Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

1/2021

 

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

 

 

14.01.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

Kokousaika

Torstai 14.01.2021 klo  8:15 - 9:52

 

 

Kokouspaikka

Vallilan varikko, Hämeentie 86, 3. krs nh. Liike / kaupungin hallintosäännön 29 luvun 22a § mukainen sähköinen kokous

Läsnä

Jäsenet

Rissanen, Laura

puheenjohtaja

Suoranta, Anu

varapuheenjohtaja

Hillman, Perttu

jäsen

Karhu, Jessica

jäsen

Loman, Stefan

jäsen

Luoma, Tuomo

jäsen

Stranius, Leo

jäsen

Sutton, Kirsi Maria

jäsen

Tamminen, Lilja

varajäsen

Muut

Sinnemäki, Anni

apulaispormestari
saapui 9:30, poissa: 1 § - 4 §

Lehmuskoski, Ville

toimitusjohtaja

Jurva, Toni

yksikön johtaja
saapui 8:30, poissa: 1 § - 2 §

Lumijärvi, Petri

yksikön johtaja
saapui 8:30, poissa: 1 § - 2 §

Lähdetie, Artturi

yksikön johtaja
saapui 8:30, poissa: 1 § - 2 §

Nousiainen, Antti

yksikön johtaja
saapui 8:30, poissa: 1 § - 2 §

Rajakallio, Karoliina

yksikön johtaja
saapui 8:30, poissa: 1 § - 2 §

Norrena, Elina

viestintä- ja henkilöstönkehittämispäällikkö
saapui 8:30, poissa: 1 § - 2 §

Hämäläinen, Jukka

pöytäkirjanpitäjä

Viika, Heikki

asiantuntija
saapui 8:25, paikalla: 4 §, poistui 8:50

Alajoki, Ville

asiantuntija
saapui 8:50, paikalla: 5 §, poistui 9:20

Kivi, Jari

asiantuntija
saapui 8:50, paikalla: 5 §, poistui 9:20

Puheenjohtaja

Laura Rissanen

1-12 §

Esittelijät

Ville Lehmuskoski

toimitusjohtaja
1-2 §

Artturi Lähdetie

yksikön johtaja
3-5 §

Karoliina Rajakallio

yksikön johtaja
6 §

Antti Nousiainen

yksikön johtaja
7-10 §

Petri Lumijärvi

yksikön johtaja
11-12 §

Pöytäkirjanpitäjä

Jukka Hämäläinen

hallintopäällikkö
1-12 §

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 55250

Hämeentie 86

3101071

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 00550

Faksi

 

Alv.nro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

1/2021

 

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

 

 

14.01.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

§

Asia

 

1

Asia/1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

2

Asia/2

Esitys liikenneliikelaitoksen henkilöstö ja liiketoiminnan tuki -yksikön johtajan viran uudelleen täyttämisestä

3

Asia/3

Länsimetron Matinkylä-Kivenlahti ja Sammalvuoren varikon liikenteenohjausjärjestelmän lisä- ja muutostyövaltuuden muuttaminen

4

Asia/4

Metron kapasiteetin ja luotettavuuden lisääminen

5

Asia/5

Kruunusillat-raitiotien tilannekatsaus ja eteneminen

6

Asia/6

Tietovarastoinnin ja data-analytiikkaratkaisun kehittäminen, konsultointi ja käyttöönotto, hankinta

7

Asia/7

Koskelan raitiovaunuvarikon C-hallin vesikaton korjausten lisä- ja muutostyön tilaaminen

8

Asia/8

Pasilankatu-Ilmalantorin katu- ja ratatöiden hankinta

9

Asia/9

Sahaajankadun ja Siilitien metrosiltojen vahventaminen, rakennusurakoiden hankinta

10

Asia/10

Atlantinsillan rakentamisen lisä- ja muutostyö nro 48 hankinta

11

Asia/11

Ilmoitusasiat ja johtokunnan esille ottamat asiat

12

Asia/12

Liikenneliikelaitoksella tehtyjen päätösten seuraaminen

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 55250

Hämeentie 86

3101071

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 00550

Faksi

 

Alv.nro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

1/2021

1 (48)

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/1

 

14.01.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

Päätös

Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Samalla liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti valita pöytäkirjantarkastajaksi jäsen Lomanin sekä varatarkastajaksi jäsen Straniuksen.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Ville Lehmuskoski

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Ville Lehmuskoski

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 55250

Hämeentie 86

3101071

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 00550

Faksi

 

Alv.nro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

1/2021

1 (48)

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/2

 

14.01.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 2

Esitys liikenneliikelaitoksen henkilöstö ja liiketoiminnan tuki -yksikön johtajan viran uudelleen täyttämisestä

HEL 2019-007001 T 01 01 01 01

Päätös

Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti valita Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen (HKL) henkilöstö ja liiketoiminnan tuki -yksikön johtajaksi Petri Lumijärven 1.10.2019 alkaen niin, että virasta maksettava kokonaispalkka on 7000 euroa/kk.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Ville Lehmuskoski

Lisätiedot

Ville Lehmuskoski, toimitusjohtaja, puhelin: 310 35091

ville.lehmuskoski(a)hel.fi

Liitteet

1

Liite ansiovertailu

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, liikenneliikelaitoksen johtokunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Virkaa hakeneet

Esitysteksti
Oikaisuvaatimusohje, liikenneliikelaitoksen johtokunta

Hallintopäällikkö

Esitysteksti

Henkilöstöpäällikkö

Esitysteksti

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Asian aiempi käsittely

HKL:n johtokunta päätti 2.5.2019 (§ 77), että henkilöstö ja liiketoiminnan tuki -yksikön johtajan kelpoisuusvaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto, riittävä johtamiskokemus ja riittävä kokemus yksikön toimialalta. Lisäksi johtokunta kehotti HKL:ää julistamaan johtajan virka haettavaksi johtokunnan hyväksymien ja Helsingin kaupungin kielitaitosäännön mukaisin kelpoisuusvaatimuksin.

Johtajan viran kelpoisuusvaatimusten lisäksi hakuilmoituksessa todettiin hakijan eduksi katsottavan:

        näyttö edistyksellisestä ja menestyksekkäästä HR-johtamisesta suorittavan työn työyhteisössä

        muiden tukitoimintojen, kuten hankinnan johtaminen

        kyky kehittää toimintoja innovatiivisesti

        erinomaiset yhteistyötaidot

        kyky kantaa vastuuta ja toimia ratkaisuhakuisesti

        asiantuntijaorganisaation johtaminen.

Virkaa täytettäessä tuli erityisten kelpoisuusehtojen lisäksi ottaa huomioon perustuslain 125 §:ssä säädetyt yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin eli taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Henkilöstö ja liiketoiminnan tuki -yksikön johtaja vastaa HKL:n henkilöstötoiminnon, viestinnän, hankinnan ja hallintopalveluiden toiminnasta, yksikön toiminnallisesta ja taloudellisesta tuloksesta, sekä yksikön henkilöstön johtamisesta. Yksikön johtaja osallistuu johtoryhmätyöskentelyssä laaja-alaisesti ja aktiivisesti koko HKL:n toiminnan kehittämiseen yhdessä muun johtoryhmän kanssa.

Henkilöstö ja liiketoiminnan tuki -yksikön johtajan virkaan saapui määräajassa yhteensä 31 hakemusta, joista 3 ei täyttänyt viran pätevyysvaatimuksia. Hakemusten perusteella parhaiksi arvioituja hakijoita haastateltiin kaksivaiheisesti HKL:ää avustavan ulkoisen asiantuntijan sekä toimitusjohtajan ja henkilöstöpäällikön toimesta. Haastattelujen perusteella osasta hakijoista teetettiin lisäksi soveltuvuusarviointi. Lisäksi johtokunta haastatteli kokouksessaan 20.6.2019 kärkihakijoita.

Johtokunta päätti 25.6.2019 (§ 125), että Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen henkilöstö ja liiketoiminnan tuki -yksikön johtajaksi valitaan Petri Lumijärvi 1.10.2019 alkaen.

Valintapäätöksestä jätettiin oikaisuvaatimus, jonka liikenneliikelaitoksen johtokunta hylkäsi 22.8.2019 (§ 130). Asiasta tehtiin sen jälkeen kunnallisvalitus Helsingin hallinto-oikeuteen.

Helsingin hallinto-oikeus kumosi lainvoimaisella päätöksellään 2.11.2020 HKL:n johtokunnan päätökset 25.6.2019 (§ 125) ja 22.8.2019 (§ 130) edellä kuvattua henkilöstö ja liiketoiminnan tuki -yksikön johtajan viran täyttämistä koskien. Siten esitys henkilöstö ja liiketoiminnan tuki -yksikön johtajan viran täyttämisestä tuodaan uudestaan johtokunnan käsiteltäväksi.

Viran uudelleen täyttäminen

Helsingin kaupungin hallintosäännön 23 luvun 2 §:n 2 kohdan mukaan kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 4 §:n 3 momentissa säädetyn lisäksi henkilö voidaan ottaa ilman julkista hakumenettelyä sellaiseen virkasuhteeseen, jossa on kyseessä viran uudelleen täyttäminen sitä aikaisemmin hakeneiden, asianomaiset kelpoisuusvaatimukset täyttävien joukosta mm. siitä syystä, että virkaan ottamista koskeva päätös on lainvoimaisella päätöksellä kumottu ja asia palautettu uudelleen käsiteltäväksi.

Uutta käsittelyä varten HKL on käynnistänyt henkilöstö ja liiketoiminnan tuki -yksikön johtajan viran uudelleen täyttämisen sitä aikaisemmin hakeneiden, asianomaiset kelpoisuusvaatimukset täyttävien joukosta. Vuonna 2019 virkaa hakeneilta, kelpoisuusvaatimukset täyttäviltä hakijoilta tiedusteltiin 24.11.2020 sähköpostitse, ovatko he edelleen käytettävissä johtajan virkaan. Annettuun määräpäivään 7.12.2020 mennessä viisi hakijaa ilmoitti olevansa edelleen käytettävissä henkilöstö ja liiketoiminnan tuki -yksikön johtajan virkaan.

Koska virkaan oli käytettävissä useampi kuin yksi hakija, suoritettiin viiden virkaan käytettävissä olevan hakijan välillä ansioiden vertailu (liite 1). Kevään 2019 hakuprosessin aikana jätettyjen hakemusten ja suoritettujen haastattelujen perusteella vuonna 2019 psykologiseen henkilöarviointiin kutsuttiin kolme hakijaa, joista kaksi, ********** ja Petri Lumijärvi, ovat ilmoittaneet olevansa käytettävissä viran uudelleentäytössä.

Petri Lumijärvi on suorittanut Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon vuonna 2016, pääaineenaan henkilöstöjohtaminen. Lisäksi Lumijärvi on suorittanut Laurea-ammattikorkeakoulussa turvallisuusalan ammattikorkeakoulututkinnon vuonna 2006.

Hän on työskennellyt Traficomissa henkilöstöosaston päällikkönä ajalla 2010-2019. Tätä ennen hän on toiminut henkilöstöpäällikkönä Rautatievirastossa vuosina 2006-2009, yksikön päällikkönä Ratahallintokeskuksessa vuosina 2003-2006 ja varastopäällikkönä / turvallisuusupseerina Puolustusvoimissa vuosina 1996-2003.

Petri Lumijärvi on toiminut valtion henkilöstöhallinnon foorumin puheenjohtajana ja valtion HR-ohjausryhmän jäsenenä. Erityisenä vahvuutena hänellä on henkilöstöhallinnon kokonaisvaltainen tuntemus, organisaatiomuutosten läpivienti ja monipuolinen esihenkilökokemus. Lumijärvellä on lisäksi runsaasti kokemusta julkishallinnosta.

**********

**********

**********

Perustelut valintaesitykselle

HKL:n johtokunnalla on ollut käytettävissään hakemukset, ansiovertailu, soveltuvuusarvioinnit sekä toimitusjohtajan suullinen arvio hakijoista. Lisäksi johtokunta haastatteli 20.6.2019 kokouksessa kärkihakijoita.

Henkilöstö ja liiketoiminnan tuki -yksikön virassa korostuu henkilöstöjohtamisen ja työhyvinvoinnin kehittäminen suorittavan työn työyhteisössä, suorituskyvyn ja toiminnan tuloksellisuuden kehittäminen tukipalveluita tuottavassa yksikössä sekä erinomaiset yhteistyökyvyt.

Haastatteluissa erityistä huomioita kiinnitettiin johtamisotteeseen ja muutosjohtamisen valmiuksiin, verkostojen johtamiseen ja hyödyntämiseen sekä asiakaskeskeisen työ- ja toimintakulttuurin edistämiseen. Lisäksi arvioitiin hakijan kykyä hahmottaa tehtävä ja sen kehittämismahdollisuudet HKL:llä.

Henkilöstö ja liiketoiminnan tuki -yksikön johtajan valinnassa huomioidaan viralle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä hakuilmoituksessa mainitut kriteerit. Päätösesityksessä on kokonaisuutena otettu huomioon hakijoiden tähänastiset urat ja niistä saadut selvitykset, soveltuvuusarvioinnit sekä suoritetut haastattelut.

Edellä kuvatun kokonaisarvioinnin perusteella Petri Lumijärvi tulisi valita HKL:n henkilöstö ja liiketoiminnan tuki -yksikön johtajan virkaan.

Valintaa puoltaa Lumijärven pitkä ja monipuolinen kokemus erilaisista henkilöstöhallinnon johtamistehtävistä ja hyvä kokemus palvelualueen tehtäväkentästä. Hänellä on vahva motivaatio sekä potentiaali tukea HKL:ää niin lähiajan kuin myös pitemmän aikavälin strategisissa ja käytännönläheisissä haasteissa. Hyvä toimialatuntemus on myös hänelle eduksi.

Lumijärven vahvuutena on strateginen ja valmentava johtamisote sekä erinomainen kokemus muutosjohtamisesta ja asiakaslähtöisten toimintatapojen uudistamisesta. Hän on onnistunut menestyksekkäästi monissa muutostilanteissa ja haasteellisissa henkilöstöjohtamisen tehtävissä. Hänellä on ollut keskeinen rooli suurien organisaatiomuutosten läpiviennissä sekä kokemusta henkilöstön työhyvinvoinnin kehittämishankkeista ja työhyvinvoinnin merkittävästä parantamisesta myös työntekijävaltaisessa yhteisössä. Erityistä kokemusta hänellä on yhteistyöverkostoissa toimimisesta.

Henkilöstö ja liiketoiminnan tuki -yksikön johtamisen näkökulmasta Lumijärven vahvuutena on erinomaisen työkokemuksen lisäksi hyvät yhteistyö-, vuorovaikutus- ja esiintymistaidot sekä uudistava ja kehittävä työote. Hänellä on kyky hahmottaa viran kannalta olennaiset kehittämisalueet ja HKL:n tulevaisuuden haasteet. Vaikka hän on tavoitehakuinen ja omaa kyvyn strategiseen ajatteluun ja kriittiseen päättelykykyyn, on hänen työtapansa kuitenkin myös hyvin käytännönläheinen ja aikaansaava ja hän on helposti lähestyttävä. Hänen vahvuuksiinsa kuuluvat myös esimiesten johtamistyön tukeminen sekä työehtosopimusten tuntemus ja soveltaminen.

 

 

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 11 luvun 1 § 1 momentin 2 kohdan mukaan liikelaitoksen johtokunta ottaa liikelaitoksen johtajan suoran alaisen.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Ville Lehmuskoski

Lisätiedot

Ville Lehmuskoski, toimitusjohtaja, puhelin: 310 35091

ville.lehmuskoski(a)hel.fi

Liitteet

1

Liite ansiovertailu

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, liikenneliikelaitoksen johtokunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Virkaa hakeneet

Esitysteksti
Oikaisuvaatimusohje, liikenneliikelaitoksen johtokunta

Hallintopäällikkö

Esitysteksti

Henkilöstöpäällikkö

Esitysteksti

Päätöshistoria

Liikenneliikelaitoksen johtokunta 22.08.2019 § 130

HEL 2019-007001 T 01 01 01 01

Päätös

Johtokunta päätti esityksessä mainituilla perusteilla hylätä 15.7.2019 päivätyn oikaisuvaatimuksen koskien johtokunnan 25.6.2019 (125 §) tekemää henkilöstö ja liiketoiminnan tuki -yksikön johtajan viran täyttämistä koskevaa päätöstä.

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen.

25.06.2019 Ehdotuksen mukaan

20.06.2019 Pöydälle

Esittelijä

toimitusjohtaja

Ville Lehmuskoski

Lisätiedot

Ville Lehmuskoski, toimitusjohtaja, puhelin: 310 35091

ville.lehmuskoski(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 55250

Hämeentie 86

3101071

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 00550

Faksi

 

Alv.nro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

1/2021

1 (48)

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/3

 

14.01.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 3

Länsimetron Matinkylä-Kivenlahti ja Sammalvuoren varikon liikenteenohjausjärjestelmän lisä- ja muutostyövaltuuden muuttaminen

HEL 2021-000053 T 02 08 01 00

Päätös

Liikenneliikelaitoksen johtokunta oikeutti liikenneliikelaitoksen (HKL) tilaamaan Mipro Oy:ltä länsimetron Matinkylä-Kivenlahti osuuden asetinlaite- ja ATS-järjestelmän laajentamisen ja matkustajainformaatiojärjestelmän toimittamiseen (sopimusnumero 4600002766) liittyviä lisä- ja muutostöitä yhteensä enintään 1.000.000,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan aiemmin päätetyn lisäksi.

Esittelijä

yksikön johtaja

Artturi Lähdetie

Lisätiedot

Salar Mohammad, projektipäällikkö, puhelin: 310 35768

salar.mohammad(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, liikenneliikelaitoksen johtokunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Hankinta

Esitysteksti

Projektijohtaja

Esitysteksti

Projektipäällikkö

Esitysteksti

Talouspalvelut

Esitysteksti

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Metroradan liikenteenohjaus Matinkylästä itään on toteutettu vuosien 2017-2019 aikana käyttöönotetuilla Mipro Oy:n asetinlaitteilla ja ATS-järjestelmällä. Sama teknologiaratkaisu on tilattu myös länsimetron laajennukseen Matinkylästä Kivenlahteen ja Sammalvuoren varikolle HKL:n johtokunnan päätöksellä 197 §, 24.11.2015.

Länsimetron jatkeen suunnittelussa on todettu tarve muokata hankkeen vaatimuksia ja sen seurauksena tilata muun muassa seuraavia lisä- ja muutostöitä:

        Sammalvuoren liityntä

        Tärinävaimennus laitekaapeille

        Matinkylän rajapinta

        Testikulkutie

        Kaapelien paloturvallisuusstandardin muutos

        Sammalvuoren varikon hätäkahvat

        Sammalvuoren varikon olosuhdeovet

        Nopeustieto nopeudenvalvonnasta valvomoon

        Aikataulun siirto

        S-silmukoiden vahvistus

        Hätäkahvojen asennus

        Huoltotasojen rakenne

        Opastinmastot

Liittyvät päätökset

HKL:n johtokunta oikeutti 24.3.2015, 62 §, HKL:n tilaamaan länsimetron (Ruoholahti – Matinkylä) asetinlaitteen ja ATS-järjestelmän Mipro Oy:ltä yhteensä enintään 18.404.487,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan ja lisäksi tarjouskilpailun option Q1 mukaisen länsimetron (Ruoholahti – Matinkylä) matkustajainformaatiojärjestelmän 1.268.352,00 eurolla (alv 0 %).

HKL:n johtokunta oikeutti 24.11.2015, 197 §, HKL:n tilaamaan hankintaan sisällytettyjen optioiden perusteella Mipro Oy:ltä sekä kantametron että LM2:n asetinlaitteet, ATS-järjestelmät ja matkustajainformaatiojärjestelmät niin, että

        kantametron asetinlaitteen, ATS-järjestelmän ja matkustajainformaatiojärjestelmän kokonaishinta on 14.352.799 euroa (alv 0 %)

        LM2:n asetinlaitteen, ATS-järjestelmän ja matkustajainformaatiojärjestelmän kokonaishinta on 11.123.858 euroa (alv 0 %)

Samalla johtokunta oikeutti HKL:n tilaamaan edellä mainittuun LM2 optiohankintaan liittyviä lisä- ja muutostöitä enintään 1.000.000 eurolla (alv 0 %).

Tähän mennessä LM2:n optiohankintaan liittyviin lisä- ja muutostöihin on sidottu 644.885,22 euroa. Edellä mainittujen hankkeen uusien vaatimusten ja niihin liittyvien kustannusten johdosta aiemmin varattu 1.000.000 euron lisä- ja muutostyövaraus ei tule riittämään. Nyt tehtävän lisä- ja muutostyövarauksen korottamisen jälkeen optiohankinnalle varattu lisä- ja muutostyövaraus on 2.000.000 euroa (alv 0%).

Johtokunta oikeutti 30.4.2020, 74 §, HKL:n tilaamaan suorahankintana Mipro Oy:ltä Länsimetron liikenteenohjausjärjestelmän laajennusta varten asetinlaiteteknologiaa, ratalaitteita sekä niihin liittyviä töitä Matinkylä–Kivenlahti osuudelle ja Sammalvuoren varikolle yhteensä enintään 2.013.934,00 euron (alv 0 %) arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Esittelijä

yksikön johtaja

Artturi Lähdetie

Lisätiedot

Salar Mohammad, projektipäällikkö, puhelin: 310 35768

salar.mohammad(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, liikenneliikelaitoksen johtokunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Hankinta

Esitysteksti

Projektijohtaja

Esitysteksti

Projektipäällikkö

Esitysteksti

Talouspalvelut

Esitysteksti

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 55250

Hämeentie 86

3101071

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 00550

Faksi

 

Alv.nro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

1/2021

1 (48)

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/4

 

14.01.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 4

Metron kapasiteetin ja luotettavuuden lisääminen

HEL 2021-000045 T 08 02 00

Päätös

Liikenneliikelaitoksen johtokunta merkitsi tiedoksi saamansa informaation metron kapasiteetin ja luotettavuuden lisäämisen yleissuunnitelmasta.

Esittelijä

yksikön johtaja

Artturi Lähdetie

Lisätiedot

Heikki Viika, hankejohtaja, puhelin: 310 27628

heikki.viika(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Helsingin seudun liikenne –kuntayhtymän (HSL) keväällä 2018 tekemien ja kesällä 2020 päivittämien liikenne-ennusteiden mukaan pääkaupunkiseudun maankäytön kehittyessä tulee metron matkustajamäärä ylittämään sen kapasiteetin seuraavan vuosikymmenen aikana. Liikenneliikelaitos (HKL), HSL, Länsimetro Oy ja Espoon kaupunki ovat sopineet yhteistyöstä metron kapasiteetin ja luotettavuuden parantamiseksi.

Yhteistyön pohjalta laaditussa joulukuussa valmistuneessa metron kapasiteetin ja luotettavuuden lisäämisen yleissuunnitelmassa kootaan yhteen tärkeimmät toimenpiteet kapasiteetin kehittämiseksi niin, että kasvavia matkustajamääriä voidaan palvella. Suunnitteluhetkellä koronaviruspandemia on asettanut haasteita arvioida tulevaa kapasiteettitarvetta aiheuttaen epävarmuutta kasvun vauhdista, mahdollisista muutoksista kysynnässä etätyön lisäännyttyä (ainakin toistaiseksi) ja muista mahdollisista muutoksista matkustuskäytännöissä. On epäselvää, mitkä näistä muutoksista ovat väliaikaisia ja mitkä näistä saattavat vakiintua tulevaisuuden käytännöiksi. Niin valmistuneessa yleissuunnitelmassa kuin myös jatkovalmisteluvaiheissa pyritään huomioimaan matkustajamääriin liittyvät epävarmuustekijät.

Yleissuunnitelma tunnistaa ja kuvaa metron kapasiteetin ja luotettavuuden nostamiseksi useita menetelmiä, joita voidaan toteuttaa erillisinä projekteina. Näistä merkittävin on metron liikenteenohjausjärjestelmän kehittäminen asteittain, niin että vuoroväliä voidaan lyhentää vastaamaan matkustajamäärien kasvua. Yleissuunnitelmassa on alustava toteutuspolku vuosille 2021–2035.

Kullekin erilliselle projektille tullaan laatimaan oma hankesuunnitelma, joka täsmentää sen kustannusarvion ja aikataulun. Liikenteenohjausjärjestelmän uusinnan hankesuunnitelma pyritään laatimaan vuoden 2021 aikana, ja siinä otetaan huomioon HSL:n kevään 2021 aikana laatimat uudet matkustajaennusteet.

 

Asian aiempi käsittely

HKL:n johtokunta merkitsi 10.10.2019, 159 §, tiedoksi saamansa selvityksen koskien metron kapasiteetin lisäämisestä.

Esittelijä

yksikön johtaja

Artturi Lähdetie

Lisätiedot

Heikki Viika, hankejohtaja, puhelin: 310 27628

heikki.viika(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 55250

Hämeentie 86

3101071

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 00550

Faksi

 

Alv.nro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

1/2021

1 (48)

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/5

 

14.01.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 5

Kruunusillat-raitiotien tilannekatsaus ja eteneminen

HEL 2020-001205 T 08 02 01

Päätös

Liikenneliikelaitoksen johtokunta merkitsi asian tiedoksi.

Esittelijä

yksikön johtaja

Artturi Lähdetie

Lisätiedot

Jari Kivi, projektipäällikkö, puhelin: 310 20258

jari.kivi(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Kruunusillat-raitiotie toteutetaan kahden urakkamuodon yhdistelmänä: Kalasataman ja Kruunuvuorenrannan väliset kaksi siltaa, eli Finkensilta ja Kruunuvuorensilta, sekä Korkeasaaren maanrakennus toteutetaan kokonaisurakkana. Yhteyden muu rakentaminen toteutetaan puolestaan allianssimallilla.

Siltoja koskevan kokonaisurakan kilpailutus on meneillään niin, että tarjousten jättöaika on huhtikuussa. Rakentamisen on tarkoitus alkaa syksyllä 2021.

Allianssissa on käynnissä ns. kehitysvaihe ja toteutussuunnitelma valmistuu maaliskuussa. Allianssin vastuulle kuuluviin töihin on sisällytetty myös yhteyden varrella olevia muita maarakennus-, kadunrakennus- ja kunnallisteknisiä töitä. Näiden toteuttaminen on tarkoitus aloittaa jo kevään aikana, jotta kokonaisaikataulussa pysyminen olisi mahdollista.

Koko Kruunusillat hankkeen kustannusarvio täsmentyy, kun siltaurakan tarjoukset on vastaanotettu ja allianssin tavoitehinta varmentunut. Jos allianssin tavoitekustannus, siltaurakan tarjous ja tilaajan muut kustannukset ylittävät kaupunginvaltuuston hyväksymän hankkeen enimmäishinnan, tuodaan hankkeen toteuttaminen tai toteuttamislaajuus uudelleen käsiteltäväksi päätöksenteossa.

Esittelijä

yksikön johtaja

Artturi Lähdetie

Lisätiedot

Jari Kivi, projektipäällikkö, puhelin: 310 20258

jari.kivi(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätöshistoria

Liikenneliikelaitoksen johtokunta 06.02.2020 § 12

HEL 2020-001205 T 08 02 01

Päätös

Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti merkitä tiedoksi asiasta saamansa informaation.

Esittelijä

yksikön johtaja

Artturi Lähdetie

Lisätiedot

Artturi Lähdetie, yksikön johtaja, puhelin: 310 35245

artturi.lahdetie(a)hel.fi

Juha Saarikoski, projektijohtaja, puhelin: 310 35288

juha.saarikoski(a)hel.fi

Jari Kivi, projektipäällikkö, puhelin: 310 20258

jari.kivi(a)hel.fi

Mikko Asikainen, projektipäällikkö, puhelin: 310 22492

mikko.asikainen(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 55250

Hämeentie 86

3101071

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 00550

Faksi

 

Alv.nro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

1/2021

1 (48)

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/6

 

14.01.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 6

Tietovarastoinnin ja data-analytiikkaratkaisun kehittäminen, konsultointi ja käyttöönotto, hankinta

HEL 2020-014254 T 02 08 02 01

Päätös

Johtokunta valitsi tietovarastoinnin ja data-analytiikkaratkaisun kehittämisestä, konsultoinnista ja käyttöönotosta vastaavaksi toimittajaksi Fourkind Oy:n ja oikeutti liikenneliikelaitoksen (HKL) tekemään hankintasopimuksen valitun toimittajan kanssa.

Johtokunta oikeutti HKL:n tekemään hankintaan liittyviä tilauksia yhteensä enintään 600.000,00 eurolla (alv 0 %).

Esittelijä

yksikön johtaja

Karoliina Rajakallio

Lisätiedot

Sari Valasjärvi, kehittämispäällikkö, puhelin: 310 35711

sari.valasjarvi(a)hel.fi

Eeva Lindroos, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 34879

eeva.lindroos(a)hel.fi

Liitteet

1

Perustelumuistio tietovarasto

2

Laatuarvioinnin perustelut ja vertailutaulukko

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Hankinta

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2

Kirjanpito

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2

Sopimussihteeri

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2

Yksikön johtaja

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2

Kehittämispäällikkö

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2

IT-päällikkö

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2

Tarjoajat

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta
Liite 1
Liite 2

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

HKL järjesti tarjouskilpailun (69H19) tietovarastoinnin ja data-analytiikkaratkaisun kehittämisestä, konsultoinnista ja käyttöönotosta.

Hankintamenettelynä oli vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1398/2016) mukainen neuvottelumenettely.

Neuvottelumenettelyä koskeva ilmoitus julkaistiin Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosan verkkoversiossa (TED) 27.5.2020 sekä julkisten hankintojen ilmoituskanavassa (HILMA) 25.5.2020.

Vs. toimitusjohtaja valitsi 26.6.2020, 100 §, ehdokkaat neuvotteluvaiheeseen.

Lopullinen tarjouspyyntö julkaistiin 18.11.2020 ja se lähetettiin tiedoksi neuvottelumenettelyyn valituille ehdokkaille. Lopullisten tarjousten määräaika oli 16.12.2020 klo 12:00.

Tarjouskilpailun ratkaisuperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus niin, että hinnan painoarvo oli 30 % ja laadun 70 %. Laatu huomioitiin tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksissa ja pisteytettävissä vertailuperusteissa. HKL:n hankinnoissa edellyttämät vastuullisuusperiaatteet huomioitiin tarjouspyynnön pakollisissa vaatimuksissa.

Hankepäätös

Toimitusjohtaja hyväksyi 28.4.2020, 70 §, raportointi- ja ennustejärjestelmä 2020-2021 hankesuunnitelman yhteensä enintään 600.000,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Hankinta-asian ratkaiseminen

Hankintamenettelyn ratkaisua koskevat perustelut ovat esityslistan liitteenä.

Hallinto- ja hankintapalvelut huolehtii hankintapäätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.

Esittelijä

yksikön johtaja

Karoliina Rajakallio

Lisätiedot

Sari Valasjärvi, kehittämispäällikkö, puhelin: 310 35711

sari.valasjarvi(a)hel.fi

Eeva Lindroos, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 34879

eeva.lindroos(a)hel.fi

Liitteet

1

Perustelumuistio tietovarasto

2

Laatuarvioinnin perustelut ja vertailutaulukko

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Hankinta

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2

Kirjanpito

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2

Sopimussihteeri

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2

Yksikön johtaja

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2

Kehittämispäällikkö

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2

IT-päällikkö

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2

Tarjoajat

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta
Liite 1
Liite 2

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 55250

Hämeentie 86

3101071

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 00550

Faksi

 

Alv.nro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

1/2021

1 (48)

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/7

 

14.01.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 7

Koskelan raitiovaunuvarikon C-hallin vesikaton korjausten lisä- ja muutostyön tilaaminen

HEL 2020-011114 T 02 08 02 00

Päätös

Liikenneliikelaitoksen johtokunta oikeutti liikennelaitoksen (HKL) tilaamaan Koskelan raitiovaunuvarikon C-hallin vesikaton korjausten lisä- ja muutostyön nro 2 Broofing Oy:ltä tarjouksen 17.11.2020 mukaisesti yhteensä enintään 78.800,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Johtokunta oikeutti HKL:n tilaamaan tarvittaessa korjaustyön lisä- ja muutostöitä enintään 100.000,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Esittelijä

yksikön johtaja

Antti Nousiainen

Lisätiedot

Petteri Nieminen, projektipäällikkö, puhelin: 310 20928

petteri.nieminen(a)hel.fi

Ella Savilaakso, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 22557

ella.savilaakso(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, liikenneliikelaitoksen johtokunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Hankinta

Esitysteksti

Kirjanpitäjä

Esitysteksti

Sopimussihteeri

Esitysteksti

Projektipäällikkö

Esitysteksti

Yksikön johtaja

Esitysteksti

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

HKL järjesti tarjouskilpailun (48H20) Koskelan raitiovaunuvarikon C-hallin vesikaton korjaustyön rakennusurakasta. Urakka käsittää C-hallin vesikaton (n. 13.000 m2) bitumisen päällysrakenteen uusimisen.

Nyt päätettävänä on lisätyö nro 2, joka sisältää C-hallin vesikaton kermityöt, jossa asennetaan koko katon alalle paloturvallinen aluskermi. Vanhaan rakenteeseen on asennettu paloherkkä PIR-aluslevy. Jotta rakenne saadaan paloturvalliseksi, vanhan PIR-levyn päälle on asennettava paloturvallinen aluskermi.

Lisätyön nro 2 tarvetta ei pystytty suunnitteluvaiheessa ennakoimaan, joten urakan kilpailutusvaiheessa se ei ollut vielä tiedossa. Korjaustöiden edetessä on tullut ilmi, että vesikatto on heikommassa kunnossa kuin suunnitteluvaiheessa on pystytty havaitsemaan. Tämän vuoksi tulee varautua myös mahdollisiin muihin lisäkorjaustarpeisiin töiden loppuun saattamiseksi.

Aikaisemmat päätökset:

Toimitusjohtajan päätös 130 §, 21.10.2020 urakan tilaamisesta: 427.900,00 euroa (alv. 0 %)

Nyt tehtävän päätöksen jälkeen Koskelan raitiovaunuvarikon C-hallin vesikaton korjaustöitä koskevan rakennusurakan lisä- ja muutostöitä on tilattu yhteensä enintään 83.276,00 eurolla (alv 0 %). Lisätyövarausta on jäljellä 134.424,00 euroa (alv 0 %).

Esittelijä

yksikön johtaja

Antti Nousiainen

Lisätiedot

Petteri Nieminen, projektipäällikkö, puhelin: 310 20928

petteri.nieminen(a)hel.fi

Ella Savilaakso, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 22557

ella.savilaakso(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, liikenneliikelaitoksen johtokunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Hankinta

Esitysteksti

Kirjanpitäjä

Esitysteksti

Sopimussihteeri

Esitysteksti

Projektipäällikkö

Esitysteksti

Yksikön johtaja

Esitysteksti

Päätöshistoria

Kaupunkiympäristön toimiala Liikenneliikelaitos Toimitusjohtaja 21.10.2020 § 130

HEL 2020-011114 T 02 08 02 00

Päätös

Toimitusjohtaja päätti tilata Koskelan raitiotievarikon C-hallin vesikaton korjaustyön Broofing Oy:ltä yhteensä enintään 389.000,00 euron arvonlisättömään kokonaishintaan.

Lisäksi toimitusjohtaja päätti tilata tarvittaessa lisä- ja muutostyötilauksia niin, että niistä aiheutuvat lisäkustannukset ovat yhteensä enintään 38.900 euroa (alv 0%), joka on 10 % korjaustyön kokonaishinnasta.

Hankinta perustuu HKL:n järjestämään tarjouskilpailuun 48H20.

Päätöksen perustelut

Koskelan C-hallin kaarikaton kunto on vuosien saatossa heikentynyt selkeästi ja talvien tuomat lumikuormat ovat aiheuttaneet turvallisuusriskin kiinteistön käyttäjille. Katossa on myös ilmennyt vuotokohtia, jotka ovat vaikuttaneet kiinteistöin julkisivun kunnon heikkenemiseen. Edellä mainittujen perusteluiden vuoksi katto tarvitsee pikaisesti korjausta.

Hankesuunnitelma

Toimitusjohtaja hyväksyi 30.03.2020, 55 § Koskelan C-hallin vesikaton korjauksen hankesuunnitelman yhteensä enintään 800.000,00 euron (alv 0 %) kokonaishintaan.

Tarjouspyynnön julkaisu

Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Hankinnan ennakoitu arvo alitti erityisalojen hankintalain (Laki vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttö-oikeussopimuksista 1398/2016) mukaisen rakennusurakoita koskevien hankintojen kynnysarvon. Tarjouspyyntö 48H20 julkaistiin 20.8.2020 tarjouspalvelu.fi -portaalissa. Tarjoukset tuli jättää 14.9.2020 klo 12.00 mennessä. Urakka kilpailutettiin kokonaisurakkana.

Vaihtoehtoiset toteutusvaihtoehdot

Tarjouspyynnössä pyydettiin alun perin tarjouksia tarjouspyyntömateriaaleissa ilmoitetulla, telattavalla tuotteella. Tarjousajan aikana esitettiin kysymys vaihtoehtoisesta toteutuksesta ruiskutettavalla, kaksikomponenttisella pinnoitteella. Hankintayksikkö vastasi, että tarjouksen voi esittää myös vaihtoehtoisella tavalla. Toteutusvaihtoehtoja oli näin ollen kaksi (2):

Toteutusvaihtoehto 1: Alkuperäisen tarjouspyynnössä määritellyn toteutustavan mukaisesti telattavalla tuotteella

Toteutusvaihtoehto 2: Ruiskutettavalla, kaksikomponenttisella tuotteella

Tarjoajilla oli mahdollisuus antaa tarjous joko yhdestä tai molemmista toteutusvaihtoehdoista.

Saapuneet tarjoukset ja tarjousten käsittely

Tarjoajille ja tarjouksille asetetuilla pakollisilla vaatimuksilla varmistettiin tarjoajan edellytykset urakan suorittamiseen HKL:n vaatimusten mukaisesti.

Määräaikaan mennessä tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat:

Broofing Oy
Oy Rakennuspartio

Tarjousten käsittely toteutettiin kolmessa vaiheessa:

Tarjoajan soveltavuuden tarkistamisen tarkoituksena oli selvittää tarjoajan edellytykset suoriutua toteutuksesta tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukaisesti.

Hankintayksikkö tarkisti, että urakoitsijoiden tarjoukset täyttivät tarjouspyynnössä määritellyn mukaiset vähimmäisvaatimukset, jotka hankittavalle urakalle oli asetettu.

Pakolliset vaatimukset ja pyydetyt selvitykset esitettiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.

Molemmat tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä määritellyt soveltuvuusvaatimukset. Vertailu suoritettiin näin ollen molempien tarjouksien osalta.

Toteutusvaihtoehdon valinta

Broofing Oy antoi 389.000,00 euron hintaisen tarjouksen totutusvaihtoehdosta 1.

Oy Rakennuspartio antoi 1.197.000,00 euron hintaisen tarjouksen toteutusvaihtoehdosta 1 ja 788.000,00 euron hintaisen tarjouksen toteutusvaihtoehdosta 2.

HKL tekee ratkaisun toteutusvaihtoehdosta sen mukaan, kumpi toteutusvaihtoehto on HKL:n kokonaistaloudellisesti edullisin.

Ottaen huomioon toteutusvaihtoehdoittain tarjottujen ratkaisujen hintaeron on HKL:n arvion mukaan toteutusvaihtoehto 1 tarkoituksenmukaisin ja taloudellisesti tehokkain.

Tarjousten vertailu

Toteutusvaihtoehdon valinnan jälkeen HKL vertaili vaihtoehtoon 1 saadut tarjoukset siten, että vertailuperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus ja halvimman hinnan painoarvo 100 %. Hinnan painoarvoksi oli määritelty 100 % sillä tarjoajille ja tarjouksille asetetuilla pakollisilla
vaatimuksilla varmistettiin tarjoajan edellytykset urakan suorittamiseen HKL:n vaatimusten mukaisesti

Edellä olevan mukaisesti Broofing Oy:n tarjous toteutusvaihtoehdosta 1 oli hinnaltaan halvin.

Kokonaisurakka                    Broofing Oy               Oy Rakennuspartio

Toteutusvaihtoehto 1           389.000,00 eur            1.197.000,00 eur                
(valittu toteutusvaihtoehto)

Toteutusvaihtoehto 2           ei tarjottu                         788.000,00 eur

Lisätiedot

Petteri Nieminen, projektipäällikkö, puhelin: 310 20928

petteri.nieminen(a)hel.fi

Ella Savilaakso, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 22557

ella.savilaakso(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 55250

Hämeentie 86

3101071

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 00550

Faksi

 

Alv.nro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

1/2021

1 (48)

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/8

 

14.01.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 8

Pasilankatu-Ilmalantorin katu- ja ratatöiden hankinta

HEL 2020-014271 T 02 08 03 01

Päätös

Liikenneliikelaitoksen johtokunta oikeutti liikenneliikelaitoksen (HKL) tilaamaan Ilmalan raitiotieyhteyden toteuttamiseen liittyvät raitiotien purku- ja rakennustyöt sekä rakennuttamistyöt Kaupunkiympäristön toimiala (KYMP), Rakennukset ja yleiset alueet, Rakennuttaminen-palvelulta tarjouksen Infra 2-20-132, 17.6.2020 mukaisesti yhteensä enintään 4.080.999,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Johtokunta oikeutti HKL:n tilaamaan tarvittavia lisä- ja muutostöitä yhteensä enintään 408.100,00 eurolla (alv 0 %) eli 10 % urakan kokonaishinnasta.

Esittelijä

yksikön johtaja

Antti Nousiainen

Lisätiedot

Mari Sipponen, projektipäällikkö, puhelin: 310 32389

mari.sipponen(a)hel.fi

Ella Savilaakso, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 22557

ella.savilaakso(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, liikenneliikelaitoksen johtokunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Hankinta

Esitysteksti

Kirjanpito

Esitysteksti

Sopimussihteeri

Esitysteksti

Ratainsinööri

Esitysteksti

Projektipäällikkö

Esitysteksti

Tiimipäällikkö

Esitysteksti

Yksikön johtaja

Esitysteksti

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Hankinta kuuluu osaksi Pasilan ja Ilmalan katujärjestelyiden urakkakokonaisuutta, jonka päätilaajana toimii KYMP. Hanke toteutetaan yhteinen kunnallistekninen työmaa –hankkeena (YKT), jossa HKL on yksi tilaajista.

Hankinta koskee nykyisten raiteiden ja pysäkkien purkamista urakka-alueella. Lisäksi rakennetaan liikenne- ja katusuunnitelmien mukainen uusi raitiotie. Urakka käsittää raitiotien maanrakennustyöt, katu- ja kunnallistekniset työt sekä raiteiden, vaihteiden ja muiden ratajärjestelmien rakentamisen pysäkkeineen.

Nyt päätettävänä oleva asia koskee HKL:n osuutta kokonaisurakasta. HKL:n osuuden suuruus on 3.886.666,00 euroa (alv 0 %). Lisäksi HKL:n maksettavaksi tulee KYMP:n rakennuttamispalkkio 194.333,00 euroa. Täten hankinnan arvo on yhteensä enintään 4.080.999,00 euroa.

Hankepäätös:

Kaupunginhallitus hyväksyi 23.11.2020 (§ 822) Ilmalan raitiotien rakentamisen ja ratasähkötöiden hankesuunnitelman siten, että hankkeen kokonaishinta yhteensä sisältäen suunnittelun, rakennustyöt ja hankkeeseen sisältyvät erillishankinnat sekä hankintojen aikaiset lisä- ja muutostyöt on 8.000.000 euroa (alv 0 %) syyskuun 2020 kustannustasossa.

Esittelijä

yksikön johtaja

Antti Nousiainen

Lisätiedot

Mari Sipponen, projektipäällikkö, puhelin: 310 32389

mari.sipponen(a)hel.fi

Ella Savilaakso, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 22557

ella.savilaakso(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, liikenneliikelaitoksen johtokunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Hankinta

Esitysteksti

Kirjanpito

Esitysteksti

Sopimussihteeri

Esitysteksti

Ratainsinööri

Esitysteksti

Projektipäällikkö

Esitysteksti

Tiimipäällikkö

Esitysteksti

Yksikön johtaja

Esitysteksti

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 55250

Hämeentie 86

3101071

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 00550

Faksi

 

Alv.nro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

1/2021

1 (48)

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/9

 

14.01.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 9

Sahaajankadun ja Siilitien metrosiltojen vahventaminen, rakennusurakoiden hankinta

HEL 2021-000015 T 02 08 03 00

Päätös

Johtokunta valitsi Sahaajankadun ja Siilitien metrosiltojen vahventamista koskevien rakennusurakoiden vastaavaksi toimittajaksi MPV-Infrarakenne Oy:n ja oikeutti liikenneliikelaitoksen (HKL) tekemään hankintasopimuksen valitun toimittajan kanssa.

Johtokunta oikeutti HKL:n tekemään hankintaan liittyviä tilauksia yhteensä enintään 2.967.914,40 eurolla (alv 0 %).

Esittelijä

yksikön johtaja

Antti Nousiainen

Lisätiedot

Eero Valkama, projektipäällikkö, 310 22557

eero.valkama(a)hel.fi

Ella Savilaakso, hankinta-asiantuntija, 310 21914

ella.savilaakso(a)hel.fi

Liitteet

1

Perustelumuistio Sahaajankadun ja Siilitien siltojen vahventaminen

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, pienhankinnat, liikenneliikelaitoksen johtokunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Hankinta

Esitysteksti

Kirjanpito

Esitysteksti

Sopimussihteeri

Esitysteksti

Projektipäällikkö

Esitysteksti

Yksikön johtaja

Esitysteksti

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Liikenneliikelaitos (HKL) järjesti tarjouskilpailun (56H20) Sahaajankadun ja Siilitien metrosiltojen vahventamista koskevista rakennusurakoista.

Hankintamenettelynä käytettiin EU-kynnysarvon alittavaa avointa menettelyä, sillä hankinnan ennakoitu kokonaisarvo alitti erityisalojen hankintalain (1398/2016) mukaisen rakennusurakoiden EU-kynnysarvon. Tarjouskilpailusta ilmoitettiin julkisesti 23.11.2020 Internet-osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi.

Menettelyssä kenellä tahansa oli mahdollisuus osallistua tarjouskilpailuun erikseen sähköpostilla pyydettävien tarjouspyyntöasiakirjojen avulla. Tarjoukset tuli jättää 18.12.2020 klo 12:00 mennessä.

Tarjouskilpailun ratkaisuperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus niin, että hinnan painoarvo oli 100 %. Laatu huomioitiin tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksissa. HKL:n hankinnoissa edellyttämät vastuullisuusperiaatteet ja ympäristökriteerit mm. CE-merkinnät käytettävien materiaalien osalta huomioitiin tarjouspyynnön pakollisissa vaatimuksissa.

Hankesuunnitelmat

HKL:n johtokunta hyväksyi 2.4.2020, 48 §, Siilitien metrosillan vahventamista koskevan hankesuunnitelman niin, että hankkeen arvonlisäveroton enimmäishinta on 3.080.000,00 euroa.

HKL:n johtokunta hyväksyi 2.4.2020, 49 §, Sahaajankadun metrosillan vahventamista koskevan hankesuunnitelman niin, että hankkeen arvonlisäveroton enimmäishinta on 3.280.000,00 euroa.

Hankinta-asian ratkaiseminen

Hankintamenettelyn ratkaisua koskevat perustelut esityslistan liitteenä.

Hallinto- ja hankintapalvelut huolehtii hankintapäätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.

Esittelijä

yksikön johtaja

Antti Nousiainen

Lisätiedot

Eero Valkama, projektipäällikkö, 310 22557

eero.valkama(a)hel.fi

Ella Savilaakso, hankinta-asiantuntija, 310 21914

ella.savilaakso(a)hel.fi

Liitteet

1

Perustelumuistio Sahaajankadun ja Siilitien siltojen vahventaminen

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, pienhankinnat, liikenneliikelaitoksen johtokunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Hankinta

Esitysteksti

Kirjanpito

Esitysteksti

Sopimussihteeri

Esitysteksti

Projektipäällikkö

Esitysteksti

Yksikön johtaja

Esitysteksti

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 55250

Hämeentie 86

3101071

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 00550

Faksi

 

Alv.nro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

1/2021

1 (48)

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/10

 

14.01.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 10

Atlantinsillan rakentamisen lisä- ja muutostyö nro 48 hankinta

HEL 2019-005342 T 08 00 02

Päätös

Liikenneliikelaitoksen johtokunta oikeutti liikenneliikelaitoksen (HKL) tilaamaan Atlantinsillan lisätyön nro 48 Kaupunkiympäristön toimiala, RYA/Rakennuttaminen – palvelulta tarjouksen Infra 2-2020-309 mukaisesti yhteensä enintään 875.636,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Esittelijä

yksikön johtaja

Antti Nousiainen

Lisätiedot

Otto Kyrklund, projektipäällikkö, puhelin: 310 35332

otto.kyrklund(a)hel.fi

Eeva Lindroos, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 34879

eeva.lindroos(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, liikenneliikelaitoksen johtokunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Hankinta

Esitysteksti

Kirjanpito

Esitysteksti

Tiimipäällikkö

Esitysteksti

Ratainsinööri

Esitysteksti

Projektipäällikkö

Esitysteksti

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Lisätyö nro 48 koskee Tyynenmerenkadulla Länsisataman Terminaali 2 läheisyydessä tehtäviä raitiotien rakentamisen töitä sekä raitiotien liittämisestä Atlantinkadun siltaan johtuvia katu- ja kunnallisteknisiä töitä. Työhön kuuluu nykyisen raitiotien kääntöpaikan purkutyöt tarvittavilta osin, väliaikaisen pysäkin purkaminen, uusien yhteiskäyttöpylväiden perustusten rakentaminen ja pylväiden hankinta ja pystytys. Rakennustyö käsittää radan tuki- ja kantavan kerroksen, kahden uuden pysäkin rakentamisen ja radan vaatimat hulevesi- ja sähköputkitukset. Uusien raiteiden asennustyön tekee HKL:n kunnossapitoyksikkö. Rakennettavan osuuden pituus noin 380 raidemetriä sisältäen 2 kpl vaihdetta.

Tyynenmerenkadulla tehtävät työt sijoittuvat Atlantinsillan urakka-alueen ulkopuolelle. Työt ovat välttämättömiä toteuttaa, jotta raitioliikenne Tyynenmerenkadulta Atlantinsillalle voidaan aloittaa keväällä 2021. Tyynenmerankadulla tehtävien töiden laajuuden määritys ja suunnitelmat ovat valmistuneet vuoden 2020 aikana, joten niitä ei ole voinut sisällyttää Atlantinsillan urakkaan.

Aikaisemmat hankintapäätökset:

Yksikön johtaja tilasi 104 §, 29.10.2019 HKL:n osuuden Atlantinsillan rakentamisen katu- ja kunnallisteknisistä töistä Kaupunkiympäristön toimiala, RYA/Rakennuttaminen – palvelulta tarjouksen Infra2-19-180 mukaisesti, yhteensä enintään 147.290,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan. Hankinta sisältää myös rakennuttamiskustannukset. Lisäksi yksikön johtaja valtuutti hankkeen projektipäällikön tilaamaan rakennusurakkaan liittyviä lisä- ja muutostöitä enintään 60.000,00 euron kokonaishintaan.

Hankepäätös:

Kaupunginhallitus hyväksyi päätöksellään 419 §, 3.6.2019 Atlantinkatu ja Länsiterminaali -raitioradan ja ratasähkötöiden hankesuunnitelmat Liikenneliikelaitoksen johtokunnan ehdotuksen mukaan siten, että hankkeiden kokonaishinta on yhteensä 9,82 milj. euroa (alv 0 %).

Hankinta toteutetaan kaupungin sisäisenä hankintana.

Tämän päätöksen jälkeen hankinnan kokonaiskustannukset ovat yhteensä enintään 1.082.926,00 euroa (alv 0 %).

Esittelijä

yksikön johtaja

Antti Nousiainen

Lisätiedot

Otto Kyrklund, projektipäällikkö, puhelin: 310 35332

otto.kyrklund(a)hel.fi

Eeva Lindroos, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 34879

eeva.lindroos(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, liikenneliikelaitoksen johtokunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Hankinta

Esitysteksti

Kirjanpito

Esitysteksti

Tiimipäällikkö

Esitysteksti

Ratainsinööri

Esitysteksti

Projektipäällikkö

Esitysteksti

Päätöshistoria

Kaupunkiympäristön toimiala Liikenneliikelaitos Infra- ja kalustoyksikkö Yksikön johtaja 29.10.2019 § 104

HEL 2019-005342 T 08 00 02

Päätös

Yksikön johtaja päätti tilata suorahankintana HKL:n osuuden Atlantinsillan rakentamisen katu- ja kunnallisteknisistä töistä Kaupunkiympäristön toimiala, RYA/Rakennuttaminen – palvelulta tarjouksen Infra2-19-180 mukaisesti, yhteensä enintään 147.290,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan. Hankinta sisältää myös rakennuttamiskustannukset.

Lisäksi yksikön johtaja päätti antaa hankkeen projektipäällikölle valtuuden tilata rakennusurakkaan liittyviä lisä- ja muutostöitä enintään 60.000,00 euron kokonaishintaan.

Päätöksen perustelut

Hankinta koskee mm. raitiotien tuki- ja kantavan kerroksen rakentamista, radan vaatiman kunnallistekniikan rakentamista, päällystystöitä sekä YK-pylväiden hankkimista ja asentamista. Kiskotyöt sillan alueella tekee HKL:n oma aliurakoitsija.

Hankinta kuuluu osaksi Atlantinkadun raitiotien rakentamisen kokonaisuutta. Nyt päätettävänä oleva hankinta koskee Atlantinsillan urakka-alueella tehtäviä rakennustöitä.

Hankepäätös:

Kaupunginhallitus hyväksyi 3.6.2019, § 419 Atlantinkatu ja Länsiterminaali -raitioradan ja ratasähkötöiden hankesuunnitelmat Liikenneliikelaitoksen johtokunnan ehdotuksen mukaan siten, että hankkeiden kokonaishinta on yhteensä 9,82 milj. euroa (alv 0 %).

Hankinta toteutetaan kaupungin sisäisenä hankintana.

Lisätiedot

Otto Kyrklund, projektipäällikkö, puhelin: 310 35332

otto.kyrklund(a)hel.fi

 

Kaupunginhallitus 03.06.2019 § 419

HEL 2019-005342 T 08 00 02

Päätös

Kaupunginhallitus hyväksyi Atlantinkatu ja Länsiterminaali -raitioradan rakentamisen ja ratasähkötöiden hankesuunnitelmat siten, että hankkeiden kokonaishinta on yhteensä 9,82 milj. euroa (alv 0 %).

Esittelijä

kansliapäällikkö

Sami Sarvilinna

Lisätiedot

Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035

kristiina.matikainen(a)hel.fi

 

Liikenneliikelaitoksen johtokunta 16.05.2019 § 88

HEL 2019-005342 T 08 00 02

Päätös

Liikenneliikelaitoksen johtokunta esitti kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi

        Atlantinkatu ja Länsiterminaali raitiotien rakentamisen hankesuunnitelman 15.4.2019 ja

        Atlantinkatu ja Länsiterminaali raitiotien ratasähkötöiden hankesuunnitelman 15.4.2019

esityksen mukaan niin, että hankkeen kokonaishinta yhteensä sisältäen suunnittelun, rakennustyöt ja hankkeeseen sisältyvät erillishankinnat sekä hankintojen aikaiset lisä- ja muutostyöt on 9,82 milj. euroa (alv 0 %).

Esittelijä

yksikön johtaja

Artturi Lähdetie

Lisätiedot

Otto Kyrklund, projektipäällikkö, puhelin: 393637

otto.kyrklund(a)hel.fi

Rauno Iivari, projektipäällikkö, puhelin: 040 1603398

rauno.iivari(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 55250

Hämeentie 86

3101071

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 00550

Faksi

 

Alv.nro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

1/2021

1 (48)

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/11

 

14.01.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 11

Ilmoitusasiat ja johtokunnan esille ottamat asiat

Päätös

Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti merkitä asiat tiedoksi.

Esittelijä

yksikön johtaja

Petri Lumijärvi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Kaupunginvaltuusto (Kvsto)

Kvsto 25.11.2020 § 328 asia/5

Helsingin kaupungin talousarvio vuodeksi 2021 ja taloussuunnitelma vuosille 2021 - 2023
HEL 2020-005480 T 02 02 00

Linkki pöytäkirjaan

Kvsto 9.12.2020 § 352 asia/3

Helsingin kaupungin talousarvio vuodeksi 2021 ja taloussuunnitelma vuosille 2021 - 2023
HEL 2020-005480 T 02 02 00

Kvsto 9.12.2020 § 355 asia/6

Selvitys vuoden 2019 arviointikertomuksen johdosta suoritetuista toimenpiteistä
HEL 2019-004956 T 00 03 00

Linkki pöytäkirjaan

Kaupunginhallitus (Khs)

Khs 7.12.2020 § 857 asia/12

Helsingin kaupungin hankintastrategia 2020
HEL 2020-011582 T 02 08 00

Khs 7.12.2020 § 858 asia/13

Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen

Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota käsiteltäväkseen asioita, joissa seuraavat viranomaiset ovat tehneet päätöksen viikolla 49
===
liikenneliikelaitos 3.12.2020
===

Linkki pöytäkirjaan

Khs 10.12.2020 § 860 asia/2

Aamukouluasia: Euroopan unionin elpymisrahoitus ja Suomen kestävän kasvun ohjelma
HEL 2020-012754 T 02 05 02

Linkki pöytäkirjaan

Khs 14.12.2020 § 864 asia/4

Eräiden vuoden 2020 talousarviossa kaupunginhallituksen käytettäväksi osoitettujen määrärahojen myöntäminen ja siirtäminen
HEL 2020-010765 T 02 02 00

Khs 14.12.2020 § 865 asia/5

Vuoden 2021 talousarvion noudattamisohjeet
HEL 2020-013242 T 02 02 00

Khs 14.12.2020 § 880 asia/20

Helsingin kaupungin hankintastrategia 2020
HEL 2020-011582 T 02 08 00

Khs 14.12.2020 § 883 asia/23

V 20.1.2021 Länsi-Helsingin raitioteiden yleissuunnitelman hyväksyminen
HEL 2018-002298 T 08 00 02

Linkki pöytäkirjaan

Konsernijaosto (Koja)

Koja 14.12.2020

Ei HKL:ää koskevia asioita.

Linkki pöytäkirjaan

Elinkeinojaosto (Elja)

Elja 7.12.2020

Ei HKL:ää koskevia asioita.

Linkki pöytäkirjaan

 

Pormestari 28.12.2020 § 113

Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen

Pormestari päätti, ettei hän ota kaupunginhallituksen käsiteltäväksi seuraavien viranomaisten viikoilla 51-52 tekemiä päätöksiä:
===
liikenneliikelaitos 17.12.2020
===

Linkki päätökseen

Esittelijä

yksikön johtaja

Petri Lumijärvi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 55250

Hämeentie 86

3101071

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 00550

Faksi

 

Alv.nro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

1/2021

1 (48)

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/12

 

14.01.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 12

Liikenneliikelaitoksella tehtyjen päätösten seuraaminen

Päätös

Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti merkitä tiedoksi johtokunnan puheenjohtajan ilmoitukset viikoilta 50-53/2020, ettei ota/esittele otettavaksi johtokunnan käsiteltäväksi seuraavia toimitusjohtajan ja yksiköiden johtajien tekemiä päätöksiä:

 

2020, §

2021, §

Toimitusjohtaja

150 - 161

1

Henkilöstö ja liiketoiminnan tuki, yksikön johtaja

 

1

Talous ja toiminnanohjaus, yksikön johtaja

 

1 - 2

Suuret kaupunkiraidehankkeet, yksikön johtaja

3

1

Omaisuudenhallinta, yksikön johtaja

33 - 43

1

Kunnossapito, yksikön johtaja

43 - 45

1

Liikennöinti, yksikön johtaja

5 - 6

1

 

Linkki päätöksiin

Esittelijä

yksikön johtaja

Petri Lumijärvi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

yksikön johtaja

Petri Lumijärvi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 55250

Hämeentie 86

3101071

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 00550

Faksi

 

Alv.nro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

1/2021

1 (48)

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

 

 

14.01.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

MUUTOKSENHAKUOHJEET

1

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 1, 4, 5, 11 ja 12 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

2

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 2, 3, 7, 8 ja 10 §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

        se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)

        kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin  kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

        päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu

        miten päätöstä halutaan oikaistavaksi

        millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi

        oikaisuvaatimuksen tekijä

        millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen

        oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

3

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Pöytäkirjan 6 §.

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

        hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu

        miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi

        millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:

Radanrakentajantie 5

 

00520 HELSINKI

Sähköpostiosoite:

markkinaoikeus@oikeus.fi

Faksinumero:

029 56 43314

Käyntiosoite:

Radanrakentajantie 5

Puhelinnumero:

029 56 43300

 

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

        päätös, johon haetaan muutosta

        miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi

        perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

        päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä

        todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta

        asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle

Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

4

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Pöytäkirjan 9 §.

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

        hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu

        miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi

        millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

 

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

        se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)

        kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

        päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu

        miten päätöstä halutaan oikaistavaksi

        millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamies, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.

Oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, hänen laillisen edustajansa tai asiamiehen allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.


 

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

Laura Rissanen

puheenjohtaja

 

 

 

 

Jukka Hämäläinen

pöytäkirjanpitäjä

 

 

Pöytäkirja tarkastettu

 

 

 

Stefan Loman

 

 

Asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu.

 

Pöytäkirja on pidetty nähtävänä yleisessä tietoverkossa osoitteessa www.hel.fi 22.01.2021.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 55250

Hämeentie 86

3101071

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 00550

Faksi

 

Alv.nro