Helsingin kaupunki

Esityslista

11/2021

 

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

 

 

15.06.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

ESITYSLISTA

11 - 2021

 

 

KOKOUSKUTSU

 

 

 

Kokousaika

Tiistai 15.06.2021 klo 8:15

Kokouspaikka

Vallilan varikko, Hämeentie 86, 3. krs nh. Liike / kaupungin hallintosäännön 29 luvun 22a § mukainen sähköinen kokous

Käsitellään

Tällä esityslistalla mainitut asiat

 

 

 

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

 


Asia

 

Sivu

 

1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

1

2

Liikenneliikelaitoksen johtokunnan kokousaika elokuussa 2021

2

3

Pöydälle 27.05.2021
Viikin tiedepuiston tärinäeristyksen ja sähkömagneettikentän kompensaatiorakenteiden hankesuunnitelma

4

4

Mustapuron metroradan alittavan osuuden rumpujen korjausten tilaaminen

9

5

Pasilan raiteistomuutoksien rakentaminen ja ratasähkötyöt

11

6

Vähäpäästöiset ajoneuvot -selvitys, mahdollinen aikataulu siirtymisessä sähköautoihin ja kustannusvaikutusten arviointi

13

7

HKL:n järjestyksenvalvontapalvelut Rautatientorilla, Elielinaukiolla, Vantaankosken radan asemilla ja Paloheinän tunnelissa

14

8

Hiilineutraali HKL –toimenpideohjelman luonnos

16

9

Ruskeasuon varikkotilojen ja väistötilojen vuokraaminen Helsingin Bussiliikenne Oy:lle

18

10

Hakaniemen metron sähkönsyöttöaseman saneeraus, hankesuunnitelma

21

11

Länsimetron metrojärjestelmän, -radan ja -asemien hallinnoinnista ja ylläpidosta laaditun yhteistyösopimuksen päivittäminen ja laajentaminen

26

12

Sörnäisten metroaseman lippuhallitason perusparannus,    rakennusurakan hankinta

28

13

KLW Wheelco SA:n hankintaoikaisuvaatimus M100- ja M200-metrojunien pyörien hankinnasta

31

14

Ilmoitusasiat ja johtokunnan esille ottamat asiat

37

15

Liikenneliikelaitoksella tehtyjen päätösten seuraaminen

40

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 55250

Hämeentie 86

3101071

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 00550

Faksi

 

Alv.nro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

11/2021

1 (40)

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/1

 

15.06.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

Päätösehdotus

Johtokunta toteaa kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Samalla johtokunta valitsee pöytäkirjantarkastajaksi jäsen          sekä varatarkastajaksi jäsen          .
   

Esittelijä

toimitusjohtaja

Ville Lehmuskoski

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 55250

Hämeentie 86

3101071

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 00550

Faksi

 

Alv.nro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

11/2021

1 (40)

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/2

 

15.06.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

Liikenneliikelaitoksen johtokunnan kokousaika elokuussa 2021

HEL 2020-010975 T 00 00 02

Päätösehdotus

Johtokunta päättää pitää varsinaisen kokouksensa keskiviikkona 11.8. klo 8:15.

Esittelijän perustelut

Uuden valtuustokauden poikkeuksellisesta alkamisajasta johtuen ei päätetä muuta kuin ensimmäinen kokousaika uudelle johtokunnalle.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Ville Lehmuskoski

Lisätiedot

Jukka Hämäläinen, hallintopäällikkö, puhelin: 310 20911

jukka.hamalainen(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Hallintoasiantuntija

Esitysteksti

Hallintopäällikkö

Esitysteksti

Johtava asiantuntija

Esitysteksti

Kaupunginkanslian tietopalvelu

Esitysteksti

Lautakuntakalenteri

Esitysteksti

Toimitusjohtaja

Esitysteksti

Yksiköiden johtajat

Esitysteksti

Yksiköiden sihteerit

Esitysteksti

Päätöshistoria

Liikenneliikelaitoksen johtokunta 12.11.2020 § 164

HEL 2020-010975 T 00 00 02

Päätös

Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti pitää varsinaiset kokouksensa kevätkaudella 2021 klo 8:15 alkaen seuraavasti:

        14.1.

        28.1.

        2.3.

        25.3.

        29.4.

        12.5.

        15.6.

Varsinaisten kokousten lisäksi johtokunta päätti pitää iltakoulukokouksia kevätkaudella 2021 klo 16:00 alkaen seuraavasti:

        11.2.

        11.3.

        8.4.

        27.5.

29.10.2020 Pöydälle

Esittelijä

toimitusjohtaja

Ville Lehmuskoski

Lisätiedot

Jukka Hämäläinen, hallintopäällikkö, puhelin: 310 20911

jukka.hamalainen(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 55250

Hämeentie 86

3101071

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 00550

Faksi

 

Alv.nro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

11/2021

1 (40)

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/3

 

15.06.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

Viikin tiedepuiston tärinäeristyksen ja sähkömagneettikentän kompensaatiorakenteiden hankesuunnitelma

Pöydälle 27.05.2021

HEL 2020-011293 T 00 01 04 00

Esitysehdotus

Johtokunta esittää kaupunginhallitukselle hyväksyttäväksi Viikin tiedepuiston tärinäeristyksen ja sähkömagneettikentän kompensaatiorakenteiden hankesuunnitelmaa niin, että hankkeen kokonaishinta yhteensä sisältäen suunnittelun, rakennustyöt sekä hankkeen aikaiset muutokset on 9,985 milj. euroa (alv 0 %) syyskuun 2020 kustannustasossa.

Esittelijän perustelut

Viikin tiedepuiston tärinäeristyksen ja sähkömagneettikentän kompensaatiorakenteen rakentaminen liittyy Raide-Jokeri -pikaraitiotiehankkeeseen. Suojausrakenteilla suojataan tiedepuiston alueen toimijoiden herkillä tutkimuslaitteilla tehtävää tutkimustyötä raitioliikenteen aiheuttamilta häiriöiltä. Helsingin kaupunki ja Helsingin yliopisto ovat sopineet tarvittavista ratkaisuista.

Hanke toteutetaan osana Raide-Jokeri-hanketta.

Suhde muihin päätöksiin

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 13.3.2019, 100 §, Raide-Jokerin hankesuunnitelman enimmäishinnan korottamisen Helsingin kaupungin osalta.

Hankkeen lähtökohdat ja toteuttaminen

Raide-Jokerin hankesuunnitelman enimmäishinnan korottamisen hyväksymisen yhteydessä kaupunginvaltuuston 13.3.2019, 100 §, päätöksen perusteluissa todettiin:

”Raide-Jokerin hankesuunnitelmassa 2015 oli mainintoja raitiotien aiheuttamien tasasähkömagneettikenttien ja tärinän mahdollisesta vaikutuksesta herkille kohteille, kuten Viikin ja Otaniemen tutkimuslaitosten mittalaitteille sekä todettu myös epävarmuus näiden kohteiden suojauksen tarpeesta ja kustannusriskistä. Herkkien kohteiden suojauksen optimaalinen ratkaisu jätettiin erääksi jatkosuunnittelussa huomioitavaksi asiaksi. Neuvottelut Helsingin kaupungin ja Helsingin yliopiston kanssa Viikin kampuksen alueen herkkien laitteiden suojausratkaisuista ovat edelleen kesken. Helsingin kaupunki ja Helsingin yliopisto jatkavat neuvotteluja, ja mahdollisten suojausratkaisujen kustannuksista sovitaan osapuolten kesken erikseen.”

Kaupungin ja yliopisto ovat saavuttaneet asiassa keväällä 2021 neuvotteluratkaisun tarvittavista tärinävaimennuksen ratkaisujen tasosta. Samalla on sovittu, että kaupunki vastaa katurakenteisiin tehtävien tärinävaimennusrakenteiden ja sähkömagneettikentän kompensaatiorakenteen kustannuksista. Yliopisto vastaa omistamiensa rakennusten ja niiden käyttäjien edellyttämistä muutos- ja rakennustöiden kustannuksista.

Koska kyseessä on Raide-Jokerin rakentamiseen liittyvä hanke, on tarkoituksenmukaista, että hanke toteutetaan osana Raide-Jokerin hankekokonaisuutta.

Hankkeen toteuttamiseen sisältyvät paalulaatan rakentaminen Viikinkaarella, sähkömagneettisen kentän kompensaatiorakenteet Viikin tiedepuiston alueella ja runkomelueriste Eläinsairaalan kohdalla. Hanke toteutetaan pääosin vuoden 2022 aikana, mutta eristysten toimivuuden taso varmistuu kokonaisuudessaan vasta liikennöinnin aloittamisen myötä vuonna 2024. Tästä syystä eristystoimia saatetaan tehdä lisäksi vuonna 2024.

Paalulaattarakenteella pienennetään raitiovaunujen aiheuttamaa tärinää kadun varren kiinteistöissä, joissa sijaitsee Helsingin yliopiston sekä muiden alueen toimijoiden herkkiä tutkimuslaitteita. Sähkömagneettikentän kompensoinnilla pienennetään raitiotieradan aiheuttamaa vähäistä, mutta vaunujen kulun mukana muuttuvaa sähkömagneettikenttää, joka myös aiheuttaisi häiriöitä osaan tutkimuslaitteista.

Hankkeen kustannukset

Viikin tiedepuiston tärinäsuojauksen ja sähkömagneettikentän kompensaatiorakenteiden kustannukset jakautuvat seuraavasti:

Osatekijä

milj. euroa

Paalulaatta Viikinkaarella

7,655

Sähkömagneettikentän kompensaatiorakenne Viikin tiedepuiston alueella

1,524

Runkomelueriste Eläinsairaalan kohdalla

0,070

Hankevaraus mahdollisia lisäeritystarpeita varten

0,736

Yhteensä

9,985

 

Hankkeen rahoitussuunnitelma

Raide-Jokerin toteutus on käynnissä. Pääosa tähän hankkeeseen liittyvistä kustannuksista kohdistuu vuodelle 2022. HKL:n talousarviossa vuodelle 2022 on varattu Raide-Jokerille 9,645 milj. euroa hankkeen kustannuksiin. Osa hankevarauksesta, 0,340 milj. euroa jää odottamaan liikennöinnin käynnistymistä. Hankevarauksen tarve selviää vuoden 2024 alkuun mennessä ja nämä mahdolliset kustannukset arvioidaan kohdistuvan vuodelle 2024.

Hankkeen vaikutukset käyttötalouteen

Hanke aiheuttaa 40 vuoden poistoajalla tasapoistoina 0,2 milj. euron vuotuisen lisäyksen poistokustannuksiin.

Helsingin seudun liikenne –kuntayhtymän (HSL) perussopimuksen perusteella 50 % investoinnin poistoista (noin 0,1 milj. euroa/vuosi) ja 50 % laskennallisista korkomenoista (40 vuoden aikana yhteensä noin 5,1 milj. euroa, laskentakorko 5 %) voidaan laskuttaa HSL:ltä. HKL palauttaa HSL:ltä laskuttamansa 50 % laskennallisen korkomenon ns. infran korkotulona kaupungille.

Loppuosa poistoista (noin 0,1 milj. euroa vuodessa) ja investoinnin rahoittamisesta aiheutuvat todelliset noin 4,4 milj. euron korkokulut laina-aikana (korkokanta 3 % ja laina-aika 25 vuotta) jäävät kaupungin liikenneliikelaitoksen infratukena maksettavaksi. Viikin tiedepuiston tärinäeristyksen vaikutus HKL:lle maksettavaan kaupungin tukeen on keskimäärin 0,1 milj. euroa vuodessa.

Lisäksi osa HSL:ltä laskutettavasta 50 % poisto-osuudesta ja 50 % laskennallisesta korosta kiertyy vuosittain käytön mukaisesti kaupungin maksettavaksi HSL:n maksuosuuden kautta noin 50 % poisto-osuudesta ja laskennallisesta korosta katetaan lipputuloilla ja loppuosa kohdistuu kuntaosuuteen.

Hankkeen HKL:n osuuden kokonaisvaikutus Helsingin kaupungin käyttötalouteen arvioidaan olevan keskimäärin 0,2 milj. euroa vuodessa (HSL:n maksuosuus ja HKL:n saama kaupungin tuki yhteensä).

Toimivalta

Hallintosäännön 11 luvun 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan liikelaitoksen johtokunta päättää kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa muun kuin tilahanketta koskevan suunnitelman ja piirustuksen hyväksymisestä.

Kaupunginhallituksen hyväksymien hankesuunnitelmien hyväksymisrajojen mukaan HKL:n johtokunta päättää alle 5 milj. euron hankkeista.

Hankkeen arvonlisäverottoman kokonaishinnan ollessa 9,985 milj. euroa, HKL:n johtokunta esittää hankkeen hyväksymistä kaupunginhallitukselle.

Esittelijä

yksikön johtaja

Artturi Lähdetie

Lisätiedot

Juha Saarikoski, projektijohtaja, puhelin: 310 35288

juha.saarikoski(a)hel.fi

Liitteet

1

Hankesuunnitelma, Viikin tiedepuiston eristysratkaisun toteutus

2

Sijaintikartta, Viikki tärinävaimennus työalue

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Hankinta

Esitysteksti

Talouspalvelut

Esitysteksti

Projektipäällikkö

Esitysteksti

Päätöshistoria

Liikenneliikelaitoksen johtokunta 27.05.2021 § 84

HEL 2020-011293 T 00 01 04 00

Esitys

Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

27.05.2021 Pöydälle

Pöydällepanoehdotus:
Anu Suoranta: uudelleen pöydälle

Kannattaja: Jessica Karhu

12.05.2021 Pöydälle

Esittelijä

yksikön johtaja

Artturi Lähdetie

Lisätiedot

Juha Saarikoski, projektijohtaja, puhelin: 310 35288

juha.saarikoski(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 55250

Hämeentie 86

3101071

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 00550

Faksi

 

Alv.nro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

11/2021

1 (40)

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/4

 

15.06.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

Mustapuron metroradan alittavan osuuden rumpujen korjausten tilaaminen

HEL 2021-006765 T 02 08 03 01

Päätösehdotus

Johtokunta oikeuttaa liikenneliikelaitoksen (HKL) tilaamaan Mustapuron metroradan alittavan osuuden pää- ja sivuhaaran rumpujen korjaamiseen (sujutus) liittyvät työt yhteensä enintään 750.000,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan Raide-Jokeri-projektin suunnittelusta ja toteutuksesta vastaavilta osapuolilta siten, että

        Suunnittelu tilataan Raide-Jokeri-projektiin valituilta suunnittelijoilta Ramboll Finland Oy:ltä, VR Track Oy:ltä (nyk. Sweco Finland Oy) ja Sito Oy:ltä (nyk. Sitowise Oy) 50.000,00 eurolla (alv 0 %)

        Toteutus tilataan Raide-Jokeri-projektiin valituilta toteuttajilta YIT Rakennus Oy:ltä (nyk. YIT Suomi Oy) ja VR Track Oy:ltä (nyk. NRC Group Finland Oy) 700.000,00 eurolla (alv 0 %)

        hankintaan sovelletaan allianssisopimuksien ehtoja.

Esittelijän perustelut

Hankinta koskee metrolinjan alittavien kahden rumpupaikan korjaustöitä. Mustapuron sivuhaara korjataan tekemällä sukkasujutus vanhan putken sisään. Mustapuron päähaara korjataan sujuttamalla huonokuntoisen teräsputkirummun sisään uusi rumpu. Jotta rumpupaikan lopullinen aukkomitta ei pienene, tunkataan lisäksi toinen rumpu nykyisen rummun viereen. Rumpupaikkojen akuutti korjaustarve on paljastunut Raide-Jokeri –pikaraitioradan rakennustöiden yhteydessä.

Raide-Jokeri -hanke toteutetaan yhtenä projektiallianssina, jonka suunnittelijat ja toteuttajat valittiin 2017. Helsingin kaupunginvaltuusto korotti 13.3.2019, 100 §, Raide-Jokeri -hankkeen enimmäishintaa niin, että pikaraitiotien infrastruktuurin kokonaiskustannusarvio on yhteensä 386 milj. euroa (MAKU-indeksi 106,0 marraskuu 2018, kun 2015=100) ja Helsingin kaupungin osuus kustannuksista 209 milj. euroa, kun valtion osuus kustannuksista on yhteensä 84 milj. euroa.

Hankinta toteutetaan osana Raide-Jokeri-projektiin valittujen em. osapuolien kanssa tehtyä allianssisopimusta. Mustapuron pää- ja sivuhaaran sujutus toteutetaan Raide-Jokerin liittyvänä hankkeena. Liittyvillä hankkeilla tarkoitetaan sellaisia Raide-Jokeriin kuulumattomia töitä, jotka sijoittuvat Raide-Jokerin välittömään läheisyyteen ja joiden toteuttaminen ajoittuu Raide-Jokerin rakentamisen yhteyteen. Nämä Raide-Jokerin rakentamiseen kuulumattomat, mutta siihen liittyvät työt on tarkoituksenmukaista toteuttaa Raide-Jokeri-allianssin toimesta. Nyt kyseessä olevan liittyvän hankkeen kustannuksia ei kuitenkaan huomioida allianssin kustannuksissa, vaan se toteutetaan HKL:n erillisellä rahoituksella.

Kyseessä olevaa liittyvää hanketta ei ole huomioitu hankinnan alkuperäisessä laajuudessa. Kyse on kuitenkin erityisalojen hankintalain (1398/2016) 124 §:n 2. momentin 5. kohdan mukaisesta vähäarvoisesta sopimusmuutoksesta, joka alittaa 13 §:ssä säädetyt kynnysarvot eikä vaikuta sopimuksen yleiseen luonteeseen.

Hankepäätös

HKL:n toimitusjohtaja hyväksyi 9.6.2021 Mustapuron rummun korjaamisen hankesuunnitelman yhteensä enintään 750.000,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Esittelijä

yksikön johtaja

Artturi Lähdetie

Lisätiedot

Lotta Koski-Lammi, projektipäällikkö, puhelin: 310 34942

lotta.koski-lammi(a)hel.fi

Eeva Lindroos, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 34879

eeva.lindroos(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, pienhankinnat, liikenneliikelaitoksen johtokunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Hankinta

Esitysteksti

Kirjanpito

Esitysteksti

Sopimussihteeri

Esitysteksti

Projektijohtaja

Esitysteksti

Projektipäällikkö

Esitysteksti

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 55250

Hämeentie 86

3101071

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 00550

Faksi

 

Alv.nro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

11/2021

1 (40)

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/5

 

15.06.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

Pasilan raiteistomuutoksien rakentaminen ja ratasähkötyöt

HEL 2021-006688 T 02 08 03 01

Päätösehdotus

Johtokunta oikeuttaa liikenneliikelaitoksen (HKL) tilaamaan Pasilan raiteistomuutoksien rakentamisen ja ratasähkötyöt sisältäen sekä töiden suunnittelun että toteutuksen yhteensä enintään 9.656.940,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan Karaatti-allianssiin kuuluvilta toimittajilta (GRK Infra Oy, GRK Rail Oy ja AFRY / Pöyry Finland Oy).

Esittelijän perustelut

Kalasataman raitiotien, raitiolinja 13, toteuttaminen vaatii raiteistomuutoksia Pasilassa, jotta suunnitelman mukainen liikenne Kalasataman ja Pasilan välillä on mahdollista. Uuden linjan liikennöinnin on tarkoitus alkaa vuonna 2024 ja Pasilan raiteistomuutokset tulee olla käytettävissä ennen tätä. Muutoksien myötä Pasilan alueen raitiotieverkosto täydentyy Helsingin seudun liikenne –kuntayhtymän (HSL) linjastosuunnitelman mukaiseksi.

Kalasatamasta Pasilaan –raitiotiehanke on päätetty toteuttaa projektiallianssina siten, että suunnittelusta ja toteutuksesta vastaa kaksi eri allianssiryhmittymää. Johtokunta päätti 2.4.2020, 51 §, raitiotiehankkeen hankinnasta ja allianssiryhmittymien valinnasta. Ko. päätöksellä varauduttiin kokonaisuuteen liittyviin kadunrakennushankkeisiin ja muihin liittyviin hankkeisiin yhteensä enintään 270 milj. eurolla (alv 0%).

Nyt päätettävänä olevat raiteistomuutosten työt toteutetaan osana Kalasatamasta Pasilaan –raitiotiehankkeen kehitys- ja toteutusvaiheen sopimuksia. Pasilan raiteistomuutokset ovat raitiotiehankkeeseen liittyvä hanke. Liittyvillä hankkeilla tarkoitetaan sellaisia raitiotieosuuteen kuulumattomia töitä, jotka sijoittuvat Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen välittömään läheisyyteen ja joiden toteuttaminen ajoittuu Kalasatamasta Pasilaan -radan rakentamisen yhteyteen. On tarkoituksenmukaista, että nämä raitiotieosuuteen kuulumattomat, mutta siihen liittyvät, työt toteuttaa Karaatti-allianssi.

Hankepäätös

Kaupunginhallitus hyväksyi 7.6.2021 Pasilan raitioteiden raiteistomuutosten rakentamisen ja ratasähkötöiden hankesuunnitelman siten, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaishinta yhteensä sisältäen suunnittelun, rakennustyöt ja hankkeeseen sisältyvät erillishankinnat sekä toteutuksen aikaiset laajuusmuutokset ovat enintään 9.850.000,00 euroa maaliskuun 2021 kustannustasossa.

Muut päätökset

HSL:n hallitus hyväksyi 10.2.2015 Helsingin kantakaupungin raitioliikenteen linjastosuunnitelman.

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 13.6.2018, 178 §, Kalasataman raitiotien yleissuunnitelman.

HKL:n johtokunta valitsi 2.4.2020, 51 §, ja kaupunkiympäristölautakunta valitsi 7.4.2020, 201 §, allianssin palveluntuottajat.

Esittelijä

yksikön johtaja

Artturi Lähdetie

Lisätiedot

Mikko Asikainen, projektipäällikkö, puhelin: 310 22492

mikko.asikainen(a)hel.fi

Eeva Lindroos, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 34879

eeva.lindroos(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, liikenneliikelaitoksen johtokunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Hankinta

Esitysteksti

Kirjanpito

Esitysteksti

Sopimussihteeri

Esitysteksti

Yksikön johtaja

Esitysteksti

Projektipäällikkö

Esitysteksti

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 55250

Hämeentie 86

3101071

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 00550

Faksi

 

Alv.nro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

11/2021

1 (40)

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/6

 

15.06.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

Vähäpäästöiset ajoneuvot -selvitys, mahdollinen aikataulu siirtymisessä sähköautoihin ja kustannusvaikutusten arviointi

HEL 2021-006797 T 11 00 01

Päätösehdotus

Johtokunta merkitsee tiedoksi saamansa informaation.

Esittelijän perustelut

Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksella (HKL) on käytössään autoja yhteensä 54 kappaletta, joista omia autoja on 33 kappaletta ja vuokrattuja autoja 21 kappaletta. HKL on hankkinut käytössään olevat vuokra-autot Staralta. Suurin autojen käyttäjä on HKL:lla kunnossapitoyksikkö. HKL käyttää autoja pääsääntöisesti varikoiden välillä tapahtuvaan siirtymisiin sekä lyhyihin työajoihin.

HKL:n johtokunta kehotti päätöksellään § 55 (25.3.2021) HKL:ää tuomaan kesään mennessä johtokunnalle esityksen siitä, miten ja millä aikataululla HKL:n olisi mahdollista siirtyä vähäpäästöisemmän hybridi- tai sähköautokannan käyttöön.

Esitellään laadittu selvitys kokouksessa.

Esittelijä

yksikön johtaja

Toni Jurva

Lisätiedot

Mika Nikola, kehityspäällikkö, puhelin: 310 35006

mika.nikola(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 55250

Hämeentie 86

3101071

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 00550

Faksi

 

Alv.nro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

11/2021

1 (40)

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/7

 

15.06.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

HKL:n järjestyksenvalvontapalvelut Rautatientorilla, Elielinaukiolla, Vantaankosken radan asemilla ja Paloheinän tunnelissa

HEL 2021-006442 T 02 08 02 01

Päätösehdotus

Johtokunta oikeuttaa liikenneliikelaitoksen (HKL) jatkamaan Rautatientorin, Elielinaukion, HKL:n hallinnoimien Vantaankosken radan asemien sekä Paloheinän tunnelin järjestyksenvalvontapalveluiden tilausta Avarn Security Oy:ltä kaudelle 1.10.2021 – 15.12.2021 Fintraffic Raide Oy:n ja Avarn Security Oy:n välisen muutossopimuksen 1 (1.4.2021) mukaisesti.

Esittelijän perustelut

Hankinta perustuu Liikenneviraston puitesopimukseen (LIVI/2637/02.01.07/2018) Avarn Security Oy:n kanssa lähiliikennealueen liikenneasemien järjestyksenvalvonta- ja vartiointipalveluiden tuottamisesta kaudella 1.10.2018 – 30.9.2021. Sopimusta on jatkettu muutossopimuksella 1 kaudelle 1.10.2021 – 15.12.2021.

Fintraffic Raide Oy on tehnyt sopimusmuutoksesta muutosilmoituksen 5.5.2021.

Hankinta toteutetaan erityisalojen hankintalain (1398/2016) 45 § ja 46 § mukaisesti puitesopimuksen perusteella. Kyseessä on yhden toimittajan puitejärjestely.

Näiden kohteiden järjestyksenvalvontapalvelut kilpailutetaan yhteishankintana kesän/syksyn 2021 aikana niin, että uusi sopimus alkaa 16.12.2021. Fintraffic Raide Oy vastaa uudesta kilpailutuksesta.

HKL:n johtokunta oikeutti 13.12.2018, 176 §, HKL:n tilaamaan suorahankintana Liikenneviraston puitesopimuksen (LIVI/2637/02.01.07/2018) perusteella Avarn Security Oy:ltä

        Rautatientorilla ja Elielinaukiolla HKL:n hoitovastuulle kuuluvat järjestyksenvalvontapalvelut yhteensä enintään 605.000,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan ajalle 1.10.2018 – 30.9.2021 sekä

        Vantaankosken radan asemien sekä Paloheinän tunnelin HKL:n hoitovastuulle kuuluvat järjestyksenvalvontapalvelut yhteensä enintään 935.000,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan ajalle 1.10.2018 – 30.9.2021.

Sopimuksen jatko ei edellytä palveluihin varatun määrärahan korottamista.

Esittelijä

yksikön johtaja

Karoliina Rajakallio

Lisätiedot

Juhana Hietaranta, turvallisuuspäällikkö, puhelin: 310 70504

juhana.hietaranta(a)hel.fi

Eeva Lindroos, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 34879

eeva.lindroos(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, liikenneliikelaitoksen johtokunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Hankinta

Esitysteksti

Kirjanpito

Esitysteksti

Sopimussihteeri

Esitysteksti

Yksikön johtaja

Esitysteksti

Turvallisuuspäällikkö

Esitysteksti

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 55250

Hämeentie 86

3101071

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 00550

Faksi

 

Alv.nro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

11/2021

1 (40)

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/8

 

15.06.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

Hiilineutraali HKL –toimenpideohjelman luonnos

HEL 2021-006768 T 11 00 01

Päätösehdotus

Johtokunta merkitsee tiedoksi saamansa informaation.

Esittelijän perustelut

HKL on osana Helsingin kaupunkia sitoutunut olemaan hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä. Selvittääkseen toimintansa hiilidioksidipäästöt ja määritelläkseen tavoitteen vaatimat toimenpiteet, HKL on käynnistänyt Hiilineutraali HKL -toimenpideohjelman laatimisen.

Osana ohjelman laatimista on laskettu HKL:n oman ja ulkoistetun kunnossapidon, energiankulutuksen, jätteenkäsittelyn sekä radan ja varikkorakentamisen päästöt. HKL:n asiantuntijoille ja sidosryhmille järjestettiin työpajoja, joissa määriteltiin mahdollisia päästövähennystoimenpiteitä liittyen kiinteistöjen energiatehokkuuteen sekä varikko- ja infrarakentamiseen. Toimenpiteille tehdään parhaillaan vaikuttavuusarviointia ja määritellään erilaisia skenaarioita päästökehitykselle. Näiden perusteella tullaan suunnittelemaan toimenpiteiden priorisointi ja toteutus.

Selvityksen tulosten perusteella HKL:n päästöt syntyvät pääasiassa infra- ja varikkorakentamisen materiaalinkäytöstä sekä kalustohankinnasta. Päästöt ajoittuvat niin, että vuosina 2021-2026 ne painottuvat varikoiden ja raiteiden rakentamiseen ja vuosina 2027-2035 kalustohankintaan ja raiderakentamiseen. Kiinteistöjen energiankulutuksen päästöt ovat melko pienessä osassa ja vähenevät energiateollisuuden toimenpiteiden ansiosta joka tapauksessa merkittävästi.

Alustavan vaikuttavuusarvion perusteella näyttää siltä, että hiilineutraaliuden saavuttaminen vuoteen 2035 mennessä vaatii hyvin nopeita toimia, mutta on erityisesti rakentamisen osalta todella vaikeaa, ellei mahdotonta. Selvityksen maksimiskenaarion toimenpiteiden toteuttamisella kumulatiivisia päästöjä onnistuttaisiin vähentämään vain noin 38 % vuoteen 2035 mennessä. Toimenpiteiden nopea toteutus ja hiilineutraaliuden saavuttaminen edellyttää ennen kaikkea päästövähennystoimenpiteiden kustannusten huomioimista investointisuunnittelussa, mutta myös teknologian ja markkinoiden kehittymistä, uusia innovaatioita, HKL:n prosessien, toimintatapojen ja ohjeistusten kehittämistä, osaamisen kehittämistä sekä lopulta päästöjen kompensointia.

Seuraavaksi HKL tulee selvittämään vaihtoehtoja jäljelle jäävien päästöjen kompensoinnille. Tarkastelemme ainakin erilaisia päästökompensaatiomekanismeja ja niiden kustannuksia, selvitämme HKL:n hiilikädenjäljen vaikutuksen päästöihin eli millainen osa rakentamisen päästöistä kompensoituu raideliikenteen osuuden lisääntyessä ja millä aikataululla sekä pohdimme tarvetta tavoiteasetannan tarkentamiselle. Vaihtoehtotarkastelun jälkeen määritellään tarkemman tason osatavoitteet ja mittarit sekä suunnitellaan ja aikataulutetaan toimenpiteiden toteutus. Jatkossa tavoitteiden ja toimenpiteiden toteutumista tullaan seuraamaan kvartaaleittain HKL:n johtoryhmässä. Päästökehityksen perusteella arvioidaan tavoitteiden ja toimenpiteiden vaikuttavuutta ja päivitetään niitä tarvittaessa.

Esittelijä

yksikön johtaja

Karoliina Rajakallio

Lisätiedot

Maija Sarpo, laatu- ja ympäristöpäällikkö, puhelin: 310 34865

maija.sarpo(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 55250

Hämeentie 86

3101071

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 00550

Faksi

 

Alv.nro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

11/2021

1 (40)

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/9

 

15.06.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

Ruskeasuon varikkotilojen ja väistötilojen vuokraaminen Helsingin Bussiliikenne Oy:lle

HEL 2021-006929 T 10 01 03

Päätösehdotus

Johtokunta oikeuttaa liikenneliikelaitoksen (HKL) tekemään vuokrasopimuksen Helsingin Bussiliikenne Oy:n (HelB) kanssa Ruskeasuon varikkotilojen ja niihin liittyvien väistötilojen vuokraamisesta niin, että

        vuokrakausi on kolmivaiheinen ja käsittää sekä Ruskeasuon varikon kehityshankkeen aikaiset väistötilat Postipuiston alueelta että Ruskeasuon varikkotilat kehityshankkeen valmistumisen jälkeisellä ajalla;

        vuokrauksen kohteeseen sisältyy korjaamo- ja toimistotiloja, bussipaikkoja ja henkilöautopaikkoja siten kuin esityksen perusteluissa on tarkemmin kuvattu;

        vuokrasopimus on määräaikaisena voimassa 1.9.2021-31.12.2029 sisältäen kuitenkin molemminpuolisen 21 kuukauden irtisanomisajan; ja

        vuokran määrä ei ole sidottu vuokrakohteen laajuuteen ja kuukausivuokra on 170.795,90 euroa (alv 0%).

Vuokran kokonaismäärä vuokrakaudelta on siten yhteensä 17.079.590,00 euroa (alv 0 %) ilman sopimuksen mukaisia indeksikorotuksia.

Esittelijän perustelut

HKL on aiemmin vuokrannut Ruskeasuon varikon tiloja HelB:lle sen bussivarikkotoimintojen käyttöön. Ruskeasuon varikkoaluetta kehitetään rakentamalla alueelle raitiovaunuvarikko, eikä varikolla voida sen kehityshankkeen aikana jatkaa nykyistä HelB:n bussivarikkotoimintaa.

Ruskeasuon Varikkokiinteistö Oy:n hallitus hyväksyi varikon kehityshankkeen hankesuunnitelman 8.5.2020. HKL:n johtokunta (28.1.2021, 20 §) ja Helsingin seudun liikenne –kuntayhtymän hallitus (15.12.2020, 209 §) puolsivat hanketta lausunnoissaan. Ruskeasuon Varikkokiinteistö Oy:n yhtiökokous 18.3.2021 päätti hankesuunnitelman mukaisen raitiovaunu- ja bussivarikon toteuttamisesta.

HKL ja HelB ovat neuvotelleet uudesta varikkotilojen vuokrasopimuksesta, johon sisältyy sekä Ruskeasuon varikon kehityshankkeen aikaiset väistötilat että hankkeen valmistumisen jälkeisen aikaiset tilat Ruskeasuon varikolta.

HKL on vuokrannut Posti Kiinteistöt Oy:ltä tarvittavat väistötilat Postipuiston alueelta (toimitusjohtajan päätös 24.3.2021, 37 §) ja vuokraa ne edelleen HelB:lle nyt tehtävällä vuokrasopimuksella. Väistötilojen vuokraus toteutetaan kahdessa vaiheessa johtuen Postipuiston alueella käynnissä olevista maanrakennus- ja maanpuhdistustöistä sekä Posti Kiinteistöt Oy:n nykyisten vuokralaisten vuokrasopimuksista, jotka vaikuttavat vuokrakohteen tilojen saatavuuteen vuokrakaudella.

Vuokrakauden alkaessa vuokrataan korjaamo- ja toimistotiloja osoitteesta Postintaival 5 A (00240 Helsinki) 2.399 m2 ja piha-aluetta 27.720 m2 ja aikaisintaan 1.3.2022 alkavassa vuokrakauden toisessa vaiheessa korjaamo- ja toimistotiloja vuokrataan yhteensä 5.501 m2 sekä piha-aluetta 28.890 m2. Väistötilojen vuokrakohteeseen kuuluu myös koko väistön ajan 90 kpl henkilöautopaikkoja Postintaival 7 & 9 kiinteistöjen alueelta, joiden lisäksi HelB:n käyttöön jää nykyiseen Ruskeasuon varikon vuokrasopimukseen kuuluvat nykyisen varikkorakennuksen 1. kerroksen korjaamotilat (6.028,2 m2). Väistötilatarve kestää Ruskeasuon varikon kehityshankkeen etenemisen mukaisesti arviolta vuoden 2023 lopulle.

Vuokrakauden kolmannessa vaiheessa HKL vuokraa HelB:lle Nauvontie 3:ssa (00280 Helsinki) sijaitsevat Ruskeasuon Varikkokiinteistö Oy:n HKL:n hallintaan tulevat bussivarikkotilat pysäköintipaikkoineen. Viimeisimpien suunnitelmien mukaan vuokrakohteeseen kuuluu tällöin seuraavat tilat:

Varikkotiloja

 

1. krs

6.028,2 m2

2. krs

816,9 m2

3. krs

82,1 m2

4. krs

436,7 m2

vuorokausihuoltohalli

591,7 m2

väestönsuoja

210,3 m2

yhteensä

8.165,9 m2

 

 

Pysäköintipaikkoja

 

busseille

230 kpl

henkilöautoille

289 kpl

 

(bussien pysäköintipaikat mitoitettu 15 m telibusseille)

Vuokrakohteen lopullinen laajuus vuokrakauden kolmannessa vaiheessa sekä ko. vaiheen alkamisajankohta vahvistetaan myöhemmin vuokrasopimukseen tehtävällä lisäsopimuksella.

Toimivalta

Hallintosäännön 11 luvun 1 §:n 2 mom. 6 kohdan mukaan liikelaitoksen johtokunnan yleistoimivaltaan kuuluu päättää tai hyväksyä perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hallintaoikeutensa puitteissa maa-alueiden, tilojen ja laitteiden vuokralle antamisesta sekä muusta käyttöön luovuttamisesta kerrallaan enintään kymmenen vuoden ajaksi samoin kuin toistaiseksi, jos vuokrasuhde on sovittu päättyväksi enintään kuuden kuukauden kuluttua irtisanomisesta.

Johtokunta on siirtänyt (21.8.2020, 127 §) tilojen ja laitteiden vuokralle antamiseen liittyvää toimivaltaa toimitusjohtajalle em. rajat huomioiden, kun sopimuksen arvo ei ylitä 3 milj. euroa.

Vuokrasopimuksen arvon sopimuskaudella ollessa yli 3 milj. euroa johtokunta päättää tilojen vuokralle antamisesta.

Esittelijä

yksikön johtaja

Antti Nousiainen

Lisätiedot

Miika Tetri, lakimies, puhelin: 310 26873

miika.tetri(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, liikenneliikelaitoksen johtokunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Hankinta

Esitysteksti
Oikaisuvaatimusohje, liikenneliikelaitoksen johtokunta

Talouspalvelut

Esitysteksti

Palveluasiantuntija

Esitysteksti

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 55250

Hämeentie 86

3101071

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 00550

Faksi

 

Alv.nro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

11/2021

1 (40)

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/10

 

15.06.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

Hakaniemen metron sähkönsyöttöaseman saneeraus, hankesuunnitelma

HEL 2021-006189 T 08 00 02

Esitysehdotus

Johtokunta esittää kaupunginhallitukselle Hakaniemen metron sähkönsyöttöaseman saneerauksen hankesuunnitelman 21.2.2021 hyväksymistä niin, että hankkeen arvonlisäveroton enimmäishinta yhteensä sisältäen suunnittelun, rakennustyöt sekä hankintojen aikaiset lisä- ja muutostyöt on 9,0 milj. euroa kustannustasossa tammikuu 2021.

Esittelijän perustelut

Hakaniemen metron sähkönsyöttöaseman ja asemamuuntamon saneerauksella ja modernisoinnilla parannetaan Helsingin metrojärjestelmän luotettavuutta ja häiriönsietokykyä sekä varmistetaan Hakaniemen metroaseman sähkönjakelun toiminta.

Hankkeen strategiasidonnaisuus

Helsingin kaupunkistrategiassa 2017-2021 (kaupunginvaltuusto 27.9.2017, 321 §) todetaan, että liikennejärjestelmän toimivuudesta huolehditaan liikenneinvestoinneilla ja että kestävien liikennemuotojen kulkumuoto-osuutta kasvatetaan. Päätösehdotus tukee näitä kaupunkistrategian tavoitteita kestävän kasvun turvaamisesta ja on näin strategian mukainen.

Hankkeen lähtökohdat ja tavoitteet

Hakaniemen metron sähkönsyöttöasema ja asemamuuntamo ovat metrojärjestelmän vanhimpia ja siten lähes 40 vuotta vanhoina tulossa käyttöikänsä päähän. Vanhoihin laitteistoihin on myös hyvin haastavaa saada varaosia.

Hakaniemen metron sähkönsyöttöasemaa lähimmät sähkönsyöttöasemat sijaitsevat Kampissa ja Kalasatamassa. Hakaniemen sähkönsyöttöaseman vaikeampi vikaantuminen voisi aiheuttaa metron liikennöinnille itäisen kantakaupungin osuudella huomattavia häiriöitä, jos ei keskeytyksiä. Myös Kampin sähkönsyöttöaseman laitteistot ovat ikääntyneitä, joten Hakaniemen metron sähkönsyöttöaseman modernisointi on tarkoituksenmukaista ja tarpeellista toteuttaa metroliikenteen toimintavarmuuden takaamiseksi ja vikasietoisuuden parantamiseksi. Modernisoinnin myötä myös sähkönsyöttöaseman kunnossapidettävyys paranee.

Asemamuuntamo vastaa metroaseman sähkönjakelusta ja sen toimintahäiriöt saattaisivat tarkoittaa metroaseman sulkemista vikaantumisen korjaamisen ajaksi.

Hakaniemen sähkönsyöttöaseman laitetilat sijaitsevat hankalien yhteyksien päässä ratatunnelin yläpuolella, kolmessa eri tasossa. Johtoreittien uusiminen ratatason ja laitetilojen välillä tulee olemaan haastavaa reittien kulkiessa kuilua pitkin alas ja edelleen ratatunnelin kalliokatossa sisältäen myös sivuttaissiirtymiä.

Samoissa tiloissa metron sähkönsyöttöaseman kanssa Hakaniemen metroasemalla sijaitsee myös raitiotien sähkönsyöttöasema, mutta sen laitteistot ovat uudempia ja niitä ei tarvitse tämän hankkeen yhteydessä uusia.

HKL on tällä hetkellä toteuttamassa uutta metron sähkönsyöttöasemaa Ruoholahden metroasemalle takaamaan liikennöinnin toimintavarmuutta Kampin ja Lauttasaaren metroasemien välisellä osuudella. Hakaniemen sähkösyöttöaseman peruskorjaushanke on riippuvainen rakenteilla olevan Ruoholahden metron sähkösyöttöaseman valmistumisesta. Ruoholahden sähkönsyöttöaseman on oltava käyttöönotettu ja prosessikäytössä ennen Hakaniemen sähkönsyöttöaseman kriittisten laitteistojen uusimisen aloittamista. Näin minimoidaan Hakaniemen syöttöaseman peruskorjauksesta aiheutuvia riskejä metron liikennöinnille.

Hankkeen toteuttaminen

Hanke on tarkoitus toteuttaa vuosien 2022-2024 aikana ja töiden kokonaiskestoksi on arvioitu 23 kuukautta.

Hankkeessa uusitaan metron sähkönsyöttöaseman ja asemamuuntamon laitteistot ja peruskorjataan näiden tilat ja asennusreitit rakenteiden, pintojen ja talotekniikan osalta.

Hanke toteutetaan vaiheittain, etenkin metron sähkönsyöttöaseman ratasähkökojeistojen ja laitteiden uusimisen osalta. Nykyiset laitteistot pidetään osittain käytössä töiden aikana ja uusimisen vaatimat laitteistojen käyttökatkot minimoidaan. Myös asemamuuntamon laitteistojen ja asennusten uusiminen tehdään vaiheittain aseman sähkönjakelun varmistamiseksi.

Hankkeen toteutussuunnittelussa valittavissa teknisissä ratkaisuissa niin rakennus- kuin talotekniikan osalta kiinnitetään huomioita ratkaisujen elinkaareen, energiatehokkuuteen ja vähäpäästöisyyteen tai kiertotalouteen. Rakennus- ja taloteknisissä töissä toteutetaan siirto- ja väistötoimia tarpeen mukaisesti.

Hankkeessa uusitaan molemmat metron sähkönsyöttöaseman ratasähkömuuntajat. Uusiksi muuntajiksi hankintaan vähähäviöisiä malleja, jotta häviöenergian määrä vähenee. Myös sähkönsyöttöaseman tasasähkökatkaisijakojeistot, DC-kaapelisyötöt, rataerotinkojeistot, sähkönsyöttöaseman 10 kV-kojeistot ja sähkönsyöttöaseman omakäyttömuuntaja uusitaan.

Metroaseman laituritasolla sijaitsevan asemamuuntamon 10 kV-kojeistot ja muuntajat uusitaan. Aseman läheisyyteen ratatunneliin tuodaan uusimisen ajaksi siirrettävä pakettimuuntamo, jolla varmistetaan aseman sähkönsyöttö tämän vaiheen aikana.

Uusittavien laitteistojen kaukovalvontaa lisätään samalla toimintavarmuuden parantamiseksi ja paloriskien pienentämiseksi. Uusien laitteistojen käyttöiäksi on arvioitu 30 vuotta.

Hankkeen toteuttaminen ei vaadi muutoksia asemakaavaan tai rakennuslupakäsittelyä.

Hanke toteutetaan siten, ettei metroliikenteelle aiheudu katkoja ja tavoitteena on välttää vähäisemmätkin liikenteen rajoitukset. Työmaajärjestelyt eivät vaikuta metroasemaa käyttävien matkustajien kulkureitteihin. Kriittisiä käyttöönotto- ja kytkentätöitä suoritetaan öisin, kun asema on suljettu.

Hankkeen kustannusten muodostuminen

Hakaniemen metron sähkönsyöttöaseman saneerauksen arvonlisäverottomat kustannukset ovat enintään 9,0 milj. euroa hankesuunnitelman mukaisesti.

Hankesuunnitelman kustannusselvityksen on laatinut rakennusosa-arviona rakennushankkeen kustannus- ja määrätietopalveluihin erikoistunut yritys. Laskelma perustuu sähkösuunnittelijan kustannusarvioihin, arkkitehdin ja rakennesuunnittelijan hankesuunnitelma-aineistoon sekä LVI- suunnittelijan kustannusarvioon.

Kustannusarvio on laadittu Helsingin hintatasoon 1/2021 Talonrakennuksen kustannustietokirjan mukaisella menettelyllä. Käytetty Haahtela-indeksi on 103,0 rakennuskustannusindeksin ollessa 103,8 (2015 = 100).

Hankkeen suunnitteluun on käytetty maaliskuuhun 2021 mennessä n. 0,16 milj. euroa.

HKL:n vuoden 2021 budjetissa hankkeelle on varattu n. 0,19 milj. euroa.

Vuodelle 2022 hankkeen kustannuksiksi on arvioitu 3,8 milj. euroa, vuodelle 2023 3,7 milj. euroa ja vuodelle 2024 1,2 milj. euroa. Vuodelle 2021 arvioitu osuus kustannuksista on huomioitu HKL:n vuoden 2021 tulosbudjetissa. Vuosille 2022-2024 sijoittuvat kustannukset otetaan huomioon HKL:n talousarvion laatimisessa kyseisille vuosille.

Hankkeen vaikutukset käyttötalouteen

Hanke rahoitetaan lainarahoituksella ja hanke aiheuttaa 25 vuoden poistoajalla tasapoistoina n. 0,36 milj. euron vuotuisen lisäyksen poistokustannuksiin.

Hankkeen on arvioitu tuovan HKL:lle tulojen lisääntymistä ja kustannussäästöjä mm. kunnossapitotoiminnassa n. 0,09 milj. euroa vuodessa.

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) perussopimuksen perusteella 50 % investoinnin poistoista (0,18 milj. euroa/vuosi) ja 50 % laskennallisista korkomenoista (25 vuoden aikana yhteensä 2,9 milj. euroa, laskentakorko 5 %) voidaan laskuttaa HSL:ltä. HKL palauttaa HSL:ltä laskuttamansa 50 % laskennallisen korkomenon ns. infran korkotulona kaupungille.

Loppuosa poistoista (n. 0,18 milj. euroa vuodessa) ja investoinnin rahoittamisesta aiheutuvat todelliset 3,9 milj. euron korkokulut laina-aikana (korkokanta 3 % ja laina-aika 25 vuotta) jäävät kaupungin liikenneliikelaitoksen infratukena maksettavaksi. Hakaniemen metron sähkönsyöttöaseman saneerauksen vaikutus HKL:lle maksettavaan kaupungin tukeen on keskimäärin 0,22 milj. euroa vuodessa.

Lisäksi osa HSL:ltä laskutettavasta 50 % poisto-osuudesta ja 50 % laskennallisesta korosta kiertyy vuosittain käytön mukaisesti kaupungin maksettavaksi HSL:n maksuosuuden kautta; noin 50 % poisto-osuudesta ja laskennallisesta korosta katetaan lipputuloilla ja loppuosa kohdistuu kuntaosuuteen. Hakaniemen metron sähkönsyöttöaseman saneerauksen HKL:n osuuden kokonaisvaikutus Helsingin kaupungin käyttötalouteen arvioidaan olevan keskimäärin 0,35 milj. euroa vuodessa (HSL:n maksuosuus ja HKL:n saama kaupungin tuki yhteensä).

Toimivalta

Hallintosäännön 11 luvun 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan liikelaitoksen johtokunta päättää kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa muun kuin tilahanketta koskevan suunnitelman ja piirustuksen hyväksymisestä.

Kaupunginhallituksen 21.5.2018, 364 §, hyväksymien katu-, liikenneväylä-, rata- ja puistohankkeiden hyväksymisrajojen mukaan HKL:n johtokunta päättää alle 5 milj. euron hankkeista.

Hankkeen arvonlisäverottoman kustannusarvion ollessa 9,0 milj. euroa, HKL:n johtokunta voi esittää hankesuunnitelman hyväksymistä kaupunginhallitukselle.

Esittelijä

yksikön johtaja

Antti Nousiainen

Lisätiedot

Eero Valkama, projektipäällikkö, puhelin: 310 21914

eero.valkama(a)hel.fi

Liitteet

1

Hankesuunnitelma

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Projektipäällikkö

 

Kiinteistöpäällikkö

Esitysteksti

Hankinta

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Talouspalvelut

Esitysteksti

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 55250

Hämeentie 86

3101071

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 00550

Faksi

 

Alv.nro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

11/2021

1 (40)

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/11

 

15.06.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

Länsimetron metrojärjestelmän, -radan ja -asemien hallinnoinnista ja ylläpidosta laaditun yhteistyösopimuksen päivittäminen ja laajentaminen

HEL 2021-006914 T 08 02 00

Päätösehdotus

Johtokunta merkitsee tiedoksi saamansa informaation.

Esittelijän perustelut

HKL ja Länsimetro Oy allekirjoittivat 3.2.2017 sopimuksen Länsimetron metrojärjestelmän, -radan ja –asemien hallinnoinnista ja ylläpidosta (jäljempänä ”yhteistyösopimus”).

Yhteistyösopimuksella Länsimetro Oy on luovuttanut koko Länsimetron HKL:n hallintaan, vastuulle ja hoitoon. HKL on ottanut hoitaakseen koko Länsimetron käsittäen metrojärjestelmän, -radan sekä -asemien hallinnoinnin, ylläpidon, huollon, valvonnan ja niihin liittyvän kehittämisen yhtenä kokonaisuutena.

Toimintakonseptin periaatteista on sovittu Helsingin ja Espoon kaupunkien välisessä Länsimetro Oy:n osakassopimuksessa 6.6.2007. Yhteistyösopimuksella sovitaan näiden periaatteiden tarkemmasta käytännön toteuttamisesta.

Yhteistyösopimusta on päivitetty 27.9.2019 ja sopimuksen on ollut määrä olla voimassa siihen asti, kun Länsimetron Matinkylä-Kivenlahti osuus otetaan käyttöön.

Päivitettävä yhteistyösopimus korvaa 27.11.2019 allekirjoitetun ja 1.1.2020 voimaan tulleen yhteistyösopimuksen liitteineen. Päivitetyn yhteistyösopimuksen on tarkoitus allekirjoittaa syksyllä 2021 ja sen on määrä tulla voimaan toukokuussa 2022.

Yhteistyösopimuksen päivityksessä sopimukseen otetaan mukaan Matinkylä-Kivenlahti –osuuden käyttöönottovaiheen tehtävät. Siirtymävaiheen tehtävät sisältävät tarpeelliset kunnossapito- ja huoltotehtävät sekä tarpeelliset valvomo-, isännöinti ja muut hallinnolliset tehtävät.

Asian tarkempi esittely kokouksessa.

Esittelijä

yksikön johtaja

Antti Nousiainen

Lisätiedot

Eeva Heckwolf, asiakkuuspäällikkö, puhelin: 310 34815

eeva.heckwolf(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 55250

Hämeentie 86

3101071

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 00550

Faksi

 

Alv.nro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

11/2021

1 (40)

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/12

 

15.06.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

Sörnäisten metroaseman lippuhallitason perusparannus,    rakennusurakan hankinta

HEL 2021-006918 T 02 08 03 00

Päätösehdotus

Liikenneliikelaitoksen johtokunta valitsee Sörnäisten metroaseman lippuhallitason peruskorjauksen urakoiden vastaavat toimittajat ja oikeuttaa liikenneliikelaitoksen (HKL) tekemään hankintasopimukset valittujen toimittajien kanssa seuraavasti:

        Rakennusurakka: VM Suomalainen Oy;

        Putkiurakka: Consti Talotekniikka Oy;

        Ilmanvaihtourakka: LVI-Trio Oy ja

        Sprinkleri- sekä sähköurakka ISS Palvelut Oy.

Johtokunta oikeuttaa HKL:n tekemään hankintaan liittyviä tilauksia yhteensä enintään 7.604.250,00 eurolla (alv 0 %).

Esittelijän perustelut

HKL järjesti tarjouskilpailun (11H21) Sörnäisten metroaseman lippuhallitason peruskorjauksen rakennus-, sähkö-, putki-, ilmanvaihto- ja
sprinkleriurakoista.

Hankintamenettelynä käytettiin EU-kynnysarvon ylittävää avointa menettelyä, sillä hankinnan ennakoitu kokonaisarvo ylitti erityisalojen hankintalain (1398/2016) mukaisen rakennusurakoiden EU-kynnysarvon. Tarjouskilpailusta ilmoitettiin julkisesti 16.3.2021 Internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi ja Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosassa 19.3.2021 ilmoitusnumerolla 2021/S 055-139516.

Menettelyssä kenellä tahansa oli mahdollisuus jättää tarjous sähköpostitse erikseen pyydettävien tarjouspyyntöasiakirjojen avulla. Tarjouksen saattoi jättää joko yhteen tai useampaan urakkaan. Rakennustöiden urakoitsija huolehtii pääurakoitsijavelvoitteiden ja rakennusteknillisten töiden suorittamisesta. Muut urakat toteutetaan pääurakkaan alistettuina sivu-urakoina.

Tarjousten jättämisen määräaika oli 19.4.2021 klo 16.00.

Tarjouskilpailun ratkaisuperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus niin, että hinnan painoarvo oli 100 %. Laatu huomioitiin tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksissa. HKL:n hankinnoissa edellyttämät ympäristö-kriteerit ja vastuullisuusperiaatteet huomioitiin tarjouspyynnön pakollisissa vaatimuksissa. Työmaatoiminnoissa tulee noudattaa mm. Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräyksiä.

Hankesuunnitelma

Kaupunginvaltuusto hyväksyi Sörnäisten metroaseman peruskorjauksen hankesuunnitelman 19.5.2021, 128 §, niin, että hankesuunnitelman mukainen hankkeen arvonlisäveroton enimmäishinta on 10.130.000,00 euroa (kustannustasossa joulukuu 2020).

Hankinta-asian ratkaiseminen

Hankintamenettelyn ratkaisua koskevat perustelut esityslistan liitteenä.

Hallinto- ja hankintapalvelut huolehtii hankintapäätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.

Esittelijä

yksikön johtaja

Antti Nousiainen

Lisätiedot

Ari Rantamaa, projektipäällikkö, puhelin: 310 27787

ari.rantamaa(a)hel.fi

Sami Kellokoski, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 23601

sami.kellokoski(a)hel.fi

Liitteet

1

Perustelumuistio Sörnäisten metroaseman lippuhallin peruskorjaus

2

Vertailutaulukko

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Hankinta

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2

Kirjanpito

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2

Sopimussihteeri

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2

Yksikön johtaja

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2

Projektipäällikkö

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2

Tarjoajat

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta
Liite 1
Liite 2

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 55250

Hämeentie 86

3101071

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 00550

Faksi

 

Alv.nro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

11/2021

1 (40)

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/13

 

15.06.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13

KLW Wheelco SA:n hankintaoikaisuvaatimus M100- ja M200-metrojunien pyörien hankinnasta

HEL 2021-004816 T 02 08 01 00

Päätösehdotus

Johtokunta hylkää esityksessä mainituilla perusteilla KLW Wheelco SA:n hankintaoikaisuvaatimuksen koskien toimitusjohtajan päätöstä 19.4.2021 (45 §) M100- ja M200-metrojunien pyörien hankinnasta.

Esittelijän perustelut

Oikaistavaksi vaadittu päätös

Liikenneliikelaitoksen (jäljempänä HKL tai hankintayksikkö) toimitusjohtaja sulki 19.4.2021 (45 §) KLW Wheelco SA:n (jäljempänä KLW) tarjouksen pois tarjouskilpailusta tarjouspyynnön vastaisena sekä päätti tehdä hankintasopimuksen M100- ja M200- metrojunien pyörien hankinnasta kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antaneen Skinest Finland Oy:n kanssa hankinta-asiakirjoista tarkemmin ilmenevin ehdoin. Hankinta perustui HKL:n tarjouskilpailuun 79H20.

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekemisen edellytykset

Vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista annetun lain (1398/2016, erityisalojen hankintalaki) 123 §:n mukaan lain soveltamisalaan kuuluviin hankintoihin sovelletaan vastaavasti, mitä hankintaoikaisusta julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 132–135 §:ssä säädetään.

Hankintalain 133 §:n mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.

Erityisalojen hankintalain 114 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.

Erityisalojen hankintalain 118 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön tekemä päätös perusteluineen sekä valitusosoitus ja oikaisuohje on annettava tiedoksi kirjallisesti niille, joita asia koskee.

KLW on tehnyt hankintaoikaisuvaatimuksen koskien toimitusjohtajan 19.4.2021 päätöstä M100- ja M200-metrojunien pyörien hankinnasta. Hankintapäätös on annettu KLW:lle tiedoksi sähköisesti 4.5.2021. Siten valitusaika on päättynyt 18.5.2021.

KLW:n hankintaoikaisuvaatimus on saapunut HKL:lle 14.5.2021, joten hankintaoikaisuvaatimus on tehty hankintalain mukaisessa määräajassa. Valituksenalainen päätös (liite 1) ja hankintaoikaisuvaatimus (liite 2) ovat esityslistan liitteinä.

KLW:n hankintaoikaisuvaatimus

KLW pyytää hankintaoikaisuvaatimuksessaan, että hankintayksikkö muuttaa tehtyä hankintapäätöstä ja ottaa KLW:n mukaan tarjouskilpailuun.

KLW on esittänyt hankintaoikaisuvaatimuksessaan lisäselvitystä konsernista, johon KLW kuuluu. Selvitys sisältää tietoa konsernin rakenteesta ja yhtiöiden omistussuhteista. Lisäksi hankintaoikaisuvaatimukseen on liitetty konsernin emoyhtiön tilinpäätös vuodelta 2020.

Hankintaoikaisuvaatimuksen arviointi

Sovellettavat oikeusohjeet

Erityisalojen hankintalain 90 §:n 2 momentin mukaan ehdokkaan tai tarjoajan taikka niiden ryhmittymän on osoitettava hankintayksikölle taloudellista ja rahoituksellista tilannetta, teknistä suorituskykyä ja ammatillista pätevyyttä koskevien sekä muiden vaatimusten täyttyminen. Näyttönä voidaan käyttää yritysten välisiä sopimuksia tai muita sitoumuksia, joilla osoitetaan, että vaaditut edellytykset täyttävät voimavarat ovat ehdokkaiden tai tarjoajien taikka ryhmittymän käytettävissä.

Erityisalojen hankintalain 83 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on valittava ehdokkaat ja tarjoajat etukäteen ilmoitettujen puolueettomien perusteiden mukaisesti. Hankintayksikön on suljettava pois sellaiset tarjoajat tai ehdokkaat, jotka eivät täytä näitä ehtoja.

Erityisalojen hankintalain 78 §:n 2 momentin mukaan hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään puutteellisia tai virheellisiä tietoja tai asiakirjoja hankintayksikön asettamassa määräajassa, jos tarjouksessa tai osallistumishakemuksessa olevat tiedot tai asiakirjat ovat puutteellisia tai virheellisiä taikka jos jotkut asiakirjat tai tiedot puuttuvat. Edellytyksenä on, että menettelyssä noudatetaan erityisalojen hankintalain 3 §:ssä säädettyjä periaatteita.

Erityisalojen hankintalain 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Arviointi ja johtopäätökset

Hankintayksikkö toteaa, että tarjoajan soveltuvuuden tarkistamisen tarkoituksena oli selvittää tarjoajan edellytykset suoriutua hankinnan tuottamisesta tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukaisesti. Soveltuvuusvaatimusten tarkistamisen yhteydessä hankintayksikkö havaitsi, että KLW:n tarjous sisältää ristiriitaista tietoa eikä täytä tarjouspyynnössä tarjoajille asetettuja soveltuvuusvaatimuksia taloudellisten edellytysten sekä laatu- ja ympäristöjärjestelmien osalta. Ristiriidat koskivat muiden yksiköiden voimavarojen käyttöä. Ennen tarjouskilpailusta poissulkemista hankintayksikkö lähetti KLW:lle täsmennyspyynnön, jossa pyydettiin täsmentämään ja näyttämään toteen, miten muiden yksiköiden voimavarat, joihin KLW:n tarjouksessa oli vedottu, ovat tarjoajan käytettävissä. Täsmennyspyynnössä todettiin, että näyttönä voidaan käyttää esimerkiksi yritysten välisiä sopimuksia tai muita sitoumuksia, joilla osoitetaan, että vaaditut edellytykset täyttävät voimavarat ovat tarjoajan käytettävissä.

Hankintayksikkö toteaa, ettei se ole saanut tarjoajien soveltuvuusvaatimusten tarkistuksen yhteydessä täsmennyspyynnöllä KLW:ltä tarvittavaa näyttöä siitä, että emoyhtiön ja konsernin toisen tytäryhtiön voimavarat ovat tarjoajan käytettävissä. KLW:n hankintayksikölle toimittamassa täsmennyksessä kuvattiin konsernin rakennetta ja omistussuhteita. Täsmennyksestä ei käynyt ilmi, että vaaditut edellytykset täyttävät voimavarat olisivat tarjoajan käytettävissä.

Hankintayksikkö toteaa, että KLW suljettiin pois tarjouskilpailusta, koska se ei edellä mainitusta johtuen täyttänyt tarjouspyynnöllä tarjoajalle asetettuja vähimmäisvaatimuksia. Hankintaoikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia perusteita, joiden perusteella hankintapäätöstä tulisi muuttaa. Erityisalojen hankintalain 3 §:n mukainen tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun periaate edellyttää, että tarjouksia arvioidaan lähtökohtaisesti sellaisina kuin ne on toimitettu hankintayksikölle tarjousten jättämiselle asetetussa määräajassa. Annettua tarjousta ei voi parantaa jälkikäteen. Näin ollen hankintayksikkö ei voi ottaa arvioinnissa huomioon KLW:n hankintaoikaisuvaatimuksessa esittämiä lisäselvityksiä. Hankintayksikkö toteaa, että se on menetellyt asiassa julkisia hankintoja koskevien oikeusohjeiden sekä tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti.

Edellä mainituin perustein johtokunta päättää hylätä KLW:n tekemän hankintaoikaisuvaatimuksen.

Esittelijä

yksikön johtaja

Petri Lumijärvi

Lisätiedot

Jukka Hämäläinen, hallintopäällikkö, puhelin: 310 20911

jukka.hamalainen(a)hel.fi

Liitteet

1

Hankintapäätös

2

Salassa pidettävä (JulkL (621/1999) 24.1 § 20 k)

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, hankintaoikaisupäätös

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Hankinta

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2

Kirjanpito

Esitysteksti
Liite 1

Sopimussihteeri

Esitysteksti
Liite 1

Yksikön johtaja

Esitysteksti
Liite 1

Tiimipäällikkö

Esitysteksti
Liite 1

Hankintainsinööri

Esitysteksti
Liite 1

Tarjoajat

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, hankintaoikaisupäätös
Liite 1

Päätöshistoria

Kaupunkiympäristön toimiala Liikenneliikelaitos Toimitusjohtaja 19.04.2021 § 45

HEL 2021-004816 T 02 08 01 00

Päätös

Toimitusjohtaja päätti sulkea tarjoajan KLW Wheelco SA:n tarjouksen pois tarjouskilpailusta tarjouspyynnön vastaisena.

Toimitusjohtaja päätti tehdä hankintasopimuksen M100- ja M200-metrojunien pyörien hankinnasta tarjousten vertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antaneen Skinest Finland Oy:n kanssa yhteensä 427.950,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos (HKL) järjesti tarjouskilpailuun (79H20, 5.2.2021) M100- ja M200-metrojunien pyörien hankinnasta vuosille 2021-2024. Hankinta perustuu pyörien elinkaareen sekä pyörävaihtoon liittyvään telikunnostuksen aikatauluun.

Hankintamenettelynä käytettiin EU-menettelyn mukaista avointa menettelyä, koska hankinta ylitti erityisalojen hankintalain (1398/2016) mukaisen EU-kynnysarvon. Tarjouskilpailun avoimesta menettelystä ilmoitettiin julkisesti 5.2.2021 Internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi ja Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosassa 2021/S 025-062401. Menettelyssä kenellä tahansa oli mahdollisuus osallistua tarjouskilpailuun kaikille saataville olevien tarjouspyyntöasiakirjojen avulla. Tarjouksien jättämisen määräaika oli 11.3.2021 klo 12:00.

Määräaikaan mennessä tarjouksen jätti viisi tarjoajaa:

        BONATRANS GROUP a.s.

        CAF Miira, Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A.

        KLW Wheelco SA

        Lucchini Sweden AB

        Skinest Finland  Oy

Tarjousten käsittely toteutettiin kolmessa vaiheessa:
1. Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen
2. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
3. Tarjousten vertailu

Tarjoajan soveltavuuden tarkistamisen tarkoituksena oli selvittää tarjoajan edellytykset suoriutua hankinnan tuottamisesta tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukaisesti.

Erityisalojen hankintalain 83 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on valittava ehdokkaat ja tarjoajat etukäteen ilmoitettujen puolueettomien perusteiden mukaisesti. Hankintayksikön on suljettava pois sellaiset tarjoajat tai ehdokkaat, jotka eivät täytä näitä ehtoja.

Soveltuvuusvaatimuksien tarkistuksessa havaittiin, ettei tarjoaja KLW Wheelco SA täyttänyt tarjoajalle asetettuja soveltuvuusvaatimuksia ja HKL sulki tarjoajan tarjouskilpailusta. Hankintayksikkö lähettää erikseen tarkemman perustelumuistion poissuljetulle tarjoajalle.

Muut tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut pakolliset vaatimukset.

Hankintayksikkö tarkisti, että saapuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnössä määritellyn mukaiset vähimmäisvaatimukset.

Soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimusten tarkastamisen jälkeen tarjousten vertailu suoritettiin seuraavien tarjoajien kesken:

        BONATRANS GROUP a.s.

        CAF Miira, Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A.

        Lucchini Sweden AB

        Skinest Finland Oy

Tarjouskilpailun ratkaisuperusteena oli halvin hinta. Halvimman hinnan perusteluna oli laadun huomioiminen soveltuvuusvaatimuksissa.

Tarjousten vertailuhinnat on esitetty alla:

Tarjoaja

Vertailuhinta

Skinest Finland  Oy

427.950,00 €

BONATRANS GROUP a.s.

491.600,00 €

CAF Miira, Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A.

504.540,00 €

Lucchini Sweden AB

534.000,00 €

 

Tarjouspyynnön mukaisesti sopimus tehdään edullisimman tarjouksen antaneen Skinest Finland Oy:n kanssa.

Lisätiedot

Jaakko Laurila, hankintainsinööri, puhelin: 09 310 22691

jaakko.laurila(a)hel.fi

Ulla Yli-Kullas, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 32902

ulla.yli-kullas(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 55250

Hämeentie 86

3101071

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 00550

Faksi

 

Alv.nro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

11/2021

1 (40)

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/14

 

15.06.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14

Ilmoitusasiat ja johtokunnan esille ottamat asiat

Päätösehdotus

Johtokunta merkitsee asiat tiedoksi.

Esittelijän perustelut

Kaupunginvaltuusto (Kvsto)

Kvsto 19.5.2021 § 128 asia/5

Sörnäisten metroaseman perusparannuksen hankesuunnitelma
HEL 2020-013980 T 10 06 00

Kvsto 19.5.2021 § 157 asia/34

Valtuutettu Mai Kivelän aloite ilmastohaitallisesta mainonnasta vapaasta kaupunkitilasta
HEL 2021-001525 T 00 00 03

Linkki pöytäkirjaan

Kaupunginhallitus (Khs)

Khs 10.5.2021 § 352 asia/6

V 19.5.2021, Sörnäisten metroaseman perusparannuksen hankesuunnitelma
HEL 2020-013980 T 10 06 00

Khs 10.5.2021 § 355 asia/9

V 19.5.2021, Valtuutettu Mai Kivelän aloite ilmastohaitallisesta mainonnasta vapaasta kaupunkitilasta
HEL 2021-001525 T 00 00 03

Khs 10.5.2021 § 355 asia/13

Kaupunkistrategian 2017–2021 toteutumisen arviointi
HEL 2021-004974 T 00 01 01

Linkki pöytäkirjaan

Khs 17.5.2021 § 380 asia/5

Lausunto tarkastuslautakunnalle vuoden 2020 arviointikertomuksesta
HEL 2020-006250 T 00 03 00

Khs 17.5.2021 § 388 asia/13

Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen

Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota käsiteltäväkseen asioita, joissa seuraavat viranomaiset ovat tehneet päätöksen viikolla 19
===
liikenneliikelaitos 12.5.2021
===

Linkki pöytäkirjaan

Khs 31.5.2021 § 405 asia/3

V 16.6.2021 Helsingin maanalainen yleiskaava 2021 (nro 12704)
HEL 2017-001746 T 10 03 02 00

Khs 31.5.2021 § 410 asia/8

V 16.6.2021, Helsingin kaupungin ympäristöraportti 2020
HEL 2021-003311 T 11 00 01

Khs 31.5.2021 § 413 asia/11

Helsingin seudun yhteistyösopimus
HEL 2021-005773 T 00 01 06

Khs 31.5.2021 § 418 asia/16

Pasilan raitioteiden raiteistomuutosten hankesuunnitelma
HEL 2021-004787 T 08 00 02

Khs 31.5.2021 § 421 asia/19

Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen

Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota käsiteltäväkseen asioita, joissa seuraavat viranomaiset ovat tehneet päätöksen viikolla 21
===
liikenneliikelaitos 27.5.2021
===

Linkki pöytäkirjaan

Konsernijaosto (Koja)

Koja 10.5.2021 § 63 asia/3

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) ajankohtaiskatsaus
HEL 2021-004408 T 00 01 05

Linkki pöytäkirjaan

Koja 24.5.2021

Ei HKL:ää koskevia päätöksiä.

Linkki pöytäkirjaan

Elinkeinojaosto (Elja)

Elja 17.5.2021

Ei HKL:ää koskevia asioita.

Linkki pöytäkirjaan

Esittelijä

yksikön johtaja

Petri Lumijärvi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 55250

Hämeentie 86

3101071

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 00550

Faksi

 

Alv.nro

 

 

 

 

 

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

11/2021

1 (40)

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/15

 

15.06.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15

Liikenneliikelaitoksella tehtyjen päätösten seuraaminen

Päätösehdotus

Johtokunta merkitsee tiedoksi johtokunnan puheenjohtajan ilmoitukset viikoilta 19-21/2021, ettei ota/esittele otettavaksi johtokunnan käsiteltäväksi seuraavia toimitusjohtajan ja yksiköiden johtajien tekemiä päätöksiä:

2021

§

Toimitusjohtaja

58 - 63

Henkilöstö ja liiketoiminnan tuki, yksikön johtaja

 

Talous ja toiminnanohjaus, yksikön johtaja

 

Suuret kaupunkiraidehankkeet, yksikön johtaja

6 - 7

Omaisuudenhallinta, yksikön johtaja

 

Kunnossapito, yksikön johtaja

14 

Liikennöinti, yksikön johtaja

 

 

Linkki päätöksiin

Esittelijä

yksikön johtaja

Petri Lumijärvi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 55250

Hämeentie 86

3101071

 

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 00550

Faksi

 

Alv.nro