Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 10/2020 |
|
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
|
| |
| 11.06.2020 |
| |
|
|
| |
|
|
|
Kokousaika | 11.06.2020 16:00 - 17:48 |
|
|
Kokouspaikka | Lautakunnan sali, Kansakoulukatu 3 |
Läsnä
Jäsenet
Rautava, Risto | puheenjohtaja |
Rantanen, Tuomas | varapuheenjohtaja, etänä |
Finne-Elonen, Laura | etänä |
Kupias, Marianna |
|
Meretniemi, Jaakko | etänä |
Saari, Elli | etänä |
Simonen, Riina | etänä |
Venemies, Mauri | etänä |
Vepsä, Sinikka | etänä |
Muut
Sinnemäki, Anni | apulaispormestari, etänä |
Hilden, Sari | rakennetun omaisuuden hallintapäällikkö |
Nurmi, Erkki | va. rakennuttamispäällikkö |
Pudas, Kari | tekninen johtaja |
Kuusi, Virve | yksikön päällikkö, tiedottaja, etänä |
Hannola, Lea | hallintoasiantuntija, tekninen avustaja, etänä |
Höhl, Eija | hallintosihteeri |
Penttinen, Janne | lakimies |
Ahonen, Pertti | ict-asiantuntija |
Ikonen, Merja | projektinjohtaja |
Jalli, Jyrki | asiantuntija (Ideastructura Oy) |
Puheenjohtaja
Risto Rautava | 79 - 87 § |
Esittelijät
Kari Pudas | tekninen johtaja |
Sari Hilden | vs. tekninen johtaja |
Pöytäkirjanpitäjä
Eija Höhl | hallintosihteeri |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Sörnäistenkatu 1 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 10/2020 |
|
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
|
| |
| 11.06.2020 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ | Asia |
|
79 | Asia/1 | Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
80 | Asia/2 | Ilmoitusasiat |
81 | Asia/3 | Kaupunkiympäristötalon toimistokalusteiden minikilpailutus, hyllykalusteiden hankinta |
82 | Asia/4 | Pyöräily- ja jalankulkutunneli ratapihan ali Kansalaistorilta Kaisaniemeen rakentaminen, STk-urakka, urakoitsijan valinta |
83 | Asia/5 | Ilmalan raitiotieyhteys, urakoitsijan valinta |
84 | Asia/6 | Sompasaari, osa 4, urakoitsijan valinta |
85 | Asia/7 | Kalervonkatu 6, Vuokrattava väliaikainen tilaelementtiratkaisu koulukäyttöön, hankesuunnitelman hyväksyminen |
86 | Asia/8 | Finlandia-talon perusparannuksen hankesuunnitelmaa täydentävän suunnitelman julkisivun materiaalin määrittelyn hyväksyminen |
87 | Asia/9 | Päätösvallan siirtäminen tekniselle johtajalle eräiden hankesuunnitelmien hyväksymistä koskevissa asioissa ajalla 26.6. - 19.8.2020 |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Sörnäistenkatu 1 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 10/2020 | 1 (43) |
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
| Asia/1 | |
| 11.06.2020 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 79
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.
Samalla kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti valita pöytäkirjantarkastajaksi jäsen Sinikka Vepsän ja varatarkastajaksi jäsen Riina Simosen.
Esittelijä
tekninen johtaja
Kari Pudas
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
tekninen johtaja
Kari Pudas
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Sörnäistenkatu 1 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 10/2020 | 1 (43) |
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
| Asia/2 | |
| 11.06.2020 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 80
Ilmoitusasiat
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti merkitä tiedoksi.
Kvsto 8.4.2020 § 113
Laajasalon Gunillantie 3 asemakaavan muuttaminen (nro 12568) HEL 2014-000645
Kaupunginvaltuusto hyväksyi 49. kaupunginosan (Laajasalo, Yliskylä) korttelin 49077 tontin 2 sekä katu-, pysäköimis- ja puistoalueiden asemakaavan muutosehdotuksen 10.12.2019 päivätyn piirustuksen nro 12568 mukaisena ja asemakaavaselostuksesta ilmenevin perustein.
Kaupunginvaltuusto on 8.4.2020 § 113 hyväksynyt 49. kaupunginosan (Laajasalo, Yliskylä) korttelin 49077 tontin 2 sekä katu-, pysäköimis- ja puistoalueiden asemakaavan muutoksen piirustus nro 12568, Gunillantie 3.
Päätöksestä on maankäyttö- ja rakennusasetuksessa säädetyllä tavalla kuulutettu 26.5.2020, jolloin kaava on tullut voimaan.
Kvsto 8.4.2020 § 114
Lauttasaaren korttelin 31120, Särkiniementie 3 asemakaavan muuttaminen (12533)
HEL 2016-009547
Kaupunginvaltuusto hyväksyi 31. kaupunginosan (Lauttasaari) korttelin 31120 tontin 1 asemakaavan muutoksen 3.12.2019 päivätyn piirustuksen nro 12533 mukaisena ja asemakaavaselostuksesta ilmenevin perustein.
Kaupunginvaltuusto on 8.4.2020 § 114 hyväksynyt 31. kaupunginosan (Lauttasaari, Vattuniemi) korttelin 31120 tontin 1 asemakaavan muutoksen, piirustus nro 12533, Särkiniementie 3.
Päätöksestä on maankäyttö- ja rakennusasetuksessa säädetyllä tavalla kuulutettu 26.5.2020, jolloin kaava on tullut voimaan.
Kvsto 8.4.2020 § 115
Kampin hiljentymiskappelin asemakaavan muuttaminen (nro 12611)
HEL 2018-010343
Kaupunginvaltuusto hyväksyi 4. kaupunginosan Kampin korttelin 4012 tonttia 1 sekä torialuetta koskevan asemakaavan muutoksen 14.1.2020 päivätyn ja 16.3.2020 korjatun piirustuksen nro 12611 mukaisena ja asemakaavaselostuksesta ilmenevin perustein.
Kaupunginvaltuusto on 8.4.2020 § 115 hyväksynyt 4. kaupunginosan (Kamppi) korttelin 4012 tonttia 1 ja torialuetta koskevan asemakaavan muutoksen, piirustus nro 12611, Kampin hiljentymiskappeli.
Päätöksestä on maankäyttö- ja rakennusasetuksessa säädetyllä tavalla kuulutettu 26.5.2020, jolloin kaava on tullut voimaan.
Kvsto 8.4.2020 § 116
Puotilan ostarin asemakaavan muuttaminen (nro 12595)
HEL 2018-005995
Kaupunginvaltuusto hyväksyi 45. kaupunginosan (Vartiokylä, Puotila) korttelin 45205 ja katualueiden asemakaavan muutoksen 27.8.2019 päivätyn ja 10.12.2019 muutetun piirustuksen nro 12595 mukaisena ja asemakaavaselostuksesta ilmenevin perustein.
Kaupunginvaltuusto on 8.4.2020 § 116 hyväksynyt 45. kaupunginosan (Vartiokylä, Puotila) korttelin 45205 ja katualueiden asemakaavan muutoksen piirustus nro 12595, Puotilan ostari.
Päätöksestä on maankäyttö- ja rakennusasetuksessa säädetyllä tavalla kuulutettu 26.5.2020, jolloin kaava on tullut voimaan.
Kvsto 6.5.2020 § 129
Helsingin Medialukion peruskorjaushankesuunnitelman enimmäishinnan korottaminen
HEL 2018-000287
Kaupunginvaltuusto hyväksyi Helsingin Medialukion peruskorjaushankesuunnitelman enimmäishinnan korottamisen 928 067 eurolla siten, että hankkeen kokonaiskustannukset ovat arvonlisäverottomana yhteensä 10 106 000 euroa helmikuun 2020 kustannustasossa.
Kvsto 6.5.2020 § 132
Vartiokylän korttelin 45130 ym. alueiden asemakaavan muuttaminen kielilukion rakentamista varten, Kiviparintie 1 (nro 12614)
HEL 2019-002069
Kaupunginvaltuusto hyväksyi 45. kaupunginosan (Vartiokylä) korttelin 45130 sekä puisto- ja katualueiden asemakaavan muutoksen 10.3.2020 päivätyn ja 20.3.2020 muutetun piirustuksen nro 12614 mukaisena ja asemakaavaselostuksesta ilmenevin perustein.
Esittelijä
tekninen johtaja
Kari Pudas
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
tekninen johtaja
Kari Pudas
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Sörnäistenkatu 1 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 10/2020 | 1 (43) |
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
| Asia/3 | |
| 11.06.2020 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 81
Kaupunkiympäristötalon toimistokalusteiden minikilpailutus, hyllykalusteiden hankinta
HEL 2020-003033 T 02 08 01 00
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto hylkäsi Martela Oyj:n tarjouksen, koska se ei täytä tarjouksen sisällölle asetettuja vähimmäisvaatimuksia.
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto hyväksyi Modeo Oy:n kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen ja oikeutti teknisen johtajan tekemään tilauksen kaupunkiympäristötalon toimistokalustehankinnoista Modeo Oy:ltä seuraavista osa-alueista:
Osa-alue 1: HYLLYKAAPIT 1 (tuotenumerot 10, 11, 12, 13, 177)
Osa-alue 2: HYLLYKAAPIT 2 (tuotenumerot 14, 15, 16, 17)
Modeo Oy:ltä tilattavan osuuden arvo on 234 920,00 euroa. Lopulliset tilausmäärät voivat täsmentyä ennen tilausta.
Osapuolia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun hankinnasta on tehty kirjallinen tilaus toimittajalle. Tilaus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Esittelijä
tekninen johtaja
Kari Pudas
Lisätiedot
Markku Liukkonen, asiakaspäällikkö, puhelin: 310 38577
markku.liukkonen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Vertailutaulukko |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, minikilpailutus, kaupunkiympäristölautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjoajat | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Hankinnan perustiedot
Hankinnan kohteena ovat Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan uuden Työpajankatu 8:een valmistuvan toimitalon toimistokalusteet. Toimitaloon tulee noin 1 100 työpistettä, joita käyttää yhteensä noin 1 500 työntekijää. Rakennukseen sijoittuvat myös muun muassa toimialan asiakaspalvelu-, tapahtuma- ja näyttelytilat, erilaisia kokoustiloja sekä ravintola.
Talon kalustesuunnittelussa on pyritty hyödyntämään mahdollisimman paljon toimialalla jo olemassa olevia hyväkuntoisia ja mitoitukseltaan tilaan sopivia toimistokalusteita. Nyt hankittavana olevat kalusteet täydentävät näitä kokonaisuuksia.
Kaupunkiympäristötalon toimisto- ja julkitilakalustekilpailutukset on jaettu viiteen eri kokoiseen kilpailutukseen:
Työpöydät ja apupöydät
Sermit ja neuvottelupöydät
Hyllykalusteet
Julkitilakalusteet (sohvat, rahit, nojatuolit)
Työtuolit ja tuolit.
Työpöytien ja apupöytien osalta hankintapäätös on tehty teknisen johtajan päätöksellä 24.3.2020 § 64 ja Sermien ja neuvottelupöytien osalta hankintapäätös on tehty rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätöksellä 14.5.2020 § 59. Hankintojen osien yhteenlaskettu ennakoitu kokonaisarvo ylittää EU-kynnysarvon.
Nyt kyseessä olevassa hyllykalusteiden hankinnassa, hankinta oli jaettu kahteen osa-alueeseen kalustekokonaisuuksien mukaisesti. Tarjoaja on voinut antaa tarjouksensa haluamistaan osa-alueista. Jokaiseen osa-alueeseen valitaan yksi toimittaja.
Hankintamenettely
Hyllykalusteiden hankinta järjestettiin Helsingin kaupungin puitesopimusjärjestelyn (H002-16 HEL 2016-009597 / toimistokalusteet) mukaisena minikilpailutuksena. Tarjouspyyntö lähetettiin viidelle toimistokalusteiden (5) puitesopimustoimittajalle Isku Interior Oy, Kinnarps Oy, Martela Oyj, Modeo Oy ja Tavara Trading TTR Oy.
Tarjouspyyntö julkaistiin puitejärjestelyssä mukana oleville toimittajille 11.5.2020 Tarjouspalvelu.fi:n kautta.
Saadut tarjoukset
Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 25.5.2020 klo 12.00. Määräaikaan mennessä tarjouksen jättivät Isku Interior Oy, Modeo Oy ja Martela Oyj.
Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.
Tarjousten tarkastus
Tarjouspyynnössä esitettiin tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset.
Tarjousten tarkastusvaiheessa todettiin, että Isku Oy:n tarjous on osa-alueen, Hyllykalusteet 1, tuotteen 177 osalta tarjouspyynnön vastainen, koska tuote ei täytä tarjouspyynnössä vaadittuja mittoja. Hyllyn syvyysmitta ei mahdu annettuun +/- 2 %:n mittatoleranssiin.
Tarjouspyynnössä olleen ehdon mukaisesti vertailu näiden tuotteiden osalta suoritetaan seuraavasti: ”Osa-alueen sisällä oleva tuote, joka ei vastaa tarjouspyynnön vaatimuksia, lasketaan tyhjäksi tuoteriviksi. Se tuote, joka lasketaan ns. tyhjäksi tuoteriviksi, saa ko. tuotteen osalta kalleimman vertailuhinnan.”
Tarjousten tarkastusvaiheessa todettiin, että Martela Oyj:n tarjous on osa-alueen, Hyllykalusteet 1, tuotteiden 10, 11, 12, 13, 177 sekä osa-alueen, Hyllykalusteet 2, tuotteiden 14, 15, 17 osalta tarjouspyynnön vastainen, koska tuotteet eivät täytä tarjouspyynnössä vaadittuja mittoja. Hyllyjen syvyysmitat eivät mahdu annettuun +/- 2 %:n mittatoleranssiin.
Tarjouspyynnössä olleen ehdon mukaisesti vertailu näiden tuotteiden osalta suoritetaan seuraavasti: ”Osa-alueen sisällä oleva tuote, joka ei vastaa tarjouspyynnön vaatimuksia, lasketaan tyhjäksi tuoteriviksi. Se tuote, joka lasketaan ns. tyhjäksi tuoteriviksi, saa ko. tuotteen osalta kalleimman vertailuhinnan.”
Kussakin osa-alueessa saa olla enintään 2 tarjottua tuotetta, jotka eivät vastaa tarjouspyyntöä. Muutoin tarjoajan tarjous kyseiseen osa-alueeseen hylätään kokonaisuudessaan.
Martela Oyj on tarjonnut molemmissa osa-alueissa yli kahta tarjouspyyntöä vastaamatonta tuotetta. Näin ollen Martela Oyj:n tarjous tulee hylätä.
Tarjousten vertailu ja sopimustoimittajien valinta
Tarjouspyynnössä on määritelty tarjousten valintaperusteet. Kokonaistaloudellisesti edullisin on tarjous, joka tilaajan hankinnan kohteelle asettamien vaatimusten täyttävistä tarjouksista on hinnaltaan halvin.
Tarjouksen valintaperusteena on käytettä halvinta hintaa, koska puitejärjestelyn (H002-16 HEL 2016-009597 / toimistokalusteet) sisäisissä minikilpailutuksissa toimistokalusteiden osalta valintaperusteena tulee käyttää kokonaistaloudellisesti edullisuutta siten, että hinnan painoarvo on 100 %.
Tarjotut hinnat osa-alueittain:
| Isku Interior Oy | Modeo Oy |
Osa-alue 1: HYLLYKAAPIT 1 (tuotenumerot 10, 11, 12, 13, 177) | | |
Osa-alue 2: HYLLYKAAPIT 2 (tuotenumerot 14, 15, 16, 17) | | |
Tarjousvertailun mukaan kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen molempiin osa-alueisiin antoi Modeo Oy.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 21.4.2020 § 220) mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennukset ja yleiset alueet -jaostolla on hankintavaltuudet yli 1 miljoonan euron suuruisiin hankintoihin. Kaupunkiympäristötalon toimisto- ja julkitilakalusteiden hankinta kaikki osa-alueet yhteenlaskettuna ylittää kokonaisarvoltaan yhden miljoonan euron. Kaupunkiympäristölautakunnan rakennukset ja yleiset alueet -jaosto on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.
Esittelijä
tekninen johtaja
Kari Pudas
Lisätiedot
Markku Liukkonen, asiakaspäällikkö, puhelin: 310 38577
markku.liukkonen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Vertailutaulukko |
Oheismateriaali
1 | Tarjouspyyntö |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, minikilpailutus, kaupunkiympäristölautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjoajat | Esitysteksti |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Sörnäistenkatu 1 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 10/2020 | 1 (43) |
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
| Asia/4 | |
| 11.06.2020 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 82
Pyöräily- ja jalankulkutunneli ratapihan ali Kansalaistorilta Kaisaniemeen rakentaminen, STk-urakka, urakoitsijan valinta
HEL 2020-003625 T 02 08 03 00
Päätös
A
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä Destia Oy, rakennusteknisten palvelujen tarjoushinnaltaan halvimman tarjouksen Pyöräily- ja jalankulkutunneli ratapihan ali Kansalaistorilta Kaisaniemeen STk-urakan töistä arvonlisäverottomaan kokonaishintaan 24 846 036,60 euroa.
B
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa rakennuttaminen -palvelun allekirjoittamaan hankkeeseen kohdistuvan kehitys- ja alustavien töiden sopimuksen sekä toteutusvaiheen sopimuksen ja hankkeen vastuuhenkilön vastaanottamaan urakan.
Hankintasopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Esittelijä
tekninen johtaja
Kari Pudas
Lisätiedot
Jukka Repo, projektinjohtaja, puhelin: 310 39968
jukka.repo(a)hel.fi
Liitteet
1 | Destia Oy:n tarjous 26.5.2020 |
2 | Tarjoajille asetetut vähimmäisvaatimukset |
Muutoksenhaku
Päätöskohdasta A | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta |
Päätöskohdasta B | Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjouksen jättäneet | Esitysteksti |
Rakennuttaminen | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Kohteen rakennustyöt
Urakka käsittää pyöräily- ja jalankulkutunnelin ratapihan ali Kansalaistorilta Kaisaniemeen -hankkeen rakentamisen ja suunnittelun työt urakka-asiakirjojen osoittamassa laajuudessa STk-urakkana. Urakan laajuuteen kuuluu myös tunnelin yhteydessä rakennettava maanalainen pyöräparkki. Urakka sisältää lisäksi kehitysvaiheen tehtävät, joissa tilaaja ja urakoitsija yhteistyössä kehittävät hanketta tavoitteena kokonaistaloudellisesti parhaat ratkaisut. Urakkaan kuuluu myös rautatiealueella tehtävät valmistelevat työt suunnitteluineen.
Urakkamuoto
Urakkamuotona on kehitysvaiheen sisältävä suunnittele ja toteuta -urakka, STk-urakka, joka koostuu seuraavista osakokonaisuuksista:
a) | kehitysvaihe |
b) | ennen STk-urakan rakennustöitä rautatiealueella toteutettavat valmistelevat työt, niiden suunnittelu ja suunnitelmien hyväksyttäminen rakennuttajalla ja rautatiealueella toimivilla viranomaisilla. |
c) | STk-urakka eli suunnittele ja toteuta vaihe (toteutusvaihe, rakentamisvaihe) |
Vaiheista a) ja b) tehdään yhteinen urakkasopimus ja vaiheesta c) oma urakkasopimus.
Kehitysvaiheesta urakoitsijalle maksetaan urakoitsijan tarjouksessaan erittelemä kokonaishinta, joka sisältyy urakkahintaan.
Työt on tarkoitus aloittaa kehitysvaiheella 06/2020 ja rakennustöillä 11/2020. Työt valmistuvat 31.3.2023 mennessä.
Kustannukset
Nyt saatu tarjous alittaa suunnittelijakonsulttien laatiman kustannusarvion 27 500 000 euroa (alv. 0 %) noin 10 %:lla.
Kaupunkiympäristön toimialan vastuulle kuuluva osuus rahoitetaan talousarviokohdan 8 03 01 02 katujen perusparantaminen ja liikennejärjestelyt alakohdasta jalankulun ja pyöräilyn väylät.
Tarjouspyyntömenettely
Urakan hankinnasta on jätetty avoimeen hankintamenettelyyn perustuva EU-hankintailmoitus 19.3.2020 sähköisessä tietokannassa www.hankintailmoitukset.fi.
Tarjouspyynnön mukaisesti urakoitsijaksi valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antanut tarjoaja. Kokonaistaloudellisesti edullisin on tarjous, joka on rakennuttajan asettamat tarjoajan soveltuvuutta koskevat vaatimuksen täyttävistä tarjouksista hinnaltaan halvin.
Tarjouskilpailussa saatiin määräaikaan mennessä neljä (4) tarjousta.
Urakkatarjoukset
Rakennuttaminen-palvelu on saanut seuraavat pyytämänsä STk-urakkatarjoukset (tarjoushinnat on ilmoitettu verottomina):
1. | Destia Oy, Rakennustekniset palvelut | 24 846 036,60 euroa |
2. | Kreate Oy | 25 581 426,00 euroa |
3. | TYL Tunneli (SRV Infra Oy ja NRC Group Finland Oy) | 26 000 000,00 euroa |
4. | GRK Infra Oy | 34 335 000,00 euroa |
Saadut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja täyttivät rakennuttajan asettamat vaatimukset.
Esittelijä
tekninen johtaja
Kari Pudas
Lisätiedot
Jukka Repo, projektinjohtaja, puhelin: 310 39968
jukka.repo(a)hel.fi
Liitteet
1 | Destia Oy:n tarjous 26.5.2020 |
2 | Tarjoajille asetetut vähimmäisvaatimukset |
Muutoksenhaku
Päätöskohdasta A | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta |
Päätöskohdasta B | Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjouksen jättäneet | Esitysteksti |
Rakennuttaminen | Esitysteksti |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Sörnäistenkatu 1 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 10/2020 | 1 (43) |
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
| Asia/5 | |
| 11.06.2020 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 83
Ilmalan raitiotieyhteys, urakoitsijan valinta
HEL 2020-005399 T 02 08 03 00
Päätös
A
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä GRK Infra Oy:n vertailuhinnaltaan halvimman tarjouksen Ilmalan raitioyhteyden kokonaisurakan töistä arvonlisäverottomaan kokonaishintaan 13 647 000 euroa.
B
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa rakennuttaminen -palvelun allekirjoittamaan hankkeeseen kohdistuvan sopimuksen sekä hankkeen vastuuhenkilön vastaanottamaan urakan.
Hankintasopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan
Esittelijä
tekninen johtaja
Kari Pudas
Lisätiedot
Juuso Luoto, projektipäällikkö, puhelin: 310 39954
juuso.luoto(a)hel.fi
Liitteet
1 | GRK Infra Oy:n tarjous 29.5.2020 |
2 | Tarjouksien hintavertailu |
3 | Tarjoajille asetetut vähimmäisvaatimukset |
Muutoksenhaku
Päätöskohdasta A | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta |
Päätöskohdasta B | Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjouksen jättäneet | Esitysteksti |
Rakennuttaminen | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Yleistä rakennuskohteesta
Urakka käsittää Ilmalan raitiotieyhteyden rakentamisen urakka-asiakirjojen osoittamassa laajuudessa.
Urakassa rakennetaan raitiotieyhteys Pasilankadulta Ilmalantorille. Samalla uusitaan ja lisätään Pasilankadun ja Radiokadun kunnallistekniikkaa.
Kaupunkiympäristölautakunta on hyväksynyt Radiokadun ja Ilmalankadun katusuunnitelmat 22.1.2019, Pasilankadun katusuunnitelmat 21.8.2018. Yleisten töiden lautakunta on hyväksynyt Ilmalantorin ja Ilmalankujan katusuunnitelmat 4.12.2012.
Työt on tarkoitus aloittaa heinäkuussa 2020 ja ne valmistuvat 15.6.2022 mennessä. Raitiovaunuliikennöinti alkaa loppukesästä 2022.
Työ toteutetaan vähäpäästöisenä työmaana.
Kustannukset
Nyt saatu tarjous alittaa suunnittelijakonsultin laatiman kustannusarvion 19,23 miljoonaa euroa (alv. 0 %) noin 29 %:lla.
Työ rahoitetaan talousarvion kohdasta 8 03 02 05 Projektialueiden kadut/Pasila sekä kohdasta 8 01 02 06 Pasilan esirakentaminen.
Tarjouspyyntömenettely
Urakan hankinnasta on jätetty avoimeen hankintamenettelyyn perustuva kansallinen hankintailmoitus 15.4.2020 sähköisessä tietokannassa www.hankintailmoitukset.fi.
Tarjouspyynnön mukaisesti urakoitsijaksi valitaan vertailuhinnaltaan edullisimman tarjouksen antanut tarjoaja. Vertailuhinnaltaan edullisin on tarjous, joka on rakennuttajan asettamat tarjoajan soveltuvuutta koskevat vaatimuksen täyttävistä tarjouksista halvin kokonaishintaosuudelta ja 10 %:n osuudelta yksikköhintaluettelon kokonaiskustannuksista.
Rakennuttaja perustelee hankinnan jakamatta jättämistä (kokonaisurakka) sillä, että kohde rakennetaan niin sanottuna ”yhteisenä kunnallisteknisenä työmaana”, jolla on useampia tilaajatahoja ja jotka ovat yhteisellä sopimuksella sitoutuneet rakennustyössä kokonaisurakan käyttöön. Tällöin kokonaisurakan jakaminen tekisi urakkasopimuksen toteuttamisesta teknisesti liian vaikeaa.
Tarjouskilpailussa saatiin määräaikaan mennessä viisi (5) tarjousta.
Urakkatarjoukset
Rakennuttaminen -palvelu on saanut seuraavat pyytämänsä arvonlisäverottomat kokonaisurakkatarjoukset (vertailuhinta ilmoitettu sulussa):
1. | GRK Infra Oy | 13 647 000 euroa | (13 794 040,60) |
2. | TYL BÖÖLE | 14 565 000 euroa | (14 767 231,00) |
3. | Kreate Oy | 16 989 000 euroa | (17 139 798,00) |
4. | TYL ILMALAN RATIKKA | 17 994 784 euroa | (18 122 254,17) |
5. | Destia Oy | 20 439 900 euroa | (20 645 030,59) |
Saadut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja täyttivät rakennuttajan asettamat vaatimukset.
Esittelijä
tekninen johtaja
Kari Pudas
Lisätiedot
Juuso Luoto, projektipäällikkö, puhelin: 310 39954
juuso.luoto(a)hel.fi
Liitteet
1 | GRK Infra Oy:n tarjous 29.5.2020 |
2 | Tarjouksien hintavertailu |
3 | Tarjoajille asetetut vähimmäisvaatimukset |
Muutoksenhaku
Päätöskohdasta A | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta |
Päätöskohdasta B | Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjouksen jättäneet | Esitysteksti |
Rakennuttaminen | Esitysteksti |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Sörnäistenkatu 1 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 10/2020 | 1 (43) |
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
| Asia/6 | |
| 11.06.2020 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 84
Sompasaari, osa 4, urakoitsijan valinta
HEL 2020-005491 T 02 08 03 00
Päätös
A
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä GRK Infra Oy:n halvimman tarjouksen Sompasaari, osa 4 urakan töistä arvonlisäverottomaan kokonaishintaan 4 813 000 euroa.
B
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa rakennuttaminen -palvelun allekirjoittamaan hankkeeseen kohdistuvan sopimuksen sekä hankkeen vastuuhenkilön vastaanottamaan urakan.
Hankintasopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Esittelijä
tekninen johtaja
Kari Pudas
Lisätiedot
Timo Säynätjoki, projektinjohtaja, puhelin: 310 38478
timo.saynatjoki(a)hel.fi
Liitteet
1 | GRK Infra Oy:n tarjous 15.5.2020 |
2 | Tarjoajille asetetut vähimmäisvaatimukset |
Muutoksenhaku
Päätöskohdasta A | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta |
Päätöskohdasta B | Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjouksen jättäneet | Esitysteksti |
Rakennuttaminen | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Yleistä rakennuskohteesta
Urakka käsittää Sompasaari, osa 4 rakentamisen työt urakka-asiakirjojen osoittamassa laajuudessa, sisältäen Capellan korttelin katujen, Sompasaaren katujen ja rantarakenteiden sekä teknisen huollon rakentamisen täysin valmiiksi.
Työkohteessa on tehty aiemmin katujen osalta päällysrakenteiden ja rantarakenteiden alaosien rakentamista ja nyt tässä työssä katupinnat rakennetaan valmiiksi hyväksyttyjen katusuunnitelmien mukaisesti.
Yleisten töiden lautakunta on hyväksynyt Sompasaaren katusuunnitelmat 20.10 2015 ja Capellan kortteleiden katusuunnitelmat 8.9.2015.
Työt on tarkoitus aloittaa kesäkuussa 2020 ja ne valmistuvat 30.12.2021 mennessä.
Työ toteutetaan vähäpäästöisenä työmaana.
Kustannukset
Nyt saatu tarjous alittaa suunnittelijakonsulttien laatiman kustannusarvion 6,0 miljoonaa euroa (alv. 0 %) noin 20 %:lla.
Työ rahoitetaan talousarvion kohdasta 8 03 02 03 Projektialueiden kadut, Kalasatama.
Tarjouspyyntömenettely
Urakan hankinnasta on jätetty avoimeen hankintamenettelyyn perustuva EU-hankintailmoitus 15.4.2020 sähköisessä tietokannassa www.hankintailmoitukset.fi.
Tarjouspyynnön mukaisesti urakoitsijaksi valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antanut tarjoaja. Kokonaistaloudellisesti edullisin on tarjous, joka on rakennuttajan asettamat tarjoajan soveltuvuutta koskevat vaatimuksen täyttävistä tarjouksista hinnaltaan halvin.
Rakennuttaja perustelee hankinnan jakamatta jättämistä (kokonaisurakka) sillä, että kohde rakennetaan niin sanottuna ”yhteisenä kunnallisteknisenä työmaana”, jolla on useampia tilaajatahoja ja jotka ovat yhteisellä sopimuksella sitoutuneet rakennustyössä kokonaisurakan käyttöön. Tällöin kokonaisurakan jakaminen tekisi urakkasopimuksen toteuttamisesta teknisesti liian vaikeaa.
Tarjouskilpailussa saatiin määräaikaan mennessä kaksi (2) tarjousta.
Urakkatarjoukset
Rakennuttaminen -palvelu on saanut seuraavat pyytämänsä kokonaisurakkatarjoukset (tarjoushinnat on ilmoitettu verottomina):
1. | GRK Infra Oy | 4 813 000 euroa |
2. | TYL Kalasataman kingit (VM Suomalainen Oy/Asfalttikallio Oy) | |
Saadut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja täyttivät rakennuttajan asettamat vaatimukset.
Esittelijä
tekninen johtaja
Kari Pudas
Lisätiedot
Timo Säynätjoki, projektinjohtaja, puhelin: 310 38478
timo.saynatjoki(a)hel.fi
Liitteet
1 | GRK Infra Oy:n tarjous 15.5.2020 |
2 | Tarjoajille asetetut vähimmäisvaatimukset |
Muutoksenhaku
Päätöskohdasta A | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta |
Päätöskohdasta B | Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjouksen jättäneet | Esitysteksti |
Rakennuttaminen | Esitysteksti |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Sörnäistenkatu 1 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 10/2020 | 1 (43) |
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
| Asia/7 | |
| 11.06.2020 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 85
Kalervonkatu 6, Vuokrattava väliaikainen tilaelementtiratkaisu koulukäyttöön, hankesuunnitelman hyväksyminen
HEL 2020-006804 T 10 06 00
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä osoitteeseen Kalervonkatu 6 sijoittuvan, koulukäyttöön suunnitellun väliaikaisen tilaelementtiratkaisun 27.4.2020 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäislaajuus on noin 1 497 brm² ja hankkeen enimmäishinta on arvonlisäverottomana 2 649 800 euroa huhtikuun 2020 kustannustasossa (RI 104,2 ja THI 193,3).
Esittelijä
tekninen johtaja
Kari Pudas
Lisätiedot
Juha Polvinen, projektinjohtaja, puhelin: 310 21291
juha.polvinen(a)hel.fi
Päivi Etelämäki, tiimipäällikkö, puhelin: 310 31871
paivi.etelamaki(a)hel.fi
Jarmo Raveala, yksikön päällikkö, puhelin: 310 23466
jarmo.raveala(a)hel.fi
Liitteet
1 | Kalervonkatu 6 väliaikainen tilaelementtiratkaisu |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, kaupunkiympäristölautakunta |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Vuokrattava väliaikainen tilaelementtiratkaisu tarvitaan väistötilaksi seuraaville perusparannushankkeille: Käpylän peruskoulu (Väinölä, Untamo, Hykkylä) ja Yhtenäiskoulu.
Käpylän peruskoulu toimii kolmessa rakennuksessa. Koulujen perusparannukset toteutetaan vaiheittain siten, että Väinölän perusparannus toteutuu 1/2021 - 6/2022. Hykkylän toiminnalliset muutokset toteutetaan vuonna 2022 ja Untamon perusparannus 8/2022 - 11/2023. Käpylän peruskoulun Väinölä- rakennuksen perusparannushanke on hyväksytty kaupunginvaltuustossa 11.12.2019 (§ 372).
Käpylän Yhtenäiskoulun perusparannus on ajoitettu talonrakentamisohjelmassa vuosille 2024 - 2025.
Väliaikaisen tilaelementtiratkaisun sijaintipaikaksi selvitettiin useita eri vaihtoehtoja, joista yhdessä kaavoituksen, kaupungin museon ja käyttäjien edustajien kanssa tarkoituksenmukaisimmaksi sijoituspaikaksi valikoitui Hykkylän eteläpuoleinen Amerin puistoalue osoitteessa Kalervonkatu 6.
Alueen asukkaita kuultiin www.kerrokantasi.hel.fi- sivustolla maaliskuussa 2020.
Väliaikaiset tilat on suunniteltu noin 350:lle lapselle. Tilat kohdistetaan peruskoulun pienimmille lapsille siten, että heidän ruokahuolto järjestetään tilojen yhteydessä.
Tilat hankitaan vuokraamalla siirtokelpoisista tilaelementeistä koostuva paviljonki (1 497 brm²) 60 kuukauden ajalle.
Koska tilahankkeiden käsittelyohjeen mukaan pääomitettu kokonaissumma on yhteensä 2 435 972 euroa, hankkeesta päättää rakennusten ja yleisten alueiden jaosto.
Hankkeen laajuus
Hankkeen laajuus on 1 497 brm² ja 1 356 htm².
Kustannukset
Kustannusarvion (18.05.2020) mukaan hankkeen kokonaiskustannus arvonlisäverottomana on yhteensä 2 649 800 euroa huhtikuun 2020 kustannustasossa (RI 104,2 ja THI 193,3).
Vuokrakustannus on ajalta 60 kk (5 vuotta) arvonlisäverottomana yhteensä 1 594 800 euroa (19,60 euroa htm²/kk). Kokonaiskustannus sisältää investointikustannuksia yhteensä 1 055 000 euroa.
Investointikustannuksiin sisältyvät rakennuttamis- ja suunnittelukustannukset, maanrakennustyöt, pihan toteutus, tontin ulkopuoliset kaivutyöt, rakennuttajan erillishankinnat, varaukset sekä rakennuspaikan ennallistaminen.
Tilakustannus käyttäjälle
Väistötiloista aiheutuva tilakustannus sisältyy väistötilaa tarvitsevan hankkeen tilakustannusarvioon. Siitä on päätetty ko. hankkeen hankesuunnitelman yhteydessä.
Arvioitu tilakustannus 60 kuukauden ajalta on yhteensä 2 732 218 euroa.
Hankkeen arvioitu tilakustannus käyttäjälle on määritelty tilahankkeiden käsittelyohjeiden (Khs 14.12.2015) mukaan.
Hankkeen rahoitus
Tilaelementtien vuokrakustannus rahoitetaan käyttötalousmäärärahoista. Hankkeen investointikustannukset rahoitetaan talousarvion talonrakennus-hankkeiden rakentamisohjelman alakohdalle 8020206 osoitetuista kohdentamattomista korjausmäärärahoista.
Hankkeen toteutus ja aikataulu
Hankkeen toteutusvastuu on kaupunkiympäristötoimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuudella. Rakennuksen ylläpidosta vastaa kaupunkiympäristötoimialan ylläpitopalvelut.
Hanke on tavoitteena toteuttaa siten, että tilat ovat käytettävissä tammikuussa 2021.
Esittelijä
tekninen johtaja
Kari Pudas
Lisätiedot
Juha Polvinen, projektinjohtaja, puhelin: 310 21291
juha.polvinen(a)hel.fi
Päivi Etelämäki, tiimipäällikkö, puhelin: 310 31871
paivi.etelamaki(a)hel.fi
Jarmo Raveala, yksikön päällikkö, puhelin: 310 23466
jarmo.raveala(a)hel.fi
Liitteet
1 | Kalervonkatu 6 väliaikainen tilaelementtiratkaisu |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, kaupunkiympäristölautakunta |
Tiedoksi
Rakennetun omaisuuden hallinta
Rakennuttaminen
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Sörnäistenkatu 1 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 10/2020 | 1 (43) |
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
| Asia/8 | |
| 11.06.2020 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 86
Finlandia-talon perusparannuksen hankesuunnitelmaa täydentävän suunnitelman julkisivun materiaalin määrittelyn hyväksyminen
HEL 2018-012874 T 10 06 00
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä Finlandia-talon perusparannuksen 25.1.2019 päivättyä hankesuunnitelmaa täydentävän suunnitelman julkisivun materiaalin määrittelystä siten, että kohteen verhouksen uusimisessa käytetään rakennussuojelumääräysten mukaista italialaista valkoista Lasa Bianco Novulato marmoria, jonka käyttöikäodote on tutkitun tiedon ja toteutuneiden kohteiden näytön perusteella vähintään 50 vuotta, ja että hankinta- ja toteutusmenettelyissä varmistetaan materiaalin teknisten laatuvaatimusten toteutuminen.
Käsittely
Esteelliset: Kari Pudas (hallintolain 28 §:n 1 momentin 5 kohta)
Asian aikana kuultavina olivat projektinjohtaja Merja Ikonen ja Jyrki Jalli (Ideastructura Oy). Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen.
Esittelijä
vs. tekninen johtaja
Sari Hilden
Lisätiedot
Merja Ikonen, projektinjohtaja, puhelin: 310 22010
merja.ikonen(a)hel.fi
Sonja Liljeblad, tiimipäällikkö, puhelin: 310 38472
sonja.liljeblad(a)hel.fi
Liitteet
1 | Suunnitelma Finlandia-talo julkisivun materiaali |
2 | Finlandia-talo julkisivun materiaali 1-2 |
3 | Finlandia-talo julkisivun materiaali 3-7 |
4 | Museoviraston lausunto 2.6.2020 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Tiivistelmä
Finlandia-talon perusparannuksessa uusitaan julkisivujen nykyiset marmorilaatoitukset kiinnitysjärjestelmineen. Julkisivulaatoituksen uusimisessa käytettävän materiaalin tulee olla kestävää ja rakennussuojelulain määräykset täyttävää. Materiaalin määrittelyn lähtötiedoiksi on laajasti kartoitettu, tutkittu ja kehitetty arvokkaaseen rakennukseen mahdollisia materiaaleja. Kohteeseen on selvitetty kestävämpiä marmorityyppejä ja vaihtoehtoisia materiaaleja, sekä luonnonkiviä että teollisesti valmistettavia tuotteita.
Julkisivumateriaalin määrittely
Kokonaisarviointiin perustuen, kun sovitetaan yhteen 50 vuoden elinkaarivaatimus ja rakennussuojelumääräykset esitetään Finlandia-talon julkisivulaatoitus uusittavaksi italialaisella valkoisella Lasa Bianco Novulato marmorilla. Marmori on värisävyltään ja kuvioinniltaan alkuperäistä vastaavaa. Lasan marmorin odotettavissa oleva käyttöikä on asiantuntija-arvion mukaan vähintään 50 vuotta. Elinkaariarvio perustuu tutkimustuloksiin standardien mukaisista laboratoriotesteistä ja koeseinästä 1,5 vuoden ajalta Finlandia-talon katolla. Testauksessa Lasan marmorilla ei ilmennyt käyristymisilmiötä, joka on yleinen monille marmorityypeille, ja lujuuden muutos nopeutetun rasituskokeen aikana oli hyväksyttävää tasoa. Lasan marmorin pitkäaikaiskestävyydestä on näyttöä toteutuneiden kohteiden julkisivuissa, joiden materiaalin alkuperä on jäljitettävissä. Lasan tuotantoprosessi, joka käsittää louhinnan ja laattojen valmistuksen, tukee kattavan laadunseurannan järjestämistä tuotannon eri vaiheiden aikana ja mahdollistaa laattamateriaalin täyden jäljitettävyyden kaivoksesta Finlandia-talon seinälle. Hankinta toteutetaan siten, että laattojen toimituksen ehdoiksi asetetaan laadunvarmistusohjelma, joka sisältää vaatimukset materiaalin kestävyyden kannalta oleelliselle raja-arvoille perustuen standardeihin ja tutkimustuloksiin. Laadunvalvonta kattaa kaikki vaiheet ja sen noudattaminen kytketään maksuehtoihin.
Finlandia-talon rakennus lähiympäristöineen on 1993 suojeltu 2002 täydennetyllä rakennussuojelulakipäätöksellä, jonka määräysten mukaan julkisivuissa tulee säilyttää alkuperäistä vastaava asu materiaalin, värien ja jäsentelyn osalta. Korjaustoimenpiteet kohteessa tulee suorittaa Museoviraston hyväksymällä tavalla. Rakennus on merkitty myös asemakaavassa 2004 suojeltavaksi rakennussuojelulain nojalla (srs).
Jos painotetaan pelkästään kestävyyttä, parhaiten kaikista selvitetyistä vaihtoehtoisista materiaaleista Finlandia-taloon soveltuvaksi arvioidaan teollisesti valmistettava keraaminen laatta eli sintrattu kivi, jota voidaan valmistaa mitoitukseltaan ja esteettisiltä ominaisuuksiltaan alkuperäisen kaltaisina laattoina ja joka on oletetusti erittäin kestävä. Museoviraston kannanoton mukaan sintrattu kivi ei sovi Finlandia-taloon.
Täydentävä suunnitelma julkisivun materiaalin määrittelystä on laadittu kaupunkiympäristön toimialalla. Hankkeen valmistelun ja suunnittelun yhteydessä on kuultu asiantuntijoina Museoviraston, Alvar Aalto-säätiön ja rakennusvalvonnan edustajia sekä Finlandia-talo Oy:ta.
Suunnitelmasta on pyydetty Museoviraston lausunto.
Esittelijän perustelut
Finlandia-talon perusparannus
Kaupunginvaltuusto on hyväksynyt 10.4.2019 Finlandia-talon perusparannuksen 25.1.2019 päivätyn hankesuunnitelman. Perusparannuksen hankesuunnitelman mukaan julkisivulaatoituksen uusimisessa kiinnitetään erityistä huomiota materiaalin kestävyyteen sen lisäksi, että materiaalin tulee täyttää rakennussuojelulain määräykset. Ratkaisu julkisivumateriaalista on todettu esitettävän v. 2020 täydentävässä hankesuunnitelmassa, joka laaditaan perustuen soveltuvien materiaalien selvityksiin ja tutkimusten tulosten.
Finlandia-talon julkisivut
Finlandia-talon julkisivut on verhoiltu luonnonkivilaatoilla, joiden pääasiallinen materiaali on valkoinen marmori ja joissain osissa musta graniitti (dioriitti). Alkuperäisen julkisivun marmori 1970-luvulta oli valkoista Carraran marmoria siniharmailla juonteilla. Marmori ei kestänyt ulkoilmaolosuhteita ja julkisivulevyt alkoivat taipua.
Helsingin rakennusvirasto käynnisti julkisivun uusimisen suunnittelun 1986 ja pyrki useaan otteeseen saamaan hyväksynnän julkisivun kivilajin vaihtamiselle toiseksi, kuitenkin ilman tulosta. 1998 - 1999 julkisivulaatoitus uusittiin suojelulakia (1993) noudattaen Lorano Pradetton marmorilla Carraran alueelta ja julkisivulaattojen kokoa pienennettiin samassa yhteydessä. Korjauksessa käytetty marmorilaji ei osoittautunut ensimmäistä kestävämmäksi ja uudet laatat käyristyivät vähitellen.
Tekninen tarve
Kuntotutkimusten perusteella julkisivun marmorilaatat ovat elinkaarensa loppuvaiheessa. Ulkovaipan tiiveyttä ja lämmönpitävyyttä parantavat toimenpiteet edellyttävät julkisivuverhouksen purkua. Alkuperäisen ja nykyisen julkisivun marmorin käyttöikä on osoittautunut tavanomaisesti kivilaattajulkisivulta odotettavaa lyhyemmäksi. Laattojen taipuminen ei ole ainoastaan esteettinen haittailmiö vaan osoitus kiviaineksen lujuuden heikentymisestä.
Julkisivumateriaalien selvitys
Finlandia-talon julkisivun korjauksen erityisenä haasteena on löytää materiaali, joka täyttää sekä rakennussuojeluvaatimukset että kestävyystavoitteet ja tätä varten julkisivumateriaaleja selvitetty on perusparannuksen suunnittelun ohessa 2017 - 2020.
Julkisivun materiaalin määrittelyn lähtötiedoiksi on kartoitettu laaja-alaisesti kohteeseen arkkitehtonisesti, teknisesti ja taloudellisesti soveltuvia materiaaleja sekä marmoreita että vaihtoehtoisia materiaaleja. Edellisen 20 vuoden takaisen korjauksen jälkeen karttunutta tietoa ja taitoa on hyödynnetty kestävämmän julkisivumateriaalin löytämiseksi. Hankkeessa on perehdytty uusimpaan tutkimustietoon marmoreiden vaurioitumisen mekanismeista ja selvitetty sen pohjalta kestävämpiä marmoreita. Vaihtoehtoisia materiaaleja kuten muita luonnonkiviä sekä teollisesti valmistettuja rakennusaineita ja tuotteita on kartoitettu. Tutkimus- ja kehitysvaiheeseen valikoitujen kohteeseen soveltuviksi arvioitujen marmorien kestävyysominaisuudet on tutkittu laboratoriotesteissä ja kenttäkokeessa, sekä selvitetty toteutuneita vertailukohteita. Vaihtoehtoisten materiaalien, sintratun kiven, valkobetonin ja graniitin, väri- ja pintaominaisuuksien kehitysmahdollisuuksia on selvitetty ja kehitetty mallikokeiluissa. Kaikkien materiaalien esteettisiä ominaisuuksia on arvioitu malleilla ja koeseinässä, joiden katselmuksiin ovat osallistuneet Museovirasto ja Alvar Aalto-säätiö.
Riskit
Riskinä on, että kestävän julkisivumateriaalin hankinnassa ei onnistuta. Suoritettujen tutkimusten ja selvitysten tavoitteena laadunhallinnan riskien ehkäiseminen. Hankkeen tutkimusten tuloksiin ja standardeihin perustuen laaditaan laadunvarmistusohjelma, jossa määritellään materiaalin kestävyyttä kuvaaville teknisille ominaisuuksille raja-arvot sekä testausohjelma tuotannon ja toteutuksen eri vaiheisiin ja valmistumisen jälkeiselle takuuajalle. Laadunvalvontaohjelman noudattaminen ja tavoitearvojen toteutuminen asetetaan hankinnan sitoviin ehtoihin.
Laajuus
Uusittavan valkoisen laattajulkisivun laajuus on noin 7 000 m² ja laattojen lukumäärä on noin 11 000 kpl.
Kustannukset ja aikataulu
Julkisivun uusimisen kustannukset purku- ja asennustöineen, kiinnitysjärjestelmineen, lämmöneriste- ja laattamateriaaleineen sisältyvät perusparannuksen 25.1.2019 hankesuunnitelmassa esitettyihin ja 10.4.2019 hyväksyttyihin rakentamiskustannuksiin. Hankkeen toteutuksen rahoitus sisältyy rakentamisohjelmaan. Julkisivulaattojen hankinta voidaan toteuttaa perusparannuksen hankkeelle laaditussa aikataulussa.
Esittelijä
vs. tekninen johtaja
Sari Hilden
Lisätiedot
Merja Ikonen, projektinjohtaja, puhelin: 310 22010
merja.ikonen(a)hel.fi
Sonja Liljeblad, tiimipäällikkö, puhelin: 310 38472
sonja.liljeblad(a)hel.fi
Liitteet
1 | Suunnitelma Finlandia-talo julkisivun materiaali |
2 | Finlandia-talo julkisivun materiaali 1-2 |
3 | Finlandia-talo julkisivun materiaali 3-7 |
4 | Museoviraston lausunto 2.6.2020 |
Oheismateriaali
1 | Marmorin laadunvarmistusohjelma Finlandia-talon julkisivuun |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Tiedoksi
Tarve- ja hankesuunnittelu
Rakennuttaminen
Päätöshistoria
Kaupunginvaltuusto 10.04.2019 § 121
Kaupunginhallitus 01.04.2019 § 219
Kaupunginhallitus 25.03.2019 § 207
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 07.02.2019 § 19
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Sörnäistenkatu 1 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 10/2020 | 1 (43) |
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
| Asia/9 | |
| 11.06.2020 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 87
Päätösvallan siirtäminen tekniselle johtajalle eräiden hankesuunnitelmien hyväksymistä koskevissa asioissa ajalla 26.6. - 19.8.2020
HEL 2020-007395 T 00 01 00
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa teknisen johtajan hyväksymään tilahankkeiden hankesuunnitelmat ajalla 26.6. - 19.8.2020 päätösvaltuuksien rajoissa, esittämään yli viiden miljoonan euron (alv. 0 %) hankesuunnitelmat kaupunginhallitukselle ja oikeuttamaan Rakennukset ja yleiset alueet palvelukokonaisuuden jatkamaan suunnittelua odottamatta hankepäätöstä.
Esittelijä
vs. tekninen päällikkö
Sari Hilden
Lisätiedot
Mårten Lindholm, vs. yksikön päällikkö, puhelin: 310 31831
marten.lindholm(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, kaupunkiympäristölautakunta |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Kaupunginvaltuusto vahvisti 16.1.2019 kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolle hallintosäännön 16 luvun 3 §:ssä tarkoitetun erityisen toimivallan rajat seuraavasti: kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto tai sen määräämä viranomainen päättää hyväksyä lautakunnan tai kansliapäällikön hyväksymän tarveselvityksen perusteella tilahankkeita koskevat hanke- ja muut suunnitelmat, kun hankkeen suunnitelman mukainen arvonlisäveroton kustannusarvio on enintään 5 miljoonaa euroa.
Kesäaika on rakentamisessa parasta toiminta-aikaa. Rakennukset ja yleiset alueet palvelukokonaisuus on sitoutunut edistämään hankkeiden nopeaa läpimenoa ja hankkeiden aikataulujen tehostamista. Rakennusten ja yleisten alueiden jaoston loman aikana voi tulla ohjelmoimaton tarve hankesuunnitelman hyväksymiselle. Hankkeiden toteutuksen kannalta hankepäätös olisi tehtävä mahdollisimman pian ja hanke saatava liikkeelle. Suunnittelutyön jatkumisen kannalta tulisi valmiit hankesuunnitelmat hyväksyä ilman kesäviivytyksiä.
Rakennukset ja yleiset alueet palvelukokonaisuus esittää, että Rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päättäisi oikeuttaa teknisen johtajan hyväksymään valmistuneet hankesuunnitelmat päätösvaltuuksien rajoissa, esittämään yli viiden miljoonan euron hankesuunnitelmat kaupunginhallitukselle hyväksyttäviksi, oikeuttamaan Rakennukset ja yleiset alueet jatkamaan suunnitelmia odottamatta hankepäätöstä sekä hyväksymään urakat.
Esittelijä
vs. tekninen päällikkö
Sari Hilden
Lisätiedot
Mårten Lindholm, vs. yksikön päällikkö, puhelin: 310 31831
marten.lindholm(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, kaupunkiympäristölautakunta |
Tiedoksi
Rakennukset ja yleiset alueet
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Sörnäistenkatu 1 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 10/2020 | 1 (43) |
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
|
| |
| 11.06.2020 |
| |
|
|
| |
|
|
|
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 79, 80, 82 (Päätöskohdasta B), 83 (Päätöskohdasta B), 84 (Päätöskohdasta B) ja 86 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
2
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Pöytäkirjan 81 §.
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta joko tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai pyytämällä markkinaoikeudelta käsittelylupaa valituksen tekemiseksi taikka tekemällä molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä käsittelylupaa.
Lupa on myönnettävä, jos
asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samankaltaisissa asioissa tärkeää
siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.
Käsittelylupahakemus ja valitus toimitetaan markkinaoikeudelle yhdessä.
Muutoksenhakuaika
Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintasopimuksen noudattamatta hankintalain mukaista odotusaikaa.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta muutoksenhakuaikaan. Käsittelylupahakemus ja valitus on toimitettava muutoksenhakuviranomaiselle viimeistään muutoksenhakuajan viimeisenä päivänä ennen muutoksenhakuviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos muutoksenhakuajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa käsittelylupahakemuksen ja valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Muutoksenhakuviranomainen
Käsittelylupahakemus ja valitus tehdään markkinaoikeudelle. Markkinaoikeuden asiointiosoitteet ovat seuraavat:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
| 00520 HELSINKI |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Muutoksenhakuasiakirjan muoto ja sisältö
Muutoksenhakuasiakirja, joka sisältää käsittelylupahakemuksen ja valituksen, on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Käsittelylupahakemuksessa on ilmoitettava
päätös, johon haetaan muutosta
peruste, jolla käsittelylupaa haetaan
syyt, joiden nojalla hakija katsoo, että käsittelyluvan myöntämiselle on olemassa edellä mainittu peruste.
Valituksessa on ilmoitettava
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos muutoksenhakuasiakirjan laatijana on joku muu henkilö, asiakirjassa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Muutoksenhakuasiakirjassa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset voidaan toimittaa.
Muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Muutoksenhakuasiakirjaan on liitettävä
päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys muutoksenhakuajan alkamisen ajankohdasta
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan hankintalaissa määritellyn odotusajan kuluttua. Puitejärjestelyihin perustuvien hankintojen osalta hankintayksikkö voi tehdä hankintasopimuksen ennen odotusajan päättymistä, mutta tällöin valitusaika on 14 vuorokauden sijasta 30 vuorokautta päätöksen tiedoksisaannista.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa. Mikäli markkinaoikeus ei myönnä asiassa käsittelylupaa, markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 500 euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
3
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Pöytäkirjan 82 (Päätöskohdasta A), 83 (Päätöskohdasta A) ja 84 (Päätöskohdasta A) §:t.
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
| 00520 HELSINKI |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
päätös, johon haetaan muutosta
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
4
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 85 ja 87 §:t.
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
oikaisuvaatimuksen tekijä
millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto
|
|
Risto Rautava puheenjohtaja |
|
|
|
Eija Höhl pöytäkirjanpitäjä |
|
Pöytäkirja tarkastettu
|
|
Sinikka Vepsä |
|
Asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu.
Pöytäkirja on pidetty nähtävänä yleisessä tietoverkossa osoitteessa www.hel.fi 16.06.2020.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Sörnäistenkatu 1 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
|