Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 21/2016 |
|
Kaupunginhallituksen johtamisen jaosto |
|
| |
|
|
| |
| 07.11.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
Kokousaika | 07.11.2016 8:00 - 8:45 |
|
|
Kokouspaikka | Kaupunginhallituksen istuntosali |
Läsnä
Jäsenet
Männistö, Lasse | puheenjohtaja |
Honkasalo, Veronika |
|
Lindell, Harri |
|
Majuri, Pekka |
|
Perälä, Erkki |
|
Rissanen, Laura |
|
Torsti, Pilvi |
|
Kivekäs, Otso | varajäsen |
Muut
Bogomoloff, Harry | kaupunginvaltuuston 1. varapuheenjohtaja |
Rauhamäki, Tatu | kaupunginhallituksen puheenjohtaja |
Pajunen, Jussi | kaupunginjohtaja |
Sarvilinna, Sami | kansliapäällikkö |
Karvinen, Marko | strategiapäällikkö |
Tammisto, Mari | hallintoasiantuntija |
Peltokorpi, Terhi | asiantuntija |
Rantala, Marcus | asiantuntija |
Häkkinen, Mika | riskienhallinnan asiantuntija |
Saarinen, Raimo K. | kaupungininsinööri |
Puheenjohtaja
Lasse Männistö | 79 - 82 §:t |
Esittelijät
Jussi Pajunen | kaupunginjohtaja |
Pöytäkirjanpitäjä
Mari Tammisto | hallintoasiantuntija |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alvnro |
helsinki.kirjaamo@hel.fi |
| +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 21/2016 |
|
Kaupunginhallituksen johtamisen jaosto |
|
| |
|
|
| |
| 07.11.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ | Asia |
|
79 | Kj/1 | Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
80 | Kj/2 | Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
81 | Kj/3 | Kaupunkiympäristön toimialan palvelukokonaisuuksia seuraavan tason organisaatio |
82 | Kj/4 | Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan palvelukokonaisuuksia seuraavan tason organisaatio |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alvnro |
helsinki.kirjaamo@hel.fi |
| +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 21/2016 | 1 (21) |
Kaupunginhallituksen johtamisen jaosto |
|
| |
|
| Kj/1 | |
| 07.11.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 79
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätös
Johtamisen jaosto päätti todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.
Samalla johtamisen jaosto päätti valita pöytäkirjantarkastajiksi Veronika Honkasalon ja Laura Rissasen sekä varatarkastajiksi Harri Lindellin ja Erkki Perälän.
Käsittely
Johtamisen jaosto päätti puheenjohtajan ehdotuksesta yksimielisesti valita pöytäkirjantarkastajaksi Veronika Honkasalon Osku Pajamäen sijasta.
Esittelijä
kaupunginjohtaja
Jussi Pajunen
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Johtamisen jaosto päättää todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.
Samalla johtamisen jaosto päättää valita pöytäkirjantarkastajiksi Osku Pajamäen ja Laura Rissasen sekä varatarkastajiksi Harri Lindellin ja Erkki Perälän.
Esittelijä
kaupunginjohtaja
Jussi Pajunen
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alvnro |
helsinki.kirjaamo@hel.fi |
| +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 21/2016 | 1 (21) |
Kaupunginhallituksen johtamisen jaosto |
|
| |
|
| Kj/2 | |
| 07.11.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 80
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano
Päätös
Johtamisen jaosto päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
Esittelijä
kaupunginjohtaja
Jussi Pajunen
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
kaupunginjohtaja
Jussi Pajunen
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alvnro |
helsinki.kirjaamo@hel.fi |
| +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 21/2016 | 1 (21) |
Kaupunginhallituksen johtamisen jaosto |
|
| |
|
| Kj/3 | |
| 07.11.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 81
Kaupunkiympäristön toimialan palvelukokonaisuuksia seuraavan tason organisaatio
HEL 2016-011780 T 00 01 00
Päätös
Kaupunginhallituksen johtamisen jaosto päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli Raimo K. Saarinen. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Johtamisen jaosto päätti yksimielisesti panna asian pöydälle Otso Kivekkään ehdotuksesta.
Esittelijä
kaupunginjohtaja
Jussi Pajunen
Lisätiedot
Marko Karvinen, strategiapäällikkö, puhelin: 310 36257
marko.karvinen(a)hel.fi
Mauno Rönkkö, erityissuunnittelija, puhelin: 310 46768
mauno.ronkko(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Kaupunginhallituksen johtamisen jaosto päättää kaupunkiympäristön toimialan palvelukokonaisuuksia seuraavan tason organisaation seuraavasti:
Maankäyttö ja kaupunkirakenne palvelukokonaisuutta seuraavan tason organisaatiot:
1. Maankäytön yleissuunnittelu
Maankäytön yleissuunnittelu vastaa yleiskaavoituksesta, strategisen maapolitiikan suunnittelusta ja teknistaloudellisesta suunnittelusta sekä maankäytön suunnittelun seudullisesta yhteistyöstä.
2. Asemakaavoitus
Asemakaavoitus vastaa kaupunkisuunnittelusta ja asemakaavojen laatimisesta sekä asemakaavatason maankäytöllistä harkintaa edellyttävistä asioista.
3. Maaomaisuuden kehittäminen ja tontit
Maaomaisuuden kehittäminen ja tontit vastaa maapolitiikan toteuttamiseen ja kaupungin maaomaisuuden kehittämiseen liittyvistä tehtävistä sekä tontinluovutuksista.
4. Liikenne- ja katusuunnittelu
Palvelu vastaa liikenne- ja katusuunnittelusta ja liikennejärjestelmän kehittämiseen liittyvistä tehtävistä.
5. Kaupunkitila- ja maisemasuunnittelu
Kaupunkitila- ja maisemasuunnittelu vastaa viheraluejärjestelmä-, alue- ja puistosuunnittelusta sekä luonnonsuojelun ja -hoidon suunnittelusta.
Rakennukset ja yleiset alueet palvelukokonaisuutta seuraavan tason organisaatiot:
1. Rakennetun omaisuuden hallinta
Rakennetun omaisuuden hallinta vastaa tilaomaisuuden sekä katu- ja puisto-omaisuuden hallinnasta sekä toimitilahankkeiden tavoitteiden määrittelystä.
2. Tilapalvelut
Tilapalvelut vuokraa tiloja sekä myy rakennuksia ja toimitilaosakkeita yksityiselle sektorille. Lisäksi se vastaa kaupungin omistamien asunto-osakkeiden ja välivuokrattujen asuntojen vuokraamisesta.
3. Ylläpito
Palvelu ylläpitää toimitiloja sekä katu- ja viheralueita.
4. Rakennuttaminen
Rakennuttaminen toteuttaa toimitiloihin sekä katu- ja viheralueisiin liittyviä hankkeita.
5. Asuntotuotanto
Asuntotuotanto vastaa kaupungin oman asuntotuotannon rakennuttamisesta ja peruskorjauksesta.
Palvelut ja luvat palvelukokonaisuutta seuraavan tason organisaatiot:
1. Kaupunkiympäristön asukas- ja yrityspalvelut
Kaupunkiympäristön asukas- ja yrityspalvelut vastaa asunnonvälityksestä ja muusta toimialan keskitetystä asiakaspalvelusta, asumisen viranomaispalveluista sekä yleisten alueiden käytön ohjauksesta ja valvonnasta.
2. Kaupunkimittauspalvelut
Kaupunkimittauspalvelut vastaa kiinteistönmuodostuksesta, sitovista tonttijaoista, kiinteistörekisterin pidosta, kaupungin kartastotehtävistä, kaavoitusmittauksista, paikkatietotehtävistä sekä toimintaansa liittyvistä tietopalveluista.
3. Rakennusvalvontapalvelut
Rakennusvalvontapalvelut vastaa rakennusvalvonnasta, käsittelee lupahakemukset ja tallentaa rakennussuunnitelmat sekä valvoo rakennustyötä ja rakennettua ympäristöä.
4. Ympäristöpalvelut
Ympäristöpalvelut vastaa ympäristön-, luonnon- ja vesien- sekä terveydensuojelusta, tupakkavalvonnasta, elintarvike- ja eläinsuojeluvalvonnasta sekä talousveden valvonnasta ja eläinlääkintähuollosta.
5. Pysäköinninvalvonta ja pysäköintipalvelut
Pysäköinninvalvonta ja pysäköintipalvelut vastaa kunnallisesta pysäköinninvalvonnasta ja ajoneuvojen siirtotoiminnasta sekä yleisten alueiden maksullisen pysäköinnin järjestämisestä.
Lisäksi johtamisen jaosto päättää, että nykyisen Staran toimintojen organisaatiomalli ja sijoittuminen kaupungin organisaatiossa selvitetään jatkotyöskentelyssä ja tarvittaessa organisoinnin edellyttämät päätösehdotukset kaupunginhallitukselle ja kaupunginvaltuustolle valmistellaan johtamisen jaoston käsiteltäväksi.
Esittelijän perustelut
Kaupunginvaltuusto on 22.6.2016 päättänyt johtamisjärjestelmän uudistamisesta ja hallintosäännön johtamisjärjestelmää koskevista osista. Päätöksessään kaupunginvaltuusto päätti myös, että kaupunginhallituksen johtamisen jaosto voi tehdä hallintosäännön toimeenpanoon liittyviä muiden toimielinten kuin kaupunginvaltuuston ja kaupunginhallituksen toimivaltaan kuuluvia päätöksiä ennen hallintosäännön voimaantuloa.
22.6.2016 päätetyssä hallintosäännössä on toimialojen palvelukokonaisuuksia alemman organisaation päättäminen määrätty toimialalautakuntien tehtäväksi. Toimialalautakunnat aloittavat työnsä 1.6.2017 jälkeen, josta syystä päätös tuodaan kaupunginhallituksen johtamisen jaoston käsiteltäväksi.
Esitys kaupunkiympäristön toimialan palvelukokonaisuuksia seuraavasta organisaatiotasosta on pääosin toimialaryhmän esityksen mukainen. Toimialaryhmän sisällä oli eriäviä näkemyksiä mm. katu- ja puistoinvestointien ohjelmointiin sekä investointimäärärahojen ja hankkeiden hallintaan liittyvien tehtävien sijainnista ja luontotehtävien sijainnista. Päätösesitys on muotoiltu työryhmän esityksen mukaan Johtaminen ja koordinaatio –ryhmässä.
Kaupunginvaltuuston 22.6.2016 hyväksymän hallintosäännön mukaan Maankäyttö ja kaupunkirakenne -palvelukokonaisuus vastaa toimintaedellytysten luomisesta ja järjestämisestä kaupunkiympäristön kehittämiselle, rakenteelliselle toimivuudelle ja viihtyisyydelle. Palvelukokonaisuuteen kuuluvat kaupungin maaomaisuuden omistukseen liittyvät tehtävät, kaavoitus sekä liikenteen ja yleisten alueiden suunnittelu.
Maankäyttö ja kaupunkirakenne -palvelukokonaisuus muodostuu viidestä palvelusta: maankäytön yleissuunnittelu, asemakaavoitus, maaomaisuuden kehittäminen ja tontit, liikenne- ja katusuunnittelu sekä kaupunkitila- ja maisemasuunnittelu.
Palvelut on muodostettu toimintoketjujen vaiheistuksen mukaisesti ja erityisasiantuntemuksen kokoaminen yhteen on otettu huomioon. Maaomaisuuden hallinnan ja maankäytön suunnittelun kokonaisuuden hallinta paranee, koska ko. palvelut ovat yhteisen ohjauksen piirissä. Maaomaisuuden kehittäminen ja tontit -palvelu on selkeintä pitää erillisenä palveluna, mutta asemakaavoitus -palvelun läheisyys mahdollistaa toimivan yhteistyön. Maankäytön yleissuunnittelu ja asemakaavoitus ovat omina palveluina, koska ne ovat maankäytön suunnittelun eri aikaperspektiivin omaavia suunnittelutasoja. Liikenne- ja katusuunnittelun sekä kaupunkitila- ja maisemasuunnittelun kokoaminen yhteen omiksi palveluiksi mahdollistaa suunnitteluprosessien ja vuorovaikutuskäytäntöjen kehittämisen sekä resurssien joustavan käytön. Palvelut muodostavat toiminnallisista lähtökohdista henkilömäärältään tasapainoiset kokonaisuudet ja johtamisen kannalta selkeät vastuut.
Maankäytön yleissuunnittelu vastaa maankäytön suunnittelun seudullisesta yhteistyöstä, yleiskaavoituksesta, strategisesta maapolitiikan suunnittelusta ja teknistaloudellisesta suunnittelusta.
Asemakaavoitus vastaa kaupunkisuunnittelusta ja asemakaavojen laatimisesta sekä asemakaavatason maankäytöllistä harkintaa edellyttävistä asioista.
Maaomaisuuden kehittäminen ja tontit vastaa maapolitiikan toteuttamiseen ja kaupungin maaomaisuuden kehittämiseen liittyvistä tehtävistä sekä tontinluovutuksista. Palvelun tehtäviin kuuluvat myös tonttien rakentamiskelpoisuuteen liittyvät tehtävät, geotekninen suunnittelu sekä alueelliset yhteisjärjestelyt.
Liikenne- ja katusuunnittelu vastaa liikennejärjestelmäsuunnittelusta, liikenteen hallintaan liittyvistä tehtävistä, liikennesuunnittelusta sekä katusuunnittelusta.
Kaupunkitila- ja maisemasuunnittelu vastaa viheraluejärjestelmäsuunnittelusta, maisema- ja ympäristösuunnittelusta, puistosuunnittelusta, verkosto- ja aluesuunnittelusta sekä luonnonsuojelusta ja -hoidon suunnittelusta. Nykyisen ympäristökeskuksen luonnonsuojelun suunnitteluun liittyvien tehtävien sisällyttäminen kaupunkitila- ja maisemasuunnitteluun edistää viheralueverkoston kokonaisvaltaista suunnittelua sekä vahvistaa sen kytkentää kaupunkikokonaiskehitykseen.
Nykyisen rakennusvalvonnan asiantuntijatehtävien siirto maankäytön ja kaupunkirakenteen palvelukokonaisuuteen ei ole osoittautunut jatkovalmistelun yhteydessä tarkoituksenmukaiseksi resurssien optimaalisen hyödyntämisen kannalta. Hyvä yhteistyö ja asiantuntemuksen hyödyntäminen riittävän ajoissa takaa prosessien sujuvuuden ja hyvän palvelukyvyn.
Rakennukset ja yleiset alueet –palvelukokonaisuus muodostuu seuraavista palveluista: rakennetun omaisuuden hallinta, tilapalvelut, ylläpito, rakennuttaminen ja asuntotuotanto.
Esitetty organisaatiomalli on pääosin toimintalähtöinen. Johtamisketjut ovat lyhyet ja rakenne hahmottuu selkeästi sekä ulkoisille että sisäisille asiakkaille. Palvelurakenne on henkilöstömäärältään tasapainoinen.
Rakennetun omaisuuden hallinta vastaa omistajalle kuuluvista rakennetun omaisuuden, kuten toimitilojen, katujen, puistojen ja siltojen sekä muiden taitorakenteiden elinkaaren hallintaan liittyvistä tehtävistä.
Tilapalvelut vuokraa toimitiloja. Lisäksi se vastaa asunto-osakkeiden hallinnasta ja kaupungin työsuhdeasuntojen sekä sosiaali- ja terveystoimialan tukiasuntojen vuokrauksesta. Helsingin Leijona Oy vastaa Torikorttelit alueen elävöittämisestä, tilojen vuokraamisesta ja kaupallisesta kehittämisestä sekä alueen tunnettavuuden kasvattamisesta samoin kuin Tukkutori vastaa Teurastamon alueen kehittämisestä.
Ylläpito vastaa toimitilojen sekä katu- ja viheralueiden ylläpidosta. Suorittavien kiinteistöjen hoito- ja ylläpitotehtävien sekä apuvälinepalveluiden sijoittuminen päätetään jatkovalmistelun yhteydessä, samoin Korkeasaaren eläintarhan ja Staran kiinteistöjen ylläpitovastuu ja ylläpidon organisointi. Pelastuslaitoksen osalta asia ratkaistaan maakuntahallinnon muutoksen yhteydessä.
Rakennuttaminen vastaa toimitilojen, liikuntapaikkojen sekä katu- ja viheralueiden rakentamishankkeiden toteutuksesta.
Asuntotuotanto vastaa kaupungin oman asuntotuotannon tuotantoprosessista kokonaisuudessaan: sen hankesuunnittelusta, rakennuttamisesta, myynnistä ja markkinoinnista sekä kaupunkikonsernin asuntojen peruskorjausten rakennuttamisesta yhtiöille.
Jatkovalmistelussa asuntotuotannon pitäminen yhtenä kokonaisuutena on osoittautunut tarkoituksenmukaiseksi, koska sitä ohjaa selkeät strategiset tavoitteet eikä se palveluna liity rakennetun omaisuuden hallintaan. Kaupungille strategisesti tärkeän asuntotuotannon edellytykset luodaan maankäytön ja kaupunkirakenteen palvelukokonaisuudessa kaavoituksella, tonttien luovutuksella ja rakentamiskelpoisuuden valmistelulla. Hyvällä toimialan sisäisellä yhteistyöllä varmistetaan asuntotuotantoprosessin sujuvuus, tuotannon asiakas- ja palvelulähtöisyys sekä toiminnan ja tuotannon kustannustehokkuus.
Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuus tuottaa kaupunkiympäristön palveluja kaupunkilaisille ja elinkeinoelämälle. Palvelukokonaisuuteen on koottu useassa eri virastossa nykyisin olevat keskeiset palvelu-, lupa- ja viranomaistehtävät mm. rakennusvalvonta ja -luvat, ympäristönsuojelu ja ympäristöterveydenhuolto sekä niihin liittyvät luvat ja valvonta, pysäköinninvalvonta sekä yleisten alueiden käyttöön liittyvät palvelut ja luvat.
Palvelurakenne - kaupunkiympäristön asukas- ja yrityspalvelut, kaupunkimittauspalvelut, rakennusvalvontapalvelut, ympäristöpalvelut sekä pysäköinninvalvonta ja pysäköintipalvelut - on muodostettu viranomaistoiminnoittain.
Asumisoikeus- ja Hitas-asuntoihin sekä valtion avustuksiin ja asukasvalintoihin liittyvien asumisen viranomaispalveluiden lisäksi kaupunkiympäristön asukas- ja yrityspalveluihin kuuluvat erilaisin maankäyttöluvin tapahtuva yleisten alueiden käytön ohjaus ja valvonta, luvattoman maankäytön ja kiinteistöille kuuluvien kadun kunnossapitovelvoitteiden valvonta sekä asunnonvälitys ja muu toimialan keskitetty asiakaspalvelu.
Kaupunkimittauspalveluihin kuuluvat kiinteistönmuodostus ja tonttijaot, kiinteistörekisterin pito ja kaupungin kartastotehtävät, kaavoitusmittaukset ja paikkatietotehtävät sekä alan tietopalvelut.
Ympäristöpalveluihin kuuluvat ympäristön-, luonnon- ja vesien- sekä terveydensuojelu, tupakka-, elintarvike- ja eläinsuojeluvalvonta sekä talousveden valvonta ja eläinlääkintähuolto.
Rakennusvalvontapalveluihin kuuluvat rakennusvalvonta, lupahakemusten käsittely ja rakennussuunnitelmien sähköinen tallentaminen sekä rakennustyön ja rakennetun ympäristön valvonta.
Pysäköinninvalvontaan ja pysäköintipalveluihin kuuluvat kunnallisen pysäköinninvalvonnan lisäksi ajoneuvojen siirtotoiminta, varastointi ja romuajoneuvojen hävittäminen, kaupunkiympäristön asukas- ja yrityspysäköintijärjestelmät sekä maksullisen pysäköinnin järjestäminen yleisillä alueilla.
Kaupunginvaltuuston 22.6.2016 (§ 196) tekemän johtamisjärjestelmän uudistamista ja hallintosäännön johtamisjärjestelmää koskevien osien hyväksymistä koskevan päätöksen perusteluissa on todettu, että rakentamispalvelun (Stara) toimintojen tarkempi sijoittuminen toimialan palvelukokonaisuusrakenteeseen täsmennetään valmistelun edetessä.
Staran nykyinen toiminta poikkeaa kokonsa (1 500 henkilöä), tehtäviensä laajuuden ja toimintatapansa puolesta kaupunkiympäristötoimialan muista palvelukokonaisuuksista ja palveluista. Tämän vuoksi sekä toimialan ja sen palvelukokonaisuuksien johtamisen kannalta Stara on tarkoituksenmukaista käsitellä omana kokonaisuutena, joka mahdollistaa tuotantopalvelujen kehittämisen ja hajallaan olevien tuotannon palvelujen keskittämisen yhden kokonaisuuden alle.
Staran toimintojen sijoittuminen ja mahdollinen muu organisaatiomalli kaupungin organisaatiossa selvitetään jatkotyöskentelyssä. Alustavissa tarkasteluissa mahdollisuutena on tunnistettu mm. liikelaitosmuoto. Jatkokehittämisessä on tarkoitus valmistella johtamisen jaostolle esitys tehtäväksi kaupunginhallitukselle ja kaupunginvaltuustolle tuotantopalvelujen vaihtoehtoisesta organisaatiomallista.
Esittelijä
kaupunginjohtaja
Jussi Pajunen
Lisätiedot
Marko Karvinen, strategiapäällikkö, puhelin: 310 36257
marko.karvinen(a)hel.fi
Mauno Rönkkö, erityissuunnittelija, puhelin: 310 46768
mauno.ronkko(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, kaupunginhallitus |
Tiedoksi
Kaupunginkanslia
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alvnro |
helsinki.kirjaamo@hel.fi |
| +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 21/2016 | 1 (21) |
Kaupunginhallituksen johtamisen jaosto |
|
| |
|
| Kj/4 | |
| 07.11.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 82
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan palvelukokonaisuuksia seuraavan tason organisaatio
HEL 2016-011080 T 00 01 00
Päätös
Kaupunginhallituksen johtamisen jaosto päätti kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan palvelukokonaisuuksia seuraavan tason organisaation seuraavasti.
Kulttuuripalvelukokonaisuuden seuraavan tason organisaatiot:
Liikuntapalvelukokonaisuuden seuraavan tason organisaatiot:
Nuorisopalvelukokonaisuuden seuraavan tason organisaatiot:
Lisäksi kaupunginhallituksen johtamisen jaosto päätti edellyttää, että
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli Mika Häkkinen. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta
Vastaehdotus:
Erkki Perälä 1: Lisätään päätöksen loppuun: "Lisäksi kaupunginhallituksen johtamisen jaosto edellyttää, että vapaa-ajan ja kulttuurin toimialan ja palvelukokonaisuuksien tukipalveluja ja toimintaa suunniteltaessa huomioidaan kaupunginmuseon, taidemuseon ja kaupunginorkesterin erityisluonne ja niiden tukipalveluissa henkilöstöltä vaadittava erityisosaaminen."
Kannattaja: Veronika Honkasalo
Vastaehdotus:
Erkki Perälä 2: Lisätään päätöksen loppuun: "Lisäksi kaupunginhallituksen johtamisen jaosto edellyttää, että ulkoilupalveluiden osalta selvitetään, kuuluvatko saariston ja meren ympäristönsuojelu- ja hoitopäätökset luontevimmin kaupunkiympäristön vai kulttuurin ja vapaa-ajan toimialaan."
Kannattaja: Veronika Honkasalo
Vastaehdotus:
Veronika Honkasalo: Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala valmistellaan niin, että kaupunginkirjasto erotetaan omaksi palvelukokonaisuudeksi kulttuurin, liikunnan ja nuorison rinnalle.
Kannattaja: Pilvi Torsti
Äänestys:
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Veronika Honkasalon vastaehdotus
Jaa-äänet: 5
Otso Kivekäs, Pekka Majuri, Lasse Männistö, Erkki Perälä, Laura Rissanen
Ei-äänet: 3
Veronika Honkasalo, Harri Lindell, Pilvi Torsti
Poissa: 1
Osku Pajamäki
Johtamisen jaosto hyväksyi esittelijän ehdotuksen äänin 5 - 3.
Johtamisen jaosto hyväksyi yksimielisesti Erkki Perälän vastaehdotusten mukaisesti muutetun ehdotuksen.
Esittelijä
kaupunginjohtaja
Jussi Pajunen
Lisätiedot
Marko Karvinen, strategiapäällikkö, puhelin: 310 36257
marko.karvinen(a)hel.fi
Mika Häkkinen, riskienhallinnan asiantuntija, puhelin: 310 36334
mika.hakkinen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Henkilöstötoimikunnan lausunto 4.11.2016 |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, kaupunginhallitus |
Päätösehdotus
Kaupunginhallituksen johtamisen jaosto päättää kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan palvelukokonaisuuksia seuraavan tason organisaation seuraavasti.
Kulttuuripalvelukokonaisuuden seuraavan tason organisaatiot:
Liikuntapalvelukokonaisuuden seuraavan tason organisaatiot:
Nuorisopalvelukokonaisuuden seuraavan tason organisaatiot:
Esittelijän perustelut
Kaupunginvaltuusto on 22.6.2016 päättänyt johtamisjärjestelmän uudistamisesta ja hallintosäännön johtamisjärjestelmää koskevista osista. Päätöksessään kaupunginvaltuusto päätti myös, että kaupunginhallituksen johtamisen jaosto voi tehdä hallintosäännön toimeenpanoon liittyviä muiden toimielinten kuin kaupunginvaltuuston ja kaupunginhallituksen toimivaltaan kuuluvia päätöksiä ennen hallintosäännön voimaantuloa.
22.6.2016 päätetyssä hallintosäännössä on toimialojen palvelukokonaisuuksia seuraavan organisaation päättäminen määrätty toimialalautakuntien tehtäväksi. Toimialalautakunnat aloittavat työnsä 1.6.2017 jälkeen, josta syystä päätös tuodaan kaupunginhallituksen johtamisen jaoston käsiteltäväksi.
Esitystä on käsitelty kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan työryhmässä 3.10., 11.10. ja 24.10.2016 sekä johtaminen ja koordinaatio -työryhmässä 12.10. ja 17.10.2016.
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan työryhmän puheenjohtaja Tuula Haavisto esittelee kokouksessa ehdotusta toimialan palvelukokonaisuuden seuraavan tason organisaatiosta.
Kulttuurin palvelukokonaisuuden palvelujen muodostuminen
Kulttuurin palvelukokonaisuuden ehdotus palveluiksi vastaa organisatorisesti nykyistä kulttuurivirastojen rakennetta ja palvelukokonaisuudeksi on esitetty seuraavia palveluita:
Kaupunginkirjasto
Kaupunginmuseo
Kaupunginorkesteri
Kaupungin taidemuseo
Yleiset kulttuuripalvelut
Ehdotettu palvelurakenne ilmentää palveluiden sisällöllistä moninaisuutta. Palvelurakenteessa säilyy omistajuus ja asiantuntemus palvelusisältöihin, mikä kulttuuri- ja taidetoiminnassa on lähtökohta laadukkaalle palvelukokemukselle.
Kaupunginkirjasto tarjoaa pääsyn aineistoihin, tietoon ja kulttuurisisältöihin ja ylläpitää monipuolista ja uudistuvaa kokoelmaa. Se edistää lukemista ja kirjallisuutta sekä yhteiskunnallista ja kulttuurista vuoropuhelua. Kaupunginkirjasto tarjoaa tietopalvelua, ohjausta ja tukea tiedon hankintaan ja käyttöön sekä tiloja oppimiseen, harrastamiseen, työskentelyyn ja kansalaistoimintaan. Kirjasto toimii lakisääteisenä valtakunnallisena keskuskirjastona.
Kaupunginmuseo huolehtii kulttuurihistoriallisesta kokoelmasta, sen hoidosta ja kartuttamisesta. Kaupunginmuseo edistää kulttuuriperintötiedon saavutettavuutta ja jakaa sisältöjä museoidensa näyttely- ja tapahtumatuotannon, julkaisujen ja verkkopalveluiden kautta. Kaupunkilaiset ovat toiminnan keskiössä. Kaupunginmuseo toimii Keski-Uudenmaan maakuntamuseona ja huolehtii kulttuuriympäristön vaalimisesta sekä muista erikseen säädetyistä alueellisista erityistehtävistä.
Kaupunginorkesteri vastaa Helsingin kaupunginorkesterin (HKO) toiminnasta. Sen tehtävänä on huolehtia sinfoniaorkesteritoiminnasta ja teatteri- ja orkesterilain mukaisesti tuottaa klassisen musiikin palveluita taiteellisista lähtökohdista. Orkesteri vaalii kansainvälistä sinfoniaorkesteriperinnettä ja edistää suomalaista säveltaidetta mahdollisimman korkealla taiteellisella tasolla.
Kaupungin taidemuseo vastaa taidemuseon (HAM) palveluiden tuottamisesta. Se hoitaa ja kartuttaa helsinkiläisten taidekokoelmaa. HAM edistää kuvataiteen saavutettavuutta sijoittamalla ja tuottamalla julkista taidetta eri puolille Helsinkiä. Näyttelytoiminta keskittyy Tennispalatsiin, jonne HAM tuottaa korkeatasoisia kansainvälisiä ja kotimaisia näyttelyitä verkostojensa avulla. Suhteet asiakkaisiin ja yleisötyö ovat taidemuseon ydintoimintaa. HAM on Uudenmaan aluetaidemuseo, ja toimintaa kehitetään yhdessä alueen taidemuseoiden kanssa.
Yleiset kulttuuripalvelut huolehtii kaupungin kulttuuritarjontaa alueellisesti ja sisällöllisesti täydentävistä kulttuuri- ja taidekasvatuspalveluista sekä avustuksin tuettavasta taide- ja kulttuurikenttään liittyvistä tehtävistä. Yleiset kulttuuripalvelut vastaa nykyisen kulttuurikeskuksen toimintaa.
Liikunnan palvelukokonaisuuden palvelujen muodostuminen
Liikuntapalvelukokonaisuus jakautuu kolmeen palveluun seuraavasti:
Liikuntaan aktivointi
Liikuntapaikat
Ulkoilupalvelut
Nykyisen liikuntaviraston toimintoja on yhdistetty asiakaslähtöisiksi toiminnalliseksi kokonaisuuksiksi. Palveluiden on suunniteltu jakautuvan alueellisesti silloin kun se on asiakkaan ja palvelun tuottamisen kannalta tarkoituksenmukaista ja taloudellisesti järkevää.
Liikuntaan aktivointi huolehtii liikunnanohjauksesta, kansalais- ja seuratoiminnan tukemisesta ja tapahtumista. Palvelun keskeisiä asiakkaita ja kohderyhmiä ovat liikkumattomat, vähän liikkuvat ja erityisryhmät. Palvelu sisältää nykyisiä ohjatun liikunnan palveluita sekä kansalais- ja seuratoiminnan tukemiseen ja tapahtumiin liittyviä tehtäviä.
Liikuntapaikat -palvelu huolehtii sisäliikuntapaikkojen ja ulkoliikuntapaikkojen hoitamisesta ja niiden palveluista. Sen palvelut kohdistuvat erityisesti liikuntaseuroille ja kunto- ja kilpaurheilijoille, mutta myös kuntoliikkujille.
Ulkoilupalvelut huolehtii ulkoilu- ja leirintäalueiden, reittien ja lähiliikuntapaikkojen hoitamisesta ja palveluista sekä merellisistä palveluista. Ulkoilupalveluiden keskeisiä asiakkaita ovat omatoimiset liikkujat ja harrasteliikkujat, arki- ja hyötyliikkujat ja ulkoilijat. Tähän palvelukokonaisuuteen on koottu nykyisiä merellisiä palveluja, ulkoilupalveluita ja reittejä.
Nuorison palvelukokonaisuuden palvelujen muodostuminen
Nuorisopalvelukokonaisuus jakautuu kolmeen palveluun seuraavasti:
Itäinen nuorisotyö
Läntinen nuorisotyö
Pohjoinen nuorisotyö
Nuorisoasiainkeskuksen johtosääntö ja organisaatio on uudistettu 1.1.2016 alkaen. Tuolloin luovuttiin toiminnoittain jäsennetystä organisaatiosta ja perustettiin aluejakoon pohjautuva organisaatio. Organisaatiouudistuksen tavoitteena oli muun muassa luoda matala ja selkeä linjaorganisaatio, jossa johtaminen ja esimiestuki jakaantuvat tasaisemmin.
Nuorisopalvelukokonaisuuden organisaatio on tarkoituksenmukaista muodostaa noudattelemaan pääosin nuorisoasiankeskuksen nykyistä organisaatiorakennetta, koska organisaatio uudistettiin vasta kuluvan vuoden alusta lukien. Toiminta ja johtaminen ovat vielä muotoutumassa.
Itäinen nuorisotyö -palvelu huolehtii nuorisotyöstä kaupungin itä- ja kaakkoisosissa ja nuorisojärjestöjen ja nuorisotoiminnan tukemisesta. Palveluun kuuluu myös idän alueen merellisiä ja luontotoimintoja sekä Bengtsårin leirisaari.
Läntinen nuorisotyö -palvelu huolehtii nuorisotyöstä kaupungin etelä- ja länsiosissa sekä ruotsinkielisestä nuorisotyöstä.
Pohjoinen nuorisotyö -palvelu huolehtii nuorisotyöstä kaupungin pohjois- ja koillisosissa.
Esittelijä
kaupunginjohtaja
Jussi Pajunen
Lisätiedot
Marko Karvinen, strategiapäällikkö, puhelin: 310 36257
marko.karvinen(a)hel.fi
Mika Häkkinen, riskienhallinnan asiantuntija, puhelin: 310 36334
mika.hakkinen(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, kaupunginhallitus |
Tiedoksi
Kaupunginkanslia
Päätöshistoria
Kaupunginhallituksen johtamisen jaosto 31.10.2016 § 78
HEL 2016-011080 T 00 01 00
Päätös
Kaupunginhallituksen johtamisen jaosto päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
31.10.2016 Pöydälle
Asian aikana kuultavana olivat Tuula Haavisto ja Mika Häkkinen. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Johtamisen jaosto päätti yksimielisesti panna asian pöydälle Lasse Männistön ehdotuksesta.
Esittelijä
vs. kaupunginjohtaja
Pekka Sauri
Lisätiedot
Marko Karvinen, strategiapäällikkö, puhelin: 310 36257
marko.karvinen(a)hel.fi
Mika Häkkinen, riskienhallinnan asiantuntija, puhelin: 310 36334
mika.hakkinen(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alvnro |
helsinki.kirjaamo@hel.fi |
| +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 21/2016 | 1 (21) |
Kaupunginhallituksen johtamisen jaosto |
|
| |
|
|
| |
| 07.11.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 79, 80 ja 81 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §
2
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 82 §.
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
| (09) 310 13701 (Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi) |
| (09) 310 13702 (Rakennus- ja ympäristötoimi) |
| (09) 310 13703 (Sivistystoimi) |
| (09) 310 13704 (Sosiaali- ja terveystoimi) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
oikaisuvaatimuksen tekijä
millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Kaupunginhallituksen johtamisen jaosto
|
|
Lasse Männistö puheenjohtaja |
|
|
|
Mari Tammisto pöytäkirjanpitäjä |
|
Pöytäkirja tarkastettu
|
|
Veronika Honkasalo | Laura Rissanen |
|
|
Harri Lindell | Erkki Perälä |
Asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu.
Pöytäkirja on pidetty yleisesti nähtävänä Helsingin kaupungin kirjaamossa (Pohjoisesplanadi 11-13) 22.11.2016.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alvnro |
helsinki.kirjaamo@hel.fi |
| +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
| |||