Helsingin kaupunki | Esityslista | 8/2018 |
|
Kaupunginhallituksen konsernijaosto |
|
| |
|
|
| |
| 04.06.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
Kaupunginhallituksen konsernijaosto
ESITYSLISTA
8 - 2018
|
|
KOKOUSKUTSU |
|
|
|
Kokousaika | 04.06.2018 klo 17:00 |
Kokouspaikka | Kaupunginhallituksen istuntosali |
Käsitellään | Tällä esityslistalla mainitut asiat |
|
|
| Kaupunginhallituksen konsernijaosto |
|
|
|
|
Asia |
| Sivu |
1 | Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta | 1 |
2 | UMO-säätiön toiminnan kehittämistä koskeva selvitys | 2 |
3 | Vantaan Energia Oy:n varsinainen yhtiökokous 2018 ja yhtiön Fennovoima-hankkeeseen liittyviä vastuita koskeva selvitys | 8 |
4 | Jäsenten nimeäminen REDIn käyttöyhtiö Oy:n hallitukseen | 11 |
5 | Pöydälle 14.05.2018 | 14 |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunginkanslia@hel.fi | http://www.hel.fi/kaupunginkanslia | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 8/2018 | 1 (16) |
Kaupunginhallituksen konsernijaosto |
|
| |
|
| Asia/1 | |
| 04.06.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
1
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätösehdotus
Kaupunginhallituksen konsernijaosto päättää todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.
Samalla konsernijaosto päättää valita pöytäkirjantarkastajiksi Mika Raatikaisen ja Ulla-Marja Urhon sekä varatarkastajiksi Nasima Razmyarin ja Hannu Oskalan.
Esittelijä
pormestari
Jan Vapaavuori
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunginkanslia@hel.fi | http://www.hel.fi/kaupunginkanslia | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 8/2018 | 1 (16) |
Kaupunginhallituksen konsernijaosto |
|
| |
|
| Asia/2 | |
| 04.06.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
2
UMO-säätiön toiminnan kehittämistä koskeva selvitys
HEL 2018-005595 T 00 01 06
Päätösehdotus
A
Kaupunginhallituksen konsernijaosto päättää merkitä tiedoksi UMO-säätiön ajankohtaiskatsauksen ja säätiötä koskevan selvityksen.
B
Lisäksi konsernijaosto päättää kehottaa UMO-säätiö sr:n hallitusta
muuttamaan säätiön sääntöjä niin, että säätiön hallituksessa on vähintään kolme ja enintään seitsemän jäsentä,
laatimaan säätiölle vahvan, taiteelliseen ytimeen perustuvan strategian sekä selvittämään säätiön nimen muuttamisen Helsinki Jazz Orchestraksi,
selvittämään viimeistään syksyn 2018 aikana säätiön ylläpitämän orkesterin rakenteen joustavammaksi muuttamisen mahdollisuudet sekä niiden vaikutukset säätiön talouteen muun muassa valtionosuusvaikutukset huomioon ottaen,
ottamaan toimintansa kehittämisessä huomioon muut selvitysraportissa esitetyt toimenpide-ehdotukset, mukaan lukien valtuuskunnan perustaminen, siltä osin kuin ne ovat säätiön kannalta perusteltuja.
Samalla konsernijaosto päättää kehottaa kulttuurin ja vapaa-ajan toimialaa valmistelemaan yhteistyössä kaupunginkanslian sekä UMO-säätiö sr:n kanssa useampivuotisen tavoiteohjelman säätiön talouden tasapainottamiseksi ja ulkoisen rahoitusosuuden lisäämiseksi sekä selvittämään mahdollisuuksia UMOn käytön lisäämiseen kaupungin edustus- ja muissa tilaisuuksissa.
Esittelijän perustelut
UMO-säätiö
Helsingin kaupunkikonserniin kuuluva UMO-säätiö sr:n tarkoituksena on kulttuurin, kuten säveltaiteen tunnetuksi tekeminen kotimaiselle ja ulkomaiselle yleisölle sekä orkesteritoiminnan kehittäminen ja edistäminen.
Säätiö toteuttaa tarkoitustaan ylläpitämällä orkesteria, järjestämällä konsertteja ja kulttuuritapahtumia, tekemällä musiikkitallenteita, harjoittamalla musiikkikasvatusta sekä ylläpitämällä ja kartuttamalla nuotistoa. Orkesterin ylläpidon tarkoituksena ei ole taloudellisen voiton tavoitteleminen. Orkesteri, jota säätiö ylläpitää, on helsinkiläinen jazziin ja uuteen rytmimusiikkiin keskittyvä ammattilaisorkesteri UMO – Uuden Musiikin Orkesteri.
Toiminnassaan UMO on vahvasti sitoutunut Helsingin kaupungin kulttuuristrategiaan tarjoamalla kaupunkilaisille monipuolista kulttuurista sisältöä, kohdentamalla toimintaansa laajasti eri kaupunginosiin ja kohderyhmille sekä toimimalla kaupungin kulttuurisen vetovoiman vahvistajana.
Säätiön sääntöjen mukaan kaupunki nimeää kaikki säätiön hallituksen jäsenet.
UMO - Uuden musiikin orkesteri
UMO on maan ainoa täysipäiväinen big band -muotoinen, valtionosuutta saava jazz-orkesteri. Sen ylläpito on tunnustus jazz-musiikin tärkeydelle suomalaisessa musiikkikentässä. Tässä mielessä se rinnastuu sinfoniaorkestereihin, mutta poikkeaa niistä ainokaisasemansa takia. Vakiintunut kokoonpano yhdistettynä säännölliseen freelancer-yhteistyöhön säteilee jazz-kenttään omaa orkesteria laajemmin.
YLE-radiointien ja -taltiointien ansiosta UMOlla on merkitystä myös valtakunnallisesti, minkä lisäksi se tekee aktiivista yhteistyötä alan oppilaitosten Pop & Jazz opiston ja Sibelius-Akatemian Jazzmusiikin aineryhmän kanssa. UMOlla on myös kansainvälisiä yhteyksiä, mutta näitä potentiaaleja ei resurssien niukkuuden takia ole viime vuosina pystytty täysimääräisesti hyödyntämään.
Erityisasemansa takia UMOlla on iso vastuu sekä oman toimintansa laadun ylläpitämisestä ja kehittämisestä että roolistaan koko maan jazz-kentässä.
Strategiansa mukaan Helsinki on tapahtumakaupunki, millä perusteella se haluaa edelleen profiloitua myös jazz-kaupunkina. Kaupunkikonserniin kuuluvan ja kaupungin keskeisesti rahoittaman UMOn tulevaisuuden turvaaminen ja säätiön nykyistä laajempi käyttäminen kaupungin omien intressien mukaisesti ovat tässä keskeisiä elementtejä.
UMO-säätiötä koskeva selvitys
UMOn kokonaistilanteen ja pitkäaikaisten taloudellisten ongelmien selvittämiseksi käynnistettiin kaupunginkanslian sekä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan yhteinen UMO-säätiötä koskeva selvitys. Liitteenä on selvitystyön yhteydessä ulkopuolisella asiantuntijalla teetetty laaja raportti säätiön toiminnan kehittämisestä. Selvityksen tukena on käytetty myös UMO-säätiön toimitusjohtajan asiantuntemusta.
Selvitysraportin mukaan UMOn toiminnan turvaaminen edellyttää orkesterin talouden, hallinnon ja ydintoiminnan kehittämistä tavalla, jossa kaikki elementit tukevat toisiaan. Osa tarvittavista päätöksistä voidaan tehdä kaupungin tasolla, osa säätiössä hallituksen toimesta.
UMO-säätiön strategia sekä hallituksen kokoonpano
Kehitystyön pohjaksi säätiöllä tulee olla selkeä strategia, joka perustuu musiikkiin työn ytimenä ja orkesterin vahvuuksien nykyistä laajempaan hyödyntämiseen. Tavoitteena tulee olla sekä taiteellisen tason nosto että talouden tasapainotus.
Säätiön ylläpitämän orkesterin nimi tulisi kansainvälistä käytäntöä noudattaen muuttaa muotoon Helsinki Jazz Orchestra, josta käy ilmi ”omistajan” ja kotipaikkakunnan nimi. Osan UMOn toiminnan kehittämistä on tarkoituksenmukaista pyrkiä hyödyntämään orkesteria nykyistä enemmän myös kaupungin omissa tilaisuuksissa. Tätä kehityssuuntaa voidaan toteuttaa esimerkiksi vuosittaisilla yhteistoimintasopimuksilla.
Säätiön hallinto ja tukipalvelut tarvitsevat omaksi tuekseen selkiytetyn päätöksentekojärjestelmän sekä laajapohjaisemman hallituksen ja nykyistä pitkäjänteisemmät hallituskaudet. Säätiön hallituksen osaamispohjan laajentamiseksi on tarpeen kasvattaa hallituksen kokoa, jotta sinne voidaan nimetä nykyisten jäsenten ohella kaksi uutta kaupunkikonsernin ulkopuolista henkilöä, joilla on vahva toimialan ja/tai talouden asiantuntemus. Hallituksen laajentaminen edellyttää muodollisesti säätiön sääntöjen muuttamista.
Sääntömuutoksen jälkeen konsernijaosto nimeää uudet jäsenet säätiön hallitukseen. Jatkossa on tarkoituksenmukaista pyrkiä siihen, että kaikki säätiön hallituksen jäsenet eivät käytännössä vaihdu samanaikaisesti, vaikka toimikaudet muodollisesti päättyvätkin joka toinen vuosi koko hallituksen osalta kaupungin konserniohjeiden mukaisesti.
Valtuuskunta
Selvitysraportissa ehdotetun uuden säätiölain mukaisen valtuuskunnan perustaminen säätiölle tukee uudentyyppisen aseman hakemista orkesterille sekä vahvistaa sen verkottumista ja varainhankintaa. Valtuuskuntaan tulisi kutsua eri aloja edustavia henkilöitä. Uuden säätiölain mukaan valtuuskunnalla ei ole päätösvaltaa eikä sillä ole roolia säätiön sisäisessä valvonnassa. Valtuuskunnan asiantuntemusta voitaisiin kuitenkin hyödyntää tarvittaessa myös asioiden valmistelemisessa säätiön hallitukselle esimerkiksi erilaisten toimikuntien muodossa.
Rakenteelliset ratkaisut ja joustavuuden lisääminen
Talouden pysyvä ja vaikuttava vakauttaminen sekä toiminnan vaikuttavuuden lisäämistä edistävä joustavuus edellyttävät orkesterissa rakenteellisia ratkaisuja. Tehdyn selvityksen perusteella tärkein tällainen päätös on UMOn ja vapaan kentän välisen liikkuvuuden lisääminen ja sen mahdollistama resurssien vapauttaminen esimerkiksi markkinoinnin lisäämiseen. Muiden selvitysraportissa esitettyjen toimenpiteiden taloudellinen vaikutus on kokonaisuudessaan pieni.
UMOn ja vapaan kentän välisen liikkuvuuden lisäämiseksi selvityksessä on kaksi vaihtoehtoista toteuttamistapaa: vakituisen muusikkotyön osa-aikaistaminen tai vakanssien määräaikaistaminen.
Selvitysraportissa kuvataan osa-aikaistamisen mallina 3 + 3 kuukautta -malli, jossa UMO:n vakituisesti palkatut muusikot työskentelisivät vuosittain kaksi kolmen kuukauden kautta orkesterissa. Vastaava toimintamalli on esimerkiksi The Danish Radio Big Bandilla. Lisäksi osan UMO:n toimiston töistä voisi jakaa muusikoille. Osa-aikaistamisen myötä vapautuvaa rahoitusta voisi kohdistaa selvitysraportissa kuvattujen toimenpide-ehdotusten kustannuksiin ja osan voisi käyttää UMO:n toiminnan strategisiin painopisteisiin, muun muassa kantaesityksiin, kansainväliseen toimintaan ja yleisötyöhön.
Vakanssien määräaikaistamisvaihtoehdossa UMOlla voisi jatkossa olla viiden vuoden määräaikaisia pestejä, joihin haettaisiin koesoitolla. Sopimusosapuolet arvioisivat neljännen vuoden jälkeen molemminpuolista halukkuutta kahden vuoden jatkokauteen. Pestit täytettäisiin sitä mukaan, miten virkoja vapautuu. Lisäksi UMO:ssa voisi olla myös freelancer-pestejä. Näin UMO:n rakenne olisi joustavampi henkilökierron kautta, mikä tiivistäisi entisestään UMO:n siteitä kotimaiseen jazzkenttään.
Selvitysraportissa esitetyistä vaihtoehdoista osa-aikaistamisen vaikutukset olisivat suuremmat ja nopeammat, mutta tällaisella muutoksilla olisi todennäköisesti vaikutusta UMOn saamaan valtionosuuteen. Muutosta on vaikea arvioida etukäteen esittävän taiteen valtionosuusuudistuksen keskeneräisyyden takia.
Säätiön ja orkesterin toiminnallisen joustavuuden lisääminen mahdollistaisi sellaiset muutokset, jotka parantavat orkesterin kokonaistilannetta talous mukaan luettuna. Tästä syystä säätiön hallituksen tulee selvittää selvitysraportin mukaisen orkesterin rakenteen joustavuuden lisäämisen vaikutukset säätiön toimintaan, sen saamaan valtionosuuteen sekä säätiön taloudelliseen asemaan tulevina vuosina.
Muut toiminnan kehittämistä koskevat ehdotukset
Liitteenä olevassa selvitysraportissa on esitetty useita ehdotuksia orkesterin taiteellisen laadun nostamiseksi ja kansainvälisyyden lisäämiseksi. Näihin ehdotuksiin liittyvät toimenpiteet ovat säätiön sisäisiä asioita, joista sen tulee päättää itse tarvittavan valmistelun jälkeen. Kaupunki haluaa määräysvallan käyttäjänä luoda omilla päätöksillään toteuttamismahdollisuudet tälle säätiön toiminnan kehittämiselle.
Lopuksi
Hallintosäännön 8 luvun 3 §:n mukaan konsernijaosto päättää muun muassa toimiohjeiden antamisesta kaupunkia eri yhteisöissä edustavalle kaupungin kannan ottamiseksi käsiteltäviin asioihin, silloin kun kyseessä on taloudellisesti merkittävä tai periaatteellisesti laajakantoinen asia. Tehtyyn selvitykseen liittyen UMO-säätiön hallituksen jäsenille annettavat toimiohjeet tulee antaa konsernijaoston päätöksellä.
UMO-säätiön toiminnanjohtaja Eeva Pirkkala antaa säätiötä koskevan suullisen ajankohtaiskatsauksen konsernijaoston kokouksessa. Kokouksessa on läsnä myös hallituksen puheenjohtaja Toni Paussu. Lisäksi kulttuurijohtaja Tuula Haavisto antaa suullisen katsauksen UMO-säätiötä koskevasta selvityksestä.
Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot
Atte Malmström, konserniohjauksen päällikkö, puhelin: 310 25472
atte.malmstrom(a)hel.fi
Tuula Haavisto, kulttuurijohtaja, puhelin: 310 85500
tuula.haavisto(a)hel.fi
Stuba Nikula, kulttuuripalvelupäällikkö, puhelin: 310 37000
stuba.nikula(a)hel.fi
Liitteet
1 | Loppuraportti |
Muutoksenhaku
A | Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
B | Oikaisuvaatimusohje, kaupunginhallitus |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
UMO-säätiö sr | Oikaisuvaatimusohje, kaupunginhallitus |
Tiedoksi
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala
Kaupunginkanslia
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunginkanslia@hel.fi | http://www.hel.fi/kaupunginkanslia | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 8/2018 | 1 (16) |
Kaupunginhallituksen konsernijaosto |
|
| |
|
| Asia/3 | |
| 04.06.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
3
Vantaan Energia Oy:n varsinainen yhtiökokous 2018 ja yhtiön Fennovoima-hankkeeseen liittyviä vastuita koskeva selvitys
HEL 2018-004965 T 00 01 05
Päätösehdotus
A
Kaupunginhallituksen konsernijaosto päättää merkitä tiedoksi Vantaan Energia Oy:n Fennovoima-hankkeeseen liittyviä vastuita koskevan selvityksen.
B
Samalla konsernijaosto päättää kehottaa kaupungin yhtiökokousedustajaa Vantaan Energia Oy:n vuoden 2018 varsinaisessa yhtiökokouksessa hyväksymään Fennovoima-hankkeeseen liittyviä vastuita koskevan selvityksen merkitsemisen tiedoksi.
Esittelijän perustelut
Vantaan Energia Oy
Vantaan Energia Oy:n toimialana on sähkö-, lämpö- ja maakaasuliiketoiminta sekä muu energiahuolto ja niihin liittyvä tuotteiden valmistus ja kauppa, energiapalvelut sekä alan muu liiketoiminta.
Helsingin kaupunki omistaa 40 % yhtiön osakkeista ja Vantaan kaupunki 60 %.
Vantaan Energia -konserniin kuuluu emoyhtiön lisäksi Vantaan Energia Sähköverkot Oy. Konsernilla on omistuksia useissa osakkuusyhteisöissä sekä ns. Mankala-periaatteella toimivissa energiantuotantoyhtiöissä. Ydinvoimaomistuksia Vantaan Energia -konsernilla on Voimaosakeyhtiö SF:n ohella EPV Energia Oy:n ja Pohjolan Voima Oy:n kautta.
Vantaan Energia -konsernin vuoden 2017 liikevaihto oli 285 miljoonaa euroa, liikevoitto 55 miljoonaa euroa ja investoinnit 44 miljoonaa euroa.
Fennovoima-hanke
Fennovoima-hankkeen tarkoituksena on rakennuttaa Pyhäjoelle sähköteholtaan noin 1 200 megawatin AES-2006 -painevesireaktorilla varustettu ydinvoimala, Hanhikivi I. Laitoksen suunniteltu käyttöikä on 60 vuotta.
Hankkeen toteuttavan Fennovoima Oy:n omistus on jakautunut kahdelle omistajalle. Voimaosakeyhtiö SF omistaa 66 % ja RAOS Voima Oy 34 % yhtiön osakkeista. Vantaan Energia Oy:n omistusosuus Voimaosakeyhtiö SF:stä on noin 7,5 %.
Vantaan Energia Oy:n Fennovoima-hankkeeseen liittyviä vastuita koskeva selvitys
Kaupunginvaltuusto hyväksyi 31.1.2018, § 31 valtuustoaloitevastauksen, jonka mukaan on tarpeellista käynnistää Helsingin ja Vantaan kaupunkien yhteinen selvitys Fennovoiman ydinvoimahankkeesta irtautumiseen liittyvistä oikeudellisista kysymyksistä ja taloudellisten vaikutusten laajuudesta, koska on odotettavissa, että aloitteessa tavoitellulla irrottautumisella on olennaista taloudellista vaikutusta Vantaan Energia Oy:öön ja siten myös sen osakkeenomistajien omistusten arvoon.
Vantaan kaupunginvaltuustossa hyväksyttiin vastaavan sisältöinen aloitevastaus 22.1.2018.
Aloitevastauksen mukaisesti selvityksestä raportoidaan sen valmistumisen jälkeen kaupunginhallituksen konsernijaostolle, joka huolehtii kaupunkikonsernin konserniohjauksen ja -valvonnan täytäntöönpanosta sekä niiden toimivuudesta.
Vantaan Energia Oy:n Fennovoima-hankkeeseen liittyviä vastuita koskeva selvitys on tehty Helsingin ja Vantaan konserniohjauksesta vastaavien yksiköiden edustajien kesken yhteistyössä Vantaan Energia Oy:n kanssa kevään 2018 aikana. Liitteenä olevassa muistiossa kuvataan selvityksen keskeisiä havaintoja ja johtopäätöksiä Fennovoima-hankkeeseen liittyvät tiukat salassapitositoumukset huomioon ottaen. Muistio ei sisällä tietoja, jotka ovat salassa pidettäviä hankkeen osapuolien ja selvityksen tekemiseen osallistuneiden allekirjoittamien erillisten salassapitositoumusten nojalla. Muistio sisältää kuitenkin Vantaan Energia Oy:n liikesalaisuuksia ja on siten salassa pidettävä viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) 24 §:n 1 momentin 20-kohdan perusteella.
Vantaan Energia Oy:n varsinainen yhtiökokous 2018
Vantaan Energia Oy:n vuoden 2018 varsinainen yhtiökokous pidetään 19.6.2018. Yhtiökokouksessa käsitellään yhtiöjärjestyksen 13 §:n mukaiset varsinaiselle yhtiökokoukselle kuuluvat asiat. Lisäksi yhtiökokouksessa käsitellään Vantaan Energia Oy:n Fennovoima-hankkeeseen liittyviä vastuita koskeva selvitys.
Lopuksi
Hallintosäännön 8 luvun 3 §:n mukaan konsernijaosto päättää muun muassa toimiohjeiden antamisesta kaupunkia eri yhteisöissä edustavalle kaupungin kannan ottamiseksi käsiteltäviin asioihin, silloin kun kyseessä on taloudellisesti merkittävä tai periaatteellisesti laajakantoinen asia. Fennovoima-hankkeeseen liittyviä vastuita koskevaan selvitykseen liittyen yhtiökokousedustajalle annettavat toimiohjeet kuuluvat konsernijaoston annettaviksi.
Konserniohjauksen päällikkö Atte Malmström antaa suullisen katsauksen Vantaan Energia Oy:n Fennovoima-hankkeeseen liittyviä vastuita koskevasta selvityksestä konsernijaoston kokouksessa.
Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot
Atte Malmström, konserniohjauksen päällikkö, puhelin: 310 25472
atte.malmstrom(a)hel.fi
Liitteet
1 | Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 20 k.) |
2 | Muistion liite 1 |
3 | Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 20 k.) |
4 | Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 20 k., JulkL 24 § k 17) |
5 | Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 20 k.) |
Oheismateriaali
1 | Fennovoima Oy:n yhtiöjärjestys |
2 | Voimaosakeyhtiö SF:n yhtiöjärjestys |
Muutoksenhaku
A | Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
B | Oikaisuvaatimusohje, kaupunginhallitus |
Tiedoksi
Oikeuspalvelut
Talous- ja konserniohjaus
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunginkanslia@hel.fi | http://www.hel.fi/kaupunginkanslia | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 8/2018 | 1 (16) |
Kaupunginhallituksen konsernijaosto |
|
| |
|
| Asia/4 | |
| 04.06.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
4
Jäsenten nimeäminen REDIn käyttöyhtiö Oy:n hallitukseen
HEL 2018-005716 T 00 01 05
Päätösehdotus
Kaupunginhallituksen konsernijaosto päättää nimetä perustettavan REDIn käyttöyhtiö Oy:n yhtiöjärjestyksen mukaiseksi toimikaudeksi hallituksen varsinaiseksi jäseneksi HKL:n infra- ja kalustoyksikön johtaja Artturi Lähdetien ja varajäseneksi HKL:n kiinteistöpäällikkö Päivi Kontron.
Esittelijän perustelut
Taustaa
Kaupunginvaltuusto päätti 26.8.2009, 172 § järjestää Kalasataman keskuksen toteutuskilpailun julkisena hankintana kilpailullista neuvottelumenettelyä noudattaen. Kilpailua koskeva hankintailmoitus julkaistiin 15.9.2009.
Kaupunginhallitus valitsi 29.3.2009, 395 § ilmoittautumishakemusten ja alustavien ideasuunnitelmien perusteella neuvotteluihin kolme parhaaksi arvioitua ehdokasta.
Kaupunginvaltuusto päätti 11.5.2011, 98 § valita SRV Yhtiöt Oyj:n kokonaistaloudellisesti edullisimpana tarjouksen tekijänä Kalasataman keskuksen toteuttajaksi.
Kaupungin ja SRV Yhtiöt Oyj:n välinen Kalasataman keskuksen toteutussopimus allekirjoitettiin 16.8.2011.
REDIn käyttöyhtiö Oy
Kalasataman keskuksen eri toimintojen, yksityisten ja julkisten osien ja eri omistajien välille tarvitaan käyttöyhtiö, jonka tehtävänä on tuottaa palveluja Kalasataman keskukseen tuleville kiinteistöille ja kiinteistöyhtiöille. Käyttöyhtiö on tarkoitus perustaa lähiviikkoina ns. yhteisjärjestelysopimuksen allekirjoittamisen jälkeen.
Yhtiöjärjestysluonnoksen mukaan yhtiön toimialana on käyttöyhtiönä hallinnoida Helsingin kaupungin Sörnäisten kaupunginosan kortteleihin 10620 – 10623 sekä kortteleita halkovan rautatiealueen ja katualueiden alle ja osin päälle rakennettavaa Kalasataman keskusta käsittäen edellä mainittuihin kortteleihin ja yleisille alueille rakennettavan kauppakeskuksen, kellari- ja kalliopysäköintilaitoskokonaisuuden, ja kahdeksan kauppakeskuksen päälle rakennettavaa tornitaloa.
Tarkoituksensa toteuttamiseksi yhtiö voi harjoittaa kiinteistönjohto- ja isännöinti- ja huoltoyhtiötoimintaa sekä ostaa ja välittää palveluita osakasyhtiöilleen, näiden omistajille ja vuokralaisille. Yhtiö voi myös markkinoida Kalasataman keskukseen rakennettavia tiloja ja tilojen käyttäjien tarjoamia palveluita sekä rakennuttaa, omistaa ja vuokrasopimuksen nojalla hallita kiinteistöjä, kiinteistö- ja asunto-osakeyhtiöiden osakkeita sekä harjoittaa arvopaperikauppaa.
Yhtiön toiminnan tarkoituksena ei ole tuottaa voittoa osakkeenomistajille.
Kaupunki ei tule omistamaan yhtiön osakkeita, eikä yhtiö ole muutenkaan kaupungin määräysvallassa, eikä kuulu siten kaupunkikonserniin.
Hallitus
Perustettavan käyttöyhtiön hallitukseen kuuluu yhtiöjärjestysluonnoksen mukaan enintään kuusi varsinaista jäsentä ja kullekin varsinaiselle jäsenelle enintään yksi henkilökohtainen varajäsen. Helsingin kaupungilla on oikeus nimetä yksi hallituksen jäsen ja tämän varajäsen.
Lisäksi Kalasataman keskuksen toteutussopimuksessa on todettu, että kaupungilla on oikeus nimetä yksi edustaja mahdollisen Kalasataman keskuksen käyttöyhtiön hallitukseen.
Yhtiön toiminnalla tulee olemaan kaupungin oman toiminnan osalta keskeinen liittymä liikenneliikelaitoksen toimintaan, joten on tarkoituksenmukaista nimetä yhtiön hallituksen varsinainen ja varajäsen HKL:sta.
Lopuksi
Hallintosäännön 8 luvun 3 §:n mukaan kaupunginhallituksen konsernijaosto päättää jäsenien ja jäsenehdokkaiden nimeämisestä yhteisöjen ja säätiöiden toimielimiin.
Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot
Tiina Leinonen, erityissuunnittelija, puhelin: 310 36109
tiina.leinonen(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, kaupunginhallitus |
Tiedoksi
Nimettävät
Kaupunginkanslia
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunginkanslia@hel.fi | http://www.hel.fi/kaupunginkanslia | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 8/2018 | 1 (16) |
Kaupunginhallituksen konsernijaosto |
|
| |
|
| Asia/5 | |
| 04.06.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
5
Helsingin Satama Oy:n yhtiöjärjestyksen muuttamista koskeva osakkeenomistajan päätös
Pöydälle 14.05.2018
HEL 2018-005011 T 00 01 05
Päätösehdotus
Kaupunginhallituksen konsernijaosto tekee yhtiökokousta pitämättä Helsingin Satama Oy:n osakkeenomistajan päätöksen, jolla yhtiön yhtiöjärjestyksen pykälät 2–10 muutetaan liitteen mukaisiksi, yhtiöjärjestyksestä kumotaan pykälät 11 ja 12 sekä muutetaan pykälien 13 ja 14 numerointi vastaavasti.
Samalla konsernijaosto päättää kehottaa kaupunginkanslian oikeus-palvelut -osastoa kirjaamaan, päiväämään, numeroimaan ja allekirjoittamaan osakkeenomistajan päätöksen.
Esittelijän perustelut
Helsingin Satama Oy
Helsingin Satama Oy:n toimialana on ylläpitää ja kehittää satamaa ja sataman toimintaa sekä tarjota satamapalveluita ja harjoittaa muita alaan liittyviä toimintoja.
Kaupungin omistusosuus yhtiöstä on 100 %.
Yhtiöjärjestyksen muuttaminen
Helsingin Satama Oy:n yhtiöjärjestykseen tehdään konsernijaoston päättämään markkinaehtoisesti toimivien yhteisöjen malliyhtiöjärjestykseen perustuvat muutokset. Muutokset koskevat yhtiöjärjestyksen pykäliä 2–10. Lisäksi yhtiöjärjestyksestä kumotaan 11 § (Suostumuslauseke) ja 12 § (Lunastuslauseke), koska suostumus- ja lunastuslausekkeet eivät ole välttämättömiä kaupungin ollessa yhtiön ainoa omistaja. Samalla muutetaan nykyisten pykälien 13 (Tietojensaantioikeus) ja 14 (Konserniohjaus) numerointi, mutta ei niiden sisältöä. Pykälään 1 (Yhtiön toiminimi ja toimipaikka) ei tehdä muutoksia.
Olennaisimmat muutokset koskevat yhtiöjärjestyksen 10 §:ää, jonka mukaan yhtiökokouksessa käsiteltäviä asioita on aiempaa vähemmän, eikä esimerkiksi Helsingin Satama Oy:n tytäryhtiön, Loviisan Satama Oy:n, hallituksen jäsenten valintaa päätetä enää satamayhtiön yhtiökokouksessa. Tästä huolimatta kaupunki voi edelleen yhtiön ainoana omistajana halutessaan antaa Helsingin Satama Oy:n tytäryhtiön osalta sitovia toimiohjeita hallitukseen nimettävistä henkilöistä. Lisäksi Helsingin Satama Oy:n päätöksenteossa otetaan huomioon konserniohjeen määräykset kaupungin ennakkokannan hankkimisesta merkittävissä päätösasioissa.
Lopuksi
Osakeyhtiölain 5 luvun 1 §:n 2 momentin mukaan osakkeenomistajat voivat yhtiökokousta pitämättä yksimielisinä päättää yhtiökokoukselle kuuluvasta asiasta. Päätös on kirjattava, päivättävä, numeroitava ja allekirjoitettava.
Kaupungin hallintosäännön 8 luvun 3 §:n mukaan kaupunginhallituksen konsernijaoston tehtävänä on päättää osakkeenomistajalle kuuluvan päätösvallan käyttämisestä silloin, kun päätös tehdään yhtiökokousta pitämättä ja kun kysymyksessä on taloudellisesti merkittävä tai periaatteellisesti laajakantoinen asia.
Kyseessä oleviin yhtiöjärjestysmääräyksiin sisältyy määräyksiä, jotka ovat periaatteellisesti laajakantoisia.
Esittelijä
vs. kansliapäällikkö
Tuula Saxholm
Lisätiedot
Atte Malmström, konserniohjauksen päällikkö, puhelin: 310 25472
atte.malmstrom(a)hel.fi
Liitteet
1 | Yhtiöjärjestysluonnos |
Oheismateriaali
1 | Voimassa oleva yhtiöjärjestys |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, kaupunginhallitus |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Helsingin Satama Oy | Oikaisuvaatimusohje, kaupunginhallitus |
Tiedoksi
Kaupunginkanslia
Päätöshistoria
Kaupunginhallituksen konsernijaosto 14.05.2018 § 53
HEL 2018-005011 T 00 01 05
Päätös
Kaupunginhallituksen konsernijaosto päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
14.05.2018 Pöydälle
Esteelliset: Tuula Saxholm
Kaupunginhallituksen konsernijaosto päätti yksimielisesti panna asian pöydälle varapuheenjohtajan ehdotuksesta.
Esittelijä
varapuheenjohtaja
Jasmin Hamid
Lisätiedot
Atte Malmström, konserniohjauksen päällikkö, puhelin: 310 25472
atte.malmstrom(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunginkanslia@hel.fi | http://www.hel.fi/kaupunginkanslia | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
| |||