Helsingin kaupunki | Esityslista | 1/2016 |
|
Kaupunginhallituksen konsernijaosto |
|
| |
|
|
| |
| 18.01.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
Kaupunginhallituksen konsernijaosto
ESITYSLISTA
1 - 2016
|
|
KOKOUSKUTSU |
|
|
|
Kokousaika | 18.01.2016 klo 17:00 |
Kokouspaikka | Kaupunginhallituksen istuntosali |
Käsitellään | Tällä esityslistalla mainitut asiat |
|
|
| Kaupunginhallituksen konsernijaosto |
|
|
|
|
Asia |
| Sivu |
Kaupunginjohtaja
1 | Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta | 1 |
2 | Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano | 2 |
3 | Konserniohjeen uudistaminen | 3 |
4 | Helen Oy:n kehitysohjelmaa koskeva osakkeenomistajan päätös | 9 |
Sosiaali- ja terveystoimi
1 | Oy Apotti Ab:n ylimääräinen yhtiökokous 29.1.2016 | 11 |
Sivistystoimi
1 | UMO-säätiön ajankohtaiskatsaus | 13 |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | 800012-62637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
helsinki.kirjaamo@hel.fi | http://www.hel.fi/konsernijaosto | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 1/2016 | 1 (14) |
Kaupunginhallituksen konsernijaosto |
|
| |
|
| Kj/1 | |
| 18.01.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
1
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätösehdotus
Konsernijaosto päättää todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.
Samalla konsernijaosto päättää valita pöytäkirjantarkastajiksi Osku Pajamäen ja Ulla-Marja Urhon sekä varatarkastajiksi Tuomas Rantasen ja Mika Raatikaisen.
Esittelijä
vs. kaupunginjohtaja
Pekka Sauri
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | 800012-62637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
helsinki.kirjaamo@hel.fi | http://www.hel.fi/konsernijaosto | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 1/2016 | 1 (14) |
Kaupunginhallituksen konsernijaosto |
|
| |
|
| Kj/2 | |
| 18.01.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
2
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano
Päätösehdotus
Konsernijaosto päättää, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
Esittelijä
vs. kaupunginjohtaja
Pekka Sauri
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | 800012-62637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
helsinki.kirjaamo@hel.fi | http://www.hel.fi/konsernijaosto | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 1/2016 | 1 (14) |
Kaupunginhallituksen konsernijaosto |
|
| |
|
| Kj/3 | |
| 18.01.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
3
Konserniohjeen uudistaminen
HEL 2013-004511 T 00 01 05
Esitysehdotus
Kaupunginhallituksen konsernijaosto esittää kaupunginhallitukselle seuraavaa:
Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättää kumota voimassa olevan 16.1.2008 hyväksytyn Helsingin kaupungin konserniohjeen ja hyväksyä uuden konserniohjeen liitteenä olevan luonnoksen mukaisena.
Esittelijän perustelut
Taustaa
Kaupunginvaltuusto hyväksyi 16.1.2008, § 5 muutokset 8.6.2005 hyväksyttyihin Helsingin kaupungin konserniohjeisiin. Muutokset tulivat voimaan 1.2.2008 lukien.
Konserniohjeen päivittämisen tavoitteena oli saattaa ohje vastaamaan 15.5.2007 voimaan tulleen kuntalain muutoksen (519/2007) kuntakonsernia koskevia uusia säännöksiä ja sisällyttää ohjeeseen myös aiempaa yksityiskohtaisemmat osakkuusyhteisöjen ohjausta koskevat säännökset. Ohjeen tarkistamisessa otettiin huomioon myös 1.9.2006 voimaan tulleen uuden osakeyhtiölain (624/2006) säännökset.
Vuodesta 2008 voimassa olleen nykyisen konserniohjeen uudistaminen on tarpeen kuntalain uudistuksen sekä kaupungin konserniohjauksen kehittämisen kannalta.
Kuntalain säännökset
Kuntalain 1.5.2015 voimaan tulleessa muutoksessa (410/2015) on säädetty muun ohella konserniohjauksesta ja konserniohjeiden vähimmäissisällöstä.
Kuntalain 47 §:ssä säännellään kunnan tytäryhteisöjen toimintaa ja konserniohjetta. Pykälän mukaan omistajaohjauksella on huolehdittava siitä, että kunnan tytäryhteisön toiminnassa otetaan huomioon kuntakonsernin kokonaisetu. Kunnan tytäryhteisön hallituksen kokoonpanossa on otettava huomioon yhteisön toimialan edellyttämä riittävä talouden ja liiketoiminnan asiantuntemus. Konserniohjetta sovelletaan kunnan tytäryhteisöjen sekä soveltuvin osin osakkuusyhteisöjen omistajaohjaukseen.
Kuntalain 47 §:n mukaan konserniohjeessa annetaan tarpeelliset määräykset ainakin:
kuntakonsernin talouden ja investointien suunnittelusta ja ohjauksesta,
konsernivalvonnan ja raportoinnin sekä riskienhallinnan järjestämisestä,
tiedottamisesta ja kunnan luottamushenkilöiden tietojensaantioikeuden turvaamisesta,
velvollisuudesta hankkia kunnan kanta asiaan ennen päätöksentekoa,
konsernin sisäisistä palveluista,
kunnan tytäryhteisöjen hallitusten kokoonpanosta ja nimittämisestä,
kunnan tytäryhteisöjen hyvästä hallinto- ja johtamistavasta.
Konserniohjetta koskevaa kuntalain 47 §:ää sovelletaan vuonna 2017 valittavan valtuuston toimikauden alusta lukien.
Uuden konserniohjeen keskeisimmät määräykset
Liitteenä olevan uuden konserniohjeen valmistelussa on otettu huomioon kuntalain konserniohjetta koskevat säännökset. Lisäksi valmistelussa on otettu huomioon kaupungin konserniohjauksen organisatoriset ja toiminnalliset muutokset. Kaupunginhallituksen konsernijaostoa ei esimerkiksi mainita voimassa olevassa konserniohjeessa, koska konsernijaosto perustettiin vasta nykyisen ohjeen hyväksymisen jälkeen.
Uusi konserniohje on olennaisesti nykyistä ohjetta laajempi ja se on kirjoitettu pääosin kokonaan uudelleen, joten muutokset näkyvissä -version esittäminen ei ole tarkoituksenmukaista.
Uuden konserniohjeen keskeisimmät muutokset ja lisäykset ovat ohjeen sisällysluettelon mukaisessa järjestyksessä seuraavat:
ohjeessa käytettyjen keskeisten termien ja käsitteiden määritteleminen,
konserniohjeen soveltamisen tarkentaminen,
kaupungin omistajapolitiikan ja -strategian keskeisten periaatteiden sekä kaupungin konserniohjauksen keskeisten tavoitteiden ja sisällön määritteleminen,
hyvän hallinto- ja johtamistavan keskeisten periaatteiden määritteleminen,
tytäryhteisöjen markkinaehtoisesti toimiviin tytäryhteisöihin ja muihin tytäryhteisöihin jakamisen periaatteiden (ns. salkutus) sekä näissä yhteisöissä sovellettavien toimintaperiaatteiden määritteleminen,
tytäryhteisöissä noudatettavan henkilöstöpolitiikan keskeisten periaatteiden määritteleminen,
kaupungin ennakkokannan hankkimista koskevien määräysten tarkentaminen salkutus huomioon ottaen,
tytäryhteisöjen hallituksen jäsenten valintaa ja kokoonpanoa koskevien periaatteiden määritteleminen,
sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan keskeisten periaatteiden määritteleminen,
kaupunkikonsernin talouden ja investointien suunnittelun ja ohjauksen keskeisten periaatteiden määritteleminen,
kaupunkikonsernin sisäisten palvelujen keskeisten periaatteiden määritteleminen,
tytäryhteisöjen tasehallinnan keskeisten periaatteiden määritteleminen,
luottamushenkilöiden tietojensaantioikeuden turvaamista koskevien periaatteiden määrittely.
Konserniohjeen olennaisimmat ja periaatteellisesti tärkeimmät muutokset perustuvat kaupunginvaltuuston 24.4.2013, § 122 hyväksymään kaupungin strategiaohjelmaan 2013–2016 sekä kuntalain edellä mainittuun muutokseen. Strategiaohjelmassa on todettu omistajapolitiikan selkeyttämisen toimenpiteinä:
tehdään tytäryhteisöjen salkuttaminen markkinaehtoiseen ja muuhun toimintaan,
Kaupungin palvelutuotannon osana toimivien yhteisöjen tulosta arvioidaan ensisijaisesti sen perusteella, miten ja minkälaisilla kustannuksilla yhtiö hoitaa sille asetetun palvelutehtävän,
Suoraan markkinatilanteessa toimivien kaupunkikonsernin yhtiöiden toimintaperiaatteet vastaavat kilpailijoiden toimintaperiaatteita.
Kaupungin tytäryhteisöjen jakaminen niiden toiminnan luonteen mukaan eri salkkuihin on merkittävä, mutta tarpeellinen muutos nykytilanteeseen verrattuna. Tiukentuneiden kilpailuneutraliteettivaatimusten myötä on huolehdittava aiempaakin tarkemmin siitä, että kaupungin omistus eri yhteisöissä ei vääristä kilpailua. Vastaavasti kaupungin omistajanäkökulmasta on tärkeää, että kilpailutilanteessa markkinoilla toimivat tytäryhteisöt voivat noudattaa vastaavia toimintaperiaatteita kuin niiden kilpailijat, jotta niillä on mahdollisuus menestyä kilpailussa. Tämä tarkoittaa muun muassa samanlaista henkilöstöpolitiikkaa ja työsuhdeturvaa kuin kilpailijoilla.
Toteutettavalla salkutuksella on vaikutusta myös siihen, missä asioissa tytäryhtiöt ovat jatkossa velvollisia hankkimaan kaupungin kannan ennen päätöksentekoa. Kilpailutilanteessa markkinoilla toimivien tytäryhteisöjen osalta velvollisuus on uuden konserniohjeen mukaan nykyistä harvemmin. Muiden yhteisöjen osalta konserniohjeeseen ei esitetä olennaisia muutoksia niihin asioihin, joihin kaupungin kanta pitää hankkia ennen päätöksentekoa.
Kaupungin omistajaohjauksen kannalta keskeisimpiä asioita on tytäryhteisöjen hallitusten jäsenten nimittäminen. Kuntalain muutoksen yhteydessä on lähdetty siitä, että kuntien tytäryhteisöjen hallitusten valintaa ja kokoonpanoa on tarpeen säädellä nykyistä tarkemmin. Kuntalain 47 §:n mukaan konserniohjeessa on annettava tarpeelliset määräykset muun muassa kunnan tytäryhteisöjen hallitusten kokoonpanosta ja nimittämisestä.
Hallituksen kuntalain uudistamista koskevan esityksen (HE 268/2014) perusteluissa lähdetään siitä, että hallitusten tulisi mahdollistaa hallituksen tehtävien tehokas hoitaminen. Perusteluissa todetaan seuraavaa: ”tehokkain hallitustyöskentely mahdollistuu silloin, kun hallituksen jäsenillä on riittävä ja monipuolinen osaaminen sekä toisiaan täydentävä kokemus. Erityisesti kilpailuilla markkinoilla toimiminen ja kannattavan liiketoiminnan johtaminen edellyttää hallituksen jäseniltä kyseisen toimialan, talouden ja liiketoiminnan osaamista. Liiketoimintaosaaminen osana johtamistaitoja täydentää sekä yhteisön toimialaan liittyvää substanssiosaamista että talouteen liittyvää osaamista. Hallituksen valinnassa lähtökohtana tulisi kaikissa yhteisöissä olla, että hallituksen jäsenillä olisi kykyä itsenäiseen päätöksentekoon sekä tasavertaiseen keskusteluun yhtiön toimivan johdon kanssa. Hallituksen valinnassa tulisi aina huomioida yhteisön toimiala ja toiminnan laajuus sekä yhteisön strateginen merkittävyys kunnan toiminnassa.”
Kaupungin uudessa konserniohjeessa on määritelty periaatteet tytäryhteisöjen hallitusten kokoonpanon ja valinnan toteuttamiseksi hallituksen esityksen perusteluissa esitetyt näkökohdat ja kaupunkikonsernin kokonaisedun turvaaminen huomioon ottaen. Uudessa konserniohjeessa otetaan myös huomioon Helen Oy:n ja Helsingin Satama Oy:n perustamisen yhteydessä käyttöön otettu osakkeenomistajan nimitystoimikunta -käytäntö.
Ottaen huomioon, että kaupungin tytäryhteisöjen hallitusten jäsenet toimivat yleensä useita peräkkäisiä toimikausia, uudessa konserniohjeessa lähdetään siitä, että muissa kuin markkinaehtoisesti toimivissa tytäryhteisöissä hallituksen toimikausi on kaksi vuotta, ellei siitä poikkeamiseen ole yksittäistapauksessa erityinen syy. Nykyisin suurimmassa osassa kaupungin tytäryhteisöjä hallituksen toimikausi on yksi vuosi. Toimikauden pidentäminen keventää ja tehostaa kaupungin vuosittaista yhtiökokousvalmisteluprosessia.
Täytäntöönpano
Mikäli kaupunginvaltuusto hyväksyy sille tehdyn esityksen, kaupunginhallitus tulee täytäntöönpanopäätöksessään kehottamaan kaupungin edustajia tytäryhteisöjen ja -säätiöiden hallituksissa ja muissa toimielimissä huolehtimaan siitä, että uusi konserniohje käsitellään kyseisissä toimielimissä ja hyväksytään tytäryhteisöjä ja -säätiöitä sitovaksi.
Lopuksi
Konserniohjeluonnos on valmisteltu kaupunginkansliassa talous- ja suunnitteluosaston, oikeuspalvelut-osaston sekä henkilöstöosaston yhteistyönä.
Uudistetun konserniohjeen hyväksymisen jälkeen päätöksentekoon tuodaan erikseen uuden konserniohjeen määräykset huomioon ottava hyvän hallintotavan ohjeistus (johtamisen ja hallinnon keskeiset periaatteet -ohje) sekä päivitetyt tytäryhteisökohtaiset omistajastrategiat.
Konserniohjeen hyväksymisen ajankohdasta riippuen kaupungin tytäryhteisöjä tullaan kehottamaan muuttamaan yhtiöjärjestyksiään kevään 2016 yhtiökokouksissa konserniohjeen linjausten mukaisesti (erityisesti hallituksen toimikauden pituus).
Esittelijä
vs. kaupunginjohtaja
Pekka Sauri
Lisätiedot
Atte Malmström, konserniohjauksen päällikkö, puhelin: 310 25472
atte.malmstrom(a)hel.fi
Liitteet
1 | Konserniohjeluonnos |
Oheismateriaali
1 | Konserniohje_2008 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Tiedoksi
Kaupunginkanslia
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | 800012-62637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
helsinki.kirjaamo@hel.fi | http://www.hel.fi/konsernijaosto | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 1/2016 | 1 (14) |
Kaupunginhallituksen konsernijaosto |
|
| |
|
| Kj/4 | |
| 18.01.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
4
Helen Oy:n kehitysohjelmaa koskeva osakkeenomistajan päätös
HEL 2015-014031 T 00 01 05
Päätösehdotus
Kaupunginhallituksen konsernijaosto päättää tehdä yhtiökokousta pitämättä Helen Oy:n osakkeenomistajan päätöksen, jolla Helen Oy:n hallitukselle annetaan toimiohjeena kehotus toteuttaa Helen Oy:n kehitysohjelma kaupunginvaltuuston 2.12.2015, § 332 tekemän päätöksen mukaisesti erilliseen lämmöntuotantoon perustuvan hajautetun ratkaisun (kehitysohjelmavaihtoehto 3) mukaisena, ja siten, että Hanasaaren nykyisen energiahuoltoalueen käyttötarkoitusta muutetaan biolämpökeskusten valmistuttua 31.12.2024 mennessä siten, että voimalaitostoiminta alueella päättyy ja voimalaitos suljetaan.
Samalla konsernijaosto päättää kehottaa kaupunginkanslian oikeuspalvelut -osastoa kirjaamaan, päiväämään, numeroimaan ja allekirjoittamaan osakkeenomistajan päätöksen.
Esittelijän perustelut
Helen Oy on kaupungin kokonaan omistama energiayhtiö, jonka toimialana on energian tuotanto, hankinta, siirto, jakelu ja myynti sekä energia-alan kunnossapito-, suunnittelu- ja urakointipalvelut ja muu energia-alan liiketoiminta. Yhtiö muodostaa tytäryhteisöjensä (Helen Sähköverkko Oy, Helsingin Energiatunnelit Oy, Oy Mankala Ab, Suomen Energia-Urakointi Oy) kanssa Helen-konsernin.
Kaupunginvaltuusto päätti 2.12.2015, § 332 kaupunginhallituksen ehdotuksen mukaisesti hyväksyä, että
Helen Oy:n kehitysohjelma toteutetaan erilliseen lämmöntuotantoon
Hanasaaren nykyisen energiahuoltoalueen käyttötarkoitusta muutetaan biolämpökeskusten valmistuttua 31.12.2024 mennessä siten,
Samalla kaupunginvaltuusto päätti hyväksyä yhdeksän toivomuspontta.
Helen Oy:n yhtiöjärjestyksen 10 §:n mukaan yhtiökokouksen toimivaltaan kuuluu päättää yhtiön muodostaman konsernin kannalta merkittävistä ja laajakantoisista investoinneista.
Helen Oy:n yhtiöjärjestyksen 10 §:n mukaan yhtiökokouksen toimivaltaan kuuluu päättää yhtiön muodostaman konsernin kannalta merkittävistä ja laajakantoisista investoinneista.
Osakeyhtiölain 5 luvun 1 §:n 2 momentin mukaan osakkeenomistajat voivat yhtiökokousta pitämättä yksimielisinä päättää yhtiökokoukselle kuuluvasta asiasta. Päätös on kirjattava, päivättävä, numeroitava ja allekirjoitettava.
Esittelijä
vs. kaupunginjohtaja
Pekka Sauri
Lisätiedot
Atte Malmström, konserniohjauksen päällikkö, puhelin: 310 25472
atte.malmstrom(a)hel.fi
Liitteet
1 | Kvsto 2.12.2015, § 332 |
2 | Helen Oyn hallituksen esitys |
3 | Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 20 k.) |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, kaupunginhallitus |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Helen Oy | Oikaisuvaatimusohje, kaupunginhallitus |
Tiedoksi
Kaupunginkanslia
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | 800012-62637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
helsinki.kirjaamo@hel.fi | http://www.hel.fi/konsernijaosto | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 1/2016 | 1 (14) |
Kaupunginhallituksen konsernijaosto |
|
| |
|
| Stj/1 | |
| 18.01.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
1
Oy Apotti Ab:n ylimääräinen yhtiökokous 29.1.2016
HEL 2016-000006 T 00 01 05
Päätösehdotus
Kaupunginhallituksen konsernijaosto päättää kehottaa kaupunginkanslian oikeuspalvelut -osastoa edustamaan kaupunkia Oy Apotti Ab:n ylimääräisessä yhtiökokouksessa 29.1.2016.
Lisäksi konsernijaosto päättää kehottaa kaupungin yhtiökokousedustajaa ylimääräisessä yhtiökokouksessa
ehdottamaan, että yhtiön hallitukseen valitaan Hannu Juvosen tilalle Sami Sarvilinna, ja
hyväksymään muut käsiteltävät asiat hallituksen esitysten mukaisesti.
Esittelijän perustelut
Kaupunginhallitus päätti 1.6.2015 hyväksyä sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas- ja potilastietojärjestelmiin liittyviä palveluja omistajilleen omakustannushintaan tuottavan Oy Apotti Ab -nimisen osakeyhtiön perustamisen yhdessä Vantaan kaupungin, Kauniaisten kaupungin, Kirkkonummen kunnan sekä Helsingin ja Uudenmaan Sairaanhoitopiirin kuntayhtymän (HUS) kanssa.
Oy Apotti Ab perustettiin kesäkuussa 2015 ja merkittiin kaupparekisteriin 15.7.2015. Yhtiö toimii julkisista hankinnoista annetun lain tarkoittamassa mielessä osakkeenomistajien sidosyksikkönä, jonka tarkoituksena on tuottaa palveluja yhtiön osakkeenomistajille. Yhtiö voi tuottaa rajallisen määrän palveluja myös ulkopuolisille kuitenkin siten, että se ei vaaranna yhtiön asemaa omistajiensa sidosyksikkönä. Kaupungin omistusosuus yhtiöstä on 38 %.
Yhtiön hallitus on kutsunut koolle ylimääräisen yhtiökokouksen 22.1.2016. Ylimääräisessä yhtiökokouksessa käsitellään yhtiön pääomittamista sekä hallituksen jäsenten nimeämistä. Kaupungin osuus vuoden 2016 pääomituksesta on 1 313 604 euroa.
Kaupunginhallitus päätti 14.12.2015, § 1205
hyväksyä enintään 1 503 604 euron suuruisen vastikkeettoman sijoituksen tekemisen Oy Apotti Ab:n sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon,
myöntää kaupunginkanslian käytettäväksi vuoden 2016 talousarviomäärärahoja enintään 1 504 000 euroa vastikkeettoman sijoituksen maksamiseen talousarvion tililtä 8 22 19, Arvopaperit, Khn käytettäväksi, Muut kohteet.
Oy Apotti Ab:n osakassopimuksessa on sovittu siitä, miten yhtiön osakkeenomistajat nimeävät jäseniä yhtiön hallitukseen. Ylimääräisessä yhtiökokouksessa 29.1.2016 muun muassa valitaan uusi hallituksen jäsen kaupungin nimeämän hallituksen jäsenen tilalle.
Kaupunginhallituksen johtosäännön 8 a §:n mukaan konsernijaoston tehtävänä on muun muassa määrätä kaupungin edustajat yhteisöjen, laitosten ja säätiöiden yhtiö-, yhtymä- ja vuosikokouksiin silloin, kun kokouksessa käsitellään hallintoelinten jäsenten tai tilintarkastajien valitsemista ja kun kaupungilla on yhtiöjärjestykseen, sääntöön tai sopimukseen perustuva oikeus nimetä jäseniä hallintoelimiin, sekä antaa ohjeita hallintoelinten jäsenten ja tilintarkastajien valinnasta.
Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Ritva Viljanen
Lisätiedot
Atte Malmström, konserniohjauksen päällikkö, puhelin: 310 25472
atte.malmstrom(a)hel.fi
Liitteet
1 | Oy Apotti Ab:n kokouskutsu 29.1.2016 |
2 | Oy Apotti Ab:n esityslista 29.1.2016 |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, kaupunginhallitus |
Tiedoksi
Kaupunginkanslia
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | 800012-62637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
helsinki.kirjaamo@hel.fi | http://www.hel.fi/konsernijaosto | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 1/2016 | 1 (14) |
Kaupunginhallituksen konsernijaosto |
|
| |
|
| Sj/1 | |
| 18.01.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
1
UMO-säätiön ajankohtaiskatsaus
HEL 2016-000088 T 00 01 06
Päätösehdotus
Kaupunginhallituksen konsernijaosto päättää merkitä tiedoksi UMO-säätiön ajankohtaiskatsauksen.
Esittelijän perustelut
UMO-säätiön hallinnoima UMO – Uuden Musiikin Orkesteri on helsinkiläinen jazziin ja uuteen rytmimusiikkiin keskittyvä ammattilaisorkesteri. Toiminnassaan UMO on vahvasti sitoutunut Helsingin kaupungin kulttuuristrategiaan tarjoamalla kaupunkilaisille monipuolista kulttuurista sisältöä, kohdentamalla toimintaansa laajasti eri kaupunginosiin ja kohderyhmille sekä toimimalla kaupungin kulttuurisen vetovoiman vahvistajana.
Säätiö kuuluu Helsingin kaupunkikonserniin.
Vuoden 2015 tuloksen ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja ennustetaan (ennuste 3/2015) olevan - 68 256 euroa. Vastaava tulos vuonna 2014 oli - 64 392 euroa.
Säätiön talouden tervehdyttämissuunnitelma esiteltiin konsernijaostossa 27.5.2013 ja 25.11.2013 esiteltiin Umo-säätiön talouden tasapainottamisohjelma. Konsernijaosto kokouksessaan 9.12.2013 totesi, että säätiön taloustilanne tulee tarkasteluun kaupungin vuoden 2015 talousarvion yhteydessä. Vuoden 2014 avustus oli 780 000 euroa ja vuoden 2015 avustus oli 820 000 euroa. Vuoden 2016 avustus on 820 000 euroa.
Helsingin kaupungin talousarviossa 2015 UMO-säätiölle asetettu muu tavoite on: Säätiön oma varainhankinnan aste vähintään 22 %.
UMO-säätiön toiminnanjohtaja Eeva Pirkkala antaa säätiötä koskevan suullisen ajankohtaiskatsauksen konsernijaoston kokouksessa. Kokouksessa on läsnä myös hallituksen puheenjohtaja Juha Levo.
Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Ritva Viljanen
Lisätiedot
Pia Halinen, controller, puhelin: 310 25718
pia.halinen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Umo-säätiön osavuosikatsaus 3_2015_.pdf |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | 800012-62637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
helsinki.kirjaamo@hel.fi | http://www.hel.fi/konsernijaosto | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
| |||