Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 15/2018 |
|
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
|
| |
| 20.09.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
Kokousaika | 20.09.2018 16:00 - 16:40 |
|
|
Kokouspaikka | Lautakunnan sali, Kansakoulukatu 3 |
Läsnä
Jäsenet
Rautava, Risto | puheenjohtaja |
Särelä, Mikko | varapuheenjohtaja |
Ingervo, Sirkku | saapui 16:03, poissa: 107 § |
Kupias, Marianna |
|
Meretniemi, Jaakko |
|
Venemies, Mauri |
|
Vepsä, Sinikka | saapui 16:03, poissa: 107 § |
Sivonen, Sameli | varajäsen |
Stambej, Kenneth | varajäsen |
Muut
Stauffer, Jaakko | tekninen johtaja |
Forsman, Jukka | rakennuttamispäällikkö |
Hilden, Sari | rakennetun omaisuuden hallintapäällikkö |
Seppälä, Hannu | ylläpitopäällikkö |
Kuusi, Virve | yksikön päällikkö |
Holmström, Tommy | lakimies |
Höhl, Eija | hallintosihteeri |
Puheenjohtaja
Risto Rautava | 107 - 111 § |
Esittelijät
Jaakko Stauffer | tekninen johtaja |
Pöytäkirjanpitäjä
Eija Höhl | hallintosihteeri |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Sörnäistenkatu 1 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 15/2018 |
|
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
|
| |
| 20.09.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ | Asia |
|
107 | Asia/1 | Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
108 | Asia/2 | Ilmoitusasiat |
109 | Asia/3 | Saukonkanavan rakentaminen, urakoitsijan valinta |
110 | Asia/4 | Talonrakennushankkeiden tietomallikoordinaattoripalvelujen puitejärjestely 2018 - 2020 |
111 | Asia/5 | Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston kokouksen peruuttaminen |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Sörnäistenkatu 1 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 15/2018 | 1 (23) |
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
| Asia/1 | |
| 20.09.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 107
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.
Samalla kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti valita pöytäkirjantarkastajaksi jäsen Mauri Venemiehen ja varatarkastajaksi jäsen Marianna Kupiaksen.
Käsittely
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti puheenjohtajan ehdotuksesta valita yksimielisesti pöytäkirjantarkastajaksi Laura Finne-Elosen sijasta Mauri Venemiehen ja varatarkastajaksi Ada Saarisen sijasta Marianna Kupiaksen.
Esittelijä
tekninen johtaja
Jaakko Stauffer
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päättää todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.
Samalla kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päättää valita pöytäkirjantarkastajaksi jäsen Laura Finne-Elosen ja varatarkastajaksi jäsen Ada Saarisen.
Esittelijä
tekninen johtaja
Jaakko Stauffer
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Sörnäistenkatu 1 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 15/2018 | 1 (23) |
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
| Asia/2 | |
| 20.09.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 108
Ilmoitusasiat
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti merkitä tiedoksi.
Kvsto 29.8.2018 § 217
Jakomäen sydän -palvelurakennuksen hankesuunnitelman hyväksyminen
HEL 2018-003598
Kvsto 29.8.2018 § 219
Sörnäistentunnelin asemakaavan muuttaminen (nro 12162)
HEL 2011-006261
Esittelijä
tekninen johtaja
Jaakko Stauffer
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
tekninen johtaja
Jaakko Stauffer
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Sörnäistenkatu 1 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 15/2018 | 1 (23) |
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
| Asia/3 | |
| 20.09.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 109
Saukonkanavan rakentaminen, urakoitsijan valinta
HEL 2018-008294 T 02 08 03 00
Päätös
A
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä Graniittirakennus Kallio Oy:n tarjoushinnaltaan halvimman tarjouksen Saukonkanavan rakentaminen-urakan töistä arvonlisäverottomaan kokonaishintaan 5 212 000 euroa.
B
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa rakennuttaminen -palvelun käyttämään urakassa mahdollisesti esiintyviin muutostöihin sekä urakkasopimuksen perusteella mahdollisesti syntyviin muihin lisävelvoitteisiin arvonlisäverottomana enintään 780 000 euroa.
C
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa rakennuttaminen -palvelun allekirjoittamaan hankkeeseen kohdistuvan sopimuksen sekä hankkeen vastuuhenkilön vastaanottamaan urakan.
Esittelijä
tekninen johtaja
Jaakko Stauffer
Lisätiedot
Tomi Laine, ylläpitoinsinööri, puhelin: 310 39762
tomi.m.laine(a)hel.fi
Liitteet
1 | Graniittirakennus Kallio Oy:n tarjous 31.8.2018 |
Muutoksenhaku
Päätöskohdasta A | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta |
Päätöskohdasta B-C | Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjouksen jättäneet | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta |
Rakennuttaminen -palvelu |
|
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Yleistä rakennuskohteesta
Urakka käsittää Saukonkanavan rakentamisen niiltä osin, kun viereisten tonttien rakentamiskelpoiseksi saattamisen kannalta on välttämätöntä urakka-asiakirjojen osoittamassa laajuudessa.
Urakka sisältää paalutusta, teräsbetonilaattojen, tukimuurin ja kanava- ja siltarakenteiden rakentamista sekä betonielementtien asennusta.
Työt on tarkoitus aloittaa lokakuussa 2018. Työt valmistuvat 29.11.2019 mennessä.
Kustannukset
Nyt saatu tarjous alittaa suunnittelijakonsulttien laatiman kustannusarvion 6 221 410 euroa (alv. 0 %) noin 19 %:lla.
Tarjouspyyntömenettely
Urakan hankinnasta on jätetty avoimeen hankintamenettelyyn perustuva EU-hankintailmoitus 5.7.2018 sähköisessä tietokannassa www.hankintailmoitukset.fi.
Tarjouspyynnön mukaisesti urakoitsijaksi valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antanut tarjoaja. Kokonaistaloudellisesti edullisin on tarjous, joka on rakennuttajan asettamat tarjoajan soveltuvuutta koskevat vaatimuksen täyttävistä tarjouksista hinnaltaan halvin.
Tarjouskilpailussa saatiin määräaikaan mennessä kuusi (6) tarjousta.
Urakkatarjoukset
Rakennuttaminen -palvelu on saanut seuraavat pyytämänsä kokonaisurakkatarjoukset (tarjoushinnat on ilmoitettu verottomina):
1. | Graniittirakennus Kallio Oy | 5 212 000 euroa |
2. | YIT Rakennus Oy | 5 429 800 euroa |
3. | Destia Oy | 5 940 000 euroa |
4. | E.M. Pekkinen Oy | 5 991 000 euroa |
5. | Kreate Oy | 6 187 000 euroa |
6. | TYL Kanava | 7 287 475 euroa |
Saadut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja täyttivät rakennuttajan asettamat vaatimukset.
Esittelijä
tekninen johtaja
Jaakko Stauffer
Lisätiedot
Tomi Laine, ylläpitoinsinööri, puhelin: 310 39762
tomi.m.laine(a)hel.fi
Liitteet
1 | Graniittirakennus Kallio Oy:n tarjous 31.8.2018 |
Muutoksenhaku
Päätöskohdasta A | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta |
Päätöskohdasta B-C | Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjouksen jättäneet | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta |
Rakennuttaminen -palvelu |
|
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Sörnäistenkatu 1 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 15/2018 | 1 (23) |
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
| Asia/4 | |
| 20.09.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 110
Talonrakennushankkeiden tietomallikoordinaattoripalvelujen puitejärjestely 2018 - 2020
HEL 2018-006883 T 02 08 02 00
Päätös
A
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti sulkea pois tarjouskilpailusta Ramboll Finland Oy:n osa-alueita 1 ja 2 koskevan tarjouksen, koska se ei täyttänyt tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia vastuullisten tietomallikoordinaattoreiden osalta.
B
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa teknisen johtajan tekemään kaupunkiympäristön toimialan käyttöön tulevat talonrakennushankkeiden tietomallikoordinaattoripalvelujen kahta eri osa-aluetta koskevat puitesopimukset 31.10.2020 saakka jäljempänä mainituin ehdoin edullisuusjärjestyksessä seuraavien kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneiden yritysten kanssa:
Osa-alue 1 (Talonrakennushankkeiden tietomallikoordinaattoripalvelut):
Osa-alue 2 (Asuntotuotannon talonrakennushankkeiden tietomallikoordinaattoripalvelut):
Puitesopimukset tehdään seuraavin ehdoin:
Puitesopimus on määräaikainen. Puitesopimus tulee voimaan aikaisintaan 1.11.2018 ja, kun sopimus on allekirjoitettu. Kaupunkiympäristön toimiala allekirjoittaa sopimukset aikaisintaan, kun hankintalain mukainen odotusaika on kulunut ja hankintapäätös on lainvoimainen. Sopimus päättyy 31.10.2020.
Sopimusta voidaan jatkaa sopimuskauden jälkeen kahdella vuodella, yhdellä vuodella kerrallaan, mikäli tilaaja ilmoittaa tästä toimittajalle kirjallisesti tai sähköisessä muodossa viimeistään kolme kuukautta etukäteen ennen sopimuksen päättymistä. Kyseessä on Tilaajan optio. Tilaaja päättää, hyödyntääkö se hankintaan kuuluvia optiokausia. Sopimuksen enimmäiskesto on kuitenkin yhteensä enintään neljä (4) vuotta; 2+1+1.
Kaupunkiympäristön toimialan hankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon arvioidaan olevan arvonlisäverottomana 6 000 000 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöön-otettavat optiovuodet, 1+1.
Tilaukset sopimustoimittajilta tehdään ensisijaisesti puitesopimuskilpailutuksen sijoittumisjärjestyksen perusteella. Jos etusijajärjestyksen perusteella ensisijainen sopimustoimittaja ei pysty toteuttamaan tilausta tai sopimustoimittajan kanssa ei päästä yksimielisyyteen toimeksiannon kattohinnasta, tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta sopimustoimittajalta.
Etusijajärjestyksestä voidaan poiketa myös, jos
etusijajärjestyksessä ensimmäisenä oleva sopimustoimittaja ei pysty tekemään toimeksiantoa tilaajan edellyttämässä aikataulussa, jolloin tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta sopimustoimittajalta
etusijajärjestyksessä ensimmäisenä olevalla sopimustoimittajalla ei ole kapasiteettia toimeksiannon toteuttamiseen hankkeen laajuuden johdosta, jolloin tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta sopimustoimittajalta
kyseessä on lisä- tai jatkotilaus, jota ei ole tarkoituksenmukaista tilata muulta kuin työn alkuperäiseltä toimittajalta
jollakin sopimustoimittajista on referenssien perusteella työn edellyttämää erityisosaamista
sopimustoimittajan aikaisemman toimeksiannon on todettu olevan myöhässä, jolloin tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta sopimustoimittajalta
koko sopimuskauden ajan ko. puitesopimustöissä hankintayksikkö voi järjestää puitesopimustoimittajien kesken minikilpailutuksen (= kevennetty kilpailutus), kun hankinnan arvioitu arvo ylittää 60 000 euroa.
Minikilpailutuksessa Tilaaja toimittaa yhtäaikaisesti hankinnan edellytykset omaaville puitesopimustoimittajille tarjouspyynnön, jolla Tilaaja pyytää katto- tai kokonaishintaisia tarjouksia suoritettavista töistä. Valintaperusteena on hinnaltaan halvin tarjous. Minikilpailutetuissa hankinnoissa noudatetaan puitesopimuksen sopimusehtoja.
Kansallisen kynnysarvon alittavissa hankinnoissa tilaus voidaan perustellusta syystä tehdä etusijajärjestyksestä poiketen sopivimmaksi katsotulta sopimustoimittajalta.
Puitesopimus ei velvoita Tilaajaa ostamaan palveluja Sopimustoimittajilta. Tämä sopimus ei tuota puitejärjestelyyn valituille Sopimustoimittajille yksinoikeutta kaupungin hankkimiin tässä sopimuksessa määriteltyihin palveluihin.
Tilaaja ei sitoudu tilaamaan puitesopimuksen sisältämiä palveluja.
Esittelijä
tekninen johtaja
Jaakko Stauffer
Lisätiedot
Jari Kitunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 84081
jari.kitunen(a)hel.fi
Sakari Heikkinen, yksikön päällikkö, puhelin: 310 38458
sakari.heikkinen(a)hel.fi
Maarit Johansson, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 43148
maarit.johansson(a)hel.fi
Liitteet
1 | 1A Osa-alue 1 Laadunarviointikriteerit |
2 | 1B Osa-alue 2 Laadunarviointikriteerit |
3 | 2A Laadunarviointitaulukko osa-alue 1 |
4 | 2B Laadunarviointitaulukko osa-alue 2 |
5 | 3A Vertailuhintataulukko osa-alue 1 |
6 | 3B Vertailuhintataulukko osa-alue 2 |
7 | 4A HINTA-LAATU-vertailutaulukko osa-alue 1 |
8 | 4B HINTA-LAATU-vertailutaulukko osa-alue 2 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjouksen jättäneet | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Puitesopimukseen perustuvat hankinnat
Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala teettää rakennusten peruskorjaus- ja uudisrakennushankkeiden tietomallikoordinaattorin tehtäviä sekä muuta asiantuntijatyötä kaupungin erikokoisiin julkisiin rakennushankkeisiin ja asuntotuotantoon sekä muihin tarkoituksiin.
Hankinta on jaettu kahteen (2) eri osa-alueeseen seuraavasti:
Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella puitesopimukset 31.10.2020 saakka. Tarjoukset annetaan kiinteinä yksikköhintoina 31.10.2020 saakka.
Kaupunkiympäristön toimialan hankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon arvioidaan olevan arvonlisäverottomana 6 000 000 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöön-otettavat optiovuodet, 1+1.
Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että puitejärjestelyn piiriin valitaan osa-alueittain 5 - 8 sopimustoimittajaa, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta.
Hankintamenettely
Hankintaan sovelletaan lakia julkisista hankinnoista. Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Tarjouskilpailusta julkaistiin EU-kynnysarvon ylittävää palveluhankintaa koskeva hankintailmoitus ”Talonrakennushankkeiden tietomallikoordinaattoripalvelujen puitejärjestely 2018 - 2020” TEM:n ylläpitämässä sähköisessä ilmoituskanava HILMAssa 25.6.2018.
Hankintailmoituksessa ilmoitettiin kaupunkiympäristön toimialan käyttämän sähköisen tarjouspalvelun internet-sivun osoite, josta sähköisessä muodossa olevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityvien noudettavissa.
Tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset
Tarjouspyynnön vaatimuksena on, että tarjoajan on täytettävä ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot. Lisäksi tarjoajan edellytetään täyttävän kaikki tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset ja velvoitteet. Tarjouspyynnön mukaan tarjoajien on pyydettäessä toimitettava kaikki tilaajavastuulain mukaiset todistukset ja selvitykset tai tämän tulee olla liittynyt Tilaajavastuu.fi / Luotettava Kumppani -palveluun ja tilaajavastuulain mukaisten tietojen olla hankintayksikön saatavilla kyseisestä palvelusta.
Sopimustoimittajaksi valitulta tarjoajalta edellytetään koko sopimuskauden voimassaolevaa konsulttivastuuvakuutusta ja tutkimustoiminnan kattavaa toiminnan vastuuvakuutusta, summaltaan vähintään 500 000 euroa.
Tarjoajien tulee nimetä kaksi (2) kaksi vastuullista tietomallikoordinaattoria, joilta edellytetään vähintään ammatillisessa korkeakoulussa tai teknillisessä oppilaitoksessa suoritettua insinöörin tutkintoa talonrakennus- tai talotekniikan alalta tai rakennusarkkitehdin tutkinto ja vähintään kolmen (3) vuoden työkokemus talonrakentamisen tietomallikoordinaattorin tehtävissä sekä pätevyys tarjoajan käytössä olevan tietomallien tarkastusohjelman sujuvaan hallintaan. Lisäksi vastuullisilta suunnittelijoilta edellytetään hyvää suomen kielen taitoa. Mikäli nimetyn vastuullisen suunnittelijan äidinkieli ei ole suomi, tulee sopimustoimittajaksi esitettävän tarjoajan esittää kyseisen henkilön osalta kielitaitotasoa osoittava todistus, jonka on oltava vähintään taitotasoa C2.
Referensseinä osa-alueen 1 tarjoajilta edellytetään kolmea (3), vuonna 2015 tai sen jälkeen valmistunutta tai toteutus- tai suunnitteluvaiheessa olevaa Tilastokeskuksen rakennusluokituksen 1994 mukaisia rakennusluokkien C112-, D-, F-, G-, H- tai L-rakennuksiin kohdistunutta peruskorjaus- ja/tai uudisrakennushanketta, joissa tarjoava yritys on vastannut kohteen tietomallikoordinaattoritehtävistä. Suunnittelutehtävien laajuuden on tullut olla vähintään 600 brm².
Referensseinä osa-alueen 2 tarjoajilta edellytetään kolmea (3), vuonna 2015 tai sen jälkeen valmistunutta tai toteutus- tai suunnitteluvaiheessa olevaa Tilastokeskuksen rakennusluokituksen 1994 mukaisia rakennusluokan A03-rakennuksiin kohdistunutta peruskorjaus- ja/tai uudisrakennushanketta, joissa tarjoava yritys on vastannut kohteen tietomallikoordinaattoritehtävistä. Suunnittelutehtävien laajuuden on tullut olla vähintään 3 000 brm².
Tarjouspyynnön muina vaatimuksina tarjoajien tulee täyttää työajanseurantajärjestelmälle tarjouspyynnössä asetetut vaatimukset ja toimittaa tarjouksen liitteenä yrityksen tietomallikoordinoinnin prosessikuvaus.
Saadut tarjoukset
Määräaikaan, 27.8.2018 klo 9.00, mennessä tarjouksen jätti viisi (5) yritystä.
Tarjouksista viisi (5) koski osa-aluetta 1 ja kolme (3) osa-aluetta 2.
Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.
Avauspöytäkirja on nähtävänä kaupunkiympäristön toimialan tiloissa.
Soveltuvuusvaatimusten täyttymisen ja tarjousten tarkastus
Tarjouspyynnössä asetettujen soveltuvuusehtojen täyttymisen ja tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastuksen yhteydessä todettiin, että:
Ramboll Finland Oy:n tarjous ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia vastuullisten tietomallikoordinaattorien osalta. Tarjouspyynnön vähimmäisvaatimusten mukaan vastuullisilta tietomallikoordinaattoreilta edellytetään vähintään kolmen (3) vuoden työkokemusta talonrakentamisen tietomallikoordinaattorin tehtävissä. Ramboll Finland Oy:n tarjouksessa osa-alueen 1 toiseksi vastuulliseksi tietomallikoordinaattoriksi ja osa-alueen 2 ensimmäiseksi tietomallikoordinaattoriksi nimetyt henkilöt eivät täytä työkokemukselle asetettuja vähimmäisvaatimuksia. Näin ollen Ramboll Finland Oy:n tarjous tulee sulkea pois tarjouskilpailusta.
Tarjouspyyntö on nähtävänä kaupunkiympäristön toimialan toimitiloissa.
Laadunarviointi
Hankintayksikön edustajista koostunut arviointiryhmä antoi tarjouksille laatupisteet asetettujen laadunarviointikriteerien perusteella.
Laadunarviointikriteerit on esitetty liitteissä 1/1A ja 2/1B. Laadunarviointitaulukot ovat liitteinä 3/2A ja 4/2B.
Hintatarjoukset
Hintatarjousten vertailuhinta muodostuu SKOL-luokittain (02, 03 ja 04) tuntimääräkertoimellaan painotettujen tuntiveloitushintojen summasta. Vertailuhinnan laskentatapa on esitetty tarkemmin hintavertailutaulukossa.
Vertailuhintataulukot ovat liitteinä 5/3A ja 6/3B.
Tarjousten vertailu
Tarjousten vertailuperusteena on tarjouksen kokonaistaloudellinen edullisuus.
Tarjousten vertailussa hinnan osuus on 40 % ja laadun 60 %.
Tarjousten vertailussa käytettävät hintapisteet muodostuvat siten, että vertailuhinnaltaan halvin tarjous (a) saa 40 hintapistettä. Muiden tarjousten vertailussa käytettävät hintapisteet muodostuvat näiden vertailuhinnasta (b) kaavalla a/b*40 pistettä.
Tarjousten vertailussa käytettävät laatupisteet muodostuvat tarjousten laatupisteistä siten, että parhaat laatupisteet (c) saanut tarjous saa 60 laatupistettä. Muiden tarjousten vertailussa käytettävät laatupisteet muodostuvat näiden laatupisteistä (d) kaavalla d/c*60 pistettä.
Tarjousten vertailupisteet muodostuvat tarjousten vertailussa käytettävien hintapisteiden ja laatupisteiden summasta siten, että parhaat yhteenlasketut hinta- ja laatupisteet (x) saanut tarjous saa 100 pistettä. Muiden tarjousten vertailussa käytettävät pisteet muodostuvat näiden yhteenlasketuista hinta- ja laatupisteistä (y) kaavalla y/x*100.
Puitesopimukseen valitaan kumppanit yhteispistemäärän järjestyksen mukaisessa edullisuusjärjestyksessä korkeimmasta pistemäärästä alaspäin.
Hinta-laatu-vertailutaulukot ovat liitteinä 7/4A ja 8/4B.
Puitesopimukseen perustuvat toimeksiannot ja puitesopimuskumppanien valinta
Tilaukset sopimustoimittajilta tehdään ensisijaisesti puitesopimuskilpailutuksen sijoittumisjärjestyksen perusteella. Jos etusijajärjestyksen perusteella ensisijainen sopimustoimittaja ei pysty toteuttamaan tilausta tai sopimustoimittajan kanssa ei päästä yksimielisyyteen toimeksiannon kattohinnasta, tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta sopimustoimittajalta.
Etusijajärjestyksestä voidaan poiketa myös, jos
etusijajärjestyksessä ensimmäisenä oleva sopimustoimittaja ei pysty tekemään toimeksiantoa tilaajan edellyttämässä aikataulussa, jolloin tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta sopimustoimittajalta
etusijajärjestyksessä ensimmäisenä olevalla sopimustoimittajalla ei ole kapasiteettia toimeksiannon toteuttamiseen hankkeen laajuuden johdosta, jolloin tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta sopimustoimittajalta
kyseessä on lisä- tai jatkotilaus, jota ei ole tarkoituksenmukaista tilata muulta kuin työn alkuperäiseltä toimittajalta
jollakin sopimustoimittajista on referenssien perusteella työn edellyttämää erityisosaamista
sopimustoimittajan aikaisemman toimeksiannon on todettu olevan myöhässä, jolloin tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta sopimustoimittajalta
koko sopimuskauden ajan ko. puitesopimustöissä hankintayksikkö voi järjestää puitesopimustoimittajien kesken minikilpailutuksen (= kevennetty kilpailutus), kun hankinnan arvioitu arvo ylittää 60 000 euroa.
Minikilpailutuksessa Tilaaja toimittaa yhtäaikaisesti hankinnan edellytykset omaaville puitesopimustoimittajille tarjouspyynnön, jolla Tilaaja pyytää katto- tai kokonaishintaisia tarjouksia suoritettavista töistä. Valintaperusteena on hinnaltaan halvin tarjous. Minikilpailutetuissa hankinnoissa noudatetaan puitesopimuksen sopimusehtoja.
Tarjouspyynnössä on mainittu, että puitesopimus tehdään osa-alueittain 5 - 8 sopimuskumppanin kanssa, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta.
Esitetään, että sopimustoimittajia talonrakennushankkeiden tietomallikoordinaattoripalvelujen puitejärjestelyn piiriin valitaan osa-alueittain seuraavasti:
Osa-alue 1: 4 sopimustoimittajaa
Osa-alue 2: 2 sopimustoimittajaa.
Kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset osa-alueittain ovat järjestyksessä seuraavilla yrityksillä:
Osa-alue 1 (Talonrakennushankkeiden tietomallikoordinaattoripalvelut):
Osa-alue 2 (Asuntotuotannon talonrakennushankkeiden tietomallikoordinaattoripalvelut):
Esittelijä
tekninen johtaja
Jaakko Stauffer
Lisätiedot
Jari Kitunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 84081
jari.kitunen(a)hel.fi
Sakari Heikkinen, yksikön päällikkö, puhelin: 310 38458
sakari.heikkinen(a)hel.fi
Maarit Johansson, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 43148
maarit.johansson(a)hel.fi
Liitteet
1 | 1A Osa-alue 1 Laadunarviointikriteerit |
2 | 1B Osa-alue 2 Laadunarviointikriteerit |
3 | 2A Laadunarviointitaulukko osa-alue 1 |
4 | 2B Laadunarviointitaulukko osa-alue 2 |
5 | 3A Vertailuhintataulukko osa-alue 1 |
6 | 3B Vertailuhintataulukko osa-alue 2 |
7 | 4A HINTA-LAATU-vertailutaulukko osa-alue 1 |
8 | 4B HINTA-LAATU-vertailutaulukko osa-alue 2 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjouksen jättäneet | Esitysteksti |
Tiedoksi
Kymp/Rya/Rake
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Sörnäistenkatu 1 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 15/2018 | 1 (23) |
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
| Asia/5 | |
| 20.09.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 111
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston kokouksen peruuttaminen
HEL 2017-012629 T 00 00 02
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti peruuttaa 4.10.2018 pidettäväksi sovitun kokouksen.
Esittelijä
tekninen johtaja
Jaakko Stauffer
Lisätiedot
Eija Höhl, hallintosihteeri, puhelin: 310 36422
eija.hohl(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Helsingin kaupungin hallintosäännön 3 §:n mukaan toimielin kokoontuu päättäminään aikoina sekä lisäksi puheenjohtajan tai hänen estyneenä ollessaan varapuheenjohtajan kutsusta.
Esittelijä
tekninen johtaja
Jaakko Stauffer
Lisätiedot
Eija Höhl, hallintosihteeri, puhelin: 310 36422
eija.hohl(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Tiedoksi
Kaupunginkanslia
Kymp
Päätöshistoria
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 31.05.2018 § 79
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Sörnäistenkatu 1 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 15/2018 | 1 (23) |
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
|
| |
| 20.09.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 107, 108, 109 (Päätöskohdasta B-C) ja 111 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
2
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Pöytäkirjan 109 (Päätöskohdasta A) ja 110 §:t.
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
| 00520 HELSINKI |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
päätös, johon haetaan muutosta
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto
|
|
Risto Rautava puheenjohtaja |
|
|
|
Eija Höhl pöytäkirjanpitäjä |
|
Pöytäkirja tarkastettu
|
|
Mauri Venemies |
|
Asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu.
Pöytäkirja on pidetty nähtävänä yleisessä tietoverkossa osoitteessa www.hel.fi 24.09.2018.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Sörnäistenkatu 1 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
| |||