Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 5/2014 | 1 (1) |
Kaupunginorkesterin johtokunta |
|
| |
|
| Int/3 | |
| 03.12.2014 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 24
Kaupunginorkesterin visuaalisen ilmeen uudistus
HEL 2014-014218 T 00 04 00
Esitys
Kaupunginorkesterin johtokunta esitti kaupunginhallitukselle, että kaupunginorkesterin visuaalisen ilmeen uudistus hyväksytään.
Esittelijä
Viestintä- ja markkinointipäällikkö
Marja Istala Kumpunen
Lisätiedot
Virpi Tahvanainen, Viestintäsuunnittelija, puhelin: 310 22710
virpi.tahvanainen(a)hel.fi
Marja Istala Kumpunen, Viestintä- ja markkinointipäällikkö, puhelin: 310 227
marja.istalakumpunen(a)hel.fi
Liitteet
1 | HKO_Visuaalinen_ilme_21112014.pdf |
2 | Kaupunginkanslian tietotekniikka- ja viestintäosaston lausunto Helsingin kaupunginorkesterin tunnuksesta.pdf |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Kaupunginhallitus | Muutoksenhakukielto, valmistelu |
Esitysehdotus
Esitys on ehdotuksen mukainen.
Tiivistelmä
Uudistuksen tavoitteena on terävöittää orkesterin brändiä niin sen kotikaupungissa, valtakunnallisesti kuin kansainvälisestikin. Ilmeuudistuksella pyritään myös herättämään kaupunkilaiset näkemään oma orkesterinsa uusin silmin ja houkuttelemaan yhä laajemmat yleisöt Helsingin kaupunginorkesterin palveluiden piiriin.
Esittelijän perustelut
Kaupunginhallituksen hyväksymissä viestinnän ohjeissa todetaan, että kaupunki käyttää viestinnässään yhtenäistä visuaalista ilmettä, jonka peruselementti on kaupungin vaakuna. Lisäksi ohjeissa todetaan: "Perustelluista syistä kaupungin hallintokunnilla on lisäksi mahdollisuus käyttää omaa virasto- tai laitostunnustaan kaupunginhallituksen hyväksymällä tavalla. Kaupunginhallitus vahvistaa hallintokunnan tunnuksen lauta- tai johtokunnan esityksestä. Ennen tällaisen kaupungin tavanomaisesta vaakunailmeestä poikkeavan virasto- tai laitostunnuksen vahvistamista siitä on pyydettävä kaupunginkanslian tietotekniikka- ja viestintäosaston lausunto. Esimerkiksi kaupungin liikelaitoksilla sekä kulttuuri- ja vapaa-ajan toiminnasta vastaavilla yksiköillä saattaa olla oman asiakasmarkkinointinsa kannalta perustellut syyt itsenäiseen virasto-, laitos- tai yritysilmeeseen."
Helsingin kaupunginvaakunan käyttöä koskevan ohjeen mukaan lauta- ja johtokuntien sekä virastojen ja laitosten pöytäkirjoissa, kuulutuksissa sekä muussa kaupungin viranomaistoiminnassa on kuitenkin erillisen virasto- tai laitostunnuksen sijasta käytettävä kaupunginvaakunaa.
Kulttuuritoimen organisaatioille näkyvyys ja tunnettuus ovat erityisen tärkeitä ja palvelevat niiden asiakasmarkkinointia. Kaupungin sivistystoimeen kuuluvista kulttuurialan virastoista useimmilla on käytössä oma, kaupungin vaakunailmeestä poikkeava tunnus. Tällainen on mm. kulttuurikeskuksella, kaupunginkirjastolla, taidemuseolla ja kaupunginmuseolla. Helsingin kaupunginorkesterin nykyinen graafinen ilme on suunniteltu ja otettu käyttöön 2000-luvun alkupuolella.
Ajan saatossa sekä markkinointiviestinnän välineet että tavat ovat kehittyneet ja muuttuneet merkittävästi, ja myös orkesterin nykyinen visuaalinen ilme on tullut käyttöikänsä päähän. Kuluvana syksynä kaupunginorkesterissa on käynnistetty markkinointiviestinnän strategian uudistaminen, jonka luonteva osa visuaalisen konseptin uudelleenmuotoilu on. Uudistuksen tavoitteena on terävöittää orkesterin brändiä niin sen kotikaupungissa, valtakunnallisesti kuin kansainvälisestikin. Ilmeuudistuksella pyritään myös herättämään kaupunkilaiset näkemään oma orkesterinsa uusin silmin ja houkuttelemaan yhä laajemmat yleisöt Helsingin kaupunginorkesterin palveluiden piiriin.
Suunnittelutoimisto Bondin luoma visuaalinen konsepti perustuu orkesterimuusikoiden nimistä sekä orkesterin nimestä muodostuvaan visuaaliseen tunnukseen. Eri pituiset nimet muodostavat yhdessä ääniaaltoa muistuttavan muodon. Tunnuksesta voi löytää myös mereen heijastuvan kaupungin siluetin.
Monikäyttöinen tunnus on kooltaan helposti skaalautuva ja sitä voidaan käyttökohteensa mukaisesti käyttää niin yksi-, kaksi- kuin kolmikielisenä erilaisissa markkinointiviestinnän sovelluksissa. Tunnuksen pystyy myös helposti animoimaan esimerkiksi konserttien verkkolähetyksiin.
Esittelijä
Viestintä- ja markkinointipäällikkö
Marja Istala Kumpunen
Lisätiedot
Virpi Tahvanainen, Viestintäsuunnittelija, puhelin: 310 22710
virpi.tahvanainen(a)hel.fi
Marja Istala Kumpunen, Viestintä- ja markkinointipäällikkö, puhelin: 310 227
mara.istalakumpunen(a)hel.fi
Liitteet
1 | HKO_Visuaalinen_ilme_21112014.pdf |
2 | Kaupunginkanslian tietotekniikka- ja viestintäosaston lausunto Helsingin kaupunginorkesterin tunnuksesta.pdf |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 4400 | Mannerheimintie 13 a A | 09-31022700 | FI0201256-6 | 200118-205059 |
00099 Helsingin kaupunki | Helsinki 00100 | Faksi |
| Alv.nro |
helsinki.philharmonic@hel.fi | http://www.helsinginkaupunginorkesteri.fi |
|
| FI02012566 |
|
|