Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 6/2014 | 1 (1) |
Liikuntalautakunta |
|
| |
|
| LJ/6 | |
| 08.05.2014 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 88
Liikuntatoimen talousarvioehdotus vuodelle 2015 ja taloussuunnitelmaehdotus vuosille 2015–2017
HEL 2014-002668 T 02 02 00
Päätös
Liikuntalautakunta päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Pöydällepanoehdotus:
Riku Ahola: Liikuntalautakunta päätti panna asian pöydälle.
Esittelijä
liikuntajohtaja
Anssi Rauramo
Lisätiedot
Simo Aapro, talouspäällikkö, puhelin: 310 87753
Pekka Jyrkiäinen, suunnittelija, puhelin: 310 87438
Antti Salaterä, suunnittelupäällikkö, puhelin: 310 87783
Päätösehdotus
Liikuntalautakunta päättää hyväksyä talousarvioehdotuksen vuodeksi 2015 ja taloussuunnitelmaehdotuksen vuosiksi 2015–2017 ja lähettää ehdotukset esittelyteksteineen edelleen kaupunginhallitukselle.
Esittelijän perustelut
Kaupunginhallitus edellyttää 24.3.2014 hyväksymissään laatimisohjeissa, että lauta- ja johtokuntien tulee toimittaa 23.5.2014 mennessä kaupunginhallitukselle talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotukset.
Laatimisohjeita esiteltiin liikuntalautakunnalle 3.–4.4.2014 pidetyssä seminaarissa sekä kokouksessa 10.4.2014, jolloin lautakunta päätti kehottaa liikuntavirastoa esittelemään talousarvioehdotuksen lautakunnalle 8.5.2014 ja 27.5.2014 ja samoin esittelemään lausunnot laitos- ja säätiöavustuksista kokouksessa 27.5.2014. Liikuntatoimen talousarvioehdotus vuodeksi 2015 ja taloussuunnitelmaehdotus vuosiksi 2015–2017 on kokonaisuudessaan tämän asian liitteenä ja siitä on poimittu esittelytekstiin olennaisimpia asioita.
TALOUSARVIOEHDOTUS VUODEKSI 2015
1. STRATEGIAOSA
Muutokset toimintaympäristössä
Valmisteilla oleva uusi liikuntalaki tullee voimaan vuoden 2015 alusta. Liikuntalain mukaan yleisten edellytysten luominen liikunnalle paikallistasolla on kuntien tehtävä. Näiden tehtävien toteuttaminen kunnassa tulee tapahtua eri toimialojen yhteistyönä. Kunnan tulee kuulla asukkaitaan liikuntaa koskevissa keskeisissä päätöksissä. Kunnan tulee arvioida kunnan asukkaiden liikunta-aktiivisuutta osana terveyden ja hyvinvoinnin kehittämistä. Uuden liikuntalain mukaan kunnan hoitaessa näitä tehtäviä kunta ei toimi kilpailutilanteessa markkinoilla.
Liikuntaseurojen avustusjärjestelmää uudistetaan vuonna 2014 valmistuneen selvityksen perusteella. Liikuntalautakunta päättää vuoden 2014 aikana liikuntaseurojen toiminta-avustusten ja liikuntatilojen tilatuen vaiheittaisesta käyttöönotosta vuosina 2015 ja 2016.
Kaupungin strategiaohjelma liikuntaviraston toiminnassa
Helsingin kaupungin uudessa vuosia 2013–2016 koskevassa strategiassa on useampia liikuntatointa koskevia tai sivuavia tavoitteita sekä toimenpiteitä, jotka on lueteltu liitteenä olevassa perustelutekstissä. Merkittävin liikuntatoimen kannalta on kohta:
Hyvinvoiva helsinkiläinen (1.), Helsinkiläisten liikunta lisääntyy
Tavoitteena on terveyttä edistävän liikunnan lisääminen ja liikkumattomuuden vähentäminen.
Toimenpiteet
- Liikunnan kansalaistoimintaa aktivoidaan ja liikuntaseurojen avustusten myöntämisperusteita uudistetaan siten, että painopiste on lasten ja nuorten liikunnan tukemisessa
- Asukkaita kannustetaan omaehtoiseen liikkumiseen ja liikunnallisesti aktiiviseen elämäntapaan toteuttamalla terveysliikuntahankkeita
- Koululaisia kannustetaan välitunnilla ulkoiluun
- Terveysvaikutukset arvioidaan kaupungin päätöksenteossa
- Huomioidaan ulkoliikuntamahdollisuudet kouluissa ja päiväkodeissa
- Liikunnan poikkihallinnollista järjestämistä vahvistetaan ja luodaan hyviä käytäntöjä eri virastojen välisenä yhteistyönä
- Liikuntapaikoissa huomioidaan esteettömyys ja erityisryhmien tarpeet
- Vahvistetaan liikuntapaikkojen suunnittelun asiakaslähtöisyyttä ja vähän liikkuvia ryhmiä kannustetaan liikkumaan
Liikuntastrategia vuosille 2013–2017
Liikuntalautakunta hyväksyi 13.11.2012 ja kaupunginhallitus merkitsi tiedoksi 17.12.2012 vuosien 2013–2017 liikuntastrategian.
Liikuntastrategian päätavoitteita ovat
- Terveyttä edistävän liikunnan lisääminen ja liikkumattomuuden vähentäminen
- Helsingin ja sen kaupunginosien viihtyvyyden sekä vetovoimaisuuden lisääminen
- Liikunnan kansalaistoiminnan aktivoiminen ja liikuntaseurojen avustusten myöntämisperusteiden uudistaminen siten, että painopiste on lasten ja nuorten liikunnan tukemisessa
- Liikuntapalvelujen tuottaminen yhdessä muiden toimijoiden kanssa
- Henkilökunnan osaamisen kehittäminen ja työhyvinvoinnin parantaminen
Talousarvion seurannassa tarkasteltavat tavoitteet:
Sitovat toiminnalliset tavoitteet
- Monitoimihalleissa (Töölön kisahalli ja Liikuntamylly) on yhteensä 700 (685) aukiolopäivää
- Maauimaloissa (Uimastadionin ja Kumpulan maauimalat) on yhteensä 210 (215) aukiolopäivää
- Tekojääradoilla, 7 (7) kappaletta) on yhteensä 650 (650) aukiolopäivää
- Ulkoiluteitä ja kuntoratoja ylläpidetään Helsingissä 188 km
- Ulkoiluteitä talvikunnossapidossa: aurataan ja hiekoitetaan tarvittaessa päivittäin 45 km
- Hiihtolatupohjia ylläpidetään 230 km
- Aukiolopäivät; suuret liikuntapuistot ja kenttäkokonaisuudet (19 kpl) 5500 pv
- Venepaikkoja tarjotaan yhdessä venekerhojen kanssa vähintään 11 800 (11 800) kappaletta
Muut toiminnalliset tavoitteet
- Laitostoiminnan käyntikerrat 3 808 500 (3 643 000) kappaletta
- Ulkokenttätoiminnan käyntikerrat 4 279 500 (4 240 000) kappaletta
- Uimarantatoiminnan käyntikerrat 928 000 (892 000) kappaletta
- Liikunnanohjauksen käyntikerrat 630 000 (570 000) kappaletta
- Leirinnän yöpymisvuorokaudet 98 000 (100 000) kappaletta
- Kalastusluvat 7 000 (6 800) kappaletta
2. KÄYTTÖTALOUSOSA
Vuoden 2015 talousarvioehdotuksen lähtökohtana on kaupunginhallituksen 24.3.2014 hyväksymä vuoden 2015 talousarvion raami ja talousarvio- sekä taloussuunnitelmaehdotuksen 2015–2017 laatimisohjeet, hyväksytty strategiaohjelma, kaupunginhallituksen valmistelutyötä ohjaavat kannanotot sekä kaupunginvaltuuston lähetekeskustelussa käytetyt puheenvuorot. Talousarvioehdotuksen esitystarkkuus on 1 000 euroa.
Liikuntatoimi jatkaa kokonaisuudessaan nettobudjetoituna yksikkönä vuonna 2015. Nettobudjetointi merkitsee, että kaupunginvaltuustoon nähden sitova erä talousarviossa on toimintakate eli tulojen ja menojen erotus.
Talousarvioehdotuksessa tulot ovat annetun raamin mukaisesti
13 735 000 euroa ja se on näin sama kuin vuonna 2014.
Talousarvioehdotuksen menot ovat 79 234 000 euroa annetun raamin mukaisesti ja ne ovat samat kuin vuoden 2014 talousarviossa. Liikuntaviraston menot alenevat vuoden 2013 tasosta, koska sisäisten vuokrausten periaatteella vuokrattujen maa- ja vesialueiden vuokrasopimusten jatkaminen uudella maavuokrasopimuksella vähentää liikuntatoimen käyttötalouskustannuksia noin 3,6 milj. euroa vuodesta 2014 lähtien. Talousarviossa menopainetta aiheuttavat yleinen hintojen nousu ja erityisesti kasvaneet kiinteistön huollon kustannukset. Muutamia uusia liikuntapaikkoja (Kontulan liikuntapuisto, Kivikon liikuntapuisto, Kivikon hiihtohalli) on otettu käyttöön. Sisäisten vuokrien hintojen korotus talousarvion laatimisohjeiden mukaisella määrällä aiheuttaa yli 0,3 milj. euron kasvun sisäisiin vuokriin.
Vuonna 2015 toteutuviin työehtosopimusten mukaisiin palkankorotuksiin on varauduttu laatimisohjeiden mukaisesti viraston omassa talousarviossa. Talousarviossa sitoviksi merkittävät avustusmäärärahat ovat esityksessä vuoden 2014 tasolla. Ehdotus alittaa vuoden 2013 tilinpäätöksen menot 2,8 miljoonalla eurolla ja tähän on syynä edellä mainittu sisäisten vuokrausten perusteiden muutos. Liikuntatoimen sitova toimintakate on ehdotuksessa
-65 499 000 euroa eli raamin mukainen.
Talousarvioehdotuksessa ei ole varauduttu kaupungin sisäisten toimintojen uudelleen järjestelyjen mahdollisesti aiheuttamiin virastojen välisten veloitusperusteiden muutoksiin tai uusiin veloituksiin.
Liikunnanohjausosaston osalta lasten ja nuorten matalan kynnyksen harrasteliikuntapalveluiden (Easy Sport -iltapäivätoiminta alakouluikäisille ja FunAction -harrastetoiminta yläkouluikäisille) toteuttamista jatketaan, mutta kaiken kaikkiaan osaston ulkopuolisella rahoituksella toteuttama hanketoiminta lisääntyy.
Mikäli vuoden 2015 aikana liikuntaviraston hallintaan tulee uusia maa-alueita, joista ei ole ennakkoon sovittu liikuntaviraston kanssa, niin liikuntavirasto ei ole varannut määrärahoja näiden maa-alueiden sisäisiin vuokriin.
Talousarvioehdotuksessa esitetään maksuihin maltillisia korotuksia. Liikuntaseurojen avustusjärjestelmän uudistaminen on käynnistetty ja uusi järjestelmä otetaan käyttöön osittain vuonna 2015 ja kokonaan 2016. Peruskoulut ja päiväkodit vapautetaan uimahalleja lukuun ottamatta tekojääratojen ja ulkokenttien, sisäliikuntapaikkojen sekä liikunta- ja palloiluhallien sisäänpääsymaksuista arkisin kello 8–14.
Liikuntavirasto jatkaa maa-alueiden vuokrauksissa käytäntöä, jossa uusissa vuokrasopimuksissa sovelletaan korkeintaan 50 prosentin vuokrasubventiota. Vuokrausperusteiden määrittelyä varten on virastossa perustettu työryhmä. Liikuntaviraston vuokrasubvention suuruus on yhteensä noin 1,1 miljoonaa euroa vuodessa.
Käyttötalous 2016–2017
Vuosien 2016 ja 2017 käyttötalouden taloussuunnitelmaehdotuksen tulot, menot ja toimintakate ovat vuoden 2015 talousarvioehdotuksen tasolla. Talousarvioehdotuksen investointisuunnitelmaan sisältyy joitain uusia kohteita, joiden valmistuminen lisää käyttötalouden menoja. Koska uusien liikuntapaikkojen valmistumisajankohta on epävarma, taloussuunnitelmaan ei ole merkitty kustannusten lisäystä. Nykyinen menoraami ei mahdollista kaikkien investointiohjelmassa mainittujen uusien kohteiden ylläpitoa. Liikuntatoimi keskittyy liikuntastrategiassa määriteltyihin perustehtäviin.
3. INVESTOINTIOSA
Vuoden 2015 talousarvioehdotuksen lähtökohtana on kaupunginvaltuuston 13.11.2013 hyväksymä vuosien 2014–2023 investointiohjelma ja kaupunginhallituksen 24.3.2014 hyväksymän vuoden 2015 talousarvioehdotuksen ja taloussuunnitelmaehdotuksen 2015–2017 laatimisohjeet. Investoinneista ohjeessa todetaan, että talousarvioehdotuksen lisäksi tehdään investointiohjelma alustavana vuosille 2016–2024.
Investointiehdotuksen ottaminen talousarvioon edellyttää yleensä hankkeen sisältymistä voimassaolevaan taloussuunnitelmaan. Hankkeet asetetaan tärkeysjärjestykseen. Ensisijaisia ovat tällöin peruskorjaushankkeet ja ylläpitokustannuksia vähentävät korvaavat hankkeet sekä uusien asuntoalueiden toteuttamiseksi välttämättömät hankkeet. Esityksessä on huomioitu myös liikuntalautakunnan 27.2.2014 hyväksymän vuoden 2014 työohjelman mukaiset muutokset.
Liikuntalautakunta ei esitä vuoden 2015 liikuntatoimen investointien talousarvioehdotuksessa toisen lautakunnan käyttöön määrärahoja.
Investointiosaan sisältyy edelleen eräitä muutoksia aiheuttavia tekijöitä. On useita hankkeita, joiden aikatauluun tai laajuuteen on eri syistä tullut tai on vielä mahdollisesti tulossa muutoksia.
Syitä on selostettu tarkemmin liitteenä olevassa perusteluosassa. Näiden hankkeiden aikataulujen mahdolliset muutokset vaikeuttavat niiden tarkkaa sijoittamista taloussuunnitelmaan ja annettuun raamiin. Vaikka taloussuunnitelmakauden pysyminen raamissa on erittäin vaikeata, tullaan talousarviot aikanaan tietyin edellytyksin laatimaan annettuun raamiin. Saatavat valtionavut tullaan esittämään ylitysoikeutena annetun investointiraamin päälle.
Tarkastuslautakunta on antanut vuodelta 2013 arviointikertomuksen. Kohdassa 4.6.2, Lähiliikuntapaikat ja kaupunkilaisten liikunnan lisääminen, tarkastuslautakunta esittää useita toimenpiteitä, jotka vaativat taloudellisia resursseja. Liikuntatoimen investointiraamin sisällä ei ole mahdollista toteuttaa tarkastuslautakunnan arviointikertomuksessaan esittämiä vaatimuksia.
Investointiehdotus vuodelle 2015
Kaupunginhallituksen 24.3.2014 hyväksymässä talousarvion ja talous-suunnitelman laatimisohjeissa liikuntatoimen investointien raami vuodelle 2015 on yhteensä 10,068 miljoonaa euroa. Vuoden 2014 talousarviossa liikuntatoimen investointimääräraha on 11,986 miljoonaa euroa. Vuonna 2013 liikuntatoimen investointeihin käytettiin yhteensä yli 15 miljoonaa euroa.
Liikuntatoimen vuoden 2015 talousarvioehdotuksessa esitetään perus-parannuksiin 7,048 miljoonaa euroa ja uudisrakentamiseen 2,62 miljoonaa euroa sekä suunnitteluun 0,4 miljoonaa euroa. Rastilan leirintäalueen investoinnit sisältyvät lukuihin, koska ei ole enää tarpeen esittää niitä erikseen, kun koko virasto on nykyisin nettobudjetoinnissa. Yhteensä investointiesitys on 10,068 miljoonaa euroa ja se on annetun raamin mukainen. Mukana ei ole isojen kiinteistöjen kuntoarvioihin perustuviin lisäperuskorjaustarpeisiin tarvittavia määrärahoja, koska ne eivät mahdu annettuun raamiin. Näin ollen liikuntatoimen kiinteistöjen korjausvelka tulee entisestään kasvamaan.
Hallintokuntarajat ylittävät yhteishankkeet – lähiliikuntapaikat
Lähiliikuntapaikkoja on tarkoitus toteuttaa yhdessä opetusviraston, nuorisoasiainkeskuksen, rakennusviraston, sosiaali- ja terveysviraston, varhaiskasvatusviraston ja tilakeskuksen kanssa. Hankkeiden toteuttamisessa on tarkoitus käyttää hyväksi Herttoniemen–Roihuvuoren alueella Terveellinen Kaupunginosa -projektin (TKO) kokemuksia. Uutena kohdealueena on Malminkartanon–Kannelmäen kaupunginosat. Periaatteena on, että yhteishankkeiden avulla saadaan sekä koulujen että päiväkotien pihat lähiliikuntapaikoiksi siten, että ne ovat päivällä koulujen ja päiväkotien käytössä ja iltaisin kaikkien alueen asukkaiden käytössä.
Ulkoilureitit
Ulkoilureittien rakentamiseen ja perusparantamiseen on esitetty yhteensä 0,4 miljoonaa euroa. Ulkoilureittien varrelle tullaan jatkamaan ulkokuntoilulaitteiden hankkimista.
World Design Capital Helsinki 2012
Liikuntatoimen WDC -hankkeita (”Muotoile itsesi” -hanke ja ”Säilö” -hanke) on tarkoitus jatkaa osana normaalia rakentamistoimintaa.
Yksityiskohtainen luettelo vuoden 2015 investointiehdotuksesta on esitetty esityslistan liitteessä yhdessä vuosien 2016–2024 taloussuunnitelmaehdotuksen kanssa.
Investointiehdotus vuosille 2016–2024
Uudet asuntoalueet
On edellytetty, että uusien asuntoalueiden palvelut rakennetaan samaan aikaan, kun asukkaat muuttavat uusille alueille. Tämän esityksen mukaan uudet palvelut syntyvät kuitenkin edelleen selvällä viiveellä, eikä samaan aikaan asukkaiden tulon kanssa. Lisäksi palvelut puuttuvat vielä monilta vanhoiltakin asuntoalueilta. Uusien asuinalueiden rakentamisista päätettäessä – jo asemakaavojen hyväksymisvaiheessa – pitäisi samalla päättää liikuntapaikkojen rahoituksesta näille alueille.
Toisaalta uusia investointihankkeita ei pystytä toteuttamaan, ellei samalla saada korotuksia käyttömäärärahoihin, sisäisiin vuokriin, ylläpitoon ja henkilöstöön.
Tekonurmikentät
Esitykseen sisältyy tekonurmien rakentamisohjelma. Tarkoituksena on aina kenttien peruskorjauksen yhteydessä päättää uudesta pintamateriaalista ja muuttaa luonnonnurmi- tai kivituhkapintaisia kenttiä kumi-rouhetekonurmikentiksi. Tällä toimenpiteellä pystytään lisäämään merkittävästi kenttien käyttötuntien määrää keväisin ja syksyisin sekä päivittäin ja vähentämään hoitokustannuksia. Muutos hyödyttää myös koululiikuntaa. Suunnitelmakaudella varaudutaan myös tekonurmien uusimiseen niiden tullessa käyttöikänsä päähän.
Tekojääradat
Ainoastaan tekojääratoja rakentamalla voidaan nykysäissä taata helsinkiläisille luistelumahdollisuus. Esitys sisältää liikuntastrategian mukaisesti yhden tekojääradan. Sen rakentamista on selvitetty yhdessä kaupunkisuunnitteluviraston kanssa Tehtaanpuistonkentälle, koska sitä ei saakaan rakentaa Johanneksenkentälle, kuten aiemmissa esityksissä oli esitetty. Tehtaanpuistoon tulee kaupunkisuunnitteluvirasto tekemään asemakaavan muutoksen, mutta hankkeen rakentamiselle on jo saatu poikkeuslupa.
Ampumarata
Pääkaupunkiseudun kaupunginjohtajat asettivat 10.12.2009 ampumaurheilukeskushanketta varten selvitysryhmän, johon kutsuttiin pääkaupunkiseudun kuntien lisäksi edustajat Kirkkonummelta, Tuusulasta, Sipoosta, Nurmijärveltä ja Vihdistä. Selvityksessä löydettiin kaksi mahdollista paikkaa ampumaradalle: Kirkkonummen Kauhala ja Sipoon Savijärvi. Kauhala vaatii kuitenkin asemakaavan muutoksen. Sipoossa voitaisiin edetä nopeammin. Paikallisella seuralla (SSG) on oma ampumarata ja SMY:llä on ampumarata aivan vieressä Helsingin kaupungin omistamalla maalla. Taloussuunnitelmaesitykseen ei sisälly hankkeelle rahoitusta.
Venesatamat
Resurssit kohdistetaan lähinnä välttämättömiin perusparannustöihin ja palvelutason parantamiseen olemassa olevissa venesatamissa. Vanhoja, käyttöikänsä päässä olevia ponttooneita esitetään uusittavaksi. Veneiden suurelle keskitetylle talvisäilytysalueelle etsitään edelleenkin paikkaa. Sellaista tullaan esittämään ainakin Kirkkonummen Kantvikin alueelle, mutta se on vain osaratkaisu. Hanke käynnistetään suunnitelmakauden aikana ja sille etsitään toteuttaja sekä ylläpitäjä. Esitykseen ei sisälly määrärahoja hankkeelle. Sataman poistuttua Jätkäsaaresta, voidaan veneiden talvisäilytys ratkaista siellä väliaikaisesti useiksi vuosiksi.
Rastilan leirintäalue
Rastilan leirintäalueelle panostamista esitetään jatkettavaksi.
Suomen Olympiakomitean huippu-urheilua tukevat rakentamishankkeet
Suomen Olympiakomitean hallitus on listannut huippu-urheilun merkittävimmät hankkeet vuosille 2011–2015, joille se toivoo valtion taloudellista tukea. Ykköshankkeena on Olympiastadionin, siihen ei tässä suunnitelmassa esitetä määrärahoja.
Yksityiskohtainen luettelo vuosien 2016–2024 rakentamishankkeista on esitetty esityslistan liitteessä.
Liikuntalautakunta on virallisesti nimennyt ulkoliikuntapaikat, uimarannat ja uimapaikat sekä venesatamat, liitteeseen on nimetty kohteet uuden päätöksen mukaisesti ja kohteita on yhdistetty saman nimikkeen alle.
Irtaimen omaisuuden perushankinta
Irtaimen omaisuuden perushankintaan esitetään 1 030 000 euron määrärahaa vuodelle 2015 (liitteet 2 ja 3). Esitys sisältää eri IT-kehityshankkeisiin 150 000 euron määrärahan, joka kohdistuu yhteistyössä kulttuurikeskuksen kanssa hankittavan varausjärjestelmän jatkokehittämiseen sekä kassa- ja kulunvalvonta järjestelmän kehittämiseen. Taloussuunnitelmavuosille esitetään noin miljoonan euron vuosittaista määrärahaa, mikä on se taso, joka liikuntaviraston näkemyksen mukaan vaaditaan, että kalustoa uusitaan taloudellisesti järkevällä tavalla. Jätkäsaareen Bunkkerin liikuntatilojen valmistuminen ja sen varustaminen aiheuttaa kyseiselle vuodelle määrärahatarpeen, joka tulee kaksinkertaistamaan normaalin tason.
Liikuntaviraston vahvistettu johtoryhmä, jossa ovat edustettuna henkilöstöjärjestöt, käsittelee talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotusta kokouksessaan 13.5.2014.
Esittelijä
liikuntajohtaja
Anssi Rauramo
Lisätiedot
Simo Aapro, talouspäällikkö, puhelin: 310 87753
Pekka Jyrkiäinen, suunnittelija, puhelin: 310 87438
Antti Salaterä, suunnittelupäällikkö, puhelin: 310 87783
Liitteet
1 | Liikuntatoimen Tae-2015 perusteluosa |
Tiedoksi
Kaupunginhallitus
Päätöshistoria
Liikuntalautakunta 10.04.2014 § 72
HEL 2014-002668 T 02 02 00
Päätös
Liikuntalautakunta päätti merkitä tiedoksi kaupunginhallituksen antamat ohjeet Helsingin kaupungin vuoden 2015 talousarvioehdotuksen ja taloussuunnitelmaehdotuksen 2015–2017 laatimiseksi.
Samalla lautakunta päätti kehottaa liikuntavirastoa esittelemään talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotukset lautakunnalle 8.5.2014 ja 27.5.2013 pidettävissä kokouksissa sekä esittelemään lausunnot niiden laitosten ja säätiöiden avustushakemuksista, jotka on lueteltu vuoden 2014 talousarvion avustusliitteessä ja joille esitetään avustusta yli 170 000 euroa vuodelle 2015 sekä mahdollisista uusista hakijoista 27.5.2014.
Lisäksi lautakunta päätti, ettei se esitä vuodeksi 2015 määrärahoja toisen lautakunnan käyttöön.
Esittelijä
liikuntajohtaja
Anssi Rauramo
Lisätiedot
Kirsti Laine, osastopäällikkö, puhelin: 310 87751
kirsti.laine(a)hel.fi
Simo Aapro, talouspäällikkö, puhelin: 310 87753
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 4800 | Paavo Nurmen kuja 1C | +358 9 310 8771 | 0201256-6 |
|
00099 Helsingin kaupunki | Helsinki 00250 | Faksi |
| Alv.nro |
liikuntavirasto@hel.fi | www.hel.fi/liikunta | +358 9 310 87770 |
| FI02012566 |
|
|