Helsingin kaupunki | Esityslista | 1/2021 |
|
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta |
|
| |
|
|
| |
| 19.01.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta
ESITYSLISTA
1 - 2021
|
|
KOKOUSKUTSU |
|
|
|
Kokousaika | 19.01.2021 klo 16:15 |
Kokouspaikka | Fredriksberg, B-talo (Konepajankuja 3, 2. kerros) / Sähköinen kokous |
Käsitellään | Tällä esityslistalla mainitut asiat |
|
|
| Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta |
|
|
|
|
Asia |
| Sivu |
1 | Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta | 1 |
2 | Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan päätösten seuraaminen | 2 |
3 | Vuoden 2021 talousarvion noudattamisohjeet | 8 |
4 | Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla käyttämättä jääneiden määrärahojen perusteella myönnettävät ylitysoikeudet vuoden 2021 talousarvioon | 12 |
5 | Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmän ryhmäaloitteesta, joka koskee lasten ja nuorten monialaista matalan kynnyksen hyvinvointityötä ja mielenterveyspalveluja | 14 |
6 | Erityisuimakortin myöntämisperusteiden päivittäminen ja hakuohjeet | 19 |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 51400 | Fredriksberg, Konepajankuja 3 | +358 9 310 1060 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
kulttuurijavapaa-aika@hel.fi |
| +358 9 310 87770 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Esityslista | 1/2021 | 1 (21) |
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta |
|
| |
|
| Asia/1 | |
| 19.01.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
1
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätösehdotus
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta toteaa kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta valitsee pöytäkirjantarkastajiksi jäsenet Terhi Peltokorpi ja Jussi Chydenius sekä varatarkastajiksi jäsenet Arja Karhuvaara ja Sami Muttilainen.
Esittelijä
kulttuurin ja vapaa-ajan toimialajohtaja
Tommi Laitio
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 51400 | Fredriksberg, Konepajankuja 3 | +358 9 310 1060 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
kulttuurijavapaa-aika@hel.fi |
| +358 9 310 87770 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Esityslista | 1/2021 | 1 (21) |
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta |
|
| |
|
| Asia/2 | |
| 19.01.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
2
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan päätösten seuraaminen
Päätösehdotus
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää, ettei se ota käsiteltäväkseen seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä:
Toimialajohtaja
18.12.2020, 87 §
Aluekirjastopalvelujen rajatut aukioloajat ajalla 21.12.2020-10.1.2021 sekä Keskustakirjasto Oodin rajattu aukiolo ajalla 21.12.2020–31.1.2021 koronavirustilanteesta johtuen
21.12.2020, 88 §
Liikuntamyllyn, Kisahallin ja Pirkkolan sisäliikuntapaikkojen kassojen aukiolot ajalla 21.-31.12.2020
22.12.2020, 89 §
Toimialan toimintasäännössä määritellyn sijaisjärjestyksen täydentäminen vuoden vaihteessa 2020
23.12.2020, 90 §
Tarvepäätös Stoan nuorisotiloihin rakennettaviin studioihin liittyen, Turunlinnantie 1
4.1.2021, 1 §
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialajohtajan pöytäkirjan pitäminen yleisesti nähtävänä
Hallintojohtaja
15.12.2020, 36 §
Erityisavustuksen hakeminen Etelä-Suomen aluehallintovirastolta
etsivän nuorisotyön toteuttamiseen ja tukemiseen vuonna 2021
22.12.2020, 37 §
Toimialan hallinnon päälliköiden sijaisjärjestely vuoden vaihteessa
4.1.2021, 1 §
Hallintojohtajan pöytäkirjan pitäminen yleisesti nähtävänä
Kirjastopalvelukokonaisuus
Kirjastopalvelujen johtaja
18.12.2020, 24 §
Salassa pidettävä
18.12.2020, 25 §
Salassa pidettävä
23.12.2020, 26 §
Boksampo.fi -palvelun toimitus- ja sisällönkuvailutyön hankinta
23.12.2020, 27 §
Uusien teosten metatietojen toimittaminen Kirjasampo.fi -palveluun
29.12.2020, 28 §
Maksuvapautus kirjastomaksuista
4.1.2021, 1 §
Kirjastopalvelujen johtajan pöytäkirjan pitäminen yleisesti nähtävänä vuonna 2021
Aluekirjastopalvelujen johtaja
17.12.2020, 20 §
Siivouspalvelut, Arabianrannan kirjasto
4.1.2021, 1 §
Aluekirjastopalvelujen johtajan pöytäkirjan pitäminen yleisesti nähtävänä vuonna 2021
Keskustakirjaston johtaja
21.12.2020, 4 §
Keskustakirjasto Oodin aukioloajat vuonna 2021 ja poikkeukselliset aukioloajat 6.1.2022 saakka
4.1.2021, 1 §
Keskustakirjaston johtajan pöytäkirjan pitäminen yleisesti nähtävänä vuonna 2021
Kulttuuripalvelukokonaisuus
Kulttuurijohtaja
22.12.2020, 18 §
Taideteoslahjoituksen vastaanottaminen Helsingin taidemuseolle
23.12.2020, 19 §
Kulttuuripalvelujen johdon sijaisjärjestyksen täydentäminen vuoden vaihteessa 2020
14.1.2021, 1 §
Kulttuurijohtajan pöytäkirjan pitäminen yleisesti nähtävänä
Vs. taidemuseon johtaja
17.12.2020, 66 §
Taidemuseo julkisen taiteen hankinta, Vuosaarenhuippu, teostilauspäätös
17.12.2020, 67 §
Taidemuseon prosenttirahahankinta, Gibraltarinaukio, Jätkäsaari, lisäsuunnittelun tilauspäätös
30.12.2020, 68 §
Taidemuseon prosenttirahahanke, Sompasaaren päiväkoti, teostilaus
12.1.2021, 1 §
Taidemuseon johtajan pöytäkirjan pitäminen yleisesti nähtävänä vuonna 2021
12.1.2021, 2 §
Taidemuseon prosenttirahahanke, Cygnaeus-enheten, luonnostilaus
Kaupunginmuseo, museonjohtaja
12.1.2021, 1 §
Kaupunginmuseon museonjohtajan pöytäkirjan pitäminen yleisesti nähtävänä vuonna 2021
12.1.2021, 2 §
Toimivallan siirtäminen kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla kaupunginmuseossa hankintavaltuuksissa
14.1.2021, 3 §
Sijaisen määrääminen kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla kaupunginmuseon päälliköille
Kulttuurin edistämisen päällikkö
14.12.2020, 19 §
Taide- ja kulttuuriavustukset 2020, kulttuurin edistämisen päällikön 12. jako
13.1.2021, 1 §
Kulttuurin edistämisen päällikön pöytäkirjan pitäminen yleisesti nähtävänä vuonna 2021
Liikuntapalvelukokonaisuus
Liikuntajohtaja
18.12.2020, 52 §
Ruskeasuon liikuntapuiston kahvilan vuokraukseen liittyvän option
käyttöönotto ja sopimuksen jatkaminen Corn King Oy:n kanssa
20.12.2020, 53 §
Käyttämättä jäävän vuoden 2020 liikunnan avustusmäärärahan myöntäminen
20.12.2020, 54 §
Käyttämättä jäävän vuoden 2020 liikunnan avustusmäärärahan myöntäminen
31.12.2020, 55 §
Google Meet -palvelunkäyttöönotto liikuntapalveluissa
4.1.2021, 1 §
Liikuntajohtajan pöytäkirjan pitäminen yleisesti nähtävänä
Liikuntapaikkapäällikkö
15.12.2020, 45 §
Toimitilojen vuokraus Töölön kisahallista Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan tilapalveluille
15.12.2020, 46 §
Toimitilojen vuokraaminen Töölön kisahallista Helsingin poliisilaitokselle
16.12.2020, 47 §
Tilojen vuokraus Liikuntamyllystä Myllypuron elintarvikeapu ry:lle
16.12.2020, 48 §
Maa-alueen käyttöoikeuden myöntäminen Vuosaaren liikuntapuistosta Stara kaupunkitekniikka rakentamiselle
22.12.2020, 49 §
Toimitilan vuokraus Kampin liikuntakeskuksesta Hieroja Markku Lehtoselle (tmi)
11.1.2021, 1 §
Liikuntapaikkapäällikön pöytäkirjan pitäminen yleisesti nähtävänä vuonna 2021
Liikuntapalvelupäällikkö
7.1.2021, 1 §
Liikuntapalvelupäällikön pöytäkirjan pitäminen yleisesti nähtävänä vuonna 2021
Ulkoilupalvelupäällikkö
15.12.2020, 78 §
Sipoon Kaunissaaren mökin nro 12 yläkerran vuokraus Vartiokylä Ranta- ja Venekerho ry:lle
16.12.2020, 79 §
Sipoon Kaunissaaren mökin nro 12 alakerran vuokraus Kalakerho Viehe Veikot ry:lle
23.12.2020, 80 §
Sipoon Kaunissaaren mökin nro 6 vuokraus JHL ry 871:lle
23.12.2020, 81 §
Aluspaikan vuokraaminen Kipparlahdesta Ormel Oy:lle
5.1.2021, 1 §
Ulkoilupalvelupäällikön pöytäkirjan pitäminen yleisesti nähtävänä vuonna 2021
Nuorisopalvelukokonaisuus
Nuorisoasiainjohtaja
11.1.2021, 1 §
Nuorisoasiainjohtajan pöytäkirjan pitäminen yleisesti nähtävänä vuonna 2021
Läntisen nuorisotyön aluepäällikkö
15.12.2020, 6 §
Työsuhteisen oikeus toteuttaa hankintoja viranhaltijan lukuun
4.1.2021, 1 §
Läntisen nuorisotyön aluepäällikön pöytäkirjan pitäminen yleisesti nähtävänä
Itäisen nuorisotyön aluepäällikkö
21.12.2020, 6 §
Työsuhteisen oikeus toteuttaa hankintoja viranhaltijan lukuun
21.12.2020, 7 §
Työsuhteisen oikeus toteuttaa hankintoja viranhaltijan lukuun
7.1.2021, 1 §
Itäisen nuorisotyön aluepäällikön pöytäkirjan pitäminen yleisesti nähtävänä
Pohjoisen nuorisotyön aluepäällikkö
11.1.2021, 1 §
Pohjoisen nuorisotyön aluepäällikön pöytäkirjan pitäminen yleisesti nähtävänä
11.2.2021, 2 §
Työsuhteisen oikeus toteuttaa hankintoja viranhaltijan lukuun
Kumppanuuspäällikkö
30.12.2020, 46 §
Helsingin Venäläinen Sadko-klubi ry:n vuoden 2020 palkkausavustusennakon takaisinperintä
11.1.2021, 1 §
Kumppanuuspäällikön pöytäkirjan pitäminen yleisesti nähtävänä vuonna 2021
Esittelijä
kulttuurin ja vapaa-ajan toimialajohtaja
Tommi Laitio
Lisätiedot
Pirjo Palamaa, hallintosihteeri, puhelin: 310 87764
pirjo.palamaa(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 51400 | Fredriksberg, Konepajankuja 3 | +358 9 310 1060 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
kulttuurijavapaa-aika@hel.fi |
| +358 9 310 87770 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Esityslista | 1/2021 | 1 (21) |
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta |
|
| |
|
| Asia/3 | |
| 19.01.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
3
Vuoden 2021 talousarvion noudattamisohjeet
HEL 2020-013242 T 02 02 00
Päätösehdotus
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta merkitsee vuoden 2021 talousarvion noudattamisohjeet tiedoksi.
Esittelijän perustelut
Kaupunginhallitus on 14.12.2020 hyväksynyt vuoden 2021 talousarvion noudattamisohjeet, jossa todetaan mm. seuraavaa:
Toimialoilta edellytetään taloudellisen kehityksen seuraamista ja tarvittaessa valmiutta sopeuttaa toimintansa muuttuvissa tilanteissa talousarvion mukaiseksi.
Kaupunkistrategian 2017–2021 mukaan kaupungin taloutta hoidetaan vastuullisesti, kestävästi ja tuottavasti, jotta kuntalaisten palvelut voidaan turvata pitkällä aikavälillä ja kaupunki on kilpailukykyinen sijaintipaikka yrityksille. Helsinki kantaa oman vastuunsa julkisen talouden tasapainottamisesta ja huolehtii kaupungin kokonaistuottavuuden parantamisesta.
Kaupunkiyhteisillä toimenpiteillä toteutetaan käyttötalouteen vaikuttavia linjauksia ja rakenteellisia uudistuksia. Talousarvioon 2021 kirjatut tuottavuuslinjaukset kohdistuvat koko toimintaan: digitalisaatioon, henkilöstöön, palveluverkkoon ja toimitiloihin sekä toiminnan kehittämiseen. Tuottavuutta parannetaan linjauksien kautta keskipitkällä aikavälillä, joten toimenpiteet ja niiden tuottamat taloudelliset vaikutukset kohdistuvat useammalle vuodelle. Tarkempia toimenpiteitä valmistellaan kaupunginkanslian ja toimialojen yhteistyönä vuoden 2021 aikana ja niitä tuodaan tarpeen mukaan päätöksentekoon.
Lautakunnat ja johtokunnat valvovat, että niiden alainen toiminta on kaupunkistrategian ja talousarvion sekä kaupunginvaltuuston ja kaupunginhallituksen asettamien tavoitteiden mukaista.
Koronakriisin vaikutus strategian toteutukseen
Koronakriisi vaikuttaa merkittävästi Helsingin talouteen, toimintaan ja kehitykseen. Vuoden 2021 aikana kaupungin tulee pystyä vastaamaan toimintaympäristön epävarmuuteen ja kriisistä palautumiseen sekä ehkäisemään koronaepidemian pitkän aikavälin taloudellisia ja sosiaalisia vaikutuksia. Palautumisen toimenpiteiden suunnittelu ja toimeenpano tapahtuvat pääosin osana kaupungin normaalia toimintaa, siellä missä palvelut tuotetaan.
Kaupungin strategiaan perustuva palautumisohjelmaa jäsentävät seuraavat teemat: kaupunkilaisten aktiivisuus ja luottamus, yritysten ja yrittäjyyden vauhdittaminen ja uudistuva ja kestävä kaupunkiorganisaatio. Teemoja hyödyntäen toimialoilta ja kanslian osastoilta kootaan koronakriisistä johtuvia ja strategian toteutumisen kannalta kriittisiä toimenpiteitä kattavammiksi ja vaikuttavammiksi kaupunkitason kokonaisuuksiksi. Toimialat, virastot ja liikelaitokset vastaavat palautumisohjelman tavoitteiden toteuttamiseen tarvittavasta toiminnan suunnittelusta ja tavoiteasetannasta talousarvion yhteydessä.
Käyttötalouden määrärahan sitovuus ja ylittäminen
Kaupunginvaltuustoon nähden sitova erä on nettobudjetoiduilla yksiköillä toimintakate. Talousarvion avustusliitteessä (talousarvion liite 1) on erikseen määritelty yhteisöille myönnettävät sitovat määrärahat. Nettobudjetoitujen yksiköiden sitovan toimintakatteen alittamista koskeva talousarvion muutos on tehtävä kaupunginvaltuustossa.
Määrärahojen riittävyyteen tulee kiinnittää erityistä huomiota. Toiminta on suunniteltava siten, että talousarvioon merkitty määräraha varmasti riittää. Valvontavastuu kuuluu määrärahan käyttäjien ja käytöstä vastaavien henkilöiden ohella toimialajohtajille, liikelaitosten toimitusjohtajille ja virastopäällikölle sekä lauta- ja johtokunnille. Pääsääntöisesti talousarvion määrärahan ylitysoikeuksia ei myönnetä.
Koronasta aiheutuvia kustannuksia seurataan lautakunnissa talouden ja toiminnan seurannan yhteydessä. Lautakunnat esittävät tarvittaessa ylitysoikeuksia kaupunginhallitukselle ja kaupunginhallitus valtuustolle. Seurantaa tehdään osana talouden ja toteutumisen ennusteita heti ensimmäisestä ennusteesta lähtien ja niissä raportoidaan koronaepidemiasta johtuvat sekä suorat että välilliset kustannukset.
Talousarvion toteutumisennuste
Talousarvion toteutumisennuste laaditaan vuonna 2021 kolme kertaa. Kolmen ennusteen lisäksi laaditaan tammikuussa 2022 alustava tilinpäätös keskitetysti kanslian ja taloushallintapalvelun toimesta.
Toteutumisennusteen yhteydessä toimialojen ja liikelaitosten tulee raportoida talousarvion toteutumiseen vaikuttavat merkittävät poikkeamat toimintaympäristössä sekä edistyminen toimintasuunnitelmaan kirjatuissa kaupunkistrategian keskeisimmissä
toimenpiteissä sekä toimialatason strategiamittareissa. Ennusteen riskejä koskevassa osiossa raportoidaan lyhyesti merkittävistä toteutuneista ja uhkaavista riskeistä sekä ajankohtaisista riskienhallinnan kehittämistoimista.
Keskeisiä muutoksia noudattamisohjeissa
Talousarvion noudattamisen yleisohjeet sisältävät osuuden talouden vakauttamisesta.
Tulosbudjetti-kohdassa maininta koronasta palautumisen sisällyttämisestä toimintasuunnitelmiin sekä muistutus sukupuolitietoisen budjetoinnin edistämisestä.
Strategian alle on lisätty selvitys 2017–21 strategian arvioinnista ja uuden strategian valmistelusta, sekä osuus koronakriisin vaikutuksesta strategian toteutukseen
Kirjanpito, taloussuunnittelujärjestelmä ja talousarvion toteutumisen seuranta -osuutta on päivitetty mm. valtion talousraportoinnin ja kaupungin tilikarttauudistuksen osalta.
Noudattamisohjeisiin on aiemmin sisältynyt vaatimus kansliapäällikön päätöksestä oikeuttaa ulkopuolisten (so. muiden kuin kaupungin omistamien) tilojen vuokraaminen. Valmistelussa olevassa tilahankkeiden käsittelyohjeessa edellä kuvatusta oikeutusmenettelystä ollaan luopumassa. Kansliapäällikön päätöskäsittely on toimialauudistuksen ja toimialojen tilapalveluiden perustamisen myötä tullut tarpeettomaksi.
Hankintoihin liittyviä alalukuja on päivitetty, samoin sopimushallinnan osiota sekä digitaalisaatio ja tietohallinto –kokonaisuutta.
Luottotappioihin liittyvää ohjeistusta on päivitetty liittyen saatujen, luottotappioiksi kirjattujen saatavien käsittelystä.
Valtionavustukset ja niihin verrattavat etuudet sekä EU-hankkeet -kohtia on päivitetty hankkeiden kirjaamisen osalta, silloin kun Helsinki toimii rahoituksen välittäjänä.
Lahjoituksena saadut taide-esineet tulee kirjata taseeseen vuodesta 2021 alkaen. Yksittäisen teoksen kohdalla 10 000 eurosta ylöspäin, käypään arvoon.
Esittelijä
hallintojohtaja
Kirsti Laine-Hendolin
Lisätiedot
Ari Tirri, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: 310 85510
ari.tirri(a)hel.fi
Liitteet
1 | Vuoden 2021 talousarvion noudattamisohjeet |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätöshistoria
Kaupunginhallitus 14.12.2020 § 865
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 51400 | Fredriksberg, Konepajankuja 3 | +358 9 310 1060 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
kulttuurijavapaa-aika@hel.fi |
| +358 9 310 87770 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Esityslista | 1/2021 | 1 (21) |
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta |
|
| |
|
| Asia/4 | |
| 19.01.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
4
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla käyttämättä jääneiden määrärahojen perusteella myönnettävät ylitysoikeudet vuoden 2021 talousarvioon
HEL 2021-000057 T 02 02 00
Päätösehdotus
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta merkitsee tiedoksi toimialan esityksen 12.1.2021 kaupunginhallitukselle, että kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala voisi ylittää vuoden 2020 talousarviokohdalle 80 504 osoitetun irtaimen omaisuuden määrärahan yhteensä 1 676 790 eurolla ja Stoan lähiörahastohankkeen määrärahan jäljellä olevan osuuden verran.
Lisäksi kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala esittää kaupunginhallitukselle, että toimialalle osoitetusta 1 000 000 euron käyttötalouden lisämäärärahasta siirretään vuodelle 2021 käytettäväksi 149 000 euroa, koska Kannelmäen ja Malminkartanon alueella toteutettava kehittämishanke on viivästynyt harrastushallin valmistumisen siirtymisestä johtuen ja hankkeen toteutus jatkuu vuonna 2021.
Esittelijän perustelut
Investointihankkeet
Vuoden 2020 talousarvion noudattamisohjeissa todetaan, mikäli toimialalla on loppuvuoteen ajoittuvia investointihankkeita, joiden seuraavalle vuodelle siirtyvä rahoitustarve on selvinnyt vasta vuoden 2020 käsittelyn jälkeen, toimiala voi tehdä määrärahan ylitysesityksen vuodelle 2021. Perusteena on vastaavansuuruinen määrärahasäästö vuonna 2020. Ylitysesitys on tehtävä kaupunginkanslialle viimeistään 15.1.2021.
Irtaimen omaisuuden hankintoihin oli kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla vuonna 2020 käytettävissä 9 652 000 euron määräraha, johon sisältyi 2 306 000 euron ylitysoikeus.
Irtaimen omaisuuden määrärahasta arvioidaan vuodelta 2020 jäävän käyttämättä 1 676 790 euroa, joka tulisi myöntää vuoden 2021 talousarvioon.
Kulttuuripalvelukokonaisuuden osalta ylitysesitys on yhteensä 744 155 euroa. Kaupunginmuseon (316 970 euroa) ylitysesitys koostuu myöhentyneistä hankkeista, mm. Ratikkamuseon uudistamisesta ja kokoelmakeskuksen hankinnoista. Kaupunginorkesterin soitinten hankinnat viivästyivät (141 000 euroa). Helsingin taidemuseolta jäi käyttämättä aikataulullisista syistä Biennaalin ja julkisen taiteen määrärahoja (275 153 euroa). Lisäksi kulttuurikeskuksissa oli yksittäisiä pieniä myöhentyneitä hankintoja.
Nuorisopalvelukokonaisuuden osalta ylitysesitys 599 270 euroa koostuu myöhentyneistä hankkeista, mm. Malminkartanon harrastushalli (150 000 euroa), uudiskohteiden määrärahojen uudelleen kohdentumisesta ja yksittäisistä pienemmistä myöhentyneistä hankinnoista.
Kirjastopalvelukokonaisuuden osalta ylitysesitys 333 365 euroa koostuu Pasilan kirjaston muutostöihin (89 350 euroa) ja Etelä-Haagan palvelualueen uusimiseen (74 874 euroa) liittyvistä laite-ja kalustotilausten viivästymisestä sekä aluekirjastojen (124 420 euroa) ja Oodin (44 721 euroa) yksittäisistä myöhentyneistä hankinnoista.
Lähiörahastosta rahoitettavien hankkeiden osalta ylitysesitys koostuu Stoan aukion kehittämishankkeen käyttämättä jääneistä määrärahoista. Laskuttamattomia urakkaeriä siirtyy edelleen vuodelle 2021.
Kaupunginhallituksen käyttövarat
Kaupunginhallitus päätti 19.3.2018 kokouksessaan myöntää 5,0 miljoonan euron erillismäärärahan talousarviokohdasta (1 30 01) Kaupunginhallituksen käyttövarat, nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseen ja alueiden välisen eriytymisen torjumiseen.
Kannelmäen ja Malminkartanon alueella toteutettava kehittämishanke on viivästynyt harrastushallin valmistumisen siirtymisestä johtuen ja hankkeen toteutus jatkuu vuonna 2021.
Esittelijä
hallintojohtaja
Kirsti Laine-Hendolin
Lisätiedot
Ari Tirri, talouspäällikkö, puhelin: 310 85510
ari.tirri(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Tiedoksi
Kaupunginkanslia
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 51400 | Fredriksberg, Konepajankuja 3 | +358 9 310 1060 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
kulttuurijavapaa-aika@hel.fi |
| +358 9 310 87770 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Esityslista | 1/2021 | 1 (21) |
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta |
|
| |
|
| Asia/5 | |
| 19.01.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
5
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmän ryhmäaloitteesta, joka koskee lasten ja nuorten monialaista matalan kynnyksen hyvinvointityötä ja mielenterveyspalveluja
HEL 2020-010665 T 00 00 03
Lausuntoehdotus
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta antaa asiasta seuraavan lausunnon:
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta kannattaa aloitteessa esitettyjä toimenpiteitä ja toteaa samalla, että aloitteessa tunnistettuihin toimenpidetarpeisiin on Helsingin kaupungilla parhaillaan meneillään useita kehittämistoimenpiteitä.
Lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistäminen ja syrjäytymisen ehkäiseminen ovat Helsingin kaupungin keskeisistä strategisia tavoitteita. Kuluvalla strategiakaudella on otettu käyttöön hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen (HYTE) ohjausrakenne, joka kokoaa toimialat yhteen edistämään kuntalaisten hyvinvointia ja terveyttä. Osana rakennetta toimivat muun muassa lasten ja nuorten (LANU) verkosto, lasten ja nuorten palvelujen integraatioryhmä, nuorten ohjaus ja palveluverkosto sekä oppilashuollon ohjausryhmä. Näiden ryhmien tehtävänä on muun muassa edistää lasten ja nuorten terveyttä ja hyvinvointia sekä palveluiden yhteensovittamista. Rakenteilla halutaan turvata hallintokuntien yhteistä tavoitteiden asettamista sekä johtamista.
Helsingissä on vastikään toteutettu laaja lasten ja nuorten mielenterveyspalveluketjujen kehittämistyö. Kehittämistyön tavoitteena on ollut lasten ja nuorten syrjäytymisen ehkäiseminen parantamalla lasten ja nuorten mielenterveyden palveluketjuja, tunnistamalla niiden palveluaukkoja, siirtämällä palveluiden painopistettä korjaavasta työstä ennaltaehkäisevään suuntaan sekä parantamalla monialaista yhteistyötä lasten ja nuorten mielenterveyspalveluiden palveluketjujen sujuvoittamiseksi. Kehittämistyötä on ohjattu monihallintokuntaisesti, jolla on varmistettu eri organisaatioiden ja palveluiden sitoutumista kehittämiseen ja yhteisten toimenpiteiden toteuttamiseen.
Hankkeen työskentelyn pohjalta on Helsingissä sovittu seuraavia toimenpiteitä lasten ja nuorten mielenterveyden haasteisiin vastaamiseksi:
Lisäksi pilotoidaan uusia näyttöön perustuvia mielenterveystoimia ja laajennetaan aiemmin käytettyjen interventioiden koulutusta, jotta varmistetaan tehokkaiden interventioiden saatavuus kaikissa palveluissa.
Lasten ja nuorten mielen hyvinvointiin tulee kiinnittää huomiota kaikessa kaupungin toiminnassa. Monialaisten palveluiden ja palveluketjujen suunnitteluun ja toteuttamiseen tarvitaan jatkuvaa yhteistyötä ja sitoutumista kaikilta lasten ja nuorten parissa työskenteleviltä taholta. Kulttuurin ja vapaa-ajan palveluiden nuorisopalvelut tulee lisäämään lähivuosina henkilöstön osaamista nuorten mielenterveyden ongelmien varhaiseksi tunnistamiseksi, puuttumiseksi sekä oikeaan palvelun löytymiseksi. Huolen varhaiseen tunnistamisen ja siihen tarttumiseksi tullaan nuorisopalveluissa ottamaan käyttöön kaupunkiyhteinen huolentunnistamisen malli. Lisäksi henkilöstöä koulutetaan edelleen nuorten pahanolon kohtaamiseen sekä verkkoauttamistyöhön. Oikean palvelun löytymiseksi lisätään myös nuorisotyöntekijöiden mielenterveyspalveluiden ja palveluketjujen tuntemusta.
Nuorisopalvelut on mukana vuonna 2021 alkavassa monialaisessa pilotti- ja tutkimushankkeessa, jossa kehitetään vaikuttavaa tuki- ja hoitomallia 10–17-vuotilaille lapsille ja nuorille, joilla on laaja-alaisia tuen tarpeita ja mielenterveysongelmia. Hankkeessa yhdistetään lastensuojelun, erikoissairaanhoidon ja nuorisotyön osaamista varmistamaan kokonaisvaltaista tukea nuorelle. Hankkeessa jalkaudutaan lapsen ja nuoren luontaisiin kehitysympäristöihin. Nuorisotyön roolina on nuoren vapaa-ajan huomioiminen ja myönteisten toimintamahdollisuuksien vahvistaminen muun tuen osana (esim. harrastukset, kaverit, nuorten yhteisöt) ja koordinoida yhteistyötä nuorisotyön muiden toimijoiden kanssa.
Matalan kynnyksen mielenterveyspalveluiden kysyntä on lisääntynyt viima aikoina entisestään ja sen arvellaan myös kasvavan lähitulevaisuudessa. Tiedetään myös, että koronaepidemia on lisännyt nuorten yksinäisyyttä, mielenterveyden haasteita sekä turvattomuuden kokemuksia. Koronaepidemian alkaessa kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan nuorisopalveluiden työssä on panostettu erityisesti digitaaliseen ja jalkautuvaan nuorisotyöhön sekä erityistä tukea tarvitsevien nuorten yksilölliseen tukeen.
Nuorisopalveluiden kohdennetussa työssä, kuten etsivässä nuorisotyössä sekä Luotsi-toiminnassa, tarjotaan nuorille yksilöllistä tukea sekä henkilökohtaista ohjausta sopivien palveluiden piiriin. Jalkautuvassa nuorisotyössä taas jalkaudutaan nuorten suosimiin vapaa-ajan paikkoihin, kuten kaduille, puistoihin, ostoskeskuksiin, metroasemille ja tapahtumiin, ja mahdollistetaan näin keskustelutukea ja ohjausta hyvin matalalla kynnyksellä nuorten omissa paikoissa. Viime vuonna jalkautuvaa työtä on lisätty merkittävästi kaupungin eri alueilla. Nuorisotyötä tehdään enenevässä määrin myös digitaalisissa toimintaympäristöissä, josta voidaan löytää muutoin hankalasti tavoitettavia nuoria, kuten kotiin syrjään jääneitä nuoria, jotka viettävät paljon aikaa verkkomaailmassa. Korona-aikana nuoriso-ohjaajia on myös ollut tekemässä verkkoauttamistyötä Mieli ry:n suositussa Sekasin Chat -palvelussa.
Ryhmäaloitteessa esitetään nuorisotyöntekijöiden lisäämistä kouluihin ja monialaisen yhteistyön vahvistamista kulttuuri- ja vapaa-ajan sektorin kanssa. Koronaepidemian negatiivisiin seurauksiin ja uusiin aaltoihin vastaamiseksi Helsingin kaupungin nuorisopalvelut on aloittanut Etelä-Suomen aluehallintoviraston myöntämällä lisäavustuksella, kasvatuksen ja koulutuksen toimialan kanssa, uuden koulunuorisotyöhankkeen. Hankkeen tavoitteena on turvata nuorten yhdenvertaisia mahdollisuuksia arjen ja koulunkäynnin sujumiseksi, vähentää yksinäisyyttä ja turvattomuutta sekä edistää mielen hyvinvointia. Hankkeen laajempana tavoitteena on rakentaa pohjaa hankekauden jälkeiselle pysyvämmälle uudenlaiselle koulunuorisotyön mallille Helsingissä. Hankkeeseen palkataan nuorisotyöntekijöitä niille alueille ja yhteistyöhön koulujen kanssa, jonne syrjäytymisen riskejä erityisesti kasautuu. Hankkeen erityisenä kohderyhmänä ovat yläkouluikäiset ja peruskoulun jälkeen nivelvaiheessa olevat nuoret, joilla on haasteita erityisesti yksinäisyyden tai mielen hyvinvoinnin kanssa, sekä nuoret, joille koronaepidemia on tuonut tai lisännyt tuen tarpeita opinnoissa suoriutumiseen.
Helsingin kaupunkiyhteisenä tavoitteena 2021 on edistää lasten ja nuorten hyvinvointia sekä ehkäistä yksinäisyyttä ja sosiaalista syrjäytymistä lisäämällä monipuolisia harrastusmahdollisuuksia koulupäivien yhteyteen. Tähän Helsinki on parhaillaan kehittämässä Islannin malliin pohjalta Helsingin harrastamisen mallia, joka lisää lasten ja nuorten harrastusmahdollisuuksia sekä harrastavien lasten ja nuorten lukumäärää. Mallin pilottivaiheessa on tarkoituksena rakentaa pysyvä harrastamisen malli Helsingin kouluihin, jossa yhdistyvät lasten ja nuorten kuuleminen ja osallisuus, hyvien toimintamallien luominen ja kehittäminen, yhteistyö koulujen, kaupungin palveluiden ja harrastusta tarjoavien tahojen kanssa sekä palvelutuotannon koordinaatio ja harrastusmahdollisuuksista viestiminen Helsingin alueella kaikille lapsille, nuorille ja heidän perheilleen.
Ryhmäaloitteessa ehdotetaan lisäksi hyvän mielen kohtaamispaikan perustamista esimerkiksi Helsingin keskustakirjasto Oodin yhteyteen. Nuorisopalveluissa suunnitellaan parhaillaan Oodiin avoimen nuorisotilan perustamista vuoden 2021 aikana. Tarkoituksena on vahvistaa nuorisotyötä keskustan alueella ja mahdollistaa nuorille avoin tila, jossa voi tavata nuorisotyöntekijöitä ja muita nuoria. Tällä toimenpiteellä lisätään nuorten matalan kynnyksen tukea ja keskustelumahdollisuuksia aikuisen kanssa keskustan alueella erityisesti ilta-aikoina ja nuorten vapaa-ajalla. Samalla lisätään Oodin ja nuorisopalveluiden henkilöstön välistä yhteistyötä nuorten asioita koskien. Kevään aikana Oodin nuorisotilaa ja siellä tapahtuvaa toimintaa tullaan kehittämään myös yhdessä nuorten kanssa.
Esittelijän perustelut
Kaupunginkanslia on pyytänyt 10.2.2021 mennessä kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalta lausuntoa kaupunginhallitukselle ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmän ryhmäaloitteesta, jossa esitetään toimenpiteitä, jotka koskevat lasten ja nuorten monialaista matalan kynnyksen hyvinvointityötä ja mielenterveyspalveluja. Ryhmäaloite on kokonaisuudessaan on liitteenä alkuperäisenä ruotsiksi sekä suomeksi käännettynä.
Ryhmäaloitteesta on pyydetty lausuntoa myös kasvatus- ja koulutuslautakunnalta sekä sosiaali- ja terveyslautakunnalta.
Esittelijä
nuorisoasiainjohtaja
Mikko Vatka
Lisätiedot
Tiina Nurmi, suunnittelija, puhelin: 310 89121
tiina.nurmi(a)hel.fi
Liitteet
1 | Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmän ryhmäaloite |
2 | Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmän ryhmäaloite, suomeksi |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 51400 | Fredriksberg, Konepajankuja 3 | +358 9 310 1060 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
kulttuurijavapaa-aika@hel.fi |
| +358 9 310 87770 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Esityslista | 1/2021 | 1 (21) |
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta |
|
| |
|
| Asia/6 | |
| 19.01.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
6
Erityisuimakortin myöntämisperusteiden päivittäminen ja hakuohjeet
HEL 2019-004390 T 12 03 00
Päätösehdotus
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta hyväksyy liitteenä 1 olevat päivitetyt erityisuimakortin hakuohjeet ja myöntämiskriteerit alkaen 1.8.2021.
Esittelijän perustelut
Helsinkiläisillä, joilla on vamma tai pitkäaikaissairaus, on ollut mahdollisuus lunastaa erityisuimakortti vuodesta 1987 lähtien. Erityisuimakortin tavoitteena on aktivoida helsinkiläisiä vammaisia ja pitkäaikaissairaita henkilöitä omaehtoisen vesiliikunnan pariin tavanomaista edullisemman hinnan avulla. Myöntökriteereissä painottuu se, että vesiliikunnalla tulee olla henkilön toimintakyvylle erityistä hyötyä verrattuna muihin mahdollisiin liikuntamuotoihin.
Erityisuimakortin hinta on ollut 1.5.2019 lähtien 56 euroa/vuosi + henkilökohtainen ladattava kulunvalvonta- ja asiakaskortti 4 euroa. Kortilla pääsee uimaan useisiin Helsingin kaupungin ja muiden tahojen ylläpitämiin uimahalleihin ja maauimaloihin Helsingin alueella. 1.1.2020 alkaen erityisuimakortti on oikeuttanut myös Itäkeskuksen, Jakomäen ja Pirkkolan uimahallien kuntosalien käyttöön. Erityisuimakortteja myyvät kaupungin omat uimahallit (Itäkeskus, Jakomäki, Pirkkola ja Yrjönkatu), uimastadion ja Kumpulan maauimala sekä Töölön kisahallin valvomo.
Vuonna 2019 erityisuimakortteja myytiin yhteensä 6 074 kpl. Tulot myynnistä olivat 294 870 euroa. Liikuntakäynneistä noin 75 % tapahtui muissa kuin Helsingin kaupungin hallinnoimissa halleissa eli Urheiluhallit Oy:n, Mäkelänrinteen Uintikeskus Oy:n, Vuosaaren Urheilutalo Oy:n, Lauttasaaren Yhteiskoulun ja Helsingin Suomalaisen Yhteiskoulun uimahalleissa. Nämä tahot laskuttivat kaupungilta yhteensä 222 271 euron osuuden myyntituloista.
Erityisuimakortin myöntämiskriteerit, niihin liittyvät aloitteet ja ehdotukset sekä kortin hinnan päivittäminen käsitellään tavallisesti noin kahden vuoden välein perustettavassa moniammatillisessa työryhmässä. Työryhmän keskeisenä tehtävänä on valmistella esitys erityisuimakortin myöntämiskriteereistä ja hinnasta. Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää myöntämiskriteereistä ja toimialajohtajalle on delegoitu toimivalta päättää hinnoista (kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 8.9.2020, § 123).
Edellisen kerran erityisuimakortin kriteerejä käsiteltiin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnassa 18.6.2019. Tällöin päivitetyt kriteerit tulivat voimaan 28.6.2019. Lautakunta päätti 17.12.2019 kokouksessaan ns. erityisuimakorttityöryhmän tavanomaisen aikataulun aikaistamisesta. Työryhmä velvoitettiin käsittelemään asiaa seuraavan kerran jo vuoden 2020 aikana. Liikuntajohtaja päätti työryhmän perustamisesta 7.5.2020 ja nimesi sen jäsenet. (Liite 2).
Työryhmä toimi ajalla 25.5.2020–30.11.2020, jona aikana se kokoontui kuusi kertaa. Työryhmä käsitteli kaikki nykyiset erityisuimakortin myöntämiskriteerit sekä erityisuimakortin hakuprosessin ja ohjeistuksen. Aloitteiden ja muiden huomiointipyyntöjen perusteella työryhmä käsitteli lisäksi seuraavat muutostoiveet erityisuimakortin myöntämiskriteereihin: lymfaturvotus (oire), autismikirjo aikuisilla, munuaissiirteen saaneet, uniapnea ja EU:n vammaiskortti. Työryhmä käsitteli myös erityisuimakortin hintaa.
Työryhmä teki esityksen erityisuimakortin myöntämiskriteerien ja hinnan muuttamisesta, sekä eräitä ehdotuksia hakumenettelyn uudistamiseen. (Liitteet 1, 3 ja 4) Työryhmän yksi jäsen ei kannattanut myöntämiskriteerien eikä hinnan muuttamista. Työryhmän työskentelyn päätyttyä esityksestä pyydettiin kannanottoa myös vammaisneuvostolta. (Liite 5.)
Työryhmän muutosesitysten keskeisenä perusteluna on yhdenvertaisuuden edistäminen siitä näkökulmasta, että erityisuimakortin myöntämiskriteerien tulee olla selkeät ja yksiselitteiset, ja että kaikkien edunsaajien osalta niitä sovelletaan samalla tavalla. Työryhmän näkemys on, että erityisuimakortin tarkoituksena on aktivoida liikunnan pariin erityistä tukea tarvitsevia kohderyhmiä, joiden liikkumismahdollisuudet ovat vesiliikuntaa lukuun ottamatta hyvin rajalliset, ja toisaalta sellaisia henkilöitä, joiden sairauksiin nimenomaan vesiliikunnan hyödyistä on tieteellistä näyttöä. Näiden kriteerien tulee täyttyä niiden henkilöiden osalta, joille erityisuimakorttioikeus myönnetään.
Työryhmän esitys on vesiliikunnan erityisten etujen ja kriteereihin ehdotettujen muutosten osalta johdonmukainen. Koronaepidemia on kuitenkin muuttanut vallitsevaa yhteiskunnallista tilannetta merkittävästi, ja heikentänyt entisestään heikommassa asemassa olevien henkilöiden liikkumismahdollisuuksia, minkä riskinä ovat mm. pitkäaikaiset terveydelliset ja sosiaaliset haitat. Näistä syistä erityisuimakortin hankintaetua ei ole perusteltua poistaa tässä tilanteessa tähän saakka edunsaaneilta henkilöryhmiltä, vaikka osa niihin kuuluvista henkilöistä ei hyödykään erityisellä tavalla nimenomaan vesiliikunnasta muihin liikuntamuotoihin nähden.
Esittelijän esityksessä erityisuimakortin voimassaoleviin myöntämiskriteereihin ei tehdä muutoksia, mutta hakuohjeisiin, niiden liitteisiin ja muihin käytäntöihin tehdään työryhmän esittämät muutokset. Erityisuimakortin hinta korotetaan työryhmän esittämään 60 euroon, kun toimialajohtajan päätöksellä päivitetään kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan hinnastoa. Hintamuutos astuu voimaan 1.8.2021.
Esittelijä
liikuntajohtaja
Tarja Loikkanen
Lisätiedot
Tuuli Salospohja, liikuntapalvelupäällikkö, puhelin: 310 87500
tuuli.salospohja(a)hel.fi
Tarja Vartiainen, liikunnansuunnittelija, puhelin: 310 87509
tarja.vartiainen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Päivitetyt erityisuimakortin hakuohjeet ja myöntämiskriteerit |
2 | Liikuntajohtajan päätös erityisuimakorttityöryhmän perustamisesta |
3 | Työryhmän esitys erityisuimakortin myöntämisperusteiden päivittämisestä ja hinnan muuttamisesta |
4 | Liikunnan ja liikkumisen tukimuotoja Helsingissä |
5 | Vammaisneuvoston kannanotto erityisuimakortin kriteereistä ja hinnankorotuksesta |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta |
Päätöshistoria
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 18.06.2019 § 125
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 04.06.2019 § 108
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 51400 | Fredriksberg, Konepajankuja 3 | +358 9 310 1060 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
kulttuurijavapaa-aika@hel.fi |
| +358 9 310 87770 |
| FI02012566 |
|
|