Helsingin kaupunki

Esityslista

1/2013

1 (1)

Kaupunginhallituksen sosiaali- ja terveysjaosto

 

 

 

 

Stj/7

 

02.01.2013

 

 

 

 

 

 

7

Sosiaali- ja terveysviraston viranhaltijoiden päätösten ottovalvonta

HEL 2012-017090 T 00 01 00

Päätösehdotus

Kaupunginhallituksen sosiaali- ja terveysjaosto päättänee, että sosiaali- ja terveyslautakunnan alaisten jaostojen ja viranhaltijoiden päätösten ottovalvonta toteutetaan sosiaali- ja terveysvirastossa 2.1.2013 lukien seuraavasti:

1. Sosiaali- ja terveyslautakunnan ottoharkintaa varten on kolmen päivän kuluessa päätöksen tekemisestä toimitettava sosiaali- ja terveysviraston asiakirjakeskukseen jaostojen pöytäkirjat ja esityslistat sekä virastopäällikön ja osastopäälliköiden päätökset lukuun ottamatta päätöksiä, jotka koskevat:

vuosiloman myöntämistä

virkavapauden  ja työvapaan myöntämistä

perhevapaan myöntämistä

työsuhteeseen ottamista

työsuhteen irtisanomista ja purkamista

kirjallisen varoituksen antamista viranhaltijalle

tehtävien hoitajan määräämistä viranhaltijan estyneenä ollessa

vakanssia koskevaa muutosta

sijaisen määräämistä tai enintään 6 kk:ksi annettua avoimen viran- tai toimen hoitomääräystä

vuosilipun, seutulipun ja pääkaupunkiseudun ulkopuolella asuvalle henkilölle tarkoitetun vuosilipun myöntämistä

taksin käyttöoikeuden myöntämistä

virkamatkoja (kotimaisia, ulkomaisia)

koulutustilaisuuteen osallistumista kotimaassa ja sen kustannusten korvaamista sekä opintotuen myöntämistä

vuorotteluvapaan myöntämistä

palvelu-, kokemus-, henkilökohtaisen, tehtävä-, kieli-, tietotaito-, pätevyys- tai muun vastaavan palkanosan myöntämistä tai palkan tarkistamista yksittäistapauksessa

kannustuslisän ja väestövastuulääkärin ryhmäpalkkion myöntämistä

palvelutodistuksen allekirjoittamista

matka- ja puhelinedusta päättämistä

sivutoimiluvan myöntämistä

lääkärintarkastukseen ja lisätutkimuksiin määräämistä

palvelussuhdeasunnon vuokraamista

oman auton käyttöoikeuden myöntämistä työtehtävissä

alle 15 000 euron suuruista hankintaa

huonetilojen lyhytaikaista vuokralle antamista (erilaisia tilaisuuksia varten)

autopaikan vuokrasopimusta

taskutoimiston myöntämisen

työnantajan etäyhteyden myöntämisen

laskujen hyväksyjien määräämistä

pankkitilien käyttöoikeuksien määräämistä

asiakasvarojen vastuuhenkilöiden määräämistä

irtaimistoluettelon pitäjien määräämistä

saatavan suorittamisesta vapauttamista

vieraanvaraisuuden osoittamista

henkilökunnan muistamista

työryhmien asettamista.

2. Sosiaali- ja terveyslautakunta ei käytä otto-oikeuttaan edellä kohdassa yksi lueteltuja asioita koskevissa viranhaltijapäätöksissä.

3. Päätökset toimitetaan puheenjohtajalle, kun puheenjohtaja, joku lautakunnan jäsenistä tai virastopäällikkö tai osastopäällikkö tätä edellyttää jonkin päätöksen osalta.

4. Päätös tehdään vain päätöksen ottamisesta lautakunnan käsiteltäväksi eikä ottamatta jättämisestä tehdä nimenomaista päätöstä.

5. Jaostojen, virastopäällikön ja osastopäällikön päätösten osalta sosiaali- ja terveyslautakunnan tai puheenjohtajan on tehtävä päätös asian ottamisesta lautakunnan käsiteltäväksi 8 päivän kuluessa siitä, kun päätös on saapunut sosiaali- ja terveysviraston asiakirjakeskukseen.

6. Henkilöstöhallinnon päätökset, hankintoihin ym. taloudellisiin asioihin liittyvät päätökset ja yleishallinnolliset päätökset sekä sosiaali- ja terveyslautakunnan jaostojen päätökset lähetetään asiakirjakeskuksesta henkilöstö- ja kehittämispalvelujen lakipalveluihin tarkastettavaksi. Kukaan ei kuitenkaan saa tarkastaa itse päättämiään, varmentamiaan tai valmistelemiaan päätöksiä.

Esittelijä

Kaupunginhallituksen johtosäännön 8b §:n mukaisesti sosiaali- ja terveysjaoston tehtävänä on sosiaali- ja terveystoimen ja varhaiskasvatustoimen johtosääntöjen tultua voimaan huolehtia niistä sosiaali- ja terveyslautakunnalle ja sen jaostoille sekä varhaiskasvatuslautakunnalle kuuluvista tehtävistä, jotka eivät siedä viivytystä.

Sosiaali- ja terveysviraston viranhaltijoiden päätösten ottovalvonnan toteuttaminen ei voi odottaa siihen saakka kun sosiaali- ja terveyslautakunta aloittaa toimintansa, siksi asia tuodaan heti johtosäännön voimaantultua sosiaali- ja terveysjaoston päätettäväksi.

Yleistä ottoharkinnasta

Kaupunginhallitus, kaupunginhallituksen puheenjohtaja, kaupunginjohtaja sekä sosiaali- ja terveystointa johtava apulaiskaupunginjohtaja voivat ottaa käsiteltäväkseen sosiaali- ja terveyslautakunnan sekä viranhaltijan tekemän päätöksen.

Sosiaali- ja terveyslautakunta ja sen puheenjohtaja puolestaan voi ottaa käsiteltäväkseen sosiaali- ja terveysviraston viranhaltijan tekemän päätöksen.

Otto-oikeus koskee päätöksiä sellaisissa asioissa, joissa päätösvalta on siirretty lautakunnalle tai viranhaltijalle johtosäännöllä tai erillispäätöksellä. Kaikista päätöksistä yli 95 % on tällaisia ja siten otto-oikeuden alaisia.

Yksilöön kohdistuvia terveydenhuollon asioita (esim. tarttuvien tautien ehkäisy) ja sosiaalihuollon yksilöhuollon asioita koskevissa päätöksissä otto-oikeutta ei ole.

Viranomaisen on käytettävä otto-oikeuttaan määräajassa, jonka laskenta alkaa siitä, kun asianomainen päätös on saatettu ao. viranomaisen tietoon.

Päätösten ottoharkinnassa on kysymys päätösten tarkoituksenmukaisuuden valvonnasta, so. luottamushenkilöelin ja kaupungin ylin virkamiesjohto voi tätä keinoa käyttäen varmistaa, että sen alaiset viranomaiset käyttävät päätöksentekovaltaansa tarkoituksenmukaisella tavalla.

Kun ylempi toimielin ottaa käsiteltäväkseen alemman viranomaisen päätöksen, tämä ylempi elin voi:

1. pysyttää alemman viranomaisen päätöksen

2. poistaa alemman viranomaisen päätöksen ja tehdä harkintansa mukaisen uuden päätöksen

3. kumota ja palauttaa asian alkuperäisen viranomaisen uudelleen päätettäväksi.

Päätöstä ei saa panna täytäntöön ennen kuin se on tullut lainvoimaiseksi, jos täytäntöönpano tekee oikaisuvaatimuksen tai valituksen hyödyttömäksi (esim. rakennuksen purkamista koskeva päätös). Tällaisia päätöksiä ei sosiaali- ja terveydenhuollossa juurikaan ole. Siten periaatteessa useimmat päätökset voitaisiin panna täytäntöön (esim. tehdä tilauksia, lähettää kolmansille osapuolille päätöksiä tiedoksi jne.) jo ennen kuin ne ovat tulleet lainvoimaisiksi. Tämä ei kuitenkaan läheskään aina ole perusteltua mm. korvattavaksi tulevien vahinkojen vuoksi. Esimerkiksi jos viran täyttämistä koskeva päätös, joka kumotaan oikaisuvaatimuksen seurauksena, on pantu täytäntöön ennen kuin oikaisuvaatimus on ratkaistu ja muutoksenhakuaika tästä päätöksestä on kulunut umpeen, saattaa kaupungille/päätöksen täytäntöön panneelle viranhaltijalle syntyä velvollisuus korvata aiheutuneet/aiheutuneita vahinkoja sille, joka oikaisuvaatimuksen johdosta kumotulla päätöksellä oli valittu virkaan.

Pääsääntöisesti ei päätöksiä tule panna täytäntöön myöskään ennen kuin joko nimenomaisesti on tehty päätös, ettei päätöstä oteta käsiteltäväksi tai ottoharkinta-aika on kulunut loppuun. Tämä koskee erityisesti sellaisia päätöksiä, joiden seurauksena syntyy jollekin oikeuksia. Esimerkiksi jos hankintapäätös on annettu tiedoksi valitulle toimittajalle ja päätös otetaankin käsiteltäväksi ja muutetaan, voi alkuperäisellä, kumotulla päätöksellä esim. urakoitsijaksi valitulle syntyä oikeus saada korvauksia aiheutuneista vahingoista.

Kaupunginhallituksen ottoharkinta

Ottoharkintaa varten on ottokelpoisista päätöksistä ilmoitettava kaupunginhallitukselle ja lautakunnalle kolmen päivän kuluessa.

Kaupunginhallitus on 8.4.2002 päättänyt,  ettei se käytä otto-oikeuttaan lautakunnan alaisten viranomaisten päättämissä asioissa lukuun ottamatta lautakuntien jaostojen ja virastopäälliköiden päättämiä asioita. Näin ollen siis kaupunginhallitus on sulkenut ottoharkinnastaan kaikkien muiden viranhaltijoiden paitsi toimitusjohtajan/virastopäällikön päätökset.  Viranhaltijoiden päätöksiä, toimitusjohtajaa/virastopäällikköä lukuun ottamatta, ei siten tarvitse ilmoittaa kaupunginhallitukselle ottoharkintaa varten.

Kaupunginhallituksen kokouksen ns. ottolistalle viedään ainoastaan sosiaali- ja terveyslautakunnan pöytäkirjat. Virastopäällikön päätöksiä ei viedä ottolistalla kaupunginhallituksen päätettäviksi, vaikka ne ovatkin kaupunginhallituksen ottoharkinnan piirissä. Sosiaali- ja terveystointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan rootelin kanssa on aiemmin sovittu käytännöksi, että hallintokeskukseen toimitetaan ottoharkintaa varten ainoastaan jäljennökset terveyslautakunnan päätöksistä. Ko. menettelytapaa voitaneen jatkaa myös sosiaali- ja terveyslautakunnan kohdalla.

Kaupunginhallitus päättää jonkin sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksen ottamisesta käsiteltäväkseen tai ettei se ota pöytäkirjassa olevia päätöksiä käsiteltäväkseen kahdeksan päivän kuluessa sosiaali- ja terveyslautakunnan pöytäkirjan saapumisesta hallintokeskukseen.

Kaupunginhallitus tekee vuosittain päätöksen siitä, mitä päätöksiä se ottaa ottoharkintaansa. Usean vuoden ajan virastopäällikköjen päätöksiä ei ole otettu kaupunginhallituksen ottoharkintaan. Vaikka päätöksiä ei ottoharkintatarkoituksessa seuratakaan systemaattisesti, kaupunginhallitus voi niin halutessaan kuitenkin ottaa käsiteltäväkseen minkä tahansa ottokelpoisen virastopäällikön päätöksen, mutta ei siis muiden viranhaltijoiden - esim. osastopäällikön päätöksiä. Virastopäällikön päätöksen käsiteltäväksi ottamisen tulee tapahtua siinä ajassa, jossa oikaisuvaatimus ko. päätökseen on tehtävä.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Laura Räty

Lisätiedot

Joni Komulainen, hallintolakimies, puhelin: 310 69068

Tiedoksi

Hallintokeskus

Sosiaali- ja terveysvirasto

Tarkastusvirasto

Sisäinen tarkastus

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

800012-62637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

helsinki.kirjaamo@hel.fi

http://www.hel.fi

+358 9 655 783

 

FI02012566