Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2018 |
|
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
|
| |
| 08.02.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
Kokousaika | Torstai 08.02.2018 8:15 - 9:13 |
|
|
Kokouspaikka | Toinen linja 7, 4. krs. nh. Kuljettaja |
Läsnä
Jäsenet
Rissanen, Laura | puheenjohtaja |
Suoranta, Anu | varapuheenjohtaja |
Harjanne, Atte |
|
Hillman, Perttu |
|
Karhu, Jessica | saapui 8:19, poissa: 21§ |
Loman, Stefan |
|
Luoma, Tuomo | saapui 8:20, poissa: 21§ |
Stranius, Leo |
|
Sutton, Kirsi Maria |
|
Muut
Judström, Yrjö | hallintojohtaja |
Jurva, Toni | yksikön johtaja |
Kuukankorpi, Arttu | yksikön johtaja |
Lehmuskoski, Ville | toimitusjohtaja |
Norrena, Elina | vs. yksikön johtaja |
Mutka, Rain | hallintopäällikkö |
Hartikainen, Jari | asiantuntija |
Reiman, Kimmo | vs. yksikön johtaja |
Toivonen, Jani | asiantuntija |
Puheenjohtaja
Laura Rissanen | 21-27 § |
Esittelijät
Ville Lehmuskoski | toimitusjohtaja |
Elina Norrena | vs. yksikön johtaja |
Kimmo Reiman | vs. yksikön johtaja |
Toni Jurva | yksikön johtaja |
Yrjö Judström | hallintojohtaja |
Pöytäkirjanpitäjä
Rain Mutka | hallintopäällikkö |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | 3101071 |
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
|
|
|
|
|
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2018 |
|
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
|
| |
| 08.02.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ | Asia |
|
21 | Asia/1 | Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
22 | Asia/2 | Lausunto kaupunginhallitukselle: Valtuutettu Sameli Sivosen aloite ympärivuotisista kaupunkipyöristä ja pyöräteiden talvikunnossapidosta |
23 | Asia/3 | Hankintayksikön hankintaoikaisu sekä päätös kameravalvonta- ja äänentoistojärjestelmän laajennuksesta ja ylläpidosta |
24 | Asia/4 | Raitiotieradan katukiveys- ja saumaustöiden hankinta vuonna 2018 |
25 | Asia/5 | Kantametron asemien liukuporrashuollon hankinta vuonna 2018 |
26 | Asia/6 | Ilmoitusasiat ja johtokunnan esille ottamat asiat |
27 | Asia/7 | Liikenneliikelaitoksella tehtyjen päätösten seuraaminen |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | 3101071 |
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
|
|
|
|
|
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2018 | 1 (28) |
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/1 | |
| 08.02.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 21
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätös
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Samalla liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti valita pöytäkirjantarkastajiksi jäsenet Atte Harjanteen ja Kirsi Suttonin sekä varatarkastajiksi jäsenet Leo Straniuksen ja varapuheenjohtaja Anu Suorannan.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ville Lehmuskoski
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ville Lehmuskoski
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | 3101071 |
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
|
|
|
|
|
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2018 | 1 (28) |
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/2 | |
| 08.02.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 22
Lausunto kaupunginhallitukselle: Valtuutettu Sameli Sivosen aloite ympärivuotisista kaupunkipyöristä ja pyöräteiden talvikunnossapidosta
HEL 2017-013031 T 00 00 03
Lausunto
Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos päätti antaa seuraavan lausunnon kaupunginhallitukselle koskien kaupunkipyöräpalvelun ympärivuotista käyttöä.
Kaupunkipyöräpalvelun vuosittaiseksi toimintakaudeksi määriteltiin palvelua käynnistettäessä kuusi kuukautta, toukokuusta lokakuuhun. Kauden aloitus- ja lopetusajankohdat ovat osaltaan riippuvaisia katujen kunnossapidon ja pyöräasemien perustamistöiden vaatimuksista. Asemien asennus- ja poistotyön tehokkaan organisoimisen kannalta asemien asennusaikataulun tulisi olla tiedossa selkeästi ennen kauden alkua. Aloitusta ollaan kuitenkin aikaistamassa huhtikuulle, mikäli katujen kevätpuhdistuksen saadaan toteutettua aikataulussa. Aikaisempi kauden aloitus lisää asennusten ajoittamisen epävarmuutta mm. säätilan vaihteluiden vuoksi.
Kaupunkipyöräpalvelun laajentaminen ympärivuotiseksi vaikuttaa erityisesti talviajan katujen kunnossapitoon. Talvella osa pyöräasemien käytössä olevista tiloista on varattu lumen ja hiekan välivarastointiin. Tämä vaikeuttaisi lumenpoiston logistiikkaa. Lumiseen aikaan autojen pysäköintipaikkoja on käytössä normaalia vähemmän. Lisäksi osa pyöräasemista sijaitsee pysäköintipaikoilla. Myös muut pyöräasemat voisivat olla katujen auraamisen tiellä. Auraus saattaa aiheuttaa myös lisääntyneitä vahinkoja pyörille ja asemille.
Kasautuva lumi olisi vaatisi erityistoimia pyöräasemien ylläpitämiseksi käyttökunnossa. Pyöräaseman lukitus telineeseen pyörää palauttaessa toimii hyvin vain, jos pyörän saa telineeseen oikeaan kohtaan ja suoraan. Kaupunkipyörän voi palauttaa myös aseman välittömään läheisyyteen pyörän omalla lukolla, mutta telineisiin palauttaminen on toivottavampaa, jotta pyörät pysyvät siististi ja järjestelmällisesti suunnitellulla alueella.
Kaupunkipyöräpalvelu toimii nykyisellään itse tuottamallaan sähköllä, asemat aurinkokennoilla ja pyörät dynamoillaan. Pyörät lataavat ajettaessa omia akkujaan, jotka kylmällä säällä vähemmän käytettyinä saattaisivat tyhjentyä. Asemien akkuja täytyy jo nyt lokakuussa vaihtaa, kun auringonvalo on vähissä. Jos kautta pidennettäisiin syksystä, olisi kaikille käytössä oleville asemille vedettävä sähköt. Tämä on mahdollista, mutta kustannus olisi merkittävä ja asemien sijoittelun joustavuus vähenisi suurempien rakennustöiden myötä. Asemien kytkeminen sähköverkkoon maksaisi kaupunkipyöräpalvelun operaattorin arvion mukaan noin 900.000 euroa. Ympärivuotisen operoinnin lisäkustannus nykyisen vuosittaisen maksun (n. 1,3 Meur) lisäksi olisi noin 550.000 euroa/vuosi. Tämä summa sisältää arvion asemien talvikunnossapidosta palvelun operaattorin toteuttamana, sekä kaluston muutostarpeet ja kulumisen. Pyöriin vaihdettaisiin nastarenkaat. Lisäksi kaupungin olisi varauduttava katujen lumenpoiston lisäresurssitarpeeseen, sillä pyöräasemat veisivät lumen välivarastointipaikkoja, jolloin se on aurattava suoraan ajoneuvon kyytiin, kun läjitystilaa ei ole. Näistä luopuminen lisäisi kaupungin kokonaiskustannuksia. Myös vahingonkorvausvastuut ja kadun kunnossapidon toimintamalli olisi määriteltävä uudelleen.
Nykyinen kaupunkipyöräasemien jokavuotinen asentaminen ja purkaminen aiheuttavat kustannuksia, jotka vältettäisiin asemien ympärivuotisella käytöllä. Käyttökauden pidentäminen syksystä vaatisi sähköverkkoon kytkemistä, joten tätä vaihtoehtona tarkastellessa olisi syytä keskustella myös ympärivuotisuudesta, sillä kustannusten ero näiden välillä saattaa olla pieni.
Kaupunkipyöräpalvelun ympärivuotinen käyttö nähdään selvittämisen arvoisena asiana, se palvelisi asiakkaita paremmin ja toisi palvelulle luotettavuutta, kun pyörät olisivat aina käytössä. Ympärivuotisen pyöräilyn edistäminen olisi myös Helsingin kaupungin pyöräilyn kulkutapaosuuden kasvattamistavoitteen mukaista.
Talvella käytössä voisi olla esimerkiksi vain osa asemista ja pyöristä, kun tilaa on rajallisemmin ja käyttäjiä vähemmän. Kaupunkipyöräpalvelun käyttäjämäärät laskevat jo syksyllä merkittävästi, joten pienempi määrä pyöriä todennäköisesti riittäisi kattamaan kauden palvelutarpeen. Toisaalta asemaverkon on säilyttävä riittävän tiheänä, jotta varmistetaan palvelun palvelukyky osana matkaketjua. Kauden 2017 tilastojen mukaan lokakuussa matkoja tehdään keskimäärin noin 2,9 jokaista pyörää kohti päivässä koko kaudelle keskiarvon ollessa n. 7 matkaa/pyörä/päivä ja kesän vilkkaimpina päivinä jopa 11,5 matkaa/pyörä/päivä.
Koska kaupunkipyöräpalvelun ympärivuotiseen käyttöön liittyy merkittäviä epävarmuuksia, on ennen päätösten tekemistä tarkoituksenmukaista 1) seurata jo suunnitellun kauden aikaistamisen sekä Espoon kaupunkipyöräpalvelun vaikutuksia käyttäjämääriin sekä 2) kartoittaa muiden, Helsinkiä olosuhteiltaan muistuttavien kaupunkien kuten Turun kokemuksia ympärivuotisesta palvelusta. Näin tulevaisuudessa mahdollisesti tehtävän palvelun laajennuksen päätöksenteon tueksi on saatavilla riittävää tietoa.
Käsittely
Merkittiin, että esittelijä täydensi esitystään esityslistan sivun 3 esittelijän perusteluosan viimeisen kappaleen ensimmäistä virkettä maininnalla Turusta seuraavasti: Koska kaupunkipyöräpalvelun ympärivuotiseen käyttöön liittyy merkittäviä epävarmuuksia, on ennen päätösten tekemistä tarkoituksenmukaista 1) seurata jo suunnitellun kauden aikaistamisen sekä Espoon kaupunkipyöräpalvelun vaikutuksia käyttäjämääriin sekä 2) kartoittaa muiden, Helsinkiä olosuhteiltaan muistuttavien kaupunkien kuten Turun kokemuksia ympärivuotisesta palvelusta.
Esittelijä
yksikön johtaja
Karoliina Rajakallio
Lisätiedot
Samuli Mäkinen, projekti-insinööri, puhelin: 310 35753
samuli.makinen(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Lausuntoehdotus
Lausunto on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Lausuntopyyntö
Kaupunginkanslia on pyytänyt HKL:n lausuntoa kaupunginhallitukselle 28.2.2018 mennessä.
Esittelijä
yksikön johtaja
Karoliina Rajakallio
Lisätiedot
Samuli Mäkinen, projekti-insinööri, puhelin: 310 35753
samuli.makinen(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | 3101071 |
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
|
|
|
|
|
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2018 | 1 (28) |
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/3 | |
| 08.02.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 23
Hankintayksikön hankintaoikaisu sekä päätös kameravalvonta- ja äänentoistojärjestelmän laajennuksesta ja ylläpidosta
HEL 2018-000172 T 02 08 01 00
Päätös
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti esityksessä mainituilla perusteilla kumota hankintaoikaisuna johtokunnan päätöksen 10 §, 18.1.2018 koskien kameravalvonta- ja äänentoistojärjestelmän laajennusta ja ylläpitoa, koska päätösehdotuksessa oli voittaneen tarjoajan Stanley Security Oy:n osalta käytetty kirjoitusvirheen vuoksi väärää hintaa, vaikka vertailu tarjoajien kesken oli tehty oikein tarjoajien antamilla huoltotarjouksen hinnoilla.
Lisäksi liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti edellä olevan mukaisesti korjata aikaisemmassa hankintapäätöksessä olleen kirjoitusvirheen ja oikeuttaa liikenneliikelaitoksen tekemään puitesopimukset kameravalvonta- ja äänentoistojärjestelmän laajennuksesta ja ylläpidosta hankinta-asiakirjoista lähemmin ilmenevin ehdoin kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneiltä:
Stanley Security Oy
Caverion Suomi Oy
niin, että
sopimuskausi on 01.01.2018 - 31.12.2021
tehtävissä sopimuksissa hinnat ovat kiinteät koko sopimuskauden ajan
kameravalvonnan- ja äänentoistojärjestelmän laajennuksen ja ylläpidon kokonaiskustannukset tehtävien puitesopimusten perusteella ovat yhteensä enintään 1.750.000,00 euroa (alv 0 %)
Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa liikenneliikelaitoksen tekemään sopimuksen kameravalvonta- ja äänentoistojärjestelmän huollosta ja kunnossapidosta tarjouskilpailussa halvimman huoltotarjouksen antaneen Stanley Security Oy:n kanssa siten, että:
sopimuskausi on 01.01.2018 - 31.12.2021
tehtävässä sopimuksessa hinnat ovat kiinteät koko sopimuskauden ajan
huolto- ja ylläpitosopimuksen hinta on koko sopimuskauden ajalta yhteensä enintään 106.944,00 euroa (alv 0 %).
kameravalvonta- ja äänentoistojärjestelmän huollon ja kunnossapidon vertailuna käytettiin kokonaistaloudellista edullisuutta, jossa hinnan painoarvo oli 100 %.
Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa HKL:n tekemään seuraavat kameravalvonta- ja äänentoistojärjestelmän huolto- ja kunnossapidon sopimukset optioiden 1,2 ja 3 mukaisesti Stanley Security Oy:n kanssa seuraavasti:
Optio 1: Länsimetron kamera- ja äänentoistojärjestelmän keskus- ja valvomolaitteita koskeva huoltosopimus
tehtävässä sopimuksessa hinnat ovat kiinteät koko sopimuskauden ajan
huolto- ja ylläpitosopimuksen hinta on koko sopimuskauden ajalta yhteensä enintään 149.760,00 euroa (alv 0 %).
Optio 2: Länsimetron kamera- ja äänentoistojärjestelmän kameroita koskeva huoltosopimus
tehtävässä sopimuksessa hinnat ovat kiinteät koko sopimuskauden ajan
huolto- ja ylläpitosopimuksen hinta on koko sopimuskauden ajalta yhteensä enintään 134.832,00 euroa (alv 0 %).
Optio 3: Kantametron kamera- ja äänentoistojärjestelmän kameroita koskeva huoltosopimus
tehtävässä sopimuksessa hinnat ovat kiinteät koko sopimuskauden ajan
huolto- ja ylläpitosopimuksen hinta on koko sopimuskauden ajalta yhteensä enintään 87.024,00 euroa (alv 0 %).
Kameravalvonta- ja äänentoistojärjestelmän laajennuksen ja ylläpidon kokonaiskustannukset sopimuskaudelle 01.01.2018 - 31.12.2021 ovat yhteensä enintään 2.228.560,00 euroa (alv 0 %).
Puitesopimus tehdään siten, että laitetoimituksia, kamera- ja kaiutinasennuksia ja kaapelointitöitä voidaan tilata molemmilta tarjoajilta. Järjestelmän laajennukseen liittyvät konfigurointi- ja ohjelmointityöt tilataan edullisemman tarjouksen jättäneen tarjoajan kanssa.
Tilaajalla on oikeus valita myöhemmin yksilöityihin toimeksiantoihin edullisuusjärjestys huomioon ottaen se toimittaja, jolla on tilaajan kannalta parhaat edellytykset toimeksiannon suorittamiseen tilaajan toiminnan edellyttämän tarpeen ja aikataulun sekä toimittajan kapasiteetin mukaan.
Tilaaja voi järjestää myös erillisten toimeksiantojen osalta minikilpailutuksen puitejärjestelyyn valittujen toimittajien kesken. Toimittaja on velvollinen antamaan aina pyydettäessä tilaajalle kohteesta arvion työn kustannuksista ja kestosta ennen tilaajan päätöstä toimeksiannon suorittamisesta. Töissä käytetään pääasiassa tilausmenettelyä, mutta tarvittaessa myös yksittäisestä työstä voidaan laatia kirjallinen sopimus.
Jos tilaaja arvioi, ettei toimittajalla ole mahdollisuutta toteuttaa hankintaa resurssisyistä tai jos tehtävän sisällöstä tai työn kustannusarvioista ei päästä yhteisymmärrykseen, neuvottelut käynnistetään edullisuusjärjestys huomioon ottaen seuraavan toimittajan kanssa, jolla on parhaat edellytykset toimeksiannon suorittamiseen tilaajan edellyttämän tarpeen ja aikataulun sekä toimittaja kapasiteetin mukaan.
Edellä kuvatusta toimeksiantojen ohjautumisesta voidaan poiketa tapauskohtaisesti perustellusta syystä, esimerkiksi resurssisyyt, asiakastuntemus tai toimittajan erityinen asiantuntemus.
Esittelijä
yksikön johtaja
Artturi Lähdetie
Lisätiedot
Magnus Blank, suunnittelija, puhelin: 310 35528
magnus.blank(a)hel.fi
Liitteet
1 | Vertailutaulukko |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Hankinta | Liite 1 |
Kirjanpito | Liite 1 |
Sopimussihteeri | Liite 1 |
Yksikön johtaja | Liite 1 |
Suunnittelija | Liite 1 |
Tarjoajat | Liite 1 |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Päätösehdotuksessa oli voittaneen tarjoajan Stanley Security Oy:n osalta käytetty kirjoitusvirheen vuoksi väärää hintaa, vaikka vertailu tarjoajien kesken oli tehty oikein tarjoajien antamilla huoltotarjouksen hinnoilla.
Lain vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista (erityisalojen hankintalaki, 1398/2016) 123 §:n mukaan hankintayksikön päätöksen poistamiseen ja muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun peruuttamiseen sekä asian uudelleen ratkaisemiseen sovelletaan, mitä hankintaoikaisusta laissa julkisista hankinnoista (hankintalaki, 1397/2016) 132-135 §:ssä säädetään.
Hankintalain 132 §:n mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin. Päätöksen tai ratkaisun oikaiseminen ei edellytä asianosaisen suostumusta.
Hankintalain 133 §:n mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Hankintayksikkö voi itse ottaa hankintapäätöksen tai ratkaisun korjattavakseen 90 päivän kuluessa siitä, kun hankintaoikaisun kohteena oleva päätös tai ratkaisu on tehty.
HKL toteaa, että johtokunnan päätöksessä 10 §, 18.1.2018 koskien kameravalvonta- ja äänentoistojärjestelmän laajennusta ja ylläpitoa oli Stanley Security Oy:n osalta virheellinen huoltotarjouksen hinta. Päätöksessä olleen virheen vuoksi on perusteltua arvioida, että HKL:n tulee kumota edellä mainittu johtokunnan päätös hankintayksikön hankintaoikaisuna ja tehdä asiassa uusi hankintapäätös.
Hankinnan kohde on HKL:n kiinteistöjen kameravalvonta- ja äänentoistojärjestelmän laajennus ja ylläpito ajalle 01.01.2018 - 31.12.2021.
Rajoitettu menettely
Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos järjesti puitejärjestelynä tarjouskilpailun (30H17, 31.08.2017) kameravalvonta- ja äänentoistojärjestelmän laajennuksesta ja ylläpidosta. Hankintamenettelynä käytettiin EU-menettelyn mukaista rajoitettua menettelyä. Tarjouskilpailun rajoitetusta menettelystä ilmoitettiin julkisesti 31.08.2017 Internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi ja Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosassa 2017/S 111-223981. Menettelyssä kenellä tahansa oli oikeus pyytää tarjouspyyntöasiakirjoja ja osallistua tarjouskilpailuun.
Osallistumispyyntö
Tarjouskilpailu järjestettiin siten, että ensin julkistettiin osallistumispyyntö tarjouspalvelu.fi:ssä. Osallistumispyyntöön vastasi määräaikaan mennessä 3 alan yritystä joiden soveltuvuuden tarkistamisen jälkeen toimitettiin täydelliset tarjouspyynnön asiakirjat.
Tarjouspyyntö
Tarjousasiakirjojen määräaika oli 08.12.2017 kello 12:00 mennessä. Määräaikaan mennessä tarjouksen jätti 2 alan yritystä.
Tarjousten käsittely toteutettiin kolmessa vaiheessa:
Tarjoajan soveltavuuden tarkistamisen tarkoituksena oli selvittää tarjoajan edellytykset suoriutua kameravalvonta- ja äänentoistojärjestelmän laajennuksen ja ylläpitopalveluiden tuottamisesta tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukaisesti.
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistamisen tarkoituksena oli arvioida tarjouksia suhteessa niihin vaatimuksiin, joita ostettavalta palvelulta edellytettiin. Pakolliset vaatimukset ja pyydetyt selvitykset esitettiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä. Liitteessä on esitetty taulukko tarjoajien soveltuvuuden ja tarjouspyynnönmukaisuuden arvioinnista.
Neuvottelumenettely
Koska yksikään tarjouksista eivät vastanneet HKL:n tarjouspyynnölle esittämiä vaatimuksia, siirryttiin tarjouskilpailussa neuvottelumenettelyyn. Neuvottelumenettelyn tarkoituksena oli saattaa tarjouspyyntöasiakirjat ja saadut tarjoukset vastaamaan HKL:n tarpeita. Neuvottelukierroksen jälkeen julkaistiin lopullinen tarjouspyyntö.
Tarjousten vertailu
Tarjousten vertailu tehtiin niiden tarjousten osalta, jotka täyttivät tarjoajille ja tarjouksille asetetut vaatimukset. Tarjousten ratkaisuperusteena on ollut kokonaistaloudellinen edullisuus.
Arviointiperusteena käytettiin seuraavia kriteereitä:
1. Hinta 70 %
Tarjoushinnoissa vertailuhintoina käytettiin järjestelmälaajennuksen kokonaishintaa, huolto- ja ylläpitosopimuksen hintaa sekä tarjoajan antamaa tuntihintaa.
Halvimman palvelun tuottaja sai parhaat hintapisteet (70 pistettä). Muut saivat (halvin hinta / yrityksen hinta) x 70 pistettä.
2. Palvelun laatu 30 %
Laadun vertailuperusteena käytettiin tarjoajien soveltuvuuden vähimmäisvaatimukset ylittävää osuutta.
Laatuarviointi suoritettiin tarjouksen liitteeksi vaadittujen selvitysten perusteella
Laatutekijät ja niiden osakokonaisuudet painoarvoineen on esitetty liitteenä olevassa tarjousten vertailutaulukossa. Laatupisteet skaalattiin siten, että parhaimmat laatupisteet saanut yritys sai 30 laatupistettä, muut saivat (yrityksen pistemäärä/parhaan pistemäärä) x 30 pistettä.
Vertailupisteet laskettiin hinta- ja laatupisteiden yhteenlaskettuna summana. Korkeimman yhteispistemäärän saanut ehdokas valitaan palveluntuottajaksi huoltosopimuksen osalta. Näin tarjoajat on saatu seuraavaan paremmuusjärjestykseen:
Esittelijä
yksikön johtaja
Artturi Lähdetie
Lisätiedot
Magnus Blank, suunnittelija, puhelin: 310 35528
magnus.blank(a)hel.fi
Liitteet
1 | Vertailutaulukko |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Hankinta | Liite 1 |
Kirjanpito | Liite 1 |
Sopimussihteeri | Liite 1 |
Yksikön johtaja | Liite 1 |
Suunnittelija | Liite 1 |
Tarjoajat | Liite 1 |
Päätöshistoria
Liikenneliikelaitoksen johtokunta 18.01.2018 § 10
HEL 2018-000172 T 02 08 01 00
Päätös
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa liikenneliikelaitoksen tekemään puitesopimukset kameravalvonta- ja äänentoistojärjestelmän laajennuksesta ja ylläpidosta hankinta-asiakirjoista lähemmin ilmenevin ehdoin kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneiltä:
Stanley Security Oy
Caverion Suomi Oy
niin, että
sopimuskausi on 01.01.2018 - 31.12.2021
tehtävissä sopimuksissa hinnat ovat kiinteät koko sopimuskauden ajan
kameravalvonnan- ja äänentoistojärjestelmän laajennuksen ja ylläpidon kokonaiskustannukset tehtävien puitesopimusten perusteella ovat yhteensä enintään 1.750.000,00 euroa (alv 0 %)
Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa liikenneliikelaitoksen tekemään sopimuksen kameravalvonta- ja äänentoistojärjestelmän huollosta ja kunnossapidosta tarjouskilpailussa halvimman huoltotarjouksen antaneen Stanley Security Oy:n kanssa siten että:
sopimuskausi on 01.01.2018 - 31.12.2021
tehtävässä sopimuksessa hinnat ovat kiinteät koko sopimuskauden ajan
huolto- ja ylläpitosopimuksen hinta on koko sopimuskauden ajalta yhteensä enintään 153.600,00 euroa (alv 0 %).
Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa HKL:n tekemään seuraavat kameravalvonta- ja äänentoistojärjestelmän huolto- ja kunnossapidon sopimukset optioiden 1,2 ja 3 mukaisesti Stanley Security Oy:n kanssa seuraavasti:
Optio 1: Länsimetron kamera- ja äänentoistojärjestelmän keskus- ja valvomolaitteita koskeva huoltosopimus
tehtävässä sopimuksessa hinnat ovat kiinteät koko sopimuskauden ajan
huolto- ja ylläpitosopimuksen hinta on koko sopimuskauden ajalta yhteensä enintään 149.760,00 euroa (alv 0 %).
Optio 2: Länsimetron kamera- ja äänentoistojärjestelmän kameroita koskeva huoltosopimus
tehtävässä sopimuksessa hinnat ovat kiinteät koko sopimuskauden ajan
huolto- ja ylläpitosopimuksen hinta on koko sopimuskauden ajalta yhteensä enintään 134.832,00 euroa (alv 0 %).
Optio 3: Kantametron kamera- ja äänentoistojärjestelmän kameroita koskeva huoltosopimus
tehtävässä sopimuksessa hinnat ovat kiinteät koko sopimuskauden ajan
huolto- ja ylläpitosopimuksen hinta on koko sopimuskauden ajalta yhteensä enintään 87.023,00 euroa (alv 0 %).
Kameravalvonta- ja äänentoistojärjestelmän laajennuksen ja ylläpidon kokonaiskustannukset sopimuskaudelle 01.01.2018 - 31.12.2021 ovat yhteensä enintään 2.275.215,00 euroa (alv 0 %).
Puitesopimus tehdään siten, että laitetoimituksia, kamera- ja kaiutinasennuksia ja kaapelointitöitä voidaan tilata molemmilta tarjoajilta. Järjestelmän laajennukseen liittyvät konfigurointi- ja ohjelmointityöt tilataan edullisemman tarjouksen jättäneen tarjoajan kanssa.
Tilaajalla on oikeus valita myöhemmin yksilöityihin toimeksiantoihin edullisuusjärjestys huomioon ottaen se toimittaja, jolla on tilaajan kannalta parhaat edellytykset toimeksiannon suorittamiseen tilaajan toiminnan edellyttämän tarpeen ja aikataulun sekä toimittajan kapasiteetin mukaan.
Tilaaja voi järjestää myös erillisten toimeksiantojen osalta minikilpailutuksen puitejärjestelyyn valittujen toimittajien kesken. Toimittaja on velvollinen antamaan aina pyydettäessä tilaajalle kohteesta arvion työn kustannuksista ja kestosta ennen tilaajan päätöstä toimeksiannon suorittamisesta. Töissä käytetään pääasiassa tilausmenettelyä, mutta tarvittaessa myös yksittäisestä työstä voidaan laatia kirjallinen sopimus.
Jos tilaaja arvioi, ettei toimittajalla ole mahdollisuutta toteuttaa hankintaa resurssisyistä tai jos tehtävän sisällöstä tai työn kustannusarvioista ei päästä yhteisymmärrykseen, neuvottelut käynnistetään edullisuusjärjestys huomioon ottaen seuraavan toimittajan kanssa, jolla on parhaat edellytykset toimeksiannon suorittamiseen tilaajan edellyttämän tarpeen ja aikataulun sekä toimittaja kapasiteetin mukaan.
Edellä kuvatusta toimeksiantojen ohjautumisesta voidaan poiketa tapauskohtaisesti perustellusta syystä, esimerkiksi resurssisyyt, asiakastuntemus tai toimittajan erityinen asiantuntemus.
Esittelijä
yksikön johtaja
Artturi Lähdetie
Lisätiedot
Magnus Blank, suunnittelija, puhelin: 310 35528
magnus.blank(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | 3101071 |
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
|
|
|
|
|
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2018 | 1 (28) |
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/4 | |
| 08.02.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 24
Raitiotieradan katukiveys- ja saumaustöiden hankinta vuonna 2018
HEL 2018-001219 T 02 08 03 00
Päätös
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa liikenneliikelaitoksen (HKL) tekemään puitesopimuksen raitoteiden katukiveys- ja saumaustöistä sopimuskaudelle 1.1.2018 – 31.12.2018 Kivilinja Oy:n kanssa.
Raitioteiden katukiveys- ja saumaustöitä tilataan puitejärjestelyyn valitulta toimittajalta sopimuskauden aikana yhteensä enintään 630.000,00 eurolla (alv 0 %). Hankittavien töiden laajuuden määrittelyssä on otettu huomioon yöaikaan toteutettavat työvaiheet (ei vaunuliikennettä & vähäinen liikenne), mikä korottaa osaltaan kokonaiskustannuksia noin 12 %.
Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa HKL:n käyttämään tarvittaessa optio-oikeutta tilattaessa vuoden 2019 töitä tarjouksen mukaisilla yksikköhinnoilla kokonaisarvoltaan enintään 630.000,00 eurolla (alv 0 %). Tilauksessa on huomioitu yöaikaan toteutettavat työvaiheet (ei vaunuliikennettä & vähäinen liikenne), mikä korottaa osaltaan kokonaiskustannuksia noin 12 %.
Lisäksi johtokunta päätti, että katukiveys- ja saumaustöiden puitejärjestelyn hankittavien töiden kokonaishinta Kivilinja Oy:ltä voi olla tämän hankintapäätöksen perusteella yhteensä enintään 1.260.000,00 euroa (alv 0 %).
Esittelijä
yksikön johtaja
Toni Jurva
Lisätiedot
Jari Hartikainen, työnjohtaja, puhelin: 310 70393
jari.hartikainen(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Hankinta |
|
Kirjanpito |
|
Sopimussihteeri |
|
Yksikön johtaja |
|
Infran kunnossapitopäällikkö |
|
Hankintapäällikkö |
|
Työnjohtaja |
|
Tarjoaja | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Hankinnan kohteena ovat erityyppiset katukiveys- ja saumaustyöt, joita toteutetaan HKL:n raitiotieratojen korjaus- ja kunnossapitokohteissa. Lisäksi tehdään muita erilaisia kivialan töitä, kuten ruohoradan kiveyksiä ja tarvittavia ratatöihin liittyviä bitumisaumaustöitä. Näitä em. kiveys- ja saumaustöitä tullaan toteuttamaan vuonna 2018 rataohjelman mukaisesti noin 20 eri työkohteessa. Näiden lisäksi toteutetaan pienempiä korjauskohteita, jotka sisältävät em. katukiveys- ja saumaustöitä.
Edellinen puitesopimus raitiotieradan katukiveys- ja saumaustöistä oli vuodelle 2017 ja optiona vuodelle 2018 (HKL JK:n päätös § 10/19.1.2017), joka oli kokonaisarvoltaan yhteensä 1.597.380,00 euroa (2 x 798.690,00 euroa). Hankinnan toteuma vuotena 2017 oli 498.422,23 euroa. 2018 optiota ei käytetty.
Nyt tehtävä päätös perustuu Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen järjestämään tarjouskilpailuun 64H/17 raitiotieradan katukiveys- ja saumaustöiden hankinnasta. Tarjouksen tuli sisältää yhden vuoden työt ajalla 1.1.2018 – 31.12.2018.
Hankinnan kulku
Hankintamenettelynä käytettiin alle EU-kynnysarvon avointa menettelyä. Tarjouspyyntö ilmoitettiin julkisesti 18.12.2017 Internet-osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi. Aikarajaan 15.1.2018 klo 12.00 mennessä tarjouksia tuli yhteensä yksi (1) kappale seuraavalta toimittajalta:
Kivilinja Oy
Toimittajan valinta
Tarjouskilpailuun 64H/17 ainoan tarjouksen jättänyt yritys oli Kivilinja Oy. Kivilinja Oy:n tarjous oli tarjouspyynnön mukainen ja tarjouksen hintataso on markkinahintainen ja täten hyväksyttävällä tasolla. Edelliseen kaksivuotiseen kauteen nähden hintataso pysyi samana.
Optio: Tilaaja varaa oikeuden suorahankintaa käyttäen tilauksen jatkamiseen alkuperäistä toimitusta vastaavilla ehdoilla, sen mukaisina kuin ne ovat voimassa sopimuskauden päättyessä enintään yhden vuoden ajaksi (optiokausi).
Tilaaja tulee ilmoittamaan 1.11.2018 mennessä käytetäänkö optio-oikeutta.
Esittelijä
yksikön johtaja
Toni Jurva
Lisätiedot
Jari Hartikainen, työnjohtaja, puhelin: 310 70393
jari.hartikainen(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Hankinta |
|
Kirjanpito |
|
Sopimussihteeri |
|
Yksikön johtaja |
|
Infran kunnossapitopäällikkö |
|
Hankintapäällikkö |
|
Työnjohtaja |
|
Tarjoaja | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | 3101071 |
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
|
|
|
|
|
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2018 | 1 (28) |
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/5 | |
| 08.02.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 25
Kantametron asemien liukuporrashuollon hankinta vuonna 2018
HEL 2017-002826 T 02 08 02 01
Päätös
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa HKL:n jatkamaan Otis Oy:ltä tilattavaa liukuporrashuoltoa ajaksi 1.4.2018 – 31.12.2018 suorahankintana Otis Oy:ltä entisin ehdoin enintään 225.000,00 euroa (alv 0 %) kokonaishintaan.
Esittelijä
yksikön johtaja
Toni Jurva
Lisätiedot
Jani Toivonen, kunnossapitoinsinööri, puhelin: 310 35531
jani.toivonen(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote |
|
Hankinta |
|
Kirjanpito |
|
Sopimussihteeri |
|
Yksikön johtaja |
|
Infran kunnossapitopäällikkö |
|
Kunnossapitoinsinööri |
|
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
HKL:n tasonvaihtolaitteiden huoltosopimukset oli tarkoitus kilpailuttaa kokonaisuutena vuoden 2017 aikana siten, että uusi kilpailutettu sopimus olisi tullut voimaan viimeistään 1.4.2018.
Kilpailutus osoittautui suunniteltua haastavammaksi mm. eri-ikäisten ja pituisten liukuportaiden ja hissien rakenteiden sekä valmistusmateriaalien eroavaisuuksista ja useiden eri laitteiden laitekohtaisten sopimusten eroista johtuen.
Myös henkilöstöresursseissa on ollut vajausta yhden teknisen isännöitsijän irtisanouduttua vuoden vaihteessa ja länsimetron käyttöönotto on työllistänyt asiantuntijoita paljon.
Yhdessä hankintapalveluiden kanssa päätettiin jatkaa kilpailutuksen valmistelua ja selvittää tarkemmin, miten tasonvaihtolaitteiden ikä, rakenne sekä varaosien saatavuus tulee ottaa huomioon kilpailutuksen pisteytyksessä ja sopimuksen pituudessa, jotta voidaan varmistaa tasonvaihtolaitteiden elinkaaren optimaalinen hallinta ja kustannukset.
Uusi kilpailutettu sopimus tulee voimaan vuoden 2018 loppuun mennessä, mutta siirtymävaiheen ajaksi tarvitaan huoltosopimukset liukuportaiden turvallisen ja jatkuvan matkustajapalvelun takaamiseksi.
Huoltosopimukset kattavat seuraavat Otis Oy:n huoltosopimuksen piirissä olevat liukuportaat:
Aikaisemmat päätökset:
Johtokunnan päätös 16.3.2017 (§ 43):
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa HKL:n jatkamaan Otis Oy:n toimittamien liukuportaiden huoltosopimuksia ajaksi 1.1.2017 – 31.03.2018 suorahankintana Otis Oy:ltä entisin ehdoin enintään 400 000,00 euron arvonlisäverottomaan hintaan.
Johtokunnan päätös 13.2.2014 (§ 29):
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa HKL:n jatkamaan OTIS Oy:n toimittamien liukuportaiden huoltosopimuksia ajaksi 1.1.2014 – 31.12.2016 suorahankintana Otis Oy:ltä entisin ehdoin enintään 859.400,00 euron arvonlisäverottomaan hintaan.
Tämän päätöksen jälkeen Otis Oy:n toimittamien ja asentamien liukuportaiden huoltosopimusten kustannukset ajalla 1.1.2014 – 31.12.2018 ovat yhteensä enintään 1.484.400,00 euroa.
Esittelijä
yksikön johtaja
Toni Jurva
Lisätiedot
Jani Toivonen, kunnossapitoinsinööri, puhelin: 310 35531
jani.toivonen(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote |
|
Hankinta |
|
Kirjanpito |
|
Sopimussihteeri |
|
Yksikön johtaja |
|
Infran kunnossapitopäällikkö |
|
Kunnossapitoinsinööri |
|
Päätöshistoria
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) 16.03.2017 § 43
HEL 2017-002826 T 02 08 02 01
Päätös
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa HKL:n jatkamaan Otis Oy:n toimittamien liukuportaiden huoltosopimuksia ajaksi 1.1.2017 – 31.03.2018 suorahankintana Otis Oy:ltä entisin ehdoin yhteensä enintään 400.000 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Esittelijä
yksikön johtaja
Toni Jurva
Lisätiedot
Petri Lehtinen, tekninen isännöitsijä, puhelin: 310 21951
petri.lehtinen(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | 3101071 |
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
|
|
|
|
|
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2018 | 1 (28) |
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/6 | |
| 08.02.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 26
Ilmoitusasiat ja johtokunnan esille ottamat asiat
Päätös
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti merkitä asiat tiedoksi.
Esittelijä
hallintojohtaja
Yrjö Judström
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päättää merkitä asiat tiedoksi.
Kaupunginhallitus (Khs)
Khs 22.1.2018 § 31 asia/12
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota käsiteltäväkseen asioita, joissa seuraavat viranomaiset ovat tehneet päätöksen viikolla 3.
===
johtokunnat
===
- liikenneliikelaitos 18.1.2018
===
Pormestari 31.12.2017 § 116
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen
Päätös
Pormestari päätti, ettei hän ota käsiteltäväkseen asioita, joissa seuraavat viranomaiset ovat tehneet päätöksen viikolla 51
===
johtokunnat
===
- liikenneliikelaitos 20.12.2017
===
Esittelijä
hallintojohtaja
Yrjö Judström
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | 3101071 |
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
|
|
|
|
|
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2018 | 1 (28) |
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/7 | |
| 08.02.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 27
Liikenneliikelaitoksella tehtyjen päätösten seuraaminen
Päätös
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti merkitä tiedoksi, että johtokunnan puheenjohtajan ilmoitukset viikoilta 1 – 4/2018, ettei ota/esittele otettavaksi johtokunnan käsiteltäväksi seuraavia toimitusjohtajan ja yksiköiden johtajien tekemiä päätöksiä:
Toimitusjohtaja | § 1 – 7 |
Yhteiset palvelut, hallintojohtaja | § 1 – 3 |
Toiminnanohjaus, yksikön johtaja | § 1 |
Infra ja kalusto, yksikön johtaja | § 1 – 16 |
Kunnossapito, yksikön johtaja | § 1 – 8 |
Liikennöinti, yksikön johtaja | § 1 |
Esittelijä
hallintojohtaja
Yrjö Judström
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
hallintojohtaja
Yrjö Judström
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | 3101071 |
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
|
|
|
|
|
|
| |||
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2018 | 1 (28) |
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
|
| |
| 08.02.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 21, 22, 26 ja 27 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
2
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Pöytäkirjan 23, 24 ja 25 §:t.
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
| 00520 HELSINKI |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
päätös, johon haetaan muutosta
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Liikenneliikelaitoksen johtokunta
|
|
Laura Rissanen puheenjohtaja |
|
|
|
Rain Mutka pöytäkirjanpitäjä |
|
Pöytäkirja tarkastettu
|
|
Atte Harjanne | Kirsi Maria Sutton |
Asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu.
Pöytäkirja on pidetty nähtävänä yleisessä tietoverkossa osoitteessa www.hel.fi 16.02.2018.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | 3101071 |
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alvnro |
|
|
|
|
|
|
| |||