Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 4/2013 | 1 (1) |
Kaupunkisuunnittelulautakunta |
|
| |
|
| Lsp/3 | |
| 19.02.2013 |
| |
|
|
|
§ 41
Kaupunkisuunnittelulautakunnan lausunto valtuustoaloitteesta, joka koskee Päivöläntien liikenneturvallisuuden parantamista (b-asia)
HEL 2012-014521 T 00 00 03
Päätös
Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Lausunto
Päivöläntie on katuluokitukseltaan paikallinen kokoojakatu. Kadun nopeusrajoitus on nopeusrajoitusjärjestelmän mukainen 40 km/h. Päivöläntien keskimääräinen arkivuorokausiliikennemäärä on laskettu vuosina 1995 ja 2012. Vuonna 1995 liikennemäärä oli noin 5 000 ajoneuvoa vuorokaudessa, josta raskaan liikenteen osuus oli noin 5 %. Raskaan liikenteen osuus oli verrattain pieni, kun huomioidaan, että puolet siitä on paikallisliikenteen linja-autoja. Vuoden 2012 mittausten mukaan liikennemäärä kadulla on pysynyt muuttumattomana vuoteen 1995 verrattuna ja on edelleen noin 5 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Vuoden 2012 liikennelaskennan yhteydessä tehtiin myös ajonopeuksien mittaus. Mittauksen mukaan hieman alle 8 % ajoneuvoista ylitti 50 km/h ja 1 % ylitti 60 km/h. Ylinopeutta ajaneiden osuus verrattuna vastaaviin katuihin on normaali tai hieman normaalia pienempi.
Onnettomuustietojen mukaan Päivöläntiellä on vuosina 2004 - 2010 tapahtunut yksi henkilövahinkoon johtanut onnettomuus jalankulkijalle ja yksi polkupyöräilijälle. Autoilijoille tapahtuneita omaisuusvahinkoon johtaneita onnettomuuksia on tapahtunut yhteensä kolme vuosien 2008 - 2010 aikana.
Nopeusnäyttötauluista on saatu hyviä kokemuksia ajonopeuksien alentamisessa. Helsingin 15 ensimmäisestä kohteesta tehdyn seurannan mukaan autojen keskinopeus aleni kaikissa pisteissä näyttötaulujen asentamisen jälkeen. Keskimääräinen nopeuksien alenema oli vajaa kaksi kilometriä tunnissa. Korkeimpien nopeuksien osuus väheni selvästi enemmän. Positiivinen muutos on samaa suuruusluokkaa kuin mitä aikaisemmin on Helsingissä saavutettu nopeusrajoituksen alentamisella 10 kilometrillä tunnissa. Nykyään tauluja on yhteensä 55 kappaletta. Tauluista kerätään seurantatietoa vuosittain mm. niiden pitkäaikaisen vaikutuksen arviointia varten.
Liikennesuunnitteluosastolla on syksyllä 2012 valmisteltu ehdotusta seuraavien nopeusnäyttöjen sijoituskohteista. Asukkailta tulleiden palautteiden, maastohavaintojen ja liikennemäärien perusteella Päivöläntie on mukana siinä joukossa, josta lopulta valitaan uudet kohteet.
Päivöläntien 40 km/h nopeusrajoitus on paikalliselle kokoojakadulle sopiva, eikä sitä ole tässä vaiheessa tarpeen tarkastaa. Raskasta liikennettä kadulta ei voida kokonaan kieltää alueen kiinteistöjen huollon ja yritysten jakelun vuoksi. Myöskään raskaan liikenteen läpiajokiellon asettaminen ei ole perusteltua. Läpiajokieltojen noudattamisen valvonta on vaikeaa ja kiellon asettaminen ei todennäköisesti juuri vähentäisi Päivöläntiellä kulkevien raskaiden ajoneuvojen määrää.
Esittelijä
liikennesuunnittelupäällikkö
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Taneli Nissinen, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37447
taneli.nissinen(a)hel.fi
Päätösehdotus
Kaupunkisuunnittelulautakunta päättänee antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Lausunto
Päivöläntie on katuluokitukseltaan paikallinen kokoojakatu. Kadun nopeusrajoitus on nopeusrajoitusjärjestelmän mukainen 40 km/h. Päivöläntien keskimääräinen arkivuorokausiliikennemäärä on laskettu vuosina 1995 ja 2012. Vuonna 1995 liikennemäärä oli noin 5 000 ajoneuvoa vuorokaudessa, josta raskaan liikenteen osuus oli noin 5 %. Raskaan liikenteen osuus oli verrattain pieni, kun huomioidaan, että puolet siitä on paikallisliikenteen linja-autoja. Vuoden 2012 mittausten mukaan liikennemäärä kadulla on pysynyt muuttumattomana vuoteen 1995 verrattuna ja on edelleen noin 5 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Vuoden 2012 liikennelaskennan yhteydessä tehtiin myös ajonopeuksien mittaus. Mittauksen mukaan hieman alle 8 % ajoneuvoista ylitti 50 km/h ja 1 % ylitti 60 km/h. Ylinopeutta ajaneiden osuus verrattuna vastaaviin katuihin on normaali tai hieman normaalia pienempi.
Onnettomuustietojen mukaan Päivöläntiellä on vuosina 2004 - 2010 tapahtunut yksi henkilövahinkoon johtanut onnettomuus jalankulkijalle ja yksi polkupyöräilijälle. Autoilijoille tapahtuneita omaisuusvahinkoon johtaneita onnettomuuksia on tapahtunut yhteensä kolme vuosien 2008 - 2010 aikana.
Nopeusnäyttötauluista on saatu hyviä kokemuksia ajonopeuksien alentamisessa. Helsingin 15 ensimmäisestä kohteesta tehdyn seurannan mukaan autojen keskinopeus aleni kaikissa pisteissä näyttötaulujen asentamisen jälkeen. Keskimääräinen nopeuksien alenema oli vajaa kaksi kilometriä tunnissa. Korkeimpien nopeuksien osuus väheni selvästi enemmän. Positiivinen muutos on samaa suuruusluokkaa kuin mitä aikaisemmin on Helsingissä saavutettu nopeusrajoituksen alentamisella 10 kilometrillä tunnissa. Nykyään tauluja on yhteensä 55 kappaletta. Tauluista kerätään seurantatietoa vuosittain mm. niiden pitkäaikaisen vaikutuksen arviointia varten.
Liikennesuunnitteluosastolla on syksyllä 2012 valmisteltu ehdotusta seuraavien nopeusnäyttöjen sijoituskohteista. Asukkailta tulleiden palautteiden, maastohavaintojen ja liikennemäärien perusteella Päivöläntie on mukana siinä joukossa, josta lopulta valitaan uudet kohteet.
Päivöläntien 40 km/h nopeusrajoitus on paikalliselle kokoojakadulle sopiva, eikä sitä ole tässä vaiheessa tarpeen tarkastaa. Raskasta liikennettä kadulta ei voida kokonaan kieltää alueen kiinteistöjen huollon ja yritysten jakelun vuoksi. Myöskään raskaan liikenteen läpiajokiellon asettaminen ei ole perusteltua. Läpiajokieltojen noudattamisen valvonta on vaikeaa ja kiellon asettaminen ei todennäköisesti juuri vähentäisi Päivöläntiellä kulkevien raskaiden ajoneuvojen määrää.
Tiivistelmä
Nopeusnäyttötauluista on saatu hyviä kokemuksia ajonopeuksien alentamisessa. Liikennesuunnitteluosastolla on syksyllä 2012 tehty ehdotus seuraavista nopeusnäyttötaulujen sijoituskohteista. Päivöläntie kuuluu niiden kohteiden joukkoon, joihin taulua ehdotetaan. Raskaan liikenteen kieltäminen kadulta ei ole mahdollista, eikä läpiajokiellon asettamistakaan katsota tarkoituksenmukaiseksi. Päivöläntien 40 km/h nopeusrajoitus on liikennesuunnitteluosaston näkemyksen mukaan sopivalla tasolla eikä sitä ole tarpeen tarkistaa.
Esittelijä
Valtuustoaloite
Valtuutettu Antti Vuorela on tehnyt seuraavan valtuustoaloitteen:
"Päivöläntien liikenneturvallisuutta parannettava
Autoliikenne ja etenkin raskas liikenne on kasvanut Päivöläntiellä voimakkaasti. Kasvanut autoliikenne heikentää lasten liikenneturvallisuutta ja vähentää asumisviihtyisyyttä.
Esitän, että raskas liikenne kielletään Päivöläntiellä bussiliikennettä lukuun ottamatta ja että Päivöläntielle asetetaan 30 km/h nopeusrajoitus. Lisäksi esitän, että Päivöläntielle asennetaan vastaava nopeusnäyttö kuin Kotinummentiellä on koulun edessä"
Lausuntopyyntö
Hallintokeskus on pyytänyt kaupunkisuunnittelulautakuntaa antamaan asiasta lausunnon 1.3.2013 mennessä.
Esittelijä
liikennesuunnittelupäällikkö
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Taneli Nissinen, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37447
taneli.nissinen(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 2100 | Kansakoulukatu 1 A | +358 9 310 1673 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 10 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkisuunnittelu@hel.fi | www.hel.fi/kaupunkisuunnittelu | +358 9 310 37170 |
| FI02012566 |
|
|