Helsingin kaupunki | Esityslista | 7/2015 |
|
Kaupunginmuseon johtokunta |
|
| |
|
|
| |
| 29.09.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
Kaupunginmuseon johtokunta
ESITYSLISTA
7 - 2015
|
|
KOKOUSKUTSU |
|
|
|
Kokousaika | 29.09.2015 klo 16:00 |
Kokouspaikka | Sofiankatu 4, 00170 Helsinki |
Käsitellään | Tällä esityslistalla mainitut asiat |
|
|
| Kaupunginmuseon johtokunta |
|
|
|
|
Asia |
| Sivu |
Museonjohtaja
1 | Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta | 1 |
2 | Ilmoitusasiat | 2 |
Kulttuuriympäristöyksikkö
1 | Museon toimintaa koskevat ilmoitusasiat | 3 |
2 | Kaupunginmuseon johtokunnan lausunto valtuustoaloitteesta, joka koskee kaupungin omistuksessa olevien vanhojen rakennusten kulttuuriperintöstrategiaa | 5 |
Museonjohtaja
3 | Museonjohtajan hankintavaltuuden korotus liittyen K4–hankkeeseen | 13 |
4 | Muut asiat | 15 |
5 | Seuraava kokous | 16 |
6 | Kokouksen päättäminen | 17 |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 4300 | Sofiankatu 4 | +358 9 310 36630 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 00170 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunginmuseo@hel.fi | http://www.hel.fi/helsinginkaupunginmuseo | +358 9 310 36664 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Esityslista | 7/2015 | (17) |
Kaupunginmuseon johtokunta |
|
| |
|
| MJ/1 | |
| 29.09.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
1
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätösehdotus
Kaupunginmuseon johtokunta päättää todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Samalla kaupunginmuseon johtokunta päättää valita pöytäkirjantarkastajiksi jäsenet Marika Lahden ja Kyösti Helinin sekä varatarkastajiksi jäsenet Raine Luomasen ja Irmeli Aholan.
Esittelijä
museonjohtaja
Tiina Merisalo
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 4300 | Sofiankatu 4 | +358 9 310 36630 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 00170 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunginmuseo@hel.fi | http://www.hel.fi/helsinginkaupunginmuseo | +358 9 310 36664 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Esityslista | 7/2015 | (17) |
Kaupunginmuseon johtokunta |
|
| |
|
| MJ/2 | |
| 29.09.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
2
Ilmoitusasiat
Päätösehdotus
Kaupunginmuseon johtokunta päättää merkitä tiedoksi.
Esittelijän perustelut
1. Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan päätös § 48, 24.8.2015 asemakaavan voimaantulosta: Pisararadan asemakaavan muutos nro 12290.
2. Kaupunginvaltuuston päätös § 195, 26.8.2015: Jätkäsaaren (20.ko) asemakaavan muutos nro 12272, Terassitalokortteli.
3. Kaupunginjohtajan päätös § 110, 8.9.2015: Kaupungin edustajan osallistuminen Helsingin yliopistomuseon säätiön ylimääräiseen edustajiston kokoukseen 29.9.2015 ja edustajiston vuosikokoukseen marraskuussa 2015.
Esittelijä
museonjohtaja
Tiina Merisalo
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 4300 | Sofiankatu 4 | +358 9 310 36630 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 00170 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunginmuseo@hel.fi | http://www.hel.fi/helsinginkaupunginmuseo | +358 9 310 36664 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Esityslista | 7/2015 | (17) |
Kaupunginmuseon johtokunta |
|
| |
|
| Ypkyy/1 | |
| 29.09.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
1
Museon toimintaa koskevat ilmoitusasiat
Päätösehdotus
Kaupunginmuseon johtokunta päättää merkitä tiedoksi.
Esittelijän perustelut
1. Kaupunkisuunnitteluvirastolle annettu lausunto 16.6.2015 Vartiosaaren osayleiskaavaluonnoksesta.
2. Keravan kaupungille annettu lausunto 6.8.2015 Keravan Virkailijoiden talon asemakaavamuutoksen (2305) luonnoksista.
3. Ympäristölautakunnalle annettu lausunto 20.8.2015 Helsingin luonnonsuojeluohjelmasta 2015–2024.
4. Kaupunkisuunnitteluvirastolle annettu lausunto 28.8.2015 Eerikinkatu 7 (4/69a/11) poikkeamispäätöshakemukseen.
5. Kaupunkisuunnitteluvirastolle annettu lausunto 31.8.2015 Myllypuron täydennysrakentamisen suunnitteluperiaatteista.
6. Keravan kaupungille annettu lausunto 31.8.2015 Keravan Aleksintoria koskevan asemakaavan muutoksen (2259) osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta.
7. Rakennusvalvontavirastolle annettu lausunto 31.8.2015 Aleksis Kiven katu 40 peruskorjaussuunnitelmasta.
8. Rakennusvalvontavirastolle annettu lausunto 7.9.2015 Käärmetalon A rakennuksen (25/857/1, os. Mäkelankatu 86) peruskorjaussuunnitelmista.
9. Kaupunkisuunnitteluvirastolle annettu lausunto 8.9.2015 Vuosaaren Lohiniemenrantaa koskevasta asemakaavan muutoksen osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta.
10. Nurmijärven kunnalle annettu lausunto 10.9.2015 suunnittelutarveratkaisusta osoitteessa Nukarintie 75.
11. Kaupunkisuunnitteluvirastolle annettu lausunto 11.9.2015 As. Oy Koivun (7/126/19, os. Tehtaankatu 19) poikkeamispäätöshakemuksesta jälkirakennushissien rakentamiseksi A-, B-, C- ja D- porras-huoneisiin.
12. Kaupunkisuunnitteluvirastolle annettu lausunto / kannanotto 16.9.2015 poikkeamishakemuksesta Käpylän tonteille 860/1 ja 869/17, osoitteessa Tursontie 4 ja Marjantie 17.
Esittelijä
yksikön päällikkö
Anne Mäkinen
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 4300 | Sofiankatu 4 | +358 9 310 36630 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 00170 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunginmuseo@hel.fi | http://www.hel.fi/helsinginkaupunginmuseo | +358 9 310 36664 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Esityslista | 7/2015 | (17) |
Kaupunginmuseon johtokunta |
|
| |
|
| Ypkyy/2 | |
| 29.09.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
2
Kaupunginmuseon johtokunnan lausunto valtuustoaloitteesta, joka koskee kaupungin omistuksessa olevien vanhojen rakennusten kulttuuriperintöstrategiaa
HEL 2015-003837 T 00 00 03
Päätösehdotus
Kaupunginmuseon johtokunta päättää antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon Laura Kolben tekemästä valtuustoaloitteesta (liite), joka koskee kaupungin omistuksessa olevan rakennetun kulttuuriperinnön tulevaisuusstrategiaa.
Valtuustoaloitteen taustalla on Fastholman huvilana tunnetun rakennuksen purkamisen yhteydessä keväällä 2015 julkisuudessa käsitellyt ristiriidat.
Fastholman purkaminen
Kaupunginmuseon ja kaupunkisuunnitteluviraston edustajat kävivät yhdessä paikan päällä katselmuksessa arvioimassa rakennuksen kulttuurihistoriallista arvoa, säilyneisyyttä ja säilymisen edellytyksiä kiinteistöviraston purkamishakemuksen johdosta elokuussa 2011. Fastholman alueella ei ole asemakaavaa eikä rakennuksella ollut suojelumääräystä, kun purkaminen tuli ajankohtaiseksi. Asuinrakennus oli päässyt huollon puutteessa huonoon kuntoon. Kiinteistöviraston tilakeskus ei aikonut kunnostaa puistoalueella sijaitsevaa rakennusta eikä se ollut myöskään halukas jatkamaan vuokrasopimusta viimeisimmän vuokralaisen kanssa.
Kaupunginmuseo antoi Fastholman rakennusten purkamisesta lausunnon rakennusvalvontavirastolle 19.8.2011. Se katsoi, että rakennuksella oli historiallista arvoa yhtenä Herttoniemen vanhimmista rakennuksista. Museo ei vastustanut Fastholman huvilan ja sen huonokuntoisten piharakennusten purkamista, koska rakennusten arvot säilyttävälle korjaukselle ei ollut edellytyksiä. Museo edellytti lausunnossaan, että huvila dokumentoidaan ennen purkua ja kuvat luovutetaan kaupunginmuseolle. Lisäksi hyväkuntoiset rakennusosat toimitetaan kierrätyskeskukseen. Kaupunginmuseo ei ole saanut valokuvadokumentointia.
Kaupungin omistuksessa olevien vanhojen rakennusten kulttuuriperintöstrategia
Yleisesti voi todeta, että valitettavan usein korjausta odotettaessa kunnossapito ja huolto laiminlyödään ja rakennus rapistuu entisestään. Arvorakennuksia korjattaessa päädytään usein liiankin perusteelliseen korjaukseen, jossa alkuperäisestä rakennuksesta ja siihen sisältyneistä arvoista menetetään valtaosa.
Helsingin kaupunginmuseo on Keski-Uudenmaan maakuntamuseona solminut vuonna 2008 yhteistyö- ja työnjakosopimuksen Museoviraston kanssa kulttuuriympäristön vaalimisesta. Kaupunginmuseo toimii kulttuuriympäristön vaalimisen asiantuntijaviranomaisena Helsingissä ja kuudessa Keski-Uudenmaan kunnassa. Sopimus velvoittaa Helsingin kaupunginmuseota myös toimimaan aktiivisesti resurssiensa puitteissa oman kuntansa hallussa olevien kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden kiinteistöjen, puistojen ja muiden rakennettujen alueiden esimerkilliseksi vaalimiseksi. Kiinteistöviraston tilakeskus edustaa Helsingissä omistajaa ja päättää rakennusten myymisestä, korjauksista, huollosta ja kunnossapidosta.
Taloudellisten resurssien niukkuus vaikuttaa sekä valtion että kuntien omistajapolitiikkaan. Tuottamattomista kiinteistöistä halutaan eroon myymällä niitä yksityisille tai purkamalla. Kaupunginmuseon johtokunta esittää, että kulttuurihistoriallisesti arvokkaista rakennuksista luovuttaessa ja niiden uutta käyttöä suunniteltaessa tulisikin eri hallintokuntien, tilakeskuksen, kaupunkisuunnitteluviraston, kaupunginmuseon ja rakennusvalvonnan tehdä ennakoivaa yhteistyötä myös myytävien rakennusten valinnasta ja priorisoinnista. Lisäksi rakennusten tuottavuustavoitteita määriteltäessä tulisi myös ottaa huomioon niiden kulttuurihistorialliset arvot ja ominaispiirteet. Arvorakennukset eivät välttämättä taivu tiloiltaan samaan tehokkuuteen kuin uudisrakennukset.
Helsingin kaupungin kiinteistöviraston tilakeskus myy korjausvelkaa pienentääkseen aktiivisesti rakennuksia, joita kaupunki ei itse tarvitse käyttöönsä. Myös Helsingin arvokkainta rakennusperintöä on jo myyty. Kaupunginmuseon johtokunta esittääkin, että arvioidaan entistä tarkemmin mistä rakennuksista Helsingin kaupunki luopuu, mitä se korjaa säilyttäen, kunnossapitää ja huoltaa. Kaikista myytävistä arvorakennuksista tulisi laatia edes suppea rakennushistoriaselvitys, johon sisältyisi tiedot mahdollisesta suojelusta ja rakennuksiin sisältyvistä arvoista. Tällainen asiakirja antaisi myös kaikille ostajaehdokkaille saman tärkeän tiedon.
Rakennusten käyttö, jatkuva kunnossapito ja huolto ovat niiden säilymisen tärkein edellytys. Tyhjilleen jäävien rakennusten ja ympäristöjen väliaikainen käyttö ja innovatiivinen uudelleenkäyttö voi olla myös suuri mahdollisuus, jolla säilytetään kulttuuriympäristöä ja samalla luodaan uutta. Rakennusten uusi käyttö tulee olla kuitenkin sopusoinnussa niiden ominaispiirteiden kanssa. Valitettavan usein väliaikaisen ja uudelleenkäytön sijasta päädytään purkamaan. Väliaikaista käyttöä tulisikin edistää entistä joustavammin.
Valtioneuvoston periaatepäätös valtakunnallisesta kulttuuriympäristöstrategiasta on keväältä 2014 ja sen toimenpideohjelma on valmistunut tänä vuonna. Helsingin kaupunginmuseo esitti Helsingin kulttuuriympäristöohjelman laatimista osaksi kaupungin strategiaohjelmaa valtuustokauden alussa. Esitys jäi kuitenkin strategiaohjelman ulkopuolelle.
Kaupunginmuseon johtokunta katsoo, että Helsingin kulttuuriympäristöohjelman valmistelu yhteistyössä eri hallintokuntien kanssa on ajankohtainen ja tarpeellinen. Useissa kaupungeissa kulttuuriympäristöohjelma on nähty hyvänä välineenä niin kaavoitukselle kuin arvorakennusten vaalimiselle. Kulttuuriympäristön ja rakennusperinnön säilymisen merkittävä edellytys on yhteiset pelisäännöt ja tavoitteet, jotka voidaan muotoilla kulttuuriympäristöohjelmassa. Samalla edistetään avointa ja läpinäkyvää päätöksentekoa.
Valtuustoaloitteen esitys, että kaupungin eri rakentamiseen, kiinteistönhoitoon ja rakennusperintöön erikoistuneet hallintokunnat laatisivat kaupungin omistuksessa olevan rakennetun kulttuuriperinnön tulevaisuusstrategian, on johtokunnan mielestä hyvä ja kannatettava. Se vastaa myös kaupunginmuseon aikaisempaa esitystä Helsingin kulttuuriympäristöohjelman laatimisesta.
Esittelijä
yksikön päällikkö
Anne Mäkinen
Lisätiedot
Anne Mäkinen, yksikön päällikkö, puhelin: +358 9 310 36486
anne.makinen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Allekirjoitettu, Laura Kolben valtuustoaloite Kvsto 25.3.2015 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätöshistoria
Kiinteistölautakunta 17.09.2015 § 395
HEL 2015-003837 T 00 00 03
Lausunto
Kiinteistölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon valtuutettu Laura Kolben ja 23 muun valtuutetun 24.3.2015 tekemästä aloitteesta:
Helsingin kaupungin rakennuskulttuuriperinnön hallintaa on kehitetty viime vuosina parantamalla virastojen yhteistyönä poikkihallinnollisia prosesseja. Aihealueeseen liittyvät näkökulmat ja osaamisalueet kytkeytyvät eri virastojen toimialoihin. Kaupunkisuunnitteluvirasto vastaa yleiskaavoituksesta, liikennesuunnittelusta ja asemakaavoituksesta ja rakennusten suojelusta asemakaavalla. Kiinteistöviraston tonttiosasto vastaa raakamaan hankinnasta sekä tonttien myynnistä ja vuokraamisesta. Rakennusvalvontaviraston vastuulla ovat rakennus- ja purkuluvat. Kaupunginmuseo vastaa rakennuksiin liittyvien kulttuuriarvojen arvioinnista. Ympäristökeskuksen vastuulla on muun muassa rakennusten sisäilma-asioiden valvonta. Kiinteistöviraston tilakeskus vastaa sekä hallintokuntien tilatarpeiden tyydyttämisestä että rakennusten elinkaaren hallinnasta.
Helsingin kaupungin omistamien rakennusten ja erityisesti toimitiloihin liittyvä tärkein ongelma on rakennusten fyysisen kulumisen ja rakennusten korjaamiseen ohjattujen investointirahojen epätasapaino. Rakennuksia korjataan pienemmällä summalla (noin 120 miljoonaa euroa vuodessa) kuin mitä ne kuluvat (noin 200 miljoonaa euroa vuodessa). Tilakeskus on priorisoinut toiminnassaan, että päiväkodit ja koulut ovat etusijalla suunniteltaessa korjausinvestointirahan käyttöä sisäilmaongelmien ehkäisemiseksi. Linjaus on tehty vuonna 2008 valmistuneen kosteusvaurioselvityksen pohjalta. Tällä hetkellä korjausvelkaa on noin 1 400 miljoonaa euroa eli noin 2 300 euroa asukasta kohden.
Rakennusten kulumisen ja korjaamisen tasapainoa ei tulla saavuttamaan, ellei kaupunki luovu merkittävässä määrin kiinteistöomistuksestaan. Helsingin kaupungin strategiaohjelmassa vuosille 2013 - 2016 on linjattu toimitilojen omistamiseen liittyvät toimenpiteet:
Toimitilojen käytön kehittäminen kytketään yhteen uuden yleiskaavasuunnittelun kanssa.
Ulkopuolisille (=ei kaupungin omaan käyttöön) vuokrattujen toimitilojen omistuksesta luovutaan. Tavoitteena on luopua 60 000 htm² tiloja vuosittain.
Myytäväksi tulevien asemakaavassa suojeltujen rakennusten suojelutavoitteet päivitetään.
Kaupungin omistamat toimitilat on luokiteltu neljään salkkuun: pidä, pidä ja kehitä, luovu sekä kehitä ja luovu. Salkutuksessa on otettu huomioon kaupungin hallintokuntien toiminnalliset tarpeet ja arvokkaan rakennuskannan suojelunäkökulmat.
Tilakeskus on yhdessä virastojen kanssa vuodesta 2011 lähtien tehnyt alueellisia palvelutilaverkkoselvityksiä. Tarkastelujen avulla pyritään hallitsemaan hallintokuntien muuttuvat tilatarpeet sekä arvioimaan samanaikaisesti kaupungin omistamien rakennusten korjausvelka ja korjaustarve, jotta hallintokunnille voidaan hankkia toimitilaa kustannustehokkaasti ja luopumaan kalliita korjauksia vaativista huonokuntoisista rakennuksista.
Kaupunki on linjannut tiloista luopumista siten, että luovutaan tiloista, joita virastot eivät itse käytä. Jos rakennus on huonokuntoinen, eikä sille löydy ostajaa, eikä sen korjaaminen eikä säilyttäminen ole tarkoituksen mukaista, kohde joudutaan purkamaan.
Tilakeskus hakee purkuluvan rakennusvalvontavirastosta kohteelle. Purkulupaprosessissa rakennusvalvontavirasto pyytää lausunnot kaupunkisuunnitteluvirastolta ja kaupungin museolta. Purkuluvasta päättää rakennuslautakunta.
Tilakeskuksen päällikkö päättää kiinteistölautakunnan hallinnossa olevien rakennusten ja rakennelmien purkamisesta silloin, kun purkutyön arvo ei ylitä 100 000 euroa eikä kohteeseen sisälly kulttuurihistoriallista eikä rakennustaiteellista merkitystä. Kiinteistölautakunta voi käyttää otto-oikeutta tilakeskuksen päällikön päätöksistä. Kiinteistölautakunta voi, käsitellessään purkupäätöstä, myös ottaa kantaa niihin arvioihin ja näkökulmiin, jotka eivät sisälly edellä mainittujen virastojen arviointeihin.
Tilakeskuksen hallinnassa oleva rakennuskanta muuttuu jatkuvasti. Hallintokuntien tilatarpeen muuttuessa sekä kaupungin maanhankinnan yhteydessä tilakeskuksen hallintaan siirtyy huonokuntoisia rakennuksia, jotka joko myydään tai vuokrataan, jos ne esimerkiksi odottavat asemakaavan valmistumista.
Kaupungin rakennuskannan hallinnassa on vuonna 2014 otettu käyttöön ns. nelikantamalli, jossa kiinteistövirasto, kaupunkisuunnitteluvirasto, rakennusvalvontavirasto ja kaupunginmuseo käyvät yhdessä lävitse luetteloa luovutettavista tiloista, jotta varmistetaan, että rakennukseen kohdistuvat eri näkökulmat otetaan huomioon jatkotoimenpiteissä.
Kiinteistövirastolla on talonvaltaustilanteita varten varautumisohje, jossa määritellään viraston työntekijöiden toimintaohjeet ja vastuut valtaustilanteissa. Edellä mainittua ohjetta on päivitetty Fastholman huvilan valtauksen ja purun kokemusten pohjalta. Ohjeessa on pyritty huomioimaan myös nuorisoasiainkeskuksen rooli siltä osin kuin valtaustilanteen ratkaisu edellyttää virastojen yhteistyötä.
Kaupunki on pyrkinyt eroon erillisistä strategioista tavoitteena selkeyttää valtuustostrategian asemaa hallinnon ohjausvälineenä. Hallinnon muunlaista ohjaustarvetta on parannettu selventämällä hallintokuntien rooleja ja kehittämällä poikkihallinnollisia prosesseja.
Esittelijä
tilakeskuksen päällikkö
Arto Hiltunen
Lisätiedot
Hannu Kurki, kehittämispäällikkö, puhelin: 310 36285
hannu.kurki(a)hel.fi
Kaupunkisuunnittelulautakunta 08.09.2015 § 247
HEL 2015-003837 T 00 00 03
Lausunto
Kaupunkisuunnittelulautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Valtuustoaloitteen taustalla on Fastholman huvilana tunnetun rakennuksen purkamisen yhteydessä keväällä 2015 julkisuudessakin käsitellyt ristiriidat. Valtuustoaloitteen tekijän mielestä vastakkainasettelun välttäminen olisi edellyttänyt kaupungilta joustavampaa ja kulttuuriperintöä huomioivampaa asennetta ja suurempaa joustoa kansalaisten aktiivisen toiminnan, hallintokuntien yhteistyön ja rakennusperinnön vaalimisen suhteen.
Aloitteessa käsitellyllä Fastholman alueella ei ole asemakaavaa, eikä puretulla huvilalla ollut suojelumääräystä siinä vaiheessa kun sen purkaminen tuli kiinteistöviraston aloitteesta ajankohtaiseksi. Purkamispäätöksen valmistelun yhteydessä kaupunkisuunnitteluviraston ja kaupunginmuseon edustajat kävivät paikan päällä katselmuksessa arvioimassa rakennuksen kulttuurihistoriallista arvoa, säilyneisyyttä ja säilyttämisen mahdollisuuksia paikassa, joka Helsingin yleiskaava 2002:ssa oli osoitettu virkistyskäyttöön.
Asuinrakennus oli purkamispäätöstä valmisteltaessa säännöllisen huollon ja hoidon puutteesta päässyt osittain huonoon kuntoon eikä kiinteistövirasto ollut valmis jatkamaan vuokrasopimusta viimeisimmän vuokralaisen kanssa. Vaikka rakennus arvioitiin kulttuurihistoriallisesti arvokkaaksi, rakennuksen asuin- tai muu käyttö virkistysalueella etäällä muusta asutuksesta nähtiin ongelmalliseksi mm. puuttuvan kunnallistekniikan takia. Ottaen huomioon rakennuksen kunnon, siihen ajan kuluessa tehdyt muutokset sekä ennen kaikkea kunnallistekniikan rakentamisesta kaupungille aiheutuvat kustannukset, kaupunkisuunnitteluviraston ja kaupunginmuseon edustajat päätyivät asiaa yhdessä harkittuaan toteamaan, että rakennuksen purkamiselle on riittävät perusteet.
Kaupunkisuunnitteluvirasto edistää toimivaltansa puitteissa sekä kaupungin omistuksessa olevien että muiden arvokiinteistöjen säilymistä maankäyttö- ja rakennuslain mukaisesti säilyttävällä asemakaavoituksella sekä osoittamalla ja määrittelemällä kaavoissa rakennuksille sopivia käyttötarkoituksia. Jokainen purkuesitys arvioidaan perusteellisesti ja kaupunginmuseon kanssa yhteistyössä punniten. Helsingissä oli 1.1.2014 suojeltu asemakaavoilla yhteensä 4 495 rakennusta, joista 274 oli kaupungin omistuksessa. Säilyttävän kaavoituksen edistymisestä huolimatta monia kaupungin omistamia kulttuurihistoriallisesti arvokkaita rakennuksia on edelleen vailla asemakaavan suojelumerkintää.
Vailla asianmukaista käyttöä tai vajaakäyttöisinä arvorakennukset rapistuvat ja ne saattavat joutua ilkivallan kohteiksi. Erityisesti tulisikin pyrkiä kehittämään menettelytapoja, jotka mahdollistavat vailla käyttöä tai tyhjillään olevien tai käyttötarkoitukseltaan epäselvien rakennusten järkevän käytön. Pysyvää käyttöä tai tarvittavia muutostoimenpiteitä odoteltaessa olisi rakennuksille hyvä osoittaa erilaisia väliaikaiskäyttöjä nykyistä joustavammin ja mahdollisuuksien mukaan tulevaa ennakoiden yhteistyössä eri hallintokuntien kanssa.
Laura Kolbe ja 23 muuta valtuutettua esittävät valtuustoaloitteessaan kaupungin omistuksessa olevan rakennetun kulttuuriperinnön tulevaisuusstrategian laatimista. Tällaisella strategialla olisi ennaltaehkäisevä merkitys ja sen avulla olisi mahdollista käsitellä valtuustoaloitteessa esiin nostettuja rakennusperinnön säilyttämisen ongelmia nykyistä kokonaisvaltaisemmin. Kaupungin omistuksessa on paljon rakennuskantaa, jonka käyttö kaupungin hallintokuntien tarpeisiin ei ole enää ajankohtaista ja jota ei ole perusteltua tai järkevää pitää kaupungin omistuksessa. Olennaista on, että rakennusperintöä koskevat päätökset tehdään kokonaisuutta ajatellen suunnitelmallisesti ja yhteisesti hyväksyttyyn strategiaan perustuen.
Kaupunkisuunnittelulautakunta pitää perusteltuna Laura Kolben valtuustoaloitetta siitä, että kaupungin omistuksessa olevan rakennetun kulttuuriperinnön säilyttämiseksi laaditaan kaupungin eri rakentamiseen, kiinteistönhoitoon ja rakennusperintöön erikoistuneiden hallintokuntien yhteistyönä kaupungin omistuksessa olevan rakennetun kulttuuriperinnön tulevaisuusstrategia.
Esittelijä
asemakaavapäällikkö
Olavi Veltheim
Lisätiedot
Riitta Salastie, arkkitehti, rakennussuojelu, puhelin: 310 37218
riitta.salastie(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 4300 | Sofiankatu 4 | +358 9 310 36630 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 00170 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunginmuseo@hel.fi | http://www.hel.fi/helsinginkaupunginmuseo | +358 9 310 36664 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Esityslista | 7/2015 | (17) |
Kaupunginmuseon johtokunta |
|
| |
|
| MJ/3 | |
| 29.09.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
3
Museonjohtajan hankintavaltuuden korotus liittyen K4–hankkeeseen
HEL 2015-010301 T 00 01 00
Päätösehdotus
Kaupunginmuseon johtokunta päättää vahvistaa museonjohtajan hankintavaltuuden rajaksi 150.000 euroa.
Esittelijän perustelut
Kaupunginmuseon johtosäännön 3 § 3 momentin mukaan johtokunnan tehtävänä on sen lisäksi, mitä erikseen on säädetty tai määrätty vahvistaa ylin raja, johon museonjohtajan tai hänen määräämiensä henkilöiden tekemien, hankintoja, suunnittelutehtäviä ja palveluksia koskevien sopimusten arvo saa kerralla nousta, sekä päättää rajat ylittävistä sopimuksista.
K4 Elefantti -hankkeeseen sisältyy kokonaisuuksia, joiden hinta tulee nykyarvion mukaan ylittämään museonjohtajan nykyiset hankintavaltuudet, eli 60.000 euroa. Ensimmäisenä tällaisena tulee vastaan työtilojen sisustaminen kaluste- ja varustehankintoineen.
Nykyisissä tiloissa käytössä olevat kalusteet on inventoitu ja niistä käyttökelpoisin osa siirtyy uusiin tiloihin. Koska uudet tilat poikkeavat selvästi nykyisistä muodostuen mm. erikokoisista monitila-toimistoista, pienistä työhuoneista, jne., joudutaan uutta kalustusta hankkimaan sisustusarkkitehdin tekemän suunnitelman pohjalta. Tällä hetkellä työtilojen kalustevarustelun alustava kustannusarvio ennen tarjouskilpailun tuloksia on n. 107.000 euroa. Varsinainen hankita tullaan tekemään kokonaistaloudellisesti edullisimman hinnan periaatteen mukaisesti.
Kaikki kalustehankinnat tullaan kilpailuttamaan yhteistyössä hankintakeskuksen kanssa. Kilpailutus toteutetaan suhteellisen isoina kokonaisuuksina, joiden yhteishinta tulee siis todennäköisesti ylittämään museonjohtajan hankintavaltuuden. K4-hankkeen eteneminen aikataulussaan edellyttää, että kilpailutuksen jälkeen tehtävät hankintapäätökset pystytään tekemään viivytyksettä. Tämän vuoksi museonjohtajan hankintavaltuutta on tarkoituksenmukaista nostaa hankkeen ajaksi 150.000 euroon. Hankintavaltuuden yläraja tuodaan johtokunnalle uudestaan päätettäväksi siinä vaihteessa, kun kaikki K4-hankkeeseen liittyvät hankinnat on tehty.
Esittelijä
museonjohtaja
Tiina Merisalo
Lisätiedot
Päivi Elonen, hallintopäällikkö, puhelin: +358 9 310 36487
paivi.elonen(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarkastuslautakunta | Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Tiedoksi
Tarkastuslautakunta
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 4300 | Sofiankatu 4 | +358 9 310 36630 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 00170 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunginmuseo@hel.fi | http://www.hel.fi/helsinginkaupunginmuseo | +358 9 310 36664 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Esityslista | 7/2015 | (17) |
Kaupunginmuseon johtokunta |
|
| |
|
| MJ/4 | |
| 29.09.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
4
Muut asiat
Esittelijä
museonjohtaja
Tiina Merisalo
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 4300 | Sofiankatu 4 | +358 9 310 36630 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 00170 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunginmuseo@hel.fi | http://www.hel.fi/helsinginkaupunginmuseo | +358 9 310 36664 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Esityslista | 7/2015 | (17) |
Kaupunginmuseon johtokunta |
|
| |
|
| MJ/5 | |
| 29.09.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
5
Seuraava kokous
Päätösehdotus
Kaupunginmuseon johtokunta päättää pitää seuraavan kokouksensa 27.10.2015 klo 16.00, osoitteessa Sofiankatu 4, 00170 Helsinki
Esittelijä
museonjohtaja
Tiina Merisalo
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 4300 | Sofiankatu 4 | +358 9 310 36630 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 00170 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunginmuseo@hel.fi | http://www.hel.fi/helsinginkaupunginmuseo | +358 9 310 36664 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Esityslista | 7/2015 | (17) |
Kaupunginmuseon johtokunta |
|
| |
|
| MJ/6 | |
| 29.09.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
6
Kokouksen päättäminen
Päätösehdotus
Puheenjohtaja päätti kokouksen kello
Esittelijä
museonjohtaja
Tiina Merisalo
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 4300 | Sofiankatu 4 | +358 9 310 36630 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 00170 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunginmuseo@hel.fi | http://www.hel.fi/helsinginkaupunginmuseo | +358 9 310 36664 |
| FI02012566 |
|
|