Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

2/2018

 

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

 

 

 

25.01.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

Kokousaika

25.01.2018 16:00 - 17:48

 

 

Kokouspaikka

Lautakunnan sali, Kansakoulukatu 3

Läsnä

Jäsenet

Rautava, Risto

puheenjohtaja

Finne-Elonen, Laura

 

Ingervo, Sirkku

 

Kupias, Marianna

 

Meretniemi, Jaakko

 

Saarinen, Ada Rosa Johanna

 

Venemies, Mauri

 

Vepsä, Sinikka

saapui 16:09, poissa: 8 §

Vartiainen, Satu Susanna

varajäsen

Muut

Sinnemäki, Anni

apulaispormestari
saapui 16:06, poissa: 8 §

Stauffer, Jaakko

tekninen johtaja
poistui 17:32, poissa: 15-16 §

Forsman, Jukka

rakennuttamispäällikkö

Hilden, Sari

rakennetun omaisuuden hallintapäällikkö

Kivisyrjä, Seidi

yksikön päällikkö
poistui 16:33, poissa: 10-16 §

Seppälä, Hannu

ylläpitopäällikkö

Höhl, Eija

hallintosihteeri

Kuusi, Virve

yksikön päällikkö

Mattsson, Anne

suunnittelija

Montell, Kristina

lakimies

Puheenjohtaja

Risto Rautava

8-16 §

Esittelijät

Jaakko Stauffer

tekninen johtaja
8-14 §

Sari Hildén

vs. tekninen johtaja
15-16 §

Pöytäkirjanpitäjä

Anne Mattsson

suunnittelija
8-16 §

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2244

Sörnäistenkatu 1

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alvnro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

2/2018

 

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

 

 

 

25.01.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

§

Asia

 

8

Asia/1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

9

Asia/2

Ilmoitusasiat

10

Asia/3

Vuosaaren lukion elinkaarihanke, hankkeen jatkovalmistelu

11

Asia/4

Lasitustöiden laskutyöperusteet, puitesopimus 2015 - 2017, 2. optiovuoden käyttöönotto

12

Asia/5

Pakilan palvelurakennukset, hankkeen jatkovalmistelu

13

Asia/6

Jätkäsaari, Hyväntoivonpuisto, kokonaisurakan työt, muutostyövarauksen korottaminen

14

Asia/7

Capellan kortteli, urakka 2, muutostyövarauksen korottaminen

15

Asia/8

Kaupunkiympäristön rakennusten ja yleisten alueiden jaoston esitys kaupunginhallitukselle Helsingin Medialukion julkisivun ja vesikaton uusinnan sekä ilmanvaihdon muutostöiden hankesuunnitelman hyväksymiseksi

16

Asia/9

Talvihoidon varautumissuunnitelma 2017 - 2021

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2244

Sörnäistenkatu 1

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alvnro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

2/2018

1 (39)

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

 

Asia/1

 

25.01.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 8

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.

Samalla kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti valita pöytäkirjantarkastajaksi jäsen Jaakko Meretniemen sekä varatarkastajaksi jäsen Mauri Venemiehen.

Esittelijä

tekninen johtaja

Jaakko Stauffer

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

tekninen johtaja

Jaakko Stauffer

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2244

Sörnäistenkatu 1

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alvnro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

2/2018

1 (39)

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

 

Asia/2

 

25.01.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 9

Ilmoitusasiat

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti merkitä tiedoksi.

Esittelijä

tekninen johtaja

Jaakko Stauffer

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

tekninen johtaja

Jaakko Stauffer

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2244

Sörnäistenkatu 1

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alvnro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

2/2018

1 (39)

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

 

Asia/3

 

25.01.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 10

Vuosaaren lukion elinkaarihanke, hankkeen jatkovalmistelu

HEL 2017-013212 T 10 06 00

Päätös

Rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä, että rakennetun omaisuuden hallintapalvelu toteuttaa Vuosaaren uuden lukion hankkeen jatkovalmistelun elinkaarihankkeena kilpailullisella neuvottelumenettelyllä yhteistyössä rakennuttaminen-palvelun ja kasvatuksen ja koulutuksen toimialan kanssa. 

Käsittely

Vastaehdotus:
Sirkku Ingervo: Lisäksi jaosto edellyttää, että

1. Tarjousvertailussa hyväksytyn tarjouksen jättäneille ei makseta tarjouspalkkioita enempää kuin vastaavassa arkkitehtikilpailussa on tapana.

2. Jatkovalmistelussa lähdetään siitä, että kilpailullisella neuvottelumenettelyssä elinkaarimallin pitää turvata koulurakennuksen käyttö vähintään 70 vuoden ajan, kuten kaupungin oman koulurakentamisen suunnittelussakin ja elinkaarihankkeen pitää olla kokonaistaloudellisesti tarkoituksenmukainen verrattuna kaupungin omaan rakentamiseen. Prosessin edetessä arvioidaan elinkaarimallin järkevyyttä tästä näkökulmasta suhteessa omaan rakentamiseen

3. Jatkovalmistelun pohjana on koulurakennuksen käyttöikänä vähintään 70 vuotta, vaikka elinkaarimallia sovellettaisiinkin vain 20 vuotta. Elinkaarihankkeen pitää olla kokonaistaloudellisesti tarkoituksen mukainen verrattuna kaupungin omaan rakentamiseen. Prosessin edetessä arvioidaan elinkaarimallin järkevyyttä tästä näkökulmasta suhteessa omaan rakentamiseen.

4. Jatkosuunnittelussa varmistetaan, että  koulurakennukseen tulee riittävät omat liikuntatilat, vaikka ulkopuolisia tiloja myös käytettäisiin.

Sirkku Ingervon vastaehdotusta ei kannatettu, joten se raukesi.

Sirkku Ingervo jätti vastaehdotuksensa mukaisen eriävän mielipiteen.

Esittelijä

tekninen johtaja

Jaakko Stauffer

Lisätiedot

Arja Törmä, projektinjohtaja, puhelin: 310 20458

arja.torma(a)hel.fi

Päivi Etelämäki, projektinjohtaja, puhelin: 310 31871

paivi.etelamaki(a)hel.fi

Liitteet

1

Vuosaaren lukio, elinkaarihanke

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Tiivistelmä

Vuosaaren lukion tarve perustuu lukioverkkoselvitykseen, jonka mukaan lukioikäisten määrä kasvaa alueella lähivuosina. Uuden Vuosaaren korvaavan lukion oppilasmäärä lisääntyy noin neljälläsadalla.

Vuosaaren lukion elinkaarihanke nivoutuu koko Vuosaaren keskusta-alueen kehittämiseen. Vanha lukio on huonokuntoinen ja sen tilalle on suunniteltu uutta asuinrakentamista. Uusi lukio sijoittuu metroaseman ja urheilutalon välissä olevalle tyhjälle tontille hyvien liikenneyhteyksien ja palvelujen äärelle.

Helsingin kaupungin vuosien 2017 - 2021 kaupunkistrategian mukaisesti Vuosaaren lukiohankkeessa toteutetaan korkeatasoista arkkitehtuuria ja rakentamisen korkea laatu luo kaupunginosalle vahvaa identiteettiä ja imagoa. Kiinteistöstrategian tavoitteena on kiinteistökannan laadun parantaminen, laaturiskien hallinnan parantaminen mm. elinkaarimallilla, sisäilmaongelmien vähentäminen ja tilatehokkuuden edistäminen. Vuosaaren lukio on Helsingin ensimmäinen elinkaarimallilla toteutettava hanke.

Esittelijän perustelut

Nykyinen koulurakennus on huonokuntoinen eikä vastaa uuden opetussuunnitelman mukaisia toiminnallisia tavoitteita. Vuosaaren lukio tarvitsee lisätilaa, koska sen oppilasmäärä nousee viidestäsadasta yhdeksäänsataan. Rakennuksesta luopuminen nivoutuu myös laajempaan koko Vuosaaren keskusta-alueen kehittämiseen. Tontilla on menossa parhaillaan kaavamuutos, jota kehitetään hankkeen mukana ja joka valmistuu vuoden 2018 lopulla.

Uusi lukiorakennus sijoittuu keskeiselle paikalle metroaseman ja urheilutalon välissä olevalle tyhjälle tontille. Sisäänkäyntitaso tehdään kansirakenteena, jonka yhteydessä ratkaistaan mm. huoltoyhteys urheilutalolle. Sisäänkäyntitaso on osittain myös kaupunkilaisille avointa tilaa, jolla saadaan elävyyttä sekä rakennukseen että koko keskusta-alueelle. Koulussa on kuntalaisille iltakäyttömahdollisuus.

Elinkaarimallissa lukio on kaupungin omistuksessa, mutta palveluntuottaja suunnittelee ja rakentaa sen ja vastaa siitä seuraavat 20 vuotta. Vastuu kattaa kaiken kiinteistön hoitoon, teknisiin järjestelmiin, ulkoalueiden hoitoon, siivoukseen ja sisäilmaongelmiin liittyen. Palveluntuottaja suunnittelee ja toteuttaa kohteeseen ratkaisuja, joiden avulla taataan kohteen käytettävyys asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Näin toteutetaan kustannustehokas ratkaisu. Tavoitteena on elinkaarikestävyys myös palvelujakson päätyttyä.

Helsingin ensimmäisenä elinkaarihankkeena ja pitkästä aikaa toteutettavana uutena lukiona etsitään elinkaarihankkeen osana toteutettavalla suunnittelukilpailulla ratkaisua, jossa toiminnallisilla ominaisuuksilla, kaupunkikuvallisilla arvoilla ja arkkitehtuurilla on korkea painoarvo. Uuteen lukiorakennukseen toteutetaan uuden opetussuunnitelman ja avoimen oppimisympäristön mukaiset tilat.

Hankinnasta päättäminen

Toteuttajan valinta tapahtuu hankintalain mukaisella kilpailullisella neuvottelumenettelyllä. Kiinnostuneet palveluntuottajat jättävät tilaajalle osallistumishakemukset, joiden perusteella valitaan 3 - 5 tarjoajaa neuvottelumenettelyn piiriin. Päätöksen neuvottelumenettelyyn kutsuttavien valinnasta tekee rakennetun omaisuuden hallintapäällikkö. Neuvottelumenettelyyn kutsutut osallistuvat suunnittelukilpailuun, jossa suunnitelmia kehitetään suunnittelunohjaustilaisuuksissa annetun palautteen mukaan.

Tarjousvertailussa hyväksytyn tarjouksen jättäneille tarjoajille maksetaan yhteensä enintään 200 000 euron (alv. 0 %) palkkio, joka jaetaan tasan palkkionsaajien kesken, kuitenkin enintään 50 000 euroa (alv. 0 %) yhtä tarjoajaa kohden. Tarjouspalkkiota ei makseta tarjouskilpailun voittaneelle tarjoajalle. Kokonaistaloudellisesti edullisin ehdokas valitaan palveluntuottajaksi. Päätöksen hankkeen suunnitteluun ja toteutukseen valittavasta palveluntuottajasta tekee rakennusten ja yleisten alueiden jaosto.

Rakennetun omaisuuden hallinta valmistelee hanketta yhdessä maankäytön sekä kasvatuksen ja koulutuksen toimialan kanssa. Hankkeen valmistelun aikana tehdään yhteistyötä mm. tonttiosaston, kaupunginkanslian ja urheilutalosäätiön kanssa. Kehitys- ja suunnitteluvaiheen tuloksena laaditaan lukion hankesuunnitelma, jonka hyväksyy kaupunginvaltuusto. Valittu palveluntuottaja suunnittelee ja toteuttaa hankkeen yhteistoiminnassa tilaajan kanssa.

Hankkeen laajuus, aikataulu ja rahoitus

Hankkeen tilaohjelma on noin 5000 hym², noin 9000 kem². Lukion tuleva opiskelijamäärä on 900.

Hankkeen rakentamisaika on alustavasti 6/2020 - 6/2022, mutta tavoitteena on valmistumisen aikaistaminen kesään 2021.

Hankkeelle on varattu alustavasti 26 miljoona euroa vuoden 2018 talousarvio-ohjelmassa.

Lopuksi

Vuosaaren lukion elinkaarihankkeesta on järjestetty markkinainfotilaisuus sekä kahdenkeskisiä tapaamisia potentiaalisten palveluntuottajien kanssa. Alustava hankekuvaus 12/2017 on oheismateriaalina.

Esittelijä

tekninen johtaja

Jaakko Stauffer

Lisätiedot

Arja Törmä, projektinjohtaja, puhelin: 310 20458

arja.torma(a)hel.fi

Päivi Etelämäki, projektinjohtaja, puhelin: 310 31871

paivi.etelamaki(a)hel.fi

Liitteet

1

Vuosaaren lukio, elinkaarihanke

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Tiedoksi

Rya/Roha

Kasko

Rya/Rakennuttaminen

Päätöshistoria

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 11.01.2018 § 6

HEL 2017-013212 T 10 06 00

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

11.01.2018 Pöydälle

Pöydällepanoehdotus:
Risto Rautava: Pyydän asian pöydälle seuraavaan kokoukseen.

Lautakunta päätti yksimielisesti panna asian pöydälle puheenjohtaja Rautavan ehdotuksesta.

Esittelijä

tekninen johtaja

Jaakko Stauffer

Lisätiedot

Arja Törmä, projektinjohtaja, puhelin: 310 20458

arja.torma(a)hel.fi

Päivi Etelämäki, projektinjohtaja, puhelin: 310 31871

paivi.etelamaki(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2244

Sörnäistenkatu 1

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alvnro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

2/2018

1 (39)

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

 

Asia/4

 

25.01.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 11

Lasitustöiden laskutyöperusteet, puitesopimus 2015 - 2017, 2. optiovuoden käyttöönotto

HEL 2014-013218 T 02 08 03 00

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti käyttää kiinteistölautakunnan päätöksen 22.1.2015 § 27 (HEL 2014-013218) ja 26.2.2015 päivätyn sopimuksen mukaista option käyttöönotto-oikeuttaan ja oikeuttaa teknisen johtajan jatkamaan lasitustöiden hankintaa koskevaa puitesopimusta entisin ehdoin yhden (1) vuoden ajan 1.4.2018 - 31.3.2019 seuraavien yritysten kanssa:

Lasitusliike Kivijärvi Oy
Helsingin Lasipaja Oy
Itä-Helsingin Lasi Oy
Alt-Lasi Oy
Lasitusliike Tuhat Ikkunaa Oy
Helsingin Lasimarkkinointi Oy.

Alkuperäinen sopimus oli voimassa 31.3.2017 asti. Sopimuksessa on optiomahdollisuus, jolla sopimusta voidaan jatkaa sopimuskauden jälkeen kahdella (2) vuodella, yhdellä vuodella kerrallaan. Tilakeskuksen päällikkö käytti kiinteistölautakunnan päätöksen 22.1.2015 § 27 (HEL 2014-013218) mukaista option käyttöönotto-oikeuttaan ja jatkoi 26.1.2017 tekemällään päätöksellä 6 § alkuperäistä sopimusta alkuperäisin sopimusehdoin kaikkien alkuperäisten sopimustoimittajien kanssa yhdellä vuodella ajalle 1.4.2017 - 31.3.2018.

Sopimuksen enimmäiskesto on enintään neljä (4) vuotta; 2+1+1.

Kaupunkiympäristön toimialan nimiin siirtyneeseen puitesopimukseen perustuvien toimeksiantojen yhteenlasketun arvon arvioidaan enimmillään olevan arvonlisäverottomana yhteensä 4 000 000 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettavat kaksi (2) optiovuotta, 1+1.

Optiokauden sopimus on ehdoiltaan alkuperäisen sopimuksen mukainen.

Esittelijä

tekninen johtaja

Jaakko Stauffer

Lisätiedot

Jari Kitunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 84081

jari.kitunen(a)hel.fi

Maarit Johansson, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 43148

maarit.johansson(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Puitesopimustoimittajat

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Helsingin kaupungin kiinteistöviraston tilakeskus kilpailutti hankintarenkaana Staran ja Kiinteistö Oy Helsingin Toimitilojen kanssa lasitustöiden laskutyöperusteita koskevan puitejärjestelyn vuodenvaihteessa 2014 - 2015. Hankintarenkaan kaikki osapuolet tekivät hankinnasta omat hankintapäätökset ja sopimuskumppanien kanssa omat sopimukset.

Hankinnan kokonaisarvon arvioitiin olevan 5 550 000 euroa, joista kaupunkiympäristön toimialan nimiin siirtyneeseen puitesopimukseen perustuvien toimeksiantojen yhteenlasketun arvon arvioidaan enimmillään olevan arvonlisäverottomana yhteensä 4 000 000 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettavat kaksi (2) optiovuotta, 1+1.

Helsingin kaupungin kiinteistöviraston tilakeskus on solminut 26.2.2015 päivätyt määräaikaiset lasitustöiden laskutyöperusteita koskevat puitesopimukset Lasitusliike Kivijärvi Oy:n, Helsingin Lasipaja Oy:n, Itä-Helsingin Lasi Oy:n, Alt-Lasi Oy:n, Lasitusliike Tuhat Ikkunaa Oy:n ja Helsingin Lasimarkkinointi Oy:n kanssa.

Helsingin kaupunki uudisti 1.6.2017 johtamisjärjestelmäänsä sekä organisaatiotaan. Uudistuksessa nykyisestä virastorakenteesta luovuttiin ja virastoja yhdistettiin laajemmiksi toimialoiksi. Tämä puitejärjestely siirtyi kaupunkiympäristön toimialan käyttöön.

Alkuperäinen sopimus oli voimassa 31.3.2017 asti. Alkuperäistä sopimusta on jatkettu yhdellä optiovuodella ja se on voimassa 31.3.2018 saakka. Sopimuksessa on kahden (2) vuoden optiomahdollisuus yhdeksi vuodeksi kerrallaan. Sopimuksen enimmäiskesto on enintään neljä (4) vuotta, 2+1+1. Tilaajan on sopimuksen mukaan ilmoitettava optio-oikeuden käyttämisestä kaksi (2) kuukautta ennen varsinaisen sopimuksen päättymistä. Puitesopimus on toiminut hyvin, joten on kokonaistaloudellisesti edullisinta jatkaa sopimusta ottamalla 2. optiovuosi käyttöön.

Sopimuksen mukaan sopimustoimittajan ei ole mahdollista esittää tilaajalle sopimushinnan tarkistusehdotusta 2. optiokaudelle, joten sopimuksia jatketaan samoilla kiinteistölautakunnan päätöksen 22.1.2015 § 27 (HEL 2014-013218) ja 26.2.2015 päivätyn sopimuksen mukaisilla sopimusehdoilla ja hinnoilla.

Esittelijä

tekninen johtaja

Jaakko Stauffer

Lisätiedot

Jari Kitunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 84081

jari.kitunen(a)hel.fi

Maarit Johansson, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 43148

maarit.johansson(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Puitesopimustoimittajat

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta

Päätöshistoria

Kiinteistövirasto Tilakeskus Tilakeskuksen päällikkö 26.01.2017 § 6

Rakentamispalvelu (Stara) Toimitusjohtaja 21.12.2016 § 54

Rakentamispalvelu (Stara) Toimitusjohtaja 12.11.2015 § 70

Rakentamispalvelu (Stara) Toimitusjohtaja 07.05.2015 § 40

Teknisen palvelun lautakunta 19.03.2015 § 73

Kiinteistölautakunta 22.01.2015 § 27

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2244

Sörnäistenkatu 1

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alvnro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

2/2018

1 (39)

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

 

Asia/5

 

25.01.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 12

Pakilan palvelurakennukset, hankkeen jatkovalmistelu

HEL 2017-013185 T 10 06 00

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä, että rakennetun omaisuuden hallintapalvelu toteuttaa Pakilan palvelurakennusten kehittämishankkeen jatkovalmistelun projektiallianssina.

Esittelijä

tekninen johtaja

Jaakko Stauffer

Lisätiedot

Reetta Amper, hankesuunnittelija, puhelin: 310 38283

reetta.amper(a)hel.fi

Päivi Etelämäki, projektinjohtaja, puhelin: 310 31871

paivi.etelamaki(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Tiivistelmä

Pakilan palvelurakennukset -hankkeessa suunnitellaan Pakilan yläasteen koulun ja Pakilan ala-asteen koulun sekä päiväkoti Havukan ja päiväkoti Pakilan tilojen kehittäminen kokonaisuutena. Samassa yhteydessä tarkastellaan myös liikunta-alueiden ja mahdollisesti vapautuvien tonttien kehittämistä sekä väistötilaratkaisuja.

Pakilan palvelurakennusten kehittämishanke toteutetaan projektiallianssina. Allianssiosapuolten valinta tapahtuu hankintalain mukaisella neuvottelumenettelyllä. Yhteistyöstä kiinnostuneet ehdokkaat jättävät tilaajalle hankintailmoituksen mukaiset osallistumishakemukset, joiden perusteella valitaan 3 - 5 tarjoajaa neuvottelumenettelyn piiriin. Ensimmäisessä vaiheessa valitaan suunnittelijaryhmä ja toisessa toteuttajaosapuoli.

Esittelijän perustelut

Pakilassa on useita palvelurakennuksia, joiden korjaaminen tai uusiminen on lähivuosina tulossa ajankohtaiseksi. Sen sijaan, että nämä toteutettaisiin yksittäisinä hankkeina, tarkastellaan Pakilan palvelurakennukset -hankkeessa tiloja, tilatarpeita ja mahdollisia synergiaetuja kokonaisuutena yhteistyössä alueen toimijoiden kanssa. Hankekokonaisuus toteutetaan vaiheittain 3 - 6 vuoden aikana. Vaiheittain toteutettuna allianssihankkeena tilatarpeita ja niiden toteutustapoja voidaan tarkentaa hankkeen edetessä hyödyntäen suunnittelu- ja toteuttajaryhmien osaamista.

Allianssisopimus on sopimus, jossa ei määritetä perinteiseen tapaan hankkeen sisältöä ja sopimusosapuolten välisiä tehtäviä ja vastuita, vaan sopimusosapuolten väliset suhteet ja toimintatapa sekä yhteinen ansaintalogiikka. Sopimusrakenteen tarkoitus on edistää tilaajan tavoitteiden toteuttamista ja tehdä tavoitteisiin pyrkimisestä kaikille osapuolille kannattavaa. Allianssissa sopimusosapuolet vastaavat yhdessä hankkeen suunnittelusta ja toteuttamisesta yhteisellä organisaatiolla jakaen hankkeen hyödyt ja riskit tavoitteena suorituskyvyn jatkuva parantaminen.

Hankkeen esittely

Pakilan palvelurakennukset -hankkeessa tarkastellaan Pakilan yläasteen koulun ja Pakilan ala-asteen koulun sekä päiväkoti Havukan ja päiväkoti Pakilan tiloja kokonaisuutena. Samassa yhteydessä tarkastellaan myös liikunta-alueiden ja mahdollisesti vapautuvien tonttien kehittämistä sekä väistötilaratkaisuja.

Hanketta suunnitellaan toteutettavaksi vaiheittain, kiireellisimpänä Pakilan yläasteen (Pilkekuja 10) tilat. Hankkeessa selvitetään, korvataanko yläasteen rakennus uudisrakennuksella. Nykyisen rakennuksen kuntoon saattaminen edellyttää laajaa perusparannusta sisältäen osan tiloista korvaavan laajennusosan, ja lisäksi rakennus on haastava muun muassa esteettömyyden ja nykyisten opetusmenetelmien tilavaatimusten kannalta. Pakilan ala-asteen (Halkosuontie 88) perusparannus on investointiohjelmassa ajoitettu toteutettavaksi vuosina 2024 - 2025 ja lpk Havukan (Ripusuontie 34) ja lpk Pakilan (Palosuontie 2) korvaavan uudisrakennuksen vuosina 2023 - 2024. Pakilan yläasteen ja lpk Pakilan rakennukset sijaitsevat Kehä I:n melu- ja hiukkasvyöhykkeellä. Hankkeen rinnalla toteutetaan myös korvaavien rakennuspaikkojen edellyttämä kaavamuutos.

Yläasteen vieressä on kaupungin liikuntakenttä, joka on vuokrattu jalkapalloseuralle pitkäaikaisella vuokrasopimuksella, ja seuralla on siinä kuplahalli. Lähellä on myös HNMKY:n liikuntatiloja. Alueella toimii monia urheiluseuroja ja mm. musiikkiopisto ja kuvataidekoulu, joilla on ilmeinen tarve saada lisää ja parempia toimintatiloja. Asemakaavassa on puistoalueelle merkitty paikka leikkipuistorakennukselle.

Rakennetun omaisuuden hallintapalvelu on valmistellut hanketta yhdessä asemakaavoittajan, kasvatuksen ja koulutuksen toimialan tilapalvelujen, kulttuuri- ja vapaa-ajan toimialan liikuntapalvelujen ja kaupunginkanslian kanssa.

Hankintamenettely

Allianssiosapuolten valinta tapahtuu hankintalain mukaisella neuvottelumenettelyllä. Neuvottelumenettelyllä haetaan parhaiten tilaajan tarpeita vastaavat allianssin suunnittelu- ja toteutusosapuolet, jotka jatkavat hankkeen suunnittelua ja toteutusta yhteistyössä tilaajan kanssa. Tilaaja julkaisee hankintailmoituksen, jonka jälkeen tarjoamisesta kiinnostuneet toimittajat jättävät tilaajalle osallistumishakemukset. Tilaaja valitse vähimmäisvaatimukset täyttäneistä ehdokkaista neuvottelumenettelyyn 3 - 5 parasta ehdokasta ja lähettää näille neuvottelukutsut sekä pyytää alustavat tarjoukset. Neuvottelumenettelyssä tilaaja neuvottelee kunkin tarjoajan kanssa erikseen allianssin sopimusehdot ja järjestää kehitystyöpajat, joissa tilaaja ja tarjoajat kehittävät hanketta yhdessä laadittujen alustavien tarjousten pohjalta. Samalla tilaaja arvioi tarjoajien projektinjohto- ja yhteistoimintakyvyn. Tarjousneuvotteluiden päätyttyä tilaaja julkaisee lopullisen tarjouspyynnön ja tarjoajat jättävät tarjouksensa.

Allianssi muodostetaan kahdessa vaiheessa kilpailuttamalla ensiksi suunnittelijaryhmä ja vasta sitten toteuttajaosapuoli. Päätökset neuvottelumenettelyyn kutsuttavien tarjoajien valinnasta tekee rakennetun omaisuuden hallintapäällikkö.

Tilaaja ja neuvottelumenettelyn perusteella valittu suunnitteluryhmä muodostavat ensiksi allianssiorganisaation keskenään ja käynnistävät sen jälkeen hankkeen kehitysvaiheen. Allianssiorganisaatio laatii koko hankkeen käsittävän hankesuunnitelman tilaajan vahvistettavaksi. Käyttäjätoimialat osallistuvat hankinta- ja kehitysvaiheisiin, ja käyttäjätoimialoilta pyydetään lausunto hankesuunnitelmasta. Hankesuunnitelman hyväksyy kaupunginvaltuusto.

Hankesuunnitelman hyväksymisen jälkeen tilaajan, suunnitteluryhmän ja myöhemmin valittavan toteuttajan muodostama allianssi jatkaa sen perusteella hankkeen kehitysvaihetta ja laatii koko hankkeen toteutussuunnitelman ja määrittää sen tavoitekustannuksen sekä suunnittelevat yksittäiset kohteet ja niiden toteutuksen. Kehitysvaihe päättyy hankkeen toteutussuunnitelman ja tavoitekustannuksen hyväksymiseen ja siirtymiseen sen toteutusvaiheeseen.  

Tilaajalla on hankkeen aikana allianssisopimukseen perustuva oikeus keskeyttää hankinta kehitysvaiheen päättyessä ja jokaisen yksittäisen kohteen suunnittelun tai toteutuksen päättyessä, jos hankkeelle asetetut tavoitteet eivät ei toteudu tai allianssi ei toimi tavoitteiden mukaisesti.

Hankkeen laajuus, aikataulu ja rahoitus

Kaupungin hankkeena toteutettavien perusparannus- ja uudisrakennushankkeiden laajuuden on alustavasti arvioitu olevan yhteensä noin 11 000 brm².

Tavoitteena on aloittaa Pakilan yläasteen uudisrakennuksen toteutus vuoden 2019 aikana.

Talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmassa on hankkeiden suunnittelulle ja toteutukselle varattu rahoitusta yhteensä noin 36 miljoonaa euroa siten, että hankkeiden toteutus tapahtuisi vuosina 2019 5.

Esittelijä

tekninen johtaja

Jaakko Stauffer

Lisätiedot

Reetta Amper, hankesuunnittelija, puhelin: 310 38283

reetta.amper(a)hel.fi

Päivi Etelämäki, projektinjohtaja, puhelin: 310 31871

paivi.etelamaki(a)hel.fi

Oheismateriaali

1

Pakilan palvelurakennukset_markkinainfoaineisto_7.11.2017

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Tiedoksi

Rya

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2244

Sörnäistenkatu 1

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alvnro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

2/2018

1 (39)

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

 

Asia/6

 

25.01.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 13

Jätkäsaari, Hyväntoivonpuisto, kokonaisurakan työt, muutostyövarauksen korottaminen

HEL 2015-012557 T 02 08 03 00

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa rakennuttaminen -palvelun käyttämään Jätkäsaaren Hyväntoivonpuiston kokonaisurakan töiden lisä- ja muutostöihin yleisten töiden lautakunnan 5.4.2016 § 125 tekemän päätöksen lisäksi 670 000 euroa eli urakassa yhteensä arvonlisäverottomana 1 440 000 euroa.

Esittelijä

tekninen johtaja

Jaakko Stauffer

Lisätiedot

Jukka Väisänen, projektinjohtaja, puhelin: 310 38666

jukka.vaisanen(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, kaupunkiympäristölautakunta

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Aikaisemmat päätökset

Yleisten töiden lautakunta päätti 5.4.2016 § 125 oikeuttaa HKR-Rakennuttajan tekemään urakkasopimuksen Jätkäsaaren Hyväntoivonpuiston kokonaisurakan töistä hinnaltaan halvimman tarjouksen antaneen Graniittirakennus Kallio Oy:n kanssa 7 689 000 euron arvonlisäverottomasta kokonaishinnasta ja oikeuttaa HKR-Rakennuttajan rakennuttamistoimisto 2:n käyttämään urakassa mahdollisesti esiintyviin muutostöihin sekä urakkasopimuksen perusteella mahdollisesti syntyviin muihin lisävelvoitteisiin arvonlisäverottomana enintään 770 000 euroa.

Perustelut

Jätkäsaaren Hyväntoivonpuiston urakkatarjouspyyntö toimitettiin tarjouslaskijoille täysin paperittomina tietomalleina. Tarjouspyynnön mukana toimitettu suunnitelma-aineisto oli vain tarjouslaskentaa varten. Varsinaista rakentamista varten tilaaja ilmoitti toimittavansa erikseen hyväksytyt suunnitelma-aineistot sähköiseen projektipankkiin ennen töiden aloitusta. Urakoitsijalle kuului tarvitsemiensa tuotantosuunnitelmien tekeminen tilaajan toimittamien tietomallien pohjalta.

Urakkasopimus allekirjoitettiin 30.5.2016. Tilaaja sai toimitettua lopulliset tietomallit urakoitsijan käyttöön 2.6.2016 - 23.8.2016 välisenä aikana.

Hyväntoivonpuistoa rajasi urakka-aikana lähes kymmenen (10) erilaista talonrakennustyömaata. Näistä töistä syntyvä haitta oli tarjouspyynnössä pyritty eliminoimaan pois niin, että työ jaksotettiin useilla välitavoitteilla (13 kpl). Lisäksi eri töille annettiin erilaisia aikataulullisia jaksoja, joissa nämä työt voisi häiriöittä tehdä.

Tietomallin toimituksen viivästyminen sotki ajateltua toteutusaikataulua. Lisäksi ulkopuolisille talonrakentajille oli vuokrattu osia urakka-alueesta ja vielä lisäksi useiden talonrakennusurakoitsijoiden työt viivästyivät aikataulustaan. Käytännössä urakoitsijamme, Graniittirakennus Kallio Oy, pääsi aloittamaan työt täysipainoisesti noin 3 kuukautta myöhässä urakkasopimuksen mukaisesta aloitusajankohdasta ja ympäristön talonrakennustyömaat haittasivat töiden etenemistä kesälle 2017 asti.

Kaikesta edellä mainitusta syntyi ylimääräisiä kustannuksia. Varsinaisia odotus- ja seisontakustannuksia kertyi 39 500 euroa ja erilaisia muita häiriökustannuksia 540 400 euroa sisältäen mm. Välimerenkadun ylittävän siltarakenteen varastointikustannukset (70 500 euroa), talvityölisät (84 800 euroa) ja työajan pidentymisen (385 100 euroa).

Ympäristön talonrakennustyömaat, jotka ensin viivästyttivät Hyväntoivonpuiston rakenteiden tekemistä, etenivät osittain Hyväntoivonpuiston rakentamisen edelle. Tämän vuoksi esim. urakkaan kuulumattomat louhintatyöt jouduttiin tekemään erittäin varovaista louhintatapaa käyttäen. Kustannukset lisälouhinnoista olivat 116 200 euroa.

Urakkaan tarvittavat täyttömateriaalit oli etukäteen murskattu ja varattu Jätkäsaaren varastokasaan. Muiden kaupungin työmaiden tarve kuitenkin ylittyi, jolloin Hyväntoivonpuistoon ei enää riittänyt tarpeeksi tilaajan materiaalia vaan urakoitsija toimitti osan tarvittavista murskeista. Samassa yhteydessä haluttiin myös lisätä urakkaan puistorakenteiden edellyttämät kantavat kasvualustat sillä niiden toimittaminen puiston viimeistelytöiden yhteydessä olisi tullut merkittävästi kalliimmaksi. Näiden täyttötöiden lisäkustannukset olivat 202 900 euroa.

Rakennuttajan hyväksymät muut lisä- ja muutostyöt, ovat yhteensä 441 000 euroa. Näistä suunnitelmien tarkentumisesta ja suunnitelmamuutoksista johtuvia on 352 000 euroa sekä lisätöitä 89 000 euroa.

Urakan työt valmistuvat helmikuussa 2018. Loppuselvityksen tekeminen urakoitsijan kanssa on jo aloitettu. Muutostöistä on tilattu ja maksettu tällä hetkellä 759 700 euron arvosta. Lisäksi perusteiltaan oikeiksi on todettu 580 300 euron lisäkustannukset. Muita urakoitsijan esittämiä vaateita on vielä käsittelyssä noin 100 000 euron arvosta.

Syntyneet lisäkustannukset rahoitetaan Jätkäsaaren esirakentamisen määrärahoista.

Esittelijä

tekninen johtaja

Jaakko Stauffer

Lisätiedot

Jukka Väisänen, projektinjohtaja, puhelin: 310 38666

jukka.vaisanen(a)hel.fi

Oheismateriaali

1

Hyväntoivonpuisto, kuvat

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, kaupunkiympäristölautakunta

Tiedoksi

Rakennuttaminen -palvelu

Päätöshistoria

Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Rakennuttaminen Infrayksikkö 1 Yksikön päällikkö 31.08.2017 § 44

Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Rakennuttaminen Infrayksikkö 1 Yksikön päällikkö 18.08.2017 § 39

Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Rakennuttaminen Infrayksikkö 1 Yksikön päällikkö 02.08.2017 § 32

Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Rakennuttaminen Infrayksikkö 1 Yksikön päällikkö 01.08.2017 § 31

Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Rakennuttaminen Infrayksikkö 1 Yksikön päällikkö 31.07.2017 § 30

Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Rakennuttaminen Infrayksikkö 1 Yksikön päällikkö 20.07.2017 § 17

Yleisten töiden lautakunta 05.04.2016 § 125

Rakennusvirasto HKR-Rakennuttaja Rakennuttamistoimisto 2 Toimistopäällikkö RAT 2 11.12.2015 § 8

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2244

Sörnäistenkatu 1

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alvnro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

2/2018

1 (39)

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

 

Asia/7

 

25.01.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 14

Capellan kortteli, urakka 2, muutostyövarauksen korottaminen

HEL 2016-012184 T 02 08 03 00

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa rakennuttaminen -palvelun käyttämään Capellan korttelin urakka 2:n lisä- ja muutostöihin yleisten töiden lautakunnan 22.11.2016 § 448 ja kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston 29.6.2017 § 11 tekemien päätöksien lisäksi arvonlisäverottomana 485 000 euroa eli urakassa yhteensä arvonlisäverottomana 6 105 000 euroa.

Esittelijä

tekninen johtaja

Jaakko Stauffer

Lisätiedot

Marko Haapanen, projektinjohtaja, puhelin: 310 38391

marko.haapanen(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, kaupunkiympäristölautakunta

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Aikaisemmat päätökset

Yleisten töiden lautakunta päätti 22.11.2016 § 448 oikeuttaa HKR-Rakennuttajan tekemään urakkasopimuksen Capellan kortteli, urakka 2:n rakennustöistä hinnaltaan halvimman tarjouksen antaneen Graniittirakennus Kallio Oy:n kanssa 11 228 000 euron arvonlisäverottomasta kokonaishinnasta ja oikeuttaa HKR-Rakennuttajan rakennuttamistoimisto 2:n käyttämään urakassa mahdollisesti esiintyviin muutostöihin sekä urakkasopimuksen perusteella mahdollisesti syntyviin muihin lisävelvoitteisiin arvonlisäverottomana enintään 1 120 000 euroa.

Lisäksi kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti 29.6.2017 § 11 oikeuttaa rakennuttaminen -palvelun käyttämään Capellan kortteli, urakka 2:n muutostöihin yleisten töiden lautakunnan 22.11.2016 § 448 tekemän päätöksen lisäksi arvonlisäverottomana 4 500 000 euroa eli urakassa yhteensä arvonlisäverottomana 5 620 000 euroa.

Perustelut

Urakka on pilaantuneiden maiden käsittelyn, rakennusjätettä sisältävän pilaantumattoman maan käsittelyn ja paalutuksien osalta sidottu rakennuttajan ilmoittamiin määriin kokonaishintaan sisältyvinä. Nämä määrät on suunnittelukonsulttiryhmä määritellyt tehtyjen maaperätutkimuksien pohjalta. Urakkasopimuksen mukaisesti urakoitsija joko hyvittää tai veloittaa määrämuutoksen sopimuksen kilpailutetuilla yksikköhinnoilla.

Urakka on vastaanotettu 3.1.2018 ja loppuselvityksen tekeminen urakoitsijan kanssa on aloitettu. Urakan sidottujen määrien lopulliset toteutuneet suoritemäärät ovat nyt tiedossa ja ne on määrien valvontaa tekevien konsulttien toimesta tarkastettu. Kesäkuussa 2017 tehty ennuste pilaantuneiden maiden käsittelyn, rakennusjätettä sisältävän pilaantumattoman maan käsittelyn ja paalutuksien osalta piti kokonaisuudessaan varsin hyvin paikkansa. Sen sijaan pilaantuneiden maiden kuljetuksen ”tonnikilometri” suoritemäärä ylittyi noin 53 % saaden aikaan noin 605 000 euron lisäkustannuksen. Suoritteen kasvu johtui pääsääntöisesti käsiteltävien maiden määrän lisääntymisestä.

Urakkatarjouspyynnön mukainen kustannusarvio oli 16,1 milj. euroa. Päätösesityksen mukaisella lisäyksellä vastaavavaksi kokonaiskustannukseksi muodostuu 16,2 milj. euroa. Suoritemäärien kasvun vuoksi kustannusarviot eivät enää ole keskenään vertailukelpoisia.

Esittelijä

tekninen johtaja

Jaakko Stauffer

Lisätiedot

Marko Haapanen, projektinjohtaja, puhelin: 310 38391

marko.haapanen(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, kaupunkiympäristölautakunta

Tiedoksi

Rakennuttaminen -palvelu

Päätöshistoria

Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Rakennuttaminen Rakennuttamispäällikkö 11.01.2018 § 2

Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Rakennuttaminen Infrayksikkö 1 Yksikön päällikkö 05.01.2018 § 9

Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Rakennuttaminen Infrayksikkö 1 Yksikön päällikkö 23.11.2017 § 106

Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Rakennuttaminen Infrayksikkö 1 Yksikön päällikkö 12.10.2017 § 77

Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Rakennuttaminen Infrayksikkö 1 Yksikön päällikkö 26.09.2017 § 61

Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Rakennuttaminen Infrayksikkö 1 Yksikön päällikkö 15.09.2017 § 56

Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Tekninen johtaja 19.07.2017 § 32

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 29.06.2017 § 11

Yleisten töiden lautakunta 22.11.2016 § 448

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2244

Sörnäistenkatu 1

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alvnro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

2/2018

1 (39)

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

 

Asia/8

 

25.01.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 15

Kaupunkiympäristön rakennusten ja yleisten alueiden jaoston esitys kaupunginhallitukselle Helsingin Medialukion julkisivun ja vesikaton uusinnan sekä ilmanvaihdon muutostöiden hankesuunnitelman hyväksymiseksi

HEL 2018-000287 T 10 06 00

Kiinteistötunnus 091-040-0110-0005, Pysyvä rakennustunnus 22445, Moisiontie 3, 00730 Helsinki

Esitys

A

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto esitti kaupunginhallitukselle Helsingin Medialukion 4.1.2018 päivätyn hankesuunnitelman hyväksymistä siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 8 268 brm² ja rakentamiskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 8 310 000 euroa lokakuun 2017 kustannustasossa.

Päätös tehdään ehdolla, että kasvatuksen ja koulutuksen toimiala antaa hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon.

B

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa kaupunkiympäristön toimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden jatkamaan hankkeen suunnittelua odottamatta hankepäätöstä.

Esittelijä

vs. tekninen johtaja

Sari Hildén

Lisätiedot

Toni Lähdemäki, projektipäällikkö, puhelin: 310 39351

toni.lahdemaki(a)hel.fi

Jouko Snellman, yksikön päällikkö, puhelin: 310 40334

jouko.snellman(a)hel.fi

Liitteet

1

Hankesuunnitelma 4.1.2018

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Esitysehdotus

Esitys on ehdotuksen mukainen.

Tiivistelmä

Helsingin Medialukiossa korjataan rakennuksen vaippa (julkisivut, vesikatto ja ikkunat) kokonaisuudessaan kiinteistön vanhoissa osissa, jotka ovat valmistuneet vuosina 1964, 1967 ja 1981. Vuonna 2004 valmistuneessa uudessa osassa tätä korjausta ei tarvitse tehdä. Samalla tehdään ilmanvaihdon muutostyöt, jolla saadaan sisäilman laatu ja energian säästö nykyvaatimusten tasolle. Ilmanvaihdon riittävyyttä lisätään myös suunnitellun oppilasmäärän lisäyksen takia (noin sata oppilasta). Työt tehdään viidessä eri vaiheessa ja sääsuojattuna.

Hankesuunnitelma on liitteenä 1. Hankesuunnitelman tekniset asiakirjat ovat nähtävinä kaupunkiympäristön toimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden rakennuttaminen -palvelussa.

Hankesuunnitelma on lähetetty lausunnolle kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle.

Esittelijän perustelut

Yleistä hankkeesta

Helsingin Medialukiossa on kuntotutkimuksissa todettu olevan ulkoseinärakenteiden eristeissä mikrobikasvustoa. Vesikatto on joillain osa-alueilla vuotanut. Rakennuksessa on oireiltu pitkään ja oireilut esiintyvät rakennuksen vanhoilla osilla, joissa on puutteellinen ilmanvaihto. Ilmanvaihtoa on yritetty vuosien varrella parantaa.

Tässä hankkeessa puretaan vaurioituneet tiilijulkisivut eristeineen, ikkunoineen ja sokkelihalkaisuineen. Vesikatto puretaan ja eristeet vaihdetaan. Julkisivun ja vesikaton uusinnalla parannetaan rakenteiden kosteusteknistä toimivuutta ja parannetaan rakenteiden energiatehokkuutta.

Ilmanvaihdolle tehdään muutostyöt, joilla saadaan ilmamäärät nykyvaatimusten mukaisiksi. Uusia ilmanvaihtokonehuoneita rakennetaan kaksi kappaletta ja ilmanvaihdolle tehdään tarvittavat kanavointi ja päätelaite muutokset ilmanjaon parantamiseksi. Uudet ilmanvaihtokoneet kolme kappaletta ovat varustettu lämmöntalteenotolla.

Hanke on välttämätön toteuttaa sisäilmaolosuhteiden parantamisen-, ja energiasäästötavoitteiden takia.

Rakennustyöt muuttavat julkisivua ja muutostöille vaaditaan rakennuslupa.

Viranomaisten ennakkolausunnot

Rakennusvalvonnan ennakkolausunnoissa julkisivumuutoksen julkisivun tiilimuurauksen vaihtuminen tiilipintaiseksi verhouslevyksi ja puuikkunoiden vaihto puu / alumiini-ikkunaisiksi voidaan rakennusvalvontaviranomaisen mukaan toteuttaa.

Ilmanvaihdonmuutostöiden vaatimat uudet konehuoneet (2 kpl) ovat rakennusvalvontaviranomaisen mukaan liian massiiviset ja Paroc elementit (peltipinta) eivät konehuoneiden julkisivupintana käy.

Suunnitteluryhmän kesken eri vaihtoehtoja ilmanvaihdon muutostöille on tutkittu ja nyt esitetty kahden uuden konehuoneen vaihtoehto on paras ja kustannustehokkain.

Rahoitus

Kaupunginhallitus päätti merkitä 15.12.2017 tiedoksi talousarvion 2017 ja taloussuunnitelman rakentamisohjelmassa vuosina 2017 - 2026.

Helsingin Medialukion julkisivun ja vesikaton uusinnan ilmanvaihdon muutoshankkeelle on varattu 7,3 miljoonan euroa ja rakentamisen ajoitus 2018 - 2020. Hankkeen rahoitustarve 8,31 miljoonaa euroa otetaan huomioon rakentamisohjelmaa vuosille 2017 - 2026 tarkistettaessa.

Kustannukset ja vaikutukset käyttötalouteen

Kaupunkiympäristön toimialan rakennetun omaisuuden hallinnan laatima hankesuunnitteluvaiheen (HKA) kustannusarvio on 8 310 000 euroa arvonlisäverottomana; kausi lokakuu/2017.

Vuokravaikutus

Vuokranmääräytymisperusteena pinta-ala 7 460 htm².

Kaupunkiympäristön toimialan rakennetun omaisuuden hallinnan asiakaspäällikön mukaan vuokra tulee olemaan 18,57 euroa/htm²/kuukaudessa. Vuokrakustannukset ovat 116 152,20 euroa/kk ja 1 393 826,40 euroa/vuodessa.

Pääomavuokra noin 15,57 euroa/htm²/kk (korko 3 %)

Ylläpitovuokra           3,00 euroa/htm²/kk (vuoden 2017 tasossa) 

Yhteensä                18,57 euroa/htm²/kk (takaisinmaksuaika 20 vuotta).

Kaupunkiympäristön toimialan Rakennetun omaisuuden hallinta / Rakennuttaminen esittää hankkeen vuokravaikutuksen Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle.

Väistötilakustannus

Väistötilat on tehty kesällä 2017 ja ne ovat olleet käytössä elokuusta saakka. Koulurakennuksen yksi osa on ollut siitä asti poissa käytöstä.

Korjaustyöt alkavat poissa käytöstä olevasta osasta.

Väistötilan perustuksien rakennustyöt sekä vesi, viemäri ja sähköliittymä töiden kustannukset ja väistötilojen suunnittelukustannukset ovat yhteensä 281 000 euroa alv. 0 %. 

Väistötilan vuokrakustannukset ovat 37 kuukauden ajalle 303 400 euroa.

Väistötilan yhteenlasketut kustannukset ovat 584 400 euroa alv. 0 %.

Aikataulu ja toteutus

Rakentaminen alkaa 4-5/2018, ja työ valmistuu 5-6/2020.

Kaupunkiympäristön toimiala vastaa hankkeen toteuttamisesta ja kiinteistön ylläpidosta.

Esittelijä

tekninen johtaja

Jaakko Stauffer

Lisätiedot

Toni Lähdemäki, projektipäällikkö, puhelin: 310 39351

toni.lahdemaki(a)hel.fi

Jouko Snellman, yksikön päällikkö, puhelin: 310 40334

jouko.snellman(a)hel.fi

Liitteet

1

Hankesuunnitelma 4.1.2018

Oheismateriaali

1

Kustannusarvio (HKA) 16.12.2017

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Tiedoksi

Kaupunginhallitus

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

Rakennuttaminen -palvelu

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2244

Sörnäistenkatu 1

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alvnro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

2/2018

1 (39)

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

 

Asia/9

 

25.01.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 16

Talvihoidon varautumissuunnitelma 2017 - 2021

HEL 2017-013806 T 10 05 03

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä liitteen 1 talvihoidon varautumissuunnitelman 2017 - 2021 ohjeellisena noudatettavaksi.

Esittelijä

vs. tekninen johtaja

Sari Hildén

Lisätiedot

Tarja Myller, ylläpitoinsinööri, puhelin: 310 38538

tarja.myller(a)hel.fi

Liitteet

1

Talvihoidon_varautumissuunnitelma_2017 - 2021

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Stara

Esitysteksti
Liite 1
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Kaupunkiympäristön toimialan ylläpitopalvelu on uudistanut talvihoidon varautumissuunnitelman talvikaudesta 2017 - 2018 talvikauteen 2020 - 2021 saakka ja päivittänyt sen uuden organisaation mukaiseksi. Varautumissuunnitelma on laadittu ensimmäisen kerran vuonna 2011 ja sitä on päivitetty runsaslumisten talvien kokemusten perusteella edellisen kerran vuonna 2013.

Varautumissuunnitelma

Varautumissuunnitelma on jaettu kolmeen osaan. Ensimmäisessä osassa esitetään talvikauteen valmistautumisen vuosittaiset tehtävät siten, että toimenpidevalmius on varmistettu talvikauden alkaessa. Toisessa osassa kerrotaan tilaajan talvenaikaisesta toiminnasta. Kolmannessa osassa esitetään runsaan lumentulon aiheuttaman poikkeusolon kriteerit ja erityistoimet.

Osa 1: Valmistautuminen talvikauteen

Ensimmäiseen osaan sisältyvät tehtävät ovat

- yhteistyön varmistaminen Ilmatieteen laitoksen kanssa
- urakoitsijoiden talvihoidon työsuunnitelmien tarkistus
- lumenvastaanottopaikkojen tarkistus
- muiden lumensäilytyspaikkojen selvittäminen (muut yleiset alueet, tontit)
- osittain aurattavien katujen tarkistaminen
- talviaikaisten liikenne- ja pysäköintijärjestelyjen määrittely ja päättäminen
- ulkoisen viestinnän suunnitelman laatiminen.

Ennen talvikautta varmistetaan lumitilanteen seurantamenettely Ilmatieteen laitoksen kanssa ja tarkistetaan urakoitsijoiden talvihoidon tarkennetut työsuunnitelmat resursseineen ja varallaoloineen normaalitoiminnassa sekä poikkeusoloissa.

Varsinaisten lumenvastaanottopaikkojen sekä niiden varapaikkojen toimintavalmius ja -varmuus sekä aukioloajat tarkistetaan.

Muiden yleisten alueiden ja rakentamattomien tonttien käyttömahdollisuudet lumen läjitykseen selvitetään. Runsaslumisena talvena lunta pyritään läjittämään lähialueilla haitat ja turvallisuusriskit minimoiden.

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta antaa kunnalle mahdollisuuden päättää, että määrätty katu tai kadun osa pidetään talvella kunnossa vain osittain, jos liikenteelle ei aiheudu siitä huomattavaa haittaa. Kyseiset kadut, yleensä katuosat, esitetään varautumissuunnitelmassa osittain talvihoidettaviksi kaduiksi.

Talviaikaiset laajamittaiset katujen pysäköintijärjestelyt valmistellaan yhteistyössä maankäytön ja kaupunkirakenteen toimialan liikenne- ja katusuunnittelupalvelun ja talvihoidon urakoitsijoiden kanssa. Pysäköintijärjestelyiden määrää on lisätty vuosittain merkittävästi. Lisäksi kartoitetaan asukaspysäköintiin tarkoitetut lisäpysäköintipaikat ja autohotellien käyttömahdollisuudet runsaslumisille talville.

Ulkoisen viestinnän suunnitelmassa esitetään, miten talvikauden aikana viestitään ajankohtaisista asioista asukkaille ja medialle. Kaupunkiympäristön toimialan Internet-sivuille on koottu talvihoitoon liittyviä tietoja hoitokäytännöistä, vastuujaoista ja sähköisistä palveluista.

Osa 2: Toiminta talven aikana

Varautumisen toisessa osassa kuvataan tilaajan olennaiset talvikauden aikaiset työtehtävät, joista tärkeimmät ovat talvihoitotöiden ja työn laadun toteutumisen seuranta ja valvonta sekä lumitilanteen kehittymisen tarkkailu. Talvikauden jälkeen tilaaja järjestää talvihoidon yhteistyötilaisuuden urakoitsijoiden kanssa.

Talvihoidon laadun toteutumista seurataan talven aikana

- Staran ja yksityisten urakoitsijoiden kanssa kuukausittaisilla työmaakierroksilla ja -kokouksilla
- kenttävalvonnalla
- asiakaspalautteen perusteella.

Osa 3: Varautuminen runsaaseen lumentuloon

Varautumissuunnitelman kolmannessa osassa kuvataan varautuminen poikkeavan runsaaseen lumentuloon, määritellään poikkeuksellisen lumitilanteen kriteerit ja poikkeavan lumitilanteen vaatimat erityistoimet.

Talven aikana lumitilannetta seurataan jatkuvasti. Yleiset alueet -yksikkö on vastuussa lumitilanteen seuraamisesta ja kutsuu koolle erityistoimien käynnistämisestä päättävän johtoryhmän keliennusteiden ja lumenpaksuuden raja-arvon täyttyessä. Erityistoimien kustannukset eivät kuulu normaaleihin ylläpidon sopimuksiin, joten toimien käynnistäminen edellyttää hyväksytyn talousarvion ylittävää lisärahoitusta.

Erityistoimia toteuttamaan perustetaan toteutusryhmä, jonka käsiteltäviä asioita ovat

- kohdistettujen erityistoimien toteutus 
- laatuvaatimusten lieventäminen
- töiden tilanteen ja edistymisen seuranta katualueilla alueittain
- lumen poistamisen ja lumenvastaanottopaikkojen kapasiteetin varmistaminen
- tilapäisten liikennejärjestelyjen lisääminen
- lisäpysäköintipaikkojen käyttöönotto ja viestintä.

Erityistoimet ja lisäresurssit kohdistetaan ensisijaisesti kantakaupunkiin ja joukkoliikennekatujen liikenteen sujuvuuden turvaamiseen. Esikaupunkialueiden aluekeskuksissa erityistoimia voidaan resurssien puitteissa käynnistää samaan aikaan.

Poikkeusoloissa toteutusryhmä voi sallia poikkeamisen sopimusasiakirjojen talvihoidon laatuvaatimuksista.

Toteutusryhmä kokoontuu talvihoidon tilanteen vaatiman tarpeen mukaan, tarvittaessa päivittäin, käytännön töiden edistymisen seuraamiseksi.

Varalumenvastaanottopaikkoja pyritään avaamaan tarpeen mukaan pikaisesti ja viimeistään varsinaisten lumenvastaanottopaikkojen täyttyessä. Varavastaanottopaikoille ohjataan pääasiassa Staran ja urakoitsijoiden lumikuormat, ja kiinteistöiltä ajetut lumikuormat ohjataan edelleen varsinaisille lumenvastaanottopaikoille.

Asukkaiden edun mukaista on, että katujen käytettävyyden palauttamiseksi katujen varret saadaan puhdistettua lumesta mahdollisimman nopeasti. Siirtokehotuskylttejä ja tilapäisiä liikennejärjestelyjä lisätään kaduille, joita ei muuten pystytä puhdistamaan tai liikenne ei mahdu lumesta johtuneen kaventuneen ajoradan vuoksi normaalisti kulkemaan. Kantakaupungissa otetaan käyttöön asukaspysäköintiin tarkoitetut lisäpysäköintipaikat.

Asukkaille tiedotetaan tilapäisistä järjestelyistä kaupunkiympäristön verkkosivuilla.

Pysäköinnin- ja alueidenvalvonnan tarkastajien kanssa tehdään tiivistä yhteistyötä.

Esittelijä

tekninen johtaja

Jaakko Stauffer

Lisätiedot

Tarja Myller, ylläpitoinsinööri, puhelin: 310 38538

tarja.myller(a)hel.fi

Liitteet

1

Talvihoidon_varautumissuunnitelma_2017 - 2021

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Stara

Esitysteksti
Liite 1
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2244

Sörnäistenkatu 1

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alvnro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

2/2018

1 (39)

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

 

 

 

25.01.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

MUUTOKSENHAKUOHJEET

1

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 8, 9, 10, 12, 15 ja 16 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

2

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Pöytäkirjan 11 §.

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

        hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu

        miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi

        millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:

Radanrakentajantie 5

 

00520 HELSINKI

Sähköpostiosoite:

markkinaoikeus@oikeus.fi

Faksinumero:

029 56 43314

Käyntiosoite:

Radanrakentajantie 5

Puhelinnumero:

029 56 43300

 

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

        päätös, johon haetaan muutosta

        miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi

        perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

        päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä

        todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta

        asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle

Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

3

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 13 ja 14 §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

        se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)

        kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin  kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

        päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu

        miten päätöstä halutaan oikaistavaksi

        millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi

        oikaisuvaatimuksen tekijä

        millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen

        oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.


 

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

Risto Rautava

puheenjohtaja

 

 

 

 

Anne Mattsson

pöytäkirjanpitäjä

 

 

Pöytäkirja tarkastettu

 

 

 

Jaakko Meretniemi

 

 

Asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu.

 

Pöytäkirja on pidetty nähtävänä yleisessä tietoverkossa osoitteessa www.hel.fi 01.02.2018.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2244

Sörnäistenkatu 1

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alvnro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566