Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 15/2015 |
|
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
|
| |
| 10.09.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
Kokousaika | Torstai 10.09.2015 kello 16:00 - 17:35 |
|
|
Kokouspaikka | Toinen linja 7, 4. krs. |
Läsnä
Jäsenet
Rantanen, Tuomas | puheenjohtaja |
Simonen, Riina | varapuheenjohtaja |
Kälviä, Kari |
|
Lehtinen, Ari |
|
Oka, Sakari |
|
Syrjälä, Marjaana | saapui 16:12, poissa: 143§, 144§, 145§ |
Tamminen, Lilja | saapui 16:12, poissa: 143§, 144§, 145§ |
Vepsä, Sinikka |
|
Muut
Hölttä, Tapio | metroliikennejohtaja |
Judström, Yrjö | hallintojohtaja |
Lehmuskoski, Ville | toimitusjohtaja |
Saarikoski, Juha | yksikön johtaja |
Tuomonen, Eija | va. johtaja |
Maunuksela, Elina | viestintäpäällikkö |
Mutka, Rain | hallintopäällikkö |
Huvinen, Kari | asiantuntija |
Jokiniemi, Jari | asiantuntija |
Puheenjohtaja
Tuomas Rantanen | 143-151 § |
Esittelijät
Ville Lehmuskoski | toimitusjohtaja |
Juha Saarikoski | yksikön johtaja |
Yrjö Judström | hallintojohtaja |
Pöytäkirjanpitäjä
Rain Mutka | hallintopäällikkö |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | +358 9 310 1071 | 0201256-6 | FI3280001301351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
hkl@hel.fi | www.hkl.fi | +358 9 310 35051 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 15/2015 |
|
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
|
| |
| 10.09.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ | Asia |
|
143 | Tj/1 | Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
144 | Tj/5 | Vepe Oy Peltosen oikaisuvaatimus koskien HKL-Infrapalvelut yksikön johtajan päätöstä metroradan suoja-aidan korottamisesta 2015 8.5.2015 (53 §) |
145 | Infraj/1 | Rautatientorin metroasemalla sijaitsevan liiketilan vuokraaminen MCDonald's Oy:lle |
146 | Haj/1 | HKL:n metron kokonaisturvallisuuden tilannekuvajärjestelmän hankesuunnitelma |
147 | Haj/2 | Palveluiden hankkiminen Helsingin kaupungin Palvelut Oy:ltä HKL-liikelaitokselle |
148 | Tj/2 | Päätös liikennelaitos -liikelaitoksen (HKL) infra- ja kalustoyksikön johtajan viran täyttämisestä |
149 | Tj/3 | Päätös liikennelaitos -liikelaitoksen (HKL) liikennöintiyksikön johtajan viran täyttämisestä |
150 | Tj/4 | Päätös liikennelaitos -liikelaitoksen (HKL) toiminnanohjausyksikön johtajan viran täyttämisestä |
151 | Haj/3 | Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | +358 9 310 1071 | 0201256-6 | FI3280001301351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
hkl@hel.fi | www.hkl.fi | +358 9 310 35051 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 15/2015 | (35) |
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
| Tj/1 | |
| 10.09.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 143
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätös
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) päätti todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Samalla liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) päätti valita pöytäkirjantarkastajiksi jäsen Okan ja varapuheenjohtaja Simosen sekä varatarkastajiksi jäsenet Kälviän ja Lehtisen.
Johtokunta päätti käsitellä asiat seuraavassa järjestyksessä: toimitusjohtajan asian nro 1 jälkeen HKL-Infrapalveluiden asian nro 1, hallinto- ja talousyksikön asiat nrot 1 ja 2, toimitusjohtajan asiat nrot 2-4 ja hallinto- ja talousyksikön asian nro 3.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ville Lehmuskoski
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ville Lehmuskoski
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | +358 9 310 1071 | 0201256-6 | FI3280001301351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
hkl@hel.fi | www.hkl.fi | +358 9 310 35051 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 15/2015 | (35) |
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
| Tj/5 | |
| 10.09.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 144
Vepe Oy Peltosen oikaisuvaatimus koskien HKL-Infrapalvelut yksikön johtajan päätöstä metroradan suoja-aidan korottamisesta 2015 8.5.2015 (53 §)
HEL 2015-005607 T 02 08 03 00
Päätös
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) päätti hylätä Vepe Oy Peltosen oikaisuvaatimuksen koskien HKL-Infrapalvelut yksikön johtajan päätöstä metroradan suoja-aidan korottamisesta 2015 8.5.2015 (53 §).
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Rain Mutka, hallintopäällikkö, puhelin: 310 35108
rain.mutka(a)hel.fi
Liitteet
1 | Vepe Oy Peltosen oikaisuvaatimus.pdf |
2 | GPP Perimeter Protection Oy:n kirje 3.8.2015 |
3 | GPP Perimeter Protection Oy:n korjattu yksikköhintaluettelo |
Muutoksenhaku
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
HKL-Infrapalveluiden johtaja päätti 8.5.2015 (53 §) tilata GPP Perimeter Protection Oy:ltä metroradan suoja-aidan korottamisen 2015 rakennustekniset työt yhteensä enintään 50.000,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan sekä lisätyövarauksen yhteensä enintään 7.000,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Tilaus perustui tarjouskilpailuun 10H/15, 19.3.2015, jossa GPP Perimeter Protection Oy:n tarjous oli kokonaistaloudellisesti edullisin. Hankinnan ratkaisuperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus.
Päätös on pidetty yleisesti nähtävänä 15.5.2015.
Vepe Oy Peltosen oikaisuvaatimus HKL-Infrapalvelut yksikön johtajan päätöksestä on saapunut Helsingin kaupungin kirjaamoon 1.6.2015. Kuntalain (10.4.2015/410) 138 §:n mukaan oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Määräpäivä oikaisuvaatimuksen jättämiselle on ollut 2.6.2015. Oikaisuvaatimus 8.5.2015 annettuun päätökseen on näin ollen tehty oikeassa ajassa, ja se on osoitettu oikealle viranomaiselle.
Oikaisuvaatimus ja valituksenalainen päätös ovat esityslistan liitteenä.
Oikaisuvaatimuksessaan Vepe Oy Peltonen on väittänyt, että GPP Perimeter Protection Oy:n tarjous on tarjouspyyntöä vastaamaton ja vaatinut tarjouksen hylkäämistä.
Urakkaohjelmassa on tarjousten vertailuperusteeksi ilmoitettu, että urakoitsijaksi valitaan arvonlisäverottomalta hinnaltaan (urakkahinnaltaan) halvimman tarjouksen antanut urakoitsija. Urakkatarjouksessa on oltava mukana yksikköhintaluettelo, jonka hintojen tulee perustua kokonaishintatarjoukseen.
Helsingin kaupungin liikennelaitos -liikelaitos (HKL) toteaa oikaisuvaatimuksen osalta seuraavaa:
Metroradan suoja-aidan korottamista koskeva työ tehdään kokonaishintaurakkana. GPP Perimeter Protection Oy:n tarjous on ollut kokonaishinnaltaan kokonaistaloudellisesti edullisin.
Urakkaohjelman tarjousvertailuperusteissa on mainittu, että yksikköhintaluettelon hintojen tulee perustua kokonaistarjoukseen. GPP Perimeter Protection Oy:n yksikköhinnat eivät ole perustuneet kokonaistarjoukseen. HKL on tiedustellut GPP Perimeter Protection Oy:ltä perustetta kokonaishinnan ja yksikköhintojen erolle.
GPP Perimeter Protection Oy on 3.8.2015 kirjeellään ilmoittanut HKL:lle, että yksikköhintaluettelossa on ollut virhe. Urakoitsija on virheellisesti sisällyttänyt SUO 2 SRT Pylväs/Pallas -yksikköhintaan standardipylvään sivukiinnityksen porauksista ja käsittelyistä aiheutuvan asennuskustannuksen.
GPP Perimeter Protection Oy on välittömästi virheen havaitsemisen jälkeen korjannut yksikköhintaluetteloa, jolloin yksikköhinnoilla laskettaessa GPP Perimeter Protection Oy:n kokonaishinnaksi saadaan 49.996,60 euroa. Tarjoukseen sisältyneen virheen korjaamisen jälkeen tarjous on myös tältä osin tarjouspyynnön mukainen.
Virheen korjaamisella ei ole ollut vaikutusta tarjoajien asemaan, tarjousten arviointiin ja vertailuun tai voittaneen tarjouksen valintaan.
GPP Perimeter Protection Oy:n selvitys ja korjattu yksikköhintaluettelo on esityslistan liitteenä.
Edellä mainituilla perusteilla Vepe Oy Peltosen oikaisuvaatimus tulee hylätä.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Rain Mutka, hallintopäällikkö, puhelin: 310 35108
rain.mutka(a)hel.fi
Liitteet
1 | Vepe Oy Peltosen oikaisuvaatimus.pdf |
2 | GPP Perimeter Protection Oy:n kirje 3.8.2015 |
3 | GPP Perimeter Protection Oy:n korjattu yksikköhintaluettelo |
Muutoksenhaku
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös |
Päätöshistoria
Liikennelaitos -liikelaitos (HKL) HKL-Infrapalvelut Yksikön johtaja 08.05.2015 § 53
HEL 2015-005607 T 02 08 03 00
Päätös
Yksikön johtaja päätti tilata GPP Perimeter Production Oy:ltä metroradan suoja-aidan korottamisen 2015 rakennusteknilliset työt yhteensä enintään 50.000,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan sekä lisätyövarauksen yhteensä enintään 7.000,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Päätöksen perustelut
Tilaus perustuu tarjouskilpailuun 10H/15, 19.3.2015, jossa GPP Perimeter Production Oy:n tarjous oli kokonaistaloudellisesti edullisin. Hankinnan ratkaisuperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus.
Lisätiedot
Juhani Torkko, suunnittelija, puhelin: 310 78473
juhani.torkko(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | +358 9 310 1071 | 0201256-6 | FI3280001301351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
hkl@hel.fi | www.hkl.fi | +358 9 310 35051 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 15/2015 | (35) |
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
| Infraj/1 | |
| 10.09.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 145
Rautatientorin metroasemalla sijaitsevan liiketilan vuokraaminen MCDonald's Oy:lle
HEL 2015-009482 T 10 01 03
Päätös
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) päätti oikeuttaa liikennelaitoksen tekemään toistaiseksi voimassa olevan vuokrasopimuksen Rautatientorin metroasemalla sijaitsevasta liiketilasta McDonald’s Oy:n kanssa esityksessä tarkoitetulla tavalla 1.1.2016 alkaen niin, että McDonald’s Oy:ltä perittävä arvonlisäveroton vuosittainen vuokra on n. 129 000,00 euroa (tasossa 1.1.2016) ja että vuokrasopimuksen irtisanomisaika on kuusi (6) kuukautta.
Esittelijä
yksikön johtaja
Juha Saarikoski
Lisätiedot
Päivi Kontro, kiinteistöpäällikkö, puhelin: 310 35160
paivi.kontro(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, HKL-liikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote |
|
Hankinta |
|
Hallintojohtaja |
|
HKL-Infrapalveluiden johtaja |
|
Hallintopäällikkö |
|
Kiinteistöpäällikkö |
|
Isännöitsijä |
|
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Johtokunta on 19.8.2010 (115 §) päättänyt oikeuttaa liikennelaitoksen tekemään vuokrasopimuksen Rautatientorin metroasemalla sijaitsevasta liiketilasta McDonald’s Oy:n kanssa ajaksi 1.1.2011 – 31.12.2020 niin, että McDonald’s Oy:ltä perittävä vuokra on sopimuskaudella yhteensä n. 1,23 miljoona euroa (tasossa 1.1.2011).
Liikennelaitos ja McDonald’s Oy ovat allekirjoittaneet 3.1.2011 johtokunnan päätöksen mukaisen vuokrasopimuksen.
Vuokrasopimuksen mukaan sopimusta jatketaan 31.12.2015 jälkeen viideksi (5) vuodeksi, jos kuutta (6) kuukautta ennen meneillään olevan sopimuskauden päättymistä vuokralainen ei ole irtisanonut sopimusta tai kaupunki ei ole irtisanonut sopimusta siitä syystä, että kaupunki tarvitsee tiloja omaan käyttöönsä.
Vuokrasopimuksen jatkamista koskevissa neuvotteluissa McDonald’s Oy on esittänyt liiketilan vuokrasopimuksen jatkamista sillä muutoksella, että vuokrasopimus voidaan 1.1.2016 alkaen tehdä toistaiseksi voimassaolevaksi kuuden (6) kuukauden irtisanomisajalla.
Liikennelaitos toteaa, että liikennelaitoksen liiketilojen vuokrasopimukset ovat pääsääntöisesti toistaiseksi voimassaolevia, joten McDonald’s Oy:n esitys on perusteltua hyväksyä.
Vuokrasopimus
Kyseessä oleva liiketila koostuu 173,4 m²:n liiketilasta sekä 49,6 m²:n suuruisesta varastotilasta. Tila vuokrataan hampurilaisravintolatoimintaa varten. Tiloissa toimii McDonald’s-ravintola.
Tilojen vuokra-aika alkaa 1.1.2016 ja sopimus on toistaiseksi voimassaoleva kuuden (6) kuukauden molemminpuolisella irtisanomisajalla.
Vuokrakauden alkaessa nykyisen vuokrasopimuksen mukainen vuokra (liiketila: 54,23 euroa/m² ja varastotila: 27,11 euroa/m²) tarkistetaan vastamaan elinkustannusindeksin mukaisesti tasoa 1.1.2016. Vuokra tarkistetaan vuosittain tammikuun alussa elinkustannusindeksin mukaisesti. Lisäksi vuokralaiselta peritään voimassa oleva arvonlisävero.
Vuokralaisen käyttämä vesi ja sähkö laskutetaan erikseen kulutuksen mukaan.
Esittelijä
yksikön johtaja
Juha Saarikoski
Lisätiedot
Päivi Kontro, kiinteistöpäällikkö, puhelin: 310 35160
paivi.kontro(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, HKL-liikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote |
|
Hankinta |
|
Hallintojohtaja |
|
HKL-Infrapalveluiden johtaja |
|
Hallintopäällikkö |
|
Kiinteistöpäällikkö |
|
Isännöitsijä |
|
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | +358 9 310 1071 | 0201256-6 | FI3280001301351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
hkl@hel.fi | www.hkl.fi | +358 9 310 35051 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 15/2015 | (35) |
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
| Haj/1 | |
| 10.09.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 146
HKL:n metron kokonaisturvallisuuden tilannekuvajärjestelmän hankesuunnitelma
HEL 2014-010183 T 02 08 02 01
Päätös
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) päätti hyväksyä metron kokonaisturvallisuuden tilannekuvajärjestelmän hankesuunnitelman siten, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaiskustannus on enintään 4.310.000 euroa edellyttäen, että kaupunginhallituksen tietotekniikkajaosto hyväksyy hankesuunnitelman tietotekniikkahankkeiden hankeohjelmaan.
Esittelijä
hallintojohtaja
Yrjö Judström
Lisätiedot
Jari Jokiniemi, it-päällikkö, puhelin: 310 34777
jari.jokiniemi(a)hel.fi
Kari Huvinen, suunnittelija, puhelin: 310 35456
kari.huvinen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Metron kokonaisturvallisuuden tilannekuvajärjestelmän hankesuunnitelma.pdf |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, HKL-liikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Toimitusjohtaja | Liite 1 |
Hallintopäällikkö | Liite 1 |
Turvallisuuspäällikkö | Liite 1 |
It-päällikkö | Liite 1 |
Hankinta | Liite 1 |
Suunnittelija | Liite 1 |
Kaupunginkanslia | Liite 1 |
Kaupunginhallituksen tietotekniikkajaosto | Liite 1 |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Hankkeen kuvaus:
Metron toimintaympäristön laajetessa ja teknisten järjestelmien lisääntyessä tietomäärät kasvavat siten, ettei nykyisellä henkilökunnalla ja erillisillä teknisillä järjestelmillä kyetä riittävästi havaitsemaan turvallisuuden kannalta oleellisia tilatietoja ja tapahtumia.
Hankkeessa toteutetaan HKL:n metrovalvomoiden turvallisuuden hallinnan tukijärjestelmä sekä toiminnan kirjaamisjärjestelmä, josta tuotettuja tietoja yhdistetään HKL:n teknisten järjestelmien tuottamiin tilatietoihin. Näin muodostetaan reaaliaikainen tilannekuva, jota jaetaan valvomoiden kesken sekä pelastusviranomaisille ja käytetään poikkeustilanteiden hallintaan. Järjestelmä helpottaa Länsimetron käyttöönottoa tuottamalla yhteisen tilannetiedon uudesta metroympäristöstä kaikille metron toimijoille. Järjestelmä parantaa yhteistyötä eri viranomaisten välillä sekä vähentää virhetoiminnan mahdollisuutta poikkeustilanteissa. Raportointien ja tiedonkäsittelyn avulla kyetään täyttämään turvallisuustapahtumien tietojen käsittelyyn sekä raportointeihin liittyvät viranomaisvaatimukset metron laajentuessa.
Hankkeen enimmäiskustannukset ovat enintään 4 210 000 euroa.
Investointi € (alv 0 %)
- konsulttityöt 310 000
- palvelinohjelmisto 2 200 000
- rajapinnat ja muutokset teknisiin järjestelmiin 1 000 000
Käyttökustannukset 800 000
Vuonna 2013 aloitetussa valmisteluprosessissa on määritelty hankkeen kohteena olevalle järjestelmälle toiminnalliset vaatimukset sekä toiminnan perusperiaatteet. Hankkeeseen liittyvät vaatimukset on katselmoitu HKL:n ja viranomaistoimijoiden kesken vuoden 2015 tammi-maaliskuussa. Tilannekuvajärjestelmien markkinat ovat Suomessa hyvin suppeat ja tarjoajilla siten rajoitettu kokemus tilannekuvajärjestelmien toimittamisesta. Tässä hankinnassa avoimen kilpailumenettelyn vaatimuksilla ei saada karsittua kyvykkäimpiä ehdokkaita. Tähän liittyvän riskin välttämiseksi hanke toteutetaan rajoitetulla menettelyllä.
Hanke toteutetaan kahdessa vaiheessa siten, että Länsimetron toiminnan alkaessa on käytettävissä turvallisuustapahtumien kirjaamistoiminnot, valvomoiden väliset viestintätoiminnot, ja osa keskeisimmistä raportoinneista. Tällöin ei vielä ole käytettävissä turvallisuustapahtumien tunnistamisautomatiikka eikä rajapintoja teknisiin järjestelmiin. Toinen vaihe käytössä kevään (helmi-maaliskuu) 2017 siten, että järjestelmä on kokonaan valmis muutostöineen vuoden 2017 loppuun mennessä.
Vaikutuksia ei suoraan henkilöresursseihin ole. hanke kuitenkin säästää 1 - 2 lisähenkilön palkkaamisen verran vuoroa kohden (5 - 10 henkilöä). Järjestelmä vähentää myös henkilökuntaan kohdistuvaa kuormitusta vapauttaen myös muutoksien ja toiminnan ylläpitämisen hallintaan, sekä kehittämiseen tarvittavaa henkilöresurssia. Lisäksi järjestelmällä voidaan pienentää häiriötilanteisiin liittyviä viiveitä sekä lisää epävarmuuksien hallintaa.
HKL – yhteiset palvelut–yksikkö (1.1.2016 asti hallinto- ja talousyksikkö) vastaa huolto- ja ylläpitokustannuksista.
Hanke tehostaa turvallisuuden kannalta tärkeiden tietojen käsittelyä ja vähentää osaltaan jatkossa tiedon hallintaan kohdistuvia investointitarpeita.
Esittelijä
hallintojohtaja
Yrjö Judström
Lisätiedot
Jari Jokiniemi, it-päällikkö, puhelin: 310 34777
jari.jokiniemi(a)hel.fi
Kari Huvinen, suunnittelija, puhelin: 310 35456
kari.huvinen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Metron kokonaisturvallisuuden tilannekuvajärjestelmän hankesuunnitelma.pdf |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, HKL-liikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Toimitusjohtaja | Liite 1 |
Hallintopäällikkö | Liite 1 |
Turvallisuuspäällikkö | Liite 1 |
It-päällikkö | Liite 1 |
Hankinta | Liite 1 |
Suunnittelija | Liite 1 |
Kaupunginkanslia | Liite 1 |
Kaupunginhallituksen tietotekniikkajaosto | Liite 1 |
Päätöshistoria
Hallintojohtaja 21.08.2014 § 2
HEL 2014-010183 T 02 08 02 01
Päätös
Hallintojohtaja päätti tilata Capgemini Finland Oy:ltä HKL:n metron kokonaisturvallisuuden tilannekuvajärjestelmän vaatimusmäärittelyn yhteensä enintään 58.212,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Päätöksen perustelut
Tilaus perustuu Helsingin kaupungin hankintakeskuksen kilpailuttamaan ja hankintakeskuksen ja Capgemini Finland Oy:n välillä allekirjoitettuun puitesopimukseen.
Lisätiedot
Jari Jokiniemi, it-päällikkö, puhelin: 310 34777
jari.jokiniemi(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | +358 9 310 1071 | 0201256-6 | FI3280001301351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
hkl@hel.fi | www.hkl.fi | +358 9 310 35051 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 15/2015 | (35) |
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
| Haj/2 | |
| 10.09.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 147
Palveluiden hankkiminen Helsingin kaupungin Palvelut Oy:ltä HKL-liikelaitokselle
HEL 2015-009644 T 02 08 02 01
Päätös
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) päätti
- solmia Helsingin kaupungin Palvelut Oy:n kanssa esityslistan liitteenä olevan luonnoksen mukaisen puitesopimuksen, ja
- hankkia puitesopimuksen ja sen liitteen mukaiset palvelut Helsingin kaupungin Palvelut Oy:ltä puitesopimuksessa ja sen liitteessä määriteltyjen määräaikojen mukaisesti.
Samalla johtokunta päätti kehottaa toimitusjohtajan allekirjoittamaan Helsingin kaupungin liikennelaitos -liikelaitoksen puolesta puitesopimuksen ja oikeuttaa toimitusjohtajan tekemään sopimukseen tarvittaessa teknisiä tai muuten vähäisiä muutoksia.
Esittelijä
hallintojohtaja
Yrjö Judström
Lisätiedot
Mauri Koski, sopimussihteeri, puhelin: 310 34904
mauri.koski(a)hel.fi
Liitteet
1 | Palveluiden hankkiminen Helsingin kaupungin palvelut Oyltä_Puitesopimusluonnos.pdf |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, HKL-liikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Hankinta |
|
Toimitusjohtaja |
|
Hallintojohtaja |
|
Hallintopäällikkö |
|
Helsingin kaupungin Palvelut Oy | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Helsingin kaupunginvaltuusto päätti 8.10.2014 (322 §) hyväksyä Palmia -liikelaitoksen henkilöstöruokailu- kiinteistö-, siivous- sekä turvapalvelutoimintoja välittömästi jatkavan palveluyhtiön perustamisen. Valtuusto hyväksyi samalla Palmia -liikelaitoksen henkilöstöruokailu-, kiinteistö-, siivous- sekä turvapalvelutoimintojen siirtämisen perustettavalle palveluyhtiölle 31.12.2014 mennessä päätöksen perusteluissa kuvatun siirtymäaikajärjestelyn periaatteiden mukaisesti siten, että kaupunki alkaa siirtymäkauden aikana hallitusti ja vaiheittain kilpailuttaa tarvitsemansa palveluyhtiöön siirrettävät palvelut.
Helsingin kaupunginhallitus päätti täytäntöönpanopäätöksessään 20.10.2014 kehottaa kaupunginkansliaa yhteistyössä Palma-liikelaitoksen ja perustettavan palveluyhtiön kanssa määrittelemään palveluyhtiön toiminnan käynnistämiseen liittyvän siirtymäaikajärjestelyn mukaiset sopimuskokonaisuudet 31.12.2014 mennessä. Samalla kaupunginhallitus päätti kehottaa kaupungin virastoja ja laitoksia solmimaan 31.12.2014 mennessä siirtymäaikajärjestelyn mukaisesti palveluyhtiön kanssa määräaikaiset sopimukset palveluyhtiön tuottamista palveluista ja kilpailuttamaan palvelut määräaikaisten sopimusten päättymisen jälkeen.
Siirtymäaikajärjestelyn tarkoituksena on varmistaa se, että kaupunki saa jatkossakin laadukkaat tukipalvelut kustannustehokkaasti ja kaupungin virastot ja laitokset saavat aikaa valmistautua tarvitsemiaan palveluja koskevien kilpailutusten järjestämiseen. Siirtymäaikajärjestelyn tarkoituksena on lisäksi antaa perustetulle palveluyhtiölle (Helsingin kaupungin Palvelut Oy) mahdollisuus valmistautua toimimaan kilpailluilla markkinoilla.
Siirtymäaikajärjestelyn keskeinen lähtökohta on se, että palveluyhtiöön siirtyvistä palveluista luodaan viisi tarkoituksenmukaista kokonaisuutta, kukin noin 20 prosenttia yhtiöitettävien toimintojen yhteenlasketusta liikevaihdosta. Kaupungin virastot ja laitokset solmivat palveluyhtiön kanssa kuhunkin kokonaisuuteen kuuluvista palveluista määräaikaiset sopimukset, joiden pituus on kokonaisuudesta riippuen 3–7 vuotta. Tämän mukaisesti ensimmäinen n. 20 %:n kokonaisuus päättyy 31.12.2017 ja viimeinen 31.12.2022. Määräaikaisten sopimusten päätyttyä virastot ja laitokset hankkivat palvelut kilpailuttamalla julkisista hankinnoista annetun lain mukaisesti. Kaupunginkanslia on neuvotellut siirtymäaikajärjestelyn perusteista Kilpailu- ja kuluttajaviraston kanssa.
Kaupunginkanslian johdolla on yhteistyössä Palmian kanssa jaettu siirtymäaikajärjestelyn perusteiden mukaisesti kaikki Palmian hallintokunnille tuottamat yhtiöön siirtyvät palvelut sopimusten keston mukaisiin viiteen koriin (koriin I kuuluvat palvelut ovat voimassa 3 vuotta ja koriin V kuuluvat palvelut ovat voimassa 7 vuotta).
Siirtymäaikajärjestely koskee niitä palveluja, joita Palmia tuottaa hallintokunnille nykyään sekä niitä palveluja, joiden tuottamisen aloittamisesta on jo sovittu hallintokunnan ja Palmian välillä (esimerkiksi 1.1.2015 alkavaksi jo sovitut palvelut). Samoin siirtymäaikajärjestely koskee puitesopimuksen mukaisia sopimusmuutostilanteita, joissa osapuolet sopivat tuotetun palvelun sisältöön liittyvistä tarkennuksista esimerkiksi tilojen peruskorjausten, toisiin tiloihin siirtymisen tai muiden vastaavien syiden johdosta.
Siirtymäaikajärjestely toteutetaan käytännössä siten, että kukin asiakasvirasto ja -laitos solmii kaupunginhallituksen kehotuksen mukaisesti palveluyhtiön kanssa yhden sopimuksen, joka korijaon mukaisesti kattaa kaikki virastolle tai laitokselle tuotettavat siirtymäaikajärjestelyyn kuuluvat palvelut. Sopimuksessa ei muuteta nykyisellään tuotettavien palvelujen sisältöä. Sopimukseen on otettu ne yleiset ehdot, jotka tarvitaan palveluntuotannon siirtyessä kaupungin sisäisestä toiminnasta kaupungin omistaman yhtiön hoidettavaksi. Helsingin kaupungin liikennelaitos -liikelaitoksen palveluja koskeva puitesopimusluonnos liitteineen on tämän asian liitteenä.
Kaupunginhallituksen täytäntöönpanopäätös ja kilpailuneutraliteettisäännökset huomioon ottaen hallintokuntien tulee mahdollisimman pian vuodenvaihteen jälkeen päättää omassa johto- ja/tai toimintasäännössään määriteltyjen hankintavaltuuksien mukaisesti puitesopimuksen solmimisesta ja kyseessä olevien palvelujen hankkimisesta palveluyhtiöltä.
Helsingin kaupungin liikennelaitos -liikelaitoksen osalta puitesopimuksesta ja siinä määriteltyjen palvelujen hankkimisesta päättäminen kuuluu johtokunnan toimivaltaan.
Helsingin kaupungin liikennelaitos -liikelaitoksen ja palveluyhtiön välinen puitesopimus tulee voimaan 1.1.2015, jotta voidaan varmistaa se, että Palmian hallintokunnille tällä hetkellä tuottamat palvelut jatkuvat katkeamattomina palveluyhtiön toimesta 1.1.2015 alkaen.
Esittelijä
hallintojohtaja
Yrjö Judström
Lisätiedot
Mauri Koski, sopimussihteeri, puhelin: 310 34904
mauri.koski(a)hel.fi
Liitteet
1 | Palveluiden hankkiminen Helsingin kaupungin palvelut Oyltä_Puitesopimusluonnos.pdf |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, HKL-liikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Hankinta |
|
Toimitusjohtaja |
|
Hallintojohtaja |
|
Hallintopäällikkö |
|
Helsingin kaupungin Palvelut Oy | Esitysteksti |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | +358 9 310 1071 | 0201256-6 | FI3280001301351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
hkl@hel.fi | www.hkl.fi | +358 9 310 35051 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 15/2015 | (35) |
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
| Tj/2 | |
| 10.09.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 148
Päätös liikennelaitos -liikelaitoksen (HKL) infra- ja kalustoyksikön johtajan viran täyttämisestä
HEL 2015-008592 T 01 01 01 01
Päätös
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) päätti, että Helsingin kaupungin liikennelaitos -liikelaitoksen infra- ja kalustoyksikön johtajaksi valitaan diplomi-insinööri Artturi Lähdetie 1.1.2016 alkaen niin, että virasta maksettava kokonaispalkka on 6.600 e/kk.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Ville Lehmuskoski, toimitusjohtaja, puhelin: 310 35091
ville.lehmuskoski(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, HKL-liikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Hakijat | Esitysteksti |
Henkilöstöpäällikkö |
|
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Kaupunginhallitus päätti 22.6.2015 (§672) perustaa liikennelaitos –liikelaitokseen seuraavat uudet virat 1.9.2015 lukien:
Nimike, kokonaispalkka
- Infra- ja kalustoyksikön johtaja, 6 600 euroa/kk
- Kunnossapitoyksikön johtaja, 6 300 euroa/kk
- Liikennöintiyksikön johtaja, 6 600 euroa/kk
- Toiminnanohjausyksikön johtaja, 6 300 euroa/kk
Helsingin kaupungin liikennelaitos -liikelaitoksen johtosäännön 5 §:n mukaan johtokunta ottaa virkaan osastotasoisten yksiköiden päälliköt.
Liikennelaitos –liikelaitoksen johtokunta on johtosääntönsä mukaisesti 27.5.2015 (§ 96) erikseen päättänyt virkojen haettavaksi julistamisesta minimissään 14 vuorokauden hakuajalla, sekä uusien virkojen kelpoisuusehdoista seuraavasti:
- Liikennöintiyksikön johtajan, infra- ja kalustoyksikön johtajan ja toiminnanohjausyksikön johtajan kelpoisuusvaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto, riittävä johtamiskokemus ja riittävä kokemus yksikön toimialalta
- Kunnossapitoyksikön johtajan kelpoisuusvaatimuksena on alempi korkeakoulututkinto, riittävä johtamiskokemus sekä kokemus yksikön toimialalta
- Virkojen kielitaitovaatimus Helsingin kaupungin kielitaitosäännön mukaisin kelpoisuusvaatimuksin.
Infra- ja kalustoyksikön johtajan hakuilmoituksissa todettiin lisäksi, että HKL hakee
määrätietoista asiantuntijaorganisaation johtajaa, jolla on erinomaiset yhteistyötaidot, kyky kantaa vastuuta ja toimia ratkaisuhakuisesti, näyttöä taloudellisesti ja toiminnallisesti mittavien hankkeiden onnistuneesta johtamisesta ja taito johtaa henkilöstöä muuttuvassa tilanteessa.
Virkoja täytettäessä tulee erityisten kelpoisuusehtojen lisäksi ottaa huomioon perustuslain 125 §:ssä säädetyt yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin eli taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.
HKL:n osastotasoisten yksiköiden päälliköiden palkkaus on edellä määritelty Helsingin kaupungin johdon palkkausjärjestelmän mukaisesti.
Yksikön johtajien virat ovat olleet julkisesti haettavana kaupungin virallisissa ilmoituslehdissä ja kaupungin sähköisillä ilmoitussivuilla ajalla 24.7.–12.8.2015.
Infra- ja kalustoyksikkö muodostaa rakennuttamis- ja kalustotoimintaa hallitsevat ja kehittävät toiminnot, jotka mahdollistavat HKL:n joukkoliikennekaluston ja -infran pitkän elinkaaren hallinnan sekä kehittämisen tulevaisuuden vaatimuksien mukaisesti. Yksikön johtajaa haetaan vastaamaan HKL:n mittaviin tulevaisuuden haasteisiin.
Infra- ja kalustoyksikön johtajan virkaan saapui määräajassa yhteensä 16 hakemusta, joista kaksi ei täyttänyt viran pätevyysvaatimuksia.
Toimitusjohtajan johdolla infra- ja kalustoyksikön johtajan tehtävään haastateltiin henkilökohtaisesti kolmea hakijaa, joista kahdesta teetettiin lisäksi soveltuvuusarviointi. Haastattelujen ja soveltuvuusarvioinnin perusteella HKL:n johtokunta haastatteli 2.9.2015 seuraavat hakijat:
- Artturi Lähdetie
- Juha Saarikoski
Artturi Lähdetie on koulutukseltaan diplomi-insinööri. Tällä hetkellä hän työskentelee HKL infrapalvelut –yksikössä kehittämispäällikkönä. Aiemmin hän on työskennellyt ZAP Perspective Oy:ssä projekti-insinöörinä.
Juha Saarikoski on koulutukseltaan diplomi-insinööri. Tällä hetkellä hän työskentelee HKL infrapalvelut –yksikön johtajana. Aiemmin hän on työskennellyt Espoon kaupungin teknisessä keskuksessa silloista vastaavana projektipäällikkönä, SITO Oy:ssä projektipäällikkönä sekä Tielaitoksessa siltaryhmän päällikkönä.
Esittelijä toteaa, että infra- ja kalustoyksikön johtajan valinnassa huomioidaan viralle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä hakuilmoituksessa mainitut kriteerit.
Esittelijä on edellä olevan mukaisesti ottanut päätösesityksessään kokonaisuutena huomioon hakijoiden tähänastiset urat ja niistä saadut selvitykset, soveltuvuusarvioinnit ja suoritetut haastattelut.
Edellä kuvatun kokonaisarvioinnin perusteella toimitusjohtaja esittää, että HKL:n infra- ja kalustoyksikön johtajan virkaan tulisi valita diplomi-insinööri Artturi Lähdetie. Kokonaisarvioinnin perusteella hänen kykyprofiilinsa on erittäin vahva ja hän omaa erinomaiset edellytykset vastata HKL:n tulevaisuuden haasteisiin. Lähdetie on jo työurallaan ehtinyt osoittaa menestyksekästä johtajuutta asiantuntijaorganisaatiossa, erinomaisia yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja, esiintymiskykyä sekä kykyä kantaa vastuuta ja toimia ratkaisuhakuisesti. Lähdetiellä on vahva motivaatio ja näkemys HKL:n kehittämisestä ja potentiaali uudistaa HKL:ää. Hänellä on myös hyviä näyttöjä taloudellisesti ja toiminnallisesti tärkeiden hankkeiden onnistuneesta johtamisesta.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Ville Lehmuskoski, toimitusjohtaja, puhelin: 310 35091
ville.lehmuskoski(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, HKL-liikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Hakijat | Esitysteksti |
Henkilöstöpäällikkö |
|
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | +358 9 310 1071 | 0201256-6 | FI3280001301351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
hkl@hel.fi | www.hkl.fi | +358 9 310 35051 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 15/2015 | (35) |
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
| Tj/3 | |
| 10.09.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 149
Päätös liikennelaitos -liikelaitoksen (HKL) liikennöintiyksikön johtajan viran täyttämisestä
HEL 2015-008591 T 01 01 01 01
Päätös
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) päätti, että Helsingin kaupungin liikennelaitos -liikelaitoksen liikennöintiyksikön johtajaksi valitaan diplomi-insinööri Arttu Kuukankorpi 1.1.2016 alkaen niin, että virasta maksettava kokonaispalkka on 6.600 e/kk.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Ville Lehmuskoski, toimitusjohtaja, puhelin: 310 35091
ville.lehmuskoski(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, HKL-liikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Hakijat | Esitysteksti |
Henkilöstöpäällikkö |
|
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Kaupunginhallitus päätti 22.6.2015 (§672) perustaa liikennelaitos –liikelaitokseen seuraavat uudet virat 1.9.2015 lukien:
Nimike, kokonaispalkka
- Infra- ja kalustoyksikön johtaja, 6.600 euroa/kk
- Kunnossapitoyksikön johtaja, 6.300 euroa/kk
- Liikennöintiyksikön johtaja, 6.600 euroa/kk
- Toiminnanohjausyksikön johtaja, 6.300 euroa/kk
Helsingin kaupungin liikennelaitos -liikelaitoksen johtosäännön 5 §:n mukaan johtokunta ottaa virkaan osastotasoisten yksiköiden päälliköt.
Liikennelaitos –liikelaitoksen johtokunta on johtosääntönsä mukaisesti 27.5.2015 (§ 96) erikseen päättänyt virkojen haettavaksi julistamisesta minimissään 14 vuorokauden hakuajalla, sekä uusien virkojen kelpoisuusehdoista seuraavasti:
- Liikennöintiyksikön johtajan, infra- ja kalustoyksikön johtajan ja toiminnanohjausyksikön johtajan kelpoisuusvaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto, riittävä johtamiskokemus ja riittävä kokemus yksikön toimialalta
- Kunnossapitoyksikön johtajan kelpoisuusvaatimuksena on alempi korkeakoulututkinto, riittävä johtamiskokemus sekä kokemus yksikön toimialalta
- Virkojen kielitaitovaatimus Helsingin kaupungin kielitaitosäännön mukaisin kelpoisuusvaatimuksin.
Liikennöintiyksikön johtajan hakuilmoituksissa todettiin lisäksi, että HKL hakee määrätietoista johtajaa, jolla on erinomaiset yhteistyötaidot, kyky kantaa vastuuta ja toimia ratkaisuhakuisesti, näyttöä taloudellisesti ja toiminnallisesti mittavien hankkeiden onnistuneesta johtamisesta ja taito johtaa henkilöstöä muuttuvassa tilanteessa.
Virkoja täytettäessä tulee erityisten kelpoisuusehtojen lisäksi ottaa huomioon perustuslain 125 §:ssä säädetyt yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin eli taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.
HKL:n osastotasoisten yksiköiden päälliköiden palkkaus on edellä määritelty Helsingin kaupungin johdon palkkausjärjestelmän mukaisesti.
Yksikön johtajien virat ovat olleet julkisesti haettavana kaupungin virallisissa ilmoituslehdissä ja kaupungin sähköisillä ilmoitussivuilla ajalla 24.7.–12.8.2015.
Liikennöintiyksikön johtaja vastaa HKL:n johtoryhmän jäsenenä ja yksikön johtajana HKL:n strategian toimeenpanosta, yksikön toiminnallisesta ja taloudellisesta tuloksesta, yksikön henkilöstön johtamisesta sekä matkustajien positiivisesta palvelukokemuksesta yhteistyössä kunnossapitoyksikön johtajan kanssa. Yksikkö on henkilöstömäärältään HKL:n suurin. Yksikön johtaja raportoi toimitusjohtajalle.
Liikennöintiyksikön johtajan virkaan saapui määräajassa yhteensä 21 hakemusta, joista kaksi ei täyttänyt viran pätevyysvaatimuksia.
Toimitusjohtajan johdolla liikennöintiyksikön johtajan tehtävään haastateltiin henkilökohtaisesti viittä hakijaa, joista kolmesta teetettiin lisäksi soveltuvuusarviointi. Haastattelujen ja soveltuvuusarvioinnin perusteella HKL:n johtokunta haastatteli 2.9.2015 seuraavat hakijat:
- Antti Korhonen
- Arttu Kuukankorpi
Antti Korhonen on koulutukseltaan diplomi-insinööri. Hän on työskennellyt VR Yhtymä Oy:ssä mm. suunnittelujohtajana, projektijohtajana, lähiliikennejohtajana, kehitysjohtajana ja asiakaspalvelujohtajana.
Arttu Kuukankorpi on koulutukseltaan diplomi-insinööri, minkä lisäksi hän on suorittanut MBA-tutkinnon ja linja-autoliikenteen yrittäjäkurssin. Tällä hetkellä hän työskentelee HSL:ssä linjasto- ja aikataulusuunnittelusta vastaavan ryhmän päällikkönä. HSL:ssä hän on myös hoitanut vs. ja vt. osaston johtajan tehtäviä 8 kuukauden ajan. Aiemmin hän on työskennellyt mm. HKL:ssä suunnittelijana sekä SSH Communications Security Oy:ssä ohjelmistosuunnittelijana. Lisäksi hän on toiminut osa-aikaisena linja-autonkuljettajana HKL-Bussiliikenteessä, Pohjolan kaupunkiliikenne Oy:ssä sekä Onnibus Oy:ssä.
Esittelijä toteaa, että liikennöintiyksikön johtajan valinnassa huomioidaan viralle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä hakuilmoituksessa mainitut kriteerit.
Esittelijä on edellä olevan mukaisesti ottanut päätösesityksessään kokonaisuutena huomioon hakijoiden tähänastiset urat, hakijoiden aiemmasta toiminnasta saadut selvitykset, soveltuvuusarvioinnit ja suoritetut haastattelut.
Edellä kuvatun kokonaisarvioinnin perusteella toimitusjohtaja esittää, että HKL:n liikennöintiyksikön johtajan virkaan tulisi valita diplomi-insinööri Arttu Kuukankorpi. Kokonaisarvioinnin perusteella hänen kykyprofiilinsa on erittäin vahva ja hän omaa erinomaiset edellytykset vastata HKL:n tulevaisuuden haasteisiin. Kuukankorpi on osoittanut menestyksekästä johtajuutta, hyviä yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja sekä kykyä kantaa vastuuta ja toimia tavoite- ja ratkaisuhakuisesti. Kuukankorpi tuntee HKL:n keskeisimmän tilaajan, HSL:n, erittäin hyvin. Hänellä on vahva motivaatio tehtävään, näkemys HKL:n kehittämisestä sekä potentiaali uudistaa HKL:ää. Hänellä on myös hyviä näyttöjä taloudellisesti ja toiminnallisesti tärkeiden hankkeiden onnistuneesta johtamisesta.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Ville Lehmuskoski, toimitusjohtaja, puhelin: 310 35091
ville.lehmuskoski(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, HKL-liikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Hakijat | Esitysteksti |
Henkilöstöpäällikkö |
|
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | +358 9 310 1071 | 0201256-6 | FI3280001301351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
hkl@hel.fi | www.hkl.fi | +358 9 310 35051 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 15/2015 | (35) |
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
| Tj/4 | |
| 10.09.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 150
Päätös liikennelaitos -liikelaitoksen (HKL) toiminnanohjausyksikön johtajan viran täyttämisestä
HEL 2015-008594 T 01 01 01 01
Päätös
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) päätti, että Helsingin kaupungin liikennelaitos -liikelaitoksen toiminnanohjausyksikön johtajaksi valitaan diplomi-insinööri Karoliina Rajakallio 1.1.2016 alkaen niin, että virasta maksettava kokonaispalkka on 6.300 e/kk.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Ville Lehmuskoski, toimitusjohtaja, puhelin: 310 35091
ville.lehmuskoski(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, HKL-liikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Hakijat | Esitysteksti |
Henkilöstöpäällikkö |
|
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Kaupunginhallitus päätti 22.6.2015 (§672) perustaa liikennelaitos –liikelaitokseen seuraavat uudet virat 1.9.2015 lukien:
Nimike, kokonaispalkka
- Infra- ja kalustoyksikön johtaja, 6 600 euroa/kk
- Kunnossapitoyksikön johtaja, 6 300 euroa/kk
- Liikennöintiyksikön johtaja, 6 600 euroa/kk
- Toiminnanohjausyksikön johtaja, 6 300 euroa/kk
Helsingin kaupungin liikennelaitos -liikelaitoksen johtosäännön 5 §:n mukaan johtokunta ottaa virkaan osastotasoisten yksiköiden päälliköt.
Liikennelaitos –liikelaitoksen johtokunta on johtosääntönsä mukaisesti 27.5.2015 (§ 96) erikseen päättänyt virkojen haettavaksi julistamisesta minimissään 14 vuorokauden hakuajalla, sekä uusien virkojen kelpoisuusehdoista seuraavasti:
- Liikennöintiyksikön johtajan, infra- ja kalustoyksikön johtajan ja toiminnanohjausyksikön johtajan kelpoisuusvaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto, riittävä johtamiskokemus ja riittävä kokemus yksikön toimialalta
- Kunnossapitoyksikön johtajan kelpoisuusvaatimuksena on alempi korkeakoulututkinto, riittävä johtamiskokemus sekä kokemus yksikön toimialalta
- Virkojen kielitaitovaatimus Helsingin kaupungin kielitaitosäännön mukaisin kelpoisuusvaatimuksin.
Toiminnanohjausyksikön johtajan hakuilmoituksissa todettiin lisäksi, että HKL hakee määrätietoista asiantuntijaorganisaation johtajaa, jolla on erinomaiset yhteistyötaidot, kyky kantaa vastuuta ja toimia ratkaisuhakuisesti, näyttöä taloudellisesti ja toiminnallisesti mittavien hankkeiden onnistuneesta johtamisesta ja taito johtaa henkilöstöä muuttuvassa tilanteessa.
Virkoja täytettäessä tulee erityisten kelpoisuusehtojen lisäksi ottaa huomioon perustuslain 125 §:ssä säädetyt yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin eli taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.
HKL:n osastotasoisten yksiköiden päälliköiden palkkaus on edellä määritelty Helsingin kaupungin johdon palkkausjärjestelmän mukaisesti.
Yksikön johtajien virat ovat olleet julkisesti haettavana kaupungin virallisissa ilmoituslehdissä ja kaupungin sähköisillä ilmoitussivuilla ajalla 24.7.–12.8.2015.
Toiminnanohjausyksikön johtaja vastaa HKL:n johtoryhmän jäsenenä ja yksikön johtajana HKL:n strategian toimeenpanosta, yksikön toiminnallisesta ja taloudellisesta tuloksesta, sekä yksikön henkilöstön johtamisesta. Yksikön rooli HKL:n eri yksiköiden välisen toiminnan yhteen sovittajana on koko HKL:n onnistumisen kannalta keskeinen. Yksikön johtaja raportoi toimitusjohtajalle.
Toiminnanohjausyksikön johtajan virkaan saapui määräajassa yhteensä 39 hakemusta, joista neljä ei täyttänyt viran pätevyysvaatimuksia.
Toimitusjohtajan johdolla toiminnanohjausyksikön johtajan tehtävään haastateltiin henkilökohtaisesti kahdeksaa hakijaa, joista viidestä teetettiin lisäksi soveltuvuusarviointi. Haastattelujen ja soveltuvuusarvioinnin perusteella HKL:n johtokunta haastatteli 2.9.2015 seuraavat hakijat:
- Karoliina Rajakallio
- Kerkko Vanhanen
Karoliina Rajakallio on koulutukseltaan diplomi-insinööri. Lisäksi hänen jatko-opintonsa ovat pitkällä ja hän on valmistumassa tekniikan tohtoriksi vuonna 2016. Tällä hetkellä hän työskentelee Aalto yliopistossa tutkijana valmistellen väitöskirjaansa. Hän on työskennellyt Pöyry Finland Oy:ssä kiinteistöjohtamisen konsultoinnista vastaavan osaston päällikkönä, johtavana asiantuntijana ja projektipäällikkönä sekä Proventia Solutions Oy:ssä ja JP Talotekniikka Oy:ssä projektipäällikkönä.
Kerkko Vanhanen on koulutukseltaan diplomi-insinööri. Tällä hetkellä hän työskentelee HSL:ssä informaatiojärjestelmät -ryhmän päällikkönä. Aiemmin hän on työskennellyt HSL:ssä kehittämisryhmän päällikkönä, HKL:ssä suunnitteluyksikön kehittämispäällikkönä, WSP LT-Konsultit Oy:sä projektipäällikkönä sekä TKK:n Liikennelaboratoriossa diplomityöntekijänä.
Esittelijä toteaa, että toiminnanohjausyksikön johtajan valinnassa huomioidaan viralle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä hakuilmoituksessa mainitut kriteerit.
Esittelijä on edellä olevan mukaisesti ottanut päätösesityksessään kokonaisuutena huomioon hakijoiden tähänastiset urat ja niistä saadut selvitykset, soveltuvuusarvioinnit ja suoritetut haastattelut.
Edellä kuvatun kokonaisarvioinnin perusteella toimitusjohtaja esittää, että HKL:n toiminnanohjausyksikön johtajan virkaan tulisi valita diplomi-insinööri Karoliina Rajakallio. Kokonaisarvioinnin perusteella hänen kykyprofiilinsa on erittäin vahva ja hän omaa erinomaiset edellytykset vastata HKL:n tulevaisuuden haasteisiin. Rajakallion yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot ovat hyvät. Hän on tavoitehakuinen ja omaa kyvyn erityisesti toiminnanohjausyksikössä tärkeään vahvaan strategiseen ajatteluun ja kriittiseen päättelykykyyn. Lisäksi hänellä on hyvät edellytykset tuoda arvokkaita näkemyksiä toiminnanohjausyksikön vastuulla olevaan palvelukehitykseen. Hänellä on vahva motivaatio sekä potentiaali uudistaa HKL:ää. Hänellä on myös näyttöjä taloudellisesti ja toiminnallisesti tärkeiden hankkeiden onnistuneesta johtamisesta.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Ville Lehmuskoski, toimitusjohtaja, puhelin: 310 35091
ville.lehmuskoski(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, HKL-liikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Hakijat | Esitysteksti |
Henkilöstöpäällikkö |
|
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | +358 9 310 1071 | 0201256-6 | FI3280001301351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
hkl@hel.fi | www.hkl.fi | +358 9 310 35051 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 15/2015 | (35) |
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
| Haj/3 | |
| 10.09.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 151
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano
Päätös
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
Esittelijä
hallintojohtaja
Yrjö Judström
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
hallintojohtaja
Yrjö Judström
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | +358 9 310 1071 | 0201256-6 | FI3280001301351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
hkl@hel.fi | www.hkl.fi | +358 9 310 35051 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 15/2015 | (35) |
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
|
| |
| 10.09.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 143 ja 151 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §
2
VALITUSOSOITUS
Pöytäkirjan 144 §.
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.
Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.
Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että
- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
- päätös on muuten lainvastainen.
Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
| 00520 HELSINKI |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 97 euron oikeudenkäyntimaksun.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
| (09) 310 13701 (Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi) |
| (09) 310 13702 (Rakennus- ja ympäristötoimi) |
| (09) 310 13703 (Sivistys- ja henkilöstötoimi) |
| (09) 310 13704 (Sosiaali- ja terveystoimi) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
3
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 145, 146, 147, 148, 149 ja 150 §:t.
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin liikelaitos -liikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
| (09) 310 13701 (Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi) |
| (09) 310 13702 (Rakennus- ja ympäristötoimi) |
| (09) 310 13703 (Sivistystoimi) |
| (09) 310 13704 (Sosiaali- ja terveystoimi) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL)
|
|
Tuomas Rantanen puheenjohtaja |
|
|
|
Rain Mutka pöytäkirjanpitäjä |
|
Pöytäkirja tarkastettu
|
|
Sakari Oka | Riina Simonen |
Asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu.
Pöytäkirja on pidetty yleisesti nähtävänä Helsingin kaupungin kirjaamossa (Pohjoisesplanadi 11-13) 02.10.2015.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | +358 9 310 1071 | 0201256-6 | FI3280001301351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
hkl@hel.fi | www.hkl.fi | +358 9 310 35051 |
| FI02012566 |
|
|