Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

19/2015

 

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL)

 

 

 

 

 

 

20.10.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

Kokousaika

Tiistai 20.10.2015 kello 16:30 - 18:00

 

 

Kokouspaikka

Toinen linja 7 A, 4. krs.

Läsnä

Jäsenet

Rantanen, Tuomas

puheenjohtaja

Simonen, Riina

varapuheenjohtaja
poistui 17:15, poissa 178§, 179§

Kokkila, Kimmo

 

Kälviä, Kari

 

Lehtinen, Ari

 

Oka, Sakari

poistui 17:30, poissa 178§, 179§

Syrjälä, Marjaana

 

Tamminen, Lilja

 

Vepsä, Sinikka

 

Muut

Hölttä, Tapio

metroliikennejohtaja

Judström, Yrjö

hallintojohtaja

Lehmuskoski, Ville

toimitusjohtaja

Lähdetie, Artturi

vs. yksikön johtaja

Maunuksela, Elina

viestintäpäällikkö

Puheenjohtaja

Rantanen, Tuomas

puheenjohtaja
177-178 §

Esittelijät

Ville Lehmuskoski

toimitusjohtaja
177 §

Artturi Lähdetie

vs. yksikön johtaja
178 §

Yrjö Judström

hallintojohtaja
179 §

Pöytäkirjanpitäjä

Yrjö Judström

hallintojohtaja
177-179 §

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1400

Toinen linja 7 A

+358 9 310 1071

0201256-6

FI3280001301351509

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

hkl@hel.fi

www.hkl.fi

+358 9 310 35051

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

19/2015

 

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL)

 

 

 

 

 

 

20.10.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

§

Asia

 

177

Tj/1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

178

Infraj/1

Kaupunkipyöräjärjestelmän hankinta

179

Haj/1

Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1400

Toinen linja 7 A

+358 9 310 1071

0201256-6

FI3280001301351509

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

hkl@hel.fi

www.hkl.fi

+358 9 310 35051

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

19/2015

(13)

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL)

 

 

 

 

Tj/1

 

20.10.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 177

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

Päätös

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) päätti todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Samalla liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) päätti valita pöytäkirjantarkastajiksi jäsenet Kälviän ja Kokkilan sekä varatarkastajiksi jäsenet Lehtisen ja Tammisen.

Merkittiin, että kokouksen alussa HKL:n uuden organisaation päällikkötason vastuuhenkilöt esittäytyivät johtokunnalle.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Ville Lehmuskoski

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Ville Lehmuskoski

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1400

Toinen linja 7 A

+358 9 310 1071

0201256-6

FI3280001301351509

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

hkl@hel.fi

www.hkl.fi

+358 9 310 35051

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

19/2015

(13)

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL)

 

 

 

 

Infraj/1

 

20.10.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 178

Kaupunkipyöräjärjestelmän hankinta

HEL 2014-003639 T 00 01 04 00

Päätös

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) päätti oikeuttaa liikennelaitoksen hankkimaan kaupunkipyöräjärjestelmän laitteineen ja ylläpitoineen kymmeneksi (10) vuodeksi kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneeltä konsortiolta Moventia & Smoove SAS (Clear Channel Suomi Oy sekä Helkama Velox Oy) yhteensä enintään 12.950.000 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa liikennelaitoksen tilaamaan hankintaan lisä- ja muutostöitä enintään kymmenellä (10) prosentilla hankinnan toimittajalle maksettavasta kokonaisarvosta eli 1.295.000 eurosta (ilman alv) niin, että hankinnan kokonaisarvo voi näin olla yhteensä enintään 14.245.000 euroa (ilman alv).

Johtokunta merkitsi tiedoksi, että kaupunkipyöräjärjestelmästä tullaan saamaan myös käyttömaksuja, jotka tulevat HKL:lle ja että hankesuunnitelmassa on arvioitu, että näiden käyttömaksujen kokonaismäärä tulisi olemaan 220 000 – 640 000 euroa (ilman alv) vuodessa.

Johtokunta päätti myös, että päätöksen mukaisen sopimuksen tekeminen edellyttää vielä, että HKL varmistaa, että hankkeelle saadaan riittävä budjettirahoitus vuodesta 2016 alkaen.

Käsittely

Esittelijän lisäsi päätösehdotuksen viimeiseksi kappaleeksi seuraavan uuden kappaleen: "Johtokunta päättää myös, että päätöksen mukaisen sopimuksen tekeminen edellyttää vielä, että HKL varmistaa, että hankkeelle saadaan riittävä budjettirahoitus vuodesta 2016 alkaen."

Esittelijä

yksikön johtaja

Juha Saarikoski

Lisätiedot

Samuli Mäkinen, projekti-insinööri, puhelin: 310 35753

samuli.makinen(a)hel.fi

Artturi Lähdetie, kehittämispäällikkö, puhelin: 310 35245

artturi.lahdetie(a)hel.fi

Ville Lehmuskoski, toimitusjohtaja, puhelin: 310 35091

ville.lehmuskoski(a)hel.fi

Liitteet

1

44H14 Kaupunkipyörät_tarjousten_vertailutaulukko.pdf

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, HKL-liikelaitoksen johtokunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjoajat

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, HKL-liikelaitoksen johtokunta
Liite 1

Päätösehdotus

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) päättää oikeuttaa liikennelaitoksen hankkimaan kaupunkipyöräjärjestelmän laitteineen ja ylläpitoineen kymmeneksi (10) vuodeksi kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneeltä konsortiolta Moventia & Smoove SAS (Clear Channel Suomi Oy sekä Helkama Velox Oy) yhteensä enintään 12.950.000 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Lisäksi johtokunta päättää oikeuttaa liikennelaitoksen tilaamaan hankintaan lisä- ja muutostöitä enintään kymmenellä (10) prosentilla hankinnan toimittajalle maksettavasta kokonaisarvosta eli 1.295.000 eurosta (ilman alv) niin, että hankinnan kokonaisarvo voi näin olla yhteensä enintään 14.245.000 euroa (ilman alv).

Johtokunta merkitsee tiedoksi, että kaupunkipyöräjärjestelmästä tullaan saamaan myös käyttömaksuja, jotka tulevat HKL:lle ja että hankesuunnitelmassa on arvioitu, että näiden käyttömaksujen kokonaismäärä tulisi olemaan 220 000 – 640 000 euroa (ilman alv) vuodessa.

Esittelijän perustelut

Hankinta perustuu tarjouskilpailuun 44H/14, jossa konsortion Moventia & Smoove SAS (Clear Channel Suomi Oy sekä Helkama Velox Oy) tarjous oli kokonaistaloudellisesti edullisin.

Hankinnan kulku

Liikennelaitoksen johtokunta on hyväksynyt kaupunkipyöräjärjestelmän hankesuunnitelman 11.9.2014 niin, että ko. järjestelmän ja ylläpidon ennakoitu kokonaisarvo kymmeneksi (10) vuodeksi on yhteensä 20.000.000,00 euroa ilman arvonlisäveroa.

HKL on käynnistänyt kaupunkipyöräjärjestelmän hankinnan hankesuunnitelman mukaisesti ja hankinta on edennyt seuraavassa kuvatulla tavalla.

29.10.2014 pidettiin vapaa tiedotustilaisuus kiinnostuneille tarjoajille.

Hankintailmoitus on julkaistu Hilma-ilmoituskanavassa 19.11.2014 numerolla 2014–029079. Hankintamenettelynä on käytetty neuvottelumenettelyä. Osallistumishakemuksia saapui yhteensä seitsemän (7) kappaletta. Osallistumishakemukset avattiin 10.12.2014.

HKL käsitteli osallistumishakemukset ja valitsi osallistumispyynnön periaatteiden mukaisesti alustavaan tarjouskilpailuun viisi (5) valintaperusteet parhaiten täyttävää kaupunkipyöräjärjestelmän toimittajaa jotka olivat

-        Clear Channel Suomi Oy

-        Gobike A/S

-        Nevia Oy

-        Moventia & Smoove SAS (konsortio)

-        Tracetel SA, Suomen kaupunkiautot Oy, Unicom Consulting Oy (konsortio).

HKL lähetti em. yrityksille neuvottelukutsut sekä alustavan tarjouspyynnön (44H/14) liitteineen. Tarjouspyynnössä pyydettiin alustavia tarjouksia 8.6.2015 mennessä.

Hankintayksikkö vastaanotti hyväksytysti alustavan tarjouksen seuraavilta yrityksiltä:

-        Gobike A/S

-        Nevia Oy

-        Moventia & Smoove SAS (konsortio)

-        Tracetel SA, Suomen kaupunkiautot Oy, Unicom Consulting Oy (konsortio)

Hyväksyttyjen osallistujien kesken käytiin kahdet neuvottelut kunkin kanssa, alustavien tarjousten pohjalta, lopullisen tarjouspyynnön täydentämiseksi. Jokaisen tarjoajan kanssa pidettiin yksi kolmen tunnin neuvottelu kesäkuussa 5.- 7.6.2015 ja toinen kahden tunnin neuvottelu elokuussa 15.–17.8.2015.

Neuvotteluvaiheen jälkeen edellä mainituille neljälle (4) yritykselle ja konsortiolle lähetettiin lopullinen tarjouspyyntö. Tarjousaikaa pidennettiin tarjoajien pyynnöstä kahdella viikolla ja kysymysten esittämiseen annettiin viikko lisäaikaa. Hankintayksikkö vastaanotti 28.9.2015 kolme (3) lopullista tarjousta seuraavilta yrityksiltä tai konsortioilta

-        Nevia Oy (alihankkijana Nextbike GmbH)

-        Moventia & Smoove SAS (konsortio, jonka lopullisessa tarjouksessa mukana myös Clear Channel Suomi Oy sekä Helkama Velox Oy)

-        Tracetel SA, Suomen kaupunkiautot Oy, Unicom Consulting Oy (konsortio)

Tarjousten tarjouspyynnön kelpoisuusehtojen tarkistuksen yhteydessä todettiin, että kaikki saapuneet tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Toimittajan valintaperusteet

Tarjoukset, vertailtiin tarjouspyynnön mukaisesti käyttäen ratkaisuperusteena kokonaistaloudellista edullisuutta seuraavasti:

Sadasta pisteestä annettiin hinnasta enintään 60 ja laadusta enintään 40. Vertailussa halvin tarjous sai 60 pistettä. Muut tarjoukset pisteytettiin kaavalla: halvin hinta / vertailtava hinta x 60.

Laatu, enintään 40 pistettä pisteytettiin käyttäjätestauksen sekä laatupisteytyslomakkeen perusteella. Saatuja laatupisteitä verrattiin suhteellisesti suurimpiin laatupisteisiin.

Tarjoajan hinta- ja laatupisteet laskettiin yhteen ja lopullinen vertailu tarjoajien kesken tehtiin kunkin tarjoajan saaman kokonaispistemäärän perusteella.

Tarjoajat saivat vertailupisteitä seuraavasti:

Tarjoaja

Hinta

Laatu

Moventia & Smoove SAS (konsortio)

60,00

39,59

Nevia Oy 

44,43

38,09

Tracetel SA, Suomen kaupunkiautot Oy, Unicom Consulting Oy (konsortio)

38,85

40,00

 

 

Esittelijä

yksikön johtaja

Juha Saarikoski

Lisätiedot

Samuli Mäkinen, projekti-insinööri, puhelin: 310 35753

samuli.makinen(a)hel.fi

Artturi Lähdetie, kehittämispäällikkö, puhelin: 310 35245

artturi.lahdetie(a)hel.fi

Ville Lehmuskoski, toimitusjohtaja, puhelin: 310 35091

ville.lehmuskoski(a)hel.fi

Liitteet

1

44H14 Kaupunkipyörät_tarjousten_vertailutaulukko.pdf

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, HKL-liikelaitoksen johtokunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjoajat

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, HKL-liikelaitoksen johtokunta
Liite 1

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1400

Toinen linja 7 A

+358 9 310 1071

0201256-6

FI3280001301351509

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

hkl@hel.fi

www.hkl.fi

+358 9 310 35051

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

19/2015

(13)

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL)

 

 

 

 

Haj/1

 

20.10.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 179

Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano

Päätös

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.

Esittelijä

hallintojohtaja

Yrjö Judström

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

hallintojohtaja

Yrjö Judström

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1400

Toinen linja 7 A

+358 9 310 1071

0201256-6

FI3280001301351509

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

hkl@hel.fi

www.hkl.fi

+358 9 310 35051

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

19/2015

(13)

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL)

 

 

 

 

 

 

20.10.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

MUUTOKSENHAKUOHJEET

1

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 177 ja 179 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §

2

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Pöytäkirjan 178 §.

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto)

 

(09) 310 13701 (Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi)

 

(09) 310 13702 (Rakennus- ja ympäristötoimi)

 

(09) 310 13703 (Sivistystoimi)

 

(09) 310 13704 (Sosiaali- ja terveystoimi)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

-        hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu

-        miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi

-        millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:

Radanrakentajantie 5

 

00520 HELSINKI

Sähköpostiosoite:

markkinaoikeus@oikeus.fi

Faksinumero:

029 56 43314

Käyntiosoite:

Radanrakentajantie 5

Puhelinnumero:

029 56 43300

 

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

-        päätös, johon haetaan muutosta

-        miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi

-        perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

-        päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä

-        todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta

-        asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle

Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto)

 

(09) 310 13701 (Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi)

 

(09) 310 13702 (Rakennus- ja ympäristötoimi)

 

(09) 310 13703 (Sivistystoimi)

 

(09) 310 13704 (Sosiaali- ja terveystoimi)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 244 euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.


 

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL)

 

 

 

Tuomas Rantanen

puheenjohtaja

 

 

 

 

Minna Kivioja

pöytäkirjanpitäjä

 

 

Pöytäkirja tarkastettu

 

 

 

Ari Lehtinen

Lilja Tamminen

 

Asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu.

 

Pöytäkirja on pidetty yleisesti nähtävänä Helsingin kaupungin kirjaamossa (Pohjoisesplanadi 11-13) 13.11.2015.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1400

Toinen linja 7 A

+358 9 310 1071

0201256-6

FI3280001301351509

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

hkl@hel.fi

www.hkl.fi

+358 9 310 35051

 

FI02012566