Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 7/2018 |
|
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
|
| |
| 19.04.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
Kokousaika | 19.4.2018 16:00 - 17:03 |
|
|
Kokouspaikka | Lautakunnan sali, Kansakoulukatu 3 |
Läsnä
Jäsenet
Rautava, Risto | puheenjohtaja |
Särelä, Mikko | varapuheenjohtaja |
Finne-Elonen, Laura |
|
Ingervo, Sirkku |
|
Kupias, Marianna |
|
Meretniemi, Jaakko |
|
Saarinen, Ada Rosa Johanna |
|
Venemies, Mauri |
|
Vepsä, Sinikka | saapui 16:03, poissa: 47 § |
Muut
Sinnemäki, Anni | apulaispormestari |
Stauffer, Jaakko | tekninen johtaja |
Forsman, Jukka | rakennuttamispäällikkö |
Hilden, Sari | rakennetun omaisuuden hallintapäällikkö |
Seppälä, Hannu | ylläpitopäällikkö |
Kuusi, Virve | yksikön päällikkö |
Höhl, Eija | hallintosihteeri |
Jokinen, Kristiina | lakimies |
Mattsson, Anne | suunnittelija |
Nurmi, Erkki | yksikön päällikkö |
Puheenjohtaja
Risto Rautava | 47 - 51 § |
Esittelijät
Jaakko Stauffer | tekninen johtaja |
Pöytäkirjanpitäjä
Eija Höhl | hallintosihteeri |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Sörnäistenkatu 1 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alvnro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 7/2018 |
|
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
|
| |
| 19.04.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ | Asia |
|
47 | Asia/1 | Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
48 | Asia/5 | Töölönlahden eteläosa; Kansalaistori, Töölönlahdenkatu, Eero Erkon katu ja Makasiinipuisto, urakoitsijan valinta |
49 | Asia/3 | Jätkäsaaren L3 varaston hankesuunnitelman hyväksyminen |
50 | Asia/4 | Sörnäistenniemi, osa 7, urakoitsijan valinta |
51 | Asia/2 | Ilmoitusasiat |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Sörnäistenkatu 1 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alvnro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 7/2018 | 1 (21) |
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
| Asia/1 | |
| 19.04.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 47
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.
Samalla kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti puheenjohtajan ehdotuksesta valita pöytäkirjantarkastajiksi Sinikka Vepsän sijasta jäsen Sirkku Ingervon ja varatarkastajaksi Sirkku Ingervon sijasta jäsen Laura Finne-Elosen.
Esittelijä
tekninen johtaja
Jaakko Stauffer
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päättää todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.
Samalla kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päättää valita pöytäkirjantarkastajiksi jäsen Sinikka Vepsän ja varatarkastajaksi jäsen Sirkku Ingervon.
Esittelijä
tekninen johtaja
Jaakko Stauffer
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Sörnäistenkatu 1 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alvnro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 7/2018 | 1 (21) |
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
| Asia/5 | |
| 19.04.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 48
Töölönlahden eteläosa; Kansalaistori, Töölönlahdenkatu, Eero Erkon katu ja Makasiinipuisto, urakoitsijan valinta
HEL 2018-003189 T 02 08 03 00
Päätös
A
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä Destia Oy, Etelä-Suomen Töölönlahden eteläosan kokonaistaloudellisesti halvimman tarjouksen arvonlisäverottomaan kokonaishintaan 9 420 000 euroa.
B
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa rakennuttaminen -palvelun käyttämään urakassa mahdollisesti esiintyviin muutostöihin sekä urakkasopimuksen perusteella mahdollisesti syntyviin muihin lisävelvoitteisiin arvonlisäverottomana enintään 1 700 000 euroa.
C
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa rakennuttaminen -palvelun allekirjoittamaan hankkeeseen kohdistuvan sopimuksen sekä hankkeen vastuuhenkilön vastaanottamaan urakan.
Käsittely
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti käsitellä teknisen johtajan viidennen esityksen kokouksen toisena asiana.
Esittelijä
tekninen johtaja
Jaakko Stauffer
Lisätiedot
Anna Nyyssönen, projektinjohtaja, puhelin: 310 20569
anna.nyyssonen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Töölönlahden eteläosa, vertailutaulukko |
Muutoksenhaku
Päätöskohdasta A | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta |
Päätöskohdasta B-C | Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjouksen jättäneet | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta |
Rakennuttaminen -palvelu |
|
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Yleistä rakennuskohteesta
Urakka käsittää muun muassa:
Eero Erkon kadun kunnallistekniikan ja päällysrakenteiden uusimisen täysin valmiiksi.
Töölönlahdenkadun kunnallistekniikan uusimisen sekä kevyen liikenteen väylän ja ajoradan päällysrakenteiden uudelleen rakentamisen.
Kansalaistorin vesi-, sähkö-, valaistus- ja hulevesitekniikan uusimisen ja päällysrakenteiden rakentamisen.
Makasiinipuiston rakennekerrosten rakentamisen, vesi-, sähkö-, valaistus- ja hulevesitekniikan uusimisen ja puiston vihertöiden rakentamisen.
Pilaantuneiden maiden poiston.
Yleisten töiden lautakunta on hyväksynyt Töölönlahdenkadun katusuunnitelman 12.1.2016. Kaupunkiympäristölautakunta on hyväksynyt Töölönlahden eteläosan puistosuunnitelman (Makasiinipuisto, Kansalaistori) 12.12.2017.
Työt on tarkoitus aloittaa toukokuussa 2018. Työt valmistuvat kahdessa vaiheessa 28.6.2019 mennessä.
Urakan keskeinen välitavoite on 16.11.2018 mennessä saada valmiiksi Kansalaistori laatotuksineen, Töölönlahdenkatu, Eero Erkon katu ja Makasiinipuiston rakennekerrokset ja pinnanmuodot.
Kustannukset
Nyt saatu tarjous ylittää suunnittelijakonsulttien laatiman kustannusarvion 8,6 miljoonaa euroa (alv. 0 %) noin 9 %:lla.
Tarjouspyyntömenettely
Urakan hankinnasta on jätetty avoimeen hankintamenettelyyn perustuva EU-hankintailmoitus 9.3.2018 sähköisessä tietokannassa www.hankintailmoitukset.fi.
Rakennuttaja perustelee hankinnan jakamatta jättämistä (kokonaisurakka) sillä, että kohde rakennetaan niin sanottuna "yhteisenä kunnallisteknisenä työmaana", jolla on useampia tilaajatahoja ja jotka ovat yhteisellä sopimuksella sitoutuneet rakennustyössä kokonaisurakan käyttöön. Tällöin kokonaisurakan jakaminen tekisi urakkasopimuksen toteuttamisesta teknisesti liian vaikeaa.
Tarjouspyynnön mukaisesti urakoitsijaksi valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antanut tarjoaja. Tarjouspyynnössä painotettiin hinnan osuudeksi 70 % ja laadun osuudeksi 30 %.
Laatuvaatimuksissa painotettiin teknistä ja ammatillista pätevyyttä.
Korkeimman vertailupistemäärän 99,05 pistettä on saanut Destia Oy, Etelä-Suomi. Destia Oy, Etelä-Suomea esitetään valittavaksi tämän valintamenettelyn perusteella hankkeen urakoitsijaksi. Kaikkien tarjoajien vertailupistemäärät selviävät liitteenä olevasta vertailutaulukosta.
Tarjouskilpailussa saatiin määräaikaan mennessä kaksi (2) tarjousta.
Urakkatarjoukset
Kaupunkiympäristön toimialan rakennukset ja yleiset alueet palvelukokonaisuuden rakennuttaminen -palvelu on saanut seuraavat pyytämänsä kokonaisurakkatarjoukset (tarjoushinnat on ilmoitettu verottomina):
1. | Destia Oy, Etelä-Suomi | 9 420 000 euroa |
2. | Graniittirakennus Kallio Oy | 9 670 000 euroa |
Saadut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja täyttivät rakennuttajan asettamat vaatimukset.
Esittelijä
tekninen johtaja
Jaakko Stauffer
Lisätiedot
Anna Nyyssönen, projektinjohtaja, puhelin: 310 20569
anna.nyyssonen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Töölönlahden eteläosa, vertailutaulukko |
Muutoksenhaku
Päätöskohdasta A | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta |
Päätöskohdasta B-C | Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjouksen jättäneet | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta |
Rakennuttaminen -palvelu |
|
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Sörnäistenkatu 1 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alvnro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 7/2018 | 1 (21) |
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
| Asia/3 | |
| 19.04.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 49
Jätkäsaaren L3 varaston hankesuunnitelman hyväksyminen
HEL 2018-002855 T 02 08 03 01
Päätös
A
Kaupunkiympäristön rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä Jätkäsaaren L3 varaston välittömien korjaustöiden 29.3.2018 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 14 935 brm² ja rakentamiskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 4 510 000 euroa helmikuun 2018 kustannustasossa.
B
Kaupunkiympäristön rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa rakennukset ja yleiset alueet- palvelukokonaisuuden jatkamaan hankkeen suunnittelua odottamatta hankepäätöksen lainvoimaisuutta.
Esittelijä
tekninen johtaja
Jaakko Stauffer
Lisätiedot
Kalevi Aittola, projektipäällikkö, puhelin: 310 75185
kalevi.aittola(a)hel.fi
Sakari Heikkinen, yksikön päällikkö, puhelin: 310 38458
sakari.heikkinen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Hankesuunnitelma 29.3.2018 |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, kaupunkiympäristölautakunta |
Otteet
Ote |
|
Rakennetun omaisuuden hallinta |
|
Rakennuttaminen -palvelu |
|
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Tiivistelmä
Jätkäsaaren L3 varasto on Lars Sonckin suunnittelema vuonna 1924 valmistunut varastorakennus joka on suojeltu asemakaavassa merkinnällä sr-1. Helsingin kaupungin pelastuslaitos on antanut korjausmääräyksen palo- ja pelastusturvallisuuden parantamisesta sekä velvoittanut hakemaan kiinteistölle käyttötarkoituksen muutosta, jos nykyinen toiminta kokoontumis- ja liikekäytössä jatkuu.
Rakennuksen käyttötarkoituksen muutosta on tarkoitus hakea kiinteistön 1 ja 2 kerrokseen 5 vuoden määräajaksi, toteuttaa siitä johtuvat palo- ja poistumisturvallisuudesta aiheutuvat muutokset sekä uudistaa kohteen LVIS- tekniikka vastaamaan muuttuvaa käyttötarkoitusta.
Esittelijän perustelut
Jätkäsaaren L3 varastossa kesäkuussa 2017 tapahtuneen tulipalon jälkeen tehdyssä ylimääräisessä palotarkastuksessa havaittiin kiinteistössä puutteita palo- ja pelastusturvallisuudessa sekä havaittiin kiinteistön käyttötarkoituksen poikkeavan kohteen rakennusluvan mukaisesta toiminnasta. Helsingin kaupungin pelastuslaitos on asettanut kiinteistölle korjausmääräyksen, jossa kiinteistön palo- ja pelastusturvalisuutta on parannettava ja kiinteistön käyttötarkoitus on saatettava vastaamaan nykyistä toimintaa. Rakennuksen vuokralaiset on irtisanottu jotta korjaustyöt voidaan suorittaa.
Käyttötarkoituksen muutos 1 ja 2 krs.ssa varastokäytöstä kokoontumis - ja liiketilakäyttöön edellyttää palo- ja poistumisturvallisuuden parantamista, jonka johdosta mm. merenpuoleiselle 2 kerroksen terassille joudutaan rakentamaan kaide sekä kaksi poistumistie porrasta. Rakennuksen sisätiloihin joudutaan rakentamaan uusia Wc tiloja vastaamaan kiinteistön käyttötarkoitusta.
Korjaustyön yhteydessä rakennukseen rakennetaan ilmanvaihtojärjestelmä konehuoneineen sekä uusitaan vanhentunut sähkötekniikka vastaamaan nykymääräyksiä.
Kiinteistön haitta-aine selvityksen mukaan kiinteistön lattiat 1 ja 2 kerroksessa joudutaan pinnoittamaan varaston lattiapinnoitteessa käytetyn valuasfaltin takia.
Korjaustyöt tehdään rakennuksen arkkitehtuuria säästävänä kaavamääräysten ja kaupungin museon ohjeistuksen mukaisesti.
Vuorovaikutus
Vuokranmääräytymisperusteena pinta-ala 10 214 htm².
Kaupunkiympäristön toimialan rakennetun omaisuuden hallinnan asiakaspäällikön mukaan vuokra tulee olemaan korjaustöiden jälkeen 16,50 euroa/htm²/kk, josta pääomavuokra on 11,50 euroa/htm²/kk ja ylläpitovuokra on 5,00 euroa/htm²/kk.
Lopullinen pääomavuokra tarkistetaan toteutuneiden kustannusten mukaan. Ylläpitovuokra tarkistetaan valmistumisajankohdan ylläpitovuokraa vastaavaksi.
Kohde tullaan vuokramaan kaupungin ulkopuolisille toimijoille pitkäaikaisilla vuokrasopimuksilla.
Rahoitus
Hanke on tarkoitus sisällyttää kaupunginvaltuuston 29.11.2017 hyväksymään talousrakennushankkeiden rakentamisohjelmaan vuosiksi 2018 - 2027.
Väistötilat
Hankkeella ei ole väistötilantarvetta.
Aikataulu ja toteutus
Hankkeen alustava suunnittelu- ja toteutusaikataulu on seuraava:
- | hankesuunnittelu | 1/2018 - 3/2018 |
- | toteutussuunnittelu | 4/2018 - 6/2018 |
- | rakentamisen valmistelu | 5/2018 - 8/2018 |
- | rakentaminen | 7/2018 - 3/2019 |
Kaupunkiympäristön toimiala vastaa hankkeen toteuttamisesta ja kiinteistön ylläpidosta.
Esittelijä
tekninen johtaja
Jaakko Stauffer
Lisätiedot
Kalevi Aittola, projektipäällikkö, puhelin: 310 75185
kalevi.aittola(a)hel.fi
Sakari Heikkinen, yksikön päällikkö, puhelin: 310 38458
sakari.heikkinen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Hankesuunnitelma 29.3.2018 |
Oheismateriaali
1 | Kustannusarvio HKA 29.3.2018 |
2 | L3 Varastomakasiini viitesuunnitelmat |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, kaupunkiympäristölautakunta |
Otteet
Ote |
|
Rakennetun omaisuuden hallinta |
|
Rakennuttaminen -palvelu |
|
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Sörnäistenkatu 1 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alvnro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 7/2018 | 1 (21) |
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
| Asia/4 | |
| 19.04.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 50
Sörnäistenniemi, osa 7, urakoitsijan valinta
HEL 2018-002617 T 02 08 03 00
Päätös
A
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä Työyhteenliittymä SÖRKKA:n tarjoushinnaltaan halvimman tarjouksen Sörnäistenniemi, osa 7 urakan töistä arvonlisäverottomaan kokonaishintaan 4 655 000 euroa.
B
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa rakennuttaminen -palvelun käyttämään urakassa mahdollisesti esiintyviin muutostöihin sekä urakkasopimuksen perusteella mahdollisesti syntyviin muihin lisävelvoitteisiin arvonlisäverottomana enintään 800 000 euroa.
C
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa rakennuttaminen -palvelun allekirjoittamaan hankkeeseen kohdistuvan sopimuksen sekä hankkeen vastuuhenkilön vastaanottamaan urakan.
Esittelijä
tekninen johtaja
Jaakko Stauffer
Lisätiedot
Timo Säynätjoki, projektipäällikkö, puhelin: 09 31038478
timo.saynatjoki(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Päätöskohdasta A | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta |
Päätöskohdasta B-C | Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjouksen antaneet | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Yleistä rakennuskohteesta
Urakka käsittää Sörnäistenniemi, osa 7 rakentamisen työt urakka-asiakirjojen osoittamassa laajuudessa.
Työkohteessa on tehty aiemmin katujen osalta päällysrakenteiden ja rantarakenteiden alaosien rakentamista.
Urakka käsittää mm. Sörnäistenniemen katujen, rantarakenteiden, sekä teknisen huollon rakentamisen täysin valmiiksi. Urakassa kunnostetaan myös Parrulaiturin läheisyydessä oleva valomasto. Junatiellä urakkaan kuuluu Kulosaarensillan ajoratojen kavennukseen liittyvät työt kuivatuksineen sekä sillan päällysteen uusiminen sekä meluseinän rakentaminen.
Yleisten töiden lautakunta on hyväksynyt Junatien suunnitelmat (Kulosaaren silta) 20.10.2015. Kaupunkiympäristölautakunta on hyväksynyt Sörnäistenniemen katusuunnitelmat 30.1.2018.
Työt on tarkoitus aloittaa toukokuussa 2018. Työt valmistuvat kesäkuussa 2019 mennessä.
Kustannukset
Nyt saatu tarjous alittaa suunnittelijakonsulttien laatiman kustannusarvion 5,8 miljoonaa euroa (alv. 0 %) noin 20 %:lla.
Tarjouspyyntömenettely
Urakan hankinnasta on jätetty avoimeen hankintamenettelyyn perustuva EU-hankintailmoitus 28.2.2018 sähköisessä tietokannassa www.hankintailmoitukset.fi.
Tarjouspyynnön mukaisesti urakoitsijaksi valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antanut tarjoaja. Kokonaistaloudellisesti edullisin on tarjous, joka on rakennuttajan asettamat tarjoajan soveltuvuutta koskevat vaatimuksen täyttävistä tarjouksista hinnaltaan halvin.
Rakennuttaja perustelee hankinnan jakamatta jättämistä (kokonaisurakka) sillä, että kohde rakennetaan niin sanottuna ”yhteisenä kunnallisteknisenä työmaana”, jolla on useampia tilaajatahoja ja jotka ovat yhteisellä sopimuksella sitoutuneet rakennustyössä kokonaisurakan käyttöön. Tällöin kokonaisurakan jakaminen tekisi urakkasopimuksen toteuttamisesta teknisesti liian vaikeaa.
Tarjouskilpailussa saatiin määräaikaan mennessä neljä (4) tarjousta.
Urakkatarjoukset
Kaupunkiympäristön toimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden rakennuttaminen-palvelu on saanut seuraavat pyytämänsä kokonaisurakkatarjoukset (tarjoushinnat on ilmoitettu verottomina):
1. | TYL Sörkka | 4 655 000 euroa |
2. | Destia Oy | 4 965 400 euroa |
3. | Graniittirakennus Kallio Oy | 5 359 000 euroa |
4. | Skanska Infra Oy | 5 850 266 euroa |
Saadut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja täyttivät rakennuttajan asettamat vaatimukset.
Esittelijä
tekninen johtaja
Jaakko Stauffer
Lisätiedot
Timo Säynätjoki, projektipäällikkö, puhelin: 09 31038478
timo.saynatjoki(a)hel.fi
Oheismateriaali
1 | Työyhteenliittymä Sörkka:n tarjous 3.4.2018 |
2 | Sörnäistenniemi, osa 7, kokonaisurakka esitys |
Muutoksenhaku
Päätöskohdasta A | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta |
Päätöskohdasta B-C | Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjouksen antaneet | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta |
Tiedoksi
Rakennuttaminen -palvelu
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Sörnäistenkatu 1 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alvnro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 7/2018 | 1 (21) |
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
| Asia/2 | |
| 19.04.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 51
Ilmoitusasiat
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti merkitä tiedoksi.
Käsittely
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti käsitellä ilmoitusasiat kokouksen viidentenä asiana.
Esittelijä
tekninen johtaja
Jaakko Stauffer
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
tekninen johtaja
Jaakko Stauffer
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Sörnäistenkatu 1 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alvnro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 7/2018 | 1 (21) |
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
|
| |
| 19.04.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 47, 48 (Päätöskohdasta B-C), 50 (Päätöskohdasta B-C) ja 51 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
2
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Pöytäkirjan 48 (Päätöskohdasta A) ja 50 (Päätöskohdasta A) §:t.
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
| 00520 HELSINKI |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
päätös, johon haetaan muutosta
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
3
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 49 §.
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
oikaisuvaatimuksen tekijä
millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto
|
|
Risto Rautava puheenjohtaja |
|
|
|
Eija Höhl pöytäkirjanpitäjä |
|
Pöytäkirja tarkastettu
|
|
Sirkku Ingervo |
|
Asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu.
Pöytäkirja on pidetty nähtävänä yleisessä tietoverkossa osoitteessa www.hel.fi 25.04.2018.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Sörnäistenkatu 1 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alvnro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
| |||