Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

3/2017

 

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

 

 

 

07.09.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

Kokousaika

07.09.2017 16:00 - 16:35

 

 

Kokouspaikka

Lautakunnan sali, Kansakoulukatu 3

Läsnä

Jäsenet

Rautava, Risto

puheenjohtaja

Särelä, Mikko

varapuheenjohtaja

Finne-Elonen, Laura

 

Ingervo, Sirkku

 

Kupias, Marianna

 

Meretniemi, Jaakko

 

Saarinen, Ada Rosa Johanna

 

Venemies, Mauri

 

Vepsä, Sinikka

saapui 16:05, poissa: 20§

Muut

Stauffer, Jaakko

tekninen johtaja

Forsman, Jukka

rakennuttamispäällikkö

Hilden, Sari

rakennetun omaisuuden hallintapäällikkö

Seppälä, Hannu

ylläpitopäällikkö

Uro, Mikko

viestintäsuunnittelija

Hannola, Lea

suunnittelija

Kokkonen, Suvi

lakimies

Suojala, Eila

asiantuntija
läsnä 24§

Puheenjohtaja

Risto Rautava

20-25 §

Esittelijät

Jaakko Stauffer

tekninen johtaja
20-25 §

Pöytäkirjanpitäjä

Suvi Kokkonen

lakimies
20-25 §

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2200

Sörnäistenkatu 1

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alvnro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

3/2017

 

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

 

 

 

07.09.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

§

Asia

 

20

Asia/1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

21

Asia/2

Ilmoitusasiat

22

Asia/3

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston lausunto kaupunginhallitukselle koskien kartoitusta Sophie Mannerheimin koulun päätoimipisteen tilantarpeesta ja tilaratkaisuista

23

Asia/4

Ilmanvaihtosuodattimien hankintaa koskevan puitesopimuksen option käyttöönotto

24

Asia/5

Kattolumien pudotustöitä koskevan puitesopimuksen option käyttöönotto

25

Asia/6

Itäväylä, peruskorjaus välillä Työnjohtajankatu - Siilitie, urakoitsijan valinta

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2200

Sörnäistenkatu 1

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alvnro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

3/2017

1 (23)

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

 

Asia/1

 

07.09.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 20

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.

Samalla kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti valita pöytäkirjantarkastajaksi jäsen Laura Finne-Elosen ja varatarkastajaksi jäsen Mauri Venemiehen.

Esittelijä

tekninen johtaja

Jaakko Stauffer

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

tekninen johtaja

Jaakko Stauffer

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2200

Sörnäistenkatu 1

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alvnro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

3/2017

1 (23)

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

 

Asia/2

 

07.09.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 21

Ilmoitusasiat

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti merkitä tiedoksi.

Esittelijä

tekninen johtaja

Jaakko Stauffer

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

tekninen johtaja

Jaakko Stauffer

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2200

Sörnäistenkatu 1

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alvnro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

3/2017

1 (23)

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

 

Asia/3

 

07.09.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 22

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston lausunto kaupunginhallitukselle koskien kartoitusta Sophie Mannerheimin koulun päätoimipisteen tilantarpeesta ja tilaratkaisuista

HEL 2017-002533 T 00 00 03

Lausunto

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto antoi seuraavan lausunnon kaupunginhallitukselle valtuutettu Laura Rissasen ym. valtuustoaloitteesta koskien kartoitusta Sophie Mannerheimin koulun päätoimipisteen tilantarpeesta ja tilaratkaisuista.

Taustaa

Kaupunkiympäristön toimiala on selvittänyt korvaavien tilojen hankkimista Sophie Mannerheimin pääkoululle. Alustavasti on selvitetty 20  rakennusta, jotka sijaitsevat Taka-Töölön, Laakson ja Meilahden alueella. Suurin osa rakennuksista ei sovellu kuitenkaan kyseiseen käyttöön.  Osa rakennuksista edellyttää joko käyttötarkoituksen muutosta tai uudisrakennushanketta. Kaupunkiympäristön toimiala jatkaa selvitystyötä yhdessä kasvatus- ja koulutus -toimialan sekä Sophie Mannerheimin koulun kanssa.

Kaupunkiympäristön toimiala ylläpitää ja kehittää Helsingin palvelutilaverkkoa yhteistyössä palveluja tuottavien toimialojen kanssa näiden määrittelemien tavoitteiden mukaisesti. Lisäksi kaupunkiympäristön toimiala toteuttaa tilahankkeita hallintokuntien muuttuvien tilatarpeiden ja valtuuston hyväksymän strategiaohjelman mukaisesti siten, ettei tilamäärä kasva ja siten, että hankkeet priorisoidaan investointiohjelmaan turvallisuuden ja terveellisyyden sekä hallintokuntien tarpeiden mukaan.

Sophie Mannerheimin koulu on sairaala- ja erityiskoulu. Oppilaaksiottoalueena on koko kaupunki. Oppilaat ovat Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin lasten- ja nuorten somaattisten, neurologisten, psykiatristen osastojen ja avohoitoyksiköiden Helsingin Diakonissalaitoksen lapsi- ja perhetyön palvelualueen intensiivihoidon peruskouluikäisiä lapsia ja nuoria.

Sophie Mannerheimin koulu toimii tällä hetkellä seuraavissa toimipisteissä ja seuraavin likimääräisin oppilasmäärin:

1.

Pääkoulu, Mechelininkatu 46 B; 60-66 oppilasta

2.

Nordenskjöldinkadun yksikkö, Nordenskjöldinkatu 20, rak. 19; 56 oppilasta

3.

Stenbäckinkadun yksikkö, Stenbäckinkatu 11;
14-22 oppilasta

4.

Välskärinkadun yksikkö, Välskärinkatu 8;
35 oppilasta

5.

Sylvesterintien yksikkö, Sylvesterintie 10;
12 oppilasta

6.

Isonniitynkadun yksikkö, Isonniitynkatu 7; 8 oppilasta - tämä yksikkö poistunee käytöstä kesän 2017 aikana, mikäli Kätilöopiston rakennus suljetaan pois käytöstä

 

Kasvatus ja koulutus -toimialan toiminnallisen tarvekuvauksen mukaan uudet pääkoulun tilat tulisivat korvaamaan Mechelininkadun ja Nordenskiöldinkadun toimipisteet. Näissä toimipisteissä arvioidaan opiskelevan ensi syksynä päivittäin n. 138 oppilasta.

Koulu tarvitsee tilat, jotka sijaitsevat turvallisen yhteyden päässä Meilahden sairaala-alueesta. Tontilla tai välittömässä läheisyydessä on oltava mahdollisuus ulkoiluun, ja rakennuksessa tulee olla tila koulun yhteisille kokoontumisille. Pedagogisista syistä olisi tärkeää, ettei koulu sijaitse itse sairaalan alueella, vaan erillisenä lähellä sitä.

Kaupunkiympäristön toimiala on tehnyt selvityksiä yhteistyössä kasvatus ja koulutus -toimialan ja Sophie Mannerheimin koulun kanssa tarvekuvauksen mukaisten tilojen löytämiseksi. Kaupungin omistamista tiloista sekä ulkopuolisten omistamista tiloista ei ole vielä löytynyt sopivia tiloja. Tähän mennessä tutkituista ja osin vielä selvityksen alla olevista vaihtoehdoista on kokouksessa esillä kaupunkiympäristön toimialan tilapalveluiden laatima yhteenveto. Nämä selvitetyt tilavaihtoehdot ja niiden tulokset käyvät selville yhteenvedosta. Osa vaihtoehdoista on liian kaukana, osassa toteutus on epävarmaa, osa on liian kalliita tai aikataulullisesti erittäin vaikeita toteuttaa.

Helsingin kaupunginhallituksen hyväksymässä kaupunkistrategiassa kohdassa 2 KESTÄVÄN KASVUN TURVAAMINEN KAUPUNGIN KESKEISIN TEHTÄVÄ todetaan ”…Huolehditaan erityistä tukea tarvitsevien opetuksesta järjestämällä sairaalakoululle asianmukaiset tilat…” Rakennusten ja yleisten alueiden jaosto pitää tärkeänä, että sairaalakoulun tilakysymyksen kanssa edetään ripeästi ja ratkaisu sisällytettäisiin vuoden 2018 talousarvioehdotukseen.

Käsittely

Jaakko Stauffer: Lisätään lausuntoon uusi viimeinen kappale.

Helsingin kaupunginhallituksen hyväksymässä kaupunkistrategiassa kohdassa 2 KESTÄVÄN KASVUN TURVAAMINEN KAUPUNGIN KESKEISIN TEHTÄVÄ todetaan ”…Huolehditaan erityistä tukea tarvitsevien opetuksesta järjestämällä sairaalakoululle asianmukaiset tilat…”
Rakennusten ja yleisten alueiden jaosto pitää tärkeänä, että sairaalakoulun tilakysymyksen kanssa edetään ripeästi ja ratkaisu sisällytettäisiin vuoden 2018 talousarvioehdotukseen.

Esittelijä

tekninen johtaja

Jaakko Stauffer

Lisätiedot

Antti Saarnio, asiakaspäällikkö, puhelin: 310 34009

antti.i.saarnio(a)hel.fi

Liitteet

1

Rissanen Laura ym. valtuustoaloite Kvsto 1.3.2017 asia 24

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Lausuntoehdotus

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto antaa seuraavan lausunnon kaupunginhallitukselle valtuutettu Laura Rissasen ym. valtuustoaloitteesta koskien kartoitusta Sophie Mannerheimin koulun päätoimipisteen tilantarpeesta ja tilaratkaisuista.

Taustaa

Kaupunkiympäristön toimiala on selvittänyt korvaavien tilojen hankkimista Sophie Mannerheimin pääkoululle. Alustavasti on selvitetty 20  rakennusta, jotka sijaitsevat Taka-Töölön, Laakson ja Meilahden alueella. Suurin osa rakennuksista ei sovellu kuitenkaan kyseiseen käyttöön.  Osa rakennuksista edellyttää joko käyttötarkoituksen muutosta tai uudisrakennushanketta. Kaupunkiympäristön toimiala jatkaa selvitystyötä yhdessä kasvatus- ja koulutus -toimialan sekä Sophie Mannerheimin koulun kanssa.

Kaupunkiympäristön toimiala ylläpitää ja kehittää Helsingin palvelutilaverkkoa yhteistyössä palveluja tuottavien toimialojen kanssa näiden määrittelemien tavoitteiden mukaisesti. Lisäksi kaupunkiympäristön toimiala toteuttaa tilahankkeita hallintokuntien muuttuvien tilatarpeiden ja valtuuston hyväksymän strategiaohjelman mukaisesti siten, ettei tilamäärä kasva ja siten, että hankkeet priorisoidaan investointiohjelmaan turvallisuuden ja terveellisyyden sekä hallintokuntien tarpeiden mukaan.

Sophie Mannerheimin koulu on sairaala- ja erityiskoulu. Oppilaaksiottoalueena on koko kaupunki. Oppilaat ovat Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin lasten- ja nuorten somaattisten, neurologisten, psykiatristen osastojen ja avohoitoyksiköiden Helsingin Diakonissalaitoksen lapsi- ja perhetyön palvelualueen intensiivihoidon peruskouluikäisiä lapsia ja nuoria.

Sophie Mannerheimin koulu toimii tällä hetkellä seuraavissa toimipisteissä ja seuraavin likimääräisin oppilasmäärin:

1.

Pääkoulu, Mechelininkatu 46 B; 60-66 oppilasta

2.

Nordenskjöldinkadun yksikkö, Nordenskjöldinkatu 20, rak. 19; 56 oppilasta

3.

Stenbäckinkadun yksikkö, Stenbäckinkatu 11;
14-22 oppilasta

4.

Välskärinkadun yksikkö, Välskärinkatu 8;
35 oppilasta

5.

Sylvesterintien yksikkö, Sylvesterintie 10;
12 oppilasta

6.

Isonniitynkadun yksikkö, Isonniitynkatu 7; 8 oppilasta - tämä yksikkö poistunee käytöstä kesän 2017 aikana, mikäli Kätilöopiston rakennus suljetaan pois käytöstä

 

Kasvatus ja koulutus -toimialan toiminnallisen tarvekuvauksen mukaan uudet pääkoulun tilat tulisivat korvaamaan Mechelininkadun ja Nordenskiöldinkadun toimipisteet. Näissä toimipisteissä arvioidaan opiskelevan ensi syksynä päivittäin n. 138 oppilasta.

Koulu tarvitsee tilat, jotka sijaitsevat turvallisen yhteyden päässä Meilahden sairaala-alueesta. Tontilla tai välittömässä läheisyydessä on oltava mahdollisuus ulkoiluun, ja rakennuksessa tulee olla tila koulun yhteisille kokoontumisille. Pedagogisista syistä olisi tärkeää, ettei koulu sijaitse itse sairaalan alueella, vaan erillisenä lähellä sitä.

Kaupunkiympäristön toimiala on tehnyt selvityksiä yhteistyössä kasvatus ja koulutus -toimialan ja Sophie Mannerheimin koulun kanssa tarvekuvauksen mukaisten tilojen löytämiseksi. Kaupungin omistamista tiloista sekä ulkopuolisten omistamista tiloista ei ole vielä löytynyt sopivia tiloja. Tähän mennessä tutkituista ja osin vielä selvityksen alla olevista vaihtoehdoista on kokouksessa esillä kaupunkiympäristön toimialan tilapalveluiden laatima yhteenveto. Nämä selvitetyt tilavaihtoehdot ja niiden tulokset käyvät selville yhteenvedosta. Osa vaihtoehdoista on liian kaukana, osassa toteutus on epävarmaa, osa on liian kalliita tai aikataulullisesti erittäin vaikeita toteuttaa.

Esittelijä

tekninen johtaja

Jaakko Stauffer

Lisätiedot

Antti Saarnio, asiakaspäällikkö, puhelin: 310 34009

antti.i.saarnio(a)hel.fi

Liitteet

1

Rissanen Laura ym. valtuustoaloite Kvsto 1.3.2017 asia 24

Oheismateriaali

1

Sophie Mannerheim sairaalakoulu selvitykset

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätöshistoria

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 24.08.2017 § 19

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2200

Sörnäistenkatu 1

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alvnro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

3/2017

1 (23)

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

 

Asia/4

 

07.09.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 23

Ilmanvaihtosuodattimien hankintaa koskevan puitesopimuksen option käyttöönotto

HEL 2015-012772 T 02 08 01 00

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti käyttää kiinteistölautakunnan päätöksen 10.12.2015 § 583 (HEL 2015-012772) ja 23.3.2016 päivätyn sopimuksen mukaista option käyttöönotto-oikeuttaan ja oikeuttaa ylläpitopäällikön jatkamaan ilmanvaihtosuodattimien hankintaa koskevaa puitesopimusta entisin ehdoin yhden (1) vuoden ajan 1.1.2018 - 31.12.2018 Dinair Clean Air Oy:n kanssa.

Alkuperäinen sopimus on voimassa 31.12.2017 asti. Optiokauden sopimus on ehdoiltaan alkuperäisen sopimuksen mukainen.

Hankinnan ennakoitu arvo mahdolliset optiokaudet (1+1) mukaan lukien on 2 800 000 euroa (alv 0 %).

Esittelijä

tekninen johtaja

Jaakko Stauffer

Lisätiedot

Maarit Johansson, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 43148

maarit.johansson(a)hel.fi

Jari Kitunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 84081

jari.kitunen(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Puitesopimustoimittaja

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta

Kaupunkiympäristö, ylläpito

 

Kaupunkiympäristö, rakennetun omaisuuden hallinta

 

Kiinteistö Oy Helsingin Toimitilat

 

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Helsingin kaupungin kiinteistöviraston tilakeskus ja Kiinteistö Oy Helsingin Toimitilat kilpailuttivat ilmanvaihtosuodattimien hankintaa koskevan puitejärjestelyn hankintarenkaana 26.8.2015.

Kilpailutus tehtiin em. hankintayksiköiden muodostamana hankintarenkaana. Puitesopimuksen kilpailuttamiseen liittyvistä käytännön järjestelyistä huolehti hankintarenkaan puolesta Tilakeskus.

Hankintarenkaan molemmat jäsenet tekivät omat hankintapäätökset ja puitesopimuksen piiriin valitun toimittajan kanssa erikseen omat sopimukset.

Helsingin kaupungin kiinteistöviraston tilakeskus on solminut 23.3.2016 päivätyn määräaikaisen ilmanvaihtosuodattimien hankintaa koskevan puitesopimuksen parhaan tarjouksen tehneen Dinair Clean Air Oy:n kanssa.

Hankinnan ennakoitu arvo mahdolliset optiokaudet (1+1) mukaan lukien on 2 800 000 euroa (alv 0 %).

Helsingin kaupunki uudisti 1.6.2017 johtamisjärjestelmäänsä sekä organisaatiotaan. Uudistuksessa nykyisestä virastorakenteesta luovuttiin ja virastoja yhdistettiin laajemmiksi toimialoiksi. Tämä puitejärjestely siirtyi kaupunkiympäristön toimialan käyttöön.

Alkuperäinen sopimus on voimassa 31.12.2017 asti. Sopimuksessa on kahden (2) vuoden optiomahdollisuus yhdeksi vuodeksi kerrallaan. Sopimuksen enimmäiskesto on enintään neljä (4) vuotta, 2+1+1. Tilaajan on sopimuksen mukaan ilmoitettava optio-oikeuden käyttämisestä neljä (4) kuukautta ennen varsinaisen sopimuksen päättymistä. Puitesopimus on toiminut hyvin, joten on kokonaistaloudellisesti edullisinta jatkaa sopimusta ottamalla optiovuosi käyttöön.

Sopimuksen mukaan sopimustoimittajan on tullut toimittaa tilaajalle mahdollinen sopimushinnan tarkistusehdotus viimeistään 15.6.2017 mennessä.

Dinair Clean Air Oy ei ole ilmoittanut, että se tarkistaisi hintojaan, joten sopimusta jatketaan samoilla kiinteistölautakunnan päätöksen 10.12.2015 § 583 (HEL 2015-012772) ja 23.3.2016 päivätyn sopimuksen mukaisilla hinnoilla.

Esittelijä

tekninen johtaja

Jaakko Stauffer

Lisätiedot

Maarit Johansson, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 43148

maarit.johansson(a)hel.fi

Jari Kitunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 84081

jari.kitunen(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Puitesopimustoimittaja

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta

Kaupunkiympäristö, ylläpito

 

Kaupunkiympäristö, rakennetun omaisuuden hallinta

 

Kiinteistö Oy Helsingin Toimitilat

 

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2200

Sörnäistenkatu 1

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alvnro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

3/2017

1 (23)

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

 

Asia/5

 

07.09.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 24

Kattolumien pudotustöitä koskevan puitesopimuksen option käyttöönotto

HEL 2015-009921 T 02 08 02 00

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti käyttää kiinteistölautakunnan päätöksen 12.11.2015 § 500 (HEL 2015-009921) ja 16.12.2015 päivätyn sopimuksen mukaista option käyttöönotto-oikeuttaan ja oikeuttaa ylläpitopäällikön jatkamaan kattolumien pudotustöiden hankintaa koskevaa puitesopimusta entisin ehdoin yhden (1) vuoden ajan 1.12.2017–30.11.2018 seuraavien yritysten kanssa:

Oy Malgon Ltd

Helsingin Kivitekniikka Oy

City-Air Oy

Ikkunahuolto Oy Karttunen

Suomen KattoCenter Oy

Suomen Kiipeilytekniikka Oy.

Alkuperäinen sopimus on voimassa 30.11.2017 asti. Optiokauden sopimus on ehdoiltaan alkuperäisen sopimuksen mukainen.

Toimeksiantojen arvo on lumitilanteen mukaan ollut vuosittain arvonlisäverottomana 50 000–4 000 000 euroa.

Hankintamenettely käynnistetään edullisuusjärjestys huomioon ottaen sen toimittajan kanssa, jolla on parhaat edellytykset toteuttaa työt tilaajan määrittelemässä aikataulussa. Sopimus tai tilaus tehdään erikseen työkohtaisesti.

Esittelijä

tekninen johtaja

Jaakko Stauffer

Lisätiedot

Maarit Johansson, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 43148

maarit.johansson(a)hel.fi

Jari Kitunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 84081

jari.kitunen(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Puitesopimustoimittajat

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta

Kaupunkiympäristö, ylläpito

 

Kaupunkiympäristö, rakennetun omaisuuden hallinta

 

Stara

 

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Helsingin kaupungin kiinteistöviraston tilakeskus ja Helsingin kaupungin rakentamispalvelu Stara kilpailuttivat kattolumien pudotustöiden hankintaa koskevan puitejärjestelyn syksyllä 2015.

Kilpailutus tehtiin em. hankintayksiköiden muodostamana hankintarenkaana. Puitesopimuksen kilpailuttamiseen liittyvistä käytännön järjestelyistä huolehti hankintarenkaan puolesta Tilakeskus.

Hankintarenkaan molemmat jäsenet tekivät omat hankintapäätökset ja puitesopimuksen piiriin valittujen toimittajien kanssa erikseen omat sopimukset.

Helsingin kaupungin kiinteistöviraston tilakeskus on solminut määräaikaiset kattolumien pudotustöitä koskevat puitesopimukset Oy Malgon Ltd:n, Helsingin Kivitekniikka Oy:n, City-Air Oy:n, Ikkunahuolto Oy Karttusen, Suomen KattoCenter Oy:n ja Suomen Kiipeilytekniikka Oy:n kanssa.

Toimeksiantojen arvo on lumitilanteen mukaan ollut vuosittain arvonlisäverottomana 50 000–4 000 000 euroa.

Helsingin kaupunki uudisti 1.6.2017 johtamisjärjestelmäänsä sekä organisaatiotaan. Uudistuksessa nykyisestä virastorakenteesta luovuttiin ja virastoja yhdistettiin laajemmiksi toimialoiksi. Tämä puitejärjestely siirtyi kaupunkiympäristön toimialan käyttöön.

Alkuperäinen sopimus on voimassa 30.11.2017 asti. Sopimuksessa on kahden (2) vuoden optiomahdollisuus yhdeksi vuodeksi kerrallaan. Sopimuksen enimmäiskesto on enintään neljä (4) vuotta, 2+1+1. Tilaajan on sopimuksen mukaan ilmoitettava optio-oikeuden käyttämisestä neljä (4) kuukautta ennen varsinaisen sopimuksen päättymistä. Puitesopimus on toiminut hyvin, joten on kokonaistaloudellisesti edullisinta jatkaa sopimusta ottamalla optiovuosi käyttöön.

Sopimuksen mukaan sopimustoimittajan on tullut toimittaa tilaajalle mahdollinen sopimushinnan tarkistusehdotus viimeistään 31.7.2017 mennessä.

Yritykset eivät ole ilmoittaneet, että ne tarkistaisivat hintojaan, joten sopimuksia jatketaan samoilla kiinteistölautakunnan päätöksen HEL 2015-009921 § 500 ja 16.12.2015 päivätyn sopimuksen mukaisilla hinnoilla.

Esittelijä

tekninen johtaja

Jaakko Stauffer

Lisätiedot

Maarit Johansson, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 43148

maarit.johansson(a)hel.fi

Jari Kitunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 84081

jari.kitunen(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Puitesopimustoimittajat

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta

Kaupunkiympäristö, ylläpito

 

Kaupunkiympäristö, rakennetun omaisuuden hallinta

 

Stara

 

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2200

Sörnäistenkatu 1

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alvnro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

3/2017

1 (23)

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

 

Asia/6

 

07.09.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 25

Itäväylä, peruskorjaus välillä Työnjohtajankatu - Siilitie, urakoitsijan valinta

HEL 2017-007962 T 02 08 03 00

Päätös

A

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä Kreate Oy:n tarjoushinnaltaan halvimman tarjouksen Itäväylä, peruskorjaus välillä Työnjohtajankatu – Siilitie urakan töistä arvonlisäverottomaan kokonaishintaan 4 676 811 euroa.

 

B

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa rakennuttaminen-palvelun käyttämään urakassa mahdollisesti esiintyviin muutostöihin sekä urakkasopimuksen perusteella mahdollisesti syntyviin muihin lisävelvoitteisiin arvonlisäverottomana enintään 500 000 euroa.

 

C

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa rakennuttaminen -palvelun allekirjoittamaan hankkeeseen kohdistuvan sopimuksen sekä hankkeen vastuuhenkilön vastaanottamaan urakan.

 

Esittelijä

tekninen johtaja

Jaakko Stauffer

Lisätiedot

Jukka Forsman, rakennuttamispäällikkö, puhelin: 310 38484

jukka.forsman(a)hel.fi

Liitteet

1

Kreate Oy:n tarjous

Muutoksenhaku

Päätöskohdasta A

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta

Päätöskohdasta B-C

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjouksen jättäneet urakoitsijat (kohta A)

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta
Liite 1

Rakennuttaminen -palvelu, infrayksikkö 1

Liite 1

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Yleistä rakennuskohteesta

Rakentaminen käsittää Itäväylän peruskunnostuksen välillä Työnjohtajankatu ja Siilitie. Samalle osuudelle rakennetaan meluseinä Itäväylän ja metroradan väliin. Lisäksi peruskorjataan Valurinkadun ja Konemestarinkadun alikulkusillat.

Yleisten töiden lautakunta on 16.10.2008 § 602 hyväksynyt kohteen katusuunnitelmat. Kaupunkisuunnitteluviraston aluearkkirehti on suunnittelun aikana hyväksynyt meluseinän ulkoisen ilmeen.

Työt on tarkoitus aloittaa marraskuussa 2017. Työt valmistuvat 31.5.2019 mennessä.

 

 

Kustannukset

Nyt saatu tarjoushinta alittaa suunnittelijakonsulttien laatiman kustannusarvion 5,83 miljoonaa euroa noin 20 %:lla.

Tarjouspyyntömenettely

Urakan hankinnasta jätettiin avoimeen hankintamenettelyyn perustuva EU-hankintailmoitus 4.7.2017 sähköisessä tietokannassa www.hankintailmoitukset.fi.

Tarjouspyynnön mukaisesti urakoitsijaksi valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antanut tarjoaja. Kokonaistaloudellisesti edullisin on tarjous, joka on rakennuttajan asettamat tarjoajan soveltuvuutta koskevat vaatimukset täyttävistä tarjouksista hinnaltaan halvin.

Rakennuttaja perustelee hankinnan jakamatta jättämistä (kokonaisurakka) sillä, että kohde rakennetaan niin sanottuna ”yhteisenä kunnallisteknisenä työmaana”, jolla on useampia tilaajatahoja ja jotka ovat yhteisellä sopimuksella sitoutuneet rakennustyössä kokonaisurakan käyttöön. Tällöin kokonaisurakan jakaminen tekisi urakkasopimuksen toteuttamisesta teknisesti liian vaikeaa.

Tarjouskilpailussa saatiin määräaikaan mennessä neljä (4) tarjousta.

Urakkatarjoukset

Rakennuttaminen -palvelu on saanut seuraavat pyytämänsä kokonaisurakkatarjoukset (tarjoushinnat on ilmoitettu verottomana):

1.

Kreate Oy    

4 676 811 euroa

2.

Graniittirakennus Kallio Oy    

5 429 000 euroa

3.

TYL Itäväylis    

5 541 000 euroa

4.

TYL Itis        

6 210 000 euroa

 

Saadut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja täyttivät rakennuttajan asettamat vaatimukset.

Esittelijä

tekninen johtaja

Jaakko Stauffer

Lisätiedot

Jukka Forsman, rakennuttamispäällikkö, puhelin: 310 38484

jukka.forsman(a)hel.fi

Liitteet

1

Kreate Oy:n tarjous

Oheismateriaali

1

Itäväylä peruskorjauksen esittely

Muutoksenhaku

Päätöskohdasta A

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta

Päätöskohdasta B-C

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjouksen jättäneet urakoitsijat (kohta A)

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta
Liite 1

Rakennuttaminen -palvelu, infrayksikkö 1

Liite 1

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2200

Sörnäistenkatu 1

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alvnro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

3/2017

1 (23)

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

 

 

 

07.09.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

MUUTOKSENHAKUOHJEET

1

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 20, 21, 22 ja 25 (Päätöskohdasta B-C) §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

2

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Pöytäkirjan 23, 24 ja 25 (Päätöskohdasta A ) §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

        hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu

        miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi

        millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:

Radanrakentajantie 5

 

00520 HELSINKI

Sähköpostiosoite:

markkinaoikeus@oikeus.fi

Faksinumero:

029 56 43314

Käyntiosoite:

Radanrakentajantie 5

Puhelinnumero:

029 56 43300

 

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

        päätös, johon haetaan muutosta

        miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi

        perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

        päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä

        todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta

        asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle

Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.


 

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

Risto Rautava

puheenjohtaja

 

 

 

 

Suvi Kokkonen

pöytäkirjanpitäjä

 

 

Pöytäkirja tarkastettu

 

 

 

Laura Finne-Elonen

 

 

Asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu.

 

Pöytäkirja on pidetty nähtävänä yleisessä tietoverkossa osoitteessa www.hel.fi 11.09.2017.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2200

Sörnäistenkatu 1

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alvnro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566