Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 17/2020 |
|
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
|
| |
| 26.11.2020 |
| |
|
|
| |
|
|
|
Kokousaika | 26.11.2020 16:00 - 17:14 |
|
|
Kokouspaikka | Lautakuntasali Horisontti, Työpajankatu 8 |
Läsnä
Jäsenet
Rautava, Risto | puheenjohtaja |
Rantanen, Tuomas | varapuheenjohtaja, etänä |
Finne-Elonen, Laura | etänä |
Kupias, Marianna | etänä |
Meretniemi, Jaakko | etänä |
Saari, Elli | etänä |
Simonen, Riina |
|
Venemies, Mauri |
|
Vepsä, Sinikka | etänä |
Muut
Sinnemäki, Anni | apulaispormestari, etänä |
Pudas, Kari | tekninen johtaja |
Hilden, Sari | rakennetun omaisuuden hallintapäällikkö, etänä |
Seppälä, Hannu | ylläpitopäällikkö, etänä |
Kuusi, Virve | yksikön päällikkö, tiedottaja, etänä |
Hannola, Lea | hallintoasiantuntija, tekninen avustaja, etänä |
Höhl, Eija | hallintosihteeri |
Moberg, Pirjo | hallintosihteeri |
Penttinen, Janne | lakimies |
Ahonen, Pertti | ict-asiantuntija |
Aaltonen, Juha | projektinjohtaja |
Lönnberg, Pasi | yksikön päällikkö, etänä |
Puheenjohtaja
Risto Rautava | 131 - 134 § |
Esittelijät
Kari Pudas | tekninen johtaja |
Pöytäkirjanpitäjä
Eija Höhl | hallintosihteeri |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Työpajankatu 8 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alv.nro |
Kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 17/2020 |
|
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
|
| |
| 26.11.2020 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ | Asia |
|
131 | Asia/1 | Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
132 | Asia/2 | Ilmoitusasiat |
133 | Asia/3 | Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston esitys kaupunginhallitukselle Kuninkaantammen peruskoulun ja päiväkodin uudisrakennuksen hankesuunnitelman hyväksymiseksi |
134 | Asia/4 | Malmin peruskoulu / Lpk Kotinummi, Silkokuja 7, Vesikaton korjauksen hankesuunnitelman hyväksyminen |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Työpajankatu 8 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alv.nro |
Kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 17/2020 | 1 (15) |
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
| Asia/1 | |
| 26.11.2020 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 131
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.
Samalla kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti valita pöytäkirjantarkastajaksi jäsen Riina Simosen ja varatarkastajaksi jäsen Mauri Venemiehen.
Käsittely
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti puheenjohtajan ehdotuksesta valita yksimielisesti pöytäkirjantarkastajaksi Sinikka Vepsän sijasta Riina Simosen ja varatarkastajaksi Riina Simosen sijasta Mauri Venemiehen.
Esittelijä
tekninen johtaja
Kari Pudas
Lisätiedot
Eija Höhl, hallintosihteeri, puhelin: 310 36422
eija.hohl(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päättää todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.
Samalla kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päättää valita pöytäkirjantarkastajaksi jäsen Sinikka Vepsän ja varatarkastajaksi jäsen Riina Simosen.
Esittelijä
tekninen johtaja
Kari Pudas
Lisätiedot
Eija Höhl, hallintosihteeri, puhelin: 310 36422
eija.hohl(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Työpajankatu 8 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alv.nro |
Kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 17/2020 | 1 (15) |
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
| Asia/2 | |
| 26.11.2020 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 132
Ilmoitusasiat
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti merkitä tiedoksi.
Kvsto 21.10.2020 § 271
Grundskolan Norsen, Cygnaeus enhetenin perusparannuksen hankesuunnitelma
HEL 2020-006442
Kaupunginvaltuusto hyväksyi Grundskolan Norsen, Cygnaeus enhetenin perusparannuksen 1.6.2020 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen laajuus on noin 4 329 brm² ja rakentamiskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 14 955 000 euroa huhtikuun 2020 kustannustasossa.
Esittelijä
tekninen johtaja
Kari Pudas
Lisätiedot
Eija Höhl, hallintosihteeri, puhelin: 310 36422
eija.hohl(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
tekninen johtaja
Kari Pudas
Lisätiedot
Eija Höhl, hallintosihteeri, puhelin: 310 36422
eija.hohl(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Työpajankatu 8 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alv.nro |
Kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 17/2020 | 1 (15) |
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
| Asia/3 | |
| 26.11.2020 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 133
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston esitys kaupunginhallitukselle Kuninkaantammen peruskoulun ja päiväkodin uudisrakennuksen hankesuunnitelman hyväksymiseksi
HEL 2020-011951 T 10 06 00
Esitys
A
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto esitti kaupunginhallitukselle osoitteeseen Kuninkaantammenkierto 22 toteutettavan Kuninkaantammen peruskoulun ja päiväkodin uudisrakennuksen 15.11.2020 päivätyn hankesuunnitelman hyväksymistä siten, että hankkeen laajuus on noin 4 600 brm² ja rakentamiskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 17 473 000 euroa syyskuun 2020 kustannustasossa ehdolla, että kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon.
B
Rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa rakennukset ja yleiset alueet- palvelukokonaisuuden jatkamaan hankkeen suunnittelua odottamatta hankepäätöstä.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli projektinjohtaja Juha Aaltonen. Asiantuntija
poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Esittelijä
tekninen johtaja
Kari Pudas
Lisätiedot
Juha Aaltonen, projektinjohtaja, puhelin: 310 21008
juha.aaltonen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Hankesuunnitelma Kuninkaantammen pk ja lpk 15.11.2020 |
2 | Hankesuunnitelman liitteet Kuninkaantammen pk ja lpk 15.11.2020 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Esitysehdotus
Esitys on ehdotuksen mukainen.
Tiivistelmä
Kuninkaantammen peruskoulu ja päiväkoti- hankkeen tarkoituksena on toteuttaa koululle ja päiväkodille pysyvät tilat.
Tällä hetkellä alueen varhaiskasvatus- ja perusopetustoiminta järjestetään useassa eri toimipisteessä. Tilojen kapasiteetilla ei pystytä vastaamaan alueen palvelutarpeen kasvuun.
Hanke toteutetaan SR- eli suunnittelu- ja toteutusurakkana.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta on hyväksynyt hankkeen tarveselvityksen 12.11.2019.
Uudisrakennus suunnitellaan ja rakennetaan tämän päivän normaalia laatutasoa noudattaen voimassa olevien rakennusmääräysten sekä Helsingin kaupungin omien suunnitteluohjeiden mukaisesti. Tilat suunnitellaan terveellisiksi, turvallisiksi ja viihtyisiksi. Osa yhteistiloista suunnitellaan siten, että ne voidaan osoittaa kuntalaiskäyttöön silloin, kun ne eivät ole päiväkodin käytössä.
Hankkeesta on laadittu 15.11.2020 päivätty hankesuunnitelma kaupunkiympäristön, kasvatuksen ja koulutuksen toimialojen sekä kaupunginkanslian yhteistyönä. Hankkeen jatkosuunnittelun aikana kuullaan asiantuntijoina rakennusvalvontapalvelujen, ympäristöpalvelun ja pelastuslaitoksen edustajia sekä esteettömyysasiamiestä.
Hankesuunnitelma on liitteenä 1.
Esittelijän perustelut
Hankkeen tarpeellisuus
Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan arvion mukaan alueella on tarve pysyville perusopetus- ja varhaiskasvatustiloille. Palvelutilaverkon suunnittelussa on otettu huomioon rakenteilla ja olemassa oleva tilakapasiteetti. Toimipisteen laajuudessa on huomioitu koko palvelualueen arvioitu kehitys: väestöennuste, varhaiskasvatukseen osallistuminen sekä uudisrakentaminen
Kuninkaantammen alueen asukasmäärä on kasvussa. Tällä hetkellä alueen varhaiskasvatus- ja perusopetustoiminta järjestetään useassa eri toimipisteessä, osin tilapäisissä tiloissa. Nykyisten tilojen kapasiteetti ei riitä alueen tulevalle käyttäjämäärälle.
Hankesuunnitelma
Uudisrakennuksen tilat suunnitellaan 250:lle perusopetuksen oppilaalle sekä 210:lle varhaiskasvatukseen osallistuvalle 1 - 6 -vuotiaalle lapselle. Varhaiskasvatuksen osallistujamäärästä esiopetuksen osuus on 60 lasta.
Uudisrakennuksen myötä koulun ja päiväkodin käyttöön saadaan ajanmukaiset ja viihtyisät tilat. Perusopetuksen alueellinen ilmaisutaidon painotus huomioidaan tilasuunnittelussa.
Uudisrakennukselle toteutetaan välitunti- ja ulkoilupiha. Piha varustetaan koululaisille ja eri- ikäisille päiväkotilapsille soveltuvilla välineillä. Tontilla tulee säästää olemassa olevaa puustoa ja yhtenäinen alue metsänpohjaa. Vaatimus huomioidaan pihasuunnittelussa.
Hanke toteuttaa Helsingin kaupunkistrategian 2017 - 2021 tavoitteita tarjoamalla turvalliset ja terveelliset oppimisympäristöt Kuninkaantammen alueen lapsille ja suunnittelemalla tilat siten, että niissä on mahdollista järjestää asukkaiden ja paikallisten yhteisöjen toimintaa ja tapahtumia.
Hanke toteutetaan SR- urakkana ja siitä on järjestetty kaksivaiheinen laatu- ja hintakilpailutus. Lopullisessa tarjousvaiheessa laadun osuus arvioinnissa oli 50 prosenttia ja hinnan 50 prosenttia. Rakennetun omaisuuden hallintapäällikkö on tehnyt päätöksen kilpailun arvioinnista arviointityöryhmän suosituksen mukaan. Hankesuunnitelman viitesuunnitelmat perustuvat voittaneeseen ehdotukseen.
Uudisrakennus on betonirunkoinen. Alapohja on kantava ja se toteutetaan tuulettuvana. Väli- ja yläpohjien rakenteena toimii ontelolaatasto. Julkisivumateriaalina on tiili, joka osittain rapataan. Vesikatteena on osin viherkatto, osin kermikatto. Ulkopuoliset porrasrakenteet ovat betonia. Rakennettavuusselvityksen alustavan arvion mukaan rakennus perustetaan anturoilla murskekerroksen välityksellä maan, kallion tai louhitun kallion varaan.
Helsingin kaupungin energiatehokkuustavoitteiden sekä Hiilineutraali Helsinki 2035 -toimenpideohjelman mukaisesti tavoitteena on määräystasoa parempi energiatehokkuus sekä paikalla tuotettu uusiutuva energia. Pääosa uudisrakennuksen lämmitystarpeesta katetaan maalämmöllä. Sähköenergiaa tuotetaan vesikatolle sijoitettavalla aurinkosähköjärjestelmällä vähintään 10 prosenttia sähköntarpeesta.
Uudisrakennuksessa tulee työskentelemään arviolta 65- 70 henkilöä varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja perusopetuksen parissa. Oppilashuolto- ja hallintohenkilökuntaa rakennukseen tulee noin 6, ruoka- ja siivoushenkilökuntaa 3-5 ja lisäksi yksi kiinteistönhoitohenkilö.
Lausunnot
Rakennukset ja yleiset alueet- palvelukokonaisuus on pyytänyt hankesuunnitelmasta lausunnon kasvatus- ja koulutuslautakunnalta.
Hankkeen laajuus
Hankkeen laajuus on noin 4 600 brm², 3 969 htm², 3 371 hym².
Rakentamiskustannukset
Hankkeen rakentamiskustannukset ovat arvonlisäverottomana yhteensä 17 473 000 euroa (3 798 euroa/brm²) syyskuun 2020 kustannustasossa.
Tilakustannus käyttäjälle
Hankkeen toteutuksen jälkeen arvioitu tilakustannus eli tilahankkeiden käsittelyohjeiden (Khs 14.12.2015) mukaan määritelty sisäinen vuokra on arviolta 95 970 euroa/kk, 1 151 645 euroa/v. Vuokra on 24,18 euroa/htm²/kk, josta pääomavuokran osuus on 20,14 euroa/htm²/kk ja ylläpitovuokran osuus 3,54 euroa/htm²/kk. Neliövuokran perusteena on käytetty 3 969 htm². Tuottovaade on 3 % ja poistoaika 30 vuotta. Lopullinen pääomavuokra tarkistetaan toteutuneiden kustannusten mukaan. Ylläpitovuokra tarkistetaan valmistumisajankohdan ylläpitovuokraa vastaavaksi.
Hankkeen rahoitus
Talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmaesityksessä vuosiksi 2021 - 2030 on hankkeen suunnittelulle ja toteutukselle varattu yhteensä 18 500 000 euroa siten, että hankkeen laajuus on 4 600 brm² ja toteutus vuosina 2022 - 2023.
Hankkeen toteutus ja aikataulu
Hankkeen toteutusvastuu on kaupunkiympäristötoimialan rakennukset ja yleiset alueet- palvelukokonaisuudella. Rakennuksen ylläpidosta vastaa kaupunkiympäristötoimialan ylläpitopalvelu.
Rakennustöiden on määrä alkaa talvella 2021 - 2022 ja hankkeen on määrä olla valmiina kesällä 2023.
Esittelijä
tekninen johtaja
Kari Pudas
Lisätiedot
Juha Aaltonen, projektiarkkitehti, puhelin: 310 21008
juha.aaltonen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Hankesuunnitelma Kuninkaantammen pk ja lpk 15.11.2020 |
2 | Hankesuunnitelman liitteet Kuninkaantammen pk ja lpk 15.11.2020 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Tiedoksi
Kymp
Kasko
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Työpajankatu 8 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alv.nro |
Kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 17/2020 | 1 (15) |
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
| Asia/4 | |
| 26.11.2020 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 134
Malmin peruskoulu / Lpk Kotinummi, Silkokuja 7, Vesikaton korjauksen hankesuunnitelman hyväksyminen
HEL 2020-011985 T 10 06 00
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti
A
hyväksyä Malmin peruskoulua ja lasten päiväkoti Kotinummea, koskevan 10.11.2020 päivätyn hankesuunnitelman ”Malmin peruskoulu/Lpk Kotinummi, Vesikaton korjaus, Silkokuja 7, 00700 Helsinki” siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 3 470 brm² ja hankkeen kokonaiskustannusten enimmäishinta on 2 400 000 euroa marraskuun 2020 kustannustasossa. Päätös tehdään ehdolla, että kasvatuksen ja koulutuksen toimiala antaa puoltavan lausunnon hankesuunnitelmasta.
B
oikeuttaa rakennukset ja yleiset alueet palvelukokonaisuuden jatkamaan hankkeen valmistelua odottamatta hankepäätöstä.
C
oikeuttaa hankkeen vastuuhenkilön allekirjoittamaan hankkeeseen liittyvät tilaukset.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli yksikön päällikkö Pasi Lönnberg. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Esittelijä
tekninen johtaja
Kari Pudas
Lisätiedot
Samuli Saarikko, tekninen isännöitsijä, puhelin: 310 21695
samuli.saarikko(a)hel.fi
Pasi Lönnberg, yksikön päällikkö, puhelin: 310 31851
pasi.lonnberg(a)hel.fi
Liitteet
1 | Malmin peruskoulu vesikattokorjauksen hankesuunnitelma |
2 | Malmin PK_Vesikatto_UKA |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, kaupunkiympäristölautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Toimitilat | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Yhteenveto
Kyseessä on koulu- ja päiväkotirakennus, joka on valmistunut 1991. Rakennus palvelee opetuskäytössä Malmin peruskouluna ja päiväkotina.
Rakennus on monimuotoinen ja koostuu useista osista. Koulun ja päiväkodin osat ovat kiinni toisissaan. Rakennus on osin kaksi- ja osin yksikerroksinen. Alapohjat ovat tuulettuvia, kantava osa ontelolaattaa, pois lukien väestösuojan lattia joka on maavarainen massiivilaatta. Välipohjat ovat ontelolaattaa ja kantava pystyrunko koostuu betoniseinistä ja -pilareista. Yläpohjat ovat puurakenteisia, kantavat osat liimapuupalkkeja. Kattomuoto on pääosin kaksilappeinen pulpettikatto mutta myös yksilappeisia osia on, vesikatteena on tiili. Julkisivut ovat tiiliverhottuja.
Kohteen kattorakenteisiin kohdistuneita vesivuotoja alettiin selvittää tarkemmin alkuvuodesta 2020. Syynä tähän oli kohteessa toistuvasti jo yli 15 vuoden ajan esiintyneet vuodot, jotka kuitenkin olivat olleet jokseenkin vähäisiä ja paikallisia. Tiettävästi ensimmäisen kerran varsinaista korjausta on jouduttu tekemään 2014, jolloin liikuntasalin ulkoseinän yläosassa (kaksilappeisen pulpettikaton tasoero katolla) ilmeni laajempi vuoto. Tämän jälkeen samankaltaisia vuotoja on ilmennyt liikuntasalin alueella ainakin syksyllä 2019 sekä talvella 2020.
Kohteeseen suoritettiin kuntokartoitus ikkunoille ja vesikatolle. Ikkunoiden rakenteellinen kunto ei edellytä laajamittaisia korjaustoimenpiteitä, mutta edellä mainitun liikuntasalin yläosan ikkunat havaittiin olevan pitkälle vaurioituneita. Ikkunoiden liittymärakenteiden todettiin olevan järjestelmällisesti vedenohjauksen kannalta puutteellisia ja tästä on seurannut paikallisia vaurioita ulkoseiniin ja alemman kattolappeen yläpohjaosuuksiin. Keskeisin ja merkityksellisen ongelma on kuitenkin havaitut vauriot ja puutteet vesikattorakenteissa. Aktiivisia vuotokohtia havaittiin useita ja syynä on pääosin alkuperäiset rakenneratkaisut ja rakennusvirheet lähinnä aluskatteen asennuksessa sekä rakenteen tuuletuksen puutteellisuudessa.
Havaintojen ja jatkuvien vuotojen seurauksena jouduttiin käynnistämään kiireellinen korjaus rajattuna liikuntasalin kattorakenteiden alueelle. Purkutöiden yhteydessä havaittiin lisää rakennusvirheitä mm. eristepuutteita. Kattorakenteen sekundääripalkeissa havaittiin merkittäviä taipumia ja lisäksi niiden asennus ja kiinnitys olivat säännönmukaisesti puutteellinen ja virheellinen. Kyseiset puutteet aiheuttavat turvallisuusriskin, sillä koko liikuntasalin alakattorakenne on kannatettu sekundääripalkeista. Vastaava ja samankaltaiset rakennetyypit ovat alkuperäisten suunnitelmien mukaan yleisiä koko rakennuksessa, ja kiirekorjausta suorittanut urakoitsija totesi asian myös rakenneavauksin. Koska kyseessä on turvallisuusriskin aiheuttavat puutteet, on korjauksen laajentaminen liikuntasalin alueelta koko rakennuksen alalle erittäin tärkeää ja käytön jatkamisen kannalta välttämätöntä. Kantavat rakenteet, sekundääripalkit, edellyttävät vahvistuksia ja asia varmennettiin myös rakennesuunnittelijan toimesta laskennallisesti.
Kantavien rakenteiden korjaukset ja vahvistukset edellyttävät lämmöneristeen poistamista työn ajaksi. Vesivuotoja on esiintynyt jo kauan ja useilla eri alueilla. Vuodot ovat aiheuttaneet näkyviä vaurioita sisätilojen pintarakenteisiin, mutta myös yläpohjan lämmöneristeisiin. Lämmöneristeiden poistaminen ja uusiminen mahdollistavat myös muiden puutteiden korjaamisen samalla; höyrynsulkurakenteen tiiveyden parantamisen sekä rakenteen tuuletuksen varmistamisen.
Korjaukset voidaan toteuttaa ilman väistötiloja.
Rahoitus
Hanke rahoitetaan talousarvion talonrakennushankkeiden rakentamisohjelman alakohdalle 8 02 02 06 osoitetuista kohdentamattomista korjausmäärärahoista.
Tilakustannukset
Tilakustannus kaupunkiympäristön toimialalle
Kaupunkiympäristön toimialan laatiman kustannusarvion mukaan hankkeen kattohinta on 2 400 000 euroa (alv. 0 %) ja 672 euroa/brm². Kustannusindeksin tunnusluvut: Kausi 10/2020, RI 104,8 ja THI 186,0.
Tilakustannus käyttäjälle
Korjaus- ja muutostöiden jälkeinen sisäisen vuokrauksen periaatteella (Khs 14.12.2015) määritelty kokonaisvuokra on 21,00 euroa/m²/kk koostuen 16,69 euron/m²/kk pääomavuokrasta ja 3,54 euron/m²/kk ylläpitovuokrasta. Kokonaisvuokra on yhteensä 63 525 euroa/kk ja 762 300 euroa/vuosi. Kokonaisvuokra sisältää hallintokulun (yleiskustannuksen) 0,50 euroa/m²/kk. Vuokranmääräytymisperusteena on koko kiinteistön huoneistoala 3 025 htm². Vuokraperusteena on 3 %:n tuottovaatimus, Vuokra-arvio perustuu enimmäiskustannukseen. Lopullinen vuokra tarkistetaan toteutuneiden rakennuskustannusten mukaan.
Aikataulu ja toteutus
Toteutus- ja ylläpitovastuu on Kaupunkiympäristön toimialalla. Rakennuttamisesta vastaa Kaupunkiympäristön Ylläpito -palvelu. Hankkeen suunnittelu on aloitettu maaliskuussa 2020. Hankkeen valmistuminen ja tilojen käyttöönotto ovat tavoitteena maaliskuun loppuun mennessä 2021.
Esittelijä
tekninen johtaja
Kari Pudas
Lisätiedot
Samuli Saarikko, tekninen isännöitsijä, puhelin: 310 21695
samuli.saarikko(a)hel.fi
Pasi Lönnberg, yksikön päällikkö, puhelin: 310 31851
pasi.lonnberg(a)hel.fi
Liitteet
1 | Malmin peruskoulu vesikattokorjauksen hankesuunnitelma |
2 | Malmin PK_Vesikatto_UKA |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, kaupunkiympäristölautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Toimitilat | Esitysteksti |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Työpajankatu 8 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alv.nro |
Kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 17/2020 | 1 (15) |
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
|
| |
| 26.11.2020 |
| |
|
|
| |
|
|
|
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 131, 132 ja 133 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
2
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 134 §.
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
oikaisuvaatimuksen tekijä
millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto
|
|
Risto Rautava puheenjohtaja |
|
|
|
Eija Höhl pöytäkirjanpitäjä |
|
Pöytäkirja tarkastettu
|
|
Riina Simonen |
|
Asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu.
Pöytäkirja on pidetty nähtävänä yleisessä tietoverkossa osoitteessa www.hel.fi 30.11.2020.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Työpajankatu 8 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alv.nro |
Kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
|