Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

7/2021

 

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

 

 

 

06.05.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

Kokousaika

06.05.2021 16:00 - 16:57

 

 

Kokouspaikka

Lautakuntasali Horisontti, Työpajankatu 8

Läsnä

Jäsenet

Rautava, Risto

puheenjohtaja

Rantanen, Tuomas

varapuheenjohtaja, etänä

Kupias, Marianna

etänä

Meretniemi, Jaakko

etänä

Saari, Elli

etänä

Simonen, Riina

etänä

Venemies, Mauri

 

Vepsä, Sinikka

etänä

Stambej, Kenneth

varajäsen, etänä

Muut

Pudas, Kari

tekninen johtaja

Hilden, Sari

tilapäällikkö, etänä

Seppälä, Hannu

infrapäällikkö, etänä

Kuusi, Virve

yksikön päällikkö, tiedottaja, etänä

Hannola, Lea

hallintoasiantuntija, tekninen avustaja, etänä

Höhl, Eija

hallintosihteeri

Pakarinen, Päivi

lakimies, etänä

Ahonen, Pertti

ict-tukihenkilö

Nurminen, Rami

yksikön päällikkö, etänä
asiantuntija
läsnä § 40

Rasimus, Osmo

yksikön päällikkö, etänä
asiantuntija
läsnä § 40

Puheenjohtaja

Risto Rautava

39 - 43 §

Esittelijät

Kari Pudas

tekninen johtaja
39 - 43 §

Pöytäkirjanpitäjä

Eija Höhl

hallintosihteeri
39 - 43 §

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 58200

Työpajankatu 8

 09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alv.nro

Kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

7/2021

 

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

 

 

 

06.05.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

§

Asia

 

39

Asia/1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

40

Asia/2

Ilmoitusasiat

41

Asia/3

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston kokousajat syksyllä 2021

42

Asia/4

Porolahden TOI-tilat, vuokrattava siirtokelpoinen tilaelementtiratkaisu, hankesuunnitelman hyväksyminen

43

Asia/5

LVIA-tekniset kuntotutkimus-, asiantuntija- ja korjaussuunnittelupalvelut, puitejärjestely 2021 - 2023

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 58200

Työpajankatu 8

 09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alv.nro

Kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

7/2021

1 (34)

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

 

Asia/1

 

06.05.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 39

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.

Samalla kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti valita pöytäkirjantarkastajaksi jäsen Jaakko Meretniemen ja varatarkastajaksi jäsen Elli Saaren.

Esittelijä

tekninen johtaja

Kari Pudas

Lisätiedot

Eija Höhl, hallintosihteeri, puhelin: 310 36422

eija.hohl(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

tekninen johtaja

Kari Pudas

Lisätiedot

Eija Höhl, hallintosihteeri, puhelin: 310 36422

eija.hohl(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 58200

Työpajankatu 8

 09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alv.nro

Kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

7/2021

1 (34)

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

 

Asia/2

 

06.05.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 40

Ilmoitusasiat

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti merkitä tiedoksi.

Kvsto 5.6.2019 § 193

Etelä-Haagan Orapihlajatien ja Paatsamatien alueen asemakaavan muuttaminen (nro 12501)
HEL 2016-013346

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 29. kaupunginosan (Haaga, Etelä-Haaga) korttelin 29081 tontin 11 ja korttelin 29082 tontin 1 sekä katu- ja puistoalueiden asemakaavan muutoksen 6.3.2018 päivätyn ja 30.10.2018 muutetun piirustuksen numero 12501 mukaisena ja asemakaavaselostuksesta ilmenevin perustein.
Päätöksestä on maankäyttö- ja rakennusasetuksessa säädetyllä tavalla kuulutettu 26.3.2021, jolloin kaava on tullut voimaan.

Pöytäkirja

Kvsto 8.4.2020 § 112

Hakaniemenrannan asemakaava ja asemakaavan muutos (12575)
HEL 2013-002028

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 1. kaupunginosan (Kruununhaka) venesatamaa ja vesialuetta, 10. kaupunginosan (Sörnäinen, Vilhonvuori) puisto-, vesi- ja katualueita, 11. kaupunginosan (Kallio, Siltasaari) vesija katualueita koskevan asemakaavan sekä 1. kaupunginosan (Kruununhaka) puisto-, vesi- ja katualueita, 10. kaupunginosan (Sörnäinen, Vilhonvuori) venesatamaa ja katualuetta, 11. kaupunginosan (Kallio, Siltasaari) korttelia 206 sekä vesi- ja katualueita (muodostuvat uudet korttelit 10397, 11207 ja 11209) koskevan asemakaavan muutoksen 9.4.2019 päivätyn ja 10.12.2019 muutetun piirustuksen nro 12575 mukaisena ja asemakaavaselostuksesta ilmenevin perustein.
Päätöksestä on maankäyttö- ja rakennusasetuksessa säädetyllä tavalla kuulutettu 12.4.2021, jolloin kaava on tullut voimaan.

Pöytäkirja

Kylk 2.3.3021 § 98

Rajasaarenpenkereen asemakaavan muuttaminen (nro 12679)
HEL 2016-009817

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä 2.3.2021 päivätyn asemakaavan muutoksen piirustuksen nro 12679 mukaisena. Asemakaavan muutos koskee 14. kaupunginosan (Taka-Töölö) virkistys-, katu-, vesi- ja venesatama-alueita.

Kaupunkiympäristölautakunta päätti asemakaavan muutoksesta hallintosäännön 16 luvun 1 §:n kohdan 2 perusteella, koska kaavaratkaisulla ei katsota olevan merkittäviä vaikutuksia.
Asemakaavan muutos on tullut voimaan 20.4.2021.

Pöytäkirja

Esittelijä

tekninen johtaja

Kari Pudas

Lisätiedot

Eija Höhl, hallintosihteeri, puhelin: 310 36422

eija.hohl(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

tekninen johtaja

Kari Pudas

Lisätiedot

Eija Höhl, hallintosihteeri, puhelin: 310 36422

eija.hohl(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 58200

Työpajankatu 8

 09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alv.nro

Kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

7/2021

1 (34)

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

 

Asia/3

 

06.05.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 41

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston kokousajat syksyllä 2021

HEL 2020-011637 T 00 00 02

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti, että jaoston kokoukset syyskaudella 2021 pidetään torstaisin klo 16.00 seuraavina päivinä, ellei erikseen toisin päätetä:

päivä

 

klo

viikko

to

    12.8.2021

16

32

to

    26.8.2021

16

34

to

      9.9.2021

16

36

to

    23.9.2021

16

38

to

    7.10.2021

16

40

to

  21.10.2021

16

42

to

    4.11.2021

16

44

to

  18.11.2021

16

46

to

    2.12.2021

16

48

to

  16.12.2021

16

50

 

Samalla kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti, että kevätkauden 2022 ensimmäinen kokous pidetään torstaina 13.1. klo 16.00.

Vielä kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto totesi, että jaoston puheenjohtaja voi asioiden vähäisen määrän tai muun erityisen syyn vuoksi peruuttaa kokouksen tai muuttaa kokouksen alkamisaikaa päätettynä kokouspäivänä.

Esittelijä

tekninen johtaja

Kari Pudas

Lisätiedot

Eija Höhl, hallintosihteeri, puhelin: 310 36422

eija.hohl(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Helsingin kaupungin hallintosäännön 29 luvun 2 §:n mukaan toimielin kokoontuu päättäminään aikoina sekä lisäksi puheenjohtajan kutsusta. Toimielimen puheenjohtaja voi asioiden vähäisen määrän tai muun erityisen syyn vuoksi peruuttaa kokouksen tai muuttaa kokouksen alkamisaikaa päätettynä kokouspäivänä.

Ottaen huomioon kaupunginvaltuuston ennalta päätetyt kokoukset, kaupunginhallituksen ja kaupunkiympäristölautakunnan kokousrytmit sekä päätettävien asioiden määrän esittelijä ehdottaa, että jaoston kokoukset pidetään joka toinen viikko parillisina viikkoina torstaisin.

Esittelijä

tekninen johtaja

Kari Pudas

Lisätiedot

Eija Höhl, hallintosihteeri, puhelin: 310 36422

eija.hohl(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Tiedoksi

Kymp

Rya

Maka

Palu

Hatu

Kkansl

Päätöshistoria

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 12.11.2020 § 127

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 58200

Työpajankatu 8

 09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alv.nro

Kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

7/2021

1 (34)

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

 

Asia/4

 

06.05.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 42

Porolahden TOI-tilat, vuokrattava siirtokelpoinen tilaelementtiratkaisu, hankesuunnitelman hyväksyminen

HEL 2021-005094 T 10 06 00

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä osoitteeseen Roihuvuorentie 2, 00820 Helsinki sijoittuvan, tilaelementeistä koostuvan koulukäyttöön suunnitellun paviljongin 14.4.2021 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeenlaajuus on noin 431 brm² ja hankkeen enimmäishinta on arvonlisäverottomana 1 454 000 euroa helmikuun 2021 kustannustasossa ehdolla, että kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon.

Esittelijä

tekninen johtaja

Kari Pudas

Lisätiedot

Jari Miettinen, projektipäällikkö, puhelin: 310 76399

jari.miettinen(a)hel.fi

Kalevi Hinkkanen, tiimipäällikkö, puhelin: 310 38472

kalevi.hinkkanen(a)hel.fi

Liitteet

1

Hankesuunnitelma 14.4.2021 Porolahden TOI-tilat

2

Kustannusarvio (HKA) 12.4.2021 Porolahden TOI-tilat, lisätilat

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, kaupunkiympäristölautakunta

Otteet

Ote

 

Kasvatuksen- ja koulutuksen toimiala

 

Tilat-palvelu

 

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Yleistä hankkeesta

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan mukaan Porolahden ala-aste tarvitsee lisätilaa kahdelle TOI-luokkien (erityisen tuen) 12 oppilaalle alueella 41 alkaen syksystä 2021.

Tarvittava lisätila hankitaan vuokraamalla siirtokelpoisista tilaelementeistä koostuva paviljonki 120 kuukauden ajalle. Käyttäjätoimiala selvittää jatkotarpeet vuokra-aikana.

Lausunnot

Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus on pyytänyt hankesuunnitelmasta lausunnon kasvatus- ja koulutuslautakunnalta.

Hankkeen laajuus

Hankkeen laajuus on noin 431 brm² 377,5 htm² .

Kustannukset

Kustannusarvion 12.4.2021 mukaan hankkeen kokonaiskustannus arvonlisäverottomana on yhteensä 1 454 000 euroa kustannustasossa 2/2021 (RI105,3; THI 174,6).

Kokonaiskustannus sisältää paviljongin vuokrakustannuksen suunnitellun 120 kuukauden ajalta arvonlisäverottomana yhteensä 696 000 euroa (13,46 euroa/htm²/kk). Lisäksi kokonaiskustannus sisältää investointikustannuksia yhteensä 758 000 euroa. Investointikustannuksiin sisältyvät rakennuttamis- ja suunnittelukustannukset, maanrakennustyöt, pihan toteutus, tontin ulkopuoliset kaivutyöt, rakennuttajan erillishankinnat, lisä- ja muutostyövaraus sekä rakennuspaikan ennallistaminen. Kustannuksia korottaa muutostyöt sisätiloissa TOI-tiloiksi sekä pääkoulussa tehtävät muutosparannukset oppilaiden paremman esteettömyyden turvaamiseksi (porras, hissit ja koko koulun aitaus).

Tilakustannus käyttäjille

Hankkeen arvioitu tilakustannus käyttäjälle on määritelty tilahankkeiden käsittelyohjeiden (Khs 14.12.2015) mukaan.

Tilakustannus käyttäjälle on 31,01 euroa/htm²/kk, 13 367 euroa/kk. Tästä tilaelementtien vuokrakustannus kaupunkiympäristön toimialalle on 13,46 euroa/htm²/kk, Investointikustannusten perusteella laskettu lisävuokra 14,66 euroa/htm²/kk ja ylläpito 2,90 euroa/htm²/kk. Tilakustannusten perusteena on 377,5 htm².

Hankkeen rahoitus

Tilaelementtien vuokrakustannus maksetaan käyttötalousmäärärahoista.

Hankkeen investointikustannukset rahoitetaan talousarvion talonrakennushankkeiden rakentamisohjelman alakohdalle 8020206 osoitetuista kohdentamattomista korjausmäärärahoista.

Hankkeen aikataulu ja toteutus

Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala hankkii tilat vuokraamalla ja vuokraa ne edelleen käyttäjälle. Tilojen toimittaja vastaa rakennuksen rakennusteknisestä kunnosta. Rakennuksen ylläpidosta vastaa kaupunkiympäristötoimialan ylläpitopalvelut.

Hanke on tavoitteena toteuttaa siten, että tilat ovat käytettävissä 8/2021.

Esittelijä

tekninen johtaja

Kari Pudas

Lisätiedot

Jari Miettinen, projektipäällikkö, puhelin: 310 76399

jari.miettinen(a)hel.fi

Kalevi Hinkkanen, tiimipäällikkö, puhelin: 310 38472

kalevi.hinkkanen(a)hel.fi

Liitteet

1

Hankesuunnitelma 14.4.2021 Porolahden TOI-tilat

2

Kustannusarvio (HKA) 12.4.2021 Porolahden TOI-tilat, lisätilat

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, kaupunkiympäristölautakunta

Otteet

Ote

 

Kasvatuksen- ja koulutuksen toimiala

 

Tilat-palvelu

 

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 58200

Työpajankatu 8

 09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alv.nro

Kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

7/2021

1 (34)

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

 

Asia/5

 

06.05.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 43

LVIA-tekniset kuntotutkimus-, asiantuntija- ja korjaussuunnittelupalvelut, puitejärjestely 2021 - 2023

HEL 2020-013920 T 02 08 02 00

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti sulkea pois tarjouskilpailusta:

        FCG Finnish Consulting Group Oy:n osa-aluetta 1 koskevan tarjouksen, koska se ei täytä tarjouspyynnössä vastaavalle LVI-kuntotutkijalle asetettuja vähimmäisvaatimuksia

        Granlund Oy:n osa-alueita 2, 3 ja 4 koskevat tarjoukset, koska ne eivät täytä tarjouspyynnössä malliraportille asetettuja vähimmäisvaatimuksia

        Hepacon Oy:n osa-aluetta 5 koskevan tarjouksen, koska se ei täytä tarjouspyynnössä malliraportille asetettuja vähimmäisvaatimuksia

        Insinööritoimisto Jormakka Oy:n osa-aluetta 6 koskevan tarjouksen, koska se ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja tarjoajan taloudellista ja rahoituksellista tilannetta koskevia vähimmäisvaatimuksia

        Raksystems Insinööritoimisto Oy:n osa-aluetta 2 koskevan tarjouksen, koska se ei täytä tarjouspyynnössä malliraportille asetettuja vähimmäisvaatimuksia.

Rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa teknisen johtajan tekemään kaupunkiympäristön toimialan käyttöön tulevat LVIA-teknisten kuntotutkimus-, asiantuntija- ja korjaussuunnittelupalvelujen puitejärjestelyn kuutta (6) osa-aluetta koskevat puitesopimukset 30.6.2023 saakka jäljempänä mainituin ehdoin seuraavien osa-alueittain kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneiden yritysten kanssa:

Osa-alue 1: Ilmanvaihtojärjestelmät + RAU (rakennusautomaatio)

        Sitowise Oy

        Trio Ilmastointi Oy

        WSP Finland Oy

        Ramboll Finland Oy

Osa-alue 2: Lämmitys-, vesi- ja viemäriverkostot

        Ryhmittymä ATPLukkari & Co (Asiantuntijapalvelut Lukkari Oy, Hepaconsulting Lukkari Oy ja Eurofins Expert Services Oy)

        Sitowise Oy

        Ryhmittymä Vahanen (Vahanen Rakennusfysiikka Oy ja Vahanen Talotekniikka Oy)

Osa-alue 3: LVIA-kokonaisuus (IVA, LVV)

        Ryhmittymä ATPLukkari & Co (Asiantuntijapalvelut Lukkari Oy, Hepaconsulting Lukkari Oy ja Eurofins Expert Services Oy)

        Ryhmittymä Vahanen (Vahanen Rakennusfysiikka Oy ja Vahanen Talotekniikka Oy)

        Sitowise Oy

        Ramboll Finland Oy

Osa-alue 4: Lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmät sisältäen lämpöpumppujärjestelmät (ilma-, maa-, poistoilma- ja ilma-vesilämpöpumput) + RAU (rakennusautomaatio)

        Sitowise Oy

        Insinööritoimisto AX-LVI Oy

        Ryhmittymä ATPLukkari & Co (Asiantuntijapalvelut Lukkari Oy, Hepaconsulting Lukkari Oy ja Eurofins Expert Services Oy)

Osa-alue 5: Rakennusautomaatiojärjestelmien erikoispalvelut

        Sitowise Oy

        Ryhmittymä Vahanen (Vahanen Rakennusfysiikka Oy ja Vahanen Talotekniikka Oy)

        Ramboll Finland Oy

Osa-alue 6: Suunnittelu- ja muut asiantuntijapalvelut

        Hepacon Oy

        Sweco Talotekniikka Oy

        Sitowise Oy.

Puitesopimus tulee voimaan aikaisintaan 1.7.2021 ja, kun sopimus on allekirjoitettu. Kaupunkiympäristön toimialan tekninen johtaja allekirjoittaa sopimukset aikaisintaan, kun hankintalain mukainen odotusaika on kulunut ja hankintapäätös on lainvoimainen. Sopimus päättyy 30.6.2023. Hankintaan sisältyy lisäksi mahdolliset kaksi (2) optiovuotta, yksi (1) vuosi kerrallaan. Sopimuksen enimmäiskesto on 2+1+1 vuotta.

Kaupunkiympäristön toimialan hankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon arvioidaan olevan arvonlisäverottomana 5 000 000 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettavat kaksi (2) optiovuotta,1+1. Kyseessä on tilaajan optio. Tilaaja päättää, hyödyntääkö se hankintaan kuuluvia optiovuosia.

Tilaaja ei sitoudu tilaamaan puitesopimuksen sisältämiä palveluja.

Esittelijä

tekninen johtaja

Kari Pudas

Lisätiedot

Jari Kitunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 84081

jari.kitunen(a)hel.fi

Riitta Harju, sisäilma-asiantuntija, puhelin: 310 39713

riitta.harju(a)hel.fi

Katri Kuusinen, yksikön päällikkö, puhelin: 310 39163

katri.kuusinen(a)hel.fi

Anna Saarinen, tiimipäällikkö, puhelin: 310 33196

anna.saarinen(a)hel.fi

Liitteet

1

1 Laadunarviointikriteerit

2

2A Laadunarviointitaulukko osa-alue 1

3

2B Laadunarviointitaulukko osa-alue 2

4

2C Laadunarviointitaulukko osa-alue 3

5

2D Laadunarviointitaulukko osa-alue 4

6

2E Laadunarviointitaulukko osa-alue 5

7

2F Laadunarviointitaulukko osa-alue 6

8

3 Vertailuhintataulukko

9

4 Vertailutaulukot Hinta-laatu

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjouksen jättäneet

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta
Liite 1
Liite 2
Liite 3
Liite 4
Liite 5
Liite 6
Liite 7
Liite 8
Liite 9

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Puitesopimukseen perustuvat hankinnat

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala teettää LVIA-teknisiä kuntotutkimus- ja asiantuntijatehtäviä kiinteistöihin sisäilmaongelmien syiden selvittämiseksi. LVIA-tekniset kuntotutkimukset käsittävät mm. ilmanvaihtojärjestelmien (IV), jäähdytysjärjestelmien, lämpöpumppujärjestelmien sekä näihin liittyvien rakennusautomaatiojärjestelmien (RAU) kuntotutkimukset (mittaus- ja säätölaitteet), lämmitys-, vesi- ja viemärijärjestelmien (LVV) tekniset kuntotutkimukset, LVIA-tekniset kuntotutkimukset kokonaisuudessaan, automaatiojärjestelmien erikoispalvelut sekä suunnittelu- ja muut LVIA-tekniset asiantuntijapalvelut. Tehtävät kohdistuvat pääasiassa Helsingin kaupungin hallinnoimiin kiinteistöihin.

Hankinta on jaettu osa-alueisiin seuraavasti:

Osa-alue 1: Ilmanvaihtojärjestelmät (IV) + RAU
Osa-alue 2: Lämmitys-, vesi- ja viemäriverkostot (LVV)
Osa-alue 3: LVIA-kokonaisuus (IVA, LVV)
Osa-alue 4: Lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmät sisältäen lämpöpumppujärjestelmät (ilma-, maa-, poistoilma- ja ilma-vesilämpöpumput) + RAU
Osa-alue 5: Rakennusautomaatiojärjestelmien (RAU) erikoispalvelut
Osa-alue 6: Suunnittelu- ja muut asiantuntijapalvelut

Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella puitesopimukset 30.6.2023 saakka. Tarjoukset annetaan kiinteinä hintatarjouksina 30.6.2023 saakka.

Kaupunkiympäristön toimialan hankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon arvioidaan olevan arvonlisäverottomana 5 000 000 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettavat kaksi (2) optiovuotta,1+1.

Hankintamenettely

Hankintaan sovelletaan lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Tarjouskilpailusta julkaistiin EU-kynnysarvon ylittävää palveluhankintaa koskeva hankintailmoitus ”LVIA-tekniset kuntotutkimus-, asiantuntija- ja korjaussuunnittelupalvelut, puitejärjestely 2021-2023” TEM:n ylläpitämässä sähköisessä ilmoituskanava HILMAssa 14.3.2021.

Hankintailmoituksessa ilmoitettiin kaupunkiympäristön toimialan käyttämän sähköisen tarjouspalvelun internet-sivun osoite, josta sähköisessä muodossa olevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityvien noudettavissa.

Tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset

Tarjouspyynnön vaatimuksena on, että tarjoajan on täytettävä ESPD-lomakkeessa (yhteinen eurooppalainen hankinta-asiakirja) vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot. Lisäksi tarjoajan edellytetään täyttävän kaikki tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset ja velvoitteet. Tarjouspyynnön mukaan tarjoajien on pyydettäessä toimitettava kaikki tilaajavastuulain mukaiset todistukset ja selvitykset tai tämän tulee olla liittynyt Vastuugroup.fi / Luotettava Kumppani -palveluun ja tilaajavastuulain mukaisten tietojen olla hankintayksikön saatavilla kyseisestä palvelusta.

Sopimustoimittajaksi valitulta tarjoajalta edellytetään koko sopimuskauden voimassaolevaa konsulttivastuuvakuutusta, summaltaan vähintään 500 000 euroa. Lisäksi sopimustoimittajalla tulee olla toimeksiantojen sisältämän tutkimustoiminnan kattava toiminnan vastuuvakuutus. Toiminnan vastuuvakuutuksen tulee kattaa sopimustoimittajan tekemän tehtävän virheellisyydestä tai puutteellisesta suorittamisesta aiheutuneet henkilö-, esine- ja taloudelliset vahingot. Vakuutusten kustannuksista vastaa sopimustoimittaja.

Tarjoajalla on oltava projektinhallinta- tai työajanseurantaohjelma tai -järjestelmä, josta käy ilmi päivittäiset työtunnit.

Tarjoajalta edellytetään toimivaa tietoliikenneyhteyttä ja palvelun tuottamiseen tarvittavaa ohjelmistoa ja laitteistoa sekä valmiutta käyttää kaupungin BEM-projektipankkia ja sähköistä huoltokirjaa.

Osa-alueen 1 (Ilmanvaihtojärjestelmät + RAU) tarjoajien vähimmäisvaatimukset:

Kuntotutkija: Tarjoajan on nimettävä tilaajan kohteisiin vähintään yksi (1) vastaava LVI-kuntotutkija, joka täyttää seuraavat vaatimukset: oltava vähintään ammattikorkeakoulu- tai opisto-tasoinen insinööritutkinto LVI- tai talotekniikassa ja vähintään 5 vuoden työkokemus LVIA-teknisistä kuntotutkimuksista TAI vähintään LVI-teknikon tai -työteknikon tutkinto ja 10 vuoden työkokemus LVIA-teknisistä kuntotutkimuksista, sekä hyvä suomen kielen taito.

Yrityksen referenssit: Tarjoajalla on oltava referensseinä vähintään kymmenen (10) vuonna 2018 tai sen jälkeen valmistunutta, palvelurakennuksissa* suoritettua IVA-teknistä kuntotutkimusta, laajuudeltaan vähintään 300 brm². Referensseiksi hyväksytään vain IVA-kuntotutkimukset, mutta ne voivat sisältyä osaksi LVIA-teknistä kuntotutkimusta. *Palvelurakennuksilla tarkoitettuja rakennuksia ovat: sosiaali- ja terveystoimen rakennukset (sairaalat, sosiaali- ja terveysasemat sekä palveluasuminen) sekä pelastustoimen (PEL) rakennukset sekä opetustoimen rakennukset (peruskoulut, lukiot, ammatilliset oppilaitokset, yliopistot ja korkeakoulut) sekä varhaiskasvatuksen rakennukset (päiväkodit ja leikkipuistot) sekä kulttuuri-, liikunta- ja nuorisotoimen rakennukset (kirjastot, teatterit, museot, liikuntahallit ja nuorisotalot)

Malliraportti: Malliraportin tulee kohdistua johonkin osa-alueen 1 vähimmäisreferenssikaavakkeella ilmoitettuun kohteeseen. Raportin rungon on oltava laadittu SuLVIn IV-kuntotutkimusohjeistusta soveltaen. Suoritettujen kuntotutkimusten tulee koskea koko rakennusta, jonka on oltava laajuudeltaan vähintään 1500 m². Raportista tulee löytyä vähintään seuraavat asiat: kunkin ilmanvaihtokoneen kokonaisilmamäärät, paikannuskuvat havaintoineen, ilmamäärät ja huuhtoutuminen huonetilassa paikannuskuvassa tai tekstin joukossa, palvelurakennuksen tyyppi, pinta-ala, selostus ja valokuvia havaituista puutteista, ilmanvaihtojärjestelmän puhtaustarkastelu (visuaalinen tai mittaus), ilmanvaihdon käyntiajat, rakennusautomaatiojärjestelmän tyyppi ja ikä sekä johtopäätökset ja toimenpide-ehdotukset.

Laitteisto: Tarjoajalta edellytetään asianmukaista kuntotutkimusvälineistöä, suojavarusteita ja työkaluja. Kuntotutkijoiden käytettävissä tulee olla vähintään alla mainitut mittalaitteet ja tutkimuskalustot, joita sopimustoimittaja ei voi veloittaa erikseen, vaan ne sisältyvät tarjottaviin tuntiveloitushintoihin: paine-eromittarit (hetkellinen mittaus ja seurantamittaus), ilmavirtojen mittauslaitteet (iv-kanavasta, päätelaitteelta), ilman nopeuden mittarit, merkkisavulaitteisto, ilman lämpötila- ja kosteusmittarit (hetkellinen mittaus ja seurantamittaus), hiilidioksidipitoisuusmittarit (hetkellinen mittaus ja seurantamittaus).

Laadunvarmistus: Tarjoajan on valvottava oman työvoimansa osaamista ja työsuoritusta sekä työtuloksen vaatimustenmukaisuutta. Tarjoukseen on liitettävä kuvaus LVIA-teknisten kuntotutkimusprojektien laadunvarmistusmenettelystä, sisältäen ainakin seuraavat asiat: tutkimuksen kulku, toimintatapakuvaus, tutkimussuunnitelman ja raportin tarkastusmenettely, henkilöstön osaamisen/pätevöitymisen varmistaminen, henkilöstön työsuoritusten valvontamenettely, käytettävän mittakaluston kalibrointi sekä työturvallisuus ja työsuojelu.

Osa-alueen 2 (Lämmitys-, vesi- ja viemäriverkostot) tarjoajien vähimmäisvaatimukset:

Kuntotutkija: Tarjoajan on nimettävä tilaajan kohteisiin vähintään yksi (1) vastaava LVI-kuntotutkija, joka täyttää seuraavat vaatimukset: oltava vähintään ammattikorkeakoulu- tai opistotasoinen insinööritutkinto LVI- tai talotekniikassa ja vähintään 5 vuoden työkokemus LVIA-teknisistä kuntotutkimuksista TAI vähintään LVI-teknikon tai -työteknikon tutkinto ja 10 vuoden työkokemus LVIA-teknisistä kuntotutkimuksista sekä hyvä suomen kielen taito.

Yrityksen referenssit: Tarjoajalla on oltava referensseinä vähintään kymmenen (10) vuonna 2018 tai sen jälkeen valmistunutta palvelurakennuksissa* suoritettua lämmitys-, vesi- ja viemäriverkostojen kuntotutkimusta, laajuudeltaan vähintään 300 brm². Referensseiksi hyväksyttävien kuntotutkimusten tulee pitää sisällään kaikki verkostot (lämmitys-, vesi- ja viemäriverkostot), mutta ne voivat sisältyä osaksi LVIA-teknistä kuntotutkimusta. *Palvelurakennuksilla tarkoitettuja rakennuksia ovat: sosiaali- ja terveystoimen rakennukset (sairaalat, sosiaali- ja terveysasemat sekä palveluasuminen) sekä pelastustoimen (PEL) rakennukset sekä opetustoimen rakennukset (peruskoulut, lukiot, ammatilliset oppilaitokset, yliopistot ja korkeakoulut) sekä varhaiskasvatuksen rakennukset (päiväkodit ja leikkipuistot) sekä kulttuuri-, liikunta- ja nuorisotoimen rakennukset (kirjastot, teatterit, museot, liikuntahallit ja nuorisotalot).

Malliraportti: Malliraportin tulee kohdistua johonkin osa-alueen 2 vähimmäisreferenssikaavakkeella ilmoitettuun kohteeseen. Malliraportin runko tulee olla laadittu SuLVIn LVV-kuntotutkimusoppaan (2013) ohjeistusta soveltaen ja suoritettujen kuntotutkimusten tulee koskea koko rakennusta, laajuus vähintään 1500 m². Raportista pitää löytyä vähintään: paikannuskuva havaintoineen, palvelurakennuksen tyyppi, pinta-ala, selostus ja valokuvia havaituista puutteista, läpivalaisukuvat, viemäreiden TV-kuvausten perusteella tehdyt havainnot, johtopäätökset, toimenpide-ehdotukset sekä LVV-järjestelmien vaurio- ja tutkimuskartta.

Laitteisto: Tarjoajalta edellytetään asianmukaista kuntotutkimusvälineistöä, suojavarusteita ja työkaluja. Kuntotutkijoiden käytettävissä tulee olla vähintään alla mainitut mittalaitteet ja tutkimuskalustot, joita sopimustoimittaja ei voi veloittaa erikseen, vaan ne sisältyvät tarjottaviin tuntiveloitushintoihin: TV-kuvauslaitteisto ja röntgenkuvauslaitteisto.

Laadunvarmistus: Tarjoajan on valvottava oman työvoimansa osaamista ja työsuoritusta sekä työtuloksen vaatimustenmukaisuutta. Tarjoukseen on liitettävä kuvaus LVIA-teknisten kuntotutkimusprojektien laadunvarmistusmenettelystä, sisältäen ainakin seuraavat asiat: tutkimuksen kulku, toimintatapakuvaus, tutkimussuunnitelman ja raportin tarkastusmenettely, henkilöstön osaamisen/pätevöitymisen varmistaminen, henkilöstön työsuoritusten valvontamenettely sekä käytettävän mittakaluston kalibrointi.

Osa-alueen 3 (LVIA-kokonaisuus (IVA, LVV)) tarjoajien vähimmäisvaatimukset:

Kuntotutkija: Tarjoajan on nimettävä tilaajan kohteisiin vähintään yksi (1) vastaava LVI-kuntotutkija, joka täyttää seuraavat vaatimukset: Oltava vähintään ammattikorkeakoulu- tai opisto-tasoinen insinööritutkinto LVI- tai talotekniikassa ja vähintään 5 vuoden työkokemus LVIA-teknisistä kuntotutkimuksista TAI vähintään LVI-teknikon tai -työteknikon tutkinto ja 10 vuoden työkokemus LVIA-teknisistä kuntotutkimuksista sekä hyvä suomen kielen taito.

Yrityksen referenssit: Tarjoajalla on oltava referensseinä vähintään kymmenen (10) vuonna 2018 tai sen jälkeen valmistunutta palvelurakennuksissa* suoritettua LVIA-teknistä kuntotutkimusta, laajuudeltaan vähintään 300 brm². Referensseiksi hyväksytään vain LVIA-kuntotutkimukset, jotka sisältävät osa-alueiden 1 (IVA) ja 2 (LVV) tutkimukset. Tutkimukset voivat koostua osista, mutta pitää olla samoihin aikoihin tehty ja samasta rakennuksesta. Osa työstä voi olla hankittu alihankintana, mutta pitää olla vastaavan konsultin koordinoima (esim. itse tekee ilmanvaihdon kuntotutkimuksen ja alihankintana LVV-verkostojen kuntotutkimuksen). *Palvelurakennuksilla tarkoitettuja rakennuksia ovat: sosiaali- ja terveystoimen rakennukset (sairaalat, sosiaali- ja terveysasemat sekä palveluasuminen) sekä pelastustoimen (PEL) rakennukset sekä opetustoimen rakennukset (peruskoulut, lukiot, ammatilliset oppilaitokset, yliopistot ja korkeakoulut) sekä varhaiskasvatuksen rakennukset (päiväkodit ja leikkipuistot) sekä kulttuuri-, liikunta- ja nuorisotoimen rakennukset (kirjastot, teatterit, museot, liikuntahallit ja nuorisotalot).

Malliraportti: Malliraportin tulee kohdistua johonkin osa-alueen 3 vähimmäisreferenssikaavakkeella ilmoitettuun kohteeseen. Malliraportin rungon tulee olla laadittu SuLVIn ohjeistusta soveltaen ja suoritettujen kuntotutkimusten tulee koskea koko rakennusta, laajuus vähintään 1500 m². Raportista pitää löytyä vähintään: kunkin ilmanvaihtokoneen kokonaisilmamäärät, paikannuskuvat havaintoineen, ilmamäärät ja huuhtoutuminen huonetilassa paikannuskuvassa tai tekstin joukossa, palvelurakennuksen tyyppi, pinta-ala, selostus ja valokuvia havaituista puutteista, ilmanvaihtojärjestelmän puhtaustarkastelu (visuaalinen tai mittaus), ilmanvaihdon käyntiajat, rakennusautomaatiojärjestelmän tyyppi ja ikä, läpivalaisukuvat, viemäreiden TV-kuvausten perusteella tehdyt havainnot, johtopäätökset, toimenpide-ehdotukset sekä LVV-järjestelmien vaurio- ja tutkimuskartta.

Laitteisto: Tarjoajalta edellytetään asianmukaista kuntotutkimusvälineistöä, suojavarusteita ja työkaluja. Kuntotutkijoiden käytettävissä tulee olla vähintään alla mainitut mittalaitteet ja tutkimuskalustot, joita sopimustoimittaja ei voi veloittaa erikseen, vaan ne sisältyvät tarjottaviin tuntiveloitushintoihin: paine-eromittarit (hetkellinen mittaus ja seurantamittaus), ilmavirtojen mittauslaitteet (iv-kanavasta, päätelaitteelta), ilman nopeuden mittarit, merkkisavulaitteisto, ilman lämpötila- ja kosteusmittarit (hetkellinen mittaus ja seurantamittaus), hiilidioksidipitoisuusmittarit (hetkellinen mittaus ja seurantamittaus), TV-kuvauslaitteisto sekä röntgenkuvauslaitteisto.

Laadunvarmistus: Tarjoajan on valvottava oman työvoimansa osaamista ja työsuoritusta sekä työtuloksen vaatimustenmukaisuutta. Tarjoukseen on liitettävä kuvaus LVIA-teknisten kuntotutkimusprojektien laadunvarmistusmenettelystä, sisältäen ainakin seuraavat asiat: tutkimuksen kulku, toimintatapakuvaus, tutkimussuunnitelman ja raportin tarkastusmenettely, henkilöstön osaamisen/pätevöitymisen varmistaminen, henkilöstön työsuoritusten valvontamenettely, käytettävän mittakaluston kalibrointi sekä työturvallisuus ja työsuojelu.

Osa-alueen 4 (Lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmät sisältäen lämpöpumppujärjestelmät (ilma-, maa-, poistoilma- ja ilma-vesilämpöpumput) + RAU) tarjoajien vähimmäisvaatimukset:

Kuntotutkija: Tarjoajan on nimettävä tilaajan kohteisiin vähintään yksi (1) vastaava LVI-kuntotutkija, joka täyttää seuraavat vaatimukset: oltava vähintään ammattikorkeakoulu- tai opistotasoinen insinööritutkinto LVI- tai talotekniikassa ja vähintään 5 vuoden työkokemus LVIA-teknisistä kuntotutkimuksista TAI vähintään LVI-teknikon tai -työteknikon tutkinto ja 10 vuoden työkokemus LVIA-teknisistä kuntotutkimuksista sekä hyvä suomen kielen taito.

Yrityksen referenssit: Tarjoajalla on oltava referensseinä vähintään kolme (3) vuonna 2018 tai sen jälkeen valmistunutta palvelurakennuksissa* tai toimistorakennuksissa suoritettua lämmitys- tai jäähdytysjärjestelmiin kohdistunutta tutkimusta tai kartoitusta, laajuudeltaan vähintään 300 brm². Referenssiksi hyväksyttävät tutkimukset voivat myös olla osa laajempaa LVIA-kuntotutkimusta. *Palvelurakennuksilla tarkoitettuja rakennuksia ovat: sosiaali- ja terveystoimen rakennukset (sairaalat, sosiaali- ja terveysasemat sekä palveluasuminen) sekä pelastustoimen (PEL) rakennukset sekä opetustoimen rakennukset (peruskoulut, lukiot, ammatilliset oppilaitokset, yliopistot ja korkeakoulut) sekä varhaiskasvatuksen rakennukset (päiväkodit ja leikkipuistot) sekä kulttuuri-, liikunta- ja nuorisotoimen rakennukset (kirjastot, teatterit, museot, liikuntahallit ja nuorisotalot).

Malliraportti: Malliraportin tulee kohdistua johonkin osa-alueen 4 vähimmäisreferenssikaavakkeella ilmoitettuun kohteeseen.

Laitteisto: Tarjoajalta edellytetään asianmukaista kuntotutkimusvälineistöä, suojavarusteita ja työkaluja.

Laadunvarmistus: Tarjoajan on valvottava oman työvoimansa osaamista ja työsuoritusta sekä työtuloksen vaatimustenmukaisuutta. Tarjoukseen on liitettävä kuvaus LVIA-teknisten kuntotutkimusprojektien laadunvarmistusmenettelystä, sisältäen ainakin seuraavat asiat: tutkimuksen kulku, toimintatapakuvaus, tutkimussuunnitelman ja raportin tarkastusmenettely, henkilöstön osaamisen/pätevöitymisen varmistaminen, henkilöstön työsuoritusten valvontamenettely, käytettävän mittakaluston kalibrointi sekä työturvallisuus ja työsuojelu.

Osa-alueen 5 (Rakennusautomaatiojärjestelmien erikoispalvelut) tarjoajien vähimmäisvaatimukset:

Kuntotutkija: Tarjoajan on nimettävä tilaajan kohteisiin vähintään yksi (1) vastaava rakennusautomaatiojärjestelmien kuntotutkija, joka täyttää seuraavat vaatimukset: oltava vähintään ammattikorkeakoulu- tai opistotasoinen insinööritutkinto LVI- tai talotekniikassa tai automaatiotekniikassa ja yhteensä vähintään 5 vuoden työkokemus seuraavista tehtävistä: rakennusautomaatiojärjestelmien kuntotutkimuksista ja/tai selvityksistä tai rakennusautomaatiojärjestelmien valvonta-, vastaanotto- ja toimintatarkastustehtävistä tai rakennusautomaatiojärjestelmien urakointitehtävistä tai rakennusautomaatiosuunnittelutehtävistä TAI vähintään teknikon tai työteknikon tutkinto LVI-tekniikassa tai automaatiotekniikassa ja yhteensä vähintään 10 vuoden työkokemus seuraavista tehtävistä: rakennusautomaatiojärjestelmien kuntotutkimuksista ja/tai selvityksistä tai rakennusautomaatiojärjestelmien valvonta-, vastaanotto- ja toimintatarkastustehtävistä tai rakennusautomaatiojärjestelmien urakointitehtävistä tai rakennusautomaatiosuunnittelutehtävistä.

Yrityksen referenssit: Tarjoajalla on oltava referensseinä vähintään viisi (5) vuonna 2018 tai sen jälkeen valmistunutta palvelurakennuksiin* tai toimistorakennuksiin kohdistunutta toimeksiantoa rakennusautomaatiojärjestelmien kuntotutkimuksista ja/tai selvityksistä tai rakennusautomaatiojärjestelmien valvonta-, vastaanotto- ja toimintatarkastustehtävistä tai rakennusautomaatiojärjestelmien urakointitehtävistä tai rakennusautomaatiosuunnittelutehtävistä. Referensseistä vähintään kaksi (2) tulee olla rakennusautomaatiojärjestelmien kuntotutkimuksista ja/tai selvityksistä. Kohteiden tulee olla laajuudeltaan vähintään 300 brm². *Palvelurakennuksilla tarkoitettuja rakennuksia ovat: sosiaali- ja terveystoimen rakennukset (sairaalat, sosiaali- ja terveysasemat sekä palveluasuminen) sekä pelastustoimen (PEL) rakennukset sekä opetustoimen rakennukset (peruskoulut, lukiot, ammatilliset oppilaitokset, yliopistot ja korkeakoulut) sekä varhaiskasvatuksen rakennukset (päiväkodit ja leikkipuistot) sekä kulttuuri-, liikunta- ja nuorisotoimen rakennukset (kirjastot, teatterit, museot, liikuntahallit ja nuorisotalot).

Malliraportti: Malliraportin tulee kohdistua johonkin osa-alueen 5 vähimmäisreferenssikaavakkeella ilmoitettuun kohteeseen.

Laitteisto: Tarjoajalta edellytetään asianmukaista kuntotutkimusvälineistöä, suojavarusteita ja työkaluja.

Laadunvarmistus: Tarjoajan on valvottava oman työvoimansa osaamista ja työsuoritusta sekä työtuloksen vaatimustenmukaisuutta. Tarjoukseen on liitettävä kuvaus rakennusautomaatiojärjestelmien kuntotutkimusprojektien laadunvarmistusmenettelystä, sisältäen ainakin seuraavat asiat: tutkimuksen/selvityksen kulku, toimintatapakuvaus, tutkimussuunnitelman ja raportin tarkastusmenettely, henkilöstön osaamisen/pätevöitymisen varmistaminen, henkilöstön työsuoritusten valvontamenettely sekä työturvallisuus ja työsuojelu.

Osa-alueen 6 (Suunnittelu- ja muut asiantuntijapalvelut) tarjoajien vähimmäisvaatimukset:

Asiantuntija: Tarjoajan on nimettävä tilaajan kohteisiin vähintään yksi (1) vastaava asiantuntija, joka täyttää seuraavat vaatimukset: oltava vähintään ammattikorkeakoulu- tai opistotasoinen insinööritutkinto LVI- tai talotekniikassa tai automaatiotekniikassa ja vähintään 5 vuoden työkokemus asiantuntija- ja suunnittelutehtävistä (LVIA-suunnittelu, LVI-tekniset laskelmat) tai rakennustyön aikaisia asiantuntijatehtäviä (esim. valvonta) TAI vähintään teknikon tai työteknikon tutkinto LVI-tekniikassa tai automaatiotekniikassa ja vähintään 10 vuoden työkokemus asiantuntija- ja suunnittelutehtävistä (LVIA-suunnittelu, LVI-tekniset laskelmat) tai rakennustyön aikaisia asiantuntijatehtäviä (esim. valvonta) sekä hyvä suomen kielen taito.

Yrityksen referenssit: Tarjoajalla on oltava referensseinä vähintään kymmenen (10) LVI- ja/tai RAU-suunnittelutehtävää vuonna 2018 tai sen jälkeen valmistunutta palvelurakennuksiin* kohdistunutta toimeksiantoa, laajuudeltaan vähintään 300 brm², joissa tarjoaja on vastannut kohteessa LVIA-teknisistä asiantuntija- ja/tai -suunnittelutehtävistä. Kohteiden tulee olla laajuudeltaan vähintään 300 brm². *Palvelurakennuksilla tarkoitettuja rakennuksia ovat: sosiaali- ja terveystoimen rakennukset (sairaalat, sosiaali- ja terveysasemat sekä palveluasuminen) sekä pelastustoimen (PEL) rakennukset sekä opetustoimen rakennukset (peruskoulut, lukiot, ammatilliset oppilaitokset, yliopistot ja korkeakoulut) sekä varhaiskasvatuksen rakennukset (päiväkodit ja leikkipuistot) sekä kulttuuri-, liikunta- ja nuorisotoimen rakennukset (kirjastot, teatterit, museot, liikuntahallit ja nuorisotalot).

Laadunvarmistus: Tarjoajan on valvottava oman työvoimansa osaamista ja työsuoritusta sekä työtuloksen vaatimustenmukaisuutta. Tarjoukseen on liitettävä kuvaus LVIA-teknisten suunnittelu- ja asiantuntijatehtävien laadunvarmistusmenettelystä sisältäen ainakin seuraavat asiat: suunnittelun kulku, toimintatapakuvaus, suunnitelmien tarkastusmenettely, henkilöstön osaamisen/pätevöitymisen varmistaminen, henkilöstön työsuoritusten valvontamenettely sekä työturvallisuus ja työsuojelu.

Saadut tarjoukset

Määräaikaan, 12.4.2021 klo 9.00, mennessä tarjouksen jätti viisitoista (15) yritystä.

Tarjouksista yksitoista (11) koski osa-aluetta 1, seitsemän (7) osa-aluetta 2, kuusi (6) osa-aluetta 3, kuusi (6) osa-aluetta 4, kuusi (6) osa-aluetta 5 ja yksitoista (11) osa-aluetta 6.

Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.

Soveltuvuusvaatimusten täyttymisen ja tarjousten tarkastus

Tarjouspyynnössä asetettujen soveltuvuusehtojen täyttymisen ja tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastuksen yhteydessä todettiin, että:

FCG Finnish Consulting Group Oy:n osa-aluetta 1 koskeva tarjous ei täytä tarjouspyynnössä vastaavan LVI-kuntotutkijan työkokemukselle asetettuja vähimmäisvaatimuksia, koska ilmoitettu työkokemus oli 3 vuotta. Tarjouspyynnön mukaan vastaavalla LVI-kuntotutkijalla on oltava vähintään ammattikorkeakoulu- tai opistotasoinen insinööritutkinto LVI- tai talotekniikassa ja vähintään 5 vuoden työkokemus LVIA-teknisistä kuntotutkimuksista tai vähintään LVI-teknikon tai -työteknikon tutkinto ja 10 vuoden työkokemus LVIA-teknisistä kuntotutkimuksista. FCG Finnish Consulting Group Oy:n osa-aluetta 1 koskeva tarjous tulee näin ollen sulkea pois osa-alueen 1 tarjouskilpailusta.

Granlund Oy:n osa-alueita 2, 3 ja 4 koskevat tarjoukset, koska ne eivät täytä tarjouspyynnössä malliraportille asetettuja vähimmäisvaatimuksia, koska malliraportit eivät kohdistuneet johonkin vähimmäisreferenssikaavakkeella ilmoitettuun kohteeseen. Tarjouspyynnön mukaan malliraportin tulee kohdistua johonkin tarjottavan osa-alueen vähimmäisreferenssikaavakkeella ilmoitettuun kohteeseen. Granlund Oy:n osa-alueita 2, 3 ja 4 koskeva tarjous tulee näin ollen sulkea pois osa-alueiden 2, 3 ja 4 tarjouskilpailuista.

Hepacon Oy:n osa-aluetta 5 koskevan tarjouksen, koska se ei täytä tarjouspyynnössä malliraportille asetettuja vähimmäisvaatimuksia, koska malliraportti ei kohdistunut johonkin vähimmäisreferenssikaavakkeella ilmoitettuun kohteeseen. Tarjouspyynnön mukaan malliraportin tulee kohdistua johonkin tarjottavan osa-alueen vähimmäisreferenssikaavakkeella ilmoitettuun kohteeseen. Hepacon Oy:n osa-aluetta 5 koskeva tarjous tulee näin ollen sulkea pois osa-alueen 5 tarjouskilpailusta.

Insinööritoimisto Jormakka Oy:n osa-aluetta 6 koskeva tarjous ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja tarjoajan taloudellista ja rahoituksellista tilannetta koskevia vähimmäisvaatimuksia, koska yritys on asetettu konkurssiin 15.3.2021. Insinööritoimisto Jormakka Oy:n osa-aluetta 6 koskeva tarjous tulee näin ollen sulkea pois osa-alueen 6 tarjouskilpailusta.

Raksystems Insinööritoimisto Oy:n osa-aluetta 2 koskeva tarjous ei täytä tarjouspyynnössä malliraportille asetettuja vähimmäisvaatimuksia, koska malliraportti ei kohdistunut johonkin vähimmäisreferenssikaavakkeella ilmoitettuun kohteeseen. Tarjouspyynnön mukaan malliraportin tulee kohdistua johonkin tarjottavan osa-alueen vähimmäisreferenssikaavakkeella ilmoitettuun kohteeseen. Raksystems Insinööritoimisto Oy:n osa-aluetta 2 koskeva tarjous tulee näin ollen sulkea pois osa-alueen 2 tarjouskilpailusta.

Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun periaate edellyttää, että tarjouksia arvioidaan sellaisina, kuin ne on toimitettu hankintayksikölle tarjousten jättämiseen asetettuun määräaikaan mennessä. Hankintayksikkö ei voi myöskään pyytää tarjoajaa toimittamaan kokonaan puuttuvaa olennaista asiakirjaa, joka on tullut liittää tarjoukseen. Tarjoaja kantaa vastuun tarjouksensa sisällöstä.

Tarjousten vertailu

Tarjousten vertailuperusteena on tarjouksen kokonaistaloudellinen edullisuus osa-alueittain, jossa laadun osuus on 60 % ja vertailuhinnan osuus 40 %.

Laadunarviointi

Laadunarvioinnissa käsiteltiin osa-alueittain kaikkien soveltuvuusvaatimukset täyttävien tarjoajien tarjoukset. Tarjouspyynnön liitteinä olevilla palautettavilla laadunarviointikaavakkeilla ilmoitettiin, että laadunarvioinnissa huomioidaan vain tarjoajan kyseisellä kaavakkeella ilmoittamat tiedot.

Hankintayksikön edustajista koostunut arviointiryhmä antoi tarjouksille laatupisteet osa-alueittain asetettujen laadunarviointikriteerien mukaisesti.

Laadunarviointikriteerit ovat liitteenä 1 ja laadunarviointitaulukot osa-alueittain ovat liitteinä 2A - 2F.

Hintatarjoukset

Hintatarjoukset annettiin tuntiveloitushintoina SKOL-luokkiin 02-06. Tarjousten hintatarjousten vertailuhinta muodostuu osa-alueittain kertoimellaan painotettujen yksikköhintojen summasta.

Vertailuhintataulukot osa-alueittain ovat liitteessä 3.

Laadun ja hinnan arviointi

Tarjousten vertailussa käytettävät hintapisteet muodostuvat osa-alueittain siten, että vertailuhinnaltaan halvin tarjous (a) saa 40 hintapistettä. Muiden tarjousten vertailussa käytettävät hintapisteet muodostuvat näiden vertailuhinnasta (b) kaavalla a/b*40 pistettä. Tarjousten vertailussa käytettävät laatupisteet muodostuvat osa-alueittain siten, että parhaat laatupisteet (c) saanut tarjous saa 60 laatupistettä. Muiden tarjousten vertailussa käytettävät laatupisteet muodostuvat näiden laatupisteistä (d) kaavalla d/c*60 pistettä.

Tarjousten vertailupisteet muodostuvat osa-alueittain tarjousten vertailussa käytettävien hintapisteiden ja laatupisteiden summasta siten, että parhaat yhteenlasketut hinta- ja laatupisteet (x) saanut tarjous saa 100 pistettä. Muiden tarjousten vertailussa käytettävät pisteet muodostuvat näiden yhteenlasketuista hinta- ja laatupisteistä (y) kaavalla y/x*100.

Puitesopimukseen valitaan kumppanit osa-alueittain yhteispistemäärän mukaisessa edullisuusjärjestyksessä.

Hinta-laatu-vertailutaulukot osa-alueittain ovat liitteessä 4.

Puitesopimukseen perustuvien toimeksiantojen tilaaminen

Sopimustoimittajilta tilattavat euromääräiset summat jakaantuvat osa-alueittain vertailutaulukon vertailupisteiden mukaan prosenttisuhteisesti seuraavasti: sopimustoimittajan vertailupisteet / kaikkien sopimustoimittajien yhteenlasketut vertailupisteet * 100 %. Tilattujen toimeksiantojen todellinen prosenttisuhde voi vaihdella ± 5 prosenttia.

Puitesopimus ei velvoita tilaajaa ostamaan palveluja sopimustoimittajilta eikä tilaaja sitoudu mihinkään hankintamääriin. Tämä sopimus ei tuota puitejärjestelyyn valituille sopimustoimittajille yksinoikeutta kaupungin hankkimiin tässä sopimuksessa määriteltyihin palveluihin.

Toimeksiantojen tilaamismenettelystä voidaan poiketa, jos edellä kuvatun tilausmenettelyn kannalta ensisijainen

Passiivisuus

a) toimittaja on passiivinen eikä vastaa 5 työpäivän sisällä, kun tehdään alustava tiedustelu toimeksiannon tekemisestä, jolloin tilaus tehdään seuraavaksi sijoittuneelta toimittajalta

b) toimittaja ei anna tarjousta kahden viikon kuluessa tai erikseen sovitussa ajassa, jolloin tilaus tehdään seuraavaksi sijoittuneelta toimijalta

Ei pysty toteuttamaan tilausta

c) toimittaja ilmoittaa, ettei se pysty perustellusta syystä toteuttamaan toimeksiantoa, jolloin tilaus tehdään seuraavaksi sijoittuneelta toimittajalta

Aikataulusta tai kattohinnasta ei yhteisymmärrystä

d) sopimuksen mukaan tilaaja määrittää työn laajuuden ja tarkistaa tarjouksesta työhön käytettävät enimmäistuntimäärät ja aikataulun: jos työn aikataulusta tai kattohinnasta ei päästä yhteisymmärrykseen

Sopimustoimittaja ei aloita sovitussa aikataulussa

e) toimittaja ei aloita töiden suorittamista sovitussa aikataulussa eikä toimittaja kykene osoittamaan, että kykenee suorittamaan työt sovitussa aikataulussa, tilaus tehdään seuraavaksi sijoittuneelta toimittajalta

Aikaisempi toimeksianto on myöhässä

f) toimittajan aikaisempi toimeksianto samasta palvelusta (samasta puitejärjestelyn osa-alueesta/tehtävästä) on tilausta tehdessä myöhässä.

Puitesopimuskumppanien valinta

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että puitejärjestelyn piiriin valittavien sopimustoimittajien määrä, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta, on osa-alueittain seuraava: osa-alue 1: 3 - 4 toimittajaa, osa-alue 2: 2 - 3 toimittajaa, osa-alue 3: 3 - 4 toimittajaa, osa-alue 4: 2 - 3 toimittajaa, osa-alue 5: 2 - 3 toimittajaa ja osa-alue 6: 2 - 3 toimittajaa.

Esitetään, että LVIA-teknisten kuntotutkimus-, asiantuntija- ja korjaussuunnittelupalvelujen puitejärjestelyn piiriin valitaan sopimustoimittajia osa-alueittain seuraavasti:

1: Ilmanvaihtojärjestelmät + RAU; 4 sopimustoimittajaa
2: Lämmitys-, vesi- ja viemäriverkostot; 3 sopimustoimittajaa
3: LVIA-kokonaisuus (IVA, LVV); 4 sopimustoimittajaa
4: Lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmät sisältäen lämpöpumppujärjestelmät (ilma-, maa-, poistoilma- ja ilma-vesilämpöpumput) + RAU; 3 sopimustoimittajaa
5: Rakennusautomaatiojärjestelmien erikoispalvelut; 3 sopimustoimittajaa
6: Suunnittelu- ja muut asiantuntijapalvelut; 3 sopimustoimittajaa.

Kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset osa-alueittain ovat järjestyksessä seuraavilla yrityksillä:

Osa-alue 1: Ilmanvaihtojärjestelmät + RAU (rakennusautomaatio)

        Sitowise Oy

        Trio Ilmastointi Oy

        WSP Finland Oy

        Ramboll Finland Oy

Osa-alue 2: Lämmitys-, vesi- ja viemäriverkostot

        Ryhmittymä ATPLukkari & Co (Asiantuntijapalvelut Lukkari Oy, Hepaconsulting Lukkari Oy ja Eurofins Expert Services Oy)

        Sitowise Oy

        Ryhmittymä Vahanen (Vahanen Rakennusfysiikka Oy ja Vahanen Talotekniikka Oy

Osa-alue 3: LVIA-kokonaisuus (IVA, LVV)

        Ryhmittymä ATPLukkari & Co (Asiantuntijapalvelut Lukkari Oy, Hepaconsulting Lukkari Oy ja Eurofins Expert Services Oy)

        Ryhmittymä Vahanen (Vahanen Rakennusfysiikka Oy ja Vahanen Talotekniikka Oy)

        Sitowise Oy

        Ramboll Finland Oy

Osa-alue 4: Lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmät sisältäen lämpöpumppujärjestelmät (ilma-, maa-, poistoilma- ja ilma-vesilämpöpumput) + RAU (rakennusautomaatio)

        Sitowise Oy

        Insinööritoimisto AX-LVI Oy

        Ryhmittymä ATPLukkari & Co (Asiantuntijapalvelut Lukkari Oy, Hepaconsulting Lukkari Oy ja Eurofins Expert Services Oy)

Osa-alue 5: Rakennusautomaatiojärjestelmien erikoispalvelut

        Sitowise Oy

        Ryhmittymä Vahanen (Vahanen Rakennusfysiikka Oy ja Vahanen Talotekniikka Oy)

        Ramboll Finland Oy

Osa-alue 6: Suunnittelu- ja muut asiantuntijapalvelut

        Hepacon Oy

        Sweco Talotekniikka Oy

        Sitowise Oy

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (15.12.2020 § 743) mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolla on yleishankintavaltuus yli yhden (1) miljoonan euron hankinnoissa. Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on näin toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Esittelijä

tekninen johtaja

Kari Pudas

Lisätiedot

Jari Kitunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 84081

jari.kitunen(a)hel.fi

Riitta Harju, sisäilma-asiantuntija, puhelin: 310 39713

riitta.harju(a)hel.fi

Katri Kuusinen, yksikön päällikkö, puhelin: 310 39163

katri.kuusinen(a)hel.fi

Anna Saarinen, tiimipäällikkö, puhelin: 310 33196

anna.saarinen(a)hel.fi

Liitteet

1

1 Laadunarviointikriteerit

2

2A Laadunarviointitaulukko osa-alue 1

3

2B Laadunarviointitaulukko osa-alue 2

4

2C Laadunarviointitaulukko osa-alue 3

5

2D Laadunarviointitaulukko osa-alue 4

6

2E Laadunarviointitaulukko osa-alue 5

7

2F Laadunarviointitaulukko osa-alue 6

8

3 Vertailuhintataulukko

9

4 Vertailutaulukot Hinta-laatu

Oheismateriaali

1

Oheismateriaali tarjouspyyntö

2

Oheismateriaali esimerkkitaulukko tilausten jakautumisesta

3

Oheismateriaali yksikköhintataulukko

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjouksen jättäneet

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta
Liite 1
Liite 2
Liite 3
Liite 4
Liite 5
Liite 6
Liite 7
Liite 8
Liite 9

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 58200

Työpajankatu 8

 09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alv.nro

Kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

7/2021

1 (34)

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

 

 

 

06.05.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

MUUTOKSENHAKUOHJEET

1

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 39, 40 ja 41 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

2

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 42 §.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

        se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)

        kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin  kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

        päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu

        miten päätöstä halutaan oikaistavaksi

        millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi

        oikaisuvaatimuksen tekijä

        millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen

        oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

3

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Pöytäkirjan 43 §.

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

        hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu

        miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi

        millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:

Radanrakentajantie 5

 

00520 HELSINKI

Sähköpostiosoite:

markkinaoikeus@oikeus.fi

Faksinumero:

029 56 43314

Käyntiosoite:

Radanrakentajantie 5

Puhelinnumero:

029 56 43300

 

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta  asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.


 

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

Risto Rautava

puheenjohtaja

 

 

 

 

Eija Höhl

pöytäkirjanpitäjä

 

 

Pöytäkirja tarkastettu

 

 

 

Jaakko Meretniemi

 

 

Asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu.

 

Pöytäkirja on pidetty nähtävänä yleisessä tietoverkossa osoitteessa www.hel.fi 10.05.2021.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 58200

Työpajankatu 8

 09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alv.nro

Kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566