Helsingin kaupunki

Esityslista

2/2013

1 (1)

Kaupunginhallituksen sosiaali- ja terveysjaosto

 

 

 

 

Stj/3

 

14.01.2013

 

 

 

 

 

 

3

Sosiaali- ja terveysviraston viranhaltijoiden päätösten ottovalvonta

HEL 2012-017090 T 00 01 00

Päätösehdotus

Kaupunginhallituksen sosiaali- ja terveysjaosto päättänee, että sosiaali- ja terveyslautakunnan alaisten jaostojen ja viranhaltijoiden päätösten ottovalvonta toteutetaan sosiaali- ja terveysvirastossa 15.1.2013 lukien seuraavasti:

1. Sosiaali- ja terveyslautakunnan ottoharkintaa varten on kolmen päivän kuluessa päätöksen tekemisestä toimitettava sosiaali- ja terveysviraston asiakirjakeskukseen jaostojen pöytäkirjat ja esityslistat sekä virastopäällikön ja osastopäälliköiden päätökset lukuun ottamatta päätöksiä, jotka koskevat:

vuosiloman myöntämistä

virkavapauden  ja työvapaan myöntämistä

perhevapaan myöntämistä

työsuhteeseen ottamista

työsuhteen irtisanomista ja purkamista

kirjallisen varoituksen antamista viranhaltijalle

tehtävien hoitajan määräämistä viranhaltijan estyneenä ollessa

vakanssia koskevaa muutosta

sijaisen määräämistä tai enintään 6 kk:ksi annettua avoimen viran hoitomääräystä

vuosilipun, seutulipun ja pääkaupunkiseudun ulkopuolella asuvalle henkilölle tarkoitetun vuosilipun myöntämistä

taksin käyttöoikeuden myöntämistä

virkamatkoja (kotimaisia, ulkomaisia)

koulutustilaisuuteen osallistumista kotimaassa ja sen kustannusten korvaamista sekä opintotuen myöntämistä

vuorotteluvapaan myöntämistä

palvelu-, kokemus-, henkilökohtaisen, tehtävä-, kieli-, tietotaito-, pätevyys- tai muun vastaavan palkanosan myöntämistä tai palkan tarkistamista yksittäistapauksessa

kertapalkkion ja väestövastuulääkärin ryhmäpalkkion myöntämistä

palvelutodistuksen allekirjoittamista

matka- ja puhelinedusta päättämistä

sivutoimiluvan myöntämistä

työkyvyn arviointiin, lääkärintarkastukseen ja lisätutkimuksiin määräämistä

palvelussuhdeasunnon vuokraamista

oman auton käyttöoikeuden myöntämistä työtehtävissä

alle 30 000 euron suuruista kilpailuttamatonta pienhankintaa

tilojen tilapäistä luovuttamista ulkopuolisten käyttöön (esim. erilaisia tilaisuuksia varten)

autopaikan vuokrasopimusta

taskutoimiston myöntämistä

työnantajan etäyhteyden myöntämistä

laskujen hyväksyjien määräämistä

pankkitilien käyttöoikeuksien määräämistä

asiakasvarojen vastuuhenkilöiden määräämistä

irtaimistoluettelon pitäjien määräämistä

saatavan suorittamisesta vapauttamista

vieraanvaraisuuden osoittamista

henkilökunnan muistamista

työryhmien asettamista.

2. Sosiaali- ja terveyslautakunta ei käytä otto-oikeuttaan edellä kohdassa yksi lueteltuja asioita koskevissa viranhaltijapäätöksissä.

3. Päätös tehdään vain päätöksen ottamisesta lautakunnan käsiteltäväksi eikä ottamatta jättämisestä tehdä nimenomaista päätöstä lukuun ottamatta virastopäällikön ja osastopäälliköiden tekemiä ottovalvonnan alaisia päätöksiä, jotka ovat myös nähtävillä sosiaali- ja terveyslautakunnan kokouksessa.

4. Jaostojen, virastopäällikön ja osastopäällikön päätösten osalta sosiaali- ja terveyslautakunnan tai puheenjohtajan on tehtävä päätös asian ottamisesta lautakunnan käsiteltäväksi 14 päivän kuluessa siitä, kun päätös on saapunut sosiaali- ja terveysviraston asiakirjakeskukseen. Samassa ajassa on tehtävä päätös virastopäällikön ja osastopäälliköiden päätösten ottamatta jättämisestä.

5. Henkilöstöhallinnon päätökset, hankintoihin ym. taloudellisiin asioihin liittyvät päätökset ja yleishallinnolliset päätökset sekä sosiaali- ja terveyslautakunnan jaostojen päätökset lähetetään asiakirjakeskuksesta henkilöstö- ja kehittämispalvelujen lakipalveluihin tarkastettavaksi. Kukaan ei saa tarkastaa itse päättämiään, varmentamiaan tai valmistelemiaan päätöksiä.

Esittelijä

Kaupunginhallituksen johtosäännön 8b §:n mukaisesti sosiaali- ja terveysjaoston tehtävänä on sosiaali- ja terveystoimen ja varhaiskasvatustoimen johtosääntöjen tultua voimaan huolehtia niistä sosiaali- ja terveyslautakunnalle ja sen jaostoille sekä varhaiskasvatuslautakunnalle kuuluvista tehtävistä, jotka eivät siedä viivytystä.

Sosiaali- ja terveysviraston viranhaltijoiden päätösten ottovalvonnan toteuttaminen ei voi odottaa siihen saakka kun sosiaali- ja terveyslautakunta aloittaa toimintansa, siksi asia tuodaan heti johtosäännön voimaantultua sosiaali- ja terveysjaoston päätettäväksi.

Yleistä ottoharkinnasta

Kaupunginhallitus, kaupunginhallituksen puheenjohtaja, kaupunginjohtaja sekä sosiaali- ja terveystointa johtava apulaiskaupunginjohtaja voivat ottaa käsiteltäväkseen sosiaali- ja terveyslautakunnan sekä sen jaoston ja viranhaltijan tekemän päätöksen.

Sosiaali- ja terveyslautakunta ja sen puheenjohtaja puolestaan voivat ottaa käsiteltäväkseen sosiaali- ja terveysviraston viranhaltijan tekemän päätöksen.

Otto-oikeus koskee päätöksiä sellaisissa asioissa, joissa päätösvalta on siirretty lautakunnalle tai viranhaltijalle johtosäännöllä tai erillispäätöksellä.

Kuntalain 51 §:n mukaan opetustoimen, terveydenhuollon ja sosiaalihuollon yksilöhuollon asioita koskevissa päätöksissä otto-oikeutta ei ole.

Viranomaisen on käytettävä otto-oikeuttaan määräajassa, jonka laskenta alkaa siitä, kun asianomainen päätös on saatettu ao. viranomaisen tietoon.

Päätösten ottoharkinnassa on kysymys päätösten lainmukaisuuden ja tarkoituksenmukaisuuden valvonnasta, so. luottamushenkilöelin ja kaupungin ylin virkamiesjohto voi tätä keinoa käyttäen varmistaa, että sen alaiset viranomaiset käyttävät päätöksentekovaltaansa tarkoituksenmukaisella tavalla sekä noudattaen lainsäädäntöä ja päätöksentekoa koskevia määräyksiä.

Kun ylempi toimielin ottaa käsiteltäväkseen alemman viranomaisen päätöksen, tämä ylempi elin voi:

1. pysyttää alemman viranomaisen päätöksen

2. poistaa alemman viranomaisen päätöksen ja tehdä harkintansa mukaisen uuden päätöksen

3. kumota ja palauttaa asian alkuperäisen viranomaisen uudelleen päätettäväksi.

4. muuttaa päätöksen.

Pääsääntöisesti ei päätöksiä tule panna täytäntöön ennen kuin joko nimenomaisesti on tehty päätös, ettei päätöstä oteta käsiteltäväksi tai ottoharkinta-aika on kulunut loppuun. Tämä koskee erityisesti sellaisia päätöksiä, joiden seurauksena syntyy jollekin oikeuksia. Esimerkiksi jos hankintapäätös on annettu tiedoksi valitulle toimittajalle ja päätös otetaankin käsiteltäväksi ja muutetaan, voi alkuperäisellä, kumotulla päätöksellä esim. urakoitsijaksi valitulle syntyä oikeus saada korvauksia aiheutuneista vahingoista.

Päätökset, joihin liittyy harkintavaltaa ja/tai jotka ovat taloudellisesti merkittäviä, on aiheellista edelleen säilyttää ottovalvonnassa. Valtaosaan ottovalvonnan ulkopuolelle jätettäviksi esitetyistä päätöksistä ei liity juurikaan harkintaa ja harkintaa ja päätökset tehdään kaupungin tai viraston omille lomakkeille. Suuri osa henkilöstöhallinnon päätöksistä tehdään nykyään sähköisessä HR-järjestelmässä. Alle 30 000 euron suuruiset pienhankinnat voidaan tehdä hankintalain säännösten mukaan kilpailuttamatta, jolloin hankinta on mahdollista tehdä kaupungin ostotilausjärjestelmässä (Kosti). Vain kilpailutetuista pienhankinnoista on tehtävä pöytäkirjapäätös. Nämä päätökset on tarkoitus pitää ottovalvonnan alaisena.

Sosiaalilautakunnan vuonna 2011 päättämä ottovalvontaraja oli alle 15 000 euroa, ja perustui aiemmin voimassa olleeseen pienhankinnan ylärajaan.

Esitys sosiaali- ja terveyslautakunnan ja sen alaisten viranhaltijoiden päätösten ottovalvonnasta on asiasisällöltään samanlainen kuin aiemmin sosiaalilautakunnassa ja -virastossa noudatettu menettely. 

Sosiaali- ja terveysviraston on huolehdittava muiden kuin päätösehdotuksessa mainittujen viranhaltijoiden pöytäkirjojen ja lomakepäätösten tarkastamisesta ja päätöksenteon seurannasta.

Kaupunginhallituksen ottoharkinta

Ottoharkintaa varten on ottokelpoisista päätöksistä ilmoitettava kaupunginhallitukselle ja lautakunnalle kolmen päivän kuluessa. Kaupunginhallitus antaa vuosittain lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja laitoksille ohjeet toimielinten päätösten sekä ottokelpoisten viranhaltijapäätösten ilmoittamisesta.

Kaupunginhallitus on 7.1.2013 antanut ohjeet vuonna 2013 noudatettavasta menettelystä. Kaupunginhallitus ei käytä otto-oikeuttaan lautakunnan alaisten viranomaisten päättämissä asioissa lukuun ottamatta lautakuntien alaisten jaostojen päättämiä asioita. Näin ollen sosiaali- ja terveystoimesta kaupunginhallituksen ottoharkintaan toimitetaan sosiaali- ja terveyslautakunnan sekä sen jaostojen pöytäkirjat.

Kaupunginhallitus päättää jonkin sosiaali- ja terveyslautakunnan tai sen jaoston päätöksen ottamisesta käsiteltäväkseen tai ettei se ota pöytäkirjassa olevia päätöksiä käsiteltäväkseen kahdeksan päivän kuluessa sosiaali- ja terveyslautakunnan pöytäkirjan saapumisesta hallintokeskukseen.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Laura Räty

Lisätiedot

Joni Komulainen, hallintolakimies, puhelin: 310 69068

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

800012-62637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

helsinki.kirjaamo@hel.fi

http://www.hel.fi

+358 9 655 783

 

FI02012566