Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 18/2019 |
|
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta |
|
| |
|
|
| |
| 03.12.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
Kokousaika | 03.12.2019 16:15 - 17:08 |
|
|
Kokouspaikka | HAM, Eteläinen Rautatiekatu 8, 2. krs |
Läsnä
Jäsenet
Sevander, Tomi | apulaispormestarin sijainen |
Karhuvaara, Arja | varapuheenjohtaja |
Borgarsdottir Sandelin, Silja | saapui 16:19, poissa: 191 § |
Chydenius, Jussi |
|
Ebeling, Mika |
|
Laaksonen, Heimo |
|
Meri, Otto |
|
Muttilainen, Sami |
|
Peltokorpi, Terhi |
|
Saares, Pauliina | esteellinen: 194 § |
Sydänmaa, Johanna | saapui 16:24, poissa: 191 § |
Toivonen, Niilo | saapui 16:41, poissa: 191 - 193 § |
Varjokari, Laura |
|
Muut
Laitio, Tommi | kulttuurin ja vapaa-ajan toimialajohtaja |
Laine-Hendolin, Kirsti | hallintojohtaja |
Loikkanen, Tarja | liikuntajohtaja |
Männistö, Mari | kulttuurijohtaja |
Vatka, Mikko | nuorisoasiainjohtaja |
Vänttinen, Katri | kirjastopalvelujen johtaja |
Eranka, Essi | viestintä- ja markkinointipäällikkö |
Nera, Miska | hallintoasiantuntija |
Vu, Jenny | nuorisoneuvoston edustaja |
Lammi, Niina | hankinta-asiantuntija |
Soininvaara, Anna-Maria | keskustakirjaston johtaja |
Rantala, Marjo | projektikoordinaattori |
Puheenjohtaja
Tomi Sevander | apulaispormestarin sijainen |
Esittelijät
Tommi Laitio | kulttuurin ja vapaa-ajan toimialajohtaja |
Mikko Vatka | nuorisoasiainjohtaja |
Katri Vänttinen | kirjastopalvelujen johtaja |
Tarja Loikkanen | liikuntajohtaja |
Pöytäkirjanpitäjä
Miska Nera | hallintoasiantuntija |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 25401 | Paavo Nurmen kuja 1 C | +358 9 310 1060 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 25 | Faksi |
| Alv.nro |
kulttuurijavapaa-aika@hel.fi |
| +358 9 310 87770 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 18/2019 |
|
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta |
|
| |
|
|
| |
| 03.12.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ | Asia |
|
191 | Asia/1 | Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
192 | Asia/2 | Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan päätösten seuraaminen |
193 | Asia/3 | Helsingin kaupungin ruotsinkielisen etsivän nuorisotyön palvelun hankinta ajalle 1.1.2020–31.12.2021 ja optiokausi 2022 |
194 | Asia/4 | Keskustakirjasto Oodin vartiointi- ja turvallisuuspalvelujen hankinta ajalle 1.1.2020–31.12.2020 sekä optiokaudet 2021 ja 2022 |
195 | Asia/5 | Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan esitys kaupunginhallitukselle Helsingin Olympiastadionia koskevan vuokrasopimuksen muuttamisesta |
196 | Asia/6 | Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Sami Muttilaisen ym. valtuustoaloitteesta erityisuimakortin myöntämiskriteerien laajentamiseksi lymfedeemaa sairastaviin |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 25401 | Paavo Nurmen kuja 1 C | +358 9 310 1060 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 25 | Faksi |
| Alv.nro |
kulttuurijavapaa-aika@hel.fi |
| +358 9 310 87770 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 18/2019 | 1 (27) |
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta |
|
| |
|
| Asia/1 | |
| 03.12.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 191
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätös
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta totesi kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta valitsi pöytäkirjantarkastajiksi jäsenet Pauliina Saares ja Heimo Laaksonen sekä varatarkastajiksi jäsenet Arja Karhuvaara ja Mika Ebeling.
Käsittely
Lautakunta valitsi puheenjohtajan ehdotuksesta yksimielisesti pöytäkirjantarkastajaksi Johanna Sydänmaan sijasta Pauliina Saareksen.
Esittelijä
kulttuurin ja vapaa-ajan toimialajohtaja
Tommi Laitio
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta toteaa kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta valitsee pöytäkirjantarkastajiksi jäsenet Johanna Sydänmaa ja Heimo Laaksonen sekä varatarkastajiksi jäsenet Arja Karhuvaara ja Mika Ebeling.
Esittelijä
kulttuurin ja vapaa-ajan toimialajohtaja
Tommi Laitio
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 25401 | Paavo Nurmen kuja 1 C | +358 9 310 1060 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 25 | Faksi |
| Alv.nro |
kulttuurijavapaa-aika@hel.fi |
| +358 9 310 87770 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 18/2019 | 1 (27) |
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta |
|
| |
|
| Asia/2 | |
| 03.12.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 192
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan päätösten seuraaminen
Päätös
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti, ettei se ota käsiteltäväkseen seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä:
Toimialajohtaja
26.11.2019, 56 §
Täydennys kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan hinnastoon vuodelle 2020
26.11.2019, 57 §
Tarvepäätös toimitilan vuokraamisesta kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan nuorisopalvelukokonaisuuden käyttöön, Rikhardinkatu 3
26.11.2019, 58 §
Ulkokuntoilulaitteiden hankinta liikuntapalvelukokonaisuuden kahteen kohteeseen
26.11.2019, 59 §
Helsingin kaupunginkirjaston luettelointipalvelun hankinta
27.11.2019, 60 §
Käyttöomaisuuskirjanpidosta poistettava käyttöomaisuus, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala
29.11.2019, 61 §
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan toimintasääntö 1.1.2020 lukien
Hallintojohtaja
12.11.2019, 26 §
Valtionavustuksen hakeminen opetus- ja kulttuuriministeriöltä kulttuuripalvelukokonaisuuden yleisten kulttuuripalveluiden Annantalon lastenkulttuurikeskuksen toimintaan
12.11.2019, 27 §
Valtionavustuksen hakeminen Taiteen edistämiskeskukselta kulttuurin- ja vapaa-ajan toimialan kulttuuripalvelukokonaisuuden yleisten kulttuuripalveluiden Aili-verkoston kulttuurisen vanhustyön laatuhankkeelle
25.11.2019, 28 §
Valtionavustuksen hakeminen Etelä-Suomen aluehallintovirastolta liikuntapalvelukokonaisuuden Lasten ja nuorten aktiivisuuden askeleet -hankkeelle
25.11.2019, 29 §
Valtionavustuksen hakeminen Etelä-Suomen aluehallintovirastolta liikuntapalvelukokonaisuuden Hyvinvoiva oppilas #paraskouluPT -hankkeelle
25.11.2019, 30 §
Avustuksen hakeminen Svenska kulturfonden -rahastolta kirjastopalvelukokonaisuuden Rikhardinkadun kirjaston Bilderboksparaden -tapahtumalle
25.11.2019, 31 §
Valtionavustuksen hakeminen Etelä-Suomen aluehallintovirastolta liikuntapalvelukokonaisuuden Liikkuvan arjen rakenteita varhaiskasvatukseen -hankkeelle
25.11.2019, 32 §
Valtionavustuksen hakeminen opetus- ja kulttuuriministeriöltä kirjastopalvelukokonaisuuden Monikielisen kirjaston toimintaan vuodelle 2020
Kirjastopalvelukokonaisuus
Kirjastopalvelujen johtaja
20.11.2019, 25 §
Salassa pidettävä
26.11.2019, 26 §
Hankinta, Kirjastot.fi-konseptin uudistaminen, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala
Aluekirjastopalvelujen johtaja
27.11.2019, 5 §
Aukioloajat, Tapulikaupungin kirjaston määräaikainen lyhennetty aukiolo joulukuussa 2019
Kulttuuripalvelukokonaisuus
Kulttuurijohtaja
29.11.2019, 13 §
Taideteoslahjoituksen vastaanottaminen Helsingin taidemuseolle
Taidemuseon johtaja
18.11.2019, 70 §
Taidemuseon taidehankinta taiteilijalta
Yleiset kulttuuripalvelut, kumppanuuspäällikkö
22.11.2019, 16 §
Taideosuuskunta Piellokselle myönnetyn taide- ja kulttuuriavustuksen 2019 takaisinperintä
22.11.2019, 17 §
Mateli-työryhmälle myönnetyn taide- ja kulttuuriavustuksen 2019 takaisinperintä
Liikuntapalvelukokonaisuus
Liikuntajohtaja
19.11.2019, 45 §
Vahingonkorvausvaatimus koskien venevahinkoa
26.11.2019, 46 §
Salassa pidettävä
26.11.2019, 47 §
Salassa pidettävä
26.11.2019, 48 §
Vahingonkorvausvaatimus koskien Ruskeasuon ratsastushallilla sattunutta vahinkotapahtumaa
Liikuntapaikkapäällikkö
27.11.2019, 44 §
Pukuhuonetilan vuokraus Heteniitynkentän huoltorakennuksesta Vuosaaren Jalkapallonurmi Oy:lle
Ulkoilupalvelupäällikkö
15.11.2019, 73 §
Maa-alueen vuokraus Iletekniikka Oy:lle Etu-Töölöstä, Taivalsaarenkentän alueelta
15.11.2019, 74 §
Uunisaaren talviuintipaikan vuokraus Uunisaaren Talviuintiseura ry:lle
19.11.2019, 75 §
Marjaniemen talviuintipaikan vuokraus Meriuimarit ry:lle
19.11.2019, 76 §
Katajanokan talviuintipaikan vuokraus Katajanokan Jäänsärkijät ry:lle
21.11.2019, 77 §
Rastilan talviuintipaikan vuokraus Helsingin Latu ry:lle
21.11.2019, 78 §
Tuorinniemenpuiston talviuintipaikan vuokraus Herttoniemi-Seura ry.lle
Nuorisopalvelukokonaisuus
Itäinen nuorisotyö, kumppanuuspäällikkö
28.11.2019, 58 §
Ilmastoahdistus lyhytelokuvan työryhmän projektiavustuspäätöksen 2019 muutaminen
Kulttuuri- ja kirjastojaosto
12.11.2019, § 23
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta
12.11.2019, § 24
Taide- ja kulttuuriavustukset 2019, kulttuuri- ja kirjastojaoston 6. jako
12.11.2019, § 25
Kehittämisavustukset vuodelle 2020
12.11.2019, § 26
Taiteen perusopetuksen kehittämisavustukset vuodelle 2020
12.11.2019, § 27
Helsingin mallin hankeavustukset vuodelle 2020
Esittelijä
kulttuurin ja vapaa-ajan toimialajohtaja
Tommi Laitio
Lisätiedot
Pirjo Palamaa, hallintosihteeri, puhelin: 310 87764
pirjo.palamaa(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
kulttuurin ja vapaa-ajan toimialajohtaja
Tommi Laitio
Lisätiedot
Pirjo Palamaa, hallintosihteeri, puhelin: 310 87764
pirjo.palamaa(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 25401 | Paavo Nurmen kuja 1 C | +358 9 310 1060 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 25 | Faksi |
| Alv.nro |
kulttuurijavapaa-aika@hel.fi |
| +358 9 310 87770 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 18/2019 | 1 (27) |
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta |
|
| |
|
| Asia/3 | |
| 03.12.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 193
Helsingin kaupungin ruotsinkielisen etsivän nuorisotyön palvelun hankinta ajalle 1.1.2020–31.12.2021 ja optiokausi 2022
HEL 2019-011021 T 02 08 02 00
Päätös
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti hankkia Svenska Framtidsskolan i Helsingforsregionen AB:n ruotsinkielisen etsivän nuorisotyön palveluhankinnasta tarjouksen 14.11.2019 mukaisesti kahden henkilön työpanosta sopimuskaudelle 1.1.2020–31.12.2021. Sopimus on voimassa kaksi (2) vuotta. Lisäksi hankintaan kuuluu yhden (1) vuoden optiokausi, jonka käyttöönotosta päätetään erikseen ennen perussopimuskauden päättymistä.
Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton arvo mukaan lukien mahdollinen optiovuosi on 300 000 euroa.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta oikeutti nuorisoasiainjohtajan allekirjoittamaan hankintasopimuksen ja optiokautta koskevan sopimuksen.
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Esittelijä
nuorisoasiainjohtaja
Mikko Vatka
Lisätiedot
Timo Kontio, toiminnanjohtaja, puhelin: 310 89099
timo.kontio(a)hel.fi
Niina Lammi, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 87040
niina.lammi(a)hel.fi
Liitteet
1 | Liite 1 Tarjouspyyntö |
2 | Liite 1.1 Hankinnan kohteen kuvaus |
3 | Liite 2. Avauspöytäkirja |
4 | Liite 3. Tarjous |
5 | Liite 3.1. Tarjousliite |
6 | Liite 3.2. Tarjousliite |
7 | Liite 3.3. Tarjousliite |
8 | Liite 3.4. Tarjousliite |
9 | Liite 3.5. Tarjousliite |
10 | Liite 3.6. Tarjouksen liite |
11 | Liite 3.7. Tarjousliite |
12 | Liite 4. Sopimusluonnos |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjoaja | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta on päättänyt 8.5.2018, § 103, että Helsingin kaupunki hakee itse valtionavustuksen etsivään nuorisotyöhön ja toteuttaa etsivää nuorisotyötä sekä omana toimintanaan että hankkii sitä julkisena hankintana. Helsingin kaupunki ei myönnä palveluntarjoajille erillistä avustusta etsivän nuorisotyöhön, vaan tehtävä hankinta kattaa etsivän nuorisotyöntekijän palkkaamisesta syntyvät kulut palveluntuottajille.
Hankintamenettely
Etsivän nuorisotyön kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan 31.10.2019 päivättyyn tarjouspyyntöön 258610, HEL 2019-011021. Hankinta on toteutettu avoimena kansallisen kynnysarvon alittavana kilpailutuksena, hankintamenettelynä on käänteinen kilpailutus, jossa valintaperusteena on ainoastaan laadulliset vertailuperusteet. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 18.11.2019. Määräaikaan mennessä saapui yksi (1) tarjous: Svenska Framtidsskolan i Helsingforsregionen AB.
Soveltuvuusvaatimusten täyttyminen ja tarjouksen tarkistus
Svenska Framtidsskolan i Helsingforsregionen AB tarjous oli tarjouspyynnön vaatimusten mukainen.
Tarjouspyynnössä vaadittiin, että tarjoajalla tulee olla aiempaa kokemusta etsivän nuorisotyön tai siihen rinnasteisen nuoriso-/sosiaalityön tekemisestä vähintään kolmen (3) vuoden ajalta. Lisäksi tarjouspyynnössä vaadittiin, että palvelun suorittamisesta kokonaisvastuuseen nimetyllä henkilöllä on oltava vähintään korkea-asteen tutkinto tehtävään soveltuvalta alalta sekä useamman vuoden kokemus nuorisotyön tai muissa sosiaalialan tehtävissä toimimisesta ja kokemusta johtotehtävistä.
Lisäksi etsivää nuorisotyötä tekeviltä työntekijöiltä vaadittiin työhön soveltuvaa AMK tasoista tutkintoa. Riittävänä kokemuksena vaadittiin vähintään muutaman vuoden työkokemusta nuorisotyöstä tai muusta nuorten kanssa tehtävästä työstä.
Tarjousten vertailu
Hankittavan palvelun valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa tilaaja esitti kiinteän hinnan, jolloin tarjoajat kilpailevat ainoastaan laatuun liittyvillä perusteilla. Tilaaja ilmoitti tarjouspyynnössä hakevansa yhtä toimijaa.
Vertailuperusteina olivat palvelun laatutekijät, painoarvoltaan 100 vertailupistettä. Vertailupisteet jakautuivat laatutekijöiden välillä seuraavasti:
Svenska Framtidsskolan i Helsingforsregionen AB tarjous täytti tarjousvertailun laatuvaatimukset kokonaispistemäärällä 55/100 pistettä.
Ainoan tarjouksen antoi 14.11.2019 Svenska Framtidsskolan i Helsingforsregionen AB arvonlisäverottomaan kokonaishintaan 300 000 euroa.
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta erikseen allekirjoitettavalla tarjouspyynnön liitteenä olleen sopimusluonnoksen mukaisella sopimuksella.
Sopimuksessa noudatetaan Julkisten hankintojen yleisiä sopimusehtoja palveluhankinnoissa (Jyse 2014 Palvelut).
Esittelijä
nuorisoasiainjohtaja
Mikko Vatka
Lisätiedot
Timo Kontio, toiminnanjohtaja, puhelin: 310 89099
timo.kontio(a)hel.fi
Niina Lammi, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 87040
niina.lammi(a)hel.fi
Liitteet
1 | Liite 1 Tarjouspyyntö |
2 | Liite 1.1 Hankinnan kohteen kuvaus |
3 | Liite 2. Avauspöytäkirja |
4 | Liite 3. Tarjous |
5 | Liite 3.1. Tarjousliite |
6 | Liite 3.2. Tarjousliite |
7 | Liite 3.3. Tarjousliite |
8 | Liite 3.4. Tarjousliite |
9 | Liite 3.5. Tarjousliite |
10 | Liite 3.6. Tarjouksen liite |
11 | Liite 3.7. Tarjousliite |
12 | Liite 4. Sopimusluonnos |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjoaja | Esitysteksti |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 25401 | Paavo Nurmen kuja 1 C | +358 9 310 1060 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 25 | Faksi |
| Alv.nro |
kulttuurijavapaa-aika@hel.fi |
| +358 9 310 87770 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 18/2019 | 1 (27) |
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta |
|
| |
|
| Asia/4 | |
| 03.12.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 194
Keskustakirjasto Oodin vartiointi- ja turvallisuuspalvelujen hankinta ajalle 1.1.2020–31.12.2020 sekä optiokaudet 2021 ja 2022
HEL 2019-007075 T 02 08 02 00
Päätös
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti hankkia Palmia Oy:ltä vartiointi- ja turvallisuuspalvelut Helsingin keskustakirjastoon tarjouspyynnössä ilmoitettujen ehtojen mukaisesti arvonlisäverottomaan kokonaishintaan enintään 740 000 euroa.
Hankinnan sopimuskausi on 1.1.2020–31.12.2020. Hankinta sisältää lisäksi mahdollisuuden kahteen (2) yhden (1) vuoden pituiseen optiokauteen vuosille 2021 ja 2022.
Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo optiokaudet mukaan lukien on enintään 740 000 euroa. Ennakoitu kokonaisarvo sisältää perusvartioinnin lisäksi lisävartiointitarpeet esim. Kansalaistorilla ja Oodin ympäristössä tapahtuvien yleisötilaisuuksien ajaksi.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta oikeutti toimialajohtajan allekirjoittamaan hankintasopimuksen ja optiokausia koskevat sopimukset.
Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Käsittely
Esteelliset: Pauliina Saares
Esteellisyyden syy: yhteisöjääviys (hallintolain 28.1 § kohta 5)
Asian aikana kuultavina olivat keskustakirjaston johtaja Anna-Maria Soininvaara ja hankinta-asiantuntija Niina Lammi. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Esittelijä
kirjastopalvelujen johtaja
Katri Vänttinen
Lisätiedot
Anna-Maria Soininvaara, Keskustakirjaston johtaja, puhelin: 310 85400
anna-maria.soininvaara(a)hel.fi
Kaarlo Haario, turvallisuuspäällikkö, puhelin: 310 20885
kaarlo.haario(a)hel.fi
Niina Lammi, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 20573
niina.lammi(a)hel.fi
Liitteet
1 | Tarjouspyyntö |
2 | Hankinnan kohteen kuvaus |
3 | Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 7 k.) |
4 | Sopimusluonnos |
5 | Avauspöytäkirja |
6 | Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 20 k.) |
7 | Vertailutaulukko |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjoajat | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Helsingin keskustakirjasto Oodin vartiointipalvelut kilpailutettiin 21.1.2019 päivätyllä tarjouspyynnöllä osana siivous- ja toimitilapalveluiden kilpailutusta. Lautakunnan päätöksellä 27.11.2018, § 216 sopimus vartiointipalveluiden tuottamisesta Helsingin keskustakirjastossa tehtiin Palmia Oy:n kanssa erillisellä 16.1.2019 tehdyllä sopimuksella.
Alkuperäinen kilpailutus oli muotoiltu siten, että hankittavaksi tuli vajaa resurssi, jota jouduttiin täydentämään lisäpalveluhankinnoilla. Alkuperäisen vartiointisopimuksen sisältö palvelutarpeen suhteen muuttui siten, että muutos laajensi sopimuksen soveltamisalaa huomattavasti, joten hankintalain mukaan vartiointipalveluista tuli järjestää uusi EU-tarjouskilpailu.
Hankintamenettely
Hankintaan sovelletaan lakia julkisista hankinnoista. Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Hankinnan toteuttamiseksi järjestettiin kilpailutus soveltaen hankintalain 26 § EU-kynnysarvon ylittäviä muita erityispalveluja koskevien palveluhankintojen osalta koskevia säännöksiä.
Kilpailutuksesta julkaistiin EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankintaa koskeva hankintailmoitus ”Keskustakirjasto Oodin vartiointi- ja turvallisuuspalvelut” sähköisessä ilmoituskanava HILMA:ssa 14.10.2019. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että puitejärjestelyyn valitaan yksi (1) toimittaja.
Tarjouspyynnössä ja sen liitteissä on esitetty tarjoajan soveltuvuutta koskevat vähimmäisvaatimukset ja niiden täyttymisen selvittämiseksi vaaditut liitteet. Hankintayksikön erikseen määrittelemien vähimmäisvaatimusten lisäksi tarjoajan on täytettävä ESPD – lomakkeella vaaditut edellytykset ja kaikki tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset ja velvoitteet.
Tarjouspyyntö on tämän päätöksen liitteenä 1.
Saadut tarjoukset
Määräaikaan 18.11.2019 klo 12.00 mennessä tarjouksia saapui yhteensä neljä (4): AVARN Security Oy, Palmia Oy, Safetor Oy ja Securitas Oy,
Avauspöytäkirja on liitteenä 5.
Soveltuvuusvaatimusten täyttymisen ja tarjouksen tarkistus:
Tarjouspyynnössä asetettujen soveltuvuusehtojen täyttymisen ja tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastuksen yhteydessä todettiin, että tarjoukset täyttävät niille asetetut vähimmäisvaatimukset.
Tarjousten vertailu
Tarjousten vertailussa kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin parasta hinta-laatusuhdetta, jossa vertailuperusteena olivat palvelun laatutekijät arvoltaan enintään 25 pistettä ja hintatekijät 75 pistettä. Palvelun laatua vertailtiin seuraavien tekijöiden perusteella: Laatuvertailuperusteina olivat kuvaukset tarjoajan haltuunottosuunnitelmasta, kuvaus palvelun kehittämisestä ja ylläpidosta sekä sähköisen asiointi- ja raportointijärjestelmän tarjoaminen kohteeseemme. Tarjoushinnat pyydettiin kiinteinä yksikköhintoina palvelukohtaisesti. Tarjousten laatukriteerit pisteytettiin vähimmäisvaatimusten täyttävien tarjoajien toimittamien palvelukuvausten perusteella.
Tarjousten laatuvertailussa Palmia Oy:n antamassa kuvauksessa haltuunottosuunnitelmasta on esitetty kaikki asiat, jotka tulee käsitellä yhteistoiminnassa sekä toimenpiteet palvelun käynnistämisestä aikatauluineen, kuvaus on realistinen ja toteutuskelpoinen. Haltuunottokuvaus on kohdennettu kohteeseen ja siinä tunnistetaan kohteen erityispiirteet ja se on kuvattu asiakkaan näkökulma huomioon ottaen. Kuvaus palvelun kehittämisestä ja ylläpidosta asiakkaan kanssa on konkreettinen ja yksityiskohtainen sekä toteutuskelpoinen ja siinä on huomioitu menetelmät, raportointi sekä palautteiden käsittely. Palmia Oy tarjoaa sähköisen asiointi- ja raportointijärjestelmän, jossa automatisoitujen raporttien lisäksi asiakas voi itse tarkastella kohteeseen liittyvää raportointia.
Tarjousten vertailutaulukko on tämän päätöksen liitteenä 6.
Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen perusteella valituksi tulee Palmia Oy.
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta erikseen allekirjoitettavalla tarjouspyynnön liitteenä olleen sopimusluonnoksen mukaisella sopimuksella.
Sopimuksessa noudatetaan Julkisten hankintojen yleisiä sopimusehtoja palveluhankinnoissa (Jyse 2014 Palvelut).
Tarjoukset liitteineen ovat kokonaisuudessaan lautakuntalaisten nähtävillä ennen kokousta lautakunnan kokoushuoneessa klo 15:30 alkaen ja tarvittaessa tätä ennen valmistelijan kanssa sovittavissa.
Esittelijä
kirjastopalvelujen johtaja
Katri Vänttinen
Lisätiedot
Anna-Maria Soininvaara, Keskustakirjaston johtaja, puhelin: 310 85400
anna-maria.soininvaara(a)hel.fi
Kaarlo Haario, turvallisuuspäällikkö, puhelin: 310 20885
kaarlo.haario(a)hel.fi
Niina Lammi, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 20573
niina.lammi(a)hel.fi
Liitteet
1 | Tarjouspyyntö |
2 | Hankinnan kohteen kuvaus |
3 | Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 7 k.) |
4 | Sopimusluonnos |
5 | Avauspöytäkirja |
6 | Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 20 k.) |
7 | Vertailutaulukko |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjoajat | Esitysteksti |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 25401 | Paavo Nurmen kuja 1 C | +358 9 310 1060 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 25 | Faksi |
| Alv.nro |
kulttuurijavapaa-aika@hel.fi |
| +358 9 310 87770 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 18/2019 | 1 (27) |
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta |
|
| |
|
| Asia/5 | |
| 03.12.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 195
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan esitys kaupunginhallitukselle Helsingin Olympiastadionia koskevan vuokrasopimuksen muuttamisesta
HEL 2019-012183 T 10 01 01 03
Esitys
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta esitti kaupunginhallitukselle seuraavaa:
Kaupunginhallitus myöntää kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalle oikeuden muuttaa liikuntaviraston ja Stadion-säätiön 9.12.2008 välistä pitkäaikaista vuokrasopimusta ja siihen kaupunginhallituksen 19.12.2016, § 1156 päätöksellä tehtyä korjausta siten, että vuokrasopimuksen voimassaoloaika jatketaan toistaiseksi voimassaolevana 12 kuukauden molemminpuolisin irtisanomisajoin niin, että ensimmäinen mahdollinen irtisanomisajan alkamispäivä on 31.12.2042 ja tämän jälkeen kunkin kuukauden viimeinen päivä.
Peruskorjaus- ja laajennushankkeen valmistuttua vuokrasopimus neuvotellaan vastaamaan hankkeen tietoja mm. vuokra-alan, vuokran, arvonlisäveron ja edelleen vuokrauksen jne. suhteen kuitenkin siten, että vuokra-aika ja irtisanomisaika eivät lyhene edellä mainitusta.
Muilta osin 9.12.2008 tehty vuokrasopimus ja siihen laaditut lisälehdelle kirjatut muutokset ovat edelleen voimassa.
Lisäksi esitettiin, että kaupunginhallitus myöntäisi kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalle oikeuden tehdä vuokrakauden aikana vuokraukseen liittyviä vähäisiä muutoksia.
Esittelijä
liikuntajohtaja
Tarja Loikkanen
Lisätiedot
Petteri Huurre, liikuntapaikkapäällikkö, puhelin: 310 87791
petteri.huurre(a)hel.fi
Liitteet
1 | Vuokrasopimus 2008 |
2 | Vuokrasopimuksen lisäliite 17.11.2016 |
3 | Vuokrasopimuksen lisäliite 2019_luonnos |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Esitysehdotus
Esitys on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Helsingin Olympiastadionin peruskorjaus- ja laajennushankkeen rahoitukseen liittyen Stadion-säätiöllä on tarve vuokrauksen jatkamiseen toistaiseksi voimassaolevana, siten että vuokrasopimuksen ensimmäinen mahdollinen päättymispäivämäärä on 31.12.2043. Vuokrasopimuksen jatkaminen on myös kaupungin kannalta ensiarvoisen tärkeää sovitun valtion rahoitusosuuden maksamisen edellytysten täyttämiseksi.
Kaupunginhallitus on oikeuttanut päätöksellään 17.11.2008 liikuntalautakunnan vuokraamaan Stadion-säätiölle Helsingin 14. kaupunginosassa (Taka-Töölö), yleisten rakennusten tontilla 91-14-514-3 sijaitsevan Olympiastadionin pihapiireineen, yhteensä noin 14 397 m², liikunta- ja kulttuuritoimintaa varten 31.12.2028 saakka. Liikuntalautakunta teki kaupunginhallituksen antamin oikeuksin päätöksen 9.12.2008 vuokrauksesta Stadion-säätiölle.
Kaupunginhallitus päätti 19.12.2016, § 1156 liikuntalautakunnan esityksestä muuttaa tekemäänsä päätöstä mm. vuokra-ajan osalta siten, että vuokrasopimus muutetaan toistaiseksi voimassaolevaksi 12 kuukauden molemminpuolisin irtisanomisajoin siten, että ensimmäinen mahdollinen irtisanomisajan alkamispäivä on 31.12.2034 ja sen jälkeen kunkin kuukauden viimeinen päivä. Liikuntalautakunta teki kaupunginhallituksen antamin oikeuksin päätöksen 19.1.2017, § 10 vuokrasopimuksen muutoksesta. Helsingin kaupungin organisaatiomuutoksen yhteydessä 1.6.2017 liikuntaviraston aiemmin solmimat vuokraukset siirtyivät kulttuurin ja vapaa-alan toimialan liikuntapalvelukokonaisuuden hallintaan.
Kaupunkiympäristön toimialan Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden tilapalveluiden toimitilavuokrauksen yksikön päällikkö on 20.11.2019, 80 § tekemällään päätöksellä muuttanut 1.12.2019 alkaen kulttuuri- ja vapaa-ajan Olympiastadionin vuokrasopimusta siten, että kaupunkiympäristön ja kulttuurin ja vapaa-ajan toimialojen välinen sopimus on voimassa toistaiseksi molemminpuolisin 12 kuukauden irtisanomisajoin siten, että ensimmäinen mahdollinen irtisanomisajan alkamispäivä on 31.12.2042 ja tämän jälkeen kunkin kuukauden viimeinen päivä.
Peruskorjaus- ja laajennushankkeen valmistuttua vuokrasopimus neuvotellaan vastaamaan hankkeen tietoja mm. vuokra-alan, vuokran, arvonlisäveron ja edelleen vuokrauksen jne. suhteen kuitenkin siten, että vuokra-aika ja irtisanomisaika eivät lyhene edellä mainitusta.
Lisäksi esitetään, että kaupunginhallitus myöntäisi kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalle oikeuden tehdä vuokrakauden aikana vuokraukseen liittyviä vähäisiä muutoksia.
Mikäli kaupunginhallitus hyväksyy kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan päätösesityksen, vuokraus palaa takaisin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan käsittelyyn vuokrasopimuksen muuttamiseksi siten, että sopimukseen laaditaan lisälehti sopimusajan jatkamiseksi esityksen mukaisesti.
Esittelijä
liikuntajohtaja
Tarja Loikkanen
Lisätiedot
Petteri Huurre, liikuntapaikkapäällikkö, puhelin: 310 87791
petteri.huurre(a)hel.fi
Liitteet
1 | Vuokrasopimus 2008 |
2 | Vuokrasopimuksen lisäliite 17.11.2016 |
3 | Vuokrasopimuksen lisäliite 2019_luonnos |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 25401 | Paavo Nurmen kuja 1 C | +358 9 310 1060 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 25 | Faksi |
| Alv.nro |
kulttuurijavapaa-aika@hel.fi |
| +358 9 310 87770 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 18/2019 | 1 (27) |
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta |
|
| |
|
| Asia/6 | |
| 03.12.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 196
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Sami Muttilaisen ym. valtuustoaloitteesta erityisuimakortin myöntämiskriteerien laajentamiseksi lymfedeemaa sairastaviin
HEL 2019-010086 T 00 00 03
Lausunto
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli projektikoordinaattori Marjo Rantala. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti yksimielisesti panna asian pöydälle Sami Muttilaisen ehdotuksesta.
Esittelijä
liikuntajohtaja
Tarja Loikkanen
Lisätiedot
Tarja Vartiainen, liikunnansuunnittelija, puhelin: 310 87509
tarja.vartiainen(a)hel.fi
Marjo Rantala, projektikoordinaattori, puhelin: 310 20352
marjo.a.rantala(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Lausuntoehdotus
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta antaa asiasta seuraavan lausunnon:
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta ei kannata valtuustoaloitteessa esitettyä lisäystä erityisuimakortin kriteereihin. Lautakunta edellyttää erityisuimakortin myöntämiskriteerien tuomista päätöksentekoon jatkossa aina kahden vuoden välein.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta toteaa, että lymfedeemaa sairastavien henkilöiden lisäämistä erityisuimakortin piiriin tarkastellaan, kun kriteerit ovat kokonaisuudessaan seuraavan kerran käsittelyssä lautakunnassa.
Erityisuimakortin myöntämiskriteerit ja korttiin liittyvät aloitteet sekä ehdotukset on käsitelty tähän saakka aina erikseen, tarpeen mukaan perustetussa moniammatillisessa työryhmässä, joka on laatinut kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalle esityksen kriteereistä. Jatkossa työryhmän on suunniteltu kokoontuvan ja kriteereitä päivitettävän joka toinen vuosi, jolloin kriteeristössä voidaan ottaa nykyistä kattavammin huomioon tietoperustaiset tarpeet eri diagnoosien osalta.
Työryhmätyöskentelyssä on ollut mukana useita terveydenhuollon ammattilaisia sekä Helsingin kaupungin vammaisasiamies. Tällä on haluttu varmistaa, että erityisuimakortin kriteerejä ovat valmistelleet henkilöt, jotka parhaiten pystyvät arvioimaan eri diagnoosi- ja vammaisryhmien tarvetta erityisuimakorttiin sekä sitä, onko vesiliikunnasta näiden henkilöiden toimintakyvylle erityistä hyötyä verrattuna muihin mahdollisiin liikuntamuotoihin.
Edellisen kerran erityisuimakortti-työryhmä perustettiin 28.11.2018 ja ryhmän esittämät erityisuimakortin kriteerit hyväksyttiin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnassa 18.6.2019, § 125. Työryhmä kokoontuu vastaisuudessa säännöllisesti kahden vuoden välein, jolloin se kutsutaan koolle seuraavan kerran syksyllä 2020 ja esitys erityisuimakortin kriteereistä tuodaan lautakunnan päätettäväksi vuonna 2021. Kriteereistä ei tulisi lautakunnassa tehdä erillispäätöksiä koskien yksittäisiä diagnoosiryhmiä huomioimatta moniammatillisen työryhmän näkemystä asiaan.
Esittelijän perustelut
Kaupunginkanslia on pyytänyt 31.12.2019 mennessä kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalta lausuntoa kaupunginhallitukselle Sami Muttilaisen ja 45:n muun valtuutetun valtuustoaloitteesta, jossa esitetään, että erityisuimakortin myöntämiskriteerejä laajennettaisiin lymfedeemaa sairastaviin henkilöihin. Aloite on kokonaisuudessaan liitteenä.
Valtuustoaloitteesta ei ole pyydetty lausuntoa muilta lautakunnilta.
Esittelijä
liikuntajohtaja
Tarja Loikkanen
Lisätiedot
Tarja Vartiainen, liikunnansuunnittelija, puhelin: 310 87509
tarja.vartiainen(a)hel.fi
Marjo Rantala, projektikoordinaattori, puhelin: 310 20352
marjo.a.rantala(a)hel.fi
Liitteet
1 | Valtuutetun aloite 25092019 Muttilainen Sami, ALOITE ERITYISUIMAKORTIN LAAJENTAMISESTA LYMFEDEEMAA SAIRASTAVIIN |
2 | 20190618_Erityisuimakortin_myontamisperusteiden_päätös |
3 | 20190628_Helsingin kaupunkiERITYISUIMAKORTTI |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 25401 | Paavo Nurmen kuja 1 C | +358 9 310 1060 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 25 | Faksi |
| Alv.nro |
kulttuurijavapaa-aika@hel.fi |
| +358 9 310 87770 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 18/2019 | 1 (27) |
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta |
|
| |
|
|
| |
| 03.12.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 191, 192, 195 ja 196 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
2
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Pöytäkirjan 193 ja 194 §:t.
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
| 00520 HELSINKI |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
päätös, johon haetaan muutosta
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta
|
|
Tomi Sevander puheenjohtaja |
|
|
|
Miska Nera pöytäkirjanpitäjä |
|
Pöytäkirja tarkastettu
|
|
Heimo Laaksonen | Pauliina Saares 191 - 193 §, 195 -196 § |
|
|
Arja Karhuvaara | Mika Ebeling |
Asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu.
Pöytäkirja on pidetty nähtävänä yleisessä tietoverkossa osoitteessa www.hel.fi 12.12.2019.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 25401 | Paavo Nurmen kuja 1 C | +358 9 310 1060 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 25 | Faksi |
| Alv.nro |
kulttuurijavapaa-aika@hel.fi |
| +358 9 310 87770 |
| FI02012566 |
|
|