Helsingin kaupunki | Esityslista | 1/2016 |
|
Kulttuuri- ja kirjastolautakunta |
|
| |
|
|
| |
| 26.01.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
Kulttuuri- ja kirjastolautakunta
ESITYSLISTA
1 - 2016
|
|
KOKOUSKUTSU |
|
|
|
Kokousaika | 26.01.2016 klo 16:15 |
Kokouspaikka | Kulttuurikeskus, Kalevankatu 6 |
Käsitellään | Tällä esityslistalla mainitut asiat |
|
|
| Kulttuuri- ja kirjastolautakunta |
|
|
|
|
Asia |
| Sivu |
Sisältö- ja tukipalvelut
1 | Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta | 1 |
2 | Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano | 2 |
3 | Kaupunginkirjaston esitys vuoden 2016 investointimäärärahojen ylityksestä | 3 |
4 | Talousarvion noudattamisohjeet vuonna 2016 | 5 |
5 | Keskustakirjaston tontilla olevien aukioiden nimeäminen | 7 |
Kulttuuripolitiikka
1 | Ilmoitusasiat | 9 |
2 | Selvitys ikäihmisten kulttuuripalveluiden rahoittamisesta valtionperintörahojen kautta | 10 |
3 | Kohdeavustusten myöntäminen, 1. jako | 13 |
4 | Kehittämisavustukset vuodelle 2016 | 17 |
5 | Teatteriyhdistys Tuike ry:n oikaisuvaatimus taide- ja kulttuuriyhteisöjen toiminta-avustuksiin vuodelle 2016 | 21 |
6 | Nukketeatteri Sampon kannatusyhdistys ry:n oikaisuvaatimus taide- ja kulttuurilaitosten toiminta-avustuksiin vuodelle 2016 | 24 |
7 | Muut mahdolliset asiat | 28 |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 4700 | Kalevankatu 6 | +358 9 310 37012 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 10 | Faksi |
| Alv.nro |
kulttuuri@hel.fi | http://www.hel.fi/kulttuuri | +358 9 310 37009 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 1/2016 | 1 (28) |
Kulttuuri- ja kirjastolautakunta |
|
| |
|
| Sistu/Ktj/1 | |
| 26.01.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
1
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätösehdotus
Kulttuuri- ja kirjastolautakunta päättää todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Samalla kulttuuri- ja kirjastolautakunta päättää valita pöytäkirjantarkastajiksi jäsenet Outi Alanko-Kahiluoto ja Risto Kolanen.
Esittelijä
kirjastotoimen johtaja
Tuula Haavisto
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 4700 | Kalevankatu 6 | +358 9 310 37012 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 10 | Faksi |
| Alv.nro |
kulttuuri@hel.fi | http://www.hel.fi/kulttuuri | +358 9 310 37009 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 1/2016 | 1 (28) |
Kulttuuri- ja kirjastolautakunta |
|
| |
|
| Sistu/Ktj/2 | |
| 26.01.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
2
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano
Päätösehdotus
Kulttuuri- ja kirjastolautakunta päättää, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
Esittelijä
kirjastotoimen johtaja
Tuula Haavisto
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 4700 | Kalevankatu 6 | +358 9 310 37012 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 10 | Faksi |
| Alv.nro |
kulttuuri@hel.fi | http://www.hel.fi/kulttuuri | +358 9 310 37009 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 1/2016 | 1 (28) |
Kulttuuri- ja kirjastolautakunta |
|
| |
|
| Sistu/Ktj/3 | |
| 26.01.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
3
Kaupunginkirjaston esitys vuoden 2016 investointimäärärahojen ylityksestä
HEL 2016-000354 T 02 02 00
Päätösehdotus
Kulttuuri- ja kirjastolautakunta päättää merkitä tiedoksi kaupunginkirjaston esityksen 8.1.2016 kaupunginhallitukselle, että kaupunginkirjasto voisi ylittää vuoden 2016 talousarviokohdalle 8 09 19 osoitetun irtaimen omaisuuden määrärahan yhteensä 235 000 eurolla.
Esittelijän perustelut
Vuoden 2015 talousarvion noudattamisohjeissa todetaan, mikäli hallintokunnalla on loppuvuoteen siirtyviä investointihankkeita, joiden seuraavalle vuodelle siirtyvä rahoitustarve on selvinnyt vasta vuoden 2016 talousarvioehdotuksen käsittelyn jälkeen, hallintokunta voi tehdä määrärahan ylitysesityksen tälle hankkeelle. Perusteena on vastaavansuuruinen määrärahasäästö vuonna 2015. Ylitysesitys on tehtävä kaupunginkanslialle viimeistään 8.1.2016.
Kaupunginkirjasto esitti kirjeellään 8.1.2016 kaupunginhallitukselle, että kaupunginkirjasto voisi ylittää vuoden 2016 talousarviokohdalle 8 09 19 osoitetun irtaimen omaisuuden määrärahan yhteensä 235 000 eurolla.
Irtaimen omaisuuden hankintoihin oli kaupunginkirjastolla vuonna 2015 käytettävissä 1 438 000 euron määräraha, johon sisältyi kaupunginvaltuuston 11.2.2015 hyväksymä 275 000 euron ylitysoikeus.
Irtaimen omaisuuden määrärahasta arvioidaan vuodelta 2015 jäävän käyttämättä 235 000 euroa, joka tulisi myöntää vuoden 2016 talousarvioon.
Ylitysesitys kohdistuu Töölön kirjastotalon peruskunnostushankkeesta kaupunginkirjastolle aiheutuvien menojen kattamiseen.
Töölön peruskunnostushanke alkoi loppuvuonna 2014 ja kestää kesälle 2016. Monivuotisella laajalla hankkeella on merkittävä vaikutus kaupunginkirjaston investointimäärärahoihin sekä investointien jaksotukseen ja vuosisuunnitteluun.
Vuosina 2014 ja 2015 kirjasto on rahoittanut investointimäärärahoista mm. Töölön kuluneiden kalusteiden uudelleenverhoilua ja kunnostusta sekä toteuttanut rajoitetusti kalustehankintoja, mutta hankkeen aloituksen viivästyttyä, ei kirjasto ole voinut toteuttaa hankintoja alkuperäisen suunnitelman mukaisesti.
Vuodelta 2015 käyttämättä jäänyt määräraha kohdistuu vuonna 2016 Töölön uudelleen kalustamiseen sekä tietotekniseen varusteluun.
Esittelijä
kirjastotoimen johtaja
Tuula Haavisto
Lisätiedot
Ari Tirri, talouspäällikkö, puhelin: 310 85510
ari.tirri(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Tiedoksi
Kaupunginkanslia
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 4700 | Kalevankatu 6 | +358 9 310 37012 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 10 | Faksi |
| Alv.nro |
kulttuuri@hel.fi | http://www.hel.fi/kulttuuri | +358 9 310 37009 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 1/2016 | 1 (28) |
Kulttuuri- ja kirjastolautakunta |
|
| |
|
| Sistu/Ktj/4 | |
| 26.01.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
4
Talousarvion noudattamisohjeet vuonna 2016
HEL 2016-000347 T 02 02 00
Päätösehdotus
Kulttuuri- ja kirjastolautakunta päättää merkitä vuoden 2016 talousarvion noudattamisohjeet tiedoksi.
Esittelijän perustelut
Kaupunginhallitus on 7.12.2015 hyväksynyt vuoden 2016 talousarvion noudattamisohjeet, jossa todetaan mm. seuraavaa:
Hallintokuntien toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava hyväksyttyä talousarviota. Toiminta on suunniteltava ja investoinnit ajoitettava siten, että talousarvioon merkitty määräraha riittää. Lisäksi on varmistettava, että sitovat tulostavoitteet ja toiminnalliset tavoitteet saavutetaan käytettävissä olevin määrärahoin.
Virastoilla on käytössään talousarvion mukaiset määrärahat, joiden puitteissa on toteutettava työehtosopimusten mukaiset palkankorotukset.
Kaupungin johtamisjärjestelmän uudistuksesta ja valtion sote- ja itse-hallintouudistuksesta johtuen, kaikkia kaupungin organisaatio- ja henkilöstömuutoksia tarkastellaan yhtenä kokonaisuutena.
Virastojen ja liikelaitosten tulee raportoida merkittävistä kaupungin rahankäyttöön vaikuttavista toimintaympäristön muutoksista tai viraston oman toiminnan muutoksista kaupunginkanslian talous- ja suunnittelu-osastolle. Ensisijaisena tavoitteena on aina muutosten sopeuttaminen talousarvioon. Sopeuttaminen tulee aloittaa heti muutoksen tullessa tietoon.
Talousarvion toteutumisennuste laaditaan vuonna 2016 vähintään neljä kertaa. Talousarvion toteutumisennusteessa myös ennustetaan kaikkien talousarviossa esitettyjen sitovien toiminnallisten tavoitteiden toteutumista sekä seurataan muiden toiminnallisten tavoitteiden toteutumista. Toteutumisennusteen yhteydessä virastojen ja liikelaitosten tulee raportoida myös talousarvion toteutumiseen vaikuttavat merkittävät poikkeamat toimintaympäristössä.
Lauta- ja johtokunnilta sekä virastoilta edellytetään taloudellisen kehityksen seuraamista ja tarvittaessa valmiutta sopeuttaa toimintansa muuttuvissa tilanteissa talousarvion mukaiseksi.
Vuoden 2016 noudattamisohjeet (linkki).
Esittelijä
kirjastotoimen johtaja
Tuula Haavisto
Lisätiedot
Ari Tirri, talouspäällikkö, puhelin: 310 85510
ari.tirri(a)hel.fi
Anna Mattila, yhteispalvelupäällikkö, puhelin: 310 29871
anna.mattila(a)hel.fi
Oheismateriaali
1 | Vuoden 2016 talousarvion noudattamisohjeet (korjattu 7.12.2015) |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 4700 | Kalevankatu 6 | +358 9 310 37012 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 10 | Faksi |
| Alv.nro |
kulttuuri@hel.fi | http://www.hel.fi/kulttuuri | +358 9 310 37009 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 1/2016 | 1 (28) |
Kulttuuri- ja kirjastolautakunta |
|
| |
|
| Sistu/Ktj/5 | |
| 26.01.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
5
Keskustakirjaston tontilla olevien aukioiden nimeäminen
HEL 2015-009200 T 10 03 07
Päätösehdotus
Kulttuuri- ja kirjastolautakunta päättää nimetä keskustakirjaston tontilla Sanomatalon ja Töölönlahdenkadun rajaaman aukion Sananvapaudenaukioksi–Yttrandefrihetsplatsen ja pääsisäänkäynnin lipan alle muodostuvan aukion, joka rajautuu lännessä Makasiinipuistoon Helle Kannilan aukioksi–Helle Kannilas plats.
Lisäksi lautakunta kehottaa kaupunginkirjastoa neuvottelemaan nimien lisäämisestä virallisille kartoille kiinteistöviraston kaupunkimittausosaston kanssa.
Esittelijän perustelut
Nimistötoimikunta (18.11.2015, § 54) käsitteli kulttuuri- ja kirjastolautakunnan aloitetta, jossa esitettiin keskustakirjaston, Sanomatalon ja Töölönlahdenkadun rajaaman aukion nimeämistä Sananvapaudenaukioksi. Lisäksi kaupunginkirjaston taholta välitettiin suullinen toive, että valtion kirjastotoimiston johtaja, kirjasto-opin lehtori, kirjastoneuvos Helle Kannilaa (1896–1972) voitaisiin muistaa keskustakirjaston läheisyydessä nimeämällä jokin kohde hänen mukaansa. Nimistötoimikunta on käsitellyt kaupunginkirjaston aloitetta Helle Kannilan muistamisesta aiemmin 26.8.2009, ja Helle Kannilan nimi on tällöin hyväksytty nk. nimipankkiin.
Nimistötoimikunta ei nähnyt estettä sille, että Helsingin kaupunginkirjasto ottaa kulttuuri- ja kirjastolautakunnan päätöksellä käyttöön tontin sisäiset nimet Sananvapaudenaukio–Yttrandefrihetsplatsen ja Helle Kannilan aukio–Helle Kannilas plats. Toinen nimettävistä kohteista voi olla lautakunnan harkinnan mukaan keskustakirjaston, Sanomatalon ja Töölönlahdenkadun rajaama aukio tontilla, ja toinen voi olla tontilla pääsisäänkäynnin lipan alle muodostuva aukio, joka rajautuu lännessä Makasiinipuistoon.
Nimistötoimikunta katsoi, että päätösvalta tontin sisäisten aukioiden nimeämisestä on kulttuuri- ja kirjastolautakunnalla. Kirjastotoimi voi nimeämispäätöksen jälkeen tarvittaessa neuvotella nimien lisäämisestä virallisille kartoille kiinteistöviraston kaupunkimittausosaston kanssa.
Kaupunginkirjasto esittää, että lautakunta nimeää keskustakirjaston tontilla Sanomatalon ja Töölönlahdenkadun rajaaman aukion Sananvapaudenaukioksi–Yttrandefrihetsplatsen ja pääsisäänkäynnin lipan alle muodostuvan aukion, joka rajautuu lännessä Makasiinipuistoon Helle Kannilan aukioksi–Helle Kannilas plats
Esittelijä
kirjastotoimen johtaja
Tuula Haavisto
Lisätiedot
Tuula Haavisto, kirjastotoimen johtaja, puhelin: 310 85500
tuula.haavisto(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, kulttuuri- ja kirjastolautakunta |
Päätöshistoria
Nimistötoimikunta 18.11.2015 § 54
Nimistötoimikunta 14.10.2015 § 32
Nimistötoimikunta 16.09.2015 § 25
Kulttuuri- ja kirjastolautakunta 25.08.2015 § 101
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 4700 | Kalevankatu 6 | +358 9 310 37012 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 10 | Faksi |
| Alv.nro |
kulttuuri@hel.fi | http://www.hel.fi/kulttuuri | +358 9 310 37009 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 1/2016 | 1 (28) |
Kulttuuri- ja kirjastolautakunta |
|
| |
|
| Kupo/Kultj/1 | |
| 26.01.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
1
Ilmoitusasiat
Päätösehdotus
Kulttuuri- ja kirjastolautakunta päättää merkitä tiedoksi seuraavat asiat:
Kaupungin talousarvio vuodeksi 2016 ja taloussuunnitelma vuosiksi 2016−2018
Kaupunginvaltuusto päätti 2.12.2015 § 328 kaupunginhallituksen ehdotuksen mukaisesti hyväksyä talousarvion vuodeksi 2016 ja taloussuunnitelman ohjeellisena vuosille 2016−2018.
Talousarvio 2016 ja taloussuunnitelma 2016–2018
Vuoden 2017 talousarvioehdotuksen ja vuosien 2017–2019 taloussuunnitelmaehdotuksen käsittelyjärjestys
Kaupunginhallitus päätti 7.12.2015 § 1176 merkitä tiedoksi vuoden 2017 talousarvioehdotuksen ja vuosien 2017–2019 taloussuunnitelmaehdotuksen käsittelyjärjestyksen.
Lähiöprojektin projektisuunnitelma kaudelle 2016−2017
Kaupunginhallitus päätti 14.12.2015 § 1212 hyväksyä lähiöprojektin projektisuunnitelman 2016−2017. Lisäksi kaupunginhallitus päätti kehottaa hallintokuntia ottamaan vuosien 2016−2017 toiminnassaan huomioon lähiöprojektin tavoitteet sekä jatkamaan ja tehostamaan hallintokuntien välistä yhteistyötä.
Lähiöprojekti projektisuunnitelma 2016-2017
Esittelijä
kulttuurijohtaja
Stuba Nikula
Lisätiedot
Miska Toiviainen, suunnittelija, puhelin: 310 37012
miska.toiviainen(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 4700 | Kalevankatu 6 | +358 9 310 37012 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 10 | Faksi |
| Alv.nro |
kulttuuri@hel.fi | http://www.hel.fi/kulttuuri | +358 9 310 37009 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 1/2016 | 1 (28) |
Kulttuuri- ja kirjastolautakunta |
|
| |
|
| Kupo/Kultj/2 | |
| 26.01.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
2
Selvitys ikäihmisten kulttuuripalveluiden rahoittamisesta valtionperintörahojen kautta
HEL 2016-000376 T 00 01 01
Päätösehdotus
Kulttuuri- ja kirjastolautakunta päättää merkitä tiedoksi liitteenä olevan selvityksen ikäihmisten kulttuuripalveluiden rahoituksesta Helsingissä. Lisäksi lautakunta kehottaa Helsingin kulttuurikeskusta selvittämään mahdollisuutta käyttää valtionperintörahoja ikääntyneiden kulttuuripalveluiden rahoittamiseen ja siihen liittyvään kehitystyöhön.
Esittelijän perustelut
Helsingissä on 2010-luvulta lähtien kiinnitetty erityistä huomiota ikääntyneiden kulttuurioikeuksien toteutumiseen ja kulttuuripalveluiden kehittämiseen. Yksi tähän liittyvistä keskeisistä teemoista on kysymys toiminnan rahoituksesta.
Helsingin kulttuurikeskus antoi vuonna 2015 toimeksiannon FM Anna-Mari Rosenlöfille kartoittaa ikääntyneiden kulttuuripalveluiden rahoitusta Helsingissä. Selvityksessä tuli kiinnittää erityistä huomiota niin sanottuihin neljännen ja viidennen iän ikäihmisiin, eli heihin, joiden toimintakyky on jo selvästi heikentynyt. Selvityksen tavoitteena oli kartoittaa ikääntyneiden kulttuuripalveluiden rahoittajat ja rahoituksen muodot, sekä hyvät käytännöt ja kipupisteet. Kartoituksen tavoitteena oli samalla selkeyttää Helsingin kulttuurikeskuksen roolia ikääntyneiden kulttuuripalveluiden kentällä.
Valmistuneessa selvityksessä on kartoitettu hyvin laajasti ikääntyneiden kulttuuripalveluiden rahoittajat niin julkiselta kuin kolmannelta sektorilta. Julkiselta sektorilta on kartoitettu niin EU-, valtio- kuin kuntatason toimijat. Selvityksessä on huomioitu myös säätiöt sekä muiden kuntien toimivat rahoitusmallit.
Selvityksen mukaan Helsingissä on tarjolla hyväkuntoisille senioreille runsaasti ja alueellisesti kattavasti taide- ja kulttuuripalveluita. Tässä muun muassa kulttuurikeskuksen aluetaloilla on oma tärkeä roolinsa. Sen sijaan avo- ja laitoshoidossa olevien ikäihmisten taide- ja kulttuuritoiminnan rahoitus on satunnaista ja rahoitusmäärät ovat pieniä. Heidän kulttuuripalveluiden rahoitus putoaa myös monien keskeisten rahoittajien avustusten ulkopuolelle.
Selvityksen mukaan kokonaiskuva ikäihmisten kulttuuripalveluista ja niiden rahoitusvastuusta on Helsingissä hajanainen. Niin eri rahoittajien kuin kulttuuripalveluita tuottavien tahojen välistä yhteistyötä tulisikin lisätä. Ikääntyneiden kulttuuripalveluiden avustuskentällä olisi tärkeää myös mahdollistaa taiteen- ja kulttuurin ammattilaisille pitkäjänteisempi työskentely. Tällä hetkellä avustustoiminta keskittyy uusien hankkeiden tukemiseen määrällisesti pienin avustuksin. Tämä vahvistaa kulttuuripalveluiden sirpaleisuutta ja vähentää toiminnan vaikuttavuutta.
Tärkeimmät ikäihmisten kulttuuritoimintaan myönnettävät avustukset Helsingissä ovat 1) OKM:n Taiteilijoiden toimeentulon ja työllisyyden kehittäminen sekä vapaan kentän tuki -avustus, 2) TAIKE:n alueellinen kulttuurin hyvinvointivaikutuksiin suunnattu erityisavustus, 3) Helsingin kulttuurikeskuksen kohdeavustukset, kolmivuotisten kehittämishankkeiden avustus sekä vuoteen 2015 asti myös yhteisöllisten kehityshankkeiden avustus sekä 4) Suomen Kulttuurirahaston Taidetta hoitolaitokseen -avustus.
Ikääntyneiden kulttuuripalveluiden saavutettavuuden sekä palveluihin liittyvän rahoituksen vahvistamiseksi ja selkeyttämiseksi selvityksentekijä listaa neljä toimenpide-ehdotusta Helsingin kulttuurikeskukselle. Toimenpide-ehdotukset ovat:
Helsingin kulttuurikeskus on jo vahvistanut yhteistyötä eri rahoittajien kesken. Keväällä 2016 järjestetään avoin keskustelutilaisuus, jossa aiheena on ikääntyneiden kulttuuripalveluiden rahoittamiseen liittyvät teemat. Helsingin kulttuurikeskuksen johtoryhmä sekä sosiaali- ja terveysviraston sairaala-, kuntoutus- ja hoivaosaston johtoryhmä päättivät myös joulukuussa 2015, että ryhdytään selvittämään ikääntyneiden kulttuuripalveluiden koordinaatioryhmien perustamista Helsinkiin yhteistyön ja kokonaiskuvan vahvistamiseksi.
Muutamissa Suomen kunnissa avo- ja laitoshoidossa olevien ikäihmisten kulttuuritoimintaa rahoitetaan valtionperintöihin ja muihin testamentti- ja lahjoitusvaroihin perustuvien varojen kautta. Valtionperintörahoista vastaavan valtiokonttorin mukaan kunta voi nimittäin kohdentaa valtionperintörahat kunnan sosiaalisiin tai kulttuuriin liittyviin käyttötarkoituksiin. Esimerkiksi Tampereella ikäihmisten kulttuuri- ja virkistystoimintaa rahoitetaan virkistysrahaston kautta, jonka pääoma karttuu valtiokonttorin kautta saaduilla perintövaroilla sekä muilla testamentti- ja lahjoitusvaroilla. Rahaston pääoma oli 31.12.2014 2,2 miljoonaa euroa.
Helsingissä valtionperintörahaa ei tällä hetkellä kohdenneta laisinkaan kulttuuriin. Helsingin kaupunginhallitus on päättänyt 13.1.2014 § 42, että kaupunki käyttää valtionperintörahan ”sosiaali- ja terveyslautakunnan myöntämiin avustuksiin järjestöille toimintaan, jolla tuetaan voimassa olevan strategiasuunnitelman toteuttamista helsinkiläisten terveys- ja hyvinvointierojen kaventamiseksi”. Helsingissä valtionperintörahan osuus on vuosittain noin 1,5-2 miljoonaa.
Lautakunta kehottaa Helsingin kulttuurikeskusta selvittämään mahdollisuutta käyttää valtionperintörahoja ikääntyneiden kulttuuripalveluiden rahoittamiseen ja siihen liittyvään kehitystyöhön. Selvitystyö toteutetaan kulttuurikeskuksessa huomioiden myös sosiaali- ja terveysviraston edustajien näkemykset asiasta. Selvitystyön osana kartoitetaan myös mahdollisuus perustaa vastaavanlainen ikääntyneiden virkistysrahasto kuin Tampereella ikääntyneiden kulttuuri- ja virkistyspalveluiden rahoittamiseksi.
Esittelijä
kulttuurijohtaja
Stuba Nikula
Lisätiedot
Jenni Räsänen, kulttuurisuunnittelija, puhelin: 310 37842
jenni.rasanen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Ikäihmisten kulttuuripalveluiden rahoitus Helsingissä, selvitys 2016 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 4700 | Kalevankatu 6 | +358 9 310 37012 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 10 | Faksi |
| Alv.nro |
kulttuuri@hel.fi | http://www.hel.fi/kulttuuri | +358 9 310 37009 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 1/2016 | 1 (28) |
Kulttuuri- ja kirjastolautakunta |
|
| |
|
| Kupo/Kultj/3 | |
| 26.01.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
3
Kohdeavustusten myöntäminen, 1. jako
HEL 2016-000359 T 02 05 01 00
Päätösehdotus
Kulttuuri- ja kirjastolautakunta päättää myöntää kohdeavustuksia seuraavasti:
Näyttämötaide: | euroa |
Vain Yksi Pieni Teatteri | 2 000 |
Helsinki International Theatre Association ry | 3 000 |
Improvisaatioteatteriyhdistys Häpeämättömät ry | 1 500 |
Jalostamo-kollektiivi ry | 0 |
Päätös-projekti | 3 000 |
Läski-monologiesitys | 0 |
Taimine Oy -Teater Taimine | 0 |
Teatteriyhdistys Pore ry | 2 000 |
Työryhmä Hotvasa | 2 500 |
Via Crucis - Ristin Tien Tuki ry | 12 000 |
Wusheng Company osk | 4 000 |
Yhteisöteatteriryhmä Aikuiset naiset ja Petri | 2 000 |
Tanssi: | euroa |
Architects-työryhmä | 3 000 |
Imperfecto-työryhmä | 1 500 |
Katja Lundén Company | 3 000 |
Land(e)scape teoshanke | 1 500 |
Sivuun Ensemble | 3 000 |
VäkeväKollektiivi | 2 000 |
Musiikki: | euroa |
Taite ry | 3 000 |
Meidän Festivaali + Kansallisteatteri -työryhmä | 0 |
Salonkeja -hanke | 0 |
Elokuva: | euroa |
Elokuvien Aasia ry | 5 000 |
Fonto Movie Weekend | 2 000 |
Kirjallisuus: | euroa |
Nuoren Voiman Liitto ry / Poetry Jam -klubisarja | 1 500 |
Muut: | euroa |
Galleria Kandela / Jouluvalokalenteri | 1 500 |
Festivaalit: | euroa |
Etno-Espa yhdistys ry | 16 000 |
Fullsteam Records Oy / Sideways-festivaali | 0 |
Helsingin Kirjallisuusfestivaali ry | 7 000 |
Helsingin Seurakuntayhtymä | 12 000 |
Helsinki International Film Festival - Rakkautta & Anarkiaa / Season Film Festival | 7 000 |
Jäänreunalla - festivaali | 2 500 |
Esitystaiteen markkinat | 3 000 |
Maaseudun Sivistysliitto ry / Grey Cube Festival | 4 000 |
Suomi-Venäjä-seura ry / Kino Lokakuu | 3 000 |
Rajaton jazz -festivaali | 1 500 |
Yhteensä | 115 000 euroa |
Kaupungilla on oikeus periä avustus tai sen osa takaisin, mikäli avustuksen saaja ei noudata lautakunnan hyväksymiä avustusehtoja.
Jalostamo-kollektiivin hanke ei ole ensisijaisesti avustuksen tarpeessa, koska se on saanut alkuperäisessä toteuttamisvaiheessa Tampereella huomattavaa tukea ja Helsingin esityksissä hanke saa tukea Kansallisgallerialta / Kiasma-teatterilta.
Läski-produktiolle ei myönnetä avustusta, koska hankkeen voi katsoa olevan toiminta-avustusta saavan Teatteri Takomon ohjelmistoa (produktio on teatterin ohjelmistossa teatterin toimintasuunnitelmassa ja lisäksi hanke saa tukea Teatteri Takomolta sen tuotantokuluihin).
Teater Taiminelle ei myönnetä avustusta, koska yhdistys on kulttuuri- ja taidelaitosten toiminta-avustusten piirissä.
Yhteisötyöryhmän Aikuiset naiset ja Petri avustus kohdennetaan esityksistä aiheutuviin kuluihin (palkkioihin ja tilavuokriin), ei manuaalin tuotantokustannuksiin.
Meidän festivaali -hankkeelle ei myönnetä avustusta, koska hanke ei ole ensisijaisesti avustuksen tarpeessa ja hanke on osin Kansallisteatterin tukema.
Salonkeja-hankkeelle ei myönnetä avustusta, koska hanke ei ole ensisijaisesti avustuksen tarpeessa.
Fullsteam Records oy:n järjestämälle Sideways -festivaalille ei myönnetä avustusta, koska festivaali on liiketoimintaa ja yritys vastaa itse kyseisen tapahtuman taloudellisista riskeistä.
Esittelijän perustelut
Kulttuuri- ja kirjastolautakunta on hyväksynyt kohdeavustusten jakoperiaatteet kokouksessaan 8.12.2015 § 149. Lautakunta käsittelee kohdeavustuksia kaikissa kokouksissaan.
Kohdeavustuksiin on kulttuuri- ja kirjastolautakunnalla vuonna 2016 käytettävissä 708 966 euroa (2015; 736 943).
Tammikuun kokouksessa on käsiteltävänä 35 avustushakemusta, joista 29:lle hakijalle ehdotetaan myönnettäväksi avustusta yhteensä 115 000 euroa.
Hakemusten tarkemmat kuvaukset löytyvät esityslistan liitteestä.
Esittelijä
kulttuurijohtaja
Stuba Nikula
Lisätiedot
Petri Rostedt, suunnittelija, puhelin: 310 32988
petri.rostedt(a)hel.fi
Liitteet
1 | Kohdeavustukset, 1. jako 2016, liite |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, kulttuuri- ja kirjastolautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Hakijat | Oikaisuvaatimusohje, kulttuuri- ja kirjastolautakunta |
Tiedoksi
Talous- ja suunnitteluosasto
Taloushallintopalvelu-liikelaitos
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 4700 | Kalevankatu 6 | +358 9 310 37012 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 10 | Faksi |
| Alv.nro |
kulttuuri@hel.fi | http://www.hel.fi/kulttuuri | +358 9 310 37009 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 1/2016 | 1 (28) |
Kulttuuri- ja kirjastolautakunta |
|
| |
|
| Kupo/Kultj/4 | |
| 26.01.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
4
Kehittämisavustukset vuodelle 2016
HEL 2016-000356 T 02 05 01 00
Päätösehdotus
Kulttuuri- ja kirjastolautakunta päättää myöntää kehittämisavustuksia vuodelle 2016 seuraavasti (summat euroa):
Yhdistys: | 2016 | 2017 | 2018 |
Hankkeet 2014-2016 |
|
|
|
Association WHS ry | 20 500 |
|
|
Teatteri Totti ry | 15 000 |
|
|
DanceAbility Finland ry | 20 000 |
|
|
Suomalainen Barokkiorkesteri ry | 11 000 |
|
|
Tanssin talo ry | 7 500 |
|
|
Hankkeet 2015-2017 |
|
|
|
Amabile ry | 20 000 | 20 000 |
|
Helsingin Barokkiorkesteri ry | 20 000 | 20 000 |
|
Helsingin kamarikuoro ry | 10 000 | 10 000 |
|
Mad House ry | 20 000 | 20 000 |
|
Designmuseo | 20 000 | 20 000 |
|
Sairaalaklovnit ry | 10 000 | 10 000 |
|
Korjaamo Group oy | 20 000 | 20 000 |
|
Hankkeet 2016-2018 |
|
|
|
Maria Baric Company | 20 000 | 20 000 | 20 000 |
Race Horse Company | 10 000 | 10 000 | 10 000 |
Movie and Night Oy | 10 000 | 10 000 | 10 000 |
EnCanto ry | 10 000 | 10 000 | 10 000 |
Jakamaton osuus | 0 | 74 000 | 194 000 |
Yhteensä, euroa | 244 000 | 244 000 | 244 000 |
Kulttuuri- ja kirjastolautakunta vahvistaa kolmivuotiset sopimukset vuosittain, mikäli niille kaupungin budjetissa varattuun määrärahaan ei tule muutoksia ja hankkeelle asetetut tavoitteet saavutetaan
Vuonna 2015 päättyivät Teatteriyhdistys Takomo ry:n ja Urbaanin taidetanssin tuki ry:n kehittämissopimukset.
Association WHS ry:n avustus kohdennetaan teatteritilan toiminnan kehittämiseen.
Teatteri Totti ry:n avustus kohdennetaan kuurojen teatterin toiminnan vakiinnuttamiseen itsenäisenä ammattiteatterina.
DanceAbility Finland ry:n avustus kohdennetaan kehitysvammaisten tanssitoimintaedellytysten parantamiseen.
Suomalainen Barokkiorkesteri ry:n avustus kohdennetaan Fibo Collegiumin opetustoiminnan kehittämiseen sekä suurtapahtumien toteuttamiseen ja kehittämiseen.
Tanssin talo ry:n avustus kohdennetaan tanssikouluille tarkoitetun sähköisen tilausjärjestelmän kuluista aiheutuviin kustannuksiin.
Amabile ry:n avustus kohdennetaan syrjäytyneiden ja syrjäytymisvaarassa olevien lasten ja nuorten musiikkiopetuksen mahdollistamisen kehittämiseen.
Helsingin Barokkiorkesteri ry:n avustus kohdennetaan yhdistyksen toiminnan kansainvälistymisen kehittämiseen.
Helsingin kamarikuoro ry:n avustus kohdennetaan yhdistyksen toiminnan kansainvälistymisen kehittämiseen.
Mad House ry:n avustus kohdennetaan yhdistyksen toiminnan kehittämiseen (tilahanke ja ympärivuotinen toiminta).
Designmuseon avustus kohdennetaan lasten ja nuorten muotoilukasvatuksen kehittämiseen (kurssimuotoinen toiminta kouluissa ja vapaa-ajalla).
Sairaalaklovnit ry:n avustus kohdennetaan uusien toimintamallien luomiseen ja toiminta-alueiden laajentamiseen.
Korjaamo Group Oy:n avustus kohdennetaan Kino Art House -teatterin perustamiseen ja kehittämiseen.
Maria Baric Companyn avustus kohdennetaan taiteellisen toiminnan kehittämiseen ja juurruttamiseen osaksi alueellista toimintaa ja identiteettiä.
Race Horse Companyn avustus kohdennetaan yhdistyksen toiminnan kansainvälistymisen kehittämiseen.
Movie and Night oy:n avustus kohdennetaan elokuvateatteri Rivieran toiminnan aloittamiseen ja kehittämiseen.
Encanto Music ry:n avustus kohdennetaan Taidesalongit -hankkeen kehittämiseen ja vakiinnuttamiseen.
Esittelijän perustelut
Kehittämisavustuksen tavoite on mahdollistaa uudenlaisia toimintamalleja ja kulttuuritoimintaa katvealueilla sekä edistää alan toimijoiden yhteistyötä. Avustusta myönnetään helsinkiläisille taide- ja kulttuurialan rekisteröityneille yhteisöille lähtökohtaisesti kolmevuotisiin kehityshankkeisiin. Sitä voidaan myöntää myös kulttuurialan EU-hankkeille ns. vastinrahana. Lautakunta päätti kehityshankkeiden arviointikriteereistä kokouksessaan 8.12.2015 § 149.
Vuodelle 2016 kehittämisavustuksiin varattiin 244 000 euron määräraha lautakunnan kokouksessa 8.12.2015 § 145. Tässä lautakunnan kokouksessa määrärahasta myönnetään avustuksia 244 000 eurolla.
Hankkeen toteuttaja ja kulttuurikeskus määrittelevät yhdessä sopimuskauden tavoitteet, joiden toteutumista kulttuurikeskus seuraa vuosittain. Avustusta saavien on vuosittain raportoitava sekä hankkeen toteutumisesta että seuraavan vuoden suunnittelusta. Kolmivuotiset sopimukset vahvistetaan vuosittain, mikäli niille kaupungin budjetissa varattuun määrärahaan ei tule muutoksia ja hankkeelle asetetut tavoitteet saavutetaan.
Liitteenä ovat tiivistelmät avustettavista hankkeista ja hakemukset kokonaisuudessaan ovat nähtävillä lautakunnan kokouksessa.
Esittelijä
osastopäällikkö
Veikko Kunnas
Lisätiedot
Petri Rostedt, suunnittelija, puhelin: 310 32988
petri.rostedt(a)hel.fi
Liitteet
1 | Kehittämishankkeet 2016, liite |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, kulttuuri- ja kirjastolautakunta |
Tiedoksi
Talous- ja suunnitteluosasto
Taloushallintopalvelu-liikelaitos
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 4700 | Kalevankatu 6 | +358 9 310 37012 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 10 | Faksi |
| Alv.nro |
kulttuuri@hel.fi | http://www.hel.fi/kulttuuri | +358 9 310 37009 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 1/2016 | 1 (28) |
Kulttuuri- ja kirjastolautakunta |
|
| |
|
| Kupo/Kultj/5 | |
| 26.01.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
5
Teatteriyhdistys Tuike ry:n oikaisuvaatimus taide- ja kulttuuriyhteisöjen toiminta-avustuksiin vuodelle 2016
HEL 2015-012677 T 02 05 01 00
Päätösehdotus
Kulttuuri- ja kirjastolautakunta päättää hylätä Teatteriyhdistys Tuike ry:n oikaisuvaatimuksen.
Esittelijän perustelut
Teatteriyhdistys Tuike ry vaatii 22.12.2015 päivätyssä oikaisuvaatimuksessaan muutosta kulttuuri- ja kirjastolautakunnan sille myöntämään toiminta-avustukseen (§ 146, Taide- ja kulttuuriyhteisöjen toiminta-avustukset vuodelle 2016). Yhdistys toivoo myönnettävän avustuksen nostamista 8 000 eurosta 12 000 euroon.
Perusteluissaan yhdistys kiinnittää huomiota katsojamääriin ja produktioihin, ilmaisukouluun ja yhdistyksen uusiin tiloihin.
Katsojamäärien osalta yhdistys ilmoittaa, että sen katsojamäärät ja toiminta ovat kasvaneet vuosittain. Toimintavuonna 2014–2015 katsojia oli 4 200 ja esityksiä 90. Teatterin saliin mahtuu 50–70 katsojaa, joten täyttöaste on hyvä.
Ilmaiskoulun osalta yhdistys kertoo järjestävänsä opetusta sekä aikuisille että lapsille. Syksyllä 2016 ilmaisukoulussa on 20 ryhmää, joissa on yhteensä 250 oppilasta. Lisäksi yhdistys järjestää kesällä 2016 kaksi päiväleiriä.
Lisätilojen osalta Teatteri Tuike ry kertoo vuokraavansa lisätilaa ilmaisukouluryhmien ja esitystoiminnan tarpeiksi lisätilaa helmikuusta lähtien. Uuden tilan (100 m²) vuokrakulut ovat 875 e/kk. Toiminnan tuotoilla yhdistys ilmoittaa kattavansa lisätilan vuokrakustannuksista noin 6 000 euroa. Lisärahoituksen tarve on yhdistyksen mukaan uudesta tilasta johtuen noin 4 000 euroa.
Oikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös on harkinnanvarainen.
Harkinnanvaraista päätöstä tehtäessä ja kulttuuri- ja kirjastolautakunta noudattaa avustuksista annettua kaupungin yleisohjetta sekä kulttuuri- ja kirjastolautakunnan päättämiä arviointiperusteita.
Kaupungin yleisohjeiden mukaan kulttuuri- ja kirjastolautakunnan avustaman toiminnan tulee tukea ja täydentää toimialan toimintaa ja tavoitteiden toteutumista. Ohjeiden mukaan tulee myös kiinnittää huomiota avustettavan toiminnan suunnitelmallisuuteen, hakijan omaan rahoitusosuuteen sekä kaupungin edellisinä vuosina myöntämien avustusten käyttötarkoituksen toteutumiseen.
Katsojien määrä ei itsessään ole peruste avustuksen suuruudelle vaan yksi tekijä, jonka avulla samankaltaiset toimijat voidaan asettaa samanarvoiseen asemaan.
On tärkeää, että opetusta eri taidelajeissa järjestetään koko kaupungin alueella ja että kaupunkilaisilla on mahdollisuus osallistua monimuotoiseen kulttuuritoimintaan ja kulttuurikoulutukseen myös keskustan ulkopuolella. Helsingin kulttuurikeskuksen taideopetuksen tukeminen keskittyy pääsääntöisesti lasten ja nuorten taiteen perusopetuksen tukemiseen, jonka piiriin Teatteri Tuike ry ei kuulu. Aikuisopetuksen osuutta tai muuta kuin taiteen perusopetuksen piiriin kuuluvaa opetusta ei pääsääntöisesti oteta huomioon avustuksissa.
Uusia tiloja tai niistä aiheutuneita kustannuksia ei ole esitetty toiminta-avustushakemuksessa eikä näin ollen sen käsittelyssä huomioitu (ml. yhdistyksen toimittamat toimintasuunnitelma ja budjetti), joten niistä aiheutuneet kulut eivät ole, eivätkä ole voineet vaikuttaa myönnettyyn summaan. Lisäksi on huomioitava, että jokainen avustettava yhdistys laajentaa toimintaansa omalla riskillään.
Esittelijä
kulttuurijohtaja
Stuba Nikula
Lisätiedot
Petri Rostedt, suunnittelija, puhelin: 310 32988
petri.rostedt(a)hel.fi
Liitteet
1 | Oikaisuvaatimus 22.12.2015 |
Muutoksenhaku
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Oikaisuvaatimuksen tekijä | Esitysteksti |
Päätöshistoria
Kulttuuri- ja kirjastolautakunta 08.12.2015 § 146
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 4700 | Kalevankatu 6 | +358 9 310 37012 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 10 | Faksi |
| Alv.nro |
kulttuuri@hel.fi | http://www.hel.fi/kulttuuri | +358 9 310 37009 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 1/2016 | 1 (28) |
Kulttuuri- ja kirjastolautakunta |
|
| |
|
| Kupo/Kultj/6 | |
| 26.01.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
6
Nukketeatteri Sampon kannatusyhdistys ry:n oikaisuvaatimus taide- ja kulttuurilaitosten toiminta-avustuksiin vuodelle 2016
HEL 2015-006751 T 02 05 01 00
Päätösehdotus
Kulttuuri- ja kirjastolautakunta päättää hylätä Nukketeatteri Sampon kannatusyhdistys ry:n oikaisuvaatimuksen.
Esittelijän perustelut
Nukketeatteri Sampon kannatusyhdistys ry (Nukketeatteri Sampo) vaatii 5.1.2016 päivätyssä oikaisuvaatimuksessaan että kulttuuri ja kirjastolautakunta muuttaa 8.12.2015 antamaansa päätöstä ja myöntää Nukketeatteri Sampon kannatusyhdistys ry:lle vuodelle 2016 toiminta-avustusta 105 311 euroa myönnetyn 95 000 euron sijaan. Näin avustus olisi sama kuin vuonna 2015.
Oikaisuvaatimuksen perustelut
Perusteluissaan Nukketeatteri Sampo kiinnittää huomiota seuraavaan:
Päätöksestä ei käy ilmi käyttääkö lautakunta leikkausperusteena toiminnan laajuutta vertailtaessa teatterin omaa toimintaa verrattuna aikaisempiin vuosiin vai vertaileeko lautakunta toimintaa muihin teattereihin.
Teatterilla on ollut esityksiä vuonna 2014 enemmän kuin edellisvuonna. Lisäksi teatteri on laajentanut toimintaansa yleisötyön ja taiteilijatapaamisten saralla. Teatteri on myös vastaanottanut n. vapaan kentän vierailuja, sekä järjestänyt aikuisille ja nuorille suunnattuja esityksiä.
Vuonna 2016 Nukketeatteri Sampon toiminta on laajentumassa huomattavasti entisestään. Teatteri on myös kertonut näistä laajentumissuunnitelmista osana hakemustaan vuodelle 2016.
Teatterin oma suunniteltu toiminta ei ole vähentynyt eikä ole vähenemässä edellisiin vuosiin verrattuna.
Päätöksen perustelu ”toiminnan laajuus ei tällä hetkellä vastaa sille myönnettyä avustusta” on virheellinen, jos sillä verrataan toimintaa oman teatterin sisällä. Tässä yhteydessä Sampo viittaa lautakuntaa sitovaan hyvään hallintotapaan. Lautakunta ei voi leikata tukeaan virheelliseen tietoon perustuen.
Nukketeatteri Sampo on ainoa kaupungin tukema valtionosuuden piirissä oleva ammattimainen lastenteatteri. Verrattuna muihin valtionosuuden piirissä oleviin teattereihin sen hinnat ovat alhaiset.
Jos leikkauksen taustalla on tahto leikata pääosin lapsille suunnattua teatteritoimintaa, olisi hyvän hallintotavan mukaista ilmaista tämä tahto itse leikkauspäätöksessä.
Teatterin avustusta tulisi ennemminkin nostaa kuin laskea.
Viimeisenä perusteluna oikaisuvaatimuksessa todetaan, että tuen saajien tulisi olla yhdenvertaisessa asemassa, teatterin näkökulmasta ole minkäänlaisia toiminnallisia perusteita pudottaa Nukketeatteri Sampon avustusta.
Oikaisuvaatimuksen käsittely ja päätöksen perustelut
Harkinnanvaraista päätöstä tehtäessä ja kulttuuri- ja kirjastolautakunta noudattaa avustuksista annettua kaupungin yleisohjetta sekä kulttuuri- ja kirjastolautakunnan päättämiä arviointiperusteita (kklk 11.11.2014 § 131).
Oikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös on harkinnanvarainen.
Kaupungin yleisohjeiden mukaan kulttuuri- ja kirjastolautakunnan avustaman toiminnan tulee tukea ja täydentää toimialan toimintaa ja tavoitteiden toteutumista. Ohjeiden mukaan tulee myös kiinnittää huomiota avustettavan toiminnan suunnitelmallisuuteen, hakijan omaan rahoitusosuuteen sekä kaupungin edellisinä vuosina myöntämien avustusten käyttötarkoituksen toteutumiseen.
Kulttuuri- ja kirjastolautakunnan arviointiperusteiden mukaan myönnettävien toiminta-avustusten tavoitteena on mahdollistaa ammattimaisten, vakiintuneiden taide- ja kulttuurilaitosten toimintaa.
Vertailtaessa hakijoiden vuosittaisia avustushakemuksia päätösesitystä tehdessään lautakunta käyttää seuraavia toimialaan liittyviä arviointiperusteita:
Taiteellinen laatu ja vaikuttavuus: jonka osana arvioidaan hakijan merkittävyyttä taiteenalansa kentässä, toiminnan ammattimaisuutta ja jatkuvuutta, palkatun henkilökunnan määrää, taiteellista johtoa, toiminnan laajuutta (esitysten, yleisön, ensi-iltojenmäärä erityisesti. Helsingissä).
Sosiaalinen vaikuttavuus:jonka osalta arvioidaan yleisöyhteistyö ja osallistavia hankkeita. Valitusta koskevan päätöksen hakukierroksen aikana oli ilmoitettu myös ns. Helsingin mallin erityispainotus, jonka mukaisesti voitiin myös arvioida tapahtuuko avustettava toiminta pääosin taidetoimijan toimitilojen ja kantakaupungin ulkopuolella, onko kohderyhmänä eri-ikäisiä ja –taustaisia asukkaita, tehdäänkö kulttuuritoiminnan suunnittelu ja toteutus alueiden asukkaiden ja toimijoiden kanssa yhteistyössä. Lisäksi voitiin arvioida, onko toiminnalla toiminnan sosiaalisia, yhteiskunnallisia ja alueellisia vaikutuksia on arvioitu.
Hankkeiden talouden arviointi:jonka mukaan julkisen tuen osuus menoista voi olla enintään 70%, sekä kokonaistalouden tulee olla tasapainoinen. Talouden osalta arvioidaan myös avustusten tarpeellisuutta.
Käytännössä hakemusten yhteenlaskettu euromäärä ylittää aina merkittävästi käytettävissä olevat määrärahat, minkä lisäksi eri hakijoiden yhteenlaskettu lukumäärä ja vuosisuunnitelmat sekä talousarviot vaihtelevat.
Toiminnan laajuuden arviointi perustuu kokonaisharkintaan eri hakijoiden kesken.
Teatterien esityksiä arvioitaessa käytetään niin ikään kokonaisharkintaa. Nukketeatteri Sampolla on verrattain pieni määrä vuosittaisia ensi-iltoja. Merkittävä osa teatterin esityksistä on vanhoja esityksiä eli teatteri ei tuota uutta taiteellista sisältöä samassa määrin kuin useat vastaavan avustuksen piirissä olevat ammattiteatterit. Tilastoja voidaan koota monella eri tavalla, myös käyttämällä vanhoja esityksiä hyväksi.
Yhdeksi esimerkiksi voidaan nostaa teatterin esitys "Joulu tulla jollottaa", jota teatteri on esittänyt noin vuodesta 1998 alkaen. Esityksessä on vain muutama esiintyjä. Käytännössä myös muissa esityksissä on nukketeatterin luonteen mukaisesti samat henkilöt esiintymässä ja teknisenä tukena. Tämä yksittäinen esimerkki osoittaa, että esitysten lukumäärä tai niihin liittyvä työllistävä vaikutus ei ole yksiselitteinen vertailukohta.
Oikaisuvaatimuksessa todetaan myös että teatterin avustusta tulisi ennemminkin nostaa kuin laskea. Käytännössä kaikki avustuksen saajat esittävät saman toiveen. Lautakunnalla on kuitenkin käytössään rajallisen määrärahat.
Hakijoiden talouden vertailu perustuu myös kokonaisharkintaan. Yhdellä hakijalla saattaa olla vahva talous, mutta vähemmän kunnianhimoinen ohjelmatuotanto. Toisella taas saattaa olla heikompi talous, mutta taiteellisesti kunnianhimoisempi ohjelmisto.
Sosiaalisen vaikuttavuuden osalta todettakoon vielä, että Nukketeatteri Sampo on siirtänyt toimintansa lähiöstä kantakaupunkiin. Samanaikaisesti arviointiperusteissa oli nostettu yhtenä erityispainotuksena sen tarkastelu, tapahtuuko toiminta myös eri tavoin kantakaupungin ulkopuolella. Tämäkään arviointiperuste ei olisi puoltamassa Nukketeatteri Sampon julkisen rahoituksen vahvistamista.
Kulttuuri- ja kirjastolautakunta katsoo myös, että päätös on syntynyt noudattamalla hyvää hallintotapaa eikä perustu virheelliseen tietoon. Päätöstä tehtäessä avustuksen saajat ovat olleet yhdenvertaisessa asemassa.
Esittelijä
kulttuurijohtaja
Stuba Nikula
Lisätiedot
Petri Rostedt, suunnittelija, puhelin: 310 32988
petri.rostedt(a)hel.fi
Veikko Kunnas, osastopäällikkö, puhelin: 310 37002
veikko.kunnas(a)hel.fi
Liitteet
1 | Nukketeatteri Sampon kannatusyhdistys ry:n oikaisuvaatimus |
2 | Oikaisuvaatimuksen liite, vertailu teattereista |
Muutoksenhaku
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Oikaisuvaatimuksen tekijä | Esitysteksti |
Päätöshistoria
Kulttuuri- ja kirjastolautakunta 08.12.2015 § 145
Kulttuuri- ja kirjastolautakunta 09.06.2015 § 90
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 4700 | Kalevankatu 6 | +358 9 310 37012 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 10 | Faksi |
| Alv.nro |
kulttuuri@hel.fi | http://www.hel.fi/kulttuuri | +358 9 310 37009 |
| FI02012566 |
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 1/2016 | 1 (28) |
Kulttuuri- ja kirjastolautakunta |
|
| |
|
| Kupo/Kultj/7 | |
| 26.01.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
7
Muut mahdolliset asiat
Päätösehdotus
Kulttuuri- ja kirjastolautakunta päättää merkitä tiedoksi muut mahdolliset asiat.
Esittelijä
kulttuurijohtaja
Stuba Nikula
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 4700 | Kalevankatu 6 | +358 9 310 37012 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 10 | Faksi |
| Alv.nro |
kulttuuri@hel.fi | http://www.hel.fi/kulttuuri | +358 9 310 37009 |
| FI02012566 |
|
| |||