Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

15/2018

 

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

 

 

 

20.09.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

Kokousaika

20.09.2018 16:00 - 16:40

 

 

Kokouspaikka

Lautakunnan sali, Kansakoulukatu 3

Läsnä

Jäsenet

Rautava, Risto

puheenjohtaja

Särelä, Mikko

varapuheenjohtaja

Ingervo, Sirkku

saapui 16:03, poissa: 107 §

Kupias, Marianna

 

Meretniemi, Jaakko

 

Venemies, Mauri

 

Vepsä, Sinikka

saapui 16:03, poissa: 107 §

Sivonen, Sameli

varajäsen
saapui 16:03, poissa: 107 §

Stambej, Kenneth

varajäsen

Muut

Stauffer, Jaakko

tekninen johtaja

Forsman, Jukka

rakennuttamispäällikkö

Hilden, Sari

rakennetun omaisuuden hallintapäällikkö

Seppälä, Hannu

ylläpitopäällikkö

Kuusi, Virve

yksikön päällikkö

Holmström, Tommy

lakimies

Höhl, Eija

hallintosihteeri

Puheenjohtaja

Risto Rautava

107 - 111 §

Esittelijät

Jaakko Stauffer

tekninen johtaja
107 - 111 §

Pöytäkirjanpitäjä

Eija Höhl

hallintosihteeri
107 - 111 §

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 58200

Sörnäistenkatu 1

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alv.nro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

15/2018

 

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

 

 

 

20.09.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

§

Asia

 

107

Asia/1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

108

Asia/2

Ilmoitusasiat

109

Asia/3

Saukonkanavan rakentaminen, urakoitsijan valinta

110

Asia/4

Talonrakennushankkeiden tietomallikoordinaattoripalvelujen puitejärjestely 2018 - 2020

111

Asia/5

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston kokouksen peruuttaminen

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 58200

Sörnäistenkatu 1

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alv.nro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

15/2018

1 (23)

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

 

Asia/1

 

20.09.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 107

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.

Samalla kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti valita pöytäkirjantarkastajaksi jäsen Mauri Venemiehen ja varatarkastajaksi jäsen Marianna Kupiaksen.

Käsittely

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti puheenjohtajan ehdotuksesta valita yksimielisesti pöytäkirjantarkastajaksi Laura Finne-Elosen sijasta Mauri Venemiehen ja varatarkastajaksi Ada Saarisen sijasta Marianna Kupiaksen.

Esittelijä

tekninen johtaja

Jaakko Stauffer

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päättää todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.

Samalla kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päättää valita pöytäkirjantarkastajaksi jäsen Laura Finne-Elosen ja varatarkastajaksi jäsen Ada Saarisen.

Esittelijä

tekninen johtaja

Jaakko Stauffer

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 58200

Sörnäistenkatu 1

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alv.nro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

15/2018

1 (23)

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

 

Asia/2

 

20.09.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 108

Ilmoitusasiat

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti merkitä tiedoksi.

Kvsto 29.8.2018 § 217

Jakomäen sydän -palvelurakennuksen hankesuunnitelman hyväksyminen
HEL 2018-003598

Pöytäkirja

Kvsto 29.8.2018 § 219

Sörnäistentunnelin asemakaavan muuttaminen (nro 12162)
HEL 2011-006261

Pöytäkirja

Esittelijä

tekninen johtaja

Jaakko Stauffer

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

tekninen johtaja

Jaakko Stauffer

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 58200

Sörnäistenkatu 1

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alv.nro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

15/2018

1 (23)

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

 

Asia/3

 

20.09.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 109

Saukonkanavan rakentaminen, urakoitsijan valinta

HEL 2018-008294 T 02 08 03 00

Päätös

A
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä Graniittirakennus Kallio Oy:n tarjoushinnaltaan halvimman tarjouksen Saukonkanavan rakentaminen-urakan töistä arvonlisäverottomaan kokonaishintaan 5 212 000 euroa.

B
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa rakennuttaminen -palvelun käyttämään urakassa mahdollisesti esiintyviin muutostöihin sekä urakkasopimuksen perusteella mahdollisesti syntyviin muihin lisävelvoitteisiin arvonlisäverottomana enintään 780 000 euroa.

C
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa rakennuttaminen -palvelun allekirjoittamaan hankkeeseen kohdistuvan sopimuksen sekä hankkeen vastuuhenkilön vastaanottamaan urakan.

Esittelijä

tekninen johtaja

Jaakko Stauffer

Lisätiedot

Tomi Laine, ylläpitoinsinööri, puhelin: 310 39762

tomi.m.laine(a)hel.fi

Liitteet

1

Graniittirakennus Kallio Oy:n tarjous 31.8.2018

Muutoksenhaku

Päätöskohdasta A

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta

Päätöskohdasta B-C

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjouksen jättäneet

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta

Rakennuttaminen -palvelu

 

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Yleistä rakennuskohteesta

Urakka käsittää Saukonkanavan rakentamisen niiltä osin, kun viereisten tonttien rakentamiskelpoiseksi saattamisen kannalta on välttämätöntä urakka-asiakirjojen osoittamassa laajuudessa.

Urakka sisältää paalutusta, teräsbetonilaattojen, tukimuurin ja kanava- ja siltarakenteiden rakentamista sekä betonielementtien asennusta.

Työt on tarkoitus aloittaa lokakuussa 2018. Työt valmistuvat 29.11.2019 mennessä.

Kustannukset

Nyt saatu tarjous alittaa suunnittelijakonsulttien laatiman kustannusarvion 6 221 410 euroa (alv. 0 %) noin 19 %:lla.

Tarjouspyyntömenettely

Urakan hankinnasta on jätetty avoimeen hankintamenettelyyn perustuva EU-hankintailmoitus 5.7.2018 sähköisessä tietokannassa www.hankintailmoitukset.fi.

Tarjouspyynnön mukaisesti urakoitsijaksi valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antanut tarjoaja. Kokonaistaloudellisesti edullisin on tarjous, joka on rakennuttajan asettamat tarjoajan soveltuvuutta koskevat vaatimuksen täyttävistä tarjouksista hinnaltaan halvin.

Tarjouskilpailussa saatiin määräaikaan mennessä kuusi (6) tarjousta.

Urakkatarjoukset

Rakennuttaminen -palvelu on saanut seuraavat pyytämänsä kokonaisurakkatarjoukset (tarjoushinnat on ilmoitettu verottomina):

1.

Graniittirakennus Kallio Oy

5 212 000 euroa

2.

YIT Rakennus Oy

5 429 800 euroa

3.

Destia Oy

5 940 000 euroa

4.

E.M. Pekkinen Oy

5 991 000 euroa

5.

Kreate Oy

6 187 000 euroa

6.

TYL Kanava

7 287 475 euroa

 

Saadut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja täyttivät rakennuttajan asettamat vaatimukset.

Esittelijä

tekninen johtaja

Jaakko Stauffer

Lisätiedot

Tomi Laine, ylläpitoinsinööri, puhelin: 310 39762

tomi.m.laine(a)hel.fi

Liitteet

1

Graniittirakennus Kallio Oy:n tarjous 31.8.2018

Muutoksenhaku

Päätöskohdasta A

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta

Päätöskohdasta B-C

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjouksen jättäneet

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta

Rakennuttaminen -palvelu

 

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 58200

Sörnäistenkatu 1

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alv.nro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

15/2018

1 (23)

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

 

Asia/4

 

20.09.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 110

Talonrakennushankkeiden tietomallikoordinaattoripalvelujen puitejärjestely 2018 - 2020

HEL 2018-006883 T 02 08 02 00

Päätös

A

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti sulkea pois tarjouskilpailusta Ramboll Finland Oy:n osa-alueita 1 ja 2 koskevan tarjouksen, koska se ei täyttänyt tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia vastuullisten tietomallikoordinaattoreiden osalta.

B

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa teknisen johtajan tekemään kaupunkiympäristön toimialan käyttöön tulevat talonrakennushankkeiden tietomallikoordinaattoripalvelujen kahta eri osa-aluetta koskevat puitesopimukset 31.10.2020 saakka jäljempänä mainituin ehdoin edullisuusjärjestyksessä seuraavien kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneiden yritysten kanssa:


Osa-alue 1 (Talonrakennushankkeiden tietomallikoordinaattoripalvelut):

  1. Sweco PM Oy
  2. Tietoa Finland Oy
  3. Gravicon Oy
  4. FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy.


Osa-alue 2 (Asuntotuotannon talonrakennushankkeiden tietomallikoordinaattoripalvelut):

  1. Tietoa Finland Oy
  2. FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy.

Puitesopimukset tehdään seuraavin ehdoin:

Puitesopimus on määräaikainen. Puitesopimus tulee voimaan aikaisintaan 1.11.2018 ja, kun sopimus on allekirjoitettu. Kaupunkiympäristön toimiala allekirjoittaa sopimukset aikaisintaan, kun hankintalain mukainen odotusaika on kulunut ja hankintapäätös on lainvoimainen. Sopimus päättyy 31.10.2020.

Sopimusta voidaan jatkaa sopimuskauden jälkeen kahdella vuodella, yhdellä vuodella kerrallaan, mikäli tilaaja ilmoittaa tästä toimittajalle kirjallisesti tai sähköisessä muodossa viimeistään kolme kuukautta etukäteen ennen sopimuksen päättymistä. Kyseessä on Tilaajan optio. Tilaaja päättää, hyödyntääkö se hankintaan kuuluvia optiokausia. Sopimuksen enimmäiskesto on kuitenkin yhteensä enintään neljä (4) vuotta; 2+1+1.

Kaupunkiympäristön toimialan hankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon arvioidaan olevan arvonlisäverottomana 6 000 000 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöön-otettavat optiovuodet, 1+1.

Tilaukset sopimustoimittajilta tehdään ensisijaisesti puitesopimuskilpailutuksen sijoittumisjärjestyksen perusteella. Jos etusijajärjestyksen perusteella ensisijainen sopimustoimittaja ei pysty toteuttamaan tilausta tai sopimustoimittajan kanssa ei päästä yksimielisyyteen toimeksiannon kattohinnasta, tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta sopimustoimittajalta.

Etusijajärjestyksestä voidaan poiketa myös, jos

        etusijajärjestyksessä ensimmäisenä oleva sopimustoimittaja ei pysty tekemään toimeksiantoa tilaajan edellyttämässä aikataulussa, jolloin tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta sopimustoimittajalta

        etusijajärjestyksessä ensimmäisenä olevalla sopimustoimittajalla ei ole kapasiteettia toimeksiannon toteuttamiseen hankkeen laajuuden johdosta, jolloin tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta sopimustoimittajalta

        kyseessä on lisä- tai jatkotilaus, jota ei ole tarkoituksenmukaista tilata muulta kuin työn alkuperäiseltä toimittajalta

        jollakin sopimustoimittajista on referenssien perusteella työn edellyttämää erityisosaamista

        sopimustoimittajan aikaisemman toimeksiannon on todettu olevan myöhässä, jolloin tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta sopimustoimittajalta

        koko sopimuskauden ajan ko. puitesopimustöissä hankintayksikkö voi järjestää puitesopimustoimittajien kesken minikilpailutuksen (= kevennetty kilpailutus), kun hankinnan arvioitu arvo ylittää 60 000 euroa.

Minikilpailutuksessa Tilaaja toimittaa yhtäaikaisesti hankinnan edellytykset omaaville puitesopimustoimittajille tarjouspyynnön, jolla Tilaaja pyytää katto- tai kokonaishintaisia tarjouksia suoritettavista töistä. Valintaperusteena on hinnaltaan halvin tarjous. Minikilpailutetuissa hankinnoissa noudatetaan puitesopimuksen sopimusehtoja.

Kansallisen kynnysarvon alittavissa hankinnoissa tilaus voidaan perustellusta syystä tehdä etusijajärjestyksestä poiketen sopivimmaksi katsotulta sopimustoimittajalta.

Puitesopimus ei velvoita Tilaajaa ostamaan palveluja Sopimustoimittajilta. Tämä sopimus ei tuota puitejärjestelyyn valituille Sopimustoimittajille yksinoikeutta kaupungin hankkimiin tässä sopimuksessa määriteltyihin palveluihin.

Tilaaja ei sitoudu tilaamaan puitesopimuksen sisältämiä palveluja.

Esittelijä

tekninen johtaja

Jaakko Stauffer

Lisätiedot

Jari Kitunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 84081

jari.kitunen(a)hel.fi

Sakari Heikkinen, yksikön päällikkö, puhelin: 310 38458

sakari.heikkinen(a)hel.fi

Maarit Johansson, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 43148

maarit.johansson(a)hel.fi

Liitteet

1

1A Osa-alue 1 Laadunarviointikriteerit

2

1B Osa-alue 2 Laadunarviointikriteerit

3

2A Laadunarviointitaulukko osa-alue 1

4

2B Laadunarviointitaulukko osa-alue 2

5

3A Vertailuhintataulukko osa-alue 1

6

3B Vertailuhintataulukko osa-alue 2

7

4A HINTA-LAATU-vertailutaulukko osa-alue 1

8

4B HINTA-LAATU-vertailutaulukko osa-alue 2

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjouksen jättäneet

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta
Liite 1
Liite 2
Liite 3
Liite 4
Liite 5
Liite 6
Liite 7
Liite 8

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Puitesopimukseen perustuvat hankinnat

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala teettää rakennusten peruskorjaus- ja uudisrakennushankkeiden tietomallikoordinaattorin tehtäviä sekä muuta asiantuntijatyötä kaupungin erikokoisiin julkisiin rakennushankkeisiin ja asuntotuotantoon sekä muihin tarkoituksiin.

Hankinta on jaettu kahteen (2) eri osa-alueeseen seuraavasti:

  1. Talonrakennushankkeiden tietomallikoordinaattoripalvelut
  2. Asuntotuotannon talonrakennushankkeiden tietomallikoordinaattoripalvelut.

Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella puitesopimukset 31.10.2020 saakka. Tarjoukset annetaan kiinteinä yksikköhintoina 31.10.2020 saakka.

Kaupunkiympäristön toimialan hankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon arvioidaan olevan arvonlisäverottomana 6 000 000 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöön-otettavat optiovuodet, 1+1.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että puitejärjestelyn piiriin valitaan osa-alueittain 5 - 8 sopimustoimittajaa, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta.

Hankintamenettely

Hankintaan sovelletaan lakia julkisista hankinnoista. Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Tarjouskilpailusta julkaistiin EU-kynnysarvon ylittävää palveluhankintaa koskeva hankintailmoitus ”Talonrakennushankkeiden tietomallikoordinaattoripalvelujen puitejärjestely 2018 - 2020” TEM:n ylläpitämässä sähköisessä ilmoituskanava HILMAssa 25.6.2018.

Hankintailmoituksessa ilmoitettiin kaupunkiympäristön toimialan käyttämän sähköisen tarjouspalvelun internet-sivun osoite, josta sähköisessä muodossa olevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityvien noudettavissa.

Tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset

Tarjouspyynnön vaatimuksena on, että tarjoajan on täytettävä ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot. Lisäksi tarjoajan edellytetään täyttävän kaikki tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset ja velvoitteet. Tarjouspyynnön mukaan tarjoajien on pyydettäessä toimitettava kaikki tilaajavastuulain mukaiset todistukset ja selvitykset tai tämän tulee olla liittynyt Tilaajavastuu.fi / Luotettava Kumppani -palveluun ja tilaajavastuulain mukaisten tietojen olla hankintayksikön saatavilla kyseisestä palvelusta.

Sopimustoimittajaksi valitulta tarjoajalta edellytetään koko sopimuskauden voimassaolevaa konsulttivastuuvakuutusta ja tutkimustoiminnan kattavaa toiminnan vastuuvakuutusta, summaltaan vähintään 500 000 euroa.

Tarjoajien tulee nimetä kaksi (2) kaksi vastuullista tietomallikoordinaattoria, joilta edellytetään vähintään ammatillisessa korkeakoulussa tai teknillisessä oppilaitoksessa suoritettua insinöörin tutkintoa talonrakennus- tai talotekniikan alalta tai rakennusarkkitehdin tutkinto ja vähintään kolmen (3) vuoden työkokemus talonrakentamisen tietomallikoordinaattorin tehtävissä sekä pätevyys tarjoajan käytössä olevan tietomallien tarkastusohjelman sujuvaan hallintaan. Lisäksi vastuullisilta suunnittelijoilta edellytetään hyvää suomen kielen taitoa. Mikäli nimetyn vastuullisen suunnittelijan äidinkieli ei ole suomi, tulee sopimustoimittajaksi esitettävän tarjoajan esittää kyseisen henkilön osalta kielitaitotasoa osoittava todistus, jonka on oltava vähintään taitotasoa C2.

Referensseinä osa-alueen 1 tarjoajilta edellytetään kolmea (3), vuonna 2015 tai sen jälkeen valmistunutta tai toteutus- tai suunnitteluvaiheessa olevaa Tilastokeskuksen rakennusluokituksen 1994 mukaisia rakennusluokkien C112-, D-, F-, G-, H- tai L-rakennuksiin kohdistunutta peruskorjaus- ja/tai uudisrakennushanketta, joissa tarjoava yritys on vastannut kohteen tietomallikoordinaattoritehtävistä. Suunnittelutehtävien laajuuden on tullut olla vähintään 600 brm².

Referensseinä osa-alueen 2 tarjoajilta edellytetään kolmea (3), vuonna 2015 tai sen jälkeen valmistunutta tai toteutus- tai suunnitteluvaiheessa olevaa Tilastokeskuksen rakennusluokituksen 1994 mukaisia rakennusluokan A03-rakennuksiin kohdistunutta peruskorjaus- ja/tai uudisrakennushanketta, joissa tarjoava yritys on vastannut kohteen tietomallikoordinaattoritehtävistä. Suunnittelutehtävien laajuuden on tullut olla vähintään 3 000 brm².

Tarjouspyynnön muina vaatimuksina tarjoajien tulee täyttää työajanseurantajärjestelmälle tarjouspyynnössä asetetut vaatimukset ja toimittaa tarjouksen liitteenä yrityksen tietomallikoordinoinnin prosessikuvaus.

Saadut tarjoukset

Määräaikaan, 27.8.2018 klo 9.00, mennessä tarjouksen jätti viisi (5) yritystä.

Tarjouksista viisi (5) koski osa-aluetta 1 ja kolme (3) osa-aluetta 2.

Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.

Avauspöytäkirja on nähtävänä kaupunkiympäristön toimialan tiloissa.

Soveltuvuusvaatimusten täyttymisen ja tarjousten tarkastus

Tarjouspyynnössä asetettujen soveltuvuusehtojen täyttymisen ja tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastuksen yhteydessä todettiin, että:

Ramboll Finland Oy:n tarjous ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia vastuullisten tietomallikoordinaattorien osalta. Tarjouspyynnön vähimmäisvaatimusten mukaan vastuullisilta tietomallikoordinaattoreilta edellytetään vähintään kolmen (3) vuoden työkokemusta talonrakentamisen tietomallikoordinaattorin tehtävissä. Ramboll Finland Oy:n tarjouksessa osa-alueen 1 toiseksi vastuulliseksi tietomallikoordinaattoriksi ja osa-alueen 2 ensimmäiseksi tietomallikoordinaattoriksi nimetyt henkilöt eivät täytä työkokemukselle asetettuja vähimmäisvaatimuksia. Näin ollen Ramboll Finland Oy:n tarjous tulee sulkea pois tarjouskilpailusta.

Tarjouspyyntö on nähtävänä kaupunkiympäristön toimialan toimitiloissa.

Laadunarviointi

Hankintayksikön edustajista koostunut arviointiryhmä antoi tarjouksille laatupisteet asetettujen laadunarviointikriteerien perusteella.

Laadunarviointikriteerit on esitetty liitteissä 1/1A ja 2/1B. Laadunarviointitaulukot ovat liitteinä 3/2A ja 4/2B.

Hintatarjoukset

Hintatarjousten vertailuhinta muodostuu SKOL-luokittain (02, 03 ja 04) tuntimääräkertoimellaan painotettujen tuntiveloitushintojen summasta. Vertailuhinnan laskentatapa on esitetty tarkemmin hintavertailutaulukossa.

Vertailuhintataulukot ovat liitteinä 5/3A ja 6/3B.

Tarjousten vertailu

Tarjousten vertailuperusteena on tarjouksen kokonaistaloudellinen edullisuus.

Tarjousten vertailussa hinnan osuus on 40 % ja laadun 60 %.

Tarjousten vertailussa käytettävät hintapisteet muodostuvat siten, että vertailuhinnaltaan halvin tarjous (a) saa 40 hintapistettä. Muiden tarjousten vertailussa käytettävät hintapisteet muodostuvat näiden vertailuhinnasta (b) kaavalla a/b*40 pistettä.

Tarjousten vertailussa käytettävät laatupisteet muodostuvat tarjousten laatupisteistä siten, että parhaat laatupisteet (c) saanut tarjous saa 60 laatupistettä. Muiden tarjousten vertailussa käytettävät laatupisteet muodostuvat näiden laatupisteistä (d) kaavalla d/c*60 pistettä.

Tarjousten vertailupisteet muodostuvat tarjousten vertailussa käytettävien hintapisteiden ja laatupisteiden summasta siten, että parhaat yhteenlasketut hinta- ja laatupisteet (x) saanut tarjous saa 100 pistettä. Muiden tarjousten vertailussa käytettävät pisteet muodostuvat näiden yhteenlasketuista hinta- ja laatupisteistä (y) kaavalla y/x*100.

Puitesopimukseen valitaan kumppanit yhteispistemäärän järjestyksen mukaisessa edullisuusjärjestyksessä korkeimmasta pistemäärästä alaspäin.

Hinta-laatu-vertailutaulukot ovat liitteinä 7/4A ja 8/4B.

Puitesopimukseen perustuvat toimeksiannot ja puitesopimuskumppanien valinta

Tilaukset sopimustoimittajilta tehdään ensisijaisesti puitesopimuskilpailutuksen sijoittumisjärjestyksen perusteella. Jos etusijajärjestyksen perusteella ensisijainen sopimustoimittaja ei pysty toteuttamaan tilausta tai sopimustoimittajan kanssa ei päästä yksimielisyyteen toimeksiannon kattohinnasta, tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta sopimustoimittajalta.

Etusijajärjestyksestä voidaan poiketa myös, jos

        etusijajärjestyksessä ensimmäisenä oleva sopimustoimittaja ei pysty tekemään toimeksiantoa tilaajan edellyttämässä aikataulussa, jolloin tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta sopimustoimittajalta

        etusijajärjestyksessä ensimmäisenä olevalla sopimustoimittajalla ei ole kapasiteettia toimeksiannon toteuttamiseen hankkeen laajuuden johdosta, jolloin tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta sopimustoimittajalta

        kyseessä on lisä- tai jatkotilaus, jota ei ole tarkoituksenmukaista tilata muulta kuin työn alkuperäiseltä toimittajalta

        jollakin sopimustoimittajista on referenssien perusteella työn edellyttämää erityisosaamista

        sopimustoimittajan aikaisemman toimeksiannon on todettu olevan myöhässä, jolloin tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta sopimustoimittajalta

        koko sopimuskauden ajan ko. puitesopimustöissä hankintayksikkö voi järjestää puitesopimustoimittajien kesken minikilpailutuksen (= kevennetty kilpailutus), kun hankinnan arvioitu arvo ylittää 60 000 euroa.

Minikilpailutuksessa Tilaaja toimittaa yhtäaikaisesti hankinnan edellytykset omaaville puitesopimustoimittajille tarjouspyynnön, jolla Tilaaja pyytää katto- tai kokonaishintaisia tarjouksia suoritettavista töistä. Valintaperusteena on hinnaltaan halvin tarjous. Minikilpailutetuissa hankinnoissa noudatetaan puitesopimuksen sopimusehtoja.

Tarjouspyynnössä on mainittu, että puitesopimus tehdään osa-alueittain 5 - 8 sopimuskumppanin kanssa, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta.

Esitetään, että sopimustoimittajia talonrakennushankkeiden tietomallikoordinaattoripalvelujen puitejärjestelyn piiriin valitaan osa-alueittain seuraavasti:

Osa-alue 1: 4 sopimustoimittajaa
Osa-alue 2: 2 sopimustoimittajaa.

Kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset osa-alueittain ovat järjestyksessä seuraavilla yrityksillä:

Osa-alue 1 (Talonrakennushankkeiden tietomallikoordinaattoripalvelut):

  1. Sweco PM Oy
  2. Tietoa Finland Oy
  3. Gravicon Oy
  4. FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy.

Osa-alue 2 (Asuntotuotannon talonrakennushankkeiden tietomallikoordinaattoripalvelut):

  1. Tietoa Finland Oy
  2. FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy.

Esittelijä

tekninen johtaja

Jaakko Stauffer

Lisätiedot

Jari Kitunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 84081

jari.kitunen(a)hel.fi

Sakari Heikkinen, yksikön päällikkö, puhelin: 310 38458

sakari.heikkinen(a)hel.fi

Maarit Johansson, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 43148

maarit.johansson(a)hel.fi

Liitteet

1

1A Osa-alue 1 Laadunarviointikriteerit

2

1B Osa-alue 2 Laadunarviointikriteerit

3

2A Laadunarviointitaulukko osa-alue 1

4

2B Laadunarviointitaulukko osa-alue 2

5

3A Vertailuhintataulukko osa-alue 1

6

3B Vertailuhintataulukko osa-alue 2

7

4A HINTA-LAATU-vertailutaulukko osa-alue 1

8

4B HINTA-LAATU-vertailutaulukko osa-alue 2

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjouksen jättäneet

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta
Liite 1
Liite 2
Liite 3
Liite 4
Liite 5
Liite 6
Liite 7
Liite 8

Tiedoksi

Kymp/Rya/Rake

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 58200

Sörnäistenkatu 1

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alv.nro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

15/2018

1 (23)

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

 

Asia/5

 

20.09.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 111

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston kokouksen peruuttaminen

HEL 2017-012629 T 00 00 02

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti peruuttaa 4.10.2018 pidettäväksi sovitun kokouksen.

Esittelijä

tekninen johtaja

Jaakko Stauffer

Lisätiedot

Eija Höhl, hallintosihteeri, puhelin: 310 36422

eija.hohl(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Helsingin kaupungin hallintosäännön 3 §:n mukaan toimielin kokoontuu päättäminään aikoina sekä lisäksi puheenjohtajan tai hänen estyneenä ollessaan varapuheenjohtajan kutsusta.

Esittelijä

tekninen johtaja

Jaakko Stauffer

Lisätiedot

Eija Höhl, hallintosihteeri, puhelin: 310 36422

eija.hohl(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Tiedoksi

Kaupunginkanslia

Kymp

Päätöshistoria

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 31.05.2018 § 79

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 58200

Sörnäistenkatu 1

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alv.nro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

15/2018

1 (23)

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

 

 

 

20.09.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

MUUTOKSENHAKUOHJEET

1

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 107, 108, 109 (Päätöskohdasta B-C) ja 111 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

2

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Pöytäkirjan 109 (Päätöskohdasta A) ja 110 §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

        hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu

        miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi

        millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:

Radanrakentajantie 5

 

00520 HELSINKI

Sähköpostiosoite:

markkinaoikeus@oikeus.fi

Faksinumero:

029 56 43314

Käyntiosoite:

Radanrakentajantie 5

Puhelinnumero:

029 56 43300

 

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

        päätös, johon haetaan muutosta

        miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi

        perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

        päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä

        todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta

        asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle

Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.


 

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

Risto Rautava

puheenjohtaja

 

 

 

 

Eija Höhl

pöytäkirjanpitäjä

 

 

Pöytäkirja tarkastettu

 

 

 

Mauri Venemies

 

 

Asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu.

 

Pöytäkirja on pidetty nähtävänä yleisessä tietoverkossa osoitteessa www.hel.fi 24.09.2018.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 58200

Sörnäistenkatu 1

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alv.nro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566