Helsingin kaupunki

Esityslista

3/2020

 

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

 

 

 

 

 

 

11.02.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

ESITYSLISTA

3 - 2020

 

 

KOKOUSKUTSU

 

 

 

Kokousaika

11.02.2020 klo 16:15

Kokouspaikka

Paavo Nurmen kuja 1 C, 5. kerros

Käsitellään

Tällä esityslistalla mainitut asiat

 

 

 

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

 

 

 

 

 


Asia

 

Sivu

 

1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

1

2

Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan päätösten seuraaminen

2

3

Pöydälle 28.01.2020
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan esitys kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle määrärahojen siirtämisestä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalta keskushallintoon vuonna 2020 (kumppanuussopimukset)

6

4

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Sinikka Vepsän ym. valtuustoaloitteesta Koskelan monipuoliseen seniorikeskukseen tarvittavista vesiliikuntatiloista

8

5

Kivikon Koiraurheilukeskus Oy:n kanssa solmitun maa-alueen vuokrasopimuksen purkaminen

10

6

Erityisosaamisen hankkiminen nuorisopalvelukokonaisuuteen julkisina hankintoina Kumpulan koulukasvitarhan ja ruotsinkielisten nuorten tieto- ja neuvontapalveluiden toiminnoissa

12

7

KokoTeatteri-yhdistys ry:n oikaisuvaatimus kulttuuri- ja kirjastojaoston päätökseen 10.12.2019, § 33

14

8

Ylioppilasteatteri ry:n oikaisuvaatimus kulttuuri- ja kirjastojaoston päätökseen 10.12.2019 § 33

18

9

Seurasaarisäätiö - Fölisöstiftelsen sr:n oikaisuvaatimus kulttuuri- ja kirjastojaoston päätökseen 10.12.2019, § 33

23

10

Nomadi ry:n oikaisuvaatimus kulttuuri- ja kirjastojaoston päätökseen 10.12.2019, § 33

26

11

Todellisuuden tutkimuskeskus-yhdistys ry:n oikaisuvaatimus kulttuuri- ja kirjastojaoston päätökseen 10.12.2019, § 34

30

12

Linnanmäen sirkuskoulun kannatusyhdistys ry:n oikaisuvaatimus kulttuuri- ja kirjastojaoston päätökseen 10.12.2019, § 34

34

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 25401

Paavo Nurmen kuja 1 C

+358 9 310 1060

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 25

Faksi

 

Alv.nro

kulttuurijavapaa-aika@hel.fi

 

+358 9 310 87770

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

3/2020

1 (36)

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

 

 

 

 

Asia/1

 

11.02.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

Päätösehdotus

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta toteaa kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta valitsee pöytäkirjantarkastajiksi jäsenet Terhi Peltokorpi ja Mika Ebeling sekä varatarkastajiksi jäsenet Pauliina Saares ja Sami Muttilainen.

Esittelijä

kulttuurin ja vapaa-ajan toimialajohtaja

Tommi Laitio

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 25401

Paavo Nurmen kuja 1 C

+358 9 310 1060

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 25

Faksi

 

Alv.nro

kulttuurijavapaa-aika@hel.fi

 

+358 9 310 87770

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

3/2020

1 (36)

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

 

 

 

 

Asia/2

 

11.02.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan päätösten seuraaminen

Päätösehdotus

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää, ettei se ota käsiteltäväkseen seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä:

Toimialajohtaja

30.1.2020, 5 §
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan ja sen alaisten jaostojen esittelijät

30.1.2020, 6 §
HAM Helsingin taidemuseo tennispalatsiin sisäänpääsy alennetuilla hinnoilla

30.1.2020, 7 §
HAM Helsingin taidemuseo tennispalatsin ilmaiset sisäänpääsyt vuonna 2020

30.1.2020, 8 §
Nuorisoneuvoston edustajan läsnäolo- ja puheoikeus kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kokouksissa

3.2.2020, 9 §
Sellon hankinta Helsingin kaupunginorkesterille

Hallintojohtaja

27.1.2020, 4 §
Valtionavustuksen hakeminen opetus- ja kulttuuriministeriöltä toimialan hallinnon viestintä- ja markkinointipalvelujen Harrastuspassin valtakunnalliseen viestintään ja markkinointiin

Kirjastopalvelukokonaisuus

Kirjastopalvelujen johtaja

31.1.2020, 2 §
Salassa pidettävä

31.1.2020, 3 §
Salassa pidettävä

31.1.2020, 4 §
Salassa pidettävä

7.2.2020, 5 §
Salassa pidettävä

7.2.2020, 6 §
React & Share -seurantapalvelun hankinta Kirjastot.fi -palveluihin

7.2.2020, 7 §
Salassa pidettävä

Kulttuuripalvelukokonaisuus

Kulttuurin edistämisen -palvelun päällikkö

30.1.2020, 3 §
Taide- ja kulttuuriavustukset 2020, kulttuurin edistämisen päällikön 2. jako

31.1.2020, 4 §
Korjaamo Group Oy:n vuoden 2020 avustuksen maksatuksen aikaistaminen

Taidemuseon johtaja

3.2.2020, 16 §
Taidemuseon prosenttirahahankinta, tilauspäätös, Lastenpäiväkoti Vaapukka, Roihuvuoren ala-asteen Marjaniemen lisätilat

Liikuntapalvelukokonaisuus

Liikuntajohtaja

29.1.2020, 8 §
Maa-alueiden vuokraaminen ratsastustoimintaa varten Oy Husön Ratsastuskeskus Ab:lle Talosaaresta

3.2.2020, 9 §
Vahingonkorvausvaatimus koskien esinevahinkoa

3.2.2020, 10 §
Vapaakorttien myöntäminen vuonna 2020

Liikuntapaikkapäällikkö

30.1.2020, 7 §
Tilan vuokraaminen Töölön kisahallista Telia Finland Oyj:lle matkatukiasemalaitteiden sijoittamista varten

17.12.2019, 48 § HL 51 §:n perusteella korvattu yhdistyksen nimi yhtiön nimellä
Muutos liikuntapaikkapäällikön päätökseen maa-alueen lyhytaikaisesta vuokraamisesta PPJ Jalkapallohalli Oy:lle rakennusluvan hakemista varten Jätkäsaaren liikuntapuiston alueelle

Liikuntapalvelupäällikkö

8.1.2020, 2 §
Yhteistyösopimus, tapahtuma, Uinnin Nordic Tourin Suomen osakilpailu, Swim meet 2020

29.1.2020, 3 §
Tapahtumayhteistyösopimus - Helsinki City Running Day 2020

29.1.2020, 4 §
Tapahtumayhteistyösopimus - Naisten Kymppi 2020

Ulkoilupalvelupäällikkö

29.1.2020, 4 §
Maa-alueen vuokraaminen Paloheinästä Pakilan Veto ry:lle

29.1.2020, 5 §
Maa-alueen vuokraaminen Koivusaaresta Hevossaaren Hampparit ry:lle kanoottien säilytystä varten

30.1.2020, 6 §
Maa-alueen vuokraaminen Koivusaaren venesatamasta Koivusaaren Pursiseura ry:lle

30.1.2020, 7 §
Maa-alueiden vuokraaminen Koivusaaren venesatamasta Nyländska Jaktklubben rf:lle

31.1.2020, 8 §
Maa-alueen vuokraaminen Koivusaaren venesatamasta Selboat Oy:lle

31.1.2020, 9 §
Maa-alueiden vuokraaminen Vaskilahden Venekerho ry:lle Koivusaaren ja Vaskilahden venesatamista

31.1.2020, 10 §
Koivusaaressa sijaitsevan kiinteistön vuokraaminen Koivusaaren Pursiseura ry:lle

5.2.2020, 11 §
Honkaluodolla sijaitsevan rakennuksen vuokraaminen Suomalaisen kalastusmatkailun edistämisseura (SKES) ry:lle

Nuorisopalvelukokonaisuus

Itäinen nuorisotyö, kumppanuuspäällikkö

3.2.2020, 7 §
Helsingin Nuorisoyhteistyö Helsinki-Team ry:n projektiavustushakemus vuodelle 2020

Esittelijä

kulttuurin ja vapaa-ajan toimialajohtaja

Tommi Laitio

Lisätiedot

Pirjo Palamaa, hallintosihteeri, puhelin: 310 87764

pirjo.palamaa(a)hel.fi

 

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 25401

Paavo Nurmen kuja 1 C

+358 9 310 1060

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 25

Faksi

 

Alv.nro

kulttuurijavapaa-aika@hel.fi

 

+358 9 310 87770

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

3/2020

1 (36)

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

 

 

 

 

Asia/3

 

11.02.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan esitys kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle määrärahojen siirtämisestä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalta keskushallintoon vuonna 2020 (kumppanuussopimukset)

Pöydälle 28.01.2020

HEL 2019-012918 T 02 02 02

Esitysehdotus

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle määrärahojen siirtämistä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalta keskushallintoon vuonna 2020 seuraavasti:

Ta-kohdalta 4 10 01, Kulttuuri ja vapaa-aika (tulosyksikkö 2917100) ta-kohdalle 1 40 01, kaupunginkanslia, viestintäosaston käytettäväksi seuraavien tapahtumien kumppanuussopimuksia varten:

        Flow festivaali  (Flow Festivaali Oy) 30 000 euroa,

        Tuska-Festivaali (Finnish Metal Events Oy) 15 000 euroa,

        Helsinki Design Week (Luovi Productions Oy) 30 000 euroa.

Esittelijän perustelut

Festivaalit Flow  ja Tuska sekä Helsinki Design Week

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto on tukenut vuonna 2019 Flow Festivalin (30 000 euroa), Tuska-festivaalin (15 000 euroa) ja Helsinki Design Weekin (30 000 euroa) järjestämistä yhteensä 75 000 eurolla.

Kyseiset tapahtumat siirretään käsiteltäväksi osana tapahtumien tiekarttatyössä linjattua kaupunkitasoista kumppanuusyhteistyötä ja vuoden 2019 avustuksia vastaava summa 75 000 euroa siirretään kulttuurin avustusmäärärahoista kaupunginkanslian viestintäosastolle.

Tapahtumien tiekarttatyössä on pyritty yhdenmukaistamaan kaupungin ja tapahtumien väliseen yhteistyöhön liittyviä käytäntöjä. Tavoitteena on myös mahdollisuuksien mukaan johdonmukaistaa ja vähentää tapahtumien rahoittamista useista kaupungin eri määrärahoista.

Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala tukee taide- ja kulttuuritapahtumia ja festivaaleja pääasiallisesti avustusjärjestelmänsä taide- ja kulttuuriavustusten kautta.

Esittelijä

kulttuurin ja vapaa-ajan toimialajohtaja

Tommi Laitio

Lisätiedot

Kirsti Laine-Hendolin, hallintojohtaja, puhelin: 310 87751

kirsti.laine-hendolin(a)hel.fi

Veikko Kunnas, kulttuurin edistämisen päällikkö, puhelin: 310 37002

veikko.kunnas(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Tiedoksi

Kaupunginkanslia

Päätöshistoria

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 28.01.2020 § 14

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 25401

Paavo Nurmen kuja 1 C

+358 9 310 1060

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 25

Faksi

 

Alv.nro

kulttuurijavapaa-aika@hel.fi

 

+358 9 310 87770

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

3/2020

1 (36)

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

 

 

 

 

Asia/4

 

11.02.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Sinikka Vepsän ym. valtuustoaloitteesta Koskelan monipuoliseen seniorikeskukseen tarvittavista vesiliikuntatiloista

HEL 2019-011606 T 00 00 03

Lausuntoehdotus

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta antaa asiasta seuraavan lausunnon:

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta ei pidä erillisten vesiliikuntatilojen rakentamista Koskelan seniorikeskukseen liikuntapalveluiden kannalta tarkoituksenmukaisena.

Yksittäisten, erillisten vesiliikuntatilojen ylläpito on hankalaa ja kallista. Tästä syystä viime vuosina on mm. suljettu useita yksityisten tahojen ylläpitämiä pieniä vesiliikunta-, kuntoutus-  ja terapia-altaita.

Jätkäsaaren Bunkkerin uimahallitilat valmistuvat tämän hetkisen arvion mukaan vuonna 2023. Uimahallin tulee tiloja mm. vesijuoksulle ja -voimistelulle. Tämä parantaa merkittävästi kaikenlaisen vesiliikunnan edellytyksiä Helsingissä.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta antoi 3.10.2017, § 55 lausunnon valtuutettu Yrjö Hakasen toivomusponnesta vesiliikuntamahdollisuuden huomioimiseksi Koskelan sairaala-alueen suunnittelussa. Lausunnossa vesiliikunnan ja muiden liikuntatilojen tarve nähtiin tärkeänä kaupungin kasvun kannalta. Samalla kutenkin ymmärrettiin Koskelan monipuolisen palvelukeskuksen konseptin mukaisten toimintojen lisäksi tilojen ja toimintojen suunnittelussa ei ollut mukana voimisteluallastiloja. Liikuntaviraston teettämissä tutkimuksissa liikuntapaikkojen saavutettavuustarkastelussa ei tullut ilmi Koskelan alueella olevan heikompaa asetelmaa vesiliikuntapalveluiden kohdalta verraten muihin alueisiin.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta totesi 3.10.2017, § 54  lausunnossa koskien valtuutettu Sirkku Ingervon toivomuspontta Käpylinnan korvaavista tiloista Koskelassa, että tulevina vuosina Bunkkerin liikuntatilojen valmistuminen lisää kaupungin kokonaisvesipinta-alaa ja vapauttaa samalla muualta erityisryhmille ja senioreille soveltuvia allastiloja.

Esittelijän perustelut

Kaupunginkanslia on pyytänyt 10.3.2020 mennessä kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalta lausuntoa kaupunginhallitukselle Sinikka Vepsän ja 17:n muun valtuutetun valtuustoaloitteesta, jossa esitetään, että Koskelan seniorikeskukseen (31.12.2019 saakka palvelukeskus) rakennetaan riittävän kokoiset vesiliikuntatilat kuntouintia ja monipuolista vesivoimistelua varten.  Aloite kokonaisuudessaan liitteenä.

Valtuustoaloitteesta on pyydetty lausunto myös sosiaali- ja terveyslautakunnalta.

Esittelijä

liikuntajohtaja

Tarja Loikkanen

Lisätiedot

Petteri Huurre, liikuntapaikkapäällikkö, puhelin: 310 87791

petteri.huurre(a)hel.fi

Liitteet

1

Valtuutettu Sinikka Vepsän aloite_

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 25401

Paavo Nurmen kuja 1 C

+358 9 310 1060

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 25

Faksi

 

Alv.nro

kulttuurijavapaa-aika@hel.fi

 

+358 9 310 87770

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

3/2020

1 (36)

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

 

 

 

 

Asia/5

 

11.02.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

Kivikon Koiraurheilukeskus Oy:n kanssa solmitun maa-alueen vuokrasopimuksen purkaminen

HEL 2016-014415 T 10 01 01 02

Päätösehdotus

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää purkaa Helsingin 47. kaupunginosasta (Mellunkylä) Kivikon liikuntapuiston alueelta Kivikon Koiraurheilukeskus Oy:lle vuokratun 7 480 neliömetrin suuruisen maa-alueen vuokrasopimuksen. Vuokrasopimus on solmittu ajalle 1.1.2018–31.12.2032.

Esittelijän perustelut

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta on 12.12.2017, § 90 tekemällään päätöksellä vuokrannut Kivikon Koiraurheilukeskus Oy:lle kaupunginhallituksen 2.5.2017, § 486 liikuntalautakunnalle antamin oikeuksin 7 489 neliömetrin suuruisen maa-alue Kivikon liikuntapuistosta 1.1.2018–31.12.2032 väliseksi ajaksi. Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalla on oikeus vuokrasopimuksen purkamiseen samalla kaupunginhallituksen oikeutuksella, jolla vuokraus on tehty.

Aloite Kivikon Koiraurheilukeskus Oy:n ja kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan välisen Kivikon liikuntapuistossa sijaitsevan maa-alueen vuokrasopimuksen purkamiseksi on tullut Kivikon Koiraurheilukeskus Oy:n ja Itä-Helsingin Agilityharrastajat ry:n toimesta.

Kivikon Koiraurheilukeskus Oy on päättänyt toistaiseksi luopua hallihankkeesta ja on esittänyt  vuokrasopimuksen purkamista, sillä koiraurheilun agilityharrastus- ja kilpailutoimintaan tarkoitetun liikuntahallin rakentamista varten ei ole järjestynyt riittävää rahoitusta.

Kivikon liikuntapuistossa sijaitseva maa-alue, jolla on sijainnut agilitykenttä oli vuokrattuna 1.8.2010–31.7.2018 Itä-Helsingin Agilityharrastajat ry:lle koiraurheilun agilityharrastus- ja kilpailutoimintaa varten. Itä-Helsingin Agilityharrastajat ry:n perustamalle ja 100 prosenttisesti omistuksessa olevalle Kivikon Koiraurheilukeskus Oy:lle maa-alueen vuokraus siirrettiin 1.1.2018 lukien hallihankkeen toteuttamiseksi.

Itä-Helsingin Agilityharrastajat ry on hakenut vuokrausta heidän nimiinsä 1.1.2018 lukien. Yhdistys jatkaa maa-alueella sijaitsevalla agilitykentällä koiraurheilun harrastus- ja kilpailutoimintaa.

Vuokraus voidaan tehdä takautuvasti viranhaltijan päätöksellä ajalle 1.1.2018–31.12.2023. Vuokra määritellään liikuntalautakunnan määrittelemien vuokrausperusteiden mukaisesti. Vuokra peritään 1.1.2018 alkaen.

Esittelijä

liikuntajohtaja

Tarja Loikkanen

Lisätiedot

Petteri Huurre, liikuntapaikkapäällikkö, puhelin: 310 87791

petteri.huurre(a)hel.fi

Arja Eloranta, hallintosihteeri, puhelin: 310 87902

arja.eloranta(a)hel.fi

Liitteet

1

Vuokrasopimus_Kivikon Koiraurheilukeskus Oy_1.1.2018 - 31.12.2032

2

Vuokra-alue

3

I-HAH ry_poytakirja_ylimaarainen_kokous_2019

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosaiset

Esitysteksti
Oikaisuvaatimusohje, kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

Tiedoksi

KUVA

Päätöshistoria

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 12.12.2017 § 90

Kaupunginhallitus 02.05.2017 § 486

Liikuntalautakunta 09.02.2017 § 35

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 25401

Paavo Nurmen kuja 1 C

+358 9 310 1060

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 25

Faksi

 

Alv.nro

kulttuurijavapaa-aika@hel.fi

 

+358 9 310 87770

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

3/2020

1 (36)

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

 

 

 

 

Asia/6

 

11.02.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

Erityisosaamisen hankkiminen nuorisopalvelukokonaisuuteen julkisina hankintoina Kumpulan koulukasvitarhan ja ruotsinkielisten nuorten tieto- ja neuvontapalveluiden toiminnoissa

HEL 2020-001487 T 02 08 02 00

Päätösehdotus

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta valtuuttaa nuorisopalvelukokonaisuuden valmistelemaan Kumpulan koulukasvitarhan toiminnan sekä ruotsinkielisten nuorten tieto- ja neuvontapalvelujen toteuttamisen julkisena hankintana. Hankinnoista päätetään hankintavaltuuksien mukaisesti.

Esittelijän perustelut

Nuorisolautakunta päätti kokouksessaan 27.11.2014, § 96 silloisen nuorisoasiankeskuksen kumppanuuksien ja kilpailutusten periaatteista. Yksi päätöksen taustalla oleva tekijä oli nuorisoasiainkeskuksen kumppanuussopimusten tilanne, mikä ei vastannut hankintasäädösten periaatteita. Päätöksen perusteella nuorisoasiainkeskuksessa osa toiminnoista siirrettiin avustettaviksi, osa omaksi toiminnaksi ja osa kilpailutettiin. Kilpailutettuja toimintoja olivat Kumpulan koulukasvitarhan toiminta, ruotsinkieliset nuorten tieto- ja neuvontapalvelut, Tapanilan alueen nuorisotyö, Munkkivuoren nuorisotalon toiminta ja alueen varhaisnuorisotoiminta. Myöhemmin nuorisoasiainkeskuksessa ja nuorisopalvelukokonaisuudessa on kilpailutettu toimintoja, joiden kautta on voitu hankkia tarvittavaa erityisosaamista palvelujen tuottamiseen. Tällä hetkellä erityisosaamisen perusteella on kilpailutettu osa etsivän nuorisotyön palveluista (kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 30.10.2018, § 209 ja 3.12.2019, § 193).

Kumpulan koulukasvitarhan toiminta siirtyi silloiselta opetusvirastolta nuorisoasiainkeskukseen vuoden 2015 alusta alkaen. Toiminnan toteuttamisesta oli pitkään vastannut Lasten ja nuorten puutarhayhdistys, jonka kanssa opetusvirasto oli tehnyt sopimuksen. Siirron yhteydessä todettiin, että suorahankinnalle ei ole perusteita ja toiminta kilpailutettiin. Sopimuskausi on ollut yksi (1) vuosi ja kaksi (2) kahden (2) vuoden optiokautta. Viimeinen optiokausi päättyy 31.12.2020.

Kumpulan koulukasvitarhan toiminnan toteuttaminen pitää sisällään alueen ylläpitotehtäviä, viljelytoiminnan toteuttamista sekä ohjattua toimintaa lapsille ja nuorille. Lisäksi palvelukuvauksessa on velvoitettu järjestämään tapahtumia kaikille avoimia tapahtumia. Toiminnan toteuttaminen edellyttää erityisosaamista erityisesi viljelytoiminnan ja alueen ylläpidon näkökulmista.

Ruotsinkielisten nuorten tieto- ja neuvontapalvelujen tuottaminen on hankittuna Luckan rf:ltä julkisena hankintana ja se kilpailutettiin keväällä 2016. Sopimuskausi on kaksi (2) vuotta ja yksi (1) kahden (2) vuoden optiokausi. Optiokausi päättyy 1.8.2020. Tämän palvelun tuottaminen edellyttää sekä ruotsin kielen erinomaista hallintaa, että ruotsinkielisen palvelujärjestelmän perusteellista tuntemusta. Nuorisopalvelukokonaisuudessa tuotetaan ruotsinkielisille nuorille monipuolisia palveluita, mutta tieto- ja neuvontapalvelut erityisesi verkkosivustojen tuottamisen ja ylläpitämisen osalta on yksittäiselle nuorisotyöyksikölle liian laaja-alainen tehtävä.

Nuorisopalveluissa on kaupunkistrategian tavoitteiden mukaisesti työn alla suunnitelma siitä, miten tulevaisuudessa kumppanuuksia vahvistetaan ja yhdessä yhteistyötahojen kanssa määritellään yhteistyön sisältöjä ja rajapintoja. Osana tätä prosessia tullaan myös tekemään ehdotus palveluiden tuottamisen tavoista: mitkä toiminnat olisi tarkoituksenmukaista tuottaa itse, mitkä toiminnat sopivat avustettaviksi tai muuten tuettaviksi ja mitkä toiminnat kilpailutetaan.

Kumpulan koulukasvitarha ja ruotsinkielisten nuorten tieto- ja neuvontapalveluiden sopimuskaudet päättyvät kuluvat vuoden aikana, joten näiden toimintojen osalta ei ole mahdollista odottaa prosessin valmistumista. Näiden kahden toiminnan kohdalla on myös kyse sellaisesta erityisosaamisesta, jota nuorisopalveluissa ei tällä ole riittävästi.

Esittelijä

nuorisoasiainjohtaja

Mikko Vatka

Lisätiedot

Mikko Vatka, nuorisoasiainjohtaja, puhelin: 310 71252

mikko.vatka(a)hel.fi

Merja Hovi, suunnittelija, puhelin: 310 89054

merja.hovi(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 25401

Paavo Nurmen kuja 1 C

+358 9 310 1060

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 25

Faksi

 

Alv.nro

kulttuurijavapaa-aika@hel.fi

 

+358 9 310 87770

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

3/2020

1 (36)

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

 

 

 

 

Asia/7

 

11.02.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

KokoTeatteri-yhdistys ry:n oikaisuvaatimus kulttuuri- ja kirjastojaoston päätökseen 10.12.2019, § 33

HEL 2019-011239 T 02 05 01 00

Päätösehdotus

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta hylkää KokoTeatteri-yhdistys ry:n oikaisuvaatimuksen koskien kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaoston päätöstä 10.12.2019, § 33: Taide- ja kulttuuriavustukset 2020, vähintään 50 000 euron hakemukset, vuosi 2020 ja monivuotiskausi 2020-2022.

Esittelijän perustelut

KokoTeatteri-yhdistys ry:n avustus 75 000 euroa pysyväisluonteiseen toimintaan myönnettiin 5 000 euroa vuoden 2019 tasoa pienempänä (80 000 euroa) osana esittävien taiteiden toimijakentän välisen tasapainon kehittämistä. Avustusten myöntämisarviointi on kokonaisharkintaa ja siihen vaikuttavat  avustusten myöntämiseen käytettävissä olevat määrärahat, hakemusten määrä ja laatu sekä arviointikriteereihin perustuva hakemusten keskinäinen vertailu. Avustukset ovat harkinnanvaraisia.

KokoTeatteri-yhdistys ry vaatii 6.1.2020 toimittamassaan oikaisuvaatimuksessa, että kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta muuttaa kulttuuri- ja kirjastojaoston 10.12.2019 tekemää päätöstä ja myöntää teatterille saman suuruisen avustuksen kuin vuonna 2019.

Oikaisuvaatimus on tehty kuntalain (10.4.2015/410) 138 §:n mukaisessa määräajassa.

Oikaisuvaatimuksen perustelut

KokoTeatteri-yhdistys ry vetoaa oikaisuvaatimuksessaan avustustason kehitykseen. Yhdistyksen avustus pysyväisluonteiseen toimintaan kasvoi vuonna 2019 ja avustustason leikkaaminen osoittaa, ettei arvioinnissa ole huomioitu tuen kasvun vaikutuksia. Teatterin mukaan kulttuuri- ja kirjastojaoston päätös myös heikentää teatterin mahdollisuutta nousta valtionosuusjärjestelmän piiriin.

Yhdistys perustelee oikaisuvaatimustaan myös sillä, ettei yhdistykselle myönnetty monivuotista avustusta pysyväisluonteisen toimintaan. Yhdistys katsoo toimintansa vaikuttavuuden olevan yhtä laajaa kuin muilla monivuotista avustusta saavilla teattereilla.

KokoTeatteri-yhdistys ry:n mielestä yhdistyksen toiminta kehittää esittävän taiteen kentän välistä tasapainoa, koska teatteri tuottaa paljon yhteistuotantoja muiden vapaan kentän toimijoiden kanssa ja toimii vierailualustana.

Yhdistys myös katsoo, ettei päätöksenteko ole perustunut riittävään asiantuntemukseen arvioinnissa ja ehdottaa siihen parannuksia.

Oikaisuvaatimuksen käsittely ja päätöksen perustelut

Toiminnan arviointi

Helsingin hallintosäännön 17 luvun 1 §:n mukaan kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää toimialan avustusmäärärahojen jakamisen periaatteet ja valvoo periaatteiden toteutumista toimialatasoisesti. Helsingin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti 13.2.2018, § 28 toimialan avustusmäärärahojen jakamisen periaatteet, joiden mukaan Helsingin avustusjärjestelmä on väline Helsingin kaupunkistrategian toteuttamiseksi. Avustuksilla lisätään kaupungin vetovoimaa, asukkaiden elämänlaatua, toimintakykyä ja oman elämän hallintaa. Avustuksin tuetaan toimintaa, joka monipuolistaa kaupungin omaa palvelutarjontaa.

Kulttuurijaosto päätti 20.3.2018, § 10 avustusmäärärahojen jakamisen periaatteista johdetut kulttuuripalvelukokonaisuuden avustushakemusten arviointikriteerit, jotka ovat pohjana avustushakemusten arvioinnille.

Avustuspäätökset tehdään esittelymenettelyyn perustuen. Päätöksissä noudatetaan myös kaupungin kulloinkin voimassa olevia avustusohjeita ja säännöksiä.

Taide- ja kulttuuriavustukset on porrastettu haettavan summan mukaisesti. Pienimmän kokoluokan (enintään 5 000 euroa) avustusta hakijan tulee toiminnassaan täyttää vähintään yksi viidestä arviointiperusteesta. Suurimman kokoluokan (yli 150 000 euroa) avustusta hakevan tulee täyttää kaikki viisi arviointiperustetta, jotta hakija tulee arvioiduksi osana kyseistä avustuskategoriaa. Hakijan tulee myös olla rekisteröitynyt toimija, ja avustus myönnetään lähtökohtaisesti seuraavalle vuodelle. Avustusta voidaan myöntää pysyväisluonteiseen tai projektityyppiseen toimintaan.

Kaupungin Internet-sivuilla julkaistut avustusten arviointiperusteet ovat taiteellinen laatu, monimuotoisuus ja tasa-arvo, saavutettavuus ja saatavuus, toiminnallinen laatu ja toteutus. Kunkin perusteen kohdalla on ilmoitettu tarkemmin, mitä sen osalta arvioidaan.

KokoTeatteri-yhdistys ry täyttää useita taide- ja kulttuuriavustusten arviointiperusteita. Arvioinnissa on kiinnitetty huomiota toiminnan taiteelliseen laatuun ja toteutukseen liittyviin puutteisiin. Toimintaa on arvioitu suhteessa muihin esittävän taiteen toimijoihin, samaan avustuskategoriaan kuuluviin hakijoihin ja avustustasoon suhteessa näihin vertaistoimijoihin. Arvioinnissa kiinnitettiin huomiota myös toiminnan vaikuttavuuteen.

Taide- ja kulttuuriavustukset pysyväisluonteiseen toimintaan voidaan myöntää monivuotisina vähintään 50 000 euron vuotuisen tuen piirissä oleville toimijoille hakemuksesta vuosittain. Monivuotisen avustuksen arvioinnissa kiinnitetään huomiota mm. toiminnan vakiintuneisuuteen, kehittymissuunnitelman tavoitteisiin ja taiteellisen työskentelyn korkeatasoisuuteen. Hakemuksia arvioidaan suhteessa muihin esittävän taiteen toimijoihin ja kulttuurin monimuotoiseen edistämiseen.

Avustuksen taso ja historia

Aiempi avustuspäätös ja sen taso eivät luo kertaluontoisessa avustuksessa oikeutta suhteessa seuraavan vuoden harkintaan. Käytettävissä olevat määrärahat vahvistetaan vuosittain. Näin ollen avustuksia haetaan vuosittain, ja myös myöntämisharkinta tehdään joka vuosi erikseen.

Avustushakemusten käsittely ja myöntämisharkinta perustuvat avustusten arviointiperusteiden soveltamiseen. Kaikkia hakijoita on kohdeltu menettelyssä tasapuolisesti ja puolueettomasti.

Avustukset ovat olleet haettavissa julkisella avoimella haulla. Avustusten arviointiperusteet on julkaistu kaupungin Internet-sivuilla ja käytössä olevia arviointiperusteita valmisteltaessa on kuultu taiteen ja kulttuurin toimijakenttää.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto on päätöstä tehdessään käyttänyt sille kuuluvaa toimivaltaa ja kulttuuripoliittista harkintavaltaa asianmukaisesti ja jaoston päättämiin arviointikriteereihin perustuen.

Edellä mainitun perusteella kulttuuri- ja kirjastojaoston 10.12.2019 päätöstä koskeva oikaisuvaatimus ei anna aihetta muuttaa asiaa koskevaa päätöstä.

Esittelijä

kulttuurijohtaja

Mari Männistö

Lisätiedot

Maaria Kuukorento, kulttuurisuunnittelija, puhelin: 310 22472

maaria.kuukorento(a)hel.fi

Liitteet

1

Oikaisuvaatimus 6.1.2020, saate

2

Oikaisuvaatimus 6.1.2020, päätös 10.12.2019 § 33

Muutoksenhaku

Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosainen

Esitysteksti
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Päätöshistoria

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto 10.12.2019 § 33

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 25401

Paavo Nurmen kuja 1 C

+358 9 310 1060

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 25

Faksi

 

Alv.nro

kulttuurijavapaa-aika@hel.fi

 

+358 9 310 87770

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

3/2020

1 (36)

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

 

 

 

 

Asia/8

 

11.02.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

Ylioppilasteatteri ry:n oikaisuvaatimus kulttuuri- ja kirjastojaoston päätökseen 10.12.2019 § 33

HEL 2020-000127 T 02 05 01 00

Päätösehdotus

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta hylkää Ylioppilasteatteri ry:n oikaisuvaatimuksen koskien kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaoston päätöstä 10.12.2019, § 33: Taide- ja kulttuuriavustukset 2020, vähintään 50 000 euron hakemukset, vuosi 2020 ja monivuotiskausi 2020-2022.

Esittelijän perustelut

Ylioppilasteatteri ry:n avustus 35 000 euroa vuoden 2020 pysyväisluonteiseen toimintaan myönnettiin 6 000 euroa pienempänä kuin edellisvuotena (41 000 euroa). Avustusten myöntämisarviointi on kokonaisharkintaa ja siihen vaikuttavat avustusten myöntämiseen käytettävissä olevat määrärahat, hakemusten määrä ja laatu sekä arviointikriteereihin perustuva hakemusten keskinäinen vertailu. Avustukset ovat harkinnanvaraisia.

Ylioppilasteatteri ry vaatii 7.1.2020 toimittamassaan oikaisuvaatimuksessa, että kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta muuttaa kulttuuri- ja kirjastojaoston 10.12.2019 tekemää päätöstä leikata yhdistyksen pysyväisluonteiseen toimintaan saamaa taide- ja kulttuuriavustusta ja ottaa avustushakemuksen uudelleen arvioitavaksi. Avustuksen saaja vaatii avustuksen määrän pysymistä samalla tasolla kuin vuonna 2019.

Oikaisuvaatimus on tehty kuntalain (10.4.2015/410) 138 §:n mukaisessa määräajassa.

Oikaisuvaatimuksen perustelut

Ylioppilasteatteri ry:n oikaisuvaatimus perustuu tarkoituksenmukaisuusperusteeseen. Ylioppilasteatteri ry esittää oikaisuvaatimuksensa perusteena talouden heikkenemisen (–6 000 €) vaikutuksia, joita ovat toiminnan supistaminen, toimitilojen vähentäminen, palkkauksen heikentäminen sekä kyvyttömyys toimia Ylioppilasteatterin ohjesäännöissä määritetyllä tavalla tai teatterin tarkoituksen mukaisesti ammattijohtoisena.

Yhdistys tuo esille oikaisuvaatimuksessaan, että suurin osa saadusta kulttuuri- ja taideavustuksesta kohdentuu kaupungin omistaman Mustikkamaan vuokraan ja palautuu näin tulona kaupungille. Yhdistys tuo esille perusteluissaan, että luopuminen kesäteatterista merkitsisi suurimman tulolähteen menettämistä.

Perusteluissaan yhdistys tuo esille myös avustuksen saajan valtion tuen vähenemisen ja Helsingin kaupungin myöntämän taide- ja kulttuuriavustuksen pysymisen pitkään entisellä tasollaan ennen vuotta 2020. Näistä syistä johtuen yhdistys on ollut pitkään taloudellisissa vaikeuksissa. Ylioppilasteatteri ry ei ole yrityksistään huolimatta pystynyt kehittämään talouttaan ja monipuolistamaan rahoituspohjaa.

Ylioppilasteatteri ry esittää oikaisuvaatimuksen perusteluna olevansa myös ammattijohtoisuutensa takia historiallisesti merkittävä taideinstituutio ja yhteisö, joka työllistää uuden sukupolven teatterintekijöitä ja luo työpaikkana mahdollisuuden vapaasti toteuttaa taiteellisia ambitioita vailla tulospaineita.

Oikaisuvaatimuksen käsittely ja päätöksen perustelut

Tarkoituksenmukaisuusperuste ja taloudelliset vaikutukset

Helsingin hallintosäännön 17 luvun 1 §:n mukaan kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää toimialan avustusmäärärahojen jakamisen periaatteet ja valvoo periaatteiden toteutumista toimialatasoisesti. Helsingin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti 13.2.2018, § 28 toimialan avustusmäärärahojen jakamisen periaatteet, joiden mukaan Helsingin avustusjärjestelmä on väline Helsingin kaupunkistrategian toteuttamiseksi. Avustuksilla lisätään kaupungin vetovoimaa, asukkaiden elämänlaatua, toimintakykyä ja oman elämän hallintaa. Avustuksin tuetaan toimintaa, joka monipuolistaa kaupungin omaa palvelutarjontaa.

Kulttuurijaosto päätti 20.3.2018, § 10 avustusmäärärahojen jakamisen periaatteista johdetut kulttuuripalvelukokonaisuuden avustushakemusten arviointikriteerit, jotka ovat pohjana avustushakemusten arvioinnille. Avustuspäätökset tehdään esittelymenettelyyn perustuen, ja ne ovat harkinnanvaraisia. Päätöksissä noudatetaan myös kaupungin kulloinkin voimassa olevia avustusohjeita ja säännöksiä.

Taide- ja kulttuuriavustukset on porrastettu haettavan summan mukaisesti. Pienimmän kokoluokan (enintään 5 000 euroa) avustusta hakijan tulee toiminnassaan täyttää vähintään yksi viidestä arviointiperusteesta. Suurimman kokoluokan (vähintään 150 000 euroa) avustusta hakevan tulee täyttää kaikki viisi arviointiperustetta, jotta hakija tulee arvioiduksi osana kyseistä avustuskategoriaa. Hakijan tulee myös olla rekisteröitynyt toimija, ja avustus myönnetään lähtökohtaisesti seuraavalle vuodelle. Avustusta voidaan myöntää pysyväisluonteiseen tai projektityyppiseen toimintaan.

Kaupungin Internet-sivuilla julkaistut avustusten arviointiperusteet ovat taiteellinen laatu, monimuotoisuus ja tasa-arvo, saavutettavuus ja saatavuus, toiminnallinen laatu ja toteutus. Kunkin perusteen kohdalla on ilmoitettu tarkemmin, mitä sen osalta arvioidaan. Avustuskriteerien täyttyminen ei itsessään luo oikeutta avustukseen tai tiettyyn avustussummaan, koska avustukset ovat harkinnanvaraisia ja lähtökohtaisesti kertaluonteisia. Avustusmäärärahojen kokonaisuus päätetään vuosittain kaupungin talousarviokäsittelyn yhteydessä.

Avustusten myöntämisarviointi on kokonaisharkintaa ja siihen vaikuttaa avustusten myöntämiseen käytettävissä olevat määrärahat, hakemusten määrä ja laatu sekä arviointikriteereihin perustuva hakemusten keskinäinen vertailu. Keskinäisessä vertailussa arvioidaan myös avustuksen tarkoituksenmukaisuus ja lainmukaisuuden toteutuminen.

Avustuksen taso ja historia

Aiempi avustuspäätös ja sen taso eivät luo kertaluontoisessa avustuksessa oikeutta suhteessa seuraavan vuoden harkintaan. Käytettävissä olevat määrärahat vahvistetaan vuosittain. Näin ollen avustuksia haetaan vuosittain, ja myös myöntämisharkinta tehdään joka vuosi erikseen.

Ylioppilasteatteri ry viittaa avustustason muuttumattomuuteen aiempina vuosina. Kaupungin avustuksissa ei ole indeksiehtoa ja hakijoiden määrä ja suunnitelmat vaihtelevat vuosittain. Sama yhdistyksen viittaama haaste koskee myös useita muita toimijoita. Lisäksi kentälle tulee jatkuvasti myös uusia toimijoita.

Avustushakemusten käsittely ja myöntämisharkinta perustuvat avustusten arviointiperusteiden soveltamiseen. Kaikkia hakijoita on kohdeltu menettelyssä tasapuolisesti ja puolueettomasti.

Avustukset ovat olleet haettavissa julkisella avoimella haulla. Avustusten arviointiperusteet on julkaistu kaupungin Internet-sivuilla ja käytössä olevia arviointiperusteita valmisteltaessa on kuultu taiteen ja kulttuurin toimijakenttää.

Toimintamallinsa perusteella Ylioppilasteatteri ry ei kuuluisi taide- ja kulttuuriavustusten ensisijaisiin avustuskohteisiin. Toiminta on aikuisille suunnattua harrastustoimintaa ja osa HYY:n toimintaa. Ylioppilasteatteri ry:n arvioinnissa on kuitenkin kiinnitetty huomiota sen historialliseen merkitykseen ja taiteelliseen laatuun. Ylioppilasteatteri ry:n toiminta täyttää monia saavutettavuuteen ja saatavuuteen, osallisuuteen ja osallistumiseen liittyviä arviointikriteerejä. Yhdistys tavoitti vuonna 2018 yli 4 000 katsojaa.

Ylioppilasteatteri ry ei kuitenkaan osoita arviointiperusteiden mukaista suotuisaa taloudellista kehitystä. Toiminnallista laatua ja toteutusta arvioitaessa on kiinnitetty huomiota yhdistyksen talouteen ja resursseihin. Vuoden 2018 tilinpäätöksen mukaan Ylioppilasteatteri ry:n saama Helsingin kaupungin taide- ja kulttuuriavustus oli noin 45 % kaikista tuloista, kun rahoituslain ulkopuolisten teatteritoimijoiden kunnan avustukset ovat rahoituslain ulkopuolisilla teatteritoimijoilla keskimäärin 12 % tuloista (Teatteritilastot 2018). Toiminta on ollut myös huomattavan alijäämäistä vuosina 2017 ja 2018.

Vaikka katsojaluvut ovat lähteneet nousuun, ei avustuksen saaja ole tule vuoden 2020 talousarvion mukaan kattamaan talouden vajetta ilman suuria julkisen tuen korotuksia ja pääsylipputulojen mahdollisella nousulla. Toiminnan resursointi ei ole sen toimintarakenteeseen nähden monipuolista. Toimintasuunnitelmassa 2020 ei ole mainittu toimenpiteitä, jotka auttaisivat talouden alijäämän korjaamista ja toiminnan kehittämistä kannattavammaksi. Ylioppilasteatterin hallinnon ja tuotannon rakenne on myös toiminnan vaikuttavuuteen suhteutettuna raskas, vaikka yhdistys saa studiotilan poikkeuksellisen huokein kustannuksin käyttöönsä HYY:ltä.

Myöntämisarvioinnissa on Ylioppilasteatteri ry:n toimintaa verrattu rahoituslain ulkopuolisiin ammattiteattereihin ja muihin puoliammattilaisiin harrastajateattereihin. Arvioinnissa on kiinnitetty huomiota myös toiminnan vaikuttavuuteen ja muita vertailukohteita korkeampaan avustustasoon, jota nyt toiminnan viime vuosien kehityksen pohjalta maltillisesti korjattiin.

Edellä mainitun perusteella kulttuuri- ja kirjastojaoston 10.12.2019 päätöstä koskeva oikaisuvaatimus ei anna aihetta muuttaa asiaa koskevaa päätöstä.

Esittelijä

kulttuurijohtaja

Mari Männistö

Lisätiedot

Maaria Kuukorento, kulttuurisuunnittelija, puhelin: 310 22472

maaria.kuukorento(a)hel.fi

Liitteet

1

Oikaisuvaatimus 7.1.2020, saate

2

Oikaisuvaatimus 7.1.2020

Muutoksenhaku

Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosainen

Esitysteksti
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 25401

Paavo Nurmen kuja 1 C

+358 9 310 1060

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 25

Faksi

 

Alv.nro

kulttuurijavapaa-aika@hel.fi

 

+358 9 310 87770

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

3/2020

1 (36)

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

 

 

 

 

Asia/9

 

11.02.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

Seurasaarisäätiö - Fölisöstiftelsen sr:n oikaisuvaatimus kulttuuri- ja kirjastojaoston päätökseen 10.12.2019, § 33

HEL 2020-000161 T 02 05 01 00

Päätösehdotus

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta hylkää Seurasaarisäätiö - Fölisöstiftelsen sr:n oikaisuvaatimuksen koskien kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaoston päätöstä 10.12.2019, § 33: Taide- ja kulttuuriavustukset 2020, vähintään 50 000 euron hakemukset, vuosi 2020 ja monivuotiskausi 2020–2022.

Esittelijän perustelut

Kulttuuri- ja kirjastojaosto 10.12.2019, § 33 myönsi yhdistykselle 35 000 euron avustuksen vuodelle 2020. Määräraha oli 5 000 euroa pienempi kuin vuoden 2019 avustus. Kaupungin avustuksen laskevalla suunnalla on haluttu viestiä säätiölle uudistumisen ja uudenlaisten yhteistyömallien luomisen välttämättömyyttä.  

Seurasaarisäätiö - Fölisöstiftelsen sr vaatii 7.1.2020 toimittamassaan oikaisuvaatimuksessa, että kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta muuttaa kulttuuri- ja kirjastojaoston 10.12.2019 tekemää päätöstä myöntää yhdistykselle avustusta 35 000 euroa. Säätiö esittää avustuksen myöntämistä anomuksen mukaisena 60 000 eurona.

Oikaisuvaatimus on tehty kuntalain (10.4.2015/410) 138 §:n mukaisessa määräajassa.

Oikaisuvaatimuksen perustelut

Hakija esittää oikaisuvaatimuksensa perusteena myönnetyn avustuksen riittämättömyyden suhteessa yhdistyksen toimintaan korostaen tekemänsä perinnetyön merkityksellisyyttä.

Oikaisuvaatimuksen käsittely ja päätöksen perustelut

Seurasaarisäätiö – Fölisöstiftelsen sr:n avustusta pysyväisluonteiseen toimintaan leikattiin. Jaoston päätöksen mukaan tapahtumatuottamiseen erikoistuneiden toimijoiden keskinäisessä vertailussa hakijan toiminta jää vaikutuksiltaan kapea-alaiseksi.

Hakijan toimintamalli on verraten perinteinen eikä esimerkiksi hyödynnä riittävästä erilaisia yhteistyömahdollisuuksia tai toimintaan sitoutettavia vapaaehtoisia, mikä voisi olla tämän kaltaiselle toiminnalle hyödyksi.

Avustukset ovat harkinnanvaraisia

Edelle mainitun perusteella kulttuuri- ja kirjastojaoston 10.12.2019 päätöstä koskeva oikaisuvaatimus ei anna aihetta muuttaa asiaa koskevaa päätöstä

Helsingin hallintosäännön 17 luvun 1 §:n mukaan kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää toimialan avustusmäärärahojen jakamisen periaatteet ja valvoo periaatteiden toteutumista toimialatasoisesti. Helsingin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti 13.2.2018, § 28 toimialan avustusmäärärahojen jakamisen periaatteet, joiden mukaan Helsingin avustusjärjestelmä on väline Helsingin kaupunkistrategian toteuttamiseksi. Avustuksilla lisätään kaupungin vetovoimaa, asukkaiden elämänlaatua, toimintakykyä ja oman elämän hallintaa. Avustuksin tuetaan toimintaa, joka monipuolistaa kaupungin omaa palvelutarjontaa.

Kulttuurijaosto päätti 20.3.2018, § 10 avustusmäärärahojen jakamisen periaatteista johdetut kulttuuripalvelukokonaisuuden avustushakemusten arviointikriteerit, jotka ovat pohjana avustushakemusten arvioinnille. Avustuspäätökset tehdään esittelymenettelyyn perustuen, ja ne ovat harkinnanvaraisia. Päätöksissä noudatetaan myös kaupungin kulloinkin voimassa olevia avustusohjeita ja säännöksiä.

Kaupungin Internet-sivuilla julkaistut avustusten arviointiperusteet ovat taiteellinen laatu, monimuotoisuus ja tasa-arvo, saavutettavuus ja saatavuus, toiminnallinen laatu ja toteutus. Kunkin perusteen kohdalla on ilmoitettu tarkemmin, mitä sen osalta arvioidaan.  Arviointiperusteissa on lisäksi kaikkia kehittämisavustuksia koskevat yhteiset arviointiperusteet.

Esittelijä

kulttuurijohtaja

Mari Männistö

Lisätiedot

Ari Tolvanen, suunnittelija, puhelin: 310 37008

ari.tolvanen(a)hel.fi

Liitteet

1

Oikaisuvaatimus 7.1.2020, saate

2

Oikaisuvaatimus 7.1.2020

Muutoksenhaku

Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosainen

Esitysteksti
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 25401

Paavo Nurmen kuja 1 C

+358 9 310 1060

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 25

Faksi

 

Alv.nro

kulttuurijavapaa-aika@hel.fi

 

+358 9 310 87770

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

3/2020

1 (36)

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

 

 

 

 

Asia/10

 

11.02.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

Nomadi ry:n oikaisuvaatimus kulttuuri- ja kirjastojaoston päätökseen 10.12.2019, § 33

HEL 2020-000145 T 02 05 01 00

Päätösehdotus

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta hylkää Nomadi ry:n oikaisuvaatimuksen koskien kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaoston päätöstä 10.12.2019, § 33: Taide- ja kulttuuriavustukset 2020, vähintään 50 000 euron hakemukset, vuosi 2020 ja monivuotiskausi 2020–2022.

Esittelijän perustelut

Nomadi ry:lle myönnettiin 45 000 euron suuruinen avustus vuoden 2020 pysyväisluonteiseen toimintaan. Avustus myönnettiin 5 000 euroa pienempänä kuin edellisvuotena osana esittävien taiteiden toimijakentän välisen tasapainon kehittämistä. Avustusten myöntämisarviointi on kokonaisharkintaa ja siihen vaikuttavat avustusten myöntämiseen käytettävissä olevat määrärahat, hakemusten määrä ja laatu sekä arviointikriteereihin perustuva hakemusten keskinäinen vertailu. Avustukset ovat harkinnanvaraisia.

Nomadi ry vaatii 7.1.2020 toimittamassaan oikaisuvaatimuksessa, että kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta muuttaa kulttuuri- ja kirjastoaoston 10.12.2019 tekemää päätöstä ja myöntää toimijalle saman suuruisen avustuksen kuin vuonna 2019.

Oikaisuvaatimus on tehty kuntalain (10.4.2015/410) 138 §:n mukaisessa määräajassa.

Oikaisuvaatimuksen perustelut

Nomadi ry vetoaa toimintansa olleen vuonna 2019 laajempaa kuin mm. edellisenä toimintavuonna, sisältäen esityksiä Helsingissä, muualla Suomessa sekä kansainvälisesti, eikä siten näe perustetta avustustason laskemiselle. Taide- ja kulttuuriavustus nousi toimijan kohdalla 50 000 euroon vuodelle 2019, kun avustus vuodelle 2018 oli ollut 39 500 euroa. Vuodelle 2020 toimijalle myönnettiin avustus 45 000 euron suuruisena.

Hakija esittää vaihtelun avustustasoissa olevan haitallista toiminnan suunnittelun sekä toimintaedellytysten kannalta ja ehdottaa useampivuotisiin avustuksiin siirtymistä. Hakijan näkemyksen mukaan lisärahoitusta uusille toimijoille tulisi löytyä ilman avustusten leikkauksia ja hakija myös kyseenalaistaa tanssin kentän tukien tasapainottavien toimien toteutumisen.

Oikaisuvaatimuksen käsittely ja päätöksen perustelut

Helsingin hallintosäännön 17 luvun 1 §:n mukaan kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää toimialan avustusmäärärahojen jakamisen periaatteet ja valvoo periaatteiden toteutumista toimialatasoisesti. Helsingin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti 13.2.2018, § 28 toimialan avustusmäärärahojen jakamisen periaatteet, joiden mukaan Helsingin avustusjärjestelmä on väline Helsingin kaupunkistrategian toteuttamiseksi. Avustuksilla lisätään kaupungin vetovoimaa, asukkaiden elämänlaatua, toimintakykyä ja oman elämän hallintaa. Avustuksin tuetaan toimintaa, joka monipuolistaa kaupungin omaa palvelutarjontaa.

Kulttuurijaosto päätti 20.3.2018, § 10 avustusmäärärahojen jakamisen periaatteista johdetut kulttuuripalvelukokonaisuuden avustushakemusten arviointikriteerit, jotka ovat pohjana avustushakemusten arvioinnille.

Avustuspäätökset tehdään esittelymenettelyyn perustuen. Päätöksissä noudatetaan myös kaupungin kulloinkin voimassa olevia avustusohjeita ja säännöksiä.

Kaupungin Internet-sivuilla julkaistut avustusten arviointiperusteet ovat taiteellinen laatu, monimuotoisuus ja tasa-arvo, saavutettavuus ja saatavuus, toiminnallinen laatu ja toteutus. Kunkin perusteen kohdalla on ilmoitettu tarkemmin, mitä sen osalta arvioidaan. Arviointiperusteissa on lisäksi kaikkia kehittämisavustuksia koskevat yhteiset arviointiperusteet.

Taide- ja kulttuuriavustukset on porrastettu haettavan summan mukaisesti. Pienimmän kokoluokan (enintään 5 000 euroa) avustusta hakijan tulee toiminnassaan täyttää vähintään yksi viidestä arviointiperusteesta. Suurimman kokoluokan (vähintään 150 000 euroa) avustusta hakevan tulee täyttää kaikki viisi arviointiperustetta, jotta hakija tulee arvioiduksi osana kyseistä avustuskategoriaa. Hakijan tulee myös olla rekisteröitynyt toimija, ja avustus myönnetään lähtökohtaisesti seuraavalle vuodelle. Avustusta voidaan myöntää pysyväisluonteiseen tai projektityyppiseen toimintaan.

Nomadi ry täyttää useita taide- ja kulttuuriavustusten arviointiperusteita. Toimintaa on arvioitu suhteessa muihin esittävän taiteen toimijoihin erityisesti kävijämäärien osalta, samaan avustuskategoriaan kuuluviin hakijoihin ja avustustasoon suhteessa näihin vertaistoimijoihin.

Aiempi avustuspäätös ja sen taso eivät luo kertaluontoisessa avustuksessa oikeutta suhteessa seuraavan vuoden harkintaan. Käytettävissä olevat määrärahat vahvistetaan vuosittain. Näin ollen avustuksia haetaan vuosittain, ja myös myöntämisharkinta tehdään joka vuosi erikseen.

Vuoden 2019 avustusten kohdalla linjattu painotus uusien toimijoiden ja vapaan kentän tukemiseen huomioitiin edelleen vuotta 2020 koskevien avustusten kohdalla tasapainottaen esittävän taiteen vapaan toimijakentän tukia ja myöntämällä tukia pysyväisluonteiseen toimintaan myös uusille toimijoille.

Nomadi ry esittää osaan toimijoista kohdistuneista leikkauksista huolimatta tanssin toimijoiden tukia korotetun samassa kategoriassa vain 10 000 euroa. Kyseisessä kulttuuri- ja kirjastojaoston kokouksessa 10.12.2019 tanssin ja sirkuksen osalta leikkauksia suhteessa edellisvuotisiin avustuksiin toteutettiin viiden toimijan kohdalla kullakin 5 000 euron suuruisena, yhteensä 25 000 euroa. Korotuksia suhteessa edellisvuotisiin avustuksiin puolestaan toteutettiin seitsemän tanssin ja sirkuksen vapaan kentän toimijan kohdalla yhteensä 61 000 euron edestä ja kolmen toimijan pysyväisluonteista toimintaa tuettiin ensimmäistä kertaa yhteensä 35 000 eurolla.

Taide- ja kulttuuriavustukset pysyväisluonteiseen toimintaan voidaan myöntää monivuotisina vähintään 50 000 euron vuotuisen tuen piirissä oleville toimijoille hakemuksesta vuosittain. Monivuotisen avustuksen arvioinnissa kiinnitetään huomiota mm. toiminnan vakiintuneisuuteen, kehittymissuunnitelman tavoitteisiin ja taiteellisen työskentelyn korkeatasoisuuteen. Hakemuksia arvioidaan suhteessa muihin esittävän taiteen toimijoihin ja kulttuurin monimuotoiseen edistämiseen.

Avustushakemusten käsittely ja myöntämisharkinta perustuvat avustusten arviointiperusteiden soveltamiseen. Kaikkia hakijoita on kohdeltu menettelyssä tasapuolisesti ja puolueettomasti.

Avustukset ovat olleet haettavissa julkisella avoimella haulla. Avustusten arviointiperusteet on julkaistu kaupungin Internet-sivuilla ja käytössä olevia arviointiperusteita valmisteltaessa on kuultu taiteen ja kulttuurin toimijakenttää.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto on päätöstä tehdessään käyttänyt sille kuuluvaa toimivaltaa ja kulttuuripoliittista harkintavaltaa asianmukaisesti ja jaoston päättämiin arviointikriteereihin perustuen.

Esittelijä

kulttuurijohtaja

Mari Männistö

Lisätiedot

Jenni Peisa, kulttuurisuunnittelija, puhelin: 310 20455

jenni.peisa(a)hel.fi

Liitteet

1

Oikaisuvaatimus 7.1.2020, Nomadi ry

Muutoksenhaku

Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosainen

Esitysteksti
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 25401

Paavo Nurmen kuja 1 C

+358 9 310 1060

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 25

Faksi

 

Alv.nro

kulttuurijavapaa-aika@hel.fi

 

+358 9 310 87770

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

3/2020

1 (36)

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

 

 

 

 

Asia/11

 

11.02.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

Todellisuuden tutkimuskeskus-yhdistys ry:n oikaisuvaatimus kulttuuri- ja kirjastojaoston päätökseen 10.12.2019, § 34

HEL 2019-012084 T 02 05 01 00

Päätösehdotus

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta hylkää Todellisuuden tutkimuskeskus-yhdistys ry:n oikaisuvaatimuksen koskien kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaoston päätöstä 10.12.2019, § 34: Taide- ja kulttuuriavustukset 2020, kulttuuri- ja kirjastojaoston 1.jako.

Esittelijän perustelut

Todellisuuden tutkimuskeskus-yhdistys ry:n avustus 28 000 euroa vuoden 2020 pysyväisluonteiseen toimintaan myönnettiin 7 000 euroa pienempänä kuin edellisvuotena (35 000 euroa). Arvioinnissa on kiinnitetty huomiota toiminnan laatuun ja toteutukseen liittyviin puutteisiin. Avustusten myöntämisarviointi on kokonaisharkintaa ja siihen vaikuttavat avustusten myöntämiseen käytettävissä olevat määrärahat, hakemusten määrä ja laatu sekä arviointikriteereihin perustuva hakemusten keskinäinen vertailu. Avustukset ovat harkinnanvaraisia.

Todellisuus tutkimuskeskus-yhdistys ry (TTK) vaatii 15.12.2019 toimittamassaan oikaisuvaatimuksessa, että kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta muuttaa kulttuuri- ja kirjastojaoston 10.12.2019 tekemää päätöstä myöntää teatterille vuoden 2020 toiminta-avustuksena 28 000 euroa siten, että teatterille myönnetään avustuksena vähintään 35 000 euroa vuoden 2019 tason mukaisesti.

Oikaisuvaatimus on tehty kuntalain (10.4.2015/410) 138 §:n mukaisessa määräajassa.

Oikaisuvaatimuksen perustelut

Todellisuuden tutkimuskeskus-yhdistys ry (TTK) vetoaa oikaisuvaatimuksessaan pitkäaikaiseen toimintaansa. Toimija katsoo tehneensä laadukasta taiteellista työtä, kehittäneensä esitystaidetta ja edistäneensä eri tavoin taiteen saavutettavuutta Helsingissä.

TTK esittää täyttäneensä kaupungin taide- ja kulttuuriavustusten kriteerit vuonna 2019, ja sen takia avustustasoa ei tulisi leikata. Yhdistyksen toimintaa tulisi arvioida erityisesti toiminnan laadun ja tavoitteiden osalta. Toiminnan vaikuttavuutta ei yhdistyksen kohdalla tulisi arvioida katsojamäärillä.

TTK vetoaa oikaisuvaatimuksessaan myös taloudellisten resurssien vähyyteen ja leikkauksen vaikutuksilla talouteen. Toimija katsoo, ettei se avustustason leikkaamisen vuoksi pysty maksamaan työntekijälleen työehtosopimusten mukaista palkkaa tai työllistämään toista tuotantotyöntekijää. Leikkaus vaikuttaa myös avustuksen saajan kykyyn tuottaa tulevaisuudessa tietoa toimintansa vaikuttavuudesta.

Oikaisuvaatimuksen käsittely ja päätöksen perustelut

Arviointikriteerien täyttäminen ja yhdistyksen talous

Helsingin hallintosäännön 17 luvun 1 §:n mukaan kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää toimialan avustusmäärärahojen jakamisen periaatteet ja valvoo periaatteiden toteutumista toimialatasoisesti. Helsingin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti 13.2.2018, § 28 toimialan avustusmäärärahojen jakamisen periaatteet, joiden mukaan Helsingin avustusjärjestelmä on väline Helsingin kaupunkistrategian toteuttamiseksi. Avustuksilla lisätään kaupungin vetovoimaa, asukkaiden elämänlaatua, toimintakykyä ja oman elämän hallintaa. Avustuksin tuetaan toimintaa, joka monipuolistaa kaupungin omaa palvelutarjontaa.

Kulttuurijaosto päätti 20.3.2018, § 10 avustusmäärärahojen jakamisen periaatteista johdetut kulttuuripalvelukokonaisuuden avustushakemusten arviointikriteerit, jotka ovat pohjana avustushakemusten arvioinnille.

Avustuspäätökset tehdään esittelymenettelyyn perustuen, ja ne ovat harkinnanvaraisia. Päätöksissä noudatetaan myös kaupungin kulloinkin voimassa olevia avustusohjeita ja säännöksiä.

Taide- ja kulttuuriavustukset on porrastettu haettavan summan mukaisesti. Pienimmän kokoluokan (enintään 5 000 euroa) avustusta hakijan tulee toiminnassaan täyttää vähintään yksi viidestä arviointiperusteesta. Suurimman kokoluokan (vähintään 150 000 euroa) avustusta hakevan tulee täyttää kaikki viisi arviointiperustetta, jotta hakija tulee arvioiduksi osana kyseistä avustuskategoriaa. Hakijan tulee myös olla rekisteröitynyt toimija, ja avustus myönnetään lähtökohtaisesti seuraavalle vuodelle. Avustusta voidaan myöntää pysyväisluonteiseen tai projektityyppiseen toimintaan.

Kaupungin Internet-sivuilla julkaistut avustusten arviointiperusteet ovat taiteellinen laatu, monimuotoisuus ja tasa-arvo, saavutettavuus ja saatavuus, toiminnallinen laatu ja toteutus. Kunkin perusteen kohdalla on ilmoitettu tarkemmin, mitä sen osalta arvioidaan.

Todellisuuden tutkimuskeskus-yhdistys ry täyttää useita taide- ja kulttuuriavustusten arviointiperusteita. Toimijan toimintaa on arvioitu suhteessa esitystaiteen toimijoihin ja samaan avustuskategoriaan kuuluviin hakijoihin. Hakijoiden keskinäisessä vertailussa toimintasuunnitelman taiteellinen sisältö ei laadullisesti poikennut muiden esitystaiteen toimijoiden tasosta ja siten perustellut avustuksen muita korkeampaa tasoa.  

Myös yhdistyksen toiminnan vaikuttavuus on viime vuosina ollut vähäistä ja katsoja/kokijamääriltään heittelehtivää. Arvioinnin pohjana käytettyjen Teatteritilastojen 2018 mukaan toiminta tavoitti enää vain 648 katsojaa. Helsingin kaupungin taide- ja kulttuuriavustuksella on siis tuettu yksittäistä katsojakokemusta poikkeuksellisen korkealla tasolla vuonna 2018 (avustus 30 800 €).

TTK:n talous tukeutuu vahvasti julkisiin avustuksiin. Pieni omarahoitusosuus on tyypillistä esitystaiteen toimijoille, mikä on otettu jo myöntöarvioinnissa huomioon. Toimijan toiminnassa ei ole kehittynyt monimuotoista rahoituspohjaa, jossa toimintaa pystyttäisiin vakauttamaan suuremmalla omarahoitusosuudella.

Avustuksen taso ja historia

Aiempi avustuspäätös ja sen taso eivät luo kertaluontoisessa avustuksessa oikeutta suhteessa seuraavan vuoden harkintaan. Käytettävissä olevat määrärahat vahvistetaan vuosittain. Näin ollen avustuksia haetaan vuosittain, ja myös myöntämisharkinta tehdään joka vuosi erikseen.

Avustushakemusten käsittely ja myöntämisharkinta perustuvat avustusten arviointiperusteiden soveltamiseen. Kaikkia hakijoita on kohdeltu menettelyssä tasapuolisesti ja puolueettomasti.

Avustukset ovat olleet haettavissa julkisella avoimella haulla. Avustusten arviointiperusteet on julkaistu kaupungin Internet-sivuilla ja käytössä olevia arviointiperusteita valmisteltaessa on kuultu taiteen ja kulttuurin toimijakenttää.

Oikaisuvaatimuksen kulttuuripoliittiset argumentit

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto on päätöstä tehdessään käyttänyt sille kuuluvaa toimivaltaa ja kulttuuripoliittista harkintavaltaa asianmukaisesti ja jaoston päättämiin arviointikriteereihin perustuen.

Edellä mainitun perusteella kulttuuri- ja kirjastojaoston 10.12.2019 päätöstä koskeva oikaisuvaatimus ei anna aihetta muuttaa asiaa koskevaa päätöstä.

Esittelijä

kulttuurijohtaja

Mari Männistö

Lisätiedot

Maaria Kuukorento, kulttuurisuunnittelija, puhelin: 310 22472

maaria.kuukorento(a)hel.fi

Liitteet

1

Oikaisuvaatimus 15.12.2019, saate 16.12.2019

2

Oikaisuvaatimus 15.12.2019

3

Oikaisuvaatimus 15.12.2019, liite, Raportti Utopiakonsultaatio

Muutoksenhaku

Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Päätöshistoria

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto 10.12.2019 § 34

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 25401

Paavo Nurmen kuja 1 C

+358 9 310 1060

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 25

Faksi

 

Alv.nro

kulttuurijavapaa-aika@hel.fi

 

+358 9 310 87770

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

3/2020

1 (36)

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

 

 

 

 

Asia/12

 

11.02.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

Linnanmäen sirkuskoulun kannatusyhdistys ry:n oikaisuvaatimus kulttuuri- ja kirjastojaoston päätökseen 10.12.2019, § 34

HEL 2019-013413 T 02 05 01 00

Päätösehdotus

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta hylkää Linnanmäen sirkuskoulun kannatusyhdistys ry:n oikaisuvaatimuksen koskien kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaoston päätöstä 10.12.2019, § 34: Taide- ja kulttuuriavustukset 2020, kulttuuri- ja kirjastojaoston 1. jako.

Esittelijän perustelut

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto hylkäsi 10.12.2019 Linnanmäen sirkuskoulun kannatusyhdistys ry:n vuoden 2020 toimintaa koskeneen avustushakemuksen perustuen siihen, että hakijan pysyväisluonteista toimintaa tuetaan muista kaupungin avustusmäärärahoista. Kaupunginhallitus on päättänyt 28.10.2019, § 723 Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeet, joiden mukaan avustuksia ei myönnetä samaan käyttötarkoitukseen kahdesta tai useammasta avustuksiin varatusta määrärahasta.

Linnanmäen sirkuskoulun kannatusyhdistys ry esittää 23.12.2019 toimittamassaan oikaisuvaatimuksessa, että kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta muuttaa kulttuuri- ja kirjastoaoston 10.12.2019 tekemää päätöstä hylätä hakemus ja sen sijaan myöntää hakijalle avustuksen, joka kattaa näytösvuokrakuluja 4 000 euroa vuonna 2020.

Oikaisuvaatimus on tehty kuntalain (10.4.2015/410) 138 §:n mukaisessa määräajassa.

Oikaisuvaatimuksen perustelut

Linnanmäen sirkuskoulun kannatusyhdistys ry vetoaa toimintansa olevan perinteikästä, vaikuttavaa ja merkittävää pääkaupunkiseudun sirkuskulttuurikentässä ja mahdollistavan erityisesti taiteen perusopetuksen reunaehdoista vapaan matalan kynnyksen sirkusharrastamisen, jossa yhdistyvät liikunnallisuus ja taiteellisuus. Toiminnan esitetään myös olevan hyvin organisoitua ja laadukasta, mitä valtion sekä kaupungin tukien laskeminen uhkaavat.

Oikaisuvaatimuksen käsittely ja päätöksen perustelut

Linnanmäen sirkuskoulun kannatusyhdistys ry:lle on myönnetty kulttuurin avustusmäärärahoista taide- ja kulttuuriavustuksia pysyväisluonteiseen toimintaan useampana vuotena. Tuki on ollut 4 800 euroa vuodelle 2018 ja 5 000 euroa vuodelle 2019. Samaa sirkuskoulun toimintaa on kuitenkin tuettu kaupungin toimesta samanaikaisesti myös liikunnan määrärahoista muiden liikuntaa edistävien yhdistysten avustuksella. Tämä tuki on ollut 25 000 eurolla vuosille 2018 ja 2019. Liikunnan avustusmäärärahojen myöntöperusteisiin ei ole olennaisilta osin tehty muutoksia.

Toimija on hakenut kaupungilta toistuvasti tukea samaan toimintaan sekä kulttuurin että liikunnan avustuksista. Molemmat avustukset ovat myös osana Linnanmäen sirkuskoulun kannatusyhdistys ry:n talousarviota vuodelle 2020, kulttuurin avustus 8 000 euron suuruisena ja liikunnan avustus 25 000 euron suuruisena. Kaupungin avustusten yleisohjeen mukaisesti avustuksia ei tule myöntää samaan käyttötarkoitukseen useammasta avustusmäärärahasta.

Päällekkäisyyden karsimisen yhteydessä on arvioitu eri tukien merkittävyyttä ja toimijan kannalta edulliseksi ratkaisuksi on katsottu kulttuurin määrärahoista haetun avustuksen hylkääminen.

Helsingin hallintosäännön 17 luvun 1 §:n mukaan kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää toimialan avustusmäärärahojen jakamisen periaatteet ja valvoo periaatteiden toteutumista toimialatasoisesti. Helsingin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti 13.2.2018, § 28 toimialan avustusmäärärahojen jakamisen periaatteet, joiden mukaan Helsingin avustusjärjestelmä on väline Helsingin kaupunkistrategian toteuttamiseksi. Avustuksilla lisätään kaupungin vetovoimaa, asukkaiden elämänlaatua, toimintakykyä ja oman elämän hallintaa. Avustuksin tuetaan toimintaa, joka monipuolistaa kaupungin omaa palvelutarjontaa.

Kulttuurijaosto päätti 20.3.2018, § 10 avustusmäärärahojen jakamisen periaatteista johdetut kulttuuripalvelukokonaisuuden avustushakemusten arviointikriteerit, jotka ovat pohjana avustushakemusten arvioinnille. Avustuspäätökset tehdään esittelymenettelyyn perustuen, ja ne ovat harkinnanvaraisia. Päätöksissä noudatetaan myös kaupungin kulloinkin voimassa olevia avustusohjeita ja säännöksiä.

Kaupungin Internet-sivuilla julkaistut avustusten arviointiperusteet ovat taiteellinen laatu, monimuotoisuus ja tasa-arvo, saavutettavuus ja saatavuus, toiminnallinen laatu ja toteutus. Kunkin perusteen kohdalla on ilmoitettu tarkemmin, mitä sen osalta arvioidaan. Arviointiperusteissa on lisäksi kaikkia kehittämisavustuksia koskevat yhteiset arviointiperusteet.

Esittelijä

kulttuurijohtaja

Mari Männistö

Lisätiedot

Jenni Peisa, kulttuurisuunnittelija, puhelin: 310 20455

jenni.peisa(a)hel.fi

Liitteet

1

Oikaisuvaatimus 23.12.2019, saate

2

Oikaisuvaatimus 23.12.2019

Muutoksenhaku

Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosainen

Esitysteksti
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 25401

Paavo Nurmen kuja 1 C

+358 9 310 1060

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 25

Faksi

 

Alv.nro

kulttuurijavapaa-aika@hel.fi

 

+358 9 310 87770

 

FI02012566