Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 2/2013 | 1 (1) |
Liikuntalautakunta |
|
| |
|
| LJ/3 | |
| 12.02.2013 |
| |
|
|
|
§ 26
Ilmoitusasiat
Päätös
Lautakunta päätti merkitä kaupunginvaltuuston päätökset ja niihin liittyvät päätösten täytäntöönpanopäätökset sekä kaupunginvaltuuston kokouksen 28.11.2012, numero 20-2012 asioiden 3, 6, 7 ja 8 kohdalla tehdyt päätökset ja kokouksen 12.12.2012, numero 21-2012 asioiden 6, 7 ja 11 kohdalla tehdyt päätökset sekä kaupunginhallituksen täytäntöönpanopäätöksen 3.12.2012, 1357 § asian 3 kohdalla kaikille kaupungin lauta- ja johtokunnille antamansa kehotukset sekä kaupunginhallituksen ja kaupunginjohtajan päätökset tiedoksi.
Esittelijä
liikuntajohtaja
Anssi Rauramo
Päätösehdotus
Lautakunta päättänee merkitä kaupunginvaltuuston päätökset ja niihin liittyvät päätösten täytäntöönpanopäätökset sekä kaupunginvaltuuston kokouksen 28.11.2012, numero 20-2012 asioiden 3, 6, 7 ja 8 kohdalla tehdyt päätökset ja kokouksen 12.12.2012, numero 21-2012 asioiden 6, 7 ja 11 kohdalla tehdyt päätökset sekä kaupunginhallituksen täytäntöönpanopäätöksen 3.12.2012, 1357 § asian 3 kohdalla kaikille kaupungin lauta- ja johtokunnille antamansa kehotukset sekä kaupunginhallituksen ja kaupunginjohtajan päätökset tiedoksi.
Esittelijä
Liikuntalautakunnalle on lähetetty kaupunginvaltuuston päätöksiä ja niihin liittyviä täytäntöönpanopäätöksiä sekä kaupunginhallituksen ja kaupunginjohtajan päätöksiä tiedoksi seuraavasti:
3.1 KVSTO 28.11.2012/20-2012, 382 §, asia 3
Kaupunginhallitus 3.12.2012, 1357 §: päätösten täytäntöönpano.
TALOUSARVIOEHDOTUS VUODELLE 2013 JA TALOUSSUUNNI-TELMAEHDOTUS VUOSILLE 2013–2015.
HEL 2012-005014 T 02 02 00
Kaupunginvaltuusto päätti kaupunginhallituksen ehdotuksen mukaisesti hyväksyä ehdotuksen talousarvioksi vuodeksi 2013 ja taloussuunnitelmaehdotuksen ohjeellisena vuosille 2013 - 2015.
Samalla kaupunginvaltuusto hyväksyi seuraavat viisi toivomuspontta:
1 | Kaupunginvaltuusto edellyttää hyväksyessään budjettiesityksen, että terveysasemien sosiaalityön ja sosiaaliohjauksen tarve selvitetään tavoitteena vahvistaa terveysasemien moniammatillista osaamista. (Sirpa Puhakka) |
|
|
2 | Kaupunginvaltuusto edellyttää, että selvitetään mahdollisuus aloittaa neuvottelut muiden HSL-kuntien kanssa ilmaislippujen saamiseksi sotaveteraani-ikäluokille HSL-alueella. (Antti Valpas) |
|
|
3 | Kaupunginvaltuusto edellyttää, että kaupunki selvittää, voidaanko tekstiviestimuistutus ottaa käyttöön muistuttamaan myös terveyskeskuksen lääkäriajoista. (Laura Kolbe) |
|
|
4 | Kaupunginvaltuusto edellyttää, että rakennusten mm. päiväkoti- ja koulurakennusten hoitoon ja ylläpitoon kiinnitetään erityistä huomiota säännöllisin tarkastuksin ja tarjoamalla kiinteistönhoitajille riittävästi koulutusta. (Kauko Koskinen) |
|
|
5 | Valtuusto edellyttää, että selvitetään mahdollisuus soveltaa varhaiskasvatus-, sosiaali- ja terveyspalveluissa SGEI - määrittelyä (services of general economic interest) hankittaessa palveluja tilanteissa, joissa ei synny todellista kilpailua. (Sari Näre). |
Kaupunginhallitus päätti
1
ilmoittaa kaupunginjohtajalle kaupunginvaltuuston hyväksymästä päätösehdotuksesta 1.
2
ilmoittaa HKL-liikelaitoksen johtokunnalle kaupunginvaltuuston hyväksymästä päätösehdotuksesta 2.
3
ilmoittaa Helsingin Energia –liikelaitoksen johtokunnalle kaupunginvaltuuston hyväksymästä päätösehdotuksesta 3.
4
ilmoittaa sosiaali- ja terveyslautakunnalle kaupunginvaltuuston hyväk-symästä päätösehdotuksesta 5.
5
kehottaa kaikkia kaupungin lauta- ja johtokuntia sekä virastoja ja liike-laitoksia kiinnittämään huomiota kaupunginvaltuuston hyväksymiin pää-tösehdotuksiin 4 sekä 6–10.
6
kehottaa sosiaali- ja terveyslautakuntaa selvittämään 1.9.2013 mennessä parempien ja monipuolisten palveluiden turvaamiseksi tarkoituksenmukainen terveysasemaverkosto. Selvityksen pohjalta päätetään vuoden 2013 aikana terveysasemien tuleva määrä ja kehitetään nykyistä kevyemmän sekä joustavamman käytännön mukaisia ns. terveys-kioskeja.
7
kehottaa sosiaali- ja terveyslautakuntaa tekemään selvitys 1.7.2013 voimaan tulevan vanhuspalvelulain vaikutuksista kaupungin vanhustenhoiva- ja hoitopalveluihin 30.6.2013 mennessä. Selvityksen pohjalta tehdään tarvittavat päätökset, joilla kyetään vastaamaan vanhuspalvelulain vaatimuksiin.
8
kehottaa talous- ja suunnittelukeskusta yhteistyössä ryj:n ja kaj:n rooteleiden kanssa jatkamaan tilahallinnon, rakennuttamisen ja rakentamisen toimintojen kehittämistä toisistaan erillisiksi kokonaisuuksiksi tavoitteena selkeät työnjaot ja läpinäkyvä toimintamalli.
9
kehottaa henkilöstökeskusta kokoamaan yhteistyössä virastojen kanssa virastokohtainen suunnitelma eläköitymiseen varautumiseksi 30.6.2013 mennessä. Kaupunginhallitukselle tuodaan käsittelyyn virastokohtainen koonti suunnitelmista ja kaupungin linjauksista eläköitymiseen ja ikäjohtamiseen varautumiseksi syksyn 2013 aikana.
10
kehottaa talous- ja suunnittelukeskusta valmistelemaan osana kaupungin strategiaohjelman valmistelua ja käsittelyä kaupungin kokonaisvaltainen tuottavuusohjelma vuosille 2013–2016 30.6.2013 mennessä, missä osoitetaan konkreettiset ehdotukset tuottavuuden ja taloudellisuuden merkittäväksi parantamiseksi konkreettisine mittareineen. Tarkastelu on tehtävä niin että esimerkiksi nykyinen rootelijako ei ole rajoittavana tekijänä.
11
kehottaa talous- ja suunnittelukeskusta yhdessä henkilöstökeskuksen kanssa valmistelemaan esityksen talousarviokohdalle 1 04 02 Käyttö-varat, Khn käytettäväksi varatusta 2,0 milj. euron määrärahan käytöstä koskien maahanmuuttajien työmarkkina-aseman parantamiseen liittyviä hankkeita ja edelleen valmistelemaan esityksen talousarviokohdalle 1 04 02 varatusta määrärahan käytöstä koskien hanketta, jossa vähennetään puistojen, aukioiden ja kadunvarsien roskaisuutta palkkaamalla kesäisin nuoria.
12
kehottaa pyöräilyprojektin johtoryhmää valmistelemaan kaupunginhallituksen päätettäväksi pyöräilyn edistämiseen varatun määrärahan käyttösuunnitelman.
13
kehottaa talous- ja suunnittelukeskusta yhdessä taidemuseon kanssa tekemään selvityksen Checkpoint Helsinki kuvataidehankkeen mahdollisesta käynnistymisestä.
14
kehottaa talous- ja suunnittelukeskusta yhdessä henkilöstökeskuksen kanssa valmistelemaan käyttösuunnitelman Khn käyttövaroihin varatusta työelämän ulkopuolella olevien maahanmuuttajanaisten suomenkielisen opetuksen lisäämiseen tarkoitetun määrärahan käytöstä.
15
kehottaa talous- ja suunnittelukeskusta yhteistyössä sosiaali-, terveys- ja varhaiskasvatustoimen sekä sivistys- ja henkilöstötoimen kanssa valmistelemaan lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseen tarkoitetun määrärahan käyttösuunnitelman ottaen huomioon aiemman suunnitelman arvioinnista tehdyt johtopäätökset.
16
kehottaa talous- ja suunnittelukeskusta valmistelemaan palveluseteli-kokeilun arvioinnin 7/2013 mennessä, jonka lisäksi palvelusetelitoiminnan mahdollisella sähköistämisellä saadaan toimintamalli kustannustehokkaaksi.
17
kehottaa sosiaali- ja terveysvirastoa selvittämään 30.6.2013 mennessä moniammatillisen akuutin vaiheen kipuryhmän perustaminen osaksi kaupungin terveyskeskustoimintaa. Selvityksen valmistuttua asiasta tehdään erillinen päätös.
18
kehottaa opetusvirastoa tekemään selvitys koulunkäyntiavustajien työ-suhteiden jatkuvuudesta ja yhteensopivuudesta kaupungin henkilöstöpolitiikan kanssa 30.4.2013 mennessä ja selvitys tuodaan lautakuntaan toimenpiteitä varten.
19
Kehottaa talous- ja suunnittelukeskusta toteuttamaan talousarviossa edellytetyn palvelutuotannon kustannustehokkuuden vertailun liikunta-viraston ja kaupunkikonsernin muiden liikuntapalveluja tuottavien yhteisöjen kesken.
Toivomusponsi 2 (äänestyksen pohjana olleessa yhdistelmässä 3) rakennus- ja ympäristötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Toivomusponnet 1 (1), 3 (4) ja 5 (12) sosiaali- ja terveystointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Toivomusponsi 4 (10) kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Lisäksi kaupunginhallitus päätti, että talousarvion kohdasta 1 04 01 kaupunginhallitus, hallintokeskuksen käytettäväksi määrärahasta maksetaan talousarvioon kyseiseen kohtaan varattujen määrärahojen mukaisesti kulukorvauksia tehtävistä aiheutuvia kustannuksia varten ilman tilivelvollisuutta kaupunginjohtajalle kaupunginhallituksen puheenjohtajan kulukorvausta vastaava summa ja kullekin apulaiskaupunginjohtajalle kaupunginhallituksen varapuheenjohtajan kulukorvausta vastaava summa. Kulukorvauksista, joiden osalta ei ole esitetty tositetta, suoritetaan ennakonpidätys.
3.2 KVSTO 28.11.2012/20-2012, 385 §, asia 6
Kaupunginhallitus 3.12.2012, 1357 §: päätösten täytäntöönpano.
HELSINGIN OLYMPIASTADIONIN PERUSPARANNUSHANKKEEN RAHOITTAMISTA KOSKEVA YHTEISTYÖSOPIMUS JA SIIHEN LIITTYVÄN LAINAN MYÖNTÄMINEN.
HEL 2012-015154 T 02 05 02
Kaupunginvaltuusto päätti kaupunginhallituksen ehdotuksen mukaisesti hyväksyä Suomen valtion kanssa solmittavan sopimuksen kaupungin ja valtion välisestä yhteistyöstä Helsingin Olympiastadionin perusparannushankkeen rahoittamisessa.
Samalla kaupunginvaltuusto päätti myöntää Stadion-säätiölle urheiluja ulkoilulaitosrahaston varoista 5,9 miljoonan euron suuruisen lainan Helsingin Olympiastadionin perusparannushankkeen rahoittamiseen ilman vakuutta seuraavin ehdoin:
Laina-aika: Laina on maksettava takaisin 20 vuoden kuluessa kuitenkin siten, että kuusi ensimmäistä vuotta ovat lyhennyksistä vapaita.
Lainan korko: Lainasta maksettava korko on peruskoron suuruinen.
Lainan erityisehto: Lainanhoitokustannukset otetaan huomioon Stadion-säätiön vuosittaista avustusta mitoitettaessa.
Lisäksi sovelletaan kaupunginhallituksen 10.12.2001 tekemän päätöksen mukaisia yleisiä lainaehtoja.
Kaupunginvaltuusto päätti todeta, että päätösten täytäntöönpanon edellytyksenä on, että Suomen valtio asianomaisissa toimielimissään hyväksyy yhteistyösopimuksen osaltaan.
Kaupunginhallitus päätti
- kehottaa hallintokeskuksen oikeuspalveluita allekirjoittamaan edellä mainitun yhteistyösopimuksen sekä oikeuttaa oikeuspalvelut tekemään sopimukseen tarvittaessa vähäisiä muutoksia sekä
- kehottaa hallintokeskuksen oikeuspalveluita laatimaan laina-asiakirjat.
Päätösten täytäntöönpanon edellytyksenä on, että Suomen valtio asianomaisissa toimielimissään hyväksyy yhteistyösopimuksen osaltaan.
3.3 KVSTO 28.11.2012/20-2012, 386 §, asia 7
Kaupunginhallitus 3.12.2012, 1357 §: päätösten täytäntöönpano.
LAINAN MYÖNTÄMINEN STADIONSÄÄTIÖLLE VUOSINA 2009-2012 TOTEUTETUN PERUSPARANNUSHANKKEEN LOPPUUNSAATTAMISEEN.
HEL 2012-000290 T 02 05 03 00
Kaupunginvaltuusto päätti kaupunginhallituksen ehdotuksen mukaisesti myöntää urheilu- ja ulkoilulaitosrahaston varoista Stadion-säätiölle 1 500 000 euron suuruisen lainan Olympiastadionin perusparantamiseen ilman vakuutta seuraavin ehdoin:
Laina-aika: Laina on maksettava takaisin 20 vuoden kuluessa.
Lainan korko: Lainasta maksettava korko on peruskoron suuruinen.
Lainan erityisehto: Lainanhoitokustannukset otetaan huomioon Stadion-säätiön vuosittaista avustusta mitoitettaessa.
Lisäksi sovelletaan kaupunginhallituksen 10.12.2001 tekemän päätöksen mukaisia yleisiä lainaehtoja.
3.4 KVSTO 28.11.2012/20-2012, 387 §, asia 8
Kaupunginhallitus 3.12.2012, 1357 §: päätösten täytäntöönpano.
LAINAN MYÖNTÄMINEN HELSINGIN GOLFKLUBI RY:LLE.
HEL 2012-001142 T 02 05 03 00
Kaupunginvaltuusto päätti kaupunginhallituksen ehdotuksen mukaisesti myöntää Helsingin Golfklubi ry:lle 240 000 euron suuruisen lainan urheilu- ja ulkoilulaitosrahaston varoista Talin kartanoalueen konehallin ja koneiden pesupaikan rakentamisen rahoittamiseen seuraavin ehdoin:
Laina-aika: Laina on maksettava takaisin tasalyhennyksin kymmenen vuoden kuluessa.
Lainan korko: Lainasta maksettava korko on peruskoron suuruinen.
Lainan vakuus: Lainansaaja panttaa lainan vakuudeksi kiinteistön vuokraoikeuteen ja rakennuksiin kiinnitettyjä panttikirjoja, jotka ovat etuoikeusjärjestyksessä 90 %:n puitteissa kiinteistöviraston vahvistamasta hankinta-arvosta.
Lisäksi sovelletaan kaupunginhallituksen 10.12.2001 tekemän päätöksen mukaisia yleisiä laina- ja panttausehtoja.
Samalla kaupunginvaltuusto hyväksyi seuraavan toivomusponnen:
Kaupunginvaltuusto edellyttää, että selvitetään mahdollisuudet golfkentän avoimempaan käyttöön. (Mari Holopainen)
3.5 KVSTO 12.12.2012/21-2012, 433 §, asia 6
Kaupunginhallitus 17.12.2012, 1440 §: päätösten täytäntöönpano.
ERÄIDEN VUODEN 2012 ERÄIDEN TALOUSARVIOMÄÄRÄRAHOJEN YLITTÄMINEN.
HEL 2012-015490 T 02 02 00
Kaupunginvaltuusto päätti kaupunginhallituksen ehdotuksen mukaisesti oikeuttaa tarkastuslautakunnan, talous- ja suunnittelukeskuksen, opetuslautakunnan, suomenkielisen työväenopiston johtokunnan, kulttuuri- ja kirjastolautakunnan, kaupunginmuseon johtokunnan, nuorisolautakunnan, liikuntalautakunnan, henkilöstökeskuksen ja kaupunginhallituksen ylittämään vuoden 2012 talousarvioon merkittyjä määrärahoja seuraavasti:
Ta-kohtaKäyttötalousosa |
| euroa |
|
|
|
1 03 | Tarkastusvirasto | 56 000 |
1 39 06 | Jäsenmaksut, Talous- ja suunnittelukeskuksen käytettäväksi | 115 000 |
4 02 02 | Kaupungin tuottamatopetus- ja koulutuspalvelut | 5 500 000 |
4 11 | Suomenkielinen työväenopisto | 121 000 |
4 15 | Kaupunginkirjasto | 2 452 000 |
4 18 | Kaupunginmuseo | 260 000 |
4 31 | Nuorisotoimi | 170 000 |
4 41 01 | Liikuntavirasto | 600 000 |
4 52 10 | Työsuhdematkalippu | 200 000 |
yhteensä |
| 9 474 000 |
|
|
|
Investointiosa |
|
|
|
|
|
8 09 14 | Irtaimen omaisuuden perushankinta,Opetusvirasto | 305 000 |
8 07 08 | Liikuntarakentaminen | 527 000 |
8 22 19 | Arvopaperit, Khn käytettäväksi | 3 671 000 |
|
|
|
yhteensä |
| 4 503 000 |
Kaupunginhallitus päätti osoittaa päätöksessä mainitun talousarviokohtaa 8 22 19 koskevan määrärahan kiinteistölautakunnan käytettäväksi päätöksessä mainitun kiinteistön luovutuksen rahoittamiseksi.
3.6 KVSTO 12.12.2012/21-2012, 434 §, asia 7
Kaupunginhallitus 17.12.2012, 1440 §: päätösten täytäntöönpano.
LUOTTAMUSHENKILÖIDEN PALKKIOSÄÄNNÖN MUUTTAMINEN.
HEL 2012-015063 T 01 02 00 00
Kaupunginvaltuusto päätti kaupunginhallituksen ehdotuksen mukaisesti, että luottamushenkilöiden palkkiosääntöä tarkistetaan seuraavasti:
2 §:n 1, 2 ja 4 momentti
Kaupungin toimielinten kokouksista maksetaan luottamushenkilöille seuraavat palkkiot:
1 | kaupunginvaltuusto: |
|
| puheenjohtaja | 470 e |
| varapuheenjohtajat ja jäsenet | 355 e |
|
|
|
2 | kaupunginhallitus: |
|
| puheenjohtaja | 385 e |
| varapuheenjohtajat ja jäsenet | 295 e |
| johtosääntöön perustuvan jaoston |
|
| puheenjohtaja | 200 e |
| jäsen | 145 e |
|
|
|
3 | kaupunkisuunnittelulautakunta, kiinteistölautakunta, opetuslautakunta sekä sosiaali- ja terveyslautakunta: |
|
| puheenjohtaja | 155 e |
| jäsen | 140 e |
|
|
|
4 | muut ratkaisuvaltaa käyttävät toimielimet: |
|
| puheenjohtaja | 145 e |
| jäsen | 125 e |
Osallistumisesta kaupunginhallituksen kokoukseen kaupunginvaltuuston puheenjohtajalle ja varapuheenjohtajalle maksetaan palkkiona 295 euroa.
--
Kaupungin toimielimen asettaman, ilman ratkaisuvaltaa olevan jaoston, toimikunnan, komitean, ohjaus-, seuranta- tai muun vastaavan ryhmän, neuvottelukunnan tai neuvoston kokouksista maksetaan palkkiona pu-heenjohtajalle 145 euroa ja jäsenelle 125 euroa.
--
4 §:n 1 ja 5 momentti
Tämän säännön 2 §:ssä mainittujen kokouspalkkioiden lisäksi maksetaan alla mainituille luottamushenkilöille kokousten ulkopuolella suoritetusta työstä ja muista tehtävistä seuraavan suuruiset vuosipalkkiot:
kaupunginvaltuuston puheenjohtaja | 10450 e |
kaupunginhallituksen puheenjohtaja | 10450 e |
kaupunginvaltuuston varapuheenjohtajat | 6970 e |
kaupunginhallituksen varapuheenjohtajat ja jäsenet | 6970 e |
tarkastuslautakunnan puheenjohtaja | 6970 e |
tarkastuslautakunnan varapuheenjohtaja ja jäsenet | 3490 e |
kaupunkisuunnittelulautakunnan, kiinteistölautakunnan, opetuslautakunnan, rakennuslautakunnan sekä sosiaali- ja terveyslautakunnanpuheenjohtaja | |
muiden lautakuntien sekä kaupunginvaltuuston valitseman johtokunnan ja lautakunnan jaostonpuheenjohtaja | |
--
Kun luottamushenkilö toimii kahden tai useamman edellä mainitun toimielimen puheenjohtajana, maksetaan hänelle vuosipalkkiona kuitenkin enintään 10450 euroa.
5 §:n 1 momentti
Vaalilautakunnan sekä vaalitoimikunnan puheenjohtajalle, varapuheen-johtajalle, jäsenelle ja vaalitoimitsijalle maksetaan toimituspäivältä seuraavan suuruiset palkkiot, joihin sisältyy korvaus vaalitoimituksen päätyttyä suoritettavasta laskentatyöstä ja vähäisestä oman matkapuhelimen käytöstä:
puheenjohtaja | 325 e |
varapuheenjohtaja | 265 e |
jäsen | 230 e |
kotiäänestyksen vaalitoimitsija | 295 e |
--
6 §
Pääkaupunkiseudun neuvottelukunnan, pääkaupunkiseudun koordinaatioryhmän, Helsingin seudun yhteistyökokouksen sekä seudullisen ohjaus-, seuranta- tai muun vastaavan ryhmän kokouksista maksetaan luottamushenkilöille seuraavat palkkiot:
puheenjohtaja | 385 e |
jäsen | 295 e |
Pääkaupunkiseudun koordinaatioryhmän puheenjohtajana ja jäsenenä toimivalle luottamushenkilölle maksetaan kokouspalkkioiden lisäksi kokousten ulkopuolella suoritetusta työstä ja muista tehtävistä seuraavan suuruiset vuosipalkkiot:
puheenjohtaja | 5225 e |
jäsen | 3485 e |
7 §:n 4 momentti
--
Korvauksen enimmäismäärä on 37 euroa tunnilta.
8 §:n 3 momentti
--
Lastenhoidon järjestämisestä maksettavan korvauksen määrä on enintään 23 euroa tunnilta.
9 §:n 2 momentti
--
Avustajalle maksettavan tuntipalkkion korvattava määrä on enintään 23 euroa.
13 §:n 2 momentti
--
Kaupunginhallituksen varapuheenjohtajille ja muille jäsenille korvataan edellä mainituin perustein taksin tai oman tai hallinnassaan olevan auton käytöstä aiheutuneista kustannuksista kalenterivuodessa enintään 808 euroa ja varajäsenille enintään 203 euroa.
--
15 §:n 3 momentti
--
Edellä tarkoitettua todistusta tai selvitystä ei vaadita, jos kysymys on ansionmenetyksestä, lastenhoidon järjestämisestä tai avustajan käyttämisestä aiheutuneiden kustannusten korvaamisesta ja korvattava määrä on enintään 23 euroa tunnilta. Luottamushenkilön on tällöin kuitenkin annettava kirjallinen vakuutus kustannusten määrästä.
--
Samalla kaupunginvaltuusto päätti, että palkkiosääntöön lisätään uusi 4 §:n 6 momentti seuraavasti:
Lisäksi maksetaan kulukorvauksia tehtävästä aiheutuvia kustannuksia varten ilman tilivelvollisuutta kaupunginvaltuuston puheenjohtajalle ja kaupunginhallituksen puheenjohtajalle kullekin 3480 euroa vuodessa, kaupunginvaltuuston ja kaupunginhallituksen varapuheenjohtajille 1750 euroa vuodessa, kaupunginhallituksen jäsenille ja niille valtuustoryhmien puheenjohtajille, jotka eivät kuulu kaupunginvaltuuston eivätkä kaupunginhallituksen puheenjohtajistoon eivätkä ole kaupunginhallituksen jäseniä, kullekin 840 euroa vuodessa.
Lisäksi kaupunginvaltuusto päätti, että muutokset ja lisäykset tulevat voimaan 1.1.2013.
3.7 KVSTO 12.12.2012/21-2012, 438 §, asia 11
Kaupunginhallitus 17.12.2012, 1440 §: päätösten täytäntöönpano.
PAKILAN ERITYIS- JA VESIALUEIDEN SEKÄ TUOMARINKYLÄN KORTTELIN NRO 35075 JA PUISTO-, LÄHIVIRKISTYS- YM. ALUEIDEN (TUOMARINKYLÄN KARTANON ALUE) ASEMAKAAVAN MUUTTAMINEN (NRO 12072).
HEL 2011-001570 T 10 03 03
Kaupunginvaltuusto päätti kaupunginhallituksen ehdotuksen mukaisesti hyväksyä 34. kaupunginosan (Pakila, Itä-Pakila) erityis- ja vesialueiden sekä 35. kaupunginosan (Tuomarinkylä, Tuomarinkartano) korttelin nro 35075 ja puisto-, lähivirkistys-, erityis- ja vesialueiden, urheilu- ja virkistyspalvelujen alueiden sekä maisemallisesti arvokkaan peltoalueen asemakaavan muutoksen kaupunkisuunnitteluviraston asemakaavaosaston 15.11.2011 päivätyn, 16.4.2012 muutetun ja kaupunginhallituksen 26.11.2012 muutetun piirustuksen nro 12072 (liite 1 ja 2) mukaisena.
3.8 KHS 29.10.2012, 1186 §
ASUMISEN JA SIIHEN LIITTYVÄN MAANKÄYTÖN TOTEUTUSOHJELMAN 2012 TÄYTÄNTÖÖNPANO.
HEL 2011-006347 T 10 00 00
Kaupunginhallitus päätti kehottaa kaupungin kaikkia lauta- ja johtokuntia sekä virastoja ja liikelaitoksia noudattamaan kaupunginvaltuuston 12.9.2012 hyväksymää asumisen ja siihen liittyvän maankäytön toteutusohjelmaa 2012.
Samalla kaupunginhallitus päätti kehottaa lauta- ja johtokuntia sekä vi-rastoja ja liikelaitoksia varmistamaan ohjelman toteuttamiseen tarvittavat resurssit sekä huomioimaan ne talousarvion laadinnassa. Lisäksi kaupunginhallitus päätti kehottaa jäljempänä mainittuja tahoja toimi-maan seuraavasti ohjelman tavoitteiden toteuttamiseksi:
PÄÄMÄÄRÄ I MAANKÄYTTÖ
Kiinteistövirasto hankkii yhdyskuntarakentamiseen soveltuvaa maata kaupungin omistukseen sekä vastaa tarvittaessa maan lunastuksista sekä etuosto-oikeuden käyttämisestä. Kiinteistövirasto huolehtii kaupunkisuunnitteluviraston laatimien asemakaavaehdotusten pohjalta maankäyttösopimusten tekemisestä ohjelman periaatteiden mukaisesti.
Kiinteistövirasto huolehtii vuosittaisista tontinluovutuksista sekä tontin-luovutuksen tapojen kehittämisestä. Kiinteistövirasto huolehtii yhteis-työssä talous- ja suunnittelukeskuksen kanssa tontinvarauskannan riittävästä tasosta sekä varauskannan hallinta- ja rahoitusmuotojakauman toteutumisesta asuntotuotantorekisteriä hyödyntäen.
Kaupunkisuunnitteluvirasto laatii uuden yleiskaavan ohjelman tavoitteiden mukaisesti. Asemakaavoja laadittaessa kiinnitetään erityisesti huomiota siihen, että ohjelman mukaiselle asuntotuotannon hallinta- ja rahoitusmuotojakauman toteuttamiselle on asemakaavalliset sekä teknistaloudelliset toteuttamisedellytykset.
Kaupunkisuunnitteluvirasto tuo päätöksentekoon riittävästi asuntokerrosalaa asumisen ja siihen liittyvän maankäytön toteutusohjelman mukaista asuntotuotantoa varten.
Kiinteistövirasto ja kaupunkisuunnitteluvirasto laativat yhteistyössä asuntotuotantotoimiston kanssa vuoden 2013 aikana selvityksen kumppanuuskaavoituksen kokemuksista ja tekevät esityksen jatkotoimenpiteistä. Työn yhteydessä tulee selvittää myös infrastruktuurin suunnittelun ja toteuttamisen kytkeminen kumppanuuskaavoitusprosessiin.
Kaupunkisuunnitteluvirasto vastaa valtion ja Helsingin seudun kuntien välisessä maankäytön, asumisen ja liikenteen aiesopimuksessa (MAL) sovitun seudun yhteisen maankäyttösuunnitelman valmistelusta Helsingin osalta sekä osallistuu pääkaupunkiseudun yhteisen yleiskaavan tarpeen ja aikataulun määrittelyyn. Talous- ja suunnittelukeskus huolehtii MAL-aiesopimuksen seurannasta.
Kaupunginjohtaja asettaa johtajistokäsittelyssä asuntotuotannon prosessin sujuvoittamistyöryhmän, jonka tavoitteena on löytää tuotanto-prosessia nopeuttavia ja tehostavia toimintamalleja sekä kartoittaa asuntotuotannon kustannuksia alentavia toimenpiteitä. Työryhmä huomioi myös kaupungin oman tuotannon toimintaedellytysten parantamisen tutkimalla uusien toimintamallien käyttöönottomahdollisuuksia.
PÄÄMÄÄRÄ II ASUNTOTUOTANTO
Kaikki kaupungin lauta- ja johtokunnat sekä virastot ja liikelaitokset toimivat siten, että uusien asuinalueiden rakentamiselle sekä täydennys-rakentamiselle luodaan edellytykset.
Kaupunkisuunnittelulautakunta huolehtii yleis- ja asemakaavoituksella vähintään 5 000 asunnon ja kiinteistölautakunta tontinluovutuksella 3 600 asunnon vuosituotannon toteutusedellytyksistä.
Talous- ja suunnittelukeskus ottaa huomioon asuntotuotantotavoitteen vuosittaisen talousarvion laatimisen yhteydessä ja vastaa alueiden rakentamiskelpoisuudesta koordinoimalla eri virastojen ja laitosten toimenpiteitä.
Kiinteistövirasto vastaa yhteistyössä kaupunkisuunnitteluviraston ja talous- ja suunnittelukeskuksen kanssa eri tavoin siitä, että asuntotuotannon hallinta- ja rahoitusmuotojakauma vastaa ohjelmassa esitettyä tavoitetta ja että tavoitteet toteutuvat myös valtion ja yksityisen omistamalla maalla.
Kiinteistövirasto ja talous- ja suunnittelukeskus vastaavat yhteistyössä muiden hallintokuntien kanssa asuntotuotannon hallintamuotojakauman alueellisesta tasapainoisuudesta ja siihen liittyvästä valmistelutyöstä tontinluovutusten yhteydessä. Talous- ja suunnittelukeskus vastaa hallintamuotojakauman toteutumisen seurannasta myös valtion ja yksityisen maan osalta, ja ohjelman vuosiseurannan yhteydessä arvioidaan kompensoinnin tarvetta kaupungin omalla maalla.
Talous- ja suunnittelukeskus vastaa yhdessä kiinteistöviraston kanssa Hitas-järjestelmän tavoitteiden toteutumista koskevan selvityksen tekemisestä vuoden 2013 loppuun mennessä.
Kaupunkisuunnitteluvirasto ja kiinteistövirasto huolehtivat yhdessä talous- ja suunnittelukeskuksen ja asuntotuotantotoimiston kanssa kaupungin oman asuntotuotannon toteuttamisedellytyksistä ja tonttivarannon riittävyydestä ohjelmassa määriteltyjen tavoitteiden mukaisesti.
Kiinteistövirasto selvittää mahdollisuudet lisätä asuntotuotantotoimiston vuokra-asuntotuotantoa tekemällä esityksen olemassa olevien tontinva-rausten hallintamuotojen muutoksesta asumisen ja siihen liittyvän maankäytön ohjelman toteuttamiseksi.
Kiinteistövirasto noudattaa tontinluovutuksessa ohjelmanmukaista huoneistotyyppijakauman ohjausta. Kaupunkisuunnitteluvirasto ohjaa huoneistotyyppijakauman toteuttamista valtion omistamalla ja yksityisellä maalla asemakaavamääräyksillä.
Vuoden 2013 aikana kiinteistövirasto varaa kaupungin omaan Hitastuotantoon kokeiluluonteisesti vähintään yhden tontin, jonka luovutusehdoissa edellytetään perheasunnoiksi soveltuvien asuntojen arvontaa helsinkiläisten lapsiperhehakijatalouksien kesken. Kiinteistövirasto vastaa yhdessä asuntotuotantotoimiston kanssa lapsiperheiden määrittelystä sekä ehtojen valvonnasta.
PÄÄMÄÄRÄ III ASUINALUEET
Kaupunkisuunnitteluvirasto huolehtii yhteistyössä talous- ja suunnittelukeskuksen kanssa siitä, että asuinalueiden palveluille ja liikenneyhteyksille on osoitettu sijainniltaan tarkoituksenmukaiset ja oikea-aikaisesti toteutettavissa olevat tilavaraukset. Talous- ja suunnittelukeskus vastaa yhteistyössä kaikkien palveluja tuottavien hallintokuntien kanssa asuinalueiden asukasrakenteeseen nähden tarkoituksenmukaisten lähipalvelujen toteuttamisesta. Talous- ja suunnittelukeskus vastaa yhdessä rakennusviraston kanssa katujen ja muun infrastruktuurin oikea-aikaisesta rakentamisesta.
Kaupunkisuunnitteluvirasto sisällyttää asemakaavoihin määräykset polkupyöräpaikkojen riittävästä määrästä. Kaupunkisuunnitteluvirasto, kiinteistövirasto ja talous- ja suunnittelukeskus luovat toteuttamisedellytykset kestävän kaupunkikehityksen mukaiselle täydennysrakentamiselle. Talous- ja suunnittelukeskus tekee selvityksen yleisten rakennusten tonttien muuttamismahdollisuuksista asuntorakentamiseen.
Helsingin kaupungin asunnot Oy (Heka) edistää yhteistyössä talous- ja suunnittelukeskuksen, kaupunkisuunnitteluviraston, kiinteistöviraston sekä asuntotuotantotoimiston kanssa kaupungin omien vuokratalotonttien lisä- ja täydennysrakentamista. Talous- ja suunnittelukeskus kehittää yhteistyössä kiinteistöviraston ja Helsingin kaupungin asunnot Oy:n kanssa malleja, joilla kaupungin vuokrataloyhtiöt voisivat hyötyä täydennysrakentamisesta.
PÄÄMÄÄRÄ IV ASUNTOKANTA
Rakennusvalvontavirasto huolehtii esteettömän asuntorakentamisen toteutumisesta ohjelmassa määriteltyjen tavoitteiden mukaan.
Asunto-osakeyhtiöille tarjottavaa neuvontaa jatketaan kaupungin hissiprojektin sekä rakennusvalvontaviraston ja kiinteistöviraston tarjoaman peruskorjausneuvonnan avulla.
Helsingin kaupungin asunnot Oy huolehtii omistamansa asuntokannan suunnitelmallisesta peruskorjaamisesta sekä muusta kiinteistöjen arvon säilymiseen sekä asumisen laatuun vaikuttavasta huoltotoiminnasta. Helsingin kaupungin asunnot Oy vastaa Heka-konsernin hallinnon kehittämistä sekä vuokratason kohtuullisena pitämisestä. Kiinteistövirasto vastaa ohjelmanmukaisen tasapainoisen asukasrakenteen periaatteiden toteutumisesta kaupungin vuokra-asuntokannassa sekä elinkeinoelämän toimintamahdollisuuksien tukemisesta asukasvalintaprosessin kautta.
Kiinteistövirasto vastaa Helsingin kaupungin asunnot Oy:n ulkopuolelle jäävän kaupungin asunto-omaisuuden hallintaa koskevan kehittämisehdotuksen laatimisesta.
Asuntotuotantotoimisto edistää kaupungin omassa asuntotuotannossa uusien asumisratkaisujen ja innovatiivisten asuntokohteiden suunnittelua ja toteuttamista.
Talous- ja suunnittelukeskus vastaa yhteistyössä kaupunkisuunnitteluviraston, kiinteistöviraston, ja rakennusvalvontaviraston kanssa asuntorakentamisen kehittämisen tavoitteiden toteuttamisesta asuntotuotannossa muun muassa Kehittyvä kerrostalo -ohjelmaa, edistämällä energiatehokasta asuntorakentamista, kaupunkimaiseen ympäristöön soveltuvan pientalorakentamisen ja puurakentamisen lisääntymistä sekä edellyttämällä viherkattojen rakentamista soveltuviin kohteisiin.
Talous- ja suunnittelukeskus selvittää yhteistyössä kiinteistöviraston kanssa vuoden 2013 aikana kaupungin mahdollisuudet tarjota ryhmä-rakennuttamishankkeiden neuvontapalvelua näiden kohteiden toteuttamisedellytysten parantamiseksi.
Asuntotuotantotoimisto pyrkii kaupungin omassa asuntotuotannossa suosimaan ympäristöä mahdollisimman vähän kuormittavia rakennus-materiaaleja sekä lisäämään puurakentamista. Asuntotuotantotoimisto tutkii mahdollisuutta rakennuttaa ns. sekataloja projektialueille.
Talous- ja suunnittelukeskus vastaa Helsingin rakennusmarkkinoiden toimivuutta koskevan erillisselvityksen tekemisestä.
Kiinteistövirasto edellyttää A-luokan energiatehokkuusvaatimusta kaupungin luovuttamalle asuntotontille rakennettaessa. Talous- ja suunnittelukeskus valmistelee yhteistyössä kiinteistöviraston ja rakennusvalvontaviraston kanssa muuttuvien energiatehokkuusluokkien mukaisen vaatimuksen tontinluovutuksissa käytettäväksi.
Kaupungin kiinteistöyhtiöt huolehtivat, että niiden omistamassa kannassa energian ominaiskulutus vähenee vuoden 2005 tasosta 20 prosenttia vuoteen 2020 mennessä.
Kaupunkisuunnitteluvirasto jatkaa selvitysten ja saatujen kokemusten perusteella autottomien ja vähäautoisten asuntokohteiden kaavoittamista ja, mikäli selvitykset osoittavat pysäköinnin laskentaohjeesta poikkeavan pysäköintitarpeen, soveltaa laskentaohjetta joustavasti. Talous- ja suunnittelukeskus tekee yhteistyössä asuntotuotantotoimiston, kiinteistöviraston ja kaupunkisuunnitteluviraston kanssa 31.12.2013 mennessä esityksen siitä, miten asuintalojen autopaikkojen kustannukset voidaan kohdentaa nykyistä paremmin autopaikkojen käyttäjille.
PÄÄMÄÄRÄ V ASUKASRAKENNE
Kaupunkisuunnitteluvirasto, kiinteistövirasto sekä talous- ja suunnittelukeskus vastaavat siitä, että erilaisten kotitalouksien tarpeita ja toiveita vastaavia asumismahdollisuuksia toteutetaan uusilla alueilla sekä täydennysrakentamiskohteissa.
Kiinteistövirasto tiedottaa yhteistyössä muiden hallintokuntien kanssa muunkieliselle väestölle eri asumisvaihtoehdoista. Sosiaalivirasto kehittää yhteistyössä Helsingin kaupungin asunnot Oy:n ja kiinteistöviraston kanssa asumisneuvojatoimintaa.
Kaupunginjohtaja asettaa johtajistokäsittelyssä työryhmän tekemään 31.12.2013 mennessä selvityksen erityisryhmien asuntotilanteesta, analyysin tulevasta asuntotarpeesta sekä olemassa olevan asuntokannan muuntomahdollisuuksista. Työryhmän tulee lisäksi määritellä erityisryhmien asuntokohteiden toteuttamisprosessi kaupunkiorganisaatiossa hankkeiden strategisen suunnittelun ja seurannan tueksi.
Ohjelman toteutumisen seuranta
Talous- ja suunnittelukeskus huolehtii ohjelman toteutumisen seuran-nasta ja raportoinnista kaupunginvaltuustolle.
Ohjelman hyväksymisen yhteydessä hyväksytyt toivomusponnet on 17.9.2012 kaupunginhallituksen täytäntöönpanopäätöksellä lähetetty kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
3.9 KHS 3.12.2012, 1350 §
KAUPUNGINHALLITUKSEN KOKOUKSET VUONNA 2013.
HEL 2012-013802 T 00 00 02
Kaupunginhallitus päätti kokoontua vuonna 2013 varsinaisiin kokouksiinsa 7.1.2013 alkaen maanantaisin klo 16 ja ylimääräisiin kokouksiin tarvittaessa. Kevätkauden viimeinen kokous pidetään 24.6.2013. Syyskauden ensimmäinen kokous pidetään 5.8.2013 ja viimeinen 16.12.2013.
Viikolla 14 kokous pidetään pääsiäisen takia poikkeuksellisesti tiistaina 2.4.2013 klo 16.
Samalla kaupunginhallitus päätti, että puheenjohtaja voi, mahdollisuuksien mukaan varapuheenjohtajien kanssa neuvoteltuaan, asioiden vähäisen määrän tai muun erityisen syyn takia perua kokouksen. Lisäksi puheenjohtaja voi, mahdollisuuksien mukaan varapuheenjohtajien kanssa neuvoteltuaan, muuttaa kokouksen alkamisaikaa päätettynä kokouspäivänä. Muutoksista ilmoitetaan vähintään viikkoa ennen kokousta.
Kaupunginhallituksen kokouspaikkana on kaupunginhallituksen istuntosali kaupungintalolla.
Edelleen kaupunginhallitus päätti
- | että pöytäkirja kaupunginhallituksen kokouksista pidetään yleisesti nähtävänä kaupungin kirjaamossa kokousta seuraavana kuudentena arkityöpäivänä ja |
- | että kaupunginhallituksen kokousajoista ja edellä mainituista nähtävänäoloista kuulutetaan julkisten kuulutusten ilmoitustaululla, kaupungin verkkosivuilla sekä kaupunginhallituksen päättämissä ilmoituslehdissä. |
3.10 KHS 3.12.2012, 1353 §
PÄÄTTÄMINEN HELSINGIN KAUPUNGIN VIRALLISISTA ILMOITUSLEHDISTÄ.
HEL 2012-015449 T 02 08 02 00
Kaupunginhallitus päätti valita hankintakeskuksen ja hallintokeskuksen toimeenpaneman avoimen kilpailutuksen perusteella kaupungin virallisiksi ilmoituslehdiksi vuoden 2013 alussa alkavan ja vuoden 2016 loppuun kestävän valtuustokauden ajaksi seuraavat lehdet.
- | Helsingin kaupungin suomenkielisten virallisten kuulutusten ja ilmoitusten ilmoituslehdiksi tarjouskilpailussa kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset jättäneet, Sanoma Newsin julkaisemat lehdet Helsingin Sanomat ja Metro,ja |
- | Helsingin kaupungin ruotsinkielisten virallisten kuulutusten ja ilmoitusten ilmoituslehdeksi ainoan ruotsinkielisiä ilmoituksia koskevan tarjouksen jättäneen KSF Media Ab:n julkaiseman Hufvudstadsbladet-lehden. |
3.11 KHS 10.12.2012, 1392 §
STRATEGIAOHJELMAN SEKÄ VUODEN 2014 TALOUSARVIOEHDOTUKSEN JA VUOSIEN 2014–2016 TALOUSSUUNNITELMAEHDOTUKSEN KÄSITTELYJÄRJESTYS.
HEL 2012-016243 T 00 01 01
Kaupunginhallitus päätti merkitä strategiaohjelman 2013 – 2016 sekä vuoden 2014 talousarvioehdotuksen ja vuosien 2014 – 2016 talous-suunnitelmaehdotuksen käsittelyjärjestyksen tiedoksi.
3.12 KHS 17.12.2012, 1438 §
VUODEN 2013 TALOUSARVION NOUDATTAMISOHJEET.
HEL 2012-015910 T 02 02 00
Kaupunginhallitus päätti antaa esityslistan liitteen mukaiset vuoden 2013 talousarvion noudattamisohjeet kaupungin kaikille lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja liikelaitoksille.
3.13 KHS 7.1.2013, 13 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN KOKOUSAJAT JA PÖYTÄKIRJAT SEKÄ PÄÄTÖSTEN SAATTAMINEN KAUPUNGINHALLITUKSEN TIETOON VUONNA 2013.
HEL 2012-016993 T 00 01 00
Kaupunginhallitus päätti antaa lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja liikelaitoksille seuraavat ohjeet:
Toimielinten päätösten sekä ottokelpoisten viranhaltijapäätösten ilmoittaminen
Tiedottajan laatima päätöstiedote toimielimen tekemistä päätöksistä julkaistaan kaupungin verkkosivuilla mahdollisimman pian kokouksen jälkeen.
Kopio toimielimen pöytäkirjasta on toimitettava kaupunginjohtajalle ja asianomaiselle apulaiskaupunginjohtajalle kolmen päivän kuluessa kokouksesta.
Kaupunginhallituksen alaisten viranhaltijoiden on kolmen päivän kuluessa päätöksen tekemisestä ilmoitettava ottoharkintaan kuuluvista päätöksistä kaupunginhallitukselle.
Kaupunginjohtajalle ja apulaiskaupunginjohtajille tulevat toimielinten ja viranhaltijoiden pöytäkirjat toimitetaan tai ilmoitetaan toimialoittain sähköpostitse seuraaviin osoitteisiin:
kaupunginjohtajan toimiala | kj.rooteli@hel.fi |
rakennus- ja ympäristötoimi | ryj.rooteli@hel.fi |
sivistys- ja henkilöstötoimi | sj.rooteli@hel.fi |
kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi | kaj.rooteli@hel.fi |
sosiaali- ja terveystoimi | stj.rooteli@hel.fi |
Kaupunginhallitus ilmoittaa kahdeksan päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, otetaanko asia kaupunginhallituksen käsiteltäväksi.
Kaupunginhallitus ei käytä otto-oikeuttaan lautakunnan alaisten viranomaisten päättämissä asioissa lukuun ottamatta lautakuntien jaostojen päättämiä asioita. Kaupunginhallitus ei myöskään käytä otto-oikeuttaan niiden liikelaitosten johtokuntien alaisten viranomaisten päättämissä asioissa, joille on johtosäännössä myönnetty otto-oikeus.
Pöytäkirjojen pitäminen nähtävänä ja kokousaikojen ilmoittaminen
Toimielimen ja viranhaltijan on tehtävä päätös siitä, milloin pöytäkirja on yleisesti nähtävänä kaupungin kirjaamossa siltä osin kuin pöytäkirjan pitäminen kuntalain 63 §:n mukaan on tarpeen.
Pöytäkirjojen nähtävänä pitämistä koskevista päätöksistä samoin kuin toimielinten kokousajoista ja -paikoista on ilmoitettava hallintokeskuksen tietopalveluyksikölle (Reija Ruotsalainen) viimeistään 4.2.2013 mennessä yhteiskuulutuksen julkaisemista varten. Myös toimielinten kokousaikojen muutokset tulee ilmoittaa.
Muut kokoukset ja tilaisuudet
Muita kokouksia ja tilaisuuksia ei pidä järjestää samanaikaisesti kaupunginvaltuuston, kaupunginhallituksen ja kaupunginhallituksen konsernijaoston kokousten eikä niiden ryhmäkokousten kanssa.
3.14 KHS Kj 2.1.2013, 2 §
ULKOPUOLISTEN KUSTANTAMIEN MATKOJEN JA MUIDEN TA-LOUDELLISTEN ETUJEN VASTAANOTTAMISTA KOSKEVA OHJE.
HEL 2012-017002 T 00 01 00
Kaupunginjohtaja päätti johtajistokäsittelyssä hyväksyä ulkopuolisten kustantamien matkojen ja muiden taloudellisten etujen vastaanottamista koskevan ohjeen liitteen 1 mukaisena.
Ohje tulee voimaan 1.1.2013 ja on voimassa enintään 31.12.2017 saakka.
Päätöksen perustelut
14.12.2005 vahvistetun ja 1.6.2006 voimaan tulleen ulkopuolisten kustantamien matkojen ja muiden taloudellisten etujen vastaanottamista koskevan ohjeen voimassaolo päättyi 31.12.2012. Kyseisen ohjeen sijaan tulee vahvistaa päivitetty määräajan voimassa oleva ulkopuolisten kustantamien matkojen ja muiden taloudellisten etujen vastaanottamista koskeva ohje.
Hyväksyttäväksi esitettyä uutta ohjetta sovelletaan kaikissa kaupunkikonsernin virastoissa, liikelaitoksissa ja tytäryhteisöissä.
Ohjeen päivityksessä on otettu huomioon käytännön tilanteiden perusteella esiin nousseita näkökohtia sekä valtiovarainministeriön henkilöstöosaston 23.8.2010 antama valtionhallinnon johtaville virkamiehille ja henkilöstölle osoitettu ohje vieraanvaraisuudesta, eduista ja lahjoista.
Ohjeeseen on tehty myös eräitä sisältöön liittyviä teknisluonteisia korjauksia ja tarkistuksia. Monilta osin ohje vastaa aiempaa ohjetta.
Ohje on valmisteltu yhteistyössä hallintokeskuksen oikeuspalveluiden kanssa.
Voimassaolevaan ohjeeseen verrattuna keskeisiä muutoskohtia ovat:
Luku 1 (Yleistä): Tarkennettu rikoslakiviittausta ja lisätty etuuden hyväksyttävyyden arviointikriteereiksi mahdollisuudet vaikuttaa etuuden tarjoajan asioiden käsittelyyn sekä edun tarpeellisuus viranhaltijan tai työntekijän tehtävien suorittamisen kannalta. Ohjeeseen on lisäksi otettu maininta kaupungin noudattamasta nollatoleranssi -linjasta, pidättyväisyydestä epäselvissä tapauksissa sekä tehtävistä ja tilanteista, joissa edellytetään erityistä huolellisuutta etujen vastaanottamisen suhteen.
Luku 2 (Ulkopuolisten kustantamat matkat): Korostettu viranhaltijoiden ja työntekijöiden velvollisuutta myös itse arvioida matkan vastaanottamisen hyväksyttävyyttä.
Luku 3 (Muut taloudelliset edut): Lisätty maininta siitä, että tavanomaisen ja kohtuullisen vieraanvaraisuuden vastaanottaminen ei yleensä ole omiaan vaarantamaan luottamusta viranhaltijan tai työntekijän toimintaan.
Ehdotus ulkopuolisten kustantamien matkojen ja muiden taloudellisten etujen vastaanottamista koskevaksi ohjeeksi on tämän asian erillisessä liitteessä 1 ja muutokset nykyiseen ohjeeseen näkyvissä tämän asian erillisessä liitteessä 2.
Esittelijä
liikuntajohtaja
Anssi Rauramo
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 4800 | Paavo Nurmen kuja 1 C | +358 9 310 8771 | 0201256-6 |
|
00099 Helsingin kaupunki | Helsinki 00250 | Faksi |
| Alv.nro |
liikuntavirasto@hel.fi | www.hel.fi/liikunta | +358 9 310 87770 |
| FI02012566 |
|
|