Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

3/2018

 

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

 

 

08.02.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

Kokousaika

Torstai 08.02.2018 8:15 - 9:13

 

 

Kokouspaikka

Toinen linja 7, 4. krs. nh. Kuljettaja

Läsnä

Jäsenet

Rissanen, Laura

puheenjohtaja

Suoranta, Anu

varapuheenjohtaja

Harjanne, Atte

 

Hillman, Perttu

 

Karhu, Jessica

saapui 8:19, poissa: 21§

Loman, Stefan

 

Luoma, Tuomo

saapui 8:20, poissa: 21§

Stranius, Leo

 

Sutton, Kirsi Maria

 

Muut

Judström, Yrjö

hallintojohtaja

Jurva, Toni

yksikön johtaja

Kuukankorpi, Arttu

yksikön johtaja

Lehmuskoski, Ville

toimitusjohtaja

Norrena, Elina

vs. yksikön johtaja

Mutka, Rain

hallintopäällikkö

Hartikainen, Jari

asiantuntija
saapui 8:31, poistui 8:39, paikalla: 24§

Reiman, Kimmo

vs. yksikön johtaja

Toivonen, Jani

asiantuntija
saapui 8:39, poistui 8:46, paikalla: 25§

Puheenjohtaja

Laura Rissanen

21-27 §

Esittelijät

Ville Lehmuskoski

toimitusjohtaja
21 §

Elina Norrena

vs. yksikön johtaja
22 §

Kimmo Reiman

vs. yksikön johtaja
23 §

Toni Jurva

yksikön johtaja
24-25 §

Yrjö Judström

hallintojohtaja
26-27 §

Pöytäkirjanpitäjä

Rain Mutka

hallintopäällikkö
21-27 §

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1400

Toinen linja 7 A

3101071

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

3/2018

 

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

 

 

08.02.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

§

Asia

 

21

Asia/1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

22

Asia/2

Lausunto kaupunginhallitukselle: Valtuutettu Sameli Sivosen aloite ympärivuotisista kaupunkipyöristä ja pyöräteiden talvikunnossapidosta

23

Asia/3

Hankintayksikön hankintaoikaisu sekä päätös kameravalvonta- ja äänentoistojärjestelmän laajennuksesta ja ylläpidosta

24

Asia/4

Raitiotieradan katukiveys- ja saumaustöiden hankinta vuonna 2018

25

Asia/5

Kantametron asemien liukuporrashuollon hankinta vuonna 2018

26

Asia/6

Ilmoitusasiat ja johtokunnan esille ottamat asiat

27

Asia/7

Liikenneliikelaitoksella tehtyjen päätösten seuraaminen

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1400

Toinen linja 7 A

3101071

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

3/2018

1 (28)

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/1

 

08.02.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 21

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

Päätös

Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Samalla liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti valita pöytäkirjantarkastajiksi jäsenet Atte Harjanteen ja Kirsi Suttonin sekä varatarkastajiksi jäsenet Leo Straniuksen ja varapuheenjohtaja Anu Suorannan.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Ville Lehmuskoski

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Ville Lehmuskoski

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1400

Toinen linja 7 A

3101071

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

3/2018

1 (28)

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/2

 

08.02.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 22

Lausunto kaupunginhallitukselle: Valtuutettu Sameli Sivosen aloite ympärivuotisista kaupunkipyöristä ja pyöräteiden talvikunnossapidosta

HEL 2017-013031 T 00 00 03

Lausunto

Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos päätti antaa seuraavan lausunnon kaupunginhallitukselle koskien kaupunkipyöräpalvelun ympärivuotista käyttöä.

Kaupunkipyöräpalvelun vuosittaiseksi toimintakaudeksi määriteltiin palvelua käynnistettäessä kuusi kuukautta, toukokuusta lokakuuhun. Kauden aloitus- ja lopetusajankohdat ovat osaltaan riippuvaisia katujen kunnossapidon ja pyöräasemien perustamistöiden vaatimuksista. Asemien asennus- ja poistotyön tehokkaan organisoimisen kannalta asemien asennusaikataulun tulisi olla tiedossa selkeästi ennen kauden alkua. Aloitusta ollaan kuitenkin aikaistamassa huhtikuulle, mikäli katujen kevätpuhdistuksen saadaan toteutettua aikataulussa. Aikaisempi kauden aloitus lisää asennusten ajoittamisen epävarmuutta mm. säätilan vaihteluiden vuoksi.

Kaupunkipyöräpalvelun laajentaminen ympärivuotiseksi vaikuttaa erityisesti talviajan katujen kunnossapitoon. Talvella osa pyöräasemien käytössä olevista tiloista on varattu lumen ja hiekan välivarastointiin. Tämä vaikeuttaisi lumenpoiston logistiikkaa. Lumiseen aikaan autojen pysäköintipaikkoja on käytössä normaalia vähemmän. Lisäksi osa pyöräasemista sijaitsee pysäköintipaikoilla. Myös muut pyöräasemat voisivat olla katujen auraamisen tiellä. Auraus saattaa aiheuttaa myös lisääntyneitä vahinkoja pyörille ja asemille.

Kasautuva lumi olisi vaatisi erityistoimia pyöräasemien ylläpitämiseksi käyttökunnossa. Pyöräaseman lukitus telineeseen pyörää palauttaessa toimii hyvin vain, jos pyörän saa telineeseen oikeaan kohtaan ja suoraan. Kaupunkipyörän voi palauttaa myös aseman välittömään läheisyyteen pyörän omalla lukolla, mutta telineisiin palauttaminen on toivottavampaa, jotta pyörät pysyvät siististi ja järjestelmällisesti suunnitellulla alueella.

Kaupunkipyöräpalvelu toimii nykyisellään itse tuottamallaan sähköllä, asemat aurinkokennoilla ja pyörät dynamoillaan. Pyörät lataavat ajettaessa omia akkujaan, jotka kylmällä säällä vähemmän käytettyinä saattaisivat tyhjentyä. Asemien akkuja täytyy jo nyt lokakuussa vaihtaa, kun auringonvalo on vähissä. Jos kautta pidennettäisiin syksystä, olisi kaikille käytössä oleville asemille vedettävä sähköt. Tämä on mahdollista, mutta kustannus olisi merkittävä ja asemien sijoittelun joustavuus vähenisi suurempien rakennustöiden myötä. Asemien kytkeminen sähköverkkoon maksaisi kaupunkipyöräpalvelun operaattorin arvion mukaan noin 900.000 euroa. Ympärivuotisen operoinnin lisäkustannus nykyisen vuosittaisen maksun (n. 1,3 Meur) lisäksi olisi noin 550.000 euroa/vuosi. Tämä summa sisältää arvion asemien talvikunnossapidosta palvelun operaattorin toteuttamana, sekä kaluston muutostarpeet ja kulumisen. Pyöriin vaihdettaisiin nastarenkaat. Lisäksi kaupungin olisi varauduttava katujen lumenpoiston lisäresurssitarpeeseen, sillä pyöräasemat veisivät lumen välivarastointipaikkoja, jolloin se on aurattava suoraan ajoneuvon kyytiin, kun läjitystilaa ei ole. Näistä luopuminen lisäisi kaupungin kokonaiskustannuksia. Myös vahingonkorvausvastuut ja kadun kunnossapidon toimintamalli olisi määriteltävä uudelleen.

Nykyinen kaupunkipyöräasemien jokavuotinen asentaminen ja purkaminen aiheuttavat kustannuksia, jotka vältettäisiin asemien ympärivuotisella käytöllä. Käyttökauden pidentäminen syksystä vaatisi sähköverkkoon kytkemistä, joten tätä vaihtoehtona tarkastellessa olisi syytä keskustella myös ympärivuotisuudesta, sillä kustannusten ero näiden välillä saattaa olla pieni.

Kaupunkipyöräpalvelun ympärivuotinen käyttö nähdään selvittämisen arvoisena asiana, se palvelisi asiakkaita paremmin ja toisi palvelulle luotettavuutta, kun pyörät olisivat aina käytössä. Ympärivuotisen pyöräilyn edistäminen olisi myös Helsingin kaupungin pyöräilyn kulkutapaosuuden kasvattamistavoitteen mukaista.

Talvella käytössä voisi olla esimerkiksi vain osa asemista ja pyöristä, kun tilaa on rajallisemmin ja käyttäjiä vähemmän. Kaupunkipyöräpalvelun käyttäjämäärät laskevat jo syksyllä merkittävästi, joten pienempi määrä pyöriä todennäköisesti riittäisi kattamaan kauden palvelutarpeen. Toisaalta asemaverkon on säilyttävä riittävän tiheänä, jotta varmistetaan palvelun palvelukyky osana matkaketjua. Kauden 2017 tilastojen mukaan lokakuussa matkoja tehdään keskimäärin noin 2,9 jokaista pyörää kohti päivässä koko kaudelle keskiarvon ollessa n. 7 matkaa/pyörä/päivä ja kesän vilkkaimpina päivinä jopa 11,5 matkaa/pyörä/päivä.

Koska kaupunkipyöräpalvelun ympärivuotiseen käyttöön liittyy merkittäviä epävarmuuksia, on ennen päätösten tekemistä tarkoituksenmukaista 1) seurata jo suunnitellun kauden aikaistamisen sekä Espoon kaupunkipyöräpalvelun vaikutuksia käyttäjämääriin sekä 2) kartoittaa muiden, Helsinkiä olosuhteiltaan muistuttavien kaupunkien kuten Turun kokemuksia ympärivuotisesta palvelusta. Näin tulevaisuudessa mahdollisesti tehtävän palvelun laajennuksen päätöksenteon tueksi on saatavilla riittävää tietoa.

Käsittely

Merkittiin, että esittelijä täydensi esitystään esityslistan sivun 3 esittelijän perusteluosan viimeisen kappaleen ensimmäistä virkettä maininnalla Turusta seuraavasti: Koska kaupunkipyöräpalvelun ympärivuotiseen käyttöön liittyy merkittäviä epävarmuuksia, on ennen päätösten tekemistä tarkoituksenmukaista 1) seurata jo suunnitellun kauden aikaistamisen sekä Espoon kaupunkipyöräpalvelun vaikutuksia käyttäjämääriin sekä 2) kartoittaa muiden, Helsinkiä olosuhteiltaan muistuttavien kaupunkien kuten Turun kokemuksia ympärivuotisesta palvelusta.

Esittelijä

yksikön johtaja

Karoliina Rajakallio

Lisätiedot

Samuli Mäkinen, projekti-insinööri, puhelin: 310 35753

samuli.makinen(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Lausuntoehdotus

Lausunto on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Lausuntopyyntö

Kaupunginkanslia on pyytänyt HKL:n lausuntoa kaupunginhallitukselle 28.2.2018 mennessä.

Esittelijä

yksikön johtaja

Karoliina Rajakallio

Lisätiedot

Samuli Mäkinen, projekti-insinööri, puhelin: 310 35753

samuli.makinen(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1400

Toinen linja 7 A

3101071

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

3/2018

1 (28)

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/3

 

08.02.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 23

Hankintayksikön hankintaoikaisu sekä päätös kameravalvonta- ja äänentoistojärjestelmän laajennuksesta ja ylläpidosta

HEL 2018-000172 T 02 08 01 00

Päätös

Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti esityksessä mainituilla perusteilla kumota hankintaoikaisuna johtokunnan päätöksen 10 §, 18.1.2018 koskien kameravalvonta- ja äänentoistojärjestelmän laajennusta ja ylläpitoa, koska päätösehdotuksessa oli voittaneen tarjoajan Stanley Security Oy:n osalta käytetty kirjoitusvirheen vuoksi väärää hintaa, vaikka vertailu tarjoajien kesken oli tehty oikein tarjoajien antamilla huoltotarjouksen hinnoilla.

Lisäksi liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti edellä olevan mukaisesti korjata aikaisemmassa hankintapäätöksessä olleen kirjoitusvirheen ja oikeuttaa liikenneliikelaitoksen tekemään puitesopimukset kameravalvonta- ja äänentoistojärjestelmän laajennuksesta ja ylläpidosta hankinta-asiakirjoista lähemmin ilmenevin ehdoin kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneiltä:

        Stanley Security Oy

        Caverion Suomi Oy

niin, että

        sopimuskausi on 01.01.2018 - 31.12.2021

        tehtävissä sopimuksissa hinnat ovat kiinteät koko sopimuskauden ajan

        kameravalvonnan- ja äänentoistojärjestelmän laajennuksen ja ylläpidon kokonaiskustannukset tehtävien puitesopimusten perusteella ovat yhteensä enintään 1.750.000,00 euroa (alv 0 %)

Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa liikenneliikelaitoksen tekemään sopimuksen kameravalvonta- ja äänentoistojärjestelmän huollosta ja kunnossapidosta tarjouskilpailussa halvimman huoltotarjouksen antaneen Stanley Security Oy:n kanssa siten, että:

        sopimuskausi on 01.01.2018 - 31.12.2021

        tehtävässä sopimuksessa hinnat ovat kiinteät koko sopimuskauden ajan

        huolto- ja ylläpitosopimuksen hinta on koko sopimuskauden ajalta yhteensä enintään 106.944,00 euroa (alv 0 %).

        kameravalvonta- ja äänentoistojärjestelmän huollon ja kunnossapidon vertailuna käytettiin kokonaistaloudellista edullisuutta, jossa hinnan painoarvo oli 100 %.

Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa HKL:n tekemään seuraavat kameravalvonta- ja äänentoistojärjestelmän huolto- ja kunnossapidon sopimukset optioiden 1,2 ja 3 mukaisesti Stanley Security Oy:n kanssa seuraavasti:

Optio 1: Länsimetron kamera- ja äänentoistojärjestelmän keskus- ja valvomolaitteita koskeva huoltosopimus

        tehtävässä sopimuksessa hinnat ovat kiinteät koko sopimuskauden ajan

        huolto- ja ylläpitosopimuksen hinta on koko sopimuskauden ajalta yhteensä enintään 149.760,00 euroa (alv 0 %).

Optio 2: Länsimetron kamera- ja äänentoistojärjestelmän kameroita koskeva huoltosopimus

        tehtävässä sopimuksessa hinnat ovat kiinteät koko sopimuskauden ajan

        huolto- ja ylläpitosopimuksen hinta on koko sopimuskauden ajalta yhteensä enintään 134.832,00 euroa (alv 0 %).

Optio 3: Kantametron kamera- ja äänentoistojärjestelmän kameroita koskeva huoltosopimus

        tehtävässä sopimuksessa hinnat ovat kiinteät koko sopimuskauden ajan

        huolto- ja ylläpitosopimuksen hinta on koko sopimuskauden ajalta yhteensä enintään 87.024,00 euroa (alv 0 %).

Kameravalvonta- ja äänentoistojärjestelmän laajennuksen ja ylläpidon kokonaiskustannukset sopimuskaudelle 01.01.2018 - 31.12.2021 ovat yhteensä enintään 2.228.560,00 euroa (alv 0 %).

Puitesopimus tehdään siten, että laitetoimituksia, kamera- ja kaiutinasennuksia ja kaapelointitöitä voidaan tilata molemmilta tarjoajilta. Järjestelmän laajennukseen liittyvät konfigurointi- ja ohjelmointityöt tilataan edullisemman tarjouksen jättäneen tarjoajan kanssa.

Tilaajalla on oikeus valita myöhemmin yksilöityihin toimeksiantoihin edullisuusjärjestys huomioon ottaen se toimittaja, jolla on tilaajan kannalta parhaat edellytykset toimeksiannon suorittamiseen tilaajan toiminnan edellyttämän tarpeen ja aikataulun sekä toimittajan kapasiteetin mukaan.

Tilaaja voi järjestää myös erillisten toimeksiantojen osalta minikilpailutuksen puitejärjestelyyn valittujen toimittajien kesken. Toimittaja on velvollinen antamaan aina pyydettäessä tilaajalle kohteesta arvion työn kustannuksista ja kestosta ennen tilaajan päätöstä toimeksiannon suorittamisesta. Töissä käytetään pääasiassa tilausmenettelyä, mutta tarvittaessa myös yksittäisestä työstä voidaan laatia kirjallinen sopimus.

Jos tilaaja arvioi, ettei toimittajalla ole mahdollisuutta toteuttaa hankintaa resurssisyistä tai jos tehtävän sisällöstä tai työn kustannusarvioista ei päästä yhteisymmärrykseen, neuvottelut käynnistetään edullisuusjärjestys huomioon ottaen seuraavan toimittajan kanssa, jolla on parhaat edellytykset toimeksiannon suorittamiseen tilaajan edellyttämän tarpeen ja aikataulun sekä toimittaja kapasiteetin mukaan.

Edellä kuvatusta toimeksiantojen ohjautumisesta voidaan poiketa tapauskohtaisesti perustellusta syystä, esimerkiksi resurssisyyt, asiakastuntemus tai toimittajan erityinen asiantuntemus.

Esittelijä

yksikön johtaja

Artturi Lähdetie

Lisätiedot

Magnus Blank, suunnittelija, puhelin: 310 35528

magnus.blank(a)hel.fi

Liitteet

1

Vertailutaulukko

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Hankinta

Liite 1

Kirjanpito

Liite 1

Sopimussihteeri

Liite 1

Yksikön johtaja

Liite 1

Suunnittelija

Liite 1

Tarjoajat

Liite 1
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Päätösehdotuksessa oli voittaneen tarjoajan Stanley Security Oy:n osalta käytetty kirjoitusvirheen vuoksi väärää hintaa, vaikka vertailu tarjoajien kesken oli tehty oikein tarjoajien antamilla huoltotarjouksen hinnoilla.

Lain vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista (erityisalojen hankintalaki, 1398/2016) 123 §:n mukaan hankintayksikön päätöksen poistamiseen ja muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun peruuttamiseen sekä asian uudelleen ratkaisemiseen sovelletaan, mitä hankintaoikaisusta laissa julkisista hankinnoista (hankintalaki, 1397/2016) 132-135 §:ssä säädetään.

Hankintalain 132 §:n mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin. Päätöksen tai ratkaisun oikaiseminen ei edellytä asianosaisen suostumusta.

Hankintalain 133 §:n mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Hankintayksikkö voi itse ottaa hankintapäätöksen tai ratkaisun korjattavakseen 90 päivän kuluessa siitä, kun hankintaoikaisun kohteena oleva päätös tai ratkaisu on tehty.

HKL toteaa, että johtokunnan päätöksessä 10 §, 18.1.2018 koskien kameravalvonta- ja äänentoistojärjestelmän laajennusta ja ylläpitoa oli Stanley Security Oy:n osalta virheellinen huoltotarjouksen hinta. Päätöksessä olleen virheen vuoksi on perusteltua arvioida, että HKL:n tulee kumota edellä mainittu johtokunnan päätös hankintayksikön hankintaoikaisuna ja tehdä asiassa uusi hankintapäätös.

Hankinnan kohde on HKL:n kiinteistöjen kameravalvonta- ja äänentoistojärjestelmän laajennus ja ylläpito ajalle 01.01.2018 - 31.12.2021.

Rajoitettu menettely

Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos järjesti puitejärjestelynä tarjouskilpailun (30H17, 31.08.2017) kameravalvonta- ja äänentoistojärjestelmän laajennuksesta ja ylläpidosta. Hankintamenettelynä käytettiin EU-menettelyn mukaista rajoitettua menettelyä. Tarjouskilpailun rajoitetusta menettelystä ilmoitettiin julkisesti 31.08.2017 Internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi ja Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosassa 2017/S 111-223981. Menettelyssä kenellä tahansa oli oikeus pyytää tarjouspyyntöasiakirjoja ja osallistua tarjouskilpailuun.

Osallistumispyyntö

Tarjouskilpailu järjestettiin siten, että ensin julkistettiin osallistumispyyntö tarjouspalvelu.fi:ssä. Osallistumispyyntöön vastasi määräaikaan mennessä 3 alan yritystä joiden soveltuvuuden tarkistamisen jälkeen toimitettiin täydelliset tarjouspyynnön asiakirjat.

Tarjouspyyntö

Tarjousasiakirjojen määräaika oli 08.12.2017 kello 12:00 mennessä. Määräaikaan mennessä tarjouksen jätti 2 alan yritystä.

Tarjousten käsittely toteutettiin kolmessa vaiheessa:

  1. Tarjoajien soveltavuuden tarkistaminen
  2. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
  3. Tarjousten vertailu

Tarjoajan soveltavuuden tarkistamisen tarkoituksena oli selvittää tarjoajan edellytykset suoriutua kameravalvonta- ja äänentoistojärjestelmän laajennuksen ja ylläpitopalveluiden tuottamisesta tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukaisesti.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistamisen tarkoituksena oli arvioida tarjouksia suhteessa niihin vaatimuksiin, joita ostettavalta palvelulta edellytettiin. Pakolliset vaatimukset ja pyydetyt selvitykset esitettiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä. Liitteessä on esitetty taulukko tarjoajien soveltuvuuden ja tarjouspyynnönmukaisuuden arvioinnista.

Neuvottelumenettely

Koska yksikään tarjouksista eivät vastanneet HKL:n tarjouspyynnölle esittämiä vaatimuksia, siirryttiin tarjouskilpailussa neuvottelumenettelyyn. Neuvottelumenettelyn tarkoituksena oli saattaa tarjouspyyntöasiakirjat ja saadut tarjoukset vastaamaan HKL:n tarpeita. Neuvottelukierroksen jälkeen julkaistiin lopullinen tarjouspyyntö.

Tarjousten vertailu

Tarjousten vertailu tehtiin niiden tarjousten osalta, jotka täyttivät tarjoajille ja tarjouksille asetetut vaatimukset. Tarjousten ratkaisuperusteena on ollut kokonaistaloudellinen edullisuus.

Arviointiperusteena käytettiin seuraavia kriteereitä:

1. Hinta 70 %

        Tarjoushinnoissa vertailuhintoina käytettiin järjestelmälaajennuksen kokonaishintaa, huolto- ja ylläpitosopimuksen hintaa sekä tarjoajan antamaa tuntihintaa.

        Halvimman palvelun tuottaja sai parhaat hintapisteet (70 pistettä). Muut saivat (halvin hinta / yrityksen hinta) x 70 pistettä.

2. Palvelun laatu 30 %

        Laadun vertailuperusteena käytettiin tarjoajien soveltuvuuden vähimmäisvaatimukset ylittävää osuutta.

        Laatuarviointi suoritettiin tarjouksen liitteeksi vaadittujen selvitysten perusteella

        Laatutekijät ja niiden osakokonaisuudet painoarvoineen on esitetty liitteenä olevassa tarjousten vertailutaulukossa. Laatupisteet skaalattiin siten, että parhaimmat laatupisteet saanut yritys sai 30 laatupistettä, muut saivat (yrityksen pistemäärä/parhaan pistemäärä) x 30 pistettä.

Vertailupisteet laskettiin hinta- ja laatupisteiden yhteenlaskettuna summana. Korkeimman yhteispistemäärän saanut ehdokas valitaan palveluntuottajaksi huoltosopimuksen osalta. Näin tarjoajat on saatu seuraavaan paremmuusjärjestykseen:

Esittelijä

yksikön johtaja

Artturi Lähdetie

Lisätiedot

Magnus Blank, suunnittelija, puhelin: 310 35528

magnus.blank(a)hel.fi

Liitteet

1

Vertailutaulukko

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Hankinta

Liite 1

Kirjanpito

Liite 1

Sopimussihteeri

Liite 1

Yksikön johtaja

Liite 1

Suunnittelija

Liite 1

Tarjoajat

Liite 1
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta

Päätöshistoria

Liikenneliikelaitoksen johtokunta 18.01.2018 § 10

HEL 2018-000172 T 02 08 01 00

Päätös

Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa liikenneliikelaitoksen tekemään puitesopimukset  kameravalvonta- ja äänentoistojärjestelmän laajennuksesta ja ylläpidosta hankinta-asiakirjoista lähemmin ilmenevin ehdoin kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneiltä:

        Stanley Security Oy

        Caverion Suomi Oy

niin, että

        sopimuskausi on 01.01.2018 - 31.12.2021

        tehtävissä sopimuksissa hinnat ovat kiinteät koko sopimuskauden ajan

        kameravalvonnan- ja äänentoistojärjestelmän laajennuksen ja ylläpidon kokonaiskustannukset tehtävien puitesopimusten perusteella ovat yhteensä enintään 1.750.000,00 euroa (alv 0 %)

Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa liikenneliikelaitoksen tekemään sopimuksen kameravalvonta- ja äänentoistojärjestelmän huollosta ja kunnossapidosta tarjouskilpailussa halvimman huoltotarjouksen antaneen Stanley Security Oy:n kanssa siten että:

        sopimuskausi on 01.01.2018 - 31.12.2021

        tehtävässä sopimuksessa hinnat ovat kiinteät koko sopimuskauden ajan

        huolto- ja ylläpitosopimuksen hinta on koko sopimuskauden ajalta yhteensä enintään 153.600,00 euroa (alv 0 %).

Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa HKL:n tekemään seuraavat kameravalvonta- ja äänentoistojärjestelmän huolto- ja kunnossapidon sopimukset optioiden 1,2 ja 3 mukaisesti Stanley Security Oy:n kanssa seuraavasti:

Optio 1: Länsimetron kamera- ja äänentoistojärjestelmän keskus- ja valvomolaitteita koskeva huoltosopimus

        tehtävässä sopimuksessa hinnat ovat kiinteät koko sopimuskauden ajan

        huolto- ja ylläpitosopimuksen hinta on koko sopimuskauden ajalta yhteensä enintään 149.760,00 euroa (alv 0 %).

Optio 2: Länsimetron kamera- ja äänentoistojärjestelmän kameroita koskeva huoltosopimus

        tehtävässä sopimuksessa hinnat ovat kiinteät koko sopimuskauden ajan

        huolto- ja ylläpitosopimuksen hinta on koko sopimuskauden ajalta yhteensä enintään 134.832,00 euroa (alv 0 %).

Optio 3: Kantametron kamera- ja äänentoistojärjestelmän kameroita koskeva huoltosopimus

        tehtävässä sopimuksessa hinnat ovat kiinteät koko sopimuskauden ajan

        huolto- ja ylläpitosopimuksen hinta on koko sopimuskauden ajalta yhteensä enintään 87.023,00 euroa (alv 0 %).

Kameravalvonta- ja äänentoistojärjestelmän laajennuksen ja ylläpidon kokonaiskustannukset sopimuskaudelle 01.01.2018 - 31.12.2021 ovat yhteensä enintään 2.275.215,00 euroa (alv 0 %).

Puitesopimus tehdään siten, että laitetoimituksia, kamera- ja kaiutinasennuksia ja kaapelointitöitä voidaan tilata molemmilta tarjoajilta. Järjestelmän laajennukseen liittyvät konfigurointi- ja ohjelmointityöt tilataan edullisemman tarjouksen jättäneen tarjoajan kanssa.

Tilaajalla on oikeus valita myöhemmin yksilöityihin toimeksiantoihin edullisuusjärjestys huomioon ottaen se toimittaja, jolla on tilaajan kannalta parhaat edellytykset toimeksiannon suorittamiseen tilaajan toiminnan edellyttämän tarpeen ja aikataulun sekä toimittajan kapasiteetin mukaan.

Tilaaja voi järjestää myös erillisten toimeksiantojen osalta minikilpailutuksen puitejärjestelyyn valittujen toimittajien kesken. Toimittaja on velvollinen antamaan aina pyydettäessä tilaajalle kohteesta arvion työn kustannuksista ja kestosta ennen tilaajan päätöstä toimeksiannon suorittamisesta. Töissä käytetään pääasiassa tilausmenettelyä, mutta tarvittaessa myös yksittäisestä työstä voidaan laatia kirjallinen sopimus.

Jos tilaaja arvioi, ettei toimittajalla ole mahdollisuutta toteuttaa hankintaa resurssisyistä tai jos tehtävän sisällöstä tai työn kustannusarvioista ei päästä yhteisymmärrykseen, neuvottelut käynnistetään edullisuusjärjestys huomioon ottaen seuraavan toimittajan kanssa, jolla on parhaat edellytykset toimeksiannon suorittamiseen tilaajan edellyttämän tarpeen ja aikataulun sekä toimittaja kapasiteetin mukaan.

Edellä kuvatusta toimeksiantojen ohjautumisesta voidaan poiketa tapauskohtaisesti perustellusta syystä, esimerkiksi resurssisyyt, asiakastuntemus tai toimittajan erityinen asiantuntemus.

Esittelijä

yksikön johtaja

Artturi Lähdetie

Lisätiedot

Magnus Blank, suunnittelija, puhelin: 310 35528

magnus.blank(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1400

Toinen linja 7 A

3101071

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

3/2018

1 (28)

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/4

 

08.02.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 24

Raitiotieradan katukiveys- ja saumaustöiden hankinta vuonna 2018

HEL 2018-001219 T 02 08 03 00

Päätös

Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa liikenneliikelaitoksen (HKL) tekemään puitesopimuksen raitoteiden katukiveys- ja saumaustöistä sopimuskaudelle 1.1.2018 – 31.12.2018 Kivilinja Oy:n kanssa.

Raitioteiden katukiveys- ja saumaustöitä tilataan puitejärjestelyyn valitulta toimittajalta sopimuskauden aikana yhteensä enintään 630.000,00 eurolla (alv 0 %). Hankittavien töiden laajuuden määrittelyssä on otettu huomioon yöaikaan toteutettavat työvaiheet (ei vaunuliikennettä & vähäinen liikenne), mikä korottaa osaltaan kokonaiskustannuksia noin 12 %.

Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa HKL:n käyttämään tarvittaessa optio-oikeutta tilattaessa vuoden 2019 töitä tarjouksen mukaisilla yksikköhinnoilla kokonaisarvoltaan enintään 630.000,00 eurolla (alv 0 %). Tilauksessa on huomioitu yöaikaan toteutettavat työvaiheet (ei vaunuliikennettä & vähäinen liikenne), mikä korottaa osaltaan kokonaiskustannuksia noin 12 %.

Lisäksi johtokunta päätti, että katukiveys- ja saumaustöiden puitejärjestelyn hankittavien töiden kokonaishinta Kivilinja Oy:ltä voi olla tämän hankintapäätöksen perusteella yhteensä enintään 1.260.000,00 euroa (alv 0 %).

Esittelijä

yksikön johtaja

Toni Jurva

Lisätiedot

Jari Hartikainen, työnjohtaja, puhelin: 310 70393

jari.hartikainen(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Hankinta

 

Kirjanpito

 

Sopimussihteeri

 

Yksikön johtaja

 

Infran kunnossapitopäällikkö

 

Hankintapäällikkö

 

Työnjohtaja

 

Tarjoaja

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Hankinnan kohteena ovat erityyppiset katukiveys- ja saumaustyöt, joita toteutetaan HKL:n raitiotieratojen korjaus- ja kunnossapitokohteissa. Lisäksi tehdään muita erilaisia kivialan töitä, kuten ruohoradan kiveyksiä ja tarvittavia ratatöihin liittyviä bitumisaumaustöitä. Näitä em. kiveys- ja saumaustöitä tullaan toteuttamaan vuonna 2018 rataohjelman mukaisesti noin 20 eri työkohteessa. Näiden lisäksi toteutetaan pienempiä korjauskohteita, jotka sisältävät em. katukiveys- ja saumaustöitä.

Edellinen puitesopimus raitiotieradan katukiveys- ja saumaustöistä oli vuodelle 2017 ja optiona vuodelle 2018 (HKL JK:n päätös § 10/19.1.2017), joka oli kokonaisarvoltaan yhteensä 1.597.380,00 euroa (2 x 798.690,00 euroa). Hankinnan toteuma vuotena 2017 oli 498.422,23 euroa. 2018 optiota ei käytetty.

Nyt tehtävä päätös perustuu Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen järjestämään tarjouskilpailuun 64H/17 raitiotieradan katukiveys- ja saumaustöiden hankinnasta. Tarjouksen tuli sisältää yhden vuoden työt ajalla 1.1.2018 – 31.12.2018.

Hankinnan kulku

Hankintamenettelynä käytettiin alle EU-kynnysarvon avointa menettelyä. Tarjouspyyntö ilmoitettiin julkisesti 18.12.2017 Internet-osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi. Aikarajaan 15.1.2018 klo 12.00 mennessä tarjouksia tuli yhteensä yksi (1) kappale seuraavalta toimittajalta:

        Kivilinja Oy

Toimittajan valinta

Tarjouskilpailuun 64H/17 ainoan tarjouksen jättänyt yritys oli Kivilinja Oy. Kivilinja Oy:n tarjous oli tarjouspyynnön mukainen ja tarjouksen hintataso on markkinahintainen ja täten hyväksyttävällä tasolla. Edelliseen kaksivuotiseen kauteen nähden hintataso pysyi samana.

Optio: Tilaaja varaa oikeuden suorahankintaa käyttäen tilauksen jatkamiseen alkuperäistä toimitusta vastaavilla ehdoilla, sen mukaisina kuin ne ovat voimassa sopimuskauden päättyessä enintään yhden vuoden ajaksi (optiokausi).

Tilaaja tulee ilmoittamaan 1.11.2018 mennessä käytetäänkö optio-oikeutta.

Esittelijä

yksikön johtaja

Toni Jurva

Lisätiedot

Jari Hartikainen, työnjohtaja, puhelin: 310 70393

jari.hartikainen(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Hankinta

 

Kirjanpito

 

Sopimussihteeri

 

Yksikön johtaja

 

Infran kunnossapitopäällikkö

 

Hankintapäällikkö

 

Työnjohtaja

 

Tarjoaja

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1400

Toinen linja 7 A

3101071

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

3/2018

1 (28)

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/5

 

08.02.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 25

Kantametron asemien liukuporrashuollon hankinta vuonna 2018

HEL 2017-002826 T 02 08 02 01

Päätös

Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa HKL:n jatkamaan Otis Oy:ltä tilattavaa liukuporrashuoltoa ajaksi 1.4.2018 – 31.12.2018 suorahankintana Otis Oy:ltä entisin ehdoin enintään 225.000,00 euroa (alv 0 %) kokonaishintaan.

Esittelijä

yksikön johtaja

Toni Jurva

Lisätiedot

Jani Toivonen, kunnossapitoinsinööri, puhelin: 310 35531

jani.toivonen(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta

Otteet

Ote

 

Hankinta

 

Kirjanpito

 

Sopimussihteeri

 

Yksikön johtaja

 

Infran kunnossapitopäällikkö

 

Kunnossapitoinsinööri

 

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

HKL:n tasonvaihtolaitteiden huoltosopimukset oli tarkoitus kilpailuttaa kokonaisuutena vuoden 2017 aikana siten, että uusi kilpailutettu sopimus olisi tullut voimaan viimeistään 1.4.2018.

Kilpailutus osoittautui suunniteltua haastavammaksi mm. eri-ikäisten ja pituisten liukuportaiden ja hissien rakenteiden sekä valmistusmateriaalien eroavaisuuksista ja useiden eri laitteiden laitekohtaisten sopimusten eroista johtuen.

Myös henkilöstöresursseissa on ollut vajausta yhden teknisen isännöitsijän irtisanouduttua vuoden vaihteessa ja länsimetron käyttöönotto on työllistänyt asiantuntijoita paljon.

Yhdessä hankintapalveluiden kanssa päätettiin jatkaa kilpailutuksen valmistelua ja selvittää tarkemmin, miten tasonvaihtolaitteiden ikä, rakenne sekä varaosien saatavuus tulee ottaa huomioon kilpailutuksen pisteytyksessä ja sopimuksen pituudessa, jotta voidaan varmistaa tasonvaihtolaitteiden elinkaaren optimaalinen hallinta ja kustannukset.

Uusi kilpailutettu sopimus tulee voimaan vuoden 2018 loppuun mennessä, mutta siirtymävaiheen ajaksi tarvitaan huoltosopimukset liukuportaiden turvallisen ja jatkuvan matkustajapalvelun takaamiseksi.

Huoltosopimukset kattavat seuraavat Otis Oy:n huoltosopimuksen piirissä olevat liukuportaat:

Aikaisemmat päätökset:

Johtokunnan päätös 16.3.2017 (§ 43):
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa HKL:n jatkamaan Otis Oy:n toimittamien liukuportaiden huoltosopimuksia ajaksi 1.1.2017 – 31.03.2018 suorahankintana Otis Oy:ltä entisin ehdoin enintään 400 000,00 euron arvonlisäverottomaan hintaan.

Johtokunnan päätös 13.2.2014 (§ 29):
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa HKL:n jatkamaan OTIS Oy:n toimittamien liukuportaiden huoltosopimuksia ajaksi 1.1.2014 – 31.12.2016 suorahankintana Otis Oy:ltä entisin ehdoin enintään 859.400,00 euron arvonlisäverottomaan hintaan.

Tämän päätöksen jälkeen Otis Oy:n toimittamien ja asentamien liukuportaiden huoltosopimusten kustannukset ajalla 1.1.2014 – 31.12.2018 ovat yhteensä enintään 1.484.400,00 euroa.

Esittelijä

yksikön johtaja

Toni Jurva

Lisätiedot

Jani Toivonen, kunnossapitoinsinööri, puhelin: 310 35531

jani.toivonen(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta

Otteet

Ote

 

Hankinta

 

Kirjanpito

 

Sopimussihteeri

 

Yksikön johtaja

 

Infran kunnossapitopäällikkö

 

Kunnossapitoinsinööri

 

Päätöshistoria

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) 16.03.2017 § 43

HEL 2017-002826 T 02 08 02 01

Päätös

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa HKL:n jatkamaan Otis Oy:n toimittamien liukuportaiden huoltosopimuksia ajaksi 1.1.2017 – 31.03.2018 suorahankintana Otis Oy:ltä entisin ehdoin yhteensä enintään 400.000 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Esittelijä

yksikön johtaja

Toni Jurva

Lisätiedot

Petri Lehtinen, tekninen isännöitsijä, puhelin: 310 21951

petri.lehtinen(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1400

Toinen linja 7 A

3101071

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

3/2018

1 (28)

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/6

 

08.02.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 26

Ilmoitusasiat ja johtokunnan esille ottamat asiat

Päätös

Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti merkitä asiat tiedoksi.

Esittelijä

hallintojohtaja

Yrjö Judström

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Liikenneliikelaitoksen johtokunta päättää merkitä asiat tiedoksi.

Kaupunginhallitus (Khs)

Khs 22.1.2018 § 31 asia/12

Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota käsiteltäväkseen asioita, joissa seuraavat viranomaiset ovat tehneet päätöksen viikolla 3.
===
johtokunnat
===
- liikenneliikelaitos 18.1.2018
===

Linkki pöytäkirjaan

Pormestari 31.12.2017 § 116

Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen

Päätös

Pormestari päätti, ettei hän ota käsiteltäväkseen asioita, joissa seuraavat viranomaiset ovat tehneet päätöksen viikolla 51
===
johtokunnat
===
- liikenneliikelaitos 20.12.2017
===

Linkki päätökseen

Esittelijä

hallintojohtaja

Yrjö Judström

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1400

Toinen linja 7 A

3101071

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

3/2018

1 (28)

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/7

 

08.02.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 27

Liikenneliikelaitoksella tehtyjen päätösten seuraaminen

Päätös

Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti merkitä tiedoksi, että johtokunnan puheenjohtajan ilmoitukset viikoilta 1 – 4/2018, ettei ota/esittele otettavaksi johtokunnan käsiteltäväksi seuraavia toimitusjohtajan ja yksiköiden johtajien tekemiä päätöksiä:

Toimitusjohtaja

§ 1 – 7

Yhteiset palvelut, hallintojohtaja

§ 1 – 3

Toiminnanohjaus, yksikön johtaja

§ 1

Infra ja kalusto, yksikön johtaja

§ 1 – 16

Kunnossapito, yksikön johtaja

§ 1 – 8

Liikennöinti, yksikön johtaja

§ 1

 

 

Linkki päätöksiin

Esittelijä

hallintojohtaja

Yrjö Judström

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

hallintojohtaja

Yrjö Judström

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1400

Toinen linja 7 A

3101071

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

3/2018

1 (28)

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

 

 

08.02.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

MUUTOKSENHAKUOHJEET

1

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 21, 22, 26 ja 27 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

2

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Pöytäkirjan 23, 24 ja 25 §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

        hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu

        miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi

        millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:

Radanrakentajantie 5

 

00520 HELSINKI

Sähköpostiosoite:

markkinaoikeus@oikeus.fi

Faksinumero:

029 56 43314

Käyntiosoite:

Radanrakentajantie 5

Puhelinnumero:

029 56 43300

 

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

        päätös, johon haetaan muutosta

        miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi

        perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

        päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä

        todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta

        asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle

Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.


 

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

Laura Rissanen

puheenjohtaja

 

 

 

 

Rain Mutka

pöytäkirjanpitäjä

 

 

Pöytäkirja tarkastettu

 

 

 

Atte Harjanne

Kirsi Maria Sutton

 

Asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu.

 

Pöytäkirja on pidetty nähtävänä yleisessä tietoverkossa osoitteessa www.hel.fi 16.02.2018.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1400

Toinen linja 7 A

3101071

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alvnro