Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 4/2013 | 1 (1) |
Kaupunkisuunnittelulautakunta |
|
| |
|
| Lsp/4 | |
| 19.02.2013 |
| |
|
|
|
§ 42
Kaupunkisuunnittelulautakunnan lausunto valtuustoaloitteesta, joka koskee Kotinummentien liikenneturvallisuuden parantamisesta (b-asia)
HEL 2012-015134 T 00 00 03
Päätös
Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Lausunto
Kotinummentie on katuluokitukseltaan alueellinen kokoojakatu. Kadun nopeusrajoitus on nopeusrajoitusjärjestelmän mukainen 40 km/h. Kotinummentien keskimääräinen arkivuorokausiliikennemäärä on laskettu kolmena vuonna 1990 jälkeen. Vuonna 1991 liikennemäärä oli noin 2 400 ajoneuvoa vuorokaudessa, josta se nousi noin 3 800 ajoneuvoon vuonna 2003. Vuoden 2008 mittausten mukaan liikennemäärä kadulla on noin 2 900 ajoneuvoa vuorokaudessa. Tämän hetkinen arvio liikennemäärästä Kotinummentiellä välillä Vanha Tapanilantie Erätie on noin 3 100. Laskentatietojen mukaan kuorma-autojen määrä kadulla on vähentynyt kolmanneksen vuoden 2003 tasosta. Linja-autojen nykyinen määrä välillä Vanha Tapanilantie Erätie on noin 7,5 % vuoden 2003 määrästä, koska paikallisliikenteen bussit eivät nykyisin käytä reittiä.
Onnettomuustietojen mukaan Kotinummentiellä on vuosina 2004 - 2010 tapahtunut yksi henkilövahinkoon johtanut onnettomuus polkupyöräilijälle välillä Vanha Tapanilantie - Erätie. Onnettomuus tapahtui Tapaninkyläntien risteyksessä, johon on sen jälkeen kesällä 2012 rakennettu kiertoliittymä. Jalankulkijoille tapahtuneita onnettomuuksia ei poliisin tietoon ole tullut. Autoilijoille tapahtuneita omaisuusvahinkoon johtaneita onnettomuuksia on tapahtunut muutama vuosittain.
Nopeusnäyttötauluista on saatu hyviä kokemuksia ajonopeuksien alentamisessa. Helsingin 15 ensimmäisestä kohteesta tehdyn seurannan mukaan autojen keskinopeus aleni kaikissa pisteissä näyttötaulujen asentamisen jälkeen. Keskimääräinen nopeuksien alenema oli vajaa kaksi kilometriä tunnissa. Korkeimpien nopeuksien osuus väheni selvästi enemmän. Positiivinen muutos on samaa suuruusluokkaa kuin mitä aikaisemmin on Helsingissä saavutettu nopeusrajoituksen alentamisella 10 kilometrillä tunnissa. Nykyään tauluja on yhteensä 55 kappaletta. Tauluista kerätään seurantatietoa vuosittain mm. niiden pitkäaikaisen vaikutuksen arviointia varten.
Liikennesuunnitteluosastolla on syksyllä 2012 valmisteltu ehdotusta seuraavien nopeusnäyttöjen sijoituskohteista. Asukkailta tulleiden palautteiden, maastohavaintojen ja liikennemäärien perusteella Kotinummentie on mukana siinä joukossa, josta lopulta valitaan uudet kohteet. Nopeusnäyttötaulun käyttö on perusteltua Kotinummentiellä myös siitä syystä, että kadun maaperä on suureksi osaksi savea, mikä estää rakenteellisten hidasteiden käytön kadulla.
Esittelijä
liikennesuunnittelupäällikkö
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Taneli Nissinen, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37447
taneli.nissinen(a)hel.fi
Päätösehdotus
Kaupunkisuunnittelulautakunta päättänee antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Lausunto
Kotinummentie on katuluokitukseltaan alueellinen kokoojakatu. Kadun nopeusrajoitus on nopeusrajoitusjärjestelmän mukainen 40 km/h. Kotinummentien keskimääräinen arkivuorokausiliikennemäärä on laskettu kolmena vuonna 1990 jälkeen. Vuonna 1991 liikennemäärä oli noin 2 400 ajoneuvoa vuorokaudessa, josta se nousi noin 3 800 ajoneuvoon vuonna 2003. Vuoden 2008 mittausten mukaan liikennemäärä kadulla on noin 2 900 ajoneuvoa vuorokaudessa. Tämän hetkinen arvio liikennemäärästä Kotinummentiellä välillä Vanha Tapanilantie Erätie on noin 3 100. Laskentatietojen mukaan kuorma-autojen määrä kadulla on vähentynyt kolmanneksen vuoden 2003 tasosta. Linja-autojen nykyinen määrä välillä Vanha Tapanilantie Erätie on noin 7,5 % vuoden 2003 määrästä, koska paikallisliikenteen bussit eivät nykyisin käytä reittiä.
Onnettomuustietojen mukaan Kotinummentiellä on vuosina 2004 - 2010 tapahtunut yksi henkilövahinkoon johtanut onnettomuus polkupyöräilijälle välillä Vanha Tapanilantie - Erätie. Onnettomuus tapahtui Tapaninkyläntien risteyksessä, johon on sen jälkeen kesällä 2012 rakennettu kiertoliittymä. Jalankulkijoille tapahtuneita onnettomuuksia ei poliisin tietoon ole tullut. Autoilijoille tapahtuneita omaisuusvahinkoon johtaneita onnettomuuksia on tapahtunut muutama vuosittain.
Nopeusnäyttötauluista on saatu hyviä kokemuksia ajonopeuksien alentamisessa. Helsingin 15 ensimmäisestä kohteesta tehdyn seurannan mukaan autojen keskinopeus aleni kaikissa pisteissä näyttötaulujen asentamisen jälkeen. Keskimääräinen nopeuksien alenema oli vajaa kaksi kilometriä tunnissa. Korkeimpien nopeuksien osuus väheni selvästi enemmän. Positiivinen muutos on samaa suuruusluokkaa kuin mitä aikaisemmin on Helsingissä saavutettu nopeusrajoituksen alentamisella 10 kilometrillä tunnissa. Nykyään tauluja on yhteensä 55 kappaletta. Tauluista kerätään seurantatietoa vuosittain mm. niiden pitkäaikaisen vaikutuksen arviointia varten.
Liikennesuunnitteluosastolla on syksyllä 2012 valmisteltu ehdotusta seuraavien nopeusnäyttöjen sijoituskohteista. Asukkailta tulleiden palautteiden, maastohavaintojen ja liikennemäärien perusteella Kotinummentie on mukana siinä joukossa, josta lopulta valitaan uudet kohteet. Nopeusnäyttötaulun käyttö on perusteltua Kotinummentiellä myös siitä syystä, että kadun maaperä on suureksi osaksi savea, mikä estää rakenteellisten hidasteiden käytön kadulla.
Tiivistelmä
Nopeusnäyttötauluista on saatu hyviä kokemuksia ajonopeuksien alentamisessa. Liikennesuunnitteluosastolla on syksyllä 2012 tehty ehdotus seuraavista sijoituskohteista ja Kotinummentielle on ehdotettu yhtä taulua tässä yhteydessä.
Esittelijä
Valtuustoaloite
Valtuutettu Antti Vuorela on tehnyt seuraavan valtuustoaloitteen:
"Kotinummentien liikenneturvallisuutta parannettava
Autoliikenne ja etenkin raskasliikenne on kasvanut Kotinummentiellä voimakkaasti. Kasvanut autoliikenne heikentää lasten liikenneturvallisuutta. Lapset kulkevat Kotinummentien ylitse mm. Hiidenkiven kouluun, Tapanilan urheilukeskukseen harrastuksiin ja Tapanilan kirjastoon.
Nopeusnäytöt alentavat ajonopeuksia tehokkaasti.
Esitän, että Kotinummentielle asennetaan välille Vanha Tapanilantie Erätie vastaava nopeusnäyttö kuin Kotinummentien on koulun edessä."
Lausuntopyyntö
Hallintokeskus on pyytänyt kaupunkisuunnittelulautakuntaa antamaan asiasta lausunnon 8.3.2013 mennessä.
Esittelijä
liikennesuunnittelupäällikkö
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Taneli Nissinen, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37447
taneli.nissinen(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 2100 | Kansakoulukatu 1 A | +358 9 310 1673 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 10 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkisuunnittelu@hel.fi | www.hel.fi/kaupunkisuunnittelu | +358 9 310 37170 |
| FI02012566 |
|
|