Helsingin kaupunki

Esityslista

5/2017

 

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

 

 

14.09.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

ESITYSLISTA

5 - 2017

 

 

KOKOUSKUTSU

 

 

 

Kokousaika

14.09.2017 klo 8:15

Kokouspaikka

Toinen linja 7, 4. krs. nh. Kuljettaja

Käsitellään

Tällä esityslistalla mainitut asiat

 

 

 

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

 


Asia

 

Sivu

 

1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

1

2

Liikenneliikelaitoksen johtokunnan lausunnot Ilkka Taipaleen valtuustoaloitteisiin (1) Julkisiin liikennevälineisiin lisättävän lukemisen palvelutarjonta sekä (2) Maksuton joukkoliikenne

2

3

Liikenneliikelaitoksen johtokunnan lausunto Paavo Arhinmäen valtuustoaloitteesta koskien kaupunkipyörien toiminta-alueen laajentamista

5

 

4

HKL:n tavoiteohjelman esittely

8

 

5

Raide-Jokerin varikoiden välivaiheen suunnittelutehtävien tilaaminen

10

6

M200-sarjan metrojunayksiköiden peruskorjauksen hankesuunnitelma

13

 

7

Ilmoitusasiat ja johtokunnan esille ottamat asiat

15

8

Liikenneliikelaitoksella tehtyjen päätösten seuraaminen

17

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1400

Toinen linja 7 A

3101071

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

5/2017

1 (17)

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/1

 

14.09.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

Päätösehdotus

Liikenneliikelaitoksen johtokunta päättää todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Samalla liikenneliikelaitoksen johtokunta päättää valita pöytäkirjantarkastajiksi jäsenet      ja      sekä varatarkastajiksi jäsenet      ja      .

Esittelijä

toimitusjohtaja

Ville Lehmuskoski

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1400

Toinen linja 7 A

3101071

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

5/2017

1 (17)

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/2

 

14.09.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

Liikenneliikelaitoksen johtokunnan lausunnot Ilkka Taipaleen valtuustoaloitteisiin (1) Julkisiin liikennevälineisiin lisättävän lukemisen palvelutarjonta sekä (2) Maksuton joukkoliikenne

HEL 2017-004749 T 00 00 03

Lausuntoehdotus

Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta päättää antaa seuraavat lausunnot kaupunginhallitukselle Ilkka Taipaleen valtuustoaloitteista (1) Julkisiin liikennevälineisiin lisättävän lukemisen palvelutarjonta sekä (2) Maksuton joukkoliikenne:

(1) Julkisiin liikennevälineisiin lisättävän lukemisen palvelutarjonta

Liikenneliikelaitoksen johtokunta on aiemmin antanut lausunnon kaupunginvaltuutettu Ilkka Taipaleen sekä muiden valtuutettujen aloitteesta 20.10.1999, jossa aloitteentekijät esittävät kaupunginhallitukselle, että se tekisi perusteellisen selvityksen aloitteen pohjalta korkeatasoisen ilmaisjakelusarjan kehittämiseksi kaupungin liikennevälineisiin.

HKL tarjoaa nykyisellään tällä hetkellä voimassa olevien jakelusopimuksien perusteella asiakkaille luettavaa. Raitiovaunuissa ja metroasemilla jaetaan HS Metro -lehteä. Lisäksi HKL:llä on metroasemien osalta jakelusopimus Voima-lehden kanssa. HKL on tehnyt nämä sopimukset alan toimijoiden tekemien tarjousten perusteella ja ottaen huomioon kulkuvälineiden ja metroasemien asettamat reunaehdot. HKL arvioi, että nykyinen lehtitarjonta tuo melko monipuolisesti kulttuuriuutisia ja -asioita ilmaislehtien lukijoiden, joukkoliikenteen asiakkaiden saataville ja tiedoksi.

Lähtökohtana raitiovaunuissa ja metroasemilla toteutetussa ilmaislehtijakelussa on, että HKL saa jakelun mahdollistamisesta erillisen korvauksen, joka korvaa lehdistä aiheutuvia ylimääräisiä siivouskustannuksia.

Joukkoliikenteen tuotantoa turvatessaan HKL on noudattanut sitä kansainvälistä periaatetta, jossa erillisiä luettujen lehtien säiliöitä ei ole sijoitettu liikennevälineisiin. Tällä periaatteella pyritään selkeästi vähentämään palovaaran riskiä, joka korostuu esim. silloin, kun liikenneväline on suljetussa tunnelissa pakkopysäytetyssä tilassa.

Kaikki ylimääräinen irtonainen materiaali liikennevälineissä aiheuttaa merkittäviä kustannuksia vaunujen huollossa. Kustannukset muodostuvat, kun kyseinen palveluntarjonta halutaan pitää korkeatasoisena ja saatavilla oleva materiaali siistinä. Asiakasturvallisuusnäkökohdat on tällä menettelyllä nostettu korostuneesti esiin.

HKL ei nämä näkökohdat huomioon ottaen kannata painetussa muodossa olevan luettavan materiaalin lisäämistä liikennevälineisiin. Palvelutarjonta tältäkin osin on yhä enemmän siirtymässä sähköiseen muotoon, mikä tarjoaa uusia mahdollisuuksia myös kirjojen lukemiselle ilman yllä mainittuja vaikutuksia.

HKL yhdessä HSL:n kanssa on pyrkinyt tarjoamaan myös kulttuuria, kuten musiikkia tai runoutta asiakkaiden iloksi monin tempauksin liikennevälineissä. HKL, HSL ja Nuoren Voiman Liitto järjestävät vuosittain Runoja raiteilla -kampanjan, jonka yhteydessä vaunujen digitaalisilla näyttötauluilla esitetään runoja ja aforismeja.

(2) Maksuton joukkoliikenne

HKL:n tehtävä on huolehtia metro-, raitio- ja lauttaliikenteen tuottamisesta pääkaupunkiseudulla. HKL tuottaa omistajilleen ja tilaajilleen hyötyä kokonaisvaltaisena joukkoliikennepalvelujen tuottajana ja tavoitteena on, että arki HKL:n kanssa on helppoa. HKL:n tavoiteohjelmassa on kirjattu yhdeksi tavoitteeksi HKL:n pyrkimys lisätä kestävien liikkumispalveluiden osuutta liikenteestä.

Maksuttoman joukkoliikenteen tarjoamisesta tai maksuttoman joukkoliikenteen mahdollisesta kampanjasta jollekin erityiselle ryhmälle päätöksen tekee HSL, joka hyväksyy joukkoliikenteen taksa- ja lippujärjestelmän sekä lippujen hinnat. HSL:n hallitus on tarkemmin 10.12.2013 hyväksymässä päätöksessään kuvannut erityisryhmien alennus- ja vapaalippuetuja sekä oikeutta matkustaa ilman lippua. Myöhemmin tätä päätöstä on tarkennettu muun muassa 16.6.2015 HSL:n hallituksessa.

Esittelijän perustelut

Lausuntopyynnöt

Kaupunginkanslia on pyytänyt HKL:n lausuntoja kaupunginhallitukselle 6.10.2017 mennessä.

Valtuustoaloitteet

Valtuustoaloite: Julkisiin liikennevälineisiin lukemista ”Koonnos aiemmista toteutumattomista lausunnoista”. (Kvsto 19.4.2017 asia 24, Ilkka Taipale).

Valtuustoaloite: Maksuton joukkoliikenne ”Koonnos aiemmista toteutumattomista lausunnoista”. (Kvsto 19.4.2017 asia 24, Ilkka Taipale)

Esittelijä

yksikön johtaja

Karoliina Rajakallio

Lisätiedot

Markus Keisala, kehittämispäällikkö, puhelin: 310 35838

markus.keisala(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1400

Toinen linja 7 A

3101071

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

5/2017

1 (17)

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/3

 

14.09.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

Liikenneliikelaitoksen johtokunnan lausunto Paavo Arhinmäen valtuustoaloitteesta koskien kaupunkipyörien toiminta-alueen laajentamista

HEL 2017-006917 T 00 00 03

Lausuntoehdotus

Liikenneliikelaitoksen johtokunta päättää antaa seuraavan lausunnon kaupunginhallitukselle Paavo Arhinmäen valtuustoaloitteeseen koskien kaupunkipyöräpalvelun toiminta-alueen laajentamista:

HKL:n johtokunta on hyväksynyt Helsingin kaupunkipyöräjärjestelmälle päivitetyn hankesuunnitelman 23.3.2014. Hankesuunnitelmassa kaupunkipyörien tavoitteeksi määritettiin joukkoliikenteen palvelutason parantaminen. Joukkoliikennejärjestelmän joustavuus ja saavutettavuus paranevat, kun liityntämatkoihin voi käyttää kaupunkipyöriä. HKL:n johtokunta päätti kaupunkipyöräjärjestelmän hankinnasta 20.10.2015. Kaupunkipyöräasemien ensimmäisen vaiheen asemapaikoista on tehty liikennesuunnittelupäällikön päätös 12.2.2016 (piirustus 6546-3) ja lopuista sadasta asemapaikasta 9.12.2016 (piirustus 6675-2)

Kaupunkipyöräpalvelun perustavoitteiden mukaisesti kaupunkipyörien nykyiset asemat on sijoitettu mahdollisimman tiiviisti yhteen joukkoliikennejärjestelmän kanssa. Kansainvälisten esimerkkien mukaisesti kaupunkipyöräpalvelun hyvän palvelutason ja saavutettavuuden takaamiseksi pyöräasemia ja pyöriä on oltava tarjolla tarpeeksi tiheässä, noin 300-400 metrin välein. Palvelun on tarkoitus tukea ja kannustaa kaupunkipyörän käyttöä niin, että pyörää ei turhaan pidetä omaan käyttöön varattuna, vaan se otetaan vain matkan ajaksi ja palautetaan toiselle asemalle heti määränpäässä. Tehokkaasti toimiva kaupunkipyöräkonsepti edellyttää, että pyöriä pitää olla tarjolla lähellä matkan lähtöpistettä ja pyörän palauttamisen pitää onnistua määränpäässä ilman varsinaista siirtymää, jotta pyörät palvelevat suunnitellulla tavalla. Asemapaikkojen huolellisesti ja toiminnallisesti harkittu sijoittelu mahdollistaa korkean palvelutason.

Kaupunkipyöräjärjestelmän hankesuunnitelman mukainen täysi laajuus on 150 pyöräasemaa, jotka mahdollistavat pysäköinnin 1 500 kaupunkipyörälle. Näistä 10 asemaa ja 100 pyörä ovat lainalla Espoossa vuoden 2017 ja palaavat Helsinkiin vuonna 2018. Asemat muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden Helsingin tiiveimmällä alueella, jossa alueen sisällä matkoja on helppo tehdä kaikkiin suuntiin.

Ilman asemien lukumäärän kasvattamista, kaupunkipyöräverkoston alueen laajentaminen nykyisestä johtaisi nykyistä harvempaan asemaverkostoon, ja heikentäisi sen palvelukykyä; juuri asemien tiheys tekee palvelusta toimivan ja houkuttelevan, kun asemia on katettavalla alueella aina lähettyvillä. Myös järjestelmän ylläpitäminen on tiiviillä alueella tehokkaampaa.

Itä- ja Pohjois-Helsingin kattaminen vastaavasti toimivalla pyöräasemaverkostolla vaatisi jopa enemmän asemia kuin koko nykyisessä järjestelmässä on, jotta verkosto pysyy tarpeeksi tiheänä ja järjestelmä palvelisi asiakkaita kokonaisuutena, hyvällä palvelutasolla. Uusia asemia tarvittaisiin myös nykyisen verkon alueelle, sillä laajentunut alue ja pyörien lukumäärä toisivat lisää käyttäjiä myös keskustaan, joka on usein matkojen kohde. Jos asemia tulevaisuudessa sijoitetaan uudelleen tai nykyverkostoa laajennetaan, on itä kuitenkin mahdollinen suunta.

Kaupunkipyöräpalvelulla on kansainvälisesti vertailtuna ja pyörien määrään nähden paljon aktiivisia käyttäjiä. Järjestelmään on rekisteröitynyt 33 880 koko kauden käyttöoikeudesta maksanutta asiakasta ja lisäksi useita tuhansia viikon tai päivän mittaisen käyttöoikeuden valinnutta. Kaupunkipyörillä on tällä kaudella tehty jo yli miljoona matkaa. Matkoja tehdään keskimäärin noin 7,5 päivässä jokaista pyörää kohden, vilkkaimpina päivinä matkoja on tehty jopa yli 11 matkaa jokaista pyörää kohden. Tämän käyttöasteen arvioidaan olevan tasolla, jolla nykyinen palvelu tehokkaasti pystyy toimimaan. Käyttömäärien lisääntyminen tai lisääminen edellyttäisi palvelun kasvattamista. Hyvän vastaanoton ja aktiivisen käytön johdosta voi odottaa palvelun toimivan hyvin myös muualla Helsingissä ja pyörien sekä asemien lisääminen jo sinällään parantaisi palvelua nykyisellä alueellakin. Kaupunkipyöräpalvelusta ennakoitiin saatavan käyttömaksujen muodossa tuloja puolet siitä, mitä HKL maksaa sen toteuttamisesta. HKL maksaa palvelusta vuosittain palvelumaksuja yhteensä 1,295 miljoonaa euroa ja tällä kaudella kolmen ensimmäisen kuukauden aikana tuloja on kertynyt jo 1.034.609 euroa eli odotuksia huomattavasti enemmän.

HKL:llä ei nykyisten hankintapäätösten puitteissa ole mahdollisuutta lisätä kaupunkipyöräasemien määrä tai kaupunkipyörien määrää niin, että kaupunkipyöräpalvelu voitaisiin laajentaa koko Itä-Helsinkiin aloitteessa esitetyllä tavalla. HKL kuitenkin selvittää parhaillaan miten mahdollisilla uusilla päätöksillä laajentaminen voisi tapahtua julkisia hankintoja koskevan sääntelyn puitteissa niin, että laajennus voidaan toteuttaa yhteiskunnan kannalta kokonaistaloudellisesti edullisesti joko nykyisen palvelun laajennuksena tai joka tapauksessa nykyisen kaupunkipyöräpalvelun kanssa täysin yhteensopivana palveluna.

Esittelijän perustelut

Lausuntopyyntö

Kaupunginkanslia on pyytänyt HKL:n lausuntoa kaupunginhallitukselle 15.9.2017 mennessä.

Valtuustoaloite

Valtuutettu Paavo Arhinmäen aloite kaupunkipyörien toiminta-alueen laajentamisesta.

Esittelijä

yksikön johtaja

Karoliina Rajakallio

Lisätiedot

Samuli Mäkinen, projekti-insinööri, puhelin: 310 35753

samuli.makinen(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1400

Toinen linja 7 A

3101071

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

5/2017

1 (17)

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/4

 

14.09.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

HKL:n tavoiteohjelman esittely

HEL 2017-003581 T 00 01 01

Päätösehdotus

Liikenneliikelaitoksen johtokunta päättää merkitä tiedoksi asiasta saamansa informaation.

Esittelijän perustelut

HKL:n tavoiteohjelma hyväksyttiin johtokunnassa 12.5.2016.

Tavoiteohjelman perusteista ja sisällöstä tarkempi selostus kokouksessa.

Esittelijä

yksikön johtaja

Karoliina Rajakallio

Lisätiedot

Karoliina Rajakallio, yksikön johtaja, puhelin: 310

karoliina.rajakallio(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätöshistoria

Liikenneliikelaitoksen johtokunta 23.08.2017 § 46

HEL 2017-003581 T 00 01 01

Päätös

Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti merkitä tiedoksi asiasta saamansa informaation.

29.06.2017 Ehdotuksen mukaan

Esittelijä

yksikön johtaja

Karoliina Rajakallio

Lisätiedot

Karoliina Rajakallio, yksikön johtaja, puhelin: 310

karoliina.rajakallio(a)hel.fi

 

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) 23.05.2017 § 92

HEL 2017-003581 T 00 01 01

Päätös

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päätti merkitä tiedoksi asiasta saamansa informaation.

30.03.2017 Ehdotuksen mukaan

Esittelijä

yksikön johtaja

Karoliina Rajakallio

Lisätiedot

Markus Keisala, kehittämispäällikkö, puhelin: 310 35838

markus.keisala(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1400

Toinen linja 7 A

3101071

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

5/2017

1 (17)

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/5

 

14.09.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

Raide-Jokerin varikoiden välivaiheen suunnittelutehtävien tilaaminen

HEL 2017-009820 T 02 08 02 01

Päätösehdotus

Liikenneliikelaitoksen johtokunta päättää käyttää Raide-Jokerin suunnittelutehtävien hankintapäätöksessä varatun option, koskien Raide-Jokerin varikon kehitysvaiheen suunnittelua, ja oikeuttaa HKL:n tilaamaan hankinnan välivaiheen aikaisia suunnittelutehtäviä Ramboll Finland Oy:n, VR-Track Oy:n ja Sito Oy:n muodostamalta suunnittelukonsortiolta niin, että ns. välivaiheen aikaisista suunnittelutehtävistä HKL:lle aiheutuva kustannusosuus on yhteensä enintään 339.430 euroa (ilman ALV).

Optiona kuuluvien varikoiden Välivaiheen aikaisten suunnittelutehtävien suunnittelukustannukset ovat Raide-Jokeri-projektin arvion mukaan yhteensä enintään 522.200 euroa (ilman ALV), mikä kustannus tullaan Raide-Jokeri-projektia koskevan yhteistyösopimuksen ehtojen hallinnollisen prosenttijaon (65 % / 35 %) mukaan jakamaan HKL:n ja Espoon kesken. Yhteistyösopimuksen ehtojen mukaan toteutusvaiheen kustannusjaosta tullaan sopimaan hankepäätösten yhteydessä erikseen.

Suunnittelukonsortio laskuttaa Raide-Jokerin varikon kehitysvaiheen suunnittelua koskevan suunnittelutyön kustannukset toteutuneiden tuntien mukaisesti kokonaisuudessaan HKL:ltä. HKL puolestaan laskuttaa Espoon osuuden suunnittelukustannuksista Espoolta yhteistyösopimuksen ehtojen ja edellä tässä mainitun kustannusjaon mukaisesti.

HKL:n osuus Raide-Jokerin varikoiden välivaiheen suunnittelukustannuksista on tämän hankintapäätöksen mukaan toteutuvan hankinnan perusteella yhteensä 339 430 euroa (ilman ALV).

Esittelijän perustelut

HKL:n johtokunta on päätöksellään 29.6.2017 (§ 26) valinnut Raide-Jokeri-projektin suunnittelijaksi Ramboll Finland Oy:n, VR Track Oy:n ja Sito Oy:n muodostaman konsortion. Suunnitteluhankinta kilpailutettiin käyttämällä erityisalojen hankintalain mukaista neuvottelumenettelyä.

Suunnitteluhankinnan kilpailuttamisessa lähtökohtana oli, että hankkeen kokonaisarvioon 375 miljoonaa euroa (ilman ALV) sisältyi myös tilaajan hankeoptioita. Edellä tarkoitettua suunnittelun hankintapäätöstä edeltävässä tarjouskilpailussa päätettiin ja määriteltiin, että tilaajalla on oikeus optiohankintana tilata Raide-Jokeri-projektiin liittyvää tie- ja katurakentamisen suunnittelua ja johto- ja laitesiirtoja sekä Raide-Jokerin varikon ja yhdysraiteen suunnittelua.

Tilaajan tarjouspyynnössä esittämän erittelyn mukaan tilaajan arvio Raide-Jokeri-projektiin tilattavan suunnittelun kokonaisarvosta oli noin 27 - 34 milj. euroa, josta Raide-Jokeri-projektin suunnittelukustannusten osuus on noin 20 - 25 milj. euroa sekä optiona mahdollisten Raide-Jokeri-projektiin liittyvien toimeksiantojen osuus n. 2,5-3,0 milj. euroa ja Raide-Jokerin varikkorakennusten suunnittelu 4,5 - 6,0 milj. euroa.

Raide-Jokerin suunnittelun hankintaa koskevassa tarjouskilpailussa vielä määriteltiin, että optiohankinnat voidaan tilata kokonaisuudessaan, osittain tai jättää ne kokonaan tilaamatta. Lisäksi tarjouspyynnössä  määriteltiin, että optioista voidaan tilata myös erikseen vain joko suunnittelu
tai toteutus. Lisäksi erityisesti laajemmissa kokonaisuuksissa kuten varikkoja koskevassa optiossa on tarkoitus käyttää kaksiosaista tilausmenettelyä, joka jaetaan kehitysvaiheeseen ja toteutusvaiheeseen. Ennen toteutusvaiheen tilausta määritetään toteutettavan optio-osuuden tavoitekustannus.

Raide-Jokeri-projektin johtoryhmä päätti 21.6.2017 pitämässään kokouksessa Raide-Jokerin varikoiden kehitysvaiheen suunnittelun käynnistämisestä. Varikoiden kehitysvaiheen tavoitteena on välivaiheessa valitun varikkoratkaisun täydentäminen ja tarkentaminen L2-tasoiseksi suunnitelmaksi sekä päästä hankesuunnitelman mukaisiin kustannusarvioihin. Raide-Jokeri-hankkeen välivaiheen aikaiset varikoiden kehitysvaiheen suunnittelutehtävät tilataan Raide-Jokeri-projektin suunnittelijaksi liikenneliikelaitoksen johtokunnan päätöksellä 29.6.2017 (§ 26) valitulta konsortiolta.

Välivaiheella tarkoitetaan edellä ja tässä myös jäljempänä allianssitoiminnan ajanjaksoa, jossa valittuna on ainoastaan suunnitteluosapuoli ja urakoitsijaosapuolen kilpailutus on vielä kesken. Välivaihe päättyy välittömästi urakoitsijan kilpailutuksen valmistuttua solmittavaan kehitysvaiheen allianssisopimukseen suunnittelija-, urakoitsija- ja tilaajaosapuolten kesken. Kehitysvaihe alkaa arviolta joulukuun 2017 alussa. Kehitysvaiheen jatkosta tehdään erillinen hankintapäätös heti sen käynnistyttyä.

Varikoiden välivaiheen suunnittelussa varikoiden kehitysvaiheen suunnittelua edistetään niin pitkälle, että urakoitsijan tultua valituksi voidaan nopeasti päättää myös varikkokonseptista. Ratkaisun tekemiseen tarvitaan kuitenkin urakoitsijaosapuolen näkemys, joten lopullinen ratkaisu varikkokonseptista saadaan vasta urakoitsijavalinnan jälkeen.

Edellä selostetun menettelyn jälkeen tarkoituksena on jatkaa valitun varikkoratkaisun täydentämistä ja toteuttaa suunnitelmat L2-tasoisiksi. L2-tasoiset suunnitelmat sisältävät asemapiirroksen ja ympäristösuunnitelman sekä pohja-, julkisivu- ja leikkauskaaviot. Suunnitelmat sisältävät myös tyyppipiirustukset sekä sisustus- ja kalustesuunnitelmat sekä yleisselosteen ja rakennustapaselostuksen. Hankepäätös tai –päätökset tehdään vasta tämän jälkeen tarkentuneilla kustannustiedoilla.

Esittelijä

yksikön johtaja

Artturi Lähdetie

Lisätiedot

Mikko Halonen, projekti-insinööri, puhelin: 310 34707

mikko.halonen(a)hel.fi

Juha Saarikoski, projektijohtaja, puhelin: 310 35288

juha.saarikoski(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Hankinta

 

Kirjanpito

 

Sopimussihteeri

 

Yksikön johtaja

 

Projektijohtaja

 

Projektipäällikkö

 

Tarjoajat

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1400

Toinen linja 7 A

3101071

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

5/2017

1 (17)

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/6

 

14.09.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

M200-sarjan metrojunayksiköiden peruskorjauksen hankesuunnitelma

HEL 2017-009834 T 08 00 02

Päätösehdotus

Liikenneliikelaitoksen johtokunta päättää esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle hyväksyttäväksi M200 -metrojunayksikön peruskorjausta koskevan hankesuunnitelman niin, että

        peruskorjaus käsittää kaikkiaan kaksitoista (12) ko. sarjan metrojunayksikköä

        hankkeen enimmäiskustannus on 8,9 milj. euroa (ilman ALV, kustannustaso 9/2017)

        tilaajan oman työn ja ulkopuolisen asiantuntijatyön kustannusarvio hankkeessa on lisäksi yhteensä 380 000 euroa (ilman ALV).

Esittelijän perustelut

HKL:n M200-sarjan metrojunakalustoon kuuluu kaksitoista (12) vuosina 2000 - 2001 toimitettua M200-sarjan kaksivaunuista metrojunayksikköä.

M200-sarjan hankinnan yhteydessä määritelty tavoitteellinen käyttöikä on 40 vuotta.  Peruskorjauksen tärkein päämäärä on varmistaa, että junien käyttöä voidaan jatkaa luotettavasti 2030-luvulle saakka, jolloin M200-sarjan metrojunayksiköt saavuttavat noin 30 vuoden käyttöiän.

Peruskorjauksen toteuttaminen antaa mahdollisuuden lykätä uusien metrojunayksiköiden hankintaa. Metron automatisointi on tämän hetken arvion mukaan ajankohtaista 2020-luvun lopulla. Uuden kaluston (M400) hankinta ja metron automatisointi on järkevää toteuttaa samanaikaisesti, jolloin uudet metrojunayksiköt voidaan tilata ilman ohjaamoa ja muutenkin automatisointiin yhteen sovitettuina.

Hanke toteutetaan vuosina 2018 - 2021 siten, että kaikki metrojunayksiköt on peruskorjattu ennen kuin Länsimetron Kivenlahden jatkeen liikennöinti alkaa. Hankinta käynnistetään vuonna 2017.

Peruskorjauksella tähdätään metrojunayksiköiden tekniikan kunnostamiseen, huollettavuuden kehittämiseen sekä ilmeen kohentamiseen. Peruskorjauksen tärkeimpiä toimenpiteitä ovat mm.:

        metrojunayksiköiden ulkomaalaus

        matkustamon kunnostaminen (lattiapäällysteen uusiminen, pintojen kunnostaminen, valaistuksen uusiminen, ilmanvaihdon tehostaminen)

        huolto- ja korjaustoimenpiteet (nivelpalkeen (haitari) uusiminen, ilmakanavien puhdistus)

        matkustajainformaatiojärjestelmän uusiminen (ml. uudet sisä- ja ulkonäytöt) ja videovalvontajärjestelmän asentaminen

        lisäksi huomioidaan ohjaus- ym. elektroniikan tuleva ylläpito ja osittainen uusiminen

Peruskorjattavien metrojunayksiköiden keskimääräinen käyttöaika on noin 10 vuotta, joten hankinnan poistovaikutus on 0,9 milj. euroa/vuosi. HKL vakuuttaa metrojunayksiköt kaupungin vakuutusrahaston kautta. Vakuutusrahastomaksu on 0,1 % omaisuuden arvosta; 10 vuoden aikana vakuutusrahastomaksuja kertyy noin 0,05 milj. euroa.

HKL rahoittaa hankkeen lainarahoituksella. Korkokulut ovat yhteensä noin 0,5 miljoonaa euroa (korkokanta 1 % ja laina-aika 10 vuotta).

HKL:n nykyisen liikennöintisopimuksen mukaisesti HKL laskuttaa metrojunayksiköiden peruskorjauksen poistot, korot ja vakuutusrahastomaksun HSL:ltä. Helsingin seudun liikenteen (HSL) maksamaan liikennöintikorvaukseen ei peruskorjaushankkeen toteuttamisella ole vaikutusta.

HKL:n johtokunnan hyväksymässä (17.8.2017) HKL:n investointisuunnitelmassa 2018 - 2027 on budjetoitu 37,5 milj. euroa M100- ja M200-metrojunayksiköiden peruskorjauksiin vuosille 2018 - 2021.

Kaupunginvaltuusto on päättänyt M100-metrojunayksiköiden peruskorjauksesta kokouksessaan 30.8.2017. Hankinnan kokonaisarvo on 27,3 milj. euroa.

Esittelijä

yksikön johtaja

Artturi Lähdetie

Lisätiedot

Tuomo Pietilä, projekti-insinööri, puhelin: 34776

tuomo.pietila(a)hel.fi

Liitteet

1

HKL_M200 Peruskorjauksen_hankesuunnitelma.pdf

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1400

Toinen linja 7 A

3101071

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

5/2017

1 (17)

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/7

 

14.09.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

Ilmoitusasiat ja johtokunnan esille ottamat asiat

Päätösehdotus

Liikenneliikelaitoksen johtokunta päättää merkitä tiedoksi.

Esittelijän perustelut

Kaupunginhallitus (Khs)

Khs 21.8.2017 § 744 / asia 3

V 30.8.2017, M100 –metrojunien peruskorjauksen hankesuunnitelma
HEL 2017-004725 T 08 00 02

Khs 21.8.2018 § 750 / asia 9

Liityntäpysäköintialueiden ja eräiden terminaalialueiden hallinnan siirtäminen liikenneliikelaitokselle
HEL 2017-006786 T 08 00 08

Khs 21.8.2017 § 754 / asia 14

Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen

Päätös
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota käsiteltäväkseen asioita, joissa seuraavat viranomaiset ovat tehneet päätöksen viikolla 33.
===
johtokunnat
===
- liikenneliikelaitos 17.8.2017
===

Linkki pöytäkirjaan

 

Khs 28.8.2017 § 758 / asia 4

V 13.9.2017, Luottamushenkilöiden palkkioiden ja korvausten määrät 2017 -päätöksen muuttaminen toimikuntien osalta
HEL 2017-003722 T 00 00 02

Khs 28.8.2017 § 767 / asia 13

Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen
Päätös
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota käsiteltäväkseen asioita, joissa seuraavat viranomaiset ovat tehneet päätöksen viikolla 34.
===
johtokunnat
===
- liikenneliikelaitos 23.8.2017
===

Linkki pöytäkirjaan

Konsernijaosto (Koja)

Koja 14.8.2017 § 111 / asia 5

Länsimetro Oy:n ajankohtaiskatsaus
HEL 2017-004829 T 00 01 05

Linkki pöytäkirjaan

Esittelijä

hallintojohtaja

Yrjö Judström

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1400

Toinen linja 7 A

3101071

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

5/2017

1 (17)

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/8

 

14.09.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

Liikenneliikelaitoksella tehtyjen päätösten seuraaminen

Päätösehdotus

Liikenneliikelaitoksen johtokunta päättää merkitä tiedoksi, että johtokunnan puheenjohtajan ilmoitukset 15.8. – 8.9.2017, ettei ota/esittele otettavaksi johtokunnan käsiteltäväksi seuraavia toimitusjohtajan ja yksiköiden johtajien tekemiä päätöksiä:

Toimitusjohtaja

§ 26 – 30    

Yhteiset palvelut, hallintojohtaja

§ 4 – 5

Toiminnanohjaus, yksikön johtaja

§

Infra ja kalusto, yksikön johtaja

§ 23 – 34  

Kunnossapito, yksikön johtaja

§ 17 – 19   

Liikennöinti, yksikön johtaja

§

 

 

Linkki päätöksiin

 

Esittelijä

hallintojohtaja

Yrjö Judström

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1400

Toinen linja 7 A

3101071

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro