Helsingfors stad

Föredragningslista

6/2014

1 (1)

Utbildningsnämndens svenska sektion

 

 

 

 

RPKL/7

 

11.09.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

Resultat av utvärderingar av inlärningsresultat inom den grundläggande utbildningen

HEL 2014-010552 T 00 01 02

Beslutsförslag

Antecknas för kännedom.

Föredragandens motiveringar

Utbildningsverket och skolorna har under 2014 fått ta emot resultaten från två utvärderingar av inlärningsresultat som genomförts i samtliga svenska skolor. Dessa är resultaten från PISA 2012 och resultaten från en nationell utvärdering av inlärningsresultaten i hälsokunskap i slutet av den grundläggande utbildningen, vilken genomfördes 2013.

PISA 2012

I PISA 2012 utvärderades de 15 år fyllda elevernas kunskaper och färdigheter i matematik, läsning och naturvetenskap. Särskilt de matematiska färdigheterna betonades. Även skillnader i resultat mellan flickor och pojkar, samt ett antal affektiva variabler utforskades.

Enligt sammanfattningen av resultaten i de olika delområdena i PISA 2012 ligger medeltalet på resultaten i de svenska skolorna i Helsingfors i fråga om ämnet matematik över det nationella medeltalet, medan medeltalet för läsning ligger strax under detsamma, såsom även medeltalet för resultaten i naturvetenskap.

Skillnaden mellan de resultat pojkar och flickor presterat i de olika ämnena är olika stora för varje ämne och skola, och inga entydiga trender kan ses i resultaten. Analysen av möjliga skillnader i resultat pojkar och flickor emellan kan endast göras uttömmande på skolnivå.

I fråga om de affektiva variablerna (inre och yttre motivation, självuppfattning, självtillit och ängslan) kan resultaten konstateras ligga strax över det nationella medeltalet.

Inlärningsresultaten i hälsokunskap i slutet av den grundläggande utbildningen

Medeltalet för de svenska skolorna i Helsingfors är i utvärderingen som helhet exakt det samma som det nationella medeltalet i jämförelsematerialet. Ingen skillnad fanns heller mellan flickors och pojkars resultat i jämförelse med de nationella resultaten. Även i Helsingfors var flickornas resultat i utvärderingen en aning bättre än pojkarnas. Elevernas inställning till ämnet är överensstämmande med de nationella resultaten, och elevernas framgång i utvärderingen stämmer överens med deras vitsord i hälsokunskap. Vissa skillnader fanns mellan Helsingforselevernas framgång i de olika delmoment utvärderingen innehöll, men i det fall resultatet låg över eller under det nationella medeltalet var skillnaden inte statistiskt signifikant.

Läsårets tema

För den svenska grundläggande utbildningen i Helsingfors är det gemensamma temat och målet för läsåret att utveckla verksamheten på basis av resultat från interna, nationella och internationella utvärderingar. Arbetet pågår i skolorna i samband med att skolorna skriver sina verksamhetsplaner, i vilka varje skola nedtecknar vilka resultat som man valt att särskilt fästa uppmärksamhet vid, och hur man kommer att arbeta för att utveckla verksamheten för att i framtiden nå ännu bättre resultat.

Föredragande

undervisningschef

Niclas Rönnholm

Upplysningar

Niclas Rönnholm, undervisningschef, telefon: 310 86219

niclas.ronnholm(a)hel.fi

 

Postadress

Besöksadress

Telefon

FO-nummer

Kontonr

PB 3000

Tavastvägen 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGFORS STAD

Helsingfors 53

Telefax

 

Moms nr

opetusvirasto@hel.fi

 

+358 9 310 86390

 

FI02012566