Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

21/2015

1 (1)

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL)

 

 

 

 

Haj/1

 

24.11.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 202

HKL:n tarvitsemien vartiointipalveluiden jatkohankinta

HEL 2013-000830 T 02 08 02 01

Päätös

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) päätti panna asian pöydälle.

Esittelijä

hallintojohtaja

Yrjö Judström

Lisätiedot

Jyri Kaisla, turvallisuuspäällikkö, puhelin: 310 35405

jyri.kaisla(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, HKL-liikelaitoksen johtokunta

Päätösehdotus

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) päättää oikeuttaa liikennelaitoksen jatkamaan HKL:n kiinteistöjen, metron, raitioliikenteen ja Suomenlinnan liikenteen terminaalien vartiointipalveluiden toimittamisesta vartiointipalveluiden toimittamisesta Helsingin kaupungin Palvelut Oy:n (entinen Palmia -liikelaitos) kanssa tehtyä yhteistyösopimusta kaudelle 1.11.2017 - 31.12.2020 niin, että vartiointipalveluiden kokonaishinta jatkokaudella on enintään 21.932.804 euron (ilman alv).

HKL:n vartiointipalvelusopimus Helsingin kaupungin Palvelut Oy:n kanssa tulee käsittämään länsimetron liikenteen alkaessa myös koko länsimetron osuuden vartiointipalvelut sillä tavoin kuin sopimuksessa on tarkemmin määritelty.

HKL tulee tekemään vartiointipalveluiden jatkohankintaa koskevan sopimuksen Helsingin kaupungin Palvelut Oy:n kanssa ehdolla, että HKL:n ja Länsimetro Oy:n välinen yhteistyösopimus länsimetron (rata ja kiinteistöt) kunnossapidosta, ylläpidosta ja huollosta tehdään alkuvuodesta 2016.

Esittelijän perustelut

HKL on tehnyt Helsingin kaupungin Palvelut Oy:n (Palvelut Oy) kanssa nykyisin voimassa olevan vartiointipalvelusopimuksen (Sopimus) 1.11.2017 asti niin, että Sopimus käsittää vartiointi- ja järjestyksenvalvontapalvelut HKL:n tarpeiden mukaan sekä metro- että raitioliikenteessä, lisäksi Sopimus kattaa HKL:n kiinteistöjen (varikot, Suomenlinnan liikenteen terminaalit ja muut terminaalit yms.) vartiointipalvelutarpeet.

HKL on hankkinut vartiointipalvelut Palvelut Oy:ltä in-house -hankintana, kun Palvelut Oy:n kokonaisliikevaihdosta alle 10 % suuntautuu Helsingin kaupungin toimintojen ulkopuolelle.

Vartiointipalveluiden hankinnasta tehty yhteistyösopimus Palvelut Oy:n kanssa on perusteltu, kun Palvelut Oy on kilpailukykyisellä hinnalla sitoutunut toimittamaan HKL:n tarpeelliset vartiointipalvelut ja samalla sitoutunut kehittämään toimituskonseptia sekä reagoimaan proaktiivisesti erityisesti länsimetron liikenteen käynnistymisestä aiheutuviin muuttuviin tarpeisiin.

HKL on neuvotellut vuoden 2015 alusta alkaen Palvelut Oy:n kanssa mahdollisuudesta jatkaa voimassa olevaa sopimusjärjestelyä niin, että hintoja alennetaan ja samalla siirrytään nykyisestä kustannusperusteisesta sopimusmallista perinteisiin sopimushintoihin.

Länsimetron käynnistymisestä aiheutuva variointipalveluiden tarpeen lisääntyminen

Länsimetron vartiointipalvelut alkavat jo alkuvuonna 2016 sitä mukaa, kun metroasemat siirtyvät urakoitsijalta tilaajan hallintaan jo ennen metroliikenteen käynnistymistä.

Metroliikenteen käynnistymiseen asti länsimetron vartiointi hoidetaan piirivartiointina HKL:n määrittämän tarpeen mukaan.

HKL tulee tekemään Länsimetro Oy:n kanssa sopimuksen kaikista länsimetron metrorataan ja kiinteistöihin liittyvistä huolto- ja kunnossapitotehtävistä. Tämä HKL/Länsimetro Oy -yhteistyösopimuksen valmistelu on etenemässä ja siitä annetaan johtokunnalle katsaus kokouksessa 16.12.2015. Tarkoitus on, että HKL/Länsimetro Oy -yhteistyösopimuksen valmistelu etenee niin, että se sopimus hyväksyttäisiin ja tehtäisiin alkutalvesta 2016.

Keskeisenä perusteluna HKL:n esitykselle jatkaa Palvelut Oy:n kanssa voimassa olevaa Sopimusta vartiointipalveluiden toimittamisesta HKL:n tarpeisiin vielä vuoden 2020 loppuun saakka, on, että nyt halutaan varmistaa, että myös länsimetron tarvitsemat vartiointipalvelut voidaan joustavasti toteuttaa vaiheittain ja siinä aikataulussa, jossa länsimetro otetaan liikenteeseen. HKL pitää perusteltuna, että in-house -hankintaa Palvelut Oy:ltä jatketaan nykyisen 31.10.2016 päättyvän sopimuskauden jälkeen vielä kolme (3) vuotta.

Länsimetrosta aiheutuva laskennallinen lisäys HKL:n vartiointipalvelutarpeisiin on noin 70 henkilötyövuotta sen jälkeen, kun länsimetron metroliikenne on koko vuoden käynnissä. Sekä vartiointipalveluiden määrä että vartiointipalveluiden palveluhinnat lisääntyvät näin merkittävästi seuraavasti:

-        Laskelma perustuu kaupunginhallituksen päätöksen 397 § 8.4.2013 solmitun sopimuksen toteutuneeseen kustannukseen joka ajalta 1.11.2014–31.10.2015 oli 124 189 tilattua tuntia (100htv) 4.074.205,00 euroa ilman arvonlisäveroa siten että toteutuneeseen summan lisätään Länsimetron laskennallinen vaikutus, joka on 70htv.

Jakso

Vartioinnin kokonaistuntimäärä

Vartioinnin sopimushinta / 12 kk, euroa (alv 0 %)

Huom.

1.11.2015 – 31.10.2016

124.189

3.961.657

Länsimetron liikenne ei ole vielä alkanut

1.11.2016 – 31.10.2017

138.667 

4.423.850

Länsimetron liikenne alkaa 15.8.2016

1.11.2017 – 31.10.2018

211.121

6.926.149

Länsimetro liikenteessä koko vuoden

1.11.2018 – 31.10.2019

211.121

6.926.149

Länsimetro liikenteessä koko vuoden

1.11.2019 – 31.12.202

246.308

8.080.507

Länsimetro liikenteessä koko vuoden / sopimusjakso vuoden loppuun yht. 14 kk

 

 

Sopimus Palvelut Oy:n kanssa tehdään ehdolla, että HKL/Länsimetro Oy -yhteistyösopimus toteutuu suunnitellulla tavalla. 

Sopimuskonseptin muuttaminen kustannusperusteisesta sopimuksesta kiinteähintaiseksi sopimukseksi

Nykyisen sopimuksen muuttaminen uuteen sopimuskonseptiin on toteutettu seuraavasti:

-        Sopimuksen hinnoittelun perusteita muutetaan vaiheittain siten, että nykyisen sopimusmallin open book -hinnoittelu muutetaan sopimusmalliksi, joka perustuu kiinteään hinnoitteluun ja lisätilauksiin. Konsepti muuttuu siis vastaamaan mallia, jota tullaan noudattamaan Sopimuksen päättymisen jälkeisessä kilpailutuksessa.

-        Sopimus muuttuu 1.11.2017 alkaen kiinteähintaiseksi. Hinta muodostuu sopimusvuoden 1.11.2016 – 31.10.2017 sopijapuolten yhdessä tarkastamasta toteumasta. Toteuman laskentaperusteet on yhteisesti sovittu uuden sopimuskonseptin mukaisella sopimuksella. Toteuman laskennasta käy ilmi tehdyn työn jakauma työtunneittain ja niistä maksettuina tuntihintoina.

-        Hinnoittelun kokonaismuutos ja palveluhintojen alentaminen tarkoittaa, että 1.1.2017 lukien Palmian hoitopalkkio alenee 10,2 %:sta 7,7 %:iin, mikäli Länsimetrolle tuotettu palvelu on vakiintunut. Sen jälkeen tuntihintoja vähennetään yhdellä (1) prosenttiyksiköllä 1.11.2018 lukien, ja uusi kokonaishinta lasketaan tilattujen tuntimäärien perusteella. Myös 1.11.2019 lukien tuntihintoja vähennetään yhdellä (1) prosenttiyksiköllä, ja uusi kokonaishinta lasketaan tilattujen tuntimäärien perusteella.

Esittelijä

hallintojohtaja

Yrjö Judström

Lisätiedot

Jyri Kaisla, turvallisuuspäällikkö, puhelin: 310 35405

jyri.kaisla(a)hel.fi

Otteet

Ote

 

Hankinta

 

Turvallisuuspäällikkö

 

Helsingin kaupungin Palvelut Oy

 

Päätöshistoria

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) 27.03.2014 § 55

HEL 2013-000830 T 02 08 02 01

Päätös

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päätti merkitä tiedoksi asiasta saadun informaation.

12.09.2013 Ehdotuksen mukaan

07.03.2013 Ehdotuksen mukaan

06.02.2013 Palautettiin

Esittelijä

toimitusjohtaja

Matti Lahdenranta

Lisätiedot

Jyri Kaisla, turvallisuuspäällikkö, puhelin: 310 35405

jyri.kaisla(a)hel.fi

 

Kaupunginhallitus 08.04.2013 § 397

HEL 2013-000830 T 02 08 02 01

Päätös

Kaupunginhallitus päätti oikeuttaa liikennelaitos -liikennelaitoksen (HKL) neuvottelemaan ja tekemään Palmia -liikelaitoksen kanssa yhteistyösopimuksen open book - periaatteella HKL:n tarvitsemien HKL:n kiinteistöjen, metron, juna-asemien, Suomenlinnan liikenteen terminaalien sekä raitioliikenteen turvapalveluiden toimittamisesta kaudelle 1.11.2013 – 31.10.2017 niin, että ensimmäisen vuoden 1.11.2013 – 31.10.2014 kokonaiskustannukset (vuoden 2013 hintataso) ovat enintään 4.225.000 euroa. Laituriovien asennusvaiheen ja Länsimetron käyttöönoton edellyttämät palvelutarpeen lisäykset tuodaan erikseen johtokunnan päätettäviksi.

Käsittely

08.04.2013 Ehdotuksen mukaan äänestyksin

Vastaehdotus:
Juha Hakola: Kaupunginhallitus päättää, että hankinta kilpailutetaan Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunnan päätöksessä 7.3.2013 § 36 esitetyllä perusteella.

Tarjousvertailu tulee tehdä niin, että hinnan osuus pisteytyksessä on 75% ja laadun osuus 25 %. Tarjousten arviointiperusteet ja pisteytyksen yksityiskohdat on vielä tarkennettava. Lisäksi hankintaan on lisättävä kuvaus sopimuksen aikaisesta laadun seurannasta, kehityksestä ja mahdollisista laatukannustimista ja palvelukuvaukset on vielä viimeisteltävä ajalle 2013 - 2015.

Kannattajat: Lasse Männistö

 

Äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan

EI-ehdotus: Kaupunginhallitus päättää, että hankinta kilpailutetaan Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunnan päätöksessä 7.3.2013 § 36 esitetyllä perusteella.

Tarjousvertailu tulee tehdä niin, että hinnan osuus pisteytyksessä on 75% ja laadun osuus 25 %. Tarjousten arviointiperusteet ja pisteytyksen yksityiskohdat on vielä tarkennettava. Lisäksi hankintaan on lisättävä kuvaus sopimuksen aikaisesta laadun seurannasta, kehityksestä ja mahdollisista laatukannustimista ja palvelukuvaukset on vielä viimeisteltävä ajalle 2013 - 2015.

Jaa-äänet: 8
Jorma Bergholm, Emma Kari, Tuuli Kousa, Hannu Oskala, Osku Pajamäki, Erkki Perälä, Sirpa Puhakka, Tarja Tenkula

Ei-äänet: 7
Juha Hakola, Jussi Halla-aho, Arja Karhuvaara, Lasse Männistö, Marcus Rantala, Tatu Rauhamäki, Laura Rissanen

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Äänin 8 - 7 kaupunginhallitus hyväksyi esittelijän ehdotuksen.

 

Juha Hakola, Jussi Halla-aho, Arja Karhuvaara, Lasse Männistö, Marcus Rantala, Tatu Rauhamäki ja Laura Rissanen jättivät päätökseen jäsen Hakolan vastaehdotuksen mukaisen eriävän mielipiteen.

25.03.2013 Pöydälle

18.03.2013 Pöydälle

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Pekka Sauri

Lisätiedot

Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035

kristiina.matikainen(a)hel.fi

 

Kaupunginjohtaja/J 23.01.2013 § 11

HEL 2013-000830 T 02 08 02 01

Päätös

Kaupunginjohtaja päätti johtajistokäsittelyssä kehottaa liikennelaitos -liikelaitosta jatkamaan Palmia -liikelaitoksen kanssa neuvotteluja metroliikenteen vartioinnin hankinnasta.

Päätöksen perustelut

Metroliikenteen vartioinnin nykyinen sopimus on solmittu Securitas Oy:n kanssa. Sopimus on voimassa 1.11.2008 - 31.10.2013.

Nykyisessä vartiointikonseptissa osalla asemista on asemavartija/järjestyksenvalvoja ja junissa kiertää lain mukaisia järjestyksenvalvontapartioita. Asemavartija opastaa ja avustaa matkustajia, toimii ensi vasteena tarkistaen teknillisiä hälytyksiä ja tarvittaessa pitää yllä järjestystä. Asemavartija myös varmistaa aseman avauksen ja sulkemisen sekä tekee liikennehenkilökunnan pyynnöstä junatarkistuksia, esimerkiksi junan tyhjentämisen pääteasemilla. Tällä hetkellä Securitas Oy:n metrovartiointi työllistää noin 100 henkilötyövuotta.

Uusi sopimus on tarkoitus tehdä vähintään ajalle 1.11.2013 – 31.10.2017. Uuden sopimuksen voimassaoloaikana liikenne laajenee Länsimetroon 1.1.2016 ja vuoden 2016 aikana siirrytään metron automaattiajoon. Muutosten johdosta vartiointikonseptia on tarpeen muuttaa.

Uuden sopimuskauden alusta vartioinnin konseptia uudistetaan lisäämällä henkilökunnan läsnäoloa ja näkyvyyttä. Uudella turvallisuusvalvontajärjestelyllä pyritään luomaan nykyistä enemmän turvallisuudentunnetta metroon.

Asemavartijat ovat edelleen järjestyksenvalvojia, mutta heidän profiiliaan muutetaan asiakaspalvelun suuntaan. Virkapuku muuttuu haalareista asiakaspalveluvirkapuvuksi. Uudella sopimuskaudella noin 60 % henkilötyövuosista tehtäisiin asemavalvojatehtävissä. Junapartiot olisivat edelleen järjestyslain mukaisia järjestyksenvalvojia.

Vuoden 2015 aikana alkava laituriovien asennus metroasemille muuttaa nykytilannetta siten, että junat lyhenevät kahden vaunuparin mittaiseksi ja vuoroväli lyhenee. Samalla joudutaan kulloinkin työn alla olevilla asemilla ajamaan yhdeltä laiturilta molempiin suuntiin, jolloin tarvittaneen lisähenkilökuntaa opastamaan matkustajia näillä asemilla. Erityisesti tämän vaiheen tarvitsemien lisäresurssien arvioiminen on vaikeaa.

Automaattiajoon siirryttäessä asemilla olevaa liikennehenkilökuntaa tullaan kutsumaan junavalvojiksi. Halukkaille metrojunan kuljettajille osoitetaan mm. liikenteen hoitoon liittyviä tehtäviä metroasemilla. Automaattiajossa junissa ei normaalitilanteessa tarvita liikennehenkilökuntaa, mutta mahdollisten teknisten häiriöiden tai muiden poikkeustilanteiden vuoksi on varauduttava junien käsiajoon tai siirtämiseen varikolle. Junavalvojien on siten oltava päteviä kuljettamaan tarvittaessa metrojunaa.

Automaattiajoon siirryttäessä nykyinen kuljettajamäärä ei riitä, vaan junavalvojia tulee kouluttaa lisää mm. asemavalvojista. Kaikkien junavalvojien on suunniteltu tulevan HKL:n palvelukseen. Länsimetron automaattiajovaiheessa junavalvojien työpanos tulee olemaan noin 100 henkilötyövuotta.

Tämän lisäksi järjestyksenvalvojastatuksella olevia vartiointiliikkeen palveluksessa olevia vartijoita tullaan työllistämään noin 40 henkilötyövuoden verran.

Siirryttäessä automaattiajoon asemilla olevien henkilöiden osaamista on muutettava selkeästi liikenteen hoidon suuntaan ja heillä tulee olla metroliikenteen hoidon ja junan ajon mahdollistava pätevyys. Tästä henkilöstöstä suurin osa saataneen HKL:n sisältä. Muutos pienentää vartioinnin toimeksiantoon sisältyvän työmäärän järjestyslain mukaista järjestyksenvalvontaa hoitaviin liikkuviin junapartioihin, minkä huomioon ottaminen voi olla toimittajille vaikeaa toimeksiannon kustannusten arvioinnissa.

Edellä mainittujen eri muutosten vuoksi uuteen vartiointisopimukseen sisältyvä työmäärä vaihtelee sopimuskauden aikana riippuen siitä, mikä automaattimetron toteutusvaihe kulloinkin on menossa. Haluttu konseptin muutos edellyttää myös vartioinnin hoitavalta yritykseltä osallistumista ja sitoutumista kehitystyöhön sekä tarvittaessa toiminnan muuttamista kulloisiakin olosuhteita vastaaviksi.

Edellä sanotun vuoksi HKL on alustavasti neuvotellut Palmian kanssa siitä, että koko automatisoinnin loppuvaiheen ja Länsimetron käyttöönottovaiheen aikana palvelut ostettaisiin suorahankintana Palmialta. Koska eri vaiheiden tarkkoja suoritemääriä ja eri vaiheiden kestoja on varsin vaikea ennakoida tarkkaan, on suorahankinta Palmialta perusteltua.

Esittelijä toteaa, että sopimuksen tekeminen kaupungin oman palveluntuottajan kanssa on perusteltua kyseisessä muutostilanteessa. Palmialla on tarvittava turva-alan asiantuntemus ja toiminnalliset edellytykset operatiivisten muutosten edellyttämään joustavaan toimintaan.

Toimitusjohtaja Matti Lahdenranta ja toimitusjohtaja Antti Värtelä selostavat asiaa.

Lisätiedot

Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035

kristiina.matikainen(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1400

Toinen linja 7 A

+358 9 310 1071

0201256-6

FI3280001301351509

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

hkl@hel.fi

www.hkl.fi

+358 9 310 35090

 

FI02012566