Helsingin kaupunki

Esityslista

4/2016

 

Nuorisolautakunta

 

 

 

 

 

 

28.04.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

Nuorisolautakunta

ESITYSLISTA

4 - 2016

 

 

KOKOUSKUTSU

 

 

 

Kokousaika

28.04.2016 klo 17:00

Kokouspaikka

Hietaniemenkatu 9 B

Käsitellään

Tällä esityslistalla mainitut asiat

 

 

 

Nuorisolautakunta

 

 

 

 

 


Asia

 

Sivu

Nuorisotoimenjohtaja

1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

1

2

Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano

2

3

Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen

3

4

Ilmoitusasiat

4

5

Nuorisolautakunnan lausunto tarkastuslautakunnalle vuoden 2015 arviointikertomuksesta

5

Kehittämisosasto

1

Nuorisolautakunnan avustusohjesäännön päivittäminen

8

2

Nuorisotoimen vuoden 2016 talousarvion 1. toteutumisennuste

10

Pohjoinen nuorisotyön osasto

1

Tyttöjen Talon tilaratkaisu

12

2

Puistolan alueen avoimen toiminnan ja ryhmätoiminnan kilpailuttaminen

22

Itäinen nuorisotyön osasto

1

Nuorisolautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuustoaloitteeseen asukastila Mellarin ja kirjaston suunnittelusta yhdessä asukkaiden kanssa

24

2

Herttoniemenrannan nuorisotalon kumppanuussopimuksen irtisanominen

26

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 5000

Hietaniemenkatu 9 B

+358 9 310 8900

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 10

Faksi

 

Alv.nro

nuorisoasiainkeskus@hel.fi

http://www.nuoriso.hel.fi

+358 9 310 89099

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

4/2016

1 (29)

Nuorisolautakunta

 

 

 

 

Ntj/1

 

28.04.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

Päätösehdotus

Nuorisolautakunta päättää todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Samalla nuorisolautakunta päättää valita pöytäkirjantarkastajiksi jäsenet Chydenius ja Ellenberg sekä varatarkastajiksi jäsenet Hetemaj ja Lehtinen.

Esittelijä

nuorisotoimenjohtaja

Tommi Laitio

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 5000

Hietaniemenkatu 9 B

+358 9 310 8900

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 10

Faksi

 

Alv.nro

nuorisoasiainkeskus@hel.fi

http://www.nuoriso.hel.fi

+358 9 310 89099

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

4/2016

1 (29)

Nuorisolautakunta

 

 

 

 

Ntj/2

 

28.04.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano

Päätösehdotus

Nuorisolautakunta päättää, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.

Esittelijä

nuorisotoimenjohtaja

Tommi Laitio

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 5000

Hietaniemenkatu 9 B

+358 9 310 8900

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 10

Faksi

 

Alv.nro

nuorisoasiainkeskus@hel.fi

http://www.nuoriso.hel.fi

+358 9 310 89099

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

4/2016

1 (29)

Nuorisolautakunta

 

 

 

 

Ntj/3

 

28.04.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen

Päätösehdotus

Nuorisolautakunta päättää, ettei se ota käsiteltäväkseen seuraavien viranomaisten 24.3.-4.4.2016 tekemiä päätöksiä:

Kehittämisosasto, Kumppanuusyksikkö, kumppanuuspäällikkö

29.3.2016 § 18: Utopia Helsinki -nuorten toimintaryhmälle vuonna 2015 myönnetystä projektiavustuksesta (22.4.2015 § 20) käyttämättä jääneen osuuden, 613 euroa, takaisinperintä.

4.4.2016 § 19: Tapanilan Hiidenkiven talotoimikunnalle 250 euron talokerhoavustus lasten ja nuorten kerhotoimintaan ajalle 9.2.-31.12.2016.

Viranhaltijoiden päätökset on kokonaisuudessaan nähtävissä osoitteessa nuoriso.hel.fi > Päätöksenteko > Viranhaltijapäätökset.

Esittelijä

nuorisotoimenjohtaja

Tommi Laitio

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 5000

Hietaniemenkatu 9 B

+358 9 310 8900

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 10

Faksi

 

Alv.nro

nuorisoasiainkeskus@hel.fi

http://www.nuoriso.hel.fi

+358 9 310 89099

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

4/2016

1 (29)

Nuorisolautakunta

 

 

 

 

Ntj/4

 

28.04.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

Ilmoitusasiat

Päätösehdotus

Nuorisolautakunta päättää merkitä tiedoksi.

Esittelijä

nuorisotoimenjohtaja

Tommi Laitio

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 5000

Hietaniemenkatu 9 B

+358 9 310 8900

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 10

Faksi

 

Alv.nro

nuorisoasiainkeskus@hel.fi

http://www.nuoriso.hel.fi

+358 9 310 89099

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

4/2016

1 (29)

Nuorisolautakunta

 

 

 

 

Ntj/5

 

28.04.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

Nuorisolautakunnan lausunto tarkastuslautakunnalle vuoden 2015 arviointikertomuksesta

HEL 2015-005412 T 00 03 00

Lausuntoehdotus

Nuorisolautakunta antaa tarkastuslautakunnalle vuoden 2015 arviointikertomuksen kohdista 2.1 ja 5.14 seuraavan lausunnon.

Tarkastuslautakunta toteaa kohdassa 2.1, että

        kaupunginhallituksen ja lauta- sekä johtokuntien tulee varmistua siitä, että hallintokunnat ryhtyvät toimenpiteisiin arviointikertomuksessa esitettyjen suositusten johdosta.

Nuorisoasiainkeskus on vuosittain ottanut toiminnassaan huomioon arviointikertomuksessa esitetyt suositukset. Lisäksi nuorisoasiainkeskus on antanut tarkastuslautakunnalle pyydetyt selvitykset toimenpiteistä, joihin virasto on ryhtynyt esitettyjen suositusten johdosta.

Tarkastuslautakunta toteaa kohdassa 5.14, että

        työväenopiston ja nuorisoasiainkeskuksen tulee jatkaa suurten kaupunkien välistä yhteistyötä siten, että yksikkökustannustiedoista voitaisiin saada nykyistä vertailukelpoisempia selvittämällä esimerkiksi toiminnan sisällöstä, kustannuslaskennallisista eristä ja erilaisesta organisoinnista johtuvat eroavuudet.

Nuorisoasiainkeskus on tehnyt pitkään yhteistyötä pääkaupunkiseudun kuntien nuorisotoimien kanssa. PKS-kuntien kanssa on luoto muun muassa yhteiset toiminnalliset tunnusluvut nuorisotyöhön. 

Lisäksi nuorisoasiainkeskus on ollut perustamassa Kanuuna-verkostoa, joka on Suomen 27 suurimman kunnan kehittämisverkosto. Verkosto on toiminut Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoituksella vuodesta 2007. Verkoston tarkoituksena on luoda ja ylläpitää edellytyksiä kaupunkimaisen nuorisotyön kehittämiselle kunnissa ja kuntien yhteistyönä. Kanuuna-verkosto järjestää vuosittain työseminaareja ja koulutuksia sekä koordinoi verkoston sisäisiä kehittämis- ja tutkimushankkeita.

Kanuuna-verkoston yhtenä kehittämiskohteena on ollut yhteisten tunnuslukujen kerääminen ja niiden yhteismitallisuuden kehittäminen. Erityisesti toiminnan yksikkökustannusten vertaaminen on ollut vaikeaa, koska kuntien palvelut eroavat huomattavasti toisistaan. Nuorisoasiainkeskus pyrkii osaltaan edistämään Kanuunan kehittämistyötä, joka parantaisi yksikkökustannusten vertailtavuutta.

Esittelijän perustelut

Tarkastuslautakunta hyväksyi 13.4.2016 (41 §) vuoden 2015 arviointikertomuksen.

Kuntalain (410/2015) ja Helsingin kaupungin hallinnon ja talouden tarkastussäännön 8.1 §:n mukaan tarkastuslautakunnan tulee laatia kaupunginvaltuuston asettamien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta arviointikertomus valtuustolle. Kertomuksesta tulee hankkia tarkastussäännön 8.2 §:n mukaisesti kaupunginhallitukselta ja muilta kaupungin toimielimiltä tarvittavat lausunnot valtuustolle toimitettaviksi.

Tarkastuslautakunta pyytää 11.5.2016 mennessä nuorisolautakunnan lausuntoa kertomuksen kohdista 2.1 ja 5.14. Lausunto pyydetään osoittamaan tarkastuslautakunnalle.

Esittelijä

nuorisotoimenjohtaja

Tommi Laitio

Lisätiedot

Pekka Sihvonen, kehittämispäällikkö, puhelin: 310 89034

pekka.sihvonen(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätöshistoria

Tarkastuslautakunta 06.04.2016 § 36

HEL 2015-005412 T 00 03 00

Päätös

Tarkastuslautakunta päätti merkitä tiedoksi luonnoksen vuoden 2015 arviointikertomukseksi ja jatkaa käsittelyä kokouksessa 13.4.2016.

Käsittely

06.04.2016 Ehdotuksen mukaan

Tarkastuslautakunta päätti todeta, ettei Wille Rydman osallistunut arviointikertomuksen kohdan Sivistystoimen toimialan arvioinnit käsittelyyn eikä ollut läsnä sitä käsiteltäessä. Tältä osin puheenjohtajana toimi varapuheenjohtaja Pentti Arajärvi.

Tarkastuslautakunta päätti todeta, ettei Jaana Lamminperä esteellisenä osallistunut arviointikertomuksen kohdan Asuntotuotantotoimiston ja Helsingin kaupungin asunnot Oy:n tuloksellisuuden mittaaminen käsittelyyn eikä ollut läsnä sitä käsiteltäessä.

Tarkastuslautakunta päätti todeta, ettei Mari Holopainen esteellisenä osallistunut arviointikertomuksen Helen Oy:tä koskevien kohtien käsittelyyn eikä ollut läsnä niitä käsiteltäessä.

Tarkastuslautakunta päätti todeta, ettei Nuutti Hyttinen esteellisenä osallistunut arviointikertomuksen kaupunkisuunnittelulautakuntaa koskevien kohtien käsittelyyn eikä ollut läsnä niitä käsiteltäessä.

09.12.2015 Ehdotuksen mukaan

06.05.2015 Ehdotuksen mukaan

Esittelijä

tarkastusjohtaja

Pirjo Hakanpää

Lisätiedot

Timo Terävä, arviointipäällikkö, puhelin: 310 43126

timo.terava(a)hel.fi

, puhelin

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 5000

Hietaniemenkatu 9 B

+358 9 310 8900

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 10

Faksi

 

Alv.nro

nuorisoasiainkeskus@hel.fi

http://www.nuoriso.hel.fi

+358 9 310 89099

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

4/2016

1 (29)

Nuorisolautakunta

 

 

 

 

Kehos/1

 

28.04.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

Nuorisolautakunnan avustusohjesäännön päivittäminen

HEL 2015-013444 T 02 05 01 00

Päätösehdotus

Nuorisolautakunta päättää hyväksyä uuden avustusohjesäännön niin, että se astuu voimaan 1.9.2016.

Esittelijän perustelut

Nuorisolautakunnan avustusohjesääntö on viimeksi päivitetty vuonna 2012 ja se tuli voimaan 1.1.2014. Tuolloin avustusohjesääntöön tehtiin useita suuria muutoksia ja niiden valmistelemiseksi lautakunta nimitti asiaa valmistelevan jaoston. Lisäksi valmisteluvaiheessa kuultiin laajasti eri järjestöjä. Myös voimaantuloaikaa pidennettiin, koska haluttiin varmistaa uudistusten viestintä järjestöille.

Nuorisolautakunta päätti kuluvan vuoden ensimmäisessä kokouksessaan järjestöavustuksien toimintalinjauksista vuodelle 2016. Valmistelutekstissään nuorisoasiankeskus totesi, että avustusohjesääntö kaipaa pientä päivitystä ja että päivitys valmistellaan lautakunnan päätettäväksi maalis-huhtikuun lautakunnan kokoukseen.

Nyt päätettävänä olevaan esitykseen ei sisälly suuria muutoksia. Avustusohjesääntöön on lisätty aiemman leiriavustuksen sijaan viime vuonna ensimmäistä kertaa lautakunnan päätettävänä olleet loma-aikojen leiriavustukset. Loma-aikojen leiriavustuksen myöntämiskriteerit käsiteltiin nuorisolautakunnan kokouksessa 28.5.2015 ja avustukset myönnettiin 28.1.2016 pidetyssä kokouksessa. Loma-aikojen leiriavustukseen liittyviin myöntämisen periaatteisiin nuorisoasiainkeskus ei esitä muutoksia.

Avustusohjesäännössä on toiminta-avustus jaettu kahteen alakohtaan: varhaisnuorisojärjestöjen toiminta-avustus (yli puolet jäsenistä tai toimintaan aktiivisesti osallistuvista on 7-15-vuotiaita) ja nuorisojärjestöjen toiminta-avustus (yli puolet jäsenistä tai toimintaan aktiivisesti osallistuvista on 16-28-vuotiaita). Aiemmassa päivityksessä lautakunta piti tärkeänä, että varhaisnuorisojärjestöjen avustusvalmistelu pidetään erillään nuorisojärjestöjen avustusvalmistelusta. Käytännössä tämä on aiheuttanut hankaluuksia, koska sääntö ”yli puolet” ei usean järjestön osalta toteudu, vaikka 2/3 järjestön jäsenistä olisikin alle 29-vuotiaita helsinkiläisiä. Tämä on johtanut järjestöjen osalta turhiin selvityksiin niin talouden kuin toiminnan osalta.

Nuorisoasiainkeskus toteaa, että valmistelussa ei ole ollut eroa, onko kyseessä varhaisnuorisoyhdistys vai nuorisoyhdistys, koska myöntämiskriteerit ovat molemmissa tapauksissa samat. Nuorisoasiainkeskus esittää, että jaottelusta luovutaan ja jatkossa toiminta-avustusta voi saada helsinkiläinen varhaisnuoriso- tai nuorisoyhdistys, jonka jäsenistä tai toimintaan aktiivisesti osallistuvista yli puolet on 7-28-vuotiaita helsinkiläisiä.

Avustusohjesäännön mukaan lautakunta tekee päätöksen yli 3 000 euron projektiavustuksista. Hakuaikoja on kolme: joulukuun 15. päivän loppuun mennessä, huhtikuun viimeisen päivän loppuun mennessä ja syyskuun viimeisen päivän loppuun mennessä. Hakuajat säilytettiin edellisessä ohjesääntöpäivityksessä, vaikka jo silloin projektiavustushakemusten määrä ei enää ollut kovin suuri, koska nuorisoyhdistykset olivat jo oikeutettuja toiminta-avustukseen. Viime vuosina yli 3 000 euron hakemusten määrä on edelleen määrällisesti laskenut, joskin järjestöillä on edelleen isoja kehittämishankkeita. Myös starttiavustuksia haetaan edelleen. Nuorisoasiainkeskus esittää, että yli 3 000 euron projektiavustusten hakuajoista luovutaan ja hakemukset valmistellaan lautakunnan päätettäviksi myös muina aikoina. Kuitenkin edelleen hakemus on toimitettava ennen ko. hanketta tai tapahtumaa.

Avustusohjesääntöön tehdyt muut korjaukset liittyvät sanamuotoihin tai ilmaisuihin, mm. nuorisoasiainkeskuksen organisaatiomuutoksesta johtuvaan yksikön nimeen ja päättäjän nimikkeeseen. Nuorisoasiainkeskus toteaa, että tässä vaiheessa esitetyt päivitykset ovat tarpeen, mutta muutoin avustusohjesääntöä ei tarvitse tarkistaa. Nuorisoasiainkeskus esittää, että päivitetty avustusohjesääntö tulee voimaan 1.9.2016.

Esittelijä

osastopäällikkö

Hannu-Pekka Polttila

Lisätiedot

Mervi Smahl-Laurikainen, suunnittelija, puhelin: 310 89016

mervi.smahl-laurikainen(a)hel.fi

Virpi Talasmäki, nuorisosihteeri, puhelin: 310 89132

virpi.talasmaki(a)hel.fi

Markku Toivonen, kumppanuuspäällikkö, puhelin: 310 89053

markku.toivonen(a)hel.fi

Liitteet

1

Avustusohjesääntö 1.9.2016 alkaen

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 5000

Hietaniemenkatu 9 B

+358 9 310 8900

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 10

Faksi

 

Alv.nro

nuorisoasiainkeskus@hel.fi

http://www.nuoriso.hel.fi

+358 9 310 89099

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

4/2016

1 (29)

Nuorisolautakunta

 

 

 

 

Kehos/2

 

28.04.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

Nuorisotoimen vuoden 2016 talousarvion 1. toteutumisennuste

HEL 2015-000705 T 02 02 00

Päätösehdotus

Nuorisolautakunta päättää merkitä nuorisoasiainkeskuksen vuoden 2016 talousarvion ensimmäisen toteutumisennusteen tiedoksi ja päätti todeta, ettei toteutumisennuste anna aihetta muihin toimenpiteisiin.

Tiivistelmä

Vuoden 2016 talousarvion noudattamisohjeen mukaan on kaupungin virastojen ja laitosten laadittava talousarvion toteutumisennuste neljännesvuosittain. Hallintokuntien talousarvion toteutumisennuste, joihin sisältyvät euromääräinen ennuste, toiminnalliset tavoitteet ja ennusteiden tekstiosuudet on oltava talous- ja suunnittelukeskuksessa 14.4., 28.7., 6.10. ja 1.12.2016. Ennusteet laaditaan koko vuotta koskeviksi ja ennusteajankohtana olevan parhaan mahdollisen tiedon perusteella.

Toteutumisennusteen euromääräiset osuudet laaditaan virastoissa Tasku -taloussuunnittelujärjestelmää käyttäen. Virastot tekevät ennusteet käyttötaloudestaan ja investointikohdistaan talousarvion alakohdittain. Kokonaisennusteen lisäksi ennustetaan sisäisten erien käyttö. Määrärahojen käytön lisäksi on ennusteessa arvioitava myös kaikkien talousarviossa esitettyjen toiminnallisten tavoitteiden toteutuminen.

Talousarvion toteutumisennuste on saatettava lautakunnan tietoon. Lautakunnan on lähetettävä asiasta pöytäkirjanote. Otteesta on käytävä ilmi, mihin toimenpiteisiin se on päättänyt ennusteen johdosta ryhtyä

Käyttötulot ja menot

Nuorisoasiainkeskuksen käyttötalouden tulojen ja menojen arvioidaan toteutuvan talousarvion mukaisesti.

Investoinnit

Irtaimen omaisuuden perushankinnan määrärahan arvioidaan toteutuvan talousarvion mukaisesti.

Sitovat toiminnalliset tavoitteet

Kaikkien kolmen sitovat toiminnallisen tavoitteet arvioidaan toteutuvan talousarvion mukaisesti.

Esittelijä

osastopäällikkö

Hannu-Pekka Polttila

Lisätiedot

Sven Naerismägi, taloussuunnittelija, puhelin: 310 89107

sven.naerismagi(a)hel.fi

Seija Marjovuori, talouspäällikkö, puhelin: 310 89131

seija.marjovuori(a)hel.fi

Liitteet

1

Nuorisotoimen vuoden 2016 talousarvion 1. toteutumisennuste

2

Nuorisotoimen vuoden 2016 toiminnallisten tavoitteiden 1. toteutumisennuste

3

Nuorisotoimen vuoden 2016 talousarvion 1. toteutumisennuste - tekstiosuus

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Kaupunginkanslia

Esitysteksti

Päätöshistoria

Nuorisolautakunta 28.01.2016 § 7

Nuorisolautakunta 28.05.2015 § 60

Nuorisolautakunta 12.05.2015 § 45

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 5000

Hietaniemenkatu 9 B

+358 9 310 8900

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 10

Faksi

 

Alv.nro

nuorisoasiainkeskus@hel.fi

http://www.nuoriso.hel.fi

+358 9 310 89099

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

4/2016

1 (29)

Nuorisolautakunta

 

 

 

 

Pohjoinen/1

 

28.04.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

Tyttöjen Talon tilaratkaisu

HEL 2016-004475 T 10 06 01

Päätösehdotus

Nuorisolautakunta päättää osoittaa Pauligin huvilan tilan Kalliolan nuoret ry:n Tyttöjen talon käyttöön 1.9.2016 lukien.

Tiivistelmä

Kalliolan nuorten Tyttöjen talo on vuonna 1999 alkaneen toimintansa jälkeen toiminut viime vuodet Hakaniemessä 666 m2:n tilassa. Vuokrasopimus on irtisanottu rakennuksen omistajan toimesta 31.7.2016 lukien (lisäaikaa on myönnetty 1 kk, alkuperäinen irtisanomispäivämäärä oli 30.6.2016). Korvaavaa tilaa on etsitty omista, nuorisoasiainkeskuksen hallussa olevista tiloista. Sopivimmaksi tilaksi on osoittautunut Pauligin huvila, jonne Tyttöjen talon toiminta on mahdollista siirtää 1.9.2016 lukien. Tällöin tiloissa nykyään toimivien järjestöjen Luonto-Liiton Uudenmaan piiri ry:n ja Pääkaupunkiseudun 4 H -yhdistyksen nimikkotilasopimukset päättyvät. Nimikkotilat myönnetään vuosittain ajalle 1.9. - 31.8. Tiloissa toimii tällä hetkellä lisäksi Helsingin Seudun Maan ystävät ry, joka ei ole tiloissa nimikkosopimuksella, vaan muulla sopimuksella ja joka myös siirtyy Pauligin huvilan tiloista toisiin tiloihin 1.9.2016 mennessä.

Tyttöjen talon kumppanuussopimus on lautakunnan päätöksen mukaisesti voimassa 2016 loppuun asti. Tyttöjen talon toimintaa rahoittavat avustuksin sekä RAY että Helsingin kaupunki. Kaupunki on sitoutunut sopimuksella tarjoamaan Tyttöjen talon toteuttamaan palveluun tarvittavat tilat. Tyttöjen talon tila ei siis ole luonteeltaan järjestön nimikkotila, vaan tytöille suunnatun palveluun tarkoitettu tila.

Esittelijän perustelut

Nuorisoasiainkeskus haluaa varmistaa, että Tyttöjen talon arvokas toiminta jatkuu Helsingissä. Koska nuorisoasiainkeskuksen taloudellinen tilanne on tiukka, olemme säästöjen aikaansaamiseksi etsineet korvaavaa tilaa omista, nuorisoasiainkeskuksen hallussa olevista tiloista. Näin saamme arviolta 100 000 euron vuosittaisen säästön vuokrakustannuksiin. Tämä tarkoittaa pienempää painetta henkilöstömenoista säästämiseen, jota teemme jo joka tapauksessa esimerkiksi pitämällä vakansseja kuukausia tyhjänä.

Korvaavia tiloja etsittäessä on kartoitettu koko nuorisoasiainkeskuksen hallinnassa oleva tilaverkko. Useimmat tilat ovat soveltumattomia Tyttöjen talon käyttöön johtuen mm. toimintaan tarvittavien tilojen rakenteesta. Toimintaan tarvitaan tilat, joissa on useita pieniä huoneita. Tilojen on myös oltava helposti saavutettavissa, tilalla ei saa olla muita käyttäjiä ja pääsyn tiloihin tulisi olla turvallinen ja rauhallinen ja yhteyksien hyvät. Talon käyttäjät tulevat eri puolilta Helsinkiä.

Ottaen huomioon em. kriteerit ja mm. se, että Tyttöjen talon toimintakonseptin mukaisesti talolla ei saa olla muita käyttäjiä, on vaihtoehdoista rajattu pois esimerkiksi alueelliset nuorisotalot, joiden käyttäjistä enemmistö on poikia. Niin pojat kuin tytötkin hyötyvät alueellisesta nuorisotyöstä, eikä alueellisesta nuorisotyöstä siksi voi sulkea ulos kumpaakaan sukupuolta. Kattavan tilakartoituksen ja huolellisen harkinnan jälkeen on selvää, että parhaiten Tyttöjen talon toiminnalliset kriteerit täyttää ja tarkoitukseen soveltuu parhaiten Pauligin huvila Töölössä.

Kalliolan nuoret ry ja Tyttöjen talo ovat valmiita hyväksymään tilan, vaikka tilaa on käytettävissä 137m2 nykyistä vähemmän. Hakaniemessä tilaa on ollut 666 m2 ja Pauligin huvilassa tilaa on 529 m2. Huvilan tilat jakautuvat useisiin pieniin huoneisiin, jotka ovat omiaan mm. niiden n. 60 vuosittaisen pienryhmän järjestämiseen, joita Tyttöjen talon nykyisessäkin tilassa vuosittain toimii. Tyttöjen talon toiminta on laajaa ja riittää yksinään täyttämään talon kokonaan.

Pauligin huvilassa toimii nyt kolme kansalaisjärjestöä: Luonto-Liiton Uudenmaan piiri ry, Pääkaupunkiseudun 4 H – yhdistys ja Helsingin Seudun Maan ystävät ry. Nuorisoasiainkeskuksen Pohjoisen alueen osastopäällikkö ja viraston kumppanuuspäällikkö ovat tavanneet nykyisten järjestökäyttäjien edustajat 21.3.2016, ja 12.4.2016, jolloin heitä on informoitu suunnitelmasta ja jolloin heille on alustavasti tarjottu muutamia vaihtoehtoja alueellisilta nuorisotiloilta korvaaviksi tiloiksi.  Järjestöillä on Pauligin huvilassa käytössään toimistotiloja, jonka lisäksi talon muut tilat ovat näiden järjestöjen ja muiden toimijoiden käytössä nuorisotyöllisessä toiminnassa.

Tilamuutoksen lähtökohtana on, että em. kolmelle järjestölle on niiden toiminnan ja tilatarpeen luonteen vuoksi mahdollista löytää uudet tilat toisaalta, koska näiden järjestöjen tiloille asetetut kriteerit ovat väljemmät kuin Tyttöjen talon toimintakonseptissa. Näiden järjestöjen toiminnan näkökulmasta esteenä ei esimerkiksi ole se, että tilalla on myös muita käyttäjiä. 

Perusteluna tarjota em. järjestöille tiloja alueellisilta nuorisotaloilta on myös se, että näiden vahvojen järjestötoimijoiden saamisella eri puolille Helsinkiä olisi mielestämme alueita ja niillä asuvien nuorten mahdollisuuksia vahvistavaa merkitystä.

Haluamme varmistaa Pauligin huvilalta pois siirtymään joutuvien, erinomaista nuorisotyötä tekevien järjestöjen toimintaedellytykset myös tulevaisuudessa. Pauligin huvilan tiloja korvaamaan tarjotut tilat ovat nuorisoasiainkeskuksen nykyisiä tiloja, eli kyseessä on tilankäytön tehostaminen. Tarjotut tilat ovat mm.

1

Malmitalon yläkerrassa oleva 3 huonetta ja keittiön sekä wc:n käsittävä tila.

2

Fallkullan kotieläintilan yläkerran tila sekä mahdollisuus käyttää toimintaan muita Fallkullan kotieläintilan tiloja ja piha-alueita.

3

Östersundomin nuorisotalon tilat. Tilat ovat vajaakäytöllä ja sinne mahtuu lisää toimijoita.

4

Koskelan nuorisotalon yläkerran n. 40 m2 tila sekä mahdollisuus käyttää toimintaansa muita Koskelan nuorisotalon tiloja. Myös nämä tilat ovat vajaakäytöllä ja sinne mahtuu lisää toimijoita.

 

Kahdessa jälkimmäisessä tilassa on mahdollista järjestää myös sellaista toimintaa, joka edellyttää majoittumista tai yöpymistä. Myös muita vaihtoehtoja kartoitetaan. Ehdotetut ratkaisut on haettu ja tullaan hakemaan siten, että ne voidaan toteuttaa heikentämättä tiloissa nyt tehtävää toimintaa. Tarvittaessa järjestöjä tuetaan muutossa.

Järjestöjen kirjelmä

Järjestöjen kanssa on tapaamisessa 21.3.2016 sovittu, että ne voivat ilmaista mielipiteensä asiasta nuorisoasiainkeskuksen johdolle 17.4.2016 mennessä kirjallisesti. Tapaamisessa 12.4.2016 tämä mielipiteen ilmaisun sisältämä kaikkien järjestöjen allekirjoittama kirjelmä luovutettiin nuorisoasiainkeskuksen Pohjoisen alueen osastopäällikölle, joka toimitti kirjeen nuorisoasiainkeskuksen johtajalle 13.4.2016. Kirjelmän ovat allekirjoittaneet Leena Kontinen Maan ystävät, puheenjohtaja, Tiina Kimari, Helsingin, Espoon ja Vantaan 4 H-yhdistykset, toiminnanjohtaja, Petro Pynnönen, Luonto-Liiton Uudenmaanpiiri, toiminnanjohtaja, Artturi Tilanterä, Helsingin seudun Maan ystävät, puheenjohtaja.

Kirjelmässä todetaan, että em. järjestöjen lisäksi talo tarjoaa tilat ainakin 15 järjestölle ja monille muille toimijoille erilaisiin tilaisuuksiin ja että talon käyttöaste on korkea ja kasvava ja että talolla järjestettävä toiminta tavoittaa kaikki nuorisoikäryhmät. Talo nähdään nuorisotoiminnan aluekeskuksena. Talon sijaintia ja tilan toimivuutta pidetään erinomaisena ja samalla todetaan, että tiedossa ei ole vastaavia tiloja sillä alueella. Allekirjoittaneet järjestöt toteavat vielä, että tiloista on pidetty hyvää huolta ja että yhteistyö nuorisoasiainkeskuksen kanssa on toiminut hienosti. Vielä todetaan, että tieto talon tilojen ottamisesta muuhun käyttöön on tullut järjestöille yllätyksenä ja suurena järkytyksenä 21.3.2016 järjestetyssä kokouksessa ja että menettelytavan on koettu olleen kohtuuton, kun otetaan huomioon pitkäaikainen kumppanuusyhteistyö. Ennen tiedonantoa olisi toivottu neuvotteluita ja etukäteen toimitettua asialistaa kokouksen aiheista.

Allekirjoittaneet järjestöt kertovat myös tehneensä jo suunnitelmia syksyn toimintaan liittyen ja että järjestöjen syksyn toiminta tulee kärsimään olennaisesti sen vuoksi, että irtisanomisaika on vain viiden kuukauden mittainen. Allekirjoittaneet kertovat arvostavansa suuresti Tyttöjen talon toimintaa, ja että he uskovat Tyttöjen talon toiminnalle löytyvän sopivammat tilat muualta kuin Pauligin huvilalta. Järjestöt toivovat, että nyt kun nuorisoasiainkeskus ilmeisesti joutuu luopumaan toimintakeskus Hapen tiloista ja etsimään väistötiloja, voitaisiin Pauligin huvilan tilajärjestelyissä ottaa aikalisä, jolloin mietittäisiin muita vaihtoehtoja kuin toimivan, monipuolisien ja synergisen toimintayksikön supistaminen suljetuksi yhteisöksi. Lopuksi allekirjoittajat kertovat näkemyksenään, että he kokevat nykyisen toiminnan päättämisen Pauligin huvilan tiloissa merkitsevän kaupungille voimavarojen haaskausta.

Nuorisoasiainkeskuksen vastaus kirjelmään

Nuorisoasiainkeskus kiittää järjestöjä siitä, että ne tuovat avoimesti esiin näkemyksensä liittyen tilamuutossuunnitelmiin ja siihen prosessiin, jolla asiassa on edetty.

Nuorisoasiainkeskus ylläpitää nimikkotiloja osalle järjestöistä ja sitoutuu tarjoamaan Pauligin huvilan tiloissa tällä hetkellä toimiville järjestöille uudet tilat tilaverkostaan. Nuorisoasiainkeskus myös tarjoaa hallussaan olevia tiloja, kuten nuorisotalojen ja Hietaniemenkadulla sijaitsevan kiinteistön tiloja helsinkiläisten järjestöjen käyttöön maksutta.  Olemme tässä vaiheessa tarjonneet Pauligin huvilassa toimiville järjestöille tiloja, joiden uskoimme olevan kiinnostavia järjestöjen toiminnan kannalta. Myös muita tiloja tullaan tarjoamaan ja tässä mielessä nuorisoasiainkeskuksen tilaverkko tullaan kartoittamaan perusteellisesti. Nuorisoasiainkeskus toivoo, että kaikille Pauligilla toimineille järjestöille pystytään löytämään tyydyttävä ratkaisu.

Siihen, että järjestöt kutsuttiin koolle 21.3.16 ilman etukäteistietoa kokouksen asiasisällöistä, päädyttiin siksi, että nuorisoasiainkeskuksessa arveltiin, että koska asia on suuri ja oletettavasti kuohuttavakin, on siitä parempi kertoa kaikille taloa vakituisesti käyttäville nimikkotilatoimijoille ja Maan ystäville yhtä aikaa ja kasvokkain.

Nuorisoasiainkeskus pahoittelee myös järjestöille muutosta aiheutuvaa haittaa ja toivoo, että pitkäaikainen ja erinomainen yhteistyö voisi tästä huolimatta jatkua. Nuorisoasiainkeskus haluaa vielä todeta, että järjestöjen toimintaa pidetään erittäin arvokkaana ja laadukkaana, ja että nuorisoasiainkeskus toivoo, että järjestöt voisivat jatkossa tukea, vahvistaa ja kehittää eri kaupunginosissa tapahtuvaa nuorisotyötä omalla toiminnallaan. Alueellisen omaleimaisuuden huomioiminen ja kaupungin eri alueiden tasapainoinen kehittäminen alueen nuorison tarpeiden mukaisesti on keskeinen osa nuorisoasiainkeskuksen muutossuuntaa. Nuorisoasiainkeskus toivoo, että järjestötoimijat voisivat olla tässä muutoksessa mukana.

Kaupungin linjaus on, että hallintokunnat eivät saa kasvattaa käytössään olevien tilojen määrää. Myös nuorisoasiainkeskuksen heikon taloudellisen tilanteen vuoksi nuorisoasiainkeskus joutuu tilaratkaisuissaan etsimään säästöjä. Siksi nuorisoasiainkeskus ei näe mahdollisena, että esimerkiksi Tyttöjen talolle voitaisiin etsiä uutta tilaa viraston hallinnassa olevien tilojen ulkopuolelta. Pitkällisen selvittelyn jälkeen olemme tulleet siihen tulokseen, että Pauligin huvila täyttää Tyttöjen talon toimintakonseptin vaatimukset tilojen ja sijainnin suhteen selvästi parhaimmalla tavalla. On totta, että talo on jatkossa vain tyttöjen ja naisten käytössä, mutta nuorisoasiainkeskuksen mielestä Tyttöjen talon toimintaa ei kuitenkaan voi pitää suljetun yhteisön toimintana. Tyttöjen talon konseptiin kuuluu myös avointa toimintaa ja ajatuksena on, että kynnys astua taloon on tytöille ja nuorille naisille matala. Töölön alueen nuorten mahdollisuuksia ratkaisu ei heikennä, koska Töölössä on jatkossakin sekä suomen- että ruotsinkielinen nuorisotalo.

Luonto-Liiton Uudenmaan piirin kannanotto

Luonto-Liiton Uudenmaan piirin toiminnanjohtaja ja puheenjohtaja toteavat omassa kannanotossaan, että heidän mielestään asiaa on valmisteltu liian kiireisellä aikataululla, ja että toimintatapa asettaa järjestöt eriarvoiseen asemaan.  Lisäksi kannanotossa todetaan, että järjestölle ei ole tarjottu toimintaan soveltuvia korvaavia tiloja, ja että kirjallista dokumenttia mahdollisista uusista tiloista ei järjestöille ole näytetty. Kannanotoissa todetaan myös, että Nuorisoasiainkeskuksen osastopäällikkö Hållman on 12.4.2016 kokouksessa todennut, että tarjottujen Fallkullan, Malmitalon yläkerran sekä Östersundomin ja Koskelan nuorisotalojen lisäksi muita tiloja ei ole. Vielä todetaan, että järjestöiltä ei ole kysytty heidän toimitiloille asettamistaan vaatimuksista ja että selvitystä tästä ei ole tehty yhdessä heidän kanssaan.

Kannanotossa tuodaan myös esiin, että taloon mahtuisi toimistotiloihin useita järjestöjä, koska talossa on useita toimistohuoneiksi soveltuvia tiloja ja että myös Tyttöjen talon toimistotilat mahtuisivat taloon. Talon kaikkien tilojen korostetaan olevan jo tällä hetkellä hyvässä aktiivisessa käytössä.

Kannanotossa viitataan myös keskusteluun, jossa Hållman on sanonut, että Tyttöjen taloa ei voi sijoittaa mihinkään nuorisotilaan, koska sen alueen pojille täytyy olla nuorisotiloja ja ihmetellään, miksi tämä ei paina Töölössä. Kannanotossa todetaan, että toimitila Pauligilla on avoin kaikille nuorille ja iltakäyttö on tärkeää myös monille muille järjestöille ja toimijoille ja että Tyttöjen talon toiminta ei ole avointa edes useimmille tytöille.

Kannanotossa esitetään, että järjestön mielestä olisi järkevämpää tuoda Pauligin huvilaan lisää toimintoja ja tehostaa nuorisoasiainkeskuksen omaa toimintaa talolla. Esityksessä tuodaan esiin, että esim. jokin Hapen toiminto voitaisiin tuoda talolle, koska talon korjaustarpeiden vuoksi Hapen henkilökunta tulee joka tapauksessa pikaisesti sijoittaa johonkin. Kannanotossa todetaan myös nuorisoasiainkeskuksen osastopäällikkö Hållmanin sanoneen 12.4. tapaamisessa, että Hapen toimintoja varten joudutaan todennäköisesti hankkimaan ulkopuolisia tiloja ja ihmetellään miksi järjestöjä ei voi kuitenkaan näin sijoittaa, vaan ne tulee sijoittaa nuorisoasiainkeskuksen omiin tiloihin.  Ehdotuksena tähän todetaan, että jos tällainen tilanne on todellinen ja siitä on olemassa päätös, se kannattaisi muuttaa joustavammaksi. Kannanotossa ihmetellään myös, eikö Hapen vuokrasopimuksen raukeamisesta koidu säästöjä. Lisäksi viitataan kaupungin hallintorakenteen uudistukseen ja todetaan, että on mahdollista, että tilojenkin hallinta menee tuolloin uusiksi.

Kannanotossa viitataan vielä nuorisolautakunnan puheenjohtaja Timo Kontion 31.3. esittämään pyyntöön, että järjestöiltä saataisiin konkreettisia, vaihtoehtoisia ehdotuksia tälle päätökselle. Kannanotossa todetaan, että koska tieto siitä, että lautakunta päättää asiasta jo 28.4., tuli järjestöjen tietoon vasta 12.4. tapaamisessa, eivät järjestöt tällä aikataululla ehdi ehdotuksia laatia. Kirjoittajat esittävät tähän liittyen myös kriittisen kannanottonsa nuorisoasiainkeskuksen kumppanuustoiminnan nykyisestä luonteesta.

Lopuksi kannanotossa todetaan, että Luonto-Liiton Uudenmaan piiri ry on ollut kumppanina mukana Pauligin huvilan kehittämisessä alusta alkaen ja että talon asioita on hoidettu hyvässä yhteistyössä Nuorisoasiainkeskuksen kanssa.  Nyt järjestössä koetaan, että kaupungin nuorisotyössä ja järjestöyhteistyössä on tapahtunut muutos ja että nykyisessä toiminnassa nuorisoasiainkeskus asettaa järjestöt vastakkain toistensa kanssa. Kannanotossa todetaan myös, että Kalliolan Nuorille ei ole tarjottu vaihtoehtoja Tyttöjen talon sijoituspaikaksi, jota ihmetellään.

Luonto-liiton Uudenmaan piiri ehdottaa, että lautakunta palauttaa asian nuorisoasiainkeskuksen käsiteltäväksi ja ohjeistaa etsimään Tyttöjen talolle korvaavan tilan aina siihen asti, kunnes myllerrykset tila-asioissa Nuorisoasiainkeskuksen ja koko kaupungin rakenteessa rauhoittuvat.

Nuorisoasiainkeskuksen vastaus kannanottoon

Nuorisoasiainkeskus myöntää aikataulun olleen nopea. Tieto siitä, että Tyttöjen talo joutuu luopumaan nykyisistä tiloistaan, on saatu Nuorisoasiainkeskukseen 31.12.2016. Heti vuodenvaihteen jälkeen nuorisoasiankeskuksessa on käynnistetty pohdinta uusien tilojen löytämiseksi ja päädytty siihen, että nuorisoasiainkeskuksen taloudellisen tilanteen vuoksi tiloja tulee etsiä viraston omista tiloista. Kun tilavaihtoehtoja alettiin kartoittaa, osoittautui, että Tyttöjen talon toimintakonseptin mukaisten tilojen löytäminen on haasteellista. Pohdinnan jälkeen päädyttiin siihen, että Pauligin talo on kuitenkin tilana toiminnalle mahdollinen.

Pauligin huvilan järjestöt päästiin kutsumaan tiedotus- ja neuvottelutilaisuuteen asiasta valitettavan myöhään ja ensimmäinen tilaisuus tavata Pauligin huvilalla toimivat järjestöt saatiin sovittua pidettäväksi valitettavasti vasta 21.3.2016. Keskustelutilaisuuksia on järjestetty kaksi: 21.3. ja 12.4.2016. Ensimmäisessä tilaisuudessa korvaaviksi tiloiksi järjestöille on tarjottu Fallkullan nuorisotalon tilaa, Malmitalon yläkerran tilaa ja Östersundomin nuorisotaloa sekä tiedusteltu järjestöjen toiveita ja kriteereitä korvaaville tiloille, jotta järjestöille olisi helpompi tarjota sellaisia tiloja, joissa järjestöt pystyvät toimimaan. Tässä vaiheessa läsnä olleet järjestötoimijat eivät ymmärrettävistä syistä pystyneet vielä avaamaan tilakriteereitään, vaan esittivät vaihtoehtonaan sen, että voisivat jatkaa toimintaansa Pauligin huvilalla. Järjestöt näkivät tarpeelliseksi jatkaa keskustelua omissa taustayhteisöissään ja tässä vaiheessa päädyttiin siihen, että järjestöt voivat antaa oman kannanottonsa 17.4. mennessä. Seuraavassa kokouksessa 12.4.2016 uutena vaihtoehtona korvaavaksi tilaksi tarjottiin myös Koskelan nuorisotaloa. Myös muut, aiemmin tarjotut vaihtoehdot olivat edelleen esillä. Tilaisuudessa kerrottiin myös, että myös muita korvaavia tiloja muualta kaupungista voidaan selvittää.

Hållman mainitsi 12.4. kokouksessa sen, että etsittäessä Tyttöjen talolle uutta toimitilaa nuorisotaloilta, yhdeksi haasteeksi nousi se, että Tyttöjen talon konseptiin kuuluu se, että talolla ei saa olla muita käyttäjiä. Hållman kertoi, että nuorisoasiainkeskuksessa koettiin ongelmalliseksi se, että jos Tyttöjen talo muuttaisi jollekin lähiöissä toimivista nuorisotaloista, se sulkisi pojat pois käyttäjien joukosta. Pojat muodostavat lähiöissä usein enemmistön nuorisotalon käyttäjistä; tarve poikien kanssa tehtävälle nuorisotyölle on monissa lähiöissä ilmeinen. Kokouksessa nousi esiin se, että myös Pauligin talossa tehtävä työ on tärkeää monille pojille. Näin varmasti on. Toivomme luonnollisesti, että pojat löytäisivät myös tulevaisuudessa ja uusissa tiloissa järjestön järjestämän tärkeän toiminnan piiriin.

Kannanotossa esitetään näkemys, että Tyttöjen talon toiminta on suljettua ja että toiminta näin ollen sulkee talosta pois myös tyttöjä. Tyttöjen talon toimintakonseptiin kuuluu, että talolla järjestetään sekä avointa toimintaa, että erilaista tarpeen mukaista pienryhmätoimintaa, joten talo ja sen toiminta on jatkossakin  avointa tytöille ja nuorille naisille.

Järjestön ehdotus, että Pauligin huvila voisi tarjota toimistotilat ja toimintaympäristön useampien järjestöjen toiminnalle on kiinnostava, mutta ei valitettavasti kuitenkaan auta ratkaisemaan Tyttöjen talon tilatarvetta. Myös toimintakeskus Hapen sisäilmaongelmista johtuvat mahdolliset tilamuutokset eivät ole vielä ratkenneet.

Nuorisoasiainkeskus pahoittelee tilannetta ja järjestöille asiasta syntyvää hankaluutta ja ylimääräistä työtä. Nuorisoasiainkeskus toivoo, että yhteistyössä Luonto-Liiton Uudenmaan piirin kanssa päästään mahdollisimman nopeasti keskustelemaan toiminnan tilatarpeista ja löydetään yhteistyöllä järjestölle sopivat uudet toimisto- ja toimitilat nuorisoasiainkeskuksen omista tiloista.

Helsingin 4h-yhdistyksen hallituksen kannanotto

Helsingin 4H-yhdistys toteaa kannanottonsa aluksi, että järjestö on toiminut Pauligin huvilalla vakituisesti kuusi vuotta ja että kaikista kaupungin toimistotiloistaan Pauligin huvila on sopivin yhdistyksen toimintaan. Kannanotossa todetaan, että kun järjestö on vuonna 2010 muuttanut huvilaan, heidän on annettu ymmärtää, että tila olisi pysyvä. 

Kannanotossa kuvataan yhdistyksen toimintaa Pauligin huvilalla ja todetaan, että tilat ovat toiminnalle erittäin sopivat. Lisäksi todetaan, että tila piha-alueineen on soveltunut erityisen hyvin järjestön runsaaseen eläintoimintaan. Eläintoimintaa on kokeiltu mm. koko päivän kestävänä koiraleirinä Pihlajiston nuorisotalolla, mutta koska talolla ei ole piha-aluetta, ei kokeilu ole ollut kovin onnistunut. Järjestössä kannetaan huolta runsaan eläintoiminnan vaarantumisesta, jos Pauligin huvilalta joudutaan muuttamaan ja siitä, että kun järjestön syksyn toiminnot Pauligin huvilalla on pitkälti jo suunniteltu, miten syksyn toiminta voidaan toteuttaa.

Kannanotossa todetaan, että nimikkotilasopimuksen loppuminen on tullut järjestölle yllätyksenä ja että järjestössä koetaan, että järjestön toimijoita ei ole otettu mukaan asian valmisteluun riittävän ajoissa.

Kannanotossa esitetään toive, että järjestö saisi lisäaikaa pohtia tila-asiaa yhdessä muiden huvilalla toimivien järjestöjen ja Nuorisoasiainkeskuksen kanssa ja toivovansa, että yhdessä voitaisiin tehdä pitkäjänteinen suunnitelma, joka olisi kaikkia osapuolia tyydyttävä.

Nuorisoasiainkeskuksen vastaus kannanottoon

Nuorisoasiainkeskus haluaa todeta, että aikataulu on todellakin ollut varsin kiireinen. Tieto siitä, että Tyttöjen talo joutuu luopumaan nykyisistä tiloistaan, on saatu nuorisoasiainkeskukseen 31.12.2016. Heti vuodenvaihteen jälkeen nuorisoasiankeskuksessa on käynnistetty pohdinta uusien tilojen löytämiseksi ja päädytty siihen, että nuorisoasiainkeskuksen taloudellisen tilanteen vuoksi tiloja tulee etsiä viraston omista tiloista. Kun tilavaihtoehtoja alettiin kartoittaa, osoittautui, että Tyttöjen talon toimintakonseptin mukaisten tilojen löytäminen on haasteellista. Pohdinnan jälkeen päädyttiin siihen, että Pauligin talo on kuitenkin tilana toiminnalle mahdollinen.

Pauligin huvilan järjestöt päästiin kutsumaan tiedotus- ja neuvottelutilaisuuteen asiasta valitettavan myöhään ja ensimmäinen tilaisuus tavata Pauligin huvilalla toimivat järjestöt saatiin sovittua pidettäväksi valitettavasti vasta 21.3.2016. Keskustelutilaisuuksia on järjestetty kaksi: 21.3. ja 12.4.2016. Ensimmäisessä tilaisuudessa korvaaviksi tiloiksi järjestöille on tarjottu Fallkullan nuorisotalon tilaa, Malmitalon yläkerran tilaa ja Östersundomin nuorisotaloa sekä tiedusteltu järjestöjen toiveita ja kriteereitä korvaaville tiloille, jotta järjestöille olisi helpompi tarjota sellaisia tiloja, joissa järjestöt pystyvät toimimaan. Tässä vaiheessa läsnä olleet järjestötoimijat eivät ymmärrettävistä syistä pystyneet vielä avaamaan tilakriteereitään, vaan esittivät vaihtoehtonaan sen, että voisivat jatkaa toimintaansa Pauligin huvilalla. Keskustelua kerrottiin olevan tarve jatkaa omissa taustayhteisöissä ja tässä vaiheessa päädyttiin siihen, että järjestöt voivat antaa oman kannanottonsa 17.4. mennessä. Seuraavassa kokouksessa 12.4.2016 uutena vaihtoehtona korvaavaksi tilaksi tarjottiin myös Koskelan nuorisotaloa. Myös muut, aiemmin tarjotut vaihtoehdot olivat edelleen esillä. Tilaisuudessa kerrottiin myös, että myös muita korvaavia tiloja muualta kaupungista voidaan selvittää.

Nuorisoasiainkeskus toivoo, että yhteistyössä Helsingin 4H-yhdistyksen kanssa kanssa päästään mahdollisimman nopeasti keskustelemaan toiminnan tilatarpeista ja löydetään yhteistyöllä järjestölle sopivat uudet toimisto- ja toimitilat nuorisoasiainkeskuksen omista tiloista.

Tilajärjestelyn kustannusvaikutukset vuodelle 2016 ja tuleville vuosille

Tyttöjen talon vuokra- ym. kustannukset ovat olleet 100 000 euroa vuodessa, josta vuokran osuus on 86 000 euroa vuodessa ja muut kulut koostuvat sähkö-, vesi ja siivouskustannuksista.

Näin ollen rahaa vuokrakustannuksista säästyy vuodelle 2016 ajalla 1.9.–31.12.2016 n. 33 333 euroa ja tuleville vuosille n. 100 000 euroa/vuosi. Nuorisoasiainkeskus varautuu kohtuullisiin pintaremonttikustannuksiin, jotka syntyvät siitä, että tiloja, joihin Luonto-Liiton Uudenmaan piiri ry ja Pääkaupunkiseudun 4 H – yhdistys sekä Helsingin seudun Maan ystävät ry mahdollisesti siirtyvät, muokataan järjestöjen tarpeita vastaaviksi.

Esittelijä

osastopäällikkö

Heidi Hållman

Lisätiedot

Heidi Hållman, osastopäällikkö, puhelin: 310 71608

heidi.hallman(a)hel.fi

Oheismateriaali

1

Järjestöjen kannanotot

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, nuorisolautakunta

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 5000

Hietaniemenkatu 9 B

+358 9 310 8900

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 10

Faksi

 

Alv.nro

nuorisoasiainkeskus@hel.fi

http://www.nuoriso.hel.fi

+358 9 310 89099

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

4/2016

1 (29)

Nuorisolautakunta

 

 

 

 

Pohjoinen/2

 

28.04.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

Puistolan alueen avoimen toiminnan ja ryhmätoiminnan kilpailuttaminen

HEL 2016-001321 T 02 08 02 00

Päätösehdotus

Nuorisolautakunta päättää kilpailuttaa Puistolan alueen avoimen toiminnan ja ryhmämuotoisen toiminnan käänteisenä kilpailutuksena. Hankinnan kattohinta on 45 000,00 euroa (alv 0 %) per vuosi. Hankinnan sopimuskausi 1.9.2016 – 31.7.2018. Hankintamenettelyyn sisällytetään lisäksi kaksi kahden vuoden pituista optiokautta 1.8.2018 alkaen. Hankinnan kokonaisarvo kahden vuoden sopimuskaudelta on 90 000,00 euroa ja neljän vuoden sopimuskaudelta 180 000,00 euroa.

Esittelijän perustelut

Nuorisolautakunta päätti kokouksessaan 18.2.2016 velvoittaa nuorisoasiainkeskus aloittamaan Puistolan alueen nuorisotyön kilpailutuksen valmistelun. Hankinta edellyttää kilpailutusta, sillä hankinnan arvo ylittää kansallisen kynnysarvon, joka tavara- ja palveluhankinnoissa on 30 000,00 euroa. Hankintapäätöksen teko siirtyi maaliskuun 2016 nuorisolautakunnan kokouksesta käsiteltäväksi 28.4.2016 sillä tieto koulutilojen maksuttomasta käytöstä saatiin opetustoimesta vasta 21.4.2016.

Hankinnan kohteena on Puistolan peruskoululla järjestettävä avoin toiminta ja joko koululla tai muissa maksuttomissa tiloissa järjestettävä ryhmämuotoinen toiminta. Kilpailutuksen voittaneen palveluntuottajan lisäksi nuorisotyön toteuttamisessa Puistolan alueella on nuorisoasiainkeskus mukana. Koillisen nuorisotyöyksikön henkilökunnasta osoitetaan yhden nuorisotyöntekijän työpanoksesta vähintään 20 % nuorisotyön suunnitteluun ja toteutukseen yhteistyössä palveluntuottajan kanssa.

Hankinnan palvelukuvauksessa on huomioitu nuorisolautakunnan vahvistaman (18.12.2014, § 103) suunnantarkistuksen tavoitteet. Lisäksi Puistolassa on tärkeänä sisältönä kouluyhteistyö ja kehittämistyö, jossa tavoitteena luoda malli nuorisotyön toteuttamisesta koulun tiloissa.

Avoimen hankintamenettelyn mukaisesti tarkemmat hankinta-asiakirjat on oltava julkisesti kaikkien mahdollisten tarjoajien nähtävillä yhtä aikaa. Tästä syystä niitä ei ole liitetty asian liitteiksi vaan ne ovat lautakunnan jäsenille nähtävissä ennen lautakunnan kokousta klo 12.00 alkaen ja ennen alkua kokoushuoneessa.

Esittelijä

osastopäällikkö

Heidi Hållman

Lisätiedot

Merja Hovi, suunnittelija, puhelin: 310 89054

merja.hovi(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätöshistoria

Nuorisolautakunta 18.02.2016 § 27

HEL 2016-001321 T 02 08 02 00

Päätös

Nuorisolautakunta päätti velvoittaa nuorisoasiainkeskuksen aloittamaan Puistolan alueen nuorisotyöllisten palvelujen kilpailutuksen siten, että kilpailutukseen liittyvistä asioista voidaan päättää nuorisolautakunnan kokouksessa 31.3.2016. Kilpailutus toteutetaan käänteisenä kilpailutuksena.

Esittelijä

osastopäällikkö

Heidi Hållman

Lisätiedot

Merja Hovi, suunnittelija, puhelin: 310 89054

merja.hovi(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 5000

Hietaniemenkatu 9 B

+358 9 310 8900

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 10

Faksi

 

Alv.nro

nuorisoasiainkeskus@hel.fi

http://www.nuoriso.hel.fi

+358 9 310 89099

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

4/2016

1 (29)

Nuorisolautakunta

 

 

 

 

Itä/1

 

28.04.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

Nuorisolautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuustoaloitteeseen asukastila Mellarin ja kirjaston suunnittelusta yhdessä asukkaiden kanssa

HEL 2016-003138 T 00 00 03

Lausuntoehdotus

Nuorisolautakunta antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon.

Asukastila Mellari on Mellunmäessä sijaitseva 600 m2 asukas-, kulttuuri- ja vapaa-ajantila. Se on otettu käyttöön vuonna 2008 paikallisen asukasjärjestön aloitteesta. Mellarin toiminta pyörii Mellunmäki-seuran sekä kaupungin eri toimijoiden yhteisvoimin. Se on tarjonnut tilat erilaisille tapahtumille, kursseille, kokouksille, paikallisille kehittämishankkeille ja projekteille sekä sosiaaliviraston palveluille. Nuorisoasiainkeskuksella ei tällä hetkellä ole Mellarissa omaa toimintaa.

Nuorisoasiainkeskuksen toimintasäännön (17.12.2015 Ntj § 13) strategiaperustassa yhdeksi nuorisotyön tehtäväksi on määritelty nuorten osallisuuden ja vaikutusmahdollisuuksien edistäminen.

Helsingin kaupungin johtamisjärjestelmän uudistuksen päälinjoissa (13.4.2016) on kirjattu tavoitteeksi lisätä asukkaiden ja palveluiden käyttäjien osallistumista palveluiden kehittämiseen sekä osallistuvan budjetoinnin käytön vakinaistamista nuorisotoimessa ja opetuksessa. Lisäksi osallistuvan budjetoinnin laajentamista muiden toimialojen osalta tullaan selvittämään. 

Mellunmäen hankkeen aikanaan käynnistyessä nuorisolautakunta pitää tärkeänä, että suunnittelu tehdään yhdessä nuorten ja asukkaiden kanssa osallistuvaa budjetointia käyttäen. Kirjaston, suomenkielisen työväenopiston ja nuorisoasiainkeskuksen yhteisen Maunula-talon suunnittelussa sovelletaan parhaillaan osallistuvaa budjetointia ja näitä kokemuksia on tärkeä hyödyntää muissa vastaavissa hankkeissa tai muilla alueilla.

Esittelijän perustelut

Kaupunginhallitus pyytää lausuntoa kaupunginvaltuutettu Yrjö Hakasen toivomusponnesta 2.5.2016 mennessä.

Kaupunginvaltuusto päätti 2.3.2016 § 55 kaupunginhallituksen ehdotuksen mukaisesti hyväksyä Mellunkylän korttelin 47203 tonttien 19, 22, 23, ja 24 sekä katu- ja puistoalueiden asemakaavan muuttamisen (Mellunmäen vanha ostoskeskus nro 12215).

Samalla kaupunginvaltuusto hyväksyi seuraavan toivomusponnen:

Hyväksyessään asemakaavamuutoksen valtuusto edellyttää, että selvitetään miten asukastila Mellarin ja kirjaston suunnittelu voidaan tehdä yhdessä asukkaiden kanssa (Yrjö Hakanen)

Esittelijä

osastopäällikkö

Katri Kairimo

Lisätiedot

Sari Nybäck, suunnittelija, puhelin: 310 89043

sari.nyback(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 5000

Hietaniemenkatu 9 B

+358 9 310 8900

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 10

Faksi

 

Alv.nro

nuorisoasiainkeskus@hel.fi

http://www.nuoriso.hel.fi

+358 9 310 89099

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Esityslista

4/2016

1 (29)

Nuorisolautakunta

 

 

 

 

Itä/2

 

28.04.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

Herttoniemenrannan nuorisotalon kumppanuussopimuksen irtisanominen

HEL 2015-009708 T 10 06 01

Päätösehdotus

Nuorisolautakunta päättää irtisanoa Helsingin Nuoret Kotkat Piirijärjestö ry:n kanssa solmitun sopimuksen Herttoniemenrannan nuorisotalon toiminnan toteuttamisesta 1.1.2017 alkaen. Toiminta jatkuu osana nuorisoasiainkeskuksen omaa toimintaa.

Esittelijän perustelut

Taustaa

Nuorisolautakunta päätti kumppanuuksien ja kilpailutusten periaatteista kokouksessaan 27.11.2014. Samassa yhteydessä nuorisolautakunta päätti, että nuorisoasiainkeskus valmistelee uudet sopimukset vuoden 2015 aikana siten, että uutteen sopimustilanteeseen siirrytään pääosin syksyn 2016 aikana. Uusien sopimusten valmistelussa noudatetaan voimassa olevaa hankintalakia (JulkHankL 30.3.2007/348). Päätöksessä todetaan myös, että nuorisoasiainkeskus tuottaa suurimman osan palveluista itse.

Kumppanuussopimus Herttoniemenrannan nuorisotalotoiminnan toteuttamisesta Helsingin Nuoret Kotkat Piirijärjestö ry:n kanssa on allekirjoitettu joulukuussa 2005 ja se on voimassa toistaiseksi kuuden (6) kuukauden irtisanomisajalla. Sopimus uusittiin joulukuussa 2010 kun Kumpulan nuorisotalon toiminta lopetettiin ja järjestölle osoitettiin uusi tila Herttoniemenrannasta. Sopimusta ei ole kilpailutettu. Kaupungin oikeuspalvelut on 24.8.2009 päivätyssä muistiossa todennut, että nuorisoasiainkeskuksen kumppanuussopimukset ovat lähinnä ostopalveluita ja niihin tulee soveltaa hankintalain säädöksiä. Myös tilintarkastajat huomauttavat tilivuoden 2011 väliraportissa 9.2.2012 siitä, että nuorisoasiainkeskuksessa ei vuonna 2011 tehtyjä sopimuksia ole kilpailutettu. Jos perusteet suorahankinnalle on olemassa, ne tulee dokumentoida päätökseen. Hankintalain mukaan (JulkHankL 30.3.2007/348) nykyistä sopimusta ei ole mahdollista jatkaa suorahankintana.

Nykyisen sopimuksen sisältö

Yhteistyö Helsingin Nuoret Kotkat Piirijärjestö ry:n kanssa on toiminut erittäin hyvin. Nykyisen sopimuksen keskeinen kohde on nuorisotalotoiminnasta vastaaminen, mutta sopimuksen sisällön mukaisesti yhdistys on panostanut myös alueellisen nuorisotyön tekemiseen, mihin kuuluu mm. yhteistyö alueen keskeisten toimijoiden kuten koulujen kanssa. Esitys toiminnan siirtämisestä nuorisoasiainkeskuksen omaksi toiminnaksi ei mitenkään liity yhdistyksen toiminnan sisältöön tai laatuun. Perusteina ovat alueella tapahtuvat muutokset.

Nykyisen sopimuksen arvo on 107 000,00 euroa. Kustannukset on sidottu julkisten menojen hintaindeksiin ja sopimussummaa on tarkistettu vuosittain. Vuonna 2015 Helsingin Nuoret Kotkat Piirijärjestö ry:lle maksettiin yhteensä 131 610,00 euroa.

Nykyiset tilat ja tulevat tilat Herttoniemessä

Herttoniemenrannan nuorisotalo sijaitsee osoitteessa Paasivaarankatu 6. Kiinteistö on vanha ja vaatisi mittavaa perusparannusta, eikä korjaus ole tarkoituksenmukaisena korkeista kustannuksista johtuen.

Kaupunginjohtaja päätti johtajistokäsittelyssä 30.3.2015 (25 §) oikeuttaa tilakeskuksen valmistelemaan kiinteistölautakunnan päätettäväksi vuokrauksen, joka koskee Hertsi-kiinteistöön rakennettavaa lähipalvelukeskusta. Kauppakeskuksen yhteyteen on tarkoitus sijoittaa kirjasto ja nuorisotila, joiden koko on yhteensä 1 000 m2. Uusi tila korvaa Herttoniemenrannan ja Kettutien nuorisotilat. Nuorisolautakunta on puoltanut esitystä uusien tilojen vuokraamisesta kokouksessaan 29.11.2015 (§ 124). Uusi tila sijaitsee osoitteessa Insinöörinkatu 8 ja välimatka nykyisen Herttoniemenrannan nuorisotilan ja uuden Herttoniemen nuorisotilan välillä on yksi kilometri. Tavoitteena on, että sekä Kettutien että Herttoniemenrannan nuorisotilojen toiminta jatkuu siihen asti kunnes uusi nuorisotila saadaan käyttöön.

Herttoniemenranta nuorten toimintaympäristönä

Herttoniemenranta on lapsirikasta aluetta. Vuoden 2016 alussa alueella asui 9 051 asukasta, joista 9-17-vuotiaita oli 871 eli 9,6 % alueen väestöstä. Koko kaupungin tasolla vastaava luku on 7,4 %. Väestömäärän arvioidaan kasvavan 4,9, % vuoteen 2020 mennessä ja 9-17-vuotiaiden määrä olisi tuolloin 811. Alueen asukkaista 15,1 % puhuu muuta kuin suomea, saamea tai ruotsia äidinkielenään. Vastaava luku koko kaupungin tasolla on 13.5 % (www.aluesarjat.fi).

Herttoniemenrannassa on yksi alakoulu, jossa on oppilaita n. 500. Oppilaaksiottoaluejaon mukaisesti yläkoululaiset ohjataan Roihuvuoressa sijaitsevaan Porolahden peruskouluun. Alueen palveluita ovat monipuolinen liikuntapuisto ja Tuorinniemen puiston alue, jossa on leikkipuisto ja rakennusviraston vastuulla oleva skeittipuisto, jota on peruskorjattu vuonna 2012. Kesäisin Tuorinniemen puistossa on järjestetty tapahtumia ja toimintaa.

 

Herttoniemenrannan nuorisotyö jatkossa

Uusi nuorisotila sijoittuu kirjaston kanssa samaan tilaan. Tämä edellyttää uudenlaisen toimintakonseptin luomista nuorisotyön toteuttamiseen ja tiivistä yhteistyötä kirjaston kanssa jo suunnitteluvaiheessa. Tilamuutokset edellyttävät kokonaisvaltaista nuorisotyön uudelleen suunnittelua ja toimintakonseptin kehittämistä laajemmin Herttoniemen peruspiirin alueella. Erityisesti varhaisnuorille (9-12 v.) suunnatun toiminnan tarpeet Herttoniemenrannassa ja Länsi-Herttoniemen alueella tulee selvittää tilamuutosten myötä. Mikäli Herttoniemenrannan nuorisotyö tuotettaisiin julkisen hankintana, edellyttäisi se selkeää ja tarkkaa palvelukuvausta. Koska uutta toimintamallia lähdetään vasta kehittämään, ei palvelukuvausta ole mahdollista vielä kuvata.

Yhteiskäyttötilat ja yhteistyö eri hallintokuntien kanssa ovat kaupungin strategisten linjausten ydintä ja yhteistyökokeilujen tuloksia tulee hyödyntää kokeilualueita laajemmin. Uuteen nuorisotilaan liittyvää kehittämistyötä ei ole tarkoituksenmukaista ulkoistaa.

Muutoksella ei ole kustannuksia nostavia vaikutuksia nuorisoasiainkeskuksen budjettiin. Helsingin Nuoret Kotkat piirijärjestö ry:lle maksetaan nykyisen sopimuksen mukainen korvaus 31.12.2016 asti asiakaspalvelujen ostona.

Esittelijä

osastopäällikkö

Katri Kairimo

Lisätiedot

Merja Hovi, suunnittelija, puhelin: 310 89054

merja.hovi(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, nuorisolautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Helsingin Nuoret Kotkat Piirijärjestö ry

Esitysteksti
Oikaisuvaatimusohje, nuorisolautakunta

Päätöshistoria

Nuorisolautakunta 10.09.2015 § 78

HEL 2015-009708 T 10 06 01

Päätös

Nuorisolautakunta päätti merkitä tiedoksi tilannekatsauksen Herttoniemenrannan nuorisotalosta ja Helsingin Nuoret Kotkat Piirijärjestö ry:n kanssa solmitusta kumppanuussopimuksesta.

Esittelijä

osastopäällikkö

Mikko Vatka

Lisätiedot

Merja Hovi, vastaava suunnittelija, puhelin: 310 89054

merja.hovi(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 5000

Hietaniemenkatu 9 B

+358 9 310 8900

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 10

Faksi

 

Alv.nro

nuorisoasiainkeskus@hel.fi

http://www.nuoriso.hel.fi

+358 9 310 89099

 

FI02012566