Helsingin kaupunki | Esityslista | 11/2013 | 1 (1) |
Opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto |
|
| |
|
| NAL/3 | |
| 29.10.2013 |
| |
|
|
|
3
Lukioiden kampustoiminnan käynnistyminen
HEL 2013-012197 T 12 00 01
Päätösehdotus
Opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättänee merkitä tiedoksi seuraavaa lukioiden kampustoiminnan käynnistymisestä:
Kampustoiminnan tavoitteiksi asetettiin yhteisen opintotarjonnan lisääminen, kurssien suorittaminen joustavasti sekä pedagogiikan kehittäminen.
Kampuskurssit ovat käynnistyneet syksyllä 2013 jokaisella kampuksella. Kursseja on 38-65 kampuksesta riippuen. Yhteisiä kursseja on A-kielissä (englanti, ranska, saksa, ruotsi), B2-kielissä (ranska, saksa), B3-kielissä (italia, venäjä, kiina), muissa kielissä (viro, japani), reaaliaineissa (biologia, fysiikka, historia, uskonnot, kemia, maantiede, psykologia, terveystieto, yhteiskuntaoppi), äidinkielessä ja suomi toisena kielenä –kielessä, kuvataiteessa, musiikissa, tietotekniikassa, liikunnassa ja opinto-ohjauksessa (opiskelu ulkomailla). Myös lukioiden erityistehtävään liittyviä kampuskursseja (kuvataide, media, matkailu, opaskurssi, yrittäjyys) on ollut tarjolla.
Kampusyhteistyö on ollut tarpeellista kurssien toteutumisen kannalta. Se on taannut opiskelijoille oman lukion kurssitarjontaa laajemmat valintamahdollisuudet ja opetusryhmistä on tullut riittävän suuria ryhmän perustamiseen. Ilman kampusyhteistyötä esimerkiksi A-ranskan ja A-saksan kursseja olisi toteutunut vähemmän. Lisäksi lukioissa tarjotaan kampusrajat ylittävää opetusta esimerkiksi A-venäjän ja A-espanjan kielissä.
Jotta opiskelijoille saadaan yhteistä opintotarjontaa, kampuslukioilla on oltava yhteisiä tuntipaikkoja tuntikiertokaavioissaan (oppitunnit samaan aikaan työjärjestyksessä). Yhteisten tuntipaikkojen määrä vaihtelee kampuksittain yhdestä kolmeen. Lähiopetuskurssien lisäksi kampuskursseja järjestetään verkkokursseina. Yksi kampus pilotoi videoneuvottelulaitteiston avulla tapahtuvaa opetusta.
Kampustoiminnan johtamisen ja suunnittelun tueksi rehtoreille järjestettiin muutosjohtamiskoulutusta keväästä 2012 alkaen. Rehtorit työstivät seminaareissa kampustoiminnan arvoja ja visiota, muutoksen johtamista, samansuuntaisesti toimimista ja koko kouluyhteisön osallistamista.
Lukuvuosi 2012-2013 käytettiin lukioissa kampustoiminnan suunnitteluun. Suunnittelutyö organisoitiin jokaisella kampuksella samansuuntaisesti. Sekä kampuksen rehtorit että apulaisrehtorit muodostavat omat suunnitteluryhmänsä. Lisäksi jokaisella kampuksella toimii ohjausryhmä, johon kuuluu kampuslukioista rehtori, opettaja ja opiskelija, yhteensä 12 henkilöä kussakin ohjausryhmässä. Ohjausryhmä ideoi ja toteuttaa rehtoriryhmältä saatuja tehtäviä sekä tiedottaa kampusasioista henkilöstölle ja opiskelijoille. Lisäksi lukioissa toimii erilaisia tiimejä tai ryhmiä, joiden tehtävänä on kommentoida tehtyjä esityksiä omasta näkökulmastaan. Kampuksilla on yhteistä työskentelyä ja tiedon säilyttämistä varten sähköiset Fronter-huoneet, joihin jokaisella opiskelijalla ja opettajalla on lukuoikeus.
Jokaisen kampuksen opettajilla on ollut säännöllisiä tapaamisia. Tapaamisissa on ollut aineryhmittäistä työskentelyä, osaamisen ja ideoiden jakamista sekä yhteisten teemojen pohtimista ja työstöä mm. tieto- ja viestintätekniikan käyttö omassa oppiaineessa. Opettajilla on ollut yhteisiä koulutustilaisuuksia, jolloin suurempi opettajajoukko on päässyt ammentamaan huippuluennoitsijoiden antia tai kuulemaan ylioppilastutkintolautakunnan jäseniä tulevista sähköisistä ylioppilaskirjoituksista .
Oppilaskuntien hallitukset ovat tavanneet toisiaan, benchmarkanneet toistensa toimintatapoja ja suunnitelleet yhteisiä tapahtumia ja hankkeita. Yksi kampus on järjestänyt yhteistyönä tutor-opiskelijoiden koulutusta. Myös erilaisiin hankkeisiin on hakeuduttu kampuslukioina: kevään 2014 tiedeleiri Cernissä on tällainen hanke.
Kampustoiminnan myötä organisoitiin lukioiden opiskelijahuoltotyötä ja erityistä tukea siten, että kampuksen kahdella lukiolla on yhteinen erityisopettaja ja psykologi. Kun syyslukukauden 2012 alusta voitiin palkata määräaikaisesti kuusi kuraattoria, heidän työnsä organisoitiin kampuksittain samalla tavalla kuin erityisopettajien ja psykologien. Tällä toimintamallilla erityisopettajat, psykologit ja kuraattorit ovat oppineet tuntemaan paremmin opiskelijoita. Kampusten opiskelijahuoltoryhmät ovat tehneet yhteistyötä ja suunnitelleet omaa toimintaansa samansuuntaisesti turvatakseen opiskelijoille yhtäläiset mahdollisuudet opiskelijahuoltopalveluihin. Niin opiskelijat, opettajat kuin opiskelijahuoltohenkilöstö ovat antaneet positiivista palautetta kampuksittain toimivasta opiskelijahuoltotyöstä.
On tärkeää arvioida kampustoiminnan käynnistymistä ja toimintaa alusta alkaen. Lukuvuoden aikana opettajilta ja opiskelijoilta tullaan keräämään palautetta toiminnan onnistumisesta. Toiminnan kehittäminen on jatkuva prosessi ja arvioinnin pohjalta tehdään tarvittavia muutoksia.
Esittelijä
Kampustoiminnalla tarkoitetaan lukioiden välistä tiivistä yhteistyötä ja yhteistyöverkostoa, jossa lukioilla on yhteistä opintotarjontaa.
Kaupungin lukioiden kampukset muodostuvat seuraavasti:
- Alppilan lukio, Helsingin kuvataidelukio, Itäkeskuksen lukio, Kallion lukio
- Helsingin luonnontiedelukio, Helsingin medialukio, Mäkelänrinteen lukio ja Yhtenäiskoulun lukio
- Etu-Töölön lukio, Ressun lukio, Sibelius-lukio ja Vuosaaren lukio
Lukioiden kampustoimintaa suunniteltiin lukuvuosi 2012-2013 ja se käynnistyi syyslukukauden 2013 alusta.
Esittelijä
linjanjohtaja
Liisa Pohjolainen
Lisätiedot
Mervi Willman, opetuspäällikkö, puhelin: 310 86342
mervi.willman(a)hel.fi
Otteet
Ote |
|
Otteensaajat |
|
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 3000 | Hämeentie 11 A | +358 9 310 8600 | 0201256-6 | FI2922661800003009 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
opetusvirasto@hel.fi | www.edu.hel.fi | +358 9 310 86390 |
| FI02012566 |
|
|