Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 1/2021 |
|
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
|
| |
| 14.01.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
Kokousaika | Torstai 14.01.2021 klo 8:15 - 9:52 |
|
|
Kokouspaikka | Vallilan varikko, Hämeentie 86, 3. krs nh. Liike / kaupungin hallintosäännön 29 luvun 22a § mukainen sähköinen kokous |
Läsnä
Jäsenet
Rissanen, Laura | puheenjohtaja |
Suoranta, Anu | varapuheenjohtaja |
Hillman, Perttu | jäsen |
Karhu, Jessica | jäsen |
Loman, Stefan | jäsen |
Luoma, Tuomo | jäsen |
Stranius, Leo | jäsen |
Sutton, Kirsi Maria | jäsen |
Tamminen, Lilja | varajäsen |
Muut
Sinnemäki, Anni | apulaispormestari |
Lehmuskoski, Ville | toimitusjohtaja |
Jurva, Toni | yksikön johtaja |
Lumijärvi, Petri | yksikön johtaja |
Lähdetie, Artturi | yksikön johtaja |
Nousiainen, Antti | yksikön johtaja |
Rajakallio, Karoliina | yksikön johtaja |
Norrena, Elina | viestintä- ja henkilöstönkehittämispäällikkö |
Hämäläinen, Jukka | pöytäkirjanpitäjä |
Viika, Heikki | asiantuntija |
Alajoki, Ville | asiantuntija |
Kivi, Jari | asiantuntija |
Puheenjohtaja
Laura Rissanen | 1-12 § |
Esittelijät
Ville Lehmuskoski | toimitusjohtaja |
Artturi Lähdetie | yksikön johtaja |
Karoliina Rajakallio | yksikön johtaja |
Antti Nousiainen | yksikön johtaja |
Petri Lumijärvi | yksikön johtaja |
Pöytäkirjanpitäjä
Jukka Hämäläinen | hallintopäällikkö |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 55250 | Hämeentie 86 | 3101071 |
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 00550 | Faksi |
| Alv.nro |
|
|
|
|
|
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 1/2021 |
|
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
|
| |
| 14.01.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ | Asia |
|
1 | Asia/1 | Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
2 | Asia/2 | Esitys liikenneliikelaitoksen henkilöstö ja liiketoiminnan tuki -yksikön johtajan viran uudelleen täyttämisestä |
3 | Asia/3 | Länsimetron Matinkylä-Kivenlahti ja Sammalvuoren varikon liikenteenohjausjärjestelmän lisä- ja muutostyövaltuuden muuttaminen |
4 | Asia/4 | Metron kapasiteetin ja luotettavuuden lisääminen |
5 | Asia/5 | Kruunusillat-raitiotien tilannekatsaus ja eteneminen |
6 | Asia/6 | Tietovarastoinnin ja data-analytiikkaratkaisun kehittäminen, konsultointi ja käyttöönotto, hankinta |
7 | Asia/7 | Koskelan raitiovaunuvarikon C-hallin vesikaton korjausten lisä- ja muutostyön tilaaminen |
8 | Asia/8 | Pasilankatu-Ilmalantorin katu- ja ratatöiden hankinta |
9 | Asia/9 | Sahaajankadun ja Siilitien metrosiltojen vahventaminen, rakennusurakoiden hankinta |
10 | Asia/10 | Atlantinsillan rakentamisen lisä- ja muutostyö nro 48 hankinta |
11 | Asia/11 | Ilmoitusasiat ja johtokunnan esille ottamat asiat |
12 | Asia/12 | Liikenneliikelaitoksella tehtyjen päätösten seuraaminen |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 55250 | Hämeentie 86 | 3101071 |
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 00550 | Faksi |
| Alv.nro |
|
|
|
|
|
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 1/2021 | 1 (48) |
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/1 | |
| 14.01.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 1
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätös
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Samalla liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti valita pöytäkirjantarkastajaksi jäsen Lomanin sekä varatarkastajaksi jäsen Straniuksen.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ville Lehmuskoski
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ville Lehmuskoski
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 55250 | Hämeentie 86 | 3101071 |
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 00550 | Faksi |
| Alv.nro |
|
|
|
|
|
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 1/2021 | 1 (48) |
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/2 | |
| 14.01.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 2
Esitys liikenneliikelaitoksen henkilöstö ja liiketoiminnan tuki -yksikön johtajan viran uudelleen täyttämisestä
HEL 2019-007001 T 01 01 01 01
Päätös
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti valita Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen (HKL) henkilöstö ja liiketoiminnan tuki -yksikön johtajaksi Petri Lumijärven 1.10.2019 alkaen niin, että virasta maksettava kokonaispalkka on 7000 euroa/kk.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Ville Lehmuskoski, toimitusjohtaja, puhelin: 310 35091
ville.lehmuskoski(a)hel.fi
Liitteet
1 | Liite ansiovertailu |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Virkaa hakeneet | Esitysteksti |
Hallintopäällikkö | Esitysteksti |
Henkilöstöpäällikkö | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Asian aiempi käsittely
HKL:n johtokunta päätti 2.5.2019 (§ 77), että henkilöstö ja liiketoiminnan tuki -yksikön johtajan kelpoisuusvaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto, riittävä johtamiskokemus ja riittävä kokemus yksikön toimialalta. Lisäksi johtokunta kehotti HKL:ää julistamaan johtajan virka haettavaksi johtokunnan hyväksymien ja Helsingin kaupungin kielitaitosäännön mukaisin kelpoisuusvaatimuksin.
Johtajan viran kelpoisuusvaatimusten lisäksi hakuilmoituksessa todettiin hakijan eduksi katsottavan:
näyttö edistyksellisestä ja menestyksekkäästä HR-johtamisesta suorittavan työn työyhteisössä
muiden tukitoimintojen, kuten hankinnan johtaminen
kyky kehittää toimintoja innovatiivisesti
erinomaiset yhteistyötaidot
kyky kantaa vastuuta ja toimia ratkaisuhakuisesti
asiantuntijaorganisaation johtaminen.
Virkaa täytettäessä tuli erityisten kelpoisuusehtojen lisäksi ottaa huomioon perustuslain 125 §:ssä säädetyt yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin eli taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.
Henkilöstö ja liiketoiminnan tuki -yksikön johtaja vastaa HKL:n henkilöstötoiminnon, viestinnän, hankinnan ja hallintopalveluiden toiminnasta, yksikön toiminnallisesta ja taloudellisesta tuloksesta, sekä yksikön henkilöstön johtamisesta. Yksikön johtaja osallistuu johtoryhmätyöskentelyssä laaja-alaisesti ja aktiivisesti koko HKL:n toiminnan kehittämiseen yhdessä muun johtoryhmän kanssa.
Henkilöstö ja liiketoiminnan tuki -yksikön johtajan virkaan saapui määräajassa yhteensä 31 hakemusta, joista 3 ei täyttänyt viran pätevyysvaatimuksia. Hakemusten perusteella parhaiksi arvioituja hakijoita haastateltiin kaksivaiheisesti HKL:ää avustavan ulkoisen asiantuntijan sekä toimitusjohtajan ja henkilöstöpäällikön toimesta. Haastattelujen perusteella osasta hakijoista teetettiin lisäksi soveltuvuusarviointi. Lisäksi johtokunta haastatteli kokouksessaan 20.6.2019 kärkihakijoita.
Johtokunta päätti 25.6.2019 (§ 125), että Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen henkilöstö ja liiketoiminnan tuki -yksikön johtajaksi valitaan Petri Lumijärvi 1.10.2019 alkaen.
Valintapäätöksestä jätettiin oikaisuvaatimus, jonka liikenneliikelaitoksen johtokunta hylkäsi 22.8.2019 (§ 130). Asiasta tehtiin sen jälkeen kunnallisvalitus Helsingin hallinto-oikeuteen.
Helsingin hallinto-oikeus kumosi lainvoimaisella päätöksellään 2.11.2020 HKL:n johtokunnan päätökset 25.6.2019 (§ 125) ja 22.8.2019 (§ 130) edellä kuvattua henkilöstö ja liiketoiminnan tuki -yksikön johtajan viran täyttämistä koskien. Siten esitys henkilöstö ja liiketoiminnan tuki -yksikön johtajan viran täyttämisestä tuodaan uudestaan johtokunnan käsiteltäväksi.
Viran uudelleen täyttäminen
Helsingin kaupungin hallintosäännön 23 luvun 2 §:n 2 kohdan mukaan kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 4 §:n 3 momentissa säädetyn lisäksi henkilö voidaan ottaa ilman julkista hakumenettelyä sellaiseen virkasuhteeseen, jossa on kyseessä viran uudelleen täyttäminen sitä aikaisemmin hakeneiden, asianomaiset kelpoisuusvaatimukset täyttävien joukosta mm. siitä syystä, että virkaan ottamista koskeva päätös on lainvoimaisella päätöksellä kumottu ja asia palautettu uudelleen käsiteltäväksi.
Uutta käsittelyä varten HKL on käynnistänyt henkilöstö ja liiketoiminnan tuki -yksikön johtajan viran uudelleen täyttämisen sitä aikaisemmin hakeneiden, asianomaiset kelpoisuusvaatimukset täyttävien joukosta. Vuonna 2019 virkaa hakeneilta, kelpoisuusvaatimukset täyttäviltä hakijoilta tiedusteltiin 24.11.2020 sähköpostitse, ovatko he edelleen käytettävissä johtajan virkaan. Annettuun määräpäivään 7.12.2020 mennessä viisi hakijaa ilmoitti olevansa edelleen käytettävissä henkilöstö ja liiketoiminnan tuki -yksikön johtajan virkaan.
Koska virkaan oli käytettävissä useampi kuin yksi hakija, suoritettiin viiden virkaan käytettävissä olevan hakijan välillä ansioiden vertailu (liite 1). Kevään 2019 hakuprosessin aikana jätettyjen hakemusten ja suoritettujen haastattelujen perusteella vuonna 2019 psykologiseen henkilöarviointiin kutsuttiin kolme hakijaa, joista kaksi, ********** ja Petri Lumijärvi, ovat ilmoittaneet olevansa käytettävissä viran uudelleentäytössä.
Petri Lumijärvi on suorittanut Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon vuonna 2016, pääaineenaan henkilöstöjohtaminen. Lisäksi Lumijärvi on suorittanut Laurea-ammattikorkeakoulussa turvallisuusalan ammattikorkeakoulututkinnon vuonna 2006.
Hän on työskennellyt Traficomissa henkilöstöosaston päällikkönä ajalla 2010-2019. Tätä ennen hän on toiminut henkilöstöpäällikkönä Rautatievirastossa vuosina 2006-2009, yksikön päällikkönä Ratahallintokeskuksessa vuosina 2003-2006 ja varastopäällikkönä / turvallisuusupseerina Puolustusvoimissa vuosina 1996-2003.
Petri Lumijärvi on toiminut valtion henkilöstöhallinnon foorumin puheenjohtajana ja valtion HR-ohjausryhmän jäsenenä. Erityisenä vahvuutena hänellä on henkilöstöhallinnon kokonaisvaltainen tuntemus, organisaatiomuutosten läpivienti ja monipuolinen esihenkilökokemus. Lumijärvellä on lisäksi runsaasti kokemusta julkishallinnosta.
**********
**********
**********
Perustelut valintaesitykselle
HKL:n johtokunnalla on ollut käytettävissään hakemukset, ansiovertailu, soveltuvuusarvioinnit sekä toimitusjohtajan suullinen arvio hakijoista. Lisäksi johtokunta haastatteli 20.6.2019 kokouksessa kärkihakijoita.
Henkilöstö ja liiketoiminnan tuki -yksikön virassa korostuu henkilöstöjohtamisen ja työhyvinvoinnin kehittäminen suorittavan työn työyhteisössä, suorituskyvyn ja toiminnan tuloksellisuuden kehittäminen tukipalveluita tuottavassa yksikössä sekä erinomaiset yhteistyökyvyt.
Haastatteluissa erityistä huomioita kiinnitettiin johtamisotteeseen ja muutosjohtamisen valmiuksiin, verkostojen johtamiseen ja hyödyntämiseen sekä asiakaskeskeisen työ- ja toimintakulttuurin edistämiseen. Lisäksi arvioitiin hakijan kykyä hahmottaa tehtävä ja sen kehittämismahdollisuudet HKL:llä.
Henkilöstö ja liiketoiminnan tuki -yksikön johtajan valinnassa huomioidaan viralle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä hakuilmoituksessa mainitut kriteerit. Päätösesityksessä on kokonaisuutena otettu huomioon hakijoiden tähänastiset urat ja niistä saadut selvitykset, soveltuvuusarvioinnit sekä suoritetut haastattelut.
Edellä kuvatun kokonaisarvioinnin perusteella Petri Lumijärvi tulisi valita HKL:n henkilöstö ja liiketoiminnan tuki -yksikön johtajan virkaan.
Valintaa puoltaa Lumijärven pitkä ja monipuolinen kokemus erilaisista henkilöstöhallinnon johtamistehtävistä ja hyvä kokemus palvelualueen tehtäväkentästä. Hänellä on vahva motivaatio sekä potentiaali tukea HKL:ää niin lähiajan kuin myös pitemmän aikavälin strategisissa ja käytännönläheisissä haasteissa. Hyvä toimialatuntemus on myös hänelle eduksi.
Lumijärven vahvuutena on strateginen ja valmentava johtamisote sekä erinomainen kokemus muutosjohtamisesta ja asiakaslähtöisten toimintatapojen uudistamisesta. Hän on onnistunut menestyksekkäästi monissa muutostilanteissa ja haasteellisissa henkilöstöjohtamisen tehtävissä. Hänellä on ollut keskeinen rooli suurien organisaatiomuutosten läpiviennissä sekä kokemusta henkilöstön työhyvinvoinnin kehittämishankkeista ja työhyvinvoinnin merkittävästä parantamisesta myös työntekijävaltaisessa yhteisössä. Erityistä kokemusta hänellä on yhteistyöverkostoissa toimimisesta.
Henkilöstö ja liiketoiminnan tuki -yksikön johtamisen näkökulmasta Lumijärven vahvuutena on erinomaisen työkokemuksen lisäksi hyvät yhteistyö-, vuorovaikutus- ja esiintymistaidot sekä uudistava ja kehittävä työote. Hänellä on kyky hahmottaa viran kannalta olennaiset kehittämisalueet ja HKL:n tulevaisuuden haasteet. Vaikka hän on tavoitehakuinen ja omaa kyvyn strategiseen ajatteluun ja kriittiseen päättelykykyyn, on hänen työtapansa kuitenkin myös hyvin käytännönläheinen ja aikaansaava ja hän on helposti lähestyttävä. Hänen vahvuuksiinsa kuuluvat myös esimiesten johtamistyön tukeminen sekä työehtosopimusten tuntemus ja soveltaminen.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön 11 luvun 1 § 1 momentin 2 kohdan mukaan liikelaitoksen johtokunta ottaa liikelaitoksen johtajan suoran alaisen.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Ville Lehmuskoski, toimitusjohtaja, puhelin: 310 35091
ville.lehmuskoski(a)hel.fi
Liitteet
1 | Liite ansiovertailu |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Virkaa hakeneet | Esitysteksti |
Hallintopäällikkö | Esitysteksti |
Henkilöstöpäällikkö | Esitysteksti |
Päätöshistoria
Liikenneliikelaitoksen johtokunta 22.08.2019 § 130
HEL 2019-007001 T 01 01 01 01
Päätös
Johtokunta päätti esityksessä mainituilla perusteilla hylätä 15.7.2019 päivätyn oikaisuvaatimuksen koskien johtokunnan 25.6.2019 (125 §) tekemää henkilöstö ja liiketoiminnan tuki -yksikön johtajan viran täyttämistä koskevaa päätöstä.
Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen.
25.06.2019 Ehdotuksen mukaan
20.06.2019 Pöydälle
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Ville Lehmuskoski, toimitusjohtaja, puhelin: 310 35091
ville.lehmuskoski(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 55250 | Hämeentie 86 | 3101071 |
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 00550 | Faksi |
| Alv.nro |
|
|
|
|
|
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 1/2021 | 1 (48) |
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/3 | |
| 14.01.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 3
Länsimetron Matinkylä-Kivenlahti ja Sammalvuoren varikon liikenteenohjausjärjestelmän lisä- ja muutostyövaltuuden muuttaminen
HEL 2021-000053 T 02 08 01 00
Päätös
Liikenneliikelaitoksen johtokunta oikeutti liikenneliikelaitoksen (HKL) tilaamaan Mipro Oy:ltä länsimetron Matinkylä-Kivenlahti osuuden asetinlaite- ja ATS-järjestelmän laajentamisen ja matkustajainformaatiojärjestelmän toimittamiseen (sopimusnumero 4600002766) liittyviä lisä- ja muutostöitä yhteensä enintään 1.000.000,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan aiemmin päätetyn lisäksi.
Esittelijä
yksikön johtaja
Artturi Lähdetie
Lisätiedot
Salar Mohammad, projektipäällikkö, puhelin: 310 35768
salar.mohammad(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Hankinta | Esitysteksti |
Projektijohtaja | Esitysteksti |
Projektipäällikkö | Esitysteksti |
Talouspalvelut | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Metroradan liikenteenohjaus Matinkylästä itään on toteutettu vuosien 2017-2019 aikana käyttöönotetuilla Mipro Oy:n asetinlaitteilla ja ATS-järjestelmällä. Sama teknologiaratkaisu on tilattu myös länsimetron laajennukseen Matinkylästä Kivenlahteen ja Sammalvuoren varikolle HKL:n johtokunnan päätöksellä 197 §, 24.11.2015.
Länsimetron jatkeen suunnittelussa on todettu tarve muokata hankkeen vaatimuksia ja sen seurauksena tilata muun muassa seuraavia lisä- ja muutostöitä:
Sammalvuoren liityntä
Tärinävaimennus laitekaapeille
Matinkylän rajapinta
Testikulkutie
Kaapelien paloturvallisuusstandardin muutos
Sammalvuoren varikon hätäkahvat
Sammalvuoren varikon olosuhdeovet
Nopeustieto nopeudenvalvonnasta valvomoon
Aikataulun siirto
S-silmukoiden vahvistus
Hätäkahvojen asennus
Huoltotasojen rakenne
Opastinmastot
Liittyvät päätökset
HKL:n johtokunta oikeutti 24.3.2015, 62 §, HKL:n tilaamaan länsimetron (Ruoholahti – Matinkylä) asetinlaitteen ja ATS-järjestelmän Mipro Oy:ltä yhteensä enintään 18.404.487,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan ja lisäksi tarjouskilpailun option Q1 mukaisen länsimetron (Ruoholahti – Matinkylä) matkustajainformaatiojärjestelmän 1.268.352,00 eurolla (alv 0 %).
HKL:n johtokunta oikeutti 24.11.2015, 197 §, HKL:n tilaamaan hankintaan sisällytettyjen optioiden perusteella Mipro Oy:ltä sekä kantametron että LM2:n asetinlaitteet, ATS-järjestelmät ja matkustajainformaatiojärjestelmät niin, että
kantametron asetinlaitteen, ATS-järjestelmän ja matkustajainformaatiojärjestelmän kokonaishinta on 14.352.799 euroa (alv 0 %)
LM2:n asetinlaitteen, ATS-järjestelmän ja matkustajainformaatiojärjestelmän kokonaishinta on 11.123.858 euroa (alv 0 %)
Samalla johtokunta oikeutti HKL:n tilaamaan edellä mainittuun LM2 optiohankintaan liittyviä lisä- ja muutostöitä enintään 1.000.000 eurolla (alv 0 %).
Tähän mennessä LM2:n optiohankintaan liittyviin lisä- ja muutostöihin on sidottu 644.885,22 euroa. Edellä mainittujen hankkeen uusien vaatimusten ja niihin liittyvien kustannusten johdosta aiemmin varattu 1.000.000 euron lisä- ja muutostyövaraus ei tule riittämään. Nyt tehtävän lisä- ja muutostyövarauksen korottamisen jälkeen optiohankinnalle varattu lisä- ja muutostyövaraus on 2.000.000 euroa (alv 0%).
Johtokunta oikeutti 30.4.2020, 74 §, HKL:n tilaamaan suorahankintana Mipro Oy:ltä Länsimetron liikenteenohjausjärjestelmän laajennusta varten asetinlaiteteknologiaa, ratalaitteita sekä niihin liittyviä töitä Matinkylä–Kivenlahti osuudelle ja Sammalvuoren varikolle yhteensä enintään 2.013.934,00 euron (alv 0 %) arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Esittelijä
yksikön johtaja
Artturi Lähdetie
Lisätiedot
Salar Mohammad, projektipäällikkö, puhelin: 310 35768
salar.mohammad(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Hankinta | Esitysteksti |
Projektijohtaja | Esitysteksti |
Projektipäällikkö | Esitysteksti |
Talouspalvelut | Esitysteksti |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 55250 | Hämeentie 86 | 3101071 |
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 00550 | Faksi |
| Alv.nro |
|
|
|
|
|
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 1/2021 | 1 (48) |
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/4 | |
| 14.01.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 4
Metron kapasiteetin ja luotettavuuden lisääminen
HEL 2021-000045 T 08 02 00
Päätös
Liikenneliikelaitoksen johtokunta merkitsi tiedoksi saamansa informaation metron kapasiteetin ja luotettavuuden lisäämisen yleissuunnitelmasta.
Esittelijä
yksikön johtaja
Artturi Lähdetie
Lisätiedot
Heikki Viika, hankejohtaja, puhelin: 310 27628
heikki.viika(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Helsingin seudun liikenne –kuntayhtymän (HSL) keväällä 2018 tekemien ja kesällä 2020 päivittämien liikenne-ennusteiden mukaan pääkaupunkiseudun maankäytön kehittyessä tulee metron matkustajamäärä ylittämään sen kapasiteetin seuraavan vuosikymmenen aikana. Liikenneliikelaitos (HKL), HSL, Länsimetro Oy ja Espoon kaupunki ovat sopineet yhteistyöstä metron kapasiteetin ja luotettavuuden parantamiseksi.
Yhteistyön pohjalta laaditussa joulukuussa valmistuneessa metron kapasiteetin ja luotettavuuden lisäämisen yleissuunnitelmassa kootaan yhteen tärkeimmät toimenpiteet kapasiteetin kehittämiseksi niin, että kasvavia matkustajamääriä voidaan palvella. Suunnitteluhetkellä koronaviruspandemia on asettanut haasteita arvioida tulevaa kapasiteettitarvetta aiheuttaen epävarmuutta kasvun vauhdista, mahdollisista muutoksista kysynnässä etätyön lisäännyttyä (ainakin toistaiseksi) ja muista mahdollisista muutoksista matkustuskäytännöissä. On epäselvää, mitkä näistä muutoksista ovat väliaikaisia ja mitkä näistä saattavat vakiintua tulevaisuuden käytännöiksi. Niin valmistuneessa yleissuunnitelmassa kuin myös jatkovalmisteluvaiheissa pyritään huomioimaan matkustajamääriin liittyvät epävarmuustekijät.
Yleissuunnitelma tunnistaa ja kuvaa metron kapasiteetin ja luotettavuuden nostamiseksi useita menetelmiä, joita voidaan toteuttaa erillisinä projekteina. Näistä merkittävin on metron liikenteenohjausjärjestelmän kehittäminen asteittain, niin että vuoroväliä voidaan lyhentää vastaamaan matkustajamäärien kasvua. Yleissuunnitelmassa on alustava toteutuspolku vuosille 2021–2035.
Kullekin erilliselle projektille tullaan laatimaan oma hankesuunnitelma, joka täsmentää sen kustannusarvion ja aikataulun. Liikenteenohjausjärjestelmän uusinnan hankesuunnitelma pyritään laatimaan vuoden 2021 aikana, ja siinä otetaan huomioon HSL:n kevään 2021 aikana laatimat uudet matkustajaennusteet.
Asian aiempi käsittely
HKL:n johtokunta merkitsi 10.10.2019, 159 §, tiedoksi saamansa selvityksen koskien metron kapasiteetin lisäämisestä.
Esittelijä
yksikön johtaja
Artturi Lähdetie
Lisätiedot
Heikki Viika, hankejohtaja, puhelin: 310 27628
heikki.viika(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 55250 | Hämeentie 86 | 3101071 |
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 00550 | Faksi |
| Alv.nro |
|
|
|
|
|
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 1/2021 | 1 (48) |
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/5 | |
| 14.01.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 5
Kruunusillat-raitiotien tilannekatsaus ja eteneminen
HEL 2020-001205 T 08 02 01
Päätös
Liikenneliikelaitoksen johtokunta merkitsi asian tiedoksi.
Esittelijä
yksikön johtaja
Artturi Lähdetie
Lisätiedot
Jari Kivi, projektipäällikkö, puhelin: 310 20258
jari.kivi(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Kruunusillat-raitiotie toteutetaan kahden urakkamuodon yhdistelmänä: Kalasataman ja Kruunuvuorenrannan väliset kaksi siltaa, eli Finkensilta ja Kruunuvuorensilta, sekä Korkeasaaren maanrakennus toteutetaan kokonaisurakkana. Yhteyden muu rakentaminen toteutetaan puolestaan allianssimallilla.
Siltoja koskevan kokonaisurakan kilpailutus on meneillään niin, että tarjousten jättöaika on huhtikuussa. Rakentamisen on tarkoitus alkaa syksyllä 2021.
Allianssissa on käynnissä ns. kehitysvaihe ja toteutussuunnitelma valmistuu maaliskuussa. Allianssin vastuulle kuuluviin töihin on sisällytetty myös yhteyden varrella olevia muita maarakennus-, kadunrakennus- ja kunnallisteknisiä töitä. Näiden toteuttaminen on tarkoitus aloittaa jo kevään aikana, jotta kokonaisaikataulussa pysyminen olisi mahdollista.
Koko Kruunusillat hankkeen kustannusarvio täsmentyy, kun siltaurakan tarjoukset on vastaanotettu ja allianssin tavoitehinta varmentunut. Jos allianssin tavoitekustannus, siltaurakan tarjous ja tilaajan muut kustannukset ylittävät kaupunginvaltuuston hyväksymän hankkeen enimmäishinnan, tuodaan hankkeen toteuttaminen tai toteuttamislaajuus uudelleen käsiteltäväksi päätöksenteossa.
Esittelijä
yksikön johtaja
Artturi Lähdetie
Lisätiedot
Jari Kivi, projektipäällikkö, puhelin: 310 20258
jari.kivi(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätöshistoria
Liikenneliikelaitoksen johtokunta 06.02.2020 § 12
HEL 2020-001205 T 08 02 01
Päätös
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti merkitä tiedoksi asiasta saamansa informaation.
Esittelijä
yksikön johtaja
Artturi Lähdetie
Lisätiedot
Artturi Lähdetie, yksikön johtaja, puhelin: 310 35245
artturi.lahdetie(a)hel.fi
Juha Saarikoski, projektijohtaja, puhelin: 310 35288
juha.saarikoski(a)hel.fi
Jari Kivi, projektipäällikkö, puhelin: 310 20258
jari.kivi(a)hel.fi
Mikko Asikainen, projektipäällikkö, puhelin: 310 22492
mikko.asikainen(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 55250 | Hämeentie 86 | 3101071 |
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 00550 | Faksi |
| Alv.nro |
|
|
|
|
|
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 1/2021 | 1 (48) |
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/6 | |
| 14.01.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 6
Tietovarastoinnin ja data-analytiikkaratkaisun kehittäminen, konsultointi ja käyttöönotto, hankinta
HEL 2020-014254 T 02 08 02 01
Päätös
Johtokunta valitsi tietovarastoinnin ja data-analytiikkaratkaisun kehittämisestä, konsultoinnista ja käyttöönotosta vastaavaksi toimittajaksi Fourkind Oy:n ja oikeutti liikenneliikelaitoksen (HKL) tekemään hankintasopimuksen valitun toimittajan kanssa.
Johtokunta oikeutti HKL:n tekemään hankintaan liittyviä tilauksia yhteensä enintään 600.000,00 eurolla (alv 0 %).
Esittelijä
yksikön johtaja
Karoliina Rajakallio
Lisätiedot
Sari Valasjärvi, kehittämispäällikkö, puhelin: 310 35711
sari.valasjarvi(a)hel.fi
Eeva Lindroos, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 34879
eeva.lindroos(a)hel.fi
Liitteet
1 | Perustelumuistio tietovarasto |
2 | Laatuarvioinnin perustelut ja vertailutaulukko |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Hankinta | Esitysteksti |
Kirjanpito | Esitysteksti |
Sopimussihteeri | Esitysteksti |
Yksikön johtaja | Esitysteksti |
Kehittämispäällikkö | Esitysteksti |
IT-päällikkö | Esitysteksti |
Tarjoajat | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
HKL järjesti tarjouskilpailun (69H19) tietovarastoinnin ja data-analytiikkaratkaisun kehittämisestä, konsultoinnista ja käyttöönotosta.
Hankintamenettelynä oli vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1398/2016) mukainen neuvottelumenettely.
Neuvottelumenettelyä koskeva ilmoitus julkaistiin Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosan verkkoversiossa (TED) 27.5.2020 sekä julkisten hankintojen ilmoituskanavassa (HILMA) 25.5.2020.
Vs. toimitusjohtaja valitsi 26.6.2020, 100 §, ehdokkaat neuvotteluvaiheeseen.
Lopullinen tarjouspyyntö julkaistiin 18.11.2020 ja se lähetettiin tiedoksi neuvottelumenettelyyn valituille ehdokkaille. Lopullisten tarjousten määräaika oli 16.12.2020 klo 12:00.
Tarjouskilpailun ratkaisuperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus niin, että hinnan painoarvo oli 30 % ja laadun 70 %. Laatu huomioitiin tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksissa ja pisteytettävissä vertailuperusteissa. HKL:n hankinnoissa edellyttämät vastuullisuusperiaatteet huomioitiin tarjouspyynnön pakollisissa vaatimuksissa.
Hankepäätös
Toimitusjohtaja hyväksyi 28.4.2020, 70 §, raportointi- ja ennustejärjestelmä 2020-2021 hankesuunnitelman yhteensä enintään 600.000,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Hankinta-asian ratkaiseminen
Hankintamenettelyn ratkaisua koskevat perustelut ovat esityslistan liitteenä.
Hallinto- ja hankintapalvelut huolehtii hankintapäätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.
Esittelijä
yksikön johtaja
Karoliina Rajakallio
Lisätiedot
Sari Valasjärvi, kehittämispäällikkö, puhelin: 310 35711
sari.valasjarvi(a)hel.fi
Eeva Lindroos, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 34879
eeva.lindroos(a)hel.fi
Liitteet
1 | Perustelumuistio tietovarasto |
2 | Laatuarvioinnin perustelut ja vertailutaulukko |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Hankinta | Esitysteksti |
Kirjanpito | Esitysteksti |
Sopimussihteeri | Esitysteksti |
Yksikön johtaja | Esitysteksti |
Kehittämispäällikkö | Esitysteksti |
IT-päällikkö | Esitysteksti |
Tarjoajat | Esitysteksti |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 55250 | Hämeentie 86 | 3101071 |
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 00550 | Faksi |
| Alv.nro |
|
|
|
|
|
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 1/2021 | 1 (48) |
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/7 | |
| 14.01.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 7
Koskelan raitiovaunuvarikon C-hallin vesikaton korjausten lisä- ja muutostyön tilaaminen
HEL 2020-011114 T 02 08 02 00
Päätös
Liikenneliikelaitoksen johtokunta oikeutti liikennelaitoksen (HKL) tilaamaan Koskelan raitiovaunuvarikon C-hallin vesikaton korjausten lisä- ja muutostyön nro 2 Broofing Oy:ltä tarjouksen 17.11.2020 mukaisesti yhteensä enintään 78.800,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Johtokunta oikeutti HKL:n tilaamaan tarvittaessa korjaustyön lisä- ja muutostöitä enintään 100.000,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Esittelijä
yksikön johtaja
Antti Nousiainen
Lisätiedot
Petteri Nieminen, projektipäällikkö, puhelin: 310 20928
petteri.nieminen(a)hel.fi
Ella Savilaakso, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 22557
ella.savilaakso(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Hankinta | Esitysteksti |
Kirjanpitäjä | Esitysteksti |
Sopimussihteeri | Esitysteksti |
Projektipäällikkö | Esitysteksti |
Yksikön johtaja | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
HKL järjesti tarjouskilpailun (48H20) Koskelan raitiovaunuvarikon C-hallin vesikaton korjaustyön rakennusurakasta. Urakka käsittää C-hallin vesikaton (n. 13.000 m2) bitumisen päällysrakenteen uusimisen.
Nyt päätettävänä on lisätyö nro 2, joka sisältää C-hallin vesikaton kermityöt, jossa asennetaan koko katon alalle paloturvallinen aluskermi. Vanhaan rakenteeseen on asennettu paloherkkä PIR-aluslevy. Jotta rakenne saadaan paloturvalliseksi, vanhan PIR-levyn päälle on asennettava paloturvallinen aluskermi.
Lisätyön nro 2 tarvetta ei pystytty suunnitteluvaiheessa ennakoimaan, joten urakan kilpailutusvaiheessa se ei ollut vielä tiedossa. Korjaustöiden edetessä on tullut ilmi, että vesikatto on heikommassa kunnossa kuin suunnitteluvaiheessa on pystytty havaitsemaan. Tämän vuoksi tulee varautua myös mahdollisiin muihin lisäkorjaustarpeisiin töiden loppuun saattamiseksi.
Aikaisemmat päätökset:
Toimitusjohtajan päätös 130 §, 21.10.2020 urakan tilaamisesta: 427.900,00 euroa (alv. 0 %)
Nyt tehtävän päätöksen jälkeen Koskelan raitiovaunuvarikon C-hallin vesikaton korjaustöitä koskevan rakennusurakan lisä- ja muutostöitä on tilattu yhteensä enintään 83.276,00 eurolla (alv 0 %). Lisätyövarausta on jäljellä 134.424,00 euroa (alv 0 %).
Esittelijä
yksikön johtaja
Antti Nousiainen
Lisätiedot
Petteri Nieminen, projektipäällikkö, puhelin: 310 20928
petteri.nieminen(a)hel.fi
Ella Savilaakso, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 22557
ella.savilaakso(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Hankinta | Esitysteksti |
Kirjanpitäjä | Esitysteksti |
Sopimussihteeri | Esitysteksti |
Projektipäällikkö | Esitysteksti |
Yksikön johtaja | Esitysteksti |
Päätöshistoria
Kaupunkiympäristön toimiala Liikenneliikelaitos Toimitusjohtaja 21.10.2020 § 130
HEL 2020-011114 T 02 08 02 00
Päätös
Toimitusjohtaja päätti tilata Koskelan raitiotievarikon C-hallin vesikaton korjaustyön Broofing Oy:ltä yhteensä enintään 389.000,00 euron arvonlisättömään kokonaishintaan.
Lisäksi toimitusjohtaja päätti tilata tarvittaessa lisä- ja muutostyötilauksia niin, että niistä aiheutuvat lisäkustannukset ovat yhteensä enintään 38.900 euroa (alv 0%), joka on 10 % korjaustyön kokonaishinnasta.
Hankinta perustuu HKL:n järjestämään tarjouskilpailuun 48H20.
Päätöksen perustelut
Koskelan C-hallin kaarikaton kunto on vuosien saatossa heikentynyt selkeästi ja talvien tuomat lumikuormat ovat aiheuttaneet turvallisuusriskin kiinteistön käyttäjille. Katossa on myös ilmennyt vuotokohtia, jotka ovat vaikuttaneet kiinteistöin julkisivun kunnon heikkenemiseen. Edellä mainittujen perusteluiden vuoksi katto tarvitsee pikaisesti korjausta.
Hankesuunnitelma
Toimitusjohtaja hyväksyi 30.03.2020, 55 § Koskelan C-hallin vesikaton korjauksen hankesuunnitelman yhteensä enintään 800.000,00 euron (alv 0 %) kokonaishintaan.
Tarjouspyynnön julkaisu
Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Hankinnan ennakoitu arvo alitti erityisalojen hankintalain (Laki vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttö-oikeussopimuksista 1398/2016) mukaisen rakennusurakoita koskevien hankintojen kynnysarvon. Tarjouspyyntö 48H20 julkaistiin 20.8.2020 tarjouspalvelu.fi -portaalissa. Tarjoukset tuli jättää 14.9.2020 klo 12.00 mennessä. Urakka kilpailutettiin kokonaisurakkana.
Vaihtoehtoiset toteutusvaihtoehdot
Tarjouspyynnössä pyydettiin alun perin tarjouksia tarjouspyyntömateriaaleissa ilmoitetulla, telattavalla tuotteella. Tarjousajan aikana esitettiin kysymys vaihtoehtoisesta toteutuksesta ruiskutettavalla, kaksikomponenttisella pinnoitteella. Hankintayksikkö vastasi, että tarjouksen voi esittää myös vaihtoehtoisella tavalla. Toteutusvaihtoehtoja oli näin ollen kaksi (2):
Toteutusvaihtoehto 1: Alkuperäisen tarjouspyynnössä määritellyn toteutustavan mukaisesti telattavalla tuotteella
Toteutusvaihtoehto 2: Ruiskutettavalla, kaksikomponenttisella tuotteella
Tarjoajilla oli mahdollisuus antaa tarjous joko yhdestä tai molemmista toteutusvaihtoehdoista.
Saapuneet tarjoukset ja tarjousten käsittely
Tarjoajille ja tarjouksille asetetuilla pakollisilla vaatimuksilla varmistettiin tarjoajan edellytykset urakan suorittamiseen HKL:n vaatimusten mukaisesti.
Määräaikaan mennessä tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat:
Broofing Oy
Oy Rakennuspartio
Tarjousten käsittely toteutettiin kolmessa vaiheessa:
Tarjoajan soveltavuuden tarkistamisen tarkoituksena oli selvittää tarjoajan edellytykset suoriutua toteutuksesta tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukaisesti.
Hankintayksikkö tarkisti, että urakoitsijoiden tarjoukset täyttivät tarjouspyynnössä määritellyn mukaiset vähimmäisvaatimukset, jotka hankittavalle urakalle oli asetettu.
Pakolliset vaatimukset ja pyydetyt selvitykset esitettiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.
Molemmat tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä määritellyt soveltuvuusvaatimukset. Vertailu suoritettiin näin ollen molempien tarjouksien osalta.
Toteutusvaihtoehdon valinta
Broofing Oy antoi 389.000,00 euron hintaisen tarjouksen totutusvaihtoehdosta 1.
Oy Rakennuspartio antoi 1.197.000,00 euron hintaisen tarjouksen toteutusvaihtoehdosta 1 ja 788.000,00 euron hintaisen tarjouksen toteutusvaihtoehdosta 2.
HKL tekee ratkaisun toteutusvaihtoehdosta sen mukaan, kumpi toteutusvaihtoehto on HKL:n kokonaistaloudellisesti edullisin.
Ottaen huomioon toteutusvaihtoehdoittain tarjottujen ratkaisujen hintaeron on HKL:n arvion mukaan toteutusvaihtoehto 1 tarkoituksenmukaisin ja taloudellisesti tehokkain.
Tarjousten vertailu
Toteutusvaihtoehdon valinnan jälkeen HKL vertaili vaihtoehtoon 1 saadut tarjoukset siten, että vertailuperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus ja halvimman hinnan painoarvo 100 %. Hinnan painoarvoksi oli määritelty 100 % sillä tarjoajille ja tarjouksille asetetuilla pakollisilla
vaatimuksilla varmistettiin tarjoajan edellytykset urakan suorittamiseen HKL:n vaatimusten mukaisesti
Edellä olevan mukaisesti Broofing Oy:n tarjous toteutusvaihtoehdosta 1 oli hinnaltaan halvin.
Kokonaisurakka Broofing Oy Oy Rakennuspartio
Toteutusvaihtoehto 1 389.000,00 eur 1.197.000,00 eur
(valittu toteutusvaihtoehto)
Toteutusvaihtoehto 2 ei tarjottu 788.000,00 eur
Lisätiedot
Petteri Nieminen, projektipäällikkö, puhelin: 310 20928
petteri.nieminen(a)hel.fi
Ella Savilaakso, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 22557
ella.savilaakso(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 55250 | Hämeentie 86 | 3101071 |
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 00550 | Faksi |
| Alv.nro |
|
|
|
|
|
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 1/2021 | 1 (48) |
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/8 | |
| 14.01.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 8
Pasilankatu-Ilmalantorin katu- ja ratatöiden hankinta
HEL 2020-014271 T 02 08 03 01
Päätös
Liikenneliikelaitoksen johtokunta oikeutti liikenneliikelaitoksen (HKL) tilaamaan Ilmalan raitiotieyhteyden toteuttamiseen liittyvät raitiotien purku- ja rakennustyöt sekä rakennuttamistyöt Kaupunkiympäristön toimiala (KYMP), Rakennukset ja yleiset alueet, Rakennuttaminen-palvelulta tarjouksen Infra 2-20-132, 17.6.2020 mukaisesti yhteensä enintään 4.080.999,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Johtokunta oikeutti HKL:n tilaamaan tarvittavia lisä- ja muutostöitä yhteensä enintään 408.100,00 eurolla (alv 0 %) eli 10 % urakan kokonaishinnasta.
Esittelijä
yksikön johtaja
Antti Nousiainen
Lisätiedot
Mari Sipponen, projektipäällikkö, puhelin: 310 32389
mari.sipponen(a)hel.fi
Ella Savilaakso, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 22557
ella.savilaakso(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Hankinta | Esitysteksti |
Kirjanpito | Esitysteksti |
Sopimussihteeri | Esitysteksti |
Ratainsinööri | Esitysteksti |
Projektipäällikkö | Esitysteksti |
Tiimipäällikkö | Esitysteksti |
Yksikön johtaja | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Hankinta kuuluu osaksi Pasilan ja Ilmalan katujärjestelyiden urakkakokonaisuutta, jonka päätilaajana toimii KYMP. Hanke toteutetaan yhteinen kunnallistekninen työmaa –hankkeena (YKT), jossa HKL on yksi tilaajista.
Hankinta koskee nykyisten raiteiden ja pysäkkien purkamista urakka-alueella. Lisäksi rakennetaan liikenne- ja katusuunnitelmien mukainen uusi raitiotie. Urakka käsittää raitiotien maanrakennustyöt, katu- ja kunnallistekniset työt sekä raiteiden, vaihteiden ja muiden ratajärjestelmien rakentamisen pysäkkeineen.
Nyt päätettävänä oleva asia koskee HKL:n osuutta kokonaisurakasta. HKL:n osuuden suuruus on 3.886.666,00 euroa (alv 0 %). Lisäksi HKL:n maksettavaksi tulee KYMP:n rakennuttamispalkkio 194.333,00 euroa. Täten hankinnan arvo on yhteensä enintään 4.080.999,00 euroa.
Hankepäätös:
Kaupunginhallitus hyväksyi 23.11.2020 (§ 822) Ilmalan raitiotien rakentamisen ja ratasähkötöiden hankesuunnitelman siten, että hankkeen kokonaishinta yhteensä sisältäen suunnittelun, rakennustyöt ja hankkeeseen sisältyvät erillishankinnat sekä hankintojen aikaiset lisä- ja muutostyöt on 8.000.000 euroa (alv 0 %) syyskuun 2020 kustannustasossa.
Esittelijä
yksikön johtaja
Antti Nousiainen
Lisätiedot
Mari Sipponen, projektipäällikkö, puhelin: 310 32389
mari.sipponen(a)hel.fi
Ella Savilaakso, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 22557
ella.savilaakso(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Hankinta | Esitysteksti |
Kirjanpito | Esitysteksti |
Sopimussihteeri | Esitysteksti |
Ratainsinööri | Esitysteksti |
Projektipäällikkö | Esitysteksti |
Tiimipäällikkö | Esitysteksti |
Yksikön johtaja | Esitysteksti |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 55250 | Hämeentie 86 | 3101071 |
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 00550 | Faksi |
| Alv.nro |
|
|
|
|
|
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 1/2021 | 1 (48) |
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/9 | |
| 14.01.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 9
Sahaajankadun ja Siilitien metrosiltojen vahventaminen, rakennusurakoiden hankinta
HEL 2021-000015 T 02 08 03 00
Päätös
Johtokunta valitsi Sahaajankadun ja Siilitien metrosiltojen vahventamista koskevien rakennusurakoiden vastaavaksi toimittajaksi MPV-Infrarakenne Oy:n ja oikeutti liikenneliikelaitoksen (HKL) tekemään hankintasopimuksen valitun toimittajan kanssa.
Johtokunta oikeutti HKL:n tekemään hankintaan liittyviä tilauksia yhteensä enintään 2.967.914,40 eurolla (alv 0 %).
Esittelijä
yksikön johtaja
Antti Nousiainen
Lisätiedot
Eero Valkama, projektipäällikkö, 310 22557
eero.valkama(a)hel.fi
Ella Savilaakso, hankinta-asiantuntija, 310 21914
ella.savilaakso(a)hel.fi
Liitteet
1 | Perustelumuistio Sahaajankadun ja Siilitien siltojen vahventaminen |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, pienhankinnat, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Hankinta | Esitysteksti |
Kirjanpito | Esitysteksti |
Sopimussihteeri | Esitysteksti |
Projektipäällikkö | Esitysteksti |
Yksikön johtaja | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Liikenneliikelaitos (HKL) järjesti tarjouskilpailun (56H20) Sahaajankadun ja Siilitien metrosiltojen vahventamista koskevista rakennusurakoista.
Hankintamenettelynä käytettiin EU-kynnysarvon alittavaa avointa menettelyä, sillä hankinnan ennakoitu kokonaisarvo alitti erityisalojen hankintalain (1398/2016) mukaisen rakennusurakoiden EU-kynnysarvon. Tarjouskilpailusta ilmoitettiin julkisesti 23.11.2020 Internet-osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi.
Menettelyssä kenellä tahansa oli mahdollisuus osallistua tarjouskilpailuun erikseen sähköpostilla pyydettävien tarjouspyyntöasiakirjojen avulla. Tarjoukset tuli jättää 18.12.2020 klo 12:00 mennessä.
Tarjouskilpailun ratkaisuperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus niin, että hinnan painoarvo oli 100 %. Laatu huomioitiin tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksissa. HKL:n hankinnoissa edellyttämät vastuullisuusperiaatteet ja ympäristökriteerit mm. CE-merkinnät käytettävien materiaalien osalta huomioitiin tarjouspyynnön pakollisissa vaatimuksissa.
Hankesuunnitelmat
HKL:n johtokunta hyväksyi 2.4.2020, 48 §, Siilitien metrosillan vahventamista koskevan hankesuunnitelman niin, että hankkeen arvonlisäveroton enimmäishinta on 3.080.000,00 euroa.
HKL:n johtokunta hyväksyi 2.4.2020, 49 §, Sahaajankadun metrosillan vahventamista koskevan hankesuunnitelman niin, että hankkeen arvonlisäveroton enimmäishinta on 3.280.000,00 euroa.
Hankinta-asian ratkaiseminen
Hankintamenettelyn ratkaisua koskevat perustelut esityslistan liitteenä.
Hallinto- ja hankintapalvelut huolehtii hankintapäätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.
Esittelijä
yksikön johtaja
Antti Nousiainen
Lisätiedot
Eero Valkama, projektipäällikkö, 310 22557
eero.valkama(a)hel.fi
Ella Savilaakso, hankinta-asiantuntija, 310 21914
ella.savilaakso(a)hel.fi
Liitteet
1 | Perustelumuistio Sahaajankadun ja Siilitien siltojen vahventaminen |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, pienhankinnat, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Hankinta | Esitysteksti |
Kirjanpito | Esitysteksti |
Sopimussihteeri | Esitysteksti |
Projektipäällikkö | Esitysteksti |
Yksikön johtaja | Esitysteksti |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 55250 | Hämeentie 86 | 3101071 |
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 00550 | Faksi |
| Alv.nro |
|
|
|
|
|
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 1/2021 | 1 (48) |
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/10 | |
| 14.01.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 10
Atlantinsillan rakentamisen lisä- ja muutostyö nro 48 hankinta
HEL 2019-005342 T 08 00 02
Päätös
Liikenneliikelaitoksen johtokunta oikeutti liikenneliikelaitoksen (HKL) tilaamaan Atlantinsillan lisätyön nro 48 Kaupunkiympäristön toimiala, RYA/Rakennuttaminen – palvelulta tarjouksen Infra 2-2020-309 mukaisesti yhteensä enintään 875.636,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Esittelijä
yksikön johtaja
Antti Nousiainen
Lisätiedot
Otto Kyrklund, projektipäällikkö, puhelin: 310 35332
otto.kyrklund(a)hel.fi
Eeva Lindroos, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 34879
eeva.lindroos(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Hankinta | Esitysteksti |
Kirjanpito | Esitysteksti |
Tiimipäällikkö | Esitysteksti |
Ratainsinööri | Esitysteksti |
Projektipäällikkö | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Lisätyö nro 48 koskee Tyynenmerenkadulla Länsisataman Terminaali 2 läheisyydessä tehtäviä raitiotien rakentamisen töitä sekä raitiotien liittämisestä Atlantinkadun siltaan johtuvia katu- ja kunnallisteknisiä töitä. Työhön kuuluu nykyisen raitiotien kääntöpaikan purkutyöt tarvittavilta osin, väliaikaisen pysäkin purkaminen, uusien yhteiskäyttöpylväiden perustusten rakentaminen ja pylväiden hankinta ja pystytys. Rakennustyö käsittää radan tuki- ja kantavan kerroksen, kahden uuden pysäkin rakentamisen ja radan vaatimat hulevesi- ja sähköputkitukset. Uusien raiteiden asennustyön tekee HKL:n kunnossapitoyksikkö. Rakennettavan osuuden pituus noin 380 raidemetriä sisältäen 2 kpl vaihdetta.
Tyynenmerenkadulla tehtävät työt sijoittuvat Atlantinsillan urakka-alueen ulkopuolelle. Työt ovat välttämättömiä toteuttaa, jotta raitioliikenne Tyynenmerenkadulta Atlantinsillalle voidaan aloittaa keväällä 2021. Tyynenmerankadulla tehtävien töiden laajuuden määritys ja suunnitelmat ovat valmistuneet vuoden 2020 aikana, joten niitä ei ole voinut sisällyttää Atlantinsillan urakkaan.
Aikaisemmat hankintapäätökset:
Yksikön johtaja tilasi 104 §, 29.10.2019 HKL:n osuuden Atlantinsillan rakentamisen katu- ja kunnallisteknisistä töistä Kaupunkiympäristön toimiala, RYA/Rakennuttaminen – palvelulta tarjouksen Infra2-19-180 mukaisesti, yhteensä enintään 147.290,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan. Hankinta sisältää myös rakennuttamiskustannukset. Lisäksi yksikön johtaja valtuutti hankkeen projektipäällikön tilaamaan rakennusurakkaan liittyviä lisä- ja muutostöitä enintään 60.000,00 euron kokonaishintaan.
Hankepäätös:
Kaupunginhallitus hyväksyi päätöksellään 419 §, 3.6.2019 Atlantinkatu ja Länsiterminaali -raitioradan ja ratasähkötöiden hankesuunnitelmat Liikenneliikelaitoksen johtokunnan ehdotuksen mukaan siten, että hankkeiden kokonaishinta on yhteensä 9,82 milj. euroa (alv 0 %).
Hankinta toteutetaan kaupungin sisäisenä hankintana.
Tämän päätöksen jälkeen hankinnan kokonaiskustannukset ovat yhteensä enintään 1.082.926,00 euroa (alv 0 %).
Esittelijä
yksikön johtaja
Antti Nousiainen
Lisätiedot
Otto Kyrklund, projektipäällikkö, puhelin: 310 35332
otto.kyrklund(a)hel.fi
Eeva Lindroos, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 34879
eeva.lindroos(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Hankinta | Esitysteksti |
Kirjanpito | Esitysteksti |
Tiimipäällikkö | Esitysteksti |
Ratainsinööri | Esitysteksti |
Projektipäällikkö | Esitysteksti |
Päätöshistoria
Kaupunkiympäristön toimiala Liikenneliikelaitos Infra- ja kalustoyksikkö Yksikön johtaja 29.10.2019 § 104
HEL 2019-005342 T 08 00 02
Päätös
Yksikön johtaja päätti tilata suorahankintana HKL:n osuuden Atlantinsillan rakentamisen katu- ja kunnallisteknisistä töistä Kaupunkiympäristön toimiala, RYA/Rakennuttaminen – palvelulta tarjouksen Infra2-19-180 mukaisesti, yhteensä enintään 147.290,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan. Hankinta sisältää myös rakennuttamiskustannukset.
Lisäksi yksikön johtaja päätti antaa hankkeen projektipäällikölle valtuuden tilata rakennusurakkaan liittyviä lisä- ja muutostöitä enintään 60.000,00 euron kokonaishintaan.
Päätöksen perustelut
Hankinta koskee mm. raitiotien tuki- ja kantavan kerroksen rakentamista, radan vaatiman kunnallistekniikan rakentamista, päällystystöitä sekä YK-pylväiden hankkimista ja asentamista. Kiskotyöt sillan alueella tekee HKL:n oma aliurakoitsija.
Hankinta kuuluu osaksi Atlantinkadun raitiotien rakentamisen kokonaisuutta. Nyt päätettävänä oleva hankinta koskee Atlantinsillan urakka-alueella tehtäviä rakennustöitä.
Hankepäätös:
Kaupunginhallitus hyväksyi 3.6.2019, § 419 Atlantinkatu ja Länsiterminaali -raitioradan ja ratasähkötöiden hankesuunnitelmat Liikenneliikelaitoksen johtokunnan ehdotuksen mukaan siten, että hankkeiden kokonaishinta on yhteensä 9,82 milj. euroa (alv 0 %).
Hankinta toteutetaan kaupungin sisäisenä hankintana.
Lisätiedot
Otto Kyrklund, projektipäällikkö, puhelin: 310 35332
otto.kyrklund(a)hel.fi
Kaupunginhallitus 03.06.2019 § 419
HEL 2019-005342 T 08 00 02
Päätös
Kaupunginhallitus hyväksyi Atlantinkatu ja Länsiterminaali -raitioradan rakentamisen ja ratasähkötöiden hankesuunnitelmat siten, että hankkeiden kokonaishinta on yhteensä 9,82 milj. euroa (alv 0 %).
Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot
Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035
kristiina.matikainen(a)hel.fi
Liikenneliikelaitoksen johtokunta 16.05.2019 § 88
HEL 2019-005342 T 08 00 02
Päätös
Liikenneliikelaitoksen johtokunta esitti kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi
Atlantinkatu ja Länsiterminaali raitiotien rakentamisen hankesuunnitelman 15.4.2019 ja
Atlantinkatu ja Länsiterminaali raitiotien ratasähkötöiden hankesuunnitelman 15.4.2019
esityksen mukaan niin, että hankkeen kokonaishinta yhteensä sisältäen suunnittelun, rakennustyöt ja hankkeeseen sisältyvät erillishankinnat sekä hankintojen aikaiset lisä- ja muutostyöt on 9,82 milj. euroa (alv 0 %).
Esittelijä
yksikön johtaja
Artturi Lähdetie
Lisätiedot
Otto Kyrklund, projektipäällikkö, puhelin: 393637
otto.kyrklund(a)hel.fi
Rauno Iivari, projektipäällikkö, puhelin: 040 1603398
rauno.iivari(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 55250 | Hämeentie 86 | 3101071 |
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 00550 | Faksi |
| Alv.nro |
|
|
|
|
|
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 1/2021 | 1 (48) |
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/11 | |
| 14.01.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 11
Ilmoitusasiat ja johtokunnan esille ottamat asiat
Päätös
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti merkitä asiat tiedoksi.
Esittelijä
yksikön johtaja
Petri Lumijärvi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Kaupunginvaltuusto (Kvsto)
Kvsto 25.11.2020 § 328 asia/5
Helsingin kaupungin talousarvio vuodeksi 2021 ja taloussuunnitelma vuosille 2021 - 2023
HEL 2020-005480 T 02 02 00
Kvsto 9.12.2020 § 352 asia/3
Helsingin kaupungin talousarvio vuodeksi 2021 ja taloussuunnitelma vuosille 2021 - 2023
HEL 2020-005480 T 02 02 00
Kvsto 9.12.2020 § 355 asia/6
Selvitys vuoden 2019 arviointikertomuksen johdosta suoritetuista toimenpiteistä
HEL 2019-004956 T 00 03 00
Kaupunginhallitus (Khs)
Khs 7.12.2020 § 857 asia/12
Helsingin kaupungin hankintastrategia 2020
HEL 2020-011582 T 02 08 00
Khs 7.12.2020 § 858 asia/13
Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota käsiteltäväkseen asioita, joissa seuraavat viranomaiset ovat tehneet päätöksen viikolla 49
===
liikenneliikelaitos 3.12.2020
===
Khs 10.12.2020 § 860 asia/2
Aamukouluasia: Euroopan unionin elpymisrahoitus ja Suomen kestävän kasvun ohjelma
HEL 2020-012754 T 02 05 02
Khs 14.12.2020 § 864 asia/4
Eräiden vuoden 2020 talousarviossa kaupunginhallituksen käytettäväksi osoitettujen määrärahojen myöntäminen ja siirtäminen
HEL 2020-010765 T 02 02 00
Khs 14.12.2020 § 865 asia/5
Vuoden 2021 talousarvion noudattamisohjeet
HEL 2020-013242 T 02 02 00
Khs 14.12.2020 § 880 asia/20
Helsingin kaupungin hankintastrategia 2020
HEL 2020-011582 T 02 08 00
Khs 14.12.2020 § 883 asia/23
V 20.1.2021 Länsi-Helsingin raitioteiden yleissuunnitelman hyväksyminen
HEL 2018-002298 T 08 00 02
Konsernijaosto (Koja)
Koja 14.12.2020
Ei HKL:ää koskevia asioita.
Elinkeinojaosto (Elja)
Elja 7.12.2020
Ei HKL:ää koskevia asioita.
Pormestari 28.12.2020 § 113
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen
Pormestari päätti, ettei hän ota kaupunginhallituksen käsiteltäväksi seuraavien viranomaisten viikoilla 51-52 tekemiä päätöksiä:
===
liikenneliikelaitos 17.12.2020
===
Esittelijä
yksikön johtaja
Petri Lumijärvi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 55250 | Hämeentie 86 | 3101071 |
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 00550 | Faksi |
| Alv.nro |
|
|
|
|
|
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 1/2021 | 1 (48) |
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/12 | |
| 14.01.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 12
Liikenneliikelaitoksella tehtyjen päätösten seuraaminen
Päätös
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti merkitä tiedoksi johtokunnan puheenjohtajan ilmoitukset viikoilta 50-53/2020, ettei ota/esittele otettavaksi johtokunnan käsiteltäväksi seuraavia toimitusjohtajan ja yksiköiden johtajien tekemiä päätöksiä:
| 2020, § | 2021, § |
Toimitusjohtaja | 150 - 161 | 1 |
Henkilöstö ja liiketoiminnan tuki, yksikön johtaja |
| 1 |
Talous ja toiminnanohjaus, yksikön johtaja |
| 1 - 2 |
Suuret kaupunkiraidehankkeet, yksikön johtaja | 3 | 1 |
Omaisuudenhallinta, yksikön johtaja | 33 - 43 | 1 |
Kunnossapito, yksikön johtaja | 43 - 45 | 1 |
Liikennöinti, yksikön johtaja | 5 - 6 | 1 |
Esittelijä
yksikön johtaja
Petri Lumijärvi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
yksikön johtaja
Petri Lumijärvi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 55250 | Hämeentie 86 | 3101071 |
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 00550 | Faksi |
| Alv.nro |
|
|
|
|
|
|
|
Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 1/2021 | 1 (48) |
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
|
| |
| 14.01.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 1, 4, 5, 11 ja 12 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
2
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 2, 3, 7, 8 ja 10 §:t.
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
oikaisuvaatimuksen tekijä
millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
3
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Pöytäkirjan 6 §.
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
| 00520 HELSINKI |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
päätös, johon haetaan muutosta
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
4
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Pöytäkirjan 9 §.
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
| 00099 HELSINGIN KAUPUNKI |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamies, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.
Oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, hänen laillisen edustajansa tai asiamiehen allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Liikenneliikelaitoksen johtokunta
|
|
Laura Rissanen puheenjohtaja |
|
|
|
Jukka Hämäläinen pöytäkirjanpitäjä |
|
Pöytäkirja tarkastettu
|
|
Stefan Loman |
|
Asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu.
Pöytäkirja on pidetty nähtävänä yleisessä tietoverkossa osoitteessa www.hel.fi 22.01.2021.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 55250 | Hämeentie 86 | 3101071 |
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 00550 | Faksi |
| Alv.nro |
|
|
|
|
|
|
|