Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

6/2014

 

Liikuntalautakunta

 

 

 

 

 

 

08.05.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

Kokousaika

08.05.2014 16:00 - 17:26

 

 

Kokouspaikka

Paavo Nurmen kuja 1 C, 5. krs

Läsnä

Jäsenet

Ahola, Riku

puheenjohtaja

Laaksonen, Heimo

varapuheenjohtaja

Järvinen, Jukka

 

Lyytinen, Joonas

 

Lanamäki, Ari

varajäsen

Sandberg, Tiina

varajäsen

Weckman, Sebastian

varajäsen

Virkkunen, Heikki

varajäsen

Muut

Fröberg, Stefan

osastopäällikkö

Rauramo, Anssi

liikuntajohtaja

Aapro, Simo

talouspäällikkö

Balk, Alexia

atk-suunnittelija

Salaterä, Antti

suunnittelupäällikkö

Lesonen, Emmi

asiamies

Lith, Mimosa

asiamies

Eranka, Essi

viestintäpäällikkö

Huru, Nina

kaupunginhallituksen edustaja

Huurre, Petteri

osastopäällikkö

Loikkanen-Jormakka Tarja

osastopäällikkö

Sneck-Lehto Raija

henkilöstön edustaja

Puheenjohtaja

Riku Ahola

83-93 §

Esittelijät

Anssi Rauramo

liikuntajohtaja
83-90 §, 92-93 §

Tarja Loikkanen-Jormakka

osastopäällikkö
91 §

Pöytäkirjanpitäjä

Emmi Lesonen

asiamies
83-93 §

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 4800

Paavo Nurmen kuja 1 C

+358 9 310 8771

0201256-6

 

00099 Helsingin kaupunki

Helsinki 00250

Faksi

 

Alvnro

liikuntavirasto@hel.fi

www.hel.fi/liikunta

+358 9 310 87770

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

6/2014

 

Liikuntalautakunta

 

 

 

 

 

 

08.05.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

§

Asia

 

83

LJ/1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

84

LJ/2

Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano

85

LJ/3

Ilmoitusasiat

86

LJ/4

Liikuntalautakunnan lausunto kaupunginkanslialle lakiesitysluonnoksesta uudeksi liikuntalaiksi

87

LJ/5

Helsingin kaupungin liikuntatoimen liikuntapaikkojen ja -laitosten yleiset ohjeet ja käytöstä perittävät maksut 1.1.2015 alkaen

88

LJ/6

Liikuntatoimen talousarvioehdotus vuodelle 2015 ja taloussuunnitelmaehdotus vuosille 2015–2017

89

LJ/7

Tanssiklubi Master ry:n Finland Open 2014 tapahtuma-avustukseen liittyvä oikaisuvaatimus

90

LJ/8

Liikuntalautakunnan kokouspäivämäärät

91

LIOS/1

Senioriliikunnan ikärajan nosto 63 ikävuoteen

92

PJ/1

Liikuntavirastossa tehtyjen päätösten ottaminen lautakunnan käsiteltäväksi

93

LJ/9

Viraston tiedotuksia

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 4800

Paavo Nurmen kuja 1 C

+358 9 310 8771

0201256-6

 

00099 Helsingin kaupunki

Helsinki 00250

Faksi

 

Alvnro

liikuntavirasto@hel.fi

www.hel.fi/liikunta

+358 9 310 87770

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

6/2014

(42)

Liikuntalautakunta

 

 

 

 

LJ/1

 

08.05.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 83

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

Päätös

Liikuntalautakunta päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet Lyytinen Joonas ja Laaksonen Heimo tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.

Esittelijä

liikuntajohtaja

Anssi Rauramo

Päätösehdotus

Liikuntalautakunta päättää todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet Ekholm-Talas Heidi (varalla Lyytinen Joonas) ja Hämäläinen-Bister Riitta (varalla Lampela Seppo) tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.

Esittelijä

liikuntajohtaja

Anssi Rauramo

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 4800

Paavo Nurmen kuja 1 C

+358 9 310 8771

0201256-6

 

00099 Helsingin kaupunki

Helsinki 00250

Faksi

 

Alvnro

liikuntavirasto@hel.fi

www.hel.fi/liikunta

+358 9 310 87770

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

6/2014

(42)

Liikuntalautakunta

 

 

 

 

LJ/2

 

08.05.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 84

Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano

Päätös

Liikuntalautakunta päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.

Esittelijä

liikuntajohtaja

Anssi Rauramo

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

liikuntajohtaja

Anssi Rauramo

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 4800

Paavo Nurmen kuja 1 C

+358 9 310 8771

0201256-6

 

00099 Helsingin kaupunki

Helsinki 00250

Faksi

 

Alvnro

liikuntavirasto@hel.fi

www.hel.fi/liikunta

+358 9 310 87770

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

6/2014

(42)

Liikuntalautakunta

 

 

 

 

LJ/3

 

08.05.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 85

Ilmoitusasiat

Päätös

Liikuntalautakunta päätti merkitä kaupunginvaltuuston päätöksen ja siihen liittyvän päätösten täytäntöönpanopäätöksen sekä kaupunginvaltuuston kokouksen 9.4.2014, numero 6-2014 asian 14 kohdalla tekemän päätöksen sekä kaupunginhallituksen tekemät päätökset tiedoksi.

Esittelijä

liikuntajohtaja

Anssi Rauramo

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Lautakunnalle on lähetetty kaupunginvaltuuston ja kaupunginhallituksen päätöksiä tiedoksi seuraavasti:

 

3.1              KVSTO  9.4.2014/6-2014, 110 §, asia 14

Kaupunginhallitus 14.4.2014, 411 §: päätösten täytäntöönpano.

HERMANNIN TONTIN 21677/1, TONTTIEN 21677/2 - 4 OSIEN JA KATUALUEEN ASEMAKAAVAN MUUTTAMINEN (NRO 12223, HER-MANNIN RANTATIE 31-35).

HEL 2013-005529 T 10 03 03

Kaupunginvaltuusto päätti kaupunginhallituksen ehdotuksen mukaisesti hyväksyä 21. kaupunginosan (Hermanni) korttelin nro 21677 tontin nro 1, korttelin nro 21677 tonttien nro 2 - 4 osien ja katualueen asemakaavan muutosehdotuksen 12.11.2013 päivätyn ja 10.3.2014 muutetun piirustuksen nro 12223 mukaisena ja asemakaavaselostuksesta ilmenevin perustein.

 

3.2              KHS  24.3.2014, 333 §

VUODEN 2015 TALOUSARVIOEHDOTUKSEN RAAMI JA TALOUSARVIO- JA TALOUSSUUNNITELMAEHDOTUKSEN 2015-2017 LAATIMISOHJEET.

HEL 2014-002790 T 02 02 00

Kaupunginhallitus päätti hyväksyä liitteen mukaisesti vuoden 2015 talousarvioehdotuksen raamin sekä talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksen 2015–2017 laatimisohjeet sekä lähettää ne lauta- ja johtokunnille otettavaksi huomioon talousarvioehdotusten valmistelussa.

Samalla kaupunginhallitus päätti, että talousarvion 2015 valmistelutilanne tuodaan kaupunginhallitukselle tiedoksi 18.8.2014. Kaupunginhallitukselle annetaan arvio talouden tilanteen yleisestä kehityksestä, kaupungin talouden ja toiminnan seurantaraportti 2/2014 sekä selvitys kaupunginhallituksen raamiohjeistuksen toteutumisesta hallintokuntien valmistelussa.

Kaupunginhallitukselle tuodaan lisäksi ehdotus 10 vuoden investointiohjelmasta vuosille 2015–2024 ja ehdotus liikenneinvestointien ohjaamisen toimintamallista sekä ehdotus toimialarajat ylittävien prosessien johtamisen hankkeista.

 

3.3              KHS  7.4.2014, 382 §

V 23.4.2014, KONALAN KORTTELIN 32067 JA PUISTOALUEEN ASEMAKAAVAN MUUTTAMINEN (NRO 12216, HILAPELLONTIE 2).

HEL 2011-006892 T 10 03 03

Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto päättäisi seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä 32. kaupunginosan (Konala) korttelin nro 32067 ja puistoalueen asemakaavan muutosehdotuksen 5.11.2013 päivätyn piirustuksen nro 12216 mukaisena ja asemakaavaselostuksesta ilmenevin perustein.

 

3.4              KHS  7.4.2014, 383 §

V 23.3.2014, VIIKIN PUISTO-, LUONNONSUOJELU-, VESI- JA KATUALUEIDEN ASEMAKAAVAN HYVÄKSYMINEN JA VANHANKAUPUNGIN VESIALUEEN JA KAUPUNGINOSAN RAJAN ASEMAKAAVAN MUUTTAMINEN (NRO 12160, PORNAISTENNIEMI).

HEL 2011-005945 T 10 03 03

Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto päättäisi seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä 36. kaupunginosan (Viikki, Viikinranta) puisto-, luonnonsuojelu-, vesi- ja katualueiden asemakaavaehdotuksen ja 27. kaupunginosan (Vanhakaupunki) vesialueen ja kaupunginosan rajan asemakaavan muutosehdotuksen 30.10.2012 päivätyn ja 26.2.2014 muutetun piirustuksen nro 12160 mukaisesti ja sen selostuksesta ilmenevin perustein.

Esittelijä

liikuntajohtaja

Anssi Rauramo

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 4800

Paavo Nurmen kuja 1 C

+358 9 310 8771

0201256-6

 

00099 Helsingin kaupunki

Helsinki 00250

Faksi

 

Alvnro

liikuntavirasto@hel.fi

www.hel.fi/liikunta

+358 9 310 87770

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

6/2014

(42)

Liikuntalautakunta

 

 

 

 

LJ/4

 

08.05.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 86

Liikuntalautakunnan lausunto kaupunginkanslialle lakiesitysluonnoksesta uudeksi liikuntalaiksi

HEL 2014-004904 T 03 00 00

Lausunto

Esittelijä muutti esitystään lisäämällä lausuntoon seuraavan lauseen: "Kevyen liikenteen väylä on ennen kaikkea liikenneväylä ja osa liikenneinfrastruktuuria eivätkä varsinaisesti liikuntapaikkoja. Näin ollen niiden rahoitus ei voi tulla kuntien liikuntatoimien budjetista vaan kunnan liikennesuunnittelun rahoista."
 

Liikuntalautakunta päätti antaa kaupunginkanslialle seuraavan lausunnon lakiesitysluonnoksesta uudeksi liikuntalaiksi:

Opetus- ja kulttuuriministeriö on 4.4.2014 päivätyssä kirjeessään pyytänyt Helsingin kaupungin lausuntoa hallituksen esitysluonnoksesta liikuntalaiksi. Esitysluonnoksen mukaan mm. kunnan vastuuta ja yhteistyötä liikunnasta uudistettaisiin. Luonnoksen keskeisinä tavoitteina on edistää eri väestöryhmien mahdollisuuksia harrastaa liikuntaa, väestön hyvinvointia ja terveyttä sekä fyysistä toimintakykyä, lasten ja nuorten kasvua ja kehitystä, liikunnan kansalais- ja seuratoimintaa sekä huippu-urheilua.

Yleistä

Helsingin kaupungin liikuntatoimi pitää nykyistä liikuntalakia puitelakiluonteensa, sisältönsä ja tasonsa kannalta toimivana. Nyt lausuttavana oleva ministeriön lakiesitysluonnos sisältää kokonaisuutena arvioiden pääosin kannatettavia muutoksia vuodesta 1999 lukien voimassa olleen liikuntalain uudistamiseksi. Liikunnan ja fyysisen aktiivisuuden edistäminen laajalla rintamalla on yhteiskunnallisesti yksi keskeisimmistä suomalaisten hyvinvointiin ja myös viime kädessä maamme tasapainoiseen taloudelliseen kehitykseen vaikuttava tekijä. 

Helsinki on katsonut omassa kaupunginvaltuuston hyväksymässä strategiaohjelmassaan (2013), että liikunta on keskeinen keino helsinkiläisten hyvinvoinnin parantamiseksi. Strategiaohjelman yhtenä tavoitteena on terveyttä edistävän liikunnan lisääminen ja liikkumattomuuden vähentäminen. Helsingin liikuntalautakunnan hyväksymään liikuntastrategiaan (2012) on kirjattu, että liikuntaviraston toiminta-ajatuksena on helsinkiläisten elämän laadun ja toimintakykyisyyden parantaminen liikunnan keinoin.

Kuntien tehtävät liikunnan edistämiseksi

Liikunnallisen elämäntavan sekä tämän myötä väestön hyvinvoinnin edistämiseksi ja elämäntapasairauksien ehkäisemiseksi on ehdottoman tärkeää, että kuntien liikuntapalvelut tunnistetaan osaksi julkisia peruspalveluita. Kuntien asukkailleen tarjoamat liikuntapalvelut eivät ole luonteeltaan markkinaehtoista taloudellista toimintaa. Helsingin kaupungin liikuntatoimi pitää lakiesitysluonnokseen sisältyvää pohdintaa kuntalain 2 a §:n 1 momentin kilpailusäännöksestä oikeana ja kannattaa liikuntalain kuntien vastuuta koskevaan pykälään täsmennystä siten, ettei kunta toimi markkinoilla kilpailutilanteessa luodessaan edellytyksiä kuntalaisten liikunnalle (5 §, 5 mom.).

Kuntia koskien liikuntalain uudistamisen tavoitteena on vahvistaa liikunnan peruspalveluluonnetta. Lakiesitysluonnoksen mukaan kuntien tehtäviä ei lisätä, vaan nykyisen liikuntalain muotoiluja kuntien tehtävien osalta liikunnassa täsmennetään.

Nykyisen liikuntalain kuntien tehtäviä koskevat muotoilut ovat väljät ja kunnioittavat kuntien itsehallintoa liikunnan alueella. Lakiesitysluonnoksessa liikuntapalvelujen järjestäminen sekä terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan järjestäminen eri kohderyhmille on täsmällisesti tulkiten nykyistä velvoittavampi tehtävämuotoilu. Nykyisessä laissa säädetään ainoastaan liikunnan järjestämisestä ottaen huomioon myös erityisryhmät. Lakiesitysluonnoksen yksityiskohtaisissa perusteluissa kuntien liikuntapalvelujen kohderyhmiksi määritellään lapset, nuoret, opiskelijat, työikäiset aikuiset, ikäihmiset, maahanmuuttajat, erilaiset vammaisryhmät sekä sosioekonomisesti heikommassa asemassa olevat henkilöt ja lapsiperheet. Selvää kuitenkin on, että kuntien on palveluja itse järjestäessään priorisoitava etenkin niitä kohderyhmiä, jotka jäävät urheilun seuratoiminnan ja yksityisten palveluiden ulkopuolelle ja joiden tavoittamisella on kaikkein eniten vaikuttavuutta liikunnan myönteisten vaikutusten saavuttamiseksi.

Liikuntapaikkojen osalta kunnan vastuulle kirjataan lakiesitysluonnoksessa liikuntapaikkojen rakentaminen ja ylläpitäminen. Tarkkaan ottaen nykyisen lain muotoilu on tätä huomattavasti väljempi, kun kunnan tulee nykyisellään tarjota liikuntapaikkoja, mutta esitysluonnos lähtee siitä, että kunnan tulee nimenomaan itsensä rakentaa liikuntapaikkoja. Nykyinen kuntatalouden tilanne tarkoittaa investointien osalta sitä, että ainoastaan nykyisen liikuntapaikkakannan korjausvelan hoitaminen voi koitua mahdottomaksi. Uusiin liikuntapaikkoihin investoiminen tulee Helsingin kaupungin liikuntatoimen näkemyksen mukaan nähdä vahvemmin julkisen, yksityisen ja kansalaistoimintasektoreiden kumppanuustoimintana, jossa kunnan itsensä ei välttämättä tule olla rakentamisesta vastaava taho. Helsingin liikuntatoimen mielestä muotoilua tulisi väljentää (5 §, 2 mom. kohta 3).

Liikuntapaikkojen valtionavustukset (12 §) on jatkossakin syytä säilyttää harkinnanvaraisena valtionavustuksena. Yksityiskohtaisissa perusteluissa viitataan siihen, että suosituin ja käytetyin liikuntapaikka on kevyen liikenteen väylä. Kiistämättä tätä tosiasiaa, Helsingin kaupungin liikuntatoimi kuitenkin toivoo, että liikuntapaikkarakentamiseen tarkoitetut harkinnanvaraiset valtionavustukset valtion liikuntabudjetista jatkossakin kohdentuvat nimenomaan liikuntatilojen perusparantamiseen ja uudisrakentamiseen. Kevyen liikenteen väylä on ennen kaikkea liikenneväylä ja osa liikenneinfrastruktuuria eivätkä varsinaisesti liikuntapaikkoja. Näin ollen niiden rahoitus ei voi tulla kuntien liikuntatoimien budjetista vaan kunnan liikennesuunnittelun rahoista.

Paikallisen, alueellisen ja kuntien välisen yhteistyön lisääminen on tärkeää ja etenkin kunnan sisäisen yhteistyön lisääminen vahvistaisi liikuntalain poikkileikkaavuutta eri toimialojen välillä. Ennen lakiesityksen antamista olisi kuitenkin tarkoituksenmukaista selventää kuntien tehtäväluettelon 5 § 2. mom. kohdan nro 4 ja 5 §, 3. momentin mahdollinen päällekkäisyys.

Kuntien tehtäväluettelon kohta nro 6, jossa pykälän yksityiskohtaisten perustelujen mukaan kunnalle mahdollistetaan oma päätösvalta liikuntapalvelujen järjestämisessä, on tarpeeton. Kuntalaki takaa kunnalle autonomian eikä liikuntalain nojalla voida säätää kunnalle tasoja, täsmällisiä sisältöjä tai tapoja liikunnan edellytysten luomiseksi.

Kuntien vastuuta koskeva pykälä tarkoittaa lisäksi toimintatapojen uudistamista mm. liikunta-aktiivisuuden seurannan ja asukkaiden kuulemisen osalta. Kuten lakiluonnoksessakin todetaan, nämä ovat velvoitteita jo muun kuntia koskevan lainsäädännön johdosta, joten liikuntalain täsmennykset tältä osin eivät luo uusia velvoitteita. Helsingin kaupungin liikuntatoimi kannattaa näiden toimintatapoja ohjaavien kirjausten säätämistä liikuntalaissa.

Liikuntapalvelujen rahoitus

Helsingin kaupunki saa valtion liikuntabudjetista laskennallista valtionosuutta liikuntatoimen tehtävien hoitamiseen vuosittain noin kaksi miljoonaa euroa. Tämä on täysin marginaalinen osuus verrattuna siihen, mitä Helsinki itse osoittaa liikunnan edistämiseen. Pelkästään liikuntatoimen vuosittaiset käyttömenot ovat noin 80 miljoonaa euroa ja investoinnit noin 10 miljoonaa euroa. Valtionosuudella voidaan kattaa siis vain noin 2,5 prosenttia Helsingin liikunnan käyttömenoista.

Huomionarvoista on, että resurssit kuntien liikuntatoimintaan valtion talousarviossa osoitetaan täysin veikkaus- ja vedonlyöntipelien tuottokertymästä toisin kuin esimerkiksi kuntien vastuulla olevien sosiaali- ja terveydenhuollon tai opetustoimen valtionosuudet. Näiden julkisten palvelujen järjestäminen koko maassa turvataan kattamalla peruspalvelujen valtionosuudet verotuotoista koostuvista budjettivaroista. Liikuntatoimen valtionosuus on jo tällä hetkellä kovin marginaalinen, kattaen keskimäärin vain noin kolme prosenttia kuntien liikunnan käyttömenoista. Pitkällä tähtäimellä liikunnan edistämisen eri toimialoja poikkileikkaavan strategisen luonteen vahvistaminen edellyttää sitä, että liikuntatoimen valtionosuutta tarkastellaan vahvemmin suhteessa muiden peruspalvelujen rahoittamiseen.

Yksityisen sektorin ohella kunnat ja liikunta-alan järjestöt ovat keskeiset operatiiviset toimijat liikunta-alalla. Kuntien liikuntatoiminnan määrärahat osoitetaan liikunnan olosuhteiden rakentamiseen ja ylläpitämiseen sekä päivittäiseen toimintaan, paikalliseen seuratoimintaan sekä erilaisiin palvelumuotoihin, kuten liikuntaryhmiin, liikuntaneuvontaan ja liikunnan asiantuntijapalveluihin. Kuntien toiminta tavoittaa periaatteessa kaikki suomalaiset ja tästä syystä onkin kyseenalaista, että valtion liikuntabudjetista ainoastaan neljäsosa osoitetaan kuntien liikuntatoimintaan.

Periaatteessa valtion tulisi toimia strategisella ja ohjaavalla tasolla, mutta nykyisellään etenkin pirstalainen hanketoiminnan rahoittaminen vaikuttaa epäselvältä suhteessa operatiiviseen tasoon. Esimerkiksi valtion suoraan seuroille osoittama seuratuki on ollut yksittäisille seuroille varmasti vähintään hankkeiden keston ajan merkittävä apu, mutta samalla seuratukihanke on aiheuttanut hankaluuksia hahmottaa paikallistason toiminnan tukemisen kokonaisuutta. Helsingin kaupungin liikuntatoimi myöntää kaupungissa toimiville seuroille ja muille liikunta-alan yhdistyksille vuosittaisia toiminta-avustuksia ja toimitila-avustuksia yhteensä noin kuusi miljoonaa euroa. Lisäksi kaupunki tukee sellaisten säätiöiden ja liikuntalaitosten toimintaa, jotka osoittavat tiloja seurojen käyttöön kaupungin kompensoimilla hinnoilla. Helsingin kaupungin liikuntatoimi pitääkin valtion liikuntamäärärahojen vaikuttavan kohdentamisen sekä tasapainoisen resurssi- ja informaatio-ohjauksen kannalta 13 §:n hajanaisuutta haasteellisena.

Muut huomiot

Helsingin kaupungin liikuntatoimi kannattaa sitä, että liikuntalaissa määriteltäisiin liikunta, huippu-urheilu sekä terveyttä ja hyvinvointia edistävä liikunta käsitteinä. Lain ensimmäiseksi tavoitteeksi ehdotetaan kirjattavaksi liikuntaharrastuksen lisääminen. Sekä käsitteiden määrittely, että liikuntaharrastuksen lisäämisen kirjaaminen lain tasolle antaa arvon liikunnan moninaisuudelle ja erilaisille yksilöllisille liikuntasuhteille. Lisäksi Helsingin kaupungin liikuntatoimi pitää tärkeänä, että valtion liikuntaneuvoston tehtäviä vahvistetaan arvioinnin alueella, koska tämä tullee osoittamaan suuntaa ja tukea myös kuntien arviointitehtävälle.

Käsittely

Vastaehdotus:
Joonas Lyytinen: Kevyen liikenteen väylä on ennen kaikkea liikenneväylä ja osa liikenneinfrastruktuuria eivätkä varsinaisesti liikuntapaikkoja. Näin ollen niiden rahoitus ei voi tulla kuntien liikuntatoimien budjetista vaan kunnan liikennesuunnittelun rahoista.
 

Esittelijä

liikuntajohtaja

Anssi Rauramo

Lisätiedot

Kirsti Laine, osastopäällikkö, puhelin: 310 87751

kirsti.laine(a)hel.fi

Lausuntoehdotus

Liikuntalautakunta päättää antaa kaupunginkanslialle seuraavan lausunnon lakiesitysluonnoksesta uudeksi liikuntalaiksi:

Opetus- ja kulttuuriministeriö on 4.4.2014 päivätyssä kirjeessään pyytänyt Helsingin kaupungin lausuntoa hallituksen esitysluonnoksesta liikuntalaiksi. Esitysluonnoksen mukaan mm. kunnan vastuuta ja yhteistyötä liikunnasta uudistettaisiin. Luonnoksen keskeisinä tavoitteina on edistää eri väestöryhmien mahdollisuuksia harrastaa liikuntaa, väestön hyvinvointia ja terveyttä sekä fyysistä toimintakykyä, lasten ja nuorten kasvua ja kehitystä, liikunnan kansalais- ja seuratoimintaa sekä huippu-urheilua.

Yleistä

Helsingin kaupungin liikuntatoimi pitää nykyistä liikuntalakia puitelakiluonteensa, sisältönsä ja tasonsa kannalta toimivana. Nyt lausuttavana oleva ministeriön lakiesitysluonnos sisältää kokonaisuutena arvioiden pääosin kannatettavia muutoksia vuodesta 1999 lukien voimassa olleen liikuntalain uudistamiseksi. Liikunnan ja fyysisen aktiivisuuden edistäminen laajalla rintamalla on yhteiskunnallisesti yksi keskeisimmistä suomalaisten hyvinvointiin ja myös viime kädessä maamme tasapainoiseen taloudelliseen kehitykseen vaikuttava tekijä. 

Helsinki on katsonut omassa kaupunginvaltuuston hyväksymässä strategiaohjelmassaan (2013), että liikunta on keskeinen keino helsinkiläisten hyvinvoinnin parantamiseksi. Strategiaohjelman yhtenä tavoitteena on terveyttä edistävän liikunnan lisääminen ja liikkumattomuuden vähentäminen. Helsingin liikuntalautakunnan hyväksymään liikuntastrategiaan (2012) on kirjattu, että liikuntaviraston toiminta-ajatuksena on helsinkiläisten elämän laadun ja toimintakykyisyyden parantaminen liikunnan keinoin.

Kuntien tehtävät liikunnan edistämiseksi

Liikunnallisen elämäntavan sekä tämän myötä väestön hyvinvoinnin edistämiseksi ja elämäntapasairauksien ehkäisemiseksi on ehdottoman tärkeää, että kuntien liikuntapalvelut tunnistetaan osaksi julkisia peruspalveluita. Kuntien asukkailleen tarjoamat liikuntapalvelut eivät ole luonteeltaan markkinaehtoista taloudellista toimintaa. Helsingin kaupungin liikuntatoimi pitää lakiesitysluonnokseen sisältyvää pohdintaa kuntalain 2 a §:n 1 momentin kilpailusäännöksestä oikeana ja kannattaa liikuntalain kuntien vastuuta koskevaan pykälään täsmennystä siten, ettei kunta toimi markkinoilla kilpailutilanteessa luodessaan edellytyksiä kuntalaisten liikunnalle (5 §, 5 mom.).

Kuntia koskien liikuntalain uudistamisen tavoitteena on vahvistaa liikunnan peruspalveluluonnetta. Lakiesitysluonnoksen mukaan kuntien tehtäviä ei lisätä, vaan nykyisen liikuntalain muotoiluja kuntien tehtävien osalta liikunnassa täsmennetään.

Nykyisen liikuntalain kuntien tehtäviä koskevat muotoilut ovat väljät ja kunnioittavat kuntien itsehallintoa liikunnan alueella. Lakiesitysluonnoksessa liikuntapalvelujen järjestäminen sekä terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan järjestäminen eri kohderyhmille on täsmällisesti tulkiten nykyistä velvoittavampi tehtävämuotoilu. Nykyisessä laissa säädetään ainoastaan liikunnan järjestämisestä ottaen huomioon myös erityisryhmät. Lakiesitysluonnoksen yksityiskohtaisissa perusteluissa kuntien liikuntapalvelujen kohderyhmiksi määritellään lapset, nuoret, opiskelijat, työikäiset aikuiset, ikäihmiset, maahanmuuttajat, erilaiset vammaisryhmät sekä sosioekonomisesti heikommassa asemassa olevat henkilöt ja lapsiperheet. Selvää kuitenkin on, että kuntien on palveluja itse järjestäessään priorisoitava etenkin niitä kohderyhmiä, jotka jäävät urheilun seuratoiminnan ja yksityisten palveluiden ulkopuolelle ja joiden tavoittamisella on kaikkein eniten vaikuttavuutta liikunnan myönteisten vaikutusten saavuttamiseksi.

Liikuntapaikkojen osalta kunnan vastuulle kirjataan lakiesitysluonnoksessa liikuntapaikkojen rakentaminen ja ylläpitäminen. Tarkkaan ottaen nykyisen lain muotoilu on tätä huomattavasti väljempi, kun kunnan tulee nykyisellään tarjota liikuntapaikkoja, mutta esitysluonnos lähtee siitä, että kunnan tulee nimenomaan itsensä rakentaa liikuntapaikkoja. Nykyinen kuntatalouden tilanne tarkoittaa investointien osalta sitä, että ainoastaan nykyisen liikuntapaikkakannan korjausvelan hoitaminen voi koitua mahdottomaksi. Uusiin liikuntapaikkoihin investoiminen tulee Helsingin kaupungin liikuntatoimen näkemyksen mukaan nähdä vahvemmin julkisen, yksityisen ja kansalaistoimintasektoreiden kumppanuustoimintana, jossa kunnan itsensä ei välttämättä tule olla rakentamisesta vastaava taho. Helsingin liikuntatoimen mielestä muotoilua tulisi väljentää (5 §, 2 mom. kohta 3).

Liikuntapaikkojen valtionavustukset (12 §) on jatkossakin syytä säilyttää harkinnanvaraisena valtionavustuksena. Yksityiskohtaisissa perusteluissa viitataan siihen, että suosituin ja käytetyin liikuntapaikka on kevyen liikenteen väylä. Kiistämättä tätä tosiasiaa, Helsingin kaupungin liikuntatoimi kuitenkin toivoo, että liikuntapaikkarakentamiseen tarkoitetut harkinnanvaraiset valtionavustukset valtion liikuntabudjetista jatkossakin kohdentuvat nimenomaan liikuntatilojen perusparantamiseen ja uudisrakentamiseen.

Paikallisen, alueellisen ja kuntien välisen yhteistyön lisääminen on tärkeää ja etenkin kunnan sisäisen yhteistyön lisääminen vahvistaisi liikuntalain poikkileikkaavuutta eri toimialojen välillä. Ennen lakiesityksen antamista olisi kuitenkin tarkoituksenmukaista selventää kuntien tehtäväluettelon 5 § 2. mom. kohdan nro 4 ja 5 §, 3. momentin mahdollinen päällekkäisyys.

Kuntien tehtäväluettelon kohta nro 6, jossa pykälän yksityiskohtaisten perustelujen mukaan kunnalle mahdollistetaan oma päätösvalta liikuntapalvelujen järjestämisessä, on tarpeeton. Kuntalaki takaa kunnalle autonomian eikä liikuntalain nojalla voida säätää kunnalle tasoja, täsmällisiä sisältöjä tai tapoja liikunnan edellytysten luomiseksi.

Kuntien vastuuta koskeva pykälä tarkoittaa lisäksi toimintatapojen uudistamista mm. liikunta-aktiivisuuden seurannan ja asukkaiden kuulemisen osalta. Kuten lakiluonnoksessakin todetaan, nämä ovat velvoitteita jo muun kuntia koskevan lainsäädännön johdosta, joten liikuntalain täsmennykset tältä osin eivät luo uusia velvoitteita. Helsingin kaupungin liikuntatoimi kannattaa näiden toimintatapoja ohjaavien kirjausten säätämistä liikuntalaissa.

Liikuntapalvelujen rahoitus

Helsingin kaupunki saa valtion liikuntabudjetista laskennallista valtionosuutta liikuntatoimen tehtävien hoitamiseen vuosittain noin kaksi miljoonaa euroa. Tämä on täysin marginaalinen osuus verrattuna siihen, mitä Helsinki itse osoittaa liikunnan edistämiseen. Pelkästään liikuntatoimen vuosittaiset käyttömenot ovat noin 80 miljoonaa euroa ja investoinnit noin 10 miljoonaa euroa. Valtionosuudella voidaan kattaa siis vain noin 2,5 prosenttia Helsingin liikunnan käyttömenoista.

Huomionarvoista on, että resurssit kuntien liikuntatoimintaan valtion talousarviossa osoitetaan täysin veikkaus- ja vedonlyöntipelien tuottokertymästä toisin kuin esimerkiksi kuntien vastuulla olevien sosiaali- ja terveydenhuollon tai opetustoimen valtionosuudet. Näiden julkisten palvelujen järjestäminen koko maassa turvataan kattamalla peruspalvelujen valtionosuudet verotuotoista koostuvista budjettivaroista. Liikuntatoimen valtionosuus on jo tällä hetkellä kovin marginaalinen, kattaen keskimäärin vain noin kolme prosenttia kuntien liikunnan käyttömenoista. Pitkällä tähtäimellä liikunnan edistämisen eri toimialoja poikkileikkaavan strategisen luonteen vahvistaminen edellyttää sitä, että liikuntatoimen valtionosuutta tarkastellaan vahvemmin suhteessa muiden peruspalvelujen rahoittamiseen.

Yksityisen sektorin ohella kunnat ja liikunta-alan järjestöt ovat keskeiset operatiiviset toimijat liikunta-alalla. Kuntien liikuntatoiminnan määrärahat osoitetaan liikunnan olosuhteiden rakentamiseen ja ylläpitämiseen sekä päivittäiseen toimintaan, paikalliseen seuratoimintaan sekä erilaisiin palvelumuotoihin, kuten liikuntaryhmiin, liikuntaneuvontaan ja liikunnan asiantuntijapalveluihin. Kuntien toiminta tavoittaa periaatteessa kaikki suomalaiset ja tästä syystä onkin kyseenalaista, että valtion liikuntabudjetista ainoastaan neljäsosa osoitetaan kuntien liikuntatoimintaan.

Periaatteessa valtion tulisi toimia strategisella ja ohjaavalla tasolla, mutta nykyisellään etenkin pirstalainen hanketoiminnan rahoittaminen vaikuttaa epäselvältä suhteessa operatiiviseen tasoon. Esimerkiksi valtion suoraan seuroille osoittama seuratuki on ollut yksittäisille seuroille varmasti vähintään hankkeiden keston ajan merkittävä apu, mutta samalla seuratukihanke on aiheuttanut hankaluuksia hahmottaa paikallistason toiminnan tukemisen kokonaisuutta. Helsingin kaupungin liikuntatoimi myöntää kaupungissa toimiville seuroille ja muille liikunta-alan yhdistyksille vuosittaisia toiminta-avustuksia ja toimitila-avustuksia yhteensä noin kuusi miljoonaa euroa. Lisäksi kaupunki tukee sellaisten säätiöiden ja liikuntalaitosten toimintaa, jotka osoittavat tiloja seurojen käyttöön kaupungin kompensoimilla hinnoilla. Helsingin kaupungin liikuntatoimi pitääkin valtion liikuntamäärärahojen vaikuttavan kohdentamisen sekä tasapainoisen resurssi- ja informaatio-ohjauksen kannalta 13 §:n hajanaisuutta haasteellisena.

Muut huomiot

Helsingin kaupungin liikuntatoimi kannattaa sitä, että liikuntalaissa määriteltäisiin liikunta, huippu-urheilu sekä terveyttä ja hyvinvointia edistävä liikunta käsitteinä. Lain ensimmäiseksi tavoitteeksi ehdotetaan kirjattavaksi liikuntaharrastuksen lisääminen. Sekä käsitteiden määrittely, että liikuntaharrastuksen lisäämisen kirjaaminen lain tasolle antaa arvon liikunnan moninaisuudelle ja erilaisille yksilöllisille liikuntasuhteille. Lisäksi Helsingin kaupungin liikuntatoimi pitää tärkeänä, että valtion liikuntaneuvoston tehtäviä vahvistetaan arvioinnin alueella, koska tämä tullee osoittamaan suuntaa ja tukea myös kuntien arviointitehtävälle.

Esittelijän perustelut

Esittelijä esittää, että lautakunta antaa esityksen mukaisen lausunnon.

Esittelijä

liikuntajohtaja

Anssi Rauramo

Lisätiedot

Kirsti Laine, osastopäällikkö, puhelin: 310 87751

kirsti.laine(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 4800

Paavo Nurmen kuja 1 C

+358 9 310 8771

0201256-6

 

00099 Helsingin kaupunki

Helsinki 00250

Faksi

 

Alvnro

liikuntavirasto@hel.fi

www.hel.fi/liikunta

+358 9 310 87770

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

6/2014

(42)

Liikuntalautakunta

 

 

 

 

LJ/5

 

08.05.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 87

Helsingin kaupungin liikuntatoimen liikuntapaikkojen ja -laitosten yleiset ohjeet ja käytöstä perittävät maksut 1.1.2015 alkaen

HEL 2014-005533 T 02 05 00

Päätös

Liikuntalautakunta päätti hyväksyä muutokset liikuntaviraston hinnastoon 2015 ja vahvistaa liikuntatoimelle liitteenä olevan hinnaston mukaiset hinnat vuodelle 2015.

Esittelijä

liikuntajohtaja

Anssi Rauramo

Lisätiedot

Simo Aapro, talouspäällikkö, puhelin: 310 87753

Atte Hintsala, taloussihteeri, puhelin: 310 87758

Liitteet

1

Liikuntaviraston hinnasto 2015

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Liikuntaviraston hinnaston vuoden 2015 perustana ovat kaupunginhallituksen 24.3.2014 hyväksymät vuoden 2015 talousarvioehdotuksen laatimisohjeet, jonka raamissa on annettu liikuntatoimelle tulotavoite. Ohjeissa todetaan myös, että hallintokuntien tulee selvittää mahdollisuudet maksu- ja vuokratulojen lisäämiseen ja tehdä tarvittavat esitykset osana talousarvioesitystään. Luettelo voimassa olevista maksuista ja taksoista on toimitettava talousarvioehdotuksen liitteenä. Hinnastoon esitettävät korotukset ovat maltillisia. Korotukset heijastelevat pääosin yleisen hintatason muutoksia.

Hinnaston alussa esitettyihin maksuihin ja varauksiin liittyviin yleisiin ohjeisiin ei ole tehty muutoksia vuodelle 2015.

Liikunnanohjausosaston ohjatun liikunnan hinnastoihin esitetään korotuksia syksystä 2015 alkaen. Muihin palvelumaksuihin esitetään korotuksia kohtaan 7.6.2. Testaus ja opastus, mikä perustuu siihen, että henkilökohtainen ohjaus vaatii ennakkovalmistelua.

Merellinen osasto esittää korotuksia telttapaikkamaksuihin kohdassa 9.11. Muutokset tulevat kesäkauden telttapaikkojen aikuisten hintoihin. Talvikaudelta nostetaan lisäksi aikuisten vuorokausimaksua. Hinnastoon on lisätty Rastilan uusi rantasauna sekä Sannan sauna. Uuden rantasaunan tuntihinnaksi esitetään 85 euroa ja Sannan saunan tuntihinnaksi 70 euroa. Uutena tuotteena esitetään myös kertamaksua saunomiseen. Kertamaksun hinta aikuisille on 6,50 euroa.

Kohtaan 9.18. Vuokraus esitetään Kartanon kentän vuorokausihintaan 5 euron korotusta 95 euroon. Kohtaan 9.19. Muut palvelut lemmikkeihin liittyviä tuotteita on uudistettu. Samaan kohtaan on lisätty, että jatkossa SF-Caravan  -kortilla saa alennusta myös telttapaikoista.

Ulkoliikuntaosasto esittää korotuksia Tilavuokriin Talin jalkapallohallin tuntihintaan. Uudeksi tuntihinnaksi tulee 137 euroa. Ulkokenttien vuokriin esitetään useita maltillisia korotuksia kohdissa 3.2. ja 3.3. Korotukset koskevat nurmi- ja hiekkakenttiä, tekojääratoja ja  -kaukaloita sekä Paloheinän latuja.  Lisäksi hinnastoon on lisätty uudet tekonurmet, joita on Myllypurossa, Laajasalossa ja Laajasuolla.

Ulkoliikuntaosasto esittää maltillisia korotuksia pieniin kokoustiloihin ja kerhohuoneisiin, ajolupiin, esittely- ja myyntilupiin, kuvauslupiin sekä sisällä että ulkona, mainoslupiin ja televisiointilupiin. Mainostaulujen hinta esitetään määräytyväksi sopimuksen mukaan.

Vuokraushintoja esitetään nostettavaksi maltillisesti henkilöstön vuokrauksen, katsomoelementtien, tavaran tai kaluston kuljetuksen, maa-alueen vuokrauksen ja nimikkopukuhuoneen osalta.

Liikuntalaitososaston hinnankorotukset koskevat sisäliikuntaa eli jäähalleja, liikuntahalleja, palloilusaleja, liikuntasaleja, palloilutiloja ja liikuntatiloja. Kaikkia tuntihintoja korotetaan eurolla tai kahdella. Kohtaan 5. Säilytys ja Pantit on tehty muutoksia. Hinnastoon on lisätty kohta, jossa määritellään säilytystila neliömetrien mukaan. Liikuntalaitososasto esittää myös vesitiloihin laajalti pieniä korotuksia.

Maksujen tarkistusten yleisiä periaatteita on kuvattu yllä esittelytekstissä ja yksityiskohtaista tietoa hintojen muutoksista on saatavilla lautakunnan kokouksessa.

Esittelijä

liikuntajohtaja

Anssi Rauramo

Lisätiedot

Simo Aapro, talouspäällikkö, puhelin: 310 87753

Atte Hintsala, taloussihteeri, puhelin: 310 87758

Liitteet

1

Liikuntaviraston hinnasto 2015

Tiedoksi

Kaupunginkanslia

Tarkastusvirasto

Liikuntavirasto

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 4800

Paavo Nurmen kuja 1 C

+358 9 310 8771

0201256-6

 

00099 Helsingin kaupunki

Helsinki 00250

Faksi

 

Alvnro

liikuntavirasto@hel.fi

www.hel.fi/liikunta

+358 9 310 87770

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

6/2014

(42)

Liikuntalautakunta

 

 

 

 

LJ/6

 

08.05.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 88

Liikuntatoimen talousarvioehdotus vuodelle 2015 ja taloussuunnitelmaehdotus vuosille 2015–2017

HEL 2014-002668 T 02 02 00

Päätös

Liikuntalautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Pöydällepanoehdotus:
Riku Ahola: Liikuntalautakunta päätti panna asian pöydälle.

Esittelijä

liikuntajohtaja

Anssi Rauramo

Lisätiedot

Simo Aapro, talouspäällikkö, puhelin: 310 87753

Pekka Jyrkiäinen, suunnittelija, puhelin: 310 87438

Antti Salaterä, suunnittelupäällikkö, puhelin: 310 87783

Päätösehdotus

Liikuntalautakunta päättää hyväksyä talousarvioehdotuksen vuodeksi 2015 ja taloussuunnitelmaehdotuksen vuosiksi 2015–2017 ja lähettää ehdotukset esittelyteksteineen edelleen kaupunginhallitukselle.

Esittelijän perustelut

Kaupunginhallitus edellyttää 24.3.2014 hyväksymissään laatimisohjeissa, että lauta- ja johtokuntien tulee toimittaa 23.5.2014 mennessä kaupunginhallitukselle talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotukset.

Laatimisohjeita esiteltiin liikuntalautakunnalle 3.–4.4.2014 pidetyssä seminaarissa sekä kokouksessa 10.4.2014, jolloin lautakunta päätti kehottaa liikuntavirastoa esittelemään talousarvioehdotuksen lautakunnalle 8.5.2014 ja 27.5.2014 ja samoin esittelemään lausunnot laitos- ja säätiöavustuksista kokouksessa 27.5.2014. Liikuntatoimen talousarvioehdotus vuodeksi 2015 ja taloussuunnitelmaehdotus vuosiksi 2015–2017 on kokonaisuudessaan tämän asian liitteenä ja siitä on poimittu esittelytekstiin olennaisimpia asioita.

TALOUSARVIOEHDOTUS VUODEKSI 2015

1. STRATEGIAOSA

Muutokset toimintaympäristössä

Valmisteilla oleva uusi liikuntalaki tullee voimaan vuoden 2015 alusta. Liikuntalain mukaan yleisten edellytysten luominen liikunnalle paikallistasolla on kuntien tehtävä. Näiden tehtävien toteuttaminen kunnassa tulee tapahtua eri toimialojen yhteistyönä. Kunnan tulee kuulla asukkaitaan liikuntaa koskevissa keskeisissä päätöksissä. Kunnan tulee arvioida kunnan asukkaiden liikunta-aktiivisuutta osana terveyden ja hyvinvoinnin kehittämistä. Uuden liikuntalain mukaan kunnan hoitaessa näitä tehtäviä kunta ei toimi kilpailutilanteessa markkinoilla.

Liikuntaseurojen avustusjärjestelmää uudistetaan vuonna 2014 valmistuneen selvityksen perusteella. Liikuntalautakunta päättää vuoden 2014 aikana liikuntaseurojen toiminta-avustusten ja liikuntatilojen tilatuen vaiheittaisesta käyttöönotosta vuosina 2015 ja 2016.

 

Kaupungin strategiaohjelma liikuntaviraston toiminnassa

Helsingin kaupungin uudessa vuosia 2013–2016 koskevassa strategiassa on useampia liikuntatointa koskevia tai sivuavia tavoitteita sekä toimenpiteitä, jotka on lueteltu liitteenä olevassa perustelutekstissä. Merkittävin liikuntatoimen kannalta on kohta:

Hyvinvoiva helsinkiläinen (1.), Helsinkiläisten liikunta lisääntyy

Tavoitteena on terveyttä edistävän liikunnan lisääminen ja liikkumattomuuden vähentäminen.

Toimenpiteet

-        Liikunnan kansalaistoimintaa aktivoidaan ja liikuntaseurojen avustusten  myöntämisperusteita uudistetaan siten, että painopiste on lasten ja nuorten liikunnan tukemisessa

-        Asukkaita kannustetaan omaehtoiseen liikkumiseen ja liikunnallisesti aktiiviseen elämäntapaan toteuttamalla terveysliikuntahankkeita

-        Koululaisia kannustetaan välitunnilla ulkoiluun

-        Terveysvaikutukset arvioidaan kaupungin päätöksenteossa

-        Huomioidaan ulkoliikuntamahdollisuudet kouluissa ja päiväkodeissa

-        Liikunnan poikkihallinnollista järjestämistä vahvistetaan ja luodaan hyviä käytäntöjä eri virastojen välisenä yhteistyönä

-        Liikuntapaikoissa huomioidaan esteettömyys ja erityisryhmien tarpeet

-        Vahvistetaan liikuntapaikkojen suunnittelun asiakaslähtöisyyttä ja vähän liikkuvia ryhmiä kannustetaan liikkumaan

 

Liikuntastrategia vuosille 2013–2017

Liikuntalautakunta hyväksyi 13.11.2012 ja kaupunginhallitus merkitsi tiedoksi 17.12.2012 vuosien 2013–2017 liikuntastrategian.

Liikuntastrategian päätavoitteita ovat

-        Terveyttä edistävän liikunnan lisääminen ja liikkumattomuuden vähentäminen

-        Helsingin ja sen kaupunginosien viihtyvyyden sekä vetovoimaisuuden lisääminen

-        Liikunnan kansalaistoiminnan aktivoiminen ja liikuntaseurojen avustusten myöntämisperusteiden uudistaminen siten, että painopiste on lasten ja nuorten liikunnan tukemisessa

-        Liikuntapalvelujen tuottaminen yhdessä muiden toimijoiden kanssa

-        Henkilökunnan osaamisen kehittäminen ja työhyvinvoinnin parantaminen

 

Talousarvion seurannassa tarkasteltavat tavoitteet:

Sitovat toiminnalliset tavoitteet

-        Monitoimihalleissa (Töölön kisahalli ja Liikuntamylly) on yhteensä 700 (685) aukiolopäivää

-        Maauimaloissa (Uimastadionin ja Kumpulan maauimalat) on yhteensä 210 (215) aukiolopäivää

-        Tekojääradoilla, 7 (7) kappaletta) on yhteensä 650 (650) aukiolopäivää

-        Ulkoiluteitä ja kuntoratoja ylläpidetään Helsingissä 188 km

-        Ulkoiluteitä talvikunnossapidossa: aurataan ja hiekoitetaan tarvittaessa päivittäin 45 km

-        Hiihtolatupohjia ylläpidetään 230 km

-        Aukiolopäivät; suuret liikuntapuistot ja kenttäkokonaisuudet (19 kpl) 5500 pv

-        Venepaikkoja tarjotaan yhdessä venekerhojen kanssa vähintään 11 800 (11 800) kappaletta

Muut toiminnalliset tavoitteet

-        Laitostoiminnan käyntikerrat 3 808 500 (3 643 000) kappaletta

-        Ulkokenttätoiminnan käyntikerrat 4 279 500 (4 240 000) kappaletta

-        Uimarantatoiminnan käyntikerrat 928 000 (892 000) kappaletta

-        Liikunnanohjauksen käyntikerrat 630 000 (570 000) kappaletta

-        Leirinnän yöpymisvuorokaudet 98 000 (100 000) kappaletta

-        Kalastusluvat 7 000 (6 800) kappaletta

 

2. KÄYTTÖTALOUSOSA

Vuoden 2015 talousarvioehdotuksen lähtökohtana on kaupunginhallituksen 24.3.2014 hyväksymä vuoden 2015 talousarvion raami ja talousarvio- sekä taloussuunnitelmaehdotuksen 2015–2017 laatimisohjeet, hyväksytty strategiaohjelma, kaupunginhallituksen valmistelutyötä ohjaavat kannanotot sekä kaupunginvaltuuston lähetekeskustelussa käytetyt puheenvuorot. Talousarvioehdotuksen esitystarkkuus on 1 000 euroa.

Liikuntatoimi jatkaa kokonaisuudessaan nettobudjetoituna yksikkönä vuonna 2015. Nettobudjetointi merkitsee, että kaupunginvaltuustoon nähden sitova erä talousarviossa on toimintakate eli tulojen ja menojen erotus.

Talousarvioehdotuksessa tulot ovat annetun raamin mukaisesti
13 735 000 euroa ja se on näin sama kuin vuonna 2014.

Talousarvioehdotuksen menot ovat 79 234 000 euroa annetun raamin mukaisesti ja ne ovat samat kuin vuoden 2014 talousarviossa. Liikuntaviraston menot alenevat vuoden 2013 tasosta, koska sisäisten vuokrausten periaatteella vuokrattujen maa- ja vesialueiden vuokrasopimusten jatkaminen uudella maavuokrasopimuksella vähentää liikuntatoimen käyttötalouskustannuksia noin 3,6 milj. euroa vuodesta 2014 lähtien. Talousarviossa menopainetta aiheuttavat yleinen hintojen nousu ja erityisesti kasvaneet kiinteistön huollon kustannukset. Muutamia uusia liikuntapaikkoja (Kontulan liikuntapuisto, Kivikon liikuntapuisto, Kivikon hiihtohalli) on otettu käyttöön. Sisäisten vuokrien hintojen korotus talousarvion laatimisohjeiden mukaisella määrällä aiheuttaa yli 0,3 milj. euron kasvun sisäisiin vuokriin.

Vuonna 2015 toteutuviin työehtosopimusten mukaisiin palkankorotuksiin on varauduttu laatimisohjeiden mukaisesti viraston omassa talousarviossa. Talousarviossa sitoviksi merkittävät avustusmäärärahat ovat esityksessä vuoden 2014 tasolla. Ehdotus alittaa vuoden 2013 tilinpäätöksen menot 2,8 miljoonalla eurolla ja tähän on syynä edellä mainittu sisäisten vuokrausten perusteiden muutos. Liikuntatoimen sitova toimintakate on ehdotuksessa
-65 499 000 euroa eli raamin mukainen.

Talousarvioehdotuksessa ei ole varauduttu kaupungin sisäisten toimintojen uudelleen järjestelyjen mahdollisesti aiheuttamiin virastojen välisten veloitusperusteiden muutoksiin tai uusiin veloituksiin.

Liikunnanohjausosaston osalta lasten ja nuorten matalan kynnyksen harrasteliikuntapalveluiden (Easy Sport -iltapäivätoiminta alakouluikäisille ja FunAction -harrastetoiminta yläkouluikäisille) toteuttamista jatketaan, mutta kaiken kaikkiaan osaston ulkopuolisella rahoituksella toteuttama hanketoiminta lisääntyy.

Mikäli vuoden 2015 aikana liikuntaviraston hallintaan tulee uusia maa-alueita, joista ei ole ennakkoon sovittu liikuntaviraston kanssa, niin liikuntavirasto ei ole varannut määrärahoja näiden maa-alueiden sisäisiin vuokriin.

Talousarvioehdotuksessa esitetään maksuihin maltillisia korotuksia. Liikuntaseurojen avustusjärjestelmän uudistaminen on käynnistetty ja uusi järjestelmä otetaan käyttöön osittain vuonna 2015 ja kokonaan 2016. Peruskoulut ja päiväkodit vapautetaan uimahalleja lukuun ottamatta tekojääratojen ja ulkokenttien, sisäliikuntapaikkojen sekä liikunta- ja palloiluhallien sisäänpääsymaksuista arkisin kello 8–14.

Liikuntavirasto jatkaa maa-alueiden vuokrauksissa käytäntöä, jossa uusissa vuokrasopimuksissa sovelletaan korkeintaan 50 prosentin vuokrasubventiota. Vuokrausperusteiden määrittelyä varten on virastossa perustettu työryhmä. Liikuntaviraston vuokrasubvention suuruus on yhteensä noin 1,1 miljoonaa euroa vuodessa.

Käyttötalous 2016–2017

Vuosien 2016 ja 2017 käyttötalouden taloussuunnitelmaehdotuksen tulot, menot ja toimintakate ovat vuoden 2015 talousarvioehdotuksen tasolla. Talousarvioehdotuksen investointisuunnitelmaan sisältyy joitain uusia kohteita, joiden valmistuminen lisää käyttötalouden menoja. Koska uusien liikuntapaikkojen valmistumisajankohta on epävarma, taloussuunnitelmaan ei ole merkitty kustannusten lisäystä. Nykyinen menoraami ei mahdollista kaikkien investointiohjelmassa mainittujen uusien kohteiden ylläpitoa. Liikuntatoimi keskittyy liikuntastrategiassa määriteltyihin perustehtäviin.

 

3. INVESTOINTIOSA

Vuoden 2015 talousarvioehdotuksen lähtökohtana on kaupunginvaltuuston 13.11.2013 hyväksymä vuosien 2014–2023 investointiohjelma ja kaupunginhallituksen 24.3.2014 hyväksymän vuoden 2015 talousarvioehdotuksen ja taloussuunnitelmaehdotuksen 2015–2017 laatimisohjeet. Investoinneista ohjeessa todetaan, että talousarvioehdotuksen lisäksi tehdään investointiohjelma alustavana vuosille 2016–2024.

Investointiehdotuksen ottaminen talousarvioon edellyttää yleensä hankkeen sisältymistä voimassaolevaan taloussuunnitelmaan. Hankkeet asetetaan tärkeysjärjestykseen. Ensisijaisia ovat tällöin peruskorjaushankkeet ja ylläpitokustannuksia vähentävät korvaavat hankkeet sekä uusien asuntoalueiden toteuttamiseksi välttämättömät hankkeet. Esityksessä on huomioitu myös liikuntalautakunnan 27.2.2014 hyväksymän vuoden 2014 työohjelman mukaiset muutokset.

Liikuntalautakunta ei esitä vuoden 2015 liikuntatoimen investointien talousarvioehdotuksessa toisen lautakunnan käyttöön määrärahoja.

Investointiosaan sisältyy edelleen eräitä muutoksia aiheuttavia tekijöitä. On useita hankkeita, joiden aikatauluun tai laajuuteen on eri syistä tullut tai on vielä mahdollisesti tulossa muutoksia.

Syitä on selostettu tarkemmin liitteenä olevassa perusteluosassa. Näiden hankkeiden aikataulujen mahdolliset muutokset vaikeuttavat niiden tarkkaa sijoittamista taloussuunnitelmaan ja annettuun raamiin. Vaikka taloussuunnitelmakauden pysyminen raamissa on erittäin vaikeata, tullaan talousarviot aikanaan tietyin edellytyksin laatimaan annettuun raamiin. Saatavat valtionavut tullaan esittämään ylitysoikeutena annetun investointiraamin päälle.

Tarkastuslautakunta on antanut vuodelta 2013 arviointikertomuksen. Kohdassa 4.6.2, Lähiliikuntapaikat ja kaupunkilaisten liikunnan lisääminen, tarkastuslautakunta esittää useita toimenpiteitä, jotka vaativat taloudellisia resursseja. Liikuntatoimen investointiraamin sisällä ei ole mahdollista toteuttaa tarkastuslautakunnan arviointikertomuksessaan esittämiä vaatimuksia.

Investointiehdotus vuodelle 2015

Kaupunginhallituksen 24.3.2014 hyväksymässä talousarvion ja talous-suunnitelman laatimisohjeissa liikuntatoimen investointien raami vuodelle 2015 on yhteensä 10,068 miljoonaa euroa. Vuoden 2014 talousarviossa liikuntatoimen investointimääräraha on 11,986 miljoonaa euroa. Vuonna 2013 liikuntatoimen investointeihin käytettiin yhteensä yli 15 miljoonaa euroa.

Liikuntatoimen vuoden 2015 talousarvioehdotuksessa esitetään perus-parannuksiin 7,048 miljoonaa euroa ja uudisrakentamiseen 2,62 miljoonaa euroa sekä suunnitteluun 0,4 miljoonaa euroa. Rastilan leirintäalueen investoinnit sisältyvät lukuihin, koska ei ole enää tarpeen esittää niitä erikseen, kun koko virasto on nykyisin nettobudjetoinnissa. Yhteensä investointiesitys on 10,068 miljoonaa euroa ja se on annetun raamin mukainen. Mukana ei ole isojen kiinteistöjen kuntoarvioihin perustuviin lisäperuskorjaustarpeisiin tarvittavia määrärahoja, koska ne eivät mahdu annettuun raamiin. Näin ollen liikuntatoimen kiinteistöjen korjausvelka tulee entisestään kasvamaan.

Hallintokuntarajat ylittävät yhteishankkeet – lähiliikuntapaikat

Lähiliikuntapaikkoja on tarkoitus toteuttaa yhdessä opetusviraston, nuorisoasiainkeskuksen, rakennusviraston, sosiaali- ja terveysviraston, varhaiskasvatusviraston ja tilakeskuksen kanssa.  Hankkeiden toteuttamisessa on tarkoitus käyttää hyväksi Herttoniemen–Roihuvuoren alueella Terveellinen Kaupunginosa -projektin (TKO) kokemuksia. Uutena kohdealueena on Malminkartanon–Kannelmäen kaupunginosat. Periaatteena on, että yhteishankkeiden avulla saadaan sekä koulujen että päiväkotien pihat lähiliikuntapaikoiksi siten, että ne ovat päivällä koulujen ja päiväkotien käytössä ja iltaisin kaikkien alueen asukkaiden käytössä.

Ulkoilureitit

Ulkoilureittien rakentamiseen ja perusparantamiseen on esitetty yhteensä 0,4 miljoonaa euroa. Ulkoilureittien varrelle tullaan jatkamaan ulkokuntoilulaitteiden hankkimista.

World Design Capital Helsinki 2012

Liikuntatoimen WDC -hankkeita (”Muotoile itsesi” -hanke ja ”Säilö” -hanke) on tarkoitus jatkaa osana normaalia rakentamistoimintaa.

Yksityiskohtainen luettelo vuoden 2015 investointiehdotuksesta on esitetty esityslistan liitteessä yhdessä vuosien 2016–2024 taloussuunnitelmaehdotuksen kanssa.

Investointiehdotus vuosille 2016–2024

Uudet asuntoalueet

On edellytetty, että uusien asuntoalueiden palvelut rakennetaan samaan aikaan, kun asukkaat muuttavat uusille alueille. Tämän esityksen mukaan uudet palvelut syntyvät kuitenkin edelleen selvällä viiveellä, eikä samaan aikaan asukkaiden tulon kanssa. Lisäksi palvelut puuttuvat vielä monilta vanhoiltakin asuntoalueilta. Uusien asuinalueiden rakentamisista päätettäessä – jo asemakaavojen hyväksymisvaiheessa – pitäisi samalla päättää liikuntapaikkojen rahoituksesta näille alueille.

Toisaalta uusia investointihankkeita ei pystytä toteuttamaan, ellei samalla saada korotuksia käyttömäärärahoihin, sisäisiin vuokriin, ylläpitoon ja henkilöstöön.

Tekonurmikentät

Esitykseen sisältyy tekonurmien rakentamisohjelma. Tarkoituksena on aina kenttien peruskorjauksen yhteydessä päättää uudesta pintamateriaalista ja muuttaa luonnonnurmi- tai kivituhkapintaisia kenttiä kumi-rouhetekonurmikentiksi. Tällä toimenpiteellä pystytään lisäämään merkittävästi kenttien käyttötuntien määrää keväisin ja syksyisin sekä päivittäin ja vähentämään hoitokustannuksia. Muutos hyödyttää myös koululiikuntaa. Suunnitelmakaudella varaudutaan myös tekonurmien uusimiseen niiden tullessa käyttöikänsä päähän.

Tekojääradat

Ainoastaan tekojääratoja rakentamalla voidaan nykysäissä taata helsinkiläisille luistelumahdollisuus. Esitys sisältää liikuntastrategian mukaisesti yhden tekojääradan. Sen rakentamista on selvitetty yhdessä kaupunkisuunnitteluviraston kanssa Tehtaanpuistonkentälle, koska sitä ei saakaan rakentaa Johanneksenkentälle, kuten aiemmissa esityksissä oli esitetty. Tehtaanpuistoon tulee kaupunkisuunnitteluvirasto tekemään asemakaavan muutoksen, mutta hankkeen rakentamiselle on jo saatu poikkeuslupa.

Ampumarata

Pääkaupunkiseudun kaupunginjohtajat asettivat 10.12.2009 ampumaurheilukeskushanketta varten selvitysryhmän, johon kutsuttiin pääkaupunkiseudun kuntien lisäksi edustajat Kirkkonummelta, Tuusulasta, Sipoosta, Nurmijärveltä ja Vihdistä. Selvityksessä löydettiin kaksi mahdollista paikkaa ampumaradalle: Kirkkonummen Kauhala ja Sipoon Savijärvi. Kauhala vaatii kuitenkin asemakaavan muutoksen. Sipoossa voitaisiin edetä nopeammin. Paikallisella seuralla (SSG) on oma ampumarata ja SMY:llä on ampumarata aivan vieressä Helsingin kaupungin omistamalla maalla. Taloussuunnitelmaesitykseen ei sisälly hankkeelle rahoitusta.

Venesatamat

Resurssit kohdistetaan lähinnä välttämättömiin perusparannustöihin ja palvelutason parantamiseen olemassa olevissa venesatamissa. Vanhoja, käyttöikänsä päässä olevia ponttooneita esitetään uusittavaksi. Veneiden suurelle keskitetylle talvisäilytysalueelle etsitään edelleenkin paikkaa. Sellaista tullaan esittämään ainakin Kirkkonummen Kantvikin alueelle, mutta se on vain osaratkaisu. Hanke käynnistetään suunnitelmakauden aikana ja sille etsitään toteuttaja sekä ylläpitäjä. Esitykseen ei sisälly määrärahoja hankkeelle. Sataman poistuttua Jätkäsaaresta, voidaan veneiden talvisäilytys ratkaista siellä väliaikaisesti useiksi vuosiksi.

Rastilan leirintäalue

Rastilan leirintäalueelle panostamista esitetään jatkettavaksi.

Suomen Olympiakomitean huippu-urheilua tukevat rakentamishankkeet

Suomen Olympiakomitean hallitus on listannut huippu-urheilun merkittävimmät hankkeet vuosille 2011–2015, joille se toivoo valtion taloudellista tukea. Ykköshankkeena on Olympiastadionin, siihen ei tässä suunnitelmassa esitetä määrärahoja.

Yksityiskohtainen luettelo vuosien 2016–2024 rakentamishankkeista on esitetty esityslistan liitteessä.

Liikuntalautakunta on virallisesti nimennyt ulkoliikuntapaikat, uimarannat ja uimapaikat sekä venesatamat, liitteeseen on nimetty kohteet uuden päätöksen mukaisesti ja kohteita on yhdistetty saman nimikkeen alle.

Irtaimen omaisuuden perushankinta

Irtaimen omaisuuden perushankintaan esitetään 1 030 000 euron määrärahaa vuodelle 2015 (liitteet 2 ja 3). Esitys sisältää eri IT-kehityshankkeisiin 150 000 euron määrärahan, joka kohdistuu yhteistyössä kulttuurikeskuksen kanssa hankittavan varausjärjestelmän jatkokehittämiseen sekä kassa- ja kulunvalvonta järjestelmän kehittämiseen. Taloussuunnitelmavuosille esitetään noin miljoonan euron vuosittaista määrärahaa, mikä on se taso, joka liikuntaviraston näkemyksen mukaan vaaditaan, että kalustoa uusitaan taloudellisesti järkevällä tavalla. Jätkäsaareen Bunkkerin liikuntatilojen valmistuminen ja sen varustaminen aiheuttaa kyseiselle vuodelle määrärahatarpeen, joka tulee kaksinkertaistamaan normaalin tason.

Liikuntaviraston vahvistettu johtoryhmä, jossa ovat edustettuna henkilöstöjärjestöt, käsittelee talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotusta kokouksessaan 13.5.2014.

Esittelijä

liikuntajohtaja

Anssi Rauramo

Lisätiedot

Simo Aapro, talouspäällikkö, puhelin: 310 87753

Pekka Jyrkiäinen, suunnittelija, puhelin: 310 87438

Antti Salaterä, suunnittelupäällikkö, puhelin: 310 87783

Liitteet

1

Liikuntatoimen Tae-2015 perusteluosa

Tiedoksi

Kaupunginhallitus

Päätöshistoria

Liikuntalautakunta 10.04.2014 § 72

HEL 2014-002668 T 02 02 00

Päätös

Liikuntalautakunta päätti merkitä tiedoksi kaupunginhallituksen antamat ohjeet Helsingin kaupungin vuoden 2015 talousarvioehdotuksen ja taloussuunnitelmaehdotuksen 2015–2017 laatimiseksi.

Samalla lautakunta päätti kehottaa liikuntavirastoa esittelemään talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotukset lautakunnalle 8.5.2014 ja 27.5.2013 pidettävissä kokouksissa sekä esittelemään lausunnot niiden laitosten ja säätiöiden avustushakemuksista, jotka on lueteltu vuoden 2014 talousarvion avustusliitteessä ja joille esitetään avustusta yli 170 000 euroa vuodelle 2015 sekä mahdollisista uusista hakijoista 27.5.2014.

Lisäksi lautakunta päätti, ettei se esitä vuodeksi 2015 määrärahoja toisen lautakunnan käyttöön.

Esittelijä

liikuntajohtaja

Anssi Rauramo

Lisätiedot

Kirsti Laine, osastopäällikkö, puhelin: 310 87751

kirsti.laine(a)hel.fi

Simo Aapro, talouspäällikkö, puhelin: 310 87753

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 4800

Paavo Nurmen kuja 1 C

+358 9 310 8771

0201256-6

 

00099 Helsingin kaupunki

Helsinki 00250

Faksi

 

Alvnro

liikuntavirasto@hel.fi

www.hel.fi/liikunta

+358 9 310 87770

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

6/2014

(42)

Liikuntalautakunta

 

 

 

 

LJ/7

 

08.05.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 89

Tanssiklubi Master ry:n Finland Open 2014 tapahtuma-avustukseen liittyvä oikaisuvaatimus

HEL 2014-002064 T 02 02 02

Päätös

Liikuntalautakunta päätti hylätä Tanssiklubi Master ry:n Finland Open 2014 tapahtuma-avustukseen liittyvän oikaisuvaatimuksen.

Esittelijä

liikuntajohtaja

Anssi Rauramo

Lisätiedot

Kirsti Laine, osastopäällikkö, puhelin: 310 87751

kirsti.laine(a)hel.fi

Liitteet

1

FinlandOpen2014_oikaisuvaatimus

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Hakija

Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Lautakunta vahvisti kokouksessaan 4.11.2013 liikuntatapahtumien avustusperusteet, joiden mukaan vuoden 2014 tapahtuma-avustuksiin käytettävänä oleva 77 000 euron suuruinen määräraha jaettiin. Liikuntalautakunta nimesi tuolloin keskuudestaan työryhmän käsittelemään saapuneet hakemukset ja laatimaan ehdotuksen avustusmäärärahan jakamisesta. Lautakunta teki päätöksen tapahtuma-avustuksiin käytettävissä olevan määrärahan jakamisesta kokouksessaan 27.2.2014. Tanssiklubi Master ry:n Finland Open 2014 -tapahtumalle myönnettiin 1 000 euroa.

Esittelijä

liikuntajohtaja

Anssi Rauramo

Lisätiedot

Kirsti Laine, osastopäällikkö, puhelin: 310 87751

kirsti.laine(a)hel.fi

Liitteet

1

FinlandOpen2014_oikaisuvaatimus

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Hakija

Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Päätöshistoria

Liikuntalautakunta 27.02.2014 § 39

HEL 2014-002064 T 02 02 02

Päätös

Liikuntalautakunta päätti jakaa Helsingin kaupungin talousarviossa liikuntatapahtumien tukemiseen käytettävänä olevan 77  000 euron määrärahan. Määräraha jaetaan avustusta hakeneille yhdistyksille lautakunnan valmistelua varten nimeämän työryhmän esittämällä tavalla. Valmistelussa on huomioitu vahvistetut avustusperiaatteet.

Samalla lautakunta päättää, että myönnetty avustus maksetaan sen jälkeen, kun tapahtuman järjestäjä on toimittanut liikuntavirastolle selvityksen tapahtuman toteutumisesta ja tapahtuman tilinpäätöksen, mahdollisimman pian tapahtuman jälkeen, kuitenkin viimeistään maanantaina 15.12.2014.

Vuoden 2014 tapahtuma-avustukset jaetaan seuraavia kriteereitä noudattaen:

1) Tapahtuma-avustusta myönnetään Helsingin kaupungin alueella järjestettäviin avoimiin liikuntatapahtumiin, jotka liikuttavat osallistujia ja elävöittävät kaupunkikuvaa.

2) Avustuksen myöntämisessä painotetaan

- tapahtuman laajuutta

- tapahtuman monipuolisuutta (eri lajeja, mukana useita tahoja)

- näkyvyyttä Helsingin kaupunkikuvassa

- nuorisotoimintaa ja erityisesti syrjäytymisen ehkäisyyn panostamista

- saavutettavuutta, ympäristöasioiden huomioiminen

- uusien ryhmien saaminen liikunnan pariin

 

3) Seuraavia tapahtumia ei avusteta

- arvokilpailuja (SM, PM, EM, MM)

- liikuntaseuran sisäisiä tapahtumia

- liikuntaseuran normaalia kilpaurheilutoimintaa

- liikuntaseuran järjestämiä leirejä ja kursseja

 

Avustukset jaetaan kolmeen kategoriaan

 - alueelliset liikuntatapahtumat

1 000 euroa

 - laajat liikuntatapahtumat

5 000 euroa

 - merkittävät kansainväliset liikuntatapahtumat

10 000 euroa

 

Lisäksi lautakunta päättää, että lautakunnan keskuudesta valittu työryhmä jatkaa tapahtuma-avustusperusteiden kehittämistä edelleen avustusjärjestelmän uudistamisen myötä.

Esittelijä

liikuntajohtaja

Anssi Rauramo

Lisätiedot

Ritva Oljakka, yhteyssihteeri, puhelin: 310 87439

ritva.oljakka(a)hel.fi

Sari Kiuru, yhteyssihteeri, puhelin: 310 87736

Ulla Knus, yhteyspäällikkö, puhelin: 310 87747

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 4800

Paavo Nurmen kuja 1 C

+358 9 310 8771

0201256-6

 

00099 Helsingin kaupunki

Helsinki 00250

Faksi

 

Alvnro

liikuntavirasto@hel.fi

www.hel.fi/liikunta

+358 9 310 87770

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

6/2014

(42)

Liikuntalautakunta

 

 

 

 

LJ/8

 

08.05.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 90

Liikuntalautakunnan kokouspäivämäärät

HEL 2014-005832 T 00 00 02

Päätös

Liikuntalautakunta päätti, että lautakunta kokoontuu syyskaudella 2014 Töölön kisahallissa, osoitteessa Paavo Nurmen kuja 1 C, 5. kerros, lautakunnan kokoushuone, 00250 Helsinki, torstaisin kello 16.00. Samalla lautakunta päätti seuraavista syyskauden 2014 kokouspäivistä sekä kevätkauden 2015 ensimmäisestä kokouspäivästä.

vko 34 21.8.

vko 37 11.9.

vko 40 2.10.

vko 43 23.10.

vko 46 13.11.

vko 49 11.12.

 

Lisäksi lautakunta päättää, että kevätkauden 2015 ensimmäinen kokouspäivä on torstai 22.1.2015.

Lisäksi liikuntalautakunta päättää, että toimielimen puheenjohtaja voi, mahdollisuuksien mukaan varapuheenjohtajien kanssa neuvoteltuaan, asioiden vähäisen määrän tai muun erityisen syyn takia peruuttaa kokouksen tai muuttaa kokouksen alkamisaikaa päätettynä kokouspäivänä.

Esittelijä

liikuntajohtaja

Anssi Rauramo

Lisätiedot

Kirsti Laine, osastopäällikkö, puhelin: 310 87751

kirsti.laine(a)hel.fi

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Helsingin kaupungin hallintosäännön 3 §:n mukaan toimielin kokoontuu päättäminään aikoina sekä lisäksi puheenjohtajan tai hänen estyneenä ollessaan varapuheenjohtajan kutsusta.

Esittelijä

liikuntajohtaja

Anssi Rauramo

Lisätiedot

Kirsti Laine, osastopäällikkö, puhelin: 310 87751

kirsti.laine(a)hel.fi

Tiedoksi

Tietopalvelu

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 4800

Paavo Nurmen kuja 1 C

+358 9 310 8771

0201256-6

 

00099 Helsingin kaupunki

Helsinki 00250

Faksi

 

Alvnro

liikuntavirasto@hel.fi

www.hel.fi/liikunta

+358 9 310 87770

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

6/2014

(42)

Liikuntalautakunta

 

 

 

 

LIOS/1

 

08.05.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 91

Senioriliikunnan ikärajan nosto 63 ikävuoteen

HEL 2014-004384 T 12 03 04

Päätös

Senioriliikunnan piirissä olevilla,  vuosina 1952-1954 syntyneillä henkilöillä,  on oikeus käyttää senioriliikunnan palveluja, kunnes he täyttävät 63 vuotta. Tästä ilmoitetaan heille henkilökohtaisesti.

Liikuntalautakunta päätti nostaa ohjatun senioriliikunnan ikärajan nykyisestä 60 ikävuodesta 63 ikävuoteen 1.8.2014 lähtien.

Käsittely

Vastaehdotus:
Riku Ahola: Senioriliikunnan piirissä olevilla,  vuosina 1952-1954 syntyneillä henkilöillä,  on oikeus käyttää senioriliikunnan palveluja, kunnes he täyttävät 63 vuotta. Tästä ilmoitetaan heille henkilökohtaisesti.

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Senioriliikunnan piirissä olevilla,  vuosina 1952-1954 syntyneillä henkilöillä,  on oikeus käyttää senioriliikunnan palveluja, kunnes he täyttävät 63 vuotta. Tästä ilmoitetaan heille henkilökohtaisesti.

Jaa-äänet: 4
Heimo Laaksonen, Ari Lanamäki, Joonas Lyytinen, Sebastian Weckman

Ei-äänet: 4
Riku Ahola, Jukka Järvinen, Tiina Sandberg, Heikki Virkkunen

Tyhjä: 0
 

Poissa: 1
Sallamaari Muhonen

Esittelijä

osastopäällikkö

Tarja Loikkanen-Jormakka

Lisätiedot

Minna Ekman, liikunnansuunnittelija, puhelin: 310 87932

Päätösehdotus

Liikuntalautakunta päättää nostaa ohjatun senioriliikunnan ikärajan nykyisestä 60 ikävuodesta 63 ikävuoteen 1.8.2014 lähtien.

Esittelijän perustelut

Helsingin kaupungin liikuntaviraston ohjatut senioriliikunnan palvelut on rajattu 60 vuotta täyttäneille. Väestön ikärakenteen muutos jatkuu ja ikääntyneiden helsinkiläisten määrä kasvaa edelleen seuraavien vuosien aikana. Vuonna 2013 yli 65-vuotiaita helsinkiläisiä oli 94 668. Seuraavien kolmen vuoden aikana määrä nousee 10 000:lla eli vuonna 2016 yli 65-vuotiaita helsinkiläisiä on arvioiden mukaan 103 275.

Suomessa työeläkelakien mukaiselle vanhuuseläkkeelle voi siirtyä joustavasti 63–68 vuoden ikäisenä. Miehet ja naiset jäävät eläkkeelle lähestulkoon samanikäisinä. Eläketurvakeskuksen mukaan suurin osa siirtyy suoraan vanhuuseläkkeelle 63 vuotta täytettyään. Keskimääräinen eläkkeellesiirtymisikä on huomattavasti matalampi työkyvyttömyyseläketapauksien vuoksi. Vuonna 2012 Vanhuuseläkkeelle siirryttiin keskimäärin 63,5-vuotiaana. 

Ikärajan noston tavoitteena on turvata jatkossakin ikääntyneille suunnattujen liikuntapalveluiden riittävyys eläkeikäiselle väestönosalle. Vuonna 2012 Helsingissä oli yli 65 vuotta täyttäneitä eläkkeensaajia 92 825, mikä on 73 % koko eläkkeensaajien määrästä.

Liikuntavirasto tarjoaa runsaasti ohjattuja liikuntapalveluja aikuisille, jonne nuoremmat ikääntyneet voivat hakeutua mukaan. Lisäksi tarjolla on erityisliikunnan palveluita, mikäli henkilön toiminta- tai liikkumiskyvyssä on rajoitteita. Näihin ryhmiin voivat osallistua esim. työkyvyttömyyseläkkeellä olevat alle 63 -vuotiaat henkilöt.

Tällä hetkellä 60–62-vuotiaita ohjatun liikunnan asiakkaita on 88 henkilöä eli 2,3 % ohjatun senioriliikunnan asiakkaista. Esittelijä esittää, että ohjatun senioriliikunnan ikärajaa nostetaan nykyisestä 60 ikävuodesta 63 ikävuoteen. Ikärajan muutos astuisi voimaan 1.8.2014, koskien syksyn 2014 kurssitoimintaa.

Esittelijä

osastopäällikkö

Tarja Loikkanen-Jormakka

Lisätiedot

Minna Ekman, liikunnansuunnittelija, puhelin: 310 87932

Päätöshistoria

Liikuntalautakunta 10.04.2014 § 80

HEL 2014-004384 T 12 03 04

Päätös

Asia päätettiin jättää pöydälle.

Käsittely

10.04.2014 Pöydälle

Pöydällepanoehdotus:
Outi Paulig: Esitän, että asia jätetään pöydälle ja että ikärajan nostoesityksestä pyydetään Helsingin vanhusneuvoston kannanotto.

Kannattajat: Jukka Järvinen

Esittelijä

osastopäällikkö

Tarja Loikkanen-Jormakka

Lisätiedot

Minna Ekman, liikunnansuunnittelija, puhelin: 310 87932

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 4800

Paavo Nurmen kuja 1 C

+358 9 310 8771

0201256-6

 

00099 Helsingin kaupunki

Helsinki 00250

Faksi

 

Alvnro

liikuntavirasto@hel.fi

www.hel.fi/liikunta

+358 9 310 87770

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

6/2014

(42)

Liikuntalautakunta

 

 

 

 

PJ/1

 

08.05.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 92

Liikuntavirastossa tehtyjen päätösten ottaminen lautakunnan käsiteltäväksi

Päätös

Liikuntalautakunta päätti, ettei se ota käsiteltäväkseen seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä:

LIIKUNTAJOHTAJA

16.4.2014, 12 §
Laajasuon liikuntapuiston lähiliikuntapaikan uudisrakentamistyön tilaaminen

16.4.2014, 13 §
Liikuntaviraston ulkoalueiden yleiset järjestysohjeet

22.4.2014, 14 §
If Vahinkovakuutusyhtiö Oy:n takaisinsaantivaatimus

29.4.2014, 15 §
Liikuntaviraston osastopäälliköiden ja teknisen yksikön päällikön sijaisuusjärjestelyt

29.4.2014, 16 §
Uimastadionin ja Kumpulan maauimaloiden vartioimissopimuksen tekeminen Palmian kanssa

KEHITTÄMISYKSIKKÖ
Suunnittelupäällikkö

24.4.2014, 5 §
Oulunkylän tekojääradan kylmäkoneiston höyrystimien (2 kpl) peruskorjaus

LIIKUNTALAITOSOSASTO
Osastopäällikkö

16.4.2014, 13 §
Itäkeskuksen uimahallissa sijaitsevan huoneen vuokraaminen

16.4.2014, 14 §
Liikuntamyllyssä sijaitsevan toimistohuoneen vuokraaminen Helsinki Triathlon ry:lle

MERELLINEN OSASTO
Osastopäällikkö

17.4.2014, 19 §
Laituripaikan vuokraus Wave and Soul Cruises Oy:lle Hietalahden Sillilaiturista

24.4.2014, 20 §
Mietojen alkoholijuomien anniskeluoikeus Peruna & Co. Oy:n Liuskaluodolla olevalle meripolttoaineaseman kahvilalle

29.4.2014, 21 §
Hiekanseulontakoneen hankinta uimarantojen puhdistukseen

HALLINTO-OSASTO
Osastopäällikkö

14.4.2014, 2 §
Liikuntaviraston hallinto-osaston eräiden työsuhteessa olevien henkilöiden oikeus toteuttaa osastopäällikön vastuulla hankintoja

Esittelijä

liikuntajohtaja

Anssi Rauramo

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

liikuntajohtaja

Anssi Rauramo

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 4800

Paavo Nurmen kuja 1 C

+358 9 310 8771

0201256-6

 

00099 Helsingin kaupunki

Helsinki 00250

Faksi

 

Alvnro

liikuntavirasto@hel.fi

www.hel.fi/liikunta

+358 9 310 87770

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

6/2014

(42)

Liikuntalautakunta

 

 

 

 

LJ/9

 

08.05.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 93

Viraston tiedotuksia

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 4800

Paavo Nurmen kuja 1 C

+358 9 310 8771

0201256-6

 

00099 Helsingin kaupunki

Helsinki 00250

Faksi

 

Alvnro

liikuntavirasto@hel.fi

www.hel.fi/liikunta

+358 9 310 87770

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

6/2014

(42)

Liikuntalautakunta

 

 

 

 

 

 

08.05.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Liikuntalautakunta

 

 

 

Riku Ahola

puheenjohtaja

 

 

 

 

Emmi Lesonen

pöytäkirjanpitäjä

 

 

Pöytäkirja tarkastettu

 

 

 

Lyytinen Joonas

Laaksonen Heimo

 

 

 

 

 

Pöytäkirja on pidetty yleisesti nähtävänä Helsingin kaupungin kirjaamossa (Pohjoisesplanadi 11-13) 20.05.2014.


MUUTOKSENHAKUOHJEET

1

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

-        se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)

-        kunnan jäsen.

Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

-        päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä

-        päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa

-        päätös on muuten lainvastainen.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    

helsinki.hao@oikeus.fi

Postiosoite:

Radanrakentajantie 5

 

00520 HELSINKI

Faksinumero:

029 56 42079

Käyntiosoite:

Radanrakentajantie 5

Puhelinnumero:

029 56 42000

 

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

-        päätös, johon haetaan muutosta

-        miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi

-        perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

-        päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä

-        todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta

-        asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 97 euron oikeudenkäyntimaksun.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto, Energia ja Satama)

 

(09) 310 13701 (Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi)

 

(09) 310 13702 (Rakennus- ja ympäristötoimi)

 

(09) 310 13703 (Sivistys- ja henkilöstötoimi)

 

(09) 310 13704 (Sosiaali- ja terveystoimi)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 4800

Paavo Nurmen kuja 1 C

+358 9 310 8771

0201256-6

 

00099 Helsingin kaupunki

Helsinki 00250

Faksi

 

Alvnro

liikuntavirasto@hel.fi

www.hel.fi/liikunta

+358 9 310 87770

 

FI02012566