Helsingfors stad | Föredragningslista | 6/2014 | 1 (1) |
Utbildningsnämndens svenska sektion |
|
| |
|
| RPKL/7 | |
| 11.09.2014 |
| |
|
|
| |
|
|
|
7
Resultat av utvärderingar av inlärningsresultat inom den grundläggande utbildningen
HEL 2014-010552 T 00 01 02
Beslutsförslag
Antecknas för kännedom.
Föredragandens motiveringar
Utbildningsverket och skolorna har under 2014 fått ta emot resultaten från två utvärderingar av inlärningsresultat som genomförts i samtliga svenska skolor. Dessa är resultaten från PISA 2012 och resultaten från en nationell utvärdering av inlärningsresultaten i hälsokunskap i slutet av den grundläggande utbildningen, vilken genomfördes 2013.
PISA 2012
I PISA 2012 utvärderades de 15 år fyllda elevernas kunskaper och färdigheter i matematik, läsning och naturvetenskap. Särskilt de matematiska färdigheterna betonades. Även skillnader i resultat mellan flickor och pojkar, samt ett antal affektiva variabler utforskades.
Enligt sammanfattningen av resultaten i de olika delområdena i PISA 2012 ligger medeltalet på resultaten i de svenska skolorna i Helsingfors i fråga om ämnet matematik över det nationella medeltalet, medan medeltalet för läsning ligger strax under detsamma, såsom även medeltalet för resultaten i naturvetenskap.
Skillnaden mellan de resultat pojkar och flickor presterat i de olika ämnena är olika stora för varje ämne och skola, och inga entydiga trender kan ses i resultaten. Analysen av möjliga skillnader i resultat pojkar och flickor emellan kan endast göras uttömmande på skolnivå.
I fråga om de affektiva variablerna (inre och yttre motivation, självuppfattning, självtillit och ängslan) kan resultaten konstateras ligga strax över det nationella medeltalet.
Inlärningsresultaten i hälsokunskap i slutet av den grundläggande utbildningen
Medeltalet för de svenska skolorna i Helsingfors är i utvärderingen som helhet exakt det samma som det nationella medeltalet i jämförelsematerialet. Ingen skillnad fanns heller mellan flickors och pojkars resultat i jämförelse med de nationella resultaten. Även i Helsingfors var flickornas resultat i utvärderingen en aning bättre än pojkarnas. Elevernas inställning till ämnet är överensstämmande med de nationella resultaten, och elevernas framgång i utvärderingen stämmer överens med deras vitsord i hälsokunskap. Vissa skillnader fanns mellan Helsingforselevernas framgång i de olika delmoment utvärderingen innehöll, men i det fall resultatet låg över eller under det nationella medeltalet var skillnaden inte statistiskt signifikant.
Läsårets tema
För den svenska grundläggande utbildningen i Helsingfors är det gemensamma temat och målet för läsåret att utveckla verksamheten på basis av resultat från interna, nationella och internationella utvärderingar. Arbetet pågår i skolorna i samband med att skolorna skriver sina verksamhetsplaner, i vilka varje skola nedtecknar vilka resultat som man valt att särskilt fästa uppmärksamhet vid, och hur man kommer att arbeta för att utveckla verksamheten för att i framtiden nå ännu bättre resultat.
Föredragande
undervisningschef
Niclas Rönnholm
Upplysningar
Niclas Rönnholm, undervisningschef, telefon: 310 86219
niclas.ronnholm(a)hel.fi
| ||||
Postadress | Besöksadress | Telefon | FO-nummer | Kontonr |
PB 3000 | Tavastvägen 11 A | +358 9 310 8600 | 0201256-6 | FI2922661800003009 |
00099 HELSINGFORS STAD | Helsingfors 53 | Telefax |
| Moms nr |
opetusvirasto@hel.fi |
| +358 9 310 86390 |
| FI02012566 |
|
|