Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 29/2012 | 1 (1) |
Kaupunkisuunnittelulautakunta |
|
| |
|
| Lsp/3 | |
| 23.10.2012 |
| |
|
|
|
§ 372
Kaupunkisuunnittelulautakunnan lausunto toivomusponnesta, joka koskee Lapinlahden sairaalan ja sen puistoalueen suojaamista Länsiväylän melulta
HEL 2012-008413 T 00 00 03
Päätös
Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Lausunto
Länsiväylän nykyinen liikennemäärä on Lapinlahden sairaalan kohdalla arkisin noin 57 000 ajon./vrk. Ennusteiden mukaan väylän liikenne tulee vielä kasvamaan jonkin verran tulevaisuudessa. Länsiväylällä ei ole meluesteitä Lapinlahden sairaalan kohdalla.
Länsiväylän moottoriajoneuvoliikenteen aiheuttama melu leviää Lapinlahden sairaalan puistoalueelle heikentäen sen virkistysarvoa huomattavasti. Länsiväylän ja sen ramppien lisäksi melua tulee myös Salmisaarenkadulta. Asemakaavaa varten tehdyn meluselvityksen mukaan yli 55 dB päivämelualue ulottuu sairaalarakennuksen länsi- ja eteläreunaan asti. Puistoalueen eteläosissa päivän keskiäänitaso on yli 60 desibeliä.
Asemakaavan meluselvityksessä tutkittiin eri vaihtoehtoja sairaalan puistoalueelle leviävän liikennemelun vähentämiseksi. Meluntorjuntaa ei voida toteuttaa puistoon sijoitettavilla meluesteillä ja -valleilla, sillä niiden tulisi olla huomattavan korkeita. Asemakaavassa puiston eteläreunaan sijoitetun matalan, muurimaisen aidan vaikutus melun leviämiseen on vaatimaton, mikä johtuu esteen mataluuden lisäksi siitä, että melulähde on liian etäällä aidasta. Sen sijaan Länsiväylän ja sille nousevan rampin reunaan rakennettavilla 1,5 m korkeilla melukaiteilla saavutettaisiin huomattavasti parempi meluvaimennus: laskelmien mukaan päivämelutasot laskisivat lähes koko puistoalueella alle 55 desibelin ohjearvon. Melukaiteita pitäisi rakentaa noin 700 m matkalle. Niiden rakennuskustannukset olisivat arviolta noin 0,9 miljoonaa euroa.
Länsiväylä on maantie, jonka tienpidosta vastaa Uudenmaan ELY-keskus, joten päävastuu väylän aiheuttaman meluhaitan torjunnasta on Uudenmaan ELY-keskuksella. Sillä ei ole kuitenkaan ollut vuosiin määrärahoja maanteiden erillisten meluesteiden toteuttamiseen. Esteitä onkin rakennettu pääasiassa vain muun tienparannuksen yhteydessä. ELY-keskuksen Tienpidon ja liikenteen suunnitelmassa 2013 - 2016 maanteiden erillisiin meluesteisiin ei ole osoitettu lainkaan rahoitusta.
Helsingin kaupunki osallistuu maanteiden meluesteiden toteutukseen hankekohtaisesti sovittavalla osuudella (tyypillisesti 25 - 75 %). Lisäksi kaupunki on suunnitellut ja toteuttanut meluesteitä sellaisiin maantiekohteisiin, joiden melualueelle on kaavoitettu uutta asutusta (esim. Alppikylä, Maunula).
Liikennevirasto on laatimassa uutta EU-meludirektiivin mukaista meluntorjunnan toimintasuunnitelmaa. Työn yhteydessä arvioidaan myös maanteiden ja ratojen kiireellisemmät meluntorjuntakohteet Uudenmaan ELY-keskuksen toiminta-alueella. Koska suojattavia asuntoaluekohteita on huomattava määrä, on epätodennäköistä, että Lapinlahden sairaalan puistoalue nousisi meluestekohteiden priorisoinnissa kovin korkealle.
Esittelijä
liikennesuunnittelupäällikkö
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Heikki Hälvä, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37142
heikki.halva(a)hel.fi
Päätösehdotus
Kaupunkisuunnittelulautakunta päättänee antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Lausunto
Länsiväylän nykyinen liikennemäärä on Lapinlahden sairaalan kohdalla arkisin noin 57 000 ajon./vrk. Ennusteiden mukaan väylän liikenne tulee vielä kasvamaan jonkin verran tulevaisuudessa. Länsiväylällä ei ole meluesteitä Lapinlahden sairaalan kohdalla.
Länsiväylän moottoriajoneuvoliikenteen aiheuttama melu leviää Lapinlahden sairaalan puistoalueelle heikentäen sen virkistysarvoa huomattavasti. Länsiväylän ja sen ramppien lisäksi melua tulee myös Salmisaarenkadulta. Asemakaavaa varten tehdyn meluselvityksen mukaan yli 55 dB päivämelualue ulottuu sairaalarakennuksen länsi- ja eteläreunaan asti. Puistoalueen eteläosissa päivän keskiäänitaso on yli 60 desibeliä.
Asemakaavan meluselvityksessä tutkittiin eri vaihtoehtoja sairaalan puistoalueelle leviävän liikennemelun vähentämiseksi. Meluntorjuntaa ei voida toteuttaa puistoon sijoitettavilla meluesteillä ja -valleilla, sillä niiden tulisi olla huomattavan korkeita. Asemakaavassa puiston eteläreunaan sijoitetun matalan, muurimaisen aidan vaikutus melun leviämiseen on vaatimaton, mikä johtuu esteen mataluuden lisäksi siitä, että melulähde on liian etäällä aidasta. Sen sijaan Länsiväylän ja sille nousevan rampin reunaan rakennettavilla 1,5 m korkeilla melukaiteilla saavutettaisiin huomattavasti parempi meluvaimennus: laskelmien mukaan päivämelutasot laskisivat lähes koko puistoalueella alle 55 desibelin ohjearvon. Melukaiteita pitäisi rakentaa noin 700 m matkalle. Niiden rakennuskustannukset olisivat arviolta noin 0,9 miljoonaa euroa.
Länsiväylä on maantie, jonka tienpidosta vastaa Uudenmaan ELY-keskus, joten päävastuu väylän aiheuttaman meluhaitan torjunnasta on Uudenmaan ELY-keskuksella. Sillä ei ole kuitenkaan ollut vuosiin määrärahoja maanteiden erillisten meluesteiden toteuttamiseen. Esteitä onkin rakennettu pääasiassa vain muun tienparannuksen yhteydessä. ELY-keskuksen Tienpidon ja liikenteen suunnitelmassa 2013 - 2016 maanteiden erillisiin meluesteisiin ei ole osoitettu lainkaan rahoitusta.
Helsingin kaupunki osallistuu maanteiden meluesteiden toteutukseen hankekohtaisesti sovittavalla osuudella (tyypillisesti 25 - 75 %). Lisäksi kaupunki on suunnitellut ja toteuttanut meluesteitä sellaisiin maantiekohteisiin, joiden melualueelle on kaavoitettu uutta asutusta (esim. Alppikylä, Maunula).
Liikennevirasto on laatimassa uutta EU-meludirektiivin mukaista meluntorjunnan toimintasuunnitelmaa. Työn yhteydessä arvioidaan myös maanteiden ja ratojen kiireellisemmät meluntorjuntakohteet Uudenmaan ELY-keskuksen toiminta-alueella. Koska suojattavia asuntoaluekohteita on huomattava määrä, on epätodennäköistä, että Lapinlahden sairaalan puistoalue nousisi meluestekohteiden priorisoinnissa kovin korkealle.
Tiivistelmä
Länsiväylän moottoriajoneuvoliikenteen melu leviää Lapinlahden sairaalan puistoalueelle. Länsiväylän ja sille nousevan rampin reunaan rakennettavilla 1,5 m korkeilla melukaiteilla saavutettaisiin hyvä meluvaimennus: päivämelutasot laskisivat lähes koko puistoalueella alle 55 desibelin ohjearvon. Melukaiteita pitäisi rakentaa noin 700 m matkalle ja ne maksaisivat arviolta noin 0,9 milj. euroa.
Länsiväylä on maantie, jonka tienpidosta vastaa Uudenmaan ELY-keskus, jolla on myös päävastuu väylän liikenteen aiheuttaman meluhaitan torjunnasta. Uudenmaan ELY-keskuksen toimintasuunnitelmassa ei kuitenkaan ole osoitettu rahoitusta maanteiden meluesteisiin, joten Länsiväylän meluesteiden toteutus lähivuosina on hyvin epätodennäköistä.
Esittelijä
Toivomusponsi
Hyväksyessään 23.5.2012 Länsisataman kortteleiden nro 20080 ja 20081 ym. alueiden (Lapinlahden sairaala-alue) asemakaavan ja suojaviheralueen asemakaavan muuttamisen (nro 12046) kaupunginvaltuusto hyväksyi Yrjö Hakasen toivomusponnen: "Kaupunginvaltuusto edellyttää, että kaupunginhallitus selvittää mahdollisuudet rakentaa puiston kohdalle meluesteet Länsiväylän liikenteen melun torjumiseksi".
Lausuntopyyntö
Hallintokeskus on pyytänyt kaupunkisuunnittelulautakuntaa antamaan asiasta lausunnon kaupunginhallitukselle 31.10.2012 mennessä.
Esittelijä
liikennesuunnittelupäällikkö
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Heikki Hälvä, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37142
heikki.halva(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 2100 | Kansakoulukatu 1 A | +358 9 310 1673 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 10 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkisuunnittelu@hel.fi | www.hel.fi/kaupunkisuunnittelu | +358 9 310 37170 |
| FI02012566 |
|
|