Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

5/2014

1 (1)

Kaupunginorkesterin johtokunta

 

 

 

 

Int/3

 

03.12.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 24

Kaupunginorkesterin visuaalisen ilmeen uudistus

HEL 2014-014218 T 00 04 00

Esitys

Kaupunginorkesterin johtokunta esitti kaupunginhallitukselle, että kaupunginorkesterin visuaalisen ilmeen uudistus hyväksytään.

Esittelijä

Viestintä- ja markkinointipäällikkö

Marja Istala Kumpunen

Lisätiedot

Virpi Tahvanainen, Viestintäsuunnittelija, puhelin: 310 22710

virpi.tahvanainen(a)hel.fi

Marja Istala Kumpunen, Viestintä- ja markkinointipäällikkö, puhelin: 310 227

marja.istalakumpunen(a)hel.fi

Liitteet

1

HKO_Visuaalinen_ilme_21112014.pdf

2

Kaupunginkanslian tietotekniikka- ja viestintäosaston lausunto Helsingin kaupunginorkesterin tunnuksesta.pdf

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Kaupunginhallitus

Muutoksenhakukielto, valmistelu

Esitysehdotus

Esitys on ehdotuksen mukainen.

Tiivistelmä

Uudistuksen tavoitteena on terävöittää orkesterin brändiä niin sen kotikaupungissa, valtakunnallisesti kuin kansainvälisestikin. Ilmeuudistuksella pyritään myös herättämään kaupunkilaiset näkemään oma orkesterinsa uusin silmin ja houkuttelemaan yhä laajemmat yleisöt Helsingin kaupunginorkesterin palveluiden piiriin.

Esittelijän perustelut

Kaupunginhallituksen hyväksymissä viestinnän ohjeissa todetaan, että kaupunki käyttää viestinnässään yhtenäistä visuaalista ilmettä, jonka peruselementti on kaupungin vaakuna. Lisäksi ohjeissa todetaan: "Perustelluista syistä kaupungin hallintokunnilla on lisäksi mahdollisuus käyttää omaa virasto- tai laitostunnustaan kaupunginhallituksen hyväksymällä tavalla. Kaupunginhallitus vahvistaa hallintokunnan tunnuksen lauta- tai johtokunnan esityksestä. Ennen tällaisen kaupungin tavanomaisesta vaakunailmeestä poikkeavan virasto- tai laitostunnuksen vahvistamista siitä on pyydettävä kaupunginkanslian tietotekniikka- ja viestintäosaston lausunto. Esimerkiksi kaupungin liikelaitoksilla sekä kulttuuri- ja vapaa-ajan toiminnasta vastaavilla yksiköillä saattaa olla oman asiakasmarkkinointinsa kannalta perustellut syyt itsenäiseen virasto-, laitos- tai yritysilmeeseen."

Helsingin kaupunginvaakunan käyttöä koskevan ohjeen mukaan lauta- ja johtokuntien sekä virastojen ja laitosten pöytäkirjoissa, kuulutuksissa sekä muussa kaupungin viranomaistoiminnassa on kuitenkin erillisen virasto- tai laitostunnuksen sijasta käytettävä kaupunginvaakunaa.

Kulttuuritoimen organisaatioille näkyvyys ja tunnettuus ovat erityisen tärkeitä ja palvelevat niiden asiakasmarkkinointia. Kaupungin sivistystoimeen kuuluvista kulttuurialan virastoista useimmilla on käytössä oma, kaupungin vaakunailmeestä poikkeava tunnus. Tällainen on mm. kulttuurikeskuksella, kaupunginkirjastolla, taidemuseolla ja kaupunginmuseolla. Helsingin kaupunginorkesterin nykyinen graafinen ilme on suunniteltu ja otettu käyttöön 2000-luvun alkupuolella.

Ajan saatossa sekä markkinointiviestinnän välineet että tavat ovat kehittyneet ja muuttuneet merkittävästi, ja myös orkesterin nykyinen visuaalinen ilme on tullut käyttöikänsä päähän. Kuluvana syksynä kaupunginorkesterissa on käynnistetty markkinointiviestinnän strategian uudistaminen, jonka luonteva osa visuaalisen konseptin uudelleenmuotoilu on. Uudistuksen tavoitteena on terävöittää orkesterin brändiä niin sen kotikaupungissa, valtakunnallisesti kuin kansainvälisestikin. Ilmeuudistuksella pyritään myös herättämään kaupunkilaiset näkemään oma orkesterinsa uusin silmin ja houkuttelemaan yhä laajemmat yleisöt Helsingin kaupunginorkesterin palveluiden piiriin.

Suunnittelutoimisto Bondin luoma visuaalinen konsepti perustuu orkesterimuusikoiden nimistä sekä orkesterin nimestä muodostuvaan visuaaliseen tunnukseen. Eri pituiset nimet muodostavat yhdessä ääniaaltoa muistuttavan muodon. Tunnuksesta voi löytää myös mereen heijastuvan kaupungin siluetin.

Monikäyttöinen tunnus on kooltaan helposti skaalautuva ja sitä voidaan käyttökohteensa mukaisesti käyttää niin yksi-, kaksi- kuin kolmikielisenä erilaisissa markkinointiviestinnän sovelluksissa. Tunnuksen pystyy myös helposti animoimaan esimerkiksi konserttien verkkolähetyksiin.

Esittelijä

Viestintä- ja markkinointipäällikkö

Marja Istala Kumpunen

Lisätiedot

Virpi Tahvanainen, Viestintäsuunnittelija, puhelin: 310 22710

virpi.tahvanainen(a)hel.fi

Marja Istala Kumpunen, Viestintä- ja markkinointipäällikkö, puhelin: 310 227

mara.istalakumpunen(a)hel.fi

Liitteet

1

HKO_Visuaalinen_ilme_21112014.pdf

2

Kaupunginkanslian tietotekniikka- ja viestintäosaston lausunto Helsingin kaupunginorkesterin tunnuksesta.pdf

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 4400

Mannerheimintie 13 a A

09-31022700

FI0201256-6

200118-205059

00099 Helsingin kaupunki

Helsinki 00100

Faksi

 

Alv.nro

helsinki.philharmonic@hel.fi

http://www.helsinginkaupunginorkesteri.fi

 

 

FI02012566