Helsingin kaupunki

Esityslista

1/2016

1 (1)

Kulttuuri- ja kirjastolautakunta

 

 

 

 

Kupo/Kultj/6

 

26.1.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

Nukketeatteri Sampon kannatusyhdistys ry:n oikaisuvaatimus taide- ja kulttuurilaitosten toiminta-avustuksiin vuodelle 2016

HEL 2015-006751 T 02 05 01 00

Päätösehdotus

Kulttuuri- ja kirjastolautakunta päättää hylätä Nukketeatteri Sampon kannatusyhdistys ry:n oikaisuvaatimuksen.

Esittelijän perustelut

Nukketeatteri Sampon kannatusyhdistys ry (Nukketeatteri Sampo) vaatii 5.1.2016 päivätyssä  oikaisuvaatimuksessaan  että kulttuuri ja kirjastolautakunta muuttaa 8.12.2015 antamaansa päätöstä ja myöntää Nukketeatteri Sampon kannatusyhdistys ry:lle vuodelle 2016 toiminta-avustusta 105 311 euroa myönnetyn 95 000 euron sijaan. Näin avustus olisi sama kuin vuonna 2015.

Oikaisuvaatimuksen perustelut

Perusteluissaan Nukketeatteri Sampo kiinnittää huomiota seuraavaan:

Päätöksestä ei käy ilmi käyttääkö lautakunta leikkausperusteena toiminnan laajuutta vertailtaessa teatterin omaa toimintaa verrattuna aikaisempiin vuosiin vai vertaileeko lautakunta toimintaa muihin teattereihin.

Teatterilla on ollut esityksiä vuonna 2014 enemmän kuin edellisvuonna. Lisäksi teatteri on laajentanut toimintaansa yleisötyön ja taiteilijatapaamisten saralla. Teatteri on myös vastaanottanut n. vapaan kentän vierailuja, sekä järjestänyt aikuisille ja nuorille suunnattuja esityksiä.

Vuonna 2016 Nukketeatteri Sampon toiminta on laajentumassa huomattavasti entisestään. Teatteri on myös kertonut näistä laajentumissuunnitelmista osana hakemustaan vuodelle 2016.

Teatterin oma suunniteltu toiminta ei ole vähentynyt eikä ole vähenemässä edellisiin vuosiin verrattuna.

Päätöksen perustelu ”toiminnan laajuus ei tällä hetkellä vastaa sille myönnettyä avustusta” on virheellinen, jos sillä verrataan toimintaa oman teatterin sisällä. Tässä yhteydessä Sampo viittaa lautakuntaa sitovaan hyvään  hallintotapaan. Lautakunta ei voi leikata tukeaan virheelliseen tietoon perustuen.

Nukketeatteri Sampo on ainoa kaupungin tukema valtionosuuden piirissä oleva ammattimainen lastenteatteri. Verrattuna muihin valtionosuuden piirissä oleviin teattereihin sen hinnat ovat alhaiset.

Jos leikkauksen taustalla on tahto leikata pääosin lapsille suunnattua teatteritoimintaa, olisi hyvän hallintotavan mukaista ilmaista tämä tahto itse leikkauspäätöksessä.

Teatterin avustusta tulisi ennemminkin nostaa kuin laskea.

Viimeisenä perusteluna oikaisuvaatimuksessa todetaan, että tuen saajien tulisi olla yhdenvertaisessa asemassa, teatterin näkökulmasta ole minkäänlaisia toiminnallisia perusteita pudottaa Nukketeatteri Sampon avustusta.

Oikaisuvaatimuksen käsittely ja päätöksen perustelut

Harkinnanvaraista päätöstä tehtäessä ja kulttuuri- ja kirjastolautakunta noudattaa avustuksista annettua kaupungin yleisohjetta sekä kulttuuri- ja kirjastolautakunnan päättämiä arviointiperusteita (kklk 11.11.2014 § 131). 

Oikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös on harkinnanvarainen.

Kaupungin yleisohjeiden mukaan kulttuuri- ja kirjastolautakunnan avustaman toiminnan tulee tukea ja täydentää toimialan toimintaa ja tavoitteiden toteutumista. Ohjeiden mukaan tulee myös kiinnittää huomiota avustettavan toiminnan suunnitelmallisuuteen, hakijan omaan rahoitusosuuteen sekä kaupungin edellisinä vuosina myöntämien avustusten käyttötarkoituksen toteutumiseen.

Kulttuuri- ja kirjastolautakunnan arviointiperusteiden mukaan myönnettävien toiminta-avustusten tavoitteena on mahdollistaa ammattimaisten, vakiintuneiden taide- ja kulttuurilaitosten toimintaa.

Vertailtaessa hakijoiden vuosittaisia avustushakemuksia päätösesitystä tehdessään lautakunta käyttää seuraavia toimialaan liittyviä arviointiperusteita:

        Taiteellinen laatu ja vaikuttavuus: jonka osana arvioidaan hakijan merkittävyyttä taiteenalansa kentässä, toiminnan ammattimaisuutta ja jatkuvuutta, palkatun henkilökunnan määrää, taiteellista johtoa, toiminnan laajuutta (esitysten, yleisön, ensi-iltojenmäärä erityisesti. Helsingissä).

        Sosiaalinen vaikuttavuus:jonka osalta arvioidaan yleisöyhteistyö ja osallistavia hankkeita. Valitusta koskevan päätöksen hakukierroksen aikana oli ilmoitettu myös ns. Helsingin mallin erityispainotus, jonka mukaisesti voitiin myös arvioida tapahtuuko avustettava toiminta pääosin taidetoimijan toimitilojen ja kantakaupungin ulkopuolella, onko kohderyhmänä eri-ikäisiä ja –taustaisia asukkaita, tehdäänkö kulttuuritoiminnan suunnittelu ja toteutus alueiden asukkaiden ja toimijoiden kanssa yhteistyössä. Lisäksi voitiin arvioida, onko toiminnalla toiminnan sosiaalisia, yhteiskunnallisia ja alueellisia vaikutuksia on arvioitu.

        Hankkeiden talouden arviointi:jonka mukaan julkisen tuen osuus menoista voi olla enintään 70%, sekä kokonaistalouden tulee olla tasapainoinen. Talouden osalta arvioidaan myös avustusten tarpeellisuutta.

Käytännössä hakemusten yhteenlaskettu euromäärä ylittää aina merkittävästi käytettävissä olevat määrärahat, minkä lisäksi eri hakijoiden yhteenlaskettu lukumäärä ja vuosisuunnitelmat sekä talousarviot vaihtelevat.

Toiminnan laajuuden arviointi perustuu kokonaisharkintaan eri hakijoiden kesken.

Teatterien esityksiä arvioitaessa käytetään niin ikään kokonaisharkintaa. Nukketeatteri Sampolla on verrattain pieni määrä vuosittaisia ensi-iltoja.  Merkittävä osa teatterin esityksistä on vanhoja esityksiä eli teatteri ei tuota uutta taiteellista sisältöä samassa määrin kuin useat vastaavan avustuksen piirissä olevat ammattiteatterit.  Tilastoja voidaan koota monella eri tavalla, myös käyttämällä vanhoja esityksiä hyväksi.

Yhdeksi esimerkiksi voidaan nostaa teatterin esitys "Joulu tulla jollottaa", jota teatteri on esittänyt noin vuodesta 1998 alkaen. Esityksessä on vain muutama esiintyjä. Käytännössä myös muissa esityksissä on nukketeatterin luonteen mukaisesti samat henkilöt esiintymässä ja teknisenä tukena. Tämä yksittäinen esimerkki osoittaa, että esitysten lukumäärä tai niihin liittyvä työllistävä vaikutus ei ole yksiselitteinen vertailukohta. 

Oikaisuvaatimuksessa todetaan myös että teatterin avustusta tulisi ennemminkin nostaa kuin laskea. Käytännössä kaikki avustuksen saajat esittävät saman toiveen. Lautakunnalla on kuitenkin käytössään rajallisen määrärahat.

Hakijoiden talouden vertailu perustuu myös kokonaisharkintaan. Yhdellä hakijalla saattaa olla vahva talous, mutta vähemmän kunnianhimoinen ohjelmatuotanto. Toisella taas saattaa olla heikompi talous, mutta taiteellisesti kunnianhimoisempi ohjelmisto.

Sosiaalisen vaikuttavuuden osalta todettakoon vielä, että Nukketeatteri Sampo on siirtänyt toimintansa lähiöstä kantakaupunkiin. Samanaikaisesti arviointiperusteissa oli nostettu yhtenä erityispainotuksena sen tarkastelu, tapahtuuko toiminta myös eri tavoin kantakaupungin ulkopuolella. Tämäkään arviointiperuste ei olisi puoltamassa Nukketeatteri Sampon julkisen rahoituksen vahvistamista.

Kulttuuri- ja kirjastolautakunta katsoo myös, että päätös on syntynyt noudattamalla hyvää hallintotapaa eikä perustu virheelliseen tietoon. Päätöstä tehtäessä avustuksen saajat ovat olleet yhdenvertaisessa asemassa.

Esittelijä

kulttuurijohtaja

Stuba Nikula

Lisätiedot

Petri Rostedt, suunnittelija, puhelin: 310 32988

petri.rostedt(a)hel.fi

Veikko Kunnas, osastopäällikkö, puhelin: 310 37002

veikko.kunnas(a)hel.fi

Liitteet

1

Nukketeatteri Sampon kannatusyhdistys ry:n oikaisuvaatimus

2

Oikaisuvaatimuksen liite, vertailu teattereista

Muutoksenhaku

Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Oikaisuvaatimuksen tekijä

Esitysteksti
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 4710

Kalevankatu 6

+358 9 3101060

0201256-6

FI3380001500500542

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 10

Faksi

 

Alv.nro

kulttuuri@hel.fi

http://www.hel.fi/kulttuuri

+358 9 31037009

 

FI02012566