Helsingin kaupunki | Esityslista | 5/2017 | 1 (1) |
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/6 | |
| 14.09.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
6
M200-sarjan metrojunayksiköiden peruskorjauksen hankesuunnitelma
HEL 2017-009834 T 08 00 02
Päätösehdotus
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päättää esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle hyväksyttäväksi M200 -metrojunayksikön peruskorjausta koskevan hankesuunnitelman niin, että
peruskorjaus käsittää kaikkiaan kaksitoista (12) ko. sarjan metrojunayksikköä
hankkeen enimmäiskustannus on 8,9 milj. euroa (ilman ALV, kustannustaso 9/2017)
tilaajan oman työn ja ulkopuolisen asiantuntijatyön kustannusarvio hankkeessa on lisäksi yhteensä 380 000 euroa (ilman ALV).
Esittelijän perustelut
HKL:n M200-sarjan metrojunakalustoon kuuluu kaksitoista (12) vuosina 2000 - 2001 toimitettua M200-sarjan kaksivaunuista metrojunayksikköä.
M200-sarjan hankinnan yhteydessä määritelty tavoitteellinen käyttöikä on 40 vuotta. Peruskorjauksen tärkein päämäärä on varmistaa, että junien käyttöä voidaan jatkaa luotettavasti 2030-luvulle saakka, jolloin M200-sarjan metrojunayksiköt saavuttavat noin 30 vuoden käyttöiän.
Peruskorjauksen toteuttaminen antaa mahdollisuuden lykätä uusien metrojunayksiköiden hankintaa. Metron automatisointi on tämän hetken arvion mukaan ajankohtaista 2020-luvun lopulla. Uuden kaluston (M400) hankinta ja metron automatisointi on järkevää toteuttaa samanaikaisesti, jolloin uudet metrojunayksiköt voidaan tilata ilman ohjaamoa ja muutenkin automatisointiin yhteen sovitettuina.
Hanke toteutetaan vuosina 2018 - 2021 siten, että kaikki metrojunayksiköt on peruskorjattu ennen kuin Länsimetron Kivenlahden jatkeen liikennöinti alkaa. Hankinta käynnistetään vuonna 2017.
Peruskorjauksella tähdätään metrojunayksiköiden tekniikan kunnostamiseen, huollettavuuden kehittämiseen sekä ilmeen kohentamiseen. Peruskorjauksen tärkeimpiä toimenpiteitä ovat mm.:
metrojunayksiköiden ulkomaalaus
matkustamon kunnostaminen (lattiapäällysteen uusiminen, pintojen kunnostaminen, valaistuksen uusiminen, ilmanvaihdon tehostaminen)
huolto- ja korjaustoimenpiteet (nivelpalkeen (haitari) uusiminen, ilmakanavien puhdistus)
matkustajainformaatiojärjestelmän uusiminen (ml. uudet sisä- ja ulkonäytöt) ja videovalvontajärjestelmän asentaminen
lisäksi huomioidaan ohjaus- ym. elektroniikan tuleva ylläpito ja osittainen uusiminen
Peruskorjattavien metrojunayksiköiden keskimääräinen käyttöaika on noin 10 vuotta, joten hankinnan poistovaikutus on 0,9 milj. euroa/vuosi. HKL vakuuttaa metrojunayksiköt kaupungin vakuutusrahaston kautta. Vakuutusrahastomaksu on 0,1 % omaisuuden arvosta; 10 vuoden aikana vakuutusrahastomaksuja kertyy noin 0,05 milj. euroa.
HKL rahoittaa hankkeen lainarahoituksella. Korkokulut ovat yhteensä noin 0,5 miljoonaa euroa (korkokanta 1 % ja laina-aika 10 vuotta).
HKL:n nykyisen liikennöintisopimuksen mukaisesti HKL laskuttaa metrojunayksiköiden peruskorjauksen poistot, korot ja vakuutusrahastomaksun HSL:ltä. Helsingin seudun liikenteen (HSL) maksamaan liikennöintikorvaukseen ei peruskorjaushankkeen toteuttamisella ole vaikutusta.
HKL:n johtokunnan hyväksymässä (17.8.2017) HKL:n investointisuunnitelmassa 2018 - 2027 on budjetoitu 37,5 milj. euroa M100- ja M200-metrojunayksiköiden peruskorjauksiin vuosille 2018 - 2021.
Kaupunginvaltuusto on päättänyt M100-metrojunayksiköiden peruskorjauksesta kokouksessaan 30.8.2017. Hankinnan kokonaisarvo on 27,3 milj. euroa.
Esittelijä
yksikön johtaja
Artturi Lähdetie
Lisätiedot
Tuomo Pietilä, projekti-insinööri, puhelin: 34776
tuomo.pietila(a)hel.fi
Liitteet
1 | HKL_M200 Peruskorjauksen_hankesuunnitelma.pdf |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1440 | Hämeentie 86 | 3101071 |
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 55 | Faksi |
| Alv.nro |
|
|
|
|
|
|
| |||