Helsingin kaupunki | Esityslista | 8/2017 |
|
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
|
| |
| 26.10.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
Liikenneliikelaitoksen johtokunta
ESITYSLISTA
8 - 2017
|
|
KOKOUSKUTSU |
|
|
|
Kokousaika | 26.10.2017 klo 16:15 |
Kokouspaikka | Toinen linja 7, 4. krs. nh. Kuljettaja |
Käsitellään | Tällä esityslistalla mainitut asiat |
|
|
| Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
|
|
|
Asia |
| Sivu |
1 | Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta | 1 |
2 | Raide-Jokerin toteuttajan valinta | 2 |
3 | MLNRV2 -kaluston täyskorjauksen hankesuunnitelma | 7 |
4 | Ohja-ohjelmiston ylläpidon tilaaminen ajalle 2018 - 2021 | 9 |
5 | Liikenneliikelaitoksen lähiliikenneasemien järjestyksenvalvonta- ja vartiointipalvelujen tilaaminen | 11 |
6 | Ilmoitusasiat ja johtokunnan esille ottamat asiat | 14 |
7 | Liikenneliikelaitoksella tehtyjen päätösten seuraaminen | 15 |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | 3101071 |
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
|
|
|
|
|
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 8/2017 | 1 (15) |
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/1 | |
| 26.10.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
1
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätösehdotus
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päättää todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Samalla liikenneliikelaitoksen johtokunta päättää valita pöytäkirjantarkastajiksi jäsenet ja sekä varatarkastajiksi jäsenet ja .
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ville Lehmuskoski
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | 3101071 |
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
|
|
|
|
|
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 8/2017 | 1 (15) |
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/2 | |
| 26.10.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
2
Raide-Jokerin toteuttajan valinta
HEL 2017-007064 T 02 08 02 00
Päätösehdotus
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päättää valita Raide-Jokeri-projektin toteutuksesta vastaavaksi osapuoleksi VR Track Oy:n ja YIT Rakennus Oy:n muodostaman ryhmittymän.
Esittelijän perustelut
Hankintailmoitus ja tarjoajien valinta
Raide-Jokeri-projektin hankesuunnitelma on hyväksytty Helsingin kaupunginvaltuustossa 15.6.2016 (§ 178) ja Espoon kaupunginvaltuustossa 13.6.2016 (§ 84).
Helsingin ja Espoon kaupunkien Raide-Jokerin suunnittelu- ja toteutushankkeen yhteistyösopimuksen perusteella liikenneliikelaitos on käynnistänyt toteuttajien kilpailutuksen hankesuunnitelman mukaisesti ja hankinta on edennyt seuraavasti:
Hankinnasta on 20.4.2017 julkaistu hankintailmoitus (nro 2017-010298) ja korjausilmoitus 24.5.2017 Hilma-ilmoituskanavalla.
Korjausilmoituksessa jatkettiin alkuperäistä osallistumisilmoitusten jättämisen määräaikaa kahdella päivällä 7.6.2017 klo 12:00 saakka. Lisäksi korjausilmoituksessa täsmennettiin soveltuvuusvaatimusten ja tarjoajien valintaperusteiden pisteytyksessä arvioitavia referenssivaatimuksia sekä tehtiin yksittäisiä pieniä täsmennyksiä hankintailmoituksen liitteisiin.
Hankinta sisältää Raide-Jokeri-projektiin liittyvien keskeisten rakentamistehtävien johtamisen, toteuttamisen ja mahdolliset alihankinnat yhteistyössä Tilaajan ja valitun suunnittelijan kanssa. Hankinta sisältää mahdollisina optioina muita liittyvien hankkeiden rakentamistoimeksiantoja sekä varikkorakennusten rakentamisen.
Raide-Jokeri-projekti tullaan toteuttamaan yhtenä projektiallianssina. Allianssi muodostetaan toteuttajien valinnan jälkeen, jolloin tilaaja, suunnittelija ja toteuttaja käynnistävät yhdessä hankkeen kehitysvaiheen.
Osallistumishakemuksia saatiin määräaikaan 7.6.2017 klo 12:00 mennessä yhteensä neljä (4) kappaletta seuraavilta ryhmittymiltä:
Jokeri: VR Track Oy, YIT Rakennus Oy
Kehäratikka: Destia Oy, Destia Rail Oy
Lemminkäinen Infra Oy, Eltel Networks Oy
Skanska I&T: Skanska Infra Oy, Skanska Talonrakennus Oy
Kaikki osallistumishakemuksen määräaikaan mennessä jättäneet ryhmittymät täyttivät asetetut soveltuvuusvaatimukset ja ne valittiin kaikki tarjouskilpailuun. Valinnasta tehtiin toimitusjohtajan päätös 14.6.2017 § 6.
Tarjouskilpailu
Tarjouskilpailuun valituille ryhmittymille toimitettiin valintapäätös, neuvottelukutsut ja ensimmäinen lisäkirje 19.6.2017. Kutsussa tarjoajille varattiin mahdollisuus tehdä tarjouspyyntöaineistoa koskevia kysymyksiä ja täsmennyksiä 16.8.2017 mennessä sekä osallistua 22.8.2017 ja 23.8.2017 järjestettäviin hankintaprosessin ja tarjouspyyntöaineiston esittelytilaisuuksiin.
Ennen esittelytilaisuuksia ryhmittymä Skanska I&T ilmoitti 13.7.2017 kirjallisesti Tilaajalle vetäytyvänsä tarjouskilpailusta.
Esittelytilaisuuksien jälkeen tarjoajia pyydettiin toimittamaan sopimuksia ja kaupallista mallia koskevat kysymykset ja täsmennyspyynnöt sekä ilmoittamaan sopimusneuvotteluihin ja kehitystyöpajoihin osallistuvat henkilöt 29.8.2017 mennessä Tarjouspalveluun.
Tarjousneuvottelut toteutettiin kehitystyöpajoina ja niiden kanssa yhtä aikaa järjestettyinä sopimusneuvotteluina. Kehitystyöpajoissa käynnistettiin tilaajan ja tarjoajien integrointi, kehitettiin hanketta ja sen toteutustapaa sekä valmisteltiin laatutarjouksen osiin 2.1 Integrointi ja 2.2 Kustannustehokkuus liittyvää sisältöä. Lisäksi tilaaja arvioi tarjoajien projektinjohto- ja yhteistoimintakykyä. Sopimusneuvotteluissa käytiin läpi allianssisopimus ja sen kaupallinen malli ja täsmennettiin niiden sisältöä sekä varmistettiin, että kaikki osapuolet ymmärtävät sopimukset samalla tavalla.
Ensimmäiset kehitystyöpajat ja sopimusneuvottelut käytiin erikseen kunkin tarjoajan kanssa 4-6.9.2017. Ensimmäisen kehitystyöpajan yhteydessä tarjoajat laativat ja jättivät laatutarjouksen osan 2.4 Case-tehtävän.
Kehitystyöpajojen välissä kaikki tarjoajien avainhenkilöt osallistuivat tenttitilaisuuteen 13.9.2017, jonka päätteeksi tarjoajat jättivät laatutarjouksensa osan 2.3 Tentti.
Toiset kehitystyöpajat järjestettiin 19. - 21.9.2017. Lisäksi kehitystyöpajojen yhteydessä käytiin kunkin tarjoajan kanssa jatkoneuvotteluita vielä tarkennusta vaatineista kaupallisen mallin periaatteista.
Lopullinen tarjouspyyntö ja toinen lisäkirje tarjoajille toimitettiin toisten kehitystyöpajojen päätyttyä 12.9.2017.
Tarjoajat laativat ja palauttivat laatutarjouksensa kolmessa eri vaiheessa seuraavasti:
2.4 case-tehtävä ensimmäisissä kehitystyöpajoissa 4.-6.9.2017
2.3 Tentti 13.9.2017
2.1 Integrointi ja 2.2 Kustannustehokkuus 27.9.2017.
Palkkiotarjoukset jätettiin 27.9.2017. Kaikki jätetyt tarjoukset hyväksyttiin tarjouspyynnön mukaisina.
Tarjousten arviointi
Tarjoajien projektinjohto- ja yhteistoimintakyvyn sekä kirjallisten tarjousten arvioinnista vastasi tilaajan arvioitiryhmä, jonka jäsenet olivat:
Juha Saarikoski, Raide-Jokeri-projekti
Nina Sundell, HKL
Ville Reihe, Helsingin kaupunki
Mauri Möttönen, Espoon kaupunki
Matti Tauriainen, Raide-Jokeri-projekti
Tarjoajien projektinjohto- ja yhteistoimintakyvyn arvioinnista pyydettiin erikseen asiantuntijalausunto, jonka laativat Ritva Pöntinen ja Panu Savolainen Helsingin Kaupunginkansliasta.
Tarjoukset arvioitiin tarjouspyynnössä esitetyin vertailuperustein, joita olivat:
allianssikyvykkyys 20 %
kyky tuottaa arvoa rahalle 55 %
palkkioprosentti 25 %
Laatutarjousten kirjallisia osia ja tarjoajien projektinjohto- ja yhteistoimintakykyä arvioitiin tilaajan arviointiryhmän toimesta, 15.9., 19.9., 20.9., 26.9., 28.9., 29.9. ja 11.10.2017, jonka jälkeen laatupisteet laskettiin yhteen ja vahvistettiin 12.10.2017.
Laatupisteiden arvioinnin päätyttyä tilaajan arviointiryhmä avasi palkkiotarjoukset 12.10.2017 ja laski laatu- ja hintapisteet yhteen.
Tarjoajien laatu- ja hintapisteet ovat seuraavat:
Päätös toteuttajan valinnasta
Tarjouspyynnön mukaisin vertailuperustein parhaat pisteet tarjouskilpailussa on saanut ryhmittymä Jokeri (VR Track Oy, YIT Rakennus Oy), joka esitetään valittavaksi Raide-Jokeri-projektin toteutuksesta vastaavaksi osapuoleksi.
Tarjouskilpailusta ei makseta tarjouspalkkioita.
Tilaaja tarkistaa tarjouskilpailun voittaneelta tarjoajalta / jokaiselta tarjousryhmittymän yritykseltä Tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä annetun lain (1233/2006, ”tilaajavastuulaki”) 5 §:ssä ja 5a §:ssä tarkoitetut tiedot ennen hankintasopimuksen tekemistä.
Sopimussuhde tarjouskilpailun voittajan kanssa ei synny vielä tämän päätöksen perusteella, vaan vasta allekirjoitetulla sopimuksella, jonka Allianssin osapuolet yhdessä allekirjoittavat.
Tällä hankintapäätöksellä ei ole vaikutusta tarjousten voimassaoloon. Tarjousten voimassaolo päättyy tarjouspyynnössä ja tarjouksissa esitetyn mukaisesti 26.3.2018.
Oikaisuohje ja valitusosoitus ovat liitteenä.
Raide-Jokeri-projekti järjestää kaikille tarjouskilpailuun osallistuneille palautetilaisuudet hankintaprosessista ja sen tuloksista 7-8.11.2017. Tilaisuuksissa tarjoavat saavat antaa ja saavat palautetta tarjousprosessista jatkuvan parantamisen periaatteen mukaisesti.
Päätöksen täytäntöönpanon edellytyksenä on, että Espoon kaupunki tekee vastaavan sisältöisen päätöksen asiassa.
Esittelijä
yksikön johtaja
Artturi Lähdetie
Lisätiedot
Juha Saarikoski, projektijohtaja, puhelin: 310 35288
juha.saarikoski(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Hankinta |
|
Projektijohtaja |
|
Hallintojohtaja |
|
Tarjoajat | Esitysteksti |
Päätöshistoria
Kaupunkiympäristön toimiala Liikenneliikelaitos Toimitusjohtaja 14.06.2017 § 6
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | 3101071 |
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
|
|
|
|
|
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 8/2017 | 1 (15) |
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/3 | |
| 26.10.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
3
MLNRV2 -kaluston täyskorjauksen hankesuunnitelma
HEL 2017-011272 T 00 01 04 00
Esitysehdotus
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päätti esittää kaupunginhallitukselle, että se esittäisi valtuustolle hyväksyttäväksi 42 matalalattiaisen nivelraitiovaunun täyskorjauksen hankesuunnitelman 10.500.000,00 euron arvonlisäverottomaan enimmäishintaan.
Esittelijän perustelut
1980-luvulla rakennetuille ja 2000-luvun alussa matalalattiaisella väliosalla varustetuille MLNRV2-sarjan matalalattiavaunuille tehdään ennakoivan kunnossapidon ohjelman mukaan peruskunnostus 500 000 kilometrin välein turvallisen liikennöinnin varmistamiseksi. Tähän mennessä tehdyt vaunujen täyskunnostukset on aloitettu huhtikuussa 2014 HKL:n osana raitiovaunukorjaamon päivittäiseen kunnossapitoon kuuluvaa prosessia. Vaunujen kunnossapito ja korjaus on lähtenyt siitä, niiden käyttö loppuu 2020-luvun alkupuolella.
HSL:n liikennöintisuunnitelmaan perustuvan HKL:n raitioliikenteen uuden kalustosuunnitelman mukaan nivelvaunujen liikennöintisuoritteet tulevat aiemmasta suunnitelmasta poiketen kasvamaan 2020-luvulla ja niiden romutusta tulee lykätä. Tästä syystä täyskorjaukset täytyy tehdä aiemmin aiottua laajemmassa mittakaavassa, jotta vaunukalusto on käytettävissä 2020-luvun lopulle saakka, jolloin ne korvataan kokonaan uudella kalustosarjalla.
Liikennöinti- ja kalustosuunnitelma aiheuttaa paineita nivelvaunujen täyskorjauksen kiihdyttämiselle. Nykytahdilla vaunut valmistuisivat vasta vuonna 2020, mutta liikennöintisuunnitelman mukaan vaunujen pitäisi olla valmiina vuotta aiemmin. HKL on laatinut peruskorjauksen toteuttamisesta oheisen hankesuunnitelman, joka mahdollistaa vaunuille suunnitellun liikennöinnin toteutumisen. Täyskorjauksen aikataulun jouduttaminen vaatii lisäresursseja kuormituksen tasaamiseksi joko HKL:n omana määräaikaisena työvoimana tai aiempaa huomattavasti laajempana alihankintana.
Täyskorjauksessa vaunujen korien ja telien korroosiovauriot korjataan siten, että ne kestävät vaunujen suunnitellun käyttöiän. Lisäksi vaunujen järjestelmät korjataan ja uusitaan tarpeellisin osin. Osa MLNRV-kaluston järjestelmistä joudutaan uusimaan täysin (mm. linjakilvet ja pääkytkimet), sillä nykyjärjestelmien varaosia ei saada riittävästi käytöstä poistetuista ja poistettavista vaunuista.
HSL on 13.6.2017 myöntänyt HKL:lle 4,2 M€ lisärahoituksen vuosille 2018-2019 MLRNV2-kaluston täyskorjauksia varten. Vaunujen täyskorjaukseen on vuosina 2014-2017 käytetty yhteensä 4,2 miljoonaa euroa. Hankkeen kokonaiskustannukset ovat 10,5 miljoonaa euroa (0,25 M€/vaunu), jolla vaunujen käyttöikää jatketaan noin kymmenen vuotta. Vanhimmat vaunut ovat tällöin käytöstä poistuessaan lähes 50 vuotta vanhoja. Vertailun vuoksi uuden raitiovaunun hankintahinta on noin 2,5 miljoonaa euroa ja arvioitu käyttöikä 40 vuotta.
Esittelijä
yksikön johtaja
Artturi Lähdetie
Lisätiedot
Terhi Ruokolainen, projekti-insinööri, puhelin: 310 34799
terhi.ruokolainen(a)hel.fi
Liitteet
1 | MLNRV2 täyskorjauksen_hankesuunnitelma_041017 |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote |
|
Toimitusjohtaja |
|
Yksikön johtaja |
|
Hankinta |
|
Kirjanpito |
|
Projekti-insinööri |
|
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | 3101071 |
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
|
|
|
|
|
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 8/2017 | 1 (15) |
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/4 | |
| 26.10.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
4
Ohja-ohjelmiston ylläpidon tilaaminen ajalle 2018 - 2021
HEL 2016-005185 T 02 08 02 01
Päätösehdotus
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päättää oikeuttaa liikenneliikelaitoksen tilaamaan suorahankintana Trapeze Finland Oy:ltä Ohja-ohjelmiston ylläpidon ylläpitosopimuksen mukaisesti ajalle 1.1.2018 – 31.12.2021 yhteensä enintään 470.000,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Esittelijän perustelut
Ohja-ohjelmistolla hallitaan raitiovaunujen liikenteenohjauksen tarvitsema tilatieto vaunuista radiojärjestelmälle, minkä lisäksi järjestelmä kommunikoi muiden liikenteenhallintajärjestelmien kanssa. Ohja-ohjelmiston avulla liikenteenohjaus kykenee siis hallitsemaan radioyhteyksiä vaunu- tai ryhmäkohtaisesti.
Ohja-ohjelmiston hankintaa koskeva päätös on tehty johtokunnassa 12.5.2016 § 101 niin, että tätä hankintapäätöstä jo oli edeltänyt toimitusjohtajan samassa hankinnassa tekemät päätökset. Johtokunnan päätöksen perusteella Trapeze Finland Oy:ltä hankitun Ohja-ohjelmiston kokonaishinnaksi tuli 610.789,60 euroa. Em. päätöksillä tehtyyn ohjelmistohankintaan sisältyi ylläpitopalvelu vuoden 2017 loppuun asti. Edellisen päätöksen jälkeen on arvioitu Ohja-ohjelmiston käytön jatkon tarkoituksenmukaisuutta. Ensisijaisena vaihtoehtona on ollut metroliikenteessä käytettävä DWS (Dispatcher Workstation). Ohja-ohjelmiston käytön jatkaminen osoittautui parhaaksi ratkaisuksi. Nyt ylläpitopalvelun jatko on tarpeen tehdä järjestelmän tehokkaan tuotantokäytön varmistamiseksi tulevina vuosina.
Tilattavaan ylläpitopalveluun sisältyy sopimukseen mukaisesti Ohja-tietojärjestelmän sekä siihen tehtyjen ja mahdollisesti tehtävien lisätöiden kehittäminen, ylläpito ja päivystyspalvelu.
Trapeze Finland Oy on Ohja-järjestelmän alkuperäinen toimittaja ja siten ainoa toimittaja, joka voi ylläpitopalvelun toteuttaa.
Erityisalojen hankintalaki 1398/2016 43 §, mom 2: "teknisistä, taiteellisista tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvistä syistä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan."
Aikaisemmat päätökset:
Johtokunnan päätös 101 §, 12.5.2016: 185.000,00 euroa (alv 0 %)
Toimitusjohtajan päätös 88 §, 11.11.2014: 85.600,00 euroa (alv 0 %)
Toimitusjohtajan päätös 10039 §, 14.12.2011: 170.094,80 euroa (alv 0 %)
Toimitusjohtajan päätös 5 §, 14.1.2009: 170.094,80 euroa (alv 0 %)
Tämän päätöksen jälkeen hankinnan arvo on yhteensä enintään 1.080.789,60 euroa (alv 0 %).
Esittelijä
yksikön johtaja
Arttu Kuukankorpi
Lisätiedot
Eero Sauramäki, valvomomestari, puhelin: 310 64567
eero.sauramaki(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote |
|
Hankinta |
|
Kirjanpito |
|
Sopimussihteeri |
|
Yksikön johtaja |
|
Valvomomestari |
|
Päätöshistoria
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) 12.05.2016 § 101
HEL 2016-005185 T 02 08 02 01
Päätös
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa liikennelaitoksen tilaamaan suorahankintana Trapeze Finland Oy:ltä Ohja-ohjelmiston ylläpidon ajalle 1.1.2016 – 31.12.2017 yhteensä enintään 185.000,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Esittelijä
yksikön johtaja
Arttu Kuukankorpi
Lisätiedot
Petri Norrena, korjaamopäällikkö, puhelin: 310 35518
petri.norrena(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | 3101071 |
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
|
|
|
|
|
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 8/2017 | 1 (15) |
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/5 | |
| 26.10.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
5
Liikenneliikelaitoksen lähiliikenneasemien järjestyksenvalvonta- ja vartiointipalvelujen tilaaminen
HEL 2017-010449 T 02 08 02 01
Päätösehdotus
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päättää korottaa HKL:n hallinnoimien lähiliikennealueen Vantaanlaakson radan ja Paloheinän tunnelin liikenneasemien järjestyksenvalvonta- ja vartiointipalveluista Avarn Security Oy:ltä tehdyn palveluhankinnan kokonaishintaa vastaamaan tarpeellista työmäärää niin, että kokonaishinta nyt voi olla enintään 500.000,00 euroa (alv 0 %), kun alkuperäistä hankintahintaa korotetaan lisätyötarpeen perusteella 108.631,40 eurolla (alv 0 %).
Lisäksi johtokunta päättää oikeuttaa HKL:n tilaamaan Vantaanlaakson radan ja Paloheinän tunnelin liikenneasemien järjestyksenvalvonta- ja vartiointipalvelut Avarn Security Oy:ltä väliaikaisella puitejärjestelyllä aikana 1.1.2018 - 31.12.2018 yhteensä enintään 246.250,90 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Esittelijän perustelut
Avarn Security Oy:ltä tehtyä palveluhankintaa Vantaanlaakson radan ja Paloheinän tunnelin liikenneasemien järjestyksenvalvonta- ja vartiointipalveluista on tarpeen korottaa, kun toimitusjohtajan asiaa koskevan hankintapäätöksen lähtökohtana ollut arvio työmäärästä on osoittautunut riittämättömäksi.
Nykyistä sopimusjärjestelyä on tarkoitus soveltaa vuonna 2018 siihen saakka, kun ko. järjestyksenvalvonta- ja vartiointipalvelut on kilpailutettu. Vartiointipalvelujen kilpailutuksesta on vastannut Liikennevirasto, joka hoitaa kilpailutuksen omasta, Espoon kaupungin, Vantaan kaupungin, Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) ja HKL:n puolesta.
Liikenneviraston hankintaprosessi on edennyt hitaasti johtuen hankintaprosessissa valituksen johdosta todetuista puutteista:
Liikennevirasto teki asiassa 27.2.2014 EU-hankintailmoituksen. Hankintamenettelynä oli rajoitettu menettely puitejärjestelynä toteutettavasta lähiliikennealueen liikenneasemien järjestyksenvalvonta- ja vartiointipalveluja koskevasta hankinnasta kolmen vuoden sopimusajalle ja mahdolliselle yhden vuoden optiokaudelle.
Markkinaoikeus kumosi Liikenneviraston tekemän hankintapäätöksen ratkaisullaan MAO:270/15.
Liikenneviraston markkinaoikeuden asiassa antaman päätöksen jälkeen käynnistämä uusi hankintaprosessi ei vielä ole edennyt päätökseen.
Hankinnan luonteen vuoksi (järjestyksenvalvonta ja vartiointi) hankinnan tekemistä ei kuitenkaan voida lykätä. Tämän vuoksi on edelleen tarpeen käyttää Liikenneviraston kilpailuttamaa puitesopimusta Avarn Security Oy:n (ent. Turvatiimi) kanssa siihen asti, kun hankinta on uudestaan kilpailutettu ja sopimus uuden kilpailutuksen perusteella on tehty. Tämän jälkeen HKL jatkaa palvelun tilaamista Liikenneviraston valitsemalta palveluntuottajalta.
Laki julkisista hankinnoista 30.3.2007/348, 11. luku § 93 1. mom: ”Jos hankinnasta on tehty valitus markkinaoikeuteen, hankintayksikkö voi järjestää hankinnan väliaikaisesti tilaamalla sen hankintamenettelyyn osallistuneelta tai aiemmalta toimittajalta, jollei hankintaa voida sen luonteen vuoksi lykätä markkinaoikeuden käsittelyn ajaksi.”
Yhteishankintaan osallistuvien em. toimijoiden välisessä puitesopimuksessa HKL:lle on jyvitetty kustannuksia seuraavasti koskien Avarn Security Oy:n puitesopimuksen perusteella laskuttamaa palvelun kokonaishintaa, joka on jaettu neljään (4) eri palveluun seuraavasti:
turvavalvomo / HKL:n osuus kustannuksista 20 %
autopartio / HKL:n osuus kustannuksista12,5 %
autopartio / HKL:n osuus kustannuksista30 %
järjestyksenvalvonta asemille sekä Paloheinätunnelissa / HKL:n osuus kustannuksista 40 %
Edellä mainitun jaon perusteella HKL:n osuus Avarn Security Oy:n vartiointipalveluiden kokonaispalveluhinnasta on yhteensä 21.000 euroa/kuukausi (alv 0%)
Erityisalojen hankintalaki 30.3.2007/349, § 29, mom 6: "hankintasopimus tehdään 26 §:n mukaisesti tehdyn puitejärjestelyn perusteella."
Aikaisemmat päätökset:
Toimitusjohtajan päätös 117 §, 29.11.2016 yhteensä 178.661,28 euroa
Toimitusjohtajan päätös 73 §, 13.8.2015 yhteensä 321.338,72 euroa
Tämän päätöksen jälkeen HKL:n lähiliikennealueen Vantaanlaakson radan ja Paloheinän tunnelin liikenneasemien järjestyksenvalvonta- ja vartiointipalveluja on tilattu yhteensä enintään 854.882,30 eurolla (alv 0 %).
Esittelijä
hallintojohtaja
Yrjö Judström
Lisätiedot
Kai Kalmari, turvallisuuspäällikkö, puhelin: 310 35343
kai.kalmari(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, hankinnat |
Otteet
Ote |
|
Toimitusjohtaja |
|
Yksikön johtaja |
|
Turvallisuuspäällikkö |
|
Va. infrapäällikkö |
|
Isännöitsijä |
|
Isännöitsijä |
|
Hankinta |
|
Sopimussihteeri |
|
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | 3101071 |
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
|
|
|
|
|
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 8/2017 | 1 (15) |
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/6 | |
| 26.10.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
6
Ilmoitusasiat ja johtokunnan esille ottamat asiat
Päätösehdotus
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päättää merkitä asiat tiedoksi.
Esittelijän perustelut
Kaupunginhallitus (Khs)
Khs 25.9.2017 § 885 / asia 15
Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen
Päätös
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota käsiteltäväkseen asioita, joissa seuraavat viranomaiset ovat tehneet päätöksen viikolla 38.
===
johtokunnat
===
- liikenneliikelaitos 20.9.2017
Esittelijä
hallintojohtaja
Yrjö Judström
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | 3101071 |
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
|
|
|
|
|
|
| |||
Helsingin kaupunki | Esityslista | 8/2017 | 1 (15) |
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/7 | |
| 26.10.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
7
Liikenneliikelaitoksella tehtyjen päätösten seuraaminen
Päätösehdotus
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päättää merkitä tiedoksi, että johtokunnan puheenjohtajan ilmoitukset 6.10. – 12.10.2017, ettei ota/esittele otettavaksi johtokunnan käsiteltäväksi seuraavia toimitusjohtajan ja yksiköiden johtajien tekemiä päätöksiä:
Toimitusjohtaja | § 38 – 43 |
Yhteiset palvelut, hallintojohtaja | § 7 |
Toiminnanohjaus, yksikön johtaja | § |
Infra ja kalusto, yksikön johtaja | § 39 – 41 |
Kunnossapito, yksikön johtaja | § |
Liikennöinti, yksikön johtaja | § |
Esittelijä
hallintojohtaja
Yrjö Judström
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | 3101071 |
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
|
|
|
|
|
|
| |||