Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 7/2021 |
|
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
|
| |
| 06.05.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
Kokousaika | 06.05.2021 16:00 - 16:57 |
|
|
Kokouspaikka | Lautakuntasali Horisontti, Työpajankatu 8 |
Läsnä
Jäsenet
Rautava, Risto | puheenjohtaja |
Rantanen, Tuomas | varapuheenjohtaja, etänä |
Kupias, Marianna | etänä |
Meretniemi, Jaakko | etänä |
Saari, Elli | etänä |
Simonen, Riina | etänä |
Venemies, Mauri |
|
Vepsä, Sinikka | etänä |
Stambej, Kenneth | varajäsen, etänä |
Muut
Pudas, Kari | tekninen johtaja |
Hilden, Sari | tilapäällikkö, etänä |
Seppälä, Hannu | infrapäällikkö, etänä |
Kuusi, Virve | yksikön päällikkö, tiedottaja, etänä |
Hannola, Lea | hallintoasiantuntija, tekninen avustaja, etänä |
Höhl, Eija | hallintosihteeri |
Pakarinen, Päivi | lakimies, etänä |
Ahonen, Pertti | ict-tukihenkilö |
Nurminen, Rami | yksikön päällikkö, etänä |
Rasimus, Osmo | yksikön päällikkö, etänä |
Puheenjohtaja
Risto Rautava | 39 - 43 § |
Esittelijät
Kari Pudas | tekninen johtaja |
Pöytäkirjanpitäjä
Eija Höhl | hallintosihteeri |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Työpajankatu 8 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alv.nro |
Kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 7/2021 |
|
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
|
| |
| 06.05.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ | Asia |
|
39 | Asia/1 | Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
40 | Asia/2 | Ilmoitusasiat |
41 | Asia/3 | Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston kokousajat syksyllä 2021 |
42 | Asia/4 | Porolahden TOI-tilat, vuokrattava siirtokelpoinen tilaelementtiratkaisu, hankesuunnitelman hyväksyminen |
43 | Asia/5 | LVIA-tekniset kuntotutkimus-, asiantuntija- ja korjaussuunnittelupalvelut, puitejärjestely 2021 - 2023 |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Työpajankatu 8 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alv.nro |
Kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 7/2021 | 1 (34) |
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
| Asia/1 | |
| 06.05.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 39
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.
Samalla kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti valita pöytäkirjantarkastajaksi jäsen Jaakko Meretniemen ja varatarkastajaksi jäsen Elli Saaren.
Esittelijä
tekninen johtaja
Kari Pudas
Lisätiedot
Eija Höhl, hallintosihteeri, puhelin: 310 36422
eija.hohl(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
tekninen johtaja
Kari Pudas
Lisätiedot
Eija Höhl, hallintosihteeri, puhelin: 310 36422
eija.hohl(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Työpajankatu 8 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alv.nro |
Kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 7/2021 | 1 (34) |
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
| Asia/2 | |
| 06.05.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 40
Ilmoitusasiat
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti merkitä tiedoksi.
Kvsto 5.6.2019 § 193
Etelä-Haagan Orapihlajatien ja Paatsamatien alueen asemakaavan muuttaminen (nro 12501)
HEL 2016-013346
Kaupunginvaltuusto hyväksyi 29. kaupunginosan (Haaga, Etelä-Haaga) korttelin 29081 tontin 11 ja korttelin 29082 tontin 1 sekä katu- ja puistoalueiden asemakaavan muutoksen 6.3.2018 päivätyn ja 30.10.2018 muutetun piirustuksen numero 12501 mukaisena ja asemakaavaselostuksesta ilmenevin perustein.
Päätöksestä on maankäyttö- ja rakennusasetuksessa säädetyllä tavalla kuulutettu 26.3.2021, jolloin kaava on tullut voimaan.
Kvsto 8.4.2020 § 112
Hakaniemenrannan asemakaava ja asemakaavan muutos (12575)
HEL 2013-002028
Kaupunginvaltuusto hyväksyi 1. kaupunginosan (Kruununhaka) venesatamaa ja vesialuetta, 10. kaupunginosan (Sörnäinen, Vilhonvuori) puisto-, vesi- ja katualueita, 11. kaupunginosan (Kallio, Siltasaari) vesija katualueita koskevan asemakaavan sekä 1. kaupunginosan (Kruununhaka) puisto-, vesi- ja katualueita, 10. kaupunginosan (Sörnäinen, Vilhonvuori) venesatamaa ja katualuetta, 11. kaupunginosan (Kallio, Siltasaari) korttelia 206 sekä vesi- ja katualueita (muodostuvat uudet korttelit 10397, 11207 ja 11209) koskevan asemakaavan muutoksen 9.4.2019 päivätyn ja 10.12.2019 muutetun piirustuksen nro 12575 mukaisena ja asemakaavaselostuksesta ilmenevin perustein.
Päätöksestä on maankäyttö- ja rakennusasetuksessa säädetyllä tavalla kuulutettu 12.4.2021, jolloin kaava on tullut voimaan.
Kylk 2.3.3021 § 98
Rajasaarenpenkereen asemakaavan muuttaminen (nro 12679)
HEL 2016-009817
Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä 2.3.2021 päivätyn asemakaavan muutoksen piirustuksen nro 12679 mukaisena. Asemakaavan muutos koskee 14. kaupunginosan (Taka-Töölö) virkistys-, katu-, vesi- ja venesatama-alueita.
Kaupunkiympäristölautakunta päätti asemakaavan muutoksesta hallintosäännön 16 luvun 1 §:n kohdan 2 perusteella, koska kaavaratkaisulla ei katsota olevan merkittäviä vaikutuksia.
Asemakaavan muutos on tullut voimaan 20.4.2021.
Esittelijä
tekninen johtaja
Kari Pudas
Lisätiedot
Eija Höhl, hallintosihteeri, puhelin: 310 36422
eija.hohl(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
tekninen johtaja
Kari Pudas
Lisätiedot
Eija Höhl, hallintosihteeri, puhelin: 310 36422
eija.hohl(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Työpajankatu 8 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alv.nro |
Kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 7/2021 | 1 (34) |
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
| Asia/3 | |
| 06.05.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 41
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston kokousajat syksyllä 2021
HEL 2020-011637 T 00 00 02
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti, että jaoston kokoukset syyskaudella 2021 pidetään torstaisin klo 16.00 seuraavina päivinä, ellei erikseen toisin päätetä:
päivä |
| klo | viikko |
to | 12.8.2021 | 16 | 32 |
to | 26.8.2021 | 16 | 34 |
to | 9.9.2021 | 16 | 36 |
to | 23.9.2021 | 16 | 38 |
to | 7.10.2021 | 16 | 40 |
to | 21.10.2021 | 16 | 42 |
to | 4.11.2021 | 16 | 44 |
to | 18.11.2021 | 16 | 46 |
to | 2.12.2021 | 16 | 48 |
to | 16.12.2021 | 16 | 50 |
Samalla kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti, että kevätkauden 2022 ensimmäinen kokous pidetään torstaina 13.1. klo 16.00.
Vielä kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto totesi, että jaoston puheenjohtaja voi asioiden vähäisen määrän tai muun erityisen syyn vuoksi peruuttaa kokouksen tai muuttaa kokouksen alkamisaikaa päätettynä kokouspäivänä.
Esittelijä
tekninen johtaja
Kari Pudas
Lisätiedot
Eija Höhl, hallintosihteeri, puhelin: 310 36422
eija.hohl(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Helsingin kaupungin hallintosäännön 29 luvun 2 §:n mukaan toimielin kokoontuu päättäminään aikoina sekä lisäksi puheenjohtajan kutsusta. Toimielimen puheenjohtaja voi asioiden vähäisen määrän tai muun erityisen syyn vuoksi peruuttaa kokouksen tai muuttaa kokouksen alkamisaikaa päätettynä kokouspäivänä.
Ottaen huomioon kaupunginvaltuuston ennalta päätetyt kokoukset, kaupunginhallituksen ja kaupunkiympäristölautakunnan kokousrytmit sekä päätettävien asioiden määrän esittelijä ehdottaa, että jaoston kokoukset pidetään joka toinen viikko parillisina viikkoina torstaisin.
Esittelijä
tekninen johtaja
Kari Pudas
Lisätiedot
Eija Höhl, hallintosihteeri, puhelin: 310 36422
eija.hohl(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Tiedoksi
Kymp
Rya
Maka
Palu
Hatu
Kkansl
Päätöshistoria
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 12.11.2020 § 127
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Työpajankatu 8 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alv.nro |
Kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 7/2021 | 1 (34) |
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
| Asia/4 | |
| 06.05.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 42
Porolahden TOI-tilat, vuokrattava siirtokelpoinen tilaelementtiratkaisu, hankesuunnitelman hyväksyminen
HEL 2021-005094 T 10 06 00
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä osoitteeseen Roihuvuorentie 2, 00820 Helsinki sijoittuvan, tilaelementeistä koostuvan koulukäyttöön suunnitellun paviljongin 14.4.2021 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeenlaajuus on noin 431 brm² ja hankkeen enimmäishinta on arvonlisäverottomana 1 454 000 euroa helmikuun 2021 kustannustasossa ehdolla, että kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon.
Esittelijä
tekninen johtaja
Kari Pudas
Lisätiedot
Jari Miettinen, projektipäällikkö, puhelin: 310 76399
jari.miettinen(a)hel.fi
Kalevi Hinkkanen, tiimipäällikkö, puhelin: 310 38472
kalevi.hinkkanen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Hankesuunnitelma 14.4.2021 Porolahden TOI-tilat |
2 | Kustannusarvio (HKA) 12.4.2021 Porolahden TOI-tilat, lisätilat |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, kaupunkiympäristölautakunta |
Otteet
Ote |
|
Kasvatuksen- ja koulutuksen toimiala |
|
Tilat-palvelu |
|
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Yleistä hankkeesta
Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan mukaan Porolahden ala-aste tarvitsee lisätilaa kahdelle TOI-luokkien (erityisen tuen) 12 oppilaalle alueella 41 alkaen syksystä 2021.
Tarvittava lisätila hankitaan vuokraamalla siirtokelpoisista tilaelementeistä koostuva paviljonki 120 kuukauden ajalle. Käyttäjätoimiala selvittää jatkotarpeet vuokra-aikana.
Lausunnot
Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus on pyytänyt hankesuunnitelmasta lausunnon kasvatus- ja koulutuslautakunnalta.
Hankkeen laajuus
Hankkeen laajuus on noin 431 brm² 377,5 htm² .
Kustannukset
Kustannusarvion 12.4.2021 mukaan hankkeen kokonaiskustannus arvonlisäverottomana on yhteensä 1 454 000 euroa kustannustasossa 2/2021 (RI105,3; THI 174,6).
Kokonaiskustannus sisältää paviljongin vuokrakustannuksen suunnitellun 120 kuukauden ajalta arvonlisäverottomana yhteensä 696 000 euroa (13,46 euroa/htm²/kk). Lisäksi kokonaiskustannus sisältää investointikustannuksia yhteensä 758 000 euroa. Investointikustannuksiin sisältyvät rakennuttamis- ja suunnittelukustannukset, maanrakennustyöt, pihan toteutus, tontin ulkopuoliset kaivutyöt, rakennuttajan erillishankinnat, lisä- ja muutostyövaraus sekä rakennuspaikan ennallistaminen. Kustannuksia korottaa muutostyöt sisätiloissa TOI-tiloiksi sekä pääkoulussa tehtävät muutosparannukset oppilaiden paremman esteettömyyden turvaamiseksi (porras, hissit ja koko koulun aitaus).
Tilakustannus käyttäjille
Hankkeen arvioitu tilakustannus käyttäjälle on määritelty tilahankkeiden käsittelyohjeiden (Khs 14.12.2015) mukaan.
Tilakustannus käyttäjälle on 31,01 euroa/htm²/kk, 13 367 euroa/kk. Tästä tilaelementtien vuokrakustannus kaupunkiympäristön toimialalle on 13,46 euroa/htm²/kk, Investointikustannusten perusteella laskettu lisävuokra 14,66 euroa/htm²/kk ja ylläpito 2,90 euroa/htm²/kk. Tilakustannusten perusteena on 377,5 htm².
Hankkeen rahoitus
Tilaelementtien vuokrakustannus maksetaan käyttötalousmäärärahoista.
Hankkeen investointikustannukset rahoitetaan talousarvion talonrakennushankkeiden rakentamisohjelman alakohdalle 8020206 osoitetuista kohdentamattomista korjausmäärärahoista.
Hankkeen aikataulu ja toteutus
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala hankkii tilat vuokraamalla ja vuokraa ne edelleen käyttäjälle. Tilojen toimittaja vastaa rakennuksen rakennusteknisestä kunnosta. Rakennuksen ylläpidosta vastaa kaupunkiympäristötoimialan ylläpitopalvelut.
Hanke on tavoitteena toteuttaa siten, että tilat ovat käytettävissä 8/2021.
Esittelijä
tekninen johtaja
Kari Pudas
Lisätiedot
Jari Miettinen, projektipäällikkö, puhelin: 310 76399
jari.miettinen(a)hel.fi
Kalevi Hinkkanen, tiimipäällikkö, puhelin: 310 38472
kalevi.hinkkanen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Hankesuunnitelma 14.4.2021 Porolahden TOI-tilat |
2 | Kustannusarvio (HKA) 12.4.2021 Porolahden TOI-tilat, lisätilat |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, kaupunkiympäristölautakunta |
Otteet
Ote |
|
Kasvatuksen- ja koulutuksen toimiala |
|
Tilat-palvelu |
|
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Työpajankatu 8 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alv.nro |
Kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 7/2021 | 1 (34) |
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
| Asia/5 | |
| 06.05.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 43
LVIA-tekniset kuntotutkimus-, asiantuntija- ja korjaussuunnittelupalvelut, puitejärjestely 2021 - 2023
HEL 2020-013920 T 02 08 02 00
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti sulkea pois tarjouskilpailusta:
FCG Finnish Consulting Group Oy:n osa-aluetta 1 koskevan tarjouksen, koska se ei täytä tarjouspyynnössä vastaavalle LVI-kuntotutkijalle asetettuja vähimmäisvaatimuksia
Granlund Oy:n osa-alueita 2, 3 ja 4 koskevat tarjoukset, koska ne eivät täytä tarjouspyynnössä malliraportille asetettuja vähimmäisvaatimuksia
Hepacon Oy:n osa-aluetta 5 koskevan tarjouksen, koska se ei täytä tarjouspyynnössä malliraportille asetettuja vähimmäisvaatimuksia
Insinööritoimisto Jormakka Oy:n osa-aluetta 6 koskevan tarjouksen, koska se ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja tarjoajan taloudellista ja rahoituksellista tilannetta koskevia vähimmäisvaatimuksia
Raksystems Insinööritoimisto Oy:n osa-aluetta 2 koskevan tarjouksen, koska se ei täytä tarjouspyynnössä malliraportille asetettuja vähimmäisvaatimuksia.
Rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa teknisen johtajan tekemään kaupunkiympäristön toimialan käyttöön tulevat LVIA-teknisten kuntotutkimus-, asiantuntija- ja korjaussuunnittelupalvelujen puitejärjestelyn kuutta (6) osa-aluetta koskevat puitesopimukset 30.6.2023 saakka jäljempänä mainituin ehdoin seuraavien osa-alueittain kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneiden yritysten kanssa:
Osa-alue 1: Ilmanvaihtojärjestelmät + RAU (rakennusautomaatio)
Sitowise Oy
Trio Ilmastointi Oy
WSP Finland Oy
Ramboll Finland Oy
Osa-alue 2: Lämmitys-, vesi- ja viemäriverkostot
Ryhmittymä ATPLukkari & Co (Asiantuntijapalvelut Lukkari Oy, Hepaconsulting Lukkari Oy ja Eurofins Expert Services Oy)
Sitowise Oy
Ryhmittymä Vahanen (Vahanen Rakennusfysiikka Oy ja Vahanen Talotekniikka Oy)
Osa-alue 3: LVIA-kokonaisuus (IVA, LVV)
Ryhmittymä ATPLukkari & Co (Asiantuntijapalvelut Lukkari Oy, Hepaconsulting Lukkari Oy ja Eurofins Expert Services Oy)
Ryhmittymä Vahanen (Vahanen Rakennusfysiikka Oy ja Vahanen Talotekniikka Oy)
Sitowise Oy
Ramboll Finland Oy
Osa-alue 4: Lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmät sisältäen lämpöpumppujärjestelmät (ilma-, maa-, poistoilma- ja ilma-vesilämpöpumput) + RAU (rakennusautomaatio)
Sitowise Oy
Insinööritoimisto AX-LVI Oy
Ryhmittymä ATPLukkari & Co (Asiantuntijapalvelut Lukkari Oy, Hepaconsulting Lukkari Oy ja Eurofins Expert Services Oy)
Osa-alue 5: Rakennusautomaatiojärjestelmien erikoispalvelut
Sitowise Oy
Ryhmittymä Vahanen (Vahanen Rakennusfysiikka Oy ja Vahanen Talotekniikka Oy)
Ramboll Finland Oy
Osa-alue 6: Suunnittelu- ja muut asiantuntijapalvelut
Hepacon Oy
Sweco Talotekniikka Oy
Sitowise Oy.
Puitesopimus tulee voimaan aikaisintaan 1.7.2021 ja, kun sopimus on allekirjoitettu. Kaupunkiympäristön toimialan tekninen johtaja allekirjoittaa sopimukset aikaisintaan, kun hankintalain mukainen odotusaika on kulunut ja hankintapäätös on lainvoimainen. Sopimus päättyy 30.6.2023. Hankintaan sisältyy lisäksi mahdolliset kaksi (2) optiovuotta, yksi (1) vuosi kerrallaan. Sopimuksen enimmäiskesto on 2+1+1 vuotta.
Kaupunkiympäristön toimialan hankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon arvioidaan olevan arvonlisäverottomana 5 000 000 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettavat kaksi (2) optiovuotta,1+1. Kyseessä on tilaajan optio. Tilaaja päättää, hyödyntääkö se hankintaan kuuluvia optiovuosia.
Tilaaja ei sitoudu tilaamaan puitesopimuksen sisältämiä palveluja.
Esittelijä
tekninen johtaja
Kari Pudas
Lisätiedot
Jari Kitunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 84081
jari.kitunen(a)hel.fi
Riitta Harju, sisäilma-asiantuntija, puhelin: 310 39713
riitta.harju(a)hel.fi
Katri Kuusinen, yksikön päällikkö, puhelin: 310 39163
katri.kuusinen(a)hel.fi
Anna Saarinen, tiimipäällikkö, puhelin: 310 33196
anna.saarinen(a)hel.fi
Liitteet
1 | 1 Laadunarviointikriteerit |
2 | 2A Laadunarviointitaulukko osa-alue 1 |
3 | 2B Laadunarviointitaulukko osa-alue 2 |
4 | 2C Laadunarviointitaulukko osa-alue 3 |
5 | 2D Laadunarviointitaulukko osa-alue 4 |
6 | 2E Laadunarviointitaulukko osa-alue 5 |
7 | 2F Laadunarviointitaulukko osa-alue 6 |
8 | 3 Vertailuhintataulukko |
9 | 4 Vertailutaulukot Hinta-laatu |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjouksen jättäneet | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Puitesopimukseen perustuvat hankinnat
Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala teettää LVIA-teknisiä kuntotutkimus- ja asiantuntijatehtäviä kiinteistöihin sisäilmaongelmien syiden selvittämiseksi. LVIA-tekniset kuntotutkimukset käsittävät mm. ilmanvaihtojärjestelmien (IV), jäähdytysjärjestelmien, lämpöpumppujärjestelmien sekä näihin liittyvien rakennusautomaatiojärjestelmien (RAU) kuntotutkimukset (mittaus- ja säätölaitteet), lämmitys-, vesi- ja viemärijärjestelmien (LVV) tekniset kuntotutkimukset, LVIA-tekniset kuntotutkimukset kokonaisuudessaan, automaatiojärjestelmien erikoispalvelut sekä suunnittelu- ja muut LVIA-tekniset asiantuntijapalvelut. Tehtävät kohdistuvat pääasiassa Helsingin kaupungin hallinnoimiin kiinteistöihin.
Hankinta on jaettu osa-alueisiin seuraavasti:
Osa-alue 1: Ilmanvaihtojärjestelmät (IV) + RAU
Osa-alue 2: Lämmitys-, vesi- ja viemäriverkostot (LVV)
Osa-alue 3: LVIA-kokonaisuus (IVA, LVV)
Osa-alue 4: Lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmät sisältäen lämpöpumppujärjestelmät (ilma-, maa-, poistoilma- ja ilma-vesilämpöpumput) + RAU
Osa-alue 5: Rakennusautomaatiojärjestelmien (RAU) erikoispalvelut
Osa-alue 6: Suunnittelu- ja muut asiantuntijapalvelut
Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella puitesopimukset 30.6.2023 saakka. Tarjoukset annetaan kiinteinä hintatarjouksina 30.6.2023 saakka.
Kaupunkiympäristön toimialan hankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon arvioidaan olevan arvonlisäverottomana 5 000 000 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettavat kaksi (2) optiovuotta,1+1.
Hankintamenettely
Hankintaan sovelletaan lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Tarjouskilpailusta julkaistiin EU-kynnysarvon ylittävää palveluhankintaa koskeva hankintailmoitus ”LVIA-tekniset kuntotutkimus-, asiantuntija- ja korjaussuunnittelupalvelut, puitejärjestely 2021-2023” TEM:n ylläpitämässä sähköisessä ilmoituskanava HILMAssa 14.3.2021.
Hankintailmoituksessa ilmoitettiin kaupunkiympäristön toimialan käyttämän sähköisen tarjouspalvelun internet-sivun osoite, josta sähköisessä muodossa olevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityvien noudettavissa.
Tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset
Tarjouspyynnön vaatimuksena on, että tarjoajan on täytettävä ESPD-lomakkeessa (yhteinen eurooppalainen hankinta-asiakirja) vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot. Lisäksi tarjoajan edellytetään täyttävän kaikki tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset ja velvoitteet. Tarjouspyynnön mukaan tarjoajien on pyydettäessä toimitettava kaikki tilaajavastuulain mukaiset todistukset ja selvitykset tai tämän tulee olla liittynyt Vastuugroup.fi / Luotettava Kumppani -palveluun ja tilaajavastuulain mukaisten tietojen olla hankintayksikön saatavilla kyseisestä palvelusta.
Sopimustoimittajaksi valitulta tarjoajalta edellytetään koko sopimuskauden voimassaolevaa konsulttivastuuvakuutusta, summaltaan vähintään 500 000 euroa. Lisäksi sopimustoimittajalla tulee olla toimeksiantojen sisältämän tutkimustoiminnan kattava toiminnan vastuuvakuutus. Toiminnan vastuuvakuutuksen tulee kattaa sopimustoimittajan tekemän tehtävän virheellisyydestä tai puutteellisesta suorittamisesta aiheutuneet henkilö-, esine- ja taloudelliset vahingot. Vakuutusten kustannuksista vastaa sopimustoimittaja.
Tarjoajalla on oltava projektinhallinta- tai työajanseurantaohjelma tai -järjestelmä, josta käy ilmi päivittäiset työtunnit.
Tarjoajalta edellytetään toimivaa tietoliikenneyhteyttä ja palvelun tuottamiseen tarvittavaa ohjelmistoa ja laitteistoa sekä valmiutta käyttää kaupungin BEM-projektipankkia ja sähköistä huoltokirjaa.
Osa-alueen 1 (Ilmanvaihtojärjestelmät + RAU) tarjoajien vähimmäisvaatimukset:
Kuntotutkija: Tarjoajan on nimettävä tilaajan kohteisiin vähintään yksi (1) vastaava LVI-kuntotutkija, joka täyttää seuraavat vaatimukset: oltava vähintään ammattikorkeakoulu- tai opisto-tasoinen insinööritutkinto LVI- tai talotekniikassa ja vähintään 5 vuoden työkokemus LVIA-teknisistä kuntotutkimuksista TAI vähintään LVI-teknikon tai -työteknikon tutkinto ja 10 vuoden työkokemus LVIA-teknisistä kuntotutkimuksista, sekä hyvä suomen kielen taito.
Yrityksen referenssit: Tarjoajalla on oltava referensseinä vähintään kymmenen (10) vuonna 2018 tai sen jälkeen valmistunutta, palvelurakennuksissa* suoritettua IVA-teknistä kuntotutkimusta, laajuudeltaan vähintään 300 brm². Referensseiksi hyväksytään vain IVA-kuntotutkimukset, mutta ne voivat sisältyä osaksi LVIA-teknistä kuntotutkimusta. *Palvelurakennuksilla tarkoitettuja rakennuksia ovat: sosiaali- ja terveystoimen rakennukset (sairaalat, sosiaali- ja terveysasemat sekä palveluasuminen) sekä pelastustoimen (PEL) rakennukset sekä opetustoimen rakennukset (peruskoulut, lukiot, ammatilliset oppilaitokset, yliopistot ja korkeakoulut) sekä varhaiskasvatuksen rakennukset (päiväkodit ja leikkipuistot) sekä kulttuuri-, liikunta- ja nuorisotoimen rakennukset (kirjastot, teatterit, museot, liikuntahallit ja nuorisotalot)
Malliraportti: Malliraportin tulee kohdistua johonkin osa-alueen 1 vähimmäisreferenssikaavakkeella ilmoitettuun kohteeseen. Raportin rungon on oltava laadittu SuLVIn IV-kuntotutkimusohjeistusta soveltaen. Suoritettujen kuntotutkimusten tulee koskea koko rakennusta, jonka on oltava laajuudeltaan vähintään 1500 m². Raportista tulee löytyä vähintään seuraavat asiat: kunkin ilmanvaihtokoneen kokonaisilmamäärät, paikannuskuvat havaintoineen, ilmamäärät ja huuhtoutuminen huonetilassa paikannuskuvassa tai tekstin joukossa, palvelurakennuksen tyyppi, pinta-ala, selostus ja valokuvia havaituista puutteista, ilmanvaihtojärjestelmän puhtaustarkastelu (visuaalinen tai mittaus), ilmanvaihdon käyntiajat, rakennusautomaatiojärjestelmän tyyppi ja ikä sekä johtopäätökset ja toimenpide-ehdotukset.
Laitteisto: Tarjoajalta edellytetään asianmukaista kuntotutkimusvälineistöä, suojavarusteita ja työkaluja. Kuntotutkijoiden käytettävissä tulee olla vähintään alla mainitut mittalaitteet ja tutkimuskalustot, joita sopimustoimittaja ei voi veloittaa erikseen, vaan ne sisältyvät tarjottaviin tuntiveloitushintoihin: paine-eromittarit (hetkellinen mittaus ja seurantamittaus), ilmavirtojen mittauslaitteet (iv-kanavasta, päätelaitteelta), ilman nopeuden mittarit, merkkisavulaitteisto, ilman lämpötila- ja kosteusmittarit (hetkellinen mittaus ja seurantamittaus), hiilidioksidipitoisuusmittarit (hetkellinen mittaus ja seurantamittaus).
Laadunvarmistus: Tarjoajan on valvottava oman työvoimansa osaamista ja työsuoritusta sekä työtuloksen vaatimustenmukaisuutta. Tarjoukseen on liitettävä kuvaus LVIA-teknisten kuntotutkimusprojektien laadunvarmistusmenettelystä, sisältäen ainakin seuraavat asiat: tutkimuksen kulku, toimintatapakuvaus, tutkimussuunnitelman ja raportin tarkastusmenettely, henkilöstön osaamisen/pätevöitymisen varmistaminen, henkilöstön työsuoritusten valvontamenettely, käytettävän mittakaluston kalibrointi sekä työturvallisuus ja työsuojelu.
Osa-alueen 2 (Lämmitys-, vesi- ja viemäriverkostot) tarjoajien vähimmäisvaatimukset:
Kuntotutkija: Tarjoajan on nimettävä tilaajan kohteisiin vähintään yksi (1) vastaava LVI-kuntotutkija, joka täyttää seuraavat vaatimukset: oltava vähintään ammattikorkeakoulu- tai opistotasoinen insinööritutkinto LVI- tai talotekniikassa ja vähintään 5 vuoden työkokemus LVIA-teknisistä kuntotutkimuksista TAI vähintään LVI-teknikon tai -työteknikon tutkinto ja 10 vuoden työkokemus LVIA-teknisistä kuntotutkimuksista sekä hyvä suomen kielen taito.
Yrityksen referenssit: Tarjoajalla on oltava referensseinä vähintään kymmenen (10) vuonna 2018 tai sen jälkeen valmistunutta palvelurakennuksissa* suoritettua lämmitys-, vesi- ja viemäriverkostojen kuntotutkimusta, laajuudeltaan vähintään 300 brm². Referensseiksi hyväksyttävien kuntotutkimusten tulee pitää sisällään kaikki verkostot (lämmitys-, vesi- ja viemäriverkostot), mutta ne voivat sisältyä osaksi LVIA-teknistä kuntotutkimusta. *Palvelurakennuksilla tarkoitettuja rakennuksia ovat: sosiaali- ja terveystoimen rakennukset (sairaalat, sosiaali- ja terveysasemat sekä palveluasuminen) sekä pelastustoimen (PEL) rakennukset sekä opetustoimen rakennukset (peruskoulut, lukiot, ammatilliset oppilaitokset, yliopistot ja korkeakoulut) sekä varhaiskasvatuksen rakennukset (päiväkodit ja leikkipuistot) sekä kulttuuri-, liikunta- ja nuorisotoimen rakennukset (kirjastot, teatterit, museot, liikuntahallit ja nuorisotalot).
Malliraportti: Malliraportin tulee kohdistua johonkin osa-alueen 2 vähimmäisreferenssikaavakkeella ilmoitettuun kohteeseen. Malliraportin runko tulee olla laadittu SuLVIn LVV-kuntotutkimusoppaan (2013) ohjeistusta soveltaen ja suoritettujen kuntotutkimusten tulee koskea koko rakennusta, laajuus vähintään 1500 m². Raportista pitää löytyä vähintään: paikannuskuva havaintoineen, palvelurakennuksen tyyppi, pinta-ala, selostus ja valokuvia havaituista puutteista, läpivalaisukuvat, viemäreiden TV-kuvausten perusteella tehdyt havainnot, johtopäätökset, toimenpide-ehdotukset sekä LVV-järjestelmien vaurio- ja tutkimuskartta.
Laitteisto: Tarjoajalta edellytetään asianmukaista kuntotutkimusvälineistöä, suojavarusteita ja työkaluja. Kuntotutkijoiden käytettävissä tulee olla vähintään alla mainitut mittalaitteet ja tutkimuskalustot, joita sopimustoimittaja ei voi veloittaa erikseen, vaan ne sisältyvät tarjottaviin tuntiveloitushintoihin: TV-kuvauslaitteisto ja röntgenkuvauslaitteisto.
Laadunvarmistus: Tarjoajan on valvottava oman työvoimansa osaamista ja työsuoritusta sekä työtuloksen vaatimustenmukaisuutta. Tarjoukseen on liitettävä kuvaus LVIA-teknisten kuntotutkimusprojektien laadunvarmistusmenettelystä, sisältäen ainakin seuraavat asiat: tutkimuksen kulku, toimintatapakuvaus, tutkimussuunnitelman ja raportin tarkastusmenettely, henkilöstön osaamisen/pätevöitymisen varmistaminen, henkilöstön työsuoritusten valvontamenettely sekä käytettävän mittakaluston kalibrointi.
Osa-alueen 3 (LVIA-kokonaisuus (IVA, LVV)) tarjoajien vähimmäisvaatimukset:
Kuntotutkija: Tarjoajan on nimettävä tilaajan kohteisiin vähintään yksi (1) vastaava LVI-kuntotutkija, joka täyttää seuraavat vaatimukset: Oltava vähintään ammattikorkeakoulu- tai opisto-tasoinen insinööritutkinto LVI- tai talotekniikassa ja vähintään 5 vuoden työkokemus LVIA-teknisistä kuntotutkimuksista TAI vähintään LVI-teknikon tai -työteknikon tutkinto ja 10 vuoden työkokemus LVIA-teknisistä kuntotutkimuksista sekä hyvä suomen kielen taito.
Yrityksen referenssit: Tarjoajalla on oltava referensseinä vähintään kymmenen (10) vuonna 2018 tai sen jälkeen valmistunutta palvelurakennuksissa* suoritettua LVIA-teknistä kuntotutkimusta, laajuudeltaan vähintään 300 brm². Referensseiksi hyväksytään vain LVIA-kuntotutkimukset, jotka sisältävät osa-alueiden 1 (IVA) ja 2 (LVV) tutkimukset. Tutkimukset voivat koostua osista, mutta pitää olla samoihin aikoihin tehty ja samasta rakennuksesta. Osa työstä voi olla hankittu alihankintana, mutta pitää olla vastaavan konsultin koordinoima (esim. itse tekee ilmanvaihdon kuntotutkimuksen ja alihankintana LVV-verkostojen kuntotutkimuksen). *Palvelurakennuksilla tarkoitettuja rakennuksia ovat: sosiaali- ja terveystoimen rakennukset (sairaalat, sosiaali- ja terveysasemat sekä palveluasuminen) sekä pelastustoimen (PEL) rakennukset sekä opetustoimen rakennukset (peruskoulut, lukiot, ammatilliset oppilaitokset, yliopistot ja korkeakoulut) sekä varhaiskasvatuksen rakennukset (päiväkodit ja leikkipuistot) sekä kulttuuri-, liikunta- ja nuorisotoimen rakennukset (kirjastot, teatterit, museot, liikuntahallit ja nuorisotalot).
Malliraportti: Malliraportin tulee kohdistua johonkin osa-alueen 3 vähimmäisreferenssikaavakkeella ilmoitettuun kohteeseen. Malliraportin rungon tulee olla laadittu SuLVIn ohjeistusta soveltaen ja suoritettujen kuntotutkimusten tulee koskea koko rakennusta, laajuus vähintään 1500 m². Raportista pitää löytyä vähintään: kunkin ilmanvaihtokoneen kokonaisilmamäärät, paikannuskuvat havaintoineen, ilmamäärät ja huuhtoutuminen huonetilassa paikannuskuvassa tai tekstin joukossa, palvelurakennuksen tyyppi, pinta-ala, selostus ja valokuvia havaituista puutteista, ilmanvaihtojärjestelmän puhtaustarkastelu (visuaalinen tai mittaus), ilmanvaihdon käyntiajat, rakennusautomaatiojärjestelmän tyyppi ja ikä, läpivalaisukuvat, viemäreiden TV-kuvausten perusteella tehdyt havainnot, johtopäätökset, toimenpide-ehdotukset sekä LVV-järjestelmien vaurio- ja tutkimuskartta.
Laitteisto: Tarjoajalta edellytetään asianmukaista kuntotutkimusvälineistöä, suojavarusteita ja työkaluja. Kuntotutkijoiden käytettävissä tulee olla vähintään alla mainitut mittalaitteet ja tutkimuskalustot, joita sopimustoimittaja ei voi veloittaa erikseen, vaan ne sisältyvät tarjottaviin tuntiveloitushintoihin: paine-eromittarit (hetkellinen mittaus ja seurantamittaus), ilmavirtojen mittauslaitteet (iv-kanavasta, päätelaitteelta), ilman nopeuden mittarit, merkkisavulaitteisto, ilman lämpötila- ja kosteusmittarit (hetkellinen mittaus ja seurantamittaus), hiilidioksidipitoisuusmittarit (hetkellinen mittaus ja seurantamittaus), TV-kuvauslaitteisto sekä röntgenkuvauslaitteisto.
Laadunvarmistus: Tarjoajan on valvottava oman työvoimansa osaamista ja työsuoritusta sekä työtuloksen vaatimustenmukaisuutta. Tarjoukseen on liitettävä kuvaus LVIA-teknisten kuntotutkimusprojektien laadunvarmistusmenettelystä, sisältäen ainakin seuraavat asiat: tutkimuksen kulku, toimintatapakuvaus, tutkimussuunnitelman ja raportin tarkastusmenettely, henkilöstön osaamisen/pätevöitymisen varmistaminen, henkilöstön työsuoritusten valvontamenettely, käytettävän mittakaluston kalibrointi sekä työturvallisuus ja työsuojelu.
Osa-alueen 4 (Lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmät sisältäen lämpöpumppujärjestelmät (ilma-, maa-, poistoilma- ja ilma-vesilämpöpumput) + RAU) tarjoajien vähimmäisvaatimukset:
Kuntotutkija: Tarjoajan on nimettävä tilaajan kohteisiin vähintään yksi (1) vastaava LVI-kuntotutkija, joka täyttää seuraavat vaatimukset: oltava vähintään ammattikorkeakoulu- tai opistotasoinen insinööritutkinto LVI- tai talotekniikassa ja vähintään 5 vuoden työkokemus LVIA-teknisistä kuntotutkimuksista TAI vähintään LVI-teknikon tai -työteknikon tutkinto ja 10 vuoden työkokemus LVIA-teknisistä kuntotutkimuksista sekä hyvä suomen kielen taito.
Yrityksen referenssit: Tarjoajalla on oltava referensseinä vähintään kolme (3) vuonna 2018 tai sen jälkeen valmistunutta palvelurakennuksissa* tai toimistorakennuksissa suoritettua lämmitys- tai jäähdytysjärjestelmiin kohdistunutta tutkimusta tai kartoitusta, laajuudeltaan vähintään 300 brm². Referenssiksi hyväksyttävät tutkimukset voivat myös olla osa laajempaa LVIA-kuntotutkimusta. *Palvelurakennuksilla tarkoitettuja rakennuksia ovat: sosiaali- ja terveystoimen rakennukset (sairaalat, sosiaali- ja terveysasemat sekä palveluasuminen) sekä pelastustoimen (PEL) rakennukset sekä opetustoimen rakennukset (peruskoulut, lukiot, ammatilliset oppilaitokset, yliopistot ja korkeakoulut) sekä varhaiskasvatuksen rakennukset (päiväkodit ja leikkipuistot) sekä kulttuuri-, liikunta- ja nuorisotoimen rakennukset (kirjastot, teatterit, museot, liikuntahallit ja nuorisotalot).
Malliraportti: Malliraportin tulee kohdistua johonkin osa-alueen 4 vähimmäisreferenssikaavakkeella ilmoitettuun kohteeseen.
Laitteisto: Tarjoajalta edellytetään asianmukaista kuntotutkimusvälineistöä, suojavarusteita ja työkaluja.
Laadunvarmistus: Tarjoajan on valvottava oman työvoimansa osaamista ja työsuoritusta sekä työtuloksen vaatimustenmukaisuutta. Tarjoukseen on liitettävä kuvaus LVIA-teknisten kuntotutkimusprojektien laadunvarmistusmenettelystä, sisältäen ainakin seuraavat asiat: tutkimuksen kulku, toimintatapakuvaus, tutkimussuunnitelman ja raportin tarkastusmenettely, henkilöstön osaamisen/pätevöitymisen varmistaminen, henkilöstön työsuoritusten valvontamenettely, käytettävän mittakaluston kalibrointi sekä työturvallisuus ja työsuojelu.
Osa-alueen 5 (Rakennusautomaatiojärjestelmien erikoispalvelut) tarjoajien vähimmäisvaatimukset:
Kuntotutkija: Tarjoajan on nimettävä tilaajan kohteisiin vähintään yksi (1) vastaava rakennusautomaatiojärjestelmien kuntotutkija, joka täyttää seuraavat vaatimukset: oltava vähintään ammattikorkeakoulu- tai opistotasoinen insinööritutkinto LVI- tai talotekniikassa tai automaatiotekniikassa ja yhteensä vähintään 5 vuoden työkokemus seuraavista tehtävistä: rakennusautomaatiojärjestelmien kuntotutkimuksista ja/tai selvityksistä tai rakennusautomaatiojärjestelmien valvonta-, vastaanotto- ja toimintatarkastustehtävistä tai rakennusautomaatiojärjestelmien urakointitehtävistä tai rakennusautomaatiosuunnittelutehtävistä TAI vähintään teknikon tai työteknikon tutkinto LVI-tekniikassa tai automaatiotekniikassa ja yhteensä vähintään 10 vuoden työkokemus seuraavista tehtävistä: rakennusautomaatiojärjestelmien kuntotutkimuksista ja/tai selvityksistä tai rakennusautomaatiojärjestelmien valvonta-, vastaanotto- ja toimintatarkastustehtävistä tai rakennusautomaatiojärjestelmien urakointitehtävistä tai rakennusautomaatiosuunnittelutehtävistä.
Yrityksen referenssit: Tarjoajalla on oltava referensseinä vähintään viisi (5) vuonna 2018 tai sen jälkeen valmistunutta palvelurakennuksiin* tai toimistorakennuksiin kohdistunutta toimeksiantoa rakennusautomaatiojärjestelmien kuntotutkimuksista ja/tai selvityksistä tai rakennusautomaatiojärjestelmien valvonta-, vastaanotto- ja toimintatarkastustehtävistä tai rakennusautomaatiojärjestelmien urakointitehtävistä tai rakennusautomaatiosuunnittelutehtävistä. Referensseistä vähintään kaksi (2) tulee olla rakennusautomaatiojärjestelmien kuntotutkimuksista ja/tai selvityksistä. Kohteiden tulee olla laajuudeltaan vähintään 300 brm². *Palvelurakennuksilla tarkoitettuja rakennuksia ovat: sosiaali- ja terveystoimen rakennukset (sairaalat, sosiaali- ja terveysasemat sekä palveluasuminen) sekä pelastustoimen (PEL) rakennukset sekä opetustoimen rakennukset (peruskoulut, lukiot, ammatilliset oppilaitokset, yliopistot ja korkeakoulut) sekä varhaiskasvatuksen rakennukset (päiväkodit ja leikkipuistot) sekä kulttuuri-, liikunta- ja nuorisotoimen rakennukset (kirjastot, teatterit, museot, liikuntahallit ja nuorisotalot).
Malliraportti: Malliraportin tulee kohdistua johonkin osa-alueen 5 vähimmäisreferenssikaavakkeella ilmoitettuun kohteeseen.
Laitteisto: Tarjoajalta edellytetään asianmukaista kuntotutkimusvälineistöä, suojavarusteita ja työkaluja.
Laadunvarmistus: Tarjoajan on valvottava oman työvoimansa osaamista ja työsuoritusta sekä työtuloksen vaatimustenmukaisuutta. Tarjoukseen on liitettävä kuvaus rakennusautomaatiojärjestelmien kuntotutkimusprojektien laadunvarmistusmenettelystä, sisältäen ainakin seuraavat asiat: tutkimuksen/selvityksen kulku, toimintatapakuvaus, tutkimussuunnitelman ja raportin tarkastusmenettely, henkilöstön osaamisen/pätevöitymisen varmistaminen, henkilöstön työsuoritusten valvontamenettely sekä työturvallisuus ja työsuojelu.
Osa-alueen 6 (Suunnittelu- ja muut asiantuntijapalvelut) tarjoajien vähimmäisvaatimukset:
Asiantuntija: Tarjoajan on nimettävä tilaajan kohteisiin vähintään yksi (1) vastaava asiantuntija, joka täyttää seuraavat vaatimukset: oltava vähintään ammattikorkeakoulu- tai opistotasoinen insinööritutkinto LVI- tai talotekniikassa tai automaatiotekniikassa ja vähintään 5 vuoden työkokemus asiantuntija- ja suunnittelutehtävistä (LVIA-suunnittelu, LVI-tekniset laskelmat) tai rakennustyön aikaisia asiantuntijatehtäviä (esim. valvonta) TAI vähintään teknikon tai työteknikon tutkinto LVI-tekniikassa tai automaatiotekniikassa ja vähintään 10 vuoden työkokemus asiantuntija- ja suunnittelutehtävistä (LVIA-suunnittelu, LVI-tekniset laskelmat) tai rakennustyön aikaisia asiantuntijatehtäviä (esim. valvonta) sekä hyvä suomen kielen taito.
Yrityksen referenssit: Tarjoajalla on oltava referensseinä vähintään kymmenen (10) LVI- ja/tai RAU-suunnittelutehtävää vuonna 2018 tai sen jälkeen valmistunutta palvelurakennuksiin* kohdistunutta toimeksiantoa, laajuudeltaan vähintään 300 brm², joissa tarjoaja on vastannut kohteessa LVIA-teknisistä asiantuntija- ja/tai -suunnittelutehtävistä. Kohteiden tulee olla laajuudeltaan vähintään 300 brm². *Palvelurakennuksilla tarkoitettuja rakennuksia ovat: sosiaali- ja terveystoimen rakennukset (sairaalat, sosiaali- ja terveysasemat sekä palveluasuminen) sekä pelastustoimen (PEL) rakennukset sekä opetustoimen rakennukset (peruskoulut, lukiot, ammatilliset oppilaitokset, yliopistot ja korkeakoulut) sekä varhaiskasvatuksen rakennukset (päiväkodit ja leikkipuistot) sekä kulttuuri-, liikunta- ja nuorisotoimen rakennukset (kirjastot, teatterit, museot, liikuntahallit ja nuorisotalot).
Laadunvarmistus: Tarjoajan on valvottava oman työvoimansa osaamista ja työsuoritusta sekä työtuloksen vaatimustenmukaisuutta. Tarjoukseen on liitettävä kuvaus LVIA-teknisten suunnittelu- ja asiantuntijatehtävien laadunvarmistusmenettelystä sisältäen ainakin seuraavat asiat: suunnittelun kulku, toimintatapakuvaus, suunnitelmien tarkastusmenettely, henkilöstön osaamisen/pätevöitymisen varmistaminen, henkilöstön työsuoritusten valvontamenettely sekä työturvallisuus ja työsuojelu.
Saadut tarjoukset
Määräaikaan, 12.4.2021 klo 9.00, mennessä tarjouksen jätti viisitoista (15) yritystä.
Tarjouksista yksitoista (11) koski osa-aluetta 1, seitsemän (7) osa-aluetta 2, kuusi (6) osa-aluetta 3, kuusi (6) osa-aluetta 4, kuusi (6) osa-aluetta 5 ja yksitoista (11) osa-aluetta 6.
Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.
Soveltuvuusvaatimusten täyttymisen ja tarjousten tarkastus
Tarjouspyynnössä asetettujen soveltuvuusehtojen täyttymisen ja tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastuksen yhteydessä todettiin, että:
FCG Finnish Consulting Group Oy:n osa-aluetta 1 koskeva tarjous ei täytä tarjouspyynnössä vastaavan LVI-kuntotutkijan työkokemukselle asetettuja vähimmäisvaatimuksia, koska ilmoitettu työkokemus oli 3 vuotta. Tarjouspyynnön mukaan vastaavalla LVI-kuntotutkijalla on oltava vähintään ammattikorkeakoulu- tai opistotasoinen insinööritutkinto LVI- tai talotekniikassa ja vähintään 5 vuoden työkokemus LVIA-teknisistä kuntotutkimuksista tai vähintään LVI-teknikon tai -työteknikon tutkinto ja 10 vuoden työkokemus LVIA-teknisistä kuntotutkimuksista. FCG Finnish Consulting Group Oy:n osa-aluetta 1 koskeva tarjous tulee näin ollen sulkea pois osa-alueen 1 tarjouskilpailusta.
Granlund Oy:n osa-alueita 2, 3 ja 4 koskevat tarjoukset, koska ne eivät täytä tarjouspyynnössä malliraportille asetettuja vähimmäisvaatimuksia, koska malliraportit eivät kohdistuneet johonkin vähimmäisreferenssikaavakkeella ilmoitettuun kohteeseen. Tarjouspyynnön mukaan malliraportin tulee kohdistua johonkin tarjottavan osa-alueen vähimmäisreferenssikaavakkeella ilmoitettuun kohteeseen. Granlund Oy:n osa-alueita 2, 3 ja 4 koskeva tarjous tulee näin ollen sulkea pois osa-alueiden 2, 3 ja 4 tarjouskilpailuista.
Hepacon Oy:n osa-aluetta 5 koskevan tarjouksen, koska se ei täytä tarjouspyynnössä malliraportille asetettuja vähimmäisvaatimuksia, koska malliraportti ei kohdistunut johonkin vähimmäisreferenssikaavakkeella ilmoitettuun kohteeseen. Tarjouspyynnön mukaan malliraportin tulee kohdistua johonkin tarjottavan osa-alueen vähimmäisreferenssikaavakkeella ilmoitettuun kohteeseen. Hepacon Oy:n osa-aluetta 5 koskeva tarjous tulee näin ollen sulkea pois osa-alueen 5 tarjouskilpailusta.
Insinööritoimisto Jormakka Oy:n osa-aluetta 6 koskeva tarjous ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja tarjoajan taloudellista ja rahoituksellista tilannetta koskevia vähimmäisvaatimuksia, koska yritys on asetettu konkurssiin 15.3.2021. Insinööritoimisto Jormakka Oy:n osa-aluetta 6 koskeva tarjous tulee näin ollen sulkea pois osa-alueen 6 tarjouskilpailusta.
Raksystems Insinööritoimisto Oy:n osa-aluetta 2 koskeva tarjous ei täytä tarjouspyynnössä malliraportille asetettuja vähimmäisvaatimuksia, koska malliraportti ei kohdistunut johonkin vähimmäisreferenssikaavakkeella ilmoitettuun kohteeseen. Tarjouspyynnön mukaan malliraportin tulee kohdistua johonkin tarjottavan osa-alueen vähimmäisreferenssikaavakkeella ilmoitettuun kohteeseen. Raksystems Insinööritoimisto Oy:n osa-aluetta 2 koskeva tarjous tulee näin ollen sulkea pois osa-alueen 2 tarjouskilpailusta.
Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun periaate edellyttää, että tarjouksia arvioidaan sellaisina, kuin ne on toimitettu hankintayksikölle tarjousten jättämiseen asetettuun määräaikaan mennessä. Hankintayksikkö ei voi myöskään pyytää tarjoajaa toimittamaan kokonaan puuttuvaa olennaista asiakirjaa, joka on tullut liittää tarjoukseen. Tarjoaja kantaa vastuun tarjouksensa sisällöstä.
Tarjousten vertailu
Tarjousten vertailuperusteena on tarjouksen kokonaistaloudellinen edullisuus osa-alueittain, jossa laadun osuus on 60 % ja vertailuhinnan osuus 40 %.
Laadunarviointi
Laadunarvioinnissa käsiteltiin osa-alueittain kaikkien soveltuvuusvaatimukset täyttävien tarjoajien tarjoukset. Tarjouspyynnön liitteinä olevilla palautettavilla laadunarviointikaavakkeilla ilmoitettiin, että laadunarvioinnissa huomioidaan vain tarjoajan kyseisellä kaavakkeella ilmoittamat tiedot.
Hankintayksikön edustajista koostunut arviointiryhmä antoi tarjouksille laatupisteet osa-alueittain asetettujen laadunarviointikriteerien mukaisesti.
Laadunarviointikriteerit ovat liitteenä 1 ja laadunarviointitaulukot osa-alueittain ovat liitteinä 2A - 2F.
Hintatarjoukset
Hintatarjoukset annettiin tuntiveloitushintoina SKOL-luokkiin 02-06. Tarjousten hintatarjousten vertailuhinta muodostuu osa-alueittain kertoimellaan painotettujen yksikköhintojen summasta.
Vertailuhintataulukot osa-alueittain ovat liitteessä 3.
Laadun ja hinnan arviointi
Tarjousten vertailussa käytettävät hintapisteet muodostuvat osa-alueittain siten, että vertailuhinnaltaan halvin tarjous (a) saa 40 hintapistettä. Muiden tarjousten vertailussa käytettävät hintapisteet muodostuvat näiden vertailuhinnasta (b) kaavalla a/b*40 pistettä. Tarjousten vertailussa käytettävät laatupisteet muodostuvat osa-alueittain siten, että parhaat laatupisteet (c) saanut tarjous saa 60 laatupistettä. Muiden tarjousten vertailussa käytettävät laatupisteet muodostuvat näiden laatupisteistä (d) kaavalla d/c*60 pistettä.
Tarjousten vertailupisteet muodostuvat osa-alueittain tarjousten vertailussa käytettävien hintapisteiden ja laatupisteiden summasta siten, että parhaat yhteenlasketut hinta- ja laatupisteet (x) saanut tarjous saa 100 pistettä. Muiden tarjousten vertailussa käytettävät pisteet muodostuvat näiden yhteenlasketuista hinta- ja laatupisteistä (y) kaavalla y/x*100.
Puitesopimukseen valitaan kumppanit osa-alueittain yhteispistemäärän mukaisessa edullisuusjärjestyksessä.
Hinta-laatu-vertailutaulukot osa-alueittain ovat liitteessä 4.
Puitesopimukseen perustuvien toimeksiantojen tilaaminen
Sopimustoimittajilta tilattavat euromääräiset summat jakaantuvat osa-alueittain vertailutaulukon vertailupisteiden mukaan prosenttisuhteisesti seuraavasti: sopimustoimittajan vertailupisteet / kaikkien sopimustoimittajien yhteenlasketut vertailupisteet * 100 %. Tilattujen toimeksiantojen todellinen prosenttisuhde voi vaihdella ± 5 prosenttia.
Puitesopimus ei velvoita tilaajaa ostamaan palveluja sopimustoimittajilta eikä tilaaja sitoudu mihinkään hankintamääriin. Tämä sopimus ei tuota puitejärjestelyyn valituille sopimustoimittajille yksinoikeutta kaupungin hankkimiin tässä sopimuksessa määriteltyihin palveluihin.
Toimeksiantojen tilaamismenettelystä voidaan poiketa, jos edellä kuvatun tilausmenettelyn kannalta ensisijainen
Passiivisuus
a) toimittaja on passiivinen eikä vastaa 5 työpäivän sisällä, kun tehdään alustava tiedustelu toimeksiannon tekemisestä, jolloin tilaus tehdään seuraavaksi sijoittuneelta toimittajalta
b) toimittaja ei anna tarjousta kahden viikon kuluessa tai erikseen sovitussa ajassa, jolloin tilaus tehdään seuraavaksi sijoittuneelta toimijalta
Ei pysty toteuttamaan tilausta
c) toimittaja ilmoittaa, ettei se pysty perustellusta syystä toteuttamaan toimeksiantoa, jolloin tilaus tehdään seuraavaksi sijoittuneelta toimittajalta
Aikataulusta tai kattohinnasta ei yhteisymmärrystä
d) sopimuksen mukaan tilaaja määrittää työn laajuuden ja tarkistaa tarjouksesta työhön käytettävät enimmäistuntimäärät ja aikataulun: jos työn aikataulusta tai kattohinnasta ei päästä yhteisymmärrykseen
Sopimustoimittaja ei aloita sovitussa aikataulussa
e) toimittaja ei aloita töiden suorittamista sovitussa aikataulussa eikä toimittaja kykene osoittamaan, että kykenee suorittamaan työt sovitussa aikataulussa, tilaus tehdään seuraavaksi sijoittuneelta toimittajalta
Aikaisempi toimeksianto on myöhässä
f) toimittajan aikaisempi toimeksianto samasta palvelusta (samasta puitejärjestelyn osa-alueesta/tehtävästä) on tilausta tehdessä myöhässä.
Puitesopimuskumppanien valinta
Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että puitejärjestelyn piiriin valittavien sopimustoimittajien määrä, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta, on osa-alueittain seuraava: osa-alue 1: 3 - 4 toimittajaa, osa-alue 2: 2 - 3 toimittajaa, osa-alue 3: 3 - 4 toimittajaa, osa-alue 4: 2 - 3 toimittajaa, osa-alue 5: 2 - 3 toimittajaa ja osa-alue 6: 2 - 3 toimittajaa.
Esitetään, että LVIA-teknisten kuntotutkimus-, asiantuntija- ja korjaussuunnittelupalvelujen puitejärjestelyn piiriin valitaan sopimustoimittajia osa-alueittain seuraavasti:
1: Ilmanvaihtojärjestelmät + RAU; 4 sopimustoimittajaa
2: Lämmitys-, vesi- ja viemäriverkostot; 3 sopimustoimittajaa
3: LVIA-kokonaisuus (IVA, LVV); 4 sopimustoimittajaa
4: Lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmät sisältäen lämpöpumppujärjestelmät (ilma-, maa-, poistoilma- ja ilma-vesilämpöpumput) + RAU; 3 sopimustoimittajaa
5: Rakennusautomaatiojärjestelmien erikoispalvelut; 3 sopimustoimittajaa
6: Suunnittelu- ja muut asiantuntijapalvelut; 3 sopimustoimittajaa.
Kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset osa-alueittain ovat järjestyksessä seuraavilla yrityksillä:
Osa-alue 1: Ilmanvaihtojärjestelmät + RAU (rakennusautomaatio)
Sitowise Oy
Trio Ilmastointi Oy
WSP Finland Oy
Ramboll Finland Oy
Osa-alue 2: Lämmitys-, vesi- ja viemäriverkostot
Ryhmittymä ATPLukkari & Co (Asiantuntijapalvelut Lukkari Oy, Hepaconsulting Lukkari Oy ja Eurofins Expert Services Oy)
Sitowise Oy
Ryhmittymä Vahanen (Vahanen Rakennusfysiikka Oy ja Vahanen Talotekniikka Oy
Osa-alue 3: LVIA-kokonaisuus (IVA, LVV)
Ryhmittymä ATPLukkari & Co (Asiantuntijapalvelut Lukkari Oy, Hepaconsulting Lukkari Oy ja Eurofins Expert Services Oy)
Ryhmittymä Vahanen (Vahanen Rakennusfysiikka Oy ja Vahanen Talotekniikka Oy)
Sitowise Oy
Ramboll Finland Oy
Osa-alue 4: Lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmät sisältäen lämpöpumppujärjestelmät (ilma-, maa-, poistoilma- ja ilma-vesilämpöpumput) + RAU (rakennusautomaatio)
Sitowise Oy
Insinööritoimisto AX-LVI Oy
Ryhmittymä ATPLukkari & Co (Asiantuntijapalvelut Lukkari Oy, Hepaconsulting Lukkari Oy ja Eurofins Expert Services Oy)
Osa-alue 5: Rakennusautomaatiojärjestelmien erikoispalvelut
Sitowise Oy
Ryhmittymä Vahanen (Vahanen Rakennusfysiikka Oy ja Vahanen Talotekniikka Oy)
Ramboll Finland Oy
Osa-alue 6: Suunnittelu- ja muut asiantuntijapalvelut
Hepacon Oy
Sweco Talotekniikka Oy
Sitowise Oy
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (15.12.2020 § 743) mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolla on yleishankintavaltuus yli yhden (1) miljoonan euron hankinnoissa. Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on näin toimivaltainen päättämään hankinnasta.
Esittelijä
tekninen johtaja
Kari Pudas
Lisätiedot
Jari Kitunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 84081
jari.kitunen(a)hel.fi
Riitta Harju, sisäilma-asiantuntija, puhelin: 310 39713
riitta.harju(a)hel.fi
Katri Kuusinen, yksikön päällikkö, puhelin: 310 39163
katri.kuusinen(a)hel.fi
Anna Saarinen, tiimipäällikkö, puhelin: 310 33196
anna.saarinen(a)hel.fi
Liitteet
1 | 1 Laadunarviointikriteerit |
2 | 2A Laadunarviointitaulukko osa-alue 1 |
3 | 2B Laadunarviointitaulukko osa-alue 2 |
4 | 2C Laadunarviointitaulukko osa-alue 3 |
5 | 2D Laadunarviointitaulukko osa-alue 4 |
6 | 2E Laadunarviointitaulukko osa-alue 5 |
7 | 2F Laadunarviointitaulukko osa-alue 6 |
8 | 3 Vertailuhintataulukko |
9 | 4 Vertailutaulukot Hinta-laatu |
Oheismateriaali
1 | Oheismateriaali tarjouspyyntö |
2 | Oheismateriaali esimerkkitaulukko tilausten jakautumisesta |
3 | Oheismateriaali yksikköhintataulukko |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjouksen jättäneet | Esitysteksti |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Työpajankatu 8 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alv.nro |
Kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 7/2021 | 1 (34) |
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
|
| |
| 06.05.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 39, 40 ja 41 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
2
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 42 §.
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
oikaisuvaatimuksen tekijä
millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
3
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Pöytäkirjan 43 §.
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
| 00520 HELSINKI |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto
|
|
Risto Rautava puheenjohtaja |
|
|
|
Eija Höhl pöytäkirjanpitäjä |
|
Pöytäkirja tarkastettu
|
|
Jaakko Meretniemi |
|
Asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu.
Pöytäkirja on pidetty nähtävänä yleisessä tietoverkossa osoitteessa www.hel.fi 10.05.2021.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Työpajankatu 8 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alv.nro |
Kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
|