Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 18/2015 |
|
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
|
| |
| 08.10.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
Kokousaika | Torstai 08.10.2015 kello 16:00 - 17:16 |
|
|
Kokouspaikka | Metrovarikonkuja 6, Toimistokerros Iso nh. |
Läsnä
Jäsenet
Rantanen, Tuomas | puheenjohtaja |
Simonen, Riina | varapuheenjohtaja |
Kokkila, Kimmo |
|
Kälviä, Kari |
|
Lehtinen, Ari |
|
Oka, Sakari |
|
Syrjälä, Marjaana | saapui 16:14, poissa: 166§, 167§ |
Tamminen, Lilja |
|
Vepsä, Sinikka |
|
Muut
Sauri, Pekka | apulaiskaupunginjohtaja |
Hölttä, Tapio | metroliikennejohtaja |
Lehmuskoski, Ville | toimitusjohtaja |
Tuomonen, Eija | va. johtaja |
Maunuksela, Elina | viestintäpäällikkö |
Mutka, Rain | hallintopäällikkö |
Lähdetie, Artturi | vs. infrayksikön johtaja |
|
|
Puheenjohtaja
Tuomas Rantanen | 166-176 § |
Esittelijät
Ville Lehmuskoski | toimitusjohtaja |
Artturi Lähdetie | vs. infrayksikön johtaja |
Tapio Hölttä | metroliikennejohtaja |
Rain Mutka | vs. hallintojohtaja |
Pöytäkirjanpitäjä
Rain Mutka | hallintopäällikkö |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | +358 9 310 1071 | 0201256-6 | FI3280001301351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
hkl@hel.fi | www.hkl.fi | +358 9 310 35051 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 18/2015 |
|
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
|
| |
| 08.10.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ | Asia |
|
166 | Tj/1 | Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
167 | Tj/2 | Johtokunnan kokouksissa 10.9.2015, 16.9.2015 ja 22.9.2015 tehtyjen päätösten täytäntöönpano |
168 | Tj/3 | Kaupunginvaltuuston kokouksessa 9.9.2015 tehtyjen päätösten täytäntöönpano |
169 | Infraj/1 | Raitiotieradan urakiskovaihteiden hankinta |
170 | Tj/4 | Metron automatisoinnin hankesuunnitelman valmistelu |
171 | Tj/5 | Tecalemit Oy:n oikaisuvaatimus koskien HKL-Raitioliikenteen yksikön johtajan päätöstä sähkökäyttöisten vaununnostimien hankinnasta 12.4.2013 (11 §) |
172 | Tj/6 | HKL-Raitioliikenteen johtajan avoimen viran määräaikaisen hoitajan määrääminen |
173 | Mlj/1 | Metrojunien siivous- ja töhrynpoistopalveluiden ja metrovarikon vartiointipalveluiden hankinta |
174 | Haj/1 | Ilmoitusasiat ja johtokunnan esille ottamat asiat |
175 | Haj/2 | Liikennelaitoksella tehtyjen päätösten seuraaminen |
176 | Haj/3 | Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | +358 9 310 1071 | 0201256-6 | FI3280001301351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
hkl@hel.fi | www.hkl.fi | +358 9 310 35051 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 18/2015 | (41) |
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
| Tj/1 | |
| 08.10.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 166
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätös
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) päätti todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Samalla liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) päätti valita pöytäkirjantarkastajiksi jäsenet Okan ja Vepsän sekä varatarkastajiksi jäsen Tammisen ja varapuheenjohtaja Simosen.
Johtokunta päätti käsitellä toimitusjohtajan asian nro 3 jälkeen HKL-Infrapalveluiden asian nro 1 ja loput asiat esityslistan mukaisessa järjestyksessä
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ville Lehmuskoski
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ville Lehmuskoski
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | +358 9 310 1071 | 0201256-6 | FI3280001301351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
hkl@hel.fi | www.hkl.fi | +358 9 310 35051 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 18/2015 | (41) |
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
| Tj/2 | |
| 08.10.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 167
Johtokunnan kokouksissa 10.9.2015, 16.9.2015 ja 22.9.2015 tehtyjen päätösten täytäntöönpano
Päätös
Liikennelaitos –liikelaitoksen johtokunta (HKL) päätti merkitä tiedoksi kaupunginhallituksen ilmoitukset 21.9.2015 ja 28.9.2015, ettei johtokunnan kokouksissa 10.9., 16.9. ja 22.9.2015 käsiteltyjä asioita oteta kaupunginhallituksen käsittelyyn.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ville Lehmuskoski
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ville Lehmuskoski
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | +358 9 310 1071 | 0201256-6 | FI3280001301351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
hkl@hel.fi | www.hkl.fi | +358 9 310 35051 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 18/2015 | (41) |
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
| Tj/3 | |
| 08.10.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 168
Kaupunginvaltuuston kokouksessa 9.9.2015 tehtyjen päätösten täytäntöönpano
Päätös
Liikennelaitos –liikelaitoksen johtokunta (HKL) päätti merkitä tiedoksi ja mahdollisia toimenpiteitä varten kaupunginvaltuuston päätösluettelon 9.9.2015 sekä päätösluetteloon liittyvän kaupunginhallituksen täytäntöönpanopäätöksen 14.9.2015 (861 §).
Otteet johtokunnalle seuraavissa asioissa:
Asia 8: Vanhuspalvelulain mukainen suunnitelma ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista
Asia 10: Hakaniemen metroaseman lippuhallin peruskorjauksen hankesuunnitelman enimmäishinnan korottaminen
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ville Lehmuskoski
Liitteet
1 | 1815HKLjk Kvsto |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ville Lehmuskoski
Liitteet
1 | 1815HKLjk Kvsto |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | +358 9 310 1071 | 0201256-6 | FI3280001301351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
hkl@hel.fi | www.hkl.fi | +358 9 310 35051 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 18/2015 | (41) |
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
| Infraj/1 | |
| 08.10.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 169
Raitiotieradan urakiskovaihteiden hankinta
HEL 2015-010623 T 02 08 01 00
Päätös
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) päätti oikeuttaa liikennelaitoksen tekemään tilauksen urakiskovaihteista niin, että tilaus käsittää 40 kpl raitiotieradan urakiskovaihteiden kielisovituksia ja 4 kpl kiskonliikuntalaitteita, hankinta-asiakirjoissa lähemmin ilmenevin ehdoin halvimman tarjouksen tehneeltä Vossloh Nordic Switch Systems AB:lta arvonlisäverottomaan kokonaishintaan 612.000,00 euroa.
Johtokunta lisäksi päätti oikeuttaa HKL:n tarvittaessa tekemään hankintaan lisätilauksia niin, että niistä aiheutuva lisäkustannus ilman arvonlisäveroa on enintään 12.300 euroa (noin 2 % hankinnan kokonaishinnasta). Hankinnan arvonlisäveroton yhteishinta on 624.300 euroa.
Esittelijä
yksikön johtaja
Juha Saarikoski
Lisätiedot
Pentti Myllymäki, ratapäällikkö, puhelin: 310 78492
pentti.myllymaki(a)hel.fi
Liitteet
1 | 27H15Urakiskon kielisovitukset vertailulaskelmat 15.pdf |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, HKL-liikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Hankinta | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, HKL-liikelaitoksen johtokunta |
Kirjanpito |
|
Ratapäällikkö |
|
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Raitiotieratojen kuluneiden urakiskovaihteiden uusimiseen, uusien raitiolinjojen ja perusparannettavien ratojen rakentamiseen sekä suunniteltuihin liikennejärjestelyihin tarvitaan vuonna 2016 vaihteiden erilaisia kielisovituksia ja kiskonliikuntalaitteita yhteensä 44 kpl.
Kielisovitukset ja kiskonliikuntalaitteet hankitaan samalta toimittajalta kahtena eri toimituskertana vuosien 2015 ja 2016 aikana. Tätä varten on vaihteiden hankinta kilpailutettu tarjouspyynnöllä 27H/15 ja hankinta on ilmoitettu 7.8.2015 Euroopan yhteisöjen virallisen lehden tietokannassa tunnuksella 2015 - 018257. Hankinnassa on noudatettu rajoitettua menettelyä. Tarjouksen tekemisestä kiinnostuneita yrityksiä on pyydetty ilmoittautumaan 19.8.2015 klo 12 mennessä varsinaisen tarjouspyynnön lähettämistä varten.
Ilmoituksen perusteella ilmoittautui määräaikaan mennessä yhteensä kolme yritystä, joille lähetettiin tarjouspyyntö.
Em. kolme yritystä antoivat tarjouksen määräaikaan mennessä. Tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastuksessa IndustriSpår AB suljettiin pois lopullisesta tarjousten vertailusta, sillä tarjouksen toimitusaika ja toimituslauseke eivät olleet tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten vertailussa ratkaisuperusteena on ollut halvin hinta.
Tarjoajat saatiin seuraavaan hinnan mukaiseen paremmuusjärjestykseen:
Urakiskovaihteiden kielisovitusten hankinnassa halvimman tarjouksen on tehnyt
Vossloh Nordic Switch Systems AB/Ruotsi.
Tarjousasiakirjat kokonaisuudessaan ovat nähtävillä johtokunnan kokouksessa.
Esittelijä
yksikön johtaja
Juha Saarikoski
Lisätiedot
Pentti Myllymäki, ratapäällikkö, puhelin: 310 78492
pentti.myllymaki(a)hel.fi
Liitteet
1 | 27H15Urakiskon kielisovitukset vertailulaskelmat 15.pdf |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, HKL-liikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Hankinta | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, HKL-liikelaitoksen johtokunta |
Kirjanpito |
|
Ratapäällikkö |
|
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | +358 9 310 1071 | 0201256-6 | FI3280001301351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
hkl@hel.fi | www.hkl.fi | +358 9 310 35051 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 18/2015 | (41) |
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
| Tj/4 | |
| 08.10.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 170
Metron automatisoinnin hankesuunnitelman valmistelu
HEL 2015-006963 T 08 00 02
Päätös
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) päätti kehottaa liikennelaitosta jatkamaan metrojärjestelmän kehittämistä siten, että manuaaliseen liikennöintiin perustuvan metron toimintakyky turvataan 2020-luvun loppupuolelle asti.
Johtokunta päätti kehottaa liikennelaitosta neuvottelemaan Mipro Oy:n kanssa Länsimetron asetinlaitehankintaan liittyneiden optioiden käytöstä ja tuomaan asian johtokuntaan niin, että mahdollinen päätös voidaan tehdä vuoden 2015 kuluessa.
Käsittely
Esittelijä muutti esityksensä Tiivistelmä -jakson neljännen kappaleen loppuosan kuulumaan seuraavasti:
"… kustannusarvio on noin yhdeksän miljoonaa euroa. Toimenpiteistä noin 60 % on välttämättömiä teknisiä toimenpiteitä ja noin 40 % on metron kehittämistä mm. kasvavien laatu- ja turvallisuusvaatimusten toimintaympäristössä."
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Ville Lehmuskoski, toimitusjohtaja, puhelin: 310 35091
ville.lehmuskoski(a)hel.fi
Tapio Hölttä, metroliikennejohtaja, puhelin: 310 35683
tapio.holtta(a)hel.fi
Liitteet
1 | Metron huippukuormitusten keventäminen 11.9.2015.pdf |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Tiivistelmä
Liikenne-ennusteiden mukaan metron 5 minuutin linjakohtaisella ja 2,5 minuutin yhteisellä vuorovälillä HSL:n suunnitteluohjeen mukainen matkustajakuormitusasteen raja-arvo saavutetaan länsimetron Kivenlahden linjan osalta noin vuonna 2022 ja itämetron osalta noin vuonna 2024. HSL, HKL ja Espoon kaupunki ovat laatineet yhteisen selvityksen, jossa arvioitiin eri mahdollisuuksia metrolinjojen matkustajakuormitushuippuihin vaikuttamiseksi niin, että metron välityskyky ilman automatisointia riittäisi 2020-luvun loppupuolelle.
Selvityksen mukaan vuonna 2025 metron suurimmat matkustajakuormitukset ilmenevät aamuruuhkassa idästä ja lännestä keskustaan päin liikennöitäessä. Mikäli metroa liikennöitäisiin 2,5 minuutin vuorovälillä vuoteen 2030 saakka, tulisi huippukuormituksia voida lieventää ainakin 5-10 %. Metron kapasiteetin lisääminen kymmenellä prosentilla edellyttäisi 2 minuutin ja 15 sekunnin linjakohtaista vuoroväliä, mihin ei päästä nykyisellä manuaaliajojärjestelmällä.
Selvityksessä perusteella metron itäinen kuormitushuippu on ratkaistavissa useilla vaihtoehtoisilla liikennejärjestelmän kehittämistoimenpiteillä. Laajasalon raitioyhteyden toteutuminen tai bussiliikennejärjestelmän kehittäminen noin 0,7 M€ vuotuisin lisäkustannuksin riittäisivät turvaamaan metron välityskyvyn idässä. Metron läntisen kuormitushuipun ratkaiseminen on mahdollista jatkamalla toista metrolinjaa Tapiolasta Finnooseen tai kehittämällä bussiliikennettä. Lännessä bussiliikenteen kehittämistoimenpiteiden vuotuisia liikennöintikustannuksia kasvattava vaikutus olisi noin 2,7 M€. Toisen metrolinjan jatkaminen Tapiolasta Finnooseen lisäisi vuotuisia liikennöintikustannuksia 3,8 M€, minkä lisäksi kääntöpaikan rakentamisen investointikustannus on arvioitu 22,5 M€:ksi.
Manuaalimetron ylläpito 2020-luvun lopulle asti edellyttää metron toimintakykyä varmistavia ja parantavia toimenpiteitä. Pääosa HKL:n nykyisistä metrojunista on otettu käyttöön 1980-luvun alussa. Metrojuniin kohdistuvien toimenpiteiden kustannusarvio on noin seitsemän miljoonaa euroa. Toimenpiteistä noin 70 % on välttämättömiä teknisiä toimenpiteitä ja noin 30 % on metron kehittämistä mm. kasvavien laatu- ja turvallisuusvaatimusten toimintaympäristössä.
Helsingin metrossa on metron automatisointiprojektin yhteydessä Siemensin toimittama asetinlaite, jonka omistusoikeus on Siemensillä. Länsimetron asetinlaitehankinnan yhteydessä HKL on saanut Mipro Oy:ltä vuoden 2015 loppuun asti voimassa olevan noin 14 miljoonan euron hintaisen option korvata Siemensin asetinlaite uudella Länsimetron asetinlaitteen kanssa yhteen toimivalla asetinlaitteella. HKL on neuvotellut Siemensin kanssa Helsingin nykyisen asetinlaitteen lunastamisesta ja kehittämisestä Länsimetron asetinlaitteen kanssa hyvin yhteen toimivaksi. Neuvottelut eivät ole kuitenkaan edenneet suotuisasti. Onkin syytä neuvotella optiosta Mipro Oy:n kanssa ja tuoda mahdollinen option käyttö HKL:n johtokunnan käsittelyyn niin, että päätös option käytöstä voidaan tehdä vuoden 2015 aikana.
Metron automatisointihanke 2006 - 2015
Helsingin metron aikaisempi asetinlaite- ja kulunvalvontajärjestelmä oli tulossa elinkaarensa päähän 2000-luvun alussa. Toteutusvaihtoehtoja vertailtaessa tuolloin arvioitiin, että kyseistä järjestelmää uusittaessa oli tarkoituksenmukaista toteuttaa samalla metron automatisointi.
Helsingin metron automatisointia koskeva alkuperäinen hankepäätös tehtiin 17.5.2006 ja tarkistettu hankepäätös 18.6.2008. Länsimetron hankesuunnitelma, joka sisältää myös länsimetron automatisoinnin, tehtiin 14.3.2008. Metrovarikon laajennuksen ja peruskorjauksen hankesuunnitelma, joka sisältää metrovarikon laajennuksen ja automatisoinnin, tehtiin 29.8.2012.
HKL harkitsi vuonna 2012 sopimusten purkamista, kun Siemensin automaattimetrotoimituksiin liittyvät viivästykset ja Siemensillä hankkeessa olevat ongelmat olivat kasvaneet huolestuttavalle tasolle. Tiiviitten neuvottelujen jälkeen päädyttiin kuitenkin siihen, että sopimusten purkamista parempi vaihtoehto oli ratkaista eräät sopimusten toteuttamista koskevat erimielisyydet yhdellä kertaa tuolloin laaditun etenemissopimuksen mukaisesti (Sopimus toimista hankintasopimuksen toteutumisen edistämiseksi).
Edellä kuvatusta etenemissopimuksesta huolimatta automatisointihanke ajautui yhä haasteellisempiin ongelmiin, joiden johdosta HKL:n johtokunta päätyi kokouksessaan 18.12.2014 purkamaan sopimukset Siemensin kanssa. Syinä sopimusten purkamiseen olivat Siemensin olennaiset sopimusrikkomukset. Jo noin 4 vuoden pituiseksi kasvanut viivästys kasvoi edelleen. Siemens ei myöskään pystynyt esittämään sellaista automatisoinnin toteutussuunnitelmaa, joka olisi sekä aikataulultaan että kustannuksiltaan hyväksyttävä.
HKL:n johtokunnan käsittely 16.6.2015
HKL:n johtokunta käsitteli 16.6.2015 esitystä Metron automatisoinnin hankesuunnitelman valmistelusta. Esityksessä todettiin, että metrojärjestelmää on kehitettävä, jotta metron kasvavan kysynnän edellyttämä palvelutaso voidaan saavuttaa 2020-luvulla. Ilman kehittämistoimenpiteitä lisääntyvät matkustajamäärät ja länsimetron myötä pidentyvät metrolinjat johtavat metron ruuhkautumiseen, liikenteen hidastumiseen, matka-aikojen hajonnan kasvuun, liikennöinnin luotettavuuden heikkenemiseen ja näin ollen merkittävään palvelutason laskuun.
Esityksessä todettiin myös, että Länsimetron liikenteen alkaessa 15.8.2016 metrossa siirrytään ruuhka-aikoina nykyisestä 4 minuutin vuorovälistä 2,5 minuutin vuoroväliin. Metron matkustajamäärien kasvun johdosta vuoroväliä on nykyisten liikennejärjestelmän kehittämissuunnitelmien mukaan tarpeen tihentää 2 minuuttiin 2020-luvun alkuvuosina. Tarvittavaa vuorotiheyttä ei asiantuntija-arvioiden perusteella saavuteta ilman automatisointia.
Esitetty metron automatisoinnin kustannusarvio vaihteli välillä 226 – 277 milj. euroa toteutustavasta riippuen. Laaditun arvioinnin perusteella täysautomaattinen metrojärjestelmä voitiin pitää yhteiskuntataloudellisesti kannattavana investointina (hyöty-kustannussuhde on noin 1,26).
Vuonna 2014 keskeytettyyn metron automatisointiin verrattuna metron automatisointihankkeen toteutettavuutta parantava keskeinen seikka olisi, että automatisointi toteutettaisiin uusiin juniin. Vanhojen junien automatisointi ei enää tuossa vaiheessa olisi tarkoituksenmukaista. Lisäksi uudet junat olisivat automatisoinnin kannalta keskeisiltä osilta (ovien sijainti, ovien avautumistapa, junan ulottuma) samanlaisia, mikä olennaisesti helpottaisi mm. laituriovien toteutusta ja vähentäisi niiden kustannusta.
Toimitusjohtaja 16.6.2015 esitti, että metron automatisointi olisi tarkoituksenmukaista toteuttaa niin, että länsimetron jatke Kivenlahteen voitaisiin toteuttaa ja ottaa käyttöön automatisoidulla liikenteenohjausjärjestelmällä, jolloin vältettäisiin tilapäiseksi jääviä investointeja. Tämä aikataulu edellyttäisi metron automatisointihankkeesta päättämistä Helsingin kaupunginvaltuustossa ja Espoossa vuoden 2015 aikana.
Käsitellessään 16.6.2015 Metron automatisoinnin hankesuunnitelman valmistelua HKL:n johtokunta päätti palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi ja kehottaa liikennelaitosta (HKL) valmistelemaan käydyn lähetekeskustelun perusteella metron automatisoinnin rinnalle kustannusvaikutuksiltaan vertailukelpoisen suunnitelman, jossa varaudutaan automaattimetron hankepäätöksen siirtämiseen myöhempään ajankohtaan.
Johtokunta totesi päätöksessään myös, että suunnitelmassa tulee selvittää erityisesti, millä joukkoliikennejärjestelyillä voidaan lieventää mahdollisten ruuhkahuippujen matkustajapainetta etenkin Itä-Helsingin ja kantakaupungin välillä. Tässä yhteydessä tulee tutkia esimerkiksi poikittaisten raideyhteyksien vahvistamista ja toimenpiteitä, joilla saadaan parannettua metrosiltojen kantavuutta ja sen myötä uusien metrojen matkustajakapasiteettia. Espoon puolella olisi tutkittava esimerkiksi mahdollisuutta kääntöraiteen tekemiseen Matinkylän ja Finnoon väliin.
Johtokunta edellytti myös, että HKL:n johto viestii kaupunginhallituksen kautta kaupunginvaltuustolle, että tässä tilanteessa tehtävä sitova päätös Kruunuvuoren sillan rakentamisesta helpottaisi oleellisesti metroliikenteen tulevaan matkustajapaineeseen sopeutumista.
Toimitusjohtaja toteaa viimeksi mainitun asian osalta, että asiasta on keskusteltu kaupunginkanslian edustajien kanssa ja näiden keskustelujen perusteella HKL tulee ottamaan johtokunnan kehotuksen huomioon laatiessaan seuraavan kerran kaupunginkanslian käsittelyä varten uuden 10-vuotisen investointiohjelmansa.
Keinot liikennejärjestelmän toimivuuden varmistamiseksi ilman metron automatisointia
Metron matkustajamääräennusteet ovat viime vuosina kasvaneet johtuen mm. 1) HSL:n uuden taksa- ja lippujärjestelmän mukaisten vyöhykkeiden ja hintatasojen aiheuttamasta metromatkustuksen halpenemisesta, 2) ajoneuvoliikenteen hinnoittelun sisältymisestä Helsingin seudun liikennejärjestelmän kehittämisen perusennusteisiin sekä 3) maankäyttösuunnitelmien kasvusta erityisesti Etelä-Espoon osalta. Näillä muutoksilla on erityisesti länsimetron matkustajamääräennusteita voimakkaasti kasvattava vaikutus. Ennusteiden mukaan metron 5 minuutin linjakohtaisella ja 2,5 minuutin yhteisellä vuorovälillä HSL:n suunnitteluohjeen mukainen matkustajakuormitusasteen raja-arvo saavutetaan länsimetron Kivenlahden linjan osalta noin vuonna 2022 ja itämetron osalta noin vuonna 2024.
HKL:n johtokunnan 16.6. tekemän päätöksen pohjalta HSL, HKL ja Espoon kaupunki käynnistivät yhteisen selvityksen, jossa arvioitiin eri mahdollisuuksia metrolinjojen matkustajakuormitushuippuihin vaikuttamiseksi niin, että metron välityskyky ilman automatisointia riittäisi 2020-luvun loppupuolelle. Selvitys on esityslistan liitteenä.
Selvityksen mukaan vuonna 2025 metron suurimmat matkustajakuormitukset ilmenevät aamuruuhkassa idästä ja lännestä keskustaan päin liikennöitäessä. Iltapäivisin kuormitushuiput eivät ole yhtä teräviä. Idässä kuormitushuippu osuu Kulosaaren ja Kalasataman välille. Lännessä Kivenlahdesta lähtevä linja kuormittuu voimakkaasti Matinkylän jälkeen. Linjalla on kaksi lähes saman suuruista aamun kuormitushuippua: väleillä Tapiola–Aalto-yliopisto sekä Lauttasaari-Ruoholahti. Mikäli metroa liikennöitäisiin 2,5 minuutin vuorovälillä vuoteen 2030 saakka, tulisi huippukuormituksia voida lieventää ainakin 5-10 %. Metron kapasiteetin lisääminen kymmenellä prosentilla edellyttäisi 2 minuutin ja 15 sekunnin linjakohtaista vuoroväliä, mihin ei päästä nykyisellä manuaaliajojärjestelmällä.
Selvityksessä perusteella metron itäinen kuormitushuippu on ratkaistavissa useilla vaihtoehtoisilla liikennejärjestelmän kehittämistoimenpiteillä. Laajasalon raitioyhteyden toteutuminen, poikittaisten bussilinjojen (50, 59, 500 eli ”Jokeri 0”) jatkaminen Itäkeskukseen/Laajasaloon tai Herttoniemen liityntäbussilinjojen jatkaminen Hakaniemeen olisivat esimerkiksi tällaisia. Lisäksi metrolinjojen välistä kuormituseroa voitaisiin tasoittaa vaihtamalla metrolinjojen pääteasemat idässä ristiin.
Selvityksen perusteella metron läntisen kuormitushuipun ratkaiseminen on mahdollista jatkamalla toista metrolinjaa Tapiolasta Finnooseen tai kehittämällä bussiliikennettä. Toisen metrolinjan jatkaminen Finnooseen keventäisi metron kuormitusta 10-12 % ja bussiliikenteen kehittämistoimenpiteet Espoossa ja Lauttasaaressa keventäisivät metron kuormitusta noin 5 %.
Liikennöintikustannusten näkökulmasta Herttoniemen liityntälinjastoon kohdistuva toimenpide kasvattaisi vuotuisia kustannuksia noin 0,7 M€. Länsisuunnalla (Espoo, Lauttasaari) bussiliikenteen kehittämistoimenpiteiden vuotuisia liikennöintikustannuksia kasvattava vaikutus on alustavan arvion mukaan 2,7 M€, mutta tarkemmalla suunnittelulla kustannukset todennäköisesti jäisivät jonkin verran alhaisemmiksi. Toisen metrolinjan jatkaminen Tapiolasta Finnooseen lisäisi vuotuisia liikennöintikustannuksia 3,8 M€, minkä lisäksi kääntöpaikan rakentamisen investointikustannus on arvioitu 22,5 M€:ksi. HSL:n liikennöintikustannusten jakomallin mukaan Helsingin kustannusosuus metron jatkamisesta Espoossa Tapiolasta Finnooseen aiheutuvista kustannuksista olisi noin 60 %.
Edellä mainittuihin ennusteisiin liittyy epävarmuustekijöitä, jotka voivat suurentaa tai pienentää matkustajamääriä. Esimerkkejä matkustajamääriä pienentävistä tekijöistä olisivat Laajasalon tai Östersundomin ennustettua pienemmät asukasmäärät tai liikenteen hinnoittelun (ruuhkamaksut) toteutumatta jääminen. Matkustajamääriä ennusteeseen nähden kasvattavia tekijöitä olisivat puolestaan esimerkiksi Espoon kaupunkiradan viivästyminen tai Etelä-Espoon työpaikkojen voimakkaampi kasvu. Yhteenvetona selvityksestä voidaan kuitenkin todeta, että sekä itä- että länsisuunnalla voidaan melko todennäköisesti pitää metron kuormitusasteet HSL:n suunnitteluohjeen puitteissa 2020-luvun loppupuolelle saakka ilman metron vuorovälin tihentämistä alle 2,5 minuuttiin.
Metron kehittäminen manuaalisena 2020-luvun tarpeisiin
Pääosa HKL:n nykyisistä metrojunista (M100-junat) on otettu käyttöön 1980-luvun alussa. M100-junat ovat kuitenkin edelleen perusrakenteiltaan niin hyvässä kunnossa, että niiden toimintakykyä tukevin kohtuullisin investoinnin vaunujen tehokasta käyttöikää arvioidaan voitavan jatkaa metron manuaaliajossa käytettäväksi 2020-luvun loppupuolelle asti. M100-juniin on jo aiemmin tehty peruskorjaus. Peruskorjausta on täydennettävä useilla pienillä toimenpiteillä, mikäli junia käytetään 2020-luvun loppupuolelle asti. Toimenpiteistä näyttävin on paikkamaalaus ja toiminnallisesti merkittävin tietoliikennekytkimien päivitys. Lisäksi ns. nokkajunan kuulutuslaitteet on uusittava, koska nykyisiin ei saada lisättyä Länsimetron asemia. Viisi M100-junista on metron automatisointiprojektin yhteydessä osittain automatisoitu. Niitä ei voi yhdistää muuhun kalustoon. Automatisointi näistä junista kannattaa purkaa.
Uudemmat M200-metrojunat ovat noin 15 vuotta vanhoja eikä niitä ole peruskorjattu. M200-juniin riittää pienehkö peruskorjaus, jotta toimintakyky 2020-luvun lopulle varmistetaan. Kuten M100-junissa niin myös M200-junissa tietoliikennekytkimet on päivitettävä. Lisäksi matkustamon matot on uusittava ja ikkunat kunnostettava.
Edellä mainittujen toimenpiteiden ohella nykyisiin metrojuniin on myös tarkoituksenmukaista lisätä paloilmoitin-, videovalvonta- ja matkustajalaskentajärjestelmät. Nämä toimenpiteet ovat keskeisiä kehitettäessä ja ylläpidettäessä metroa yhtenä turvallisimmista ja luotettavimmista liikennemuodoista.
Edellä mainittujen M100- ja M200-metrojuniin kohdistuvien toimenpiteiden hinta on noin yhdeksän miljoonaa euroa. Toimenpiteistä noin 60 % on välttämättömiä teknisiä toimenpiteitä ja noin 40 % on metron kehittämistä mm. kasvavien laatu- ja turvallisuusvaatimusten toimintaympäristössä.
Helsingin metrossa (mukaan lukien metrovarikko) on metron automatisointiprojektin yhteydessä Siemensin toimittama asetinlaite. Asetinlaitteen omistusoikeus on Siemensillä. Länsimetron asetinlaitehankinnan yhteydessä HKL on saanut Mipro Oy:ltä vuoden 2015 loppuun asti voimassa olevan noin 14 miljoonan euron hintaisen option korvata Siemensin asetinlaite uudella Länsimetron asetinlaitteen kanssa yhteen toimivalla asetinlaitteella. HKL on neuvotellut Siemensin kanssa Helsingin nykyisen asetinlaitteen lunastamisesta ja kehittämisestä Länsimetron asetinlaitteen kanssa hyvin yhteen toimivaksi. Neuvottelut eivät kuitenkaan ole edenneet Siemensin kanssa suotuisasti. HKL on nyt käynnistänyt neuvottelut option käytöstä Mipro Oy:n kanssa ja HKL on tuomassa Helsingin metron asetinlaitetta koskevan option mahdollisen käyttämisen HKL:n johtokunnan käsittelyyn niin, että päätös asiassa voidaan tehdä asetinlaitehankinnasta tehdyn sopimuksen optioehtojen mukaisesti vuoden 2015 aikana.
Metrojärjestelmän osittaista automatisointia on myös tutkittu. Automaattimetroprojektin koko olemassaolon aikana noin kahdentoista vuoden ajan tutkittiin eritasoisia ratkaisuja, mutta ne todettiin liian kalliiksi suhteessa saavutettavaan hyötyyn. Keskeinen parannus olisi, että osittaisella automatisoinnilla voitaisiin estää vaihteisiin ylinopeutta ajaminen. HKL kuitenkin jatkuvasti kartoittaa markkinoilta osittaiseen automatisointiin ja muihin palvelukykyyn ja turvallisuuteen liittyviä kehittämismahdollisuuksia ja jos tekninen tai markkinatilanteen kehitys tuo olennaista uutta tietoa, voidaan osittaista automatisointia tai muita kehittämistoimenpiteitä harkita.
Muita huomioita
HKL:ää on pyydetty myös tarkastelemaan metron kapasiteetin lisäämismahdollisuuksia toteuttamalla kaksi erillistä metrolinjaa, joista toinen liikennöisi jotakuinkin nykyisen metron alueella ja toinen Länsimetron alueella. Tällä tavoiteltaisiin sitä, että nykyisessä metrossa voitaisiin hyödyntää pitkät laiturit ja kolmen vaunuparin pituiset 135-metriset junat, kun Länsimetron alueella liikennöitäisiin 90-metrisillä junilla.
Edellä kuvatussa järjestelyssä kääntöpaikkana olisi joko Ruoholahti tai Kamppi. Kummassakaan tapauksessa ei kyseiselle alueelle ole jälkikäteen tarkoitukseen sopivalla tavalla lisättävissä vaihteita eli junien kääntäminen on vaikeaa. Metrojunien kääntämiset siten, että matkustajat vaihtaisivat junaa joko Kampissa tai Ruoholahdessa onnistuisivat nykyisten vaihteiden sijoittelun vuoksi arviolta vain silloin, jos junien vuoroväli olisi vähintään seitsemän minuuttia. Tämäkin vuoroväli on teoreettinen ja johtaisi hyvin todennäköisesti metron häiriöherkkyyden melko suureen kasvuun. Kuitenkin jo seitsemänkin minuutin vuoroväli heikentäisi metrojärjestelmän kapasiteettia niin paljon, ettei nykyisen metron puolella pitkillä junilla saavutettava yksittäisten junien matkustajakapasiteetin kasvu riittäisi alkuunkaan tarjoamaan riittävää kokonaiskapasiteettia. Ratkaisu olisi lisäksi matkustajien palvelutason kannalta varsin heikko eikä ratkaisu poistaisi länsimetron kapasiteettiongelmaa.
HKL:n johtokunta on kokouksessaan 16.6.2015 pyytänyt HKL:ää kartoittamaan toimenpiteitä, joilla saadaan parannettua metrosiltojen kantavuutta ja sen myötä uusien metrojen matkustajakapasiteettia. Aihetta koskien HKL toteaa, että metrosiltojen kantavuus ei ole varsinaisesti rajoittanut metron matkustajakapasiteettia. Siltojen osin puutteellinen kantavuus on kuitenkin vaikeuttanut junakaluston hankintaa ja edellyttänyt kalustovalmistajilta poikkeavia ratkaisuja junien rakenteisiin. Nämä kalustoon aiheutuva rajoitteet tulevat suurella todennäköisyydellä aiheuttamaan vastaavia ongelmia myös tulevissa kalustohankinnoissa ja tämän johdosta johtokunnan esille nostama huoli siltojen kantavuudesta on tärkeä. HKL onkin käynnistänyt selvityksen siltojen kantavuuksien nostamisesta. Ensimmäinen kantavuustarkastelu on tekeillä Kulosaaren metrosillalle ja vuoden 2016 aikana vastaava tarkastelu tehdään vielä 3-4 sillalle. Näiden selvitysten valmistuttua HKL voi arvioida, millaisin kustannuksin siltojen kantavuuksia voitaisiin korottaa ja näin luoda paremmat edellytykset tuleville kalustohankinnoille.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Ville Lehmuskoski, toimitusjohtaja, puhelin: 310 35091
ville.lehmuskoski(a)hel.fi
Tapio Hölttä, metroliikennejohtaja, puhelin: 310 35683
tapio.holtta(a)hel.fi
Liitteet
1 | Metron huippukuormitusten keventäminen 11.9.2015.pdf |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätöshistoria
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) 16.06.2015 § 106
HEL 2015-006963 T 08 00 02
Päätös
Johtokunta päätti palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi ja kehottaa liikennelaitosta (HKL) valmistelemaan käydyn lähetekeskustelun perusteella metron automatisoinnin rinnalle kustannusvaikutuksiltaan vertailukelpoisen suunnitelman, jossa varaudutaan automaattimetron hankepäätöksen siirtämiseen myöhempään ajankohtaan.
Suunnitelmassa tulee selvittää erityisesti, millä joukkoliikennejärjestelyillä voidaan lieventää mahdollisten ruuhkahuippujen matkustajapainetta etenkin Itä-Helsingin ja kantakaupungin välillä. Tässä yhteydessä tulee tutkia esimerkiksi poikittaisten raideyhteyksien vahvistamista ja toimenpiteitä, joilla saadaan parannettua metrosiltojen kantavuutta ja sen myötä uusien metrojen matkustajakapasiteettia. Espoon puolella olisi tutkittava esimerkiksi mahdollisuutta kääntöraiteen tekemiseen Matinkylän ja Finnoon väliin.
Johtokunta edellyttää myös, että HKL:n johto viestii kaupunginhallituksen kautta kaupunginvaltuustolle, että tässä tilanteessa tehtävä sitova päätös Kruunuvuoren sillan rakentamisesta helpottaisi oleellisesti metroliikenteen tulevaan matkustajapaineeseen sopeutumista.
Käsittely
16.06.2015 Palautettiin
Palautusehdotus:
Tuomas Rantanen: "Johtokunta päättää palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi ja kehottaa liikennelaitosta (HKL) valmistelemaan käydyn lähetekeskustelun perusteella metron automatisoinnin rinnalle kustannusvaikutuksiltaan vertailukelpoisen suunnitelman, jossa varaudutaan automaattimetron hankepäätöksen siirtämiseen myöhempään ajankohtaan.
Suunnitelmassa tulee selvittää erityisesti, millä joukkoliikennejärjestelyillä voidaan lieventää mahdollisten ruuhkahuippujen matkustajapainetta etenkin Itä-Helsingin ja kantakaupungin välillä. Tässä yhteydessä tulee tutkia esimerkiksi poikittaisten raideyhteyksien vahvistamista ja toimenpiteitä, joilla saadaan parannettua metrosiltojen kantavuutta ja sen myötä uusien metrojen matkustajakapasiteettia. Espoon puolella olisi tutkittava esimerkiksi mahdollisuutta kääntöraiteen tekemiseen Matinkylän ja Finnoon väliin.
Johtokunta edellyttää myös, että HKL:n johto viestii kaupunginhallituksen kautta kaupunginvaltuustolle, että tässä tilanteessa tehtävä sitova päätös Kruunuvuoren sillan rakentamisesta helpottaisi oleellisesti metroliikenteen tulevaan matkustajapaineeseen sopeutumista.”
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Ville Lehmuskoski, toimitusjohtaja, puhelin: 310 35091
ville.lehmuskoski(a)hel.fi
Tapio Hölttä, metroliikennejohtaja, puhelin: 310 35683
tapio.holtta(a)hel.fi
Kimmo Reiman, projektipäällikkö, puhelin: 310 78449
kimmo.reiman(a)hel.fi
Raimo Kaunismäki, projektinjohtokonsultti, puhelin: 050 390 6670
raimo.kaunismaki(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | +358 9 310 1071 | 0201256-6 | FI3280001301351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
hkl@hel.fi | www.hkl.fi | +358 9 310 35051 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 18/2015 | (41) |
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
| Tj/5 | |
| 08.10.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 171
Tecalemit Oy:n oikaisuvaatimus koskien HKL-Raitioliikenteen yksikön johtajan päätöstä sähkökäyttöisten vaununnostimien hankinnasta 12.4.2013 (11 §)
HEL 2013-005077 T 02 08 01 00
Päätös
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) päätti hylätä Tecalemit Oy:n oikaisuvaatimuksen koskien yksikön johtajan päätöstä sähkökäyttöisten vaununnostimien hankinnasta 12.4.2013 (11 §).
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Rain Mutka, hallintopäällikkö, puhelin: 310 35108
rain.mutka(a)hel.fi
Liitteet
1 | Oikaisuvaatimus HKL-raitioliikenteen yksikön johtajan päätöksestä 12.4.2013 § 11 |
Muutoksenhaku
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Hankinta |
|
Oikaisuvaatimuksen tekijä | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Yksikön johtaja päätti 12.4.2013 (11 §) hankkia HKL-Raitioliikenteelle kahdeksan kappaletta sähkökäyttöisiä vaununnostimia Finnkone Oy:ltä 49.000 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Hankinta perustui tarjouskilpailuun 05H/13, jossa Finnkone Oy:n tarjous oli kokonaistaloudellisesti edullisin.
Päätös on pidetty yleisesti nähtävänä 19.4.2013.
Tecalemit Oy:n oikaisuvaatimus yksikön johtajan päätöksestä on saapunut Helsingin kaupungin kirjaamoon 8.5.2013. Kuntalain (10.4.2015/410) 138 §:n mukaan oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Määräpäivä oikaisuvaatimuksen jättämiselle on ollut 10.5.2013. Oikaisuvaatimus 12.4.2013 annettuun päätökseen on näin ollen tehty oikeassa ajassa, ja se on osoitettu oikealle viranomaiselle.
Oikaisuvaatimus ja valituksenalainen päätös ovat esityslistan liitteenä.
Oikaisuvaatimuksessaan Tecalemit Oy on väittänyt, että Finnkone Oy:n tarjoaman laitteiston Emmanuel SCM 85 F nostolaitteisto ei täytä hankinnan tarjouspyynnön mukana olleen teknisen spesifikaation L-kohtaa.
Helsingin kaupungin liikennelaitos -liikelaitos (HKL) toteaa oikaisuvaatimuksen osalta seuraavaa:
Tarjouspyynnön L-kohdassa on vaatimuksena ollut, että nostimien tulee pystyä ryhmänostoon, ts. kaikkien nostimien noston ja laskun hallinta minkä tahansa nostimen hallintalaitteista.
Finnkone Oy:n tarjoaman laitteiston on toiminnaltaan katsottu vastaavaan tarjouspyynnön L-kohtaa. Kaukosäätimellä voidaan tarvittaessa ohjata koko sarjaa minkä tahansa nostimen kohdalta. Finnkone Oy:n tarjous on siis ollut tarjouspyynnön mukainen.
Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty perustetta lopputuloksen muuttamiseen.
Edellä mainituilla perusteilla Tecalemit Oy:n oikaisuvaatimus tulee hylätä.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Rain Mutka, hallintopäällikkö, puhelin: 310 35108
rain.mutka(a)hel.fi
Liitteet
1 | Oikaisuvaatimus HKL-raitioliikenteen yksikön johtajan päätöksestä 12.4.2013 § 11 |
Muutoksenhaku
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Hankinta |
|
Oikaisuvaatimuksen tekijä | Esitysteksti |
Päätöshistoria
Yksikön johtaja 12.04.2013 § 11
HEL 2013-005077 T 02 08 01 00
Päätös
Yksikön johtaja päätti hankkia HKL-Raitioliikenteelle kahdeksan kappaletta sähkökäyttöisiä vaununostimia Finnkone Oy:ltä 49.000 euron arvonlisäverottomaan hintaan.
Päätöksen perustelut
Päätös perustuu HKL:n järjestämään tarjouskilpailuun 05H/13, jossa Finnkone Oy:n tarjous oli kokonaistaloudellisesti edullisin.
Lisätiedot
Timo Virman, korjaamoinsinööri, puhelin: 310 35317
timo.virman(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | +358 9 310 1071 | 0201256-6 | FI3280001301351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
hkl@hel.fi | www.hkl.fi | +358 9 310 35051 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 18/2015 | (41) |
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
| Tj/6 | |
| 08.10.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 172
HKL-Raitioliikenteen johtajan avoimen viran määräaikaisen hoitajan määrääminen
HEL 2015-010945 T 01 01 01 01
Päätös
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) päätti määrätä liikennepäällikkö Eija Tuomosen hoitamaan HKL-Raitioliikenteen johtajan avointa virkaa 6 050,00 euron kokonaiskuukausipalkalla ajalla 1.12.–31.12.2015.
Käsittely
Esteelliset: Eija Tuomonen
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Rain Mutka, hallintopäällikkö, puhelin: 310 35108
rain.mutka(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, HKL-liikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote |
|
Yksikön johtaja |
|
Liikennepäällikkö |
|
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Johtokunta on 10.3.2015 (47 §) päättänyt myöntää johtaja Pekka Sirviölle eron HKL-Raitioliikenteen johtajan virasta 19.3.2015 lukien.
Johtokunta päätti samalla julistaa HKL-Raitioliikenteen johtajan viran haettavaksi sen jälkeen, kun käynnissä olevan HKL:n johtamisjärjestelmän kehittämistyön tuloksena HKL:n organisaation tuleva rakenne ja johtajien toimenkuvat on vahvistettu. Johtokunta päätti myös, että viran määräaikaisen hoitajan pätevyys voi poiketa viran pätevyysvaatimuksista edellyttäen, että valittavalla henkilöllä on riittävä johtamiskokemus sekä kokemus yksiköntoiminnasta.
Johtokunta päätti määrätä liikennepäällikkö Eija Tuomosen hoitamaan HKL-Raitioliikenteen johtajan avointa virkaa 6 050,00 euron kokonaiskuukausipalkalla ajalla 19.3.–30.11.2015, kuitenkin enintään siihen asti, kunnes virka täytetään.
Johtokunta on 27.5.2015 (94 §) päättänyt HKL:n johtosäännön (5 §)mukaisesti HKL:n johtamisjärjestelmän kehittämiseen liittyen, että HKL:n organisaatio jakaantuu 1.1.2016 alkaen seuraaviin osastotasoisiin yksiköihin:
- Liikennöinti
- Kunnossapito
- Infra ja kalusto
- Toiminnanohjaus
- Yhteiset palvelut.
HKL-Raitioliikenteen johtajan avoimeen virkaan on tarkoituksenmukaista nimetä määräaikainen hoitaja uuden organisaation alkamisajankohtaan asti.
Helsingin kaupungin hallintosäännön 15 §:n mukaan avoimen viran määräaikaisen hoitajan ja hänen palkkauksensa määrää virkasuhteeseen ottava viranomainen.
Avoimen viran määräaikaisen hoitajan määräämisessä on tarkoituksenmukaista noudattaa HKL-Raitioliikenteen (HKL-Raitioliikenteen johtajan päätös 2.12.2011) nykyistä sijaisuusjärjestystä, jonka mukaan Pekka Sirviön ensisijainen sijainen on liikennepäällikkö Eija Tuomonen. Tuomonen on johtokunnan aiemman päätöksen mukaisesti hoitanut tehtävää 19.3.2015 lukien.
HKL-Raitioliikenteen johtajan pätevyysvaatimuksista on päätetty viimeksi huhtikuussa 2007. HKL-Raitioliikenteen johtajan sijaisen palkkaa nyt määritettäessä on virkaehtosopimuksen periaatteiden mukaisesti otettu huomioon, että määrättävä sijainen ei täytä kaikkia ko. viran viimeksi päätettyjä muodollisia pätevyysvaatimuksia.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Rain Mutka, hallintopäällikkö, puhelin: 310 35108
rain.mutka(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, HKL-liikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote |
|
Yksikön johtaja |
|
Liikennepäällikkö |
|
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | +358 9 310 1071 | 0201256-6 | FI3280001301351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
hkl@hel.fi | www.hkl.fi | +358 9 310 35051 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 18/2015 | (41) |
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
| Mlj/1 | |
| 08.10.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 173
Metrojunien siivous- ja töhrynpoistopalveluiden ja metrovarikon vartiointipalveluiden hankinta
HEL 2015-005806 T 02 08 02 00
Päätös
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa liikennelaitoksen hankkimaan metrojunien siivous- ja töhrynpoistopalvelut sekä metrovarikon vartiointipalvelut PSG Turva Oy:ltä 1.1.2016 – 31.12.2018 väliseksi ajaksi yhteensä enintään 575.000,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan
Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa liikennelaitoksen jatkamaan sopimusta enintään kahdella (2) optiovuodella (2019 ja 2020) yksi (1) vuosi kerrallaan niin, että liikennelaitos päättä option käyttämisestä kuusi (6) kuukautta ennen sopimuskauden ja ensimmäisen optiovuoden päättymistä niin, että palveluiden arvonlisäveroton kokonaishinta optiovuosina on yhteensä enintään 400.000,00 euroa. Hankinnan kokonaisarvo on yhteensä enintään 975.000 euroa.
Esittelijä
metroliikennejohtaja
Tapio Hölttä
Lisätiedot
Tuomo Hannikainen, suunnittelija, puhelin: 310 70523
tuomo.hannikainen(a)hel.fi
Liitteet
1 | 12H15, Tarjousten vertailutaulukko.pdf |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, HKL-liikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjoajat | Esitysteksti |
Hankinta | Esitysteksti |
Turvallisuuspäällikkö | Esitysteksti |
Metroliikennetyönjohto | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Hankinta perustuu tarjouskilpailuun 12H/15, jossa PSG Turva Oy:n tarjous oli kokonaistaloudellisesti edullisin.
Hankinnan kulku
Toimitusjohtaja on hyväksynyt töhryjen poistamisesta ja niihin liittyvistä siivous- ja vartiointipalveluista tehdyn hankesuunnitelman 2.3.2015 niin, että ko. palveluiden ennakoitu kokonaisarvo vuosille 2016 - 2020 (ml. optiovuodet) on yhteensä 1.000.000,00 euroa ilman arvonlisäveroa.
HKL on käynnistänyt siivous-, töhrynpoisto-, ja vartiointipalveluiden hankinnan hankesuunnitelman mukaisesti ja hankinta on edennyt seuraavassa kuvatulla tavalla.
Hankintailmoitus on julkaistu Hilma-ilmoituskanavassa 1.4.2015. Hankintamenettelynä on käytetty neuvottelumenettelyä. Osallistumishakemuksia saapui yhteensä kolme kappaletta. Osallistumishakemukset avattiin 29.4.2015. Neuvotteluvaiheeseen valittiin seuraavat yritykset:
- PSG Turva Oy
- All-Rounders Oy
RTK-Palvelu Oy:n osallistumishakemus hylättiin myöhässä saapuneena.
HKL lähetti alustavan tarjouspyynnön (12H/15) liitteineen sekä neuvottelukutsut edellä mainituille kahdelle (2) neuvotteluvaiheeseen valitulle yritykselle.
HKL järjesti kullekin tarjoajalle neuvotteluvaiheen yhteydessä töhrynpoistotestauksen metrojunassa. Testauksessa tarjoajan tuli poistaa töhryjä metrojunan sisäpinnoilta. Hankintayksikkö pisteytti tarjoajien töhrynpoiston laadun alustavan tarjouspyynnön mukaisesti. Pisteytysperusteet ilmenevät myös esityksen liitteenä olevasta vertailutaulukosta. Hankintayksikkö on lähettänyt tarjoajan saamat laatuvertailupisteet tarjoajalle sähköpostitse 28.8.2015.
Neuvotteluvaiheen jälkeen edellä mainituille kahdelle (2) yritykselle lähetettiin lopullinen tarjouspyyntö. Hankintayksikkö vastaanotti kaksi (2) lopullista tarjousta. Tarjousten tarjouspyynnön kelpoisuusehtojen tarkistuksen yhteydessä todettiin, että molemmat tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.
Palveluntuottajan valinta
Toimittajan valintaperusteet:
Tarjoukset, vertailtiin tarjouspyynnön mukaisesti käyttäen ratkaisuperusteena kokonaistaloudellista edullisuutta seuraavasti:
Hankintahinta, 62,50 pistettä
Vertailussa halvin tarjous sai 62,50 pistettä. Muut tarjoukset pisteytettiin kaavalla: halvin hinta / vertailtava hinta x 62,50
Laatu, 37,50 pistettä pisteytettiin neuvotteluvaiheessa tehdyn töhrynpoistotestauksen perusteella.
Tarjoajan hinta- ja laatupisteet laskettiin yhteen ja lopullinen vertailu tarjoajien kesken tehtiin kunkin tarjoajan saaman kokonaispistemäärän perusteella.
Tarjoajat saivat vertailupisteitä seuraavasti:
| Hinta | Laatu | Yhteensä |
PSG Turva Oy | 62,50 | 37,50 | 100,00 |
All-Rounders Oy | 54,48 | 22,50 | 76,98 |
PSG Turva Oy sai vertailussa yhteensä 100,00 pistettä ja All-Rounders Oy sai 76,98 pistettä.
Esittelijä
metroliikennejohtaja
Tapio Hölttä
Lisätiedot
Tuomo Hannikainen, suunnittelija, puhelin: 310 70523
tuomo.hannikainen(a)hel.fi
Liitteet
1 | 12H15, Tarjousten vertailutaulukko.pdf |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, HKL-liikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjoajat | Esitysteksti |
Hankinta | Esitysteksti |
Turvallisuuspäällikkö | Esitysteksti |
Metroliikennetyönjohto | Esitysteksti |
Päätöshistoria
Liikennelaitos -liikelaitos (HKL) Toimitusjohtaja 20.05.2015 § 48
HEL 2015-005806 T 02 08 02 00
Päätös
Toimitusjohtaja päätti hyväksyä tarjouskilpailun 12H/15 (Helsingin kaupungin liikennelaitos -liikelaitoksen / HKL-Metroliikenteen siivous-, töhrynpoisto- ja vartiointipalveluiden hankinta vuosina 2016-2020) osallistumishakemusohjeen mukaisesti osallistumishakemuksen jättäneet yritykset neuvotteluvaiheeseen.
Päätöksen perustelut
Osallistumishakemuksia saapui yhteensä kolme kappaletta. Osallistumishakemukset avattiin 29.4.2015. Seuraavat kaksi osallistumishakemuksen jättänyttä yritystä valitaan neuvotteluvaiheeseen:
- All-Rounders Oy
- PSG Turva Oy
Lisäksi toimitusjohtaja päättää hylätä RTK-Palvelu Oy:n osallistumishakemuksen myöhässä saapuneena. Osallistumishakemusohjeessa (kohta 4.Ohjeet osallistumishakemuksen tekemiseen) hankintayksikkö ilmoitti, että osallistumishakemukset tulee palauttaa 29.4.2015, kello 12.00 mennessä. RTK-Palvelu Oy palautti osallistumishakemuksensa 29.4.2015, kello 12.14.
Lisätiedot
Tuomo Hannikainen, suunnittelija, puhelin: 310 70523
tuomo.hannikainen(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | +358 9 310 1071 | 0201256-6 | FI3280001301351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
hkl@hel.fi | www.hkl.fi | +358 9 310 35051 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 18/2015 | (41) |
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
| Haj/1 | |
| 08.10.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 174
Ilmoitusasiat ja johtokunnan esille ottamat asiat
Päätös
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) päätti merkitä asian tiedoksi.
Esittelijä
hallintojohtaja
Yrjö Judström
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
hallintojohtaja
Yrjö Judström
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | +358 9 310 1071 | 0201256-6 | FI3280001301351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
hkl@hel.fi | www.hkl.fi | +358 9 310 35051 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 18/2015 | (41) |
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
| Haj/2 | |
| 08.10.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 175
Liikennelaitoksella tehtyjen päätösten seuraaminen
Päätös
Liikennelaitos –liikelaitoksen johtokunta (HKL) päätti merkitä tiedoksi, että johtokunnan puheenjohtaja on ilmoittanut, ettei ota/esittele otettavaksi johtokunnan käsiteltäväksi esityslistan liitteessä mainittuja päätöksiä.
Esittelijä
hallintojohtaja
Yrjö Judström
Liitteet
1 | 1815HKLjk HKLn päätökset |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
hallintojohtaja
Yrjö Judström
Liitteet
1 | 1815HKLjk HKLn päätökset |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | +358 9 310 1071 | 0201256-6 | FI3280001301351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
hkl@hel.fi | www.hkl.fi | +358 9 310 35051 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 18/2015 | (41) |
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
| Haj/3 | |
| 08.10.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 176
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano
Päätös
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
Esittelijä
hallintojohtaja
Yrjö Judström
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
hallintojohtaja
Yrjö Judström
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | +358 9 310 1071 | 0201256-6 | FI3280001301351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
hkl@hel.fi | www.hkl.fi | +358 9 310 35051 |
| FI02012566 |
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 18/2015 | (41) |
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
|
| |
| 08.10.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 166, 167, 168, 170, 174, 175 ja 176 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §
2
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Pöytäkirjan 169 ja 173 §:t.
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
| (09) 310 13701 (Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi) |
| (09) 310 13702 (Rakennus- ja ympäristötoimi) |
| (09) 310 13703 (Sivistystoimi) |
| (09) 310 13704 (Sosiaali- ja terveystoimi) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
| 00520 HELSINKI |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
| (09) 310 13701 (Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi) |
| (09) 310 13702 (Rakennus- ja ympäristötoimi) |
| (09) 310 13703 (Sivistystoimi) |
| (09) 310 13704 (Sosiaali- ja terveystoimi) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 244 euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
3
VALITUSOSOITUS
Pöytäkirjan 171 §.
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.
Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.
Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että
- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
- päätös on muuten lainvastainen.
Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
| 00520 HELSINKI |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 97 euron oikeudenkäyntimaksun.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
| (09) 310 13701 (Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi) |
| (09) 310 13702 (Rakennus- ja ympäristötoimi) |
| (09) 310 13703 (Sivistys- ja henkilöstötoimi) |
| (09) 310 13704 (Sosiaali- ja terveystoimi) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
4
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 172 §.
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin liikelaitos -liikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
| (09) 310 13701 (Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi) |
| (09) 310 13702 (Rakennus- ja ympäristötoimi) |
| (09) 310 13703 (Sivistystoimi) |
| (09) 310 13704 (Sosiaali- ja terveystoimi) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL)
|
|
Tuomas Rantanen puheenjohtaja |
|
|
|
Rain Mutka pöytäkirjanpitäjä |
|
Pöytäkirja tarkastettu
|
|
Sakari Oka | Sinikka Vepsä |
Asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu.
Pöytäkirja on pidetty yleisesti nähtävänä Helsingin kaupungin kirjaamossa (Pohjoisesplanadi 11-13) 13.11.2015.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | +358 9 310 1071 | 0201256-6 | FI3280001301351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
hkl@hel.fi | www.hkl.fi | +358 9 310 35051 |
| FI02012566 |
|
|