Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2017 |
|
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
|
| |
| 07.09.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
Kokousaika | 07.09.2017 16:00 - 16:35 |
|
|
Kokouspaikka | Lautakunnan sali, Kansakoulukatu 3 |
Läsnä
Jäsenet
Rautava, Risto | puheenjohtaja |
Särelä, Mikko | varapuheenjohtaja |
Finne-Elonen, Laura |
|
Ingervo, Sirkku |
|
Kupias, Marianna |
|
Meretniemi, Jaakko |
|
Saarinen, Ada Rosa Johanna |
|
Venemies, Mauri |
|
Vepsä, Sinikka | saapui 16:05, poissa: 20§ |
Muut
Stauffer, Jaakko | tekninen johtaja |
Forsman, Jukka | rakennuttamispäällikkö |
Hilden, Sari | rakennetun omaisuuden hallintapäällikkö |
Seppälä, Hannu | ylläpitopäällikkö |
Uro, Mikko | viestintäsuunnittelija |
Hannola, Lea | suunnittelija |
Kokkonen, Suvi | lakimies |
Suojala, Eila | asiantuntija |
Puheenjohtaja
Risto Rautava | 20-25 § |
Esittelijät
Jaakko Stauffer | tekninen johtaja |
Pöytäkirjanpitäjä
Suvi Kokkonen | lakimies |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 2200 | Sörnäistenkatu 1 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alvnro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2017 |
|
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
|
| |
| 07.09.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ | Asia |
|
20 | Asia/1 | Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
21 | Asia/2 | Ilmoitusasiat |
22 | Asia/3 | Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston lausunto kaupunginhallitukselle koskien kartoitusta Sophie Mannerheimin koulun päätoimipisteen tilantarpeesta ja tilaratkaisuista |
23 | Asia/4 | Ilmanvaihtosuodattimien hankintaa koskevan puitesopimuksen option käyttöönotto |
24 | Asia/5 | Kattolumien pudotustöitä koskevan puitesopimuksen option käyttöönotto |
25 | Asia/6 | Itäväylä, peruskorjaus välillä Työnjohtajankatu - Siilitie, urakoitsijan valinta |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 2200 | Sörnäistenkatu 1 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alvnro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2017 | 1 (23) |
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
| Asia/1 | |
| 07.09.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 20
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.
Samalla kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti valita pöytäkirjantarkastajaksi jäsen Laura Finne-Elosen ja varatarkastajaksi jäsen Mauri Venemiehen.
Esittelijä
tekninen johtaja
Jaakko Stauffer
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
tekninen johtaja
Jaakko Stauffer
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 2200 | Sörnäistenkatu 1 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alvnro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2017 | 1 (23) |
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
| Asia/2 | |
| 07.09.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 21
Ilmoitusasiat
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti merkitä tiedoksi.
Esittelijä
tekninen johtaja
Jaakko Stauffer
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
tekninen johtaja
Jaakko Stauffer
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 2200 | Sörnäistenkatu 1 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alvnro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2017 | 1 (23) |
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
| Asia/3 | |
| 07.09.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 22
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston lausunto kaupunginhallitukselle koskien kartoitusta Sophie Mannerheimin koulun päätoimipisteen tilantarpeesta ja tilaratkaisuista
HEL 2017-002533 T 00 00 03
Lausunto
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto antoi seuraavan lausunnon kaupunginhallitukselle valtuutettu Laura Rissasen ym. valtuustoaloitteesta koskien kartoitusta Sophie Mannerheimin koulun päätoimipisteen tilantarpeesta ja tilaratkaisuista.
Taustaa
Kaupunkiympäristön toimiala on selvittänyt korvaavien tilojen hankkimista Sophie Mannerheimin pääkoululle. Alustavasti on selvitetty 20 rakennusta, jotka sijaitsevat Taka-Töölön, Laakson ja Meilahden alueella. Suurin osa rakennuksista ei sovellu kuitenkaan kyseiseen käyttöön. Osa rakennuksista edellyttää joko käyttötarkoituksen muutosta tai uudisrakennushanketta. Kaupunkiympäristön toimiala jatkaa selvitystyötä yhdessä kasvatus- ja koulutus -toimialan sekä Sophie Mannerheimin koulun kanssa.
Kaupunkiympäristön toimiala ylläpitää ja kehittää Helsingin palvelutilaverkkoa yhteistyössä palveluja tuottavien toimialojen kanssa näiden määrittelemien tavoitteiden mukaisesti. Lisäksi kaupunkiympäristön toimiala toteuttaa tilahankkeita hallintokuntien muuttuvien tilatarpeiden ja valtuuston hyväksymän strategiaohjelman mukaisesti siten, ettei tilamäärä kasva ja siten, että hankkeet priorisoidaan investointiohjelmaan turvallisuuden ja terveellisyyden sekä hallintokuntien tarpeiden mukaan.
Sophie Mannerheimin koulu on sairaala- ja erityiskoulu. Oppilaaksiottoalueena on koko kaupunki. Oppilaat ovat Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin lasten- ja nuorten somaattisten, neurologisten, psykiatristen osastojen ja avohoitoyksiköiden Helsingin Diakonissalaitoksen lapsi- ja perhetyön palvelualueen intensiivihoidon peruskouluikäisiä lapsia ja nuoria.
Sophie Mannerheimin koulu toimii tällä hetkellä seuraavissa toimipisteissä ja seuraavin likimääräisin oppilasmäärin:
1. | Pääkoulu, Mechelininkatu 46 B; 60-66 oppilasta |
2. | Nordenskjöldinkadun yksikkö, Nordenskjöldinkatu 20, rak. 19; 56 oppilasta |
3. | Stenbäckinkadun yksikkö, Stenbäckinkatu 11; |
4. | Välskärinkadun yksikkö, Välskärinkatu 8; |
5. | Sylvesterintien yksikkö, Sylvesterintie 10; |
6. | Isonniitynkadun yksikkö, Isonniitynkatu 7; 8 oppilasta - tämä yksikkö poistunee käytöstä kesän 2017 aikana, mikäli Kätilöopiston rakennus suljetaan pois käytöstä |
Kasvatus ja koulutus -toimialan toiminnallisen tarvekuvauksen mukaan uudet pääkoulun tilat tulisivat korvaamaan Mechelininkadun ja Nordenskiöldinkadun toimipisteet. Näissä toimipisteissä arvioidaan opiskelevan ensi syksynä päivittäin n. 138 oppilasta.
Koulu tarvitsee tilat, jotka sijaitsevat turvallisen yhteyden päässä Meilahden sairaala-alueesta. Tontilla tai välittömässä läheisyydessä on oltava mahdollisuus ulkoiluun, ja rakennuksessa tulee olla tila koulun yhteisille kokoontumisille. Pedagogisista syistä olisi tärkeää, ettei koulu sijaitse itse sairaalan alueella, vaan erillisenä lähellä sitä.
Kaupunkiympäristön toimiala on tehnyt selvityksiä yhteistyössä kasvatus ja koulutus -toimialan ja Sophie Mannerheimin koulun kanssa tarvekuvauksen mukaisten tilojen löytämiseksi. Kaupungin omistamista tiloista sekä ulkopuolisten omistamista tiloista ei ole vielä löytynyt sopivia tiloja. Tähän mennessä tutkituista ja osin vielä selvityksen alla olevista vaihtoehdoista on kokouksessa esillä kaupunkiympäristön toimialan tilapalveluiden laatima yhteenveto. Nämä selvitetyt tilavaihtoehdot ja niiden tulokset käyvät selville yhteenvedosta. Osa vaihtoehdoista on liian kaukana, osassa toteutus on epävarmaa, osa on liian kalliita tai aikataulullisesti erittäin vaikeita toteuttaa.
Helsingin kaupunginhallituksen hyväksymässä kaupunkistrategiassa kohdassa 2 KESTÄVÄN KASVUN TURVAAMINEN KAUPUNGIN KESKEISIN TEHTÄVÄ todetaan ”…Huolehditaan erityistä tukea tarvitsevien opetuksesta järjestämällä sairaalakoululle asianmukaiset tilat…” Rakennusten ja yleisten alueiden jaosto pitää tärkeänä, että sairaalakoulun tilakysymyksen kanssa edetään ripeästi ja ratkaisu sisällytettäisiin vuoden 2018 talousarvioehdotukseen.
Käsittely
Jaakko Stauffer: Lisätään lausuntoon uusi viimeinen kappale.
Helsingin kaupunginhallituksen hyväksymässä kaupunkistrategiassa kohdassa 2 KESTÄVÄN KASVUN TURVAAMINEN KAUPUNGIN KESKEISIN TEHTÄVÄ todetaan ”…Huolehditaan erityistä tukea tarvitsevien opetuksesta järjestämällä sairaalakoululle asianmukaiset tilat…”
Rakennusten ja yleisten alueiden jaosto pitää tärkeänä, että sairaalakoulun tilakysymyksen kanssa edetään ripeästi ja ratkaisu sisällytettäisiin vuoden 2018 talousarvioehdotukseen.
Esittelijä
tekninen johtaja
Jaakko Stauffer
Lisätiedot
Antti Saarnio, asiakaspäällikkö, puhelin: 310 34009
antti.i.saarnio(a)hel.fi
Liitteet
1 | Rissanen Laura ym. valtuustoaloite Kvsto 1.3.2017 asia 24 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Lausuntoehdotus
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto antaa seuraavan lausunnon kaupunginhallitukselle valtuutettu Laura Rissasen ym. valtuustoaloitteesta koskien kartoitusta Sophie Mannerheimin koulun päätoimipisteen tilantarpeesta ja tilaratkaisuista.
Taustaa
Kaupunkiympäristön toimiala on selvittänyt korvaavien tilojen hankkimista Sophie Mannerheimin pääkoululle. Alustavasti on selvitetty 20 rakennusta, jotka sijaitsevat Taka-Töölön, Laakson ja Meilahden alueella. Suurin osa rakennuksista ei sovellu kuitenkaan kyseiseen käyttöön. Osa rakennuksista edellyttää joko käyttötarkoituksen muutosta tai uudisrakennushanketta. Kaupunkiympäristön toimiala jatkaa selvitystyötä yhdessä kasvatus- ja koulutus -toimialan sekä Sophie Mannerheimin koulun kanssa.
Kaupunkiympäristön toimiala ylläpitää ja kehittää Helsingin palvelutilaverkkoa yhteistyössä palveluja tuottavien toimialojen kanssa näiden määrittelemien tavoitteiden mukaisesti. Lisäksi kaupunkiympäristön toimiala toteuttaa tilahankkeita hallintokuntien muuttuvien tilatarpeiden ja valtuuston hyväksymän strategiaohjelman mukaisesti siten, ettei tilamäärä kasva ja siten, että hankkeet priorisoidaan investointiohjelmaan turvallisuuden ja terveellisyyden sekä hallintokuntien tarpeiden mukaan.
Sophie Mannerheimin koulu on sairaala- ja erityiskoulu. Oppilaaksiottoalueena on koko kaupunki. Oppilaat ovat Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin lasten- ja nuorten somaattisten, neurologisten, psykiatristen osastojen ja avohoitoyksiköiden Helsingin Diakonissalaitoksen lapsi- ja perhetyön palvelualueen intensiivihoidon peruskouluikäisiä lapsia ja nuoria.
Sophie Mannerheimin koulu toimii tällä hetkellä seuraavissa toimipisteissä ja seuraavin likimääräisin oppilasmäärin:
1. | Pääkoulu, Mechelininkatu 46 B; 60-66 oppilasta |
2. | Nordenskjöldinkadun yksikkö, Nordenskjöldinkatu 20, rak. 19; 56 oppilasta |
3. | Stenbäckinkadun yksikkö, Stenbäckinkatu 11; |
4. | Välskärinkadun yksikkö, Välskärinkatu 8; |
5. | Sylvesterintien yksikkö, Sylvesterintie 10; |
6. | Isonniitynkadun yksikkö, Isonniitynkatu 7; 8 oppilasta - tämä yksikkö poistunee käytöstä kesän 2017 aikana, mikäli Kätilöopiston rakennus suljetaan pois käytöstä |
Kasvatus ja koulutus -toimialan toiminnallisen tarvekuvauksen mukaan uudet pääkoulun tilat tulisivat korvaamaan Mechelininkadun ja Nordenskiöldinkadun toimipisteet. Näissä toimipisteissä arvioidaan opiskelevan ensi syksynä päivittäin n. 138 oppilasta.
Koulu tarvitsee tilat, jotka sijaitsevat turvallisen yhteyden päässä Meilahden sairaala-alueesta. Tontilla tai välittömässä läheisyydessä on oltava mahdollisuus ulkoiluun, ja rakennuksessa tulee olla tila koulun yhteisille kokoontumisille. Pedagogisista syistä olisi tärkeää, ettei koulu sijaitse itse sairaalan alueella, vaan erillisenä lähellä sitä.
Kaupunkiympäristön toimiala on tehnyt selvityksiä yhteistyössä kasvatus ja koulutus -toimialan ja Sophie Mannerheimin koulun kanssa tarvekuvauksen mukaisten tilojen löytämiseksi. Kaupungin omistamista tiloista sekä ulkopuolisten omistamista tiloista ei ole vielä löytynyt sopivia tiloja. Tähän mennessä tutkituista ja osin vielä selvityksen alla olevista vaihtoehdoista on kokouksessa esillä kaupunkiympäristön toimialan tilapalveluiden laatima yhteenveto. Nämä selvitetyt tilavaihtoehdot ja niiden tulokset käyvät selville yhteenvedosta. Osa vaihtoehdoista on liian kaukana, osassa toteutus on epävarmaa, osa on liian kalliita tai aikataulullisesti erittäin vaikeita toteuttaa.
Esittelijä
tekninen johtaja
Jaakko Stauffer
Lisätiedot
Antti Saarnio, asiakaspäällikkö, puhelin: 310 34009
antti.i.saarnio(a)hel.fi
Liitteet
1 | Rissanen Laura ym. valtuustoaloite Kvsto 1.3.2017 asia 24 |
Oheismateriaali
1 | Sophie Mannerheim sairaalakoulu selvitykset |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätöshistoria
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 24.08.2017 § 19
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 2200 | Sörnäistenkatu 1 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alvnro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2017 | 1 (23) |
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
| Asia/4 | |
| 07.09.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 23
Ilmanvaihtosuodattimien hankintaa koskevan puitesopimuksen option käyttöönotto
HEL 2015-012772 T 02 08 01 00
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti käyttää kiinteistölautakunnan päätöksen 10.12.2015 § 583 (HEL 2015-012772) ja 23.3.2016 päivätyn sopimuksen mukaista option käyttöönotto-oikeuttaan ja oikeuttaa ylläpitopäällikön jatkamaan ilmanvaihtosuodattimien hankintaa koskevaa puitesopimusta entisin ehdoin yhden (1) vuoden ajan 1.1.2018 - 31.12.2018 Dinair Clean Air Oy:n kanssa.
Alkuperäinen sopimus on voimassa 31.12.2017 asti. Optiokauden sopimus on ehdoiltaan alkuperäisen sopimuksen mukainen.
Hankinnan ennakoitu arvo mahdolliset optiokaudet (1+1) mukaan lukien on 2 800 000 euroa (alv 0 %).
Esittelijä
tekninen johtaja
Jaakko Stauffer
Lisätiedot
Maarit Johansson, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 43148
maarit.johansson(a)hel.fi
Jari Kitunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 84081
jari.kitunen(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Puitesopimustoimittaja | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta |
Kaupunkiympäristö, ylläpito |
|
Kaupunkiympäristö, rakennetun omaisuuden hallinta |
|
Kiinteistö Oy Helsingin Toimitilat |
|
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Helsingin kaupungin kiinteistöviraston tilakeskus ja Kiinteistö Oy Helsingin Toimitilat kilpailuttivat ilmanvaihtosuodattimien hankintaa koskevan puitejärjestelyn hankintarenkaana 26.8.2015.
Kilpailutus tehtiin em. hankintayksiköiden muodostamana hankintarenkaana. Puitesopimuksen kilpailuttamiseen liittyvistä käytännön järjestelyistä huolehti hankintarenkaan puolesta Tilakeskus.
Hankintarenkaan molemmat jäsenet tekivät omat hankintapäätökset ja puitesopimuksen piiriin valitun toimittajan kanssa erikseen omat sopimukset.
Helsingin kaupungin kiinteistöviraston tilakeskus on solminut 23.3.2016 päivätyn määräaikaisen ilmanvaihtosuodattimien hankintaa koskevan puitesopimuksen parhaan tarjouksen tehneen Dinair Clean Air Oy:n kanssa.
Hankinnan ennakoitu arvo mahdolliset optiokaudet (1+1) mukaan lukien on 2 800 000 euroa (alv 0 %).
Helsingin kaupunki uudisti 1.6.2017 johtamisjärjestelmäänsä sekä organisaatiotaan. Uudistuksessa nykyisestä virastorakenteesta luovuttiin ja virastoja yhdistettiin laajemmiksi toimialoiksi. Tämä puitejärjestely siirtyi kaupunkiympäristön toimialan käyttöön.
Alkuperäinen sopimus on voimassa 31.12.2017 asti. Sopimuksessa on kahden (2) vuoden optiomahdollisuus yhdeksi vuodeksi kerrallaan. Sopimuksen enimmäiskesto on enintään neljä (4) vuotta, 2+1+1. Tilaajan on sopimuksen mukaan ilmoitettava optio-oikeuden käyttämisestä neljä (4) kuukautta ennen varsinaisen sopimuksen päättymistä. Puitesopimus on toiminut hyvin, joten on kokonaistaloudellisesti edullisinta jatkaa sopimusta ottamalla optiovuosi käyttöön.
Sopimuksen mukaan sopimustoimittajan on tullut toimittaa tilaajalle mahdollinen sopimushinnan tarkistusehdotus viimeistään 15.6.2017 mennessä.
Dinair Clean Air Oy ei ole ilmoittanut, että se tarkistaisi hintojaan, joten sopimusta jatketaan samoilla kiinteistölautakunnan päätöksen 10.12.2015 § 583 (HEL 2015-012772) ja 23.3.2016 päivätyn sopimuksen mukaisilla hinnoilla.
Esittelijä
tekninen johtaja
Jaakko Stauffer
Lisätiedot
Maarit Johansson, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 43148
maarit.johansson(a)hel.fi
Jari Kitunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 84081
jari.kitunen(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Puitesopimustoimittaja | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta |
Kaupunkiympäristö, ylläpito |
|
Kaupunkiympäristö, rakennetun omaisuuden hallinta |
|
Kiinteistö Oy Helsingin Toimitilat |
|
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 2200 | Sörnäistenkatu 1 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alvnro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2017 | 1 (23) |
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
| Asia/5 | |
| 07.09.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 24
Kattolumien pudotustöitä koskevan puitesopimuksen option käyttöönotto
HEL 2015-009921 T 02 08 02 00
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti käyttää kiinteistölautakunnan päätöksen 12.11.2015 § 500 (HEL 2015-009921) ja 16.12.2015 päivätyn sopimuksen mukaista option käyttöönotto-oikeuttaan ja oikeuttaa ylläpitopäällikön jatkamaan kattolumien pudotustöiden hankintaa koskevaa puitesopimusta entisin ehdoin yhden (1) vuoden ajan 1.12.2017–30.11.2018 seuraavien yritysten kanssa:
Oy Malgon Ltd
Helsingin Kivitekniikka Oy
City-Air Oy
Ikkunahuolto Oy Karttunen
Suomen KattoCenter Oy
Suomen Kiipeilytekniikka Oy.
Alkuperäinen sopimus on voimassa 30.11.2017 asti. Optiokauden sopimus on ehdoiltaan alkuperäisen sopimuksen mukainen.
Toimeksiantojen arvo on lumitilanteen mukaan ollut vuosittain arvonlisäverottomana 50 000–4 000 000 euroa.
Hankintamenettely käynnistetään edullisuusjärjestys huomioon ottaen sen toimittajan kanssa, jolla on parhaat edellytykset toteuttaa työt tilaajan määrittelemässä aikataulussa. Sopimus tai tilaus tehdään erikseen työkohtaisesti.
Esittelijä
tekninen johtaja
Jaakko Stauffer
Lisätiedot
Maarit Johansson, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 43148
maarit.johansson(a)hel.fi
Jari Kitunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 84081
jari.kitunen(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Puitesopimustoimittajat | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta |
Kaupunkiympäristö, ylläpito |
|
Kaupunkiympäristö, rakennetun omaisuuden hallinta |
|
Stara |
|
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Helsingin kaupungin kiinteistöviraston tilakeskus ja Helsingin kaupungin rakentamispalvelu Stara kilpailuttivat kattolumien pudotustöiden hankintaa koskevan puitejärjestelyn syksyllä 2015.
Kilpailutus tehtiin em. hankintayksiköiden muodostamana hankintarenkaana. Puitesopimuksen kilpailuttamiseen liittyvistä käytännön järjestelyistä huolehti hankintarenkaan puolesta Tilakeskus.
Hankintarenkaan molemmat jäsenet tekivät omat hankintapäätökset ja puitesopimuksen piiriin valittujen toimittajien kanssa erikseen omat sopimukset.
Helsingin kaupungin kiinteistöviraston tilakeskus on solminut määräaikaiset kattolumien pudotustöitä koskevat puitesopimukset Oy Malgon Ltd:n, Helsingin Kivitekniikka Oy:n, City-Air Oy:n, Ikkunahuolto Oy Karttusen, Suomen KattoCenter Oy:n ja Suomen Kiipeilytekniikka Oy:n kanssa.
Toimeksiantojen arvo on lumitilanteen mukaan ollut vuosittain arvonlisäverottomana 50 000–4 000 000 euroa.
Helsingin kaupunki uudisti 1.6.2017 johtamisjärjestelmäänsä sekä organisaatiotaan. Uudistuksessa nykyisestä virastorakenteesta luovuttiin ja virastoja yhdistettiin laajemmiksi toimialoiksi. Tämä puitejärjestely siirtyi kaupunkiympäristön toimialan käyttöön.
Alkuperäinen sopimus on voimassa 30.11.2017 asti. Sopimuksessa on kahden (2) vuoden optiomahdollisuus yhdeksi vuodeksi kerrallaan. Sopimuksen enimmäiskesto on enintään neljä (4) vuotta, 2+1+1. Tilaajan on sopimuksen mukaan ilmoitettava optio-oikeuden käyttämisestä neljä (4) kuukautta ennen varsinaisen sopimuksen päättymistä. Puitesopimus on toiminut hyvin, joten on kokonaistaloudellisesti edullisinta jatkaa sopimusta ottamalla optiovuosi käyttöön.
Sopimuksen mukaan sopimustoimittajan on tullut toimittaa tilaajalle mahdollinen sopimushinnan tarkistusehdotus viimeistään 31.7.2017 mennessä.
Yritykset eivät ole ilmoittaneet, että ne tarkistaisivat hintojaan, joten sopimuksia jatketaan samoilla kiinteistölautakunnan päätöksen HEL 2015-009921 § 500 ja 16.12.2015 päivätyn sopimuksen mukaisilla hinnoilla.
Esittelijä
tekninen johtaja
Jaakko Stauffer
Lisätiedot
Maarit Johansson, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 43148
maarit.johansson(a)hel.fi
Jari Kitunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 84081
jari.kitunen(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Puitesopimustoimittajat | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta |
Kaupunkiympäristö, ylläpito |
|
Kaupunkiympäristö, rakennetun omaisuuden hallinta |
|
Stara |
|
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 2200 | Sörnäistenkatu 1 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alvnro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2017 | 1 (23) |
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
| Asia/6 | |
| 07.09.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 25
Itäväylä, peruskorjaus välillä Työnjohtajankatu - Siilitie, urakoitsijan valinta
HEL 2017-007962 T 02 08 03 00
Päätös
A | Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä Kreate Oy:n tarjoushinnaltaan halvimman tarjouksen Itäväylä, peruskorjaus välillä Työnjohtajankatu – Siilitie urakan töistä arvonlisäverottomaan kokonaishintaan 4 676 811 euroa. |
B | Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa rakennuttaminen-palvelun käyttämään urakassa mahdollisesti esiintyviin muutostöihin sekä urakkasopimuksen perusteella mahdollisesti syntyviin muihin lisävelvoitteisiin arvonlisäverottomana enintään 500 000 euroa. |
C | Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa rakennuttaminen -palvelun allekirjoittamaan hankkeeseen kohdistuvan sopimuksen sekä hankkeen vastuuhenkilön vastaanottamaan urakan. |
Esittelijä
tekninen johtaja
Jaakko Stauffer
Lisätiedot
Jukka Forsman, rakennuttamispäällikkö, puhelin: 310 38484
jukka.forsman(a)hel.fi
Liitteet
1 | Kreate Oy:n tarjous |
Muutoksenhaku
Päätöskohdasta A | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta |
Päätöskohdasta B-C | Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjouksen jättäneet urakoitsijat (kohta A) | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta |
Rakennuttaminen -palvelu, infrayksikkö 1 | Liite 1 |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Yleistä rakennuskohteesta
Rakentaminen käsittää Itäväylän peruskunnostuksen välillä Työnjohtajankatu ja Siilitie. Samalle osuudelle rakennetaan meluseinä Itäväylän ja metroradan väliin. Lisäksi peruskorjataan Valurinkadun ja Konemestarinkadun alikulkusillat.
Yleisten töiden lautakunta on 16.10.2008 § 602 hyväksynyt kohteen katusuunnitelmat. Kaupunkisuunnitteluviraston aluearkkirehti on suunnittelun aikana hyväksynyt meluseinän ulkoisen ilmeen.
Työt on tarkoitus aloittaa marraskuussa 2017. Työt valmistuvat 31.5.2019 mennessä.
Kustannukset
Nyt saatu tarjoushinta alittaa suunnittelijakonsulttien laatiman kustannusarvion 5,83 miljoonaa euroa noin 20 %:lla.
Tarjouspyyntömenettely
Urakan hankinnasta jätettiin avoimeen hankintamenettelyyn perustuva EU-hankintailmoitus 4.7.2017 sähköisessä tietokannassa www.hankintailmoitukset.fi.
Tarjouspyynnön mukaisesti urakoitsijaksi valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antanut tarjoaja. Kokonaistaloudellisesti edullisin on tarjous, joka on rakennuttajan asettamat tarjoajan soveltuvuutta koskevat vaatimukset täyttävistä tarjouksista hinnaltaan halvin.
Rakennuttaja perustelee hankinnan jakamatta jättämistä (kokonaisurakka) sillä, että kohde rakennetaan niin sanottuna ”yhteisenä kunnallisteknisenä työmaana”, jolla on useampia tilaajatahoja ja jotka ovat yhteisellä sopimuksella sitoutuneet rakennustyössä kokonaisurakan käyttöön. Tällöin kokonaisurakan jakaminen tekisi urakkasopimuksen toteuttamisesta teknisesti liian vaikeaa.
Tarjouskilpailussa saatiin määräaikaan mennessä neljä (4) tarjousta.
Urakkatarjoukset
Rakennuttaminen -palvelu on saanut seuraavat pyytämänsä kokonaisurakkatarjoukset (tarjoushinnat on ilmoitettu verottomana):
1. | Kreate Oy | 4 676 811 euroa |
2. | Graniittirakennus Kallio Oy | 5 429 000 euroa |
3. | TYL Itäväylis | 5 541 000 euroa |
4. | TYL Itis | 6 210 000 euroa |
Saadut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja täyttivät rakennuttajan asettamat vaatimukset.
Esittelijä
tekninen johtaja
Jaakko Stauffer
Lisätiedot
Jukka Forsman, rakennuttamispäällikkö, puhelin: 310 38484
jukka.forsman(a)hel.fi
Liitteet
1 | Kreate Oy:n tarjous |
Oheismateriaali
1 | Itäväylä peruskorjauksen esittely |
Muutoksenhaku
Päätöskohdasta A | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta |
Päätöskohdasta B-C | Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjouksen jättäneet urakoitsijat (kohta A) | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta |
Rakennuttaminen -palvelu, infrayksikkö 1 | Liite 1 |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 2200 | Sörnäistenkatu 1 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alvnro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2017 | 1 (23) |
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto |
|
| |
|
|
| |
| 07.09.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 20, 21, 22 ja 25 (Päätöskohdasta B-C) §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
2
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Pöytäkirjan 23, 24 ja 25 (Päätöskohdasta A ) §:t.
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
| 00520 HELSINKI |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
päätös, johon haetaan muutosta
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto
|
|
Risto Rautava puheenjohtaja |
|
|
|
Suvi Kokkonen pöytäkirjanpitäjä |
|
Pöytäkirja tarkastettu
|
|
Laura Finne-Elonen |
|
Asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu.
Pöytäkirja on pidetty nähtävänä yleisessä tietoverkossa osoitteessa www.hel.fi 11.09.2017.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 2200 | Sörnäistenkatu 1 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alvnro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
| |||