Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 8/2012 | 1 (1) |
Nuorisolautakunta |
|
| |
|
| Alpo/1 | |
| 27.09.2012 |
| |
|
|
|
§ 83
Alueellisen nuorisotalotoiminnan kilpailutuksesta ja piloteista päättäminen
Pöydälle 27.09.2012
HEL 2012-006173 T 00 01 06
Päätös
Lautakunta päätti Valokaisen esityksestä jättää asian pöydälle.
Käsittely
Pöydällepanoehdotus:
Tuomo Valokainen: Nuorisotoimen/ nuorisotalotoiminnan kilpailutus pitää olla tarkemmin selvitettynä. Kilpailutus ei ole aina ratkaisu, joten olisi hyvä selvittää muitakin vaihtoehtoja.Esitän asian pöydällepanoa kuten asian No 2 kohdalla,joka koskee Kivikon nutan asiaa....
Esittelijä
osastopäällikkö
Kari Naalisvaara
Lisätiedot
Merja Hovi, vastaava suunnittelija, puhelin: 310 89054
merja.hovi(a)hel.fi
Kari Naalisvaara, osastopäällikkö, puhelin: 310 89032
kari.naalisvaara(a)hel.fi
Liitteet
1 | Salassa pidettävä (Hankintalaki § 70) |
2 | Salassa pidettävä (Hankintalaki § 70) |
3 | Salassa pidettävä (Hankintalaki § 70) |
4 | Salassa pidettävä (Hankintalaki § 70) |
5 | Salassa pidettävä (Hankintalaki § 70) |
6 | Salassa pidettävä (Hankintalaki § 70) |
7 | Salassa pidettävä (Hankintalaki § 70) |
Päätösehdotus
Lautakunta päättänee
1. Oikeuttaa nuorisoasiainkeskuksen kilpailuttamaan Tapulikaupungin ja Kivikon nuorisotalojen toiminnan toimintakaudelle 1.8.2013 – 31.7.2016.
2. Irtisanoa kumppanuussopimuksen Kivikon nuorisotalon toiminnasta Kalliolan nuoret ry:n kanssa siten, että sopimus päättyy 30.6.2013.
Esittelijä
Kaupungin tilintarkastajat edellyttävät, että ulkopuolisten tahojen tuottamat nuorisotalotoiminnot tulee kilpailuttaa. Myös kaupungin hankintapalveluiden asiantuntijat vahvistivat, että aiemmin kumppanuussopimuksin hoidetut nuorisoasiainkeskuksen järjestövetoiset talot tulisi jatkossa kilpailuttaa. Tähän ohjaa myös laki julkisista hankinnoista, jonka mukaan yli 30 000 euron hintaiset julkiset hankinnat on kilpailutettava. Lain tavoitteena on tehostaa julkisten varojen käyttöä, edistää laadukkaiden hankintojen tekemistä sekä turvata tasavertainen asema tarjoajille julkisten hankintojen markkinoilla.
Keväällä aloitettu selvitystyö muiden kuntien käyttämistä kilpailutusmalleista vastaavissa kilpailutuksissa ja viraston omien talotoiminnan kilpailutusmallien rakentaminen on tähdännyt mahdollisimman yksinkertaisten, mutta samalla kertaa toimivien tarjouspyyntömallien syntymiseen. Tavoitteena on ollut rakentaa pilotteina toimivien kilpailutusten laatukriteeristöt niin, että ne tiivistäisivät alueellisen nuorisotalotoiminnan ytimen ja selkeyttäisivät samalla myös nykyisten järjestötalojen tehtävää.
Nuorisotalotoiminnan kilpailutusmallien rakentaminen on osa viraston palvelustrategian uudistamispyrkimyksiä. Nuorisotalojen kilpailuttamiskokeiluilla tähdätään viraston palvelurakenteen tehostamiseen ulkopuolisten palveluntuottajien vetämien nuorisotalojen osalta ja niiden toiminnan taloudellisuuden vahvistamiseen. Vuonna 2010 tehtiin nuorisoasiainkeskuksessa selvitys järjestövetoisten nuorisotalojen toiminnasta ja sen mukaan järjestötaloista aiheutuvat kustannukset eivät merkittävästi poikkea nuorisoasiainkeskuksen itse ylläpitämien nuorisotalojen kustannuksista. Toisaalta järjestötalojen idea ei alun perin ole niinkään liittynyt säästöjen tuottamiseen vaan järjestötoiminnan vahvistamiseen ja nuorisotalotoiminnan sisältöjen rikastamiseen ja monipuolistamiseen.
Nyt valmistelluilla kilpailutuskokeiluilla tavoitellaan myös muita hyötyjä: markkinoiden synnyttäminen nuorisotaloissa toteutettavien nuorisotyöpalveluiden alueelle ja ko. palveluiden laadun laatukriteeristöjen luominen.
Talotoiminnan kilpailutuksien pilottitaloiksi ehdotetaan Kivikon ja Tapulikaupungin nuorisotaloja, joiden toiminnan järjestämistä kohtaan järjestöt ovat osoittaneet kiinnostusta.
Selvitystyö
Kilpailutusmallien synnyttämiseksi etsittiin ensin vastaavia kilpailutuksia muista Suomen kaupungeista ja kunnista. Myös Helsingin toisten virastojen (etenkin opetus-, sosiaali- ja liikuntaviraston) käyttämiä kilpailutusmalleja kartoitettiin verrattavissa olevien palvelujen ostamisen saralta ja niiden tarjouspyyntöasiakirjoja kerättiin. Lisäksi viraston oma kokemus aiemmin tehdyistä kilpailuttamisista (alueellisen nuorisotyön, kurssikeskuspalveluiden ja työyhteisökoulutuksen hankintoja) koottiin yhteen.
Tarjouspyyntöasiakirjamallien keräämisen lisäksi vaihe sisälsi yhteydenottoja kaupunkien hankintapalveluihin sekä Allianssin ja Kuntaliiton asiantuntijoihin. Myös nykyisten järjestötalojen edustajien ja lähikuntien virkaveljien mielipiteitä kuultiin kunnallisten nuorisopalveluiden kilpailuttamisesta ja nyt työstettävistä nuorisotalotyön laatua määrittävistä kilpailutuskriteereistä.
Säännöksiin julkisten hankintojen tekemisestä tutustuttiin hankintalain ja kaupungin hankintastrategian ja –käsikirjan avulla. Kilpailuttamisen tulevaisuuden suuntaa selvitettiin käänteiseen kilpailuttamiseen eli ns. ranskalaiseen malliin tutustumisella ja sen käyttökelpoisuutta teon alla olevissa kilpailutuksissa miettimällä. Tarjouspyyntöjen valmistelussa asiantuntija-apua on saatu hankintakeskuksen hankintalakimieheltä.
Tapulikaupungin ja Kivikon alueen nuorisotalojen pilottikilpailuttamisten valmistelu sisälsi myös ulkoistamiskysymyksen selvittämisen. Oli selvitettävä, onko talojen kilpailutus kaupungin palvelujen ulkoistamista. Asiaa selvitettiin kaupungin talous- ja suunnittelukeskuksesta sekä hallintokeskuksen oikeuspalveluista. Kummankin tahon vastaus on, että suunniteltuja kahden talon kilpailuttamisia ei voida tulkita ulkoistamisiksi, eivätkä ne siten vaadi valtuustokäsittelyä. Kilpailutusten pilottiluonne vaikuttaa siihen, että talotoiminnan palveluiden ostamista ulkoisilta palveluntuottajilta ei tulkita ulkoistamiseksi. Pilottien suhteellisen lyhyt kesto (maksimissaan 3 vuotta) vahvistaa vielä tätä tulkintaa. Kilpailutuspilottien henkilöstövaikutukset ovat melko pienet ja tarkoittavat kaupungin työntekijöiden siirtymistä toiseen toimintayksikköön. Lisäksi nyt on kyse vain kahden talon kilpailutuksesta. Suurin osa nuorisotalopalveluista toteutetaan edelleenkin kaupungin omin voimin.
Tarjouspyyntöjen mallit
Loppukevään ja kesän aikana luotiin kaksi tarjouspyyntömallia Kivikon ja Tapulikaupungin alueiden nuorisotyön kilpailuttamisesta. Hankinnat eroavat toisistaan siinä, että Kivikossa hankinnan kohteena on talotyön lisäksi myös alueella tehtävä talon ulkopuolinen nuorisotyö, kun Tapulikaupungissa tarjoajia pyydetään tuottamaan pelkästään nuorisotalolla tapahtuva toiminta.
Hankintojen erilaisuus tulee näkyviin myös luonnostelluissa tarjouspyyntömalleissa. Kilpailutusmalleissa Kivikon alueen palvelun hankinta on ajateltu toteutettavan suorana kilpailutuksena, jossa tarjouskilpailun ratkaisuperusteena on tarjousten kokonaistaloudellinen edullisuus. Valitun palveluntuottajan ratkaisee tarjouksen hinnan edullisuus ja tarjottavan palvelun laatu yhdessä. Laadulliset vertailuperusteet on esitelty liitteessä
Tapulikaupungin alueen nuorisotalotoiminnan tarjouspyyntömalli on tehty käänteisen kilpailutuksen mukaan, mikä antaa virastolle mahdollisuuden määrittää palvelusta maksettava hinta. Tarjoajat kilpailevat mallissa tarjoamansa palvelun lisälaadulla täytettyään vaaditut soveltuvuuden ja palvelun laadun vähimmäisvaatimukset. Käänteinen kilpailuttamisen malli, jossa kilpaillaan lisälaadulla hinta-laatu -yhdistelmän sijaan ja sen käyttö on yleistymässä kunnallisten hyvinvointipalveluiden ostamisessa Suomessa, etenkin sosiaali- ja terveysalalla. Monet pitävät sitä tulevaisuuden kilpailutusmallina, ja mallia löytyy käytöstä myös ulkomailta. Tapulikaupungin talotoiminnan tarjouspyynnössä tarjoaja saa pisteitä lisälaadusta tarjouspyynnössä esitettyjen kriteerien perusteella.
Esittelijä
osastopäällikkö
Kari Naalisvaara
Lisätiedot
Merja Hovi, vastaava suunnittelija, puhelin: 310 89054
merja.hovi(a)hel.fi
Kari Naalisvaara, osastopäällikkö, puhelin: 310 89032
kari.naalisvaara(a)hel.fi
Liitteet
1 | Salassa pidettävä (Hankintalaki § 70) |
2 | Salassa pidettävä (Hankintalaki § 70) |
3 | Salassa pidettävä (Hankintalaki § 70) |
4 | Salassa pidettävä (Hankintalaki § 70) |
5 | Salassa pidettävä (Hankintalaki § 70) |
6 | Salassa pidettävä (Hankintalaki § 70) |
7 | Salassa pidettävä (Hankintalaki § 70) |
Tiedoksi
Ao. nuorisotyöyksiköiden toiminnanjohtajat
Päätöshistoria
Nuorisolautakunta 31.05.2012 § 64
HEL 2012-006173 T 00 01 06
Päätös
Nuorisolautakunta päätti
1. toteuttaa 1.9.2012 – 30.4.2013 aikana suunnitellut varhaisnuorisotoiminnan pilotit Ruoholahden, Maunulan, Kettutien ja Malmin nuorisotaloissa,
2. toteuttaa 1.9.2012 – 30.4.2013 aikana maahanmuuttajajärjestöjen kanssa suunnitellut pilotit Pikku-Huopalahden ja Kallahden nuorisotaloissa,
3. merkitä tiedoksi hankkeesta laadittu raportti ja järjestöjen siinä tuomat ehdotukset uusista kumppanuuksista,
4. aloittaa valmistelut Kivikon nuorisotalon ja Tapulinkaupungin nuorisotalon toimintojen järjestämisen kilpailuttamisesta.
26.04.2012 Ehdotuksen mukaan
Esittelijä
osastopäällikkö
Kari Naalisvaara
Lisätiedot
Kari Naalisvaara, osastopäällikkö, puhelin: 310 89032
kari.naalisvaara(a)hel.fi
Jonna Oksanen, projektisuunnittelija, puhelin: 310 64842
jonna.oksanen(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 5000 | Hietaniemenkatu 9 B | +358 9 310 8900 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 10 | Faksi |
| Alv.nro |
nuorisoasiainkeskus@hel.fi | http://www.nuoriso.hel.fi | +358 9 310 89099 |
| FI02012566 |
|
|