Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

3/2012

1 (1)

Nuorisolautakunta

 

 

 

 

Ntj/6

 

29.03.2012

 

 

 

 

 

 

§ 25

Lähetekeskustelu vuoden 2013 talousarvioehdotuksesta ja taloussuunnitelmaehdotuksesta 2013 – 2015

HEL 2012-004279 T 02 02 00

Päätös

Nuorisolautakunta päätti käydä lähetekeskustelun vuoden 2013 talousarvioehdotuksesta ja taloussuunnitelmaehdotuksesta 2013 – 2015.

Esittelijä

Kuntalain mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio. Hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös kolmea tai useampaa vuotta koskeva taloussuunnitelma. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.

Vuoden 2013 talousarvio laaditaan siten, että toiminnasta aiheutuvat menot ja investoinnit sopeutetaan verotulopohjan mukaiselle tasolle.

Kaupunginhallitus ei ole esittelytekstiä kirjoitettaessa vielä hyväksynyt vuoden 2013 talousarvioehdotuksen raamia ja talousarvio- sekä taloussuunnitelmaehdotuksen 2013 – 2015 laatimisohjeita. Alustavan ehdotuksen mukaan nuorisoasiainkeskuksen vuoden 2013 raami on sama kuin vuonna 2012. Nuorisoasiainkeskuksen alustava menoraami on 28 882 000 euroa.

Kaupunginhallitus hyväksynee 26.3.2012 kokouksessaan vuoden 2013 talousarvioehdotuksen raamin ja talousarvio- sekä taloussuunnitelma-ehdotuksen 2013 – 2015 laatimisohjeet. Ne esitellään lautakunnalle 29.3.2012 kokouksessa.

Hallintokuntien on vuoden 2013 talousarvioehdotusta laatiessaan otettava huomioon kaupungin strategiaohjelma, laatimisohjeissa esitetyt laatimistyötä ohjaavat kannanotot sekä kaupunginvaltuuston lähete-keskustelussa käytetyt puheenvuorot.

Nuorisoasiainkeskuksessa kaupungin strategioista korostuvat hyvinvointiin ja palveluihin liittyvät strategiat. Nuorisoasiainkeskus on tarkistanut strategioitaan vuosille 2012 – 2016.

Nuorisoasiainkeskuksen strategia vuoteen 2016 koostuu neljästä sisällöllisestä painopisteestä

1. Nuorten vaikuttaminen: Ruuti

2. Palvelukonseptin uudistuminen: Tilat, toiminta ja palvelustrategia

3. Nivelvaihepudokkuus: Ennaltaehkäisy ja puuttuminen, nuorisotoimen rooli yhteiskuntatakuussa

4. Oppiminen nuorisotyössä: non - formaalin oppimisen tunnistaminen ja tunnustaminen

Painopisteitä ja tavoitteita tukevat seuraavat neljä näkökulmaa:
-  kumppanuuksien hyödyntäminen
-  verkkomaailman hyväksikäyttö
-  ryhmien kanssa tehtävän työn painottaminen
-  nuoret ja nuoret aikuiset keskeiseksi kohderyhmäksi

Vuoden 2013 talousarvioehdotuksen raami valmistelutyötä ohjaavine kannanottoineen sekä laatimisohjeet esitellään lautakunnalle. Lautakunnan on esitettävä vuoden 2013 talousarvioehdotuksessa sitovat toiminnalliset tavoitteet tunnuslukuina tai sanallisina tavoitteina. Lisäksi on korostettava toiminnallisten tavoitteiden ja niiden seurannan merkitystä talouden ohjauksessa sekä niiden kytkemistä määrärahoihin ja tuloarvioihin.

Lautakunta voi antaa ehdotusten valmisteluun liittyviä ohjeita ja tavoitteita. Lautakunta päättää talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksensa käsittelyajankohdan laatimisohjeissa annetun aikataulun mukaisesti.

Khn valmistelua ohjaavat kannanotot hallintokunnille (alustava ehdotus)

•Kaupunginhallitus kehottaa hallintokuntia tekemään talousarvioval-mistelun yhteydessä arvion palvelujen kysynnän ja eri tuotantotapo-jen kehityksestä vuosina 2013–2016 ja 2020. Lauta- ja johtokuntien tulee arvioida taloussuunnitelmakauden ja pidempiä palvelustrategisia linjauksia talousarvioehdotusta käsitellessään.

•Kaupunginhallitus kehottaa hallintokuntia varautumaan palvelualoitepilottien toteuttamiseen vuonna 2013.

•Talousarviossa 2011 käynnistetyn tuottavuus- ja työhyvinvointiohjelman linjausten mukaisesti tavoitteena on jatkossa tuottaa palvelut nykyistä edullisemmin asukasta kohden laskettuna. Hallintokuntien tulee esittää talousarvioehdotuksissa tuottavuutta edistävät toimenpiteet ja arviot niiden vaikutuksista suoritteisiin ja kustannuksiin.

•Kaikissa määrärahoja ja palvelutasoa koskevissa päätöksenteon perusteluissa on esitettävä muutosten vaikutukset tuottavuuteen. Olennaisesti talouteen vaikuttavissa lauta- ja johtokuntien päätöksissä on esitettävä päätösten kustannusvaikutukset.

•Hallintokuntarajat ylittävien prosessien kehittämistyötä on jatkettava vuonna 2013 sekä asetettava prosessiin osallistuville osapuolille yh-teisiä tavoitteita.

•Hallintokuntien tulee tehostaa kaikkien tilojen käyttöä ja etsiä yh-teiskäyttömahdollisuuksia. Tavoitteena on palvelujen kokonaiskustannusten pienentäminen.Vuoden 2012 aikana valmistuvan hallintokuntarajat ylittävän alueellisen tilankäytön kehittämishankkeen toimintamallia tulee laajentaa muille alueille.

•Kaikkien virastojen tulee edistää tietojen avointa ja vapaata jakelua avaamalla julkiset tietovarantonsa vapaasti saataville. Hallintokuntien tulee ottaa huomioon kaupunkiyhteinen tavoitearkkitehtuuri ja hankeohjaus sekä varmistaa uushankinnoissa sovellusten avoimet rajapinnat ja yhteensopivuudet.

•Hallintokuntien tulee toiminnassaan aktiivisesti torjua harmaata taloutta ja noudattaa siitä annettuja ohjeita (Khs 19.11.2011 § 1144).

Aikataulu

Talousarvioehdotuksen 2013 ja taloussuunnitelmaehdotuksen 2013 – 2015 laatiminen nuorisoasiainkeskuksessa tapahtuu laatimisohjeissa annettujen määräaikojen puitteissa seuraavasti:

29.3.2012 nuorisolautakunnassa laatimisohjeet ja raami 2013 tiedoksi sekä lähetekeskustelu

29.3.2012 nuorisolautakunnan lausunto vuosien 2013 – 2017 talonrakennushankkeen rakentamisohjelmaluonnoksesta kiinteistölautakunnalle

10.5.2012 nuorisolautakunnassa vuoden 2013 talousarvioehdotuksen raamin ja talousarvio- sekä taloussuunnitelmaehdotuksen 2013 – 2015 käsittely

10.5.2012 nuorisolautakunnassa talousarvioaloitteiden käsittely

31.5.2012 nuorisolautakunnassa vuoden 2013 talousarvioehdotuksen raamin ja talousarvio- sekä taloussuunnitelmaehdotuksen 2013 – 2015 mahdollinen toinen käsittely

Nuorisoasiainkeskuksen johtoryhmä käsittelee asian kokouksessaan 25.4.2012 (yhteistoimintamenettelyn mukainen käsittely).

Henkilöstöjärjestöt toimittavat lausuntonsa nuorisoasiainkeskukselle 30.4.2012 mennessä.

Esittelijä

nuorisotoimenjohtaja

Lauri Siurala

Lisätiedot

Pekka Sihvonen, kehittämispäällikkö, puhelin: 310 89034

pekka.sihvonen(a)hel.fi

Seija Marjovuori, talouspäällikkö, puhelin: 310 89131

seija.marjovuori(a)hel.fi

Päätösehdotus

Nuorisolautakunta päättänee käydä lähetekeskustelun vuoden 2013 talousarvioehdotuksesta ja taloussuunnitelmaehdotuksesta 2013 – 2015.

Kuntalain mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio. Hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös kolmea tai useampaa vuotta koskeva taloussuunnitelma. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.

Vuoden 2013 talousarvio laaditaan siten, että toiminnasta aiheutuvat menot ja investoinnit sopeutetaan verotulopohjan mukaiselle tasolle.

Kaupunginhallitus ei ole esittelytekstiä kirjoitettaessa vielä hyväksynyt vuoden 2013 talousarvioehdotuksen raamia ja talousarvio- sekä taloussuunnitelmaehdotuksen 2013 – 2015 laatimisohjeita. Alustavan ehdotuksen mukaan nuorisoasiainkeskuksen vuoden 2013 raami on sama kuin vuonna 2012. Nuorisoasiainkeskuksen alustava menoraami on 28 882 000 euroa.

Kaupunginhallitus hyväksynee 26.3.2012 kokouksessaan vuoden 2013 talousarvioehdotuksen raamin ja talousarvio- sekä taloussuunnitelma-ehdotuksen 2013 – 2015 laatimisohjeet. Ne esitellään lautakunnalle 29.3.2012 kokouksessa.

Hallintokuntien on vuoden 2013 talousarvioehdotusta laatiessaan otettava huomioon kaupungin strategiaohjelma, laatimisohjeissa esitetyt laatimistyötä ohjaavat kannanotot sekä kaupunginvaltuuston lähete-keskustelussa käytetyt puheenvuorot.

Nuorisoasiainkeskuksessa kaupungin strategioista korostuvat hyvinvointiin ja palveluihin liittyvät strategiat. Nuorisoasiainkeskus on tarkistanut strategioitaan vuosille 2012 – 2016.

Nuorisoasiainkeskuksen strategia vuoteen 2016 koostuu neljästä sisällöllisestä painopisteestä

1. Nuorten vaikuttaminen: Ruuti

2. Palvelukonseptin uudistuminen: Tilat, toiminta ja palvelustrategia

3. Nivelvaihepudokkuus: Ennaltaehkäisy ja puuttuminen, nuorisotoimen rooli yhteiskuntatakuussa

4. Oppiminen nuorisotyössä: non - formaalin oppimisen tunnistaminen ja tunnustaminen

Painopisteitä ja tavoitteita tukevat seuraavat neljä näkökulmaa:
-  kumppanuuksien hyödyntäminen
-  verkkomaailman hyväksikäyttö
-  ryhmien kanssa tehtävän työn painottaminen
-  nuoret ja nuoret aikuiset keskeiseksi kohderyhmäksi

Vuoden 2013 talousarvioehdotuksen raami valmistelutyötä ohjaavine kannanottoineen sekä laatimisohjeet esitellään lautakunnalle. Lautakunnan on esitettävä vuoden 2013 talousarvioehdotuksessa sitovat toiminnalliset tavoitteet tunnuslukuina tai sanallisina tavoitteina. Lisäksi on korostettava toiminnallisten tavoitteiden ja niiden seurannan merkitystä talouden ohjauksessa sekä niiden kytkemistä määrärahoihin ja tuloarvioihin.

Lautakunta voi antaa ehdotusten valmisteluun liittyviä ohjeita ja tavoitteita. Lautakunta päättää talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksensa käsittelyajankohdan laatimisohjeissa annetun aikataulun mukaisesti.

Khn valmistelua ohjaavat kannanotot hallintokunnille (alustava ehdotus)

•Kaupunginhallitus kehottaa hallintokuntia tekemään talousarvioval-mistelun yhteydessä arvion palvelujen kysynnän ja eri tuotantotapo-jen kehityksestä vuosina 2013–2016 ja 2020. Lauta- ja johtokuntien tulee arvioida taloussuunnitelmakauden ja pidempiä palvelustrategisia linjauksia talousarvioehdotusta käsitellessään.

•Kaupunginhallitus kehottaa hallintokuntia varautumaan palvelualoitepilottien toteuttamiseen vuonna 2013.

•Talousarviossa 2011 käynnistetyn tuottavuus- ja työhyvinvointiohjelman linjausten mukaisesti tavoitteena on jatkossa tuottaa palvelut nykyistä edullisemmin asukasta kohden laskettuna. Hallintokuntien tulee esittää talousarvioehdotuksissa tuottavuutta edistävät toimenpiteet ja arviot niiden vaikutuksista suoritteisiin ja kustannuksiin.

•Kaikissa määrärahoja ja palvelutasoa koskevissa päätöksenteon perusteluissa on esitettävä muutosten vaikutukset tuottavuuteen. Olennaisesti talouteen vaikuttavissa lauta- ja johtokuntien päätöksissä on esitettävä päätösten kustannusvaikutukset.

•Hallintokuntarajat ylittävien prosessien kehittämistyötä on jatkettava vuonna 2013 sekä asetettava prosessiin osallistuville osapuolille yh-teisiä tavoitteita.

•Hallintokuntien tulee tehostaa kaikkien tilojen käyttöä ja etsiä yh-teiskäyttömahdollisuuksia. Tavoitteena on palvelujen kokonaiskustannusten pienentäminen.Vuoden 2012 aikana valmistuvan hallintokuntarajat ylittävän alueellisen tilankäytön kehittämishankkeen toimintamallia tulee laajentaa muille alueille.

•Kaikkien virastojen tulee edistää tietojen avointa ja vapaata jakelua avaamalla julkiset tietovarantonsa vapaasti saataville. Hallintokuntien tulee ottaa huomioon kaupunkiyhteinen tavoitearkkitehtuuri ja hankeohjaus sekä varmistaa uushankinnoissa sovellusten avoimet rajapinnat ja yhteensopivuudet.

•Hallintokuntien tulee toiminnassaan aktiivisesti torjua harmaata taloutta ja noudattaa siitä annettuja ohjeita (Khs 19.11.2011 § 1144).

Aikataulu

Talousarvioehdotuksen 2013 ja taloussuunnitelmaehdotuksen 2013 – 2015 laatiminen nuorisoasiainkeskuksessa tapahtuu laatimisohjeissa annettujen määräaikojen puitteissa seuraavasti:

29.3.2012 nuorisolautakunnassa laatimisohjeet ja raami 2013 tiedoksi sekä lähetekeskustelu

29.3.2012 nuorisolautakunnan lausunto vuosien 2013 – 2017 talonrakennushankkeen rakentamisohjelmaluonnoksesta kiinteistölautakunnalle

10.5.2012 nuorisolautakunnassa vuoden 2013 talousarvioehdotuksen raamin ja talousarvio- sekä taloussuunnitelmaehdotuksen 2013 – 2015 käsittely

10.5.2012 nuorisolautakunnassa talousarvioaloitteiden käsittely

31.5.2012 nuorisolautakunnassa vuoden 2013 talousarvioehdotuksen raamin ja talousarvio- sekä taloussuunnitelmaehdotuksen 2013 – 2015 mahdollinen toinen käsittely

Nuorisoasiainkeskuksen johtoryhmä käsittelee asian kokouksessaan 25.4.2012 (yhteistoimintamenettelyn mukainen käsittely).

Henkilöstöjärjestöt toimittavat lausuntonsa nuorisoasiainkeskukselle 30.4.2012 mennessä.

Esittelijä

nuorisotoimenjohtaja

Lauri Siurala

Lisätiedot

Pekka Sihvonen, kehittämispäällikkö, puhelin: 310 89034

pekka.sihvonen(a)hel.fi

Seija Marjovuori, talouspäällikkö, puhelin: 310 89131

seija.marjovuori(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 5000

Hietaniemenkatu 9 B

+358 9 310 8900

0201256-6

800012-62637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 00100

Faksi

 

Alv.nro

nuorisoasiainkeskus@hel.fi

http://www.nuoriso.hel.fi

+358 9 310 89099

 

FI02012566