Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 8/2015 | 1 (1) |
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
| Mlj/1 | |
| 09.04.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 69
Kahden ratakuorma-auton hankinnan hankesuunnitelma
HEL 2015-003712 T 08 02 02
Päätös
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) päätti hyväksyä kahden rinnakkaisajoon soveltuvan ratakuorma-auton hankinnan hankesuunnitelman seuraavasti:
- Yhden ratakuorma-auton ennakoitu hankintahinta on markkinoiden tarjoamista ratkaisuista riippuen välillä 1.200.000 - 1.600.000 euroa ilman arvonlisäveroa.
- Hankkeen ennakoitu kokonaisarvo ratakuorma-autojen ylläpito- ja huoltosopimukset mukaan lukien on tällöin enintään 3.460.000 euroa ilman arvonlisäveroa.
Esittelijä
metroliikennejohtaja
Tapio Hölttä
Lisätiedot
Tuomo Hannikainen, suunnittelija, puhelin: 310 70523
tuomo.hannikainen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Ratakuorma-autot.pdf |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, HKL-liikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Ratamestari | Esitysteksti |
Ratapäällikkö | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Tiivistelmä
Länsimetron arvioitu valmistuminen elokuussa 2016 aiheuttaa metroliikenteelle tarpeen lisätä ratakuorma-autoresursseja lähivuosina. Länsimetron valmistumisen myötä linjaratakilometrit lisääntyvät noin 35 prosentilla, mikä puolestaan lisää resurssitarvetta radan huollolle ja kunnossapidolle.
Esittelijän perustelut
Metroratojen huolto- ja kunnossapitotyöskentely on sidottu yöaikaan, jolloin matkustajaliikennettä ei ole. Tämä on ratojen huolto- ja kunnossapitotyön reunaehto.
Länsimetro lisää resurssitarvetta radan huollolle ja kunnossapidolle. Pienten työkohteiden arvioitu prosenttiosuus kaikista ratakuorma-autoresursseja vaativista työkohteista on noin 60-70 prosenttia, mikä mahdollistaa ratakuorma-autokapasiteetin jakamisen eri kohteisiin ja hyödyntää mahdollisimman tehokkaasti rajoitettua työskentelyaikaa.
Tarpeen vaatiessa vastaavasti suurissa työkohteissa, kuten länsimetron kiskokuljetuksissa, kahden ratakuorma-auton kytkeminen rinnakkaisajoon mahdollistaa kiskojen kuljetuksen vaatiman yhteisvetotehon ja mahdollistaa koko tarvittavan kuorman siirtämisen annetun työskentelyajan puitteissa välillä Vuosaari-Kivenlahti.
Alustavan kokonaistaloudellisen arvion perusteella kannattavin vaihtoehto on hankkia kaksi erillistä kaksiakselista ratakuorma-autoa, jotka on tarpeen vaatiessa mahdollista kytkeä yhteen ajettavaksi kokonaisuudeksi.
Esittelijä
metroliikennejohtaja
Tapio Hölttä
Lisätiedot
Tuomo Hannikainen, suunnittelija, puhelin: 310 70523
tuomo.hannikainen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Ratakuorma-autot.pdf |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Ratamestari | Esitysteksti |
Ratapäällikkö | Esitysteksti |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1460 | Metrovarikonkuja 6 | +358 9 310 1071 | 0201256-6 | 800019-70490158 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 90 | Faksi |
| Alv.nro |
hkl@hel.fi | www.hkl.fi | +358 9 310 35661 |
| FI02012566 |
|
|