Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 8/2015 |
|
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
|
| |
| 09.04.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
Kokousaika | Torstai 09.04.2015 kello 16:00 - 18:01 |
|
|
Kokouspaikka | Toinen linja 7, 4. krs. |
Läsnä
Jäsenet
Rantanen, Tuomas | puheenjohtaja |
Simonen, Riina | varapuheenjohtaja |
Kokkila, Kimmo |
|
Kälviä, Kari |
|
Lehtinen, Ari |
|
Oka, Sakari |
|
Syrjälä, Marjaana | saapui 16:12, poissa: 64 §, 65 §, 66 § |
Tamminen, Lilja |
|
Uusikivi, Jouni | varajäsen |
Muut
Hölttä, Tapio | metroliikennejohtaja |
Judström, Yrjö | hallintojohtaja |
Lehmuskoski, Ville | toimitusjohtaja |
Saarikoski, Juha | yksikön johtaja |
Maunuksela, Elina | viestintäpäällikkö |
Mutka, Rain | hallintopäällikkö |
Hirvonen, Pekka | pääluottamusmies |
Uusikumpu, Kari | pääluottamusmies |
Puheenjohtaja
Tuomas Rantanen | 64-72 § |
Esittelijät
Ville Lehmuskoski | toimitusjohtaja |
Juha Saarikoski | yksikön johtaja |
Tapio Hölttä | metroliikennejohtaja |
Yrjö Judström | hallintojohtaja |
Pöytäkirjanpitäjä
Rain Mutka | hallintopäällikkö |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | +358 9 310 1071 | 0201256-6 | 800013-1351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
hkl@hel.fi | www.hkl.fi | +358 9 310 35051 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 8/2015 |
|
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
|
| |
| 09.04.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ | Asia |
|
64 | Tj/1 | Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
65 | Tj/2 | Johtokunnan kokouksessa 10.3.2015 tehtyjen päätösten täytäntöönpano |
66 | Tj/3 | Kaupunginvaltuuston kokouksessa 11.3.2015 tehtyjen päätösten täytäntöönpano |
67 | Tj/4 | HKL:n johtamisjärjestelmän kehittäminen |
68 | Infraj/1 | HKL:n kulunvalvonnan uusimisen kokonaisurakan lisä- ja muutostyövarauksen korottaminen |
69 | Mlj/1 | Kahden ratakuorma-auton hankinnan hankesuunnitelma |
70 | Haj/1 | Ilmoitusasiat ja johtokunnan esille ottamat asiat |
71 | Haj/2 | Liikennelaitoksella tehtyjen päätösten seuraaminen |
72 | Haj/3 | Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | +358 9 310 1071 | 0201256-6 | 800013-1351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
hkl@hel.fi | www.hkl.fi | +358 9 310 35051 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 8/2015 | (24) |
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
| Tj/1 | |
| 09.04.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 64
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätös
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) päätti todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Samalla Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) päätti valita pöytäkirjantarkastajiksi varapuheenjohtaja Simosen ja jäsen Tammisen sekä varatarkastajiksi jäsenet Lehtisen ja Okan.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ville Lehmuskoski
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ville Lehmuskoski
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | +358 9 310 1071 | 0201256-6 | 800013-1351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
hkl@hel.fi | www.hkl.fi | +358 9 310 35051 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 8/2015 | (24) |
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
| Tj/2 | |
| 09.04.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 65
Johtokunnan kokouksessa 10.3.2015 tehtyjen päätösten täytäntöönpano
Päätös
Liikennelaitos –liikelaitoksen johtokunta (HKL) päätti merkitä tiedoksi kaupunginhallituksen ilmoituksen 23.3.2015, ettei johtokunnan kokouksessa 10.3.2015 käsiteltyjä asioita oteta kaupunginhallituksen käsittelyyn.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ville Lehmuskoski
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ville Lehmuskoski
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | +358 9 310 1071 | 0201256-6 | 800013-1351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
hkl@hel.fi | www.hkl.fi | +358 9 310 35051 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 8/2015 | (24) |
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
| Tj/3 | |
| 09.04.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 66
Kaupunginvaltuuston kokouksessa 11.3.2015 tehtyjen päätösten täytäntöönpano
Päätös
Liikennelaitos –liikelaitoksen johtokunta (HKL) päätti merkitä tiedoksi ja mahdollisia toimenpiteitä varten kaupunginvaltuuston päätösluettelon 11.32015 sekä päätösluetteloon liittyvän kaupunginhallituksen täytäntöönpanopäätöksen 16.3.2015 (271 §).
Otteet johtokunnalle seuraavissa asioissa:
Asia nro 5/11.3.2015
Vuoden 2014 talousarvion toteutumattomat sitovat toiminnalliset tavoitteet
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ville Lehmuskoski
Liitteet
1 | 0815HKLjk Kvsto |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ville Lehmuskoski
Liitteet
1 | 0815HKLjk Kvsto |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | +358 9 310 1071 | 0201256-6 | 800013-1351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
hkl@hel.fi | www.hkl.fi | +358 9 310 35051 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 8/2015 | (24) |
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
| Tj/4 | |
| 09.04.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 67
HKL:n johtamisjärjestelmän kehittäminen
HEL 2015-001587 T 00 01 00
Päätös
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) päätti merkitä tiedoksi asiasta saadun informaation.
Pöytäkirjan liitteeksi otettiin henkilöstöjärjestöjen kannanotto "Johtamisjärjestelmäesityksen tarkastelua".
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Ville Lehmuskoski, toimitusjohtaja, puhelin: 310 35091
ville.lehmuskoski(a)hel.fi
Liitteet
1 | Henkilöstöjärjestöjen kannanotto.pdf |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
HKL:n johtamisjärjestelmän kehittämistyö on käynnistetty vuoden 2015 alussa. Johtamisjärjestelmän onnistunut valmistelu on tärkeimpiä vuoden 2015 tavoitteita ja sen tuloksilla on erittäin merkittävä vaikutus HKL:n kykyyn vastata tulevaisuuden haasteisiin. Valmistelu lähtee tavoitteesta kehittää vahva, kasvava ja yhteiskuntaa mahdollisimman hyvin palveleva HKL, jossa henkilöstöpolitiikan merkittävästi aiempaa suuremman painoarvon johdosta henkilöstö voi hyvin.
Johtamisjärjestelmän kehittämistyö on intensiivisessä vaiheessa. Alkuvuoden aikana niin HKL:n johtoryhmä henkilöstöjärjestöjen edustajilla laajennettuna kuin kaikki yksiköt ovat työskennelleet aiheen parissa useissa työseminaareissa. Laajat henkilöstötyöpajat järjestettiin välillä 9.-19.3. niin, että noin 200 HKL:läistä osallistui puolipäiväseminaareihin, joissa johtamisjärjestelmän valmistelutilannetta ja käsittelyssä olleita eri rakennemalleja selostettiin, työstettiin ryhmätöissä ja keskusteltiin. HKL:n johtoryhmän tueksi valmistelulle on asetettu kehitysryhmä, joka on mm. tehnyt toiminnallisia tarkasteluja sekä avannut tarkasteltujen eri rakennemallien aihealueita ja kulttuuri- ja arvoperustaa. Yksityiskohtaisemman valmistelun tueksi on perustettu seitsemän valmisteluryhmää, joissa laaditaan HKL:n rakennemallin yksityiskohtaista määrittelyä ja arviointia. Johtoryhmän työn, yksikkötyöpajojen, henkilöstötyöpajojen, kehitysryhmän ja valmisteluryhmien antia ja jatkovalmistelua selostetaan kokouksessa.
Johtokunnan kokoukseen on johtamisjärjestelmän kehittämistä koskevin osin pyydetty mukaan myös kaikkien henkilöstöjärjestöjen edustajat. Henkilöstöjärjestöjen edustus on varautunut pitämään puheenvuoron kokouksessa sekä vastaamaan johtokunnan jäsenten esittämiin kysymyksiin.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Ville Lehmuskoski, toimitusjohtaja, puhelin: 310 35091
ville.lehmuskoski(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätöshistoria
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) 10.03.2015 § 49
HEL 2015-001587 T 00 01 00
Päätös
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) päätti merkitä tiedoksi asiasta saadun informaation.
10.02.2015 Ehdotuksen mukaan
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Ville Lehmuskoski, toimitusjohtaja, puhelin: 310 35091
ville.lehmuskoski(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | +358 9 310 1071 | 0201256-6 | 800013-1351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
hkl@hel.fi | www.hkl.fi | +358 9 310 35051 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 8/2015 | (24) |
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
| Infraj/1 | |
| 09.04.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 68
HKL:n kulunvalvonnan uusimisen kokonaisurakan lisä- ja muutostyövarauksen korottaminen
HEL 2013-000688 T 10 06 00
Päätös
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) päätti hyväksyä HKL:n kulunvalvonnan uusimisen kokonaisurakan lisätilauksien korottamisen 120.000 eurolla siten, että lisätilauksista aiheutuva lisäkustannus ilman arvonlisäveroa on enintään 360.000 euroa (noin 24 % urakan kokonaishinnasta).
Esittelijä
yksikön johtaja
Juha Saarikoski
Lisätiedot
Tenho Mynttinen, valvomoinsinööri, puhelin: 310 78486
tenho.mynttinen(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, HKL-liikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote |
|
Hankinta |
|
Yksikön johtaja |
|
Sähköjärjestelmäpäällikkö |
|
Valvomoinsinööri |
|
Kirjanpitäjä |
|
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
1. Hanke ja hankepäätökset
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta hyväksyi (21.3.2013, 57 §) HKL:n kulunvalvonnan uusimisen hankesuunnitelman korottamisen siten, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaiskustannus on enintään 1.525.000 euroa. Nyt hankesuunnitelman korottamiseen ei ole enää tarvetta.
2. Hankintapäätökset
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päätti (12.5.2010, 73 §) oikeuttaa HKL:n tekemään sopimuksen kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antaneen YIT Kiinteistötekniikka Oy:n (nykyisin Caverion Suomi Oy) kanssa kulunvalvontajärjestelmän uusimisesta 635.124,90 euron arvonlisäverottomaan hintaan.
Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa HKL:n tarvittaessa tekemään urakkaan lisätilauksia niin, että niistä aiheutuva lisäkustannus ilman arvonlisäveroa on enintään 50.000 euroa (noin 8 % urakan hinnasta).
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päätti (12.6.2011, 118 §) korottaa kulunvalvontajärjestelmän koskevan hankinnan lisätöiden arvonlisäverotonta enimmäishintaa 190.000 eurolla niin, että hankinnan enimmäishinta lisätilauksineen on enintään 875.124,90 euroa.
3. Hankkeeseen liittyvien hankintojen toteutuminen
HKL teki edellisessä jaksossa mainittujen päätösten perusteella 25.11.2010 HKL:n kulunvalvontajärjestelmän uusimisesta 635.124,90 euron toimitussopimuksen YIT Kiinteistötekniikka Oy:n (nykyisin Caverion Suomi Oy) kanssa ja lisä- ja muutostöihin 240.000 euron arvosta (12.6.2011, 118 §).
Lisäksi HKL tilasi kohteen dokumentointi- ja valvontatehtävien hoitamisen T1Consulting Oy:ltä arvoltaan 250.000 euroa sekä tilaajan erillishankintoihin ja urakkaan kuulumattomiin töihin 300.000 euroa sekä työajanseurantajärjestelmän asennukseen ja ohjelmointiin 100.000 euroa.
4. Hankkeen toteutumisaikana ilmenneet lisätyötarpeet
Kulunvalvonnan toteutussuunnitelmia on päivitetty työn aikana useaan kertaan. Mm. lukijalaitteiden tietosuojaa on nostettu ja sen myötä myös tunnisteet on vaihdettu.
Ovikytkentäkotelot on vaihdettu toiminnaltaan luotettavampaan ja varustelultaan monipuolisempaan kotelomalliin tuleviin tarpeisiin varautuen. Metroasemien ja varikoiden ovikeskusten laitelisäykset kulunvalvontaovien määrän kasvun myötä olivat alkuperäistä suuremmat.
Lukijalisenssien määrä on kasvanut 960 kpl määrästä 1344 kpl määrään.
Kun kaikki kohteen työnaikana havaitut tarpeelliset lisä- ja muutostyöt lasketaan yhteen, niin koko kohteen lisä- ja muutostöiden kustannusarvio on yhteensä enintään noin 360.000 euroa.
Työajanseurantajärjestelmän päätteisiin asennettavien lukijoiden vaihto ja ohjelman päivitys sisällytetään kulunvalvontahankkeeseen ja se toteutetaan kevään 2015 aikana.
Kohteen töiden laajuuden kasvaessa töiden valmistuminen siirtyy niin, että kaikki urakan työt ovat valmiit 31.5.2015 mennessä.
5. Länsimetron kulunvalvonta
Länsimetro Oy:n hankkimassa kulunvalvontajärjestelmässä on otettu huomioon mahdollisuus liittää hankittava kulunvalvontajärjestelmä osaksi HKL:n järjestelmää. Tämä voidaan tehdä kahdella eri tavalla:
1. Segmentoidaan nykyinen järjestelmä siten, että sen tietokannassa on erilliset osiot, josta yksi on HKL:n nykyisiä tietoja varten ja yksi tai useampia on Länsimetron tietoja varten. Ohjelmoidaan Länsimetro nykyisen järjestelmän yhteen tai useampaan uuteen segmenttiin.
2. Tehdään Länsimetro toistaiseksi kokonaan omaksi järjestelmäksi, ja yhdistetään niiden tietokannat myöhemmin yhdeksi järjestelmäkokonaisuudeksi.
HKL:n kulunvalvontaprojekti on vielä osittain kesken, ja kulunvalvontajärjestelmän takuuvastuut muodostuvat riskiksi, jos nykyinen järjestelmä segmentoidaan, koska tällöin Länsimetron toimittaja tulisi päästää toimimaan HKL:n nykyisessä kulunvalvontajärjestelmässä. Riskien välttämiseksi on parempi tehdä Länsimetron kulunvalvontajärjestelmä erilliseksi ja yhdistää vasta myöhemmin.
6. Työajanseurantajärjestelmä
Tavoitteena on käyttää uuden kulunvalvontajärjestelmän tunnisteita myös työajanseurantaan. Tämä sisältyy kulunvalvonnan hankesuunnitelmaan.
Käyttöönotto edellyttää seuraavia toimenpiteitä. Osa Flexim-lukijoista täytyy uusia ja osa voidaan päivittää siten, että ne osaavat lukea kulunvalvontajärjestelmän kulkutunnisteita. Uusissa kulkutunnisteissa on kaksi erillistä tunnistenumeroa:
- Julkinen, jota voidaan lukea useilla erilaisilla lukijalaitteilla
- Salattu, tätä käytetään kulunvalvonnassa.
Flexim-toimittajalta on saatu tarjous, jossa voidaan käyttää Flexim-järjestelmän kanssa kulunvalvontatunnisteiden julkisia tunnistenumeroita. Tunnisteiden vaihtaminen edellyttää henkilötyötä sihteereiltä ja työnjohtajilta.
7. Aikataulu
Toimituksen alustava kesto on 12 kuukautta sopimuksen allekirjoittamisesta niin, että järjestelmä olisi ollut kokonaan valmis ja hyväksytysti vastaanotettu jo 31.12.2011.
Kulunvalvontajärjestelmän uusintatyö aloitettiin jo vuonna 2010. Järjestelmän tulee edellä selvitettyjen lisätöiden suorittamisen jälkeen olla valmis ja hyväksytysti vastaanotettu viimeistään 31.5.2015.
8. Hankkeen kustannusennuste ja kustannuksista
HKL:n johtokunta hyväksyi (21.3.2013, 57 §) hankkeen tarkistetuksi kokonaiskustannukseksi 1 525 000 euroa (ilman alv). Ko. kokonaiskustannus jakaantuu osatavoitteisiin seuraavasti:
8.1. Tarkistetun hankesuunnitelman kustannusarvio / kustannusennuste 21.3.2013:
9. Yhteenveto hankkeen rahoituksesta
Hanke on rahoitettu vuosina 2010 - 2015 investointimäärärahoilla.
Esittelijä
yksikön johtaja
Juha Saarikoski
Lisätiedot
Tenho Mynttinen, valvomoinsinööri, puhelin: 310 78486
tenho.mynttinen(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, HKL-liikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote |
|
Hankinta |
|
Yksikön johtaja |
|
Sähköjärjestelmäpäällikkö |
|
Valvomoinsinööri |
|
Kirjanpitäjä |
|
Päätöshistoria
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) 19.03.2015 § 57
HEL 2013-000688 T 10 06 00
Päätös
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) päätti panna asian pöydälle.
21.03.2013 Ehdotuksen mukaan
06.02.2013 Palautettiin
Esittelijä
yksikön johtaja
Juha Saarikoski
Lisätiedot
Tenho Mynttinen, valvomoinsinööri, puhelin: 310 78486
tenho.mynttinen(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | +358 9 310 1071 | 0201256-6 | 800013-1351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
hkl@hel.fi | www.hkl.fi | +358 9 310 35051 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 8/2015 | (24) |
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
| Mlj/1 | |
| 09.04.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 69
Kahden ratakuorma-auton hankinnan hankesuunnitelma
HEL 2015-003712 T 08 02 02
Päätös
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) päätti hyväksyä kahden rinnakkaisajoon soveltuvan ratakuorma-auton hankinnan hankesuunnitelman seuraavasti:
- Yhden ratakuorma-auton ennakoitu hankintahinta on markkinoiden tarjoamista ratkaisuista riippuen välillä 1.200.000 - 1.600.000 euroa ilman arvonlisäveroa.
- Hankkeen ennakoitu kokonaisarvo ratakuorma-autojen ylläpito- ja huoltosopimukset mukaan lukien on tällöin enintään 3.460.000 euroa ilman arvonlisäveroa.
Esittelijä
metroliikennejohtaja
Tapio Hölttä
Lisätiedot
Tuomo Hannikainen, suunnittelija, puhelin: 310 70523
tuomo.hannikainen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Ratakuorma-autot.pdf |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, HKL-liikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Ratamestari | Esitysteksti |
Ratapäällikkö | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Tiivistelmä
Länsimetron arvioitu valmistuminen elokuussa 2016 aiheuttaa metroliikenteelle tarpeen lisätä ratakuorma-autoresursseja lähivuosina. Länsimetron valmistumisen myötä linjaratakilometrit lisääntyvät noin 35 prosentilla, mikä puolestaan lisää resurssitarvetta radan huollolle ja kunnossapidolle.
Esittelijän perustelut
Metroratojen huolto- ja kunnossapitotyöskentely on sidottu yöaikaan, jolloin matkustajaliikennettä ei ole. Tämä on ratojen huolto- ja kunnossapitotyön reunaehto.
Länsimetro lisää resurssitarvetta radan huollolle ja kunnossapidolle. Pienten työkohteiden arvioitu prosenttiosuus kaikista ratakuorma-autoresursseja vaativista työkohteista on noin 60-70 prosenttia, mikä mahdollistaa ratakuorma-autokapasiteetin jakamisen eri kohteisiin ja hyödyntää mahdollisimman tehokkaasti rajoitettua työskentelyaikaa.
Tarpeen vaatiessa vastaavasti suurissa työkohteissa, kuten länsimetron kiskokuljetuksissa, kahden ratakuorma-auton kytkeminen rinnakkaisajoon mahdollistaa kiskojen kuljetuksen vaatiman yhteisvetotehon ja mahdollistaa koko tarvittavan kuorman siirtämisen annetun työskentelyajan puitteissa välillä Vuosaari-Kivenlahti.
Alustavan kokonaistaloudellisen arvion perusteella kannattavin vaihtoehto on hankkia kaksi erillistä kaksiakselista ratakuorma-autoa, jotka on tarpeen vaatiessa mahdollista kytkeä yhteen ajettavaksi kokonaisuudeksi.
Esittelijä
metroliikennejohtaja
Tapio Hölttä
Lisätiedot
Tuomo Hannikainen, suunnittelija, puhelin: 310 70523
tuomo.hannikainen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Ratakuorma-autot.pdf |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, HKL-liikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Ratamestari | Esitysteksti |
Ratapäällikkö | Esitysteksti |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | +358 9 310 1071 | 0201256-6 | 800013-1351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
hkl@hel.fi | www.hkl.fi | +358 9 310 35051 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 8/2015 | (24) |
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
| Haj/1 | |
| 09.04.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 70
Ilmoitusasiat ja johtokunnan esille ottamat asiat
Päätös
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) päätti merkitä tiedoksi seuraavat ilmoitusasiat:
- Kaupunginhallituksen päätös 9.3.2015 (250 §): Helsingin kaupungin pelastuspalvelusuunnitelman hyväksyminen ja pelastuspalveluneuvottelukunnan asettaminen kaupunginhallituksen toimikaudeksi
- Kaupunginhallituksen päätös 16.3.2015 (269 §): Vuoden 2016 talousarvioehdotuksen raami ja talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksen 2016–2018 laatimisohjeet
Esittelijä
hallintojohtaja
Yrjö Judström
Liitteet
1 | 0815HKLjk Ilmoitusasiat |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
hallintojohtaja
Yrjö Judström
Liitteet
1 | 0815HKLjk Ilmoitusasiat |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | +358 9 310 1071 | 0201256-6 | 800013-1351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
hkl@hel.fi | www.hkl.fi | +358 9 310 35051 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 8/2015 | (24) |
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
| Haj/2 | |
| 09.04.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 71
Liikennelaitoksella tehtyjen päätösten seuraaminen
Päätös
Liikennelaitos –liikelaitoksen johtokunta (HKL) päätti merkitä tiedoksi, että johtokunnan puheenjohtaja on ilmoittanut, ettei ota/esittele otettavaksi johtokunnan käsiteltäväksi esityslistan liitteessä mainittuja päätöksiä.
Esittelijä
hallintojohtaja
Yrjö Judström
Liitteet
1 | 0815HKLjk HKLn päätökset |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
hallintojohtaja
Yrjö Judström
Liitteet
1 | 0815HKLjk HKLn päätökset |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | +358 9 310 1071 | 0201256-6 | 800013-1351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
hkl@hel.fi | www.hkl.fi | +358 9 310 35051 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 8/2015 | (24) |
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
| Haj/3 | |
| 09.04.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 72
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano
Päätös
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
Esittelijä
hallintojohtaja
Yrjö Judström
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
hallintojohtaja
Yrjö Judström
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | +358 9 310 1071 | 0201256-6 | 800013-1351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
hkl@hel.fi | www.hkl.fi | +358 9 310 35051 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 8/2015 | (24) |
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
|
| |
| 09.04.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §
2
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto, Energia ja Satama) |
| (09) 310 13701 (Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi) |
| (09) 310 13702 (Rakennus- ja ympäristötoimi) |
| (09) 310 13703 (Sivistystoimi) |
| (09) 310 13704 (Sosiaali- ja terveystoimi) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
| 00520 HELSINKI |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto, Energia ja Satama) |
| (09) 310 13701 (Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi) |
| (09) 310 13702 (Rakennus- ja ympäristötoimi) |
| (09) 310 13703 (Sivistystoimi) |
| (09) 310 13704 (Sosiaali- ja terveystoimi) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 244 euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
3
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin liikelaitos -liikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto, Energia ja Satama) |
| (09) 310 13701 (Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi) |
| (09) 310 13702 (Rakennus- ja ympäristötoimi) |
| (09) 310 13703 (Sivistystoimi) |
| (09) 310 13704 (Sosiaali- ja terveystoimi) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL)
|
|
Tuomas Rantanen puheenjohtaja |
|
|
|
Rain Mutka pöytäkirjanpitäjä |
|
Pöytäkirja tarkastettu
|
|
Riina Simonen | Lilja Tamminen |
Asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu.
Pöytäkirja on pidetty yleisesti nähtävänä Helsingin kaupungin kirjaamossa (Pohjoisesplanadi 11-13) 17.04.2015.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | +358 9 310 1071 | 0201256-6 | 800013-1351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
hkl@hel.fi | www.hkl.fi | +358 9 310 35051 |
| FI02012566 |
|
|