Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 2/2016 | 1 (1) |
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
| Tj/4 | |
| 27.01.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 9
Liikelaitoksen sitovien toiminnallisten tavoitteiden toteutuminen vuonna 2015
HEL 2016-000559 T 02 02 01
Päätös
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päätti merkitä tiedoksi HKL:n sitovien tavoitteiden toteutumisen vuonna 2015 ja lähettää sen tiedoksi kaupunginkansliaan.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Ari Päivärinta, taloussuunnittelupäällikkö, puhelin: 310 78433
ari.paivarinta(a)hel.fi
Ville Lehmuskoski, toimitusjohtaja, puhelin: 310 35091
ville.lehmuskoski(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
Yleistä
Kaupunginhallituksen vahvistamien vuoden 2015 talousarvion noudattamisohjeiden mukaan lauta- tai johtokunnan on annettava selvitys laitoksen toteutumatta jääneistä sitovista tavoitteista siten, että selvitykset voidaan käsitellä kaupunginvaltuustossa ennen tilinpäätöksen allekirjoittamista kaupunginhallituksessa.
Vuoden 2015 talousarviossa HKL:n sitovat toiminnalliset tavoitteet olivat:
Tilikauden tulos vähintään nolla.
Raitio- ja metroliikenteen asiakastyytyväisyys vähintään vuoden 2013 tasolla (Raitio 2013: 3,96; metro 2013: 3,99).
Raitioliikenteen luotettavuus 99,85 % (2013: 99,87) ja metroliikenteen 99,96 % (2013: 99,96).
Metroasemat ovat siistit ja odottamisolosuhteet raitiovaunupysäkeillä ovat hyvät, tavoite 3,72 (2013: 3,70).
HKL:n on saavuttamassa kuudesta (6) sitovasta tavoitteesta viisi (5). Ainoastaan raitioliikenteen luotettavuustavoite jäi hieman tavoitteesta.
Tilikauden tulosta koskeva tavoite
HKL saavuttaa tulostavoitteen. Tilikauden taloudellinen tulos tulee olemaan budjetoitua parempi. Lopullinen tulos selviää, kun HKL:n tilinpäätös valmistuu helmikuussa 2016.
Asiakastyytyväisyyttä koskeva tavoite
Asiakastyytyväisyystavoite saavutettiin sekä raitioliikenteessä että metroliikenteessä.
Raitioliikenteessä asiakastyytyväisyys oli 4,02, kun tavoite oli 3,96. Suurimpina syinä asiakastyytyväisyyden paranemiseen olivat panostaminen kuljettajien asiakaspalvelu- ja ajotapakoulutukseen sekä matalalattiaisen kaluston lisääminen ja kaluston siisteys.
Metroliikenteessä asiakastyytyväisyys oli 4,21, kun tavoite oli 3,99. Paranemista tapahtui melko tasaisesti kaikissa mitatuissa osatekijöissä.
Liikenteen luotettavuutta koskeva tavoite
Luotettavuustavoite saavutettiin metroliikenteessä, mutta raitioliikenteessä tavoitteesta jäätiin hieman.
Metroliikenteessä lähdöistä ajettiin 99,98% eli tavoite ylittyi. Luotettavuudessa saavutettiin metron historia korkein arvo.
Metroliikenteessä 0,01 prosenttiyksikön ajamattomuus tarkoittaa, että lähtöjä jää ajamatta 17 kpl.
Raitioliikenteessä luotettavuus oli 99,78 %, kun tavoitteeksi oli asetettu 99,85 %. Luotettavuus laski edellisestä vuodesta. Tavoite saavutettiin kuukausitasolla kuutena kuukautena. Suurimpina syinä luotettavuuden heikkenemiseen oli kesäkauden kuljettajapula, mikä johtui oletettua suuremmasta poistumasta sekä normaalia lyhyemmän kesäaikataulukauden aiheuttamasta haasteesta lomasuunnitteluun.
Raitioliikenteessä 0,01 prosenttiyksikön ajamattomuus tarkoittaa, että ajamatta jää 90 kpl lähtöjä. Raitioliikenteen luotettavuuden jääminen 99,78 %:in tavoitteeksi asetetun 99,85 %:n sijasta tarkoittaa, että ajamatta jäi yhteensä noin 630 lähtöä verrattuna tavoitteena olevaan luotettavuustasoon.
Asemien ja pysäkkien siisteyttä koskeva tavoite
Asetettu tavoite saavutettiin. Tulos oli 3,82 vuonna 2015, kun tavoite oli 3,72.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Ari Päivärinta, taloussuunnittelupäällikkö, puhelin: 310 78433
ari.paivarinta(a)hel.fi
Ville Lehmuskoski, toimitusjohtaja, puhelin: 310 35091
ville.lehmuskoski(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | +358 9 310 | 0201256-6 | FI3280001301351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
ville.lehmuskoski@hel.fi | www.hkl.fi | +358 9 310 35090 |
| FI02012566 |
|
| |||