Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

10/2020

 

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

 

 

 

11.06.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

Kokousaika

11.06.2020 16:00 - 17:48

 

 

Kokouspaikka

Lautakunnan sali, Kansakoulukatu 3

Läsnä

Jäsenet

Rautava, Risto

puheenjohtaja

Rantanen, Tuomas

varapuheenjohtaja, etänä

Finne-Elonen, Laura

etänä

Kupias, Marianna

 

Meretniemi, Jaakko

etänä

Saari, Elli

etänä

Simonen, Riina

etänä

Venemies, Mauri

etänä

Vepsä, Sinikka

etänä

Muut

Sinnemäki, Anni

apulaispormestari, etänä

Hilden, Sari

rakennetun omaisuuden hallintapäällikkö

Nurmi, Erkki

va. rakennuttamispäällikkö

Pudas, Kari

tekninen johtaja
poistui 16:45, poissa: 86 § ja 87 §

Kuusi, Virve

yksikön päällikkö, tiedottaja, etänä

Hannola, Lea

hallintoasiantuntija, tekninen avustaja, etänä

Höhl, Eija

hallintosihteeri

Penttinen, Janne

lakimies

Ahonen, Pertti

ict-asiantuntija

Ikonen, Merja

projektinjohtaja
asiantuntija
läsnä 86 §

Jalli, Jyrki

asiantuntija (Ideastructura Oy)
läsnä 86 §

Puheenjohtaja

Risto Rautava

79 - 87 §

Esittelijät

Kari Pudas

tekninen johtaja
79 - 85 §

Sari Hilden

vs. tekninen johtaja
86 - 87 §

Pöytäkirjanpitäjä

Eija Höhl

hallintosihteeri
79 - 87 §

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 58200

Sörnäistenkatu 1

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alv.nro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

10/2020

 

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

 

 

 

11.06.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

§

Asia

 

79

Asia/1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

80

Asia/2

Ilmoitusasiat

81

Asia/3

Kaupunkiympäristötalon toimistokalusteiden minikilpailutus, hyllykalusteiden hankinta

82

Asia/4

Pyöräily- ja jalankulkutunneli ratapihan ali Kansalaistorilta Kaisaniemeen rakentaminen, STk-urakka, urakoitsijan valinta

83

Asia/5

Ilmalan raitiotieyhteys, urakoitsijan valinta

84

Asia/6

Sompasaari, osa 4, urakoitsijan valinta

85

Asia/7

Kalervonkatu 6, Vuokrattava väliaikainen tilaelementtiratkaisu koulukäyttöön, hankesuunnitelman hyväksyminen

86

Asia/8

Finlandia-talon perusparannuksen hankesuunnitelmaa täydentävän suunnitelman julkisivun materiaalin määrittelyn hyväksyminen

87

Asia/9

Päätösvallan siirtäminen tekniselle johtajalle eräiden hankesuunnitelmien hyväksymistä koskevissa asioissa ajalla 26.6. - 19.8.2020

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 58200

Sörnäistenkatu 1

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alv.nro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

10/2020

1 (43)

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

 

Asia/1

 

11.06.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 79

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.

Samalla kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti valita pöytäkirjantarkastajaksi jäsen Sinikka Vepsän ja varatarkastajaksi jäsen Riina Simosen.

Esittelijä

tekninen johtaja

Kari Pudas

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

tekninen johtaja

Kari Pudas

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 58200

Sörnäistenkatu 1

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alv.nro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

10/2020

1 (43)

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

 

Asia/2

 

11.06.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 80

Ilmoitusasiat

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti merkitä tiedoksi.

Kvsto 8.4.2020 § 113

Laajasalon Gunillantie 3 asemakaavan muuttaminen (nro 12568) HEL 2014-000645

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 49. kaupunginosan (Laajasalo, Yliskylä) korttelin 49077 tontin 2 sekä katu-, pysäköimis- ja puistoalueiden asemakaavan muutosehdotuksen 10.12.2019 päivätyn piirustuksen nro 12568 mukaisena ja asemakaavaselostuksesta ilmenevin perustein.

Kaupunginvaltuusto on 8.4.2020 § 113 hyväksynyt 49. kaupunginosan (Laajasalo, Yliskylä) korttelin 49077 tontin 2 sekä katu-, pysäköimis- ja puistoalueiden asemakaavan muutoksen piirustus nro 12568, Gunillantie 3.

Päätöksestä on maankäyttö- ja rakennusasetuksessa säädetyllä tavalla kuulutettu 26.5.2020, jolloin kaava on tullut voimaan.

Pöytäkirja

Kvsto 8.4.2020 § 114

Lauttasaaren korttelin 31120, Särkiniementie 3 asemakaavan muuttaminen (12533)
HEL 2016-009547

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 31. kaupunginosan (Lauttasaari) korttelin 31120 tontin 1 asemakaavan muutoksen 3.12.2019 päivätyn piirustuksen nro 12533 mukaisena ja asemakaavaselostuksesta ilmenevin perustein.

Kaupunginvaltuusto on 8.4.2020 § 114 hyväksynyt 31. kaupunginosan (Lauttasaari, Vattuniemi) korttelin 31120 tontin 1 asemakaavan muutoksen, piirustus nro 12533, Särkiniementie 3.

Päätöksestä on maankäyttö- ja rakennusasetuksessa säädetyllä tavalla kuulutettu 26.5.2020, jolloin kaava on tullut voimaan.

Pöytäkirja

Kvsto 8.4.2020 § 115

Kampin hiljentymiskappelin asemakaavan muuttaminen (nro 12611)
HEL 2018-010343

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 4. kaupunginosan Kampin korttelin 4012 tonttia 1 sekä torialuetta koskevan asemakaavan muutoksen 14.1.2020 päivätyn ja 16.3.2020 korjatun piirustuksen nro 12611 mukaisena ja asemakaavaselostuksesta ilmenevin perustein.

Kaupunginvaltuusto on 8.4.2020 § 115 hyväksynyt 4. kaupunginosan (Kamppi) korttelin 4012 tonttia 1 ja torialuetta koskevan asemakaavan muutoksen, piirustus nro 12611, Kampin hiljentymiskappeli.

Päätöksestä on maankäyttö- ja rakennusasetuksessa säädetyllä tavalla kuulutettu 26.5.2020, jolloin kaava on tullut voimaan.

Pöytäkirja

Kvsto 8.4.2020 § 116

Puotilan ostarin asemakaavan muuttaminen (nro 12595)
HEL 2018-005995

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 45. kaupunginosan (Vartiokylä, Puotila) korttelin 45205 ja katualueiden asemakaavan muutoksen 27.8.2019 päivätyn ja 10.12.2019 muutetun piirustuksen nro 12595 mukaisena ja asemakaavaselostuksesta ilmenevin perustein.

Kaupunginvaltuusto on 8.4.2020 § 116 hyväksynyt 45. kaupunginosan (Vartiokylä, Puotila) korttelin 45205 ja katualueiden asemakaavan muutoksen piirustus nro 12595, Puotilan ostari.

Päätöksestä on maankäyttö- ja rakennusasetuksessa säädetyllä tavalla kuulutettu 26.5.2020, jolloin kaava on tullut voimaan.

Pöytäkirja

Kvsto 6.5.2020 § 129

Helsingin Medialukion peruskorjaushankesuunnitelman enimmäishinnan korottaminen
HEL 2018-000287


Kaupunginvaltuusto hyväksyi Helsingin Medialukion peruskorjaushankesuunnitelman enimmäishinnan korottamisen 928 067 eurolla siten, että hankkeen kokonaiskustannukset ovat arvonlisäverottomana yhteensä 10 106 000 euroa helmikuun 2020 kustannustasossa.

Pöytäkirja

Kvsto 6.5.2020 § 132

Vartiokylän korttelin 45130 ym. alueiden asemakaavan muuttaminen kielilukion rakentamista varten, Kiviparintie 1 (nro 12614)
HEL 2019-002069

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 45. kaupunginosan (Vartiokylä) korttelin 45130 sekä puisto- ja katualueiden asemakaavan muutoksen 10.3.2020 päivätyn ja 20.3.2020 muutetun piirustuksen nro 12614 mukaisena ja asemakaavaselostuksesta ilmenevin perustein.

Pöytäkirja

Esittelijä

tekninen johtaja

Kari Pudas

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

tekninen johtaja

Kari Pudas

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 58200

Sörnäistenkatu 1

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alv.nro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

10/2020

1 (43)

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

 

Asia/3

 

11.06.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 81

Kaupunkiympäristötalon toimistokalusteiden minikilpailutus, hyllykalusteiden hankinta

HEL 2020-003033 T 02 08 01 00

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto hylkäsi Martela Oyj:n tarjouksen, koska se ei täytä tarjouksen sisällölle asetettuja vähimmäisvaatimuksia.

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto hyväksyi Modeo Oy:n kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen ja oikeutti teknisen johtajan tekemään tilauksen kaupunkiympäristötalon toimistokalustehankinnoista Modeo Oy:ltä seuraavista osa-alueista:

        Osa-alue 1: HYLLYKAAPIT 1 (tuotenumerot 10, 11, 12, 13, 177)

        Osa-alue 2: HYLLYKAAPIT 2 (tuotenumerot 14, 15, 16, 17)

Modeo Oy:ltä tilattavan osuuden arvo on 234 920,00‬ euroa. Lopulliset tilausmäärät voivat täsmentyä ennen tilausta.

Osapuolia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun hankinnasta on tehty kirjallinen tilaus toimittajalle. Tilaus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Esittelijä

tekninen johtaja

Kari Pudas

Lisätiedot

Markku Liukkonen, asiakaspäällikkö, puhelin: 310 38577

markku.liukkonen(a)hel.fi

Liitteet

1

Vertailutaulukko

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, minikilpailutus, kaupunkiympäristölautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjoajat

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, minikilpailutus, kaupunkiympäristölautakunta
Liite 1

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Hankinnan perustiedot

Hankinnan kohteena ovat Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan uuden Työpajankatu 8:een valmistuvan toimitalon toimistokalusteet. Toimitaloon tulee noin 1 100 työpistettä, joita käyttää yhteensä noin 1 500 työntekijää. Rakennukseen sijoittuvat myös muun muassa toimialan asiakaspalvelu-, tapahtuma- ja näyttelytilat, erilaisia kokoustiloja sekä ravintola.

Talon kalustesuunnittelussa on pyritty hyödyntämään mahdollisimman paljon toimialalla jo olemassa olevia hyväkuntoisia ja mitoitukseltaan tilaan sopivia toimistokalusteita. Nyt hankittavana olevat kalusteet täydentävät näitä kokonaisuuksia.

Kaupunkiympäristötalon toimisto- ja julkitilakalustekilpailutukset on jaettu viiteen eri kokoiseen kilpailutukseen:

        Työpöydät ja apupöydät

        Sermit ja neuvottelupöydät

        Hyllykalusteet

        Julkitilakalusteet (sohvat, rahit, nojatuolit)

        Työtuolit ja tuolit.

Työpöytien ja apupöytien osalta hankintapäätös on tehty teknisen johtajan päätöksellä 24.3.2020 § 64 ja Sermien ja neuvottelupöytien osalta hankintapäätös on tehty rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätöksellä 14.5.2020 § 59. Hankintojen osien yhteenlaskettu ennakoitu kokonaisarvo ylittää EU-kynnysarvon.

Nyt kyseessä olevassa hyllykalusteiden hankinnassa, hankinta oli jaettu kahteen osa-alueeseen kalustekokonaisuuksien mukaisesti. Tarjoaja on voinut antaa tarjouksensa haluamistaan osa-alueista. Jokaiseen osa-alueeseen valitaan yksi toimittaja.

Hankintamenettely

Hyllykalusteiden hankinta järjestettiin Helsingin kaupungin puitesopimusjärjestelyn (H002-16 HEL 2016-009597 / toimistokalusteet) mukaisena minikilpailutuksena. Tarjouspyyntö lähetettiin viidelle toimistokalusteiden (5) puitesopimustoimittajalle Isku Interior Oy, Kinnarps Oy, Martela Oyj, Modeo Oy ja Tavara Trading TTR Oy.

Tarjouspyyntö julkaistiin puitejärjestelyssä mukana oleville toimittajille 11.5.2020 Tarjouspalvelu.fi:n kautta.

Saadut tarjoukset

Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 25.5.2020 klo 12.00. Määräaikaan mennessä tarjouksen jättivät Isku Interior Oy, Modeo Oy ja Martela Oyj.

Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.

Tarjousten tarkastus

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Tarjousten tarkastusvaiheessa todettiin, että Isku Oy:n tarjous on osa-alueen, Hyllykalusteet 1, tuotteen 177 osalta tarjouspyynnön vastainen, koska tuote ei täytä tarjouspyynnössä vaadittuja mittoja. Hyllyn syvyysmitta ei mahdu annettuun +/- 2 %:n mittatoleranssiin.

Tarjouspyynnössä olleen ehdon mukaisesti vertailu näiden tuotteiden osalta suoritetaan seuraavasti: ”Osa-alueen sisällä oleva tuote, joka ei vastaa tarjouspyynnön vaatimuksia, lasketaan tyhjäksi tuoteriviksi. Se tuote, joka lasketaan ns. tyhjäksi tuoteriviksi, saa ko. tuotteen osalta kalleimman vertailuhinnan.”

Tarjousten tarkastusvaiheessa todettiin, että Martela Oyj:n tarjous on osa-alueen, Hyllykalusteet 1, tuotteiden 10, 11, 12, 13, 177 sekä osa-alueen, Hyllykalusteet 2, tuotteiden 14, 15, 17 osalta tarjouspyynnön vastainen, koska tuotteet eivät täytä tarjouspyynnössä vaadittuja mittoja. Hyllyjen syvyysmitat eivät mahdu annettuun +/- 2 %:n mittatoleranssiin.

Tarjouspyynnössä olleen ehdon mukaisesti vertailu näiden tuotteiden osalta suoritetaan seuraavasti: ”Osa-alueen sisällä oleva tuote, joka ei vastaa tarjouspyynnön vaatimuksia, lasketaan tyhjäksi tuoteriviksi. Se tuote, joka lasketaan ns. tyhjäksi tuoteriviksi, saa ko. tuotteen osalta kalleimman vertailuhinnan.”

Kussakin osa-alueessa saa olla enintään 2 tarjottua tuotetta, jotka eivät vastaa tarjouspyyntöä. Muutoin tarjoajan tarjous kyseiseen osa-alueeseen hylätään kokonaisuudessaan.

Martela Oyj on tarjonnut molemmissa osa-alueissa yli kahta tarjouspyyntöä vastaamatonta tuotetta. Näin ollen Martela Oyj:n tarjous tulee hylätä.

Tarjousten vertailu ja sopimustoimittajien valinta

Tarjouspyynnössä on määritelty tarjousten valintaperusteet. Kokonaistaloudellisesti edullisin on tarjous, joka tilaajan hankinnan kohteelle asettamien vaatimusten täyttävistä tarjouksista on hinnaltaan halvin.

Tarjouksen valintaperusteena on käytettä halvinta hintaa, koska puitejärjestelyn (H002-16 HEL 2016-009597 / toimistokalusteet) sisäisissä minikilpailutuksissa toimistokalusteiden osalta valintaperusteena tulee käyttää kokonaistaloudellisesti edullisuutta siten, että hinnan painoarvo on 100 %.

Tarjotut hinnat osa-alueittain:

 

Isku Interior Oy

Modeo Oy 

Osa-alue 1: HYLLYKAAPIT 1 (tuotenumerot 10, 11, 12, 13, 177)

 
317 805,00

 
206 136,00

Osa-alue 2: HYLLYKAAPIT 2 (tuotenumerot 14, 15, 16, 17)

 
53 480,00 

 
28 784,00

 

Tarjousvertailun mukaan kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen molempiin osa-alueisiin antoi Modeo Oy.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 21.4.2020 § 220) mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennukset ja yleiset alueet -jaostolla on hankintavaltuudet yli 1 miljoonan euron suuruisiin hankintoihin. Kaupunkiympäristötalon toimisto- ja julkitilakalusteiden hankinta kaikki osa-alueet yhteenlaskettuna ylittää kokonaisarvoltaan yhden miljoonan euron. Kaupunkiympäristölautakunnan rakennukset ja yleiset alueet -jaosto on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Esittelijä

tekninen johtaja

Kari Pudas

Lisätiedot

Markku Liukkonen, asiakaspäällikkö, puhelin: 310 38577

markku.liukkonen(a)hel.fi

Liitteet

1

Vertailutaulukko

Oheismateriaali

1

Tarjouspyyntö

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, minikilpailutus, kaupunkiympäristölautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjoajat

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, minikilpailutus, kaupunkiympäristölautakunta
Liite 1

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 58200

Sörnäistenkatu 1

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alv.nro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

10/2020

1 (43)

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

 

Asia/4

 

11.06.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 82

Pyöräily- ja jalankulkutunneli ratapihan ali Kansalaistorilta Kaisaniemeen rakentaminen, STk-urakka, urakoitsijan valinta

HEL 2020-003625 T 02 08 03 00

Päätös

A
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä Destia Oy, rakennusteknisten palvelujen tarjoushinnaltaan halvimman tarjouksen Pyöräily- ja jalankulkutunneli ratapihan ali Kansalaistorilta Kaisaniemeen STk-urakan töistä arvonlisäverottomaan kokonaishintaan 24 846 036,60 euroa.

B
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa rakennuttaminen -palvelun allekirjoittamaan hankkeeseen kohdistuvan kehitys- ja alustavien töiden sopimuksen sekä toteutusvaiheen sopimuksen ja hankkeen vastuuhenkilön vastaanottamaan urakan.

Hankintasopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Esittelijä

tekninen johtaja

Kari Pudas

Lisätiedot

Jukka Repo, projektinjohtaja, puhelin: 310 39968

jukka.repo(a)hel.fi

Liitteet

1

Destia Oy:n tarjous 26.5.2020

2

Tarjoajille asetetut vähimmäisvaatimukset

Muutoksenhaku

Päätöskohdasta A

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta

Päätöskohdasta B

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjouksen jättäneet

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta

Rakennuttaminen

Esitysteksti

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Kohteen rakennustyöt

Urakka käsittää pyöräily- ja jalankulkutunnelin ratapihan ali Kansalaistorilta Kaisaniemeen -hankkeen rakentamisen ja suunnittelun työt urakka-asiakirjojen osoittamassa laajuudessa STk-urakkana. Urakan laajuuteen kuuluu myös tunnelin yhteydessä rakennettava maanalainen pyöräparkki. Urakka sisältää lisäksi kehitysvaiheen tehtävät, joissa tilaaja ja urakoitsija yhteistyössä kehittävät hanketta tavoitteena kokonaistaloudellisesti parhaat ratkaisut. Urakkaan kuuluu myös rautatiealueella tehtävät valmistelevat työt suunnitteluineen.

Urakkamuoto

Urakkamuotona on kehitysvaiheen sisältävä suunnittele ja toteuta -urakka, STk-urakka, joka koostuu seuraavista osakokonaisuuksista:

a)

kehitysvaihe

b)

ennen STk-urakan rakennustöitä rautatiealueella toteutettavat valmistelevat työt, niiden suunnittelu ja suunnitelmien hyväksyttäminen rakennuttajalla ja rautatiealueella toimivilla viranomaisilla.

c)

STk-urakka eli suunnittele ja toteuta vaihe (toteutusvaihe, rakentamisvaihe)

 

Vaiheista a) ja b) tehdään yhteinen urakkasopimus ja vaiheesta c) oma urakkasopimus.

Kehitysvaiheesta urakoitsijalle maksetaan urakoitsijan tarjouksessaan erittelemä kokonaishinta, joka sisältyy urakkahintaan.

Työt on tarkoitus aloittaa kehitysvaiheella 06/2020 ja rakennustöillä 11/2020. Työt valmistuvat 31.3.2023 mennessä.

Kustannukset

Nyt saatu tarjous alittaa suunnittelijakonsulttien laatiman kustannusarvion 27 500 000 euroa (alv. 0 %) noin 10 %:lla.

Kaupunkiympäristön toimialan vastuulle kuuluva osuus rahoitetaan talousarviokohdan 8 03 01 02 katujen perusparantaminen ja liikennejärjestelyt alakohdasta jalankulun ja pyöräilyn väylät.

Tarjouspyyntömenettely

Urakan hankinnasta on jätetty avoimeen hankintamenettelyyn perustuva EU-hankintailmoitus 19.3.2020 sähköisessä tietokannassa www.hankintailmoitukset.fi.

Tarjouspyynnön mukaisesti urakoitsijaksi valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antanut tarjoaja. Kokonaistaloudellisesti edullisin on tarjous, joka on rakennuttajan asettamat tarjoajan soveltuvuutta koskevat vaatimuksen täyttävistä tarjouksista hinnaltaan halvin.

Tarjouskilpailussa saatiin määräaikaan mennessä neljä (4) tarjousta.

Urakkatarjoukset

Rakennuttaminen-palvelu on saanut seuraavat pyytämänsä STk-urakkatarjoukset (tarjoushinnat on ilmoitettu verottomina):

1.

Destia Oy, Rakennustekniset palvelut

24 846 036,60 euroa

2.

Kreate Oy

25 581 426,00 euroa

3.

TYL Tunneli (SRV Infra Oy ja NRC Group Finland Oy)

26 000 000,00 euroa

4.

GRK Infra Oy

34 335 000,00 euroa

 

Saadut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja täyttivät rakennuttajan asettamat vaatimukset.

Esittelijä

tekninen johtaja

Kari Pudas

Lisätiedot

Jukka Repo, projektinjohtaja, puhelin: 310 39968

jukka.repo(a)hel.fi

Liitteet

1

Destia Oy:n tarjous 26.5.2020

2

Tarjoajille asetetut vähimmäisvaatimukset

Muutoksenhaku

Päätöskohdasta A

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta

Päätöskohdasta B

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjouksen jättäneet

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta

Rakennuttaminen

Esitysteksti

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 58200

Sörnäistenkatu 1

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alv.nro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

10/2020

1 (43)

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

 

Asia/5

 

11.06.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 83

Ilmalan raitiotieyhteys, urakoitsijan valinta

HEL 2020-005399 T 02 08 03 00

Päätös

A
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä GRK Infra Oy:n vertailuhinnaltaan halvimman tarjouksen Ilmalan raitioyhteyden kokonaisurakan töistä arvonlisäverottomaan kokonaishintaan 13 647 000 euroa.

B
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa rakennuttaminen -palvelun allekirjoittamaan hankkeeseen kohdistuvan sopimuksen sekä hankkeen vastuuhenkilön vastaanottamaan urakan.

Hankintasopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan

Esittelijä

tekninen johtaja

Kari Pudas

Lisätiedot

Juuso Luoto, projektipäällikkö, puhelin: 310 39954

juuso.luoto(a)hel.fi

Liitteet

1

GRK Infra Oy:n tarjous 29.5.2020

2

Tarjouksien hintavertailu

3

Tarjoajille asetetut vähimmäisvaatimukset

Muutoksenhaku

Päätöskohdasta A

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta

Päätöskohdasta B

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjouksen jättäneet

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta

Rakennuttaminen

Esitysteksti

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Yleistä rakennuskohteesta

Urakka käsittää Ilmalan raitiotieyhteyden rakentamisen urakka-asiakirjojen osoittamassa laajuudessa.

Urakassa rakennetaan raitiotieyhteys Pasilankadulta Ilmalantorille. Samalla uusitaan ja lisätään Pasilankadun ja Radiokadun kunnallistekniikkaa.

Kaupunkiympäristölautakunta on hyväksynyt Radiokadun ja Ilmalankadun katusuunnitelmat 22.1.2019, Pasilankadun katusuunnitelmat 21.8.2018. Yleisten töiden lautakunta on hyväksynyt Ilmalantorin ja Ilmalankujan katusuunnitelmat 4.12.2012.

Työt on tarkoitus aloittaa heinäkuussa 2020 ja ne valmistuvat 15.6.2022 mennessä. Raitiovaunuliikennöinti alkaa loppukesästä 2022.

Työ toteutetaan vähäpäästöisenä työmaana.

Kustannukset

Nyt saatu tarjous alittaa suunnittelijakonsultin laatiman kustannusarvion 19,23 miljoonaa euroa (alv. 0 %) noin 29 %:lla.

Työ rahoitetaan talousarvion kohdasta 8 03 02 05 Projektialueiden kadut/Pasila sekä kohdasta 8 01 02 06 Pasilan esirakentaminen.

Tarjouspyyntömenettely

Urakan hankinnasta on jätetty avoimeen hankintamenettelyyn perustuva kansallinen hankintailmoitus 15.4.2020 sähköisessä tietokannassa www.hankintailmoitukset.fi.

Tarjouspyynnön mukaisesti urakoitsijaksi valitaan vertailuhinnaltaan edullisimman tarjouksen antanut tarjoaja. Vertailuhinnaltaan edullisin on tarjous, joka on rakennuttajan asettamat tarjoajan soveltuvuutta koskevat vaatimuksen täyttävistä tarjouksista halvin kokonaishintaosuudelta ja 10 %:n osuudelta yksikköhintaluettelon kokonaiskustannuksista.

Rakennuttaja perustelee hankinnan jakamatta jättämistä (kokonaisurakka) sillä, että kohde rakennetaan niin sanottuna ”yhteisenä kunnallisteknisenä työmaana”, jolla on useampia tilaajatahoja ja jotka ovat yhteisellä sopimuksella sitoutuneet rakennustyössä kokonaisurakan käyttöön. Tällöin kokonaisurakan jakaminen tekisi urakkasopimuksen toteuttamisesta teknisesti liian vaikeaa.

Tarjouskilpailussa saatiin määräaikaan mennessä viisi (5) tarjousta.

Urakkatarjoukset

Rakennuttaminen -palvelu on saanut seuraavat pyytämänsä arvonlisäverottomat kokonaisurakkatarjoukset (vertailuhinta ilmoitettu sulussa):

1.

GRK Infra Oy

13 647 000 euroa

(13 794 040,60)

2.

TYL BÖÖLE 
(VM Suomalainen Oy/
Asfalttikallio Oy)

14 565 000 euroa

(14 767 231,00)

3.

Kreate Oy

16 989 000 euroa

(17 139 798,00)

4.

TYL ILMALAN RATIKKA      
(Hyvinkään Tieluiska Oy/ MPV-Infrarakenne Oy)

17 994 784 euroa

(18 122 254,17)

5.

Destia Oy

20 439 900 euroa

(20 645 030,59)

 

Saadut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja täyttivät rakennuttajan asettamat vaatimukset.

Esittelijä

tekninen johtaja

Kari Pudas

Lisätiedot

Juuso Luoto, projektipäällikkö, puhelin: 310 39954

juuso.luoto(a)hel.fi

Liitteet

1

GRK Infra Oy:n tarjous 29.5.2020

2

Tarjouksien hintavertailu

3

Tarjoajille asetetut vähimmäisvaatimukset

Muutoksenhaku

Päätöskohdasta A

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta

Päätöskohdasta B

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjouksen jättäneet

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta

Rakennuttaminen

Esitysteksti

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 58200

Sörnäistenkatu 1

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alv.nro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

10/2020

1 (43)

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

 

Asia/6

 

11.06.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 84

Sompasaari, osa 4, urakoitsijan valinta

HEL 2020-005491 T 02 08 03 00

Päätös

A
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä GRK Infra Oy:n halvimman tarjouksen Sompasaari, osa 4 urakan töistä arvonlisäverottomaan kokonaishintaan 4 813 000 euroa.

B
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa rakennuttaminen -palvelun allekirjoittamaan hankkeeseen kohdistuvan sopimuksen sekä hankkeen vastuuhenkilön vastaanottamaan urakan.

Hankintasopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Esittelijä

tekninen johtaja

Kari Pudas

Lisätiedot

Timo Säynätjoki, projektinjohtaja, puhelin: 310 38478

timo.saynatjoki(a)hel.fi

Liitteet

1

GRK Infra Oy:n tarjous 15.5.2020

2

Tarjoajille asetetut vähimmäisvaatimukset

Muutoksenhaku

Päätöskohdasta A

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta

Päätöskohdasta B

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjouksen jättäneet

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta

Rakennuttaminen

Esitysteksti

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Yleistä rakennuskohteesta

Urakka käsittää Sompasaari, osa 4 rakentamisen työt urakka-asiakirjojen osoittamassa laajuudessa, sisältäen Capellan korttelin katujen, Sompasaaren katujen ja rantarakenteiden sekä teknisen huollon rakentamisen täysin valmiiksi.

Työkohteessa on tehty aiemmin katujen osalta päällysrakenteiden ja rantarakenteiden alaosien rakentamista ja nyt tässä työssä katupinnat rakennetaan valmiiksi hyväksyttyjen katusuunnitelmien mukaisesti.

Yleisten töiden lautakunta on hyväksynyt Sompasaaren katusuunnitelmat 20.10 2015 ja Capellan kortteleiden katusuunnitelmat 8.9.2015.

Työt on tarkoitus aloittaa kesäkuussa 2020 ja ne valmistuvat 30.12.2021 mennessä.

Työ toteutetaan vähäpäästöisenä työmaana.

Kustannukset

Nyt saatu tarjous alittaa suunnittelijakonsulttien laatiman kustannusarvion 6,0 miljoonaa euroa (alv. 0 %) noin 20 %:lla.

Työ rahoitetaan talousarvion kohdasta 8 03 02 03 Projektialueiden kadut, Kalasatama.

Tarjouspyyntömenettely

Urakan hankinnasta on jätetty avoimeen hankintamenettelyyn perustuva EU-hankintailmoitus 15.4.2020 sähköisessä tietokannassa www.hankintailmoitukset.fi.

Tarjouspyynnön mukaisesti urakoitsijaksi valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antanut tarjoaja. Kokonaistaloudellisesti edullisin on tarjous, joka on rakennuttajan asettamat tarjoajan soveltuvuutta koskevat vaatimuksen täyttävistä tarjouksista hinnaltaan halvin.

Rakennuttaja perustelee hankinnan jakamatta jättämistä (kokonaisurakka) sillä, että kohde rakennetaan niin sanottuna ”yhteisenä kunnallisteknisenä työmaana”, jolla on useampia tilaajatahoja ja jotka ovat yhteisellä sopimuksella sitoutuneet rakennustyössä kokonaisurakan käyttöön. Tällöin kokonaisurakan jakaminen tekisi urakkasopimuksen toteuttamisesta teknisesti liian vaikeaa.

Tarjouskilpailussa saatiin määräaikaan mennessä kaksi (2) tarjousta.

Urakkatarjoukset

Rakennuttaminen -palvelu on saanut seuraavat pyytämänsä kokonaisurakkatarjoukset (tarjoushinnat on ilmoitettu verottomina):

1.

GRK Infra Oy

4 813 000 euroa

2.

TYL Kalasataman kingit (VM Suomalainen Oy/Asfalttikallio Oy)

 
5 222 000 euroa

 

Saadut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja täyttivät rakennuttajan asettamat vaatimukset.

Esittelijä

tekninen johtaja

Kari Pudas

Lisätiedot

Timo Säynätjoki, projektinjohtaja, puhelin: 310 38478

timo.saynatjoki(a)hel.fi

Liitteet

1

GRK Infra Oy:n tarjous 15.5.2020

2

Tarjoajille asetetut vähimmäisvaatimukset

Muutoksenhaku

Päätöskohdasta A

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta

Päätöskohdasta B

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjouksen jättäneet

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta

Rakennuttaminen

Esitysteksti

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 58200

Sörnäistenkatu 1

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alv.nro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

10/2020

1 (43)

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

 

Asia/7

 

11.06.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 85

Kalervonkatu 6, Vuokrattava väliaikainen tilaelementtiratkaisu koulukäyttöön, hankesuunnitelman hyväksyminen

HEL 2020-006804 T 10 06 00

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä osoitteeseen Kalervonkatu 6 sijoittuvan, koulukäyttöön suunnitellun väliaikaisen tilaelementtiratkaisun 27.4.2020 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäislaajuus on noin 1 497 brm² ja hankkeen enimmäishinta on arvonlisäverottomana 2 649 800 euroa huhtikuun 2020 kustannustasossa (RI 104,2 ja THI 193,3).

Esittelijä

tekninen johtaja

Kari Pudas

Lisätiedot

Juha Polvinen, projektinjohtaja, puhelin: 310 21291

juha.polvinen(a)hel.fi

Päivi Etelämäki, tiimipäällikkö, puhelin: 310 31871

paivi.etelamaki(a)hel.fi

Jarmo Raveala, yksikön päällikkö, puhelin: 310 23466

jarmo.raveala(a)hel.fi

Liitteet

1

Kalervonkatu 6 väliaikainen tilaelementtiratkaisu

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, kaupunkiympäristölautakunta

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Vuokrattava väliaikainen tilaelementtiratkaisu tarvitaan väistötilaksi seuraaville perusparannushankkeille: Käpylän peruskoulu (Väinölä, Untamo, Hykkylä) ja Yhtenäiskoulu.

Käpylän peruskoulu toimii kolmessa rakennuksessa. Koulujen perusparannukset toteutetaan vaiheittain siten, että Väinölän perusparannus toteutuu 1/2021 - 6/2022. Hykkylän toiminnalliset muutokset toteutetaan vuonna 2022 ja Untamon perusparannus 8/2022 - 11/2023. Käpylän peruskoulun Väinölä- rakennuksen perusparannushanke on hyväksytty kaupunginvaltuustossa 11.12.2019 (§ 372).

Käpylän Yhtenäiskoulun perusparannus on ajoitettu talonrakentamisohjelmassa vuosille 2024 - 2025.

Väliaikaisen tilaelementtiratkaisun sijaintipaikaksi selvitettiin useita eri vaihtoehtoja, joista yhdessä kaavoituksen, kaupungin museon ja käyttäjien edustajien kanssa tarkoituksenmukaisimmaksi sijoituspaikaksi valikoitui Hykkylän eteläpuoleinen Amerin puistoalue osoitteessa Kalervonkatu 6.

Alueen asukkaita kuultiin www.kerrokantasi.hel.fi- sivustolla maaliskuussa 2020.

Väliaikaiset tilat on suunniteltu noin 350:lle lapselle. Tilat kohdistetaan peruskoulun pienimmille lapsille siten, että heidän ruokahuolto järjestetään tilojen yhteydessä.

Tilat hankitaan vuokraamalla siirtokelpoisista tilaelementeistä koostuva paviljonki (1 497 brm²) 60 kuukauden ajalle.

Koska tilahankkeiden käsittelyohjeen mukaan pääomitettu kokonaissumma on yhteensä 2 435 972 euroa, hankkeesta päättää rakennusten ja yleisten alueiden jaosto.

Hankkeen laajuus

Hankkeen laajuus on 1 497 brm² ja 1 356 htm².

Kustannukset

Kustannusarvion (18.05.2020) mukaan hankkeen kokonaiskustannus arvonlisäverottomana on yhteensä 2 649 800 euroa huhtikuun 2020 kustannustasossa (RI 104,2 ja THI 193,3).

Vuokrakustannus on ajalta 60 kk (5 vuotta) arvonlisäverottomana yhteensä 1 594 800 euroa (19,60 euroa htm²/kk). Kokonaiskustannus sisältää investointikustannuksia yhteensä 1 055 000 euroa.

Investointikustannuksiin sisältyvät rakennuttamis- ja suunnittelukustannukset, maanrakennustyöt, pihan toteutus, tontin ulkopuoliset kaivutyöt, rakennuttajan erillishankinnat, varaukset sekä rakennuspaikan ennallistaminen.

Tilakustannus käyttäjälle

Väistötiloista aiheutuva tilakustannus sisältyy väistötilaa tarvitsevan hankkeen tilakustannusarvioon. Siitä on päätetty ko. hankkeen hankesuunnitelman yhteydessä.

Arvioitu tilakustannus 60 kuukauden ajalta on yhteensä 2 732 218 euroa.

Hankkeen arvioitu tilakustannus käyttäjälle on määritelty tilahankkeiden käsittelyohjeiden (Khs 14.12.2015) mukaan.

Hankkeen rahoitus

Tilaelementtien vuokrakustannus rahoitetaan käyttötalousmäärärahoista. Hankkeen investointikustannukset rahoitetaan talousarvion talonrakennus-hankkeiden rakentamisohjelman alakohdalle 8020206 osoitetuista kohdentamattomista korjausmäärärahoista.

Hankkeen toteutus ja aikataulu

Hankkeen toteutusvastuu on kaupunkiympäristötoimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuudella. Rakennuksen ylläpidosta vastaa kaupunkiympäristötoimialan ylläpitopalvelut.

Hanke on tavoitteena toteuttaa siten, että tilat ovat käytettävissä tammikuussa 2021.

Esittelijä

tekninen johtaja

Kari Pudas

Lisätiedot

Juha Polvinen, projektinjohtaja, puhelin: 310 21291

juha.polvinen(a)hel.fi

Päivi Etelämäki, tiimipäällikkö, puhelin: 310 31871

paivi.etelamaki(a)hel.fi

Jarmo Raveala, yksikön päällikkö, puhelin: 310 23466

jarmo.raveala(a)hel.fi

Liitteet

1

Kalervonkatu 6 väliaikainen tilaelementtiratkaisu

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, kaupunkiympäristölautakunta

Tiedoksi

Rakennetun omaisuuden hallinta

Rakennuttaminen

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 58200

Sörnäistenkatu 1

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alv.nro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

10/2020

1 (43)

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

 

Asia/8

 

11.06.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 86

Finlandia-talon perusparannuksen hankesuunnitelmaa täydentävän suunnitelman julkisivun materiaalin määrittelyn hyväksyminen

HEL 2018-012874 T 10 06 00

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä Finlandia-talon perusparannuksen 25.1.2019 päivättyä hankesuunnitelmaa täydentävän suunnitelman julkisivun materiaalin määrittelystä siten, että kohteen verhouksen uusimisessa käytetään rakennussuojelumääräysten mukaista italialaista valkoista Lasa Bianco Novulato marmoria, jonka käyttöikäodote on tutkitun tiedon ja toteutuneiden kohteiden näytön perusteella vähintään 50 vuotta, ja että hankinta- ja toteutusmenettelyissä varmistetaan materiaalin teknisten laatuvaatimusten toteutuminen.

Käsittely

Esteelliset: Kari Pudas (hallintolain 28 §:n 1 momentin 5 kohta)

Asian aikana kuultavina olivat projektinjohtaja Merja Ikonen ja Jyrki Jalli (Ideastructura Oy). Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen.

Esittelijä

vs. tekninen johtaja

Sari Hilden

Lisätiedot

Merja Ikonen, projektinjohtaja, puhelin: 310 22010

merja.ikonen(a)hel.fi

Sonja Liljeblad, tiimipäällikkö, puhelin: 310 38472

sonja.liljeblad(a)hel.fi

Liitteet

1

Suunnitelma Finlandia-talo julkisivun materiaali

2

Finlandia-talo julkisivun materiaali 1-2

3

Finlandia-talo julkisivun materiaali 3-7

4

Museoviraston lausunto 2.6.2020

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Tiivistelmä

Finlandia-talon perusparannuksessa uusitaan julkisivujen nykyiset marmorilaatoitukset kiinnitysjärjestelmineen. Julkisivulaatoituksen uusimisessa käytettävän materiaalin tulee olla kestävää ja rakennussuojelulain määräykset täyttävää. Materiaalin määrittelyn lähtötiedoiksi on laajasti kartoitettu, tutkittu ja kehitetty arvokkaaseen rakennukseen mahdollisia materiaaleja. Kohteeseen on selvitetty kestävämpiä marmorityyppejä ja vaihtoehtoisia materiaaleja, sekä luonnonkiviä että teollisesti valmistettavia tuotteita.

Julkisivumateriaalin määrittely

Kokonaisarviointiin perustuen, kun sovitetaan yhteen 50 vuoden elinkaarivaatimus ja rakennussuojelumääräykset esitetään Finlandia-talon julkisivulaatoitus uusittavaksi italialaisella valkoisella Lasa Bianco Novulato marmorilla. Marmori on värisävyltään ja kuvioinniltaan alkuperäistä vastaavaa. Lasan marmorin odotettavissa oleva käyttöikä on asiantuntija-arvion mukaan vähintään 50 vuotta. Elinkaariarvio perustuu tutkimustuloksiin standardien mukaisista laboratoriotesteistä ja koeseinästä 1,5 vuoden ajalta Finlandia-talon katolla. Testauksessa Lasan marmorilla ei ilmennyt käyristymisilmiötä, joka on yleinen monille marmorityypeille, ja lujuuden muutos nopeutetun rasituskokeen aikana oli hyväksyttävää tasoa. Lasan marmorin pitkäaikaiskestävyydestä on näyttöä toteutuneiden kohteiden julkisivuissa, joiden materiaalin alkuperä on jäljitettävissä. Lasan tuotantoprosessi, joka käsittää louhinnan ja laattojen valmistuksen, tukee kattavan laadunseurannan järjestämistä tuotannon eri vaiheiden aikana ja mahdollistaa laattamateriaalin täyden jäljitettävyyden kaivoksesta Finlandia-talon seinälle. Hankinta toteutetaan siten, että laattojen toimituksen ehdoiksi asetetaan laadunvarmistusohjelma, joka sisältää vaatimukset materiaalin kestävyyden kannalta oleelliselle raja-arvoille perustuen standardeihin ja tutkimustuloksiin. Laadunvalvonta kattaa kaikki vaiheet ja sen noudattaminen kytketään maksuehtoihin.

Finlandia-talon rakennus lähiympäristöineen on 1993 suojeltu 2002 täydennetyllä rakennussuojelulakipäätöksellä, jonka määräysten mukaan julkisivuissa tulee säilyttää alkuperäistä vastaava asu materiaalin, värien ja jäsentelyn osalta. Korjaustoimenpiteet kohteessa tulee suorittaa Museoviraston hyväksymällä tavalla. Rakennus on merkitty myös asemakaavassa 2004 suojeltavaksi rakennussuojelulain nojalla (srs).

Jos painotetaan pelkästään kestävyyttä, parhaiten kaikista selvitetyistä vaihtoehtoisista materiaaleista Finlandia-taloon soveltuvaksi arvioidaan teollisesti valmistettava keraaminen laatta eli sintrattu kivi, jota voidaan valmistaa mitoitukseltaan ja esteettisiltä ominaisuuksiltaan alkuperäisen kaltaisina laattoina ja joka on oletetusti erittäin kestävä. Museoviraston kannanoton mukaan sintrattu kivi ei sovi Finlandia-taloon. 

Täydentävä suunnitelma julkisivun materiaalin määrittelystä on laadittu kaupunkiympäristön toimialalla. Hankkeen valmistelun ja suunnittelun yhteydessä on kuultu asiantuntijoina Museoviraston, Alvar Aalto-säätiön ja rakennusvalvonnan edustajia sekä Finlandia-talo Oy:ta.

Suunnitelmasta on pyydetty Museoviraston lausunto.

Esittelijän perustelut

Finlandia-talon perusparannus

Kaupunginvaltuusto on hyväksynyt 10.4.2019 Finlandia-talon perusparannuksen 25.1.2019 päivätyn hankesuunnitelman. Perusparannuksen hankesuunnitelman mukaan julkisivulaatoituksen uusimisessa kiinnitetään erityistä huomiota materiaalin kestävyyteen sen lisäksi, että materiaalin tulee täyttää rakennussuojelulain määräykset. Ratkaisu julkisivumateriaalista on todettu esitettävän v. 2020 täydentävässä hankesuunnitelmassa, joka laaditaan perustuen soveltuvien materiaalien selvityksiin ja tutkimusten tulosten.

Finlandia-talon julkisivut

Finlandia-talon julkisivut on verhoiltu luonnonkivilaatoilla, joiden pääasiallinen materiaali on valkoinen marmori ja joissain osissa musta graniitti (dioriitti). Alkuperäisen julkisivun marmori 1970-luvulta oli valkoista Carraran marmoria siniharmailla juonteilla. Marmori ei kestänyt ulkoilmaolosuhteita ja julkisivulevyt alkoivat taipua.

Helsingin rakennusvirasto käynnisti julkisivun uusimisen suunnittelun 1986 ja pyrki useaan otteeseen saamaan hyväksynnän julkisivun kivilajin vaihtamiselle toiseksi, kuitenkin ilman tulosta. 1998 - 1999 julkisivulaatoitus uusittiin suojelulakia (1993) noudattaen Lorano Pradetton marmorilla Carraran alueelta ja julkisivulaattojen kokoa pienennettiin samassa yhteydessä. Korjauksessa käytetty marmorilaji ei osoittautunut ensimmäistä kestävämmäksi ja uudet laatat käyristyivät vähitellen.

Tekninen tarve

Kuntotutkimusten perusteella julkisivun marmorilaatat ovat elinkaarensa loppuvaiheessa. Ulkovaipan tiiveyttä ja lämmönpitävyyttä parantavat toimenpiteet edellyttävät julkisivuverhouksen purkua. Alkuperäisen ja nykyisen julkisivun marmorin käyttöikä on osoittautunut tavanomaisesti kivilaattajulkisivulta odotettavaa lyhyemmäksi. Laattojen taipuminen ei ole ainoastaan esteettinen haittailmiö vaan osoitus kiviaineksen lujuuden heikentymisestä.

Julkisivumateriaalien selvitys

Finlandia-talon julkisivun korjauksen erityisenä haasteena on löytää materiaali, joka täyttää sekä rakennussuojeluvaatimukset että kestävyystavoitteet ja tätä varten julkisivumateriaaleja selvitetty on perusparannuksen suunnittelun ohessa 2017 - 2020.

Julkisivun materiaalin määrittelyn lähtötiedoiksi on kartoitettu laaja-alaisesti kohteeseen arkkitehtonisesti, teknisesti ja taloudellisesti soveltuvia materiaaleja sekä marmoreita että vaihtoehtoisia materiaaleja. Edellisen 20 vuoden takaisen korjauksen jälkeen karttunutta tietoa ja taitoa on hyödynnetty kestävämmän julkisivumateriaalin löytämiseksi. Hankkeessa on perehdytty uusimpaan tutkimustietoon marmoreiden vaurioitumisen mekanismeista ja selvitetty sen pohjalta kestävämpiä marmoreita. Vaihtoehtoisia materiaaleja kuten muita luonnonkiviä sekä teollisesti valmistettuja rakennusaineita ja tuotteita on kartoitettu. Tutkimus- ja kehitysvaiheeseen valikoitujen kohteeseen soveltuviksi arvioitujen marmorien kestävyysominaisuudet on tutkittu laboratoriotesteissä ja kenttäkokeessa, sekä selvitetty toteutuneita vertailukohteita. Vaihtoehtoisten materiaalien, sintratun kiven, valkobetonin ja graniitin, väri- ja pintaominaisuuksien kehitysmahdollisuuksia on selvitetty ja kehitetty mallikokeiluissa. Kaikkien materiaalien esteettisiä ominaisuuksia on arvioitu malleilla ja koeseinässä, joiden katselmuksiin ovat osallistuneet Museovirasto ja Alvar Aalto-säätiö.

Riskit

Riskinä on, että kestävän julkisivumateriaalin hankinnassa ei onnistuta. Suoritettujen tutkimusten ja selvitysten tavoitteena laadunhallinnan riskien ehkäiseminen. Hankkeen tutkimusten tuloksiin ja standardeihin perustuen laaditaan laadunvarmistusohjelma, jossa määritellään materiaalin kestävyyttä kuvaaville teknisille ominaisuuksille raja-arvot sekä testausohjelma tuotannon ja toteutuksen eri vaiheisiin ja valmistumisen jälkeiselle takuuajalle. Laadunvalvontaohjelman noudattaminen ja tavoitearvojen toteutuminen asetetaan hankinnan sitoviin ehtoihin.

Laajuus

Uusittavan valkoisen laattajulkisivun laajuus on noin 7 000 m² ja laattojen lukumäärä on noin 11 000 kpl.

Kustannukset ja aikataulu

Julkisivun uusimisen kustannukset purku- ja asennustöineen, kiinnitysjärjestelmineen, lämmöneriste- ja laattamateriaaleineen sisältyvät perusparannuksen 25.1.2019 hankesuunnitelmassa esitettyihin ja 10.4.2019 hyväksyttyihin rakentamiskustannuksiin. Hankkeen toteutuksen rahoitus sisältyy rakentamisohjelmaan. Julkisivulaattojen hankinta voidaan toteuttaa perusparannuksen hankkeelle laaditussa aikataulussa.

Esittelijä

vs. tekninen johtaja

Sari Hilden

Lisätiedot

Merja Ikonen, projektinjohtaja, puhelin: 310 22010

merja.ikonen(a)hel.fi

Sonja Liljeblad, tiimipäällikkö, puhelin: 310 38472

sonja.liljeblad(a)hel.fi

Liitteet

1

Suunnitelma Finlandia-talo julkisivun materiaali

2

Finlandia-talo julkisivun materiaali 1-2

3

Finlandia-talo julkisivun materiaali 3-7

4

Museoviraston lausunto 2.6.2020

Oheismateriaali

1

Marmorin laadunvarmistusohjelma Finlandia-talon julkisivuun

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Tiedoksi

Tarve- ja hankesuunnittelu

Rakennuttaminen

Päätöshistoria

Kaupunginvaltuusto 10.04.2019 § 121

Kaupunginhallitus 01.04.2019 § 219

Kaupunginhallitus 25.03.2019 § 207

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 07.02.2019 § 19

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 58200

Sörnäistenkatu 1

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alv.nro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

10/2020

1 (43)

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

 

Asia/9

 

11.06.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 87

Päätösvallan siirtäminen tekniselle johtajalle eräiden hankesuunnitelmien hyväksymistä koskevissa asioissa ajalla 26.6. - 19.8.2020

HEL 2020-007395 T 00 01 00

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa teknisen johtajan hyväksymään tilahankkeiden hankesuunnitelmat ajalla 26.6. - 19.8.2020 päätösvaltuuksien rajoissa, esittämään yli viiden miljoonan euron (alv. 0 %) hankesuunnitelmat kaupunginhallitukselle ja oikeuttamaan Rakennukset ja yleiset alueet palvelukokonaisuuden jatkamaan suunnittelua odottamatta hankepäätöstä.

Esittelijä

vs. tekninen päällikkö

Sari Hilden

Lisätiedot

Mårten Lindholm, vs. yksikön päällikkö, puhelin: 310 31831

marten.lindholm(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, kaupunkiympäristölautakunta

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Kaupunginvaltuusto vahvisti 16.1.2019 kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolle hallintosäännön 16 luvun 3  §:ssä tarkoitetun erityisen toimivallan rajat seuraavasti: kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto tai sen määräämä viranomainen päättää hyväksyä lautakunnan tai kansliapäällikön hyväksymän tarveselvityksen perusteella tilahankkeita koskevat hanke- ja muut suunnitelmat, kun hankkeen suunnitelman mukainen arvonlisäveroton kustannusarvio on enintään 5 miljoonaa euroa.

Kesäaika on rakentamisessa parasta toiminta-aikaa. Rakennukset ja yleiset alueet palvelukokonaisuus on sitoutunut edistämään hankkeiden nopeaa läpimenoa ja hankkeiden aikataulujen tehostamista. Rakennusten ja yleisten alueiden jaoston loman aikana voi tulla ohjelmoimaton tarve hankesuunnitelman hyväksymiselle. Hankkeiden toteutuksen kannalta hankepäätös olisi tehtävä mahdollisimman pian ja hanke saatava liikkeelle. Suunnittelutyön jatkumisen kannalta tulisi valmiit hankesuunnitelmat hyväksyä ilman kesäviivytyksiä.

Rakennukset ja yleiset alueet palvelukokonaisuus esittää, että Rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päättäisi oikeuttaa teknisen johtajan hyväksymään valmistuneet hankesuunnitelmat päätösvaltuuksien rajoissa, esittämään yli viiden miljoonan euron hankesuunnitelmat kaupunginhallitukselle hyväksyttäviksi, oikeuttamaan Rakennukset ja yleiset alueet jatkamaan suunnitelmia odottamatta hankepäätöstä sekä hyväksymään urakat.

Esittelijä

vs. tekninen päällikkö

Sari Hilden

Lisätiedot

Mårten Lindholm, vs. yksikön päällikkö, puhelin: 310 31831

marten.lindholm(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, kaupunkiympäristölautakunta

Tiedoksi

Rakennukset ja yleiset alueet

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 58200

Sörnäistenkatu 1

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alv.nro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

10/2020

1 (43)

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

 

 

 

11.06.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

MUUTOKSENHAKUOHJEET

1

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 79, 80, 82 (Päätöskohdasta B), 83 (Päätöskohdasta B), 84 (Päätöskohdasta B) ja 86 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

2

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Pöytäkirjan 81 §.

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta joko tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai pyytämällä markkinaoikeudelta käsittelylupaa valituksen tekemiseksi taikka tekemällä molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

        hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu

        miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi

        millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

 

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä käsittelylupaa.

Lupa on myönnettävä, jos

        asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samankaltaisissa asioissa tärkeää

        siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Käsittelylupahakemus ja valitus toimitetaan markkinaoikeudelle yhdessä.

Muutoksenhakuaika

Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintasopimuksen noudattamatta hankintalain mukaista odotusaikaa.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta muutoksenhakuaikaan. Käsittelylupahakemus ja valitus on toimitettava muutoksenhakuviranomaiselle viimeistään muutoksenhakuajan viimeisenä päivänä ennen muutoksenhakuviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos muutoksenhakuajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa käsittelylupahakemuksen ja valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Muutoksenhakuviranomainen

Käsittelylupahakemus ja valitus tehdään markkinaoikeudelle. Markkinaoikeuden asiointiosoitteet ovat seuraavat:

Postiosoite:

Radanrakentajantie 5

 

00520 HELSINKI

Sähköpostiosoite:

markkinaoikeus@oikeus.fi

Faksinumero:

029 56 43314

Käyntiosoite:

Radanrakentajantie 5

Puhelinnumero:

029 56 43300

 

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Muutoksenhakuasiakirjan muoto ja sisältö

Muutoksenhakuasiakirja, joka sisältää käsittelylupahakemuksen ja valituksen, on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Käsittelylupahakemuksessa on ilmoitettava

        päätös, johon haetaan muutosta

        peruste, jolla käsittelylupaa haetaan

        syyt, joiden nojalla hakija katsoo, että käsittelyluvan myöntämiselle on olemassa edellä mainittu peruste.

Valituksessa on ilmoitettava

        miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi

        perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos muutoksenhakuasiakirjan laatijana on joku muu henkilö, asiakirjassa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Muutoksenhakuasiakirjassa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset voidaan toimittaa.

Muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Muutoksenhakuasiakirjaan on liitettävä

        päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä

        todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys muutoksenhakuajan alkamisen ajankohdasta

        asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan hankintalaissa määritellyn odotusajan kuluttua. Puitejärjestelyihin perustuvien hankintojen osalta hankintayksikkö voi tehdä hankintasopimuksen ennen odotusajan päättymistä, mutta tällöin valitusaika on 14 vuorokauden sijasta 30 vuorokautta päätöksen tiedoksisaannista.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa. Mikäli markkinaoikeus ei myönnä asiassa käsittelylupaa, markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 500 euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

3

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Pöytäkirjan 82 (Päätöskohdasta A), 83 (Päätöskohdasta A) ja 84 (Päätöskohdasta A) §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

        hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu

        miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi

        millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:

Radanrakentajantie 5

 

00520 HELSINKI

Sähköpostiosoite:

markkinaoikeus@oikeus.fi

Faksinumero:

029 56 43314

Käyntiosoite:

Radanrakentajantie 5

Puhelinnumero:

029 56 43300

 

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

        päätös, johon haetaan muutosta

        miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi

        perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

        päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä

        todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta

        asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle

Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

4

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 85 ja 87 §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

        se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)

        kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin  kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

        päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu

        miten päätöstä halutaan oikaistavaksi

        millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi

        oikaisuvaatimuksen tekijä

        millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen

        oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.


 

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

Risto Rautava

puheenjohtaja

 

 

 

 

Eija Höhl

pöytäkirjanpitäjä

 

 

Pöytäkirja tarkastettu

 

 

 

Sinikka Vepsä

 

 

Asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu.

 

Pöytäkirja on pidetty nähtävänä yleisessä tietoverkossa osoitteessa www.hel.fi 16.06.2020.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 58200

Sörnäistenkatu 1

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alv.nro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566