Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

7/2012

1 (1)

Kaupunginhallituksen sosiaali- ja terveysjaosto

 

 

 

 

Stj/9

 

04.09.2012

 

 

 

 

 

 

§ 53

Sosiaali- ja terveysviraston hallinto- ja tukipalvelujen osastojen yksikkörakenteesta sekä vakanssien ja nimikkeiden vahvistamisesta päättäminen

HEL 2012-010312 T 00 01 00

Päätös

Kaupunginhallituksen sosiaali- ja terveysjaosto päätti perustaa 1.1.2013 lukien sosiaali- ja terveysviraston hallinto- ja tukipalvelujen osastojen yksiköt seuraavasti

Henkilöstö- ja kehittämispalvelut osaston yksiköt:

-        Henkilöstöpalvelut

-        Henkilöstöhankinta

-        Kehittämisen ja toiminnan tuki

-        Lakipalvelut

Lisäksi sosiaali- ja terveysjaosto päätti perustaa henkilöstö- ja kehittämispalvelut osaston alaisuuteen määräaikaisena yksikkönä pääkaupunkiseudun sosiaalialan osaamiskeskus Soccan vuoden 2013 ajaksi.

Talous- ja tukipalvelut osaston yksiköt:

-        Talous- ja strategiapalvelut

-        Asiakasmaksut ja perintä

-        Hankinta ja kilpailutus

-        Tilahallinto

-        Toimistopalvelut

-        Tukipalvelut

-        Sairaala-apteekki

Tietohallinto- ja viestintäpalvelut osaston yksiköt:

-        Tietotekniikkapalvelut

-        Tietojärjestelmäpalvelut

-        Tietohuolto- ja tilastopalvelut

-        Arkistopalvelut

-        Viestintä

-        Neuvontapalvelut

Lisäksi jaosto päätti, että Tietohallinto- ja viestintäpalvelut osaston neuvontapalvelut yksikköön sijoittuva Toimiva koti toimii määräaikaisena palveluna kauintaan vuoden 2013 loppuun saakka. Palvelun hallinnollinen asema ja erilaiset rahoitusvaihtoehdot selvitetään maaliskuun 2013 loppuun mennessä.

Lisäksi jaosto päätti vahvistaa hallinto- ja tukipalvelujen osastokohtaiset ja osastojen yksikkökohtaiset vakanssit nimikkeittäin liitteen 2 mukaisesti.

Lisäksi jaosto päätti, että talous- ja strategiapäällikön virkaa ja ruotsinkielisen koordinaattorin toimea lukuun ottamatta muut virat ja työsuhteet täytetään sisäisesti.

Jaosto edellyttää, että hallinto- ja tukipalveluiden osastojen resurssien riittävyydestä tehdään selvitys Sote-lautakunnalle ja varhaiskasvatuslautakunnalle vuoden 2013 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana. Selvitys tehdään myös ruotsinkielisten palveluiden osalta.

Käsittely

Esittelijä poisti esittelijän osuudesta Neuvontapalvelut -nimisen luvun toisen kappaleen toiseksi viimeisen sanan "määräaikaisia" ja liitteen 2 sivulta 6 ranskalaisen viivan kohdalla sulkeissa olevan sanan "määräaikaisia".

Päätös syntyi yksimielisesti Sirkku Ingervon ehdotettua Tarja Tenkulan kannattamana, että esittelijän päätösehdotuksen viimeisen kappaleen jälkeen lisätään: "Jaosto edellyttää, että hallinto- ja tukipalveluiden osastojen resurssien riittävyydestä tehdään selvitys Sote-lautakunnalle ja varhaiskasvatuslautakunnalle vuoden 2013 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana. Selvitys tehdään myös ruotsinkielisten palveluiden osalta."

Päätös syntyi yksimielisesti Jan D Oker-Blomin ehdotettua Tarja Tenkulan kannattamana, että esittelijän päätösehdotuksen viimeinen kappale muutetaan kuulumaan seuraavasti: "Lisäksi jaosto päättänee, että talous- ja strategiapäällikön virkaa ja ruotsinkielisen koordinaattorin toimea lukuun ottamatta muut virat ja työsuhteet täytetään sisäisesti."

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Laura Räty

Lisätiedot

Helena Ylisipola, organisaatioasiantuntija, puhelin: 310 43646

helena.ylisipola(a)hel.fi

Pia Sutinen, organisaatioasiantuntija, puhelin: 310 74125

pia.sutinen(a)hel.fi

Riitta Simoila, organisaatioasiantuntija, puhelin: 310 71022

riitta.simoila(a)hel.fi

Antti Iivanainen, organisaatioasiantuntija, puhelin: 310 71023

antti.iivanainen(a)hel.fi

Liitteet

1

Hallinto_ja_tukipalvelujen_valmisteluryhmät_raportti_120620.pdf

2

Liite_hallinnon yksiköiden vakanssit ja nimikkeet_sotejaosto_120822_korjattu_120831

Päätösehdotus

Kaupunginhallituksen sosiaali- ja terveysjaosto päättänee perustaa 1.1.2013 lukien sosiaali- ja terveysviraston hallinto- ja tukipalvelujen osastojen yksiköt seuraavasti

Henkilöstö- ja kehittämispalvelut osaston yksiköt:

-        Henkilöstöpalvelut

-        Henkilöstöhankinta

-        Kehittämisen ja toiminnan tuki

-        Lakipalvelut

Lisäksi sosiaali- ja terveysjaosto päättänee perustaa henkilöstö- ja kehittämispalvelut osaston alaisuuteen määräaikaisena yksikkönä pääkaupunkiseudun sosiaalialan osaamiskeskus Soccan vuoden 2013 ajaksi.

Talous- ja tukipalvelut osaston yksiköt:

-        Talous- ja strategiapalvelut

-        Asiakasmaksut ja perintä

-        Hankinta ja kilpailutus

-        Tilahallinto

-        Toimistopalvelut

-        Tukipalvelut

-        Sairaala-apteekki

Tietohallinto- ja viestintäpalvelut osaston yksiköt:

-        Tietotekniikkapalvelut

-        Tietojärjestelmäpalvelut

-        Tietohuolto- ja tilastopalvelut

-        Arkistopalvelut

-        Viestintä

-        Neuvontapalvelut

Lisäksi jaosto päättänee, että Tietohallinto- ja viestintäpalvelut osaston neuvontapalvelut yksikköön sijoittuva Toimiva koti toimii määräaikaisena palveluna kauintaan vuoden 2013 loppuun saakka. Palvelun hallinnollinen asema ja erilaiset rahoitusvaihtoehdot selvitetään maaliskuun 2013 loppuun mennessä.

Lisäksi jaosto päättänee vahvistaa hallinto- ja tukipalvelujen osastokohtaiset ja osastojen yksikkökohtaiset vakanssit nimikkeittäin liitteen 2 mukaisesti.

Lisäksi jaosto päättänee, että talous- ja strategiapäällikön virkaa lukuun ottamatta muut virat ja työsuhteet täytetään sisäisesti.

Tiivistelmä

Kaupunginvaltuusto päätti 30.11.2011 (245 §), että sosiaali- ja terveystoimi organisoidaan sosiaali- ja terveystointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan toimialalle 1.1.2013 lukien.

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 6.6.2012 (202 §) sosiaali- ja terveystoimen johtosäännön. Hyväksytyn johtosäännön (8 §) mukaisesti hallinto- ja tukipalveluista huolehtii uudessa virastossa kolme osastoa:

-        Henkilöstö- ja kehittämispalvelut

-        Talous- ja tukipalvelut

-        Tietohallinto- ja viestintäpalvelut

Johtosäännön mukaisesti (4 §) toimistotasosta päättää lautakunta.

Kaupunginvaltuusto päätti 6.6.2012 (204 §) asettaa sosiaali- ja terveysjaoston, jonka tehtävänä on ennen sosiaali- ja terveysviraston johtosäännön voimaantuloa huolehtia niistä sosiaali- ja terveyslautakunnalle ja sen jaostoille sekä varhaiskasvatuslautakunnalle kuuluvista tehtävistä, jotka eivät siedä viivytystä.

Esityksen mukaan sosiaali- ja terveysviraston hallinto- ja tukipalvelujen osastoille ei tule toimistotasoa. Yksiköistä päättäminen on välttämätöntä jo vuoden 2012 aikana, jotta viraston toiminta käynnistyy 1.1.2013 ja henkilöstö on sijoitettu uuteen virastoon.

Esittelijä

Valmistelun tausta ja lähtökohdat

Organisaatiouudistuksen jatkovalmistelun lähtökohdat ovat kaupunginvaltuuston päätöksen mukaan seuraavat:

-        organisaatio rakennetaan asiakas- ja potilaslähtöisesti asukkaita kuullen

-        sujuvat hoitoketjut (esim. vanhuspalvelut sekä päihde- ja mielenterveyspalvelut) ovat suunnittelun lähtökohtana

-        organisaatiouudistuksen suunnittelussa ja toteutuksessa henkilöstöllä on keskeinen rooli. Muutosvaiheessa tuetaan henkilöstöä ja eri hallintokuntien kulttuurien yhteensovittamista

-        erityistä huomiota kiinnitetään siihen, että uusia hallinnon tasoja ei uudistuksessa muodosteta

-        ruotsinkielisten asiakkaiden ja potilaiden palvelut otetaan huomioon uudistuksessa

-        organisaatiouudistuksen yhtenä tarkoituksena on voimistaa toimenpiteitä terveyserojen kaventamiseksi

-        organisaatiouudistuksen tarkoituksena on kohdentaa voimavaroja asiakaspalveluun.

 

Valmisteluprosessi

Hallinto- ja tukipalvelujen suunnittelu käynnistettiin helmikuussa 2012. Valmisteluryhmissä oli muutostiimin lisäksi edustettuina sosiaaliviraston ja terveyskeskuksen asiantuntijoita.

Valmisteluryhmät olivat seuraavat:

Hankintapalvelut

Henkilöstöhallinto

Henkilöstöhankinta

Kehittäminen ja koulutus

Oikeudelliset palvelut

Taloushallinto

Tietohallintopalvelut

Tilapalvelut

Toimistopalvelut

Viestintä

Valmisteluryhmien työskentelyperiaatteet on käsitelty sosiaaliviraston hallinto- ja kehittämiskeskuksen ja terveyskeskuksen hallintopalvelukeskuksen henkilöstötoimikunnissa. Nykytilan kuvausten valmistuttua hallinto- ja tukipalvelujen työpajoissa käytiin lähetekeskustelut hallinnon rakenteen ehdotusta varten.

Yhteenveto edellä mainituista nykytilan kartoituksista ja jatkotöistä on julkaistu sosiaali- ja terveysviraston organisaatiouudistuksen muutossivustolla 27.6.2012 ja on asialistan liitteenä nro 1.

Muutostiimi julkaisi 15.6.2012 ehdotuksen hallinto- ja tukipalvelujen  osastojen yksikkörakenteeksi. Ehdotus on käsitelty kummankin viraston henkilöstötoimikunnissa, sosiaaliviraston hallinto- ja kehittämiskeskuksen sekä terveyskeskuksen hallintopalvelukeskuksen henkilöstötoimikunnissa ja työpaikkakokouksissa sekä esitelty pääsopijapuolten henkilöstöjärjestöjen puheenjohtajille. Lisäksi asiasta on järjestetty tiedotustilaisuus hallinto- ja tukipalvelutehtävissä työskentelevälle henkilöstölle 21.6.2012. 

Muutostiimin ehdotus  hallinto- ja tukipalvelujen henkilöstömitoitukseksi julkaistiin 29.6.2012. Kaupunginhallituksen sosiaali- ja terveysjaosto merkitsi 9.7.2012 tiedoksi ehdotuksen hallinto- ja tukipalvelujen yksikkörakenteeksi ja henkilömitoitukseksi. Ehdotuksen pohjalta on syntynyt apulaiskaupunginjohtajan esitys sosiaali- ja terveysviraston hallinto- ja tukipalvelujen yksikkörakenteeksi ja henkilöstömitoitukseksi. Esitys on käsitelty yhteistoimintamenettelyn mukaisesti sosiaaliviraston ja terveyskeskuksen työpaikoilla ja henkilöstötoimikunnissa sekä kaupungin henkilöstötoimikunnassa.
Henkilöstötoimikuntien lausunnot jaetaan kokouksessa.

Valmistelua ohjanneita linjauksia

Sosiaali- ja terveystoimen organisaatiouudistuksen tarkoituksena on kohdentaa voimavaroja asiakaspalveluun. Uudistuksen tavoitteena on hallinnon keventyminen, hallintorakenteen selkiyttäminen ja erityisen huomion kiinnittäminen siihen, ettei uusia hallinnon tasoja muodosteta. Tukipalvelujen kaupunkitasoista keskittämistä jatketaan kaupungin strategisten tavoitteiden mukaisesti.

Edellä mainittujen kaupunginvaltuuston hyväksymien jatkovalmistelun lähtökohtien lisäksi ovat hallinto- ja tukipalvelujen yksikkörakenteen valmistelua ohjanneet seuraavat linjaukset:

-        uuden viraston ydintoiminnan osastot saavat tarvitsemansa hallinto- ja tukipalvelut keskitetysti kolmelta hallinnon osastolta

-        hallinnon osastoilta nimetään toiminnan, kehittämisen tuen, talouden ja henkilöstöhallinnon nimikkotyöntekijät

-        talous- ja tukipalvelujen osastolta osoitetaan ydintoiminnan osastoille toimistopalvelujen nimikkotiimit

-        kolme hallinnon osastoa muodostavat matalan organisaation. Osastopäälliköiden suorassa alaisuudessa ovat yksiköiden päälliköt. Hallinto- ja tukipalvelujen osastoilla ei ole toimistotasoa.

-        hallintoa tehostamalla voimavaroja kohdennetaan asiakaspalveluun

-        tukipalvelujen keskittämistä jatketaan kaupunkistrategian edellyttämällä tavalla

Henkilöstösuunnittelun valmistelun lähtökohtina on ollut vakanssinimikkeiden yhdenmukaistaminen ja nimikkeiden vähentäminen nykyisestä. Päällikkö-loppuisia nimikkeitä on vain vakansseilla, joihin liittyy esimiestehtävä. Poikkeuksena on lainsäädännön edellyttämä työsuojelupäällikkö.

Sosiaali- ja terveysviraston hallinto- ja tukipalvelujen osastot

Kaupunginvaltuuston hyväksymän sosiaali- ja terveystoimen johtosäännön mukaan hallinto- ja tukipalveluja tuotetaan kolmelta osastolta:

-        Henkilöstö- ja kehittämispalveluista

-        Talous- ja tukipalveluista

-        Tietohallinto- ja viestintäpalveluista

Sosiaali- ja terveysvirasto on kaupungin suurin virasto ja sisältää hyvin laajan toimintojen ja palvelujen kirjon. Viraston toiminnallinen ja taloudellinen tehokkuus vaikuttaa koko kaupungin talouteen ja asukkaiden saamiin palveluihin. Viraston johdon ja osastojen edellyttämät hallinto- ja tukipalvelut tuotetaan virastossa keskitetysti siltä osin kuin palveluja ei tuoteta kaupunkitasolla keskitetysti.

Keskitetyillä hallinto- ja tukipalveluilla turvataan ydintoiminnan osastoille viraston strategisia linjauksia noudattavat, yhdenmukaiset ja kustannustehokkaat palvelut. Yksiköiden sisäistä hallintoa voidaan vähentää, kun samaa prosessia ei hoideta useassa kohdin organisaatiota.

Hallinto- ja tukipalvelujen toimintaperiaatteena on tehokas ja joustava viraston johdon ja toiminnan palveleminen, jotta asiakkaiden ja kuntalaisten palveluprosessit toimivat mahdollisimman sujuvasti. Hallinto tekee työtä verkostoituneella työotteella, jossa osasto- ja yksikkörajat eivät muodosta raja-aitaa, kun asiakaspalveluja tuottava ydintoiminta ja sen johto tarvitsevat hallinnon ja tukipalvelujen asiantuntemusta ja palveluja.

Hallinto- ja tukipalvelujen yksiköt ja niiden tehtävät sekä henkilöstömitoitus

Hallinto- ja tukipalvelujen osastojen yksikkörakenne on kevyt. Rakenne ei sisällä toimistotasoa. Näin saadaan lyhyt johtamisjänne, joka mahdollistaa hyvän tiedonkulun ja joustavan toiminnan.

Verrattuna nykytilanteeseen hallinnon organisaatio kevenee, organisaatiotasoja on pääsääntöisesti kaksi: osasto ja yksikkö. Lisäksi jotkut suurimmat yksiköt voivat jakautua tiimeihin, jotta työprosessit ja lähiesimiestehtävät voidaan hoitaa parhaalla mahdollisella tavalla. Nykyisessä terveyskeskuksen hallintopalvelukeskuksessa on kolme organisaatiotasoa (osasto, toimisto, yksikkö) ja nykyisessä sosiaaliviraston hallinto- ja kehittämiskeskuksessa on neljä organisaatiotasoa (osasto, toimisto, yksikkö, alayksikkö).

Seuraavassa on kuvattu perustettavat yksiköt. Liitteenä 2 on kuvattu hallinto- ja tukipalvelujen osastojen ja niiden yksiköiden vakanssit ja nimikkeet.

Henkilöstö- ja kehittämispalvelut osaston yksiköt

Henkilöstö- ja kehittämispalvelut osasto muodostuu viidestä yksiköstä, jotka ovat seuraavat:

-        Henkilöstöpalvelut

-        Henkilöstöhankinta

-        Kehittämisen ja toiminnan tuki

-        Lakipalvelut

Lisäksi osastolla toimii määräaikaisena yksikkönä vuoden 2013 ajan pääkaupunkiseudun sosiaalialan osaamiskeskus Socca. Pääkaupunkiseudun sosiaali- ja terveystoimen johdon kokouksessa 8.6.2012 on sovittu, että Soccan johtokunta valmistelee 28.2.2013 mennessä vaihtoehtoiset esitykset Soccan hallintomallista vuodesta 2014 eteenpäin.

Henkilöstö- ja kehittämispalvelut osastoa johtaa osastopäällikkö ja hän toimii osaston yksiköiden päälliköiden esimiehenä.

Osasto toimii seuraavien poikkihallinnollisten prosessien koordinoivana vastuutahona:

-        terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen Helsingissä

-        ruotsinkieliset palvelut

-        lähipalvelut

Osaston toiminnan ja talouden suunnittelun lähtökohtana on kaupunginvaltuuston hyväksymä talousarvio ja sen pohjalta lautakunnan hyväksymä käyttösuunnitelma, jossa osastolle on kohdennettu määrärahat. Osastopäällikkö vastaa osaston kokonaisbudjetista ja jokainen yksikön päällikkö vastaa oman yksikkönsä kokonaisbudjetista. Henkilöstö- ja kehittämispalvelut osastoon sijoittuu vuonna 2013  pääkaupunkiseudun sosiaalialan osaamiskeskus Socca. Sen toiminnasta valtaosa rahoitetaan ulkopuolisella rahoituksella. 

Henkilöstö- ja kehittämispalvelut osaston yksiköiden tehtävät ja henkilöstömitoitus

Henkilöstöpalvelut

Henkilöstöpalvelut yksikkö vastaa koko viraston keskitetyistä henkilöstöhallinnon asiantuntijapalveluista ja tehtävistä kaupungin strategioiden ja viraston johdon linjausten mukaisesti. Tähän yksikköön keskitetään henkilöstöhallinnon asiantuntijapalvelut viraston johdon ja kunkin osaston käyttöön työnantajatehtävien hoitamiseen sekä henkilöstövoimavarojen ohjaukseen ja esimiesten tukemiseen.  Palkanlaskenta, teknisten henkilöstöasioiden hoitaminen, henkilöstöhallinnon tietojärjestelmien kehittämistehtävät ja raportointi hankitaan kaupungin Taloushallintopalvelu liikelaitokselta (Talpa), kuten kummankin viraston osalta on tehty jo nyt.

Henkilöstöpalvelut yksikön tehtävät jakaantuvat kolmeen kokonaisuuteen. Yksi tehtäväkokonaisuus on viraston henkilöstöhallinnon prosessien kehittäminen ja henkilöstövoimavaran johtamiseen ja hallintaan sekä henkilöstöpoliittisten linjausten valmisteluun liittyvät tehtävät. Toinen tehtäväkokonaisuus on työsuojeluun, työhyvinvointiin ja yhteistoimintaan liittyvät tehtävät. Kolmas tehtäväkokonaisuus on henkilöstöasiantuntijuuteen liittyvät tehtävät, joita varten osastolle nimetään nimikkotyöntekijät.

Henkilöstöpalvelut yksikköä johtaa henkilöstöpäällikkö. Yksikön vakanssimäärä on 18. 

Henkilöstöhankinta

Henkilöstöhankintayksikkö vastaa  viraston henkilöstöhankinta- ja työhönottopalveluista ja niiden kehittämisestä. Yksikkö toimii viraston johdon ja esimiesten tukena ja asiantuntijana rekrytoinnissa mukaan lukien muunkielisten rekrytoinnin edistäminen ja tuki, vastaa viraston työpaikkailmoittelusta sekä oppisopimus- ja rekrytointikoulutuksesta. Lisäksi yksikön tehtävänä on vastata opiskelijayhteistyöstä ja siviilipalvelusasioista.

Viraston henkilöstöhankinnan ja Seure Oy:n välistä työnjakoa tarkennetaan. Lähtökohtana on mahdollisten päällekkäisten prosessien purkaminen ja rekrytoinnin kehittäminen siten, että kummankin osapuolen roolit ja vastuut ovat selkeät ja palvelevat parhaalla mahdollisella tavalla kaupungin tavoitteiden mukaisesti sosiaali- ja terveysviraston tarpeita.

Uudelleensijoitustoiminta siirtyy kaupungin suunnitelman mukaisesti 1.1.2013 lukien henkilöstökeskuksen toiminnaksi. Sosiaaliviraston nykyisestä henkilöstöhankintayksiköstä siirtyy kolme työvoimasuunnittelijaa ja terveyskeskuksesta yksi työvoimasuunnittelija tähän tehtävään henkilöstökeskukseen. Viraston tehtäväksi  jää ainoastaan viraston sisäisissä muutostilanteissa tapahtuva henkilöstön sijoittelu.

Henkilöstöhankintayksikköä johtaa henkilöstöhankintapäällikkö. Yksikön vakanssimäärä on 18.

Kehittämisen ja toiminnan tuki

Kehittämisen ja toiminnan tuen yksikön tehtävät muodostuvat seuraavista kokonaisuuksista:

-        johdon toimeksiannosta tapahtuva päätöksenteon valmistelu ja seuranta, asiantuntijapalvelut johdolle ja selvitykset

-        osastoilla tapahtuva kehittämistyön tuki, jota varten osastoille osoitetaan nimikkotyöntekijät

-        toiminnallinen tuki osastojen ja yksiköiden johdolle, jota varten osastoille nimetään nimikkotyöntekijät

-        terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen, ruotsinkielisten palvelujen ja lähipalvelujen koordinoivana vastuutahona toimiminen

-        laatutyön koordinointi ja  kehittäminen

-        kehittämis- ja tutkimustoiminnan koordinointi, yhteistyö oppilaitosten, korkeakoulujen, tutkimuslaitosten, Soccan ja perusterveydenhuollon yksikön kanssa.

Kehittämisen ja toiminnan tuki tuottaa osastojen tarvitsemat palvelut nopeasti, joustavasti ja yhdenmukaisin menettelytavoin. Yhteisen johdon alaisuudessa toimiminen mahdollistaa paitsi toimintamallien tasalaatuisuuden, myös laajan eri osa-alueiden tietotaidon johdon ja toiminnan palvelemiseksi. Osastoille osoitetaan nimikkotyöntekijät kehittämisen ja toiminnan suunnittelun tueksi.

Lisäksi kehittäminen ja toiminnan tuki yksikössä toimii lokakuun 2013 loppuun saakka määräaikaisena hankkeena valtakunnallisen Kaste hankkeen Etelä-Suomen alueen Lapsen Ääni kehittämisohjelma.  

Kaupungin strategisten linjausten mukaisesti kaupungin koulutuspalvelut on keskitetty Oiva Akatemiaan. Tätä periaatetta noudatetaan uudessa sosiaali- ja terveysvirastossa. Lähtökohtana on, että virastossa tulee olla koulutuksen tilaajaosaaminen ja että koulutuksen tarpeen määrittely on johdon ja esimiesten tehtävä. Näiden periaatteiden mukaisesti uudessa virastossa ei ole omaa koulutusyksikköä vaan koulutuksen järjestämiseen liittyvät  tehtävät siirretään Oiva Akatemiaan.

Sosiaaliviraston hallinto- ja kehittämiskeskuksessa on sijainnut sosiaaliviraston kirjasto, arviointi- ja kehittämisyksikkö sekä kuuden suurimman kaupungin palveluvertailuja erillisrahoituksella tekevän Kuusikko-tutkimuksen sihteeriresurssit. Näiden osalta on käynnistetty neuvottelut palvelujen siirtämisestä kaupungin tietokeskukseen synergiaedun saamiseksi. 

Kehittämisen ja toiminnan tuki -yksikköä johtaa kehittämispäällikkö. Yksikön vakanssimäärä on 38.

Lakipalvelut

Lakipalvelut yksikkö vastaa lautakunnan ja jaostojen sihteerityöstä ja jaostovalmistelusta. Yksikkö toimii koko viraston oikeudellisten palvelujen asiantuntijana ja yksikön lakimiehet toimivat viraston edustajina oikeusasteissa. Lisäksi yksikköön on koottu viraston asiamiestoiminta: potilasasiamiehet, sosiaaliasiamiehet sekä vammaisasiamies, joka palvelee koko kaupunkia.

Yksikön lakimiehillä on kullakin yleisen lainopillisen asiantuntemuksen lisäksi erikoisala, joita ovat muun muassa työmarkkina-asiat, sosiaalihuollon lainsäädäntö, terveydenhuollon lainsäädäntö, hankinta-asiat sekä lautakunnan sihteeritehtävät. Tavoitteena on, että vahingonkorvausasioiden, muutoksenhakuasioiden ja maksuasioiden valmistelussa saadaan synergiaetua kun asiantuntemus on sijoitettu yhteen yksikköön.

Lakipalvelut yksikköä johtaa hallintopäällikkö. Yksikön vakanssimäärä on 28.

Socca – pääkaupunkiseudun sosiaalialan osaamiskeskus

Socca on osa valtakunnallista osaamiskeskusverkostoa ja sen toiminta perustuu lakiin (1230/2001) ja asetukseen (1411/2001) ja se saa toimintaansa valtionavustusta. Pääkaupunkiseudun kunnat, Helsingin yliopisto ja Metropolia-ammattikorkeakoulu ovat tehneet sopimuksen (4.2.2010), jonka mukaan Socca sijaitsee hallinnollisesti Helsingin kaupungin sosiaalivirastossa ja että Helsingin sosiaalivirasto palkkaa osaamiskeskukselle johtajan ja toimintaan osoitettujen varojen puitteissa muun tarvittavan henkilökunnan.

Pääkaupunkiseudun sosiaali- ja terveystoimen johdon kokouksessa 8.6.2012  on sovittu, että Soccan johtokunta valmistelee 28.3.2013 mennessä esityksen Soccan organisatorisesta asemasta vuoden 2014 alusta lukien. Vuoden 2013 ajan Socca sijaitsee määräaikaisena yksikkönä henkilöstö- ja kehittämispalvelut osastolla.

Pääkaupunkiseudun sosiaalialan osaamiskeskus Soccaa johtaa osaamiskeskuksen johtaja. Yksikön vakanssimäärä on 23, joista Helsingin sosiaalivirasto rahoittaa kokonaan 6 sekä yhteistyösopimuksen nojalla 2.

 

Talous- ja tukipalvelut osaston yksiköt

Talous- ja tukipalvelut osaston yksiköt ovat seuraavat:

-        Talous- ja strategiapalvelut

-        Asiakasmaksut ja perintä

-        Hankinta ja kilpailutus

-        Tilahallinto

-        Toimistopalvelut

-        Tukipalvelut

-        Sairaala-apteekki

Talous- ja tukipalvelut osastoa johtaa osastopäällikkö ja hän toimii osaston yksiköiden päälliköiden esimiehenä. 

Osaston toiminnan ja talouden suunnittelun lähtökohtana on kaupunginvaltuuston hyväksymä talousarvio ja sen pohjalta lautakunnan hyväksymä käyttösuunnitelma, jossa osastolle on kohdennettu määrärahat. Osastopäällikkö vastaa osaston kokonaisbudjetista ja jokainen yksikön päällikkö vastaa oman yksikkönsä kokonaisbudjetista. Tilahallintoon on keskitetty koko viraston tilavuokrat.

Talous- ja tukipalvelut osaston yksiköiden tehtävät ja henkilöstömitoitus

Talous- ja strategiapalvelut

Talous- ja strategiapalvelujen tehtäviin kuuluu viraston kokonaisedun vaaliminen, mikä edellyttää yksiköltä vahvaa ohjausfunktiota.  Sen tehtävänä on tukea toimivaa johtoa viraston strategian toteuttamisessa.

Talous- ja strategiapalvelujen vastuulla olevat keskeiset tehtäväkokonaisuudet ovat

-        viraston strategian valmistelu ja seuranta sekä siihen tarvittava tuki

-        talousarvion valmistelu ja laadinta

-        tulosbudjetin, ennusteiden ja toiminnallisen tilinpäätöksen laadinta

-        taloushallinnon tehtävien hoitaminen ydintoimintaa mahdollisimman vähän työstävällä tavalla

-        talousarvio- ja ennusteprosessiin liittymättömät taloushallinnon erillistehtävät, kuten järjestöavustusten valmistelu, korvausten hakeminen valtiolta ja ulkopuolisille tehtävät talous- ja toimintatilastot.

Taloushallintoon liittyvät esimerkiksi kirjanpito- ja laskutuspalvelut ostetaan Talpalta, kuten tälläkin hetkellä virastoissa toimitaan.

Talous- ja strategiapalvelut yksikköä johtaa talous- ja strategiapäällikkö. Yksikön vakanssimäärä on 30.

Asiakasmaksut ja perintä

Asiakasmaksut ja perintäyksikön tehtävänä on lainsäädännön mukaisten asiakas- ja potilasmaksujen ja perinnän toimeenpano ja kehittäminen. Yksikkö vastaa myös asiakas- ja potilasmaksutulojen seurannasta ja raportoinnista. 

Talpan kanssa tapahtuvaa yhteistyötä ja prosesseja kehitetään siten, että virastossa hoidetaan tehtävät, joissa Talpaan keskittämisestä ei synny virastolle ja sen asiakkaille lisäarvoa tai  maksuja koskeva päätöksenteko tapahtuu virastossa tai tarvitaan sekä substanssi asiantuntemusta että oikeudellista asiantuntemusta.

Asiakaslaskutuksen ns. rutiinitehtävät hoidetaan Talpassa. Talpan nykyisin hoitamat terveyskeskuksen maksunmääritystehtävät siirretään uuden viraston asiakasmaksut- ja perintäyksikköön. Lisäksi tähän yksikköön siirretään terveyskeskuksen kotihoidon asiakkaiden ja  sosiaaliviraston lapsiperheiden kotipalvelun asiakkaiden maksunmäärittelytehtävät. 

Asiakasmaksut ja perintä -yksikköä johtaa asiakasmaksupäällikkö. Yksikön vakanssimäärä on 40.

Hankinta ja kilpailutus

Hankinta- ja kilpailutusyksikön tehtävänä on hankintojen koordinointi, johtaminen ja ohjaaminen sekä hankintoihin liittyvän päätöksenteon valmistelu ja sopimusten hallinta. Lisäksi tehtävänä on hankinta-asiantuntemuksen tuominen viraston johdon ja henkilöstön käyttöön. Hankinta- ja kilpailutusyksikkö vastaa palvelutuotannossa syntyvien hankintatarpeiden lainmukaisesta suunnittelusta ja hankintaprojektien johtamisesta yhteistyössä palvelutuotannon kanssa. 

Hankintaprosessiin liittyvät perustoiminnot, kuten hankintalain mukainen kilpailutus ja siihen liittyvät tehtävät tuotetaan sosiaali- ja terveysvirastolle kaupungin hankintakeskuksesta. Hankintakeskus avustaa näiltä osin myös sairaala-apteekkia lääkekilpailutuksissa. Kilpailutuksiin liittyvien perustoimintojen keskittäminen hankintakeskukseen tehostaa kilpailutuksia ja resurssien käyttöä. Hankinta-asiantuntijat voivat jatkossa keskittyä hankinnan ja kilpailutuksen valmistelu- ja ohjaustehtäviin.

Uuden sosiaali- ja terveysviraston varastot keskitetään kaupungin hankintakeskuksen logistiikkakeskukseen. Terveyskeskuksen Koskelan keskusvaraston ja sosiaaliviraston Kustaankartanon vanhustenkeskuksen varastopalvelut tuotetaan jatkossa hankintakeskuksen logistiikkakeskuksesta.

Varastotuotteiden jakeluun käytettävät kuljetuspalvelut keskitetään hankintakeskuksen hoidettaviksi Staran kilpailuttamien kuljetuspalvelusopimusten kautta. 

Hankinta- ja kilpailutus -yksikköä johtaa hankintapäällikkö. Yksikön vakanssimäärä on 14. 

Tilahallinto

Tilahallinnon tehtävänä on järjestää asianmukaiset tilat hallintokunnalle. Yksikkö valmistelee viraston tilahallinnon pelisäännöt ja tilastrategian sekä toimii viraston asiantuntijana kaikissa tiloihin liittyvissä hankkeissa yhteistyössä kiinteistöviraston ja muiden toimijoiden kanssa. Tilahallinnon tehtävät liittyvät  tilahankkeiden ohjelmointiin ja suunnitteluun, väistötilojen ja kiireellisten lisätilatarpeiden selvittämiseen, tilarekisterin hallintaan ja vammaispalvelu- ja sosiaalihuoltolain mukaisten asunnonmuutostöiden suorittamiseen.

Sosiaali- ja terveysvirasto ja kiinteistövirasto tarkentavat keskinäistä työnjakoa. Perusperiaate on, että tila-asiat keskitetään kaupunkitasolla kiinteistöviraston tilakeskukseen ja sosiaali- ja terveysvirastoon jää toiminnan vaatima tilatarpeiden asiantuntemus ja tilaaminen.

Tilahallintoyksikköä johtaa tilapalvelupäällikkö. Yksikön vakanssi määrä on 12. Sosiaali- ja terveysviraston ja kiinteistöviraston keskinäisen työnjaon tarkistaminen tulee vaikuttamaan resursointiin.

Toimistopalvelut

Viraston hallinnolliset toimistotehtävät keskitetään yhteen yksikköön, jonka tehtävänä on tuottaa toimistopalvelut sujuvasti ja yhdenmukaisesti. Osastoille määritellään toimistopalvelujen nimikkotiimit ja lisäksi virastopäällikön ja osastopäälliköiden sihteerit muodostavat oman tiimin. Terveyskeskuksen nykyinen tekstinkäsittely-yksikkö, joka vastaa lääkäreiden digisanelujen purkamisesta, sijoittuu toimistopalvelujen yksikköön.

Toimistopalvelujen keskittämistä ja toiminnan yhtenäistämistä varten perustetaan valmisteluryhmä.

Toimistopalvelut yksikköä johtaa toimistopalvelupäällikkö. Yksikön vakanssimäärä on noin 190.

Tukipalvelut

Yksikön tehtävänä on tuottaa viraston keskitetyt laitoshuolto-, välinehuolto- ja vahtimestaripalvelut sekä potilaskuljetus. Yksikköön keskitetään myös vahtimestari- ja vartiointipalvelujen ostot. Nykyinen terveyskeskuksen laitoshuoltoyksikkö on tuottanut palveluja myös sosiaaliviraston Riistavuoren vanhustenkeskukselle sekä HUSille. Sosiaalivirastossa vahtimestaripalvelut ovat olleet osittain keskitettyinä hallinto- ja kehittämiskeskukseen (Kallion virastotalon osalta) ja osittain osastojen toimintana.

Vahtimestari- ja laitoshuoltopalvelujen  sekä välinehuoltopalvelujen keskittämistä ja toiminnan yhtenäistämistä varten perustetaan valmisteluryhmät. 

Tukipalvelut yksikköä johtaa palvelupäällikkö. Yksikön vakanssimäärä on 784.

Sairaala-apteekki

Sairaala-apteekki tuottaa lääkehuoltopalvelut sosiaali- ja terveysvirastolle, säätiövanhainkodeille ja ostopalveluvanhainkodeille sekä niille avoterveydenhuollon asiakkaille, joille sairaala-apteekki antaa lääkehuoltopalveluja tartuntatautilain perusteella. Lisäksi sairaala-apteekki huolehtii alan koulutus- ja kehittämistehtävistä.

Sairaala-apteekkia johtaa apteekkari. Yksikön vakanssimäärä on 52.

 

Tietohallinto- ja viestintäpalvelut osaston yksiköt

Tietohallinto- ja viestintäpalvelut osaston yksiköt ovat seuraavat:

-        Tietotekniikkapalvelut

-        Tietojärjestelmäpalvelut

-        Tietohuolto- ja tilastopalvelut

-        Arkistopalvelut

-        Viestintä

-        Neuvontapalvelut

Osasto toimii seuraavien poikkihallinnollisten prosessien koordinoivana vastuutahona:

-        palveluneuvonta ja -ohjaus

-        innovatiivisten palvelujen kehittäminen.

Palveluneuvonnan ja ohjauksen kehittäminen on koko viraston osaamista vaativa tehtävä, jonka koordinointi on neuvontapalvelujen yksikön päälliköllä. Innovatiivisten palvelujen kehittäminen on suoraan osastopäällikön alaisuudessa toimiva tiimi ja tarvittavasta rahoituksesta sovitaan hankkeittain talousarvion yhteydessä. Tiimi tekee tiivistä yhteistyötä viraston toiminnan, kaupungin tietotekniikkaosaston sekä ulkopuolisten tahojen kanssa tieto- ja viestintätekniikan innovatiivista hyödyntämistä sosiaali- ja terveysviraston asiakkaiden, palvelujen ja työntekijöiden käyttöön.

Tietohallinto- ja viestintäpalvelut osastoa johtaa osastopäällikkö ja hän toimii osaston yksiköiden päälliköiden esimiehenä. 

Osastojen toiminnan ja talouden suunnittelun lähtökohtana on kaupunginvaltuuston hyväksymä talousarvio ja sen pohjalta lautakunnan hyväksymä käyttösuunnitelma, jossa osastolle on kohdennettu määrärahat. Osastopäällikkö vastaa osaston kokonaisbudjetista ja jokainen yksikön päällikkö vastaa oman yksikkönsä kokonaisbudjetista. Tietotekniikkapalvelut yksikköön on keskitetty koko viraston tietoteknisen infrastruktuurin investointi- ja käyttötalous. Tietojärjestelmäpalvelut yksikköön on keskitetty koko viraston tietojärjestelmiin liittyvä investointi- ja käyttötalous.

Tietohallinto- ja viestintäpalvelujen osaston yksiköiden tehtävät

Tietotekniikkapalvelut

Tietotekniikkapalvelut yksikkö vastaa viraston toiminnan ja johdon tarpeiden mukaisesti koko viraston

-        tietoteknisten laitteiden, kuten työasemat, niiden oheislaitteet ja varusohjelmistot, verkon laitteet, hankinnasta, käyttöönotosta, ylläpidosta sekä laiterekisteristä

-        tietoliikenteen ja viraston tarvitsemien palvelinten suunnittelusta, käyttöönotosta ja ylläpidosta

-        perustietotekniikkaan kuuluvien järjestelmien, kuten Hki1, AD, Office- ja Outlook käyttöoikeushallinnasta ja toiminnan kehittämisestä

-        telepalvelujen kehittämisestä sekä puhelinlaitteiden hankinnasta, käyttöönotosta ja ylläpidosta

-        henkilöstön, toimipisteiden ja johdon tarvitsemista ATK-tukipalveluista ja niiden kehittämisestä.

Lisäksi yksikkö toimii tietotekniikan asiantuntijana viraston johdolle ja henkilöstölle ja vastaa tietotekniikan kehittämisestä viraston tarpeiden ja kaupungin linjausten mukaisesti.

Kaupungin talous- ja suunnittelukeskuksen tietotekniikkaosaston kanssa on käynnistetty työnjaon suunnittelu, jonka tavoitteena on muodostaa kaupunkitasoinen tietotekniikan palvelukeskus hoitamaan koko kaupungin tarvitsemia tietotekniikkaan liittyviä tehtäviä. Sosiaali- ja terveysvirasto toimisi palvelukeskuksen ensimmäisenä käyttäjähallintokuntana ja tämän jälkeen toiminta laajennetaan koko kaupunkia koskevaksi. Palvelukeskuksen käynnistyttyä virastossa tarvitaan palvelutarpeen määrittelyn ja palvelun hankinnan osaaminen. Tavoitteena on, että suunnittelu valmistuu vuoden 2012 loppuun mennessä ja että palvelukeskustoiminta voidaan käynnistää vuoden 2013 aikana. Palvelukeskustoiminnan käynnistyminen vaikuttaa tietotekniikkapalvelut yksikön resursseihin.

Tietotekniikkapalvelut yksikköä johtaa tietotekniikkavastaava. Yksikön vakanssimäärä on 37.

Tietojärjestelmäpalvelut

Tietojärjestelmäpalvelut -yksikkö vastaa viraston toiminnan ja johdon tarpeiden mukaisesti koko viraston

-        tietoteknisen kokonaisarkkitehtuurin kehittämisestä ja ylläpidosta

-        asiakas- ja potilastietojärjestelmien kehittämisestä, ylläpidosta ja käyttöoikeushallinnasta

-        uusien viraston tarvitsemien järjestelmien hankehallinnasta, käyttöönoton suunnittelusta ja käyttöönotosta

-        käytössä olevien järjestelmien rekisteriselosteiden julkaisusta ja ajan tasalla pitämisestä

-        asiakas- ja potilastietojärjestelmien sovellustuesta, koulutuksesta ja ohjeistuksesta

-        tietojärjestelmiin ja niiden toimintaan liittyvistä hankinta-, kilpailutus ja sopimustenhallinta tehtävistä

Lisäksi yksikkö toimii tietojärjestelmien asiantuntijana viraston johdolle ja henkilöstölle ja vastaa tietojärjestelmien kehittämisestä viraston tarpeiden ja kaupungin linjausten mukaisesti.

Tietojärjestelmäpalvelut yksikköä johtaa tietojärjestelmäpäällikkö. Yksikön vakanssimäärä on 34.

Tietohuolto- ja tilastopalvelut

Tietohuolto- ja tilastopalvelut yksikkö vastaa viraston johdon ja toiminnan tarpeiden mukaisesti koko viraston tilasto- ja tietohuoltoprosessien kehittämisestä, tilastotuotannosta ja tilastointiin liittyvistä järjestelmistä. Yksikkö toimii tilastoinnin asiantuntijana ja kehittää viraston tietotuotantoa johdon ja toiminnan sekä kaupungin tarpeiden mukaisesti.

Tietohuolto- ja tilastopalvelut -yksikköä johtaa tietohuolto- ja tilastopäällikkö. Yksikön vakanssimäärä on 10.

Arkistopalvelut

Arkistopalvelut vastaa viraston arkistointiin liittyvistä asiakas- ja tietopalveluista, asiakirjojen toimituksesta, ohjauksesta ja neuvonnasta sekä arkistoinnin kehittämisestä.

Arkistopalvelut yksikköä johtaa arkistopäällikkö. Yksikön vakanssimäärä on 29.

Uuden arkistotilan valmistuttua vuoden 2013 lopulla pienenee arkistopalvelujen henkilöstötarve.

Viestintä

Viestinnän kehittäminen erityisesti kuntalaisten ja asiakkaiden tarpeita palvelevaksi on  viestintäpalvelujen toiminnan lähtökohta. Viestintäpalvelut vastaa viraston sisäisestä ja ulkoisesta viestinnästä. Lisäksi viestintäpalvelut vastaa viraston tietopalvelusta, lomakesuunnittelusta ja kansainvälisten vierailujen järjestämisestä.

Viestintäyksikköä johtaa viestintäpäällikkö. Yksikön vakanssimäärä on 8.

Neuvontapalvelut

Neuvontapalvelut käynnistetään  sosiaaliviraston nykyisen S-infon ja terveyskeskuksen terveyspalvelujen neuvonnan (09-10023) pohjalle. Toiminnan lähtökohtana on kehittää virastolle moderni, useita kanavia käyttävä neuvonnan ja palveluohjauksen toimintamalli. Neuvontapalvelut vastaa asiakkaiden, potilaiden ja kuntalaisten tarvitsemasta palveluneuvonnasta kaikkien neuvontakanavien osalta. Lisäksi yksikössä toimii Toimiva koti -näyttely määräaikaisena palveluna kauintaan vuoden 2013 loppuun saakka. Palvelun hallinnollinen asema ja erilaiset rahoitusvaihtoehdot selvitetään maaliskuun 2013 loppuun mennessä. Palvelua tuottaa neljä työntekijää.

Neuvontapalvelut yksikköä johtaa neuvontapäällikkö. Yksikön vakanssimäärä on 10, sisältäen edellä mainitut neljä Toimivan kodin määräaikaista työntekijää.

Helsingin kaupungin taloussäännöstä (11.5.2011) ja Helsingin kaupungin  kaupunginhallituksen  johtosäännössä (18.9.1996 ja 6.6.2012) todetaan, että sosiaali- ja terveysjaosto päättää talousarvioon  sisältyvistä resursseista.

Sosiaali- ja terveysjaosto päättänee oikeuttaa tulevan sosiaali- ja terveysviraston  sekä varhaiskasvatusviraston työsopimussuhteisten vakanssien  perustamisesta ja lakkauttamisesta päättämisen uusien virastojen virastopäälliköiden tehtäväksi.

Uuden sosiaali- ja terveysviraston sekä varhaiskasvatusviraston henkilöstömäärää ei lisätä, sillä uusien perustettavien työsuhteisten vakanssien täyttö tapahtuu pääsääntöisesti sisäisillä siirroilla ja näin vanhat vakanssit voidaan lakkauttaa.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Laura Räty

Lisätiedot

Helena Ylisipola, organisaatioasiantuntija, puhelin: 310 43646

helena.ylisipola(a)hel.fi

Pia Sutinen, organisaatioasiantuntija, puhelin: 310 74125

pia.sutinen(a)hel.fi

Riitta Simoila, organisaatioasiantuntija, puhelin: 310 71022

riitta.simoila(a)hel.fi

Antti Iivanainen, organisaatioasiantuntija, puhelin: 310 71023

antti.iivanainen(a)hel.fi

Liitteet

1

Hallinto_ja_tukipalvelujen_valmisteluryhmät_raportti_120620.pdf

2

Liite_hallinnon yksiköiden vakanssit ja nimikkeet_sotejaosto_120822_korjattu_120831

Tiedoksi

Terveyskeskus

Sosiaalivirasto

Henkilöstökeskus

Talous- ja suunnittelukeskus

Päätöshistoria

Kaupunginhallituksen sosiaali- ja terveysjaosto 31.08.2012 § 42

Pöydälle 31.08.2012

HEL 2012-010312 T 00 01 00

Päätös

Kaupunginhallituksen sosiaali- ja terveysjaosto päätti panna asian pöydälle.

29.08.2012 Pöydälle

22.08.2012 Pöydälle

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Laura Räty

Lisätiedot

Helena Ylisipola, organisaatioasiantuntija, puhelin: 310 43646

helena.ylisipola(a)hel.fi

Pia Sutinen, organisaatioasiantuntija, puhelin: 310 74125

pia.sutinen(a)hel.fi

Riitta Simoila, organisaatioasiantuntija, puhelin: 310 71022

riitta.simoila(a)hel.fi

Antti Iivanainen, organisaatioasiantuntija, puhelin: 310 71023

antti.iivanainen(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

hallintokeskus@hel.fi

http://www.hel.fi/hallintokeskus

+358 9 655 783

 

FI02012566