Helsingin kaupunki | Esityslista | 2/2017 |
|
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
|
| |
| 29.06.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
Liikenneliikelaitoksen johtokunta
ESITYSLISTA
2 - 2017
|
|
KOKOUSKUTSU |
|
|
|
Kokousaika | Torstai 29.06.2017 klo 8:30 |
Kokouspaikka | Toinen linja 7, 4. krs. nh. Kuljettaja |
Käsitellään | Tällä esityslistalla mainitut asiat |
|
|
| Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
|
|
|
Asia |
| Sivu |
1 | Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta | 1 |
2 | Tilannekatsaus HKL:n valmistautumisesta länsimetron käyttöönottoon | 2 |
3 | Neuvottelujen jatkaminen Bombardier Transportation Finland Oy:n kanssa koskien Variotram-raitiovaunujen hankintasopimusten sekä muutos- ja yhteistyösopimuksen purkamista yhteisymmärryksessä | 4 |
4 | HKL:n kehitysohjelmien esittely | 5 |
5 | HKL:n toimivalta, pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen järjestämisvastuut ja –roolit | 6 |
6 | Raide-Jokeri-projektin suunnittelusta vastaavan konsortion valinta | 7 |
7 | Raide-Jokeri –hankkeen projektitoimistoa varten tarpeellisten tilojen vuokraaminen pitkäaikaisella vuokrasopimuksella | 13 |
8 | M300-metrojunayksiköiden 302 ja 303 kolarikorjausten hankinta | 16 |
9 | Pohjoismaiden investointipankilta otetun lainan koron tarkistaminen | 18 |
10 | Yhteistyösopimuksen tekeminen Helsingin joukkoliikenteen pysäkkikatoksista | 20 |
11 | Ilmoitusasiat ja johtokunnan esille ottamat asiat | 26 |
12 | Liikenneliikelaitoksella tehtyjen päätösten seuraaminen | 28 |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | 3101071 |
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
|
|
|
|
|
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 2/2017 | 1 (28) |
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/1 | |
| 29.06.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
1
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätösehdotus
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päättää todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Samalla liikenneliikelaitoksen johtokunta päättää valita pöytäkirjantarkastajiksi jäsenet ja sekä varatarkastajiksi jäsenet ja .
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ville Lehmuskoski
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | 3101071 |
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
|
|
|
|
|
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 2/2017 | 1 (28) |
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/2 | |
| 29.06.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
2
Tilannekatsaus HKL:n valmistautumisesta länsimetron käyttöönottoon
HEL 2017-002258 T 08 00 02
Päätösehdotus
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päättää merkitä tiedoksi asiasta saamansa informaation.
Esittelijän perustelut
Länsimetron rakentamisesta vastaa Länsimetro Oy, joka on Espoon ja Helsingin kaupunkien omistama yhtiö. Länsimetron 1. vaihe (Ruoholahti – Matinkylä, 14 km) on viranomaistarkastusvaiheessa ja tämänhetkisen arvion mukaan metroliikenne voisi käynnistyä syyskuussa.
Länsimetron 2. vaiheen (Matinkylä – Kivenlahti, 7 km) rakennustöissä on käynnissä tunneleiden louhinta.
HKL ja Länsimetro Oy ovat 3.2.2017 tehneet sopimuksen Länsimetron metrojärjestelmän, -radan ja -asemien hallinnoinnista ja ylläpidosta niin, että
Länsimetro Oy luovuttaa koko Länsimetron HKL:lle hallintaan, vastuulle ja hoitoon, ja
HKL/Helsingin kaupunki ottaa huolehtiakseen koko länsimetron so. metrojärjestelmän, -radan sekä -asemien hallinnoinnin, ylläpidon, huollon ja valvonnan ja niihin liittyvän kehittämisen
Edellä tarkoitettu sopimusjärjestely perustuu HKL:n johtokunnan päätökseen 12.5.2016 (90 §) ja Länsimetro Oy:n ja Espoon vastaaviin päätöksiin. Käytännössä sopimusjärjestely tarkoittaa, että HKL hoitaa Länsimetroa lähtökohtaisesti samalla tavalla kuin Helsingin metroa, yhtenä pääkaupunkiseudun metrojärjestelmänä. Yhteistyösopimuksen mukaisten luovutusjärjestelyjen valmistelu on edennyt niin, että Länsimetro Oy luovuttaa länsimetron asemat ja metroradat HKL:n hoitoon, huoltoon ja vastuulle näillä näkymin elokuun aikana.
HKL:n ja HSL:n välinen metron liikennöintiä koskeva sopimus kattaa myös länsimetron liikennöinnin. HKL on hankkinut liikennöintiä varten 20 metrojunaa (M300-sarja), joilla pystytään hoitamaan myös 2. vaiheen liikenne. Ennen 2. vaiheen käyttöönottoa junamäärä mahdollistaa vanhempien M100- ja M200-junien peruskorjauksen.
HKL:n organisaatio on varautunut länsimetron liikenteen aloittamiseen 15.8.2016 ja valmius liikenteen aloittamiseen on hyvä. Viimeiset perehdytykset HKL:n henkilöstölle suoritetaan sen jälkeen, kun HKL on vastaanottanut radan ja asemat hoitoonsa.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Ville Lehmuskoski, toimitusjohtaja, puhelin: 310 35091
ville.lehmuskoski(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
Päätöshistoria
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) 07.03.2017 § 35
HEL 2017-002258 T 08 00 02
Päätös
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päätti merkitä tiedoksi asiasta saamansa informaation.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Ville Lehmuskoski, toimitusjohtaja, puhelin: 310 35091
ville.lehmuskoski(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | 3101071 |
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
|
|
|
|
|
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 2/2017 | 1 (28) |
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/3 | |
| 29.06.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
3
Neuvottelujen jatkaminen Bombardier Transportation Finland Oy:n kanssa koskien Variotram-raitiovaunujen hankintasopimusten sekä muutos- ja yhteistyösopimuksen purkamista yhteisymmärryksessä
HEL 2017-007638 T 03 01 01
Päätösehdotus
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päättää oikeuttaa HKL:n jatkamaan otsikkoasiassa Bombardier Transportation Finland Oy:n kanssa käytäviä neuvotteluja koskien yhteisymmärryksessä tapahtuvaa Variotram-raitiovaunujen hankintasopimusten ja muutos- ja yhteistyösopimuksen purkamista edellyttäen, että yhteisymmärrys purkamiseen liittyvien kompensaatiotoimitusten sisällöstä saavutetaan viimeistään viikolla 27/2017.
Esittelijän perustelut
Esittelijän perustelut ovat luettavissa liitteessä 1.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Yrjö Judström, hallintojohtaja, puhelin: 310 34986
yrjo.judstrom(a)hel.fi
Liitteet
1 | Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 17 k., JulkL 24 § 1 mom 20 k.) |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Otteet
Ote |
|
Hallintojohtaja |
|
Kalustopäällikkö |
|
Lakimies |
|
Projekti-insinööri |
|
Toimitusjohtaja |
|
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | 3101071 |
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
|
|
|
|
|
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 2/2017 | 1 (28) |
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/4 | |
| 29.06.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
4
HKL:n kehitysohjelmien esittely
HEL 2017-003581 T 00 01 01
Päätösehdotus
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päättää merkitä tiedoksi saamansa informaation.
Esittelijän perustelut
Selostus asiasta kokouksessa.
Esittelijä
yksikön johtaja
Karoliina Rajakallio
Lisätiedot
Karoliina Rajakallio, yksikön johtaja, puhelin: 310
karoliina.rajakallio(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätöshistoria
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) 23.05.2017 § 92
HEL 2017-003581 T 00 01 01
Päätös
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päätti merkitä tiedoksi asiasta saamansa informaation.
30.03.2017 Ehdotuksen mukaan
Esittelijä
yksikön johtaja
Karoliina Rajakallio
Lisätiedot
Markus Keisala, kehittämispäällikkö, puhelin: 310 35838
markus.keisala(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | 3101071 |
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
|
|
|
|
|
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 2/2017 | 1 (28) |
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/5 | |
| 29.06.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
5
HKL:n toimivalta, pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen järjestämisvastuut ja –roolit
HEL 2017-007563 T 08 00 00
Päätösehdotus
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päättää merkitä tiedoksi saamansa informaation.
Esittelijän perustelut
Selostus asiasta kokouksessa.
Esittelijä
yksikön johtaja
Karoliina Rajakallio
Lisätiedot
Karoliina Rajakallio, yksikön johtaja, puhelin: 310
karoliina.rajakallio(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | 3101071 |
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
|
|
|
|
|
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 2/2017 | 1 (28) |
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/6 | |
| 29.06.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
6
Raide-Jokeri-projektin suunnittelusta vastaavan konsortion valinta
HEL 2017-007065 T 02 08 02 00
Päätösehdotus
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päättää valita Raide-Jokeri-projektin suunnittelusta vastaavaksi osapuoleksi Ramboll Finland Oy:n, Sito Oy:n sekä VR Track Oy:n muodostaman konsortion.
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päättää edellä olevan mukaisesti oikeuttaa HKL:n tarpeellisten jatkoneuvottelujen jälkeen tekemään Raide-Jokeri-projektin suunnittelusta allianssimallin laskutusperiaatteita noudattavan toimeksiantosopimuksen Ramboll Finland Oy:n, Sito Oy:n ja VR-Track Oy:n muodostaman konsortion kanssa Raide-Jokeri-projektin toteuttajan valintaan asti.
Vielä johtokunta merkitsee tiedoksi, että kyseessä olevan hankintapäätöksen täytäntöönpano edellyttää, että Espoon kaupunki tekee asiassa Helsingin ja Espoon kaupunkien Raide-Jokeria koskevan yhteistyösopimuksen mukaisesti vastaavan sisältöisen päätöksen.
Esittelijän perustelut
Hankintailmoitus ja tarjoajien valinta
Raide-Jokeri-projektin hankesuunnitelma on hyväksytty Helsingin kaupunginvaltuustossa 15.6.2016 (§ 178) ja Espoon kaupunginvaltuustossa 13.6.2016 (§ 84).
Valtio osallistuu Raide-Jokerin kokonaiskustannuksiin tekemiensä päätösten mukaisesti 30 %:lla tai enintään 84 milj. eurolla.
Helsingin ja Espoon kaupunkien Raide-Jokerin suunnittelusta ja toteuttamisesta 9.2.2016 tekemän yhteistyösopimuksen perusteella Raide-Jokerin infrastruktuurin käytännön suunnittelusta ja toteuttamisesta vastuussa oleva HKL:n organisaatioon kuuluva Raide-Jokeri-projekti on käynnistänyt Raide-Jokerin suunnittelijatahon kilpailutuksen valtuustojen hyväksymän hankesuunnitelman mukaisesti ja hankinta on edennyt seuraavasti:
Hankinnasta on 13.3.2017 julkaistu hankintailmoitus (nro 2017-006558) sähköisessä ilmoituskanava Hilmassa. Hankinta on toteutettu eritysalojen hankintalain mukaisesti neuvottelumenettelynä. Hankinta sisältää Raide-Jokeri-projektiin liittyvien keskeisten suunnittelutehtävien johtamisen, toteuttamisen ja mahdolliset alihankinnat yhteistyössä tilaajan ja myöhemmin valittavien toteuttajien kanssa.
Raide-jokeri-projekti tullaan toteuttamaan yhtenä projektiallianssina. Allianssi muodostetaan toteuttajien valinnan jälkeen, jolloin tilaaja, suunnittelija ja toteuttaja käynnistävät yhdessä hankkeen kehitysvaiheen.
Hankintaa ei ole jaettu osiin, koska hankkeen riskien, aikataulun ja kustannusten hallinta muodostuisi erittäin vaikeaksi tämän laajuisessa hankkeessa.
Osallistumishakemuksia saatiin määräaikaan 10.4.2017 klo 12:00 mennessä yhteensä kolme (3) kappaletta seuraavilta ryhmittymiltä:
Täyskäsi: Destia Oy, A-Insinöörit Suunnittelu Oy, Saanio & Riekkola Oy, Finnmap Infra Oy, Sweco Rakennetekniikka Oy, Sweco Ympäristö Oy, Arkkitehtitoimisto CJN Oy
Raideri: Pöyry Finland Oy, WSP Finland Oy, Ratatek Oy
Ramboll, Sito, VR Track: VR Track Oy, Sito Oy, Ramboll Finland Oy
Kaikki osallistumishakemuksen määräaikaan mennessä jättäneet ryhmittymät täyttivät asetetut soveltuvuusvaatimukset ja ne valittiin kaikki tarjouskilpailuun. Valinnasta tehtiin toimitusjohtajan päätös 19.4.2017 § 35.
Tarjouskilpailu
Tarjouskilpailuun valituille ryhmittymille toimitettiin valintapäätös, neuvottelukutsut ja ensimmäinen lisäkirje 20.4.2017. Kutsussa tarjoajille varattiin mahdollisuus tehdä tarjouspyyntöaineistoa koskevia kysymyksiä ja täsmennyksiä 24.4.2017 mennessä sekä osallistua 26.4.2017 ja 28.4.2017 hankintaprosessin ja tarjouspyyntöaineiston esittelytilaisuuksiin. Lisäksi tarjoajia pyydettiin toimittamaan sopimuksia ja kaupallista mallia koskevat kysymykset ja täsmennyspyynnöt sekä ilmoittamaan tarjousneuvotteluihin osallistuvat henkilöt 3.5.2017 mennessä.
Tarjousneuvottelut järjestettiin kunkin tarjoajan kanssa erikseen kahtena eri päivänä 8.-10.5.2017 ja 29.-31.5.2017 Tarjousneuvottelut toteutettiin kehitystyöpajoina ja niiden yhteydessä järjestettävinä neuvotteluina. Kehitystyöpajoissa tilaaja arvioi samalla tarjoajien projektinjohto- ja yhteistoimintakykyä (1. Avainhenkilöiden kyky toimia allianssissa).
Kehitystyöpajoissa käynnistettiin tilaajan ja tarjoajien välinen integrointi, kehitettiin hanketta ja sen toteutustapaa, laadittiin suunnitelma-case, joka palautettiin osana tarjousta ja tarkennettiin laatutarjouksen osaa 2.3 tietomallisuunnitelma.
Kehitystyöpajojen rinnalla järjestettiin sopimuksia ja kaupallista mallia koskevat neuvottelut, joilla varmistettiin, että kaikki osapuolet ymmärtävät allianssisopimuksen ja sen kaupallisen mallin samalla tavalla ja kaikki sitoutuvat niihin.
Tarjouspyyntöä tarkennettiin toisella lisäkirjeellä 15.5.2017, jonka jälkeen tarjoajat palauttivat tarjoustensa toiset osat.
Lopullinen tarjouspyyntö ja kolmas lisäkirje tarjoajille toimitettiin tarjousneuvotteluiden päätyttyä 31.5.2017
Tarjoajat laativat ja palauttivat laatutarjouksensa kolmessa eri vaiheessa seuraavasti:
2.4 suunnitelma-case ensimmäisissä kehitystyöpajoissa 8.-10.5.2017
2.1 allianssin käynnistämis- ja kehittämissuunnitelma sekä 2.3 tietomallisuunnitelma 22.5.2017. Lisäksi tarjoajille varattiin vielä toisissa kehitystyöpajoissa 29.-31.5.2017 mahdollisuus tietomallisuunnitelmiensa päivittämiseen
2.2 suunnittelun toimintatavat 7.6.2017.
Kaikki jätetyt tarjoukset hyväksyttiin tarjouspyynnön mukaisina.
Palkkiotarjoukset jätettiin 7.6.2017.
Tarjousten arviointi
Tarjoajien projektinjohto- ja yhteistoimintakyvyn sekä tarjousten arvioinnista vastasi tilaajan arvioitiryhmä, jonka jäsenet olivat:
Juha Saarikoski, Raide-Jokeri-projekti/HKL
Nina Sundell, Yhteiset palvelut/HKL
Ville Reihe, Helsingin kaupunki
Mauri Möttönen, Espoon kaupunki
Pauliina Kuronen, Espoon kaupunki
Tarjoajien projektinjohto- ja yhteistoimintakyvyn arvioinnista pyydettiin erikseen asiantuntijalausunto, jonka laativat Ritva Pöntinen ja Panu Savolainen Oiva-Akatemiasta.
Tarjoukset arvioitiin tarjouspyynnössä esitetyin vertailuperustein, joita olivat:
allianssikyvykkyys 20 %
kyky tuottaa arvoa rahalle 55 %
palkkioprosentti 25 %
Tarjousten laatua ja tarjoajien projektinjohto- ja yhteistoimintakykyä koskevat osat arvioitiin tilaajan arviointiryhmän toimesta 23.5., 24.5., 5.6., 8.6. ja 9.6.2017, jonka jälkeen laatupisteet laskettiin yhteen ja vahvistettiin 12.6.2017.
Laatupisteiden arvioinnin päätyttyä tilaajan arviointiryhmä avasi palkkiotarjoukset ja laski laatu- ja hintapisteet yhteen.
Tarjoajien laatu- ja hintapisteet ovat seuraavat:
Päätös suunnittelijan valinnasta
Tarjouspyynnön mukaisin vertailuperustein parhaat pisteet tarjouskilpailussa on saanut ryhmittymä Ramboll Finland Oy, Sito Oy ja VR Track Oy, joka esitetään valittavaksi Raide-Jokeri-projektin suunnittelusta vastaavaksi osapuoleksi.
Tarjouskilpailusta/tarjouskilpailuun osallistumisesta ei makseta tarjouspalkkioita.
Tilaaja tarkistaa tarjouskilpailun voittaneelta tarjoajalta / jokaiselta tarjousryhmittymän yritykseltä Tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä annetun lain (1233/2006, ”tilaajavastuulaki”) 5 §:ssä ja 5a §:ssä tarkoitetut tiedot ennen hankintasopimuksen tekemistä.
Helsingin kaupunki (HKL) ja Espoon kaupunki ovat tehneet 9.12.2016 yhteistyösopimuksen Raide-Jokerin suunnittelusta ja toteuttamisesta Helsingin ja Espoon kaupunkien yhteishankkeena. Yhteistyösopimuksella muun ohessa on sovittu, että yhteistyösopimuksen keskeisiä periaatteita on Espoon ja Helsingin kaupunkien yksimielinen päätöksenteko. Projektivastuu on HKL:n organisaatioon kuuluvalla Raide-Jokerin projektiorganisaatiolla ja Espoon kaupungin puolella teknisenä ympäristötoimen toimialalla.
Päätökset, jotka Raide-Jokeri-projektissa edellyttävät kuntien toimivaltaisten toimielinten tai viranhaltijoiden hyväksyntää tehdään projektissa tehdyn tarpeellisen ja riittävän valmistelun jälkeen kaupunkien omissa organisaatioissa niissä noudatettavien tavanomaisten päätöksentekomenettelyjen mukaan.
Edellä olevan perusteella nyt kyseessä oleva Raide-Jokerin suunnittelijaryhmittymän valinta edellyttää toimivaltaisen viranomaisten hankintapäätöksen sekä HKL:n johtokunnassa että Espoon toimielimissä.
Raide-Jokeri-projekti organisaatio on valmistellut asian päätöksentekoa varten sekä HKL:n johtokunnassa että Espoon toimielimissä.
Päätöksen täytäntöönpanon edellytyksenä on edellä olevan perusteella, että Espoon kaupunki tekee vastaavan sisältöisen päätöksen asiassa.
Sopimussuhde tarjouskilpailun voittajan kanssa ei synny vielä tämän päätöksen perusteella, vaan vasta allekirjoitetulla sopimuksella. Johtokunnan päätös oikeuttaa HKL:n tekemään toimeksiantosopimuksen valitun konsortion kanssa allianssin laskutusperiaatteita noudattaen niin, että tämä sopimus on voimassa Raide-Jokeri-projektin toteuttajavalintaan asti.
Johtokunnan nyt tekemällä Raide-Jokerin suunnittelijakonsortion valintapäätöksellä ei ole vaikutusta Raide-Jokerin suunnittelusta annettujen tarjousten voimassaoloon ja niiden voimassaolo päättyy tarjouspyynnössä ja tarjouksissa esitetyn mukaisesti 7.2.2018.
Raide-Jokeri-projekti tulee järjestämään kaikille tarjouskilpailuun osallistuneille palautetilaisuudet hankintaprosessista ja sen tuloksista 4.7.2017.
Esittelijä
vs. yksikön johtaja
Juha Saarikoski
Lisätiedot
Juha Saarikoski, projektijohtaja, puhelin: 310 35288
juha.saarikoski(a)hel.fi
Liitteet
1 | Laatutarjousten arviointi |
2 | Laatu ja hinta |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Hankinta | Liite 1 |
Kirjanpito | Liite 1 |
Sopimussihteeri | Liite 1 |
Toimitusjohtaja | Liite 1 |
Hallintojohtaja | Liite 1 |
Projektijohtaja | Liite 1 |
Tarjoajat | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | 3101071 |
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
|
|
|
|
|
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 2/2017 | 1 (28) |
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/7 | |
| 29.06.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
7
Raide-Jokeri –hankkeen projektitoimistoa varten tarpeellisten tilojen vuokraaminen pitkäaikaisella vuokrasopimuksella
HEL 2017-007483 T 10 01 04
Päätösehdotus
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päättää oikeuttaa HKL:n solmimaan Raide-Jokeri -hankkeen projektitoimistoa varten tarpeellisten tilojen vuokraamisesta NREP Oy:ltä osoitteessa Valimotie 1 omistamasta kiinteistöstä seuraavasti:
vuokrattavien toimistotilojen kokonaispinta-ala on 1214,5 m2,
kokonaisvuokra vuokrattavista tiloista on 17.610,25 euroa/kk (ilman alv) niin, että vuokraan lisätään maksettaessa kulloinkin voimassaoleva arvonlisävero,
vuokrasopimus on voimassa määräaikaisena jaksolla 1.8.2017-31.7.2022 ja sen jälkeen toistaiseksi voimassa olevana kuuden (6) kuukauden irtisanomisajalla ja
muutoin tila vuokrataan vuokrasopimuksesta tarkemmin ilmenevin ehdoin.
Vielä johtokunta päättää merkitä tiedoksi, että vuokrauspäätös tehdään ehdolla, että kansliapäällikkö antaa liikenneliikelaitokselle valtuuden valmistella vuokrasopimus edellä olevan vuokrauspäätöksen mukaisesti.
Esittelijän perustelut
Raide-Jokeri on Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille rakennettava pikaraitiolinja, joka toteutetaan Helsingin ja Espoon kesken yhteishankkeena sen mukaan kuin Helsinki ja Espoo ovat asiasta Raide-Jokerin suunnittelusta ja toteuttamisesta tehdyllä yhteistyösopimuksella 9.12.2016 päättäneet.
Raide-Jokeri -hankkeessa on päätetty toteuttaa projekti allianssi-mallilla, jonka keskeisiin toteuttamisperiaatteisiin kuuluu, että tilaajan, suunnittelijan ja toteuttajan henkilöstö työskentelee yhteisessä projektitoimistossa.
Raide-Jokerin nykyinen projektitoimisto on HKL:n tilassa suunniteltu noin 10 henkilölle. Projektin toteutusaikainen tilatarve koskee jopa 100 henkilöä, kun myös kaikki suunnittelijaryhmittymän ja toteuttajaryhmittymän henkilöt tulevat projektitoimiston tiloihin työskentelemään.
Projektitoimiston tilakustannukset ovat osa Raide-Jokerin kustannuksia ja ne jaetaan Helsingin ja Espoon kesken edellä mainitun Raide-Jokerin suunnittelun ja toteuttamista koskevan yhteistyösopimuksen periaatteiden mukaisesti.
Valtio osallistuu Raide-Jokerin kokonaiskustannuksiin tekemiensä päätösten mukaisesti 30 %:lla tai enintään 84 milj. eurolla.
Raide-Jokeri -hankkeelle ei ole löytynyt allianssityöskentelyyn soveltuvaa ja kooltaan ja sijainniltaan sopivaa tilaa kaupungin omasta kiinteistökannasta niin, että se sijoittuisi tulevan Raide-Jokerin ja nykyisen bussilinjan 550 läheisyyteen.
NREP Oy on tarjonnut Raide-Jokeri -hankkeelle toimistotilojen vuokrausta pitkäaikaisella sopimuksella esityslistan liitteenä olevan vuokrasopimusluonnoksen ehtojen mukaisesti. HKL katsoo, että tila on sijainniltaan erinomainen ja saavutettavissa eri kulkumuodoillla. Tila on lisäksi vertailussa olleista tiloista vuokrakustannuksiltaan edullisin. Tilan vuokratasoa voidaan pitää kohtuullisena myös (alueella keskineliöhinta toimistotiloista on noin 13 euroa/m2/kk).
Raide-Jokerin tarpeet edellyttävät, että vuokra-aika alkaa 1.8.2017 lukien ja on voimassa 31.7.2022 saakka. Vuokra on yhteensä 17.610,25 euroa/kk eli 14,50 euroa/m²/kk lisättynä arvonlisäverolla. Vuokran määrä on kokonaisuudessaan sidottu elinkustannusindeksin muutokseen.
Esittelijä
vs. yksikön johtaja
Juha Saarikoski
Lisätiedot
Lotta Koski-Lammi, projektipäällikkö, puhelin: 310 34942
lotta.koski-lammi(a)hel.fi
Liitteet
1 | Vuokrasopimusluonnos Valimotie.pdf |
2 | Liite 1 Pohjapiirustus luonnos 21.6.2017.pdf |
3 | Liite 2 Vuokranantajan ja Vuokralaisen muutostyöt luonnos.pdf |
4 | Liite 3 Pukukaapit luonnos.pdf |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Hankinta | Liite 1 |
Yksikön johtaja | Liite 1 |
Hankintapäällikkö | Liite 1 |
Hankepäällikkö | Liite 1 |
Infrapäällikkö | Liite 1 |
Tilakeskus | Liite 1 |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | 3101071 |
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
|
|
|
|
|
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 2/2017 | 1 (28) |
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/8 | |
| 29.06.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
8
M300-metrojunayksiköiden 302 ja 303 kolarikorjausten hankinta
HEL 2017-007590 T 02 08 02 01
Päätösehdotus
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päättää oikeuttaa HKL:n tilamaan suorahankintana M300-metrojunaykisköiden 302 ja 303 kolarikorjaukset Construcciones y Auxillarde Ferrocarriles, S.A:lta (CAF) CAF:n tarjouksen (20.6.2017) mukaisesti yhteensä enintään 682.253,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Esittelijän perustelut
Metrojunayksikkö 302 vaurioitui koekäytössä, kun se törmäsi Itäkeskuksen metroasemalle pysäköityyn harjoitusajossa olleeseen metrojunaan 27.7.2016. Metrojunayksikkö 303 vaurioitui, kun ratakuorma-auto törmäsi siihen Koivusaaren metroasemalla 25.8.2016. Molempien metrojunayksiköiden palauttaminen liikenteeseen edellyttää korjauksia.
Metrojunayksiköstä 302 korjataan koriin syntyneitä vaurioita A-vaunun kyljestä sekä lattiasta. Lisäksi korvataan vaurioituneet kaapeloinnit uusilla, vaihdetaan rikkoutuneet ikkunat ja korjataan sisustukseen syntyneet vauriot ohjaamossa ja lattiassa. Etummaisesta telistä korjataan raiteelta putoamisesta aiheutuneet huomattavat vauriot. Kaapelointien uusiminen edellyttää lisäksi testejä, joilla varmistetaan kytkentöjen oikeellisuus sekä junan turvallinen toiminta.
Junasta 303 joudutaan vaihtamaan koko lasikuituinen keulaosa, joka vaurioitui ratakuorma-auton ja tavaravaunun törmäämisestä junan keulaan. Lisäksi korjataan vaunujen välinen kytkin, joka vaurioitui törmäyksessä. Keulaosa sisältää suuret määrät kaapelointeja ja tekniikkaa, jotka liittyvät olennaisesti junan ohjaukseen, joten juna vaatii korjausten jälkeen laajat testaukset.
Metrojunayksiköiden korjauskustannukset rahoitetaan Helsingin kaupungin vakuutusrahastosta, josta HKL maksaa vuosittain vakuutusrahastomaksuja mm. liikkuvasta kalustosta.
CAF:lla on junan valmistajana paras tuntemus junista sekä valmiit kontaktit alihankkijoihin, joilta korvaavat osat hankitaan. Lisäksi junien yleistakuuajan jatkuminen edellyttää, että metrojunayksiköiden korjauksen suorittaa metrojunayksiköiden alkuperäinen toimittaja. Vaunukorjauksen tilaaminen CAF:lta varmistaa, että metrojunayksiköt 302 ja 303 ovat edelleen entisin ehdoin hankintasopimuksen takuuehtojen piirissä.
Erityisalojen hankintalain mukainen suorahankintaperuste:
Erityisalojen hankintalaki 1398/2016 43 §, mom 2: "teknisistä, taiteellisista tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvistä syistä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan."
Esittelijä
yksikön johtaja
Artturi Lähdetie
Lisätiedot
Markku Laaksonen, suunnitteluinsinööri, puhelin: 310 70613
markku.laaksonen(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote |
|
Hankinta |
|
Suunnitteluinsinööri |
|
Yksikön johtaja |
|
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | 3101071 |
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
|
|
|
|
|
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 2/2017 | 1 (28) |
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/9 | |
| 29.06.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
9
Pohjoismaiden investointipankilta otetun lainan koron tarkistaminen
HEL 2017-007469 T 02 05 04
Päätösehdotus
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päättää hyväksyä Pohjoismaiden investointipankin (NIB) tarjouksen 14.6.2017 oikeuttaa HKL:n tarkistamaan Pohjoismaiden investointipankilta vuonna 2009 nostetun 30 milj. euron lainaehtoja korkomarginaalin osalta seuraavasti:
uusi tarkistettu korkomarginaali on 0,12 % ja tulee voimaan 15.8.2017
uusi tarkistettu marginaali on voimassa kymmenen vuotta 15.8.2027 asti.
Esittelijän perustelut
Kaupunginjohtaja päätti 31.8.2009 (4178 §), että HKL voi nostaa Pohjoismaiden investointipankilta (NIB) 50 milj. euroa lainaa. Lainan nostot tapahtuivat kahdessa erässä: ensimmäinen 30 milj. euron nosto vuonna 2009 ja toinen 20 milj. euron nosto vuonna 2011.
Korkomarginaalin muutos koskee ensimmäistä nostoa. Kyseisen lainan korkomarginaali on tällä hetkellä 0,35 % ja korko on sidottu 6 kk:n euribor-korkoon. Tällä hetkellä lainan kokonaiskorko on 0,11 %.
Lainaehtojen mukaan nykyisen korkomarginaalin voimassaolo loppuu 15.8.2017. NIB on toimittanut HKL:lle tarjouksen uudesta korkomarginaalista. Tarjouksessa on neljä eri vaihtoehtoa: kiinteä korkomarginaali 5, 10, 15 tai 20 vuodelle. HKL on yhdessä kaupunginkanslian varainhallintayksikön kanssa arvioinut eri vaihtoehtoja ja päätynyt 10 vuoden korkokauteen. Marginaali on 0,12 % ja korko on sidottu 6 kk:n euribor-korkoon. Ehtojen mukaan lainan korko on aina vähintään korkomarginaalin suuruinen.
Lainapääomaa on jäljellä 24,9 milj. euroa 15.8.2017. Jos 6 kk:n euribor-korko pysyy negatiivisena marginaalin vaihdoksen jälkeen seuraavan vuoden, maksetaan lainasta korkoa noin 30.000 euroa 15.8.2017 - 14.8.2018 välisenä aikana.
NIB:n tarjous on nähtävillä johtokunnan kokouksessa.
Esittelijä
hallintojohtaja
Yrjö Judström
Lisätiedot
Ari Päivärinta, taloussuunnittelupäällikkö, puhelin: 310 78433
ari.paivarinta(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote |
|
Kaupunginkanslia, rahoitusasiantuntija |
|
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | 3101071 |
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
|
|
|
|
|
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 2/2017 | 1 (28) |
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/10 | |
| 29.06.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
10
Yhteistyösopimuksen tekeminen Helsingin joukkoliikenteen pysäkkikatoksista
HEL 2017-007472 T 02 08 02 00
Päätösehdotus
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päättää oikeuttaa liikennelaitoksen JCDecaux Finland Oy:n (JCDecaux) tekemän tarjouksen pohjalta neuvottelemaan ja tekemään yhteistyösopimuksen kahdenkymmenen (20) vuoden sopimuskaudeksi pysäkkikatosten suunnittelusta, toteutuksesta, ylläpidosta ja niiden käyttämisestä ulkomainontaan (Sopimus) JCDecaux’n kanssa seuraavasti:
Yhteistyösopimus tulee voimaan, kun molemmat osapuolet ovat sen allekirjoittaneet ja on voimassa 31.12.2037 asti.
JCDecaux peruskorjaa kustannuksellaan nykyisin käytössä olevat pysäkkikatokset (1456 kpl) siten, että kaikki pysäkkikatokset on peruskorjattu 31.10.2019 mennessä.
JCDecaux vastaa koko sopimuskauden ajan pysäkkikatosten huollosta ja kunnossapidosta sekä pysäkkikatosten valaistukseen ja mainontaan kuluvan sähköenergian kustannuksista.
Pysäkkikatokset ovat koko sopimuskauden ajan JCDecaux’n omaisuutta, mutta siirtyvät sopimuskauden jälkeen HKL:n omistukseen.
JCDecaux maksaa HKL:lle sopimuskauden aikana vuokrana pysäkkikatosten mainospaikoista yhteensä vähintään 83.601.961,42 euroa (alv 0 %) seuraavasti:
Vielä johtokunta päättää oikeuttaa HKL:n tilamaan yhteistyösopimuksen perusteella lisä- ja muutostöitä (lisäkatoksia ym.) yhteistyösopimuksen hinnaston ja muiden ehtojen mukaisesti sopimuskaudella enintään 2.110.000,00 eurolla.
Lisäksi johtokunta päättää, että johtokunnan eri päätöksellä yhteistyösopimusta voidaan jatkaa sopimuskauden jälkeen yhden kerran enintään viideksi (5) vuodeksi (Optiokausi) edellä mainittujen ja yhteistyösopimuksessa vielä yksityiskohtaisesti kirjattujen sopimusehtojen mukaisesti ja lisäksi JDCecaux:n HKL:lle maksaman vuokran osalta seuraavasti:
JCDecaux maksaa HKL:lle optiokauden aikana vuokrana pysäkkikatosten mainospainospaikoista yhteensä vähintään 29.249.856,08 euroa (alv 0 %) seuraavasti:
Esittelijän perustelut
Hankinta perustuu tarjouskilpailuun 40H/16, jossa JCDecaux’n tarjous oli kokonaistaloudellisesti edullisin.
Hankinnan tarkoituksena oli kilpailuttaa HKL:n hallinnoimien pysäkkikatosten suunnittelu, toteutus, ylläpito ja niiden käyttäminen ulkomainonnassa. Hankinnan lähtökohtana oli mm.:
Hankintaan sisältyvät kaikki Helsingin alueella sijaitsevat joukkoliikenteen pysäkkikatokset, yhteensä n. 1500–1600 kpl.
Hankintaan kuuluu, että pysäkkikatoksia voidaan täydentää koko sopimuskauden ajan joukkoliikenteen tarpeiden kehityksen edellyttämällä tavalla.
Tarjoajan tulee esittää peruskatosmalleista poikkeava korkeatasoinen pysäkkikatosmalli, jota voidaan mahdollisesti käyttää matkustajamääriltään suurien linjojen vaihtopisteissä.
HKL varautuu investointivaiheessa myös osallistumaan investointiin enintään 5 milj. eurolla.
Sopimuskauden aikana operaattorin tulee huoltaa katoksia ja pitää ne HKL:n edellyttämää palvelutasoa vastaavassa kunnossa.
Operaattori vastaa katosten valaistukseen ja mainontaan kuluvan sähköenergian kustannuksista (muutos nykytilanteeseen: pysäkkikatosten energiakustannukset HKL:lle vuonna 2016 n. 245.000 euroa).
Sopimuskauden aikana operaattori voi käyttää katoksia ulkomainontaan ja saa mainospaikkojen vuokrauksesta kertyvät tulot.
Hankkeen toteutusmalliin voi sisältyä myös pysäkkikatosoperaattorin HKL:lle mainonnan tuloista suorittama maksuosuus.
Hankesuunnitelma
Liikenneliikelaitoksen johtokunta on hyväksynyt pysäkkikatosten toteutuksen hankesuunnitelman 9.6.2016 (§ 115) siten, että hankkeeseen sisältyvät kaikki Helsingin alueella sijaitsevat joukkoliikenteen pysäkkikatokset, yhteensä n. 1500–1600 kpl.
HKL käynnisti pysäkkikatosten toteutuksen kilpailutuksen hankesuunnitelman mukaisesti ja hankinta on edennyt seuraavassa kuvatulla tavalla.
Markkinakartoitus
HKL järjesti 2.9.2016 infotilaisuuden, jossa kerrottiin markkinatoimijoille tulevasta kilpailutuksesta sekä kuultiin markkinatoimijoiden näkemyksiä pysäkkikatosten toteutuksesta sekä kilpailutuksesta.
Hankintailmoitus
HKL julkaisi hankintailmoituksen julkisten hankintojen ilmoituskanavassa HILMA:ssa 16.10.2016 ilmoituksen numerolla 2016-024938 sekä Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosassa (TED) ilmoituksen numerolla 2016/S 201-3683588.
Hankintamenettelyksi valittiin kilpailullinen neuvottelumenettely.
Osallistumishakemuksia saapui määräaikaan (3.11.2016) mennessä kaksi (2) kappaletta. Osallistumishakemuksen jättivät JCDecaux Finland Oy sekä Clear Channel Suomi Oy. Molemmat osallistumishakemuksen jättäneet ehdokkaat täyttivät tarjoajille asetetut vähimmäisvaatimukset.
Neuvottelut ja alustavat tarjoukset
HKL lähetti em. yrityksille neuvottelukutsut 2.12.2016. Ensimmäinen neuvottelukierros käytiin 13.12.2016. Neuvottelukierroksella käsiteltiin mm. kilpailullisessa neuvottelumenettelyssä noudatettavia menettelyjä, ehdokkaiden teknistä ja aikataulullista toimintakykyä, tilaajan keskeisiä vaatimuksia hankinnalle sekä ehdokkaiden alustavia ehdotuksia ja näkemyksiä hankinnan toteuttamisesta.
Toinen neuvottelukierros käytiin 13.1.2017. Neuvottelukierroksella käsiteltiin alustavassa tarjouspyynnössä esitettyjä vähimmäisvaatimuksia, laadullisia arviointiperusteita ja hintakomponentteja.
Toisen neuvottelukierroksen jälkeen HKL pyysi 20.1.2017 tarjoajilta alustavat tarjoukset pysäkkikatosten suunnittelusta, toteutuksesta, ylläpidosta ja niiden käyttämisestä ulkomainontaan. Molemmat tarjoajat jättivät määräaikaan 3.2.2017 mennessä alustavat tarjoukset.
Kolmas neuvottelukierros pidettiin 13.2.2017. Neuvottelukierroksella käsiteltiin tarjoajan alustavaa tarjousta sekä hankinnan aikataulua. Neuvottelukierroksella HKL ilmoitti tarjoajille, että heidän tulee vielä ennen lopullisia tarjouksia jättää alustavat, mutta jo sitovat tarjoukset, joiden perusteella HKL tekee päätöksen, tullaanko hankinta toteuttamaan Hankintamallilla A (Investointimalli) vai Hankintamallilla B (Käyttöoikeusmalli). Investointimallissa HKL investoisi pysäkkikatoksiin enintään 5 000 000 euroa ja pysäkkikatokset jäisivät sopimuskauden jälkeen HKL:n omistukseen. Käyttöoikeusmallissa HKL ei investoisi pysäkkikatoksiin ja pysäkkikatokset jäisivät tarjoajan omistukseen sopimuskauden jälkeen.
Alustavat sitovat tarjoukset pyydettiin tarjoajilta 16.3.2017. Ennen alustavien sitovien tarjousten jättämisen määräaikaa, HKL piti neljännen neuvottelukierroksen 21.4.2017. Neuvottelukierroksella käsiteltiin tarjoajien alustavaan sitovaan tarjoukseen liittyviä lisäkysymyksiä.
Molemmat tarjoajat jättivät alustavan sitovan tarjouksen määräaikaan 8.5.2017 mennessä. JCDecaux Finland Oy jätti alustavan sitovan tarjouksen käyttöoikeusmallista ja Clear Channel Suomi Oy investointimallista. HKL oli ilmoittanut alustavassa sitovassa tarjouspyynnössä ja käydyissä neuvotteluissa, että alustavien sitovien tarjousten perusteella HKL tekee lopullisen päätöksen hankintamallin vallinnasta sen mukaan, kumpi hankintamalleista on HKL:n kannalta tarkoituksenmukaisin ja taloudellisesti tehokkain.
Alustavaa sitovaa tarjousta koskevassa tarjouspyynnössä oli mainittu, että HKL:n pyytäessä lopullisen sitovan tarjouksen vallitsemastaan toteutusmallista, tarjoaja voi vielä parantaa, mutta ei huonontaa, antamaansa alustavaa sitovaa tarjousta.
Alustavien sitovien tarjousten perusteella HKL päätti, että investointimalli on HKL:n kannalta tarkoituksenmukaisin ja taloudellisesti tehokkain.
Lopulliset tarjoukset
HKL lähetti lopullisen tarjouspyynnön tarjoajille 15.5.2017 edellä selvitetyn prosessin jälkeen ja mukaisesti. Lopullisessa tarjouspyynnössä pyydettiin tarjoajilta siis tarjoukset investointimallista, jonka HKL oli valinnut lopulliseksi hankintamalliksi.
Määräaikaan 14.6.2017 mennessä molemmat tarjoajat jättivät lopullisen tarjouksen investointimallista. Molemmat tarjoukset täyttivät niille asetetut vähimmäisvaatimukset. Hankinnan vähimmäisvaatimukset on kuvattu esityslistan liitteessä (liite 1).
JCDecaux Finland Oy:n investointimallista antama tarjous sisälsi nykyisin käytössä olevien pysäkkikatosten peruskorjauksen seuraavasti:
työalueen suojaus ja väliaikaisen pysäkkitolpan pystyttäminen
maalauskorjaukset
kuluneiden osien uusimiset
naarmuuntuneiden lasien vaihdot
saranoiden ja lukkojen tarkastukset ja mahdolliset vaihdot
valaistuksen muuttamisen led-valaistukseksi
pysäkkikatosten peruskorjaus ei edellytä HKL:n investointia.
Clear Channel Suomi Oy:n investointimallista antama tarjous sisälsi nykyisten pysäkkikatosten korvaamisen uusilla pysäkkikatoksilla siten, että HKL osallistuu investointiin 5.000.000,00 eurolla.
Tarjousten arviointi ja vertailu
HKL:n asiantuntijaryhmä vertaili tarjousten laatuun ja hintaan liittyvät asiat/osiot tarjouspyynnön mukaisesti käyttäen arviointi- ja vertailuperusteena kokonaistaloudellista edullisuutta seuraavasti:
enimmäispistemäärä vuokratuotosta ja laadusta yhteensä 200 arviointipistettä, vuokratuotosta enimmäispistemäärä oli 120 ja laadusta vastaavasti 80
tarjous, joka antaa parhaan vuokratuoton (vertailussa käytetty vertailuhinta), sai 120 arviointipistettä, ja toinen tarjous pisteytettiin kaavalla: ao. tarjoajan vertailuhinta / korkein vertailuhinta x 120
vertailuhinnassa huomioitiin HKL:n investointiosuus
tarjousten laatuasiat, -osiot, pisteytettiin tarjouspyynnössä esitettyjen arviointiperusteiden mukaisesti
tarjous, joka sai laatupisteitä enemmän (vertailussa käytetty laatupistemäärä) sai 80 arviointipistettä ja toinen tarjous pisteytettiin kaavalla: ao. tarjoajan vertailuhinta / korkein laatupistemäärä x 120.
Tarjoajien vuokratuoton ja laadun arvioinnista saamat arviointipisteet laskettiin yhteen ja lopullinen vertailu tarjousten kesken tehtiin kunkin tarjoajan saaman arviointipisteiden kokonaispistemäärän perusteella. Tarjoajat saivat arviointipisteitä seuraavasti:
Tarjoaja | Hinta | Laatu | Yht. |
1. JCDecaux Finland Oy | 120 | 65,66 | 185,66 |
2. Clear Channel Suomi Oy | 12,50 | 80 | 92,50 |
Tarjousten vertailutaulukko on esityslistan liitteenä (liite 1).
Esittelijä
hallintojohtaja
Yrjö Judström
Lisätiedot
Jan Koskenmäki, projektipäällikkö, puhelin: 310 35399
jan.koskenmaki(a)hel.fi
Liitteet
1 | Vertailutaulukko |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjoajat | Liite 1 |
Hankinta | Liite 1 |
Projektipäällikkö | Liite 1 |
Rakennusmestari | Liite 1 |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | 3101071 |
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
|
|
|
|
|
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 2/2017 | 1 (28) |
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/11 | |
| 29.06.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
11
Ilmoitusasiat ja johtokunnan esille ottamat asiat
Päätösehdotus
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päättää merkitä asiat tiedoksi.
Esittelijän perustelut
Kaupunginvaltuusto (Kvsto)
Kvsto 7.6.2017 § 255
Kaupunkiympäristön toimialan apulaispormestarin valinta vuonna 2017 alkavaksi valtuuston toimikaudeksi
HEL 2017-003335 T 00 00 02
Kvsto 7.6.2017 § 271
Liikenneliikelaitoksen johtokunnan jäsenten valinta vuonna 2017 alkavaksi toimikaudeksi
HEL 2017-003131 T 00 00 02
Kvsto 7.6.2017 § 283
Maunulan Pirjontien ja Pirkkolantien ympäristön asemakaava ja asemakaavan muuttaminen (nro 12420)
HEL 2014-015024 T 10 03 03
Kvsto 7.6.2017 § 284
Fallkullan kiilan asemakaava ja asemakaavan muuttaminen (nro 12380)
HEL 2015-002917 T 10 03 03
Kvsto 7.6.2017 § 285
Kontulan keskuksen, Lirokujan ja Keinulaudantien alueen asemakaavan muuttaminen (nro 12088)
HEL 2011-007132 T 10 03 03
Kaupunginhallitus (Khs)
Khs 12.6.2017 § 665
Kaupunginhallituksen määräämät rajat liikenneliikelaitokselle
HEL 2017-006363 T 00 01 00
Khs 12.6.2017 § 673
Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen
Päätös
===
Lisäksi kaupunginhallitus päätti, ettei se ota käsiteltäväkseen seuraavien viranomaisten viikolla 21 tekemiä päätöksiä:
Liikennelaitos-liikelaitos 23.5.2017
Esittelijä
hallintojohtaja
Yrjö Judström
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | 3101071 |
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
|
|
|
|
|
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 2/2017 | 1 (28) |
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/12 | |
| 29.06.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
12
Liikenneliikelaitoksella tehtyjen päätösten seuraaminen
Päätösehdotus
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päättää merkitä tiedoksi, että johtokunnan puheenjohtajan ilmoitukset 1.6. – 20.6.2017, ettei ota/esittele otettavaksi johtokunnan käsiteltäväksi seuraavia toimitusjohtajan ja yksiköiden johtajien tekemiä päätöksiä:
Toimitusjohtaja | § 1 – 7 |
Yhteiset palvelut, hallintojohtaja | § 1 – 2 |
Toiminnanohjaus, yksikön johtaja | § 1 |
Infra ja kalusto, yksikön johtaja |
|
Kunnossapito, yksikön johtaja | § 41 ja 1 – 7 |
Liikennöinti, yksikön johtaja |
|
Esittelijä
hallintojohtaja
Yrjö Judström
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | 3101071 |
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
|
|
|
|
|
|
| |||