Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 15/2019 |
|
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
|
| |
| 14.11.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
Kokousaika | 14.11.2019 16:00 - 16:32 |
|
|
Kokouspaikka | Lautakunnan sali, Kansakoulukatu 3 |
Läsnä
Jäsenet
Rautava, Risto | puheenjohtaja |
Särelä, Mikko | varapuheenjohtaja |
Kupias, Marianna |
|
Meretniemi, Jaakko |
|
Saarinen, Ada Rosa Johanna |
|
Venemies, Mauri |
|
Stambej, Kenneth | varajäsen |
Muut
Hilden, Sari | vs. tekninen johtaja |
Raveala, Jarmo | vs. rakennetun omaisuuden hallintapäällikkö |
Seppälä, Hannu | ylläpitopäällikkö |
Kuusi, Virve | yksikön päällikkö, tiedottaja |
Höhl, Eija | hallintosihteeri |
Pakarinen, Päivi | lakimies |
Puheenjohtaja
Risto Rautava | 106 - 109 § |
Esittelijät
Sari Hilden | vs. tekninen johtaja |
Pöytäkirjanpitäjä
Eija Höhl | hallintosihteeri |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Sörnäistenkatu 1 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 15/2019 |
|
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
|
| |
| 14.11.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ | Asia |
|
106 | Asia/1 | Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
107 | Asia/2 | Ilmoitusasiat |
108 | Asia/3 | Nuorten vastaanoton hankesuunnitelman hyväksyminen |
109 | Asia/4 | Kattolumien pudotustöiden puitejärjestely 2019 - 2021 |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Sörnäistenkatu 1 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 15/2019 | 1 (24) |
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
| Asia/1 | |
| 14.11.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 106
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.
Samalla kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti valita pöytäkirjantarkastajaksi jäsen Jaakko Meretniemen ja varatarkastajaksi jäsen Ada Saarisen.
Esittelijä
vs. tekninen johtaja
Sari Hilden
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
vs. tekninen johtaja
Sari Hilden
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Sörnäistenkatu 1 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 15/2019 | 1 (24) |
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
| Asia/2 | |
| 14.11.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 107
Ilmoitusasiat
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti merkitä tiedoksi.
Kvsto 23.10.2019 § 313
Kaarelan raitin uudisrakennuksen hankesuunnitelma
HEL 2019-006537
Kaupunginvaltuusto hyväksyi Kaarelan raitin päiväkodin ja Kannelmäen peruskoulun Kaarelan raitin toimipisteen 4.6.2019 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 3 300 brm² ja rakentamiskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 15 300 000 euroa huhtikuun 2019 kustannustasossa.
Kvsto 23.10.2019 § 314
Vartiokylän Myllypuron Myllymatkantie 1 asemakaavan muutos nro 12505 (sisältää liikennesuunnitelman nro 6954)
HEL 2016-007788
Kaupunginvaltuusto hyväksyi 45. kaupunginosan (Vartiokylä, Myllypuro) korttelin 45135 tontin 1 sekä katu- ja puistoalueiden asemakaavan muutosehdotuksen 11.6.2019 päivätyn piirustuksen nro 12505 mukaisena ja asemakaavaselostuksesta ilmenevin perustein. Muutoksella muodostuu uusi kortteli 45168.
Kylk 17.9.2019 § 457
Tervasaaren aitan asemakaavan muuttaminen (nro 12557)
HEL 2017-012687
Kaupunkiympäristölautakunta päätti
- hyväksyä 17.9.2019 päivätyn asemakaavan muutoksen piirustuksen nro 12557 mukaisena. Asemakaavan muutos koskee 1. kaupunginosan (Kruununhaka) lähivirkistysaluetta
- antaa vuorovaikutusraportista ilmenevät vastineet valmisteluaikana esitettyihin mielipiteisiin, kannanottoihin sekä julkisena nähtävilläoloaikana saatuihin lausuntoihin ja muistutuksiin. Päätösasiakirjat ja vuorovaikutusraportti ovat luettavissa kaupunkiympäristön toimialan asiakaspalvelussa, Sörnäistenkatu 1, sekä internet-sivuilla: Päätöksenteko
www.hel.fi/kaupunkiymparisto/fi
- ilmoittaa päätöksestään ja vuorovaikutusraportista muodostuvan MRL 65 §:n mukaisen kunnan perustellun kannanoton niille kaavasta muistutuksen tehneille, jotka ovat ilmoittaneet osoitteensa. Kaupunkiympäristölautakunta päätti asemakaavan muutoksesta hallintosäännön 16 luvun 1 §:n kohdan 2 perusteella, koska kaavaratkaisulla ei katsota olevan merkittäviä vaikutuksia.
Esittelijä
vs. tekninen johtaja
Sari Hilden
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
vs. tekninen johtaja
Sari Hilden
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Sörnäistenkatu 1 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 15/2019 | 1 (24) |
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
| Asia/3 | |
| 14.11.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 108
Nuorten vastaanoton hankesuunnitelman hyväksyminen
HEL 2019-006589 T 10 06 00
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti Nuorten vastaanoton 1.11.2019 päivätyn hankesuunnitelman hyväksymisestä ja tilojen vuokraamisesta sosiaali- ja terveystoimialan käyttöön siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 1,486 brm² ja vuokra-aika on 20 vuotta alkaen arvioidun valmistusajan 1.1.2023 jälkeen. Hankkeen pääomitettu enimmäishinta on arvonlisäverottomana 3,63 miljoonaa euroa syyskuun 2019 kustannustasossa.
Päätös tehtiin ehdolla, että sosiaali- ja terveyslautakunta antaa hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon.
Käsittely
Sari Hilden: Esittelijä muuttaa esitystä seuraavasti:
Nuorten vastaanoton hankesuunnitelman hyväksyminen
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päättää Nuorten vastaanoton 1.11.2019 päivätyn hankesuunnitelman hyväksymisestä ja tilojen vuokraamisesta sosiaali- ja terveystoimialan käyttöön siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 1,486 brm² ja vuokra-aika on 20 vuotta alkaen arvioidun valmistusajan 1.1.2023 jälkeen. Hankkeen pääomitettu enimmäishinta on arvonlisäverottomana 3,63 miljoonaa euroa syyskuun 2019 kustannustasossa.
Päätös tehdään ehdolla, että sosiaali- ja terveyslautakunta antaa hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon.
Päätösehdotuksen kohta B poistetaan.
Esittelijän perusteluista muutetaan kohta:
Hankkeen rakentamiskustannukset
Kustannusarvion mukaan hankkeen rakentamiskustannukset kustannustasossa 9/2019 RI 104,4; THI 189,3 ovat arvonlisäverottomana yhteensä 3,63 miljoonaa euroa (2 500 euroa/brm²).
Liitteenä 1 oleva hankesuunnitelma korjataan vastaavalla tavalla:
Hankesuunnitelmassa oleva hankkeen enimmäishinta on virheellinen johtuen siitä, että sen laskennassa on virheellisesti käytetty vuokraa, joka sisältää ylläpitovuokran ja lisäksi vuokraa ei ole siinä diskontattu.
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto hyväksyi esittelijän muutetun ehdotuksen.
Esittelijä
vs. tekninen johtaja
Sari Hilden
Lisätiedot
Hanna Lehtiniemi, hankesuunnittelija, puhelin: 310 87723
hanna.lehtiniemi(a)hel.fi
Liitteet
1 | Hankesuunnitelma 2821U10037 Nuorten vastaanotto_Päätöksen liite_A |
2 | Hankesuunnitelma 2821U10037 liitteet _A |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, kaupunkiympäristölautakunta |
Esitysehdotus
A
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto esittää kaupunginhallitukselle Nuorten vastaanoton 1.11.2019 päivätyn hankesuunnitelman hyväksymistä ja tilojen vuokraamista sosiaali- ja terveystoimialan toimialan käyttöön siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 1 486 brm² ja vuokra-aika on 20 vuotta alkaen arvioidun valmistumisajan 1.1.2023 jälkeen. Hankkeen pääomitettu enimmäishinta on arvonlisäverottomana 6 438 000 euroa syyskuun 2019 kustannustasossa. Päätös tehdään ehdolla, että sosiaali- ja terveyslautakunta antaa hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon.
B
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päättää oikeuttaa rakennukset ja yleiset alueet palvelukokonaisuuden jatkamaan hankkeen valmistelua odottamatta hankepäätöstä.
Tiivistelmä
Uudishankkeen myötä kaksi nuorten vastaanottoyksikköä yhdistetään. Samalla tehostetaan muuta tilankäyttöä. Uudisrakennus korvaa Malminkartanon ja Herttoniemen nuorten vastaanottotilat. Käyttäjänä on sosiaali- ja terveystoimialan perhe- ja sosiaalipalvelut, lastensuojelu, lastensuojelun palvelut, nuorten vastaanotto. Nuorten vastaanotto vastaa nuorisoikäisten kiireellisiin- ja avohuollon tukitoimin tehtäviin kodin ulkopuolisiin sijoituksiin lastensuojelulain nojalla. Hankkeen toteuttaja rakentaa uudisrakennuksen tilaajan viitesuunnitelmien pohjalta ja vuokraa sen kaupungin käyttöön 20 vuoden pituiseksi vuokrajaksoksi.
Esittelijän perustelut
Suunnittelu ja rakentaminen toteutetaan kaupunkiympäristön toimialan kohteesta järjestämän tarjouskilpailun mukaisesti. Tilat toteutetaan siten, että vuokraus sisältää kokonaisvastuullisesti maarakennus- ja pihatyöt, suunnittelun, liittymät sekä tilojen rakentamisen käyttövalmiiksi. Vuokranantaja vastaa kohteen suunnittelusta, rakentamisen valmistelusta ja rakentamisesta tarjouskilpailussa esitettyjen viitesuunnitelmien pohjalta ja vuokraa kohteen vuokralaisen käyttöön kahdenkymmenen vuoden vuokrakaudeksi. Vuokranantaja vastaa vuokrakauden ajan rakennuksen ylläpidosta. Vuokranantajan tuottamiin palveluihin sisältyy muun muassa kiinteistönhoito ja vuosikorjaukset.
Tarve
Nuorten vastaanotto vastaa nuorisoikäisten kiireellisiin- ja avohuollon tukitoimin tehtäviin kodin ulkopuolisiin sijoituksiin lastensuojelulain nojalla. Nuorisoikäisten kiireellisten- ja avohuollon tukitoimin tehtävien sijoitusten järjestäminen on välttämätöntä. Sijoitusten määrät ovat viime vuosina lisääntyneet.
Uudishankkeessa yhdistetään Malminkartanon ja Herttoniemen vastaanoton yksiköt. Yhdistäminen lisää palvelun joustavuutta sekä asiakasturvallisuutta. Lisäksi uudishanke mahdollistaa vastaanottoyksikön henkilöstön resurssoinnin ja osaamisen keskittämisen, jolloin voidaan paremmin vastata kiireellisesti sijoitettujen nuorten vaativiin ja vaihteleviin tarpeisiin.
Hankkeen laajuus
Rakennuksen arvioitu enimmäislaajuus on 1 450 brm² ja 1 250 htm².
Hankkeen rakentamiskustannukset
Kustannusarvion mukaan hankkeen rakentamiskustannukset kustannustasossa 9/2019 RI 104,4; THI 189,3 ovat arvonlisäverottomana yhteensä 6 438 000 euroa (4 332 euroa/brm²).
Tilakustannus käyttäjille
Hankkeen arvioitu tilakustannus eli tilahankkeiden käsittelyohjeiden (Khs 14.12.2015) mukaan määritelty sisäinen vuokra on noin 23,19 euroa/htm², josta pääomavuokra on 19,75 euroa/htm² ja perustamiskustannuksen vuokra 3,44 euroa/htm², yhteensä 29 295 euroa/kk ja 351 543 euroa/vuosi. Neliövuokran perusteena on 1 263 htm². Lopullinen vuokra tarkistetaan toteutuneiden kustannusten mukaan. Pääomavuokrassa on huomioitu yksityiselle vuokranantajalle maksettava vuokra sekä perustamiskustannuksen vuokra.
Rahoitus
Hanke sisältyy vuokrahankkeena vuoden 2019 talousarvion vuokra- ja osakekohteiden uudis- ja peruskorjausohjelmaan vuosiksi 2019 - 2021.
Väliaikaiset tilat
Hanke ei edellytä väliaikaisia tiloja.
Hankkeen toteutus ja aikataulu
Hankkeen toteutusvastuu on kaupunkiympäristötoimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuudella. Suunnittelu ja rakentaminen toteutetaan kaupunkiympäristön toimialan kohteesta järjestämän tarjouskilpailun mukaisesti. Vuokranantaja vastaa kohteen suunnittelusta, rakentamisen valmistelusta ja rakentamisesta vuokralaisen viitesuunnitelmien pohjalta ja vuokraa kohteen vuokralaisen käyttöön kahdenkymmenen vuoden vuokrakaudeksi. Vuokranantaja vastaa vuokrakauden ajan rakennuksen ylläpidosta. Vuokranantajan tuottamiin palveluihin sisältyy muun muassa kiinteistönhoito ja vuosikorjaukset. Vuokralaisen vastuulla olevista ylläpitopalveluista vastaa kaupunkiympäristötoimialan ylläpitopalvelut.
Toimivalta ottaa vuokralle liikehuoneisto, kun sopimuksen ennakoitu kokonaisarvo on 5 - 10 miljoonaa euroa, on kaupunginhallituksella. Mikäli kaupunginhallitus hyväksyy päätösehdotuksen, päätöksen täytäntöönpanon yhteydessä kaupunginhallitus oikeuttaa kaupunkiympäristön toimialan rakennukset ja yleiset alueet palvelukokonaisuuden toimitilavuokrausyksikön päällikön tekemään päätöksen mukaiset vuokrasopimukset sekä tekemään vuokrasopimuksiin tarvittaessa vähäisiä muutoksia.
Varsinainen vuokrasopimus solmitaan sen jälkeen, kun lopullisen päättäjän päätös hankesuunnitelman hyväksymisestä on lainvoimainen, sopimuspiirustukset, aikataulu ja laatusuunnitelmat ovat valmiit ja rakennuslupa on myönnetty. Vuokrasopimukseen otetaan allekirjoitushetkellä voimassa olevan kuntien ja kuntayhtymien eräiden oikeustoimien väliaikaisesta rajoittamisesta sosiaali- ja terveydenhuollossa annetun lain (29.6.2016/548) edellyttämät irtisanomisehdot.
Kohteen tavoitteellinen valmistuminen 12/2022 ja tilojen käyttöönotto 1/2023.
Esittelijä
vs. tekninen johtaja
Sari Hilden
Lisätiedot
Hanna Lehtiniemi, hankesuunnittelija, puhelin: 310 87723
hanna.lehtiniemi(a)hel.fi
Liitteet
1 | Hankesuunnitelma 2821U10037 Nuorten vastaanotto _A |
2 | Hankesuunnitelma 2821U10037 liitteet _A |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Tiedoksi
Sote
Rya/Roha
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Sörnäistenkatu 1 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 15/2019 | 1 (24) |
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
| Asia/4 | |
| 14.11.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 109
Kattolumien pudotustöiden puitejärjestely 2019 - 2021
HEL 2019-006828 T 02 08 02 01
Päätös
A
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto sulkee Marmeko Oy:n tarjouskilpailusta, koska Marmeko Oy ei täyttänyt tarjouskilpailussa tarjoajien soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia.
B
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa teknisen johtajan tekemään kaupunkiympäristön toimialan käyttöön tulevat kattolumien pudotustöiden puitesopimukset 15.12.2021 saakka jäljempänä mainituin ehdoin seuraavien viiden (5) kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneen yrityksen kanssa:
- Ikkunahuolto Oy Karttunen
- City-Air Oy
- Oy Malgon Ltd
- Helsingin Kivitekniikka Oy
- Kattotutka Oy.
Puitesopimus tehdään seuraavin ehdoin:
Puitesopimus on määräaikainen. Puitesopimus tulee voimaan aikaisintaan 16.12.2019 ja, kun sopimus on allekirjoitettu. Tilaaja allekirjoittaa sopimukset aikaisintaan, kun hankintalain mukainen odotusaika on kulunut ja hankintapäätös on lainvoimainen. Sopimus päättyy 15.12.2021.
Sopimusta voidaan jatkaa sopimuskauden jälkeen kahdella vuodella, yhdellä vuodella kerrallaan, mikäli tilaaja ilmoittaa tästä toimittajalle kirjallisesti tai sähköisessä muodossa viimeistään kolme kuukautta etukäteen ennen sopimuksen päättymistä. Kyseessä on Tilaajan optio. Tilaaja päättää, hyödyntääkö se hankintaan kuuluvia optiokausia. Sopimuksen enimmäiskesto on kuitenkin yhteensä enintään neljä (4) vuotta; 2+1+1.
Kaupunkiympäristön toimialan tekemien toimeksiantojen yhteenlasketun arvon arvioidaan olevan arvonlisäverottomana 50 000 - 4 000 000 euroa vuodessa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettavat optiovuodet, 1+1.
Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset otteet rikosrekisteristä. Hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain 80 §:n mukainen pakollinen poissulkemisperuste. Poissulkemisperusteen ilmetessä ratkaistaan hankintaa koskeva päätös uudelleen oikaisemalla tätä päätöstä hankintalain 132 §:n mukaisesti.
Puitesopimus ei velvoita Tilaajaa ostamaan palveluja palveluntuottajalta. Tämä sopimus ei tuota puitejärjestelyyn valitulle toimittajalle yksinoikeutta kaupungin hankkimiin tässä sopimuksessa määriteltyihin palveluihin. Runsaslumisina talvina Palveluntuottajien resurssipulan aikana tilaaja voi käyttää puitesopimuksen ulkopuolisia tahoja hetkellisesti paikkaamaan resurssipulaa.
Sopimus tai tilaus tehdään erikseen työkohtaisesti.
Esittelijä
vs. tekninen johtaja
Sari Hilden
Lisätiedot
Jari Kitunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 84081
jari.kitunen(a)hel.fi
Maarit Johansson, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 43148
maarit.johansson(a)hel.fi
Pasi Lönnberg, yksikön päällikkö, puhelin: 310 31851
pasi.lonnberg(a)hel.fi
Liitteet
1 | Vertailutaulukko |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjouksen jättäneet | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Hankinnan perustiedot
Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala teettää kattolumien pudotustöitä. Tehtävät kohdistuvat pääasiassa Helsingin kaupungin hallinnoimiin kiinteistöihin.
Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella puitesopimukset 15.12.2021 saakka. Tarjoukset annetaan yhtenä kiinteänä tuntiveloitushintana 15.12.2021 saakka.
Tätä hankintasopimusta ei ole jaettu osiin, koska hankinta on palvelukokonaisuus, jonka jakaminen tekee sopimuksen toteuttamisesta teknisesti liian vaikeaa.
Hankintamenettely
Hankintaan sovelletaan lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Tarjouskilpailusta julkaistiin EU-kynnysarvon ylittävää palveluhankintaa koskeva hankintailmoitus ”Kattolumien pudotustöiden puitejärjestely 2019 - 2021” TEM:n ylläpitämässä sähköisessä ilmoituskanava HILMAssa 27.9.2019.
Hankintailmoituksessa ilmoitettiin kaupunkiympäristön toimialan rakennukset ja yleiset alueet käyttämän sähköisen tarjouspalvelun internet-sivun osoite, josta sähköisessä muodossa olevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityvien noudettavissa.
Tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset
Tarjouspyynnön vaatimuksena on, että tarjoajan on täytettävä ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot. Lisäksi tarjoajan edellytetään täyttävän kaikki tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset ja velvoitteet. Tarjouspyynnön mukaan tarjoajien on pyydettäessä toimitettava kaikki tilaajavastuulain mukaiset todistukset ja selvitykset tai tämän tulee olla liittynyt Tilaajavastuu.fi / Luotettava Kumppani -palveluun ja tilaajavastuulain mukaisten tietojen olla hankintayksikön saatavilla kyseisestä palvelusta.
Sopimustoimittajiksi valituilla tarjoajilla tulee sopimuskaudella olla tämän puitesopimuksen piiriin kuuluvan toiminnan kattava vastuuvakuutus. Vakuutuksesta maksettavan korvauksen enimmäismäärän tulee olla vähintään 500 000 euroa kussakin vahinkotapauksessa.
Tarjoajan liikevaihdon on tullut viimeisen täyden tilikauden tilinpäätöksessä, tai kuluvan tilikauden välitilinpäätöksessä, olla vähintään 200 000 euroa.
Tarjoajalla on oltava riittävä vakavaraisuus ja taloudellinen kantokyky puitesopimuksen piiriin kuuluvien palvelujen tuottamiseen. Tämän arvioimiseksi tarjoajan taloudellisen tilanteen tulee olla sellainen, että se Suomen Asiakastieto Oy:n ratingluokituksessa on vähintään luokkaa A (tyydyttävä) taikka on kahden (2) viimeisen tilikauden tilinpäätöstietojen tai muun vastaavat tiedot sisältävän luotettavan selvityksen perusteella vähintään vastaavaa tasoa.
Tarjoajalla on oltava esittää referenssikohteina kolme (3) vuonna 2018 tai sen jälkeen suoritettua kattolumien pudotustöiden toimeksiantoa, jotka täyttävät seuraavat vaatimukset:
- toimeksianto on sisältänyt kattolumien pudotuksen ja poiskuljetuksen
- tarjoajan suorittaman oman työn osuus on ollut vähintään 60 % koko toimeksiannosta
- toimeksiannon arvo on ollut vähintään 5 000 eur (alv. 0 %)
- kiinteistössä on ollut vähintään 3 maanpäällistä kerrosta ja kattolumia on pudotettu ylimmältä tasolta
- toimeksianto on suoritettu kaupunkikeskustoissa kiinteistöissä, joka rajoittuu yleiseen piha-alueeseen ja/tai jalankulkuväylään.
Tarjoavan yrityksen työnjohdossa tulee olla vähintään yksi (1) nimetty henkilö, jonka kanssa sovitaan tilattavista töistä ja joka hoitaa esim. työhön tarvittavien lupien hakemisen. Nimetyllä työnjohtajalla tulee olla työn toteuttamiseen ja johtamiseen tarvittava käytännön osaaminen. Nimetyn työnjohtajan tulee täyttää seuraavat vaatimukset:
- oltava riittävät tiedot lumenpudotusta koskevista säännöksistä, turvallisuusohjeista, määräyksistä ja viranomaisohjeista
- oltava työkokemusta lumenpudotustöiden työnjohtotehtävistä vähintään kaksi (2) vuotta
- oltava hyvä suomen kielen taito.
Puitesopimustoimittajaksi valitulla tarjoajalla tulee tarvittaessa olla toimeksiannoissa käytettävissään vähintään kaksi (2) palvelukuvauksen vaatimukset täyttävää perustyöryhmää (1 perustyöryhmä = 1 alamies ja 3 lumenpudottajaa). Työryhmän jäsenten edellytetään olevan täysi-ikäisiä.
Tarjouspyynnön muina vaatimuksina tarjoajan tulee sitoutua huolehtimaan siitä, että kaikilla työmaalla toimivilla työntekijöillä on oltava työturvallisuuskortti ja kuvallinen henkilötunniste sekä ylläpitämään työmaalla työskentelevistä henkilöistä ja työssä käytettävästä kalustosta tarjouspyynnön liitteessä esitetyn mallin mukaista tai vastaavat tiedot sisältävää luetteloa.
Puitesopimustoimittajaksi valitulla tarjoajalla tulee olla toimeksiannoissa käytettävissään kattolumien pudotukseen, lähisiirtoon, kuormaamiseen ja poiskuljetukseen tarvittava kalusto.
Saadut tarjoukset
Määräaikaan, 28.10.2019 klo 9.00, mennessä tarjouksen jätti kuusi (6) yritystä.
Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.
Avauspöytäkirja on nähtävänä kaupunkiympäristön toimialan Elimäenkatu 5:n toimitiloissa.
Soveltuvuusvaatimusten täyttymisen ja tarjousten tarkastus
Tarjouspyynnössä asetettujen soveltuvuusehtojen täyttymisen ja tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastuksen yhteydessä todettiin, että:
Marmeko Oy:n tarjous ei täytä vähimmäisvaatimuksia vakavaraisuuden osalta. Tarjouspyynnön mukaan tarjoajan taloudellisen tilanteen tulee olla sellainen, että se Suomen Asiakastieto Oy:n ratingluokituksessa on vähintään luokkaa A (tyydyttävä) taikka on kahden (2) viimeisen tilikauden tilinpäätöstietojen tai muun vastaavat tiedot sisältävän luotettavan selvityksen perusteella vähintään vastaavaa tasoa. Suomen Asiakastieto Oy:n raportin mukaan ratingluokitukselle asetettu ehto ei Marmeko Oy:n osalta täyty ja tarjoaja ei täytä vähimmäisvaatimuksia vakavaraisuudelle asetettujen ehtojen osalta, joten sen tarjous tulee sulkea pois tarjouskilpailusta.
Tarjouspyyntö on nähtävänä kaupunkiympäristön toimialan Elimäenkatu 5:n toimitiloissa.
Tarjousten vertailu
Tarjouksen vertailuperusteena on tarjouksen kokonaistaloudellinen edullisuus, josta hinnan osuus on 100 %. Hintavertailuun perustuva kilpailutus on perusteltu, koska ainoastaan tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset täyttävät yritykset pääsevät mukaan vertailuun ja laatutekijät on huomioitu asetetuissa soveltuvuusvaatimuksissa.
Tarjouksen vertailuhinnan laskenta
Yksittäisen yksikköhinnan vertailuhinta muodostuu tarjotun yksikköhinnan ja sille määritellyn hankittavan määrän tulosta. Tarjouksen vertailuhinta muodostuu yksittäisten yksikköhintojen vertailuhintojen summasta.
Tarjousten vertailutaulukko on liitteenä 1.
Hankinnan kohteeseen kuuluvien töiden tilausmenettely
Tilaukset Palveluntuottajilta tehdään ensisijaisesti puitesopimuskilpailutuksen sijoittumisjärjestyksen perusteella. Jos etusijajärjestyksen perusteella ensisijainen Palveluntuottaja ei pysty toteuttamaan tilausta tai Palveluntuottajan kanssa ei päästä yksimielisyyteen toimeksiannon kattohinnasta, tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta Palveluntuottajalta.
Etusijajärjestyksestä voidaan poiketa myös, jos
- etusijajärjestyksessä ensimmäisenä oleva Palveluntuottaja ei pysty tekemään toimeksiantoa tilaajan edellyttämässä aikataulussa, jolloin tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta Palveluntuottajalta
- etusijajärjestyksessä ensimmäisenä olevalla Palveluntuottajalla ei ole kapasiteettia toimeksiannon toteuttamiseen hankkeen laajuuden johdosta, jolloin tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta Palveluntuottajalta
- palveluntuottajan aikaisemman toimeksiannon on todettu olevan myöhässä, jolloin tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta Palveluntuottajalta.
Kansallisen kynnysarvon alittavissa hankinnoissa tilaus voidaan perustellusta syystä tehdä etusijajärjestyksestä poiketen sopivimmaksi katsotulta Palveluntuottajalta.
Poikkeuksena edellä kuvattuun menettelyyn ovat äkilliset ja ennalta arvaamattomat työt (ns. hätätyöt), joista Tilaaja sopii Palveluntuottajien kanssa tapauskohtaisesti. Toimeksiannoista tehdään erilliset kirjalliset tilaukset.
Yksittäisiä työtilauksia tullaan tekemään vain niiltä Palveluntuottajilta, joiden tilaajavastuulain mukaiset selvitykset on sopimuskaudella toimitettu Tilaajalle tai ne ovat Tilaajan saatavilla sopimuksen kohdan Palveluntuottajalta vaadittavat asiakirjat ja selvitykset mukaisesti.
Palveluntuottaja ei voi ilman perusteltua syytä kieltäytyä vastaanottamasta työtilausta.
Tilaajalla ei ole määräostovelvoitetta. Muissa asiakirjoissa mahdollisesti esitetyt hankintavolyymit ovat vain arvioita, eivätkä ne ole Tilaajaa sitovia. Puitesopimus ei tuota Palveluntuottajalle yksinoikeutta tuottaa Tilaajalle sopimuksen kattamia töitä. Runsaslumisina talvina Palveluntuottajien resurssipulan aikana tilaaja voi käyttää puitesopimuksen ulkopuolisia tahoja hetkellisesti paikkaamaan resurssipulaa.
Tarjoajien valinta
Puitesopimukseen valitaan kumppanit tarjousten vertailuhinnan edullisuuden perusteella.
Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että puitejärjestelyn piiriin valitaan 10 - 15 sopimustoimittajaa, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta.
Esitetään, että puitejärjestelyn piiriin valitaan viisi (5) sopimustoimittajaa.
Esitetään, että puitesopimukset tehdään seuraavien viiden (5) kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneen yrityksen kanssa:
- Ikkunahuolto Oy Karttunen
- City-Air Oy
- Oy Malgon Ltd
- Helsingin Kivitekniikka Oy
- Kattotutka Oy.
Esittelijä
vs. tekninen johtaja
Sari Hilden
Lisätiedot
Jari Kitunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 84081
jari.kitunen(a)hel.fi
Maarit Johansson, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 43148
maarit.johansson(a)hel.fi
Pasi Lönnberg, yksikön päällikkö, puhelin: 310 31851
pasi.lonnberg(a)hel.fi
Liitteet
1 | Vertailutaulukko |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjouksen jättäneet | Esitysteksti |
Tiedoksi
Kymp/Ylpi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Sörnäistenkatu 1 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 15/2019 | 1 (24) |
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
|
| |
| 14.11.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 106 ja 107 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
2
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 108 §.
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
oikaisuvaatimuksen tekijä
millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
3
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Pöytäkirjan 109 §.
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
| 00520 HELSINKI |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
päätös, johon haetaan muutosta
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto
|
|
Risto Rautava puheenjohtaja |
|
|
|
Eija Höhl pöytäkirjanpitäjä |
|
Pöytäkirja tarkastettu
|
|
Jaakko Meretniemi |
|
Asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu.
Pöytäkirja on pidetty nähtävänä yleisessä tietoverkossa osoitteessa www.hel.fi 18.11.2019.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Sörnäistenkatu 1 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
|