Helsingin kaupunki

Esityslista

9/2015

 

Kaupunginhallituksen konsernijaosto

 

 

 

 

 

 

08.06.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

Kaupunginhallituksen konsernijaosto

ESITYSLISTA

9 - 2015

 

 

KOKOUSKUTSU

 

 

 

Kokousaika

08.06.2015 klo 17:00

Kokouspaikka

Kaupunginhallituksen istuntosali

Käsitellään

Tällä esityslistalla mainitut asiat

 

 

 

Kaupunginhallituksen konsernijaosto

 

 

 

 

 


Asia

 

Sivu

Kaupunginjohtaja

1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

1

2

Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano

2

3

Kaupunginhallituksen konsernijaoston kokousajat ja -aiheet syksyllä 2015

3

4

PKS-yhteisöraportti 1/2015

5

5

Culminatum Innovation Oy Ltd:n varsinainen yhtiökokous 17.6.2015

6

6

Tietotekniikkaohjelman 2015–2017 noudattaminen kaupungin tytäryhteisöissä ja -säätiöissä

9

7

Kansainvälisen designsäätiön ajankohtaiskatsaus

12

8

Art and Design City Helsinki Oy Ab:n varsinaisen yhtiökokouksen jatkokokous

14

9

Suomen Japanin Instituutin säätiö -Stiftelsen för Finlands Institut i Japan -nimisen säätiön valtuuskunnan jäsenen nimeäminen

20

Rakennus- ja ympäristötoimi

1

Oy Gardenia-Helsinki Ab:n toimenpiteet talouden tasapainottamiseksi

22

Sosiaali- ja terveystoimi

1

Perustettavan Oy Apotti Ab:n hallituksen jäsenten nimeäminen

31

Sivistystoimi

1

Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy:n hallituksen puheenjohtajan nimeäminen

36

2

Mäkelänrinteen Uintikeskus Oy:n ylimääräisen yhtiökokouksen koolle kutsuminen

38

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

800012-62637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

helsinki.kirjaamo@hel.fi

http://www.hel.fi/konsernijaosto

+358 9 655 783

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

9/2015

(40)

Kaupunginhallituksen konsernijaosto

 

 

 

 

Kj/1

 

08.06.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

Päätösehdotus

Konsernijaosto päättää todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.

Samalla konsernijaosto päättää valita pöytäkirjantarkastajiksi jäsenet Modigin ja Rissasen sekä varatarkastajiksi jäsenet Männistön ja Torstin.

Esittelijä

kaupunginjohtaja

Jussi Pajunen

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

800012-62637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

helsinki.kirjaamo@hel.fi

http://www.hel.fi/konsernijaosto

+358 9 655 783

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

9/2015

(40)

Kaupunginhallituksen konsernijaosto

 

 

 

 

Kj/2

 

08.06.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano

Päätösehdotus

Konsernijaosto päättää, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.

Esittelijä

kaupunginjohtaja

Jussi Pajunen

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

800012-62637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

helsinki.kirjaamo@hel.fi

http://www.hel.fi/konsernijaosto

+358 9 655 783

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

9/2015

(40)

Kaupunginhallituksen konsernijaosto

 

 

 

 

Kj/3

 

08.06.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

Kaupunginhallituksen konsernijaoston kokousajat ja -aiheet syksyllä 2015

HEL 2015-004824 T 00 00 02

Päätösehdotus

Konsernijaosto päättää kokoontua 24.8., 31.8., 14.9., 28.9., 12.10., 26.10., 9.11., 16.11., 23.11. ja 14.12.2015 kaupunginhallituksen kokouksen jälkeen, kuitenkin aikaisintaan kello 17:00.

Lista kokouskohtaisista aiheista on liitteenä.

Konsernijaoston kokouspaikkana on kaupunginhallituksen istuntosali kaupungintalolla.

Samalla konsernijaosto päättää, että toimielimen puheenjohtaja voi, mahdollisuuksien mukaan varapuheenjohtajien kanssa neuvoteltuaan, asioiden vähäisen määrän tai muun erityisen syyn takia peruuttaa kokouksen tai muuttaa kokouksen alkamisaikaa päätettynä kokouspäivänä.

Lisäksi konsernijaosto päättää

-        että pöytäkirja konsernijaoston kokouksista pidetään yleisesti nähtävänä Helsingin kaupungin kirjaamossa kokousta seuraavana yhdeksäntenä arkityöpäivänä ja

-        että konsernijaoston kokousajoista ja edellä mainituista nähtävänäpidoista kuulutetaan julkisten kuulutusten ilmoitustaululla, kaupungin verkkosivuilla sekä kaupunginhallituksen päättämissä ilmoituslehdissä.

Esittelijän perustelut

Helsingin kaupungin hallintosäännön 3 §:n mukaan toimielin kokoontuu päättäminään aikoina sekä lisäksi puheenjohtajan tai hänen estyneenä ollessaan varapuheenjohtajan kutsusta.

Esittelijä

kaupunginjohtaja

Jussi Pajunen

Lisätiedot

Lauri Menna, hallintoasiantuntija, puhelin: 310 36012

lauri.menna(a)hel.fi

Liitteet

1

Kokoussuunitelma syksylle 2015

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Tiedoksi

Kaupunginkanslia

Lauta- ja johtokunnat

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

800012-62637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

helsinki.kirjaamo@hel.fi

http://www.hel.fi/konsernijaosto

+358 9 655 783

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

9/2015

(40)

Kaupunginhallituksen konsernijaosto

 

 

 

 

Kj/4

 

08.06.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

PKS-yhteisöraportti 1/2015

HEL 2015-005747 T 00 01 06

Päätösehdotus

Kaupunginhallituksen konsernijaosto päättää merkitä tiedoksi PKS-yhteisöjen seurantaraportin 1/2015.

Esittelijän perustelut

Konserniohjauksen periaatteiden mukaan kaupunki seuraa PKS-yhteisöjen toimintaa ja tuloksellisuutta määräajoin laadittavien seurantaraporttien pohjalta.

Kaupunginkanslia on laatinut ohjeiden mukaisen seurantaraportin raportissa luetelluista PKS-yhteisöistä vuoden 2015 ensimmäisen kolmanneksen osalta. Raportti on laadittu yhteisöittäin niiden toimittamien tietojen perusteella.

Seurantaraportti on esityslistan tämän asiakohdan liitteenä.

Esittelijä

kaupunginjohtaja

Jussi Pajunen

Lisätiedot

Jutta Heinäaho, controller, puhelin: 310 25641

jutta.heinaaho(a)hel.fi

Liitteet

1

PKS-yhteisöraportti_1_2015

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Tiedoksi

Kaupunginkanslia

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

800012-62637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

helsinki.kirjaamo@hel.fi

http://www.hel.fi/konsernijaosto

+358 9 655 783

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

9/2015

(40)

Kaupunginhallituksen konsernijaosto

 

 

 

 

Kj/5

 

08.06.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

Culminatum Innovation Oy Ltd:n varsinainen yhtiökokous 17.6.2015

HEL 2015-005898 T 00 01 05

Päätösehdotus

Kaupunginhallituksen konsernijaosto päättää kehottaa kaupunginkanslian oikeuspalvelut -osastoa kaupungin yhtiökokousedustajana hyväksymään Culminatum Innovation Oy Ltd:n varsinaisessa yhtiökokouksessa keskiviikkona 17.6.2015 käsiteltävät asiat hallituksen päätösehdotusten mukaisesti.

Esittelijän perustelut

Culminatum Innovation Oy Ltd on julkisrahoitteinen, voittoa tavoittelematon alueellinen kehitysyhtiö, jonka toiminnan tarkoituksena on parantaa kansainvälisesti kilpailukykyisen, korkeaa osaamista vaativan yritystoiminnan sijoittumisen ja kehittymisen edellytyksiä Uudellamaalla, edistää korkeaa osaamista hyödyntävien ja tuottavien yritysten syntymistä ja menestymistä sekä katalysoida tutkimuksen, elinkeinoelämän ja julkishallinnon vuorovaikutusta Uudellamaalla. Yhtiön toimialana on harjoittaa tutkimuksen, julkishallinnon ja elinkeinoelämän välistä yhteistyötä yhtiön toiminnan tarkoituksen toteuttamiseksi sekä tehdä aloitteita yhtiön toiminnan tarkoituksen piiriin kuuluvien yhteisten hankkeiden toteuttamisesta sekä avustaa tällaisten hankkeiden hallinnossa ja rahoituksen hankinnassa.

Yhtiön suurimmat omistajat ovat Uudenmaan liitto (24,98 %), Helsingin kaupunki (8,12 %) sekä Helsingin yliopisto (8,12 %).

Konsernijaosto päätti 16.2.2015, § 11 kehottaa kaupunginkanslian oikeuspalvelut -osastoa edustamaan kaupunkia muun muassa Culminatum Innovation Oy Ltd:n kevään 2015 varsinaisessa yhtiökokouksessa, ja hyväksymään yhtiökokouksessa käsiteltävät asiat hallituksen päätösehdotusten mukaisesti.

Culminatum Innovation Oy Ltd:n varsinaisessa yhtiökokouksessa 17.6.2015 käsitellään yhtiöjärjestyksen 10 §:ssä mainitut varsinaisessa yhtiökokouksessa käsiteltävät asiat.

Yhtiökokouksessa käsitellään myös hallituksen ehdotus yhtiön asettamisesta välittömästi selvitystilaan yhtiön toiminnan päättämistä ja yhtiön purkamista varten sekä OTK, LL.M. Tero Suursalmen nimeämistä selvitysmieheksi. Lisäksi hallitus ehdottaa yhtiön tilikauden muuttamista ja sen johdosta kuluvan tilikauden pidentämistä 30.6.2016 saakka ja siihen liittyen yhtiöjärjestyksen 10 §:n ja 11 §:n teknistä muuttamista.

Yhtiön varsinainen liiketoiminta on päättynyt kesäkuun 2014 lopussa yhtiön saatettua päätökseen viimeiset sen toteutettavana olleet hankkeet. Samalla henkilöstön sopimukset päättyivät ja yhtiö luopui omista toimitiloista. Heinäkuusta 2014 lähtien yhtiön jäljelle jääneestä toiminnasta on vastannut Uudenmaan liitto yhtiön kanssa solmitun hallinnointisopimuksen nojalla. Hallinnoijan keskeisiä tehtäviä ovat olleet yhtiön viimeisten maksatushakemusten laadinta, yhtiölle tulevien maksatusten valvonta ja edelleen tilittäminen hankekumppaneille.

Hallituksen ehdotukset perustuvat vuoden 2014 varsinaisen yhtiökokouksen tekemiin päätöksiin yhtiön toiminnan supistamisesta, eikä myöhemmin ole ilmaantunut seikkoja, joiden perusteella yhtiön liiketoimintaa olisi syytä jatkaa. Hallituksen käsityksen mukaan yhtiön purkaminen voi olla mahdollista vuoden 2015 loppuun mennessä, mutta kuluvan vuoden tilikautta on kuitenkin syytä pidentää kesäkuulle 2016.

Culminatum Innovation Oy Ltd:n toiminnan alasajoon liittyvää suunnitelmaa on esitelty konsernijaostolle 14.4.2014 yhtiön ajankohtaiskatsauksen yhteydessä.

Osakeyhtiölain mukaan selvitysmenettelyn tarkoituksena on yhtiön varallisuusaseman selvittäminen, tarpeellisen omaisuusmäärän muuttaminen rahaksi, velkojen maksaminen sekä mahdollisesti jäljelle jäävän osuuden  suorittaminen osakkeenomistajille. Kaupungin kirjanpidossa yhtiön osakkeiden arvo on yhteensä 44 000 euroa. Mahdollinen tarve tehdä alaskirjauksia selviää selvitysmenettelyn yhteydessä, kun yhtiön jäljelle jäävien varojen määrä varmistuu.

Esittelijä

vs. kaupunginjohtaja

Pekka Sauri

Lisätiedot

Pia Halinen, controller, puhelin: 310 25718

pia.halinen(a)hel.fi

Liitteet

1

Culminatum Innovation Oy Ltd, kokouskutsu liitteineen 17.6.2015

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, kaupunginhallitus

Tiedoksi

Oikeuspalvelut

Taloushallintopalvelu -liikelaitos

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

800012-62637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

helsinki.kirjaamo@hel.fi

http://www.hel.fi/konsernijaosto

+358 9 655 783

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

9/2015

(40)

Kaupunginhallituksen konsernijaosto

 

 

 

 

Kj/6

 

08.06.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

Tietotekniikkaohjelman 2015–2017 noudattaminen kaupungin tytäryhteisöissä ja -säätiöissä

HEL 2015-006277 T 07 00 00

Päätösehdotus

Kaupunginhallituksen konsernijaosto päättää kehottaa kaupungin tytäryhteisöjä ja -säätiöitä noudattamaan toiminnassaan soveltuvin osin Helsingin kaupungin tietotekniikkaohjelman 2015–2017 linjauksia, ja erityisesti seuraavia ohjelman mukaisia periaatteita:

-        Palvelujen yhteentoimivuutta, tiedon saatavuutta ja avointa kehitystä tuetaan lisäämällä digitaalisten tietosisältöjen ja tietoteknisten rajapintojen saatavuutta. Julkisesti tuotettu tieto on mahdollisimman kattavasti, laajasti ja maksutta käytettävissä. Tietosuojasta ja yksityisyyden suojasta huolehditaan.

-        Tietojärjestelmiä koskevissa hankkeissa arvioidaan ja seurataan kustannuksia ja hyötyjä.

-        Tytäryhteisö tai -säätiö kehittää omaa ICT-ostokäyttäytymistään ja toimeenpanee ohjelmakauden aikana toimittajariippuvuuden keventämiseen liittyviä toimenpiteitä siinä määrin kuin se on toiminnan laadun ja laajuuden kannalta perusteltua.

-        Kaupungin tytäryhteisön tai -säätiön toimeksiannosta kehitettävä uusi ohjelmistokoodi julkaistaan avoimen lähdekoodin lisenssillä, ellei ole perusteltua syytä muuhun.

-        Tietojärjestelmähankintojen yhteydessä kulloinkin määriteltävä hankintastrategia on esitettävä ja perusteltava tytäryhteisön tai -säätiön hallitukselle ennen hankintaan ryhtymistä, jos hankinnasta päättäminen kuuluu hallituksen toimivaltaan.

Esittelijän perustelut

Kaupunginhallitus päätti 13.4.2015, § 384 hyväksyä Helsingin kaupungin tietotekniikkaohjelman vuosille 2015–2017.

Samalla kaupunginhallitus kehotti kaupunginkansliaa valmistelemaan esityksen konsernijaostolle siten, että konsernijaosto arvioi, missä määrin tietotekniikkaohjelmaa voi soveltaa konserniyhtiöissä ja -yhteisöissä.

Tietotekniikkaohjelma 2015–2017 perustuu kaupungin strategiaohjelmaan ja antaa suuntaviivat tietotekniikan ja digitalisaation hyödyntämiselle sekä kaupungin omassa toiminnassa että koko kaupunkiyhteisön kehityksessä vuosina 2015–2017. Kaupungin strategiaohjelmasta on tietotekniikkaohjelman keskeisiksi painopistealueiksi nostettu yhteisöllisyyden kehittäminen, avoimen kaupunkikehityksen edistäminen sekä kaupungin palvelujen toimivuuden, tuottavuuden ja vaikuttavuuden parantaminen.

Ohjelmakauden aikana kaupungin ja kaupunkikonsernin toimintaympäristöä leimaavat tiukkana pysyvä julkinen talous sekä hallinto- ja palvelurakenteiden uudistamishankkeet. Toisaalta käynnissä oleva tietotekninen murros avaa mahdollisuuksia kehittää aiempaa innovatiivisemmin omaa toimintaa ja sen prosesseja, parantaa tiedolla johtamista sekä ylittää organisaatiorajojen aikaisemmin asettamia yhteistyön esteitä.

Kaupunkikonsernin näkökulmasta on olennaista pyrkiä varmistamaan, että tytäryhteisöjen ja -säätiöiden ICT-hankkeiden suunnittelussa ja toteutuksessa noudatetaan soveltuvin osin kaupungin tietotekniikkaohjelmassa määriteltyjä periaatteita.

Tavoitteen saavuttamiseksi kaupungin tytäryhteisöjen ja -säätiöiden tulee kehittää tietohallintojaan ohjelmakaudella 2015–2017 erityisesti seuraavien periaatteiden ohjaamana:

-        Palvelujen yhteentoimivuutta, tiedon saatavuutta ja avointa kehitystä tuetaan lisäämällä digitaalisten tietosisältöjen ja tietoteknisten rajapintojen saatavuutta. Julkisesti tuotettu tieto on mahdollisimman kattavasti, laajasti ja maksutta käytettävissä. Tietosuojasta ja yksityisyyden suojasta huolehditaan.

-        Tietojärjestelmiä koskevissa hankkeissa arvioidaan ja seurataan kustannuksia ja hyötyjä.

-        Tytäryhteisö tai -säätiö kehittää omaa ICT-ostokäyttäytymistään ja toimeenpanee ohjelmakauden aikana toimittajariippuvuuden keventämiseen liittyviä toimenpiteitä siinä määrin kuin se on toiminnan laadun ja laajuuden kannalta perusteltua.

-        Kaupungin tytäryhteisön tai -säätiön toimeksiannosta kehitettävä uusi ohjelmistokoodi julkaistaan avoimen lähdekoodin lisenssillä, ellei ole perusteltua syytä muuhun.

-        Tietojärjestelmähankintojen yhteydessä kulloinkin määriteltävä hankintastrategia on esitettävä ja perusteltava tytäryhteisön tai -säätiön hallitukselle ennen hankintaan ryhtymistä, jos hankinnasta päättäminen kuuluu hallituksen toimivaltaan.

Tytäryhteisöjen ja -säätiöiden toiminnan laatu ja volyymi vaihtelevat merkittävästi yhteisöstä tai säätiöstä riippuen. Näin ollen edellä mainittuja periaatteita tulee soveltaa tytäryhteisöissä ja -säätiöissä soveltuvin osin niin, että ICT-hankkeet voidaan toteuttaa kulloinkin toiminnan laadun ja laajuuden kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla.

Vastaavasti tytäryhteisöjen ja -säätiöiden toiminta eroaa monilta osin kaupungin toiminnasta. Lisäksi sääntelyperusta on erilainen kaupungin sekä tytäryhteisöjen ja -säätiöiden välillä, esimerkiksi julkisuuslain säännöksiä ei sovelleta tytäryhteisöjen ja -säätiöiden toimintaan. Koska tietotekniikkaohjelman 2015–2017 linjaukset eivät kaikilta osin sovellu tytäryhteisöjen ja -säätiöiden toimintaan, niiden tulee noudattaa ohjelmaa soveltuvin osin.

Esittelijä

kaupunginjohtaja

Jussi Pajunen

Lisätiedot

Atte Malmström, konserniohjauksen päällikkö, puhelin: 310 25472

atte.malmstrom(a)hel.fi

Liitteet

1

Tietotekniikkaohjelma 2015-2017

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, kaupunginhallitus

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Kaupungin tytäryhteisöt ja -säätiöt

Oikaisuvaatimusohje, kaupunginhallitus
Liite 1

Tiedoksi

Kaupunginkanslia

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

800012-62637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

helsinki.kirjaamo@hel.fi

http://www.hel.fi/konsernijaosto

+358 9 655 783

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

9/2015

(40)

Kaupunginhallituksen konsernijaosto

 

 

 

 

Kj/7

 

08.06.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

Kansainvälisen designsäätiön ajankohtaiskatsaus

HEL 2015-005745 T 00 01 06

Päätösehdotus

Kaupunginhallituksen konsernijaosto päättää merkitä tiedoksi Kansainvälisen designsäätiön ajankohtaiskatsauksen.

Esittelijän perustelut

Kansainvälinen designsäätiö on perustettu 24.6.2010 määräajaksi 31.12.2017 saakka. Säätiön tarkoituksena on edistää ja tukea designin kulttuurista, sosiaalista ja taloudellista hyödyntämistä Helsingin seudulla, kansallisesti ja kansainvälisesti sekä Helsingin, Espoon, Vantaan, Kauniaisten ja Lahden toimintaa maailman designpääkaupunkina (World Design Capital 2012).

Säätiö toteutti World Design Capital Helsinki 2012 -hankkeen vuosina 2010–2013. Säätiön toiminta hankkeessa päättyi 31.3.2013. Vuoden 2013 lopussa säätiö käynnisti Toimiva kaupunki -projektin ajalle 2014–2015 toteuttamaan säätiön tarkoitusta. Toimiva kaupunki -projekti ja säätiön operatiivinen toiminta päättyvät 31.12.2015.

Säätiön varsinaisen toiminnan tuotot vuonna 2014 olivat 501 180 euroa ja tulos oli 14 484 euroa alijäämäinen. Säätiön jatkotoiminnan rahoitus vuosina 2013–2015 perustuu Helsingin kaupungin, Espoon kaupungin, Kauniaisten kaupungin, Lahden kaupungin ja Työ- ja elinkeinoministeriön tekemiin rahoituspäätöksiin. Rahoitus vuosille 2013–2015 on yhteensä 1 456 000 euroa.

Kansainvälisen designsäätiön hallituksen puheenjohtaja Pekka Timonen ja hallituksen jäsen Marja-Leena Rinkineva antavat konsernijaoston kokouksessa säätiötä koskevan suullisen ajankohtaiskatsauksen.

Esittelijä

kaupunginjohtaja

Jussi Pajunen

Lisätiedot

Jutta Heinäaho, controller, puhelin: 310 25641

jutta.heinaaho(a)hel.fi

Liitteet

1

Tilinpäätös_2014

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Tiedoksi

Kaupunginkanslia

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

800012-62637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

helsinki.kirjaamo@hel.fi

http://www.hel.fi/konsernijaosto

+358 9 655 783

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

9/2015

(40)

Kaupunginhallituksen konsernijaosto

 

 

 

 

Kj/8

 

08.06.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

Art and Design City Helsinki Oy Ab:n varsinaisen yhtiökokouksen jatkokokous

HEL 2015-005992 T 00 01 05

Päätösehdotus

Kaupunginhallituksen konsernijaosto päättää kehottaa kaupunginkanslian oikeuspalvelut -osastoa kaupungin yhtiökokousedustajana hyväksymään Art and Design City Helsinki Oy Ab:n varsinaisen yhtiökokouksen jatkokokouksessa käsiteltävät asiat yhtiön hallituksen päätösehdotusten mukaisesti.

Esittelijän perustelut

Art and Design City Helsinki Oy Ab perustettiin vuonna 1995 tarkoituksena nostaa Arabianranta Itämeren alueen johtavaksi taideteollisuuskeskittymäksi. Tavoitteen taustalla oli Taideteollisen Korkeakoulun siirtyminen Arabianrantaan ja alueen kaavoittaminen asuinalueeksi, jolle haluttiin saada oma leimansa.

Yhtiön toimialana on yhtiöjärjestyksen mukaan avustaa Arabianrannan alueelle muodostettavan taideteollisuuskeskuksen toteuttamista järjestämällä hanketta tukevia palveluja. Yhtiön tarkoituksena on luoda edellytyksiä ja tuottaa palveluja Arabianrannan taideteollisuuskeskuksen muodostamiseksi Itämeren johtavaksi taideteollisuuskeskukseksi. Tavoitteensa toteuttamiseksi yhtiö tuottaa markkinointi-, koulutus- ja muita palveluja ja osallistuu erilaisten kehitys- ja muiden projektien toteuttamiseen.

Kaupunki ja valtio ovat Art and Design City Helsinki Oy Ab:n suurimmat omistajat, molemmilla on yhtiöstä noin 35 prosentin omistusosuus. Yhtiön palveluksessa on toimitusjohtaja ja yksi muu henkilö.

Konsernijaosto päätti 16.2.2015, 11 § kehottaa kaupunginkanslian oikeuspalvelut -osastoa edustamaan kaupunkia Art and Design City Helsinki Oy Ab:n kevään 2015 varsinaisessa yhtiökokouksessa sekä hyväksymään yhtiökokouksessa käsiteltävät asiat yhtiön hallituksen päätösehdotusten mukaisesti.

Art and Design City Helsinki Oy Ab:n varsinainen yhtiökokous pidettiin 29.5.2015. Yhtiökokouksessa käsiteltiin yhtiöjärjestyksen 10 §:ssä mainitut varsinaisessa yhtiökokouksessa käsiteltävät asiat. Yhtiökokouksessa päätettiin lisäksi siirtää jatkokokouksen käsiteltäväksi yhtiön asettaminen selvitystilaan sekä selvitysmiehen valinta, ja Suomen valtion tekemä esitys valtion omistamien yhtiön osakkeiden hankkimisesta suunnattuna hankintana käypään hintaan ja osakepääoman alentamisesta ko. hankinnan rahoittamiseksi.

Suomen valtio on ilmaissut tahtonsa irtautua Art and Design City Helsinki Oy Ab:n omistajuudesta, ja esittänyt yhtiökokoukselle, että yhtiö hankkisi valtion omistamat osakkeet. Yhtiön hallitus ei puolla valtion esitystä yhtiön osakkeiden suunnatusta hankinnasta yhtiölle.

Sen sijaan yhtiön hallitus esittää yhtiökokoukselle, että yhtiö asetettaisiin yhtiökokouksen päätöksellä selvitystilaan. Yhtiön alkuperäisen tarkoituksen voidaan katsoa tulleen täytetyksi, eivätkä omistajatahot ole löytäneet uusia liiketoiminta- tai yhteistyömalleja yhtiön toiminnan jatkamiseksi ilman Arabianrantapainotusta. Yhtiön hallitus esittää myös, että selvitysmieheksi valittaisiin yhtiön toimitusjohtaja Kari Halinen. Toimitusjohtajan toimiminen selvitysmiehenä on kustannustehokkaampaa kuin ulkopuolisen selvitysmiehen nimeäminen, ja hänellä on parhaat tiedot yhtiön velvoitteista ja tilanteesta yleensä.

Kaupungin kannalta on tarkoituksenmukaista hyväksyä yhtiön hallituksen esitys yhtiön asettamisesta selvitystilaan ottaen huomioon valtion tahto irtaantua yhtiön toiminnasta sekä se, että yhtiö on täyttänyt yhtiöjärjestyksessä mainitun tarkoituksensa ja sen toiminta on nykyisellään vähäistä. Selvitysmieheksi on tarkoituksenmukaista valita yhtiön toiminnan ja tilan tunteva toimitusjohtaja.

Kaupungin kannalta ei sen sijaan ole tarkoituksenmukaista hyväksyä valtion esitystä sen omistamien osakkeiden hankkimisesta yhtiölle eikä hankkimisen rahoittamisesta yhtiön osakepääomaa alentamalla. Yhtiön tilanne on syytä ratkaista kaikkia osakkeenomistajia koskevalla kokonaisratkaisulla yhden osakkeenomistajan omistuksesta irrottautumisen sijaan.

Kaupunki on hankkinut Art and Design City Helsinki Oy Ab:lta palveluja vuoden kerrallaan voimassa olevien palvelutuotantosopimusten perusteella. Aiempina vuosina sopimuksen vuotuinen arvo on ollut noin 300 000–330 000 euroa. Vuonna 2014 kaupunki hankki yhtiöltä palveluja yhteensä noin 175 000 eurolla. Vuoden 2015 talousarviossa ei ole varattu määrärahaa palveluostoihin yhtiöltä, eikä näin ollen myöskään uutta palvelutuotantosopimusta ole yhtiön kanssa tehty.

Osakeyhtiölain mukaan selvitysmenettelyn tarkoituksena on yhtiön varallisuusaseman selvittäminen, tarpeellisen omaisuusmäärän muuttaminen rahaksi, velkojen maksaminen sekä ylijäämän suorittaminen osakkeenomistajille. Kaupungin kirjanpidossa yhtiön osakkeiden arvona on yhteensä 109 326,68 euroa. Mahdollinen tarve tehdä alaskirjauksia selviää selvitysmenettelyn yhteydessä, kun kaupungin osuus ylijäämästä varmistuu yhtiön velkojen maksamisen jälkeen.

Kaupunginhallitus päätti 1.6.2015 muuttaa Art and Design City Helsinki Oy Ab:n omistajapoliittiseksi linjaukseksi 6=yhtiön purkaminen.

Esittelijä

kaupunginjohtaja

Jussi Pajunen

Lisätiedot

Atte Malmström, konserniohjauksen päällikkö, puhelin: 310 25472

atte.malmstrom(a)hel.fi

Liitteet

1

Yhtiökokouskutsu_allekirjoitettu

2

Esityslista

3

Osakas- ja ääniluettelo

4

Tasekirja_allekirjoitettu

5

Tilintarkastuskertomus_allekirjoitettu

6

Tase-erittelyt

7

Valtakirjapohja

8

Valtion esitys yhtiökokoukselle_allekirjoitettu

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, kaupunginhallitus

Tiedoksi

Kaupunginkanslia

Päätöshistoria

Kaupunginkanslia Kaupunginjohtaja 26.05.2015 § 63

HEL 2015-005992 T 00 01 05

Päätös

Kaupunginjohtaja päätti kehottaa kaupunginkanslian oikeuspalvelut -osastoa kaupungin yhtiökokousedustajana Art and Design City Helsinki Oy Ab:n varsinaisessa yhtiökokouksessa 29.5.2015 esittämään, että selvitystilaan asettamisen, selvitysmiehen valinnan ja Suomen valtion tekemän esityksen käsittely siirretään yhtiökokouksen jatkokokoukseen, joka pidetään sen jälkeen, kun kaupunginhallitus on käsitellyt yhtiötä koskevan omistajapoliittisen linjauksen muuttamista, ja konsernijaosto on antanut kaupungin yhtiökokousedustajalle toimintaohjeet mainittuihin asioihin liittyen.

Päätöksen perustelut

Art and Design City Helsinki Oy Ab perustettiin vuonna 1995 tarkoituksena nostaa Arabianranta Itämeren alueen johtavaksi taideteollisuus-keskittymäksi. Tavoitteen taustalla oli Taideteollisen Korkeakoulun siirtyminen Arabianrantaan ja alueen kaavoittaminen asuinalueeksi, jolle haluttiin saada oma leimansa.

Yhtiön toimialana on yhtiöjärjestyksen mukaan avustaa Arabianrannan alueelle muodostettavan taideteollisuuskeskuksen toteuttamista järjestämällä hanketta tukevia palveluja. Yhtiön tarkoituksena on luoda edellytyksiä ja tuottaa palveluja Arabianrannan taideteollisuuskeskuksen muodostamiseksi Itämeren johtavaksi taideteollisuuskeskukseksi. Tavoitteensa toteuttamiseksi yhtiö tuottaa markkinointi-, koulutus- ja muita palveluja ja osallistuu erilaisten kehitys- ja muiden projektien toteuttamiseen.

Kaupunki ja valtio ovat Art and Design City Helsinki Oy Ab:n suurimmat omistajat, molemmilla on yhtiöstä noin 35 prosentin omistusosuus. Yhtiön palveluksessa on toimitusjohtaja ja yksi muu henkilö.

Konsernijaosto päätti 16.2.2015, 11 § kehottaa kaupunginkanslian oikeuspalvelut -osastoa edustamaan kaupunkia Art and Design City Helsinki Oy Ab:n kevään 2015 varsinaisessa yhtiökokouksessa sekä hyväksymään yhtiökokouksessa käsiteltävät asiat yhtiön hallituksen päätösehdotusten mukaisesti.

Art and Design City Helsinki Oy Ab:n varsinainen yhtiökokous on kutsuttu koolle 29.5.2015. Yhtiökokouksessa käsitellään yhtiöjärjestyksen 10 §:ssä mainitut varsinaisessa yhtiökokouksessa käsiteltävät asiat. Yhtiökokouksessa käsitellään lisäksi yhtiön asettaminen selvitystilaan sekä selvitysmiehen valinta, ja Suomen valtion tekemä esitys valtion omistamien yhtiön osakkeiden hankkimisesta suunnattuna hankintana käypään hintaan ja osakepääoman alentamisesta ko. hankinnan rahoittamiseksi.

Suomen valtio on ilmaissut tahtonsa irtautua Art and Design City Helsinki Oy Ab:n omistajuudesta, ja esittänyt yhtiökokoukselle, että yhtiö hankkisi valtion omistamat osakkeet. Yhtiön hallitus ei puolla valtion esitystä yhtiön osakkeiden suunnatusta hankinnasta yhtiölle.

Sen sijaan yhtiön hallitus esittää yhtiökokoukselle, että yhtiö asetettaisiin yhtiökokouksen päätöksellä selvitystilaan. Yhtiön alkuperäisen tarkoituksen voidaan katsoa tulleen täytetyksi, eivätkä omistajatahot ole löytäneet uusia liiketoiminta- tai yhteistyömalleja yhtiön toiminnan jatkamiseksi ilman Arabianrantapainotusta. Yhtiön hallitus esittää myös, että selvitysmieheksi valittaisiin yhtiön toimitusjohtaja Kari Halinen. Toimitusjohtajan toimiminen selvitysmiehenä on kustannustehokkaampaa kuin ulkopuolisen selvitysmiehen nimeäminen, ja hänellä on parhaat tiedot yhtiön velvoitteista ja tilanteesta yleensä.

Kaupunki on hankkinut Art and Design City Helsinki Oy Ab:lta palveluja vuoden kerrallaan voimassa olevien palvelutuotantosopimusten perusteella. Aiempina vuosina sopimuksen vuotuinen arvo on ollut noin 300 000–330 000 euroa. Vuonna 2014 kaupunki hankki yhtiöltä palveluja yhteensä noin 175 000 eurolla. Vuoden 2015 talousarviossa ei ole varattu määrärahaa palveluostoihin yhtiöltä, eikä näin ollen myöskään uutta palvelutuotantosopimusta ole yhtiön kanssa tehty.

Osakeyhtiölain mukaan selvitysmenettelyn tarkoituksena on yhtiön varallisuusaseman selvittäminen, tarpeellisen omaisuusmäärän muuttaminen rahaksi, velkojen maksaminen sekä ylijäämän suorittaminen osakkeenomistajille. Kaupungin kirjanpidossa yhtiön osakkeiden arvona on yhteensä 109 326,68 euroa. Mahdollinen tarve tehdä alaskirjauksia selviää selvitysmenettelyn yhteydessä, kun kaupungin osuus ylijäämästä varmistuu yhtiön velkojen maksamisen jälkeen.

Kaupunginhallituksen vahvistamissa omistajapoliittisissa linjauksissa vuodelta 2011 on tällä hetkellä Art and Design City Helsinki Oy Ab:n osalta todettu, että omistus pidetään nykyisellään. Yhtiötä koskevaa omistajapoliittista linjausta tulee siksi muuttaa ennen kuin konsernijaosto antaa selvitystilaa koskevat toimintaohjeiden kaupungin yhtiökokousedustajalle. Kaupunginhallituksen konsernijaosto päätti kokouksessaan 25.5.2015 esittää kaupunginhallitukselle, että se päättäisi muuttaa Art and Design City Helsinki Oy Ab:ta koskevaksi omistajapoliittiseksi linjaukseksi 6=purkaminen.

Valtion edustajien kanssa on keskusteltu selvitystilaan asettamisen, selvitysmiehen valinnan ja Suomen valtion tekemän esityksen käsittelyn siirtämisestä yhtiökokouksen jatkokokoukseen, joka pidetään sen jälkeen, kun kaupunginhallitus on käsitellyt yhtiötä koskevan omistajapoliittisen linjauksen muuttamista, ja konsernijaosto on antanut kaupungin yhtiökokousedustajalle toimintaohjeet mainittuihin asioihin liittyen.

Jotta edellä mainitut asiat saadaan siirrettyä yhtiökokouksen jatkokokoukseen, on tarpeen antaa siirtämistä koskeva toimintaohje kaupungin yhtiökokousedustajalle. Yksinomaan jatkokokoukseen siirtämistä koskevien toimintaohjeiden antaminen ei ole kaupungin kannalta taloudellisesti merkittävä eikä periaatteellisesti laajakantoinen asia, ja kuuluu siten kaupunginjohtajan toimivaltaan.

Lisätiedot

Atte Malmström, konserniohjauksen päällikkö, puhelin: 310 25472

atte.malmstrom(a)hel.fi

 

Kaupunginhallituksen konsernijaosto 25.05.2015 § 84

HEL 2015-005992 T 00 01 05

Päätös

Kaupunginhallituksen konsernijaosto päätti esittää kaupunginhallitukselle seuraavaa:

Kaupunginhallitus päättää muuttaa Art and Design City Helsinki Oy Ab:ta koskevaksi omistajapoliittiseksi linjaukseksi 6=purkaminen.

Esittelijä

kaupunginjohtaja

Jussi Pajunen

Lisätiedot

Atte Malmström, konserniohjauksen päällikkö, puhelin: 310 25472

atte.malmstrom(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

800012-62637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

helsinki.kirjaamo@hel.fi

http://www.hel.fi/konsernijaosto

+358 9 655 783

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

9/2015

(40)

Kaupunginhallituksen konsernijaosto

 

 

 

 

Kj/9

 

08.06.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

Suomen Japanin Instituutin säätiö -Stiftelsen för Finlands Institut i Japan -nimisen säätiön valtuuskunnan jäsenen nimeäminen

HEL 2015-006726 T 00 01 06

Päätösehdotus

A

Kaupunginhallituksen konsernijaosto päättää merkitä tiedoksi kaupunginjohtaja Jussi Pajusen ilmoituksen eronpyynnöstä Suomen Japanin Instituutin säätiö -Stiftelsen för Finlands Institut i Japan -nimisen säätiön valtuuskunnan jäsenen tehtävästä.

B

Samalla konsernijaosto päättää nimetä kaupunginjohtajan tilalle säätiön valtuuskunnan jäseneksi rakennus- ja ympäristötointa johtavan apulaiskaupunginjohtaja Pekka Saurin.

Esittelijän perustelut

Suomen Japanin Instituutin säätiö -Stiftelsen för Finlands Institut i Japan -nimisen säätiön tarkoituksena on edistää Suomen kulttuurin, tieteen, ylimmän opetuksen, tekniikan ja talouden tuntemusta Japanissa sekä kehittää näiden alojen yhteistyötä Japanin kanssa. Tarkoituksensa toteuttamiseksi säätiö ylläpitää Suomen Tokion suurlähetystössä sijaitsevaa Suomen Japanin Instituuttia, joka harjoittaa ja edistää sen tarkoitukseen liittyvää kulttuuritoimintaa samoin kuin tutkimuksen ja ylimmän opetuksen sekä teknisen ja taloudellisen asiantuntemuksen vuorovaikutusta Suomen ja Japanin välillä. Instituutti tukee tutkijoita, opiskelijoita ja taiteilijoita heidän työssään Japanissa.

Säätiö ei ole kaupungin määräysvallassa eikä kuulu siten kaupunkikonserniin.

Säätiön ja Japanissa sijaitsevan instituutin toimintaa valvoo säätiön valtuuskunta, johon kuuluu vähintään 20 ja enintään 40 kolmeksi kalenterivuodeksi kerrallaan valittua jäsentä. Kaupunki on yksi säätiön perustajayhteisöistä, joten kaupungilla on säätiön sääntöjen mukaan oikeus nimetä yksi jäsen ja hänelle henkilökohtainen varajäsen säätiön valtuuskuntaan.

Kaupunginjohtaja on ilmoittanut pyytävänsä eroa valtuuskunnan jäsenen tehtävästä, joten kaupungin on tarpeen nimetä uusi jäsen hänen tilalleen säätiön valtuuskuntaan. Kaupungin nimeämä valtuuskunnan varajäsen on kansliapäällikkö Tapio Korhonen.

Kaupunginhallituksen johtosäännön 8 a §:n mukaan konsernijaoston tehtävänä on muun muassa valita kaupungin edustajat säätiöiden, avointen yhtiöiden ja kommandiittiyhtiöiden hallintoelimiin.

Esittelijä

kaupunginjohtaja

Jussi Pajunen

Lisätiedot

Atte Malmström, konserniohjauksen päällikkö, puhelin: 310 25472

atte.malmstrom(a)hel.fi

Liitteet

1

Säätiön säännöt

Muutoksenhaku

A

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

B

Oikaisuvaatimusohje, kaupunginhallitus

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Suomen Japanin Instituutin säätiö -Stiftelsen för Finlands Institut i Japan

Oikaisuvaatimusohje, kaupunginhallitus

Tiedoksi

Kaupunginkanslia

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

800012-62637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

helsinki.kirjaamo@hel.fi

http://www.hel.fi/konsernijaosto

+358 9 655 783

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

9/2015

(40)

Kaupunginhallituksen konsernijaosto

 

 

 

 

Ryj/1

 

08.06.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

Oy Gardenia-Helsinki Ab:n toimenpiteet talouden tasapainottamiseksi

HEL 2013-016069 T 00 01 05

Päätösehdotus

Konsernijaosto päättää merkitä tiedoksi Oy Gardenia-Helsinki Ab:n tilannekatsauksen.

Samalla konsernijaosto päättää esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunginhallituksen 26.4.2011 § 431 hyväksymää omistajapoliittista linjausta Oy Gardenia-Helsinki Ab:n osalta muutetaan seuraavasti: Nykyinen linjaus: 1=Pidetään nykyisellään, uusi linjaus: 6=Purkaminen.

Lisäksi konsernijaosto päättää

- kehottaa Oy Gardenia-Helsinki Ab:n hallitusta yhteistyössä kaupunginkanslian oikeuspalvelujen kanssa ryhtymään toimenpiteisiin yhtiön toiminnan lopettamiseksi ja yhtiön purkamiseksi vuoden 2016 alusta lukien

- kehottaa Kiinteistö Oy Viikin viher- ja ympäristötietokeskus Fastighets Ab:n hallitusta yhteistyössä kaupunginkanslian oikeuspalvelujen kanssa ryhtymään Oy Gardenia-Helsinki Ab:n toiminnan lopettamisen ja kiinteistön mahdollisten tulevien käyttömuutosten edellyttämiin tarvittaviin toimenpiteisiin

- että näiden päätösten täytäntöönpanon edellytyksenä on, että kaupunginhallitus tekee edellä mainitun omistajapoliittisen linjauksen muuttamista koskevan päätöksen.

Lisäksi konsernijaosto päättää kehottaa

- kaupunkisuunnitteluvirastoa, kiinteistöviraston tilakeskuksen selvityksessä 19.5.2015 ja kaupunkisuunnitteluviraston kannanotossa 26.5.2015 esitetyn pohjalta, yhteistyössä kiinteistöviraston ja muiden tarvittavien tahojen kanssa tekemään nopealla aikataululla selvityksen tontin 36197/1 kaavoituksellisista kehittämisedellytyksistä siinä tilanteessa, että Oy Gardenia-Helsinki Ab:n toiminta tontilla loppuu vuoden 2016 alusta lukien

- kiinteistövirastoa ja kaupunkisuunnitteluvirastoa yhteistyössä Kiinteistö Oy Viikin viher- ja ympäristötietokeskus Fastighets Ab:n kanssa jatkamaan kiinteistön realisointitoimia kiinteistöviraston tilakeskuksen selvityksessä 19.5.2015 ja kaupunkisuunnitteluviraston kannanotossa 26.5.2015 esitetyn pohjalta

- kaupunkisuunnitteluvirastoa ja kiinteistövirastoa tekemään asiassa mahdollisesti tarvittavat esitykset 31.12.2016 mennessä.

Esittelijän perustelut

Taustaa

Konsernijaosto päätti 8.12.2014 § 171 esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunginhallituksen 26.4.2011 § 431 hyväksymää omistajapoliittista linjausta Oy Gardenia-Helsinki Ab:n osalta muutetaan seuraavasti: Nykyinen linjaus: 1=Pidetään nykyisellään, uusi linjaus: 6=Purkaminen.

Samalla konsernijaosto päätti merkitä tiedoksi Oy Gardenia-Helsinki Ab:n tilannekatsauksen.

Lisäksi konsernijaosto päätti kehottaa kiinteistövirastoa yhteistyössä kaupunkisuunnitteluviraston, Kiinteistö Oy Viikin viher- ja ympäristötietokeskus Fastighets Ab:n ja muiden tarvittavien tahojen kanssa ryhtymään tarvittaviin toimenpiteisiin tavoitteena Gardeniarakennuksen ja kiinteistön myynti tai Gardenia–rakennuksen vuokraaminen markkinaehtoisella vuokralla yksityiselle vuoden 2015 aikana. Selvityksen tulos tuodaan konsernijaoston arvioitavaksi.

Vielä konsernijaosto päätti kehottaa Oy Gardenia - Helsinki Ab:tä vuoden 2015 aikana jatkamaan toimintansa kannattavuuden parantamiseen tähtääviä toimenpiteitä.

Kiinteistövirasto on yhteistyössä kaupunkisuunnitteluviraston ja Kiinteistö Oy Viikin viher- ja ympäristötietokeskus Fastighets Ab:n kanssa selvittänyt vuokraus- ja myyntivaihtoehtoja konsernijaoston kehotuksen mukaisesti.

Kiinteistöviraston selvitys on liitteenä 1.

Muita eri vaihtoehtoja Gardenian toiminnalle (toimintaa jatketaan nykyisellään, toiminta konseptoidaan uudelleen, toiminta lakkautetaan) on tarkasteltu jo aiemmin raportissa, jota konsernijaosto käsitteli 9.12.2014. Aikaisempi selvitys 11.11.2014 on liitteenä 2.

Kiinteistöviraston selvityksestä

Kiinteistö Oy Viikin viher- ja ympäristötietokeskus Fastighets Ab:n (kiinteistöyhtiö) hallitseman tontin 36197/1 kokonaispinta-ala on 17.775 m2. Gardenia-rakennuksen vuokrattava pinta-ala on 1447 m2 ja toimistorakennusten laajuudet ovat 872 m2 ja 980 m2.

Kiinteistöviraston tilakeskuksen näkemyksen mukaan Gardenia-rakennuksen vuokrausmahdollisuus on epärealistinen. Selvityksessä esitetään kohteen realisointia joko kokonaisuudessaan sillä reunaehdolla, että Gardenia-rakennus olisi säilytettävä, taikka realisointia siten, että toimistorakennukset niiden tarvitsemine määräaloineen säilytettäisiin ja loppuosa myytäisiin lisärakennusoikeudella kaavoitettuna ja sisältäen Gardenia-rakennuksen. Molemmissa tapauksissa tarvittaan kaavamuutosta kohteen jatkojalostamiseksi.

Kaupunkisuunnitteluviraston kannanotto

Kaupunkisuunnitteluviraston mukaan tontin nykyisestä poikkeavan käytön suunnittelu edellyttäisi kaavamuutosta, koska tontin nykyinen asemakaava on käyttötarkoituksen ja rakennussuunnittelun osalta rajattu käyttöön talvipuutarhana ja siihen liittyvinä toimintoina. Kaavamuutosta ei voida laatia ilman tarkempia tarkasteluja tontin ja sen lähialueen kaupunkikuvallisista ja -rakenteellisista ja toiminnallisista edellytyksistä.

Kaupunkisuunnitteluvirasto toteaa, että ennen päätöksiä jatkotoimenpiteistä Gardenian suhteen on tarkoituksenmukaista tehdä laajempi kaavallisten edellytysten ja reunaehtojen selvitys sekä maankäytöllisten, sosiaalisten ja kokonaistaloudellisten vaikutusten arviointi hallintokuntien yhteistyönä.

Kaupunkisuunnitteluviraston kannanotto on liitteenä 3.

Esittelijän kannanotot

Oy Gardenia-Helsinki Ab:n tulos vuonna 2015 tulee ennusteen mukaan olemaan 246 254 euroa negatiivinen. Vuoden 2014 vastaava tulos oli 202 857 euroa negatiivinen ja vuoden 2013 vastaava tulos 145 101 euroa negatiivinen. Yhtiön kannattavuus kaikilla kannattavuuden tunnusmittareilla laskettuna laskee merkittävästi edelliseen vuoteen verrattuna. Nykyisellä tappiotasolla yhtiön toiminta voi jatkua korkeintaan vuoden 2015 loppuun.

Kaupungin avustukset (vuokranalennukset) yhtiölle ovat tähän mennessä (19.3.2001 – 30.6.2014) olleet yhteensä noin 1,9 milj. euroa. Kaupungin avustuksen vuosittainen määrä (noin 600 000 euroa) on pysynyt samalla tasolla lähes koko yhtiön toiminnan ajan. Kaupungin yhtiölle myöntämän avustusmäärän kasvattaminen ei ole valtiontuki- ja kilpailuneutraliteettisääntelyn sekä kaupungin omien avustusten myöntämistä koskevien yleisohjeiden perusteella mahdollista. Oy Gardenia-Helsinki Ab toimii osittain kilpailuilla markkinoilla ja kuuluu siltä osin valtiontukisääntelyn piiriin. Kaupunki ei voi antaa yhtiölle avustusten muodossa sellaista tukea, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua. Kaupungin periaatteissa viitataan mm. kilpailunäkökohtiin.

Edellä sanottu huomioon ottaen sekä konsernijaoston 9.12.2014 käsittelemän Gardenian uudelleen konseptointia koskevan selvityksen ja kiinteistöviraston 19.5.2015 päivätyn selvityksen perusteella Gardenian kiinteistön realisoiminen jossain laajuudessa on ainoa taloudellisesti järkevä vaihtoehto. Jatkoselvittelyissäkään ei ole löydetty toiminnallisesti sopivia kustannustehokkaita käyttömahdollisuuksia kaupungin oman toiminnan piiristä. Myöskään ulkopuoliselle vuokraus ei kohteen luonne ja nykyinen taloudellinen tilanne huomioon ottaen ole realistinen.

Gardenia –rakennuksen peruskorjaustarpeet ovat aivan lähitulevaisuudessa noin 1 milj. euroa ja vuoden 2030 jälkeen noin 5,5 milj. euroa. Kiinteistö Oy Viikin viher- ja ympäristötietokeskus Fastighets Ab:n vastikään tekemien selvitysten mukaan Gardenia-rakennuksen kattorakenteissa on korjausta välttämättä vaativia kosteusongelmia, jotka aiheuttavat tämänhetkisen arvion mukaan noin 0,4 milj. euron kustannukset. Kiinteistöyhtiö on aloittanut rakennuksen vesikattorakenteen korjauksen suunnittelun ja toteutuksen on tarkoitus käynnistyä lähiaikoina. Rakennuksen tulevaisuuden suhteen on siten syytä tehdä pian päätöksiä paitsi Oy Gardenia-Helsinki Ab:n talouden myös kiinteistöyhtiön investointien kannalta.

Esittelijä katsoo, että Oy Gardenia-Helsinki Ab:n toimintaa ei ole perusteltua eikä yhtiön talous huomioon ottaen mahdollista jatkaa enää kuluvan vuoden jälkeen. Esittelijän mielestä kaupunginhallitukseen on konsernijaoston kokouksen jälkeen syytä viedä esitys omistajapoliittisen linjauksen muuttamisesta.  Asiaa ei ole konsernijaoston aikaisemman päätöksen perusteella vielä viety kaupunginhallituksen käsiteltäväksi. Samalla konsernijaoston tulisi antaa tarvittavat kehotukset Oy Gardenia-Helsinki Ab:n toiminnan lopettamisesta ja yhtiön purkamisesta, jotta yhtiön toiminnan lopettaminen ajatellulla aikataululla on mahdollista. Yhtiön tulisi yhdessä kaupunginkanslian oikeuspalvelujen kanssa ryhtyä toimenpiteisiin yhtiön toiminnan lopettamiseksi vuoden 2015 loppuun mennessä.

Kiinteistöviraston ja kaupunkisuunnitteluviraston tulisi viipymättä ryhtyä tontin kaavoituksellisen kehittämisen edellyttämiin toimenpiteisiin sekä tarvittaviin toimenpiteisiin tontilla olevan rakennuskannan realisoimiseksi tarkoituksenmukaisessa laajuudessa kiinteistöviraston tilakeskuksen selvityksessä 19.5.2015 ja kaupunkisuunnitteluviraston kannanotossa 26.5.2015 esitetyn pohjalta. Selvityksessä esitettyjä eri vaihtoehtoja tontin ja rakennusten hyödyntämisen/purkamisen osalta on syytä pitää selvittelyissä mukana, jotta löydetään kaupungin kannalta paras ratkaisu.

Kiinteistöviraston tilakeskuksen asiana on etsiä Gardenia-rakennukselle tilapäiskäyttö vuodesta 2016 alkaen siihen saakka kunnes kiinteistön ja rakennuksen lopullinen kohtalo selviää.

Gardenian toiminnan lopettamisella ja kiinteistön mahdollisilla realisoimistoimilla on vaikutuksia Kiinteistö Oy Viikin viher- ja ympäristötietokeskus Fastighets Ab:n käytännön toimintaan (mm. yhteisten teknisten järjestelmien osalta), joten kiinteistöyhtiön osalta on tarpeen käynnistää tarvittavat toimenpiteet.

Konsernijaoston kokouksessa asiantuntijoina ovat hankesuunnittelupäällikkö Jarmo Raveala kiinteistöviraston tilakeskuksesta sekä Oy Gardenia-Helsinki Ab:n toimitusjohtaja Sari Oikarinen, joka antaa suullisen ajankohtaiskatsauksen.

Viikki-Seura ry on lähettänyt Gardeniaa koskevan kirjeen, joka on liitteenä 4. Viikki-Seuran saate kaupungille lähetettyyn adressiin on liitteenä 5.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Pekka Sauri

Lisätiedot

Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035

kristiina.matikainen(a)hel.fi

Liitteet

1

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 17 k., JulkL 24 § 1 mom 20 k.)

2

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 17 k., JulkL 24 § 1 mom 20 k.)

3

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 17 k., JulkL 24 § 1 mom 20 k.)

4

Viikki-Seuran kirje

5

Viikki-Seuran saate adressiin

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Oy Gardenia-Helsinki Ab

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Kiinteistö Oy Viikin viher- ja ympäristötietokeskus Fastighets Ab

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Tiedoksi

Ksv

Kv

Päätöshistoria

Kaupunginhallituksen konsernijaosto 08.12.2014 § 171

HEL 2013-016069 T 00 01 05

Päätös

Konsernijaosto päätti esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunginhallituksen 26.4.2011 § 431 hyväksymää omistajapoliittista linjausta Oy Gardenia-Helsinki Ab:n osalta muutetaan seuraavasti: Nykyinen linjaus: 1=Pidetään nykyisellään, uusi linjaus: 6=Purkaminen.

Samalla konsernijaosto päätti merkitä tiedoksi Oy Gardenia-Helsinki Ab:n tilannekatsauksen.

Lisäksi konsernijaosto päätti kehottaa kiinteistövirastoa yhteistyössä kaupunkisuunnitteluviraston, Kiinteistö Oy Viikin viher- ja ympäristötietokeskus Fastighets Ab:n ja muiden tarvittavien tahojen kanssa ryhtymään tarvittaviin toimenpiteisiin tavoitteena Gardenia-rakennuksen ja kiinteistön myynti tai Gardenia–rakennuksen vuokraaminen markkinaehtoisella vuokralla yksityiselle vuoden 2015 aikana. Selvityksen tulos tuodaan konsernijaoston arvioitavaksi.

Vielä konsernijaosto päätti kehottaa Oy Gardenia - Helsinki Ab:tä vuoden 2015 aikana jatkamaan toimintansa kannattavuuden parantamiseen tähtääviä toimenpiteitä.

Käsittely

08.12.2014 Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan

Konsernijaosto käsitteli rakennus- ja ympäristötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan toista esitystä (Ryj/2) kokouksen kolmantena asiana.

Esittelijä muutti esitystä siten, että kappaleen 3 loppuun lisätään seuraava lause: "Selvityksen tulos tuodaan konsernijaoston arvioitavaksi."

Konsernijaosto hyväksyi esittelijän muutetun esityksen.

24.11.2014 Pöydälle

09.06.2014 Ehdotuksen mukaan

10.03.2014 Esittelijän ehdotuksesta poiketen

24.02.2014 Pöydälle

10.02.2014 Pöydälle

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Pekka Sauri

Lisätiedot

Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035

kristiina.matikainen(a)hel.fi

 

Ympäristökeskus 28.5.2014

HEL 2013-016069 T 00 01 05

Gardenian rakentamisen taustalla oli alun perin 1990-luvulla kaksi hanketta. Edesmenneen kaupunginpuutarhuri Pekka Jyrängön ideana oli rakentaa Viikkiin itäisiä kaupunginosia palvelemaan Töölönlahden talvipuutarhaa täydentävä talvipuutarha. Toisaalta ympäristökeskus suunnitteli Vanhankaupunginkoskelle kestävää elämäntapaa edistävä ympäristövalistuskeskusta ja luontokoulua . Suunnittelun edetessä rakennusvirasto ja ympäristökeskus päättivät yhdistää nämä hankkeet  selvien synergiaetujen takia ja myös siksi, että paikka soveltuisi myös viherneuvonnalle, johon oli tarvetta.

Perustamissuunnitelmassa rakennusvirasto ja ympäristökeskus sitoutuivat tilaamaan Gardenialta viher- ja ympäristöneuvontapalveluita ja opetusvirasto puolestaan sitoutui tilaamaan luontokoulupalvelua. Edellä mainittujen virastojen toiveet huomioitiin Gardenian tiloja ja toimintaa suunniteltaessa ja virastojen palvelutilaukset muodostivat keskeisen perustan myös Gardenian taloudelle. Kun vielä korkeiden rakentamiskustannusten takia korkeisiin vuokriin saatiin huojennusta luotiin pohja Gardenian toiminnalle vuosiksi eteenpäin. Taloudelliset vaikeudet alkoivat erityisesti opetusviraston alkaessa vähentää tilauksiaan ja vuokrien kohotessa. On selvää, että pelkästään luontokoulun ja ympäristöneuvonnan kannalta olisi taloudellisesti järkevää siirtää toiminnot Viikkiin halvempiin tiloihin. Sellaisenaan ne eivät ole sidoksissa välttämättä talvipuutarhaan.

Ympäristökeskus yhtyy tilakeskuksen näkemykseen, että ulkopuolisen ostajan löytäminen on hyvin epätodennäköistä ja vuokraaminen nykyisellä vuokratasolla subventoimatta sitä on vaikeaa.  Ympäristökeskus pitää Gardenian toiminnan jatkumista ja edelleen kehittämistä hyvin tärkeänä. Ympäristökeskus on valmis nostamaan tilauksiaan tasolle, joka vallitsi Gardeniaa perustettaessa eli n. 40.000 euroon. Tällä ei kuitenkaan olisi yksistään tietenkään ratkaisevaa  merkitystä Gardenian talousvaikeuksien kannalta. Ympäristökeskuksen mielestä muidenkin virastojen tulisi kyetä palaamaan siihen tilauspohjaan, mikä oli Gardenian alkuvuosina ja josta  sovittiin.

Yhtenä vaihtoehtona ympäristökeskus esittää, että Gardenian omistuspohjaa laajennetaan ja sitä kautta lisätään paikan houkuttelevuutta. Omistuspohjan laajentaminen voisi myös vahvistaa Gardenian asemaa korkealaatuisena viheralan näyttely- esittely ja myyntikeskuksena. Ravintolatoiminnan laajentamista osin kasvihuoneeseen ja kasvihuoneesta avautuvalle terassille voisi tarkemmin selvittää. Rajoittavaksi tässä voi tulla kuitenkin mm.  keittiökapasiteetin riittämättömyys. Myös myyntitoimintaa voisi laajentaa ja monipuolistaa nykyisestä. Parhaimmillaan Gardenia voisi houkutella ekologisesta elämäntavasta ja viherasioista kiinnostuneita kaupunkilaisia hakemaan innostusta, elämyksiä sekä käyttämään ravintolapalveluita ja tekemään hankintoja myös iltaisin ja viikonloppuisin. Tällä hetkellä ravintola palvelee lähinnä työpaikkaruokalana. Yliopisto voisi tuoda lisää näkyvyyttä Gardenialle entistä aktiivisemmalla tieteen popularisoinnilla esimerkiksi yleistilaisuuksien ja kurssien muodossa. Yliopiston mahdollisuudet käyttää Gardeniaa ovat toistaiseksi jääneet idea-asteelle.

Ympäristökeskuksen mielestä Gardenialla on sijaintinsa, arkkitehtuurinsa ja yhä ajankohtaisemman sisältönsä vuoksi huomattavaa kehittämispotentiaalia. Tarvitaan uusia ideoita ja uusia yhteistyökumppaneita toiminnan kehittämiseksi. Kytkös ympäröivään luontoalueeseen voisi olla vahvempi. Myös markkinointia ja opasteita tulisi lisätä. Markkinointia ovat  tähän saakka rajoittaneet käytettävissä olevat määrärahat. Kaupungin pitäisi myös sallia paremmat opasteet kadun varsille. Tähän ei yrityksistä huolimatta ole saatu lupaa.

Lupaavalta tuntuu ajatus siitä, että Gardenia hyväksyttäisiin kaupungin palvelutarjoajaksi palveluseteliasioissa, jolloin palveluita voitaisiin tarjota palvelutalojen vanhuksille.

Gardenialla on keskeinen rooli ympäristökasvatuspalveluiden tarjoajana Helsingissä. Erilaisten oppimisympäristöjen hyödyntämistä pidetään yhä tärkeämpänä keinona sekä koulujen että päiväkotien opetuksen kehittämisessä. Gardenian yhteydessä toimivalla luontokoululla on erityisesti luontokoulukäyttöön suunnitellut sisätilat ja varsinaisena luokkahuoneena toimii upea Viikki-Vanhankaupunginlahden luontoalue. Ympäristökeskus pitää erittäin tärkeänä, että Gardenian suosittu luontokoulutoiminta jatkuu ja helsinkiläiset lapset ja nuoret saavat tilaisuuden tutustua arvokkaaseen lähiluontoonsa.

Lisätiedot

Kaisa Pajanen, johtava ympäristökasvattaja, puhelin: +358 9 310 31521

kaisa.pajanen(a)hel.fi

 

Rakennusvirasto Kaupungininsinööri 27.5.2014

HEL 2013-016069 T 00 01 05

Rakennusvirasto on tehnyt yhteistyötä Oy Gardenia-Helsinki Ab.n kanssa yhtiön perustamisesta lähtien. Rakennusvirasto on tilannut yhtiöltä viherneuvontaa, ympäristökasvatustyötä sekä viheralan esitteiden ja tapahtumien valmistelutyötä.  Vuotuisen tilauksen arvo on ollut viime vuosina yhteensä 68 000 euroa (ALV 0%). Rakennusviraston kannalta yhteistyö on ollut toimivaa ja asiantuntijuus ja saatujen palveluiden laatu on ollut hyvä.

Tilaukset on rahoitettu katu- ja viheralueiden ylläpitoon varatuista määrärahoista Rakennusviraston ei ole mahdollista lisätä palvelutilauksia yhtiöltä tehtävävastuiden lisääntymisestä ja kustannustason noususta johtuvan talouden kiristymisen vuoksi.  Lisärahoituksen osoittaminen Oy Gardenia-Helsinki Ab:ltä tilattaviin palveluhankintoihin edellyttäisi katu- ja viheralueiden ylläpidon muiden tehtävien rahoituksen vähentämistä.

Lisätiedot

Antti Hietala, osastopäällikkö, puhelin: 310 38236

antti.hietala(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

800012-62637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

helsinki.kirjaamo@hel.fi

http://www.hel.fi/konsernijaosto

+358 9 655 783

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

9/2015

(40)

Kaupunginhallituksen konsernijaosto

 

 

 

 

Stj/1

 

08.06.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

Perustettavan Oy Apotti Ab:n hallituksen jäsenten nimeäminen

HEL 2015-005879 T 00 00 00

Päätösehdotus

Kaupunginhallituksen konsernijaosto päättää nimetä perustettavan Oy Apotti Ab -nimisen osakeyhtiön hallituksen puheenjohtajaksi Laura Rädyn ja hallituksen jäseneksi Hannu Juvosen.

Samalla kaupunginhallituksen konsernijaosto päättää, että päätöksen täytäntöönpanon edellytyksenä on, että Vantaan kaupunki, Kauniaisten kaupunki, Kirkkonummen kunta sekä Helsingin ja Uudenmaan Sairaanhoitopiirin kuntayhtymä tekevät omalta osaltaan päätökset Oy Apotti Ab -nimisen osakeyhtiön perustamisesta.

Esittelijän perustelut

Kaupunginhallitus päätti 1.6.2015 hyväksyä sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas- ja potilastietojärjestelmiin liittyviä palveluja omistajilleen omakustannushintaan tuottavan Oy Apotti Ab -nimisen osakeyhtiön perustamisen yhdessä Vantaan kaupungin, Kauniaisten kaupungin, Kirkkonummen kunnan sekä Helsingin ja Uudenmaan Sairaanhoitopiirin kuntayhtymän kanssa.

Perustettavasta osakeyhtiöstä tulee kaikkien tietojärjestelmähankintaan osallistuvien hankintayksiköiden yhteisyritys. Hankintayksiköt tulevat yhtiön osakkaiksi omistusosuuksiensa suhteessa. Neuvottelut yhtiön omistuksen jakautumisesta ja osakassopimuksen sisällöstä käytiin vuoden 2014 ja kevään 2015 aikana. Hankintayksiköt tekevät päätökset järjestelmän hankinnasta sekä allekirjoittavat varsinaisen hankintasopimuksen, minkä jälkeen sopimuskumppanina toimittajien suuntaan toimii em. yhtiö.

Yhtiön liiketoimintasuunnitelmassa kuvataan yhtiön strategiset tavoitteet eli ne tavoitteet joihin yhteistyöyrityksen perustamisella pyritään, sekä yhtiön liikeidean ja toimintamallin pääkohdat. Yhtiön toiminta-ajatuksena on vastata hankittavan asiakas- ja potilastietojärjestelmän toteutuksesta, käyttöönotosta ja tuotannon aikaisesta toiminnasta. Yhtiö tuottaa sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmä-, järjestelmäkehitys-, ja tukipalveluita omistajilleen. Yhtiö tarjoaa palvelunsa omistajilleen omakustannushintaan perustuen syvälliseen sosiaali- ja terveydenhuollon ydintoiminnan, tieto- ja viestintäteknologian ja hankintojen osaamiseen sekä yhtenäisiin toimintamalleihin. Yhtiö tukee omistajiaan sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnan muutoksessa sekä tehokkaiden yhtenäisten toimintamallien kehittämisessä.

Yhtiö toimii julkisista hankinnoista annetun lain tarkoittamassa mielessä osakkeenomistajien sidosyksikkönä, jonka tarkoituksena on tuottaa palveluja yhtiön osakkeenomistajille. Yhtiö voi tuottaa rajallisen määrän palveluja myös ulkopuolisille kuitenkin siten, että se ei vaaranna yhtiön asemaa omistajiensa sidosyksikkönä.

Muut HUS-alueen kunnat, joiden puolesta KL-Kuntahankinnat Oy on kilpailuttanut järjestelmähankinnan puitejärjestelynä, voivat myöhemmin liittyä asiakas- ja potilastietojärjestelmän käyttäjiksi hankintaa koskevien ehtojen mukaisesti. Järjestelmän käyttäjäksi liittyminen edellyttää osakkeenomistajien hyväksynnän lisäksi liittyvän kunnan osakkuutta nyt perustettavassa yhtiössä. 

Yhtiön toiminnan laajentaminen tapahtuu vaiheittain hankkeen edetessä kohti käyttöönotto- ja tuotantovaiheita. Yhtiöllä on toimitusjohtaja ja osakkeenomistajien nimeämä hallitus, minkä lisäksi yhtiön toimintaa ohjaa erillinen ohjausryhmä, joka ei ole yhtiön toimielin.

Yhtiön hallitukseen kuuluu yhtiöjärjestysluonnoksen mukaan 7–9 jäsentä. Helsingin kaupungilla on osakassopimuksen perusteella oikeus nimetä perustettavan yhtiön hallitukseen puheenjohtaja ja yksi jäsen.

Yhtiön toimitusjohtajaksi on tarkoitus valita Apotti-hanketoimiston päällikkö ja tilintarkastajaksi KPMG Oy Ab.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Laura Räty

Lisätiedot

Atte Malmström, konserniohjauksen päällikkö, puhelin: 310 25472

atte.malmstrom(a)hel.fi

Liitteet

1

Osakassopimus

2

Liiketoimintasuunnitelma

3

Yhtiöjärjestys

4

Perustamissopimus

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, kaupunginhallitus

Päätöshistoria

Kaupunginhallitus 01.06.2015 § 591

HEL 2015-005879 T 00 00 00

Päätös

Kaupunginhallitus päätti

-        hyväksyä sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas- ja potilastietojärjestelmiin liittyviä palveluja omistajilleen omakustannushintaan tuottavan Oy Apotti Ab -nimisen osakeyhtiön perustamisen yhdessä Vantaan kaupungin, Kauniaisten kaupungin, Kirkkonummen kunnan sekä Helsingin ja Uudenmaan Sairaanhoitopiirin kuntayhtymän kanssa, ja hyväksyä 380 perustettavan yhtiön osakkeen merkitsemisen kaupungin lukuun,

-        hyväksyä 190 000 euron suuruisen pääomasijoituksen tekemisen perustettavan yhtiön sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon,

-        kehottaa kaupunginkanslian talous- ja suunnitteluosastoa maksamaan talousarviotililtä 8 22 19 Arvopaperit, Khn käytettäväksi, perustettavan yhtiön osakkeiden 38 000 euron suuruisen merkintähinnan sekä 190 000 euron suuruisen pääomasijoituksen,

-        hyväksyä Helsingin kaupungin osalta yhtiön osakkeenomistajien välillä solmittavan osakassopimuksen sekä yhtiön perustamissopimuksen, yhtiöjärjestyksen ja liiketoimintasuunnitelman liitteenä olevien luonnosten mukaisesti,

-        kehottaa Apotti-hanketoimistoa yhteistyössä kaupunginkanslian oikeuspalvelut -osaston kanssa huolehtimaan perustamiseen liittyvistä käytännön järjestelyistä ja tekemään perustamisasiakirjoihin tarvittaessa teknisluonteisia tai muuten vähäisiä muutoksia sekä kehottaa kaupunginkanslian oikeuspalvelut -osastoa allekirjoittamaan yhtiön perustamiseen liittyvät asiakirjat kaupungin puolesta.

Samalla kaupunginhallitus päätti, että päätöksen täytäntöönpanon edellytyksenä on, että Vantaan kaupunki, Kauniaisten kaupunki, Kirkkonummen kunta sekä Helsingin ja Uudenmaan Sairaanhoitopiirin kuntayhtymä tekevät omalta osaltaan vastaavat päätökset Oy Apotti Ab -nimisen osakeyhtiön perustamisesta.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Laura Räty

Lisätiedot

Atte Malmström, konserniohjauksen päällikkö, puhelin: 310 25472

atte.malmstrom(a)hel.fi

Hannu Välimäki, hankejohtaja, puhelin: 310 25438

hannu.valimaki(a)hel.fi

 

Kaupunginhallituksen konsernijaosto 25.05.2015 § 88

HEL 2015-005879 T 00 00 00

Esitys

Kaupunginhallituksen konsernijaosto esitti kaupunginhallitukselle seuraavaa:

Kaupunginhallitus päättää

-        hyväksyä sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas- ja potilastietojärjestelmiin liittyviä palveluja omistajilleen omakustannushintaan tuottavan Oy Apotti Ab -nimisen osakeyhtiön perustamisen yhdessä Vantaan kaupungin, Kauniaisten kaupungin, Kirkkonummen kunnan sekä Helsingin ja Uudenmaan Sairaanhoitopiirin kuntayhtymän kanssa, ja hyväksyä 380 perustettavan yhtiön osakkeen merkitsemisen kaupungin lukuun,

-        hyväksyä 190 000 euron suuruisen pääomasijoituksen tekemisen perustettavan yhtiön sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon,

-        kehottaa kaupunginkanslian talous- ja suunnitteluosastoa maksamaan talousarviotililtä 8 22 19 Arvopaperit, Khn käytettäväksi, perustettavan yhtiön osakkeiden 38 000 euron suuruisen merkintähinnan sekä 190 000 euron suuruisen pääomasijoituksen,

-        hyväksyä Helsingin kaupungin osalta yhtiön osakkeenomistajien välillä solmittavan osakassopimuksen sekä yhtiön perustamissopimuksen, yhtiöjärjestyksen ja liiketoimintasuunnitelman liitteenä olevien luonnosten mukaisesti,

-        kehottaa Apotti-hanketoimistoa yhteistyössä kaupunginkanslian oikeuspalvelut -osaston kanssa huolehtimaan perustamiseen liittyvistä käytännön järjestelyistä ja tekemään perustamisasiakirjoihin tarvittaessa teknisluonteisia tai muuten vähäisiä muutoksia sekä kehottaa kaupunginkanslian oikeuspalvelut -osastoa allekirjoittamaan yhtiön perustamiseen liittyvät asiakirjat kaupungin puolesta.

Samalla kaupunginhallitus päättää, että päätöksen täytäntöönpanon edellytyksenä on, että Vantaan kaupunki, Kauniaisten kaupunki, Kirkkonummen kunta sekä Helsingin ja Uudenmaan Sairaanhoitopiirin kuntayhtymä tekevät omalta osaltaan vastaavat päätökset Oy Apotti Ab -nimisen osakeyhtiön perustamisesta.

Esittelijä

vs. apulaiskaupunginjohtaja

Pia Sutinen

Lisätiedot

Atte Malmström, konserniohjauksen päällikkö, puhelin: 310 25472

atte.malmstrom(a)hel.fi

Hannu Välimäki, hankejohtaja, puhelin: 310 25438

hannu.valimaki(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

800012-62637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

helsinki.kirjaamo@hel.fi

http://www.hel.fi/konsernijaosto

+358 9 655 783

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

9/2015

(40)

Kaupunginhallituksen konsernijaosto

 

 

 

 

Sj/1

 

08.06.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy:n hallituksen puheenjohtajan nimeäminen

HEL 2015-001516 T 00 01 05

Päätösehdotus

Konsernijaosto päättää nimetä Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy:n hallituksen puheenjohtajaksi Henri Kuitusen.

Esittelijän perustelut

Konsernijaosto päätti 9.3.2015 § 41 nimetä kaupungin edustajat sivistystoimen toimialaan kuuluvien osakkuusyhteisöjen toimielimiin. Asian valmistelussa tapahtuneen virheen vuoksi päätöksen liitteenä olevasta listasta on puuttunut Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy:n hallituksen puheenjohtajan nimi. Osakassopimuksen mukaan Helsingin kaupungilla on oikeus nimetä hallitukseen kolme jäsentä, mutta päätöksessä on nimetty vain kaksi.

Virhe on huomattu vasta 29.5.2015 pidetyssä yhtiökokouksessa. Yhtiökokouksen päätöksen mukaan Helsingin kaupunki voi osakassopimuksen mukaisesti nimetä hallitukseen yhden jäsenen myöhemmin niin, että hänestä tulee hallituksen puheenjohtaja. Jäsen tulee valituksi Helsingin kaupungin ilmoituksella ilman uutta yhtiökokousta. Yhtiökokouksen pöytäkirja on liitteenä.

Helsingin kaupungin tarkoituksena on ollut, että kaupungin edustajina hallituksessa jatkavat samat henkilöt kuin edellisellä toimikaudella: puheenjohtajana Henri Kuitunen ja jäseninä Ritva Viljanen ja Tuula Saxholm. Konsernijaoston tulisi siten korjata 9.3.2015 tekemäänsä päätöstä siten, että Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy:n hallituksen puheenjohtajaksi nimetään Henri Kuitunen.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Ritva Viljanen

Lisätiedot

Maria Nyfors, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36683

maria.nyfors(a)hel.fi

Liitteet

1

Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy:n yhtiökokouksen pöytäkirja

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, kaupunginhallitus

Otteet

Ote

 

Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy

 

Yhtiön muut osakkaat

 

Hallituksen puheenjohtajaksi nimetty

 

Päätöshistoria

Kaupunginhallituksen konsernijaosto 09.03.2015 § 41

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

800012-62637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

helsinki.kirjaamo@hel.fi

http://www.hel.fi/konsernijaosto

+358 9 655 783

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

9/2015

(40)

Kaupunginhallituksen konsernijaosto

 

 

 

 

Sj/2

 

08.06.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

Mäkelänrinteen Uintikeskus Oy:n ylimääräisen yhtiökokouksen koolle kutsuminen

HEL 2015-004993 T 00 01 05

Päätösehdotus

Kaupunginhallituksen konsernijaosto päättää osakeyhtiölain 5 luvun 4 §:n mukaisesti vaatia Mäkelänrinteen Uintikeskus Oy:n hallitusta kutsumaan koolle yhtiön ylimääräisen yhtiökokouksen käsittelemään hallituksen jäsenen vaihtamista.

Samalla kaupunginhallituksen konsernijaosto päättää kehottaa kaupunginkanslian oikeuspalvelut -osastoa edustamaan kaupunkia edellä tarkoitetussa ylimääräisessä yhtiökokouksessa, ja toimimaan kokouksessa niin, että hallituksen jäsen Sirkku Ingervon tilalle vaihdetaan ______________________.

Esittelijän perustelut

Mäkelänrinteen Uintikeskus Oy:n toimialana on toimia sellaisena yleishyödyllisenä yhteisönä, joka järjestää omistamiensa ja hallitsemiensa urheilu- ja liikuntatilojen ja niihin liittyvien aputilojen käytön edelleen eri yhteisöille kuten urheilujärjestöille, kouluille ja muille vastaaville sekä yksityisille kansalaisille taloudellista etua tavoittelematta. Yksinomaan tätä toimialansa mukaista yleishyödyllistä tarkoitustaan toteuttaakseen yhtiö hallitsee vuokraoikeuden nojalla Helsingin kaupungilta vuokrattavaa tonttia, joka sijaitsee Helsingin kaupungin Vallilan kaupunginosassa sekä omistaa ja hallitsee tontille rakennettavaa rakennusta.

Mäkelänrinteen Uintikeskus Oy:n yhtiöjärjestyksen 5 §:n mukaan yhtiöllä on hallitus, johon kuuluu vähintään kolme ja enintään seitsemän varsinaista jäsentä. Hallituksen toimikausi on kaksivuotinen, ja edellisen kerran hallitus on valittu 29.4.2014 pidetyssä varsinaisessa yhtiökokouksessa. Hallitukseen valittiin konsernijaoston 17.2.2014, § 26 päätöksen mukaisesti kaupungin nimeäminä Johanna Sydänmaa (Kok.), Harri Laiho (SDP), Sirkku Ingervo (Vihr.) sekä Tapio Korhonen.

Osakeyhtiölain (626/2006) 5 luvun 4 §:n mukaan ylimääräinen yhtiökokous on pidettävä, jos osakkeenomistajat, joilla on yhteensä kymmenesosa osa kaikista osakkeista, vaativat sitä kirjallisesti tietyn asian käsittelemistä varten. Kokouskutsu on toimitettava kahden viikon kuluessa vaatimuksen saapumisesta.

Kaupungin omistusosuus Mäkelänrinteen Uintikeskus Oy:stä on 66,67 %, joten kaupungilla on oikeus saada osakeyhtiölain mukaisesti yhtiön ylimääräinen yhtiökokous kutsutuksi koolle. Kaupunginhallituksen johtosäännön 8 a §:n mukaan konsernijaoston tehtävänä on muun muassa tehdä vaatimus ylimääräisen yhtiökokouksen koollekutsumiseksi.

Mäkelänrinteen Uintikeskus Oy:n ylimääräinen yhtiökokous on tarpeen saada kutsutuksi kokoon käsittelemään kaupungin nimeämän hallituksen jäsenen vaihtamista. Hallituksen jäsenen vaihdos kesken toimikauden on tarpeen Vihreiden valtuustoryhmän kokoonpanossa tapahtuneen muutoksen johdosta.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Ritva Viljanen

Lisätiedot

Atte Malmström, konserniohjauksen päällikkö, puhelin: 310 25472

atte.malmstrom(a)hel.fi

Liitteet

1

Yhtiöjärjestys

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, kaupunginhallitus

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Mäkelänrinteen Uintikeskus Oy

Oikaisuvaatimusohje, kaupunginhallitus

Tiedoksi

Kaupunginkanslia

Päätöshistoria

Kaupunginkanslia Kaupunginjohtaja 23.04.2015 § 47

HEL 2015-004993 T 00 01 05

Päätös

Kaupunginjohtaja päätti kehottaa kaupunginkanslian oikeuspalveluja edustamaan kaupunkia Mäkelänrinteen Uintikeskus Oy:n 29.4.2015 pidettävässä varsinaisessa yhtiökokouksessa ja kehottaa yhtiökokousedustajaa hyväksymään yhtiökokouksessa käsiteltävät asiat hallituksen ehdotusten mukaisesti.

Päätöksen perustelut

Mäkelänrinteen Uintikeskus Oy:n varsinainen yhtiökokous pidetään 29.4.2015 klo 16.30 Katajanokan Kasinolla. Kokouksessa käsitellään liitteenä 1 olevassa esityslistassa mainitut asiat. Hallituksen jäsenten ja
tilintarkastajien kaksivuotinen toimikausi jatkuu vuoden 2016 yhtiökokoukseen.

Lisätiedot

Maria Nyfors, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36683

maria.nyfors(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

800012-62637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

helsinki.kirjaamo@hel.fi

http://www.hel.fi/konsernijaosto

+358 9 655 783

 

FI02012566