Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 8/2012 |
|
Liikennelaitos-liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
|
| |
| 15.04.2012 |
| |
|
|
|
Kokousaika | Sunnuntai 15.04.2012 kello 13:00 - 14:51 |
|
|
Kokouspaikka | Toinen linja 7, 4. krs. |
Läsnä
Jäsenet
Karhu, Jessica | puheenjohtaja |
Lehtinen, Ari | varapuheenjohtaja |
Ebeling, Mika | jäsen |
Erwes, Eva | jäsen |
Haltia-Holmberg, Mirva | jäsen |
Järvinen, Ari | jäsen |
Kälviä, Kari | jäsen |
Saarinen, Markku | jäsen |
Saarinen, Terhen | jäsen |
Muut
Sauri, Pekka | apulaiskaupunginjohtaja |
Saukkonen, Lea | kaupunginhallituksen edustaja |
Hölttä, Tapio | metroliikennejohtaja |
Judström, Yrjö | hallintojohtaja |
Lahdenranta, Matti | toimitusjohtaja |
Saarikoski, Juha | yksikön johtaja |
Sirviö, Pekka | yksikön johtaja |
Maunuksela, Elina | viestintäpäällikkö |
Mutka, Rain | asiamies |
Peltonen Jukka, | asiantuntija |
Reiman, Kimmo | asiantuntija |
Ruikka, Timo | asiantuntija |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 | +358 9 310 1071 | 0201256-6 | 800013-1351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
hkl@hel.fi | www.hel.fi/hkl | +358 9 310 35051 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 8/2012 |
|
Liikennelaitos-liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
|
| |
| 15.04.2012 |
| |
|
|
|
§ | Asia |
|
71 | Tj/1 | Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
72 | Tj/2 | Automaattimetron tilannekatsaus / Helsingin metron automatisoinnista ja Länsimetron automatisoinnista tehdyt sopimukset / Sopimusten purkamiseen liittyvien menettelyjen käynnistäminen |
73 | Haj/1 | Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 | +358 9 310 1071 | 0201256-6 | 800013-1351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
hkl@hel.fi | www.hel.fi/hkl | +358 9 310 35051 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 8/2012 | (17) |
Liikennelaitos-liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
| Tj/1 | |
| 15.04.2012 |
| |
|
|
|
§ 71
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätös
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet Erwesin (varalla Järvinen) ja Kälviän (varalla Haltia-Holmberg) tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Matti Lahdenranta
Päätösehdotus
Liikennelaitos-liikelaitoksen johtokunta päättänee todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet (varalla ) ja (varalla ) tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Matti Lahdenranta
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 | +358 9 310 1071 | 0201256-6 | 800013-1351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
hkl@hel.fi | www.hel.fi/hkl | +358 9 310 35051 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 8/2012 | (17) |
Liikennelaitos-liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
| Tj/2 | |
| 15.04.2012 |
| |
|
|
|
§ 72
Automaattimetron tilannekatsaus / Helsingin metron automatisoinnista ja Länsimetron automatisoinnista tehdyt sopimukset / Sopimusten purkamiseen liittyvien menettelyjen käynnistäminen
HEL 2011-005973 T 08 00 02
Päätös
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa HKL:n purkamaan HKL:n ja Siemensin tekemät sopimukset Helsingin metron automatisoinnista 11.12.2008 ja Länsimetron automatisoinnista 25.9.2009.
Vielä johtokunta päätti kehottaa HKL:ää valmistelemaan kiireellisesti johtokunnalle ja edelleen kaupunginhallitukselle esityksen metron automatisoinnin hankesuunnitelman muuttamisesta niin, että ensi vaiheessa toteutetaan uudet asetinlaitteet sekä kulunvalvontajärjestelmä, ja esittää, että kaupunginhallitus käynnistää selvityksen muuttuneen hankesuunnitelman mahdollisista vaikutuksista Länsimetron rakennustöihin ja -suunnitelmiin, kuten asemapituuksiin ja laiturioviin.
Käsittely
Vastaehdotus:
Mirva Haltia-Holmberg ehdotti, että päätösehdotus muutetaan kuulumaan seuraavasti: Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päättänee oikeuttaa HKL:n purkamaan HKL:n ja Siemensin tekemät sopimukset Helsingin metron automatisoinnista 11.12.2008 ja Länsimetron automatisoinnista 25.9.2009.
Vielä johtokunta päättänee kehottaa HKL:ää valmistelemaan kiireellisesti johtokunnalle ja edelleen kaupunginhallitukselle esityksen metron automatisoinnin hankesuunnitelman muuttamisesta niin, että ensi vaiheessa toteutetaan uudet asetinlaitteet sekä kulunvalvontajärjestelmä, ja esittää, että kaupunginhallitus käynnistää selvityksen muuttuneen hankesuunnitelman mahdollisista vaikutuksista Länsimetron rakennustöihin ja -suunnitelmiin, kuten asemapituuksiin ja laiturioviin.
Kannattajat: Markku Saarinen
Johtokunta päätti äänin 4 – 5, vähemmistössä puheenjohtaja Karhu ja jäsenet Ebeling, Saarinen T. ja Erwes, hyväksyä jäsen Haltia-Holmbergin tekemän vastaesityksen.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Matti Lahdenranta
Lisätiedot
Matti Lahdenranta, toimitusjohtaja, puhelin: 310 35901
matti.lahdenranta(a)hel.fi
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Reiman |
|
Hankinta |
|
Siemens | Oikaisuvaatimusohje, HKL-liikelaitoksen johtokunta |
Päätösehdotus
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päättänee esityksessä tarkoitetuilla perusteilla ja vielä tarpeellisten lisäselvitysten ja neuvottelujen jälkeen oikeuttaa HKL:n purkamaan kokonaan tai osittain HKL:n ja Siemensin tekemät sopimukset Helsingin metron automatisoinnista 11.12.2008 ja Länsimetron automatisoinnista 25.9.2009, ellei vielä Siemensin kanssa käytävissä neuvotteluissa saada takeita siitä, että Siemens toteuttaa hankintasopimuksen mukaiset velvoitteensa sillä tavoin, että Länsimetron liikenteen aloittaminen suunnitellusti ei vaarannu.
Vielä johtokunta päättänee kehottaa HKL:ää valmistelemaan tarpeen mukaan kiireellisesti johtokunnalle ja edelleen kaupunginhallitukselle esityksen metron automatisoinnin hankesuunnitelman muuttamisesta niin, että ensi vaiheessa toteutetaan uudet asetinlaitteet ja kulunvalvontajärjestelmä ja että metron automatisointi toteutetaan sen jälkeen, kun koko metrossa käytössä oleva kalusto on korvattu uudella automaattiajoon varustetulla kalustolla.
Esittelijä
HKL ja Siemens ovat tehneet sopimuksen Helsingin metron automatisoinnista 11.12.2008 ja Länsimetron automatisoinnista 25.9.2009. Sopimukset perustuvat EU-menettelyjen mukaisesti suoritettujen hankintamenettelyjen perusteella tehtyihin joukkoliikennelautakunnan hankintapäätöksiin.
HKL on neuvotellut Siemensin kanssa projektiin liittyvistä viivästyksistä ja avoimista asioista keväästä 2010 alkaen.
Siemens on toukokuussa 2011 ilmoittanut , että projekti on viivästynyt enemmän kuin 23 kuukautta ja vielä elokuussa 2011, että projekti on viivästynyt 33 kuukautta ja vaatinut HKL:ää korvaamaan Siemensille viivästyksestä aiheutuneita väitettyjä merkittäviä kustannuksia. HKL on kiistänyt kaikki Siemensin esittämät väitteet ja todennut, että viivästys on johtunut yksinomaan Siemensin sopimusvelvoitteisiin kuuluvien tehtävien viivästyksestä, ja että erityisesti viivästyksessä ovat nykyisen metrojunakaluston automatisointiin liittyvät sopimuksen mukaiset tehtävät.
HKL on kirjeellään 25.10.2011 lähettänyt Siemensille sopimusten purkamista koskevan huomautuksen ja ennakkoilmoituksen, jonka perusteina olivat Siemensin olennaiset sopimusvelvoitteiden rikkomiset.
Siemens esitti heinäkuussa 2011, että hankinnan kohdetta supistettaisiin niin, että Siemens toimittaa Helsinkiin ns. puoliautomaattijärjestelmän.
Siemensin ja HKL:n neuvottelijat 13.1.2012 allekirjoittamallaan neuvottelumuistiolla päättivät vielä selvittää, voidaanko Siemensin esittämästä puoliautomaattivaihtoehdosta päästä sopimukseen. Neuvottelumuistiossa sovittiin, että sopimusratkaisu puoliautomaattivaihtoehdosta tulee saavuttaa viimeistään maaliskuun 2012 loppuun mennessä. Lisäksi neuvottelumuistiossa todettiin, että sovitun neuvotteluajan kuluessa Siemensillä ei ole velvollisuutta suorittaa metron automatisointiin liittyviä sopimusvelvoitteitaan.
Siemens ja HKL ovat käyneet tammi-maaliskuussa 2012 neuvotteluja, joissa ei kuitenkaan voitu päästä yksimielisyyteen puoliautomaattijärjestelmän yksityiskohtaisesta sisällöstä eikä myöskään sopimusehdoista:
- Sopimusehtojen osalta keskeistä oli, että HKL ei voinut hyväksyä Siemensin esittämiä muutoksia osapuolten välisiin tehtäviin ja niiden perusteella jakaantuviin riskeihin.
- Yksimielisyyteen ei myöskään päästy supistetun hankkeen kokonaishinnasta sillä tavoin, että kokonaishinta olisi voitu läpinäkyvällä tavalla johtaa alkuperäisen hankintasopimuksen mukaisesta hankintahinnasta, joka perustuu julkisten hankintojen sääntelyn mukaiseen tarjouskilpailuun.
HKL on arvioidessaan Siemensin esittämää puoliautomaattiratkaisua käyttänyt myös tarpeellista ulkopuolista sopimusoikeudellista ja riskienhallintaan liittyvää asiantuntemusta.
Osapuolet ovat puoliautomaattijärjestelmää koskevien neuvottelujen rauettua neuvotteluissaan 18.3.2012 yhteisesti todenneet, että osapuolten välistä hankintasopimusta Helsingin metron automatisoinnista 11.12.2008 ja sopimusta Länsimetron automatisoinnista 25.9.2009 sovelletaan taas kummankin sopijapuolen oikeuksiin ja velvollisuuksiin kaikilta osiltaan 23.3.2012 alkaen.
Johtokunta on 22.3.2012 päättänyt esityksessä mainituilla perusteilla todeta, että jatkoneuvotteluissa, jotka on käyty Siemensin ja HKL:n neuvottelijoiden 13.1.2012 allekirjoittaman neuvotteluyhteenvedon perusteella, ei ole saavutettu neuvottelutulosta ja että neuvottelut Siemensin kanssa metron puoliautomaattiratkaisusta ovat päättyneet.
HKL toteaa, että edellä mainittu sopimusten purkamista koskeva huomautus ja ennakkoilmoitus on taas voimassa 23.3.2012 alkaen, niin kuin HKL:n on myös kirjeellään Siemensille 24.1.2012 ilmoittanut siltä varalta, että neuvottelumuistion perusteella käynnistyneet jatkoneuvottelut päättyvät tuloksettomina.
HKL on pyytänyt Siemensiltä selvitystä ja ilmoitusta 26.3.2012 siitä, miten ja missä aikataulussa Siemens tulee täyttämään voimassa olevien hankintasopimusten mukaiset sopimusvelvoitteensa ja erityisesti niin, että Länsimetron ottaminen matkustajakäyttöön ei viivästy.
Siemens on vastannut HKL:n selvityspyyntöön kirjeillään 30.3. ja 2.4.2012. HKL on vastannut em. kirjeisiin kirjeellään 11.4.2012. HKL arvioi Siemensille antamassaan vastauksessa muun ohella, että Hankintasopimuksen ja Länsimetrosopimuksen toteuttaminen on Siemensin ilmoitusten perusteella ajautumassa umpikujaan ja että Siemensin kannanotot merkitsevät, että HKL ei ole saamassa Hankintasopimuksen mukaista järjestelmää joko lainkaan eikä ainakaan Länsimetron liikennöinnin aloittamisen edellyttämässä aikataulussa.
Kirjeessään HKL lisäksi toteaa, että ennen kuin HKL ryhtyy edellä selvitetyistä syistä purkamaan hankintasopimusta kokonaan tai osittain HKL esittää, että osapuolet yhdessä arvioivat, mihin johtopäätöksiin nyt käsillä olevassa tilanteessa on aihetta sekä käyvät läpi ratkaisuvaihtoehdot, joihin joko osapuolten yhteisin toimin tai ilman niitä voidaan päätyä.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Matti Lahdenranta
Lisätiedot
Matti Lahdenranta, toimitusjohtaja, puhelin: 310 35901
matti.lahdenranta(a)hel.fi
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Reiman |
|
Hankinta |
|
Päätöshistoria
Liikennelaitos-liikelaitoksen johtokunta (HKL) 04.04.2012 § 63
HEL 2011-005973 T 08 00 02
Päätös
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päätti merkitä tiedoksi asiasta saadun informaation.
22.03.2012 Ehdotuksen mukaan
20.03.2012 Ehdotuksen mukaan
08.03.2012 Ehdotuksen mukaan
16.02.2012 Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan
26.01.2012 Ehdotuksen mukaan
20.01.2012 Ehdotuksen mukaan
22.12.2011 Ehdotuksen mukaan
01.12.2011 Ehdotuksen mukaan
17.11.2011 Ehdotuksen mukaan
03.11.2011 Ehdotuksen mukaan
18.10.2011 Ehdotuksen mukaan
Esittelijä
toimitusjohtaja
Matti Lahdenranta
Lisätiedot
Matti Lahdenranta, toimitusjohtaja, puhelin: 310 35901
matti.lahdenranta(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 | +358 9 310 1071 | 0201256-6 | 800013-1351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
hkl@hel.fi | www.hel.fi/hkl | +358 9 310 35051 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 8/2012 | (17) |
Liikennelaitos-liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
| Haj/1 | |
| 15.04.2012 |
| |
|
|
|
§ 73
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano
Päätös
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
Esittelijä
hallintojohtaja
Yrjö Judström
Päätösehdotus
Liikennelaitos-liikelaitoksen johtokunta päättänee, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
Esittelijä
hallintojohtaja
Yrjö Judström
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 | +358 9 310 1071 | 0201256-6 | 800013-1351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
hkl@hel.fi | www.hel.fi/hkl | +358 9 310 35051 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 8/2012 | (17) |
Liikennelaitos-liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
|
| |
| 15.04.2012 |
| |
|
|
|
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL)
|
|
Jessica Karhu puheenjohtaja |
|
|
|
Rain Mutka pöytäkirjanpitäjä |
|
Pöytäkirja tarkastettu
|
|
Eva Erwes | Kari Kälviä |
|
|
|
|
Pöytäkirja on pidetty yleisesti nähtävänä Helsingin kaupungin kirjaamossa (Pohjoisesplanadi 11-13) 20.04.2012 ja asianosaista koskeva päätös on annettu postin kuljetettavaksi seuraavana arkityöpäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä.
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on HKL -liikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
2
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on HKL -liikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Osoite: | Radanrakentajantie 5 |
| 00520 HELSINKI |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 226 euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
3
KUNNALLISVALITUS
Valitusoikeus
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen.
Mikäli päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös
– | se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
– | kunnan jäsen. |
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että
1. päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
2. päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa, tai
3. päätös on muuten lainvastainen
Kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksistä, jotka koskevat
– | valmistelua tai täytäntöönpanoa |
|
|
– | kunnallisen virkaehtosopimuslain 26 §:ssä mainittuja asioita |
|
|
– | verotusmenettelylain 88 §:ssä mainittuja asioita. |
|
|
| pöytäkirjan 191 § |
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa tiedoksisaannista.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.
Tiedoksisaantipäivää tai nähtävilleasettamispäivää ei lueta määräaikaan.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.
Valituskirjelmän sisältö
Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
– | päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
– | miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
– | perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
– | valittajan nimi ja kotikunta |
|
|
– | postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. |
Valituskirja on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen omakätisesti allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituskirjelmään on liitettävä
– | päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä |
|
|
– | todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä |
|
|
– | asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. |
Valituskirjelmän toimittaminen
Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa Helsingin hallinto-oikeudelle osoitteella:
Helsingin hallinto-oikeus
Ratapihantie 9, PL 120
00521 HELSINKI
Puhelin: 010 36 42000
Faksinumero: 010 36 42079
Sähköposti: helsinki.hao@om.fi
Omalla vastuulla valituskirjelmän voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Tällöin valituskirjelmä on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille ennen valitusajan päättymistä.
Omalla vastuulla valituksen voi toimittaa myös faksina. Tällöin alkuperäinen valitus on toimitettava viipymättä.
Valituksen käsittelyn maksullisuus
Valituksen käsittelyn maksullisuudesta saa tietoja valitusviranomaiselta. Maksuista, niiden määristä ja maksuvapautuksen perusteista on säädetty laissa tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 | +358 9 310 1071 | 0201256-6 | 800013-1351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
hkl@hel.fi | www.hel.fi/hkl | +358 9 310 35051 |
| FI02012566 |
|
|