä on selvitettävä yhteistyössä kaupunkiympäristön toimialan kanssa ottaen huomioon tulevat asemakaavahankkeet ja markkinaehtoinen pysäköintistrategia.
Pysäköintipaikat on varattava ensisijaisesti lähialueen yritysten ja asukkaiden sekä asioinnin käyttöön. Laitoksesta ei saa osoittaa nimettyjä paikkoja kuin erityisiin tarpeisiin.
Lyhytaikaiseen ja pitkäaikaiseen pysäköintiin varattavien autopaikkojen määrä neuvotellaan varausaikana ja siitä sovitaan ehdot pitkäaikaisessa maanvuokrasopimuksessa.
i) Pysäköintilaitoksen ajoyhteys tulee järjestää ensisijaisesti Sörnäisten rantatiellä olevan ajoluiskan kautta.
j) Hanke on tietoinen, että Hakaniemenrannan asemakaavan muutoksen yhteydessä laadittu liikennesuunnitelma muuttaa alueen liikennejärjestelyjä, erityisesti eteläisen sisäänajon saavutettavuutta suuntaisliittymäjärjestelyjen takia.
k) Hankkeella on oikeus tutkia varausalueen ulkopuolelle sijoittuvaa toista ajoneuvoluiskaa yhdessä kaupunkiympäristön toimialan maankäyttö- ja kaupunkirakenne -palvelukokonaisuuden kanssa.
l) Suunnittelussa on noudatettava kaupungin yleisten alueiden alle tehtävien rakenteiden suunnitteluohjetta 21.3.2017 (liite 2).
m) Hankkeen on laadittava hankkeen toteuttamiseen liittyvien haittojen hallintasuunnitelma.
6
Hanke vastaa pysäköintilaitoksen toteutuksen edellyttämien johtosiirtojen, torin päällysrakenteen ja torin käytön edellyttämien teknisten järjestelmien suunnittelun hankkimisesta sekä suunnittelun johtamisesta. Kaupunki ja johtojen omistajat ohjaavat suunnittelua sekä hyväksyvät osaltaan suunnitelmat.
Hanke vastaa pysäköintilaitoksen toteutuksen edellyttämien johtosiirtojen, torin päällysrakenteen ja torin käytön edellyttämien teknisten järjestelmien toteutuksen hankkimisesta, rakennuttamisesta ja kustannuksista, ellei kustannusjaosta toisin sovita.
7
Varattava tontti suunnitellaan ja toteutetaan varauksensaajan kokonaisvastuuperiaatteella. Kaupunki ei vastaa varauksensaajalle mahdollisesti aiheutuvista vahingoista, haitoista eikä kustannuksista, mikäli aluetta ei saada rakentamiskelpoiseksi varauksensaajan hankkeen toteuttamisen edellyttämässä aikataulussa tai tontin luovutusehdoista ei päästä sopimukseen.
8
Varauksensaaja on velvollinen suunnittelemaan ja toteuttamaan varatun tontin ilman aiheetonta viivytystä ja osaltaan aktiivisesti edistämään tälle varatun tontin suunnittelua ja rakentamista. Kaupungilla on oikeus seuraamuksitta määrätä varaus päättymään kesken varausajan, mikäli on ilmeistä, ettei tontin rakentamista aloiteta varausajan lopussa ja hankkeen viivästyminen johtuu varauksensaajasta riippuvasta syystä.
Kaupungilla on oikeus seuraamuksitta määrätä varaus päättymään kesken varausajan ja/tai olla jatkamatta varausta, mikäli varauksensaaja ei noudata varausehtoja ja kaupungin niiden perusteella mahdollisesti antamia ohjeita.
9
Varauksensaaja on velvollinen toiminnassaan noudattamaan verotusta, ympäristönsuojelua, työsuojelua, työoloja sekä työehtoja koskevia sekä muita vastaavia lakisääteisiä velvoitteita.
Mikäli varauksensaaja ei noudata edellä tarkoitettuja lakisääteisiä velvoitteitaan tai varauksensaaja taikka varauksensaajana toimivan yhtiön johtohenkilö tai edustus-, päätös- tai valvontavaltaa käyttävä henkilö tuomitaan ns. harmaaseen talouteen liittyvästä rikoksesta (esim. verotus) tai muusta vastavasta yritystoimintaan liittyvästä rikoksesta, kaupungilla on oikeus seuraamuksitta määrätä varaus päättymään kesken varausajan.
Kaupungilla on edelleen oikeus seuraamuksitta määrätä varaus päättymään kesken varausajan, mikäli varauksensaaja asetetaan konkurssiin tai yrityssaneeraukseen tai muutoin käy ilmeiseksi, ettei varauksensaajalla ole taloudellisia tai muita edellytyksiä hankkeen toteuttamiseksi.
10
Kaupungilla on kaikissa tilanteissa oikeus seuraamuksitta olla jatkamatta varausta.
Tiivistelmä
Antilooppi Ky:lle esitetään varausta Hakaniementorin pysäköintilaitoksen suunnittelemiseksi. Voimassa olevan asemakaavan mukaan torin alle olisi mahdollista toteuttaa pysäköintilaitos alueen nykyisille ja tuleville toimisto-, hotelli-, ja asuntohankkeille ja asiakkaille. Hanke on tarkoitus suunnitella ja toteuttaa yksityisin varoin. Hankkeelle esitetään suunnitteluvarausta vuoden 2020 loppuun asti.
Esittelijän perustelut
Taustaa
Keskeisestä sijainnista huolimatta Hakaniemen alueen kehitys on pysähtynyt viime vuosina. Alueen sinänsä monipuoliset palvelut kärsivät asiakaskatoa, palvelurakenne on yksipuolistumassa ja osa liiketiloista on tyhjänä. Muun muassa Sokos-tavaratalon lopettaminen heikensi alueen palveluja merkittävästi. Torin ja sen ympäristön ulkoinen vaikutelma on lisäksi jäsentymätön.
Hakaniemen torin alle on jo aiemmin suunniteltu yksityistä pysäköintilaitosta kahden eri urakoitsijan ja Hakaniemen toria ympäröivien kiinteistönomistajien toimesta vuodesta 2004 lähtien. Edellisellä kerralla vuonna 2013 kaupunkia pyydettiin mukaan osakkaaksi ja kustantamaan niin sanottuja edellytysinvestointeja, jotta autopaikkakohtainen hinta ei olisi noussut pysäköintiyhtiön osakkaiden kannalta liian korkeaksi.
Osa alueen nykyisten toimistokiinteistöjen autopaikoista on osoitettu torin pysäköintilaitokseen. Kiinteistöjen modernisointien yhteydessä alueen työpaikkamäärä tulee kasvamaan merkittävästi.
Maanomistus
Kaupunki omistaa Hakaniementorin ympäröivine katualueineen.
Hakemus
Antilooppi Ky pyytää hakemuksessaan 1.12.2017, että sille varattaisiin Hakaniementorin alla oleva maanalainen alue pysäköintilaitoksen suunnittelua varten. Antilooppi Ky on pääkaupunkiseudun toimistokiinteistöihin keskittynyt kiinteistösijoitusyhtiö. Yhtiön omistavat suomalainen eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen sekä ruotsalainen eläkevakuutusyhtiö AMF Pensionsförsäkring.
Tavoitteena on ensi vaiheessa selvittää pysäköintilaitoksen toteuttamisen mahdollisuuksia ja selvittää pysäköintilaitoksen oikea laajuus, jotta se tukee alueen kehittymistä ja vetovoimaa liikepaikkana, työpaikkana ja asuinalueena. Samassa yhteydessä selvitetään liikkumisen tarpeet alueella nyt ja tulevaisuudessa, jotta maanalaisesta tilasta muodostuisi aikaa kestävä liikkumisterminaali. Lisäksi Antilooppi käynnistää jatkosuunnittelun teknisten reunaehtojen selvittämiseksi ja urakkakilpailun mahdollistamiseksi.
Hanke on osa Antilooppi Ky:n pitkän tähtäimen aluekehityssuunnitelmaa, jonka se on käynnistänyt Hakaniemen alueen ja omistamiensa kohteiden kehittämiseksi. Yhtiö omistaa Hakaniemen alueella kiinteistöt osoitteissa Siltasaarenkatu 6, Siltasaarenkatu 8-10, Siltasaarenkatu 12, Siltasaarenkatu 18-20, Paasivuorenkatu 4-6 ja Paasivuorenkatu 3, joissa on yhteensä noin 70 000 m² vuokrattavaa liike- ja toimistotilaa.
Varausaikana Antilooppi Ky pyrkii sopimaan pysäköintilaitoksen pitkäaikaisen maanvuokrasopimuksen ehdot. Alue tullaan vuokraamaan perustettavan kiinteistöyhtiön nimiin urakkakilpailun jälkeen.
Kuvaus hankkeesta
Hakaniementori ja sen ympäristön kiinteistöt tarvitsevat kiireellisiä kehittämistoimenpiteitä. Toteutuessaan pysäköintilaitos parantaa osaltaan sekä Hakaniementorin että kauppahallin ja muiden torin läheisyydessä olevien kiinteistöjen toimintaedellytyksiä sekä palvelee siten myös alueen ja sen ympäristön asukkaita ja asiakkaita.
Pysäköintilaitoksesta on tarkoitus johtaa yleisen jalankulun yhteys metron lippuhalliin ja torialueelle sekä jalankulkuyhteydet Siltasaarenkadun toisella puolella oleviin rakennuksiin ja mahdollisesti Metallitaloon. Laitokseen on mahdollista toteuttaa pohjoinen ajoyhteys Sörnäisten rantatieltä Merihaan kalliosuojaan johtavan ajotunnelin kautta. Yhteys palvelee tarvittaessa myös kauppahallin huolto- ja pysäköintiliikennettä. Varausaikana neuvotellaan ja sovitaan tilojen toteutustavasta.
Nykyisen voimassa olevan asemakaavan muutoksen laatimisen yhteydessä kaupunkisuunnitteluvirasto on tehnyt Hakaniementorin ympäristössä autopaikkaselvityksen, jonka mukaan alueella on noin 700 autopaikan vajaus. Osan tästä muodostaa asemakaavan toteutuessa kaduilta ja Hakaniemenrannan alueelta poistuvat yhteensä 115 autopaikkaa. Katu- tai torialueelle ei voida osoittaa lisää asiakas- eikä muutakaan pysäköintiä, joten alueelle mahdollisesti rakennettavat uudet pysäköintipaikat on osoitettava torialueelle suunnitellusta maanalaisesta pysäköintilaitoksesta.
Pysäköintilaitoksen toteuttaminen tukee olemassa olevan metroasemakiinteistön, Hakaniementorin, kauppahallin ja muiden lähialueen kiinteistöjen käyttöä ja kehittämistä. Pysäköintilaitokseen on mahdollista sijoittaa lähialueen kiinteistöjen asemakaavojen ja rakennuslupien edellyttämiä velvoitepaikkoja. Alueen asemakaavoissa on toteuttamattomia autopaikkatarpeita, jotka toteutuvat vähitellen, kun kiinteistöjen osalta haetaan rakennuslupia ja rakennushankkeet alueella käynnistyvät.
Hakaniementorin alapuolelle on yritetty aikaisemmin useita kertoja toteuttaa maanalaista pysäköintilaitosta, mutta hankkeet ovat jääneet toteutumatta pysäköintilaitoksen omistus- ja rahoitusrakennetta koskevien kysymysten jäätyä ratkaisematta.
Hakemus ja viitesuunnitelma sekä tarkempi hankkeen kuvaus ovat oheismateriaalissa.
Asemakaavatiedot
Alueella on 5.8.2005 voimaan tullut asemakaava nro 11313, joka mahdollistaa yleisen pysäköintilaitoksen rakentamisen tarvittavine jalankulku- ja ajoyhteyksineen.
Hakaniementorin alaiseen tilaan saa sijoittaa yleisen pysäköintilaitoksen, jonka autopaikkamäärä on enintään 700. Ajoyhteydet saa järjestää Sörnäisten rantatiellä olevan Merihaan kalliosuojan ajoluiskan kautta sekä ajoluiskana tontin 11/300/8 (Metallitalo) edustalla. Luiskat ovat kaksisuuntaisia. Metallitalon luiskan toteuttaminen ei tosin ole todennäköisesti mahdollista Kruunuratikan tilavarauksen takia. Torialueelle saa rakentaa kolme uutta sisäänkäyntiä maanalaiseen pysäköintilaitokseen (map2, map3). Lounaisen sisäänkäynnin (map2) määräykseen on lisätty pakolliseksi hissin rakentaminen.
Pysäköintilaitoksesta saa rakentaa yleisen jalankulkuyhteyden Hakaniemen kauppahalliin ja metron lippuhallitasolle. Lisäksi laitoksesta saa rakentaa tonteille 11297/12 (entinen Sokoksen tavaratalo) ja 11300/8 (Metallitalo) johtavan maanalaisen yleisen jalankulkutunnelin (map4) tason -3.0 yläpuolelle, jonka vapaan leveyden on oltava vähintään 5 metriä ja alle 40 metrin pituisilla suorilla osuuksilla vähintään 4 metriä. Mainittujen tonttien päässä jalankulkuyhteyden uloskäytävää ei saa sijoittaa katualueelle. Metron lippuhallitasolta saa johtaa yleisen uloskäynnin tonteille 11299/1 ja 11001/5 (Ympyrätalo).
Pysäköintilaitoksen maanpäällisten osien (sisäänkäyntirakennukset, ilmastointi- ja poistoilmakanavat, ajoluiskat) sovittamiseen kaupunkikuvaan on kiinnitettävä erityistä huomiota. Rakennusten ja rakennelmien tulee olla ilmeeltään keveitä ja läpinäkyviä sekä materiaaleiltaan korkealaatuisia. Pysäköintilaitoksen sisäänkäyntien ja -ajojen kynnysten on oltava +2,3 metrin korkeudessa. Rakennusten korkeus maanpinnasta saa olla enintään 3 metriä (map3).
Pysäköintihallin laajuus jalankulkutunneleineen on kaavaselostuksen mukaan noin 22 000 m².
Kopio asemakaavan muutoksesta nro 11313 on oheismateriaalissa.
Kaupungin tulot ja kustannukset
Kaupungille hankkeesta aiheutuvat kustannukset tulevat ainakin torialueen lisä- ja muutostöistä ja kauppahallin huoltopihasta. Kustannusjaosta neuvotellaan tarkemmin varausaikana.
Arvio maanvuokratuloista on noin 100 000 €/vuosi, kun vertailukohtana käytetään viime aikoina toteutettujen pysäköintilaitosten maanvuokratasoa. Tulevasta vuokratasosta pyydetään ulkopuolinen arvio.
Hanke tukee Hakaniemen kehitystä
Pysäköintilaitoksen toteuttaminen tukee olemassa olevan metroasemakiinteistön, Hakaniementorin, kauppahallin ja muiden lähialueen kiinteistöjen käyttöä ja kehittämistä. Hanke toisi lisää suojaisia jalankulkuyhteyksiä ja huoltoyhteyksiä alueelle.
Pysäköintilaitokseen on mahdollista sijoittaa lähialueen kiinteistöjen asemakaavojen ja rakennuslupien edellyttämiä velvoitepaikkoja. Alueen asemakaavoissa on toteuttamattomia autopaikkatarpeita, jotka toteutuvat vähitellen, kun kiinteistöjen osalta haetaan rakennuslupia ja rakennushankkeet alueella käynnistyvät.
Hakaniementorin alapuolelle on yritetty aikaisemmin useita kertoja toteuttaa maanalaista pysäköintilaitosta, mutta hankkeet ovat jääneet toteutumatta pysäköintilaitoksen omistus- ja rahoitusrakennetta koskevien kysymysten jäätyä ratkaisematta. Nyt hanke toteutuisi yhden yksityisen sijoittajan voimin ilman kaupungin merkittäviä investointeja.
Lopuksi
Hakaniementorin maanalaisen alueen varaaminen pysäköintilaitoksen suunnittelua varten on hyvin perusteltua Hakaniemen alueen kehittämisen kannalta.
Ehdotus on kaupunkiympäristölautakunnan esityksen mukainen.
Esittelijä
elinkeinojohtaja
Marja-Leena Rinkineva
Lisätiedot
Timo Härmälä, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36028
timo.harmala(a)hel.fi
Liitteet
1 | Kartta varausalueesta |
2 | Maanallerakentamisohje |
Oheismateriaali
1 | Suunnitteluvaraushakemus Hakaniemen pysäköinti_allekirjoitettu |
2 | asemakaava11313 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Antilooppi Ky | Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Tiedoksi
Kaupunkiympäristölautakunta
Talous- ja suunnitteluosasto
Päätöshistoria
Kaupunkiympäristölautakunta 12.12.2017 § 279
HEL 2017-013093 T 10 01 01 00
Hakaniementori, Siltasaarenkatu 7
Esitys
Kaupunkiympäristölautakunta esitti kaupunginhallituksen elinkeinojaostolle alueen varaamista maanalaisen pysäköintilaitoksen suunnittelua varten Hakaniemestä seuraavin ehdoin:
1
Varauksensaaja on Antilooppi Ky (Y-tunnus 2701987-9) sekä sen perustamat yhtiöt.
2
Varaus on voimassa 31.12.2020 saakka.
3
Varausalue on liitekartan nro 1 mukainen ja se koostuu pääosin Helsingin kaupungin 11. kaupunginosan (Kallio) voimassa olevan asemakaavan nro 11313 mukaisesta Hakaniemen torin alaisesta tilasta ajo- ja jalankulkuyhteyksineen. Alueen pinta-ala on yhteensä noin 18 590 m². Varausalueen kiinteistötunnukset ovat 91-11-9902-101, 91-11-9901-100 ja 91-11-9901-0.
4
Varauksensaaja on velvollinen suunnittelemaan ja toteuttamaan hankkeen yhteistyössä kaupunkiympäristön toimialan, kaupunginkanslian aluerakentamisprojektin, liikennelaitoksen (HKL) ja Helsingin seudun liikenteen (HSL) sekä tarvittaessa muiden kaupungin yhteistyökumppaneiden kanssa.
Lisäksi Pisara-radan suunnitelmien osalta on tehtävä yhteistyötä tarvittavien valtion viranomaisten kanssa.
5
Hankkeen maanalaiset tilat tulee suunnitella ja toteuttaa seuraavin ehdoin:
a) Rakentaminen tai käyttö ei saa alentaa pohja- tai orsiveden pintaa eikä vähentää sen virtausta.
b) Suurien yleisötapahtumien järjestäminen torilla on oltava hallin kantavuuden ja rakenteiden kannalta mahdollista hankkeen valmistuttua.
c) Torin pintamateriaalin alle on varattava riittävästi tilaa kunnallisteknisille järjestelmille kaupunkiympäristön toimialan ohjeiden mukaisesti.
d) Työnaikaiset haitat Hakaniemen halli- ja torikaupalle tulee jäädä mahdollisimman vähäisiksi. Hanketta toteutettaessa tulee toimia yhteistyössä kaupunkiympäristön toimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden tilapalveluiden tukkutori-yksikön kanssa sekä pyrkiä rakentamisen ja kaupankäynnin yhteensovittamisessa siihen, että haitat kauppahallin toiminnalle ja torikaupalle ovat mahdollisimman lyhytaikaisia ja vähäisiä sekä tarvittavat väistötilaratkaisut toimivia.
e) Suunnittelussa on huomioitava kauppahallin peruskorjauksen suunnitelmat. Pysäköintilaitoksen yhteyteen on suunniteltava tilat kauppahallin huoltoa varten. Toteutus- tai vuokrakustannuksista sovitaan erikseen.
f) Pysäköintilaitoksen toteutuksessa tulee huomioida asemakaavan mukainen varaus Hakanimen kauppahallin sekä metron lippuhallin huoltoyhteydelle tarvittavine lastausalueineen. Huoltoyhteyden ja lastausalueen vapaa ajokorkeus tulee olla vähintään 3,5 m.
g) Suunnittelussa on huomioitava tilavaraus tulevalle tulvavesipumppaamolle, jonka sijainti on esitetty ohjeellisesti oheismateriaalissa.
h) Pysäköintipaikkamäärä on selvitettävä yhteistyössä kaupunkiympäristön toimialan kanssa ottaen huomioon tulevat asemakaavahankkeet ja markkinaehtoinen pysäköintistrategia.
Pysäköintipaikat on varattava ensisijaisesti lähialueen yritysten ja asukkaiden käyttöön. Laitoksesta ei saa osoittaa nimettyjä paikkoja kuin erityisiin tarpeisiin.
Lyhytaikaiseen ja pitkäaikaiseen pysäköintiin varattavien autopaikkojen määrä neuvotellaan varausaikana ja siitä sovitaan ehdot pitkäaikaisessa maanvuokrasopimuksessa.
i) Pysäköintilaitoksen ajoyhteys tulee järjestää ensisijaisesti Sörnäisten rantatiellä olevan ajoluiskan kautta.
j) Hanke on tietoinen, että Hakaniemenrannan asemakaavan muutoksen yhteydessä laadittu liikennesuunnitelma muuttaa alueen liikennejärjestelyjä, erityisesti eteläisen sisäänajon saavutettavuutta suuntaisliittymäjärjestelyjen takia.
k) Hankkeella on oikeus tutkia varausalueen ulkopuolelle sijoittuvaa toista ajoneuvoluiskaa yhdessä kaupunkiympäristön toimialan maankäyttö- ja kaupunkirakenne -palvelukokonaisuuden kanssa.
l) Suunnittelussa on noudatettava kaupungin yleisten alueiden alle tehtävien rakenteiden suunnitteluohjetta 21.3.2017 (liite nro 2).
m) Hankkeen on laadittava hankkeen toteuttamiseen liittyvien haittojen hallintasuunnitelma.
6
Hanke vastaa pysäköintilaitoksen toteutuksen edellyttämien johtosiirtojen, torin päällysrakenteen ja torin käytön edellyttämien teknisten järjestelmien suunnittelun hankkimisesta sekä suunnittelun johtamisesta. Kaupunki ja johtojen omistajat ohjaavat suunnittelua sekä hyväksyvät osaltaan suunnitelmat.
Hanke vastaa pysäköintilaitoksen toteutuksen edellyttämien johtosiirtojen, torin päällysrakenteen ja torin käytön edellyttämien teknisten järjestelmien toteutuksen hankkimisesta, rakennuttamisesta ja kustannuksista, ellei kustannusjaosta toisin sovita.
7
Varattava tontti suunnitellaan ja toteutetaan varauksensaajan kokonaisvastuuperiaatteella. Kaupunki ei vastaa varauksensaajalle mahdollisesti aiheutuvista vahingoista, haitoista eikä kustannuksista, mikäli aluetta ei saada rakentamiskelpoiseksi varauksensaajan hankkeen toteuttamisen edellyttämässä aikataulussa tai tontin luovutusehdoista ei päästä sopimukseen.
8
Varauksensaaja on velvollinen suunnittelemaan ja toteuttamaan varatun tontin ilman aiheetonta viivytystä ja osaltaan aktiivisesti edistämään tälle varatun tontin suunnittelua ja rakentamista. Kaupungilla on oikeus seuraamuksitta määrätä varaus päättymään kesken varausajan, mikäli on ilmeistä, ettei tontin rakentamista aloiteta varausajan lopussa ja hankkeen viivästyminen johtuu varauksensaajasta riippuvasta syystä.
Kaupungilla on oikeus seuraamuksitta määrätä varaus päättymään kesken varausajan ja/tai olla jatkamatta varausta, mikäli varauksensaaja ei noudata varausehtoja ja kaupungin niiden perusteella mahdollisesti antamia ohjeita.
9
Varauksensaaja on velvollinen toiminnassaan noudattamaan verotusta, ympäristönsuojelua, työsuojelua, työoloja sekä työehtoja koskevia sekä muita vastaavia lakisääteisiä velvoitteita.
Mikäli varauksensaaja ei noudata edellä tarkoitettuja lakisääteisiä velvoitteitaan tai varauksensaaja taikka varauksensaajana toimivan yhtiön johtohenkilö tai edustus-, päätös- tai valvontavaltaa käyttävä henkilö tuomitaan ns. harmaaseen talouteen liittyvästä rikoksesta (esim. verotus) tai muusta vastavasta yritystoimintaan liittyvästä rikoksesta, kaupungilla on oikeus seuraamuksitta määrätä varaus päättymään kesken varausajan.
Kaupungilla on edelleen oikeus seuraamuksitta määrätä varaus päättymään kesken varausajan, mikäli varauksensaaja asetetaan konkurssiin tai yrityssaneeraukseen tai muutoin käy ilmeiseksi, ettei varauksensaajalla ole taloudellisia tai muita edellytyksiä hankkeen toteuttamiseksi.
10
Kaupungilla on kaikissa tilanteissa oikeus seuraamuksitta olla jatkamatta varausta.
(Varaustunnus L1-1-1114)
Käsittely
12.12.2017 Ehdotuksen mukaan
Asian aikana kuultavana oli johtava tonttiasiamies Ilkka Aaltonen. Asiantuntijana poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho
Lisätiedot
Ilkka Aaltonen, johtava tonttiasiamies, puhelin: 09 310 36441
ilkka.aaltonen(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunginkanslia@hel.fi | http://www.hel.fi/kaupunginkanslia | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 1/2018 | 1 (23) |
Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto |
|
| |
|
| Asia/4 | |
| 29.01.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
4
Katsaus maahanmuuttoasioihin ja Helsingin kotouttamisohjelman 2017–2021 valmistelun tilanteeseen
HEL 2017-007954 T 00 01 06
Päätösehdotus
Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto merkitsee tiedoksi katsauksen maahanmuuttoasioihin ja Helsingin kotouttamisohjelman 2017–2021 valmistelun tilanteeseen.
Esittelijän perustelut
Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto ohjaa kaupungin elinkeino-, kilpailukyky-, maahanmuutto- ja työllisyyspolitiikkaa ja elinkeinojaoston hallintosäännön mukaisesti päättää maahanmuuttoon liittyvistä periaatteista ja seuraa niiden toteutumista.
Helsingin kaupunkistrategiassa vuosille 2017-2021 linjataan maahanmuuttoon liittyviä tavoitteita, jotka tullaan viemään osaksi valmisteilla olevaa Helsingin kotouttamisohjelmaa. Strategian mukaan Helsinki palvelee kansainvälisesti orientoituneena metropolina muualta tulevia, edistää suvaitsevaisuutta ja monimuotoisuutta sekä panostaa maahanmuuttajien osaamisen hyödyntämiseen työmarkkinoilla ja laajemmin yhteiskunnassa.
Katsaus maahanmuuttoasioihin tilastojen valossa
Helsingin kasvu perustuu maahanmuuttoon. Vuoteen 2030 mennessä vieraskielisen väestön ennustetaan kasvavan noin 23 prosenttiin koko väestöstä. Vuosina 2004–2015 Helsingin työllisen työvoiman kasvu tuli lähes kokonaan ulkomaalaistaustaisten työllisten määrän kasvusta. Lähitulevaisuuden merkittävin muutos on toisen sukupolven kasvu ja siihen kuuluvien siirtyminen jatkokoulutukseen ja työelämään.
Ulkomaalaistaustaisia helsinkiläisiä oli vuoden 2017 alussa 94 888 henkilöä eli 14,9 prosenttia kaupungin väestöstä. Vuosien 2015 ja 2016 lisääntynyt turvapaikanhakijoiden tulo Suomeen tulee näkymään muuttovoittona pääkaupunkiseudulla vielä seuraavien vuosien aikana.
Vuoden 2017 alusta alkaen vieraskielisten kuten myös kaikkien työttömien määrät ovat kääntyneet reippaaseen laskuun. Vuoden 2017 syyskuussa Helsingin 35 850 työttömästä 27 prosenttia puhui äidinkielenään muuta kuin suomea tai ruotsia. Vieraskielisiä työttömiä oli 9 800. Määrä oli kahdeksan prosenttia pienempi kuin vuotta aiemmin.
Vuoden 2017 aikana NewCo Helsingin yritysneuvonnan asiakkaista hieman yli kolmannes eli 1 379 henkilöä oli ulkomaalaistaustaisia. NewCo Helsingin ulkomaalaistaustaisten asiakkaiden yrityksiä oli vuoden 2017 aikana marraskuun loppuun mennessä perustettu 251 kappaletta.
Marraskuun 2017 loppuun mennessä Helsinkiin on vastaanoton piiristä muuttanut kuluvana vuonna 181 oleskeluluvan saanutta henkilöä. Helsingin vastaanottokeskuksessa oli rekisteröityneenä marraskuussa 2017 noin 1260 turvapaikanhakijaa, joista 986 oli yksityismajoituksessa.
Maahanmuuton ajankohtaiset hankkeet
Stadin osaamiskeskus
Osaamiskeskus yhdistää kotoutumiskoulutuksen, ammatillisen koulutuksen, sosiaalisen kuntoutuksen ja työllistymisen palvelut. Toiminnan aloituksen jälkeen palveluihin on ohjattu 1 800 asiakasta. Vuositasolla asiakasmäärä on noin 1 200. Asiakkaat palveluohjataan Uudenmaan TE-toimistosta tai Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialalta. Ohjatuista asiakkaista vajaa kolmannes eli 560 henkilöä on polutettu eteenpäin. Heistä reilu puolet jatkaa tutkintoon johtavassa koulutuksessa, reilu neljännes on työllistynyt tai perustanut yrityksen. Tavoitteena on jatkossa vuositasolla vähintään 1 000 asiakkaan volyymi ja se, että 80 prosentille asiakkaista löytyy ratkaisu koulutuksen tai työllistymisen kautta.
Kaupunginhallituksen erillismäärärahan hankkeet
Kaupunginhallitus kohdensi päätöksellään vuoden 2016 talousarvioon 10 miljoonan euron määrärahan turvapaikanhakijoiden kotoutumisen edellytysten ja maahanmuuttajien hyvän kotouttamisen varmistamiseksi. Viiden hankkeen avulla on vuosina 2016–2017:
käynnistetty Stadin osaamiskeskus ja sen avulla yhdistetty ammatillista koulutusta, työllistymistä ja kuntoutusta
kehitetty uusia yhteistyön malleja terveysasematyön, psykiatrian, sosiaalisen kuntoutuksen ja maahanmuuttoyksikön kesken sosiaali- ja terveystoimialalla
lisätty matalan kynnyksen toimintamahdollisuuksia liikunnan ja kulttuurin keinoin sekä tekemällä ihmisten kohtaaminen mahdolliseksi
turvapaikanhakijanuoria ja maahanmuuttajataustaisia nuoria on tuettu jalkautuvan nuorisotyön sekä yksilö- ja ryhmätoiminnan keinoin
tuettu lasten, nuorten ja perheiden kotoutumista avoimessa leikkipuistotoiminnassa Kotoklubi Kaneli-toiminnan ja peruskouluissa monikielisten ohjaajien avulla
Kaupunginhallitus kohdensi lisäksi vuoden 2017 talousarvioon 2 miljoonan euron määrärahan maahanmuuttajien työmarkkina-aseman parantamiseen. Määrärahasta kohdennettiin yhteensä 1 379 020 euroa. Rahoituksen avulla on muun muassa kehitetty digitaalisia neuvontasovelluksia maahanmuuttajayrittäjiksi aikoville, edistetty pakolaistaustaisten yrittäjyyttä ja kehitetty yrittäjäperustaisen kotouttamisen konseptia sekä tarjottu kotivanhempien kielikoulutusta ja omakielisiä vertaisryhmätoimintoja. Lisäksi on tuettu kummitaiteilijatoimintaa Ole Hyvä Helsinki -hankkeessa.
Kansainvälisten osaajien asettautumisen tukeminen
International House Helsinki (IHH) on Helsingin kaupungin koordinoima hanke, jossa maahanmuuttajien työmarkkinoille sijoittumisen kannalta keskeiset neuvonta- ja viranomaispalvelut kootaan saman katon alle. Henkilöasiakkaiden lisäksi IHH palvelee yrityksiä ja työnantajia ulkomaiseen työvoimaan ja sen rekrytointiin liittyvissä kysymyksissä. Palvelu käynnistyi joulukuussa 2017 Uudenmaan maistraatin tiloissa Helsingin Albertinkadulla.
Helsinki on myös mukana valtioneuvoston yhteisessä ja työ- ja elinkeinoministeriön koordinoimassa Talent Boost -ohjelmassa, jonka tavoitteena on vahvistaa kansainvälisten osaajien houkuttelua Suomeen sekä Suomessa jo olevien kansainvälisten osaajien asiantuntemuksen kanavoimista yritysten kasvun ja kansainvälistymisen sekä innovaatiotoiminnan tueksi.
Helsingin kotouttamisohjelma 2017–2021
Kaupungin on kotoutumislain (1386/2010) mukaan laadittava kotoutumisen edistämiseksi kotouttamisohjelma. Kotouttamisohjelman tavoitteet perustuvat kaupungin strategiaan vuosille 2017–2021. Ohjelmaa on valmisteltu kaupunginkanslian maahanmuutto- ja työllisyysasiat -yksikön sekä toimialojen ja sidosryhmien yhteistyönä. Toimenpiteet ja mittaristot kotouttamisohjelman tavoitteille luodaan tammi-maaliskuun 2018 aikana. Ohjelma tuodaan elinkeinojaostoon alustavasti huhtikuussa 2018.
Kotouttamisohjelman visio on, että Helsinki turvaa osaavan työvoiman saannin koulutusta ja osaamista hyödyntämällä. Kilpailukykyä voidaan ylläpitää ja parantaa panostamalla jo täällä olevien ammattilaisten osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen. Samalla Helsinki houkuttelee maahan osaavaa työvoimaa ja yrittäjiä ulkomailta sekä tarjoaa heille riittävät asettautumista tukevat palvelut.
Ohjelman ydin voidaan tiivistää neljään teemaan, jotka ovat:
Helsinki on osaavan työvoiman kaupunki
Tavoitteina on, että ulkomaalaistaustaiset helsinkiläiset pääsevät osaamistaan, koulutustaan ja kykyjään vastaaviin tehtäviin ja samalla kaupunki näyttää esimerkkiä työnantajana osaavan työvoiman turvaamisessa muun muassa rekrytointitavoitteella. Työperusteista maahanmuuttoa ja sen osuutta kokonaismaahanmuutosta kasvatetaan muun muassa tarjoamalla korkeatasoisia palveluja sekä laadukasta kansainvälistä koulutusta.
Tavoitteena on vähentää ulkomaalaistaustaisten nuorten selkeästi muita suurempaa suhteellista osuutta koulutuksen ja työn ulkopuolella olevista nuorista. Lisäksi luodaan toimenpiteitä erityisesti toisen polven nuorten työllisyyden ja koulutuksen parantamiseksi.
Helsinki on maailman vaikuttavin paikka oppia
Kotouttamisohjelman osana laaditaan kaupunkistrategian tavoitteen mukaisesti oma maahanmuuton kehittämissuunnitelma kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle. Tavoitteena on luoda maahanmuuttajia paremmin palveleva kokonaisuus varhaiskasvatuksesta aikuiskoulutukseen ja työllistymiseen vuosille 2017–2021. Suunnitelma kokoaa toimialan tavoitteet, toimenpiteet, mittarit ja resurssitarpeet koko strategiakaudelle. Päätavoitteena on luoda yhdenvertaiset ja saavutettavat kasvatus-, koulutus- ja työelämään siirtymisen mahdollisuudet kaikille.
Oppimisympäristöjen, pedagogisten ratkaisujen ja ohjauksen tulee tukea sitä, että vieraskielisten oppimistulokset paranevat suhteessa valtaväestön oppimistuloksiin. Tavoitteena on lisäksi, että kasvatuksen ja koulutuksen henkilöstön osaaminen on kielitietoista ja toimialalle rekrytoidaan systemaattisemmin vieraskielisiä ammattilaisia leikkipuistoihin, kouluihin, oppilaitoksiin, opistoihin sekä hallintoon. Suunnitelma viedään kasvatus- ja koulutuslautakunnan hyväksyttäväksi alustavasti huhtikuussa 2018 ja tuodaan osaksi Helsingin kotouttamisohjelmaa.
Helsinki on avoin ja osallistava sekä ehkäisee eriarvoistumista
Helsingin kotouttamisohjelmassa edistetään hyviä väestösuhteita ja pyritään konkreettisilla toimilla tukemaan moninaisten sosiaalisten verkostojen muotoutumista esimerkiksi kehittämällä kaupungin vapaaehtoistyön mahdollisuuksia ja muodostamalla järjestöstrategia koko kaupungille. Toimenpiteitä kehitetään erityisesti kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla. Helsingin alueiden ja väestöryhmien välistä eriytymistä vähennetään kohdentamalla palveluja niitä erityisesti tarvitseville ryhmille eri kieliryhmät huomioiden.
Tarkempi katsaus maahanmuuton tilanteeseen ja tilastoihin esitetään liitteessä.
Kokouksessa asiasta alustaa erityissuunnittelija Matleena Sierla.
Esittelijä
elinkeinojohtaja
Marja-Leena Rinkineva
Lisätiedot
Ilkka Haahtela, maahanmuutto- ja työllisyysasioiden päällikkö, puhelin: 09 310 25565
ilkka.haahtela(a)hel.fi
Matleena Sierla, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 36495
matleena.sierla(a)hel.fi
Laura Kyntölä, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 36666
laura.kyntola(a)hel.fi
Anu Riila, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 64495
anu.riila(a)hel.fi
Liitteet
1 | Tilastokatsaus maahanmuuttoon |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Tiedoksi
Kanslia
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunginkanslia@hel.fi | http://www.hel.fi/kaupunginkanslia | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
| |||